Niinhän siinä kävi, että kävin koeajamassa uuden Polo GTI:n. Oikein mukava paketti ja kuten arvelinkin niin huomattavasti sivistyneempi laitos kuin Fiesta ST. Myös ulkoa ja sisältä auto minusta hienompi kuin ST.
Automaatti toimii yllättävän hyvin ja mukavoittaa arkiajoa, mutta automaatti myös osittain tekee ajamisesta tylsää. Sama tylsyys hiukan vaivaa autoa muutenkin. Auto on erinomainen ajettava ja ajettavuus ja ohjaus on kaikilta osin kunnossa, mutta kaikki on jotenkin niin tasapaksua ja hyvintoimivaa, ettei mikään asia tai ominaisuus oikein erotu.
Jotenkin auto tuntui myös hiukan "kankealta" taajamassa ja kokoaan isommalta (tässä kohdin ei siis hyvässä mielessä). Käskyttäessä auto liikahtaa kiitettävästi ja märällä asfaltilla jopa tuntui, että auto veteli täyskaasulla vähemmän kuin Fiesta ST. Paikaltaan lähtiessä kaivonkannet tai vastaavat saivat auton hetkellisesti hiukan sekaisin, kun toinen puoli vetävistä pyöristä sutaisee tyhjää.
Täysmuoviset ovet ovat sisustan isoin heikkous ulkonäöllisesti. Täysdigimittaristo on siisti, mutta alkukliimaksin jälkeen en usko, että se tarjoaa mitään todellista lisäarvoa. Penkit ovat hyvät ja omalle kropalle ehkä jopa paremmat kuin ST:n Recarot, vaikka Recarot olikin selkeästi tukevammat.
Alkaen hinnaltaan tässä olisi todella kova pakkaus, mutta omilla lisävarusteilla hinta kohoaa lähes 34k€ kohdalle ja siinä hintaluokassa alkaa taas olemaan muitakin vaihtoehtoja mitä miettiä. Valinta Polon ja ST:n välillä olisi kuitenkin aika hankala, mutta käytännöllisyys ja mukavuus kääntäisi katseen luultavasti Polon suuntaan.
Mutta mutta... Kävin sitten myös koeajamassa uuden Ibizan. 1.5 TSI:tä ei ollut saatavilla, mutta 1.0 TSI 115 FR DSG oli koeajettavissa. Autolle ei mulla ollut kovin suuria odotuksia ST:n ja GTI:n jälkeen, mutta yllätys oli suuri, kun Ibiza oli ihan hemmetin hyvä ja hauska ajettava jopa tällä "mopon moottorilla". Ibiza kääntyi mutkiin todella hauskasti ja oli paljon ketterämmän oloinen kuin Polo. Samanlaista repivyyttä ei tämä moottori toki tarjonnut kuin nuo kaksi muuta autoa, mutta oli aivan riittävä kaikenlaiseen normipyöritykseen.
Ibizan koeajo oli todella lyhyt, mutta kaiken kaikkiaan siitä jäi todella hyvä fiilis. Rehellisesti sanottuna parempi fiilis kuin ST:n ja GTI:n jälkeen ja tätä pitää päästä koeajamaan vielä uudestaan paremmalla ajalla. Ibiza tuntui oikeastaan jopa niin hyvältä, että tekisi mieli odotella sitä 1.5 TSI:tä tai tulevaa Cupraa ennen kuin oikeasti laittaa ostohousut jalkaan.