Mikä auto minulle?

Niin mites tämä nyt sitten menee? Itsellä soppari kirjoitettu, auto myöhässä ja tulee syyskuussa. Joten ottaako liike takkiin kuinka pahasti . Ymmärtääkseni kuitenkin sopimus kirjoitettu tietyn summan mukaan niin sitä on pakko kunnioittaa.
Tuo riippuu ihan mitä sinä sopimuksessa lukee verojen osalta. Niissä saattaa pienellä lukea, että verot menee rekisteröintipäivän ja silloisen lain mukaan eikä myyjä sitoudu muuhun kuin verottomaan hintaan. Seatilla on diili, että verot ei ainakaan nouse uuden mittauksen vuoksi.
 
Tuo riippuu ihan mitä sinä sopimuksessa lukee verojen osalta. Niissä saattaa pienellä lukea, että verot menee rekisteröintipäivän ja silloisen lain mukaan eikä myyjä sitoudu muuhun kuin verottomaan hintaan. Seatilla on diili, että verot ei ainakaan nouse uuden mittauksen vuoksi.
Prkl, pitääkin ottaa soppari käteen ja alkaa lueskelemaan. Takkiin en meinaan liikkeen, myyjän tai Fordin mogan takia ota.
 
Ja mites tuo menee, eikö näiden uusien tämänvuotisten mallien pitäisi olla jo tyypitetty uuden systeemin mukaan joten muutosta ei pitäisi edes tulla.
Siis voi olla jo rekisteröity uuden normin mukaan, mutta jos siitä on tiedossa lisää veroja, niin luultavasti ei ole, koska vasta syyskuussa on pakko. Jos on tiedossa auton rekkari, niin voi vilkaista Trafin palvelusta auton kulutustiedoista, että onko jo mitattu WLTP:n mukaan vai ei. Esim. katsoin yhden Toyota Auris Hybridin, niin oli näin:
CO2 Yhdistetty (g/km)
94
WLTP, CO2 yhdistetty (omatrafi-vehicle-consumption-unit-9)
116

(tuo omatrafi-juttu on ilmeisesti ohjelmointivirhe, ja siinä pitäisi olla g/km)
Ymmärtääkseni tuo 116 on WLTP-normin mukainen tulos ja siitä on sitten laskettu jollain kaavalla tuo 94 g/km.
 
Vanhan mukaan vissiin 114g ja uuden mukaan 136g ja tuon uuden numerot lukee tarjouksessa. Sopparin on muija tietty siivonnut jonnekin talteen niin en voi tarkistaa. Mutta jos tuo hinta on tuon uuden mukainen niin oma menisi joka tapauksessa saman mukaan tuli se huomenna tai syyskuussa?
 
Vanhan mukaan vissiin 114g ja uuden mukaan 136g ja tuon uuden numerot lukee tarjouksessa. Sopparin on muija tietty siivonnut jonnekin talteen niin en voi tarkistaa. Mutta jos tuo hinta on tuon uuden mukainen niin oma menisi joka tapauksessa saman mukaan tuli se huomenna tai syyskuussa?
Juurikin näin. Itse asiassa tuo selittääkin, että miksi jossain vaiheessa oli liikkeellä juttua, että tuon Fiesta ST:n CO2-päästölukema olisi hyvinkin alhainen, ja sitten yhtäkkiä tulikin tuo lukema 136 g/km. Asia kiinnosti minua, koska leikittelin ajatuksella, että hommaisin moisen työsuhdeautoksi, vaikka ei siinä mitään järkeä olisi ollutkaan. Meillä rajana 135 g/km, joten meni niukasti yli.
 
Enemmän mä mietin sitä, että mites toi romutuspalkkion seutu kun eikös sen raja ollut 99 g/km :rolleyes:
Näköjään 110 g/km on rajana. Romutuspalkkio on tarjolla tänä vuonna vain elokuun loppuun asti, joten asialla on merkitystä vasta ensi vuonna, jos romutuspalkkiokampanjaa jatketaan.
 
Jaahas, nyt taisi löytyä hyvä vertailukohta päästöjen muutoksille. Sihtasin Ford Fiestan hinnastoja. Fordin sivuilla on sekä vanhan että uuden mallin hinnasto. Vanhan 100-hevosvoimaisen manuaalivaihteisen päästöt olivat 97 g/km, uuden 110 g/km. 125-hevosvoimaisen kohdalla päästöt olivat ennen 98 g/km, nyt 110 g/km. Hinnastossa ei puhuta mitään WLTP:stä, mutta selvästikin uusi mittaustapa on jo otettu käyttöön, eli syyskuussa ei ole tulossa mitään yllätystä. Autovero on tuon seurauksena noussut noissa 20 tonnin autoissa noin 500-700 euroa.

Diesel-mallissa (120 hv) nousu on vielä ronskimpaa: Ennen 89 g/km, nyt 109 g/km. :confused2:
 
Jaahas, nyt taisi löytyä hyvä vertailukohta päästöjen muutoksille. Sihtasin Ford Fiestan hinnastoja. Fordin sivuilla on sekä vanhan että uuden mallin hinnasto. Vanhan 100-hevosvoimaisen manuaalivaihteisen päästöt olivat 97 g/km, uuden 110 g/km. 125-hevosvoimaisen kohdalla päästöt olivat ennen 98 g/km, nyt 110 g/km. Hinnastossa ei puhuta mitään WLTP:stä, mutta selvästikin uusi mittaustapa on jo otettu käyttöön, eli syyskuussa ei ole tulossa mitään yllätystä. Autovero on tuon seurauksena noussut noissa 20 tonnin autoissa noin 500-700 euroa.

Diesel-mallissa (120 hv) nousu on vielä ronskimpaa: Ennen 89 g/km, nyt 109 g/km. :confused2:

Vaikka ei suoraan WLTP:stä puhuta niin kyllä se siellä hinnastossa lukee. Tuohon euro 6.2 päästöluokkaan nimittäin kuuluu päästöjen mittaus WLTP- syklillä.
 
Mitä vw-konsernin moottoreita tulisi välttää? 1,4tsi, muita? Entä muita ongelmia?
Superb kiinnostaisi myös, vm 2009-2015, suunnilleen.
1.2tsi ketju, 1.4tsi ketju ja öljy, 1.8tfsi syö öljyä ja ketjuja 2.0tfsi on perus hyvä mutta voi syödä öljyä. Tuossa nuo normi bensat.
 
1.2tsi ketju, 1.4tsi ketju ja öljy, 1.8tfsi syö öljyä ja ketjuja 2.0tfsi on perus hyvä mutta voi syödä öljyä. Tuossa nuo normi bensat.
Näinpä, pieniä koneita, jos ketjulla. Vm 2009-2011 1.8-2.0 TSI/TFSI tulee varmasti syömään öljyä alkuperäisillä männänrenkailla, jos männänrenkaat on vaihdettu todisteellisesti korjattuihin, niin en näkisi syytä huoleen. Uudemmat isot koneet kuin tuo 2011 on jo sitten korjattu eli 2012 eteenpäin.
 
1.8 ja 2.0 on teknisesti sama EA888 moottori eli kumpikaan ei ole parempi tai huonompi.
Voi olla että muistan väärin mutta eikö 1.8 ja 2.0 jakopää ollut erona noihin aikoihin. Voisin vannoa maksaneeni hihnan vaihdon omaan 2006 2.0tfsi:hin.
 
Voi olla että muistan väärin mutta eikö 1.8 ja 2.0 jakopää ollut erona noihin aikoihin. Voisin vannoa maksaneeni hihnan vaihdon omaan 2006 2.0tfsi:hin.
2005-> GTI Golfeissa ketjut ainkin paskoi surkeiden öljynpaineella toimivien kiristimien takia, niin tuskin hihnasta maksoit?
 
Voi olla että muistan väärin mutta eikö 1.8 ja 2.0 jakopää ollut erona noihin aikoihin. Voisin vannoa maksaneeni hihnan vaihdon omaan 2006 2.0tfsi:hin.
EA888 tuli markkinoille 2008 ja on siis ketjukone eli tuossa alunperin kysytyssä 2009-2015 ikähaarukassa oli puhetta. Noissa TSI koneissa on ainakin apulaitehihna jota vaihdellaan muistaakseni 150tkm välein eli varmaan siitä maksanut?
 
OK.
Vähän tosiaan kolmen vaiheilla

Avensis, Superb vai 3xx BMW. Farkku + luotettava sekä alle 16 000€
Jos jotain T27 Avensista alle tuolla hintahaarukalla, niin ei sillä ainakaan luotettavuuden kanssa metsään voi pahasti mennä. Ainoa tyyppivika mikä omassa -11 harmitti, niin kolisevat etujarrusatulat. Katsastusmieskin sanoi, että näissäsitä kuulee.

Manuaalina jos otat 1,8 niin siinä sama kytkin kuin 2,0ssa ja kestää kärryäkin vedellä.
 
Viimeksi muokattu:
OK.
Vähän tosiaan kolmen vaiheilla

Avensis, Superb vai 3xx BMW. Farkku + luotettava sekä alle 16 000€

Ehdotuksia?
Eipä tuo superbbi huono ole kunhan tosiaan saat vahvistettua, että öljynkulutusremppa on tehty eli vähintään männänrenkaat uusittu. BMW toisaalta premiumpi auto niin saattaa hieman hiljaisempi olla isolla tiellä. Suosittelen koeajamaan molempia ja katsomaan kumpi itselle sopii paremmin. BMW:llä ollut ilmeisesti automaattilaatikoiden kanssa ongelmia eli jos manuaali kelpaa niin ei luulisi kauhean isoja ongelmia olevan. Toki kaikissa autoissa voi olla maanantaikappaleita niin yleistä tarkuutta ja hyvää syyniä vaan.
 
EA888 tuli markkinoille 2008 ja on siis ketjukone eli tuossa alunperin kysytyssä 2009-2015 ikähaarukassa oli puhetta. Noissa TSI koneissa on ainakin apulaitehihna jota vaihdellaan muistaakseni 150tkm välein eli varmaan siitä maksanut?
2.0tfsi oli esim Octavia Rs:ssä 2006 jo ja siinä kyllä oli jakohihna. Varmistin äsken vielä erikseen etten puhu ihan puuta heinää. Mutta sitä en taas tiedä mitä muutoksia tuossa 2009 on tullut tuohon uudempaan kun lakkasi tuon Octavian ja sitä seuranneen Cupran jälkeen kiinnostus vaggeja kohtaan kohtuu hyvin.
 
Avensis, Superb vai 3xx BMW. Farkku + luotettava sekä alle 16 000€

Ehdotuksia?

Jos koolla on mitään väliä, niin kaksi ekaa on ihan huomattavasti isompia kuin 3-sarjan bimmeri. Superb on noista etenkin takatilojen osalta ihan heittämällä tilavin, toyotan takatiloja syö järjettömän isot etuistuimet, mutta kyllä sinnekin kivasti mahtuu istumaan.
 
Ollu bensa tomaatti hakusessa mutta ei oikein tiedä minkälaista sitä kattelis, ainakin täälläpäin pienemmät autot tomaateilla on vähän (lue: todella) harvemmassa ja omalla ajolla ei nyt mitään isoakaan autoa viittis hommata. Ei oikein 3 tonnilla kuuhun päästä.
Noita "pulla" volvoja ois kyllä kohtuullisesti tarjolla mutta mietityttää että paljon mahtaa niille viissylinterisille kelvata bensa ja lukemisen perusteella aika kankeita kääntymään. Luotettaviahan nuo kyllä taitavat olla että ei siinä.
 
Ollu bensa tomaatti hakusessa mutta ei oikein tiedä minkälaista sitä kattelis, ainakin täälläpäin pienemmät autot tomaateilla on vähän (lue: todella) harvemmassa ja omalla ajolla ei nyt mitään isoakaan autoa viittis hommata. Ei oikein 3 tonnilla kuuhun päästä.
Noita "pulla" volvoja ois kyllä kohtuullisesti tarjolla mutta mietityttää että paljon mahtaa niille viissylinterisille kelvata bensa ja lukemisen perusteella aika kankeita kääntymään. Luotettaviahan nuo kyllä taitavat olla että ei siinä.
Mulla kakkosautona Volvo V70 2.5T automaatti -04. Bensa maistuu taajama-kaupunki ajoissa 13-15 litraa. Maantiellä pääsee vähän päältä 7.

Kankea tuo onku mikä mutta luotettava on ollut.
 
Ollu bensa tomaatti hakusessa mutta ei oikein tiedä minkälaista sitä kattelis, ainakin täälläpäin pienemmät autot tomaateilla on vähän (lue: todella) harvemmassa ja omalla ajolla ei nyt mitään isoakaan autoa viittis hommata. Ei oikein 3 tonnilla kuuhun päästä.
Noita "pulla" volvoja ois kyllä kohtuullisesti tarjolla mutta mietityttää että paljon mahtaa niille viissylinterisille kelvata bensa ja lukemisen perusteella aika kankeita kääntymään. Luotettaviahan nuo kyllä taitavat olla että ei siinä.
Omatkin kokemukset oli että näteimmillään pääsi 12L taajamassa ja alle 8 maantiellä täydellä lastilla.

Kaupungissahan tuollainen on aika huono ajaa kun kääntösäde on kuin traktorilla. Siinä missä Passatilla tai E-mersulla heitti uukkarin 2-kaistaisella tuolla sai aina tehdä 3-pistekäännöksen.

Sama homma markettien (sisä) parkkipaikoilla; ruutuun vääntäminen ei aina vain onnistu kerralla.

Maantiellä oikein mukava vaikkei ”premiumhiljainen”.

Turbotonta ei kannata katsella kun kulutus on sama mutta tehot puuttuu. :D
 
Koeajelu jatkuu, tänään oli vuorossa Ford Fiesta 1.0 Titanium (100 hv) manuaalivaihteisena. :) Ajotuntuma oli kyllä loistava. Auto tuntui mukavan ketterältä, mutta toisaalta kuitenkin jämäkältä. Tilaakin tuntui olevan ihan tarpeeksi. Veli kommentoi, että takapenkillä pääntilaa ei ole ihan hirveästi. Itse olen 177-senttinen, eikä asia haitannut. Focus-kuskina oli kaiken kaikkiaan kotoisa olo. Auto kuulosti yllättävän hiljaiselta. Huomasin muutaman kerran ajavani liian pienellä vaihteella, kun en ollut kiinnittänyt huomiota korkeisiin kierroksiin. Titanium-varustelutasoon kuuluu ääntä eristävä tuulilasi, ehkä sillä oli vaikutuksensa.

Miinuksiakin oli:
- Tuo 100-heppainen moottori ei oikein tehnyt vaikutusta. Painavammassa Focuksessa 125-hevosvoimainen moottori tuntuu vääntävän paljon paremmin pienillä kierroksilla, vaikka auto on raskaampi ja välitykset vaikuttavat suht samoilta. Fiesta esim. jyristi vitosvaihteella noin 1700 kierroksella 70 km/h nopeudessa, ja muutenkin kolmosta isommilla vaihteilla alle 2000 kierrosta tuntui aiheuttavan vastalauseita. Jos hankin Fiestan, niin sitten kyllä 125-hevosvoimaisella koneella.
- Fiestan keskikonsoli ja mittaristo on uusittu, mutta ei kyllä ollut mitään jakoa verrattuna Polo Highlinen digitaaliseen mittaristoon (toki Polo on hiukan kalliimpi Highline-varustuksella, mutta Fiestaan moista ei saa edes rahalla). En pitänyt trippimittarinäkymästä, johon oli tungettu kaikki mahdolliset lukemat samalle ruudulle. Kai siihen tottuu, mutta äkkiseltään häiritsi. Kosketusnäytön takana olevat näkymät olivat Polossa tyylikkäämmät, esim. radiokanavat olivat logoillaan, kun taas Fiestassa vain nimillään.

Testiautossa ei ollut mukautuvaa vakionopeudensäädintä, joka on lisävaruste, joten se jäi testaamatta.

Huomenna testivuorossa uusi Ford Focus manuaalivaihteisena. :cool:
 
itellä v70 2.5t näyttää yhdistettyä kulutusta 9.3litraa satkulle suurin osa kaupunkia. edellisen omistajan jäliltä oli 12,7. et lienee kaupungeillaki eroja
 
2000 vuosimallin A mese alkaa olemaan oman aikansa elänyt ja autokuume tällä hetkellä sen verran kova, että kaipaisi vaihtelua. Kiikarissa automaattifarkku bensakoneella. Kilometrejä kertyy vuodessa alle 10 000. Katsellut Mazda 6:sta farkkuna, budjetti max 15k. Onko porukoilla kokemuksia (ruosteongelmat, automaattilaatikko jne.) kyseisistä menopeleistä?


Alla yksi ehdokas:
Mazda 6 Sport Wagon 2,0 Touring Business - LOHKOLÄMMITIN - KAHDET RENKAAT - VAKIONOPEUDENSÄÄDIN - TODELLA SIISTI ! Farmari 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna testivuorossa uusi Ford Focus manuaalivaihteisena. :cool:

Uusi MY 2018 vai nykyinen Mk3? Itse laitoin kesäkuussa tilaukseen seuraavan hurlumhein autoa livenä näkemättä ...

Ford FOCUS 1,5 TDCi EcoBlue 120hv Start/Stop A8 Titanium 5-ovinen
  • Ruby Red
  • Design Pack 4
  • Parking Pack
  • Technology Pack 1
  • Winter Pack
  • Style Pack 3 - Titanium
  • Kuolleen kulman valvontajärjestelmä (BLIS) ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä aktiivisella jarrutuksella
  • Audio 48: B&O Play Premium
  • Kumimattosarja
  • Defa lämpöpaketti
  • Talvirenkaat. nasta, alut, Nokia Hakkapeliitta 9
 
2000 vuosimallin A mese alkaa olemaan oman aikansa elänyt ja autokuume tällä hetkellä sen verran kova, että kaipaisi vaihtelua. Kiikarissa automaattifarkku bensakoneella. Kilometrejä kertyy vuodessa alle 10 000. Katsellut Mazda 6:sta farkkuna, budjetti max 15k. Onko porukoilla kokemuksia (ruosteongelmat, automaattilaatikko jne.) kyseisistä menopeleistä?


Alla yksi ehdokas:
Mazda 6 Sport Wagon 2,0 Touring Business - LOHKOLÄMMITIN - KAHDET RENKAAT - VAKIONOPEUDENSÄÄDIN - TODELLA SIISTI ! Farmari 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Eikö nuo Mazdat ole lähes poikeuksetta ruosteongelmallisia? Eräs tuttava oli aikoinaan Mazdan myyjänä ja myönsi ettei itse olisi ikinä ostannut sellaista itselle nimenomaan huonnon pellin vuoksi. Hyvin silitetty yksilö varmasti säilyy jonkun aikaa, mutta ottaen huomioon Suomen talvet ja suolat, itse ottaisin jotain muuta.
 
Vähän tosiaan kolmen vaiheilla

Avensis, Superb vai 3xx BMW. Farkku + luotettava sekä alle 16 000€

Ehdotuksia?

Ilmeisesti bensaa etsitään, joten heitetään listan jatkoksi Ford Mondeo 1.6 ecoboostilla. Ostin itse vuoden vaihteessa samalla budjetilla Mondeon ja olen tykännyt. Koeajoin myös Avensista ja Mazda 6:sta. Tykkäsin Avensiksesta automaatilla, mutta ajettavuus oli muuten Modeota jäljessä. Lisäksi Avensiksen pohjan ruostesuojaus on onneton. Muutamaa yksilöä kävin katsomassa ja pohjat oli kaikissa melko rapeita, vaikka ikää autoilla oli vasta noin 5 vuotta. Mazda 6 oli taas jotenkin halvemman oloinen Mondeoon verrattuna. Ruoste myös mietitytti, vaikka ilmeisesti tilanne on parantunut huomattavasti uudemmissa malleissa.

Superb on kuulemma myös hyvä auto, mutta vaimolla oli turhan vahvat mielipiteet Skodaa vastaan, joten jäi testaamatta. Myös TSI-koneiden mahdolliset ongelmat vaikutti siihen, etten lähtenyt vaimoa ylipuhumaan.
 
Uusi MY 2018 vai nykyinen Mk3? Itse laitoin kesäkuussa tilaukseen seuraavan hurlumhein autoa livenä näkemättä ...

Ford FOCUS 1,5 TDCi EcoBlue 120hv Start/Stop A8 Titanium 5-ovinen
Uusi malli juu. Laakkosella on kaksi koeajoautoa, joista toinen on juuri tuollainen, toinen taas bensakone manuaalilla.
 
Joko oli myyjillä lanseerauskamppikset tiedossa? Itsekin tuota harkinnut, mutta 33k ja risat Focusista tuntuu vähän kalliilta.
 
Ei täällä ainakaan. Tosin ostotapahtuma sujui niin, että marssin malli- ja värivalinta sekä lisävarustelista kädessä liikkeeseen, ja ilmoitin haluavani em. hyödykkeet. Vaihtoarvosta ja hinnasta sanoin vain "joo, se on hyvä" :D

Ei kai tässä tinkimään aleta? :btooth:
 
Ei täällä ainakaan. Tosin ostotapahtuma sujui niin, että marssin malli- ja värivalinta sekä lisävarustelista kädessä liikkeeseen, ja ilmoitin haluavani em. hyödykkeet. Vaihtoarvosta ja hinnasta sanoin vain "joo, se on hyvä" :D

Ei kai tässä tinkimään aleta? :btooth:
Ei kai siinä voi mitään menettää jos yrittää?
 
Eikö nuo Mazdat ole lähes poikeuksetta ruosteongelmallisia? Eräs tuttava oli aikoinaan Mazdan myyjänä ja myönsi ettei itse olisi ikinä ostannut sellaista itselle nimenomaan huonnon pellin vuoksi. Hyvin silitetty yksilö varmasti säilyy jonkun aikaa, mutta ottaen huomioon Suomen talvet ja suolat, itse ottaisin jotain muuta.
Tekniikan Maailman artikkelin perusteella ruosteongelmat eivät näytä olevan aivan yhtä pahat kun vanhemmissa 6-sarjalaisissa ja 626:sissa. Olen vilkuillut myös saman hintaluokan Mondeota ja Avensista, mutta ne eivät miellytä silmää samalla tavalla kun Matukka. Mites Chevrolet Cruze/Opel Astra? Eivät varmaan ole yhtä luotettavia kun Mazda?
 
Tekniikan Maailman artikkelin perusteella ruosteongelmat eivät näytä olevan aivan yhtä pahat kun vanhemmissa 6-sarjalaisissa ja 626:sissa. Olen vilkuillut myös saman hintaluokan Mondeota ja Avensista, mutta ne eivät miellytä silmää samalla tavalla kun Matukka. Mites Chevrolet Cruze/Opel Astra? Eivät varmaan ole yhtä luotettavia kun Mazda?
Itsellä 2009 vuosimallin Mazda 6 ja ainakaan tässä yksilössä ei ongelmia ruosteen kanssa. Käsittääkseni ongelmat olivat vanhemmassa mallissa.
 
Uusi Ford Focus testattu. :) On se hieno auto. Testiautossa oli lisävarusteena saatavat 17" vanteet, ja auto eteni kuin kiskoilla. Häiritsevää rengasmelua ei ollut. Varmaan pidempi akseliväli vaikutti myös ajettavuuteen. Moottori tuntui ajossa samanlaiselta kuin oman vanhemman Focukseni moottori, mutta bensankulutus vaikutti hiukan pienemmältä.

Autossa oli liikennemerkkien tunnistus myös, ja se tuntui toimivan mainiosti. Tosin se ei näyttänyt tunnistavan kotimaista taajamamerkkiä... En ole ihan varma, kun taajamamerkin jälkeen tuli melkein heti 60 km/h merkki.

Viihdejärjestelmä ja valikot näyttivät samanlaisilta kuin Fiestassa, mutta jostain syystä näytön trippimittarinäkymä ei tuntunut yhtä ruuhkaiselta kuin Fiestassa. Joko se oli vähän kookkaampi kuin Fiestassa tai sitten pääkoppani oli yön yli nukkumisen seurauksena ehtinyt sopeutua uuteen näkymään.

Takapenkille oli tullut reilusti lisätilaa verrattuna edelliseen sukupolveen. Melkein kuin taksiin olisi astunut. Tavaratilassa en huomannut juuri eroa vanhaan Focukseen (viistoperä).

Tämä oli koeajamistani autoista (Polo, Golf, Fiesta, Focus) ensimmäinen, joka synnytti fiiliksen, että tällainen pitäisi saada. Mutta kun on tarkoitus hankkia sellainen pienempi auto... :bored: Ei tuo kyllä paljoa kalliimpi olisi kuin hyvin varusteltu Fiesta.
 
Hoi arvon tietäjät. Etsin autoa johon maastopyörä sopisi suhteellisen kivuttomasti. Kysymys kuuluukin, että mistä autosta löytyy suuri kontti?

Tämän hetkisessä autossa on todella pieni kontti, eikä penkkejä saa käännettyä. Merkillä ei väliä, mutta etsin halpaa käytettyä opiskelijalle (1000€ - 2500€)
 
Uusi Ford Focus testattu. :) On se hieno auto. Testiautossa oli lisävarusteena saatavat 17" vanteet, ja auto eteni kuin kiskoilla. Häiritsevää rengasmelua ei ollut. Varmaan pidempi akseliväli vaikutti myös ajettavuuteen. Moottori tuntui ajossa samanlaiselta kuin oman vanhemman Focukseni moottori, mutta bensankulutus vaikutti hiukan pienemmältä.

Autossa oli liikennemerkkien tunnistus myös, ja se tuntui toimivan mainiosti. Tosin se ei näyttänyt tunnistavan kotimaista taajamamerkkiä... En ole ihan varma, kun taajamamerkin jälkeen tuli melkein heti 60 km/h merkki.

Viihdejärjestelmä ja valikot näyttivät samanlaisilta kuin Fiestassa, mutta jostain syystä näytön trippimittarinäkymä ei tuntunut yhtä ruuhkaiselta kuin Fiestassa. Joko se oli vähän kookkaampi kuin Fiestassa tai sitten pääkoppani oli yön yli nukkumisen seurauksena ehtinyt sopeutua uuteen näkymään.

Takapenkille oli tullut reilusti lisätilaa verrattuna edelliseen sukupolveen. Melkein kuin taksiin olisi astunut. Tavaratilassa en huomannut juuri eroa vanhaan Focukseen (viistoperä).

Tämä oli koeajamistani autoista (Polo, Golf, Fiesta, Focus) ensimmäinen, joka synnytti fiiliksen, että tällainen pitäisi saada. Mutta kun on tarkoitus hankkia sellainen pienempi auto... :bored: Ei tuo kyllä paljoa kalliimpi olisi kuin hyvin varusteltu Fiesta.

Ihmiset helposti ostaa varalta hieman liian ison auton, jos vaikka tarvitsee johonkin sitä tilaa. Onhan se fakta että tuollainen Focus tuntuu jo autolta Fiestan jälkeen, hyviä autoja molemmat mutta Focuksen koko tuo sitä jämäkkyyttä ajoon. Itsekkin pärjäisin clion kokoisella autolla ja olin jo melkein ostanutkin, mutta kun vaihtoehdoksi lyötiin 2v vanha 8tkm ajettu Megane 10k€:lla niin ei siitä viitsinyt kieltäytyä.
 
Ihmiset helposti ostaa varalta hieman liian ison auton, jos vaikka tarvitsee johonkin sitä tilaa. Onhan se fakta että tuollainen Focus tuntuu jo autolta Fiestan jälkeen, hyviä autoja molemmat mutta Focuksen koko tuo sitä jämäkkyyttä ajoon. Itsekkin pärjäisin clion kokoisella autolla ja olin jo melkein ostanutkin, mutta kun vaihtoehdoksi lyötiin 2v vanha 8tkm ajettu Megane 10k€:lla niin ei siitä viitsinyt kieltäytyä.
Tämä erittäin totta. Itse vaihdan esim nyt Fokkerista Fiestaan vaikka on kolme henkeä ja koira perheessä. Ihan hyvin onnistuu mökkireissut ja muut moisella. Kaipuu pienempään, ketterään ja pienillä ylläpitokuluilla liikkuvaan autoo oli liikaa tuon "laivan" jälkeen.
 
Ja tuo on syy miksi itsellä on sporttipunto eikä jotain astetta isompaa. Pieni auto on vaan näppärämpi laitos ja hauskuuttakin löytyy.
 
Ihmiset helposti ostaa varalta hieman liian ison auton, jos vaikka tarvitsee johonkin sitä tilaa. Onhan se fakta että tuollainen Focus tuntuu jo autolta Fiestan jälkeen, hyviä autoja molemmat mutta Focuksen koko tuo sitä jämäkkyyttä ajoon. Itsekkin pärjäisin clion kokoisella autolla ja olin jo melkein ostanutkin, mutta kun vaihtoehdoksi lyötiin 2v vanha 8tkm ajettu Megane 10k€:lla niin ei siitä viitsinyt kieltäytyä.
Niimpä oli Avensis farkku alla meidänkin uusperheessä 2+3 kun piti mahtua kamaa mökkireissuille lappiin jne. Downscaletin tuon Auris farkkuun ja myönnän että oli vähän usko jälkikäteen itsellä koetuksella mahtumisien kanssa.
Kylläpä vaan meni hyvin viiden hengen 10pv reissukamat peräkonttiin kun otti välipohjan pois.

Se vaan on niin helppoa ostaa isoa ja mennä sillä. Vaikka kyllä usein tosiaan pienempikin riittäisi.
 
Juu ja jengi pelkää nykyään penkkien kaatoa. Itselle tuo ei ole mikään kynnys ja jos tulee isompaa kamaa tai mökki kamaa niin puolet penkeistä on samantien nurin ja ongelma ratkaistu kun moni vaan tuntuu väkisin tunkevan konttiin lasia vasten tai ainoa käytettävä tila on hattuhyllyn alla oleva.
 
Itseäkin esim. toi Polo kiinnostaisi mut kun ei saa dieselinä niin eipä sitä tule hankittua ennenkun loppuu tuo järjetön ravaaminen.
Tarkoitatko jotain tehomallia? VW Poloa saa 95 tdi:llä. Ja Seat Ibizaa 115hv tdi:llä ja myös 95hv tdi automaattina. Kun taas Poloa saa vain manuaali dieselinä.

Ford Fiestaa saa myös 85hv ja 120hv dieselinä, mutta nuo vain manuaalina.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 519
Viestejä
4 475 398
Jäsenet
73 946
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom