Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juurikin näin. Itse asiassa tuo selittääkin, että miksi jossain vaiheessa oli liikkeellä juttua, että tuon Fiesta ST:n CO2-päästölukema olisi hyvinkin alhainen, ja sitten yhtäkkiä tulikin tuo lukema 136 g/km. Asia kiinnosti minua, koska leikittelin ajatuksella, että hommaisin moisen työsuhdeautoksi, vaikka ei siinä mitään järkeä olisi ollutkaan. Meillä rajana 135 g/km, joten meni niukasti yli.Vanhan mukaan vissiin 114g ja uuden mukaan 136g ja tuon uuden numerot lukee tarjouksessa. Sopparin on muija tietty siivonnut jonnekin talteen niin en voi tarkistaa. Mutta jos tuo hinta on tuon uuden mukainen niin oma menisi joka tapauksessa saman mukaan tuli se huomenna tai syyskuussa?
Näköjään 110 g/km on rajana. Romutuspalkkio on tarjolla tänä vuonna vain elokuun loppuun asti, joten asialla on merkitystä vasta ensi vuonna, jos romutuspalkkiokampanjaa jatketaan.Enemmän mä mietin sitä, että mites toi romutuspalkkion seutu kun eikös sen raja ollut 99 g/km
Jaahas, nyt taisi löytyä hyvä vertailukohta päästöjen muutoksille. Sihtasin Ford Fiestan hinnastoja. Fordin sivuilla on sekä vanhan että uuden mallin hinnasto. Vanhan 100-hevosvoimaisen manuaalivaihteisen päästöt olivat 97 g/km, uuden 110 g/km. 125-hevosvoimaisen kohdalla päästöt olivat ennen 98 g/km, nyt 110 g/km. Hinnastossa ei puhuta mitään WLTP:stä, mutta selvästikin uusi mittaustapa on jo otettu käyttöön, eli syyskuussa ei ole tulossa mitään yllätystä. Autovero on tuon seurauksena noussut noissa 20 tonnin autoissa noin 500-700 euroa.
Diesel-mallissa (120 hv) nousu on vielä ronskimpaa: Ennen 89 g/km, nyt 109 g/km.
1.2tsi ketju, 1.4tsi ketju ja öljy, 1.8tfsi syö öljyä ja ketjuja 2.0tfsi on perus hyvä mutta voi syödä öljyä. Tuossa nuo normi bensat.Mitä vw-konsernin moottoreita tulisi välttää? 1,4tsi, muita? Entä muita ongelmia?
Superb kiinnostaisi myös, vm 2009-2015, suunnilleen.
Näinpä, pieniä koneita, jos ketjulla. Vm 2009-2011 1.8-2.0 TSI/TFSI tulee varmasti syömään öljyä alkuperäisillä männänrenkailla, jos männänrenkaat on vaihdettu todisteellisesti korjattuihin, niin en näkisi syytä huoleen. Uudemmat isot koneet kuin tuo 2011 on jo sitten korjattu eli 2012 eteenpäin.1.2tsi ketju, 1.4tsi ketju ja öljy, 1.8tfsi syö öljyä ja ketjuja 2.0tfsi on perus hyvä mutta voi syödä öljyä. Tuossa nuo normi bensat.
1.8 ja 2.0 on teknisesti sama EA888 moottori eli kumpikaan ei ole parempi tai huonompi.Eli 2.0l noista olisi paras/luotettavin.
Voi olla että muistan väärin mutta eikö 1.8 ja 2.0 jakopää ollut erona noihin aikoihin. Voisin vannoa maksaneeni hihnan vaihdon omaan 2006 2.0tfsi:hin.1.8 ja 2.0 on teknisesti sama EA888 moottori eli kumpikaan ei ole parempi tai huonompi.
2005-> GTI Golfeissa ketjut ainkin paskoi surkeiden öljynpaineella toimivien kiristimien takia, niin tuskin hihnasta maksoit?Voi olla että muistan väärin mutta eikö 1.8 ja 2.0 jakopää ollut erona noihin aikoihin. Voisin vannoa maksaneeni hihnan vaihdon omaan 2006 2.0tfsi:hin.
EA888 tuli markkinoille 2008 ja on siis ketjukone eli tuossa alunperin kysytyssä 2009-2015 ikähaarukassa oli puhetta. Noissa TSI koneissa on ainakin apulaitehihna jota vaihdellaan muistaakseni 150tkm välein eli varmaan siitä maksanut?Voi olla että muistan väärin mutta eikö 1.8 ja 2.0 jakopää ollut erona noihin aikoihin. Voisin vannoa maksaneeni hihnan vaihdon omaan 2006 2.0tfsi:hin.
Eipä tuo superbbi huono ole kunhan tosiaan saat vahvistettua, että öljynkulutusremppa on tehty eli vähintään männänrenkaat uusittu. BMW toisaalta premiumpi auto niin saattaa hieman hiljaisempi olla isolla tiellä. Suosittelen koeajamaan molempia ja katsomaan kumpi itselle sopii paremmin. BMW:llä ollut ilmeisesti automaattilaatikoiden kanssa ongelmia eli jos manuaali kelpaa niin ei luulisi kauhean isoja ongelmia olevan. Toki kaikissa autoissa voi olla maanantaikappaleita niin yleistä tarkuutta ja hyvää syyniä vaan.OK.
Vähän tosiaan kolmen vaiheilla
Avensis, Superb vai 3xx BMW. Farkku + luotettava sekä alle 16 000€
Ehdotuksia?
2.0tfsi oli esim Octavia Rs:ssä 2006 jo ja siinä kyllä oli jakohihna. Varmistin äsken vielä erikseen etten puhu ihan puuta heinää. Mutta sitä en taas tiedä mitä muutoksia tuossa 2009 on tullut tuohon uudempaan kun lakkasi tuon Octavian ja sitä seuranneen Cupran jälkeen kiinnostus vaggeja kohtaan kohtuu hyvin.EA888 tuli markkinoille 2008 ja on siis ketjukone eli tuossa alunperin kysytyssä 2009-2015 ikähaarukassa oli puhetta. Noissa TSI koneissa on ainakin apulaitehihna jota vaihdellaan muistaakseni 150tkm välein eli varmaan siitä maksanut?
Sen mitä kolleegan Suberbissa ollu kyydissä verraten omaan 3-sarjan Bemariin, niin eipä juurikaan. 5-sarja sitten ehkä.BMW toisaalta premiumpi auto niin saattaa hieman hiljaisempi olla isolla tiellä.
Avensis, Superb vai 3xx BMW. Farkku + luotettava sekä alle 16 000€
Ehdotuksia?
Mulla kakkosautona Volvo V70 2.5T automaatti -04. Bensa maistuu taajama-kaupunki ajoissa 13-15 litraa. Maantiellä pääsee vähän päältä 7.Ollu bensa tomaatti hakusessa mutta ei oikein tiedä minkälaista sitä kattelis, ainakin täälläpäin pienemmät autot tomaateilla on vähän (lue: todella) harvemmassa ja omalla ajolla ei nyt mitään isoakaan autoa viittis hommata. Ei oikein 3 tonnilla kuuhun päästä.
Noita "pulla" volvoja ois kyllä kohtuullisesti tarjolla mutta mietityttää että paljon mahtaa niille viissylinterisille kelvata bensa ja lukemisen perusteella aika kankeita kääntymään. Luotettaviahan nuo kyllä taitavat olla että ei siinä.
Omatkin kokemukset oli että näteimmillään pääsi 12L taajamassa ja alle 8 maantiellä täydellä lastilla.Ollu bensa tomaatti hakusessa mutta ei oikein tiedä minkälaista sitä kattelis, ainakin täälläpäin pienemmät autot tomaateilla on vähän (lue: todella) harvemmassa ja omalla ajolla ei nyt mitään isoakaan autoa viittis hommata. Ei oikein 3 tonnilla kuuhun päästä.
Noita "pulla" volvoja ois kyllä kohtuullisesti tarjolla mutta mietityttää että paljon mahtaa niille viissylinterisille kelvata bensa ja lukemisen perusteella aika kankeita kääntymään. Luotettaviahan nuo kyllä taitavat olla että ei siinä.
Huomenna testivuorossa uusi Ford Focus manuaalivaihteisena.
Eikö nuo Mazdat ole lähes poikeuksetta ruosteongelmallisia? Eräs tuttava oli aikoinaan Mazdan myyjänä ja myönsi ettei itse olisi ikinä ostannut sellaista itselle nimenomaan huonnon pellin vuoksi. Hyvin silitetty yksilö varmasti säilyy jonkun aikaa, mutta ottaen huomioon Suomen talvet ja suolat, itse ottaisin jotain muuta.2000 vuosimallin A mese alkaa olemaan oman aikansa elänyt ja autokuume tällä hetkellä sen verran kova, että kaipaisi vaihtelua. Kiikarissa automaattifarkku bensakoneella. Kilometrejä kertyy vuodessa alle 10 000. Katsellut Mazda 6:sta farkkuna, budjetti max 15k. Onko porukoilla kokemuksia (ruosteongelmat, automaattilaatikko jne.) kyseisistä menopeleistä?
Alla yksi ehdokas:
Mazda 6 Sport Wagon 2,0 Touring Business - LOHKOLÄMMITIN - KAHDET RENKAAT - VAKIONOPEUDENSÄÄDIN - TODELLA SIISTI ! Farmari 2011 - Vaihtoauto - Nettiauto
Vähän tosiaan kolmen vaiheilla
Avensis, Superb vai 3xx BMW. Farkku + luotettava sekä alle 16 000€
Ehdotuksia?
Uusi malli juu. Laakkosella on kaksi koeajoautoa, joista toinen on juuri tuollainen, toinen taas bensakone manuaalilla.Uusi MY 2018 vai nykyinen Mk3? Itse laitoin kesäkuussa tilaukseen seuraavan hurlumhein autoa livenä näkemättä ...
Ford FOCUS 1,5 TDCi EcoBlue 120hv Start/Stop A8 Titanium 5-ovinen
Uusi malli juu. Laakkosella on kaksi koeajoautoa, joista toinen on juuri tuollainen, toinen taas bensakone manuaalilla.
Ei kai siinä voi mitään menettää jos yrittää?Ei täällä ainakaan. Tosin ostotapahtuma sujui niin, että marssin malli- ja värivalinta sekä lisävarustelista kädessä liikkeeseen, ja ilmoitin haluavani em. hyödykkeet. Vaihtoarvosta ja hinnasta sanoin vain "joo, se on hyvä"
Ei kai tässä tinkimään aleta?
Tekniikan Maailman artikkelin perusteella ruosteongelmat eivät näytä olevan aivan yhtä pahat kun vanhemmissa 6-sarjalaisissa ja 626:sissa. Olen vilkuillut myös saman hintaluokan Mondeota ja Avensista, mutta ne eivät miellytä silmää samalla tavalla kun Matukka. Mites Chevrolet Cruze/Opel Astra? Eivät varmaan ole yhtä luotettavia kun Mazda?Eikö nuo Mazdat ole lähes poikeuksetta ruosteongelmallisia? Eräs tuttava oli aikoinaan Mazdan myyjänä ja myönsi ettei itse olisi ikinä ostannut sellaista itselle nimenomaan huonnon pellin vuoksi. Hyvin silitetty yksilö varmasti säilyy jonkun aikaa, mutta ottaen huomioon Suomen talvet ja suolat, itse ottaisin jotain muuta.
Itsellä 2009 vuosimallin Mazda 6 ja ainakaan tässä yksilössä ei ongelmia ruosteen kanssa. Käsittääkseni ongelmat olivat vanhemmassa mallissa.Tekniikan Maailman artikkelin perusteella ruosteongelmat eivät näytä olevan aivan yhtä pahat kun vanhemmissa 6-sarjalaisissa ja 626:sissa. Olen vilkuillut myös saman hintaluokan Mondeota ja Avensista, mutta ne eivät miellytä silmää samalla tavalla kun Matukka. Mites Chevrolet Cruze/Opel Astra? Eivät varmaan ole yhtä luotettavia kun Mazda?
Uusi Ford Focus testattu. On se hieno auto. Testiautossa oli lisävarusteena saatavat 17" vanteet, ja auto eteni kuin kiskoilla. Häiritsevää rengasmelua ei ollut. Varmaan pidempi akseliväli vaikutti myös ajettavuuteen. Moottori tuntui ajossa samanlaiselta kuin oman vanhemman Focukseni moottori, mutta bensankulutus vaikutti hiukan pienemmältä.
Autossa oli liikennemerkkien tunnistus myös, ja se tuntui toimivan mainiosti. Tosin se ei näyttänyt tunnistavan kotimaista taajamamerkkiä... En ole ihan varma, kun taajamamerkin jälkeen tuli melkein heti 60 km/h merkki.
Viihdejärjestelmä ja valikot näyttivät samanlaisilta kuin Fiestassa, mutta jostain syystä näytön trippimittarinäkymä ei tuntunut yhtä ruuhkaiselta kuin Fiestassa. Joko se oli vähän kookkaampi kuin Fiestassa tai sitten pääkoppani oli yön yli nukkumisen seurauksena ehtinyt sopeutua uuteen näkymään.
Takapenkille oli tullut reilusti lisätilaa verrattuna edelliseen sukupolveen. Melkein kuin taksiin olisi astunut. Tavaratilassa en huomannut juuri eroa vanhaan Focukseen (viistoperä).
Tämä oli koeajamistani autoista (Polo, Golf, Fiesta, Focus) ensimmäinen, joka synnytti fiiliksen, että tällainen pitäisi saada. Mutta kun on tarkoitus hankkia sellainen pienempi auto... Ei tuo kyllä paljoa kalliimpi olisi kuin hyvin varusteltu Fiesta.
Yaris Verso.
Tämä erittäin totta. Itse vaihdan esim nyt Fokkerista Fiestaan vaikka on kolme henkeä ja koira perheessä. Ihan hyvin onnistuu mökkireissut ja muut moisella. Kaipuu pienempään, ketterään ja pienillä ylläpitokuluilla liikkuvaan autoo oli liikaa tuon "laivan" jälkeen.Ihmiset helposti ostaa varalta hieman liian ison auton, jos vaikka tarvitsee johonkin sitä tilaa. Onhan se fakta että tuollainen Focus tuntuu jo autolta Fiestan jälkeen, hyviä autoja molemmat mutta Focuksen koko tuo sitä jämäkkyyttä ajoon. Itsekkin pärjäisin clion kokoisella autolla ja olin jo melkein ostanutkin, mutta kun vaihtoehdoksi lyötiin 2v vanha 8tkm ajettu Megane 10k€:lla niin ei siitä viitsinyt kieltäytyä.
Tarkoitatko jotain tehomallia? VW Poloa saa 95 tdi:llä. Ja Seat Ibizaa 115hv tdi:llä ja myös 95hv tdi automaattina. Kun taas Poloa saa vain manuaali dieselinä.Itseäkin esim. toi Polo kiinnostaisi mut kun ei saa dieselinä niin eipä sitä tule hankittua ennenkun loppuu tuo järjetön ravaaminen.
Itsellä on aiemmin pikkuautoluokan auton hankintaa rajoittanut se, että päälaki keikkuu lähes 190 sentin korkeudella. Aiemmin noissa loppui järkiään penkin säädöt kesken, vaikka en erityisen pitkä olekaan. Nythän noissa alkaa olla sen verran kokoa suurimmassa osassa, että saa ajoasennon kohdalleen. Ibiza ja Polo ainakin. Fiesta tuntui jostain syystä ahtaammalle sivusuunnassa ja kyynärpäät kolisi B-pilariin ja naapurin penkkiin. En käynyt sitten edes ajamassa.Ihmiset helposti ostaa varalta hieman liian ison auton, jos vaikka tarvitsee johonkin sitä tilaa. Onhan se fakta että tuollainen Focus tuntuu jo autolta Fiestan jälkeen, hyviä autoja molemmat mutta Focuksen koko tuo sitä jämäkkyyttä ajoon. Itsekkin pärjäisin clion kokoisella autolla ja olin jo melkein ostanutkin, mutta kun vaihtoehdoksi lyötiin 2v vanha 8tkm ajettu Megane 10k€:lla niin ei siitä viitsinyt kieltäytyä.
Itsellä on aiemmin pikkuautoluokan auton hankintaa rajoittanut se, että päälaki keikkuu lähes 190 sentin korkeudella. Aiemmin noissa loppui järkiään penkin säädöt kesken, vaikka en erityisen pitkä olekaan. Nythän noissa alkaa olla sen verran kokoa suurimmassa osassa, että saa ajoasennon kohdalleen. Ibiza ja Polo ainakin. Fiesta tuntui jostain syystä ahtaammalle sivusuunnassa ja kyynärpäät kolisi B-pilariin ja naapurin penkkiin. En käynyt sitten edes ajamassa.
Juu siis tätä uusinta kävin testaamassa. Oli se Active-malli. Pituussuunnassa tila riitti kyllä hyvin. Tottumiskysymyksiä ja kyllä tuon kanssa varmasti eläisi, mutta kun on tottunut, että tilaa on ympärillä vähän enemmän.Ainakin se edellinen Fiestan korimalli on kapea, tästä ihan uusimmasta en tiedä, näyttää silmään hieman leveämmältä ja matalemmalta.
Polo tai Ibiza dsg:llä on kyllä näppäriä. Hinta ja ominsaisuudet ihan kohdallaan. Myös Toyota Yaris hybridin vaihteisto on mukava, mutta autona taitaa olla pikkasen huonompi. Itse en Rapidin dsg:ssä nykimistä huomannut ja vaihteisto tuntui tosi nopealta. Ihan hyvin kiihtyikin, kun ei itse tarvinnut vaihteita vaihtaa.Tuli sitten koeajettua Skoda Rapid 1.0 TSI 95 DSG. Leppoisa auto ajaa ja hintaisekseen tilava, mutta miinuksiakin löytyi: Rengasmelu oli vakiorengastuksellakin aika kova, eikä auto ei ollut erityisen vakaa maantieajossa nopeuksissa 100-120 km/h. Lähinnä taajamapörräilyyn varmasti hyvä valinta. Yllättävän hyvin teho riitti kyllä ajeluun maantielläkin.
Tuo DSG tuntui kyllä sen verran kivalta, että pitäisiköhän harkita vielä sitä Poloa...