Ok, ymmärsin sitten osin väärin, ehkä jäänyt vähän päälle muista autokeskusteluissa, kun joissakin elää sitkeästi käsitys siitä että 30k huoltovälit olisi volkkarin juttu ja jotkut TSI ja DSG ongelmat yleisesti johtuisi suoraan siitä (vaikka näin ei tietenkään ole, koska muuten samat ongelmat koskisi lähes kaikkia merkkejä).Kyllä mä tiedän että 30 tkm on tavallinen huoltoväli tavallisissa autoissa. Munkin autossa on.
Niin se avainsana on se mukautuva huoltoväli. Kyllä se Longlife volkkari haluaa usein huoltoon jo selvästi ennen 30k jos ajat paljon pätkäajoa tai muuten poikkeuksellisen kuluttavasti.Vaan kun kyse on 250-300 hv tehomalleista joita rääkätään ihan pikkuisen eri tavalla kun ovat kerran leikkimiseen tehtykin, niin ei tuossa ole mielestäni yhtään mitään negatiivista että vaihtoväli on malliston vakiomalleihin nähden esim. puolitettu.
...
Ei kuulosta minusta kohtuuttomalta tai yhtään ajastaan jäljessä olevalta vaihtaa öljyt tommoiseen leikkikaluun vähän tiheämmin.
Käytännössä kaikissa Long life-tyyppisissä huoltoväleissähän on jonkinlainen öljynlaadun ja/tai ajotavan tarkkailu joka tuota rukaa.
Se että autossa on hepoja ei automaattisesti tarkoita, että sillä ajetaan korttelirallia. Yhtä hyvin se voi olla jollain paljon maantieajoa ajavalla, joka arvostaa sitä että ohi pääsee, tai joka on vaan valmis maksamaan vähän extraa siitä väännön tuomasta mukavuudesta, tehojen tullessa kaupan päälle. Ja vastaavasti se alle 100hv kone voi olla kortteliralliteinin kengittävänä koko ajan. Tietysti jos valimistajalla ei tälläistä tekniikkaa ole niin sitten ei auta kuin olettaa pahimman mukaan.