Mikä auto minulle?

Volkkarilla raiskataan dynaamisesti 30 tkm per öljysatsi ja sit ihmetellään kun paikat leviää ennen 200 tkm :think: Vai paljonko se noissa teho-VAGeissa on?
Vähän OT, mutta olet nyt hieman ajastasi jäljessä jos ajattelet että 30k huoltovälissä on sinusta jotain ihmeellistä ja/tai että ne ovat vain volkkaristien juttu.
Tuo on nykyään 30k dynaaminen on pikemminkin se normi ja ei todellakaan Volkkarin (tai muiden VAG:ien) erityispiirre, vaan yhtälailla niitä on näin äkkiseltään esim. Volvossa, Bemarissa, Opelissa, Mersussa, Peugeotissa, Jaguarissa, Saabissa, Fordissa, Nissanissa, Rellussa jne. jne. jne.
 
Asiakashan sen viimeisenä päättää, että huollattaako 30tkm välein, vai tiheämmällä 15 tkm/1 vuosi, eli ei longlife huoltovälillä. Ford ainakin suosittelee tuota 15 tai joka vuosi väliä, vaikka takuu säilyy 30tkm/2v huolloillakin.

Harvemmalla välillä huoltokulut olisi melkein puolet halvempia. Ja toisaalta huoltamo saisi vähemmän rahaa, koska vähemmän asiakkaita.
 
Kyllä mä tiedän että 30 tkm on tavallinen huoltoväli tavallisissa autoissa. Munkin autossa on.
Ok, ymmärsin sitten osin väärin, ehkä jäänyt vähän päälle muista autokeskusteluissa, kun joissakin elää sitkeästi käsitys siitä että 30k huoltovälit olisi volkkarin juttu ja jotkut TSI ja DSG ongelmat yleisesti johtuisi suoraan siitä (vaikka näin ei tietenkään ole, koska muuten samat ongelmat koskisi lähes kaikkia merkkejä).
Vaan kun kyse on 250-300 hv tehomalleista joita rääkätään ihan pikkuisen eri tavalla kun ovat kerran leikkimiseen tehtykin, niin ei tuossa ole mielestäni yhtään mitään negatiivista että vaihtoväli on malliston vakiomalleihin nähden esim. puolitettu.
...
Ei kuulosta minusta kohtuuttomalta tai yhtään ajastaan jäljessä olevalta vaihtaa öljyt tommoiseen leikkikaluun vähän tiheämmin.
Niin se avainsana on se mukautuva huoltoväli. Kyllä se Longlife volkkari haluaa usein huoltoon jo selvästi ennen 30k jos ajat paljon pätkäajoa tai muuten poikkeuksellisen kuluttavasti.
Käytännössä kaikissa Long life-tyyppisissä huoltoväleissähän on jonkinlainen öljynlaadun ja/tai ajotavan tarkkailu joka tuota rukaa.

Se että autossa on hepoja ei automaattisesti tarkoita, että sillä ajetaan korttelirallia. Yhtä hyvin se voi olla jollain paljon maantieajoa ajavalla, joka arvostaa sitä että ohi pääsee, tai joka on vaan valmis maksamaan vähän extraa siitä väännön tuomasta mukavuudesta, tehojen tullessa kaupan päälle. Ja vastaavasti se alle 100hv kone voi olla kortteliralliteinin kengittävänä koko ajan. Tietysti jos valimistajalla ei tälläistä tekniikkaa ole niin sitten ei auta kuin olettaa pahimman mukaan.
 
Kyllä suomen oloissa 30tkm öljynvaihtoväli on turhan pitkä suurimmalle osalle autoja,eikä huoltokulut tuplaannu vaikka vaihtaisi öljyt+suodattimen yhden ylimääräisen kerran jos muuten noudattaa pitempää huoltoväliä.
 
Jeps, kyllä mäkin omaan rotjakkeeseen vedän ihan just niillä mitä ohjekirjassa lukee. Mutta toi onkin malliston tuhnuin diesel joten eipä se paljoa saa kenkääkään, mitä nyt rampeissa lämä tiskiin kun muuten ei ehdi.
Dieselissä pysyy yleensä moottorin kierroksetkin maltillisina. Oma diesel on pysynyt 20 tkm huoltovälillä ihan kunnossa. Perus 2.0 diesel. Tärkeintä ehkä odotella moottorin lämpeämistä pieni hetki, ennen kun alkaa revittelemään. Ja lopuksi ajaa rauhallisesti, että turbo ehtii jäähtyä.

Noista ST ja GTI malleista en löytänyt huolto-ohjelmaa. Tavallisissa se on 30tkm/2vuotta, mutta suositus vain puolet tuosta. Toki sillä teho mallillakin voi ajaa kuten muutkin, eikä silloin tiheämmästä huoltovälistä ole mitään oikeaa hyötyä.

Edit:
Ne dsg ongelmat ei tietenkään liity tsi moottorin öljynvaihtoihin mitenkään :)
 
Kyllä suomen oloissa 30tkm öljynvaihtoväli on turhan pitkä suurimmalle osalle autoja,eikä huoltokulut tuplaannu vaikka vaihtaisi öljyt+suodattimen yhden ylimääräisen kerran jos muuten noudattaa pitempää huoltoväliä.
Riippuu vähän missä käy huollattamassa. Ja että takuu varmasti säilyy, niin merkkihuolto olisi hyvä ja toisaalta ainut paikka, jossa pystyvät kuittaamaan huollon sähköiseen huoltokirjaan.

Fiestassa siis 30tkm/2v mutta suositus vain puolet tuosta.

Perus vuosihuolto maksaa 272€ ja joka kolmas huolto 370€ (kuntohuolto).

Ford Merkkihuolto

Eli takuuaikana 4*272€ tai 2*272€. Jos siis 2 vuoden välein vaihtaa öljyt, niin olisi 136€ per vuosi. Samalla toki vaihtavat ilmanputsarin ja raitisilmasuodattimen. Ei tullut kysyttyä Fordilta, että onko mitään halvempia huoltopaketteja?

Ford Merkkihuollon edut:
• Koulutetut Ford-mekaanikot
• Huolto tehtaan ohjeiden mukaan ja alkuperäisosilla
• Huoltokampanjoiden tarkistus
• Ohjelmiston päivitysmahdollisuus
• Sisältää koritarkistuksen (erikseen 39 €)
• Koritakuu säilyy voimassa
• Käytetään Ford-erikoistyökaluja ja testereitä
• Varmistaa takuun säilymisen
• Pitävä hinta-arvio
• Edullinen huollon sijaisauto
• Huollon varaus sähköisessä ajanvarauspalvelussa: ford.fi/varaahuolto
• Autosi huoltotiedot ja huolto-ohjelma kaikkien nähtävissä: etis.ford.com
• Huollot merkitään sähköiseen huoltokirjaan
• Auton huoltohistoria helposti nähtävissä koko Euroopassa
 
Perus vuosihuolto maksaa 272€ ja joka kolmas huolto 370€ (kuntohuolto).

Ford Merkkihuolto

Eli takuuaikana 4*272€ tai 2*272€. Jos siis 2 vuoden välein vaihtaa öljyt, niin olisi 136€ per vuosi. Samalla toki vaihtavat ilmanputsarin ja raitisilmasuodattimen. Ei tullut kysyttyä Fordilta, että onko mitään halvempia huoltopaketteja?

Entäs jos vie heille tuossa välissä (15tkm) vain pelkkään öljynvaihtoon, niin kirjaavatko ylös sähköiseen huoltokirjaan, niin näkee että hoidettu paremmin kuin perus 30tkm öljynvaihtovälillä ?
 
Aika nopeasti noi vag huollot muuttuvat ajon mukaan. Ibiza Cupra esim halusi huoltoon jo 21tkm kohdalla vaikkei oltu kengitty kuin hullu. Sanoivat vielä että osa haluaa jo 15tkm kohdalla kun jengi kenkiin kylmänä ja ajaa pätkää.
 
Entäs jos vie heille tuossa välissä (15tkm) vain pelkkään öljynvaihtoon, niin kirjaavatko ylös sähköiseen huoltokirjaan, niin näkee että hoidettu paremmin kuin perus 30tkm öljynvaihtovälillä ?
Itse en tiedä, kun ei ole tarvinnut vielä huoltaa. Löysin vain tuon vuosihuolto+ hinnaston.

Luultavasti huolto vasta 2 vuoden päästä, kun ei paljoa ajoa ole. Ford huollossa sanoivat, että eka huolto on tehty ennen luovutusta.
 
Itsellä on 2000km ajettu uusi Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv vm. 2018 pihassa. Alcantra sisusta ja Beast Audio setti ja paljon muuta. Asensin siihen kotipihassa säädettävän KW Variante 2 alustan ekalla viikolla kun sain auton. Oikein mainio ajopeli. Suosittelen kaikille.

Aikaisempi auto mulla oli Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv vm. 2014, tämä uusi 1.5L kone on kyllä huomattavasti mukavempi ajaa kuin tuo vanhempi 1.4L.

Ibiza_KJ_KW_V2_front_p.jpg
sisalta.takapenkilta.eteenpain.jpg
sisalta.edesta.sivulta1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Joo, mutta kun noi mukautuvat huoltovälit ei näy missään huoltokirjoissa. Eihän toi tarvii muuta kun nollata vaan huoltilmaisin jos siltä tuntuu ja ajaa tyytyväisenä huoltokirjan mukaan jos siltä tuntuu. Huihaissa näkee heti huoltokirjasta jos öljynvaihtoja on skipattu. Tuo siis seuraavan omistajan näkökulmasta...
Ainahan sitä kusettaa voi jos haluaa, tosin eiköhän tuokin merkkiliikkeessä näy.

Mutta siihen auton huonoksi menemiseen tuo auttaa. Enkä nyt usko että kovin moni tahallaan skippaa uuden auton huolto-ohjelmaa. Toki jos se itselle on ehdoton ehto, että autoon pitää olla öljyt vaihdettu kork 15k tai 20k kilometrin välein niin sitten on. Joistain merkeistä ja malleista voi sitten vaan olla vaikeampi löytää itselle kelpaavaa yksilöä.

Aika monella täällä tuntuu muuten kilsat olevan aika pieniä jos puhuu 2v välein öljyn vaihdoista longlifen yhteydessä. Toisilla se 30k "longlife" välikin tarkoittaa, että öljyt vaihdetaan 2 kertaa vuodessa.
 
Tuli käytyä koeajaa uus kia ceed 1.4t koneella ja automaattina. Oli kyllä positiivinen yllätys sisätiloiltaan. Ajettavuus oli omalle mieltymykselle sopiva. Farmarina tuota saa vasta ens vuode alussa, niin täytyy pohtia tätä auto vaihtoa vielä: menenkö hakemaan uudehkon skodan vai odottelenko ja haen farkku ceedin. Hinta aikalailla sama.
 
En ole uutta Ceed:iä edes nähnyt, mutta itse odottelisin sitä 2019 farkku Ceediä. Olisi ainakin vähän tuoreempi malli kuin Skoda.
 
Kialla toisaalta on 7 vuoden takuu mikä on ihan hyvä asia. Se että korvaako tuo takuu mitään vai onko kaikki "normaalia kulumista", on sitten ihan toinen asia ja varmasti myyjäkohtaista.
 
Kialla toisaalta on 7 vuoden takuu mikä on ihan hyvä asia. Se että korvaako tuo takuu mitään vai onko kaikki "normaalia kulumista", on sitten ihan toinen asia ja varmasti myyjäkohtaista.

Ei se mitenkään myyjäkohtaista ole. Aika tarkkaan valmistaja ja maahantuoja on määrittänyt mitkä asiat sinne takuuseen kuuluvat. Esimerkiksi ohjainyksiköillä voi olla vain 3 vuoden takuu ja vastaavia muita asioita.
 
Ei se mitenkään myyjäkohtaista ole. Aika tarkkaan valmistaja ja maahantuoja on määrittänyt mitkä asiat sinne takuuseen kuuluvat. Esimerkiksi ohjainyksiköillä voi olla vain 3 vuoden takuu ja vastaavia muita asioita.
Muistaakseni taisi moottorilla ja muilla kalliimmilla osilla olla se 7v,jos en nyt ihan väärin muista?

Tuo 7v takuu toisi semmosta kohtuullista ennustettavuutta käyttökuluihin. Kuinkakohan hyvin kia noita lähempänä 7v ikää viel korjaa takuuseen vai velmuillaanko jollain konstilla korjaamasta?
 
Muistaakseni taisi moottorilla ja muilla kalliimmilla osilla olla se 7v,jos en nyt ihan väärin muista?

Tuo 7v takuu toisi semmosta kohtuullista ennustettavuutta käyttökuluihin. Kuinkakohan hyvin kia noita lähempänä 7v ikää viel korjaa takuuseen vai velmuillaanko jollain konstilla korjaamasta?

Omaa kokemusta ei KIA:n takuun kattavuudesta. Mutta mitä nyt nopeasti asiaa Googlasi, niin ilmeisesti oikeastaan moottorin takuu on tuo 7 vuotta, muille osille on annettu alhaisemmat kilometrirajat.
 
Muistaakseni taisi moottorilla ja muilla kalliimmilla osilla olla se 7v,jos en nyt ihan väärin muista?

Tuo 7v takuu toisi semmosta kohtuullista ennustettavuutta käyttökuluihin. Kuinkakohan hyvin kia noita lähempänä 7v ikää viel korjaa takuuseen vai velmuillaanko jollain konstilla korjaamasta?
Ei ainakaan minulla ollut mitään vääntöä kun omaa ceediä käytin takuukorjauksessa 6 vuotiaana.
 
Omaa kokemusta ei KIA:n takuun kattavuudesta. Mutta mitä nyt nopeasti asiaa Googlasi, niin ilmeisesti oikeastaan moottorin takuu on tuo 7 vuotta, muille osille on annettu alhaisemmat kilometrirajat.

Ainakin 3,5 vuotiaasta Riosta vaihdettiin jumittuneet jarrusatulat kiltisti takuuseen, sekä myös jumittumisen takia ennen aikojaan kuluneet jarrupalat.
 
Oliko mistä aiheesta? Vaikuttaa ilmeisesti asiaan. Olet varmaan ensimmäinen omistaja?
Ajonvakautus herjaili aina välillä,korjaantui jarruvalokytkimen vaihdolla.Ensimmäinen omistaja eikä tainnut olla ajettukaan kuin jotain 70-80tkm.Mutta eipä noissa ole tainnut olla mitään totaalituhoa vag tyyliin.
 
Autoverkkiksestä saisi Hyundai i30N:n nyt 0%:n todellisella vuosikorolla. Siinä oli Golf GTI:n kaltainen laite noin 35k€ hintaan. Pitäiskö käydä koeajamassa...
 
Onko kukaan hankkinut uutta autoa Laakkosen fiksudiilin/DeltaDriven/vastaavan kautta? Mitkä olivat kokemukset? Tällaiselle henkilölle joka ei näiden palvelujen kilometrirajoja ylitä ne kuullostavat houkuttelevilta, samalla kun ei tarvitsisi käsirahaa maksaa ja autoa ei tarvitse lunastaa sopimusajan päättyessä.

Pidemmällä aikavälillä (jos aikomuksena on lunastaa auto) ostaminen rahoituksella olisi "kannattavampaa", esim. Fiksudiilin kautta todellinen vuosikorko on 4-5% kun rahoituksella voi saada merkittävästi pienemmän koron.
 
Mulla oli vuoden verran tuollainen uusivuodeksi auto. Homma toimi juuri kuten pitikin ja autoilu oli uudella autolla huoletonta. Ei kai tuossa sen ihmeempää kerrottavaa ole - tapa hoitaa autoilu muiden joukossa.

Itselleni nuo olivat myös omistamistani autoista halvimmat kilometrit, mutta jatkossa kilometrejä tulee taas enemmän niin nykyinen auto on taas perinteisemmällä järjestelyllä.
 
Jos tarvitsee vaan huoletonta liikkumista ilman turhaa fiilistelyä tai hifistelyä niin liisaus on varmaan aivan ok vaihtoehto. Mitään muuta kuin halvinta mahdollista varustepakettia&moottoria niistä ei löydä lähes koskaan. Ensimmäinen ja ainoa liisari oli nuhaisella koneella mutta parhaalla varustetasolla, seuraavana vuonna autoverkkokauppa tarjosi samaa mallia huonoimmalla varustepaketilla ja korotettuun hintaan :rofl:
 
Vähän asian ohi, mutta tuli tuollainen Huihai i30N polkemaan vihdintiellä valoissa vierelle:facepalm: Hyvännäköinenhän se on ja vakio GTI autoksi ihan menevä, mutta eihän se nyt ihan tolle Trumpalle pärjännyt vaikka lippalakki vinossa jonne kenki kuin tulpatonta mopoa!:rofl:
 
Onko kukaan hankkinut uutta autoa Laakkosen fiksudiilin/DeltaDriven/vastaavan kautta? Mitkä olivat kokemukset? Tällaiselle henkilölle joka ei näiden palvelujen kilometrirajoja ylitä ne kuullostavat houkuttelevilta, samalla kun ei tarvitsisi käsirahaa maksaa ja autoa ei tarvitse lunastaa sopimusajan päättyessä.

Pidemmällä aikavälillä (jos aikomuksena on lunastaa auto) ostaminen rahoituksella olisi "kannattavampaa", esim. Fiksudiilin kautta todellinen vuosikorko on 4-5% kun rahoituksella voi saada merkittävästi pienemmän koron.

Mulla lähti viime viikolla Autoverkkokaupan uusivuodeksi Hyuandai takaisin liikkeeseen ja Fiksudiilin kautta tuli uusi Polo tilalle. Sinänsä molemmat näistä on pohjimmiltaan samanlaisia (kk maksu, km raja ja aika), mutta ehkä suurimpana erona on autojen varustelut. Uusivuodeksi -kautta saa vain sitä yhtä tiettyä mallia tietyllä moottorilla ja se on siinä. Fiksudiilin kautta saa tehdastilattua auton juuri sellaisena kuin haluaa. Listalin tuohon alas omia plussia ja miinuksia kummastakin.


Uusivuodeksi:
+ Yleensä nopea toimitus, autot löytyvät varastoista
+ Sopimuksen saa tehtyä vain vuodeksi
- Mallit aikalailla karvalakkeja
- Moottorivalikoima pieni
- Lisävarustelistalta ei voi lisätä mitään

Fiksudiili:
+ Saa tilattua auton sellaisena kuin haluaa
+ Merkki- ja mallivalikoima laaja
+ Enemmän vastinetta rahalle pidemmissä diileissä vs uusivuodeksi
+/- Pitkät toimitusajat riippuen automallista
- Lisävarusteet pitää kuolettaa sopimuksen aikana (eli ne nostavat kk maksua)
 
Vähän asian ohi, mutta tuli tuollainen Huihai i30N polkemaan vihdintiellä valoissa vierelle:facepalm: Hyvännäköinenhän se on ja vakio GTI autoksi ihan menevä, mutta eihän se nyt ihan tolle Trumpalle pärjännyt vaikka lippalakki vinossa jonne kenki kuin tulpatonta mopoa!:rofl:
Jos tuosta olisi dieselmalli, niin sehän olisi jo kirjaimellisesti tulpaton mopo :vihellys:
 
Jaahas, koeajorumba alkaa tänään. :) Nykyinen auto on Ford Focus -13 ja ajatuksena on vaihtaa se työsuhdeautoon, joka on samaa kokoluokkaa tai pienempi. Tänään koeajan VW Golffin ja Polon. Ensi viikolla ainakin Ford Fiestan ja ehkä Skoda Rapidin. Fabia kiinnostaisi myös, mutta facelift-malli tulee kuulemma saataville vasta elo-syyskuussa. Uusi Ford Focus on myös yksi vaihtoehto, mutta Fiesta voisi olla järkevämpi omaan käyttöön.
 
Jaahas, koeajorumba alkaa tänään. :) Nykyinen auto on Ford Focus -13 ja ajatuksena on vaihtaa se työsuhdeautoon, joka on samaa kokoluokkaa tai pienempi. Tänään koeajan VW Golffin ja Polon. Ensi viikolla ainakin Ford Fiestan ja ehkä Skoda Rapidin. Fabia kiinnostaisi myös, mutta facelift-malli tulee kuulemma saataville vasta elo-syyskuussa. Uusi Ford Focus on myös yksi vaihtoehto, mutta Fiesta voisi olla järkevämpi omaan käyttöön.
Seat Ibizan kannattaa myös koeajaa. Sama auto oikeastaan kuin Polo, mutta saa myös 115hv tsi moottorilla.

Kia Ceed on ilmeisesti uusi malli, kuten Focus. Samalla voi koeajaa myös Kia Rion.

Kun olet ajanut, niin lyhyt raportti voisi olla kiva. Aika hyviähän nuo lähes kaikki pitäisi olla. Itse en ole Golfia ajanut.
 
Seat Ibizan kannattaa myös koeajaa. Sama auto oikeastaan kuin Polo, mutta saa myös 115hv tsi moottorilla.
Ibiza kiinnostaisi muuten kovasti, mutta Seat ei ole sallittujen merkkien listalla työsuhdeautoksi. :(

Kia Ceed on ilmeisesti uusi malli, kuten Focus. Samalla voi koeajaa myös Kia Rion.
Kia Rion saatan koeajaa (vaikuttaa varsin edulliselta spekseihin nähden), mutta Ceed ei oikein innosta, kun siihen ei saa LED/Xenon-ajovaloja (iltakäyttöön) eikä adaptiivista vakionopeudensäädintä. Mulla on sen verran huono hämäränäkö, että haluaisin satsata valoihin, ja tosiaan VAG-tuotteissa ja Fordissa on tuo adaptiivinen vakionopeudensäädin kohtuuhintaisena lisävarusteena.

Kun olet ajanut, niin lyhyt raportti voisi olla kiva. Aika hyviähän nuo lähes kaikki pitäisi olla. Itse en ole Golfia ajanut.
Kirjoittelen toki jotain, mutta varsinaista syväanalyysiä ei varmaan irtoa, kun en ole niin kokenut autoilija. :)
 
No niin, Polo ja Golf koeajettu. :)

Polo yllätti tilavuudellaan. Sekä matkustamo että tavaratila olivat yllättävän avaria ja jäivät mielestäni omalle Focukselleni vain hiukan, vaikka Focus on kokoluokkaa isompi auto. Ajotuntuma oli varsin hyvä, eikä tullut maantiellä fiilis, että on ajamassa pikkuautoa. Focuksessa on kyllä hiukan parempi ohjaustuntuma, mutta ero ei ole suuri. Autossa oli DSG-vaihteisto ja 95 hevosvoimaa. Normaaliin kaupunkipyörittelyyn ihan tarpeeksi. Täyskiihdytyksessä tuntui, että hiukan enemmän voisi olla tehoa.

Jos painoi kaasun pohjaan esim. ohittaakseen jonkun, niin DSG-vaihteisto tuntui miettivän hetken. Tälle kyllä löytyi sinänsä sellainen ratkaisu, että kun kytki vaihteiston S- eli Sport-moodiin, niin sitten vaihteisto vaihtoi motarilla seiskalta neloselle heti kiihdytyksen alkaessa. Ohituksissa varmasti kivempi käyttää tuota S-moodia kuin odottaa vaihteiston omaa arpomista, varsinkin kun S:n ja D:n välillä vaihtamiseen riittää pieni vaihdekepin heilautus.

Digitaalinen mittaristo oli aika cool. Varmaan vielä hauskempi sitten, jos siinä käyttää taustalla navigointisovellusta. ;) Tosin oletettavasti se edellyttää sitten navigointipaketin ostoa autoon, mikä on turhaa, kun voi Android Auton kautta käyttää Google Mapsia keskikonsolin näytöllä ilmaiseksi...

Toisena testattavana oli Golf Variant 110 hevosvoiman moottorilla ja manuaalivaihteistolla. Omaan budjettiini ei Golffin DSG-malli mahdu. Tykkäsin kuitenkin manuaalivaihteisella ajamisesta, kun siinä kontrolli on paremmin omissa käsissä. Moottorin suorituskyky tuntui vastaavan aika hyvin omaa Focustani, jossa on 125 hevosvoiman moottori. Golffissa oli ehkä parempi äänieristys, mutta moottori kuulosti kuitenkin kiihdytyksissä hiukan raaemmalta kuin Focuksessani (molemmissa siis 3-pyttyinen 1 litran moottori). Polttoaineenkulutus oli naurettavan alhainen. Maantieajossa vakionopeudensäätimellä satasen nopeudessa meni ajotietokoneen mukaan viitisen litraa satasella (Polossa vielä vähemmän). Joka tapauksessa tuollaisen koeajon jälkeen tuli vähän fiilis, että miksi vaihtaisin Focuksesta tähän. Tuntui hiukan tylsältä. Polo vaikutti paremman varustelutason (Highline) takia hauskemmalta. Golf oli ns. karvalakkimalli.

Mukautuva vakionopeudensäädin tuntui kyllä sellaiselta varusteelta, että ei tee mieli hankkia uutta autoa ilman sitä, vaikka se rajaakin mahdolliset merkit VAG-konsernin tuotteisiin ja Fordiin (kun puhutaan noin 20-24 tonnin autoista).

Ensi viikolla sitten Fiesta. :)
 
Itselle saattoi jäädä sellainen mielikuva, että Fiestassa olisi ollut vähän isomman auton tuntua ja tukevuutta kuin Polossa, mutta vaikea enää on sanoa. Saattoi johtua eri renkaistakin, kun Fiestassa 16" ja muistaakseni Polossa 15". Fiestan 195/55-16 oli ihan hyvät.


------
Kävin koeajamassa uuden Kia Ceedin, 140hv automaatti. Tuossa on sama akseliväli kuin vanhassa ja näyttää ihan samalta kuin vanhakin. Takavalot on uudet ja on hienommat kuin vanhassa. Sisusta on minusta oikein tyylikäs ja myös auton avaimessa oli käytetty metallia ja näytti laadukkaalta.

Ajettavuus oli ihan hyvä. Vähän ehkä odotin pienempää rengasmelua 100km/h vauhdissa. Ajettavuus ei minusta eronnut juurikaan esim Ford Fiestasta (2018), että oli tosiaan ihan kiva körötellä ja ohjaus tuntui tunnokkaalta.

Uusi Ford Focus on ilmeisesti kasvanut vanhaa selvästi isommaksi. Focus tulee liikkeeseen joskus viikon päästä, eli kauaa ei sitäkään tarvitse odottaa ja koeajolle vähän myöhemmin. Itselle Fiestan kokoinen riittää hyvin, mutta uusi Focus näyttää ihan hienolta kyllä.
 
Uusi Focus näyttää kyllä pirun houkuttelevalta :jd: Nätti muotoilu, halpa aktiivinen vakkari (500€), uusi 8-pykäläinen automaatti jne. Tuo on kyllä päästävä koeajamaan
 
Ei se volkkareihinkaan vissiin ton enempää maksa?
No ei juu, mutta ainakin toistaiseksi ollut volkkarit "mustalla listalla" itsellä, vähän luotto mennyt TSI ja DSG episodien jälkeen. Toki jos alle takuuajan tarkoitus pitää niin silloin ei niin väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, itselläkään ei kova luotto ole mutta pidennetyllä takuulla suostun moisen ottamaan. On noi omassa lähipiirissä sen 100 tkm kestäneet mikä on just se määrä jonka jaksaa tommosella ajaa. :)
Eikö tuo sekoilu ole muka yhtään vaikuttanut jälleenmyyntiarvoihin?

Jutuista päätellen suomessa on paljon ihmisiä jotka ovat siinä 2005-2011 välissä ostaneet kaksi VW:tä - ensimmäisen ja viimeisen. :D
 
Ei se kyllä kauheasti ole, jos uudemmista ja vähän ajetuista puhuu. Yleensä ne on ne 150-200tkm ja varsinkin ne ongelmavuosien autot joita ei huolita.

Nytkin menossa 7v dsg paskalaatikkopassatti vaihtoon ja ihan ok hyvitystarjouksen sai useammasta paikasta, kun kilsoja on n. 100 tkm. Vuosimalli 2015.
Vieläkö tuon ikäsissä dsg on kuraa? Luulin että olisivat jo vuosien saatossa saaneet viat korjattua.
 
Sikäli vieläpä: Minulla oli alla 2011 2.0 Bensa Avensis CVT ja sillä tankkauksista laskettu(fuelio) keskikulutus 7.713l/100km vuoden ajoilta. Työkaveri osti Ford Focus 1.0T mehumaija automaatin ja hänellä ajotietokone tarjosi 8.2l/100km keskikulutusta. Ajoprofiilit tottakai vaikuttaa ja molemmilla on kuitenkin ajot aika samanlaisia, silti ei samaa.

Tässä näkee että ajotavalla tai suoritteella tosiaan on eroa. Lahjoitin V40 D2:n vaimon käyttöön ja ostin helmikuussa 1.0 125hv ecoboost automaatin käyttöautoksi. Ensimmäisten n. 7000 km:n kulutus on ollut tankilla mitaten spritmonitorin mukaan 6,18 l/100km, ajotietokoneen mukaan 5,9 l/100km. Tämä varmaan alenee hiukan kun moottori notkistuu. Tyypillinen ajo on kehäteitä töihin + kaupunkiajona kauppamatkat ja tässä on ollut jo ajoa hirmupakkasista tappohelteisiin. Vauhtia on tyypillisesti mittarin mukaan rajoitus + 10 paitsi kaupunkialueella tasan rajoitus. Rampeiltakin kiihdytän reippaasti mutta taas toisaalta osaan myös ajaa taloudellisesti ennakoiden. Tuntuu että 90% kuskeista pääkaupunkiseudun liikenteessä ajaa maksimaalisen kulutuksen moodilla.
 
Tässä näkee että ajotavalla tai suoritteella tosiaan on eroa. Lahjoitin V40 D2:n vaimon käyttöön ja ostin helmikuussa 1.0 125hv ecoboost automaatin käyttöautoksi. Ensimmäisten n. 7000 km:n kulutus on ollut tankilla mitaten spritmonitorin mukaan 6,18 l/100km, ajotietokoneen mukaan 5,9 l/100km. Tämä varmaan alenee hiukan kun moottori notkistuu. Tyypillinen ajo on kehäteitä töihin + kaupunkiajona kauppamatkat ja tässä on ollut jo ajoa hirmupakkasista tappohelteisiin. Vauhtia on tyypillisesti mittarin mukaan rajoitus + 10 paitsi kaupunkialueella tasan rajoitus. Rampeiltakin kiihdytän reippaasti mutta taas toisaalta osaan myös ajaa taloudellisesti ennakoiden. Tuntuu että 90% kuskeista pääkaupunkiseudun liikenteessä ajaa maksimaalisen kulutuksen moodilla.
Jep, meillä taas aika paljon kummallakin lyhyitä 5-10km pätkäajoja, jotka nostavat huikeasti kulutusta. Nätisti meni Avensiskin nelostiellä jyväskylän yläpuolella lappiin mennessä vuosi sitten 6.1l kulutuksella 290km pätkän(tankkauksesta laskettu).
 
Uutta (vanhaa) autoa ollaan hommaamassa.
Tällä hetkellä 2005 vm Octavia 1,9 tdi hatchback

Käyttö: Kaksi aikuista ja kaksi +6v lasta + joskus pari kissaa + tavarat. Ajokäyttö työmatkaa (15km suunta) + viikonloppureissuja (50-400km suunta)

Ehdot:
-bensa
-farmari
-luotettava
-max 15 000€
-max 150 000km

Olen katsellut erinäisiä merkkejä ja malleja, joista eniten kiinnostaisi Avensis 1,8l linea sol.

Skoda on ollut hyvä, mutta tuntuu, että noista volkkarin koneista ei ota enää porukkaan selvää, mikä on hyvä ja mikä pommi. Octavia tai Superb

Mazda 6 olisi paperilla kiva, mutta luotettavuus iso kysymysmerkki.

Passat sama kuin Skoda.

BMW 3xx? Itselle oudompi merkki. Paperilla myös hyvän oloinen. Mutta millainen käyttökuluiltaan yms?

Kertokaahan vinkkejä, mielellään lukisin!

No Mazda 6:set on kyllä ihan luotettavan pelin maineessa. Ne vuosikymmenen vaihteen pelit ruostu pahasti, mutta ovat varmaan oppineet. Tekniikassa pitäis mitään olla.

Sun tarpeet täyttäis varmaan ihan hyvin Hyundai i30, tai Rellun Clio tourerina. Niitä saisit tohon budjettiin ihan jo vain vuodenkin vanhoina ja takuun alaisina.

Sun haluja noi ei sitten taas täytä, joten mitäpä noista. Mainitsemiasi laadukkaamman ajonautinnon tarjoavista autoista sitte valkkaamaan vaan vähän vanhempia autoja.
 
Sun tarpeet täyttäis varmaan ihan hyvin Hyundai i30, tai Rellun Clio tourerina. Niitä saisit tohon budjettiin ihan jo vain vuodenkin vanhoina ja takuun alaisina.

Multa saisi alle vuoden ikäisen ja juuri huolletun Clio farkun reilusti alle tuon budjetin :)
 
Mietityttää autoverotus... Syyskuun alusta asti uusissa autoissa mitataan päästöt uudella WLTP-mittauksella, joka antaa selvästi korkeampia lukemia kuin vanha NEDC-standardi. Jotta veroihin ei tulisi merkittävää muutosta, WLTP-tuloksesta johdetaan jollain laskukaavalla vertailukelpoinen NEDC-tulos, jota käytetään seuraavan vuoden ajan autoveron määrittämiseen (sen jälkeen uusien autojen autovero lasketaan WLTP:n mukaan). Ongelmana on vain se, että tuo kaavalla laskettu NEDC-tulos voi olla korkeampi kuin suoraan mitattu NEDC-normin mukainen lukema. Tästä on yksi varma ennakkotapaus olemassa, eli Toyota Auris. Auriksen vanha lukema oli 83 g/km, kun taas nykyinen on 99 g/km (Toyota otti Auriksessa WLTP:n etuajassa käyttöön). Auriksen WLTP-lukema on jopa päälle 110 g/km. Kuulemma varsinkin pikkuturbot kärsivät uudesta mittaustavasta, koska kiihdytykset ovat ripeämpiä. 15 gramman nousu päästöissä voi nostaa autoveroa tonnilla 20 tonnin hintaluokassa.

Käytännössä siis jos nyt tekee tehdastilauksen ja auto toimitetaan vasta syyskuussa tai sen jälkeen, niin auton hinta voi muodostua korkeammaksi kuin etukäteen odotti.

Pidän ihan mahdollisena, että autoveroa rukataan vuodeksi 2019, koska tarkoitus ei ilmeisesti ole ollut nostaa kokonaisuutena veroja, mutta siitä nyt ei voi olla etukäteen varma.
 
Mietityttää autoverotus... Syyskuun alusta asti uusissa autoissa mitataan päästöt uudella WLTP-mittauksella, joka antaa selvästi korkeampia lukemia kuin vanha NEDC-standardi. Jotta veroihin ei tulisi merkittävää muutosta, WLTP-tuloksesta johdetaan jollain laskukaavalla vertailukelpoinen NEDC-tulos, jota käytetään seuraavan vuoden ajan autoveron määrittämiseen (sen jälkeen uusien autojen autovero lasketaan WLTP:n mukaan). Ongelmana on vain se, että tuo kaavalla laskettu NEDC-tulos voi olla korkeampi kuin suoraan mitattu NEDC-normin mukainen lukema. Tästä on yksi varma ennakkotapaus olemassa, eli Toyota Auris. Auriksen vanha lukema oli 83 g/km, kun taas nykyinen on 99 g/km (Toyota otti Auriksessa WLTP:n etuajassa käyttöön). Auriksen WLTP-lukema on jopa päälle 110 g/km. Kuulemma varsinkin pikkuturbot kärsivät uudesta mittaustavasta, koska kiihdytykset ovat ripeämpiä. 15 gramman nousu päästöissä voi nostaa autoveroa tonnilla 20 tonnin hintaluokassa.

Käytännössä siis jos nyt tekee tehdastilauksen ja auto toimitetaan vasta syyskuussa tai sen jälkeen, niin auton hinta voi muodostua korkeammaksi kuin etukäteen odotti.

Pidän ihan mahdollisena, että autoveroa rukataan vuodeksi 2019, koska tarkoitus ei ilmeisesti ole ollut nostaa kokonaisuutena veroja, mutta siitä nyt ei voi olla etukäteen varma.
Niin mites tämä nyt sitten menee? Itsellä soppari kirjoitettu, auto myöhässä ja tulee syyskuussa. Joten ottaako liike takkiin kuinka pahasti . Ymmärtääkseni kuitenkin sopimus kirjoitettu tietyn summan mukaan niin sitä on pakko kunnioittaa. Ja mites tuo menee, eikö näiden uusien tämänvuotisten mallien pitäisi olla jo tyypitetty uuden systeemin mukaan joten muutosta ei pitäisi edes tulla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 519
Viestejä
4 475 398
Jäsenet
73 946
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom