Toki. Annan myös varauksettoman suositteluni Hyundai i30N vehkeelle.
Ainut vaan i30N:n huoltoväli on vain 10tkm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toki. Annan myös varauksettoman suositteluni Hyundai i30N vehkeelle.
Vähän OT, mutta olet nyt hieman ajastasi jäljessä jos ajattelet että 30k huoltovälissä on sinusta jotain ihmeellistä ja/tai että ne ovat vain volkkaristien juttu.Volkkarilla raiskataan dynaamisesti 30 tkm per öljysatsi ja sit ihmetellään kun paikat leviää ennen 200 tkm Vai paljonko se noissa teho-VAGeissa on?
Ok, ymmärsin sitten osin väärin, ehkä jäänyt vähän päälle muista autokeskusteluissa, kun joissakin elää sitkeästi käsitys siitä että 30k huoltovälit olisi volkkarin juttu ja jotkut TSI ja DSG ongelmat yleisesti johtuisi suoraan siitä (vaikka näin ei tietenkään ole, koska muuten samat ongelmat koskisi lähes kaikkia merkkejä).Kyllä mä tiedän että 30 tkm on tavallinen huoltoväli tavallisissa autoissa. Munkin autossa on.
Niin se avainsana on se mukautuva huoltoväli. Kyllä se Longlife volkkari haluaa usein huoltoon jo selvästi ennen 30k jos ajat paljon pätkäajoa tai muuten poikkeuksellisen kuluttavasti.Vaan kun kyse on 250-300 hv tehomalleista joita rääkätään ihan pikkuisen eri tavalla kun ovat kerran leikkimiseen tehtykin, niin ei tuossa ole mielestäni yhtään mitään negatiivista että vaihtoväli on malliston vakiomalleihin nähden esim. puolitettu.
...
Ei kuulosta minusta kohtuuttomalta tai yhtään ajastaan jäljessä olevalta vaihtaa öljyt tommoiseen leikkikaluun vähän tiheämmin.
Dieselissä pysyy yleensä moottorin kierroksetkin maltillisina. Oma diesel on pysynyt 20 tkm huoltovälillä ihan kunnossa. Perus 2.0 diesel. Tärkeintä ehkä odotella moottorin lämpeämistä pieni hetki, ennen kun alkaa revittelemään. Ja lopuksi ajaa rauhallisesti, että turbo ehtii jäähtyä.Jeps, kyllä mäkin omaan rotjakkeeseen vedän ihan just niillä mitä ohjekirjassa lukee. Mutta toi onkin malliston tuhnuin diesel joten eipä se paljoa saa kenkääkään, mitä nyt rampeissa lämä tiskiin kun muuten ei ehdi.
Riippuu vähän missä käy huollattamassa. Ja että takuu varmasti säilyy, niin merkkihuolto olisi hyvä ja toisaalta ainut paikka, jossa pystyvät kuittaamaan huollon sähköiseen huoltokirjaan.Kyllä suomen oloissa 30tkm öljynvaihtoväli on turhan pitkä suurimmalle osalle autoja,eikä huoltokulut tuplaannu vaikka vaihtaisi öljyt+suodattimen yhden ylimääräisen kerran jos muuten noudattaa pitempää huoltoväliä.
Ford Merkkihuollon edut:
• Koulutetut Ford-mekaanikot
• Huolto tehtaan ohjeiden mukaan ja alkuperäisosilla
• Huoltokampanjoiden tarkistus
• Ohjelmiston päivitysmahdollisuus
• Sisältää koritarkistuksen (erikseen 39 €)
• Koritakuu säilyy voimassa
• Käytetään Ford-erikoistyökaluja ja testereitä
• Varmistaa takuun säilymisen
• Pitävä hinta-arvio
• Edullinen huollon sijaisauto
• Huollon varaus sähköisessä ajanvarauspalvelussa: ford.fi/varaahuolto
• Autosi huoltotiedot ja huolto-ohjelma kaikkien nähtävissä: etis.ford.com
• Huollot merkitään sähköiseen huoltokirjaan
• Auton huoltohistoria helposti nähtävissä koko Euroopassa
Perus vuosihuolto maksaa 272€ ja joka kolmas huolto 370€ (kuntohuolto).
Ford Merkkihuolto
Eli takuuaikana 4*272€ tai 2*272€. Jos siis 2 vuoden välein vaihtaa öljyt, niin olisi 136€ per vuosi. Samalla toki vaihtavat ilmanputsarin ja raitisilmasuodattimen. Ei tullut kysyttyä Fordilta, että onko mitään halvempia huoltopaketteja?
Itse en tiedä, kun ei ole tarvinnut vielä huoltaa. Löysin vain tuon vuosihuolto+ hinnaston.Entäs jos vie heille tuossa välissä (15tkm) vain pelkkään öljynvaihtoon, niin kirjaavatko ylös sähköiseen huoltokirjaan, niin näkee että hoidettu paremmin kuin perus 30tkm öljynvaihtovälillä ?
Tuleekin jotain 15tkm ajoa kahden vuoden aikana.Kyllä se auto kannattaa huoltaa 15tkm välein, sano ne huoltokirjat mitä vaan.
Ainahan sitä kusettaa voi jos haluaa, tosin eiköhän tuokin merkkiliikkeessä näy.Joo, mutta kun noi mukautuvat huoltovälit ei näy missään huoltokirjoissa. Eihän toi tarvii muuta kun nollata vaan huoltilmaisin jos siltä tuntuu ja ajaa tyytyväisenä huoltokirjan mukaan jos siltä tuntuu. Huihaissa näkee heti huoltokirjasta jos öljynvaihtoja on skipattu. Tuo siis seuraavan omistajan näkökulmasta...
Kialla toisaalta on 7 vuoden takuu mikä on ihan hyvä asia. Se että korvaako tuo takuu mitään vai onko kaikki "normaalia kulumista", on sitten ihan toinen asia ja varmasti myyjäkohtaista.
Muistaakseni taisi moottorilla ja muilla kalliimmilla osilla olla se 7v,jos en nyt ihan väärin muista?Ei se mitenkään myyjäkohtaista ole. Aika tarkkaan valmistaja ja maahantuoja on määrittänyt mitkä asiat sinne takuuseen kuuluvat. Esimerkiksi ohjainyksiköillä voi olla vain 3 vuoden takuu ja vastaavia muita asioita.
Muistaakseni taisi moottorilla ja muilla kalliimmilla osilla olla se 7v,jos en nyt ihan väärin muista?
Tuo 7v takuu toisi semmosta kohtuullista ennustettavuutta käyttökuluihin. Kuinkakohan hyvin kia noita lähempänä 7v ikää viel korjaa takuuseen vai velmuillaanko jollain konstilla korjaamasta?
Ei ainakaan minulla ollut mitään vääntöä kun omaa ceediä käytin takuukorjauksessa 6 vuotiaana.Muistaakseni taisi moottorilla ja muilla kalliimmilla osilla olla se 7v,jos en nyt ihan väärin muista?
Tuo 7v takuu toisi semmosta kohtuullista ennustettavuutta käyttökuluihin. Kuinkakohan hyvin kia noita lähempänä 7v ikää viel korjaa takuuseen vai velmuillaanko jollain konstilla korjaamasta?
Oliko mistä aiheesta? Vaikuttaa ilmeisesti asiaan. Olet varmaan ensimmäinen omistaja?Ei ainakaan minulla ollut mitään vääntöä kun omaa ceediä käytin takuukorjauksessa 6 vuotiaana.
Omaa kokemusta ei KIA:n takuun kattavuudesta. Mutta mitä nyt nopeasti asiaa Googlasi, niin ilmeisesti oikeastaan moottorin takuu on tuo 7 vuotta, muille osille on annettu alhaisemmat kilometrirajat.
Ajonvakautus herjaili aina välillä,korjaantui jarruvalokytkimen vaihdolla.Ensimmäinen omistaja eikä tainnut olla ajettukaan kuin jotain 70-80tkm.Mutta eipä noissa ole tainnut olla mitään totaalituhoa vag tyyliin.Oliko mistä aiheesta? Vaikuttaa ilmeisesti asiaan. Olet varmaan ensimmäinen omistaja?
Sitten ovat petrannet kun ekan sukupolven Sportageista ruostuivat takaa rungot niin että käytännössä renkaat putosivat - alle 10 vuotiaina siis...Eikös kiialla ole hyvä ruostetakuu ainakin 12v vai muistanko väärin?
Autoverkkiksestä saisi Hyundai i30N:n nyt 0%:n todellisella vuosikorolla. Siinä oli Golf GTI:n kaltainen laite noin 35k€ hintaan. Pitäiskö käydä koeajamassa...
Onko kukaan hankkinut uutta autoa Laakkosen fiksudiilin/DeltaDriven/vastaavan kautta? Mitkä olivat kokemukset? Tällaiselle henkilölle joka ei näiden palvelujen kilometrirajoja ylitä ne kuullostavat houkuttelevilta, samalla kun ei tarvitsisi käsirahaa maksaa ja autoa ei tarvitse lunastaa sopimusajan päättyessä.
Pidemmällä aikavälillä (jos aikomuksena on lunastaa auto) ostaminen rahoituksella olisi "kannattavampaa", esim. Fiksudiilin kautta todellinen vuosikorko on 4-5% kun rahoituksella voi saada merkittävästi pienemmän koron.
Jos tuosta olisi dieselmalli, niin sehän olisi jo kirjaimellisesti tulpaton mopoVähän asian ohi, mutta tuli tuollainen Huihai i30N polkemaan vihdintiellä valoissa vierelle Hyvännäköinenhän se on ja vakio GTI autoksi ihan menevä, mutta eihän se nyt ihan tolle Trumpalle pärjännyt vaikka lippalakki vinossa jonne kenki kuin tulpatonta mopoa!
Seat Ibizan kannattaa myös koeajaa. Sama auto oikeastaan kuin Polo, mutta saa myös 115hv tsi moottorilla.Jaahas, koeajorumba alkaa tänään. Nykyinen auto on Ford Focus -13 ja ajatuksena on vaihtaa se työsuhdeautoon, joka on samaa kokoluokkaa tai pienempi. Tänään koeajan VW Golffin ja Polon. Ensi viikolla ainakin Ford Fiestan ja ehkä Skoda Rapidin. Fabia kiinnostaisi myös, mutta facelift-malli tulee kuulemma saataville vasta elo-syyskuussa. Uusi Ford Focus on myös yksi vaihtoehto, mutta Fiesta voisi olla järkevämpi omaan käyttöön.
Ibiza kiinnostaisi muuten kovasti, mutta Seat ei ole sallittujen merkkien listalla työsuhdeautoksi.Seat Ibizan kannattaa myös koeajaa. Sama auto oikeastaan kuin Polo, mutta saa myös 115hv tsi moottorilla.
Kia Rion saatan koeajaa (vaikuttaa varsin edulliselta spekseihin nähden), mutta Ceed ei oikein innosta, kun siihen ei saa LED/Xenon-ajovaloja (iltakäyttöön) eikä adaptiivista vakionopeudensäädintä. Mulla on sen verran huono hämäränäkö, että haluaisin satsata valoihin, ja tosiaan VAG-tuotteissa ja Fordissa on tuo adaptiivinen vakionopeudensäädin kohtuuhintaisena lisävarusteena.Kia Ceed on ilmeisesti uusi malli, kuten Focus. Samalla voi koeajaa myös Kia Rion.
Kirjoittelen toki jotain, mutta varsinaista syväanalyysiä ei varmaan irtoa, kun en ole niin kokenut autoilija.Kun olet ajanut, niin lyhyt raportti voisi olla kiva. Aika hyviähän nuo lähes kaikki pitäisi olla. Itse en ole Golfia ajanut.
No ei juu, mutta ainakin toistaiseksi ollut volkkarit "mustalla listalla" itsellä, vähän luotto mennyt TSI ja DSG episodien jälkeen. Toki jos alle takuuajan tarkoitus pitää niin silloin ei niin väliä.Ei se volkkareihinkaan vissiin ton enempää maksa?
Eikö tuo sekoilu ole muka yhtään vaikuttanut jälleenmyyntiarvoihin?Juu, itselläkään ei kova luotto ole mutta pidennetyllä takuulla suostun moisen ottamaan. On noi omassa lähipiirissä sen 100 tkm kestäneet mikä on just se määrä jonka jaksaa tommosella ajaa.
Vieläkö tuon ikäsissä dsg on kuraa? Luulin että olisivat jo vuosien saatossa saaneet viat korjattua.Ei se kyllä kauheasti ole, jos uudemmista ja vähän ajetuista puhuu. Yleensä ne on ne 150-200tkm ja varsinkin ne ongelmavuosien autot joita ei huolita.
Nytkin menossa 7v dsg paskalaatikkopassatti vaihtoon ja ihan ok hyvitystarjouksen sai useammasta paikasta, kun kilsoja on n. 100 tkm. Vuosimalli 2015.
Sikäli vieläpä: Minulla oli alla 2011 2.0 Bensa Avensis CVT ja sillä tankkauksista laskettu(fuelio) keskikulutus 7.713l/100km vuoden ajoilta. Työkaveri osti Ford Focus 1.0T mehumaija automaatin ja hänellä ajotietokone tarjosi 8.2l/100km keskikulutusta. Ajoprofiilit tottakai vaikuttaa ja molemmilla on kuitenkin ajot aika samanlaisia, silti ei samaa.
Jep, meillä taas aika paljon kummallakin lyhyitä 5-10km pätkäajoja, jotka nostavat huikeasti kulutusta. Nätisti meni Avensiskin nelostiellä jyväskylän yläpuolella lappiin mennessä vuosi sitten 6.1l kulutuksella 290km pätkän(tankkauksesta laskettu).Tässä näkee että ajotavalla tai suoritteella tosiaan on eroa. Lahjoitin V40 D2:n vaimon käyttöön ja ostin helmikuussa 1.0 125hv ecoboost automaatin käyttöautoksi. Ensimmäisten n. 7000 km:n kulutus on ollut tankilla mitaten spritmonitorin mukaan 6,18 l/100km, ajotietokoneen mukaan 5,9 l/100km. Tämä varmaan alenee hiukan kun moottori notkistuu. Tyypillinen ajo on kehäteitä töihin + kaupunkiajona kauppamatkat ja tässä on ollut jo ajoa hirmupakkasista tappohelteisiin. Vauhtia on tyypillisesti mittarin mukaan rajoitus + 10 paitsi kaupunkialueella tasan rajoitus. Rampeiltakin kiihdytän reippaasti mutta taas toisaalta osaan myös ajaa taloudellisesti ennakoiden. Tuntuu että 90% kuskeista pääkaupunkiseudun liikenteessä ajaa maksimaalisen kulutuksen moodilla.
Uutta (vanhaa) autoa ollaan hommaamassa.
Tällä hetkellä 2005 vm Octavia 1,9 tdi hatchback
Käyttö: Kaksi aikuista ja kaksi +6v lasta + joskus pari kissaa + tavarat. Ajokäyttö työmatkaa (15km suunta) + viikonloppureissuja (50-400km suunta)
Ehdot:
-bensa
-farmari
-luotettava
-max 15 000€
-max 150 000km
Olen katsellut erinäisiä merkkejä ja malleja, joista eniten kiinnostaisi Avensis 1,8l linea sol.
Skoda on ollut hyvä, mutta tuntuu, että noista volkkarin koneista ei ota enää porukkaan selvää, mikä on hyvä ja mikä pommi. Octavia tai Superb
Mazda 6 olisi paperilla kiva, mutta luotettavuus iso kysymysmerkki.
Passat sama kuin Skoda.
BMW 3xx? Itselle oudompi merkki. Paperilla myös hyvän oloinen. Mutta millainen käyttökuluiltaan yms?
Kertokaahan vinkkejä, mielellään lukisin!
Sun tarpeet täyttäis varmaan ihan hyvin Hyundai i30, tai Rellun Clio tourerina. Niitä saisit tohon budjettiin ihan jo vain vuodenkin vanhoina ja takuun alaisina.
Niin mites tämä nyt sitten menee? Itsellä soppari kirjoitettu, auto myöhässä ja tulee syyskuussa. Joten ottaako liike takkiin kuinka pahasti . Ymmärtääkseni kuitenkin sopimus kirjoitettu tietyn summan mukaan niin sitä on pakko kunnioittaa. Ja mites tuo menee, eikö näiden uusien tämänvuotisten mallien pitäisi olla jo tyypitetty uuden systeemin mukaan joten muutosta ei pitäisi edes tulla.Mietityttää autoverotus... Syyskuun alusta asti uusissa autoissa mitataan päästöt uudella WLTP-mittauksella, joka antaa selvästi korkeampia lukemia kuin vanha NEDC-standardi. Jotta veroihin ei tulisi merkittävää muutosta, WLTP-tuloksesta johdetaan jollain laskukaavalla vertailukelpoinen NEDC-tulos, jota käytetään seuraavan vuoden ajan autoveron määrittämiseen (sen jälkeen uusien autojen autovero lasketaan WLTP:n mukaan). Ongelmana on vain se, että tuo kaavalla laskettu NEDC-tulos voi olla korkeampi kuin suoraan mitattu NEDC-normin mukainen lukema. Tästä on yksi varma ennakkotapaus olemassa, eli Toyota Auris. Auriksen vanha lukema oli 83 g/km, kun taas nykyinen on 99 g/km (Toyota otti Auriksessa WLTP:n etuajassa käyttöön). Auriksen WLTP-lukema on jopa päälle 110 g/km. Kuulemma varsinkin pikkuturbot kärsivät uudesta mittaustavasta, koska kiihdytykset ovat ripeämpiä. 15 gramman nousu päästöissä voi nostaa autoveroa tonnilla 20 tonnin hintaluokassa.
Käytännössä siis jos nyt tekee tehdastilauksen ja auto toimitetaan vasta syyskuussa tai sen jälkeen, niin auton hinta voi muodostua korkeammaksi kuin etukäteen odotti.
Pidän ihan mahdollisena, että autoveroa rukataan vuodeksi 2019, koska tarkoitus ei ilmeisesti ole ollut nostaa kokonaisuutena veroja, mutta siitä nyt ei voi olla etukäteen varma.