Mä kokeilisin sen peruslaatikon ulkopuolelta. Eli mahdollisimman epäseksikäs pieni tila-auto tai automiesten keskuudessa hiukan epäsuosittu malli. Noita saa uudempia halvemmalla vrt. suositummat vaihtoehdot. Johonkin kymmenvuotiaaseen 150-250 tkm ajettuun autoon tulee merkistä riippumatta korjattavaa vuosittain. Jos ei pysty tekemään itse, maksaa suhteettomasti kilsoihin nähden. Eli mahdollisimman tuore ja maltillisesti ajettu auto jos pääkriteerit tilat ja kulut. Eli nettiautoa selaamaan niin että suodattaa esim. kilsat ja vuosimallit - mitä tietyllä rahalla saa? Näin saa jonkinlaisen kuvan mitkä automallit on ns. vetäviä ja mitkä ei.
Villi kortti: Nissan leaf.
Esimerkkejä vähemmän suosituista autoista: Opel Crossland, Opel Mokka, Citroen c3 Aircross, Renault Captur, Kia Venga, Ford B-max, C-max, Berlingo ja kumppanit.
Tai pikku-crossover tyyliin Seat Arona. Mitsubishi asx?
Tylsiä tilavia perusautoja Skoda Rapid ja Seat Toledo.
Varmasti useimmista löytyy tekniikkakombinaatioita joissa ongelmia, mutta tietoa löytyy netistä ja ei kannata kuunnella jokaista essonbaarihuutelijaa. Niistä tekniikoista ja niiden mahd. ongelmista löytyy kyllä tietoa kun tarpeeksi pitkään kaivaa.
Mutta… en halua kettuilla edellisille tai vag-varoittelijoille, mutta esim. Vag-merkeissä perusautoissa on merkeistä riippumatta 100% sama peruskonstruktio ja samoilta tehtailta tulevat moottorit ja vaihteistot. Se vaihtelee koska eri sukupolvet ja versiot otetaan käyttöön missäkin mallissa ja/tai faceliftissä. Esim. ne jakohihnat vs. ketjut riippuu täysin automallista, ei merkistä, koska ne on otettu käyttöön. Eli keskustelut siitä missä vagissa on luotettavin kone on melko turhia, jos esim samalta tehtaalta tulevia skodaa ja seatia on ainakin näennäisesti samana vuonna saanut sekä ketjulla että jakohihnalla… vaatii vähän tonkimista että pystyy erottamaan mikä konetyyppi on oikeasti kyseessä, varsinkin kun vuosimallit ja valmistusvuodet ei täsmää välttämättä rekisteröintipäivän kanssa ja autokauppias mukana sotkemassa päiväyksiä.