Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.
Tärkeimmät speksit on:
- Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
- Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
- Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
- Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).
Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.
Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?
Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.