Mikä auto minulle?

Muilla kokemuksia Octavia IV 1.4TSI Phev -autoista? PlugariPassat haaveet vähän jäätyivät, kun huomasin että noissa Ocuissa hinnat pyörii melkein samoissa lukemissa ja mitä foorumeilta lukenut, niin noissa Ocuissa ei pitäisi mitään isompia vikoja olla (ainakaan vielä ilmennyt)
 
Infotaimentin kanssa vissiin ollut bugisuuksia ensimmäisissä versioissa, mutta nuo ilmeisemmin korjattu uusilla päivityksillä?
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.

Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.

Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.

Ajatuksia?
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.

Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.

Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.

Ajatuksia?

Paljonko tuollainen ruotsalainen kaasukammio kuluttaa, kuusi kiloa satasella? Onko jo isoja huoltomurheita (toivottavasti ei, kun rahoitustakin jäljellä)?

Puhtaasti järjellä ajatellen ei varmaan kannata vaihtaa oikein mihinkään. Jos energiakustannus on ~10 snt/km, niin halvemmaksi ei dieselillä tai bensiinillä pääse. Sähköllä voisi säästää, mutta jos ei viitsi Leafillä tai Miillä huristella, niin arvonalenema taas on paljon Volvoa isompi.

Kannattanee ajaa Volvo niin loppuun että kustannuksissa per kilometri on näkyvissä nousua. Sitten vaihtoon eikä lähde upottamaan tonnikaupalla korjauksiin/renkaisiin/jakohihnoihin.
 
Volvo kuluttaa snadisti yli viisi kiloa satasella. Sadan tonnin keskikulutus on 5.07 kg/100km ja 0.9l/100km. Ei siis paha missään nimessä.
Isompia huoltomurheita ei sinänsä ole, katalysaattori on auton mielestä rikki mutta päästömittarin mielestä ei ja Aisinin 6v-laatikko on nyt itsessään jo huonosti toimiva.
Työautohan tuo on joten toimia pitää ja huolletaan paljon enemmän kuin huolto-ohjelma vaatisi.

Edit:
Korjaan kulutuksen:

kulutus.jpg
 
Muilla kokemuksia Octavia IV 1.4TSI Phev -autoista? PlugariPassat haaveet vähän jäätyivät, kun huomasin että noissa Ocuissa hinnat pyörii melkein samoissa lukemissa ja mitä foorumeilta lukenut, niin noissa Ocuissa ei pitäisi mitään isompia vikoja olla (ainakaan vielä ilmennyt)

Uhka/mahdollisuus asteikolla sanoisin että molempia. Eli uhkana hybriditekniikan mystiset viat ja mahdollisuutena spontaani dq400 laatikon vika joista marmorilla veloitetaan vähintään tonneja.

Kaikki nuo vagin plugarit on käytännössä samaa rautaa, oli merkki sitten vw, skoda tai seat.
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.

Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.

Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.

Ajatuksia?
En ihan ymmärrä ongelmaa Carunan siirtohintoihin liittyen.

Volvosi on vienyt energiaa yhteensä 10,72 €/100 km.

Jos sähköauto kuluttaisi 20 kWh/100 km, niin Carunan siirtohinnat olisivat eri siirtotuotteilla:

A)
Yleissiirto 20 kWh/100 km * 0,0526 €/kWh = 1,05 €/100 km

B)
Yösiirto päivällä 20 * 0,0511 = 1,02 €/100 km
Yösiirto yöllä 22 - 7, 20 * 0,0312 = 0,62 €/100 km

C)
Kausisiirto talvipäivisin 20 * 0,0623 = 1,25 €/100 km
Kausisiirto aina muulloin 20 * 0,0323 = 0,65 €/100 km


Mitä noista pidät riistohintana? Sähköautoa on tapana ladata enimmäkseen öisin, jolloin Carunan siirtohinta on 0,62 - 1,02 € sadalle kilsalle. On se toki "riistoa", jos vertaa vaikkapa Caruna Espoon 0,53 €/100 km:iin, mutta absoluuttisena summana aivan olematon vs. Volvosi 10,72 €/100 km. Toki sähköautossa pitää maksaa tuon 0,62 - 1,02 euron lisäksi energiaa ja sähköveroa yhteensä noin 2 €/100 km, mutta riistovalituksesi koski vain Carunan siirtoa.

Vai onko ongelmasi se, että sähköauto "pakottaisi" sinut pohtimaan siirtotuotteen vaihtoa, jolloin pitää ottaa laskuihin mukaan muuttuvat kk-maksut? Ei sekään vaikeaa ole.
 
Tässä tilanteessa voidaan pitää tuota Carunasta valitusta yleismallisena valituksena ko. yhtiöstä.
Kiitos laskelmista, Meillä sähkösopimus ei pidä sisällään erikseen yösiirtoa, se on kiinteähintainen kahdeksisen senttiä aina.
 
Ainakin vaihteistoöljy suodattimineen kannattaa vaihdatuttaa, vai mikä on pitoaika? Alle puoli vuotta?
 

Tämmöistä olisin ostamassa muutamaksi kuukaudeksi käyttöautoksi. Onko hinta kohdillaan tai pomppaako jokin asia silmään kokeneille mersumiehille?
Jos peräöljyjä ei ole vaihdettu, kannattaa ne vaihtaa. Itsellä oliko jotain 80tkm vanhat öljyt ja vaihtamalla kulku keveni reippaasti. Tuo moottori oli E-sarjan vehjettä todella laiska kuljettamaan, eikä C-malli taida hirveän paljon kevyempi olla. Että jos tarvii jerkkua autosta, tuosta sitä ei löydy vakiona. Muuten ovat kestäviä koneita, omalla oli ajottu jotain 550 tkm kun myin, eikä ollut mitään merkkejä että olisi hajoamassa (värinöitä yms.)

Tuon ikäisessä todennäköisesti on jo suuttimet vaihdettu aikanaan, mutta kannattaa silti haistella kylmänä käynnistäessä että haiseeko diesel. Ja samalla kuunnella että eihän kuulu ketjun rallatusta kylmänä.

Edit. Ja ainakin E-malleissa vuosimallista 04-> on ruosteenestoa parannettu, eli ei pitäisi olla herkkä ruostumaan, kuitenkin ajan kanssa nuokin rupeaa takakaaresta takaoven vierestä kukkimaan.
 
Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.

Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Ajatuksia?

Jos tavoiteena on saada samanlaista ajomukavuutta kuin Volvolla, niin käy nyt ehdottomasti koejamassa toi kolmonen ennenkuin lukitset sen vain speksien/hinnan/käyttövoiman perusteella valinnaksi. En ole ite ajellut kolmosella, mutta aika monelta olen kuullut että erityisesti ajomukavuus/sisätilojen laatu on aika horror jos volvomaiseen sohvamatkailuun on tottunut. Nyt tästä toki joku taas triggeröirtyy, että omat kokemukset kolmosesta on ihan päinvastaiset, vertailukohta vanhaan volvoon on huono ja varsinkin uusissa kolmosissa on laatuun panostettu jne jne, mutta käy silti itse toi ajamassa (ja motarilla!) ennen kun paat liiaksi tesla-housut jalkaan <3
 
Laitanpa tänne omia ajatuksia autonvaihdosta. Tällä hetkellä tilanne on se, että ajelen e-C4:llä joka on yksityisleasinkina otettu, olen kohtuullisen tyytyväinen autoon, mutta on hieman pienenpuoleinen 5 hengen perheelle ja koiralle. Kilometrejä näyttäisi tulevan tällä hetkellä n. 20 tkm vuoteen, mutta määrä saattaa vähän heitellä tuosta +- 3 tkm. Näistä omia ajoja varmaan se 15 tkm ja 5 tkm kilometrikorvauksia.

Vaihtoehdot seuraavalle autolle:

Tesla Model S P75 2018-
Hyundai Ioniq 5 vähän käytettynä (ei ehkä uutena nykyisellä hinnalla)

Tai sitten vaihtoehtona ottaa työsuhdeauto suhteellisen vapaasti (ei kuitenkaan Hyundaita), mutta esim. Tesla Model Y onnistuisi. Jotenkin tuo työsuhdeauto niistää todella ison osan nettopalkasta (aiemmin ollut mutta lähti pois työpaikan vaihdon jälkeen) ja se vielä leikkaa nuo kilometrikorvaukset pois. Eli ainakin itselle tuntuisi järkevältä lyhennellä pienempää kuukausierää ja ottaa kilometrikorvaukset , kuin se että maksat koko ajan periaatteessa huolettomasta ajosta ja samalla myös arvonalenemasta sun muusta. Tuolla on aika iso ero kuukausittaiseen rahavirtaan.

Tuo S olisi sellainen mikä olisi ns. siistein auto itselle, Ioniq 5 myös viehättää omalla tavallaan todella paljon. Järki sanoo että ota työsuhdeauto. Mutta jos vaikka vertaa että maksat n. 400-500 e lyhennyksiä + muut kulut ja otat sen 200 e kilometrikorvauksina, niin onhan tuo ihan eri kuin että maksat 800 e joka kuukausi siitä auton käytöstä. Tietty vaihtoehtona on vielä yksityisleasing esim. Ioniq 5 tai Model Y, mutta ne tuntuvat menevän lähelle autoedun hintoja. Ja vielä tuo kilometrimääräkin elää jonkin verran.

Onko muilla ajatuksia mitä tehdä?
 
Tuo S olisi sellainen mikä olisi ns. siistein auto itselle, Ioniq 5 myös viehättää omalla tavallaan todella paljon. Järki sanoo että ota työsuhdeauto. Mutta jos vaikka vertaa että maksat n. 400-500 e lyhennyksiä + muut kulut ja otat sen 200 e kilometrikorvauksina, niin onhan tuo ihan eri kuin että maksat 800 e joka kuukausi siitä auton käytöstä. Tietty vaihtoehtona on vielä yksityisleasing esim. Ioniq 5 tai Model Y, mutta ne tuntuvat menevän lähelle autoedun hintoja. Ja vielä tuo kilometrimääräkin elää jonkin verran.

Onko muilla ajatuksia mitä tehdä?
800 euroa työsuhdeautosta? Miten ihmeessä noin paljon? Tyypillistähän on, että työsuhdeautosta maksetaan käyttöedun verotusarvon verran. Model Y:n perusmallin käyttöetu näyttää olevan 575 euroa. Performance-mallilla menee toki lähelle 800 euroa. :)
 
Itsellä
Laitanpa tänne omia ajatuksia autonvaihdosta. Tällä hetkellä tilanne on se, että ajelen e-C4:llä joka on yksityisleasinkina otettu, olen kohtuullisen tyytyväinen autoon, mutta on hieman pienenpuoleinen 5 hengen perheelle ja koiralle. Kilometrejä näyttäisi tulevan tällä hetkellä n. 20 tkm vuoteen, mutta määrä saattaa vähän heitellä tuosta +- 3 tkm. Näistä omia ajoja varmaan se 15 tkm ja 5 tkm kilometrikorvauksia.

Vaihtoehdot seuraavalle autolle:

Tesla Model S P75 2018-
Hyundai Ioniq 5 vähän käytettynä (ei ehkä uutena nykyisellä hinnalla)

Tai sitten vaihtoehtona ottaa työsuhdeauto suhteellisen vapaasti (ei kuitenkaan Hyundaita), mutta esim. Tesla Model Y onnistuisi. Jotenkin tuo työsuhdeauto niistää todella ison osan nettopalkasta (aiemmin ollut mutta lähti pois työpaikan vaihdon jälkeen) ja se vielä leikkaa nuo kilometrikorvaukset pois. Eli ainakin itselle tuntuisi järkevältä lyhennellä pienempää kuukausierää ja ottaa kilometrikorvaukset , kuin se että maksat koko ajan periaatteessa huolettomasta ajosta ja samalla myös arvonalenemasta sun muusta. Tuolla on aika iso ero kuukausittaiseen rahavirtaan.

Tuo S olisi sellainen mikä olisi ns. siistein auto itselle, Ioniq 5 myös viehättää omalla tavallaan todella paljon. Järki sanoo että ota työsuhdeauto. Mutta jos vaikka vertaa että maksat n. 400-500 e lyhennyksiä + muut kulut ja otat sen 200 e kilometrikorvauksina, niin onhan tuo ihan eri kuin että maksat 800 e joka kuukausi siitä auton käytöstä. Tietty vaihtoehtona on vielä yksityisleasing esim. Ioniq 5 tai Model Y, mutta ne tuntuvat menevän lähelle autoedun hintoja. Ja vielä tuo kilometrimääräkin elää jonkin verran.

Onko muilla ajatuksia mitä tehdä?

Itsellä ajellut nyt prius + 2019 autolla 50tkm. (50–>100)Kummempia korjauksia ei ole ollut ja pelkillä huolloilla päästy. Hiljaisin tämä ei ole mutta mahtuu 5 henkinen perhe turvaistuimineen. Työajoa tulee vuodessa reilu 30tkm joista km korvaukset.
Sama juttu että en kannata työsuhde autoa koska netto menetys palkasta on suunnilleen saman verran jos ei isompi kun kk-lyhennys.
Käytännössä siis auto maksaa itsensä takaisin kaikkine kuluineen. Bensiini laskennallinen kustannus ollut n 10-12c /km
 
800 euroa työsuhdeautosta? Miten ihmeessä noin paljon? Tyypillistähän on, että työsuhdeautosta maksetaan käyttöedun verotusarvon verran. Model Y:n perusmallin käyttöetu näyttää olevan 575 euroa. Performance-mallilla menee toki lähelle 800 euroa. :)

Sen lisäksi että työnantaja leikkaa käyttöedun verotusarvon verran [auton leasing-maksuihin], niin eikös se autoetu edelleen kasvata veronalaisia tuloja, eli veroja joutuu maksamaan enemmän kuin ilman autoetua? Siinä se työsuhdeauton kokonaishinta sitten, nopeasti varmaan tulee 800€ kuukausitasolla tuollaisesta 575 euron autosta...
 
Kyllä se suunnilleen tuon verran vie nettopalkasta kun kyse on kokonaispalkkamallista. Tuo 800e menee itse todella helposti rikki kun katsoo vähänkin paremmin varusteltuja malleja. Tietty voisi ottaa tuon karvalakki Y:n ja ajella tyytyväisenä, mutta itse joudun vielä sitoutumaan 4 vuodeksi siihen niin haluaisi suht tarkkaan speksata ettei ala harmittamaan 2 v kohdalla joku ominaisuus. Esim tuo Y LR AWD menee vapaana autoetuna yli 800e ja käyttöedulla jäädään reiluun 700e. Mutta eipä tässä taida olla oikeaa vastausta, kun kaikki riippuu kaikesta..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 593
Viestejä
4 459 856
Jäsenet
73 780
Uusin jäsen
Albert89

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom