Funtsin tässä auton vaihtoa.
Kilsoja tulee vuodessa noin 25-30tkm joista työajoa 90%.
Olen ajanut viimeisen 7 vuotta kaasulla, nykyinen auto on V70 Bifuel joka on ollut alla kolmisen vuotta. Velkaa siitä on vielä muutama tonni ja varusteina kaikki ne mitä haluan -> kattoluukku, automaatti, nahkapenkit ja hyvä äänentoisto sekä pehmeä alusta ja kohtuullisen hiljainen laitehan tuo on. Vaihdossa tuosta ei saa oikein mitään, se on selvä.
Mielessä on monta eri vaihtoehtoa joita käyn läpi mutta en nyt kykene pääsemään päätökseen vaihdokista tai edes sen vaihdon järkevyydestä.
Taloudessa on kaksi aikuista ja pieni koira, jälkikasvu asuu jo omillaan joten henkilönkuljetuskykyä ei tarvita.
Rouvalla on myös oma auto jolla ajelee työmatkansa muutamat kilometrit, sekä pari harrasteautoa ja 10kk vuodesta seisonnassa oleva Vivaro-paku jolla hoidetaan halkokuormat ja remppakamat mutta ajomukavuudesta sen kanssa ei voi puhua.
Olen siis funtsinut sitä mitä olisi järkevin tehdä, vaihtaako autoa johonkin toiseen -> sähkö tms. vai pitää nykyinen.
Ostohousut on kovasti jalassa ja kun taas Nettiautoa selailee niin josta syystä Tesla Model 3 tuuttaa itseään aina esiin.
Normaalisti olen vaihtanut autoa viimeistään kolmen vuoden välein, mutta valinnanvaraa on nyt suorastaan aivan liikaa eikä puoletkaan niistä ole millään tasolla järkeviä.
Asutaan omakotitalossa joten latausasema sinänsä ei olisi ongelma asentaa, mutta Carunan alueella asuvana kuitenkin tuo omat ongelmansa siirto(riisto)hintojen suhteen.
Ajatuksia?
En ihan ymmärrä ongelmaa Carunan siirtohintoihin liittyen.
Volvosi on vienyt energiaa yhteensä 10,72 €/100 km.
Jos sähköauto kuluttaisi 20 kWh/100 km, niin Carunan siirtohinnat olisivat eri siirtotuotteilla:
A)
Yleissiirto 20 kWh/100 km * 0,0526 €/kWh = 1,05 €/100 km
B)
Yösiirto päivällä 20 * 0,0511 = 1,02 €/100 km
Yösiirto yöllä 22 - 7, 20 * 0,0312 = 0,62 €/100 km
C)
Kausisiirto talvipäivisin 20 * 0,0623 = 1,25 €/100 km
Kausisiirto aina muulloin 20 * 0,0323 = 0,65 €/100 km
Mitä noista pidät riistohintana? Sähköautoa on tapana ladata enimmäkseen öisin, jolloin Carunan siirtohinta on 0,62 - 1,02 € sadalle kilsalle. On se toki "riistoa", jos vertaa vaikkapa Caruna Espoon 0,53 €/100 km:iin, mutta absoluuttisena summana aivan olematon vs. Volvosi 10,72 €/100 km. Toki sähköautossa pitää maksaa tuon 0,62 - 1,02 euron lisäksi energiaa ja sähköveroa yhteensä noin 2 €/100 km, mutta riistovalituksesi koski vain Carunan siirtoa.
Vai onko ongelmasi se, että sähköauto "pakottaisi" sinut pohtimaan siirtotuotteen vaihtoa, jolloin pitää ottaa laskuihin mukaan muuttuvat kk-maksut? Ei sekään vaikeaa ole.