Mikä auto minulle?

Keväällä tulee jälleen perheenlisäystä, eli jatkossa olisi tarve tilavalle 5 hengen autolle, johon mahtuu hyvin 2 turvaistuimessa istuvaa (alle 2v) lasta.
Plussana hyvät takakonttitilat, että saa kaikki tarvittavat kamppeet mukaan, tällä hetkellä autona Seat Leon farkku 2019, tila riittää 3 hengelle hyvin (2 aikuista, 1 turvaistuin), mutta toisen lapsen kanssa tilat loppuu auttamatta kesken.

Hinta saisi olla 20k, onko ehdotuksia? Saisi olla bensa-automaatti, alle 150tkm ajettu.
5 hengen auto as in viidelle matkustajalle, vai as in viidelle rekisteröity auto neljälle matkustajalle?

Edelliseen harkitsisin tosiaan vahvasti jotain 7 paikkaista SUV:ta tai tila-autoa. Jälkimmäiseen Superb (tai Passat) voisi olla passeli. Paljon riippuu toki myös etupenkkiläisten jalkojen pituudesta ja käytetystä turvaistuimesta.
 
Viiden hengen kuljetus voi olla vähän utopiaa, jos kaksi heistä on alle 2v tai vähän isompiakin kunnon istuimissa. Tosi harvaan autoon oikeasti mahtuu keskelle istuimien kanssa. Leon varmaan jää pieneksi koska kuski kookas tai penkki suht takana? Käytännössä tärkein kriteeri tässä tapauksessa lienee takapenkin ja etupenkin etäisyys. Octavia on jo muutaman kriittisen sentin pidempi siitä kohtaa, sitten luokkaa isommat Superb, Mondeo, ehkä Passat jne. Riippuu kyllä kuskin ajoasennosta ja turvaistuimesta ja takapenkin kulmastakin. Testailemaan… Prius joka mainittu alla on myös yllättävän tilavan oloinen.
Autossa tuskin ikinä kuljetetaan 5 henkeä samaan aikaan, kun istuimet ovat kiinni autossa. Leonissa käykin hieman ahtaaksi juuri tuo istuimen mahtuminen kuljettajan/passarin taakse, kun etupenkillä istuu 180cm aikuinen.

Passat GTEtä olen miettinyt, nuo olisi ihan fiksuissa hinnoissakin. Hirvittää vaan nuo mekatroniikka-ongelmat mitä noiden hybridien kanssa esiintyy. Octavia on siis isompi sisätiloiltaan kuin Leon? Olen ollut käsityksessä, että olisivat saman kokoisia autoja, Toyota taas merkkinä ei kiinnosta yhtään. Valitettavasti nämä VAG-konsernin autot miellyttävät vs. japanilaiset.
 
@santtude

Jos VAG:n ajettavuus miellyttää, niin käy testaamassa Ford Focus Mk4 farmari. Riskien minimoinnin kannalta kannattaa katsoa, että laatikko on kahdeksanpykäläinen A8 eli momentinmuunnin eikä seitsemänpykäläinen A7, joista jälkimmäinen on kaksoiskytkinvaihteisto. Tosin huonoa ei kai vielä ole kuulunut tuosta uudesta kaksoiskytkinvaihteistostakaan, mutta sitä ei tiedä, ikääntyykö se yhtä huonosti kuin vanha Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto...
 
Näköjään ausseissa joku sovittelee lastenistuimia autoihin... Hatchback-versio kyseessä, mutta tuskin farkku on huonompi. Eli kolme lastenistuinta takapenkille rinnan ja 180-senttinen mahtui vielä ajamaan.

Firstly the Ford Focus fitted three child seats across. I tried combinations of rear-facing and two forward-facing seats, as well as three forward-facing seats and they all, fitted well.

This is fantastic as a lot of much larger SUVs won't fit three child seats across! Legroom is quite good still in the Focus and we could fit a 180cm driver in front of a rear-facing child seat too.

 
@santtude

Jos VAG:n ajettavuus miellyttää, niin käy testaamassa Ford Focus Mk4 farmari. Riskien minimoinnin kannalta kannattaa katsoa, että laatikko on kahdeksanpykäläinen A8 eli momentinmuunnin eikä seitsemänpykäläinen A7, joista jälkimmäinen on kaksoiskytkinvaihteisto. Tosin huonoa ei kai vielä ole kuulunut tuosta uudesta kaksoiskytkinvaihteistostakaan, mutta sitä ei tiedä, ikääntyykö se yhtä huonosti kuin vanha Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto...
Onko ton sukupolven vehkeissä vielä ne surullisen kuulisat ongelmat märän jakohihnan kanssa? Jos on niin en kyllä suosittelisi tollasta perheautoksi.
 
Onko ton sukupolven vehkeissä vielä ne surullisen kuulisat ongelmat märän jakohihnan kanssa? Jos on niin en kyllä suosittelisi tollasta perheautoksi.

Riippuu moottorista. Dieseleistä Ecoblue 1.5 on kuivalla jakopäällä, eli varmasti turvallinen, Ecoblue 2.0 muistaakseni märällä jakohihnalla. Bensakoneiden (Ecoboost) jakopäät taitaa kaikki olla ketjulla, mutta öljypumppu pyörii vielä märällä hihnalla. Ilmeisesti silti vähemmän riskialtis konstruktio kuin alkuperäinen Ecoboost.
 
Kyllähän joku jännitysmomentti pitää jäädä, kun vaihtaa vagista pois :confused:
Tuntuu, että kaikki omaa silmää miellyttävät omaavat jonkun isomman jännitysmomentin, tietenkin helpoimmalla pääsisi kun ostaisi sen Toyotan, mutta auton merkillä on kuitenkin sen verta väliä, että ei kiitos. :D

Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?

Jos Passatin GTE-mallin unohtaa, mitenkäs nuo "perus" 1.4tsi + dsg mallit? Esim tämä: Volkswagen Passat Variant Football Edition 1,4 TSI 92 kW (125 hv) DSG-automaatti / Webasto / Navi / Led / Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?

Jos Passatin GTE-mallin unohtaa, mitenkäs nuo "perus" 1.4tsi + dsg mallit? Esim tämä: Volkswagen Passat Variant Football Edition 1,4 TSI 92 kW (125 hv) DSG-automaatti / Webasto / Navi / Led / Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Fordin 1.0 turbossa on se jakohihna öljyssä uiva mallia. Jossa siis hihna murentuu.

Jonkun ikäisissä 1.4tsi ja dsg versiossa saattaa olla korjattavaa. Mutta en tiedä onko juuri tuossa Passatissa?
 
Tuntuu, että kaikki omaa silmää miellyttävät omaavat jonkun isomman jännitysmomentin, tietenkin helpoimmalla pääsisi kun ostaisi sen Toyotan, mutta auton merkillä on kuitenkin sen verta väliä, että ei kiitos. :D

Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?

Jos Passatin GTE-mallin unohtaa, mitenkäs nuo "perus" 1.4tsi + dsg mallit? Esim tämä: Volkswagen Passat Variant Football Edition 1,4 TSI 92 kW (125 hv) DSG-automaatti / Webasto / Navi / Led / Farmari 2017 - Vaihtoauto - Nettiauto
Moottori on tuon ikäisessä hihnalla ja mitä olen Skoda-huollosta kuullut niin heidän mielestään parhaimpia koneita mitä luotettavuuteen tulee, kunhan on huollot tehty ajallaan. Alkupään 1.4 koneissa oli jakopää ketjulla, ja niiden kanssa saattoi tulla ongelmia vastaan.

DSG on kait periaatteessa muuten sama kuin GTE:ssä, on vain ilman sähkömoottoriin liittyviä kikkareita. Periaatteessahan se on hyvä aski tuon ikäisissä, mutta riippuu niin paljon miten sillä on ajettu. 250tkm pitkää matkaa ajanut voi olla ihan uudenveroisessa kunnossa, ja 99tkm kaupungin ruuhkaliikenteessä nytkytellyt (vieläpä niin että valoissakin autoa ryömitetään koko ajan jarrua vasten) voi olla jo korjausta vailla.

2.0 TSI/TDI ja niiden märkäkytkin dsg:t ovat sitten luotettavia, jos niitä on huolettu vähintään ohjelman mukaan. TSI:lle maistuu kyllä äkkiä ruoka kaupunkiajossa, mutta pidemmälle matkalle ihan taloudellinen kone.
 
Jos on pakko olla VAG, niin eikö 1.5tsi ole niitä harvoja jotka saattavat pysyä kasassa? Fordiin en koskisi.
Nykyisessä Leonissa on juuri tuo 1.5TSI manuaalin kanssa ja tuohon on mm. päivitetty ECU takuun alaisena, mutta tekee vieläkin tyhjäkäynnin heittelyä ja kevyttä pompottelua, kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ( 1.5 TSI ACT manual - szarpanie (youtube.com) ), ilmeisemmin automaattiaskin kanssa tuota heittelyä ei tapahdu. Tietenkin 1.5TSI+DSG hinnat alkaen +20k
 
Nykyisessä Leonissa on juuri tuo 1.5TSI manuaalin kanssa ja tuohon on mm. päivitetty ECU takuun alaisena, mutta tekee vieläkin tyhjäkäynnin heittelyä ja kevyttä pompottelua, kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ( 1.5 TSI ACT manual - szarpanie (youtube.com) ), ilmeisemmin automaattiaskin kanssa tuota heittelyä ei tapahdu. Tietenkin 1.5TSI+DSG hinnat alkaen +20k

Onko tuo pompottelu sama kuin nykiminen, josta 1.5:sta on myös syytetty?
 
Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?

Ainakin pienempi kuin DSG:ssä. :D Kyllä kai netistä muutama hajonnut laatikko löytyy (ja Fordclubilla oli yksi takuuaikana vaihdettu), mutta valmistusmäärään suhteutettuna se lienee odotettavissa. On Aisininkin lootia hajonnut Volvoista ja ZF:n Bemmeistä.

Ilmeisesti käytössä on kolme laatikkoa tyyppimerkinnöillä 8F24, 8F35 ja 8F40. Ensimmäinen matalaviritteisen 1.0 Ecoboostin kanssa ja viimeinen kaksilitraisen dieselin parina. Mikä noista paras, ei harmainta aavistusta. Youtubesta löytyy jonkin verran videoita laatikoista noilla tyyppimerkinnöillä, niistä voisi yrittää onkia lisätietoja.

 
Mites noissa Fordin A8 1.0 Bensa-automaateissa, onko niissä minkälainen jännitysmomentti?
Fordin 1.0 turbossa on se jakohihna öljyssä uiva mallia. Jossa siis hihna murentuu.
my19 eteenpäin focus 1.0 ecoboostilla on ketjulla, fiestaa tosin on valmistettu (tai myyty) pidempään hihnakoneella. Hihna tosin löytyy yhä öljypumpulta.

a8 on kaiketi suht huoleton loota vrt. vanhempi powershift.

Vag 1.0, 1.4(hihnalla) ja 1.5 ovat ihan ok moottoreita.
 
Autossa tuskin ikinä kuljetetaan 5 henkeä samaan aikaan, kun istuimet ovat kiinni autossa. Leonissa käykin hieman ahtaaksi juuri tuo istuimen mahtuminen kuljettajan/passarin taakse, kun etupenkillä istuu 180cm aikuinen.

Passat GTEtä olen miettinyt, nuo olisi ihan fiksuissa hinnoissakin. Hirvittää vaan nuo mekatroniikka-ongelmat mitä noiden hybridien kanssa esiintyy. Octavia on siis isompi sisätiloiltaan kuin Leon? Olen ollut käsityksessä, että olisivat saman kokoisia autoja, Toyota taas merkkinä ei kiinnosta yhtään. Valitettavasti nämä VAG-konsernin autot miellyttävät vs. japanilaiset.
Octavia (mk3) on suurin piirtein yhtä leveä kuin Leon, mutta takapenkki tilavampi pituussuunnassa. Toki samoista palikoista kasattu kuin Golf 7 ja Leon (edellinen korimalli). Mulla oli Golf 7 ja se on ahtaampi. Just mahtui taakse selkä menosuuntaan istuin, octaviaan sama penkki meni selkeästi helpommin. Nykyinen Leon on kai pidemmällä akselivälillä myös, Golf 8 farkkuna samoin.
GTE:n dsg:ssä on käsittääkseni lisäherkkuna sähkömoottori ja kolmas kytkin. Vaatii käytettynä harrastuneisuutta ja mielellään takuun. Ulkomailta tuoduissa lienee turha haaveilla mistään goodwill-korjauksista.
 
Octavia (mk3) on suurin piirtein yhtä leveä kuin Leon, mutta takapenkki tilavampi pituussuunnassa. Toki samoista palikoista kasattu kuin Golf 7 ja Leon (edellinen korimalli). Mulla oli Golf 7 ja se on ahtaampi. Just mahtui taakse selkä menosuuntaan istuin, octaviaan sama penkki meni selkeästi helpommin. Nykyinen Leon on kai pidemmällä akselivälillä myös, Golf 8 farkkuna samoin.
GTE:n dsg:ssä on käsittääkseni lisäherkkuna sähkömoottori ja kolmas kytkin. Vaatii käytettynä harrastuneisuutta ja mielellään takuun. Ulkomailta tuoduissa lienee turha haaveilla mistään goodwill-korjauksista.

Suomen maahantuojaa ei varmastikaan kiinnosta jonkun muun maahan uittama tuontiauto, mutta tehtaalta voi kysyä aina - niille ei luulisi olevan väliä tuontistatuksella. Vaikka mitä enemmän omistajia ja mitä vanhempi auto, niin sitä epätodennäköisempää on vastaantulo.
 
Autossa tuskin ikinä kuljetetaan 5 henkeä samaan aikaan, kun istuimet ovat kiinni autossa. Leonissa käykin hieman ahtaaksi juuri tuo istuimen mahtuminen kuljettajan/passarin taakse, kun etupenkillä istuu 180cm aikuinen.

Passat GTEtä olen miettinyt, nuo olisi ihan fiksuissa hinnoissakin. Hirvittää vaan nuo mekatroniikka-ongelmat mitä noiden hybridien kanssa esiintyy. Octavia on siis isompi sisätiloiltaan kuin Leon? Olen ollut käsityksessä, että olisivat saman kokoisia autoja, Toyota taas merkkinä ei kiinnosta yhtään. Valitettavasti nämä VAG-konsernin autot miellyttävät vs. japanilaiset.

Ei sen mekan tiivisteongelman kannata olla huolissaan, vaihtaa sen saman tien öljyt ja sen tiivisteen, itse pystyn tekemään n. 500e hintaan kaikkineen, en tie mitä sometähdet veloittavat…

Muuten auto tuntuu olevan luotettavaa tekniikkaa ja simppeliä tekniikkaa, joten en itse en sen takia hyljeksisi.
 
Octavia (mk3) on suurin piirtein yhtä leveä kuin Leon, mutta takapenkki tilavampi pituussuunnassa. Toki samoista palikoista kasattu kuin Golf 7 ja Leon (edellinen korimalli). Mulla oli Golf 7 ja se on ahtaampi. Just mahtui taakse selkä menosuuntaan istuin, octaviaan sama penkki meni selkeästi helpommin. Nykyinen Leon on kai pidemmällä akselivälillä myös, Golf 8 farkkuna samoin.
GTE:n dsg:ssä on käsittääkseni lisäherkkuna sähkömoottori ja kolmas kytkin. Vaatii käytettynä harrastuneisuutta ja mielellään takuun. Ulkomailta tuoduissa lienee turha haaveilla mistään goodwill-korjauksista.

Mulle kyllä ehjäsivät Volkkarilla goodwillinä tuon mekatroniikan vuonna 2020, vuosimallin 2017 GTE - passattiin, jonka Saka oli uittanut Ruotsista. Kilsojakin oli jo tuolloin 140tkm.
 
Mulle kyllä ehjäsivät Volkkarilla goodwillinä tuon mekatroniikan vuonna 2020, vuosimallin 2017 GTE - passattiin, jonka Saka oli uittanut Ruotsista. Kilsojakin oli jo tuolloin 140tkm.
Hyvä juttu, kuullut toisenlaisiakin (tosi)tapauksia. Varmaan riippuu korjaavan liikkeen mielenkiinnosta myös.
 
Jep, semi rasittava vika ja tapahtuu 95% lähdöistä esim. kotipihasta.

Päätelmänä keskustelusta, fiksuimpina vaihtoehtoina pidän tähän asti Passat + 1.4/1.5TSI+DSG tai Focus A8 1.0 + automaatti.
Passat on varmasti ihan hyvä vaihtari (tai Superb), mutta Focuksesta tulee ainakin itselle vähän fiilis että aika minimaalinen parannus jos päivityksen syy oli nimenomaan tila kun on kuitenkin saman kokoluokan autoja (sama koskee Octaviaa). Ei sillä, varmasti silläkin pärjää, mutta varmasti pärjää Leonillakin, eli jos niin pienestä on kiinni niin edullisempaa lienee ostaa joku Cybex Anoris T2 tai vähemmän tilaa vielä selkä menosuuntaan jos ei turvatyynyn luota ja pitää nykyinen auto.

Tokihan ei se mitään maksa käydä liikkeessä kokeilemassa tilat vaikka istuin mukana. Sen voin sanoa kokemuksesta, ettei kannata sokeasti luottaa netin ”xxx cm kuljettaja mahtuu hyvin turvaistuimen kanssa” tyyppisiin kokemuksiin, siinä on todella isoja eroja paitsi turvaistuimen niin pituuden jakautumisen selkä vs. jalat välillä (plus ihan ajoasentotottumukset).

Mututuntumalla voisin Insignian farkkuakin noilla spekseillä harkita, käytännön kokemusta ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Miten pick-up toimii käyttöautona, jos henkilökuljetuskapasiteetti on yleisesti riittävä?

Jos ei halua autoa täynnä pintaliitotekniikkaa tai on tarvetta päästä hankaliin paikkoihin, niin ~40 k€:lla saisi uutena:
 
Miten pick-up toimii käyttöautona, jos henkilökuljetuskapasiteetti on yleisesti riittävä?

Jos ei halua autoa täynnä pintaliitotekniikkaa tai on tarvetta päästä hankaliin paikkoihin, niin ~40 k€:lla saisi uutena:

Lyhytohjaamoissa ei paljoa ole säältä (ja varkailta) suojattua tilaa. Eli jopa kauppareissu, missä pitää useamman eri kaupan kautta käydä, voi muodostua ongelmaksi.

Jos hankaliin paikkoihin pitää päästä eikä koe itsetunto-ongelmia, niin Dacian Duster voi olla varteenotettava vekotin. Ainakin vanhemmissa malleissa oli jopa hieman ajateltu maasto-ominaisuuksia maavaran ja lyhyen ykkösvaihteen välityksen muodossa.
 
Nykyisessä Leonissa on juuri tuo 1.5TSI manuaalin kanssa ja tuohon on mm. päivitetty ECU takuun alaisena, mutta tekee vieläkin tyhjäkäynnin heittelyä ja kevyttä pompottelua, kun lähtee kylmällä koneella liikkeelle ( 1.5 TSI ACT manual - szarpanie (youtube.com) ), ilmeisemmin automaattiaskin kanssa tuota heittelyä ei tapahdu. Tietenkin 1.5TSI+DSG hinnat alkaen +20k
Mulla on 2019 Golf 1.5TSI ja DSG ja kyllä se kylmänä kylmemmällä/viileällä ja kostealla kelillä tahtoo välillä kevyesti nykiä osakaasulla, eli jotain lisäkalibrointia olisi voimalinja vielä kaivannut. Tai nykiminenkin ehkä turhan vahva sana, mutta tuntee kun veto yskähtelee lievästi. Tosin lienee eri ongelma kuin tuo videolla oleva, ei tämä noin pahasti kenguroi eikä kierrokset heittele.
Vagarenalla törmäsin useampaankin mainintaan tästä omasta ja vaikutti ”ominaisuudelta” johon ei kukaan ollut saanut korjausta. Toisaalta suhteellisen harmittomalta.

Vaimolla on pari vuotta vanhempi 1.0TSI DSG:llä eikä siinä tuota samaa esiinny ollenkaan. Luultavasti tuollainen 1.0TSI manuaalilla olisi VAG-puolelta ongelmattomin ja luotettavin kombo. (Tämä lähinnä yleisenä kommenttina, alunperin taidettiin hakea isompaa autoa jossa tuo litrainen voi tuntua turhan nuhaiselta)
 
Viimeksi muokattu:
Lyhytohjaamoissa ei paljoa ole säältä (ja varkailta) suojattua tilaa. Eli jopa kauppareissu, missä pitää useamman eri kaupan kautta käydä, voi muodostua ongelmaksi.
Puolipitkissä alkaa sisältäkin löytyä kohtuullisesti kuljetustilaa. Double-cabeissa olisi sisätilaa runsaasti mutta sitten alkaa lava lyhentyä. Maailmalla nämä on kyllä kaikkein yleisimpiä mutta ei Suomen autoverolla paitsi autoverokikkailulla. Lavallekin saa erilaisia katteita lukituksella tai ilman.

Jos hankaliin paikkoihin pitää päästä eikä koe itsetunto-ongelmia, niin Dacian Duster voi olla varteenotettava vekotin. Ainakin vanhemmissa malleissa oli jopa hieman ajateltu maasto-ominaisuuksia maavaran ja lyhyen ykkösvaihteen välityksen muodossa.
Eipä Dusterkaan enää ole halpa auto vaan siitäkin joutuu maksamaan 30k€, ja sillä sitten saa ... Dacian.
 
Olis daciakin paljon halvempi jos ei nykyään olis pakollisia varusteita niin paljon.
 
Tutulla olisi hakusessa joku hot hatch alle 20ke. Mieluusti lähempänä 15ke kuin 20ke. Peukalo keskellä kämmentä korjaamisen suhteen. Kiihtyvyys suoraan on todennäköisesti se ainoa millä juuri väliä koska kuskin tekniset ajotaidot eivät ole sillä tasolla että uskaltaisin heittää esim oman MX:n rattiin ja olettaaa että tyyppi pysyisi edes tiellä jos lähtisi yhtään rajummin ajelemaan. Pitäisi pitää arvonsa edes semi hyvin. Ehdottelin Golf GTi:tä manuaalina (MK5->uudempi), Fiesta ja Focus ST:tä (Fiesta MK7-8 ja Focus MK3-3.5). Leon Cupra olisi toki mutta en usko niiden arvon muuta kuin laskevan ennen kuin ruostuvat puhki. Tilantarve on käytännössä kaksi henkeä+ satunnaisesti takapenkit ja 1kpl turvaistuimia.

Tuleeko mitään muita mieleen? Itsellä menisi todnäk tuohon hintaan aavistuksen vanhempaan klassikkoon, mutta koska en ala korjaamaan toisen autoja enää, tarve olisi semi luotettavalle autolle jonka kulutus ei pilaa budjettia täysin. Saa myös heittää hyviä nettiauto tms linkkejä. Piru kun olisi tilanne ollut hiukan aiemmin, oma entinen MK8 Fiesta ST oli myynnissä mutta meni jo (yllättävän kovaan hintaan vieläpä).
 
Mini ei kelpaa, RCZ on nätti mutta tekniikka sellainen etten uskalla suositella, Swift on todennäköisesti joko liian pieni tai liian hidas hänen mielestään ja liian väännötön ja muovinen omasta mielestä. Bemarit... En uskalla suositella kyseiselle henkilölle. Kallis auto ostaa on kallis auto korjata ja bemarilta vielä bemari lisät hinnoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tutulla olisi hakusessa joku hot hatch alle 20ke. Mieluusti lähempänä 15ke kuin 20ke. Peukalo keskellä kämmentä korjaamisen suhteen. Kiihtyvyys suoraan on todennäköisesti se ainoa millä juuri väliä koska kuskin tekniset ajotaidot eivät ole sillä tasolla että uskaltaisin heittää esim oman MX:n rattiin ja olettaaa että tyyppi pysyisi edes tiellä jos lähtisi yhtään rajummin ajelemaan. Pitäisi pitää arvonsa edes semi hyvin. Ehdottelin Golf GTi:tä manuaalina (MK5->uudempi), Fiesta ja Focus ST:tä (Fiesta MK7-8 ja Focus MK3-3.5). Leon Cupra olisi toki mutta en usko niiden arvon muuta kuin laskevan ennen kuin ruostuvat puhki. Tilantarve on käytännössä kaksi henkeä+ satunnaisesti takapenkit ja 1kpl turvaistuimia.

Tuleeko mitään muita mieleen? Itsellä menisi todnäk tuohon hintaan aavistuksen vanhempaan klassikkoon, mutta koska en ala korjaamaan toisen autoja enää, tarve olisi semi luotettavalle autolle jonka kulutus ei pilaa budjettia täysin. Saa myös heittää hyviä nettiauto tms linkkejä. Piru kun olisi tilanne ollut hiukan aiemmin, oma entinen MK8 Fiesta ST oli myynnissä mutta meni jo (yllättävän kovaan hintaan vieläpä).

Tohon hintaan kun saa hienosti mk3 cupran niin en keksi yhtäkään syytä edes harkita mitään fiestaa, focusta tai mk5/6 gti golfia. Käy kokeilemassa noita kaikkia niin huomaa hyvin miksi. Eikä se Cupran arvo tipu kyllä yhtään sen enempää kun noiden muidenkaan jos nyt vanhempien korimallien hintoja vertaa.
 
jos pitäisi löytää halpa mieluiten automaattivaihteinen auto niin onko tollanen vanha Prius hyvä valinta (tosi lyhyeen kaupunkiajeluun pääasiassa)? Jos oikein venyttäisi budjettia, voisi saada MK3:n mutta onko niissä 2009 vuosimallissa joku paha öljykulutus ongelma? Nämä budjettiin sopivat kiesithän on elinkaarensa loppupäässä. MK2 taitaa ruostua jo aika pahasti mitä noita nettiautosta katselin, niin valtaosan helmat näyttää maalatun Mastonin mattamustalla..
 
Paljos sulla on budjetti?
1000-7000€, vähän tapauskohtainen, mieluummin katson, että maksanko hieman enemmän ja saan auton joka toimintavarma ja saa vielä hyvän hinnan kun tarve lakkaa, tai sitten halpa jota pitää ehkä vähän fiksata ja ajetaan loppuun.
 
Tohon hintaan kun saa hienosti mk3 cupran niin en keksi yhtäkään syytä edes harkita mitään fiestaa, focusta tai mk5/6 gti golfia. Käy kokeilemassa noita kaikkia niin huomaa hyvin miksi. Eikä se Cupran arvo tipu kyllä yhtään sen enempää kun noiden muidenkaan jos nyt vanhempien korimallien hintoja vertaa.
Saa toki, mutta Cupra jatkaa putoamistaan, siinä missä nuo hot hatch paremmin omaavat putoavat tiettyyn, mutta sen jälkeen lähtevät takaisin nousuun, siinä missä Cupra ei.
 
1000-7000€, vähän tapauskohtainen, mieluummin katson, että maksanko hieman enemmän ja saan auton joka toimintavarma ja saa vielä hyvän hinnan kun tarve lakkaa, tai sitten halpa jota pitää ehkä vähän fiksata ja ajetaan loppuun.

Honda Jazz voisi olla yksi vaihtoehto. Cvt-vaihteistolla siis kun kaupunkiautoksi tulee.
 
Nettiautoa selattu Jeepin korvaajaa etsiessä ja alkaa tuntua ettei mieleistä autoa ole edes tehty. Ilmastoinnin puute näkyy rajaavan ne mielenkiintoisimmat pois. Sitten taas toisessa päässä ei enää juuri mitään 05 uudempaa uskalla ostaa, dieselinä ainakaan.
 
Nettiautoa selattu Jeepin korvaajaa etsiessä ja alkaa tuntua ettei mieleistä autoa ole edes tehty. Ilmastoinnin puute näkyy rajaavan ne mielenkiintoisimmat pois. Sitten taas toisessa päässä ei enää juuri mitään 05 uudempaa uskalla ostaa, dieselinä ainakaan.

Miksei uskalla ostaa uudempaa?
 
No, näköjään seuraavat:

GSR2 has been and continues to be implemented in phases:
  1. Phase One (July 2022): Mandated additional technical requirements for new vehicle models
  2. Phase Two (July 2024): Will apply to existing vehicle models, requiring ADAS features such as ISA, AEB, DDAW and ELKS
  3. Phase Three (July 2026): Will expand the scope to include advanced driver distraction warning (ADDW) and additional pedestrian and cyclist AEB


Mutta ei tuon ihmeitä pitäisi maksaa. Rautaa tuossa ei ainakaan paljoa ole. Kamera tuijottaa eteenpäin ja kuvasta yritetään poimia nopeusmerkit (ISA), lähestyvät autonperät (AEB) ja auton ajautuminen kaistaviivojen yli (ELKS). Tarvittaessa sitten jarrutetaan kolarin estämiseksi (onnistuu nykyraudalla, vrt. ESC voi jo jarrutella pyöriä) tai käännetään rattia kaistalla pysymiseksi (tämä kai vaatii uuden sähkömoottorin kääntelemään rattia). Toinen kamera tuijottaa kuljettajaa ja algoritmi aistii kasvoista, onko tämä rikollisen väsynyt liikenneterroristi, jotta voidaan soittaa ärsyttävä pimputus stereoista (DDAW).

Ohjelmistot voi tietysti maksaa ihan mitä hyvänsä, mutta ei kai niiden ihmeisiin tarvitse pystyä (vrt. FSD)? Onhan noita tehty jopa harrastusprojekteina (Openpilot)... Ja käytännössä samat softat voi laittaa pyörimään niin Renaultin kuorma-autossa kuin Dacian Sanderossa, niin siinä on jakajaa kuluille.
 
Saa toki, mutta Cupra jatkaa putoamistaan, siinä missä nuo hot hatch paremmin omaavat putoavat tiettyyn, mutta sen jälkeen lähtevät takaisin nousuun, siinä missä Cupra ei.

Mk2 cuprien hinnat lähtee 5ke eteenpäin kuten myös samanikästen mk2 st focusten, mk1 cupria ei ookkaan nyt yhtään myynnissä kuten ei oo mk1 st focuksiakaan mutta 5ke ylöspäin ehjät mk1 cuprat on ollut jos en ihan väärinmuista joten en kyllä allekirjoita väittämääsi.
 
Mk2 cuprien hinnat lähtee 5ke eteenpäin kuten myös samanikästen mk2 st focusten, mk1 cupria ei ookkaan nyt yhtään myynnissä kuten ei oo mk1 st focuksiakaan mutta 5ke ylöspäin ehjät mk1 cuprat on ollut jos en ihan väärinmuista joten en kyllä allekirjoita väittämääsi.
Noo, tiedä sitten, kukin tavallaan. Itse olen yhden Cupran omistanut ja se kyllä riitti ja vaikka tehoa oli VAG merkkien versioista eniten, en näe Seattia optiona samalla tavalla kuin VAG:ta tai sitten hauskempia ajettavia Fordin leiristä. MK2 Focus ST ei oikein ole hänelle optio korkeiden bensakulujen vuoksi.
 
Miksei uskalla ostaa uudempaa?
Esim. Dieselissä tulee dpf noilla main joka on täysin turha vikakohde autossa. Monessakin autossa myös alkaa kaiken elektroniikan ja päästöhärpäkkeiden määrä kasvaa ja tulla muutakin ylimääräistä mukaan. Mitä uudempi auto on lähtöjään, sitä vikaherkemmäksi se ikääntyessään muuttuu.
 
Itsellä 2016 skoda octavia, 2.0TDI DSG 170Tkm. Pitkän harkinnan jälkeen hyppäsin 2004 Saabista vikavalojen saattelemana toimivaan VAGgilaiseen. Nahkapenkkejä ja tehoja jäi kaipaamaan mutta muuten ollut kyllä hintansa väärtti. Ei vielä adblue-järjestelmiä, mutta muutenkin varmaan yksi vähävikaisimpia ~10v autoja mitä uskaltaa ostaa. kopkop. Kai tuohonkin nyt jotain vikaa tulee kun manaa riittävästi.
 
Esim. Dieselissä tulee dpf noilla main joka on täysin turha vikakohde autossa. Monessakin autossa myös alkaa kaiken elektroniikan ja päästöhärpäkkeiden määrä kasvaa ja tulla muutakin ylimääräistä mukaan. Mitä uudempi auto on lähtöjään, sitä vikaherkemmäksi se ikääntyessään muuttuu.

Mulla on tosin vain kahdesta dpf:llä varustetusta dieselistä kokemusta(vm 2007 ja vm 2014), joilla molemmilla oli ajettu +200tkm, eikä niissä ainakaan ollut mitää vikaa päästölaitteissa. Niillä tosin ajettiin matkaa.

Ylimääräisiä vikakohtia juu, mutten silti jättäisi ostamatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 696
Viestejä
4 563 010
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom