Mikä auto minulle?

Hyundai Ioniq Electric ei valitettavasti ole kaikkein luotettavimpia sähköautoja. Omassakin lähipiirissä on tällainen sitruuna, johon on pari kalliimpaa (tonnien) korjausta tehty takuun piikkiin.

The electric model, on the other hand, came 19th out of 20 cars in the electric car class. Its score of 75.5% is, to put it frankly, terrible and means rivals like the Tesla Model 3 and VW ID 3 are more reliable. The only electric car that's less reliable is the Porsche Taycan.
However, some owners reported electronic-related faults, particularly with the infotainment system and battery management in the electric versions.
 
Löytyykö suosituksia autoksi muutaman tonnin budjetilla. Ajattelin, että noin 5-7000e auton ostaisin mutta mikään erityisen tiukka yläraja ei ole. Tuntui vain, että arvokkaammissa tulee arvonlaskusta takkiin aika reilusti ja nopeasti.

- En tarvitse valtavasti tilaa mutta ajan pääosin motaria ja ajomäärä on noin 15tkm tällä hetkellä.
- Aika monissa malleissa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän koneongelmia ja en oikein tiedä minkä uskaltaa ostaa. Samalla kun pieni kulutus on ehdottomasti plussaa.
- Pystyn tekemään jotain pienimuotoisia korjauksia mutta ei varsinaisesti kiinnostaisi, niin luotettavuus on myös jokseenkin tärkeää
- Varusteissa ilmastoinnin lisäksi "uuteen" autoon haluaisin vakionopeussäätimen ja moottorilämmittimen sisätilapistokkeella.
 
Rouvan autoon tuli katsastuksessa niin pitkä vikalista, että laitetaan se paaliin ja rouva ottaa todennäköisesti mun Yetin käyttöön. Jos Yeti sille myös kelpaa, niin pitäisi itselle joku arkiajoneuvo katsella. Ajelut jäänyt nykyisin viikoilla aika vähiin etätöiden vuoksi, mutta viikonloppuisin käyttöä on enemmän. Joo, voitaisiin pärjätä yhdelläkin arkiautolla, mutta ei jaksa alkaa säätämään ja järjestelemään kulkemisia.

Mutta joo, tässä aloin heti miettimään että mitähän sitä sitten laittaisi. Autolla tulee näillä näkymin ajettua pääsääntöisesti aina yksin, eikä muitakaan tilatarpeita edes tilapäiskäyttöön tarvi. Maksimissaan kahden henkilön kuljetuskyky riittää. Kilometrejä tulee vuodessa noin 15tkm, päivässä käytännössä maksimissaan ehkä 150km. Koska polttomoottorivehkeiden lisäksi myös nuo sähkövatkaimet kiinnostaa, voisi tässä jopa miettiä sellaisen kokeilua. Syynä mm se, että säästyvillä polttoainekustannuksilla voi maksaa osamaksueriä pois ja näin omakotitaloasujana latauksen järjestäminen ei ole varsinainen ongelma.

Mitä siis olisi vaihtoehtoina tällaiseen jos ehdoton maksimihinta autolle olisi vaikka 20k€? Mielummin toki huomattavasti halvempi. Näin kokoluokkana esim BMW i3 olisi ihan riittävä ja lähtökohtaisesti ihan kiinnostavakin isommilla akuilla varustettuna.

E-Up / Mii olis oma valinta, saanee tingattuna reiluun kymppiin.
 
Löytyykö suosituksia autoksi muutaman tonnin budjetilla. Ajattelin, että noin 5-7000e auton ostaisin mutta mikään erityisen tiukka yläraja ei ole. Tuntui vain, että arvokkaammissa tulee arvonlaskusta takkiin aika reilusti ja nopeasti.

Tinkaat kuuteen tonniin ja asennutat Calixin letku lämmittimen kiertovesipumpulla, sisähaaralla sekä akkukaturilla omalla paikkakunnallasi jossain korjaamolla.
 
Uutta käytettyä autoa nykyisen Octavia mk3 farkku vm. 2017 tilalle:
  • Budjetti 25 - 30 000e
  • Vuosittainen ajokilometrimäärä n. 10 000km. Työmatka-ajoa tulee arkisin satunnaisesti päivittäin 30 km:iä sisältäen taajama ja moottoritietä. Satunnaisesti, koska töitä tulee tehtyä suurimmaksi osaksi etänä. Lisäksi ajot muutaman kerran vuodessa mummolaan 70 - 150 km:iä yhteen suuntaan.
  • Farmari/Hatchback järkevällä tavaratilalla. Ei kiitos porrasperäistä / sedan:ia. Lapsiperheellisenä arvostaa isoa tavaratilaa.
  • Vetokoukku mahdollisuus vetää jarrutonta kärryä perässä
  • Käyttövoima bensa
    • Sähköä voisi harkita, mutta sitten pitäisi nostaa budjettia. Kotilataus mahdollisuus löytyy autotallin voimavirtapistokkeesta.
  • Webasto olisi kiva, koska välttämättä ei lämmitysmahdollisuutta töistä lähdettäessä. Nykyisestä kulkineesta webasto löytyy.

Mitä sitten tilalle? Näitä olen ajatellut
  • Octavia mk4? Ehkä joo perus bensana 1.0 moottorilla, mutta ei ladattavaa hydrid:iä. Eikö näissä hydrid:eissä ole ongelma, että Webasto lämmittää vain sisätilan, mutta ei moottoria. Kiva sitten -30 asteen pakkasilla, kun sähkö loppuu ja moottori hörähtää käyntiin kylmänä.
  • Toyota Corolla hydrid farmarina ja 1.8 moottorilla? Vai joko uudemmissa 2.0 moottori on korjattu tyyppiviat?
  • Volvo V60?
Melkein vaihtelun vuoksi tekisi mieli vaihtaa Corollaan kahden Octavian jälkeen. Ajatus kumminkin ostaa autoa ehkä seuraavaksi 5 vuodeksi eteenpäin ja sen jälkeen voi katsoa sitten tilannetta uudelleen, josko sitten siirtyisi täyssähköön.
 
Eikös Corolla ole ahtaampi mitä Octavia, ainakin takapenkkitiloilta. Riippuu tietysti esim kuskin pituudesta ja millaisia istuimia lapsilla on, saati jos on vain yksi lapsi.

Corolla kyllä itseäkin aiemmin kiinnosteli, mutta ainakin tuo vanhempi 1.8 hybrid oli parin testiajon perusteella todella laiska peli. No, tottumuskysymyksiä tietysti ja mikäs siinä jos tykkää moottoria huudattaa.
 
Uutta käytettyä autoa nykyisen Octavia mk3 farkku vm. 2017 tilalle:
  • Budjetti 25 - 30 000e
  • Vuosittainen ajokilometrimäärä n. 10 000km. Työmatka-ajoa tulee arkisin satunnaisesti päivittäin 30 km:iä sisältäen taajama ja moottoritietä. Satunnaisesti, koska töitä tulee tehtyä suurimmaksi osaksi etänä. Lisäksi ajot muutaman kerran vuodessa mummolaan 70 - 150 km:iä yhteen suuntaan.
  • Farmari/Hatchback järkevällä tavaratilalla. Ei kiitos porrasperäistä / sedan:ia. Lapsiperheellisenä arvostaa isoa tavaratilaa.
  • Vetokoukku mahdollisuus vetää jarrutonta kärryä perässä
  • Käyttövoima bensa
    • Sähköä voisi harkita, mutta sitten pitäisi nostaa budjettia. Kotilataus mahdollisuus löytyy autotallin voimavirtapistokkeesta.
  • Webasto olisi kiva, koska välttämättä ei lämmitysmahdollisuutta töistä lähdettäessä. Nykyisestä kulkineesta webasto löytyy.

Mitä sitten tilalle? Näitä olen ajatellut
  • Octavia mk4? Ehkä joo perus bensana 1.0 moottorilla, mutta ei ladattavaa hydrid:iä. Eikö näissä hydrid:eissä ole ongelma, että Webasto lämmittää vain sisätilan, mutta ei moottoria. Kiva sitten -30 asteen pakkasilla, kun sähkö loppuu ja moottori hörähtää käyntiin kylmänä.
  • Toyota Corolla hydrid farmarina ja 1.8 moottorilla? Vai joko uudemmissa 2.0 moottori on korjattu tyyppiviat?
  • Volvo V60?
Melkein vaihtelun vuoksi tekisi mieli vaihtaa Corollaan kahden Octavian jälkeen. Ajatus kumminkin ostaa autoa ehkä seuraavaksi 5 vuodeksi eteenpäin ja sen jälkeen voi katsoa sitten tilannetta uudelleen, josko sitten siirtyisi täyssähköön.

Jos sähköä voi harkita, niin tuohon budjettiin mahtuu esim. käytetty ID4 tai Enyaq. Olisi sitten käytännössä se webastokin siinä samassa.
 
Eikös Corolla ole ahtaampi mitä Octavia, ainakin takapenkkitiloilta. Riippuu tietysti esim kuskin pituudesta ja millaisia istuimia lapsilla on, saati jos on vain yksi lapsi.

Corolla kyllä itseäkin aiemmin kiinnosteli, mutta ainakin tuo vanhempi 1.8 hybrid oli parin testiajon perusteella todella laiska peli. No, tottumuskysymyksiä tietysti ja mikäs siinä jos tykkää moottoria huudattaa.
On varmasti pienemmät takatilat. Onneksi lapset 2 kpl ovat sen isoja, että ei tarvitse enää turvaistuimia. 2.0 moottori houkuttelisi speksien puolesta. Pitää varmaan käydä koeajamassa molemmat moottorit.
 
Jos sähköä voi harkita, niin tuohon budjettiin mahtuu esim. käytetty ID4 tai Enyaq. Olisi sitten käytännössä se webastokin siinä samassa.
Joo. Enyaq houkuttelisi ja on tuo tullut koeajettua. Lähinnä mietityttää miten mahtaa pienempi akkunen kestää mummola-ajot. Id4 pitäisi käydä koeajamassa. Mahtaisiko tottua niihin ratin hipaisunappeihin...
 
Joo. Enyaq houkuttelisi ja on tuo tullut koeajettua. Lähinnä mietityttää miten mahtaa pienempi akkunen kestää mummola-ajot. Id4 pitäisi käydä koeajamassa. Mahtaisiko tottua niihin ratin hipaisunappeihin...

Taitaa olla ole kolmea akkukokoa, 52, 58 ja 77 kwh? Meno-paluu voi kieltämättä olla vähän nihkeä etenkin talvella noilla pienempiakkuisilla, mutta lyhyen välipysähdyksen pitäisi riittää.

Tuosta 3v/100tkm ajettu 58 kwh akkuinen karvan yli 30k€ pyynnillä. Akkutakuuta on jäljellä vielä 5 vuodeksi ja 60 tkm ajoille, joten varsin passeli teikäläisen pitoajalle ja eiköhän tuosta kohtuudella saa vielä rahaa myydessäkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 688
Viestejä
4 429 624
Jäsenet
73 399
Uusin jäsen
Tepukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom