Mikä auto minulle?

Hyundai Ioniq Electric ei valitettavasti ole kaikkein luotettavimpia sähköautoja. Omassakin lähipiirissä on tällainen sitruuna, johon on pari kalliimpaa (tonnien) korjausta tehty takuun piikkiin.

The electric model, on the other hand, came 19th out of 20 cars in the electric car class. Its score of 75.5% is, to put it frankly, terrible and means rivals like the Tesla Model 3 and VW ID 3 are more reliable. The only electric car that's less reliable is the Porsche Taycan.
However, some owners reported electronic-related faults, particularly with the infotainment system and battery management in the electric versions.
 
Löytyykö suosituksia autoksi muutaman tonnin budjetilla. Ajattelin, että noin 5-7000e auton ostaisin mutta mikään erityisen tiukka yläraja ei ole. Tuntui vain, että arvokkaammissa tulee arvonlaskusta takkiin aika reilusti ja nopeasti.

- En tarvitse valtavasti tilaa mutta ajan pääosin motaria ja ajomäärä on noin 15tkm tällä hetkellä.
- Aika monissa malleissa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän koneongelmia ja en oikein tiedä minkä uskaltaa ostaa. Samalla kun pieni kulutus on ehdottomasti plussaa.
- Pystyn tekemään jotain pienimuotoisia korjauksia mutta ei varsinaisesti kiinnostaisi, niin luotettavuus on myös jokseenkin tärkeää
- Varusteissa ilmastoinnin lisäksi "uuteen" autoon haluaisin vakionopeussäätimen ja moottorilämmittimen sisätilapistokkeella.
 
Rouvan autoon tuli katsastuksessa niin pitkä vikalista, että laitetaan se paaliin ja rouva ottaa todennäköisesti mun Yetin käyttöön. Jos Yeti sille myös kelpaa, niin pitäisi itselle joku arkiajoneuvo katsella. Ajelut jäänyt nykyisin viikoilla aika vähiin etätöiden vuoksi, mutta viikonloppuisin käyttöä on enemmän. Joo, voitaisiin pärjätä yhdelläkin arkiautolla, mutta ei jaksa alkaa säätämään ja järjestelemään kulkemisia.

Mutta joo, tässä aloin heti miettimään että mitähän sitä sitten laittaisi. Autolla tulee näillä näkymin ajettua pääsääntöisesti aina yksin, eikä muitakaan tilatarpeita edes tilapäiskäyttöön tarvi. Maksimissaan kahden henkilön kuljetuskyky riittää. Kilometrejä tulee vuodessa noin 15tkm, päivässä käytännössä maksimissaan ehkä 150km. Koska polttomoottorivehkeiden lisäksi myös nuo sähkövatkaimet kiinnostaa, voisi tässä jopa miettiä sellaisen kokeilua. Syynä mm se, että säästyvillä polttoainekustannuksilla voi maksaa osamaksueriä pois ja näin omakotitaloasujana latauksen järjestäminen ei ole varsinainen ongelma.

Mitä siis olisi vaihtoehtoina tällaiseen jos ehdoton maksimihinta autolle olisi vaikka 20k€? Mielummin toki huomattavasti halvempi. Näin kokoluokkana esim BMW i3 olisi ihan riittävä ja lähtökohtaisesti ihan kiinnostavakin isommilla akuilla varustettuna.

E-Up / Mii olis oma valinta, saanee tingattuna reiluun kymppiin.
 
Löytyykö suosituksia autoksi muutaman tonnin budjetilla. Ajattelin, että noin 5-7000e auton ostaisin mutta mikään erityisen tiukka yläraja ei ole. Tuntui vain, että arvokkaammissa tulee arvonlaskusta takkiin aika reilusti ja nopeasti.

Tinkaat kuuteen tonniin ja asennutat Calixin letku lämmittimen kiertovesipumpulla, sisähaaralla sekä akkukaturilla omalla paikkakunnallasi jossain korjaamolla.
 
Uutta käytettyä autoa nykyisen Octavia mk3 farkku vm. 2017 tilalle:
  • Budjetti 25 - 30 000e
  • Vuosittainen ajokilometrimäärä n. 10 000km. Työmatka-ajoa tulee arkisin satunnaisesti päivittäin 30 km:iä sisältäen taajama ja moottoritietä. Satunnaisesti, koska töitä tulee tehtyä suurimmaksi osaksi etänä. Lisäksi ajot muutaman kerran vuodessa mummolaan 70 - 150 km:iä yhteen suuntaan.
  • Farmari/Hatchback järkevällä tavaratilalla. Ei kiitos porrasperäistä / sedan:ia. Lapsiperheellisenä arvostaa isoa tavaratilaa.
  • Vetokoukku mahdollisuus vetää jarrutonta kärryä perässä
  • Käyttövoima bensa
    • Sähköä voisi harkita, mutta sitten pitäisi nostaa budjettia. Kotilataus mahdollisuus löytyy autotallin voimavirtapistokkeesta.
  • Webasto olisi kiva, koska välttämättä ei lämmitysmahdollisuutta töistä lähdettäessä. Nykyisestä kulkineesta webasto löytyy.

Mitä sitten tilalle? Näitä olen ajatellut
  • Octavia mk4? Ehkä joo perus bensana 1.0 moottorilla, mutta ei ladattavaa hydrid:iä. Eikö näissä hydrid:eissä ole ongelma, että Webasto lämmittää vain sisätilan, mutta ei moottoria. Kiva sitten -30 asteen pakkasilla, kun sähkö loppuu ja moottori hörähtää käyntiin kylmänä.
  • Toyota Corolla hydrid farmarina ja 1.8 moottorilla? Vai joko uudemmissa 2.0 moottori on korjattu tyyppiviat?
  • Volvo V60?
Melkein vaihtelun vuoksi tekisi mieli vaihtaa Corollaan kahden Octavian jälkeen. Ajatus kumminkin ostaa autoa ehkä seuraavaksi 5 vuodeksi eteenpäin ja sen jälkeen voi katsoa sitten tilannetta uudelleen, josko sitten siirtyisi täyssähköön.
 
Eikös Corolla ole ahtaampi mitä Octavia, ainakin takapenkkitiloilta. Riippuu tietysti esim kuskin pituudesta ja millaisia istuimia lapsilla on, saati jos on vain yksi lapsi.

Corolla kyllä itseäkin aiemmin kiinnosteli, mutta ainakin tuo vanhempi 1.8 hybrid oli parin testiajon perusteella todella laiska peli. No, tottumuskysymyksiä tietysti ja mikäs siinä jos tykkää moottoria huudattaa.
 
Uutta käytettyä autoa nykyisen Octavia mk3 farkku vm. 2017 tilalle:
  • Budjetti 25 - 30 000e
  • Vuosittainen ajokilometrimäärä n. 10 000km. Työmatka-ajoa tulee arkisin satunnaisesti päivittäin 30 km:iä sisältäen taajama ja moottoritietä. Satunnaisesti, koska töitä tulee tehtyä suurimmaksi osaksi etänä. Lisäksi ajot muutaman kerran vuodessa mummolaan 70 - 150 km:iä yhteen suuntaan.
  • Farmari/Hatchback järkevällä tavaratilalla. Ei kiitos porrasperäistä / sedan:ia. Lapsiperheellisenä arvostaa isoa tavaratilaa.
  • Vetokoukku mahdollisuus vetää jarrutonta kärryä perässä
  • Käyttövoima bensa
    • Sähköä voisi harkita, mutta sitten pitäisi nostaa budjettia. Kotilataus mahdollisuus löytyy autotallin voimavirtapistokkeesta.
  • Webasto olisi kiva, koska välttämättä ei lämmitysmahdollisuutta töistä lähdettäessä. Nykyisestä kulkineesta webasto löytyy.

Mitä sitten tilalle? Näitä olen ajatellut
  • Octavia mk4? Ehkä joo perus bensana 1.0 moottorilla, mutta ei ladattavaa hydrid:iä. Eikö näissä hydrid:eissä ole ongelma, että Webasto lämmittää vain sisätilan, mutta ei moottoria. Kiva sitten -30 asteen pakkasilla, kun sähkö loppuu ja moottori hörähtää käyntiin kylmänä.
  • Toyota Corolla hydrid farmarina ja 1.8 moottorilla? Vai joko uudemmissa 2.0 moottori on korjattu tyyppiviat?
  • Volvo V60?
Melkein vaihtelun vuoksi tekisi mieli vaihtaa Corollaan kahden Octavian jälkeen. Ajatus kumminkin ostaa autoa ehkä seuraavaksi 5 vuodeksi eteenpäin ja sen jälkeen voi katsoa sitten tilannetta uudelleen, josko sitten siirtyisi täyssähköön.

Jos sähköä voi harkita, niin tuohon budjettiin mahtuu esim. käytetty ID4 tai Enyaq. Olisi sitten käytännössä se webastokin siinä samassa.
 
Eikös Corolla ole ahtaampi mitä Octavia, ainakin takapenkkitiloilta. Riippuu tietysti esim kuskin pituudesta ja millaisia istuimia lapsilla on, saati jos on vain yksi lapsi.

Corolla kyllä itseäkin aiemmin kiinnosteli, mutta ainakin tuo vanhempi 1.8 hybrid oli parin testiajon perusteella todella laiska peli. No, tottumuskysymyksiä tietysti ja mikäs siinä jos tykkää moottoria huudattaa.
On varmasti pienemmät takatilat. Onneksi lapset 2 kpl ovat sen isoja, että ei tarvitse enää turvaistuimia. 2.0 moottori houkuttelisi speksien puolesta. Pitää varmaan käydä koeajamassa molemmat moottorit.
 
Jos sähköä voi harkita, niin tuohon budjettiin mahtuu esim. käytetty ID4 tai Enyaq. Olisi sitten käytännössä se webastokin siinä samassa.
Joo. Enyaq houkuttelisi ja on tuo tullut koeajettua. Lähinnä mietityttää miten mahtaa pienempi akkunen kestää mummola-ajot. Id4 pitäisi käydä koeajamassa. Mahtaisiko tottua niihin ratin hipaisunappeihin...
 
Joo. Enyaq houkuttelisi ja on tuo tullut koeajettua. Lähinnä mietityttää miten mahtaa pienempi akkunen kestää mummola-ajot. Id4 pitäisi käydä koeajamassa. Mahtaisiko tottua niihin ratin hipaisunappeihin...

Taitaa olla ole kolmea akkukokoa, 52, 58 ja 77 kwh? Meno-paluu voi kieltämättä olla vähän nihkeä etenkin talvella noilla pienempiakkuisilla, mutta lyhyen välipysähdyksen pitäisi riittää.

Tuosta 3v/100tkm ajettu 58 kwh akkuinen karvan yli 30k€ pyynnillä. Akkutakuuta on jäljellä vielä 5 vuodeksi ja 60 tkm ajoille, joten varsin passeli teikäläisen pitoajalle ja eiköhän tuosta kohtuudella saa vielä rahaa myydessäkin.
 
On varmasti pienemmät takatilat. Onneksi lapset 2 kpl ovat sen isoja, että ei tarvitse enää turvaistuimia. 2.0 moottori houkuttelisi speksien puolesta. Pitää varmaan käydä koeajamassa molemmat moottorit.

Joo, siinä vaiheessa kun on tollaiset korkeintaan turvavyöistuimet (saati sitten joku pelkkä koroke tms) käytössä niin eivät viekään enää yhtään ns. ylimääräistä tilaa takapenkiltä.

Päivitetyssä (vm 2023? -->) Corollassa taisi olla sen 1.8 tehoa nostettu, joten jos pätäkkää riittää niin se varmaan fiksu vaihtoehto noista. Tavaratilaa näyttäis olevan farkusa 600l pintaan eli sen puolesta tilava auto - kun ei ole plugari vaan ns. perus hybridi niin ei ole kontin alla akkumöhkälettä tilaa karsimassa. Tosin on se ainakin GTE Passatissa tilava vaikka litrojen mukaan vain 480l (ei-plugarissa taitaa olla 650l), kun ero on oikeastaan ainoastaan välipohjan alla olevassa lokerotilassa.

Itse vähän karsastan noita muutaman vuoden päättyneitä Skodan/VW:n sähköautoja, vaikka VAGeja onkin ollut taloudessa useampi, kun takuu päättynyt. Toki akkutakuuta on vielä pitkästi ja liikkeestä riippuen saa erinäisiä lisäturvia mukaan, jos sattuvat vian x korvaavan jos sellainen eteen sattuu. Mutta eipä sitä hirveästi ole vaihtoehtoja jos tilavan sähkärin haluaa kohtuuhintaan, ellei sitten joku kiinanihme MG5 uutena ole riittävä. Nuo uutuudet kuten Kia EV3, Renault Scenic E-Tech yms kiinnostaa kyllä kun taitaa olla 0,99% rahoituksellakin - rahoitus ei tietysti ongelma jos käteistä löytyy. ;) Pitäis käydä koestamassa millaiset tilat niissä on.
 
Viimeksi muokattu:
Pientä autokuumetta pukkaa. Olen järkeillyt itselleni, että nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa pois nykyisestä (Kia Optima PHEV 2019) kun akkutakuuta on vielä suunnilleen vuosi jäljellä, mutta ennen kuin 5v/125 tkm rullattuun autoon pitäisi alkaa vaihtamaan kaikenmaailman kuluvaa osaa jne. Ajatuksena olisi seuraavaksi siirtyä täyssähköiseen maailmaan. Vuodessa ajoa tulee n. 20 tkm, josta iso osa vaimon työajoa PKS:n sisällä, yleensä alle 100 km päivässä. Noin kerran kuussa-kahdessa heitetään mummolareissu Jyväskylään, eli sen noin 300 km / siivu ja siellä ei ole mahdollisuutta ladata edes schukolla.

Tärkeimmät speksit on:
  • Neliveto - asuinalueemme kuuluu kunnan aurausprioriteeteissa alimpaan mahdolliseen luokkaan ja on erittäin mäkinen. Vaimon olen saanut käydyä useamman kerran talvessa pelastamassa mäkijumeista, eikä itselläkään ole kaukana ollut jumiin jäämiset. Venetrailerin kanssa olen rampeilla huomannut myös toisinaan kaipaavani hieman enemmän pitoa muinakin vuodenaikoina.
  • Vetokoukku - pihassa tosiaan kalastuspaaddi trailerilla, joka liikkuu suunnilleen kerran viikossa koko avovesikauden ajan. Olen ollut siinä käsityksessä, että sähkiksiin ja muutenkin uudempiin autoihin jälkiasenteiset koukut ovat välillä vähän perseestä?
  • Tarpeeksi tilaa kahdelle aikuiselle ja kahdelle päiväkoti-ikäiselle lapselle kohtuullisenb runsaine kamoineen kamoineen. Nykyisessä autossa ei ole maailman suurin kontti, mutta ollaan pärjäilty. Yhdet kappaleet rattaita kulkee vielä toistaiseksi mukana.
  • Tarpeeksi rangea/latausnopeutta (~500 km / > 150 kW esim.) heittää tuo mummolakeikka järkevästi vuoden ympäri. Lataamaan pysähtyminen matkalla ei ole katastrofi, mutta kapaa olisi hyvä olla sen verran, että auton voi huoletta jättää talvellakin seisomaan mummolan pihaan useammaksi päiväksi myös sydäntelvella
Just nyt on useammallakin valmistajalla ihan hyviä korkotarjouksia uusista ja olen vähän miettinyt, että ostaisi uuden, mutta arvonalenema hirvittää. Toki voisi todeta, että ostaa uuden ja ajaa sen sitten käytännössä paaliin, jolloin arvonalenemasta ei varsinaisesti tarvitse murehtia, mutta uskon sähköautojen kehittyvän sen verran vauhdilla, että todellisuudessa tuskin jaksaisin katsella +10 vuotta tänä päivänä ostettua sähkäriä. Noin yleisellä tasolla uusista kiinnostaisi eniten korealaiset Ioniq 5 ja EV6, mutta molemmissa karkaa hinta turhan kovaksi noilla omilla spekseillä. Tuo toki tuo EV6 "EV6 edition" ns. karvalakki-neliveto on varsin kiinnostavasti hinnoiteltu (AWD+iso akku+koukku aika tasan viiskymppiä), mutta se on varusteluiltaan vähän karu ja vähän oudosti monia varusteita ei tuohon malliin saa edes rahalla (esim. kuolleenkulman varoitin).

Nissan Ariya vaikuttaa hyvin kiinnostavalta, erityisesti nyt 0.99% korkotarjouksen kanssa, mutta nelivedon, vetokoukun ja talvirenkaiden kanssa hinta karkaa myös aika korkeaksi. Lisäksi siinä epäilyttää vähän säilytystilat, frunkkia ja "alatakakonttia" ei ole ollenkaan ja muutenkin suht kova kulutus ja sitä kautta isosta akusta huolimatta vähän nihkeä range. Teslan Y:tä käytiin joskus kokeilemassa, mutta en näkisi järkeä ostaa nyt enää vanhaa Y:tä kaikkine ongelmineen kun Juniper on tulossa seuraavan parin vuoden sisään. Periaatteessa mahduttaisiin kolmoseenkin, mutta siinä rattivilkut, paska vakkari ja muutamat muut typeryydet aiheuttaa voimakasta inhoa.

Käytettyjen puolella Teslat voi ainakin jättää suoraan pois laskuista. Vanhoja malleja puutteineen ja turhan iso todennäköisyys kalliisiin korjauksiin takuuajan umpeutumisen jälkeen (esim. lämpöpumppu jne). Tuossa reilun neljänkympin "käytetyn kipuraja" - hintaluokassa noilla spekseillä on tarjolla pääasiassa Audi e-tronia (paska range, laatuongelmia), Polestar 2 (tilat/ergo?), Volvo XC40 (ihan mukava, mutta vähän pieni) ja Mach-E:tä (range taisi olla huono). Sitten on noita suunnilleen vm 2022 ja 50 tkm rullattuja vaggineita, id4/5 ja Enyaq. Isäpuolella on id4 ja se on jotenkin vähän kolho, joten Enyaq kiinnostaisi ehkä vähän enemmän, mutta olikos nyt niin että näissä vanhemmissa ei ole akun esilämmitystä ja latausnopeudet jättää muutenkin toivomisen varaa?

Onko jäänyt joku automalli kokonaan pois laskuista, uutena tahi käytettynä? Suht tiukat hintaraamit olisi 55/40 k€ uusi/käytetty.

Kävin tänään vetämässä pienen koeajorupeaman, josta voisin vähän kirjoitella fiiliksiä ihan omaakin myöhempää muistamista varten. Koeajossa tänään oli siis Tesla model Y SR, Nissan Ariya awd ja Kia EV6 awd. Bonusreferenssinä matkat koeajoille taittui isäpuolen vm 23 id4 GTX:llä.

Teslan "vanha" model Y on tosiaan palannutkin harkittavien listalle ja oli tänään ekana koeajettavana. Syynä Kolmosen idioottivammaiset nappivilkut ja muutenkin varsin minimaaliset päivitykset yhdistettynä korkotarjoukseen.

Kuten jo m3 koeajolla tuumailin, ero tiemelussa ei todellakaan ole niin suuri mitä monessa paikkaa on hehkutettu, vaan sisämelun taso on aika samaa luokkaa uuden kolmosen ja vanhan Y:n välillä. Täysin epätieteellisellä korvamittarilla id4:n tiemelu oli selvästi molempia kovempi, mutta renkaathan tuohon myös vaikuttaa. Y:n alusta on kyllä kova, mutta en niin paha kuin muistelin. Erityisen hyvää taas on ajatuksen nopeudella toimiva softa, säilytystilat ohjaamossa ja kontissa.

Seuraavaksi oli Nissanin vuoro. Se oli testatuista autoista ylivoimaisesta hiljaisin ja alustaltaan pehmein. Nissan veti täysin eleettömästi todella karskienkin monttujen yli ja tarjoili muutenkin pirun mukavaa kyytiä. Erittäin isona miinuksena kuitenkin jokseenkin surkeat säilytysratkaisut ohjaamossa ja surkean pieni kontti, joka on nelivedossa vielä etuvetoakin pienempi, eikä kummassakaan vetotavassa ole minkäänlaista frunkkia. Infotainment-järjestelmä vaikutti myös vanhahkolta ja hitaalta.

Seuraavaksi haettiin sitten Nissanin naapurista koeajoon EV6, joka oli monella tapaa vähän kuin kahden edellisen auton välimalli. Alusta oli kovempi kuin Nissanissa, mutta pehmeämpi kuin Teslassa, tiemelun osalta myös oltiin noiden kahden välissä. Tilaa sisällä ja kontissa oli Nisua paremmin, mutta Teslaa huonommin, sama infotainmentin osalta. Ajohallintalaitteet tuntui loogiselta ja järkeviltä, mikä saattoi johtua vaan siitä että nykyinen auto on myös Kia.

Kaikki kolme (neljä) autoa kiihtyi ihan tarpeeksi, kaikista löytyi tällaiselle standardimitoitetulle miehelle tarpeeksi mukava ajoasento, merkittävää eroa materiaalien tai muun laadussa huomannut. Kaikki oli myös loppuviimein oikein mukavia ajaa. Itseasiassa tuossa lopuksi reflektoin sitä, että tuo id4 on myös monella tapaa varsin solidi "keskitien kulkija", jossa ei ole mitään erityisen paskaa, jos ei nyt sitten loistavaakaan.

Jaa-a. En nyt sitten tiedä tuliko tästä yhtään sen hullua hurskaammaksi. Kai sitä voisi vaan pyytää kaikista tarjoukset ja antaa rahan ratkaista
:D
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
254 917
Viestejä
4 435 367
Jäsenet
73 429
Uusin jäsen
Otso N

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom