Mikä auto minulle?

Meikäläisen rauhallinen autojen tutkailu jatkuu. Nyt on vähän alkanut Mazdat kiinnostelemaan, etenkin cx-5 malli. Noita alkupään diesel-malleja saisi suht mukavaan hintaan alkaen ~7k€. Noissa diesel koneissa ilmeisesti ollut jotain ongelmia vuotavien suuttimien kanssa. Onkohan tuommoisen ostaminen kovinkin riskialtista? Muutenhan Mazdoja on aika luotettaviksi kehuttu, myös muuten auto on saanut lukemani mukaan paljon kiitosta.

Tutkalla myös, CX-5 bensa malli, CX-3 sekä Mazda3 2013->, noilla alkaakin sitten olla hintaa sen 15k€. Velanotto vähän arveluttaa, mutta toisaalta eipä nuo korot vissiin pahemmin ole alaspäin menossa lähitulevaisuudessa.
 
hommattiin toyota auris 2016 1.8 hybridi, saapi nähdä millaiseksi autoksi koitui 2025 seuraava katsastus. Tässä markkinoitiin ainakin tuota toyota approved takuuta vuodeksi niin ei kai tämä ihan pommiksi pitäisi osottautua.
Käytät 1 v/15 tkm välein (ei saa mennä yli) huollossa, niin Relax-turva pysyy voimassa ilman kuukauden karenssia. Joka toinen huolto on halvempi öljynvaihtohuolto. Valtuutettu riittää, eli ei tarvitse viedä merkkiliikkeeseen.

Turva on voimassa päivää vaille 11 v/200 tkm (laakerit 11 v/185 tkm). Hybridiakun turva on ajallisesti lyhyempi 10 v/350 tkm.


-Vaihdoin omaan 2016:een 12 V-akun kuuden vuoden kohdalla varmuuden vuoksi. Mahdollinen avaimeton lukitus vie virtaa, jos auto on useita viikkoja ajamatta. Pidä siis tuo pieni 35 Ah akku toimintakuntoisena, niin on luotettava auto.

-Farkun takaluukun saranat vaativat parin vuoden välein öljyä saranoihin, jottei narise helteellä avattaessa.

-Pidä takajarrulevyt kirkkaana, niin eivät ruostu vaihtokuntoon ennen aikojaan. Hybridi ei arkiajossa juuri käytä takajarruja, niin pitää itse käyttää vaikka kerran kuukaudessa. Käsijarrulla voi avittaa. Mittasin tönärillä, että omat alkuperäiset jarrulevyt ovat vaihtorajalla edessä@400 tkm ja takana@600 tkm. Toivottavasti meni oikein päin.

-Renkaanvaihdon yhteydessä kannattaa kädellä rämistellä pohjamuovien rei'istä sorat maahan. Yhdessä hybridissä oli puoli ämpärillistä soraa, kun oli ajettu 140 tkm ja paljon hiekkateitä. Minulla ei niin paljon tule, mutta taputtelen silti joka syksyisin auton ollessa tunkilla.

-Parhaat pyyhkijänsulat ovat Densot. Muiden nivelmekanismi ei sovi Auriksen tuulilasin kaarevuuteen.


Muista moottorien työnjako. Työnjakoa säädellään kaasupolkimen ja tehomittarin avulla. ECOn ja Powerin rajalla polttis viimeistään käynnistyy (vaikka olisi EV-tila). Raskaat työt (kiihdytys, ylämäki, suuret nopeudet) polttikselle, ja kevyet (hidastus, alamäki, maltilliset tasanopeudet, ympyrät, risteykset, nollasta hölkkävauhtiin, parkkihallit- ja paikat jne.) sähkömoottorille. Ajotila B sopii vain vuoristoon, koska se lisää kulutusta. Ei nimittäin ota kaikkea talteen, vaan jarruttaa polttiksella. Lämpötilapyynti vaikuttaa sähköajon määrään. Helteellä pidän pyyntinä 23-24 C ja talvella ulkovaatteilla 19-20 C. Polttis pysyy silloin pidempiä jaksoja sammuneena.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä postaus. Jos haluat kertoa lisää noista hybrid kokemuksista Toyota osiossa niin olisin kiitollinen. Auton vaihto kohta edessä niin kaikki tieto on plussaa.
 
Seiskapaikkanen auto hakusessa. Puhtaasti käytännöllisyys edellä. Ajoa 3-5tkm vuodessa, joista sen verran kuitenkin kaupungissa ettei diesel-kone kiinnosta kun ei sitä saa läheskään aina kunnolla lämpimäksi. Täysleveät penkit keskirivillä ois kiva, etenkin jos ISOFIX kaikissa. Hintaluokka laaja: 10-25k€, jos rahalle saa paljon vastinetta niin kyllä sitä voi enemmän tiskiin lyödä. Kuljetaan kuitenkin pääasiassa fillareilla, kävellen ja julkisilla niin auto on vähän sellanen ettei tartte olla priimaa.

Toistaiseksi oon katellut: Citron C4 Grand Picasso, Peugeot 5008, Toyota Prius+. Kokemukset näistä kiinnostaa.
 
Seiskapaikkanen auto hakusessa. Puhtaasti käytännöllisyys edellä. Ajoa 3-5tkm vuodessa, joista sen verran kuitenkin kaupungissa ettei diesel-kone kiinnosta kun ei sitä saa läheskään aina kunnolla lämpimäksi. Täysleveät penkit keskirivillä ois kiva, etenkin jos ISOFIX kaikissa. Hintaluokka laaja: 10-25k€, jos rahalle saa paljon vastinetta niin kyllä sitä voi enemmän tiskiin lyödä. Kuljetaan kuitenkin pääasiassa fillareilla, kävellen ja julkisilla niin auto on vähän sellanen ettei tartte olla priimaa.

Toistaiseksi oon katellut: Citron C4 Grand Picasso, Peugeot 5008, Toyota Prius+. Kokemukset näistä kiinnostaa.

Tuolla autostadium foorumilla ainakin kehuttu tuota Prius+
 
Hyvä postaus. Jos haluat kertoa lisää noista hybrid kokemuksista Toyota osiossa niin olisin kiitollinen. Auton vaihto kohta edessä niin kaikki tieto on plussaa.
Eipä siitä paljon ole kerrottavaa (2016 Auris TS hybrid):
-tankki ja pissapoika pitää välillä täyttää
-ilmanpaineiden tarkistus silloin tällöin
-käsinpesussa lukitus rämpsyy kiinni ja auki, kun käsi vahingossa hipaisee kahvan tunnistinviivoja
-lamppuja ei ole vielä mennyt 92 kuukauden aikana yhtään (päivä-, ajo-, kauko- ja perävalot ledejä)
-Tunkatessa hallitunkilla kannattaa käyttää kunnon jackpadia, jottei nostokohdan evä taitu länään. Käytän tunkin päälle POM-muovista kiekkoa, jossa on sentin leveä ja syvä ura.

Kulutusmittari kaunistelee 0,2-0,4 l/100 km. Bensavalo syttyy tosi aikaisin. Olen ajanut range 0 km jälkeen 150 km "miinukselle". Älä silti ota mallia. Tankin pitäisi olla kaikkiaan 45 l, mutta en ole saanut mahtumaan kuin 41,84 l. Kesällä on pisimmillään päässyt 1109 km tankillisella, kun oli kallista sotabensaa. Laskettu oli 3,77 l/100 km ja ajotietokone näytti 3,6. Ajo oli kehäteitä ja taajamaa, eli ei motaria. Legolandiin ja takaisin kului noin 4,4. Talvi nostaa puolisen litraa. Minulla on lisäksi pätkäajoa, joten uudesta saakka todellinen kulutus on reilut 4,9.
 
käsijarru ei käytä takasatulan päämäntiä. parempi vauhdissa asettaa vaihde neutraalille mikä kytkee hybridijärjestelmän pois päältä ja takajarrut toimivat normaalisti.
 
käsijarru ei käytä takasatulan päämäntiä. parempi vauhdissa asettaa vaihde neutraalille mikä kytkee hybridijärjestelmän pois päältä ja takajarrut toimivat normaalisti.
Takajarrulevyt tarvitsevat ajoittain kirkastamista. Siihen vaivaan käsijarrulla avitus auttaa, ja tuleepa sillekin käyttöä.

Mäntien jumitusta ei ole ollut. Kokeilen silloin tällöin mökkireissun jälkeen levyjen lämmöt kädellä/mittarilla. Kylmää on ollut, toisin kuin eräässä 2014-mallissa. Se oli ollut pitkään ajamatta, enkä muutenkaan tiedä onko sen jarrupoljin saanut riittävästi huomiota.

Hyvä vinkki tuo N. Pitää jatkossa tehdä sillä, niin saa vielä helpommin painetta taakse, kun on kirkastuksen aika.
 
Käyttis hakusessa edellisen mentyä lunariin.

- Budjetti max 20k
- Huolettomat kilometrit ja taloudellisuus tärkeimmät ominaisuudet
- Bensiini tai hybridi (ei latausmahdollisuutta)
- Automaatti
- SUV, farmari tai sedan

Tällä hetkellä harkintalistalla on oikeastaan vain Toyota C-HR. Miellytää silmää sisältä ja ulkoa, varusteet riittävät itselleni, menee pienellä, ahtaus ei haittaa itseäni jne.
Aiemmin mielessä ollut myös VW Golf (farmari), VW Passat, Mazda 6, Mazda CX-5, Ford Focus, Toyota Auris, Suzuki Vitara, Kia Stonic ja Hyundai i30.

Mutta mikään näistä ei oikein sytytä samalla tavalla kun C-HR, jokaisesta löytyy joku iso miinustekijä vaikka muuten paketti vaikuttaa ihan hyvältä.

Esimerkiksi tuo Auris olisi ominaisuuksiltaan aika täydellinen, mutta ei jumalauta kun osaa olla tylsän näköinen värkki :D (ei pahalla palstan Auris-kuskeille!)

Ehdotuksia?
 
Käyttis hakusessa edellisen mentyä lunariin.

- Budjetti max 20k
- Huolettomat kilometrit ja taloudellisuus tärkeimmät ominaisuudet
- Bensiini tai hybridi (ei latausmahdollisuutta)
- Automaatti
- SUV, farmari tai sedan

Tällä hetkellä harkintalistalla on oikeastaan vain Toyota C-HR. Miellytää silmää sisältä ja ulkoa, varusteet riittävät itselleni, menee pienellä, ahtaus ei haittaa itseäni jne.
Aiemmin mielessä ollut myös VW Golf (farmari), VW Passat, Mazda 6, Mazda CX-5, Ford Focus, Toyota Auris, Suzuki Vitara, Kia Stonic ja Hyundai i30.

Mutta mikään näistä ei oikein sytytä samalla tavalla kun C-HR, jokaisesta löytyy joku iso miinustekijä vaikka muuten paketti vaikuttaa ihan hyvältä.

Esimerkiksi tuo Auris olisi ominaisuuksiltaan aika täydellinen, mutta ei jumalauta kun osaa olla tylsän näköinen värkki :D (ei pahalla palstan Auris-kuskeille!)

Ehdotuksia?

No ostat sen toiotan, jos se nyt niin kinostelee :confused:
 
No ostat sen toiotan, jos se nyt niin kinostelee :confused:
Niin varmaan pitää. Mietin josko täällä joku on samankaltaisen harkintaprosessin käynyt läpi ja löytänyt jotain muuta kiinnostavaa. Nettiauton ja muiden palveluiden haku ei oikein tarjoa mitään, yllättävän suppea on tarjonta tuolla budjetilla.

Sitten kun vaihtaa hakukriteereihin manu ja diesel ni johan on tarjontaa.. :D
 
No ostat sen toiotan, jos se nyt niin kinostelee :confused:
Niin paljon kuin tekisikin mieli sanoa pari valittua sanaa Toyota romuista (jolla joudun itsekin ajamaan päivittäin)... Jos se kiinnostaa oikeasti, unohda mitä muut ovat mieltä ja mene ja hanki se mitä haluat. Toyotan osalta sentään kyse on "ominaisuuksista" ei teknisistä vioista ja asioiden toimimattomyydesta. Jos se toimi sinullei, hae se.

Itsellä siis 2021 Corolla HB (vai HV?) 2.0 Hybrid ja en kyllä kovin monta positiivista asiaa autosta keksi. Jos saisin itse valita auton minkä haluan.... en valitsisi Corollaa tai mitään "arki" Toyotaa (Supra, GR mallit jne ovat asia erikseen).
 
@bulson Olen edellisten kanssa samaa mieltä, hae se toyota. Auton hankintaa ja omistamista niin harvoin saa millään muotoa järkeväksi jolloin tulee ehdottomasti kuunnella sitä fiilistä. Ja se on toyota, ja vielä sattumoisin yksi suosituimmista malleista, niin pääset siitä aina eroon vaivatta.
 
Käyttis hakusessa edellisen mentyä lunariin.

- Budjetti max 20k
- Huolettomat kilometrit ja taloudellisuus tärkeimmät ominaisuudet
- Bensiini tai hybridi (ei latausmahdollisuutta)
- Automaatti
- SUV, farmari tai sedan

Tällä hetkellä harkintalistalla on oikeastaan vain Toyota C-HR. Miellytää silmää sisältä ja ulkoa, varusteet riittävät itselleni, menee pienellä, ahtaus ei haittaa itseäni jne.
Aiemmin mielessä ollut myös VW Golf (farmari), VW Passat, Mazda 6, Mazda CX-5, Ford Focus, Toyota Auris, Suzuki Vitara, Kia Stonic ja Hyundai i30.

Mutta mikään näistä ei oikein sytytä samalla tavalla kun C-HR, jokaisesta löytyy joku iso miinustekijä vaikka muuten paketti vaikuttaa ihan hyvältä.

Esimerkiksi tuo Auris olisi ominaisuuksiltaan aika täydellinen, mutta ei jumalauta kun osaa olla tylsän näköinen värkki :D (ei pahalla palstan Auris-kuskeille!)

Ehdotuksia?

Sitten ostat sellaisen jos siltä tuntuu. Voisin ostaa itsekin samanlaisen. Kuten mainittu monta kertaa, eihän näitä aina järjellä selitetä. Toyota nyt kuitenkin on luottopeli ja pitää arvonsa jos näin käytännön asiaa miettii. Olkoot jonkun mielestä tylsä, niin se on toisen mielipide.
 
Sitten ostat sellaisen jos siltä tuntuu. Voisin ostaa itsekin samanlaisen. Kuten mainittu monta kertaa, eihän näitä aina järjellä selitetä. Toyota nyt kuitenkin on luottopeli ja pitää arvonsa jos näin käytännön asiaa miettii. Olkoot jonkun mielestä tylsä, niin se on toisen mielipide.
@bulson Olen edellisten kanssa samaa mieltä, hae se toyota. Auton hankintaa ja omistamista niin harvoin saa millään muotoa järkeväksi jolloin tulee ehdottomasti kuunnella sitä fiilistä. Ja se on toyota, ja vielä sattumoisin yksi suosituimmista malleista, niin pääset siitä aina eroon vaivatta.
No joo, ihan hyviä pointteja. Itselläni oli edellinen rakas ratsu 9 vuotta, ja nyt siis pakon edessä etsimässä uutta palvelijaa. Ehkä tästä johtuen tulee liikaa mietittyä vaihtoehtoja, kun ei ole meikäläiselle ihan jokavuotista tämä auton vaihtaminen.

Pitää vielä käydä koeajamassa paria yksilöä ja jos ei ihmeitä tapahdu niin Toyota alle ja kovaa ajoa.
 
Kuinka paljon Yaris hybrid (2020) kuluttaa talvella kaupunki /matka-ajossa? Riittääkö lämpö matkustamoon vielä -20 asteessa? Torstaina olis tarkoitus käydä koeajamassa 100tkm ajettua Yarista.
 
Kuinka paljon Yaris hybrid (2020) kuluttaa talvella kaupunki /matka-ajossa? Riittääkö lämpö matkustamoon vielä -20 asteessa? Torstaina olis tarkoitus käydä koeajamassa 100tkm ajettua Yarista.

Kulutustiedot Spritmonitorista:


Mutta kyllähän nuo kuulemma ovat sellaista Atkinson-tyyppiä, etteivät olisi ihan parhaita lämpeämään. Toisaalta, moottori kuulemma kyllä käynnistyy tarvittaessa tuottamaan lämpöä, ettei väkisin yritetä pelkällä sähköllä ajaa, jos ohjaamossa ei muutoin lämpö meinaa riittää.


Mutta liekö tämä nyt sitten yksi niitä tonnin pommeilla ajelevien onnenaiheita, kun 1.4 Zetec-SE alkaa puskea kuumaa ohjaamoon... :devilish: Erinomaisesti riittää lämmöt ainakin näin -10C pakkasissa.
 
Noin 10k€ bensafarmaria katellessa perstuntuma on se, että on pelkästään enemmän tai vähemmän paskoja valintoja mitä tehdä :D

- Golf 6 / Octavia mk2 / Leon <2012 jakoketjuongelmat
- Golf 7 / Octavia mk3 / Leon >2012 öljynkulutusongelmat
- Fordien ecoboost-jakohihnaongelmat
- Opel M32-vaihdelaatikot ei kestä
- PSA Puretech / THP jakohihnaongelmat
- Clio / Fabia / Ibiza tiloiltaan liian pieniä
- Volvo / BMW / Audi / MB liikaa ajettuja tai liian vanhoja

Luotettavuuden perusteella listalle jäävät Toyotat, Kia Ceed ja Hyundai i30 joista yksikään ei nyt varsinaisesti sytytä. Mustana hevosena Megane III josta ei myöskään kovin pahaa sanottavaa löytynyt.

Nykyisenä fordistina tuntuu että järkevimmältä ja riskittömimmältä valinnalta tuntuisi merkissä pysyminen ja ottaa turbottomalla 1.6-koneella alkupään mk3 Focus. Niitä saa etanoliversioinakin joka vähän houkuttelisi.
 
Megane III vm13-14 ennen IV muutosta tai Maza 6.
 
Kuinka paljon Yaris hybrid (2020) kuluttaa talvella kaupunki /matka-ajossa? Riittääkö lämpö matkustamoon vielä -20 asteessa? Torstaina olis tarkoitus käydä koeajamassa 100tkm ajettua Yarista.
Voep olla myöhässä, mutta vuokra-autokokemuksena about tuhannen kilsan lenkki, kulutus vaihteli etapeilla 4.2…4.7 auton mukaan, pitkässä maantieajossa. Keli -5…-13 C välillä. Kylmäkäynnistykset nosti selkeästi kulutusta. Tuo alin pimeässä lumisateessa jonossa 80-rajoituksilla. Hybridisysteemillä kikkailemalla pulse and glide- tyylillä sai kulutusta alas. Lämpöä riitti ok, penkki ei loistava mutta muuten yllättävän hyvä ajella, erityisesti vrt. takavuosien yarikset.
 
Noin 10k€ bensafarmaria katellessa perstuntuma on se, että on pelkästään enemmän tai vähemmän paskoja valintoja mitä tehdä :D

- Golf 6 / Octavia mk2 / Leon <2012 jakoketjuongelmat
- Golf 7 / Octavia mk3 / Leon >2012 öljynkulutusongelmat
- Fordien ecoboost-jakohihnaongelmat
- Opel M32-vaihdelaatikot ei kestä
- PSA Puretech / THP jakohihnaongelmat
- Clio / Fabia / Ibiza tiloiltaan liian pieniä
- Volvo / BMW / Audi / MB liikaa ajettuja tai liian vanhoja

Luotettavuuden perusteella listalle jäävät Toyotat, Kia Ceed ja Hyundai i30 joista yksikään ei nyt varsinaisesti sytytä. Mustana hevosena Megane III josta ei myöskään kovin pahaa sanottavaa löytynyt.

Nykyisenä fordistina tuntuu että järkevimmältä ja riskittömimmältä valinnalta tuntuisi merkissä pysyminen ja ottaa turbottomalla 1.6-koneella alkupään mk3 Focus. Niitä saa etanoliversioinakin joka vähän houkuttelisi.
Jos vagit pelottaa liikaa ja luotettavuus edellä mennään niin ite yrittäisin venyttää budjettia vähän ajettuun ceediin mallia karvalakki. Eiks niitä saa aika halvalla vähän ajettuina kun lähtöhinta ollut 19999 tms ja ihmiset haluaa automaatteja nykyään. Halvempi kuin vastaava i30 ainakin perinteisesti ja ihan ok moderni perusauto. Manuaali, vapari ja pitkä takuu. Toyotat ylihintaisia. Toki ylipäätään kymppitonnin käytetyt tuntuu nykyään aika arvokkailta, kun ovat sen verran ajettuja että jotain kulumaa eli korjattavaa alkaa tulla ja bonuksena listaamasi nykytekniikan ihmeet.
 
Noin 10k€ bensafarmaria katellessa perstuntuma on se, että on pelkästään enemmän tai vähemmän paskoja valintoja mitä tehdä :D

- Golf 6 / Octavia mk2 / Leon <2012 jakoketjuongelmat
- Golf 7 / Octavia mk3 / Leon >2012 öljynkulutusongelmat
- Fordien ecoboost-jakohihnaongelmat
- Opel M32-vaihdelaatikot ei kestä
- PSA Puretech / THP jakohihnaongelmat
- Clio / Fabia / Ibiza tiloiltaan liian pieniä
- Volvo / BMW / Audi / MB liikaa ajettuja tai liian vanhoja

Luotettavuuden perusteella listalle jäävät Toyotat, Kia Ceed ja Hyundai i30 joista yksikään ei nyt varsinaisesti sytytä. Mustana hevosena Megane III josta ei myöskään kovin pahaa sanottavaa löytynyt.

Nykyisenä fordistina tuntuu että järkevimmältä ja riskittömimmältä valinnalta tuntuisi merkissä pysyminen ja ottaa turbottomalla 1.6-koneella alkupään mk3 Focus. Niitä saa etanoliversioinakin joka vähän houkuttelisi.

Honda Civic?

Ecoboostien hihnoissa ei kai ole muuta ongelmaa kuin se että hihna liukenee öljyyn, jos on väärää öljyä kaadettu koneeseen? Ts. yksi vaihtoehto voisi olla ostaa auto, jonka hihnan vaihtoväli on lähellä ja viedä heti kauppojen jälkeen merkkihuoltoon, jossa käskee vaihtamaan kaikki öljyssä olevat hihnat ja katsomaan/tyhjentämään öljypumpun sihdin, ettei sinne ole päätynyt vanhan hihnan osia. Sen jälkeen pitäisi olla turvallisilla vesillä tuossa suhteessa. Toki merkkihuoltokin voi käyttää väärää öljyä, ihmisiä nekin on, mutta toivottavasti sentään ei.
 
Noin 10k€ bensafarmaria katellessa perstuntuma on se, että on pelkästään enemmän tai vähemmän paskoja valintoja mitä tehdä :D

- Golf 6 / Octavia mk2 / Leon <2012 jakoketjuongelmat
- Golf 7 / Octavia mk3 / Leon >2012 öljynkulutusongelmat
- Fordien ecoboost-jakohihnaongelmat
- Opel M32-vaihdelaatikot ei kestä
- PSA Puretech / THP jakohihnaongelmat
- Clio / Fabia / Ibiza tiloiltaan liian pieniä
- Volvo / BMW / Audi / MB liikaa ajettuja tai liian vanhoja

Luotettavuuden perusteella listalle jäävät Toyotat, Kia Ceed ja Hyundai i30 joista yksikään ei nyt varsinaisesti sytytä. Mustana hevosena Megane III josta ei myöskään kovin pahaa sanottavaa löytynyt.

Nykyisenä fordistina tuntuu että järkevimmältä ja riskittömimmältä valinnalta tuntuisi merkissä pysyminen ja ottaa turbottomalla 1.6-koneella alkupään mk3 Focus. Niitä saa etanoliversioinakin joka vähän houkuttelisi.

Kokeile tota Hyundaita. Meillä on jo kolmas ja aina vannottu että ei koskaan enää Hyundaita mutta se hankintahinta, takuun toimivuus ja nyt yhteensä jo yli 450tkm ajettua kilometria ilman erikoisia vikoja. Se vaikuttaa väkisinkin valintaan.

Kyllähän noiden ajo-ominaisuuksilla saa taivas paikan ja jatkuvasti selaa nettiautoa että mitä muuta löytyisi tilalle.

Plussaa se että vaimolle kun viimeksi sanoin että sun "kyyti" on kun Hyundailla, ei se ajaminen mutta varmasti pääsee perille, niin vaimo vaan nauroi vedet silmissä ja totesi että hyvähän se on ettei matkalle laukea ja ei se herrakaan nyt Mersun kyytiä tarjoa mutta perille on päästy.

Tämä kertonee sen millaisia me Hyundai kuskit ollaan. :btooth: :kippis:

Vakavasti vielä sellainen lisäys että Hyundain huollot on merkki liikkeessä ainakin todella kirjavia. Itse en enää koskaan vie autoa Turun seudun liikkeeseen ja syy on siinä että yhteen autoon meinasivat vaihtaa venttiilikopan ja kannen tiivisteen kun vuotaa öljyä. Ihmettelin tätä huoltopäällikölle koska öljy on kirkasta ja täyttöaukon vieressä. Kävi katsomassa ja totesi että unohdetaan koko juttu. :x3:
 
Viimeksi muokattu:
Ois aatoksissa joku neliveto jolla ei tarvi leikkiä kotitiellä mutkassa ja mutkaan sijottuvalla nyppylällä aina kun lunta sataa.. Bensavehjekin pitäis olla kun ei enää disukkaa kestä pörssi ja automaattihan ois mukava. Ehdotuksia?

Onko noi Subaru Foresterit ihan syystä yliedustettuina nettiauton hintahaarukassa 5-10 kiloa vai mikä homma?
 
Noin 10k€ bensafarmaria katellessa perstuntuma on se, että on pelkästään enemmän tai vähemmän paskoja valintoja mitä tehdä

- Opel M32-vaihdelaatikot ei kestä

Uudemman korimallin (2016) Astrasta 1.4 moottorilla omat kokemukset on todella positiiviset. Tuon kanssa vaan katsoa tarkkaan että huolloissa laitettu oikeaa öljyä eli mielellään etsiä merkkiliikkeen huoltohistorialla oleva kappale. Eli hieman joutuu vaivaa näkemään tavallistakin enemmän.
 
Seiskapaikkanen auto hakusessa. Puhtaasti käytännöllisyys edellä. Ajoa 3-5tkm vuodessa, joista sen verran kuitenkin kaupungissa ettei diesel-kone kiinnosta kun ei sitä saa läheskään aina kunnolla lämpimäksi. Täysleveät penkit keskirivillä ois kiva, etenkin jos ISOFIX kaikissa. Hintaluokka laaja: 10-25k€, jos rahalle saa paljon vastinetta niin kyllä sitä voi enemmän tiskiin lyödä. Kuljetaan kuitenkin pääasiassa fillareilla, kävellen ja julkisilla niin auto on vähän sellanen ettei tartte olla priimaa.

Toistaiseksi oon katellut: Citron C4 Grand Picasso, Peugeot 5008, Toyota Prius+. Kokemukset näistä kiinnostaa.

Myöhänen vastaus, mutta Toyota Verso kannattaa lisätä koeajolistalle.

Kokemusta on kiesistä, eikä mitään pahaa sanottavaa. Luotettava työjuhta ja oikein käytännöllinen monilapsiperheeseen.
 
Uudemman korimallin (2016) Astrasta 1.4 moottorilla omat kokemukset on todella positiiviset. Tuon kanssa vaan katsoa tarkkaan että huolloissa laitettu oikeaa öljyä eli mielellään etsiä merkkiliikkeen huoltohistorialla oleva kappale. Eli hieman joutuu vaivaa näkemään tavallistakin enemmän.
Mikäs öljyjuttu näissä olikaan(vai tarkoitatko muutamia koneita rikkonutta sytytyshäiriötä, jonka ilmeisesti sai oikeilla öljyillä hallintaan?) Olen katsellut tuollaista seuraavaksi autoksi, enkä äkkiseltään löytänyt siitä mitään isompaa tyyppivika varsinkaan automaattivaihteisena.
 
Mikäs öljyjuttu näissä olikaan(vai tarkoitatko muutamia koneita rikkonutta sytytyshäiriötä, jonka ilmeisesti sai oikeilla öljyillä hallintaan?) Olen katsellut tuollaista seuraavaksi autoksi, enkä äkkiseltään löytänyt siitä mitään isompaa tyyppivika varsinkaan automaattivaihteisena.
Puolitoista vuotta tulee täyteen kun noita katselin niin en enää muista tarkasti, mutta juurikin jotain häiriötä väärä öljy aiheutti joka sitten saattoi johtaa konerikkoon. Tämä on siis hyvin mutua, mutta kiire ei ollut autoa hankkia niin aika pitkä lista oli mitä piti olla ruksittuna. Lopulta jouduin led valoista luopumaan kun hyvä yksilö löytyi.
 
Puolitoista vuotta tulee täyteen kun noita katselin niin en enää muista tarkasti, mutta juurikin jotain häiriötä väärä öljy aiheutti joka sitten saattoi johtaa konerikkoon. Tämä on siis hyvin mutua, mutta kiire ei ollut autoa hankkia niin aika pitkä lista oli mitä piti olla ruksittuna. Lopulta jouduin led valoista luopumaan kun hyvä yksilö löytyi.
Ledivaloissa on muistaakseni ollut jonkin verran ongelma, eivätkä taida olla kovin tehokkaatkaan. Et varmasti menettänyt paljon. Itse mietin vielä manuaalivaihteisen 1.6 turbon ja 1.4-litraisen automaatin välillä. Isommassa toki mietityttää vaihdelaatikko, joka on näissäkin kai surullisenkuuluisa M32.
 
Se Astra K:n M32 vaihteisto on kokenut aika monta päivitystä verrattuna siihen ensimmäiseen versioon. Tuskin sen takia kannattaa jättää Astraa ostamatta jos muuten auto miellyttää. Ei ne silmille leviä enää.
 
Ledivaloissa on muistaakseni ollut jonkin verran ongelma, eivätkä taida olla kovin tehokkaatkaan. Et varmasti menettänyt paljon. Itse mietin vielä manuaalivaihteisen 1.6 turbon ja 1.4-litraisen automaatin välillä. Isommassa toki mietityttää vaihdelaatikko, joka on näissäkin kai surullisenkuuluisa M32.

Nelisen vuotta matriisivaloisella ajaneena sanoisin että ne ovat jo riittävän hyvät ja varjostuksestakin on enemmän apua kuin haittaa, vaikka resoluutio onkin aika karu. Väittäisin että valot ovat auton (halvassa) hintaluokassakin jo keskimääräistä paremmat. 1,4 automaatti vie Astraa ihan riittävästi ja kulutus pyöri 6-8 litran välissä. Talven nurkka-ajossa saattoi mennä lähemmäs ysi ja pitkässä matkassa alle 6.
 
Ecoboostien hihnat hajoaa oikeallakin öljyllä. :D


Itse ostin 1.0 ecoboost focuksen käytettynä 100tkm ajettuna. Öljynvaihtohuollot oli tehty 20tkm välein, mutta käytetystä öljystä ei varmuutta. 110tkm kohdalla vaihdatin varmuuden vuoksi jakohihnan. Hihnassa oli jo useampia murtumia ja yhdestä kohtaa melkein poikki. Hihnan mujua ei kuitenkaan löytynyt. Itse olen nyt vaihtanut öljyt 10tkm välein ja oikeata castrolin öljyä käyttänyt niin jospa tuo ainakin seuraavat 100tkm kestäisi

Eli jos käytettynä näitä olette ostamassa niin jakohihnan kyllä vaihdattaisin ensimmäisenä varmuuden vuoksi.
 
Mikäs olisi mahdollisimman iso farmari n. 15 000€ hintaluokassa? Nyt ajossa mk3 ford focus mutta on turhan pieni meidän käyttöön. 2 selkä menosuuntaan olevaa turvaistuinta pitäisi mahtua takapenkille ja mieluiten siten että ajoasennosta ei tarvitsisi kärsiä (itsellä pituutta 187cm). Kilometrejä tulee n 15tkm vuodessa eli mieluiten bensa ja automaatti.
 
Mikäs olisi mahdollisimman iso farmari n. 15 000€ hintaluokassa? Nyt ajossa mk3 ford focus mutta on turhan pieni meidän käyttöön. 2 selkä menosuuntaan olevaa turvaistuinta pitäisi mahtua takapenkille ja mieluiten siten että ajoasennosta ei tarvitsisi kärsiä (itsellä pituutta 187cm). Kilometrejä tulee n 15tkm vuodessa eli mieluiten bensa ja automaatti.
Mites joku Toyota verso? Uudemmat sellaiset menee varmaan juuri tuohon hintaluokkaan. Itse (180cm) istunut takapenkillä saman mittaisen kuskin takana eikä ollut millään muotoa ahdas tunnelma.
 
Paras mennä kokeilemaan mittanauhan kanssa, ajoasento ja kropan mittasuhteet vaikuttaa yllättävän paljon. Superb varmaan tilavimmasta päästä, mutta hinnat suhteessa korkeat. Mondeo on aika tilava myös. Octaviakin voi riittää aika pitkälle myös jos ei kuski ei makaa pitkällään kädet suorana..
 
Jos tavaratilaa kaipaa eikä ole VAG-allergiaa, Ocu tai Superb varmaan hyvä valinta. Tossa hintahaarukassa varmaan kilsoja kyllä kohtuullinen määrä takana. Mä ottaisin varmaan V90 kuitenkin, mutta mulla on se allergia. Vielä 10 vuotta sitten C5 tarjosi pirusti konttia, mutta ne ovat jo antiikkia.
 
Joo noita yllämainittuja olenkin miettinyt. Superb ilmeisesti tilavimmasta päästä on. Tuo hintaluokka on vähän haastava kun laittaisi 10t€ lisää niin valikoima kasvaisi reilusti mutta +30t€ hintaluokassa rupeaisi jo saamaan esim id4 yms isompia sähköautojakin jo.
 
Joo noita yllämainittuja olenkin miettinyt. Superb ilmeisesti tilavimmasta päästä on. Tuo hintaluokka on vähän haastava kun laittaisi 10t€ lisää niin valikoima kasvaisi reilusti mutta +30t€ hintaluokassa rupeaisi jo saamaan esim id4 yms isompia sähköautojakin jo.

Minkälaiset istuimet löytyy ainakin omassa käytössä olleet kääntyvät i-size isofix istuimet vievät kohtuu paljon tilaa ja isokin auto täyttyy pituus suunnassa varsinkin jos etupenkit ovat isommat tai voimakkaammin muotoillut. Superb taitaa takapenkin osalta pituus suunnassa olla aikalailla omaa luokkaansa.
 
Joo. Parilla tonnilla jos nostaa, alkaa löytyä vaihtoehtoja. Mutta jos pitäis maksaa 20k Volvosta tai 15k Skodasta, olis aika no-braineri.
Pari vuotta eteenpäin se volvo tulee kuitenkin halvemmaksi, kun ei ole tonnien "huoltoja(korjauksia)" ja onhan se sentään jo premiumia vs skoda.
 
Joo. Parilla tonnilla jos nostaa, alkaa löytyä vaihtoehtoja. Mutta jos pitäis maksaa 20k Volvosta tai 15k Skodasta, olis aika no-braineri.
Eipä kyllä löydy uusikorista V90 Volvoa bensana tai edes bensahybridinä alle 20k. Nettiauton halvin oli 27k tällä hetkellä. Dieseleitä kyllä löytyy.

15k mahdollisimman iso ns. nykyaikainen farkku kategoriassa katsoisin Superbia, Passattia tai Mondeota.
 
Pari vuotta eteenpäin se volvo tulee kuitenkin halvemmaksi, kun ei ole tonnien "huoltoja(korjauksia)" ja onhan se sentään jo premiumia vs skoda.
Mulla on Volvo, edellinen oli Mersu. En tällä kokemuksella laittaisi Volvoa kuitenkaan ihan Premium-luokkaan. Mutta tuosta olen samaa mieltä, mitä kerrot korjauskustannuksista. Juuri noiden takia luovuin Mersusta. Se fiilis oli kuitenkin sellainen, mitä jäin kaipaamaan. Volvo on taas vähän kuin Toyota. Huolettomia kilsoja pienellä lisämaksulla muuten saman kategorian kotteroihin.
 
Eipä kyllä löydy uusikorista V90 Volvoa bensana tai edes bensahybridinä alle 20k. Nettiauton halvin oli 27k tällä hetkellä. Dieseleitä kyllä löytyy.

15k mahdollisimman iso ns. nykyaikainen farkku kategoriassa katsoisin Superbia, Passattia tai Mondeota.

Samaa katselin äsken että tosiaan halvin V90 oli 27k€.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 365
Viestejä
4 510 397
Jäsenet
74 357
Uusin jäsen
villl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom