Mikä auto minulle?

Mitä ehdottaisitte:

Ajoprofiili noin 100km / pvä moottoritietä, reippaalla kaasujalalla (140kmh kesät talvet)
Kuski 190cm.
Arvostan hyviä audioita, hiljaisuutta ja luotettavuutta.
Tehoa ei tarvitse olla eikä nelivetoa.
Automaatti + Aktiivivakkari.

Hintaluokka max 25 000e, mutta olen pärjännyt kymppitonnin autoillakin jos em asiat täyttyvät.

Polttoainepihi saisi tietysti olla kun tulee tuota työmatkaa.

Normi Passatit, Volvot etc. on tietty katsottu. Jokerina mietin F01 730d:tä, mutta onko sellaisen ylläpito sitten taas ihan tolkuttoman kallista.
 
Sen verran iällä jo F-sarja eikä ne nyt ihan edullisempia ylläpidettäviä ole, edustusautot ylipäätään...
 
Mitä ehdottaisitte:

Ajoprofiili noin 100km / pvä moottoritietä, reippaalla kaasujalalla (140kmh kesät talvet)
Kuski 190cm.
Arvostan hyviä audioita, hiljaisuutta ja luotettavuutta.
Tehoa ei tarvitse olla eikä nelivetoa.
Automaatti + Aktiivivakkari.

Hintaluokka max 25 000e, mutta olen pärjännyt kymppitonnin autoillakin jos em asiat täyttyvät.

Polttoainepihi saisi tietysti olla kun tulee tuota työmatkaa.

Normi Passatit, Volvot etc. on tietty katsottu. Jokerina mietin F01 730d:tä, mutta onko sellaisen ylläpito sitten taas ihan tolkuttoman kallista.
Nopeus on niin suuri, että katsoisin dieseliä ja pientä ilmanvastusta.

Ekana tuli mieleen:

Pihi diesel, pitkät välitykset ja Cd 0,23.

Ilmoitus täydentyy, joten ei ole satavarmaa onko aktiivivakkari, vai onko noin uudessa jo vakiona?
 
Nopeus on niin suuri, että katsoisin dieseliä ja pientä ilmanvastusta.

Ekana tuli mieleen:

Pihi diesel, pitkät välitykset ja Cd 0,23.

Ilmoitus täydentyy, joten ei ole satavarmaa onko aktiivivakkari, vai onko noin uudessa jo vakiona?
Mielestäni tuossa korimallissa/business varustelussa ei ole aktiivia vakiona. Ainakaan faijan samanlaisessa farkussa ei ole (mutta en muista vuosimallia, joten en voi suoraan verrata).

EDIT: Ja en tiedä onko noissa sedaneissa ilmajousituksia, mutta isäukolla on paukkunut farkusta vissiin kahdesti vai kolmesti ja kilsoja vissiin 150tkm.

Myös outoja pikkuvikoja/auton järjestelmien sekoiluja on ollut jokunen. Verrattuna aiempiin Mondeoihin millä faija ajeli vuosia, tykkäsin niiden ajettavuudesta, mutta onhan tuo Mersu mukava kun penkeissä miljoona säätöä jne. Mukavuudessa isoin ärsytys on oikeastaan tuo mediapuoli/keskinäyttö joka tuntuu joltain 2000-luvun vaihteen aftermarket ajatukselta. Niin käytettävyydeltään kuin nopeudeltaan. Mutta makuja on monia.
 
Viimeksi muokattu:
Auton vaihto mielessä perheenlisäyksen myötä. Nykyinen 308 SW oli jo valmiiksi melko rajoilla kun piti laukut ja koiran kulketuslaatikko mahduttaa paksiin. Nyt turvakaukalon myötä takapenkkitilat liian pienet, koska etuistuinta joutuu vetämään liian eteen ja paksikin alkaa käymään ahtaaksi.

Omat ajot on 15-20tkm vuodessa. Arkiajo on lyhyttä muutaman kilometrin pyöritystä ja pitempää maantie/motari pätkää viikonloppuisin tai työmatkoilla, joista suurin osa kilometreistä tulee.
  • 20-30k€
  • Hiljaisuus ja hyvä ajettavuus motarilla plussaa
  • Takapenkille saisi mahtua turvakaukaloa ja turvaistuinta ilman, että etupenkin tiloista joutuu karsimaan
  • Puoliso haluaisi korotetun maavaran, mutta itse en näe että sellaisesta ainakaan ylimäärästä maksaisi
  • Neliveto olis kiva, mutta ei välttämätön
  • Automaatti
Itsellä pyörinyt mielessä Volvo V90 tai muu vastaavan segmentin farkku.

Olisiko hyviä ehdotuksia mitä kannattaisi miettiä ja käydä koejamassa?
 
SuberB Scout, Passat Alltrack, Outback.

Eli Skoda, VW ja Subaru.
 
Edit: tuli kaksi kertaa samaan ketjuun, fail
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän nuo volkkarin CR mosat on yksiä parhaimpia motteja hintaluokassaan. En osaisi jännittää. Niin perustekniikkaa kuin tuon ikäisessä olla ja voi. Ei kuluta mitään ja ihan mukavan luonteinen kone arkiajoon.

Nopeus on niin suuri, että katsoisin dieseliä ja pientä ilmanvastusta.

Ekana tuli mieleen:

Pihi diesel, pitkät välitykset ja Cd 0,23.

Ilmoitus täydentyy, joten ei ole satavarmaa onko aktiivivakkari, vai onko noin uudessa jo vakiona?

Tuntuu että männävuosiin verrattuna kaikki maksaa ihan älyttömästi niin ostin tähän käyttöön nyt "väliaikaisautoksi" 2.0TDI Highline Jetan. Kilsoja 250tkm, maksoi 6000e. Ajelen tällä varmaan talven ellei nyt mitään superkiinnostavaa tule esiin. Kulutus motariajolla noin 5l/100km. Aktiivicruisea tällaisessa ei ole. Tällaisessa nyt ei kovin paljon pääse häviämään ellei auto nyt ihan kokonaan räjähdä. Eiköhän tällaisen neljällä tonnilla joku osta vaikka vuodenkin päästä. Tuntuu että tuohon 20-25k hintaluokkaan ei saa yhtään mitään lisävastinetta rahalle tällä hetkellä.


Hyvänä esimerkkinä, olen ostanut 2017 vuonna 2014 ikäisen V60 D3:n 130tkm ajettuna hintaan 20300, autossa oli virtuaalimittaristo, webasto, sähköpenkit, iso näyttö, aktiivicruise, adaptiivivalot etc. ja hinta oli silloin tingittynä 20300. Tänä päivänä tuollainen maksaa 200 000km ajettuna edelleen sen 17-18 000e, niin en näe mitään järkeä laittaa tuollaista summaa moiseen autoon kun reaaliarvo pitäisi olla siellä kymppitonnin paikkeilla.
 
Oliskohan tämmöinen Seatti minkälainen peli, 2,0tdi + manuaali kuulostaa äkkiseltään ihan ok-paketilta..? Joutuuko vaggilaisten kanssa varautumaan öljynsyöntiin myös dieselpuolella?
Itsellä saman korimallin hieman tuoreenpi bensa-automaatti nyt 150+ tkm ajettu ja olen ollut hyvin tyytyväinen autoon. Suosittelen kyllä tuota dieseliäkin, hyvä moottori.
 

Siis tämä on jutun mukana halpa.... :x3:

Mä olen niin pudonnut kelkasta että otan lisää olutta ja jatkan sähköpyöräilyä ajaen Diesel Hynyllä töihin.
Oof, tuon patteri-sanan viljeleminen sattuu päähän. Olihan tuo muutenkin sellaista hehkuttelua että oksat pois. Ei tuo omasta mielestäni ihan niin hyvännäköinen vieläkään ole, mutta makuasioita toki.
 
Sisusta on kyllä jäätävä tuossa priuksessa, varsinkin tuo ratti. Toyota henkiselle tosin varmaan ihan passeli.
 
Auton vaihto mielessä perheenlisäyksen myötä. Nykyinen 308 SW oli jo valmiiksi melko rajoilla kun piti laukut ja koiran kulketuslaatikko mahduttaa paksiin. Nyt turvakaukalon myötä takapenkkitilat liian pienet, koska etuistuinta joutuu vetämään liian eteen ja paksikin alkaa käymään ahtaaksi.

Omat ajot on 15-20tkm vuodessa. Arkiajo on lyhyttä muutaman kilometrin pyöritystä ja pitempää maantie/motari pätkää viikonloppuisin tai työmatkoilla, joista suurin osa kilometreistä tulee.
  • 20-30k€
  • Hiljaisuus ja hyvä ajettavuus motarilla plussaa
  • Takapenkille saisi mahtua turvakaukaloa ja turvaistuinta ilman, että etupenkin tiloista joutuu karsimaan
  • Puoliso haluaisi korotetun maavaran, mutta itse en näe että sellaisesta ainakaan ylimäärästä maksaisi
  • Neliveto olis kiva, mutta ei välttämätön
  • Automaatti
Itsellä pyörinyt mielessä Volvo V90 tai muu vastaavan segmentin farkku.

Olisiko hyviä ehdotuksia mitä kannattaisi miettiä ja käydä koejamassa?

SuberB Scout, Passat Alltrack, Outback.

Eli Skoda, VW ja Subaru.

Outbackissa saattaisi saada ison ja huolettoman auton vähällä rahalla. CVT-vaihteistolla ja bensiinimoottorilla ilman turboa pitäisi olla kestävä peli eikä kai nelivetotekniikassakaan ole suurempia pommeja. Ajettavuus ei tosin pärjänne konsernituotteille ja Volvolle, mutta koeajollahan se selviää. Bensiiniä toki juopottelee ihan huolella.

Volvot tahtovat olla muutaman sata tuhatta ajettuja tuossa budjetissa, eli korjaamokäyntejä voi olla edessä vähän väkisinkin, jos sellaisen haluaa. Useimmat on vielä dieseleitä, jollainen ei kannattane noilla kilometreillä. Toki kyyti lienee hyvää.
 
Outbackissa saattaisi saada ison ja huolettoman auton vähällä rahalla. CVT-vaihteistolla ja bensiinimoottorilla ilman turboa pitäisi olla kestävä peli eikä kai nelivetotekniikassakaan ole suurempia pommeja. Ajettavuus ei tosin pärjänne konsernituotteille ja Volvolle, mutta koeajollahan se selviää. Bensiiniä toki juopottelee ihan huolella.

Volvot tahtovat olla muutaman sata tuhatta ajettuja tuossa budjetissa, eli korjaamokäyntejä voi olla edessä vähän väkisinkin, jos sellaisen haluaa. Useimmat on vielä dieseleitä, jollainen ei kannattane noilla kilometreillä. Toki kyyti lienee hyvää.
V90 kyllä lähtee n. 150000 ajettuna nelivetoisena alle 30000 eurolla kun etsiskelee etenkin jos riittää D3. Tarjonnassa on paljon karusti varusteltuja ex-työsuhdeliisareita ja sitten basaarikauppiailta (Saka, Kamux Bilar99e ja vastaavat) ruotsalaisista liisaripoistohuutokaupoista ostettuja. Ruotsista tuoduissa saattaa tulla vastaan jopa Kinetic-varustetasoinen joita Suomeen ei kehdattu tuoda edes maahan. Ostopaikka ja autoyksilö kannattaa valita tarkkaan mutta ihan ok kaupat pystyy tekemään.

Tässä esim yksi varusteiltaan karu auto, mutta maltilliset ajokilsat ja kunnollinen liike myyjänä

Automalli ei ole hiljaisimmasta päästä mutta kyyti on mukavaa ja maantiellä taloudellista. Vitosella alkavat todelliset kulutuslukemat maantiellä normaalitilanne ja kesäaikana 80/100 maanteillä alle 5 on ihan mahdollinen ilman säästäväistä ajotapaakin. Pitemmässä käytössä pitää varata tonni kaikkien takavalojen uusintaan sitten kun myyjältä ei enää voi vaatia virhevastuuta. Tyyppivika, hajoilevat yksi kerrallaan ellei ole jo vaihdettu parempaa uutta osaa tilalle. AWD:n ja automaattiaskin öljyjen vaihtamiseen heti pitää myös varata 600 e koska ei niitä kuitenkaan ole ajallaan vaihdettu.
 
Sisusta on kyllä jäätävä tuossa priuksessa, varsinkin tuo ratti. Toyota henkiselle tosin varmaan ihan passeli.

Oli kyllä hintaisekseen hyvinkin halvan oloinen sisältä. Tiemelua riitti myös enemmän kuin tohon hintaluokkaan kuvittelisi. Tuskin tulee myymään hyvin Suomessa ainakaan. Kaiken lisäksi hyvinkin epäkäytännölliset tilat. Voimalinja hyvä, EV-range pitkä ja kulutus pientä, myös hybridiajomoodissa polttiksen kanssa. Sama voimalinja Corollaan tai Camryyn olisi aika mukava yhdistelmä.
 
Outbackissa saattaisi saada ison ja huolettoman auton vähällä rahalla. CVT-vaihteistolla ja bensiinimoottorilla ilman turboa pitäisi olla kestävä peli eikä kai nelivetotekniikassakaan ole suurempia pommeja. Ajettavuus ei tosin pärjänne konsernituotteille ja Volvolle, mutta koeajollahan se selviää. Bensiiniä toki juopottelee ihan huolella.

Ison kyllä saa ja talvella erityisesti aivan ylivoimaisen etenemiskykyinen ja luottamusta herättävä muutenkin, mutta huollot kalliit ja todella janoinen. Vuosimalliksi vähintään sitten 2018 ihan sisutuksenkin takia.
 
Auton vaihto mielessä perheenlisäyksen myötä. Nykyinen 308 SW oli jo valmiiksi melko rajoilla kun piti laukut ja koiran kulketuslaatikko mahduttaa paksiin. Nyt turvakaukalon myötä takapenkkitilat liian pienet, koska etuistuinta joutuu vetämään liian eteen ja paksikin alkaa käymään ahtaaksi.

Omat ajot on 15-20tkm vuodessa. Arkiajo on lyhyttä muutaman kilometrin pyöritystä ja pitempää maantie/motari pätkää viikonloppuisin tai työmatkoilla, joista suurin osa kilometreistä tulee.
  • 20-30k€
  • Hiljaisuus ja hyvä ajettavuus motarilla plussaa
  • Takapenkille saisi mahtua turvakaukaloa ja turvaistuinta ilman, että etupenkin tiloista joutuu karsimaan
  • Puoliso haluaisi korotetun maavaran, mutta itse en näe että sellaisesta ainakaan ylimäärästä maksaisi
  • Neliveto olis kiva, mutta ei välttämätön
  • Automaatti
Itsellä pyörinyt mielessä Volvo V90 tai muu vastaavan segmentin farkku.

Olisiko hyviä ehdotuksia mitä kannattaisi miettiä ja käydä koejamassa?

Toyota Rav4 hybrid awd. Riittääkö tila? Ulkomuistista 500l+ takaluukku. Toyotalla 10v takuu 185tkm saakka kun käyttää merkkihuollossa. 2017-2018 80-120tkm malleja pitäisi ainakin mahtua tuohon budjettiin.
 
Mitä kokemuksia Kia Ceedistä? Kävin koeajamassa vuoden 2011 1,6 bensakoneella varustettua hatchbackia ja ihan soivalta peliltä vaikutti. Miten olette kokeneet laadun ja kestävyyden, entä huoltojen hinnat tms.?
 
Autoa voin suositella varauksella; moottoritiellä on kovin janoinen laitos tuo hybridi ainakin. Riippuen vähän vuoden kokonaiskilometreistä haittaako tuo vai ei. Kontti on 500+l, mutta takaosassa erikoinen vino kohouma, joka haittaa isojen laatikoiden pakkaamista 2013-2018 mallissa
katso liitettä 1197353

Ainakin Corolla Hybrid oli todella pihi jopa motarilla, onko tässä nyt korin ja painon vuoksi sitten kova kulutus? Paljonko syö esim 120 km/h vauhdilla?
 
Mitä kokemuksia Kia Ceedistä? Kävin koeajamassa vuoden 2011 1,6 bensakoneella varustettua hatchbackia ja ihan soivalta peliltä vaikutti. Miten olette kokeneet laadun ja kestävyyden, entä huoltojen hinnat tms.?
Lähipiirissä kokemusta vuotta vanhemmasta 1.6 bensasta usean vuoden ajalta ja ihan asiallinen peli. Suurimpana mainittavana harmina ohjaustehostimen hajoaminen, joka meni takuun piikkiin, muuten normaalihuoltoja ja kovaa ajoa. Tylsä, laiskahko, kova, äänekäs ja herättää innostusta kuin sateessa lojuva peruna, mutta toimiva peli. Kulutuslukemat jossain seiskan ja kasin välissä seka-ajossa, maantiellä tippuu vähäsen. Huollot mielestäni normaalihintaisia. Lämpiää talvella vähän hitaanlaisesti. Takajarrut saattaa vähän tahmata.

Kaiken kaikkiaan Toyotamainen varma perusauto.
 
Kia Ceed oli kaverilla. Tais olla vm 2014. Kiva auto ajella, mutta vei n. 1.5l öljyä tonnilla, eli aika älyttömästi. Ajossa se oli oikein hyvä perusauto, hyvässä mielessä tavallinen auto.
 
Lähipiirissä kokemusta vuotta vanhemmasta 1.6 bensasta usean vuoden ajalta ja ihan asiallinen peli. Suurimpana mainittavana harmina ohjaustehostimen hajoaminen, joka meni takuun piikkiin, muuten normaalihuoltoja ja kovaa ajoa. Tylsä, laiskahko, kova, äänekäs ja herättää innostusta kuin sateessa lojuva peruna, mutta toimiva peli. Kulutuslukemat jossain seiskan ja kasin välissä seka-ajossa, maantiellä tippuu vähäsen. Huollot mielestäni normaalihintaisia. Lämpiää talvella vähän hitaanlaisesti. Takajarrut saattaa vähän tahmata.

Kaiken kaikkiaan Toyotamainen varma perusauto.

Tämän kun lukee tippuu ostohousut jalasta ja kalsarikänneissä on hyvä katsella Nettiautosta muita kohteita. :rofl:

On kyllä liian osuva kuvaus (siskolla oli joku suurinpiirtein samanvuosimallin 1.6 bensa)

Plussaa kyllä se että ei koskaan maininnut mitään vioista. Nykyään ajavatkin sitten noin 300 heppaista nelivetoa että tiedä sitten vaikuttiko Kia :rofl:
 
Ison kyllä saa ja talvella erityisesti aivan ylivoimaisen etenemiskykyinen ja luottamusta herättävä muutenkin, mutta huollot kalliit ja todella janoinen. Vuosimalliksi vähintään sitten 2018 ihan sisutuksenkin takia.

Juu, harvinaiseen japanilaismerkkiin ei välttämättä varaosat ole ihan edullisia ja niitä voi joutua tilailemaan/odottamaan. Mutta kysyjän budjettiin mahtuu kuitenkin suht uusia ja vähän ajettuja Outbackejä, joten ihan heti ei pitäisi joutua kamalasti remontoimaan. Muut vaihtoehdot (VAG tai Volvo) ovat tuossa hintaluokassa lähes järjestään vanhempia ja/tai enemmän ajettuja ja Subarun tekniikka lienee kuitenkin luotettavampaa kuin konsernissa tai ruotsalaismerkillä.
 
V90 kyllä lähtee n. 150000 ajettuna nelivetoisena alle 30000 eurolla kun etsiskelee etenkin jos riittää D3. Tarjonnassa on paljon karusti varusteltuja ex-työsuhdeliisareita ja sitten basaarikauppiailta (Saka, Kamux Bilar99e ja vastaavat) ruotsalaisista liisaripoistohuutokaupoista ostettuja. Ruotsista tuoduissa saattaa tulla vastaan jopa Kinetic-varustetasoinen joita Suomeen ei kehdattu tuoda edes maahan. Ostopaikka ja autoyksilö kannattaa valita tarkkaan mutta ihan ok kaupat pystyy tekemään.

Tässä esim yksi varusteiltaan karu auto, mutta maltilliset ajokilsat ja kunnollinen liike myyjänä

Automalli ei ole hiljaisimmasta päästä mutta kyyti on mukavaa ja maantiellä taloudellista. Vitosella alkavat todelliset kulutuslukemat maantiellä normaalitilanne ja kesäaikana 80/100 maanteillä alle 5 on ihan mahdollinen ilman säästäväistä ajotapaakin. Pitemmässä käytössä pitää varata tonni kaikkien takavalojen uusintaan sitten kun myyjältä ei enää voi vaatia virhevastuuta. Tyyppivika, hajoilevat yksi kerrallaan ellei ole jo vaihdettu parempaa uutta osaa tilalle. AWD:n ja automaattiaskin öljyjen vaihtamiseen heti pitää myös varata 600 e koska ei niitä kuitenkaan ole ajallaan vaihdettu.

Olisinkohan katsellut niitä Cross Country -malleja, kun kysyjän parempi puoli oli toivonut korkeampaa maavaraa. Toki niissäkin näkyy olevan noita "poikkeushinnoiteltuja yksilöitä" - onko ne sitten väärällä puolella maata, apinavarusteilla, kolarikorjattuja, entisiä takseja tai esittelyautoja, huoltovälit ylitettyjä tai molemmat rengassarjat lopussa, sitä en tiedä.

Outbackiä tosin saisi jopa vain 50 tkm ajettuna tuohon budjettiin. Toki tällöin puhutaan niistä edellisen sukupolven facelift-malleista. Uusimman sukupolven autot tuntuu olevan arvossaan, pyynnit alkaen ~40k€, vaikka kilometrejä olisi se sama 50 tkm.
 
Tämän kun lukee tippuu ostohousut jalasta ja kalsarikänneissä on hyvä katsella Nettiautosta muita kohteita.

Päinvastoin; tylsä Toyotamaisuus on just sitä mitä autolta haetaan. Jännitystä ja mielenkiintoisia käänteitä oli ihan tarpeeksi ranskattarien kanssa.

Kia Ceed oli kaverilla. Tais olla vm 2014. Kiva auto ajella, mutta vei n. 1.5l öljyä tonnilla, eli aika älyttömästi.

Ihan älytöntä, eihän tuo voi olla ominaisuus vaan vika? Pikaisella googlehaulla ei mitenkään epätavallista, onkohan toi yleinenkin vika?
 
Emännällä oli jokunen vuosi sitten -09 Kia Ceed 2.0crdi, joka oli heittämällä paskin tämän talouden auto ikinä. Koneessa oli tyyppivikana suuttimien tiivisteiden vuoto venttiilikopan sisään, jota ei tuplatiivisteiden vuoksi huomannut ulospäin (tiivisterenkaat kannessa ja venttiilikopassa). Vuoto heitti sen verran paskaa öljytilaan, että öljypumppu meni kaksi kertaa paskaksi öljysihdin tukkeuduttua, ennen kuin korjaamo äkkäsi mistä on kyse. Bongasin vieläpä jossain vaiheessa Kian maahantuojan faceseinältä auton entisen omistajan tilityksen siitä, kuinka autoon piti tehdä täysi moottoriremontti öljysihdin tukkeuduttua. Ei toki meille sitä kertonut, vaan totesi vain autoon tehdyn turboremontin. Tuhansien eurojen remppojen jälkeen auto syttyi tuleen ja paloi motarin varteen.

Ei sitä kyllä muutenkaan ollut kiva huoltaa, mm. etuakselin kallistuksenvaimentimen koripuslat olivat sellaisessa paikassa, että niiden vaihtaminen olisi vaatinut apurungon irroittamisen. Annoin sitten kolista montuissa. Oli siinä jotain muutakin kökköä, mutta olen yrittänyt unohtaa koko kikkareen.

Ehkä uudemmat versiot ovat parempia, en silti lähtisi välttämättä kokeilemaan omalla rahalla. :poop:
 
Olisinkohan katsellut niitä Cross Country -malleja, kun kysyjän parempi puoli oli toivonut korkeampaa maavaraa. Toki niissäkin näkyy olevan noita "poikkeushinnoiteltuja yksilöitä" - onko ne sitten väärällä puolella maata, apinavarusteilla, kolarikorjattuja, entisiä takseja tai esittelyautoja, huoltovälit ylitettyjä tai molemmat rengassarjat lopussa, sitä en tiedä.

Outbackiä tosin saisi jopa vain 50 tkm ajettuna tuohon budjettiin. Toki tällöin puhutaan niistä edellisen sukupolven facelift-malleista. Uusimman sukupolven autot tuntuu olevan arvossaan, pyynnit alkaen ~40k€, vaikka kilometrejä olisi se sama 50 tkm.
Joo ne V90CC:t on kalliita ja niitä on vähän tarjolla. Uudemman mallin XC60 alkaa olla enempi tarjontaa tuohon 30k lähelle.

Outback on hieno auto. Kovasti kiinnosti itseäni kun olin viimeksi autokaupoilla mutta jäi häiritsemään ainoa moottorivaihtoehto joka spekseiltään on kuin tuulahdus vuosituhannen alusta. Mutta jos se ei haittaa niin paljon hyvää luotettavaa autoa Subarussa saa kohtuuhinnalla.
 
Emännällä oli jokunen vuosi sitten -09 Kia Ceed 2.0crdi, joka oli heittämällä paskin tämän talouden auto ikinä.
Mä koeajoin yhtä ton aikakauden Ceediä, kun olin vaihtamassa autoa vajaa 10 vuotta sitten. Taisi olla pienemmällä moottorilla, mutta oli joka tapauksessa niin nuhainen ja persoonaton vehje, että jäi kaupat tekemättä. Olisin antanut viime kierroksella Ceedille vielä mahdollisuuden, mutta haukkuivat meluisaksi ja jätin koeajamatta.
 
Mä koeajoin yhtä ton aikakauden Ceediä, kun olin vaihtamassa autoa vajaa 10 vuotta sitten. Taisi olla pienemmällä moottorilla, mutta oli joka tapauksessa niin nuhainen ja persoonaton vehje, että jäi kaupat tekemättä. Olisin antanut viime kierroksella Ceedille vielä mahdollisuuden, mutta haukkuivat meluisaksi ja jätin koeajamatta.

Varmaan kannattaa katsella näitä uudempia 160hp bensa versioita. Hyundai ja Kia molemmilla saatavina ja näissä vielä takuutkin voimassa. Muistaakseni tuli 2020 markkinoille.

Siis jos budjetti venyy sinne noin 20 tuhatta.
 
Tuossa Kiassa mistä itse puhuin, ei ole öljynsyönti ongelmaa. 165 000 mittarissa ja öljyn pinta ei laske käytännössä yhtään vaihtovälin aikana.
 
Tuossa Kiassa mistä itse puhuin, ei ole öljynsyönti ongelmaa. 165 000 mittarissa ja öljyn pinta ei laske käytännössä yhtään vaihtovälin aikana.

Mulla kokemusta kahdesta Hyundai 1.6 dieselistä ja vaimolla 1.0 bensa. Samat koneet Kiassa

Öljyn kulutus kaikissa täysin olematonta ja ainut jossa laskenut tikussa noin 5 milliä on tämä 1.0 bensa. Dieselit voi tietysti laskea polttoainetta öljyn joukkoon mutta toimineet on ainakin.....toistaiseksi :cool:

Dieseleillä tullut ajettu yhteensä noin +400tkm ja vaimo bensalla 50tkm että sen kokemus on hyvin vähäistä vielä.
 
Omassa Kia CEED My21 Phevissä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään öljynlaskuja (toki ajettu vasta about 46000). Huolloissa öljy toki on vaihdettu, joten noin yleisesti en laadusta osaa sanoa mutta mitä olen sitä tikulla tarkastellut niin mitään laskuja ei ole ollut.

Sinänsä itsellä ei hirveän monesta modernista autosta ole kokemuksia, mutta pienemmällä rengastuksella aika sopivan napakka. Veikkaan että isommalla renkaallla tuntuisi vaan kovalta. Takakontti aika kevyttä peltiä (halvimman tuntuinen osa autossa) eikä hiljaisuuskaan ole paremmasta päästä mutta menee se ihan hyvin eteenpäin. Eco tila on sinänsä aika jännän tuntuinen kun tehoja tuntuu olevan kovasti hukassa jos niitä nopeasti tarvitsee polttikselta. Sähkön puolelta tehoja on ihan ok ja ajo tuntuu kivalta alemmilla nopeuksilla, mutta eco tilalla tosiaan polttis tuntuu siltä kuin puuttuisi useampi sylinteri. Sinänsä tuolla ei ole väliä, kun kaupungissa sähkö tekee ajosta napakkaa ja riittävän ripeää ja maanteillä jos haluaa ohittaa niin sport tilan saa yhdellä napilla päälle/pois ohituksen ajaksi. Aika jännä fiilis kun ihan kuin moottori vaihtuisi kun vaihtaa sport -tilan päälle. Varmaan tehty maksimaalisen bensapiheyden takia ja sinänsä ihan tykkään kun tehoja kuitenkin tarvittaessa on (vaikka ei se toki mikään tykki ole silti). Kaasuvaste yms. muuttuu niin totaalisesti. Sport nappulaa tulee siis jonkin verran käytettyä ja talvella yhdistettyä myös luistoneston pois päältä ottoon kun jäisellä hiekkatiellä peräkärry täynnä polttopuita tuolle on tarvetta esim. ylämäkiin jonkin verran. Liukkaasta pihasta läntöönkin tulee joskus käytettyä kun luistonesto on aika agressiivinen ja leikkaa tehoja nopeasti pois (esim. kunnon lumisateen jälkeen), mutta onneksi löytyy näppärä nappi tuohon niin pääsee tarvittaessa liikkeellekin.
 
Omakohtaisia kokemuksia tai muuten vaan suosituksia suht taloudellisesta bensa-autosta ottaisin vastaan. 4-ovinen ois oltava ja vaikka -14 eteenpäin.
Poloa kävin koeajamassa 75hv:lla ryyditettynä ja se oli varsin oiva keskustapyörityksessä, mutta maantieajo jätti rutkasti toivomisen varaa mitä itse pääasiassa taitan.

Tällä hetkellä ajelen siis 3-sarjalaisella F31 BMW:llä, mutta ajot on toistaiseksi ainakin niin minimaaliset ettei dieselillä ole mieltä matkaa taittaa.
Jonkinnäköinen siirtymävaiheen ajokki olisi siis hakusessa. :hmm:
 
Omakohtaisia kokemuksia tai muuten vaan suosituksia suht taloudellisesta bensa-autosta ottaisin vastaan. 4-ovinen ois oltava ja vaikka -14 eteenpäin.
Poloa kävin koeajamassa 75hv:lla ryyditettynä ja se oli varsin oiva keskustapyörityksessä, mutta maantieajo jätti rutkasti toivomisen varaa mitä itse pääasiassa taitan.

Tällä hetkellä ajelen siis 3-sarjalaisella F31 BMW:llä, mutta ajot on toistaiseksi ainakin niin minimaaliset ettei dieselillä ole mieltä matkaa taittaa.
Jonkinnäköinen siirtymävaiheen ajokki olisi siis hakusessa. :hmm:


Jos etsit taloudellista ja edes vähän ripeämmin liikkuvaa niin joku pieni korinen auto litran turbolla. Näissä kannattaa sitten ottaa selvää tyyppivioista. Esim. Ford Ecoboost ja se kuuluisi öljykylpy hihna.

Ja näissä koneissa vaikuttaa kori ja kuorma kulutukseen älyttömästi.

Näitä saa vielä uutenakin ilman Hybridi systeemeitä.
 
Seat Leon on pieniruokainen, mulla on lastutettu 1,2-litrainen kippo ja kulutus työmatka-ajossa (maantietä + kaupunkiajoa) keskimäärin 5,3 litraa satasella noin vuoden aikana.
 
Jos etsit taloudellista ja edes vähän ripeämmin liikkuvaa niin joku pieni korinen auto litran turbolla. Näissä kannattaa sitten ottaa selvää tyyppivioista. Esim. Ford Ecoboost ja se kuuluisi öljykylpy hihna.

Ja näissä koneissa vaikuttaa kori ja kuorma kulutukseen älyttömästi.

Näitä saa vielä uutenakin ilman Hybridi systeemeitä.
Kiitos vastauksesta!
Joo näitä litrasia vaggilaisia olen katsellut ja tosiaan tuon yhden jo koeajanut. Pitäs joku 110 -heppainen käydä kokeilemassa vertailun vuoksi.

Fordin Ecoboost on juu tiedossa. Niissä on tuntunut olevan paljon ongelmaa ja koko ajanhan noita pyörii konerikkoisina huutokaupat.comissa.

Kuorman suhteen ajelen 90% ajasta yksin ja jotain siirtymiä lasten kanssa. Muuten siinä ei ylimääräistä ostoskassien lisäksi kulje mukana.
 
Seat Leon on pieniruokainen, mulla on lastutettu 1,2-litrainen kippo ja kulutus työmatka-ajossa (maantietä + kaupunkiajoa) keskimäärin 5,3 litraa satasella noin vuoden aikana.
Tämmöistä kävin eilen katsomassa (2018&1l kone ja 116hp jos oikein muistan), mutta ei ollut vielä talvirenkaita alla, niin en päässyt koeajolle. Tämähän on vielä pykälän isompi kori mitä Polo.
Mazdat on itselle hieman tuntemattomia, mutta tuohan ois varsin tyylikäs koppa. Onko noissa mitään lastentauteja tiedossa? Vanhemmissa ainakin korroosio oli vahvasti läsnä.
 
Tämähän on vielä pykälän isompi kori mitä Polo.
Leon vastaa Golfia kooltaan, Polon vastine Seatissa on Ibiza.

Itsellä on sekä Golf että Leon ja onhan tuo Seat selkeästi kuin pikkuveli. Golf on pehmeämpi ajettava ja tuntuu yleisesti laadukkaammalta, mutta onhan noilla hintaeroakin myös käytettynä.
 
Tämmöistä kävin eilen katsomassa (2018&1l kone ja 116hp jos oikein muistan), mutta ei ollut vielä talvirenkaita alla, niin en päässyt koeajolle. Tämähän on vielä pykälän isompi kori mitä Polo.

Mazdat on itselle hieman tuntemattomia, mutta tuohan ois varsin tyylikäs koppa. Onko noissa mitään lastentauteja tiedossa? Vanhemmissa ainakin korroosio oli vahvasti läsnä.

Kolmoskopassa ei juurikaan, toki yksilöeroja alkaa esiintyä jo tuolla iällä riippuen edellisen omistajan hoidosta.
 
Ceedistä vielä; edellinen menopeli oli 2017 1.0 5-ovinen Ceed. Ei mitään isompaa sanottavaa, kolmen vuoden aikana ei mitään remppoja, luotettava, joskin harmahtava menopeli. Kulutusta en koskaan saanut poljettua kovin alas, nykyinen Focus niinikään litraisella myllyllä hörppää reilun litran vähemmän satasella. Jokin ärsyttävä kolahtelu alustasta alkoi loppua kohti kuulumaan, kaksi eri huoltoa ei osannut äänen lähdettä paikallistaa, mutta katsastuksesta meni kuitenkin läpi huomautuksetta.
Isompi miinus täytyy antaa ääneneristyksestä, tai lähinnä sen puutteesta.
 
Omakohtaisia kokemuksia tai muuten vaan suosituksia suht taloudellisesta bensa-autosta ottaisin vastaan. 4-ovinen ois oltava ja vaikka -14 eteenpäin.
Poloa kävin koeajamassa 75hv:lla ryyditettynä ja se oli varsin oiva keskustapyörityksessä, mutta maantieajo jätti rutkasti toivomisen varaa mitä itse pääasiassa taitan.

Tällä hetkellä ajelen siis 3-sarjalaisella F31 BMW:llä, mutta ajot on toistaiseksi ainakin niin minimaaliset ettei dieselillä ole mieltä matkaa taittaa.
Jonkinnäköinen siirtymävaiheen ajokki olisi siis hakusessa. :hmm:

Uusimman korimallin Polo 95 hv koneella ja manuaaliaskilla. Melkein kuin Golf, mutta pienemmällä hintalapulla. Todennäköisesti arvonalenemakaan ei ole kummoinen.
 
^Joo, nuo uudemmat kolmepyttyiset vaikuttaisivat alustavasti kestävän suht koht OK nykymittapuulla arvioiden. Välttämällä DSG:n saattaa olla melko hyvä valinta, tosin kannattaa miettiä säästäisikö ostohinnassa valitsemalla mieluummin Fabian tai Ibizan Polon sijaan.
 
^Joo, nuo uudemmat kolmepyttyiset vaikuttaisivat alustavasti kestävän suht koht OK nykymittapuulla arvioiden. Välttämällä DSG:n saattaa olla melko hyvä valinta, tosin kannattaa miettiä säästäisikö ostohinnassa valitsemalla mieluummin Fabian tai Ibizan Polon sijaan.
Itsellä tuo VAG:in kolmepyttyinen 1.0TSI 116hv + DSG7 yli 150t ajettuna ja ollut huippumoottori 0-100 9.9sek ja kulutus itsellä kesällä 3,8-4,5 talviaikaan 4,4-5l/100km. Ei mitään ongelmia ollut moottorin/voimansiirron osalta. Hihna vaihdettu 6v/145tkm kohdalla huolto-ohjelman mukaiaesti.
 
Lähitulevaisuudessa mahdollisesti tarve autolle, jolla rullattaisiin omien ajojen lisäksi työmatkaa 110km päivässä.

Vakkari ja ilmastointi löydyttävä, vetokoukusta plussaa, hinta alle 6000€.

Dieseleistä omakohtaista kokemusta ainoastaan Renaulteista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 155
Viestejä
4 670 414
Jäsenet
76 566
Uusin jäsen
Ericata

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom