Mikä auto minulle?

Tuossa Kiassa mistä itse puhuin, ei ole öljynsyönti ongelmaa. 165 000 mittarissa ja öljyn pinta ei laske käytännössä yhtään vaihtovälin aikana.

Mulla kokemusta kahdesta Hyundai 1.6 dieselistä ja vaimolla 1.0 bensa. Samat koneet Kiassa

Öljyn kulutus kaikissa täysin olematonta ja ainut jossa laskenut tikussa noin 5 milliä on tämä 1.0 bensa. Dieselit voi tietysti laskea polttoainetta öljyn joukkoon mutta toimineet on ainakin.....toistaiseksi :cool:

Dieseleillä tullut ajettu yhteensä noin +400tkm ja vaimo bensalla 50tkm että sen kokemus on hyvin vähäistä vielä.
 
Omassa Kia CEED My21 Phevissä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään öljynlaskuja (toki ajettu vasta about 46000). Huolloissa öljy toki on vaihdettu, joten noin yleisesti en laadusta osaa sanoa mutta mitä olen sitä tikulla tarkastellut niin mitään laskuja ei ole ollut.

Sinänsä itsellä ei hirveän monesta modernista autosta ole kokemuksia, mutta pienemmällä rengastuksella aika sopivan napakka. Veikkaan että isommalla renkaallla tuntuisi vaan kovalta. Takakontti aika kevyttä peltiä (halvimman tuntuinen osa autossa) eikä hiljaisuuskaan ole paremmasta päästä mutta menee se ihan hyvin eteenpäin. Eco tila on sinänsä aika jännän tuntuinen kun tehoja tuntuu olevan kovasti hukassa jos niitä nopeasti tarvitsee polttikselta. Sähkön puolelta tehoja on ihan ok ja ajo tuntuu kivalta alemmilla nopeuksilla, mutta eco tilalla tosiaan polttis tuntuu siltä kuin puuttuisi useampi sylinteri. Sinänsä tuolla ei ole väliä, kun kaupungissa sähkö tekee ajosta napakkaa ja riittävän ripeää ja maanteillä jos haluaa ohittaa niin sport tilan saa yhdellä napilla päälle/pois ohituksen ajaksi. Aika jännä fiilis kun ihan kuin moottori vaihtuisi kun vaihtaa sport -tilan päälle. Varmaan tehty maksimaalisen bensapiheyden takia ja sinänsä ihan tykkään kun tehoja kuitenkin tarvittaessa on (vaikka ei se toki mikään tykki ole silti). Kaasuvaste yms. muuttuu niin totaalisesti. Sport nappulaa tulee siis jonkin verran käytettyä ja talvella yhdistettyä myös luistoneston pois päältä ottoon kun jäisellä hiekkatiellä peräkärry täynnä polttopuita tuolle on tarvetta esim. ylämäkiin jonkin verran. Liukkaasta pihasta läntöönkin tulee joskus käytettyä kun luistonesto on aika agressiivinen ja leikkaa tehoja nopeasti pois (esim. kunnon lumisateen jälkeen), mutta onneksi löytyy näppärä nappi tuohon niin pääsee tarvittaessa liikkeellekin.
 
Omakohtaisia kokemuksia tai muuten vaan suosituksia suht taloudellisesta bensa-autosta ottaisin vastaan. 4-ovinen ois oltava ja vaikka -14 eteenpäin.
Poloa kävin koeajamassa 75hv:lla ryyditettynä ja se oli varsin oiva keskustapyörityksessä, mutta maantieajo jätti rutkasti toivomisen varaa mitä itse pääasiassa taitan.

Tällä hetkellä ajelen siis 3-sarjalaisella F31 BMW:llä, mutta ajot on toistaiseksi ainakin niin minimaaliset ettei dieselillä ole mieltä matkaa taittaa.
Jonkinnäköinen siirtymävaiheen ajokki olisi siis hakusessa. :hmm:
 
Omakohtaisia kokemuksia tai muuten vaan suosituksia suht taloudellisesta bensa-autosta ottaisin vastaan. 4-ovinen ois oltava ja vaikka -14 eteenpäin.
Poloa kävin koeajamassa 75hv:lla ryyditettynä ja se oli varsin oiva keskustapyörityksessä, mutta maantieajo jätti rutkasti toivomisen varaa mitä itse pääasiassa taitan.

Tällä hetkellä ajelen siis 3-sarjalaisella F31 BMW:llä, mutta ajot on toistaiseksi ainakin niin minimaaliset ettei dieselillä ole mieltä matkaa taittaa.
Jonkinnäköinen siirtymävaiheen ajokki olisi siis hakusessa. :hmm:


Jos etsit taloudellista ja edes vähän ripeämmin liikkuvaa niin joku pieni korinen auto litran turbolla. Näissä kannattaa sitten ottaa selvää tyyppivioista. Esim. Ford Ecoboost ja se kuuluisi öljykylpy hihna.

Ja näissä koneissa vaikuttaa kori ja kuorma kulutukseen älyttömästi.

Näitä saa vielä uutenakin ilman Hybridi systeemeitä.
 
Seat Leon on pieniruokainen, mulla on lastutettu 1,2-litrainen kippo ja kulutus työmatka-ajossa (maantietä + kaupunkiajoa) keskimäärin 5,3 litraa satasella noin vuoden aikana.
 
Jos etsit taloudellista ja edes vähän ripeämmin liikkuvaa niin joku pieni korinen auto litran turbolla. Näissä kannattaa sitten ottaa selvää tyyppivioista. Esim. Ford Ecoboost ja se kuuluisi öljykylpy hihna.

Ja näissä koneissa vaikuttaa kori ja kuorma kulutukseen älyttömästi.

Näitä saa vielä uutenakin ilman Hybridi systeemeitä.
Kiitos vastauksesta!
Joo näitä litrasia vaggilaisia olen katsellut ja tosiaan tuon yhden jo koeajanut. Pitäs joku 110 -heppainen käydä kokeilemassa vertailun vuoksi.

Fordin Ecoboost on juu tiedossa. Niissä on tuntunut olevan paljon ongelmaa ja koko ajanhan noita pyörii konerikkoisina huutokaupat.comissa.

Kuorman suhteen ajelen 90% ajasta yksin ja jotain siirtymiä lasten kanssa. Muuten siinä ei ylimääräistä ostoskassien lisäksi kulje mukana.
 
Seat Leon on pieniruokainen, mulla on lastutettu 1,2-litrainen kippo ja kulutus työmatka-ajossa (maantietä + kaupunkiajoa) keskimäärin 5,3 litraa satasella noin vuoden aikana.
Tämmöistä kävin eilen katsomassa (2018&1l kone ja 116hp jos oikein muistan), mutta ei ollut vielä talvirenkaita alla, niin en päässyt koeajolle. Tämähän on vielä pykälän isompi kori mitä Polo.
Mazdat on itselle hieman tuntemattomia, mutta tuohan ois varsin tyylikäs koppa. Onko noissa mitään lastentauteja tiedossa? Vanhemmissa ainakin korroosio oli vahvasti läsnä.
 
Tämähän on vielä pykälän isompi kori mitä Polo.
Leon vastaa Golfia kooltaan, Polon vastine Seatissa on Ibiza.

Itsellä on sekä Golf että Leon ja onhan tuo Seat selkeästi kuin pikkuveli. Golf on pehmeämpi ajettava ja tuntuu yleisesti laadukkaammalta, mutta onhan noilla hintaeroakin myös käytettynä.
 
Tämmöistä kävin eilen katsomassa (2018&1l kone ja 116hp jos oikein muistan), mutta ei ollut vielä talvirenkaita alla, niin en päässyt koeajolle. Tämähän on vielä pykälän isompi kori mitä Polo.

Mazdat on itselle hieman tuntemattomia, mutta tuohan ois varsin tyylikäs koppa. Onko noissa mitään lastentauteja tiedossa? Vanhemmissa ainakin korroosio oli vahvasti läsnä.

Kolmoskopassa ei juurikaan, toki yksilöeroja alkaa esiintyä jo tuolla iällä riippuen edellisen omistajan hoidosta.
 
Ceedistä vielä; edellinen menopeli oli 2017 1.0 5-ovinen Ceed. Ei mitään isompaa sanottavaa, kolmen vuoden aikana ei mitään remppoja, luotettava, joskin harmahtava menopeli. Kulutusta en koskaan saanut poljettua kovin alas, nykyinen Focus niinikään litraisella myllyllä hörppää reilun litran vähemmän satasella. Jokin ärsyttävä kolahtelu alustasta alkoi loppua kohti kuulumaan, kaksi eri huoltoa ei osannut äänen lähdettä paikallistaa, mutta katsastuksesta meni kuitenkin läpi huomautuksetta.
Isompi miinus täytyy antaa ääneneristyksestä, tai lähinnä sen puutteesta.
 
Omakohtaisia kokemuksia tai muuten vaan suosituksia suht taloudellisesta bensa-autosta ottaisin vastaan. 4-ovinen ois oltava ja vaikka -14 eteenpäin.
Poloa kävin koeajamassa 75hv:lla ryyditettynä ja se oli varsin oiva keskustapyörityksessä, mutta maantieajo jätti rutkasti toivomisen varaa mitä itse pääasiassa taitan.

Tällä hetkellä ajelen siis 3-sarjalaisella F31 BMW:llä, mutta ajot on toistaiseksi ainakin niin minimaaliset ettei dieselillä ole mieltä matkaa taittaa.
Jonkinnäköinen siirtymävaiheen ajokki olisi siis hakusessa. :hmm:

Uusimman korimallin Polo 95 hv koneella ja manuaaliaskilla. Melkein kuin Golf, mutta pienemmällä hintalapulla. Todennäköisesti arvonalenemakaan ei ole kummoinen.
 
^Joo, nuo uudemmat kolmepyttyiset vaikuttaisivat alustavasti kestävän suht koht OK nykymittapuulla arvioiden. Välttämällä DSG:n saattaa olla melko hyvä valinta, tosin kannattaa miettiä säästäisikö ostohinnassa valitsemalla mieluummin Fabian tai Ibizan Polon sijaan.
 
^Joo, nuo uudemmat kolmepyttyiset vaikuttaisivat alustavasti kestävän suht koht OK nykymittapuulla arvioiden. Välttämällä DSG:n saattaa olla melko hyvä valinta, tosin kannattaa miettiä säästäisikö ostohinnassa valitsemalla mieluummin Fabian tai Ibizan Polon sijaan.
Itsellä tuo VAG:in kolmepyttyinen 1.0TSI 116hv + DSG7 yli 150t ajettuna ja ollut huippumoottori 0-100 9.9sek ja kulutus itsellä kesällä 3,8-4,5 talviaikaan 4,4-5l/100km. Ei mitään ongelmia ollut moottorin/voimansiirron osalta. Hihna vaihdettu 6v/145tkm kohdalla huolto-ohjelman mukaiaesti.
 
Lähitulevaisuudessa mahdollisesti tarve autolle, jolla rullattaisiin omien ajojen lisäksi työmatkaa 110km päivässä.

Vakkari ja ilmastointi löydyttävä, vetokoukusta plussaa, hinta alle 6000€.

Dieseleistä omakohtaista kokemusta ainoastaan Renaulteista.
 

"Jos" on myös vaihteistoon tehty öljynvaihtoja. Ainakin uudemmissa Relluissa se kuuluu huolto-ohjelmaan.


Tarkista pohjan ruosteet, yleiskunto.



Siinä nyt muutama mieleen tullut esimerkki valintaryhmästä. Ja aina voi yrittää koittaa voittaa jotain 30€/arpapipo/osallistuminen
 
Lähitulevaisuudessa mahdollisesti tarve autolle, jolla rullattaisiin omien ajojen lisäksi työmatkaa 110km päivässä.

Vakkari ja ilmastointi löydyttävä, vetokoukusta plussaa, hinta alle 6000€.

Dieseleistä omakohtaista kokemusta ainoastaan Renaulteista.
Passat B7 1.6 TDI tai 2.0 TDI. Perusvarmoja pelejä. Tai Octavia 1.6 TDI.


Tai Mondeo mk4 2.0 TDCI. Ehkä jopa vielä luotettavampia kuin vagit, johtuen siitä että ovat osittain vielä vanhempaa tekniikkaa kuin nuo ylläolevat. Saman ikäiset vag-konsernin autot sen sijaan tuntuu "tuoreemmilta". Fordia voi löytyä vähän halvemmalla kuin vaggia.. Myös 1.8 TDCI ihan OK kone, ja 1.6 TDCI:n uskaltaisin myös ostaa.


Kaikki nämä hyviä matka-autoja ja menevät pienellä kulutuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Lähitulevaisuudessa mahdollisesti tarve autolle, jolla rullattaisiin omien ajojen lisäksi työmatkaa 110km päivässä.

Vakkari ja ilmastointi löydyttävä, vetokoukusta plussaa, hinta alle 6000€.

Dieseleistä omakohtaista kokemusta ainoastaan Renaulteista.

Avensis t27 2.0d4d ajoin 296 -> 370tkm öljynvaihdoilla ja takajarrurempalla.
 
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, Renaulteja ja Fordeja olinkin jo katsellut, muut menevät nyt tutkintaan.
 
On tullut vähän etsittyä farmaria 15-20ke budjetilla. Kilometrejä tulee sellainen 15tkm vuodessa eli bensalla mennään. Homma on oikeastaan kaventunut kahteen malliin:

Ford Focus Wagon 2019/2020 Titanium, 125hv 1.0 EcoBoost manuaali/automaatti, alle 80tkm ajettuna
Volkswagen Golf Variant 2019 Comfortline, 115hv TSI DSG, alle 80tkm ajettuna

Golf on tylsääkin tylsempi ja TSI/DSG ongelmat on jääneet takaraivoon kummittelemaan. Focus miellyttää enemmän mutta EcoBoomeistakin löytyy paljon kauhutarinoita. Focus IV:ssä kuitenkin ilmeisesti paranneltu kone.

Mitä sanoo arvon raati luotettavuuden näkökulmasta ja miksei muutenkin? Tai onko heittää muuta ehdotusta? En ole missään määrin autoihmisiä, joten nyt mennään enimmäkseen hinta, luotettavuus ja käytännöllisyys edellä.
 
tuo 1.0 TSI VAG:lta taitaa olla viaton kone ja todella pihi verrattuna Fordiin. Itse ottaisin tuon kuitenkin manuaalina jolloin pitäisi olla aika luotettava peli.
 
Itsellä oli 2017 vuoden Astra farkku innovation plussana ajossa 4 vuotta noin luokkaa 2019-2023 välissä. Huolettomin auto tähän astisista. Perushuollot ja renkaiden vaihdot riitti. Takapenkin tilat olivat yllättävän hyvät. Ja oli ihan 1.0 turbo. Kannattaa käydä koeajamassa.
 
@osmoossi Kävisin kokeilemassa uuden Corollan noilla spekseillä, kilsoja joutunee ottamaan karvan enemmän, mutta melkein luottaisin enemmän reilun satasen ajettuun Corollaan kuin vajaan satasen ajettuun Golfiin tai Focukseen. Ja tämä siis jos se ajettavuus ei ollut hirveän korkealla kriteereissä, en ole uutta Corollaa ajanut mutta jos se on yhtään kuin muut uudet Toyotat niin se on ihan ok, mutta ei mikään ajonautinto.
 
On tullut vähän etsittyä farmaria 15-20ke budjetilla. Kilometrejä tulee sellainen 15tkm vuodessa eli bensalla mennään. Homma on oikeastaan kaventunut kahteen malliin:

Ford Focus Wagon 2019/2020 Titanium, 125hv 1.0 EcoBoost manuaali/automaatti, alle 80tkm ajettuna
Volkswagen Golf Variant 2019 Comfortline, 115hv TSI DSG, alle 80tkm ajettuna

Golf on tylsääkin tylsempi ja TSI/DSG ongelmat on jääneet takaraivoon kummittelemaan. Focus miellyttää enemmän mutta EcoBoomeistakin löytyy paljon kauhutarinoita. Focus IV:ssä kuitenkin ilmeisesti paranneltu kone.

Mitä sanoo arvon raati luotettavuuden näkökulmasta ja miksei muutenkin? Tai onko heittää muuta ehdotusta? En ole missään määrin autoihmisiä, joten nyt mennään enimmäkseen hinta, luotettavuus ja käytännöllisyys edellä.
Kaverin -19 mallinen focus 1.0 active on sillä toiminut nyt ~120-130tkm moitteetta, hänen aikasempi -15 mallinen oli heikompaa laatua, kun kääntyvät ajovalot reistaili ja moottorikin oli pariin otteeseen fiksattavana. Kai ne ecoboostit on saatu paremmiksi, herkkiähän ne oli öljynvaihdoille 10v sitten ainakin kun itselläkin oli 1.6 mondeossa.
 
Ei ole tällä hetkellä juurikaan oikeaa tarvetta autolle, mutta mietinnässä silti jonkin auton hankinta koska tykkään käydä silloin tällöin ajelulla ihan muuten vain. Minkähänlaista autoa kannattaisi katsella, jos haluaisi jonkin hauskan ajettavan kohtuullisen halvalla? Vai onko tämä ihan pöljä idea kaiken kaikkiaan?

Esim. tällaisia hieman vanhempia 2-ovisia bemareita ja mersuja näyttäisi saavan ihan kohtuulliseen hintaan, mutta minkähänlaisia pommeja nämä on? Auton ei tarvisi olla kovin luotettava, mutta kunhan nyt ei ainakaan ihan heti leviäisi käsiin.


Toisaalta mietityttää, että voisiko jokin tämän Saabin tyyppinen kyhäelmä olla hauska, mutta vähän epäilyttää että kuinkahan paljon huoltoa tuollainen tulisi vaatimaan. Ei ole tiloja joissa voisi itse mitään ihmeempää tehdä, joten korjaamolle pitäisi viedä, ja kustannukset voi kasvaa sen takia aika suuriksi :nb:


Tässä siis vain pari esimerkkiä siitä, minkälaista olisi tarjolla. 10k-20k € luokassa alkaakin sitten olla jo huomattavasti enemmän valinnanvaraa. En tiedä minkälainen esim. tällainen bemari sitten olisi, mutta tuossakin alkaa olla jo aika paljon kilometrejä.

 
Kannattaa muista aina se että auton hankintahinnan lisäksi omistamiseen liittyy reilusti muitakin kuluja. Osaisitko yhtään arvioida paljonko kilometrejä tulisi näiden satunnaisten ajojen osalta? Jos ei nyt vuosi, niin edes kuukausitasolla? Silloin voisi auton satunnaisvuokraaminen olla järkevä vaihtoehto, ja kustannustehokkaampi. Toki, kerran kun autoon tottuu, on siitä aina vaikeampi luopua. Omassa lähipiirissä jengi ajelee 300m kauppareissuja autolla, joskus vielä useamman kerran päivässä.
 
Kannattaa muista aina se että auton hankintahinnan lisäksi omistamiseen liittyy reilusti muitakin kuluja. Osaisitko yhtään arvioida paljonko kilometrejä tulisi näiden satunnaisten ajojen osalta? Jos ei nyt vuosi, niin edes kuukausitasolla? Silloin voisi auton satunnaisvuokraaminen olla järkevä vaihtoehto, ja kustannustehokkaampi. Toki, kerran kun autoon tottuu, on siitä aina vaikeampi luopua. Omassa lähipiirissä jengi ajelee 300m kauppareissuja autolla, joskus vielä useamman kerran päivässä.
Joo on tiedossa että vakuutus + vero on helposti noin 100€/kk ja siihen päälle polttoaine, huollot, katsastus jne. Vähän hankala arvioida että paljonko ajoa tulisi, mutta varmaankin jotain 5000 - 10000 km välillä vuoteen.

Rahan tuhlaustahan tämä olisi joka tapauksessa, kun oikeaa tarvetta ei oikeastaan ole.
 
Joo on tiedossa että vakuutus + vero on helposti noin 100€/kk ja siihen päälle polttoaine, huollot, katsastus jne. Vähän hankala arvioida että paljonko ajoa tulisi, mutta varmaankin jotain 5000 - 10000 km välillä vuoteen.

Rahan tuhlaustahan tämä olisi joka tapauksessa, kun oikeaa tarvetta ei oikeastaan ole.
Tää tulee vähän laatikon ulkopuolelta - eikä osu edes oikeaan ketjuun. Mutta osta moottoripyörä! Ellet juurikin nauti talvipakkasilla ympäriinsä huristelusta. :) Jos ei ole korttia niin viidellä tonnilla saat kortin ja pääset jo ihan valkkaamaan pyöristä mieluisan tyylistä.

Esim itse möin täysin käyttis kyykkypyörän (Suzuki gsx-r 750) tonnilla kun uusi oli jo pihassa. Vakuutukset vuodessa olikohan 350e osakaskon kanssa.
 
Avoauto on hyvä valinta autoksi, millä on mukava ajella viikonloppuisin. Katto alas ja voi kuunnella musiikkia ja linnun laulua.

Vanha Mersu on helppo korjata itse, mutta voi siinä olla kaikenlaista ja osat maksaa älyttömästi, jos uutena ostat. Purkuosaa ja itse korjaa, niin sitten sellaista voi liikenteessä pitää, ellei ruoste tule ongelmaksi. Itse esim. korjasin mun CLK:n rättikaton vaijerin ja nyt on 24v vanha auto, joss katto toimii niinkuin pitääkin. Käytettynäkin osa oli 100e ja uutena reilusti enemmän.
 
Ostat jonkun tulevan klassikon tai klassikon jonka arvo alkaa nousta. Eli hyvämaineinen erikoismalli. Voi olla että maksaa hiukan enemmän hankkia, mutta saat aina rahasi takaisin. Jos pidät tarpeeksi kauan hyvässä kunnossa, saat vielä voittoakin. Itse myin Teslan ja koska tarvitsin kuitenkin auton, ostin tilalle museorekatun 1990 MX-5:n. Tuosta saa aina rahansa pois, ajo halpaa, vakuutukset minimaaliset, ei veroja jne jne jne. Itsellä oli mielessä Cosworth Fordit, MX:t ja muut vastaavat. Päädyin MX-5:een koska osien saatavuus on loistava ja hinnat alkavat noissa vanhemmissa luukkulamppuisissa kivuta todella kovaa vauhtia. Plus on hyvän ajettavuuden omaava 50-50 painojakauman omaava avoauto jolla voi ajaa laillisissa nopeuksissa kaasu pohjassa ja nauttia imuäänistä ja fiiliksestä. Ja jos into tehon perään iskee, on noita jopa museokilvissä turbolla/remmiahtimella.
 
Ostat jonkun tulevan klassikon tai klassikon jonka arvo alkaa nousta. Eli hyvämaineinen erikoismalli. Voi olla että maksaa hiukan enemmän hankkia, mutta saat aina rahasi takaisin. Jos pidät tarpeeksi kauan hyvässä kunnossa, saat vielä voittoakin. Itse myin Teslan ja koska tarvitsin kuitenkin auton, ostin tilalle museorekatun 1990 MX-5:n. Tuosta saa aina rahansa pois, ajo halpaa, vakuutukset minimaaliset, ei veroja jne jne jne. Itsellä oli mielessä Cosworth Fordit, MX:t ja muut vastaavat. Päädyin MX-5:een koska osien saatavuus on loistava ja hinnat alkavat noissa vanhemmissa luukkulamppuisissa kivuta todella kovaa vauhtia. Plus on hyvän ajettavuuden omaava 50-50 painojakauman omaava avoauto jolla voi ajaa laillisissa nopeuksissa kaasu pohjassa ja nauttia imuäänistä ja fiiliksestä. Ja jos into tehon perään iskee, on noita jopa museokilvissä turbolla/remmiahtimella.
Voisi toki katsella että jos tällainen löytyisi jostain. Mikään kiirehän tässä ei varsinaisesti ole.
 
Joku vanhempi urheilullinen japsi voisi noin yleisesti olla aika hauska peli. Jotain tyyliin Mazda RX-7/8 tai MX-5, Nissanin Skylinet, Silviat tai esim. 300ZX. Paljon muitakin on. Hyvässä ja suht alkuperäisessä kunnossa olevat alkaa vain kai olla aika harvinaisia ja myös hinnoissa.
 
Autonvaihto edessä. Nykyinen -16 308 pösö farkku ollut omaan ajoon hyvä mutta käymässä sisätiloiltaan pieneksi. Nimenomaan takapenkille kaivataan lisää tilaa. Kontti ollut ihan riittävä, tosin eihän se lisätila sielläkään haittaisi.
Etsinnässä suunnilleen: automaatti, noin vm2020, Bensa tai lataushybridi, alle 100tkm ajettu, tilava matkustamo. Max budjetti varmaan 30000e paikkeilla.
Omia ajoja tulee noin 10-15tkm vuodessa.
Tähän mennessä katsellut: passat, kia optima, mondeo, v60. Onko näissä tiedossa jotain sudenkuoppia?
Muutenkin ehdotuksia otetaan mielellään vastaan
 
Autonvaihto edessä. Nykyinen -16 308 pösö farkku ollut omaan ajoon hyvä mutta käymässä sisätiloiltaan pieneksi. Nimenomaan takapenkille kaivataan lisää tilaa. Kontti ollut ihan riittävä, tosin eihän se lisätila sielläkään haittaisi.
Etsinnässä suunnilleen: automaatti, noin vm2020, Bensa tai lataushybridi, alle 100tkm ajettu, tilava matkustamo. Max budjetti varmaan 30000e paikkeilla.
Omia ajoja tulee noin 10-15tkm vuodessa.
Tähän mennessä katsellut: passat, kia optima, mondeo, v60. Onko näissä tiedossa jotain sudenkuoppia?
Muutenkin ehdotuksia otetaan mielellään vastaan

Ainakin Kian osalta kannattaa syynätä huoltokirja todella tarkkaan jos se se 7v/150tkm tehdastakuu kiinnostaa. Ovat nimittäin erittäin nuivia sen suhteen, että jos yksikään 15tkm/1v määräaikaishuolto on mennyt yli niin tehdastakuu raukeaa. Tuntuu, että valitettavan monella on käynyt juuri Optiman kanssa tuo, että jollain hulivilipetterillä liisarina Ruotsissa ollut Optima uitetaan Suomeen ja myydään "merkkihuollettuna", vaikka huolto-ohjelma on ylitetty ja tehdastakuu mennyt.

t. nimim. kantapään kautta

Muuten kyllä ollut Optima ihan kiva auto.
 
Joku vanhempi urheilullinen japsi voisi noin yleisesti olla aika hauska peli. Jotain tyyliin Mazda RX-7/8 tai MX-5, Nissanin Skylinet, Silviat tai esim. 300ZX. Paljon muitakin on. Hyvässä ja suht alkuperäisessä kunnossa olevat alkaa vain kai olla aika harvinaisia ja myös hinnoissa.
Jos sattuu olemaan aavituksen perustekkiläistä paksumpi pinkka niin tästä klassikko leksa. Jos tuo auton Suomeen niin verottajakin tykkää :p
 
Ainakin Kian osalta kannattaa syynätä huoltokirja todella tarkkaan jos se se 7v/150tkm tehdastakuu kiinnostaa. Ovat nimittäin erittäin nuivia sen suhteen, että jos yksikään 15tkm/1v määräaikaishuolto on mennyt yli niin tehdastakuu raukeaa. Tuntuu, että valitettavan monella on käynyt juuri Optiman kanssa tuo, että jollain hulivilipetterillä liisarina Ruotsissa ollut Optima uitetaan Suomeen ja myydään "merkkihuollettuna", vaikka huolto-ohjelma on ylitetty ja tehdastakuu mennyt.

t. nimim. kantapään kautta

Muuten kyllä ollut Optima ihan kiva auto.


Olin mukana kun tuttu osti pikku Kian ja myyjä painotti varmaan sata kertaa samaa asiaa että huollot sitten ajallaan.

Jännä kyllä kun meillä on jo kolmas Hyundai ja koskaan ei ole myyjä maininnut huolloista mitään. Saman konsernin tuotteita mutta yleensä vain 5v takuu (itsellä poikkeus jossa 7v ilman km rajaa, joku kampanja) muutamia takuujuttuja ollut ja kaikki on korjattu tyyliin "joo tilataan osa ja laitetaan kuntoon"
 
Mitäs mieltä porukka on tästä mersusta ja hintapolitiikasta? Varsin siistikuntoisen näköinen ja varmatoimisella m271 moottorilla pois lukien jakoketjuongelmat - tuohon on ketju ilmoituksen mukaan vaihdettu vastikään.
Kilsoihin ja auton muuhun kuntoon nähden mietityttää kulahtanut ratti ja vaihdekeppi. Katsoin että auto on ensirekisteröity suomeen vuonna 2017.
 
On tullut vähän etsittyä farmaria 15-20ke budjetilla. Kilometrejä tulee sellainen 15tkm vuodessa eli bensalla mennään. Homma on oikeastaan kaventunut kahteen malliin:

Ford Focus Wagon 2019/2020 Titanium, 125hv 1.0 EcoBoost manuaali/automaatti, alle 80tkm ajettuna
Volkswagen Golf Variant 2019 Comfortline, 115hv TSI DSG, alle 80tkm ajettuna

Golf on tylsääkin tylsempi ja TSI/DSG ongelmat on jääneet takaraivoon kummittelemaan. Focus miellyttää enemmän mutta EcoBoomeistakin löytyy paljon kauhutarinoita. Focus IV:ssä kuitenkin ilmeisesti paranneltu kone.

Mitä sanoo arvon raati luotettavuuden näkökulmasta ja miksei muutenkin? Tai onko heittää muuta ehdotusta? En ole missään määrin autoihmisiä, joten nyt mennään enimmäkseen hinta, luotettavuus ja käytännöllisyys edellä.
Opel Astra & Honda Civic
 
Mitäs mieltä porukka on tästä mersusta ja hintapolitiikasta? Varsin siistikuntoisen näköinen ja varmatoimisella m271 moottorilla pois lukien jakoketjuongelmat - tuohon on ketju ilmoituksen mukaan vaihdettu vastikään.
Kilsoihin ja auton muuhun kuntoon nähden mietityttää kulahtanut ratti ja vaihdekeppi. Katsoin että auto on ensirekisteröity suomeen vuonna 2017.
Onko tässä mallissa siis jotain erityistä, miksi juuri tämä? Saksantuonti ja ratti + vaihdekeppi todella kulahtaneet kilsoihin nähden, voihan se toki olla että aikaisemmat omistajat ovat hieroneet tuota rattia ja lepuuttaneet kättä vaihdekepillä.
 
nyt löytyy yaris y20 2019 ja olis tarvetta toiselle autolle ja kun ei ole taitoa itse autoja fixailla niin varmaan pitäydyttävä toyotassa ja ei ainakaan tässä ole ollut mitään vikaa vaikka tottakai ajomukavuus pienellä autolla on mitä on niin nyt olis tarvetta perheelle toiselle autolle ja hintahaarukka 15-20k ja sais olla automaatti toyota, onko ehdotuksia? päijät-hämeelta tai lähistöltä jos saisi käydä hakee olis best niin ei tarttis mihkään lappeen tehdä reissua. Bensalla mennään myös niin ei tarvitse miettiä hybrid akkuja tai diesel veroja kun ei tule paljoa ajettua. kävi jo mielessä ostaa toinen samanlainen yaris :hmm:
 
nyt löytyy yaris y20 2019 ja olis tarvetta toiselle autolle ja kun ei ole taitoa itse autoja fixailla niin varmaan pitäydyttävä toyotassa ja ei ainakaan tässä ole ollut mitään vikaa vaikka tottakai ajomukavuus pienellä autolla on mitä on niin nyt olis tarvetta perheelle toiselle autolle ja hintahaarukka 15-20k ja sais olla automaatti toyota, onko ehdotuksia? päijät-hämeelta tai lähistöltä jos saisi käydä hakee olis best niin ei tarttis mihkään lappeen tehdä reissua. Bensalla mennään myös niin ei tarvitse miettiä hybrid akkuja tai diesel veroja kun ei tule paljoa ajettua. kävi jo mielessä ostaa toinen samanlainen yaris :hmm:
Uusimman korimallin Yaris on ihan siedettävä ajaa (edeltävä olo paljon huonompi), joten miksi ei jos tilat riittää ja ihmeitä ei ajettavuudelta odota.

Harkitsisin kyllä se Hybridin listalle ottamista, paljon mukavampi kuin perus automaatti-bensa ja ei ole mitenkään vikaherkkä ollut. Kalliit akku-huolet mistä saa lukea liittyy pluggarien litium akkuihin, todella harvoin noissa itse lataavien pilkuakuissa mitään on, ja silloin tosi harvoin jos on niin ei sen uusiminen maksa sen enempää kuin joku isompi vaihteisto tai koneremppa joka bensaan voi tulla.
 
nyt löytyy yaris y20 2019 ja olis tarvetta toiselle autolle ja kun ei ole taitoa itse autoja fixailla niin varmaan pitäydyttävä toyotassa ja ei ainakaan tässä ole ollut mitään vikaa vaikka tottakai ajomukavuus pienellä autolla on mitä on niin nyt olis tarvetta perheelle toiselle autolle ja hintahaarukka 15-20k ja sais olla automaatti toyota, onko ehdotuksia? päijät-hämeelta tai lähistöltä jos saisi käydä hakee olis best niin ei tarttis mihkään lappeen tehdä reissua. Bensalla mennään myös niin ei tarvitse miettiä hybrid akkuja tai diesel veroja kun ei tule paljoa ajettua. kävi jo mielessä ostaa toinen samanlainen yaris :hmm:

Jos ei taitoa fiksailla niin tiesithän että uusi Yaris on just tullut tai tulossa. Menee hieman yli budjetin kuitenkin.

Jos merkkiä vaihdat ja hintaluokka tuo niin omilla kestävyys ja takuujuttujen kokemuksella heittäisin Hyundai I30 ja uudempi 2020 malli. Tämän voi saada jopa sillä isommalla koneella tuohon hintaan.

Kia Ceed vastaavalla koneella voi olla jopa halvempi.

Näissä siis etuna se että takuut voimassa jos autot huollettuja. Ajettavuudesta en sano mitään mutta käy kokeilemassa.
 
hommattiin toyota auris 2016 1.8 hybridi, saapi nähdä millaiseksi autoksi koitui 2025 seuraava katsastus. Tässä markkinoitiin ainakin tuota toyota approved takuuta vuodeksi niin ei kai tämä ihan pommiksi pitäisi osottautua.
 
hommattiin toyota auris 2016 1.8 hybridi, saapi nähdä millaiseksi autoksi koitui 2025 seuraava katsastus. Tässä markkinoitiin ainakin tuota toyota approved takuuta vuodeksi niin ei kai tämä ihan pommiksi pitäisi osottautua.
Onhan tuossa se relax turvakin voimassa vielä pari vuotta jos käyttää toyotalla huollossa, muistaakseni se kattoi ainakin isoimmat komponentit
 
Mitäs mieltä porukka on tästä mersusta ja hintapolitiikasta? Varsin siistikuntoisen näköinen ja varmatoimisella m271 moottorilla pois lukien jakoketjuongelmat - tuohon on ketju ilmoituksen mukaan vaihdettu vastikään.
Kilsoihin ja auton muuhun kuntoon nähden mietityttää kulahtanut ratti ja vaihdekeppi. Katsoin että auto on ensirekisteröity suomeen vuonna 2017.
Ikä alkaa painaa ja se ruoste... Jos remonttihammasta ei kolota, niin katsele suosiolla uudempia.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 179
Viestejä
4 421 967
Jäsenet
73 297
Uusin jäsen
Kanezki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom