Mikä auto minulle?


"Jos" on myös vaihteistoon tehty öljynvaihtoja. Ainakin uudemmissa Relluissa se kuuluu huolto-ohjelmaan.


Tarkista pohjan ruosteet, yleiskunto.



Siinä nyt muutama mieleen tullut esimerkki valintaryhmästä. Ja aina voi yrittää koittaa voittaa jotain 30€/arpapipo/osallistuminen
 
Lähitulevaisuudessa mahdollisesti tarve autolle, jolla rullattaisiin omien ajojen lisäksi työmatkaa 110km päivässä.

Vakkari ja ilmastointi löydyttävä, vetokoukusta plussaa, hinta alle 6000€.

Dieseleistä omakohtaista kokemusta ainoastaan Renaulteista.
Passat B7 1.6 TDI tai 2.0 TDI. Perusvarmoja pelejä. Tai Octavia 1.6 TDI.


Tai Mondeo mk4 2.0 TDCI. Ehkä jopa vielä luotettavampia kuin vagit, johtuen siitä että ovat osittain vielä vanhempaa tekniikkaa kuin nuo ylläolevat. Saman ikäiset vag-konsernin autot sen sijaan tuntuu "tuoreemmilta". Fordia voi löytyä vähän halvemmalla kuin vaggia.. Myös 1.8 TDCI ihan OK kone, ja 1.6 TDCI:n uskaltaisin myös ostaa.


Kaikki nämä hyviä matka-autoja ja menevät pienellä kulutuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Lähitulevaisuudessa mahdollisesti tarve autolle, jolla rullattaisiin omien ajojen lisäksi työmatkaa 110km päivässä.

Vakkari ja ilmastointi löydyttävä, vetokoukusta plussaa, hinta alle 6000€.

Dieseleistä omakohtaista kokemusta ainoastaan Renaulteista.

Avensis t27 2.0d4d ajoin 296 -> 370tkm öljynvaihdoilla ja takajarrurempalla.
 
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä, Renaulteja ja Fordeja olinkin jo katsellut, muut menevät nyt tutkintaan.
 
On tullut vähän etsittyä farmaria 15-20ke budjetilla. Kilometrejä tulee sellainen 15tkm vuodessa eli bensalla mennään. Homma on oikeastaan kaventunut kahteen malliin:

Ford Focus Wagon 2019/2020 Titanium, 125hv 1.0 EcoBoost manuaali/automaatti, alle 80tkm ajettuna
Volkswagen Golf Variant 2019 Comfortline, 115hv TSI DSG, alle 80tkm ajettuna

Golf on tylsääkin tylsempi ja TSI/DSG ongelmat on jääneet takaraivoon kummittelemaan. Focus miellyttää enemmän mutta EcoBoomeistakin löytyy paljon kauhutarinoita. Focus IV:ssä kuitenkin ilmeisesti paranneltu kone.

Mitä sanoo arvon raati luotettavuuden näkökulmasta ja miksei muutenkin? Tai onko heittää muuta ehdotusta? En ole missään määrin autoihmisiä, joten nyt mennään enimmäkseen hinta, luotettavuus ja käytännöllisyys edellä.
 
tuo 1.0 TSI VAG:lta taitaa olla viaton kone ja todella pihi verrattuna Fordiin. Itse ottaisin tuon kuitenkin manuaalina jolloin pitäisi olla aika luotettava peli.
 
Itsellä oli 2017 vuoden Astra farkku innovation plussana ajossa 4 vuotta noin luokkaa 2019-2023 välissä. Huolettomin auto tähän astisista. Perushuollot ja renkaiden vaihdot riitti. Takapenkin tilat olivat yllättävän hyvät. Ja oli ihan 1.0 turbo. Kannattaa käydä koeajamassa.
 
@osmoossi Kävisin kokeilemassa uuden Corollan noilla spekseillä, kilsoja joutunee ottamaan karvan enemmän, mutta melkein luottaisin enemmän reilun satasen ajettuun Corollaan kuin vajaan satasen ajettuun Golfiin tai Focukseen. Ja tämä siis jos se ajettavuus ei ollut hirveän korkealla kriteereissä, en ole uutta Corollaa ajanut mutta jos se on yhtään kuin muut uudet Toyotat niin se on ihan ok, mutta ei mikään ajonautinto.
 
On tullut vähän etsittyä farmaria 15-20ke budjetilla. Kilometrejä tulee sellainen 15tkm vuodessa eli bensalla mennään. Homma on oikeastaan kaventunut kahteen malliin:

Ford Focus Wagon 2019/2020 Titanium, 125hv 1.0 EcoBoost manuaali/automaatti, alle 80tkm ajettuna
Volkswagen Golf Variant 2019 Comfortline, 115hv TSI DSG, alle 80tkm ajettuna

Golf on tylsääkin tylsempi ja TSI/DSG ongelmat on jääneet takaraivoon kummittelemaan. Focus miellyttää enemmän mutta EcoBoomeistakin löytyy paljon kauhutarinoita. Focus IV:ssä kuitenkin ilmeisesti paranneltu kone.

Mitä sanoo arvon raati luotettavuuden näkökulmasta ja miksei muutenkin? Tai onko heittää muuta ehdotusta? En ole missään määrin autoihmisiä, joten nyt mennään enimmäkseen hinta, luotettavuus ja käytännöllisyys edellä.
Kaverin -19 mallinen focus 1.0 active on sillä toiminut nyt ~120-130tkm moitteetta, hänen aikasempi -15 mallinen oli heikompaa laatua, kun kääntyvät ajovalot reistaili ja moottorikin oli pariin otteeseen fiksattavana. Kai ne ecoboostit on saatu paremmiksi, herkkiähän ne oli öljynvaihdoille 10v sitten ainakin kun itselläkin oli 1.6 mondeossa.
 
Ei ole tällä hetkellä juurikaan oikeaa tarvetta autolle, mutta mietinnässä silti jonkin auton hankinta koska tykkään käydä silloin tällöin ajelulla ihan muuten vain. Minkähänlaista autoa kannattaisi katsella, jos haluaisi jonkin hauskan ajettavan kohtuullisen halvalla? Vai onko tämä ihan pöljä idea kaiken kaikkiaan?

Esim. tällaisia hieman vanhempia 2-ovisia bemareita ja mersuja näyttäisi saavan ihan kohtuulliseen hintaan, mutta minkähänlaisia pommeja nämä on? Auton ei tarvisi olla kovin luotettava, mutta kunhan nyt ei ainakaan ihan heti leviäisi käsiin.


Toisaalta mietityttää, että voisiko jokin tämän Saabin tyyppinen kyhäelmä olla hauska, mutta vähän epäilyttää että kuinkahan paljon huoltoa tuollainen tulisi vaatimaan. Ei ole tiloja joissa voisi itse mitään ihmeempää tehdä, joten korjaamolle pitäisi viedä, ja kustannukset voi kasvaa sen takia aika suuriksi :nb:


Tässä siis vain pari esimerkkiä siitä, minkälaista olisi tarjolla. 10k-20k € luokassa alkaakin sitten olla jo huomattavasti enemmän valinnanvaraa. En tiedä minkälainen esim. tällainen bemari sitten olisi, mutta tuossakin alkaa olla jo aika paljon kilometrejä.

 
Kannattaa muista aina se että auton hankintahinnan lisäksi omistamiseen liittyy reilusti muitakin kuluja. Osaisitko yhtään arvioida paljonko kilometrejä tulisi näiden satunnaisten ajojen osalta? Jos ei nyt vuosi, niin edes kuukausitasolla? Silloin voisi auton satunnaisvuokraaminen olla järkevä vaihtoehto, ja kustannustehokkaampi. Toki, kerran kun autoon tottuu, on siitä aina vaikeampi luopua. Omassa lähipiirissä jengi ajelee 300m kauppareissuja autolla, joskus vielä useamman kerran päivässä.
 
Kannattaa muista aina se että auton hankintahinnan lisäksi omistamiseen liittyy reilusti muitakin kuluja. Osaisitko yhtään arvioida paljonko kilometrejä tulisi näiden satunnaisten ajojen osalta? Jos ei nyt vuosi, niin edes kuukausitasolla? Silloin voisi auton satunnaisvuokraaminen olla järkevä vaihtoehto, ja kustannustehokkaampi. Toki, kerran kun autoon tottuu, on siitä aina vaikeampi luopua. Omassa lähipiirissä jengi ajelee 300m kauppareissuja autolla, joskus vielä useamman kerran päivässä.
Joo on tiedossa että vakuutus + vero on helposti noin 100€/kk ja siihen päälle polttoaine, huollot, katsastus jne. Vähän hankala arvioida että paljonko ajoa tulisi, mutta varmaankin jotain 5000 - 10000 km välillä vuoteen.

Rahan tuhlaustahan tämä olisi joka tapauksessa, kun oikeaa tarvetta ei oikeastaan ole.
 
Joo on tiedossa että vakuutus + vero on helposti noin 100€/kk ja siihen päälle polttoaine, huollot, katsastus jne. Vähän hankala arvioida että paljonko ajoa tulisi, mutta varmaankin jotain 5000 - 10000 km välillä vuoteen.

Rahan tuhlaustahan tämä olisi joka tapauksessa, kun oikeaa tarvetta ei oikeastaan ole.
Tää tulee vähän laatikon ulkopuolelta - eikä osu edes oikeaan ketjuun. Mutta osta moottoripyörä! Ellet juurikin nauti talvipakkasilla ympäriinsä huristelusta. :) Jos ei ole korttia niin viidellä tonnilla saat kortin ja pääset jo ihan valkkaamaan pyöristä mieluisan tyylistä.

Esim itse möin täysin käyttis kyykkypyörän (Suzuki gsx-r 750) tonnilla kun uusi oli jo pihassa. Vakuutukset vuodessa olikohan 350e osakaskon kanssa.
 
Avoauto on hyvä valinta autoksi, millä on mukava ajella viikonloppuisin. Katto alas ja voi kuunnella musiikkia ja linnun laulua.

Vanha Mersu on helppo korjata itse, mutta voi siinä olla kaikenlaista ja osat maksaa älyttömästi, jos uutena ostat. Purkuosaa ja itse korjaa, niin sitten sellaista voi liikenteessä pitää, ellei ruoste tule ongelmaksi. Itse esim. korjasin mun CLK:n rättikaton vaijerin ja nyt on 24v vanha auto, joss katto toimii niinkuin pitääkin. Käytettynäkin osa oli 100e ja uutena reilusti enemmän.
 
Ostat jonkun tulevan klassikon tai klassikon jonka arvo alkaa nousta. Eli hyvämaineinen erikoismalli. Voi olla että maksaa hiukan enemmän hankkia, mutta saat aina rahasi takaisin. Jos pidät tarpeeksi kauan hyvässä kunnossa, saat vielä voittoakin. Itse myin Teslan ja koska tarvitsin kuitenkin auton, ostin tilalle museorekatun 1990 MX-5:n. Tuosta saa aina rahansa pois, ajo halpaa, vakuutukset minimaaliset, ei veroja jne jne jne. Itsellä oli mielessä Cosworth Fordit, MX:t ja muut vastaavat. Päädyin MX-5:een koska osien saatavuus on loistava ja hinnat alkavat noissa vanhemmissa luukkulamppuisissa kivuta todella kovaa vauhtia. Plus on hyvän ajettavuuden omaava 50-50 painojakauman omaava avoauto jolla voi ajaa laillisissa nopeuksissa kaasu pohjassa ja nauttia imuäänistä ja fiiliksestä. Ja jos into tehon perään iskee, on noita jopa museokilvissä turbolla/remmiahtimella.
 
Ostat jonkun tulevan klassikon tai klassikon jonka arvo alkaa nousta. Eli hyvämaineinen erikoismalli. Voi olla että maksaa hiukan enemmän hankkia, mutta saat aina rahasi takaisin. Jos pidät tarpeeksi kauan hyvässä kunnossa, saat vielä voittoakin. Itse myin Teslan ja koska tarvitsin kuitenkin auton, ostin tilalle museorekatun 1990 MX-5:n. Tuosta saa aina rahansa pois, ajo halpaa, vakuutukset minimaaliset, ei veroja jne jne jne. Itsellä oli mielessä Cosworth Fordit, MX:t ja muut vastaavat. Päädyin MX-5:een koska osien saatavuus on loistava ja hinnat alkavat noissa vanhemmissa luukkulamppuisissa kivuta todella kovaa vauhtia. Plus on hyvän ajettavuuden omaava 50-50 painojakauman omaava avoauto jolla voi ajaa laillisissa nopeuksissa kaasu pohjassa ja nauttia imuäänistä ja fiiliksestä. Ja jos into tehon perään iskee, on noita jopa museokilvissä turbolla/remmiahtimella.
Voisi toki katsella että jos tällainen löytyisi jostain. Mikään kiirehän tässä ei varsinaisesti ole.
 
Joku vanhempi urheilullinen japsi voisi noin yleisesti olla aika hauska peli. Jotain tyyliin Mazda RX-7/8 tai MX-5, Nissanin Skylinet, Silviat tai esim. 300ZX. Paljon muitakin on. Hyvässä ja suht alkuperäisessä kunnossa olevat alkaa vain kai olla aika harvinaisia ja myös hinnoissa.
 
Autonvaihto edessä. Nykyinen -16 308 pösö farkku ollut omaan ajoon hyvä mutta käymässä sisätiloiltaan pieneksi. Nimenomaan takapenkille kaivataan lisää tilaa. Kontti ollut ihan riittävä, tosin eihän se lisätila sielläkään haittaisi.
Etsinnässä suunnilleen: automaatti, noin vm2020, Bensa tai lataushybridi, alle 100tkm ajettu, tilava matkustamo. Max budjetti varmaan 30000e paikkeilla.
Omia ajoja tulee noin 10-15tkm vuodessa.
Tähän mennessä katsellut: passat, kia optima, mondeo, v60. Onko näissä tiedossa jotain sudenkuoppia?
Muutenkin ehdotuksia otetaan mielellään vastaan
 
Autonvaihto edessä. Nykyinen -16 308 pösö farkku ollut omaan ajoon hyvä mutta käymässä sisätiloiltaan pieneksi. Nimenomaan takapenkille kaivataan lisää tilaa. Kontti ollut ihan riittävä, tosin eihän se lisätila sielläkään haittaisi.
Etsinnässä suunnilleen: automaatti, noin vm2020, Bensa tai lataushybridi, alle 100tkm ajettu, tilava matkustamo. Max budjetti varmaan 30000e paikkeilla.
Omia ajoja tulee noin 10-15tkm vuodessa.
Tähän mennessä katsellut: passat, kia optima, mondeo, v60. Onko näissä tiedossa jotain sudenkuoppia?
Muutenkin ehdotuksia otetaan mielellään vastaan

Ainakin Kian osalta kannattaa syynätä huoltokirja todella tarkkaan jos se se 7v/150tkm tehdastakuu kiinnostaa. Ovat nimittäin erittäin nuivia sen suhteen, että jos yksikään 15tkm/1v määräaikaishuolto on mennyt yli niin tehdastakuu raukeaa. Tuntuu, että valitettavan monella on käynyt juuri Optiman kanssa tuo, että jollain hulivilipetterillä liisarina Ruotsissa ollut Optima uitetaan Suomeen ja myydään "merkkihuollettuna", vaikka huolto-ohjelma on ylitetty ja tehdastakuu mennyt.

t. nimim. kantapään kautta

Muuten kyllä ollut Optima ihan kiva auto.
 
Joku vanhempi urheilullinen japsi voisi noin yleisesti olla aika hauska peli. Jotain tyyliin Mazda RX-7/8 tai MX-5, Nissanin Skylinet, Silviat tai esim. 300ZX. Paljon muitakin on. Hyvässä ja suht alkuperäisessä kunnossa olevat alkaa vain kai olla aika harvinaisia ja myös hinnoissa.
Jos sattuu olemaan aavituksen perustekkiläistä paksumpi pinkka niin tästä klassikko leksa. Jos tuo auton Suomeen niin verottajakin tykkää :p
 
Ainakin Kian osalta kannattaa syynätä huoltokirja todella tarkkaan jos se se 7v/150tkm tehdastakuu kiinnostaa. Ovat nimittäin erittäin nuivia sen suhteen, että jos yksikään 15tkm/1v määräaikaishuolto on mennyt yli niin tehdastakuu raukeaa. Tuntuu, että valitettavan monella on käynyt juuri Optiman kanssa tuo, että jollain hulivilipetterillä liisarina Ruotsissa ollut Optima uitetaan Suomeen ja myydään "merkkihuollettuna", vaikka huolto-ohjelma on ylitetty ja tehdastakuu mennyt.

t. nimim. kantapään kautta

Muuten kyllä ollut Optima ihan kiva auto.


Olin mukana kun tuttu osti pikku Kian ja myyjä painotti varmaan sata kertaa samaa asiaa että huollot sitten ajallaan.

Jännä kyllä kun meillä on jo kolmas Hyundai ja koskaan ei ole myyjä maininnut huolloista mitään. Saman konsernin tuotteita mutta yleensä vain 5v takuu (itsellä poikkeus jossa 7v ilman km rajaa, joku kampanja) muutamia takuujuttuja ollut ja kaikki on korjattu tyyliin "joo tilataan osa ja laitetaan kuntoon"
 
Mitäs mieltä porukka on tästä mersusta ja hintapolitiikasta? Varsin siistikuntoisen näköinen ja varmatoimisella m271 moottorilla pois lukien jakoketjuongelmat - tuohon on ketju ilmoituksen mukaan vaihdettu vastikään.
Kilsoihin ja auton muuhun kuntoon nähden mietityttää kulahtanut ratti ja vaihdekeppi. Katsoin että auto on ensirekisteröity suomeen vuonna 2017.
 
On tullut vähän etsittyä farmaria 15-20ke budjetilla. Kilometrejä tulee sellainen 15tkm vuodessa eli bensalla mennään. Homma on oikeastaan kaventunut kahteen malliin:

Ford Focus Wagon 2019/2020 Titanium, 125hv 1.0 EcoBoost manuaali/automaatti, alle 80tkm ajettuna
Volkswagen Golf Variant 2019 Comfortline, 115hv TSI DSG, alle 80tkm ajettuna

Golf on tylsääkin tylsempi ja TSI/DSG ongelmat on jääneet takaraivoon kummittelemaan. Focus miellyttää enemmän mutta EcoBoomeistakin löytyy paljon kauhutarinoita. Focus IV:ssä kuitenkin ilmeisesti paranneltu kone.

Mitä sanoo arvon raati luotettavuuden näkökulmasta ja miksei muutenkin? Tai onko heittää muuta ehdotusta? En ole missään määrin autoihmisiä, joten nyt mennään enimmäkseen hinta, luotettavuus ja käytännöllisyys edellä.
Opel Astra & Honda Civic
 
Mitäs mieltä porukka on tästä mersusta ja hintapolitiikasta? Varsin siistikuntoisen näköinen ja varmatoimisella m271 moottorilla pois lukien jakoketjuongelmat - tuohon on ketju ilmoituksen mukaan vaihdettu vastikään.
Kilsoihin ja auton muuhun kuntoon nähden mietityttää kulahtanut ratti ja vaihdekeppi. Katsoin että auto on ensirekisteröity suomeen vuonna 2017.
Onko tässä mallissa siis jotain erityistä, miksi juuri tämä? Saksantuonti ja ratti + vaihdekeppi todella kulahtaneet kilsoihin nähden, voihan se toki olla että aikaisemmat omistajat ovat hieroneet tuota rattia ja lepuuttaneet kättä vaihdekepillä.
 
nyt löytyy yaris y20 2019 ja olis tarvetta toiselle autolle ja kun ei ole taitoa itse autoja fixailla niin varmaan pitäydyttävä toyotassa ja ei ainakaan tässä ole ollut mitään vikaa vaikka tottakai ajomukavuus pienellä autolla on mitä on niin nyt olis tarvetta perheelle toiselle autolle ja hintahaarukka 15-20k ja sais olla automaatti toyota, onko ehdotuksia? päijät-hämeelta tai lähistöltä jos saisi käydä hakee olis best niin ei tarttis mihkään lappeen tehdä reissua. Bensalla mennään myös niin ei tarvitse miettiä hybrid akkuja tai diesel veroja kun ei tule paljoa ajettua. kävi jo mielessä ostaa toinen samanlainen yaris :hmm:
 
nyt löytyy yaris y20 2019 ja olis tarvetta toiselle autolle ja kun ei ole taitoa itse autoja fixailla niin varmaan pitäydyttävä toyotassa ja ei ainakaan tässä ole ollut mitään vikaa vaikka tottakai ajomukavuus pienellä autolla on mitä on niin nyt olis tarvetta perheelle toiselle autolle ja hintahaarukka 15-20k ja sais olla automaatti toyota, onko ehdotuksia? päijät-hämeelta tai lähistöltä jos saisi käydä hakee olis best niin ei tarttis mihkään lappeen tehdä reissua. Bensalla mennään myös niin ei tarvitse miettiä hybrid akkuja tai diesel veroja kun ei tule paljoa ajettua. kävi jo mielessä ostaa toinen samanlainen yaris :hmm:
Uusimman korimallin Yaris on ihan siedettävä ajaa (edeltävä olo paljon huonompi), joten miksi ei jos tilat riittää ja ihmeitä ei ajettavuudelta odota.

Harkitsisin kyllä se Hybridin listalle ottamista, paljon mukavampi kuin perus automaatti-bensa ja ei ole mitenkään vikaherkkä ollut. Kalliit akku-huolet mistä saa lukea liittyy pluggarien litium akkuihin, todella harvoin noissa itse lataavien pilkuakuissa mitään on, ja silloin tosi harvoin jos on niin ei sen uusiminen maksa sen enempää kuin joku isompi vaihteisto tai koneremppa joka bensaan voi tulla.
 
nyt löytyy yaris y20 2019 ja olis tarvetta toiselle autolle ja kun ei ole taitoa itse autoja fixailla niin varmaan pitäydyttävä toyotassa ja ei ainakaan tässä ole ollut mitään vikaa vaikka tottakai ajomukavuus pienellä autolla on mitä on niin nyt olis tarvetta perheelle toiselle autolle ja hintahaarukka 15-20k ja sais olla automaatti toyota, onko ehdotuksia? päijät-hämeelta tai lähistöltä jos saisi käydä hakee olis best niin ei tarttis mihkään lappeen tehdä reissua. Bensalla mennään myös niin ei tarvitse miettiä hybrid akkuja tai diesel veroja kun ei tule paljoa ajettua. kävi jo mielessä ostaa toinen samanlainen yaris :hmm:

Jos ei taitoa fiksailla niin tiesithän että uusi Yaris on just tullut tai tulossa. Menee hieman yli budjetin kuitenkin.

Jos merkkiä vaihdat ja hintaluokka tuo niin omilla kestävyys ja takuujuttujen kokemuksella heittäisin Hyundai I30 ja uudempi 2020 malli. Tämän voi saada jopa sillä isommalla koneella tuohon hintaan.

Kia Ceed vastaavalla koneella voi olla jopa halvempi.

Näissä siis etuna se että takuut voimassa jos autot huollettuja. Ajettavuudesta en sano mitään mutta käy kokeilemassa.
 
hommattiin toyota auris 2016 1.8 hybridi, saapi nähdä millaiseksi autoksi koitui 2025 seuraava katsastus. Tässä markkinoitiin ainakin tuota toyota approved takuuta vuodeksi niin ei kai tämä ihan pommiksi pitäisi osottautua.
 
hommattiin toyota auris 2016 1.8 hybridi, saapi nähdä millaiseksi autoksi koitui 2025 seuraava katsastus. Tässä markkinoitiin ainakin tuota toyota approved takuuta vuodeksi niin ei kai tämä ihan pommiksi pitäisi osottautua.
Onhan tuossa se relax turvakin voimassa vielä pari vuotta jos käyttää toyotalla huollossa, muistaakseni se kattoi ainakin isoimmat komponentit
 
Mitäs mieltä porukka on tästä mersusta ja hintapolitiikasta? Varsin siistikuntoisen näköinen ja varmatoimisella m271 moottorilla pois lukien jakoketjuongelmat - tuohon on ketju ilmoituksen mukaan vaihdettu vastikään.
Kilsoihin ja auton muuhun kuntoon nähden mietityttää kulahtanut ratti ja vaihdekeppi. Katsoin että auto on ensirekisteröity suomeen vuonna 2017.
Ikä alkaa painaa ja se ruoste... Jos remonttihammasta ei kolota, niin katsele suosiolla uudempia.
 
Meikäläisen rauhallinen autojen tutkailu jatkuu. Nyt on vähän alkanut Mazdat kiinnostelemaan, etenkin cx-5 malli. Noita alkupään diesel-malleja saisi suht mukavaan hintaan alkaen ~7k€. Noissa diesel koneissa ilmeisesti ollut jotain ongelmia vuotavien suuttimien kanssa. Onkohan tuommoisen ostaminen kovinkin riskialtista? Muutenhan Mazdoja on aika luotettaviksi kehuttu, myös muuten auto on saanut lukemani mukaan paljon kiitosta.

Tutkalla myös, CX-5 bensa malli, CX-3 sekä Mazda3 2013->, noilla alkaakin sitten olla hintaa sen 15k€. Velanotto vähän arveluttaa, mutta toisaalta eipä nuo korot vissiin pahemmin ole alaspäin menossa lähitulevaisuudessa.
 
hommattiin toyota auris 2016 1.8 hybridi, saapi nähdä millaiseksi autoksi koitui 2025 seuraava katsastus. Tässä markkinoitiin ainakin tuota toyota approved takuuta vuodeksi niin ei kai tämä ihan pommiksi pitäisi osottautua.
Käytät 1 v/15 tkm välein (ei saa mennä yli) huollossa, niin Relax-turva pysyy voimassa ilman kuukauden karenssia. Joka toinen huolto on halvempi öljynvaihtohuolto. Valtuutettu riittää, eli ei tarvitse viedä merkkiliikkeeseen.

Turva on voimassa päivää vaille 11 v/200 tkm (laakerit 11 v/185 tkm). Hybridiakun turva on ajallisesti lyhyempi 10 v/350 tkm.


-Vaihdoin omaan 2016:een 12 V-akun kuuden vuoden kohdalla varmuuden vuoksi. Mahdollinen avaimeton lukitus vie virtaa, jos auto on useita viikkoja ajamatta. Pidä siis tuo pieni 35 Ah akku toimintakuntoisena, niin on luotettava auto.

-Farkun takaluukun saranat vaativat parin vuoden välein öljyä saranoihin, jottei narise helteellä avattaessa.

-Pidä takajarrulevyt kirkkaana, niin eivät ruostu vaihtokuntoon ennen aikojaan. Hybridi ei arkiajossa juuri käytä takajarruja, niin pitää itse käyttää vaikka kerran kuukaudessa. Käsijarrulla voi avittaa. Mittasin tönärillä, että omat alkuperäiset jarrulevyt ovat vaihtorajalla edessä@400 tkm ja takana@600 tkm. Toivottavasti meni oikein päin.

-Renkaanvaihdon yhteydessä kannattaa kädellä rämistellä pohjamuovien rei'istä sorat maahan. Yhdessä hybridissä oli puoli ämpärillistä soraa, kun oli ajettu 140 tkm ja paljon hiekkateitä. Minulla ei niin paljon tule, mutta taputtelen silti joka syksyisin auton ollessa tunkilla.

-Parhaat pyyhkijänsulat ovat Densot. Muiden nivelmekanismi ei sovi Auriksen tuulilasin kaarevuuteen.


Muista moottorien työnjako. Työnjakoa säädellään kaasupolkimen ja tehomittarin avulla. ECOn ja Powerin rajalla polttis viimeistään käynnistyy (vaikka olisi EV-tila). Raskaat työt (kiihdytys, ylämäki, suuret nopeudet) polttikselle, ja kevyet (hidastus, alamäki, maltilliset tasanopeudet, ympyrät, risteykset, nollasta hölkkävauhtiin, parkkihallit- ja paikat jne.) sähkömoottorille. Ajotila B sopii vain vuoristoon, koska se lisää kulutusta. Ei nimittäin ota kaikkea talteen, vaan jarruttaa polttiksella. Lämpötilapyynti vaikuttaa sähköajon määrään. Helteellä pidän pyyntinä 23-24 C ja talvella ulkovaatteilla 19-20 C. Polttis pysyy silloin pidempiä jaksoja sammuneena.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä postaus. Jos haluat kertoa lisää noista hybrid kokemuksista Toyota osiossa niin olisin kiitollinen. Auton vaihto kohta edessä niin kaikki tieto on plussaa.
 
Seiskapaikkanen auto hakusessa. Puhtaasti käytännöllisyys edellä. Ajoa 3-5tkm vuodessa, joista sen verran kuitenkin kaupungissa ettei diesel-kone kiinnosta kun ei sitä saa läheskään aina kunnolla lämpimäksi. Täysleveät penkit keskirivillä ois kiva, etenkin jos ISOFIX kaikissa. Hintaluokka laaja: 10-25k€, jos rahalle saa paljon vastinetta niin kyllä sitä voi enemmän tiskiin lyödä. Kuljetaan kuitenkin pääasiassa fillareilla, kävellen ja julkisilla niin auto on vähän sellanen ettei tartte olla priimaa.

Toistaiseksi oon katellut: Citron C4 Grand Picasso, Peugeot 5008, Toyota Prius+. Kokemukset näistä kiinnostaa.
 
Seiskapaikkanen auto hakusessa. Puhtaasti käytännöllisyys edellä. Ajoa 3-5tkm vuodessa, joista sen verran kuitenkin kaupungissa ettei diesel-kone kiinnosta kun ei sitä saa läheskään aina kunnolla lämpimäksi. Täysleveät penkit keskirivillä ois kiva, etenkin jos ISOFIX kaikissa. Hintaluokka laaja: 10-25k€, jos rahalle saa paljon vastinetta niin kyllä sitä voi enemmän tiskiin lyödä. Kuljetaan kuitenkin pääasiassa fillareilla, kävellen ja julkisilla niin auto on vähän sellanen ettei tartte olla priimaa.

Toistaiseksi oon katellut: Citron C4 Grand Picasso, Peugeot 5008, Toyota Prius+. Kokemukset näistä kiinnostaa.

Tuolla autostadium foorumilla ainakin kehuttu tuota Prius+
 
Hyvä postaus. Jos haluat kertoa lisää noista hybrid kokemuksista Toyota osiossa niin olisin kiitollinen. Auton vaihto kohta edessä niin kaikki tieto on plussaa.
Eipä siitä paljon ole kerrottavaa (2016 Auris TS hybrid):
-tankki ja pissapoika pitää välillä täyttää
-ilmanpaineiden tarkistus silloin tällöin
-käsinpesussa lukitus rämpsyy kiinni ja auki, kun käsi vahingossa hipaisee kahvan tunnistinviivoja
-lamppuja ei ole vielä mennyt 92 kuukauden aikana yhtään (päivä-, ajo-, kauko- ja perävalot ledejä)
-Tunkatessa hallitunkilla kannattaa käyttää kunnon jackpadia, jottei nostokohdan evä taitu länään. Käytän tunkin päälle POM-muovista kiekkoa, jossa on sentin leveä ja syvä ura.

Kulutusmittari kaunistelee 0,2-0,4 l/100 km. Bensavalo syttyy tosi aikaisin. Olen ajanut range 0 km jälkeen 150 km "miinukselle". Älä silti ota mallia. Tankin pitäisi olla kaikkiaan 45 l, mutta en ole saanut mahtumaan kuin 41,84 l. Kesällä on pisimmillään päässyt 1109 km tankillisella, kun oli kallista sotabensaa. Laskettu oli 3,77 l/100 km ja ajotietokone näytti 3,6. Ajo oli kehäteitä ja taajamaa, eli ei motaria. Legolandiin ja takaisin kului noin 4,4. Talvi nostaa puolisen litraa. Minulla on lisäksi pätkäajoa, joten uudesta saakka todellinen kulutus on reilut 4,9.
 
käsijarru ei käytä takasatulan päämäntiä. parempi vauhdissa asettaa vaihde neutraalille mikä kytkee hybridijärjestelmän pois päältä ja takajarrut toimivat normaalisti.
 
käsijarru ei käytä takasatulan päämäntiä. parempi vauhdissa asettaa vaihde neutraalille mikä kytkee hybridijärjestelmän pois päältä ja takajarrut toimivat normaalisti.
Takajarrulevyt tarvitsevat ajoittain kirkastamista. Siihen vaivaan käsijarrulla avitus auttaa, ja tuleepa sillekin käyttöä.

Mäntien jumitusta ei ole ollut. Kokeilen silloin tällöin mökkireissun jälkeen levyjen lämmöt kädellä/mittarilla. Kylmää on ollut, toisin kuin eräässä 2014-mallissa. Se oli ollut pitkään ajamatta, enkä muutenkaan tiedä onko sen jarrupoljin saanut riittävästi huomiota.

Hyvä vinkki tuo N. Pitää jatkossa tehdä sillä, niin saa vielä helpommin painetta taakse, kun on kirkastuksen aika.
 
Käyttis hakusessa edellisen mentyä lunariin.

- Budjetti max 20k
- Huolettomat kilometrit ja taloudellisuus tärkeimmät ominaisuudet
- Bensiini tai hybridi (ei latausmahdollisuutta)
- Automaatti
- SUV, farmari tai sedan

Tällä hetkellä harkintalistalla on oikeastaan vain Toyota C-HR. Miellytää silmää sisältä ja ulkoa, varusteet riittävät itselleni, menee pienellä, ahtaus ei haittaa itseäni jne.
Aiemmin mielessä ollut myös VW Golf (farmari), VW Passat, Mazda 6, Mazda CX-5, Ford Focus, Toyota Auris, Suzuki Vitara, Kia Stonic ja Hyundai i30.

Mutta mikään näistä ei oikein sytytä samalla tavalla kun C-HR, jokaisesta löytyy joku iso miinustekijä vaikka muuten paketti vaikuttaa ihan hyvältä.

Esimerkiksi tuo Auris olisi ominaisuuksiltaan aika täydellinen, mutta ei jumalauta kun osaa olla tylsän näköinen värkki :D (ei pahalla palstan Auris-kuskeille!)

Ehdotuksia?
 
Käyttis hakusessa edellisen mentyä lunariin.

- Budjetti max 20k
- Huolettomat kilometrit ja taloudellisuus tärkeimmät ominaisuudet
- Bensiini tai hybridi (ei latausmahdollisuutta)
- Automaatti
- SUV, farmari tai sedan

Tällä hetkellä harkintalistalla on oikeastaan vain Toyota C-HR. Miellytää silmää sisältä ja ulkoa, varusteet riittävät itselleni, menee pienellä, ahtaus ei haittaa itseäni jne.
Aiemmin mielessä ollut myös VW Golf (farmari), VW Passat, Mazda 6, Mazda CX-5, Ford Focus, Toyota Auris, Suzuki Vitara, Kia Stonic ja Hyundai i30.

Mutta mikään näistä ei oikein sytytä samalla tavalla kun C-HR, jokaisesta löytyy joku iso miinustekijä vaikka muuten paketti vaikuttaa ihan hyvältä.

Esimerkiksi tuo Auris olisi ominaisuuksiltaan aika täydellinen, mutta ei jumalauta kun osaa olla tylsän näköinen värkki :D (ei pahalla palstan Auris-kuskeille!)

Ehdotuksia?

No ostat sen toiotan, jos se nyt niin kinostelee :confused:
 
No ostat sen toiotan, jos se nyt niin kinostelee :confused:
Niin varmaan pitää. Mietin josko täällä joku on samankaltaisen harkintaprosessin käynyt läpi ja löytänyt jotain muuta kiinnostavaa. Nettiauton ja muiden palveluiden haku ei oikein tarjoa mitään, yllättävän suppea on tarjonta tuolla budjetilla.

Sitten kun vaihtaa hakukriteereihin manu ja diesel ni johan on tarjontaa.. :D
 
No ostat sen toiotan, jos se nyt niin kinostelee :confused:
Niin paljon kuin tekisikin mieli sanoa pari valittua sanaa Toyota romuista (jolla joudun itsekin ajamaan päivittäin)... Jos se kiinnostaa oikeasti, unohda mitä muut ovat mieltä ja mene ja hanki se mitä haluat. Toyotan osalta sentään kyse on "ominaisuuksista" ei teknisistä vioista ja asioiden toimimattomyydesta. Jos se toimi sinullei, hae se.

Itsellä siis 2021 Corolla HB (vai HV?) 2.0 Hybrid ja en kyllä kovin monta positiivista asiaa autosta keksi. Jos saisin itse valita auton minkä haluan.... en valitsisi Corollaa tai mitään "arki" Toyotaa (Supra, GR mallit jne ovat asia erikseen).
 
@bulson Olen edellisten kanssa samaa mieltä, hae se toyota. Auton hankintaa ja omistamista niin harvoin saa millään muotoa järkeväksi jolloin tulee ehdottomasti kuunnella sitä fiilistä. Ja se on toyota, ja vielä sattumoisin yksi suosituimmista malleista, niin pääset siitä aina eroon vaivatta.
 
Käyttis hakusessa edellisen mentyä lunariin.

- Budjetti max 20k
- Huolettomat kilometrit ja taloudellisuus tärkeimmät ominaisuudet
- Bensiini tai hybridi (ei latausmahdollisuutta)
- Automaatti
- SUV, farmari tai sedan

Tällä hetkellä harkintalistalla on oikeastaan vain Toyota C-HR. Miellytää silmää sisältä ja ulkoa, varusteet riittävät itselleni, menee pienellä, ahtaus ei haittaa itseäni jne.
Aiemmin mielessä ollut myös VW Golf (farmari), VW Passat, Mazda 6, Mazda CX-5, Ford Focus, Toyota Auris, Suzuki Vitara, Kia Stonic ja Hyundai i30.

Mutta mikään näistä ei oikein sytytä samalla tavalla kun C-HR, jokaisesta löytyy joku iso miinustekijä vaikka muuten paketti vaikuttaa ihan hyvältä.

Esimerkiksi tuo Auris olisi ominaisuuksiltaan aika täydellinen, mutta ei jumalauta kun osaa olla tylsän näköinen värkki :D (ei pahalla palstan Auris-kuskeille!)

Ehdotuksia?

Sitten ostat sellaisen jos siltä tuntuu. Voisin ostaa itsekin samanlaisen. Kuten mainittu monta kertaa, eihän näitä aina järjellä selitetä. Toyota nyt kuitenkin on luottopeli ja pitää arvonsa jos näin käytännön asiaa miettii. Olkoot jonkun mielestä tylsä, niin se on toisen mielipide.
 
Sitten ostat sellaisen jos siltä tuntuu. Voisin ostaa itsekin samanlaisen. Kuten mainittu monta kertaa, eihän näitä aina järjellä selitetä. Toyota nyt kuitenkin on luottopeli ja pitää arvonsa jos näin käytännön asiaa miettii. Olkoot jonkun mielestä tylsä, niin se on toisen mielipide.
@bulson Olen edellisten kanssa samaa mieltä, hae se toyota. Auton hankintaa ja omistamista niin harvoin saa millään muotoa järkeväksi jolloin tulee ehdottomasti kuunnella sitä fiilistä. Ja se on toyota, ja vielä sattumoisin yksi suosituimmista malleista, niin pääset siitä aina eroon vaivatta.
No joo, ihan hyviä pointteja. Itselläni oli edellinen rakas ratsu 9 vuotta, ja nyt siis pakon edessä etsimässä uutta palvelijaa. Ehkä tästä johtuen tulee liikaa mietittyä vaihtoehtoja, kun ei ole meikäläiselle ihan jokavuotista tämä auton vaihtaminen.

Pitää vielä käydä koeajamassa paria yksilöä ja jos ei ihmeitä tapahdu niin Toyota alle ja kovaa ajoa.
 
Kuinka paljon Yaris hybrid (2020) kuluttaa talvella kaupunki /matka-ajossa? Riittääkö lämpö matkustamoon vielä -20 asteessa? Torstaina olis tarkoitus käydä koeajamassa 100tkm ajettua Yarista.
 
Kuinka paljon Yaris hybrid (2020) kuluttaa talvella kaupunki /matka-ajossa? Riittääkö lämpö matkustamoon vielä -20 asteessa? Torstaina olis tarkoitus käydä koeajamassa 100tkm ajettua Yarista.

Kulutustiedot Spritmonitorista:


Mutta kyllähän nuo kuulemma ovat sellaista Atkinson-tyyppiä, etteivät olisi ihan parhaita lämpeämään. Toisaalta, moottori kuulemma kyllä käynnistyy tarvittaessa tuottamaan lämpöä, ettei väkisin yritetä pelkällä sähköllä ajaa, jos ohjaamossa ei muutoin lämpö meinaa riittää.


Mutta liekö tämä nyt sitten yksi niitä tonnin pommeilla ajelevien onnenaiheita, kun 1.4 Zetec-SE alkaa puskea kuumaa ohjaamoon... :devilish: Erinomaisesti riittää lämmöt ainakin näin -10C pakkasissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 192
Viestejä
4 671 483
Jäsenet
76 572
Uusin jäsen
Hookkan92

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom