Mikä auto minulle?

Hybridiauris menee tosi pienellä (80 alueilla plus muuta reippaasti alle neljällä) ja lähipyörityksessä moottorin päälläoloa ei huomaa oikeastaan kuin mittaristosta. Tosi hiljainen peli ja jos ei kaipaa infotainmentiltä mitään tai perunakamera ei haittaa niin onhan noi kestävyydeltään ihan eri eläimiä kuin muut vastineensa. Ainoa sitten on, että mihin hintaan sellainen löytyy. Moottoritie -äänien kohdalla kannattaa itse käydä kokeilemassa häiritseekö kun itsellä ei ole juurikaan kokemusta.
 
Eli joku vapari sitten.. suuremmalla kulutuksella ilman ongelmia? Ellei mene sähkäriin.

Ei noita pikkuturboja liikaa kannata pelätä. Lähinnä kannattaa ajatella niin, että (lähes) jokaisessa polttomoottorissa on omat (mahdolliset) ongelmansa. Riskien laatu ja potentiaalinen kustannus sitten vaihtelee. Varmaan yleisin ongelma eri pikkuturboissa on ollut erinäiset jakopään kestävyysongelmat, etenkin ketjuratkaisuissa, mutta moni valmistaja on noita saanut ongelmiaan vähennettyäkin sitten tietyistä vuosimalleista eteenpäin jne. Eli keskusteluja ongelmista kannattaa kyllä lukea niin tietää riskit ja niiden mahdolliset kustannukset. Tuo jakopää on siinäkin mielessä hyvä esimerkki, että riippuen teknisistä ratkaisuista sen vaihto voi olla parhaillaan hinnaltaan samaa luokkaa jakohihnalla toteutetun ratkaisun huollon kanssa tai toisessa ääripäässä sitten maksaa tuhansia euroja.

Tuskin vaikkapa tuo KIA/Huyndai pikkuturbo mikään huono kone ole, mutta ihan pikaisella googlettelulla esim motin jäähdytyksen kanssa on ollut ongelmia. Juurikin sen kaltainen vika joka ei suurella todennäköisyydellä aiheuta ongelmia jos se huomioidaan ja laitteen kuntoa tarkastetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Turbo nyt väistämättä on yksi hajoava osa lisää verrattuna vapariin.
On, mutta toki on myös hyväksyttävä että pienemmissä kireämmin ahdetuissa koneissa turbolla on paljon rajummat paineet. Muistelisin että softatussa MK8 Fiesta ST:ssä 1.5l 3cyl koneella oli ahdot 1.5bar. Kyllä tuossa turbo on huomattavasti isommalla rasituksella kuin jossain miedosti ahdetussa perhevankkurissa jossa ahdot ovat tyyliin 0.5-08bar koska isompi kone tuottaa vaparina jo tuon mitä pienempi raskaasti ahdettuna.
 
Tuohan on vasta sisäänajettu, joten ihme olisi jos vielä pitäisi mitään isompaa tehdä. Minun A4 B8.5 moottori oli loppu 200tkm ajettuna. Normaalisti huollettu ja ylläpidetty täydellä huoltokirjalla. Vein huoltoon kun söi öljyä. Huoltomiehen suusta kävi ilmi, ettei noilla yleensä paljon yli kahta sataa tuhatta pääse, kun moottori on loppu ja vaatii täydellisen remontin. Olin aivan ällistynyt, mutta toinen huoltomies komppasi samaa.

Ostetaan sitten kaupasta seuraava kumijalka jos kosahtaa.
 
Skoda karog 1.5tsi act 152tkm ajettu.
Ei mitään ihmeempää muuta kun kovaa ajoa.
Itsellä Seat Leon 1.0TSI DSG 149tkm ajettu ja on kyllä paras auto ikinä mitä minulla on ollut. Riittävä suorituskyky, erittäin alhainen kulutus, halvat huollot ja pitkä takuu (toki ollut jo ummessa 2 vuotta).
 
Tuohan on vasta sisäänajettu, joten ihme olisi jos vielä pitäisi mitään isompaa tehdä. Minun A4 B8.5 moottori oli loppu 200tkm ajettuna. Normaalisti huollettu ja ylläpidetty täydellä huoltokirjalla. Vein huoltoon kun söi öljyä. Huoltomiehen suusta kävi ilmi, ettei noilla yleensä paljon yli kahta sataa tuhatta pääse, kun moottori on loppu ja vaatii täydellisen remontin. Olin aivan ällistynyt, mutta toinen huoltomies komppasi samaa.

Toi on kyllä huimaa. Kakkosautona E220 cdi, 480 tuhatta mittarissa, joista 105 tuhatta omaa. Moottorissa ei mitään vikoja tms.. Sen sijaan muuta vikaa kylläkin, kuten ruostetta, ilmajousia ja jarruja ja peräkontin avausta jne. Vaihtaisin tän varmaan Toyotan bensa-hybridi farkkuun, mutta mitä olen käynyt istumassa, niin Corolla ja Auris on todella pieniä. Pitäis olla se joku Prius+ tms. Se sit on ruma ja kallis.

Tekis mieli vaihtaa tuo kakkosauto uuteen sähkikseen, mutta en ole varma onko meidän talouden tuloilla mahdollista pitää yllä "kahta ykkösautoa" ja vieläpä kahta rahoitusautoa. Ehkä ei.
 
Käytetty Lexus on myös hyvä vaihtoehto uudelle autolle jos kaipaa äärettömän luotettavaa ja mukavaa kulkinetta.
 
Pitäisi alkaa katselemaan emännälle edullinen työmatkapirssi. Liki päivittäistä ajoa noin 100 km, Käytännössä töihin ja takaisin.
On kyllä hurjasti vaihtoehtoja. Taitaa kuitenkin olla Toyota perheessä ne vähiten harmilliset...
Luotettavuus ja edullisuus edellä. Toki jos kysyy niin pitäisi olla " pieni ja tyylikäs" Mutta ei kysytä !
 
Pitäisi alkaa katselemaan emännälle edullinen työmatkapirssi. Liki päivittäistä ajoa noin 100 km, Käytännössä töihin ja takaisin.
22-25 tkm vuodessa niin sahkoauton budjettiin saa laittaa 10-15 te lisaa ja silti pysyy kuukausi maksut samanlaisina. Heitetaan katsomisen arvoisena MG4 jos lataus onnistuu kotona.
 
22-25 tkm vuodessa niin sahkoauton budjettiin saa laittaa 10-15 te lisaa ja silti pysyy kuukausi maksut samanlaisina. Heitetaan katsomisen arvoisena MG4 jos lataus onnistuu kotona.
Edullinen ? 30000€
Vapaapäiviäkin on toki + lomat päälle. Näinä aikoina kun tekniikkaa hyppää vuodessa/kahdessa ihmeellisesti niin sähkö ei ole vaihtoehto uutena.
 
Juu ei ole.

Noiden ydistelmää. Pientä, käytettyä, edullista, luotettavaa bensa ajoneuvoa. Ranskalaisista on traumoja 90-luvulta mutta nykyisinhän kaikki on melkeen jotain muuta eri pelleillä.
Renault Clio tai Ford Focus/Fiesta. Fordiin jos päädyt, tarkista 1.0l ecoboost koneiden kohdalla että on merkkihuollettu. On helvetin nirso kone öljyjen sitkoisuuden suhteen, eikä kestä kilsoja. Huollettuna ok peli.

Toyotat on sun budjetin ulkopuolella ja sellaiset mitkä on niiden sisällä, ei oo mielekkäitä ajettavia tollasella ajoprofiililla. Nimim, corollakuski 30k km/v ajoprofiililla ja joka päivä vituttaa.
 
Sata kilsaa päivässä on kyllä aika hitosti jollain pikkukipolla ajettavaksi, varsinkin jos sen pitää olla halpa pikkukippo.

Mutta jos mahdollisimman edullista ja luotettavaa pikkukippoa hakee, niin Honda Jazz on sellainen aika klassinen. Ei mikään tajunnanräjäyttävä ajonautinto, mutta edullinen, luotettava ja varsinainen tilaihme tarpeen vaatiessa (penkit kaadettuna kamaa mahtuu ihan älyttömästi).

Tojotaperheeseen Yaris osuisi tietysti kuin nenä päähän, varsinkin hybridinä on vielä varsin pieniruokainenkin, eikä todellakaan pahimmasta päästä ajettavia mitä pikkuautoihin tulee. Noin viidellätoista kiloeurolla lähtee helposti alle satadonaa ajettu.
 
Sata kilsaa päivässä on kyllä aika hitosti jollain pikkukipolla ajettavaksi, varsinkin jos sen pitää olla halpa pikkukippo.

Mutta jos mahdollisimman edullista ja luotettavaa pikkukippoa hakee, niin Honda Jazz on sellainen aika klassinen. Ei mikään tajunnanräjäyttävä ajonautinto, mutta edullinen, luotettava ja varsinainen tilaihme tarpeen vaatiessa (penkit kaadettuna kamaa mahtuu ihan älyttömästi).

Tojotaperheeseen Yaris osuisi tietysti kuin nenä päähän, varsinkin hybridinä on vielä varsin pieniruokainenkin, eikä todellakaan pahimmasta päästä ajettavia mitä pikkuautoihin tulee. Noin viidellätoista kiloeurolla lähtee helposti alle satadonaa ajettu.

No se työmatka on 35 km suuntaansa + muut kurvit päälle niin onhan se 100 km vähän liioiteltu mutta sinne päin.
 
Farmaria nyt katsellut, kotona ei ole toistaiseksi latausmahdollisuutta. 25-35k olisi budjetti. Mielessä nyt käynyt Mersun C 17-19 mallit dieselinä, VW Arteon (plugari?) ja Superb (plugari?). Tulee ajeltua se 12-15tkm vuodessa ja jokunen lapin reissu. Vaikeeta vaan päättää tuon käyttövoiman suhteen. Tuollainen 5-6v vanha C-mersu varmaan säilyttäisi arvonsa parhaiten, mutta jos dieselin hinta kallistuu tai akkuteknologia ottaa isoja harppauksia niin helppo kuvitella diesel-autojen hintojen laskevan entisestään? Muitakin saa ehdottaa, Toyota taitaa olla myös melko luotettava.
 
Farmaria nyt katsellut, kotona ei ole toistaiseksi latausmahdollisuutta. 25-35k olisi budjetti. Mielessä nyt käynyt Mersun C 17-19 mallit dieselinä, VW Arteon (plugari?) ja Superb (plugari?). Tulee ajeltua se 12-15tkm vuodessa ja jokunen lapin reissu. Vaikeeta vaan päättää tuon käyttövoiman suhteen. Tuollainen 5-6v vanha C-mersu varmaan säilyttäisi arvonsa parhaiten, mutta jos dieselin hinta kallistuu tai akkuteknologia ottaa isoja harppauksia niin helppo kuvitella diesel-autojen hintojen laskevan entisestään? Muitakin saa ehdottaa, Toyota taitaa olla myös melko luotettava.
Kolleega kuun alussa vaihtoi -17 mallisen c-mersu diiselin ~160tkm -> -23 corollan hybridiin -8tkm. Kuulemma corolla edullisempi kokonaiskustannuksineen ja sisätilat kohtu samat, et 2 lasta kasseineen mahtuu hyvin. Hän ajelee arvionsa mukaan n. 20tkm vuodessa, et siitä saa ehkä pientä osviittaa. Mietti myös Rav4, mut hinta ratkaisi corollaan. Itsellä mietinnässä niro täyssähkönä (rivitalon pihalla lataus onnistuu ~6kw:n teholla mikä riittäisi normiajoihin), kun kohtuuajettuna niitä saisi alta 30k mut pitäisi käydä livenä katsomassa.
 
Älkää piru Corollaa miettikö jos on sisätilat mielessä. Itsellä kontissa menee kaksi täyttä reppua ja jotain pientä. Itsellä 2.0 hybrid isommalla akulla oleva, 1.8:ssa on kuulema hiukan fiksummin tilaa kontissa, mutta kone kuulema huutaa jatkuvasti. Loput pitää tunkea takapenkille. Aka jo pelkkä mökkimatka kolmen hengen kanssa on sitä että puolet takapenkistä on täynnä tavaraa.
 
Onko sen muodossa jotain vikaa ? Paperilla tuo taitaa olla liki 600litran kontti kuitenkin, kun c-mersussa puolestaan n.500l. Omassakin autossa on joku 500l kontti ja sinne on hyvin mahtunut perheen reissukamat
Niin joo juu. Farkkuun toki mahtuu enempi, itsellä on hatchback. Mutta aika pieneltä sen farkunkin kontti näytti kun vertailin onko se farkun tila sen lisähinnan arvoinen. Hatchissä kontti on helvetin matala koska kontin alla on hybridin akusto.
 
Hatchback 313 litraa ja farkku 581 litraa, kun molemmat on 2.0 moottorilla. Onhan toi jo massiivinen ero.
 
Ainakin 1.8 farkku-Corollassa on ihan riittävästi konttitilaa melkeenpä mihin vaan käyttöön. Tuskin se 2.0l version hirveästi eroaa, ehkä muutaman sentin matalampi. Se hätsy on sitten ihan surkea konttitiloiltansa.
 
2.0 farkuissa se 12V akku oikeassa reunassa eikä niinkuin hätsbäkissä keskellä tavaratilan pohjaa. 1.8 se pikkuakku konehuoneessa.
 
Sen verran täytyy tarkentaa, että autokuumetta on ollut jo vuoden ajan. Olen vasta reilu vuosi sitten valmistunut ja ajellut vanhemmalla autolla tähän saakka. Nykyinen on sedan ja kun tilat ei riitä niin sen vuoksi jo olisi tarvetta farmarille. Tunnustan myös, että olisi kiva jos seuraava auto olisi hieman ”hienompi”. Yhden pohjoisen reissun olen tehnyt 2018-2020vm Toyota Corolla hybrid farkulla ja oli oikein passeli, mutta ei ehkä ole aivan niin hieno kuin toivoisin :D
 
Sen verran täytyy tarkentaa, että autokuumetta on ollut jo vuoden ajan. Olen vasta reilu vuosi sitten valmistunut ja ajellut vanhemmalla autolla tähän saakka. Nykyinen on sedan ja kun tilat ei riitä niin sen vuoksi jo olisi tarvetta farmarille. Tunnustan myös, että olisi kiva jos seuraava auto olisi hieman ”hienompi”. Yhden pohjoisen reissun olen tehnyt 2018-2020vm Toyota Corolla hybrid farkulla ja oli oikein passeli, mutta ei ehkä ole aivan niin hieno kuin toivoisin :D

Ei noilla spekseillä sitten mitään Corollaa hankita. Jos mersua tekee mieli niin niitä tutkimaan ja koeajamaan. Diesel mersuilla sen verran käyttäjäkuntaa, että luulisi niille löytyvän kysyntää pitkien etäisyyksien maassa.
 
Sen verran täytyy tarkentaa, että autokuumetta on ollut jo vuoden ajan. Olen vasta reilu vuosi sitten valmistunut ja ajellut vanhemmalla autolla tähän saakka. Nykyinen on sedan ja kun tilat ei riitä niin sen vuoksi jo olisi tarvetta farmarille. Tunnustan myös, että olisi kiva jos seuraava auto olisi hieman ”hienompi”. Yhden pohjoisen reissun olen tehnyt 2018-2020vm Toyota Corolla hybrid farkulla ja oli oikein passeli, mutta ei ehkä ole aivan niin hieno kuin toivoisin :D
Ainakin 2.0 Biturbo Passatin (2015, diesel) jälkeen vanhemmilta lainattu 2022 vuoden hybrid Corolla tuntui lähinnä vitsiltä. Kone huutaa, mitään ei tapahdu ja sisätilatkin jäi vähän piippuun. Varmasti hyvä jos haluaa vain kulkea paikasta toiseen, mutta ei sillä kyllä autokuumetta paranneta :D
 
Autokuume iskenyt ja ajatuksena vaihtaa perheen toinen auto mahdollisesti työsuhdeautoon, kunhan vaan firman autopolitiikka vielä selvitetään mikä kaikki on mahdollista. Nykyiset verotusedut huomioiden sähköauto käyttöetuna vaikuttaisi kaikkein järkevimmältä (vaikka kotona ei olekaan vielä latausmahdollisuutta, toimistolla on). Tesla myös alentanut hintojaan sen verran paljon, että vaikeaa löytää kilpailijaa Model 3 tai Model Y:lle; MG:n valikoimaa tullut myös katsottua, kun työn puolesta autoja tulee livenä nähtyä Hedinillä nyt jatkuvasti. Komeilta näyttävät ja varsinkin Marvel R vaikuttaa muutenkin melko lupaavalta kokonaisuudelta; on tuossa toki omat heikkoutensakin (kiinalaisuus, melko pieni range, näytön sulavuusongelmat ilmeisesti). Varasin nyt Teslan koeajon ja laitoin kupongin myös tuon Marvel R:n koeajosta sisään, niin tuleepa nyt testattua nuo ainakin.

Mitä muita vastaavia en välttämättä ole itse osannut tutkailla? Jos pyritään pysymään vapaan autoedun osalta noin 600-650 e/kk tasossa eli max noin 50 ke täyssähköautoissa. Koon puolesta pienin auto ei riitä vielä turvaistuimia käyttävän kahden lapsen takia + perheen tavarat mahduttava mummolareissuilla kyytiin. Mutta toisaalta enää rattaita ei ole myöskään tarvis mukana kuljettaa. Peräkoukku on hyvä olla varusteena pyörien satunnaista mukana kuljettamista varten ja toki jos V2L löytyy niin tämäkin kiva bonus sähköpyörän kanssa (ei toki esim. Teslassa tätä ole).
 
Farmaria nyt katsellut, kotona ei ole toistaiseksi latausmahdollisuutta. 25-35k olisi budjetti. Mielessä nyt käynyt Mersun C 17-19 mallit dieselinä, VW Arteon (plugari?) ja Superb (plugari?). Tulee ajeltua se 12-15tkm vuodessa ja jokunen lapin reissu. Vaikeeta vaan päättää tuon käyttövoiman suhteen. Tuollainen 5-6v vanha C-mersu varmaan säilyttäisi arvonsa parhaiten, mutta jos dieselin hinta kallistuu tai akkuteknologia ottaa isoja harppauksia niin helppo kuvitella diesel-autojen hintojen laskevan entisestään? Muitakin saa ehdottaa, Toyota taitaa olla myös melko luotettava.

Jos ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin plugari ei taida kannattaa, kun kilometrit ajettaisiin kuitenkin enimmäkseen polttonesteillä. Osa plugareista vaatii lisäksi polttomoottorin käyttöä kabiinin lämmitykseen talvella, mikä syö sähkön hyötyjä entisestään. Lisäksi kannettavaksi tulee huoltokuluriskit molempien voimalinjojen osalta, ja Moottorin mukaan jo kolmevuotiaiden plugarien koneet ruostuu pilalle.

Noin pienillä kilometreillä bensiini tosin tulee jokseenkin varmasti edullisemmaksi kuin diesel. Toki jos dieselmoottorista tykkää sen ominaisuuksien vuoksi, niin sitten toki sellainen.
 
Jos ei ole kotilatausmahdollisuutta, niin plugari ei taida kannattaa, kun kilometrit ajettaisiin kuitenkin enimmäkseen polttonesteillä. Osa plugareista vaatii lisäksi polttomoottorin käyttöä kabiinin lämmitykseen talvella, mikä syö sähkön hyötyjä entisestään. Lisäksi kannettavaksi tulee huoltokuluriskit molempien voimalinjojen osalta, ja Moottorin mukaan jo kolmevuotiaiden plugarien koneet ruostuu pilalle.

Noin pienillä kilometreillä bensiini tosin tulee jokseenkin varmasti edullisemmaksi kuin diesel. Toki jos dieselmoottorista tykkää sen ominaisuuksien vuoksi, niin sitten toki sellainen.

Diesel laskurilla break-even point löytyi about 14-15tkm kohdalla, mutta dieseleiden heikentynyt kysyntä saattaa kuitenkin laskea niiden hintoja jolloin ei niin haittaa vaikka ottaisi käyttövoimaveron kanssa hieman takkiin jos auto itse on edullisempi/paremmin varusteltu kuin vastaava bensa. Mielenkiintoinen artikkeli, en ole tuollaisesta aikaisemmin kuullutkaan.
 
Diesel laskurilla break-even point löytyi about 14-15tkm kohdalla, mutta dieseleiden heikentynyt kysyntä saattaa kuitenkin laskea niiden hintoja jolloin ei niin haittaa vaikka ottaisi käyttövoimaveron kanssa hieman takkiin jos auto itse on edullisempi/paremmin varusteltu kuin vastaava bensa. Mielenkiintoinen artikkeli, en ole tuollaisesta aikaisemmin kuullutkaan.

Tuo näkökulma on perusteltu, mutta jos noin pitkälle asiaa ajattelee, niin sitten pitää huomioida myös dieselauton monimutkaisempi tekniikka. Moderneissa dieselautoissa päästöjä puhdistaa DPF (hiukkasloukku), EGR ja uusimmissa vielä urearuiskutuskin. Ne muodostavat merkittävän huoltokuluriskin. Lisäksi jos oma ajo on pääasiassa lyhyttä matkaa, niin kannattaa lukea, mitä netissä kirjoitellaan esim. DPF:n tukkeutumisesta. Tosin monissa uusissa bensiiniautoissakin on vastaava GPF, eli ihan yksinkertaisia nämä asiat eivät ole.
 
Tuo näkökulma on perusteltu, mutta jos noin pitkälle asiaa ajattelee, niin sitten pitää huomioida myös dieselauton monimutkaisempi tekniikka. Moderneissa dieselautoissa päästöjä puhdistaa DPF (hiukkasloukku), EGR ja uusimmissa vielä urearuiskutuskin. Ne muodostavat merkittävän huoltokuluriskin. Lisäksi jos oma ajo on pääasiassa lyhyttä matkaa, niin kannattaa lukea, mitä netissä kirjoitellaan esim. DPF:n tukkeutumisesta. Tosin monissa uusissa bensiiniautoissakin on vastaava GPF, eli ihan yksinkertaisia nämä asiat eivät ole.

Tätä en edes tiennyt, pääosin taajama-ajoa ja satunnaisesti kaupungissa. Muutamia kertoja vuodessa sitten pidempää luokkaa 800-4000km per reissu. 2020 Corolla hybrid menisi kyllä budjetista mutta pelkään ettei sillä autokuume lähde… pitää vilkaista siis myös bensoja tai sitten ajaa nykyisellä vielä tovi kun ei talvella tule pitkää matkaa ajettua.
 
Riippuu aika paljon siitä miten paljon ajaa kaupungissa. Noin pienillä kilsoilla hybridit on aika lyömättömiä.



Niinhän ne voi olla mutta mikäs sopisi hintaluokkaan farmari ja ns. premium. V60 T6/8 ehkä mutta ilman kotilatausta nekin hörppii ihan riittävästi.

Dieselissä on omat metkunsa mutta samalla tavalla päästövaatimukset on murheita bensoihin tuonut ja ihan viimeisiä vuosia lukuunottamatta tarjonta bensakoneisita saksalaisista on ollut todella heikko.
 
Omaan makuun hyvin varusteltu corolla (myös farkkuna) nahkasisustalla yms. on premiumpi kuin huonosti varusteltu volvo kangaspenkeillä.

Jos pitää olla isompi/hienompi auto niin sitten pitää tuolla budjetilla tinkiä jostain muusta, kuten vuosimallista ja ajetuista kilometreistä.

Toyotan saa myös usein varsin hyvällä leasing-diilillä niin ei tarvi laittaa niin paljon kiinni autoon.

Nimim. Vanhan Volvon Toyota liisariin vaihtanut

edit. jos olisi mahdollisuus ladata kotona niin se toisi toki lisää vaihtoehtoja
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu aika paljon siitä miten paljon ajaa kaupungissa. Noin pienillä kilsoilla hybridit on aika lyömättömiä.



Tarkoitat kai isoilla kilsoilla? Jos oletetaan, että hybridi juo kaksi litraa vähemmän satasella kaupunkiajossa ja ajetaan kymppitonni vuoteen, niin hybridi säästää vain 200 litraa polttoainetta. Nykyhinnoilla sellainen 400 euroa vuodessa. Jos/Kun hybridi on tuhansia euroja kalliimpi hankkia, niin kestää aika monta vuotta ennen kuin tuo ero on kurottu umpeen. Sitten jos esim. helsinkiläinen taksiauto liikkuu 100 tkm vuoteen, niin silloin se hybridi on tietysti lyömätön. Ja onhan näitä Suomen verotuskäytännön luomia tilanteita, että premiumauto on (lataus)hybridinä (jopa kymmeniä) tuhansia euroja halvempi hankkia kuin vastaava polttomoottorimalli, jolloin hybridi on ainoa järkevä valinta.

Muutenkin on hauskaa, että tuossa videolla on uusi auto (2023 Toyota) ja brittiläisittäin tonnin pommi (2011 Citroen). Arvonalenemassa on julmettu ero, jonka kiinni kurominen voi olla hankalaa, vaikka kulutus kaupunkiajossa on 3,90 l / 100 km hybridille ja 5,49 l / 100 km dieselille. Yhdistetyssä kulutuksessa (4,24 l / 100 km ja 5,06 l / 100 km) ero jää vaivaiseen 0,82 l / 100 km. Vertailussa pitäisi olla mahdollisimman samanlaiset autot eri käyttövoimilla, jotta jonkin käyttövoiman kannattavuudesta tietyssä ajoympäristössä voisi sanoa yhtään mitään.
 
Juu ei sinällään kannattavuuteen ollut videolla tarkoitus viitata, vaan kulutukseen karkealla tasolla. Pienillä kilometreillä tarkoitin että silloin luultavasti ajetaan enemmän kaupungissa kuin maantiellä, mihin viittaisi sekin ettei kotilatausta ollut mahdollista hyödyntää?

Ei kai tässä sitten loppujen lopuksi ollut niinkään kyse kulutuksesta, vaan fiiliksestä, vai kuinka @Krüger ?
 
Niinhän ne voi olla mutta mikäs sopisi hintaluokkaan farmari ja ns. premium. V60 T6/8 ehkä mutta ilman kotilatausta nekin hörppii ihan riittävästi.

Dieselissä on omat metkunsa mutta samalla tavalla päästövaatimukset on murheita bensoihin tuonut ja ihan viimeisiä vuosia lukuunottamatta tarjonta bensakoneisita saksalaisista on ollut todella heikko.

V60 MHEV, saa sekä bensiinimoottorilla että dieselmoottorilla? Lataushybridit tosiaan poissulkisin vaihtoehdoista kotilatausmahdollisuuden puutteen vuoksi.
 
Juu ei sinällään kannattavuuteen ollut videolla tarkoitus viitata, vaan kulutukseen karkealla tasolla. Pienillä kilometreillä tarkoitin että silloin luultavasti ajetaan enemmän kaupungissa kuin maantiellä, mihin viittaisi sekin ettei kotilatausta ollut mahdollista hyödyntää?

Ei kai tässä sitten loppujen lopuksi ollut niinkään kyse kulutuksesta, vaan fiiliksestä, vai kuinka @Krüger ?

Vaikea ehkä yhdellä sanalla rajata, tällä hetkellä alla on 20v japanilainen 2.0l bensakoneella. Maantiellä kulutus helposti sen 7l. Voisi varmasti olla siis vähemmän. Ehkä tuntuu jopa siltä, että jos itse matkat kustantaisivat vähemmän, niin tulisi ajettua enemmän. Jokunen vklp reissu jäi jopa tekemättä kun olisi bensat maksanut liikaa siihen aikaan nähden. Tämä ajattelu on toki vähentynyt viime vuodesta, jolloin 95 maksoi sen 2,5€/l. Ajatteluvinoumaahan tässä selvästi on mukana kun silloin osa kuluista olisi kiinteitä.

Pitkät matkat ovat puolestaan kalastusreissuja pohjoiseen, jonka takia seuraavan auton pitäisi olla farmari. Lisäksi hieman myös huolettaa, että kun lähtee noin kauas niin mitä jos vanha auto sanoo itsensä irti? Tahtoisin ajatella saavani myös hieman mielenrauhaa vaikka tarvitsee samaan hengenvetoon todeta, että auton huoltoihin on mennyt parin vuoden aikana vain 600€. Uudempaa autoa ei myöskään viitsi käyttää merkkihuollon ulkopuolella (?).

Autokuume on nyt reilun vuoden ajan välillä laskenut ja välillä noussut, tuntuu että joka kerta se kaatuu siihen, etten oikein osaa päättää käyttövoiman suhteen. Ehkä helpointa olisi ajaa nykyisellä niin kauan että tulee jokin isompi remontti? Taloyhtiön kautta voisi latauspaikkoja tiedustella tai josko sellaisen saisi omakustanteisesti asennettua? Tässä sähköautojen murroksessa hieman kuumottaa, että mitä jos se polttiksen arvo sitten romahtaa, toisaalta paremmin niiden arvot on säilynyt kuin vaikka Teslojen.

V60 MHEV, saa sekä bensiinimoottorilla että dieselmoottorilla? Lataushybridit tosiaan poissulkisin vaihtoehdoista kotilatausmahdollisuuden puutteen vuoksi.

Olen Volvojen sähkövioista kuullut melko paljon, sekä tietoturvasta Kiinaan ”siirtymisen” seurauksena. Onko näissä jutuissa mitään perää?
 
Olen Volvojen sähkövioista kuullut melko paljon, sekä tietoturvasta Kiinaan ”siirtymisen” seurauksena. Onko näissä jutuissa mitään perää?

Jos tietoturva kiinnostaa, niin osta tonnin pommi ja unohda nykyautot. Tietoturva ei ole kunnossa missään uudessa autossa.

Monet autot lataavat puhelimen sisällön, kun yhdistät sen autoon. Samalla autojen sisäänrakennetut modeemit lähettävät valmistajan serverille dataa jatkuvasti - auton saa ehkä offline-tilaan valikoista, mutta onnistuuko oikeasti vai näyttääkö se vain onnistuneen...

Juuri vähän aikaa sitten englanninkielisellä foorumilla joku ihmetteli, kun puhelin oli alkanut piipittää ja siellä oli BMW:n äppi, joka kyseli lupaa saada puhelimen sijaintitiedot... Omistaja oli satojen kilometrien päässä bemaristaan eikä kukaan ajanut autoa. Autonvalmistajien uteliaisuudella ei ole mitään rajoja... Tämä oli tosin muistaakseni USA:ssa.

Noin periaatteessahan eurooppalainen tietosuojasääntely on sieltä tiukemmasta päästä, mutta viitsiikö siihenkään sitten luottaa? Kuka tietää, tallentaako auto esim. ajettuja reittejä omiin muisteihinsa, jolloin joku voisi tonkia ne sieltä jälkikäteen? VW ID4:n osalta tutkin joskus auton kytkemistä irti kaikista verkoista. Kuulemma jonkin sulakkeen takana on nuo viestijärjestelmät, mutta saman sulakkeen takana on myös infotainment-näyttö... Lisäksi eCall on katsastusvaruste ja sen pitää toimia katsastuksessa. Ilmeisesti ainoa luotettava tapa on avata verhoilu ja irroittaa asianosaiset kommunikaatiomoduulit tai niiden kaapelointi, mutta katsastukseen se pitää taas sitten korjata. Ja luonnollisesti tällöin jää myös paitsi navigoinnista, OTA-päivityksistä ja muusta käytännöllisestä.
 
Mulla on aika sama ajoprofiili sikäli että enimmäkseen kehä kolmosen sisällä, ja sitten 4-6 pohjoisen reissua vuoteen.

Mietin itse ensin sähköautoa, mutta se tekniikka kehittyy niin nopeasti että otin vuoden liisarin, katsotaan sitten vuoden päästä uudestaan.

Jos Kiina huolettaa niin sitten ei kannata Kiinalaista autoa hommata…
 
Mulla on aika sama ajoprofiili sikäli että enimmäkseen kehä kolmosen sisällä, ja sitten 4-6 pohjoisen reissua vuoteen.

Mietin itse ensin sähköautoa, mutta se tekniikka kehittyy niin nopeasti että otin vuoden liisarin, katsotaan sitten vuoden päästä uudestaan.

Jos Kiina huolettaa niin sitten ei kannata Kiinalaista autoa hommata…

Juuri noin. Tosin keskivertokansalaiselle kiinalaiset ja korporaatiot ovat täysin harmittomia, ei niillä ole kykyä käyttää niitä tietojaan mihinkään ikävään, toisin kuin omilla viranomaisillamme. Ministerille se voi tietysti olla ongelma, jos kiinalaiset kuuntelevat mikeistään autossa harjoitettavaa haureutta ja nauhoittavat vielä koko aktin videokameralla, joka brosyyrin mukaan tarkkaili kuljettajan vireystilaa.
 
Jos tietoturva kiinnostaa, niin osta tonnin pommi ja unohda nykyautot. Tietoturva ei ole kunnossa missään uudessa autossa.

Monet autot lataavat puhelimen sisällön, kun yhdistät sen autoon. Samalla autojen sisäänrakennetut modeemit lähettävät valmistajan serverille dataa jatkuvasti - auton saa ehkä offline-tilaan valikoista, mutta onnistuuko oikeasti vai näyttääkö se vain onnistuneen...

Juuri vähän aikaa sitten englanninkielisellä foorumilla joku ihmetteli, kun puhelin oli alkanut piipittää ja siellä oli BMW:n äppi, joka kyseli lupaa saada puhelimen sijaintitiedot... Omistaja oli satojen kilometrien päässä bemaristaan eikä kukaan ajanut autoa. Autonvalmistajien uteliaisuudella ei ole mitään rajoja... Tämä oli tosin muistaakseni USA:ssa.

Noin periaatteessahan eurooppalainen tietosuojasääntely on sieltä tiukemmasta päästä, mutta viitsiikö siihenkään sitten luottaa? Kuka tietää, tallentaako auto esim. ajettuja reittejä omiin muisteihinsa, jolloin joku voisi tonkia ne sieltä jälkikäteen? VW ID4:n osalta tutkin joskus auton kytkemistä irti kaikista verkoista. Kuulemma jonkin sulakkeen takana on nuo viestijärjestelmät, mutta saman sulakkeen takana on myös infotainment-näyttö... Lisäksi eCall on katsastusvaruste ja sen pitää toimia katsastuksessa. Ilmeisesti ainoa luotettava tapa on avata verhoilu ja irroittaa asianosaiset kommunikaatiomoduulit tai niiden kaapelointi, mutta katsastukseen se pitää taas sitten korjata. Ja luonnollisesti tällöin jää myös paitsi navigoinnista, OTA-päivityksistä ja muusta käytännöllisestä.


Juu, data kyllä liikkuu. Itse tuossa pari päivää sitten opin että Corolla lähettelee kaiken datan serverille jossa "arvioidaan ajosi ekologisuutta". Näet kaikki ajosi MyT äpistä (vaan ei osaa silti ilmoittaa että auto pitäisi viedä huoltoon kun km:t alkavat lähentyä rajoja). Tällä hetkellä, ongelma ei ole vuotaako data, vaan se että kenelle se vuotaa. Saat valita.

Voi kuulostaa turhalta/typerältä/olkihatulta/ennen kaikki oli paremmin jne... mutta omassa vm.-90 autossa ei mitään apuja, ei mitään dataa tms. on vain omalla tavallaan rentouttava. Kinda off the grid ajelua. Jos tuntuu siltä että haluaa perseillä... antaa mennä, koska ei ole olemassa dataa mikä saisi kuskin kiipeliin, ei tarvitse miettiä kännykkä äppejä jne jne jne. Teslassa tuo app toimi oikeasti hyvin, mutta esim Corolla unohtaa jatkuvasti omat loginit ja joutuu kirjautumaan uudelleen ja uudelleen. Rehellisesti, itselle about "täydellinen" auto olisi joku -80-00-luvun urheiluauto jossa olisi hyvät popit, Android Auto ja thats about it. En tarvitse välttämättä neljän alueen ilmastointia, kymmentä mukitelinettä jne jne jos auto on muuten hyvä... Ja tämä siis henkilön suusta joka tilaa uutta autoa ostaessa käytännössä kaikki varusteet mitä autoon saa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, data kyllä liikkuu. Itse tuossa pari päivää sitten opin että Corolla lähettelee kaiken datan serverille jossa "arvioidaan ajosi ekologisuutta". Näet kaikki ajosi MyT äpistä (vaan ei osaa silti ilmoittaa että auto pitäisi viedä huoltoon kun km:t alkavat lähentyä rajoja). Tällä hetkellä, ongelma ei ole vuotaako data, vaan se että kenelle se vuotaa. Saat valita.

Voi kuulostaa turhalta/typerältä/olkihatulta/ennen kaikki oli paremmin jne... mutta oman vm.-90 auton ei mitään apuja, ei mitään dataa tms. on vain omalla tavallaan rentouttava. Kinda off the grid ajelua. Jos tuntuu siltä että haluaa perseillä... antaa mennä, koska ei ole olemassa dataa mikä saisi kuskin kiipeliin, ei tarvitse miettiä kännykkä äppejä jne jne jne. Teslassa tuo app toimi oikeasti hyvin, mutta esim Corolla unohtaa jatkuvasti omat loginit ja joutuu kirjautumaan uudelleen ja uudelleen. Rehellisesti, itselle about "täydellinen" auto olisi joku -80-00-luvun urheiluauto jossa olisi hyvät popit, Android Auto ja thats about it. En tarvitse välttämättä neljän alueen ilmastointia, kymmentä mukitelinettä jne jne jos auto on muuten hyvä... Ja tämä siis henkilön suusta joka tilaa uutta autoa ostaessa käytännössä kaikki varusteet mitä autoon saa.

Älä nyt ainakaan niin paljoa hurjastele sillä Mazdalla, että kukaan vaivautuisi asiaa enemmän tutkimaan. Olen meinaan seurannut pieni pelko persiissä valvontakameraverkoston laajentumista. Tiehallinto on asentanut niitä matka-aikojen seurannan nimissä ainakin vuodesta 2008 (keskustelua Sitruunapatonki.fi-sivustolla ) ja hiljaisten maanteiden varsillakin noita näkyy pylväissä paljon. En tiedä, miten data anonymisoidaan ja kauanko sitä säilytetään, mutta en ihmettele, jos tiedoista voisi onkia jälkikäteenkin ajoneuvojen edeltäviä sijaintitietoja... Poliisikin haluaisi lisätä teknistä valvontaansa teiden varsilla, aiheesta uutisoitiin juuri pari kuukautta sitten (KSML, harmillisesti maksumuuri). :alien:
 
Jos seuranta huolettaa, niin kannattaa nyt ensiksi laittaa puhelin faradayn häkkiin kun liikkuu johonkin. Sitä sentään seurataan jatkuvasti, eikä seuranta ole päällä vain pelkästään autolla ajon ajan.

Mutta mitä auton valintaan tulee, niin Toyotan hybridi on aina hyvä valinta jos ei tiedä mikä auto sopisi.
 
Älä nyt ainakaan niin paljoa hurjastele sillä Mazdalla, että kukaan vaivautuisi asiaa enemmän tutkimaan. Olen meinaan seurannut pieni pelko persiissä valvontakameraverkoston laajentumista. Tiehallinto on asentanut niitä matka-aikojen seurannan nimissä ainakin vuodesta 2008 (keskustelua Sitruunapatonki.fi-sivustolla ) ja hiljaisten maanteiden varsillakin noita näkyy pylväissä paljon. En tiedä, miten data anonymisoidaan ja kauanko sitä säilytetään, mutta en ihmettele, jos tiedoista voisi onkia jälkikäteenkin ajoneuvojen edeltäviä sijaintitietoja... Poliisikin haluaisi lisätä teknistä valvontaansa teiden varsilla, aiheesta uutisoitiin juuri pari kuukautta sitten (KSML, harmillisesti maksumuuri). :alien:
Ei pelkoa että tuolla nopeutta saisi liikoja. Mutkat ovatkin sitten asia erikseen :D. Ja waze huutelee asiat mitä pitää.

@weetabix corolla ei todellakaan ole hyvä valinta jos haluat säilyttää kuulosi yli 80kmh vauhdeissa. Luulin että putkistolla yms kutiteltu Fiesta ST olisi paha mökkireissulla, corolla on yhtä paha.
 
Ei pelkoa että tuolla nopeutta saisi liikoja. Mutkat ovatkin sitten asia erikseen :D. Ja waze huutelee asiat mitä pitää.

@weetabix corolla ei todellakaan ole hyvä valinta jos haluat säilyttää kuulosi yli 80kmh vauhdeissa. Luulin että putkistolla yms kutiteltu Fiesta ST olisi paha mökkireissulla, corolla on yhtä paha.

Kevyellä lisäpanostuksella saisi vähän ajetun Lexuksen(NX, ES, tjms)I kyllä jossa nuo Toyotan ongelmakohteet korjautuu, menettämättä Toyotan hyviä puolia.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 144
Viestejä
4 420 454
Jäsenet
73 294
Uusin jäsen
Handels

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom