Mikä auto minulle?

Ainakin 2.0 Biturbo Passatin (2015, diesel) jälkeen vanhemmilta lainattu 2022 vuoden hybrid Corolla tuntui lähinnä vitsiltä. Kone huutaa, mitään ei tapahdu ja sisätilatkin jäi vähän piippuun. Varmasti hyvä jos haluaa vain kulkea paikasta toiseen, mutta ei sillä kyllä autokuumetta paranneta :D

Eihän Toyotaa ostetakkaan sen takia että halutaan autolta jotain erikoista :facepalm: Toyotassa maksetaan laadusta ja tekniikasta, VAG-konsernissa maksetaan sitten korjaamolle.

Tämä on aina hauska kun verrataan jotain 240hv autoa 140hv autoon ja ihmetellään kun "ei liiku mihinkään" ja silti se mopo 1.8 corolla menee 9s 0-100km/h joka riittää aivan mainiosti ja konekkaan ei huuda ellet aja kaasupohjassa koko ajan ja jos tarkkoja ollaan niin kyllä se passattikin huutaa kaasu pohjassa...
 
corolla ei todellakaan ole hyvä valinta jos haluat säilyttää kuulosi yli 80kmh vauhdeissa. Luulin että putkistolla yms kutiteltu Fiesta ST olisi paha mökkireissulla, corolla on yhtä paha.

Sen mitä eri Corollaa ajanut niin niillä 16" menee ihan siinä missä ne muutkin, mutta sitten kun alla on 225/45/18 continental sport contact 7 niin meteli on kyllä aika järkyttävä...
 
Sen mitä eri Corollaa ajanut niin niillä 16" menee ihan siinä missä ne muutkin, mutta sitten kun alla on 225/45/18 continental sport contact 7 niin meteli on kyllä aika järkyttävä...
Itsellä kesät talvet jonkun levyiset 15". Ja meteliä on. Kaikki puhdasta rengasmelua. Väitän että olisi helvetin hiljainen auto jos pikkuisen löisi kaariin vaimennusta. Ei vaan firman autoon oikein viitsi, vaikka pomo takuulla antaisikin luvan.
 
Itsellä kesät talvet jonkun levyiset 15". Ja meteliä on. Kaikki puhdasta rengasmelua. Väitän että olisi helvetin hiljainen auto jos pikkuisen löisi kaariin vaimennusta. Ei vaan firman autoon oikein viitsi, vaikka pomo takuulla antaisikin luvan.

Itse omaan autoon (Clio farkku) työnsin 400€ edestä vaimennusmattoa, oikeastaan kaikkialle muualle kuin kattoon, etenkin oviin panostin kun niissä ei ollut mitään vaimennusta tehtaalta lähtiessä ja eihän tuosta mersua tullut, mutta aivan järkyttävä ero alkuperäiseen (2-4dB putosi kun mittasin ennen ja jälkeen), eli hyvinkin edullisesti autosta kuin autosta saa huomattavasti mukavamman matkustaa. Lähinnä vaatii paljon aikaa, sillä purkamista ja kasaamista autossa riittää.

Ymmärrän toki ettei firman autoon viitsi nähdä tuollaista vaivaa...
 
”Hintaluokkaan nähden äänieristys kohdillaan”
En tiedä mitä ovat mittailleet ja miten ja missä. Nyt vajaan vuoden moisella ajelleena... en voi hyvällä tahdollakaan kutsua edes äänieristetyksi jos ylitetään 80kmh. Sitä ennen asiat ovat vielä ihan ok tai parhaimillaan jopa todella hyvin.


EDIT: Tämä toki siis vuoden kaksi vanhan ratista huudeltuna (facelift on, mutten tiedä onko sen jälkeen tullut vielä uudempi).
 
Ihan korvakuulolla Marko varmaan noita arvioi. Voisi se toki hiljaisempikin olla, mutta ei samassa hintaluokassa taida olla merkittävästi hiljaisempaa. Golf on ehkä miellyttävämpi äänensävyltään mutta desibeleissä tuskin iso ero on.

Mikä ylipäätään mahtaa olla max 35k uutena maksavista hiljaisin?
 
Ihan korvakuulolla Marko varmaan noita arvioi. Voisi se toki hiljaisempikin olla, mutta ei samassa hintaluokassa taida olla merkittävästi hiljaisempaa. Golf on ehkä miellyttävämpi äänensävyltään mutta desibeleissä tuskin iso ero on.

Mikä ylipäätään mahtaa olla max 35k uutena maksavista hiljaisin?
Äänipaketteja kannattaa harkita, Dynaudio, Canton Focal Harman/Kardon tms. Peugeot 5008 -18 tuli Focalin mukana etuikkunoihin kerroslasit sekä 2-7kg äänieristettä lisää, hintaa tuli Focaleille vain 515€.
 
Tässä päivittäistä pähkäilyä ollut ja netin selaamista. Aikaa on hyvin kun palaan reissusta Suomeen about kuukauden kuluttua. Jotenkin tuntuu että citymaasturi vois olla se kaikin järkevin. Välillä joutuu ajamaan lumessa ja huonoilla teillä. Seat arona 1.0TSI , Hondan hr-v .. Onko noista kokemuksia. Budjetin yläraja tiukka 16tonnia. Automaatti pitää olla ja väri ei saa olla musta.
 
Kysytääs täältä raadin mielipidettä, itsellähän ei oikein mitään käsitystä automaailmasta, ja ympärillä jos jonkinlaista sanomamiestä. Mutta uuden auton hommaaminen on edessä tässä talven mittaan. Viimeiset kymmenen vuotta ajellut 96-Corollalla ja ajatus nyt vihdoin päivittää tälle vuosituhannelle. Haastetta tulee kun ei tosiaan oikein mitään hajua autojen nykymaailmasta, eikä oikeastaan edes siitä mitä itse haluaisi.

Seuraavia ajatuksia on pyörinyt päässä, ehkäpä tärkeysjärjestyksessä:
-budjetti alta 10 000€, ehkä jopa "parin tonnin klassikko", tai sitten vähän enemmän jos on lisäsijoituksen väärti
-luotettavuus, en kaipaa ylimääräisiä huoltoreissuja, enkä mielellään enää jännittää joka vuosi katsastusmiehen vikalistaa.
- tähän liittyen huollotkin/varaosat saisi olla sitten edullisemmasta päästä.
-olisihan se kiva että jos olisi vähän sporttisempi fiilis kuin ihan perheautossa.
-tosin arvostan kyllä matalaa kulutusta
-konttitilaa olisi kiva olla, joku crossover voisi olla kiva, tai ehkäpä farkku. Oikeastaan mikä vaan josta takapenkit kaatuu kivasti tilan lisäämiseksi tarpeen mukaan.

Ehkä joku ~2013 Qashqai tai farkku-Avensis? Heittäkääpä jotain vinkkiä että mitä kannattaisi edes katsella kun olen ihan kuutamolla tän asian kanssa.
 
Kaikkea ei voi saada, tuolla budjetilla täytyy jotenkin priorisoida. Toyotalta tuo kuulostaisi ilman sporttista fiilistä. Jollain kahden litran koneella nekin kyllä liikahtaa eri tavalla kuin -96 corolla.
 
Kaikkea ei voi saada, tuolla budjetilla täytyy jotenkin priorisoida. Toyotalta tuo kuulostaisi ilman sporttista fiilistä. Jollain kahden litran koneella nekin kyllä liikahtaa eri tavalla kuin -96 corolla.
Se on ihan totta, helposti varmaan pääsee sporttisempaan fiilikseen pelkällä tän vuosituhannen autolla, nahkapenkitkin riittää jo pitkälle :D

Ei nuo tosiaan mitään ehdottomuuksia ole mikään, eikä kaikkea voi saada, mutta mikä se sitten olisi se paras kompromissi ja "best bang of the buck".

Onko farkku Auris sopivan kokoinen ?
Ei varmaan huono vaihtoehto. Erottaako joku tekijä Auriksen Corollasta tai Avensiksesta?
 
Tässä päivittäistä pähkäilyä ollut ja netin selaamista. Aikaa on hyvin kun palaan reissusta Suomeen about kuukauden kuluttua. Jotenkin tuntuu että citymaasturi vois olla se kaikin järkevin. Välillä joutuu ajamaan lumessa ja huonoilla teillä. Seat arona 1.0TSI , Hondan hr-v .. Onko noista kokemuksia. Budjetin yläraja tiukka 16tonnia. Automaatti pitää olla ja väri ei saa olla musta.

VAG:n litraista konetta on pidetty suht luotettavana verrattuna pahimpiin jakoketjusekoiluihin, mutta paljonko olet budjetoinut huoltokuluihin? Aronan DSG voi vikaantuessaan nostaa kustannuksia ihan reippaasti.

Mieluummin ehkä HR-V, jos noista pitää valita. Tosin Nettiautosta löytyy yksi sun budjetissa (pl. ne vuosituhannen vaihteen mallit), 160 tkm ajettu tosin. Ilahduttavasti vaihteistoöljyt on vaihdettu jokuseen kertaan.
 
Restonille:
Qashqaista hyviä kokemuksia, samoin auriksesta. Perheessä uutena hankittu vm. 2011 Qashqai +2, 1.6 bensakoneella, mittarissa nyt ~300tkm. Hyvää luotettavuus, maavara, näkyvyys, riittävän iso peräkontti, kulutus/käyttökulut ja voi tilapäisesti käyttää 7-paikkaisena. Huonoa: tämä on hyvin kaukana sporttisesta.
Toinen Qashqai on vm. 2011 2.0l diesel automaatti, mittarissa nyt ~200tkm. Tässä eroa edelliseen: peräkontti on huomattavasti pienempi, mutta kulkupuoli sitten huomattavasti vaivattomampaa. Ei toki sporttinen vielä tämäkään.
Molemmissa qashqaissa omassa ajossa keskikulutus ~7l/100km. Maantiellä pääsee alle 6l/100km, jos malttaa sievästi ajaa.
Auris touring sport 1.8 hybrid oli jonkin aikaa ja tästäkin kohtuu positiiviset kokemukset. Kulkupuoli hieman kuminauhamainen, mutta bensankulutus oli erittäin alhainen eli keskikulutus ~4,5l/100km. Auris laitettiin pois sen takia, koska maavara oli onneton ja kivet ropisi sorateillä pohjaan tämän tästä. Toinen ongelma oli lumi, joka pakkautui talvella pyöränkoteloihin ja renkaat ei mahtuneet pyörimään, eli vaati jatkuvaa pyöränkoteloiden puhdistusta.
 
Mites muuten Mazdat? Mazda6 ja CX-5 on ihan silmää miellyttäviä, lupaavat suht matalaa kulutusta ja kohtuullista kiihtyvyyttä, kymppitonnin luokassa vaikuttaisi saavan vähän uudemman verrattuna esim Toyotaan.
 
Mites muuten Mazdat? Mazda6 ja CX-5 on ihan silmää miellyttäviä, lupaavat suht matalaa kulutusta ja kohtuullista kiihtyvyyttä, kymppitonnin luokassa vaikuttaisi saavan vähän uudemman verrattuna esim Toyotaan.
Mazda 6 2013 bensa manuaali ollut veljellä. Varmasti mukava, pientä sporttihenkeä. Alustaa kannattanee vilkaista kun näytti yhtä paljon pintaruostetta olevan kuin silloisessa BMW 318 2006 farkussa ellei jopa himppusen enemmän. Sivupeilin taittuminen oli ainoana vikana mutta toki 50-70 tkm ajettuna. Kevyt ohjaus. Mukavasti noilla hinnat tippuneet.
 
Mazda 6 2013 bensa manuaali ollut veljellä. Varmasti mukava, pientä sporttihenkeä. Alustaa kannattanee vilkaista kun näytti yhtä paljon pintaruostetta olevan kuin silloisessa BMW 318 2006 farkussa ellei jopa himppusen enemmän. Sivupeilin taittuminen oli ainoana vikana mutta toki 50-70 tkm ajettuna. Kevyt ohjaus. Mukavasti noilla hinnat tippuneet.

Riippuu onko "uudempaa mallis" vai vanhempaa, meillä juurikin tollanen 2013 Mazda6 ja tässä ei kyseistä ruosteongelmaa ole, ainakaan tässä yksilössä. Ja on siis uudempaa korimallia.
 
Riippuu onko "uudempaa mallis" vai vanhempaa, meillä juurikin tollanen 2013 Mazda6 ja tässä ei kyseistä ruosteongelmaa ole, ainakaan tässä yksilössä. Ja on siis uudempaa korimallia.
Aihetta googlaillessa, joku sanoi Suomi24-keskustelussa että 2014 Mazda vaihtoi teräslaatua ja lisäsi jonkun suojalevyn pohjaan, jonka jälkeen ruosteongelmat vähentyneet huomattavasti.
 
Riippuu onko "uudempaa mallis" vai vanhempaa, meillä juurikin tollanen 2013 Mazda6 ja tässä ei kyseistä ruosteongelmaa ole, ainakaan tässä yksilössä. Ja on siis uudempaa korimallia.
Uudempaa korimallia, hopea sedan mutta tämä onkin omakohtainen havainto.
 
Kakkosauto etsinnässä. Hintaluokka max. 4000e, bensakone, manuaali ja järkevä bensankulutus. Pääautona toimiva VAG konsernin helmi toimii loistavasti TSI:stä ja DSG:stä huolimatta mutta sen verran peloteltu että lähtökohtaisesti jotain muuta voisi keksiä.

Ranskalaiset osaan kiertää kaukaa, mutta miten Minit?. Ovatko noi 2004-2008 Mini Cooperit ihan pommeja vai löytyisikö niistä järkiauto? Ainakin visuaalisesti Minit miellyttävät omaa silmää.

Tylsin mutta toimivin vaihtoehto lienee etsiä vähäruosteista Corollaa (huokaus), Aurista tai vaikka Mazda 3:sta.
 
Täällä on kans autonvaihto mielessä,

- ~10-12000€ budjetilla,
- Bensakonella,
- Koolla ei oikeastaan niin väliä, plussaa koukku tai farkku, mutta kunhan sitä mahtuu 190cm mittanen kuski ajamaan niin ei loppujen lopuksi oikeasti mitään väliä,


Semmonen luotettava eli tylsä, joten japseja katellut eniten. mm 2013-2016 Civic, 2013-> Toyota auris/yaris ja 2012-> Mazda 6/3 ja 2015+ Mazda 2 olleet edellä ja budjetin sisällä, ~150tkm ajettuina kaikki.
Myös näyttää löytyvän muutama 2013 Mercedes A 180-sarjalainen ~170tkm ajettuna, mutta huoltojen hinnat näissä pelottaa..

Onko lukijoilla tietoa näistä mainituista mielipiteitä, parhausjärjestystä, ehkä jotain automallia jota ei ole vielä tässä mainittu joka mahtuu budjettiin?
 
Saako sen jotenkin testerillä luettua, tuskin soittavat hätäkeskukseen? Ainakaan hp-pösössä puhelua ei voi peruuttaa jos menet painamaan punaista nappia.

Niin kuin tuossa @Meisseli totesi, niin yleensä nykyautot tarkistaa kaikkien tärkeimpien järjestelmien toiminnan sisäänrakennetuilla testeillä käynnistyksen yhteydessä. Jos "päätietokoneen" kysellessä jokin moduuli ei anna mitään vastausta, kuten ei anna johtojen ollessa irti, niin pitäisi syntyä vikavalo/vikakoodi, johon katsastusmies sitten kiinnittää huomiota.
 
Täällä on kans autonvaihto mielessä,

- ~10-12000€ budjetilla,
- Bensakonella,
- Koolla ei oikeastaan niin väliä, plussaa koukku tai farkku, mutta kunhan sitä mahtuu 190cm mittanen kuski ajamaan niin ei loppujen lopuksi oikeasti mitään väliä,


Semmonen luotettava eli tylsä, joten japseja katellut eniten. mm 2013-2016 Civic, 2013-> Toyota auris/yaris ja 2012-> Mazda 6/3 ja 2015+ Mazda 2 olleet edellä ja budjetin sisällä, ~150tkm ajettuina kaikki.
Myös näyttää löytyvän muutama 2013 Mercedes A 180-sarjalainen ~170tkm ajettuna, mutta huoltojen hinnat näissä pelottaa..

Onko lukijoilla tietoa näistä mainituista mielipiteitä, parhausjärjestystä, ehkä jotain automallia jota ei ole vielä tässä mainittu joka mahtuu budjettiin?
Toyotan hybrideillä vetomassa on pieni. Auris farkku taisi olla 345 kg. Kyllä sillä kuskaa esim. puutarhajätteet kaatikselle ja muuta kevyttä tavaraa.
 
Ranskalaiset osaan kiertää kaukaa, mutta miten Minit?. Ovatko noi 2004-2008 Mini Cooperit ihan pommeja vai löytyisikö niistä järkiauto? Ainakin visuaalisesti Minit miellyttävät omaa silmää

Ainakin osassa mineistä oleva psa/bmw-pohjainen THP kone on moottorihistorian surkeimpia tapauksia ja takuuvarma pommi.

En tosin nyt muista, onko sitä ollut käytössä noin vanhoissa Mineissä
 
Ainakin osassa mineistä oleva psa/bmw-pohjainen THP kone on moottorihistorian surkeimpia tapauksia ja takuuvarma pommi.

En tosin nyt muista, onko sitä ollut käytössä noin vanhoissa Mineissä

Lyhyen nettihaun perusteella 2006 ruvettiin valmistamaan Minejä tuolla koneella. PSA on tuttu juttu joten Minit jää kauppaan.
 
Toyotan hybrideillä vetomassa on pieni. Auris farkku taisi olla 345 kg. Kyllä sillä kuskaa esim. puutarhajätteet kaatikselle ja muuta kevyttä tavaraa.
Jees, eli taidan kiertää nuo hybridimallit.. en hirveästi luota myöskään hybridisysteemin kuntoon 10+ vuoden käytön jälkeen, vaikuttaa vähän virhealttiilta.
 
Semmonen luotettava eli tylsä, joten japseja katellut eniten. mm 2013-2016 Civic, 2013-> Toyota auris/yaris ja 2012-> Mazda 6/3 ja 2015+ Mazda 2

Tuossa ikäluokassa Civic on kestävä peli varsinkin 1.8 bensakoneilla. Mutta kori ja pohja kannattaa käydä huolella läpi ruosteen varalta. Vanhemmissa malleissa vuotaa takalasien tiivisteet, mutta korjaus ei ole paha rasti kun tietää mitä tekee. Kokonaisuutena hyvä peli, jossa on myös ajo-ominaisuudet kunnossa.
 
No se työmatka on 35 km suuntaansa + muut kurvit päälle niin onhan se 100 km vähän liioiteltu mutta sinne päin.
Jos kaasuasemia on lähettyvillä, niin kaasuautot ovat mielestäni harkinnan arvoisia jos mahtuvat budjettiin. Jaaaa jos VAG-konsernin vehkeet ovat ok :D

Kompaktimmasta kaasuautosta kävisi Scala

3. korin octavia / vw golf / seat leon / audi a3 asettuisivat myös samoihin hintoihin. 1.5 koneella kaasulla ajaa vajaa 500km ja sen päälle 9 litran bensatankki, 1.4 koneinen on vanhempi versio, vähän tehottomampi ja pienempi kaasutankki mutta normaalikokoinen bensatankki (~350km kaasulla sekä 50l bensatankki).

Esim golffi

Itsellä 1.4 koneinen octavia viistoperänä ja säästö polttoainekuluissa ollut huomattava, kun keskimäärin kaupunkipainotteisessa ajossa kaasua menee vajaa 4,5kg/100km mikä nykyhinnalla on 8€ (gasumin hinta biokaasulle 1,78€/kg). Aiempi bensarosvo nautiskeli samassa ajossa 8-9 litraa / 100km 98:ia, eli yli 50% vähemmän menee polttoaineisiin tällä hetkellä rahaa.
 
Tuossa ikäluokassa Civic on kestävä peli varsinkin 1.8 bensakoneilla. Mutta kori ja pohja kannattaa käydä huolella läpi ruosteen varalta. Vanhemmissa malleissa vuotaa takalasien tiivisteet, mutta korjaus ei ole paha rasti kun tietää mitä tekee. Kokonaisuutena hyvä peli, jossa on myös ajo-ominaisuudet kunnossa.
Itsellä tuli sekä Civicistä että Accordista ruosteet läpi takakaarten paikkeilta. Ilmeisesti sinne pääsee ja jää niin paljon paskaa muhimaan, että on todellinen ongelmakohta.
 
Jees, eli taidan kiertää nuo hybridimallit.. en hirveästi luota myöskään hybridisysteemin kuntoon 10+ vuoden käytön jälkeen, vaikuttaa vähän virhealttiilta.
Luotettavuusmielessä nuo toyotan hybridit taitaa olla varsin mallikkaita, muita syitä jättää väliin voi olla parempiakin.
 
Jees, eli taidan kiertää nuo hybridimallit.. en hirveästi luota myöskään hybridisysteemin kuntoon 10+ vuoden käytön jälkeen, vaikuttaa vähän virhealttiilta.

Toyota on tehnyt hybrideitä jo useamman kymmenen vuotta ja ne on kyllä taksikäytössäkin todettu kestäviksi.

Esim. Ajoakku on todella isolla bufferilla ja sitä kuormitetaan vain tietyllä varaustasolla, en muista tarkkoja lukemia mutta tyyliin välillä 30-70% mikä parantaa kestoikää.

Lisäksi suurin osa noista Toyotan hybrideistä on ns. itselataavia eli polttomoottori käy käytännössä aina. Ei siis ole tiedossa bemarin ruostuvia nokka-akseleita tai öljyn joukkoon kertyvää vettä kuten muilla merkeillä.
 
Ja kaiken edellä mainitun päälle Toyotan hybridien voimansiirto on yksinkertaisempi kuin manuualivaihteistossa (saati sitten tavallisessa tai kaksoiskytkin automaatissa).
 
Itsellä tuli sekä Civicistä että Accordista ruosteet läpi takakaarten paikkeilta. Ilmeisesti sinne pääsee ja jää niin paljon paskaa muhimaan, että on todellinen ongelmakohta.

Sieltä ne tapaa tosiaan ruostua, mutta on maailmalla kovapeltisiäkin yksilöitä. Noissa on kuitenkin se hyvä, että moottori on melkeinpä ikuinen ja antaa mukavasti tehoa myös, eikä tarvitse edes ajettavuudesta tinkiä toisin kuin Japanin autoissa usein on. Ja onhan nuo ruosteviatkin korjattavissa, kun enimmäkseen ilmenevät noilla tietyillä alueilla.
 
- ~10-12000€ budjetilla,
- Bensakonella,
- Koolla ei oikeastaan niin väliä, plussaa koukku tai farkku, mutta kunhan sitä mahtuu 190cm mittanen kuski ajamaan niin ei loppujen lopuksi oikeasti mitään väliä,

Subaru Outback? Mahdollisia kilometreja ei kannata säikähtää kunhan on huollettu, varsinkin öljyt vaihdettu. Tilava tavaratila ja vetokykyä löytyy. Kaupan päälle bokserin miellyttävä hyrinä.

PS. mallin dieselit ovat sitten melko pommeja..
 
Jos tietoturva kiinnostaa, niin osta tonnin pommi ja unohda nykyautot. Tietoturva ei ole kunnossa missään uudessa autossa.
Monet autot lataavat puhelimen sisällön, kun yhdistät sen autoon. Samalla autojen sisäänrakennetut modeemit lähettävät valmistajan serverille dataa jatkuvasti - auton saa ehkä offline-tilaan valikoista, mutta onnistuuko oikeasti vai näyttääkö se vain onnistuneen...

Mozilla foundation julkas just tosta juttua
 
Lyhyen nettihaun perusteella 2006 ruvettiin valmistamaan Minejä tuolla koneella. PSA on tuttu juttu joten Minit jää kauppaan.

2000-2005 löytyy myös remmiahdettu malli T16b4 moottorilla, joka voitti 2003 pari vuoden moottori-palkintoakin.
IMO manuaalilootalla (joka on Getrag 2004 ja 2005 -malleissa) helvetin mukava paketti, jos ton tyylistä autoa kaipaa. Sisätilatkin kuskilla huomattavasti suuremmat mitä ulkoa luulis.
Itsellä oli lähinnä noita tossakin öljyvuotoja, mutta ei mitään sen vakavampaa pl. kun "asentaja" pisti imusarjan mutterit väärinpäin...
 
Kerta se ensimmäinen kun kuulee tojotan hybriditekniikka virhealtiiksi.

En toki tarkota että toyotat mitenkään virhealttiita, vaan se hybriditekniikka itsessään vaikuttaa että olisi paljon monimutkaisempi ja siten virhealttiimpi kuin normaali bensakone... Kommenttien perusteella pelkään turhaan :lol:


Subaru Outback? Mahdollisia kilometreja ei kannata säikähtää kunhan on huollettu, varsinkin öljyt vaihdettu. Tilava tavaratila ja vetokykyä löytyy. Kaupan päälle bokserin miellyttävä hyrinä.

PS. mallin dieselit ovat sitten melko pommeja..

Subarua en ole kattonutkaan vielä, viimeksi kun niitä selailin niissä oli aika iso hintakorko verrattuna muihin malleihin, mutta täytyypä ottaa selvää nyt uudestaan.
 
En toki tarkota että toyotat mitenkään virhealttiita, vaan se hybriditekniikka itsessään vaikuttaa että olisi paljon monimutkaisempi ja siten virhealttiimpi kuin normaali bensakone... Kommenttien perusteella pelkään turhaan :lol:

Teoriassa ehkä noin, mutta yleensä "normaalissa bensakoneessa" nykyaikainen teho ja alhainen kulutus/päästöt kehitetään toisilla ratkaisuilla, eli ottamalla paljon tehoja irti pienestä tilavuudesta, turboahtimella, start-stop-järjestelmällä, suunnittelemalla hihnat kulkemaan moottoriöljyn seassa... Tämäkään ei ole teknisesti riskitöntä. Lisäksi monet "normaalit bensakoneet" ovat huonosti suunniteltuja ja valmistettuja siinä missä Toyotan moottoreista liikkuu monia muita merkkejä vähemmän kauhutarinoita (eräs kyselytutkimus automerkkien moottorien luotettavuudesta).
 
Mikä auto minulle....

Miten olisi Cupra Leon "farkku" phev?

Siis katselin että olisi aika mukavasti saatavilla tuolta "oluen tilaus maasta, Saksa" Tai siis 2021 malli jolla ajettu se 60tkm (eka iso huolto) ja hinta noin 21000-23000€

Toki tuohon hintaan löytyy jopa alle 20tkm ajettuja ja ehkä jos ei farkku niin vielä enemmän.

Verot jotain 500-1000€ ja jos tuollaisen ottaa tuotuna niin jotain 2000-2500€ lisää.

Tietysti jos hakee itse saisi kaljat ja reissun.

Tähän sitten toiset kumit vanteilla ja ehkä jotain lämppäriä. Niin ja se vetokoukku

Onko aivan hullu auto? Huollot törkeässä hinnassa mutta miten muuten? Talvirengaspaketti jollain 17 vanteilla varmaan sen 1200-1500€

Ajan 35tkm vuosi ja 60km työmatkaa. Nyt diesel Hyundai.

Jotenkin auto miellyttää silmää ja halvimmat Suomessa sen noin 28000-30000€. Näistäkin yleensä toiset renkaat puuttuu mutta tietysti vanhan auton saisi helpommin lykättyä vaihdossa.

No nyt otan olusen ja annan autokuumeen nousta .... häviää huomiseen kun laskuhumala. :whistling:
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Subaru Outback houkuttelisi hirmuisesti kun haluaisin tilavan farmarin vähän reilummalla maavaralla ja mielellään nelivedolla. Ainoastaan kulutuslukemat hirvittävät, onko täällä kellään kokemuksia uudemmista (2018-->) Outbackeista? Paljonko on todellinen kulutus?

Noin kyvykästä nelikkoa en varsinaisesti tarvitse, mutta kun oletus on että ei tienhoito ainakaan paremmaksi muutu ja jonkin verran joutuu ajelemaan pienemmillä teillä niin vähän saisi olla perusautoa enemmän ominaisuuksia. Toinen vaihtoehto olisi jokin diesel audi/skoda jne farkku, niitä on enemmän tarjolla. Kilometrejä tulee noin 15 000 vuoteen tai alle.
 
Subaru Outback houkuttelisi hirmuisesti kun haluaisin tilavan farmarin vähän reilummalla maavaralla ja mielellään nelivedolla. Ainoastaan kulutuslukemat hirvittävät, onko täällä kellään kokemuksia uudemmista (2018-->) Outbackeista? Paljonko on todellinen kulutus?


Pirun hyvä sivusto kun haluaa selvittää auton todellisen kulutuksen. Lyö sinne auton speksit moottoreineen, vaihdelootineen, polttoaineineen yms. ja saa varsin kattavan selvityksen että mitä auto oikeiden omistajien käsissä kuluttaa.

Sivusto itsessään on ihan ysäriltä mutta kun käytettävyyteen oppii niin ehdoton työkalu. :)
 
Subaru Outback houkuttelisi hirmuisesti kun haluaisin tilavan farmarin vähän reilummalla maavaralla ja mielellään nelivedolla. Ainoastaan kulutuslukemat hirvittävät, onko täällä kellään kokemuksia uudemmista (2018-->) Outbackeista? Paljonko on todellinen kulutus?

Noin kyvykästä nelikkoa en varsinaisesti tarvitse, mutta kun oletus on että ei tienhoito ainakaan paremmaksi muutu ja jonkin verran joutuu ajelemaan pienemmillä teillä niin vähän saisi olla perusautoa enemmän ominaisuuksia. Toinen vaihtoehto olisi jokin diesel audi/skoda jne farkku, niitä on enemmän tarjolla. Kilometrejä tulee noin 15 000 vuoteen tai alle.

Outbackissä taitaa olla aika hyvä maavara luokassaan. Tai liekö jotain Allroad-Audia tms. sitten saa nostettua ilmajousilla? Esim. Octavia Scoutissa (2021 -->) Skodan mukaan vain 161 mm... Kulutus ei liene noilla kilometreillä kovin iso juttu, vaikka Outbackit ei kai olekaan taloudellisuudestaan tunnettuja.
 
Täällä on kans autonvaihto mielessä,

- ~10-12000€ budjetilla,
- Bensakonella,
- Koolla ei oikeastaan niin väliä, plussaa koukku tai farkku, mutta kunhan sitä mahtuu 190cm mittanen kuski ajamaan niin ei loppujen lopuksi oikeasti mitään väliä,


Semmonen luotettava eli tylsä, joten japseja katellut eniten. mm 2013-2016 Civic, 2013-> Toyota auris/yaris ja 2012-> Mazda 6/3 ja 2015+ Mazda 2 olleet edellä ja budjetin sisällä, ~150tkm ajettuina kaikki.
Myös näyttää löytyvän muutama 2013 Mercedes A 180-sarjalainen ~170tkm ajettuna, mutta huoltojen hinnat näissä pelottaa..

Onko lukijoilla tietoa näistä mainituista mielipiteitä, parhausjärjestystä, ehkä jotain automallia jota ei ole vielä tässä mainittu joka mahtuu budjettiin?

Jatkoa: Kävin Avensiksen ja Yariksen ajelemassa, Yaris tippuu tästä vertauksesta heti ensimmäisenä. Tottunut raskaammalla ajamaan ja penkkejä en saanut mitenkään mukavaksi. Istumatilaa kyllä oli ihan tarpeeksi ja muuten hyvä vehje, myös turhan korkeat äänet ehkä purkissa oli. Avensiksesta jäi hyvä kuva, paitsi testikappale oli automaatti joka heitteli liian pienen ja liian korkean vaihteen välillä suurimman osan ajosta, ja mankka oli luokkaa Nokia 3310.

Mazdat näyttää olevan harvinaisia, mutta Civiccejä löytyy paikallisesti ja tarkoitus käydä tuommoista 2014 1.8i Civicciä testiajamassa. Ehkä pitäis myös toinen Avensis-yksilö käydä tarkistamassa... Testatussa versiossa kaiuttimien laatu oli sen verran surkea että vaikka tuo audiolaatu ei ole edes lähellekään prioriteettilistalla, se silti tippuu sen syystä pois listalta.

Ketjun perusteella näissä civiceissä kannattaa kiinnittää huomiota takarenkaiden ympäristöllä ruosteeseen, mutta kone on muuten pomminvarma ja netin perusteella ketjulla pyörivä, eli vaikuttaisi muuten aika kätevältä vehkeeltä. Löysin paikallisen 2014 yksilön jolla on 149tkm ajettu 11t€ hintaan, vaikuttaa varvarteenotettavalta vaihtoehdolta.
 
Joopa joo, mutta eipä se kuulemma koko automallin vika ole, taisi olla vaan autoyksilön vika.
 
Nykysen dieselin tilalle hieman sähköauto harkinnut.
Kotilataus mahdollista kun OKT
Ajoa tulee hieman reilu 30tkm/vuosi
Kyytiin tarvii saada 3. lasta(ei vaimoa). Turva istuimista päästy eroon.
Plugareita en näe järkeväksi kun osa päivittäisestä ajosta menisi kuitenkin bensalle. Mitä sähkö vempele vaihtohtoja sitä voisi olla 30k +/-5k budjetilla.
Joku MG, Kona, Model 3 mitäs muita?
Voittaaako sähkö kuin hyvin dieselin kuluissa, jotta voi vaihtoa itselle paremmin perustella.
 
Kona ja Kian vastaava tötterö ihan päteviä, MG4 ei vielä oikein kokemuksia.

Helposti.
 
Nykysen dieselin tilalle hieman sähköauto harkinnut.
Kotilataus mahdollista kun OKT
Ajoa tulee hieman reilu 30tkm/vuosi
Kyytiin tarvii saada 3. lasta(ei vaimoa). Turva istuimista päästy eroon.
Plugareita en näe järkeväksi kun osa päivittäisestä ajosta menisi kuitenkin bensalle. Mitä sähkö vempele vaihtohtoja sitä voisi olla 30k +/-5k budjetilla.
Joku MG, Kona, Model 3 mitäs muita?

Käytetty ID.3 tai ID.4? Ei toki suuriakkuisinta versiota, mutta onko tarvettakaan, jos voi ladata kotona ja jos ei säännöllisesti aja hirmuisen pitkiä reissuja? Cupra Bornia voisi saada uutenakin budjetin ylärajoille.

Voittaaako sähkö kuin hyvin dieselin kuluissa, jotta voi vaihtoa itselle paremmin perustella.

Riippuu, millainen dieselkärry on kyseessä. Paljonko dieselauto vielä laskee arvoaan ja mitä korjauksia lähivuosille on odotettavissa? Paljonko auto kuluttaa?

Mutta kyllähän polttoainekuluissa ja veroissa on noilla kilometreillä potentiaalia ~3000 euron vuosisäästöihin. Lisäksi uudessa/uudehkossa sähköautossa pitäisi olla vähemmän korjattavaa kuin dieselautossa (jos siis vähänkin modernimmasta dieselistä puhutaan).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 511 780
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
PerusJantteri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom