Mikä auto minulle?

Mazda 6 2013 bensa manuaali ollut veljellä. Varmasti mukava, pientä sporttihenkeä. Alustaa kannattanee vilkaista kun näytti yhtä paljon pintaruostetta olevan kuin silloisessa BMW 318 2006 farkussa ellei jopa himppusen enemmän. Sivupeilin taittuminen oli ainoana vikana mutta toki 50-70 tkm ajettuna. Kevyt ohjaus. Mukavasti noilla hinnat tippuneet.

Riippuu onko "uudempaa mallis" vai vanhempaa, meillä juurikin tollanen 2013 Mazda6 ja tässä ei kyseistä ruosteongelmaa ole, ainakaan tässä yksilössä. Ja on siis uudempaa korimallia.
 
Riippuu onko "uudempaa mallis" vai vanhempaa, meillä juurikin tollanen 2013 Mazda6 ja tässä ei kyseistä ruosteongelmaa ole, ainakaan tässä yksilössä. Ja on siis uudempaa korimallia.
Aihetta googlaillessa, joku sanoi Suomi24-keskustelussa että 2014 Mazda vaihtoi teräslaatua ja lisäsi jonkun suojalevyn pohjaan, jonka jälkeen ruosteongelmat vähentyneet huomattavasti.
 
Riippuu onko "uudempaa mallis" vai vanhempaa, meillä juurikin tollanen 2013 Mazda6 ja tässä ei kyseistä ruosteongelmaa ole, ainakaan tässä yksilössä. Ja on siis uudempaa korimallia.
Uudempaa korimallia, hopea sedan mutta tämä onkin omakohtainen havainto.
 
Kakkosauto etsinnässä. Hintaluokka max. 4000e, bensakone, manuaali ja järkevä bensankulutus. Pääautona toimiva VAG konsernin helmi toimii loistavasti TSI:stä ja DSG:stä huolimatta mutta sen verran peloteltu että lähtökohtaisesti jotain muuta voisi keksiä.

Ranskalaiset osaan kiertää kaukaa, mutta miten Minit?. Ovatko noi 2004-2008 Mini Cooperit ihan pommeja vai löytyisikö niistä järkiauto? Ainakin visuaalisesti Minit miellyttävät omaa silmää.

Tylsin mutta toimivin vaihtoehto lienee etsiä vähäruosteista Corollaa (huokaus), Aurista tai vaikka Mazda 3:sta.
 
Täällä on kans autonvaihto mielessä,

- ~10-12000€ budjetilla,
- Bensakonella,
- Koolla ei oikeastaan niin väliä, plussaa koukku tai farkku, mutta kunhan sitä mahtuu 190cm mittanen kuski ajamaan niin ei loppujen lopuksi oikeasti mitään väliä,


Semmonen luotettava eli tylsä, joten japseja katellut eniten. mm 2013-2016 Civic, 2013-> Toyota auris/yaris ja 2012-> Mazda 6/3 ja 2015+ Mazda 2 olleet edellä ja budjetin sisällä, ~150tkm ajettuina kaikki.
Myös näyttää löytyvän muutama 2013 Mercedes A 180-sarjalainen ~170tkm ajettuna, mutta huoltojen hinnat näissä pelottaa..

Onko lukijoilla tietoa näistä mainituista mielipiteitä, parhausjärjestystä, ehkä jotain automallia jota ei ole vielä tässä mainittu joka mahtuu budjettiin?
 
Saako sen jotenkin testerillä luettua, tuskin soittavat hätäkeskukseen? Ainakaan hp-pösössä puhelua ei voi peruuttaa jos menet painamaan punaista nappia.

Niin kuin tuossa @Meisseli totesi, niin yleensä nykyautot tarkistaa kaikkien tärkeimpien järjestelmien toiminnan sisäänrakennetuilla testeillä käynnistyksen yhteydessä. Jos "päätietokoneen" kysellessä jokin moduuli ei anna mitään vastausta, kuten ei anna johtojen ollessa irti, niin pitäisi syntyä vikavalo/vikakoodi, johon katsastusmies sitten kiinnittää huomiota.
 
Täällä on kans autonvaihto mielessä,

- ~10-12000€ budjetilla,
- Bensakonella,
- Koolla ei oikeastaan niin väliä, plussaa koukku tai farkku, mutta kunhan sitä mahtuu 190cm mittanen kuski ajamaan niin ei loppujen lopuksi oikeasti mitään väliä,


Semmonen luotettava eli tylsä, joten japseja katellut eniten. mm 2013-2016 Civic, 2013-> Toyota auris/yaris ja 2012-> Mazda 6/3 ja 2015+ Mazda 2 olleet edellä ja budjetin sisällä, ~150tkm ajettuina kaikki.
Myös näyttää löytyvän muutama 2013 Mercedes A 180-sarjalainen ~170tkm ajettuna, mutta huoltojen hinnat näissä pelottaa..

Onko lukijoilla tietoa näistä mainituista mielipiteitä, parhausjärjestystä, ehkä jotain automallia jota ei ole vielä tässä mainittu joka mahtuu budjettiin?
Toyotan hybrideillä vetomassa on pieni. Auris farkku taisi olla 345 kg. Kyllä sillä kuskaa esim. puutarhajätteet kaatikselle ja muuta kevyttä tavaraa.
 
Ranskalaiset osaan kiertää kaukaa, mutta miten Minit?. Ovatko noi 2004-2008 Mini Cooperit ihan pommeja vai löytyisikö niistä järkiauto? Ainakin visuaalisesti Minit miellyttävät omaa silmää

Ainakin osassa mineistä oleva psa/bmw-pohjainen THP kone on moottorihistorian surkeimpia tapauksia ja takuuvarma pommi.

En tosin nyt muista, onko sitä ollut käytössä noin vanhoissa Mineissä
 
Ainakin osassa mineistä oleva psa/bmw-pohjainen THP kone on moottorihistorian surkeimpia tapauksia ja takuuvarma pommi.

En tosin nyt muista, onko sitä ollut käytössä noin vanhoissa Mineissä

Lyhyen nettihaun perusteella 2006 ruvettiin valmistamaan Minejä tuolla koneella. PSA on tuttu juttu joten Minit jää kauppaan.
 
Toyotan hybrideillä vetomassa on pieni. Auris farkku taisi olla 345 kg. Kyllä sillä kuskaa esim. puutarhajätteet kaatikselle ja muuta kevyttä tavaraa.
Jees, eli taidan kiertää nuo hybridimallit.. en hirveästi luota myöskään hybridisysteemin kuntoon 10+ vuoden käytön jälkeen, vaikuttaa vähän virhealttiilta.
 
Semmonen luotettava eli tylsä, joten japseja katellut eniten. mm 2013-2016 Civic, 2013-> Toyota auris/yaris ja 2012-> Mazda 6/3 ja 2015+ Mazda 2

Tuossa ikäluokassa Civic on kestävä peli varsinkin 1.8 bensakoneilla. Mutta kori ja pohja kannattaa käydä huolella läpi ruosteen varalta. Vanhemmissa malleissa vuotaa takalasien tiivisteet, mutta korjaus ei ole paha rasti kun tietää mitä tekee. Kokonaisuutena hyvä peli, jossa on myös ajo-ominaisuudet kunnossa.
 
No se työmatka on 35 km suuntaansa + muut kurvit päälle niin onhan se 100 km vähän liioiteltu mutta sinne päin.
Jos kaasuasemia on lähettyvillä, niin kaasuautot ovat mielestäni harkinnan arvoisia jos mahtuvat budjettiin. Jaaaa jos VAG-konsernin vehkeet ovat ok :D

Kompaktimmasta kaasuautosta kävisi Scala

3. korin octavia / vw golf / seat leon / audi a3 asettuisivat myös samoihin hintoihin. 1.5 koneella kaasulla ajaa vajaa 500km ja sen päälle 9 litran bensatankki, 1.4 koneinen on vanhempi versio, vähän tehottomampi ja pienempi kaasutankki mutta normaalikokoinen bensatankki (~350km kaasulla sekä 50l bensatankki).

Esim golffi

Itsellä 1.4 koneinen octavia viistoperänä ja säästö polttoainekuluissa ollut huomattava, kun keskimäärin kaupunkipainotteisessa ajossa kaasua menee vajaa 4,5kg/100km mikä nykyhinnalla on 8€ (gasumin hinta biokaasulle 1,78€/kg). Aiempi bensarosvo nautiskeli samassa ajossa 8-9 litraa / 100km 98:ia, eli yli 50% vähemmän menee polttoaineisiin tällä hetkellä rahaa.
 
Tuossa ikäluokassa Civic on kestävä peli varsinkin 1.8 bensakoneilla. Mutta kori ja pohja kannattaa käydä huolella läpi ruosteen varalta. Vanhemmissa malleissa vuotaa takalasien tiivisteet, mutta korjaus ei ole paha rasti kun tietää mitä tekee. Kokonaisuutena hyvä peli, jossa on myös ajo-ominaisuudet kunnossa.
Itsellä tuli sekä Civicistä että Accordista ruosteet läpi takakaarten paikkeilta. Ilmeisesti sinne pääsee ja jää niin paljon paskaa muhimaan, että on todellinen ongelmakohta.
 
Jees, eli taidan kiertää nuo hybridimallit.. en hirveästi luota myöskään hybridisysteemin kuntoon 10+ vuoden käytön jälkeen, vaikuttaa vähän virhealttiilta.
Luotettavuusmielessä nuo toyotan hybridit taitaa olla varsin mallikkaita, muita syitä jättää väliin voi olla parempiakin.
 
Jees, eli taidan kiertää nuo hybridimallit.. en hirveästi luota myöskään hybridisysteemin kuntoon 10+ vuoden käytön jälkeen, vaikuttaa vähän virhealttiilta.

Toyota on tehnyt hybrideitä jo useamman kymmenen vuotta ja ne on kyllä taksikäytössäkin todettu kestäviksi.

Esim. Ajoakku on todella isolla bufferilla ja sitä kuormitetaan vain tietyllä varaustasolla, en muista tarkkoja lukemia mutta tyyliin välillä 30-70% mikä parantaa kestoikää.

Lisäksi suurin osa noista Toyotan hybrideistä on ns. itselataavia eli polttomoottori käy käytännössä aina. Ei siis ole tiedossa bemarin ruostuvia nokka-akseleita tai öljyn joukkoon kertyvää vettä kuten muilla merkeillä.
 
Ja kaiken edellä mainitun päälle Toyotan hybridien voimansiirto on yksinkertaisempi kuin manuualivaihteistossa (saati sitten tavallisessa tai kaksoiskytkin automaatissa).
 
Itsellä tuli sekä Civicistä että Accordista ruosteet läpi takakaarten paikkeilta. Ilmeisesti sinne pääsee ja jää niin paljon paskaa muhimaan, että on todellinen ongelmakohta.

Sieltä ne tapaa tosiaan ruostua, mutta on maailmalla kovapeltisiäkin yksilöitä. Noissa on kuitenkin se hyvä, että moottori on melkeinpä ikuinen ja antaa mukavasti tehoa myös, eikä tarvitse edes ajettavuudesta tinkiä toisin kuin Japanin autoissa usein on. Ja onhan nuo ruosteviatkin korjattavissa, kun enimmäkseen ilmenevät noilla tietyillä alueilla.
 
- ~10-12000€ budjetilla,
- Bensakonella,
- Koolla ei oikeastaan niin väliä, plussaa koukku tai farkku, mutta kunhan sitä mahtuu 190cm mittanen kuski ajamaan niin ei loppujen lopuksi oikeasti mitään väliä,

Subaru Outback? Mahdollisia kilometreja ei kannata säikähtää kunhan on huollettu, varsinkin öljyt vaihdettu. Tilava tavaratila ja vetokykyä löytyy. Kaupan päälle bokserin miellyttävä hyrinä.

PS. mallin dieselit ovat sitten melko pommeja..
 
Jos tietoturva kiinnostaa, niin osta tonnin pommi ja unohda nykyautot. Tietoturva ei ole kunnossa missään uudessa autossa.
Monet autot lataavat puhelimen sisällön, kun yhdistät sen autoon. Samalla autojen sisäänrakennetut modeemit lähettävät valmistajan serverille dataa jatkuvasti - auton saa ehkä offline-tilaan valikoista, mutta onnistuuko oikeasti vai näyttääkö se vain onnistuneen...

Mozilla foundation julkas just tosta juttua
 
Lyhyen nettihaun perusteella 2006 ruvettiin valmistamaan Minejä tuolla koneella. PSA on tuttu juttu joten Minit jää kauppaan.

2000-2005 löytyy myös remmiahdettu malli T16b4 moottorilla, joka voitti 2003 pari vuoden moottori-palkintoakin.
IMO manuaalilootalla (joka on Getrag 2004 ja 2005 -malleissa) helvetin mukava paketti, jos ton tyylistä autoa kaipaa. Sisätilatkin kuskilla huomattavasti suuremmat mitä ulkoa luulis.
Itsellä oli lähinnä noita tossakin öljyvuotoja, mutta ei mitään sen vakavampaa pl. kun "asentaja" pisti imusarjan mutterit väärinpäin...
 
Kerta se ensimmäinen kun kuulee tojotan hybriditekniikka virhealtiiksi.

En toki tarkota että toyotat mitenkään virhealttiita, vaan se hybriditekniikka itsessään vaikuttaa että olisi paljon monimutkaisempi ja siten virhealttiimpi kuin normaali bensakone... Kommenttien perusteella pelkään turhaan :lol:


Subaru Outback? Mahdollisia kilometreja ei kannata säikähtää kunhan on huollettu, varsinkin öljyt vaihdettu. Tilava tavaratila ja vetokykyä löytyy. Kaupan päälle bokserin miellyttävä hyrinä.

PS. mallin dieselit ovat sitten melko pommeja..

Subarua en ole kattonutkaan vielä, viimeksi kun niitä selailin niissä oli aika iso hintakorko verrattuna muihin malleihin, mutta täytyypä ottaa selvää nyt uudestaan.
 
En toki tarkota että toyotat mitenkään virhealttiita, vaan se hybriditekniikka itsessään vaikuttaa että olisi paljon monimutkaisempi ja siten virhealttiimpi kuin normaali bensakone... Kommenttien perusteella pelkään turhaan :lol:

Teoriassa ehkä noin, mutta yleensä "normaalissa bensakoneessa" nykyaikainen teho ja alhainen kulutus/päästöt kehitetään toisilla ratkaisuilla, eli ottamalla paljon tehoja irti pienestä tilavuudesta, turboahtimella, start-stop-järjestelmällä, suunnittelemalla hihnat kulkemaan moottoriöljyn seassa... Tämäkään ei ole teknisesti riskitöntä. Lisäksi monet "normaalit bensakoneet" ovat huonosti suunniteltuja ja valmistettuja siinä missä Toyotan moottoreista liikkuu monia muita merkkejä vähemmän kauhutarinoita (eräs kyselytutkimus automerkkien moottorien luotettavuudesta).
 
Mikä auto minulle....

Miten olisi Cupra Leon "farkku" phev?

Siis katselin että olisi aika mukavasti saatavilla tuolta "oluen tilaus maasta, Saksa" Tai siis 2021 malli jolla ajettu se 60tkm (eka iso huolto) ja hinta noin 21000-23000€

Toki tuohon hintaan löytyy jopa alle 20tkm ajettuja ja ehkä jos ei farkku niin vielä enemmän.

Verot jotain 500-1000€ ja jos tuollaisen ottaa tuotuna niin jotain 2000-2500€ lisää.

Tietysti jos hakee itse saisi kaljat ja reissun.

Tähän sitten toiset kumit vanteilla ja ehkä jotain lämppäriä. Niin ja se vetokoukku

Onko aivan hullu auto? Huollot törkeässä hinnassa mutta miten muuten? Talvirengaspaketti jollain 17 vanteilla varmaan sen 1200-1500€

Ajan 35tkm vuosi ja 60km työmatkaa. Nyt diesel Hyundai.

Jotenkin auto miellyttää silmää ja halvimmat Suomessa sen noin 28000-30000€. Näistäkin yleensä toiset renkaat puuttuu mutta tietysti vanhan auton saisi helpommin lykättyä vaihdossa.

No nyt otan olusen ja annan autokuumeen nousta .... häviää huomiseen kun laskuhumala. :whistling:
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Subaru Outback houkuttelisi hirmuisesti kun haluaisin tilavan farmarin vähän reilummalla maavaralla ja mielellään nelivedolla. Ainoastaan kulutuslukemat hirvittävät, onko täällä kellään kokemuksia uudemmista (2018-->) Outbackeista? Paljonko on todellinen kulutus?

Noin kyvykästä nelikkoa en varsinaisesti tarvitse, mutta kun oletus on että ei tienhoito ainakaan paremmaksi muutu ja jonkin verran joutuu ajelemaan pienemmillä teillä niin vähän saisi olla perusautoa enemmän ominaisuuksia. Toinen vaihtoehto olisi jokin diesel audi/skoda jne farkku, niitä on enemmän tarjolla. Kilometrejä tulee noin 15 000 vuoteen tai alle.
 
Subaru Outback houkuttelisi hirmuisesti kun haluaisin tilavan farmarin vähän reilummalla maavaralla ja mielellään nelivedolla. Ainoastaan kulutuslukemat hirvittävät, onko täällä kellään kokemuksia uudemmista (2018-->) Outbackeista? Paljonko on todellinen kulutus?


Pirun hyvä sivusto kun haluaa selvittää auton todellisen kulutuksen. Lyö sinne auton speksit moottoreineen, vaihdelootineen, polttoaineineen yms. ja saa varsin kattavan selvityksen että mitä auto oikeiden omistajien käsissä kuluttaa.

Sivusto itsessään on ihan ysäriltä mutta kun käytettävyyteen oppii niin ehdoton työkalu. :)
 
Subaru Outback houkuttelisi hirmuisesti kun haluaisin tilavan farmarin vähän reilummalla maavaralla ja mielellään nelivedolla. Ainoastaan kulutuslukemat hirvittävät, onko täällä kellään kokemuksia uudemmista (2018-->) Outbackeista? Paljonko on todellinen kulutus?

Noin kyvykästä nelikkoa en varsinaisesti tarvitse, mutta kun oletus on että ei tienhoito ainakaan paremmaksi muutu ja jonkin verran joutuu ajelemaan pienemmillä teillä niin vähän saisi olla perusautoa enemmän ominaisuuksia. Toinen vaihtoehto olisi jokin diesel audi/skoda jne farkku, niitä on enemmän tarjolla. Kilometrejä tulee noin 15 000 vuoteen tai alle.

Outbackissä taitaa olla aika hyvä maavara luokassaan. Tai liekö jotain Allroad-Audia tms. sitten saa nostettua ilmajousilla? Esim. Octavia Scoutissa (2021 -->) Skodan mukaan vain 161 mm... Kulutus ei liene noilla kilometreillä kovin iso juttu, vaikka Outbackit ei kai olekaan taloudellisuudestaan tunnettuja.
 
Täällä on kans autonvaihto mielessä,

- ~10-12000€ budjetilla,
- Bensakonella,
- Koolla ei oikeastaan niin väliä, plussaa koukku tai farkku, mutta kunhan sitä mahtuu 190cm mittanen kuski ajamaan niin ei loppujen lopuksi oikeasti mitään väliä,


Semmonen luotettava eli tylsä, joten japseja katellut eniten. mm 2013-2016 Civic, 2013-> Toyota auris/yaris ja 2012-> Mazda 6/3 ja 2015+ Mazda 2 olleet edellä ja budjetin sisällä, ~150tkm ajettuina kaikki.
Myös näyttää löytyvän muutama 2013 Mercedes A 180-sarjalainen ~170tkm ajettuna, mutta huoltojen hinnat näissä pelottaa..

Onko lukijoilla tietoa näistä mainituista mielipiteitä, parhausjärjestystä, ehkä jotain automallia jota ei ole vielä tässä mainittu joka mahtuu budjettiin?

Jatkoa: Kävin Avensiksen ja Yariksen ajelemassa, Yaris tippuu tästä vertauksesta heti ensimmäisenä. Tottunut raskaammalla ajamaan ja penkkejä en saanut mitenkään mukavaksi. Istumatilaa kyllä oli ihan tarpeeksi ja muuten hyvä vehje, myös turhan korkeat äänet ehkä purkissa oli. Avensiksesta jäi hyvä kuva, paitsi testikappale oli automaatti joka heitteli liian pienen ja liian korkean vaihteen välillä suurimman osan ajosta, ja mankka oli luokkaa Nokia 3310.

Mazdat näyttää olevan harvinaisia, mutta Civiccejä löytyy paikallisesti ja tarkoitus käydä tuommoista 2014 1.8i Civicciä testiajamassa. Ehkä pitäis myös toinen Avensis-yksilö käydä tarkistamassa... Testatussa versiossa kaiuttimien laatu oli sen verran surkea että vaikka tuo audiolaatu ei ole edes lähellekään prioriteettilistalla, se silti tippuu sen syystä pois listalta.

Ketjun perusteella näissä civiceissä kannattaa kiinnittää huomiota takarenkaiden ympäristöllä ruosteeseen, mutta kone on muuten pomminvarma ja netin perusteella ketjulla pyörivä, eli vaikuttaisi muuten aika kätevältä vehkeeltä. Löysin paikallisen 2014 yksilön jolla on 149tkm ajettu 11t€ hintaan, vaikuttaa varvarteenotettavalta vaihtoehdolta.
 
Joopa joo, mutta eipä se kuulemma koko automallin vika ole, taisi olla vaan autoyksilön vika.
 
Nykysen dieselin tilalle hieman sähköauto harkinnut.
Kotilataus mahdollista kun OKT
Ajoa tulee hieman reilu 30tkm/vuosi
Kyytiin tarvii saada 3. lasta(ei vaimoa). Turva istuimista päästy eroon.
Plugareita en näe järkeväksi kun osa päivittäisestä ajosta menisi kuitenkin bensalle. Mitä sähkö vempele vaihtohtoja sitä voisi olla 30k +/-5k budjetilla.
Joku MG, Kona, Model 3 mitäs muita?
Voittaaako sähkö kuin hyvin dieselin kuluissa, jotta voi vaihtoa itselle paremmin perustella.
 
Kona ja Kian vastaava tötterö ihan päteviä, MG4 ei vielä oikein kokemuksia.

Helposti.
 
Nykysen dieselin tilalle hieman sähköauto harkinnut.
Kotilataus mahdollista kun OKT
Ajoa tulee hieman reilu 30tkm/vuosi
Kyytiin tarvii saada 3. lasta(ei vaimoa). Turva istuimista päästy eroon.
Plugareita en näe järkeväksi kun osa päivittäisestä ajosta menisi kuitenkin bensalle. Mitä sähkö vempele vaihtohtoja sitä voisi olla 30k +/-5k budjetilla.
Joku MG, Kona, Model 3 mitäs muita?

Käytetty ID.3 tai ID.4? Ei toki suuriakkuisinta versiota, mutta onko tarvettakaan, jos voi ladata kotona ja jos ei säännöllisesti aja hirmuisen pitkiä reissuja? Cupra Bornia voisi saada uutenakin budjetin ylärajoille.

Voittaaako sähkö kuin hyvin dieselin kuluissa, jotta voi vaihtoa itselle paremmin perustella.

Riippuu, millainen dieselkärry on kyseessä. Paljonko dieselauto vielä laskee arvoaan ja mitä korjauksia lähivuosille on odotettavissa? Paljonko auto kuluttaa?

Mutta kyllähän polttoainekuluissa ja veroissa on noilla kilometreillä potentiaalia ~3000 euron vuosisäästöihin. Lisäksi uudessa/uudehkossa sähköautossa pitäisi olla vähemmän korjattavaa kuin dieselautossa (jos siis vähänkin modernimmasta dieselistä puhutaan).
 



Mg merkkiä on tullut seurattua lähinnä hinnan ja takuun takia ja Mg4 Luxury kiinnostanut kovastikin mutta epäillyt vähän että miten sen todellinen toiminta Suomessa.

Tähän samaan sekin että on kyllä melkoista pohdintaa kun miettii että minkä auton ostaisi nyt. Ajan 35 tuhatta vuodessa ja paljon noin 60km siivua edestakaisin.

-korot rahoituksessa
-sähkö, eri hybridit, pieni bensa

Mitä enemmän miettii niin aina vaan tuntuu siltä että parempi ajaa tuo 140tkm ajettu Hyundain diesel loppuun. Jos matematiikalla laskee niin taitaa kuitenkin tulla halvemmaksi vaikka autokuume meina a voiton viedäkin. Autossa vielä jatkotakuu 7v ilman km rajaa joka kattaa moottorin ja nämä isot paukahdukset.
 
Viimeksi muokattu:



Mg merkkiä on tullut seurattua lähinnä hinnan ja takuun takia ja Mg4 Luxury kiinnostanut kovastikin mutta epäillyt vähän että miten sen todellinen toiminta Suomessa.

Tähän samaan sekin että on kyllä melkoista pohdintaa kun miettii että minkä auton ostaisi nyt. Ajan 35 tuhatta vuodessa ja paljon noin 60km siivua edestakaisin.

-korot rahoituksessa
-sähkö, eri hybridit, pieni bensa

Mitä enemmän miettii niin aina vaan tuntuu siltä että parempi ajaa tuo 140tkm ajettu Hyundain diesel loppuun. Jos matematiikalla laskee niin taitaa kuitenkin tulla halvemmaksi vaikka autokuume meina a voiton viedäkin. Autossa vielä jatkotakuu 7v ilman km rajaa joka kattaa moottorin ja nämä isot paukahdukset.

Pidä sillon ehdottomasti se jos takuukin on vielä voimassa. Itsellä jo 350tkm ajettu Hyundai i30 CW diesel. 300tkm jälkeen alkoi tulla enemmän remppaa mutta siihen meni vähillä korjauksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Aikaisemmin kyselin suosituksia n.kymppitonnin budjetilla, mutta nykyistä korkotilannetta pohtien aloin vakavasti harkitsemaan max.3000€ "väliaikaisautoa", jolla ajella vuosi, max kaksi, jonka jälkeen sitten etsiä enemmän miellyttävää pitkäaikaisautoa.

Tässä hintaluokassa jokainen auto on toki entistä enemmän yksittäistapaus, mutta ehkä jotain vinkkiä ja suuntaviivoja mitä katsoa? Suurimpana, ja kutakuinkin ainoana, toiveena että pysyy vuoden kaksi ilman kummempia operaatioita. No eihän näistä koskaan tiedä, mutta jos minimoidaan todennäköisyydet.

Nettiautosta kun pistää hinta max.3000 niin minusta tarjoaa yllättävän uusiakin autoja, 12-13 mondeota, fiestaa, hyundaita...
Esim tämä fiesta
Mitään mistään ymmärtämättömänä, ilmoitus näyttää hyvältä ja auto skarpilta. Onkos tässä joku metku haudattuna?

Jotenkin uudempi vuosiluku vetää puoleensa, vai pitäisikö ihan suosiolla seurailla tarkemmin vähän vanhempia toyotoita tai volkkareita? Tai jotain muuta?
 
Aikaisemmin kyselin suosituksia n.kymppitonnin budjetilla, mutta nykyistä korkotilannetta pohtien aloin vakavasti harkitsemaan max.3000€ "väliaikaisautoa", jolla ajella vuosi, max kaksi, jonka jälkeen sitten etsiä enemmän miellyttävää pitkäaikaisautoa.

Tässä hintaluokassa jokainen auto on toki entistä enemmän yksittäistapaus, mutta ehkä jotain vinkkiä ja suuntaviivoja mitä katsoa? Suurimpana, ja kutakuinkin ainoana, toiveena että pysyy vuoden kaksi ilman kummempia operaatioita. No eihän näistä koskaan tiedä, mutta jos minimoidaan todennäköisyydet.

Nettiautosta kun pistää hinta max.3000 niin minusta tarjoaa yllättävän uusiakin autoja, 12-13 mondeota, fiestaa, hyundaita...
Esim tämä fiesta
Mitään mistään ymmärtämättömänä, ilmoitus näyttää hyvältä ja auto skarpilta. Onkos tässä joku metku haudattuna?

Jotenkin uudempi vuosiluku vetää puoleensa, vai pitäisikö ihan suosiolla seurailla tarkemmin vähän vanhempia toyotoita tai volkkareita? Tai jotain muuta?

Ecoboost on hihnakone. Milloin lie viimeksi vaihdettu? Vaihtoväli muistaakseni 10v/240 tkm, eli voi olla vielä alkuperäiselläkin, ja jos näin, niin saattaa laueta milloin hyvänsä. Harvoin noihin megapitkiin vaihtoväleihin kannattaa Suomen oloissa uskoa muutenkaan. Ja onhan tuossa turbokin... se on ylimääräinen turhake, joka voi hajota. Mieluummin vapaastihengittävä.

Tuolla vuoden-kahden pitoajalla kannattanee ostaa sellainen auto, joka on vastikään leimattu. Saat ajaa ainakin sen vuoden, ellei jotakin katastrofaalista hajoamista tapahdu. Tsekkaat huoltokirjan, viimeisimmän katsastustodistuksen ja Trafilta katsastushistorian/verotiedot. Katsot renkaiden olevan siinä kunnossa, ettet joudu niitä uusimaan omana käyttöaikana, vaan pärjäät auton mukana tulevilla. Koeajat, ettei koiranluut kolise eikä jarrut vingu ja tuntuu muutenkin normaalikuntoiselta. Unohdat huolto-ohjelman ja teetät maks. öljynvaihdon, jos sitä ei ole vähään aikaan tehty, ja seuraavan katsastuksen jälkeen sitten tarvittaessa lisää huoltoa, jos katsastusmies jostain narisee.

Noin muutoin kannattaa pohtia, mitä autolta haluaa. Tilat? Ajettavuus? Polttoaineenkulutus? Varusteet? Vm. 2012 Mondeossa voi saada enemmän ajettavuutta, tilaa, varusteita ja turvallisuutta kuin vm. 2002 Yariksessa. Toisaalta jos Mondeolla on rullattu 400 tkm ja Yariksella 150 tkm, niin Mondeolla on lupa hajota milloin hyvänsä mistä tahansa, siinä missä Yariksen pitäisi vielä kestää. Toisaalta jos ajaa esim. 5-10 tkm vuoteen, niin ehkä sillä Mondeollakin voi ajaa ja toivoa parasta.

Kun aikaisemmassa viestissä toivoit urheilullisuutta, niin ehkäpä ykköskoppainen Focus voisi olla sinulle sopiva? Hyvä ajaa ja tekniikaltaan suht luotettava, toki ruostealtis peli ja 1.4l moottori on hieman hengetön, 1.6l parempi siinä suhteessa, mutta Suomen autoverojärjestelmän ansiosta saatavuus heikompaa.
 
Mitään mistään ymmärtämättömänä, ilmoitus näyttää hyvältä ja auto skarpilta. Onkos tässä joku metku haudattuna?

1.0 ahdettu kone? Saako tälläisen Ecoboostin ostaja samaa jännitystä kuin VW:n TSI moottorin ostaja? Ahdetut moottorit ovat toimiessaan pirun hyviä, oma 1.4TSI liikuttaa farmariluokan autoa ihan riittävällä rivakkuudella bensankulutuksen pysyessä maltillisella tasolla. Kuitenkin kun mittarissa on kilometrejä se +200k niin huoli koneen kestävyydestä kasvaa. Näin olen ainakin itse lukemani ja kuulemani perusteella mutulla järkeillyt.
 
1.0 ahdettu kone? Saako tälläisen Ecoboostin ostaja samaa jännitystä kuin VW:n TSI moottorin ostaja? Ahdetut moottorit ovat toimiessaan pirun hyviä, oma 1.4TSI liikuttaa farmariluokan autoa ihan riittävällä rivakkuudella bensankulutuksen pysyessä maltillisella tasolla. Kuitenkin kun mittarissa on kilometrejä se +200k niin huoli koneen kestävyydestä kasvaa. Näin olen ainakin itse lukemani ja kuulemani perusteella mutulla järkeillyt.

Sopivanikäisessä TSI:ssä hyppii jakoketju miten sattuu, Ecoboostissa jakohihna taas liukenee öljyn sekaan ja päätyy öljypumpun sihtiin, jos kaataa väärää tavaraa moottoriin. Suo siellä, vetelä täällä. :D (Muutenkin törkeän kallista tuo jakohihnan vaihto Ecoboosteihin, lähtökohtaisesti toista tonnia...)
 
Sopivanikäisessä TSI:ssä hyppii jakoketju miten sattuu, Ecoboostissa jakohihna taas liukenee öljyn sekaan ja päätyy öljypumpun sihtiin, jos kaataa väärää tavaraa moottoriin. Suo siellä, vetelä täällä. :D (Muutenkin törkeän kallista tuo jakohihnan vaihto Ecoboosteihin, lähtökohtaisesti toista tonnia...)

Ketju? Piti ihan tarkistaa oman koslan jakopää ja tuo oli vielä hihnalla. Niksipirkkana Bilteman sivujen varaosahaulla näkee rekkarin perusteella koneen mallinumeron, ihan näppärä konsti jos käytetystä autosta kaipaa lisätietoja Autoilu - MP
 
Mun kakkoskoppainen 1.6 oli muuten täysin huoleton peli, mutta tukivarren puslat uusittiin jossain kuudennen käyttövuoden paikkeilla. Broidin kolmoskoppainen 1.0 Ecoboost porsi juuri silloin, kun hihna piti vaihtaa. Jos siis saa käsiinsä hihnavaihdetun kakkoskoppaisen sopuhintaan, se olisi mun valinta Focuksista. On kuitenkin nätimpi kuin ykköskoppainen.
 
Mun kakkoskoppainen 1.6 oli muuten täysin huoleton peli, mutta tukivarren puslat uusittiin jossain kuudennen käyttövuoden paikkeilla. Broidin kolmoskoppainen 1.0 Ecoboost porsi juuri silloin, kun hihna piti vaihtaa. Jos siis saa käsiinsä hihnavaihdetun kakkoskoppaisen sopuhintaan, se olisi mun valinta Focuksista. On kuitenkin nätimpi kuin ykköskoppainen.
Onkohan noissa miten kovia eroja bensa/diesel moottoreissa?

Esim. Tämmöinen ilmoitus tupsahti nyt naaman eteen

Omat ajokilometrit n.20k vuodessa, joten taitaisi diesel tulla aavistuksen halvemmaksi, ainakin joidenkin mallien kanssa. Vaikka eipä tuolla suurta rahallista eroa tule.

Menee muuten työmatkat rattoisasti selailemalla nettiautoa :D
 
Ketju? Piti ihan tarkistaa oman koslan jakopää ja tuo oli vielä hihnalla. Niksipirkkana Bilteman sivujen varaosahaulla näkee rekkarin perusteella koneen mallinumeron, ihan näppärä konsti jos käytetystä autosta kaipaa lisätietoja Autoilu - MP

Joo. TSI tosin on niin geneerinen termi, että onhan siellä ilmeisesti hyviäkin koneita. Jossakin 2014/2015 tienoillahan VAG siirtyi ketjusta hihnaan, joka on tuntunut toimivan paremmin, ja esim. 1.0 TSI:tä onkin pidetty varsin luotettavana moottorina.

 
Mun kakkoskoppainen 1.6 oli muuten täysin huoleton peli, mutta tukivarren puslat uusittiin jossain kuudennen käyttövuoden paikkeilla. Broidin kolmoskoppainen 1.0 Ecoboost porsi juuri silloin, kun hihna piti vaihtaa. Jos siis saa käsiinsä hihnavaihdetun kakkoskoppaisen sopuhintaan, se olisi mun valinta Focuksista. On kuitenkin nätimpi kuin ykköskoppainen.

Kakkosessa on Autowikin mukaan tosiaan Trend-varustelusta eteenpäin ilmastointi, turvaverhot ja ESC. Vakkarikin voi olla helpompi löytää loppupään malleista. Eli tuolta osin saa helpommin nykyaikaisuutta, jos ottaa kakkossukupolven Focuksen, eikä aikakaan ole ehtinyt nakertaa peltejä ja tiivisteitä yhtä kauan kuin ykkössukupolven autoissa.

Tosin jotkut ovat netissä olleet sitä mieltä, että kakkossukupolven ohjaus ei enää olisi yhtä kommunikatiivinen kuin ykkösessä. Sinänsä kai edelleen ihan pätevä, huonompiakin varmasti löytyy.
 
Onkohan noissa miten kovia eroja bensa/diesel moottoreissa?

Esim. Tämmöinen ilmoitus tupsahti nyt naaman eteen

Omat ajokilometrit n.20k vuodessa, joten taitaisi diesel tulla aavistuksen halvemmaksi, ainakin joidenkin mallien kanssa. Vaikka eipä tuolla suurta rahallista eroa tule.

Näissä pommiluokkaa lähestyvissä autoissa dieseltekniikka valitettavasti on jonkinlainen riski. EGR-venttiili, hiukkasloukku... Jos säästö polttoaineessa/verossa jää marginaaliseksi, niin nuo dieselin erikoisuudet voivat vikaantuessaan kääntää laskelmat täysin päälaelleen. Toki jos sattuu järkevästi ajetun löytämään sopivalla hinnalla tai riittävän vanhan ilman mokomia haitakkeita, niin ei kai se dieselkään ole mahdoton valinta.

Menee muuten työmatkat rattoisasti selailemalla nettiautoa :D

Kuljet julkisilla? Mitäs Corollalle kävi, hajosiko vai myitkö pois?
 
Aikaisemmin kyselin suosituksia n.kymppitonnin budjetilla, mutta nykyistä korkotilannetta pohtien aloin vakavasti harkitsemaan max.3000€ "väliaikaisautoa", jolla ajella vuosi, max kaksi, jonka jälkeen sitten etsiä enemmän miellyttävää pitkäaikaisautoa.

Tässä hintaluokassa jokainen auto on toki entistä enemmän yksittäistapaus, mutta ehkä jotain vinkkiä ja suuntaviivoja mitä katsoa? Suurimpana, ja kutakuinkin ainoana, toiveena että pysyy vuoden kaksi ilman kummempia operaatioita. No eihän näistä koskaan tiedä, mutta jos minimoidaan todennäköisyydet.

Nettiautosta kun pistää hinta max.3000 niin minusta tarjoaa yllättävän uusiakin autoja, 12-13 mondeota, fiestaa, hyundaita...
Esim tämä fiesta
Mitään mistään ymmärtämättömänä, ilmoitus näyttää hyvältä ja auto skarpilta. Onkos tässä joku metku haudattuna?

Jotenkin uudempi vuosiluku vetää puoleensa, vai pitäisikö ihan suosiolla seurailla tarkemmin vähän vanhempia toyotoita tai volkkareita? Tai jotain muuta?


Voisin rohkeasti suositella Hyundaita. Pellit voi ruostua ja jarrut ym. jutut vaatii remppaa mutta tekniseltä puolelta aika kovia pelejä ja aika edullisia korjatakin. Mulla paras auto ollut 2013 mallin i30 1.6 diesel. 280tkm ilman mitään erikoista remppaa, öljyt 30tkm välein ja ketjukone. Voi olla sattumaakin sillä uudempi 2018 malli on ollut useammasta jutusta takuukorjauksessa (sähkö) mutta nyt kun takuu alkaa loppua niin auto vaan paranee.

Tuossa hintaluokassa kyllä ehkä paras ostaa se mikä mukavasti lähtee liikkeelle. :hmm:
 
Kakkosessa on Autowikin mukaan tosiaan Trend-varustelusta eteenpäin ilmastointi, turvaverhot ja ESC. Vakkarikin voi olla helpompi löytää loppupään malleista. Eli tuolta osin saa helpommin nykyaikaisuutta, jos ottaa kakkossukupolven Focuksen, eikä aikakaan ole ehtinyt nakertaa peltejä ja tiivisteitä yhtä kauan kuin ykkössukupolven autoissa.

Tosin jotkut ovat netissä olleet sitä mieltä, että kakkossukupolven ohjaus ei enää olisi yhtä kommunikatiivinen kuin ykkösessä. Sinänsä kai edelleen ihan pätevä, huonompiakin varmasti löytyy.
Mä tykkäsin nimenomaan ton ajettavuudesta. Oli ihan jämäkkä vielä motarinopeuksillakin. Löytyi vakkari ja automaatti-ilmastointi, olivat mulla vaatimuksena. Ruosteongelmia ei ollut vielä kymmenen käyttövuoden kohdalla. Mulla tosin maantiekilsat talvella oli aika minimissä. Ja löytyihän siitä sellainenkin luxus-varuste, mitä ei ole muissa mun autoissa ollut: aurinkolasikotelo kuskin kauhukahvan paikalla. Vaimo sen bongasi, mä ajelin melkein kolme vuotta onnellisena tietämättä tuosta :D
 
Mä tykkäsin nimenomaan ton ajettavuudesta. Oli ihan jämäkkä vielä motarinopeuksillakin. Löytyi vakkari ja automaatti-ilmastointi, olivat mulla vaatimuksena. Ruosteongelmia ei ollut vielä kymmenen käyttövuoden kohdalla. Mulla tosin maantiekilsat talvella oli aika minimissä. Ja löytyihän siitä sellainenkin luxus-varuste, mitä ei ole muissa mun autoissa ollut: aurinkolasikotelo kuskin kauhukahvan paikalla. Vaimo sen bongasi, mä ajelin melkein kolme vuotta onnellisena tietämättä tuosta :D

Nyt on premiumia. :cool:
 
Vielä tässä kiireettömästi kakkosautoa. Farkku/Suv/Bensa/automaatti tavoitteena. Varusteista adaptiivinen vakkari ja jokin lämmityssysteemi, mieluiten webasto.
Hyndai i40, Skoda TS1 1.0l octavia, Ford Focus tai Mondeo?.. Sähköautokin ois ok, mutta ei ole tarpeeksi tiloja vissiin noissa 17-25k autoissa.

Hintaluokka 8k-18k käytännössä..
 
.
Kuljet julkisilla? Mitäs Corollalle kävi, hajosiko vai myitkö pois?
Työpari on nuorempi kundi, ilmeisesti intoa ajella kun ei ajovuoron vaihtoa ole ehdottanut. Mä istun pelkääjän paikalla ja selvittelen näitä tärkeitä asioita kännyllä.

Corolla on edelleen alla ja ensi kesään asti leimaa, siinä vaan joka vuosi jotain pientä laittoa, hitsaaminenkin alkaa olla jokavuotinen homma. Pisteenä iin päälle tampereen katsastus-ukko merkkasi korjauskehotuksen tuulilasissa olevasta pyyhkimen hankaumasta, Mikkelissä yksikään katsastus-ukko ole maininnut siitä mitään vuosiin. Periaatteessahan se on ihan asiallinen peli vielä. Nyt työllistymisen johdosta on mahdollisuus ostaa uusi auto ja siirtää Corolla pellon reunaan ja tai mahdollisesti jonkun muun iloksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 155
Viestejä
4 670 414
Jäsenet
76 566
Uusin jäsen
Ericata

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom