Mikä auto minulle?

Olen katsellut pientä "tonnin pommia" talveksi pakolliseen työmatkan ajoon, 20km / suuntaansa täällä pk-seudulla.

Olen tutkinut reilut 100tkm ajettuina mm. Peugeot 107 (melko vanhoja, vm.2006-2008...) ja Renault Twingoja (2010-2012). Villinä korttina aavistuksen kalliimmat Kia Picantot (2010 ->). Omasta ajoprofiilista melkein puolet koostuu Helsingin kantakaupungin hinkkaamisesta ja loput pk-seudun ruuhkahelvetistä, eli kaikkein tärkein ominaisuus rottelossa on mahdollisimman pieni kaupunkikulutus, millään ajomelulla tai kiihtyvyydellä tai vastaavalla ei ole mitään väliä. Ilmastointi oltava jotta sen saa myytyä kesää vasten.

Onko kenelläkään noista rotteloista kokemuksia? Tai jotain villiä korttia? En etsi mitään "mariginaalimerkkiä", koska rottelo on saatava myytyä kesää 2024 vasten. Ymmärtääkseni Kia olisi noista helpoin jälleenmyytävä, mutta niillä on järjestää 1500-2000e enemmän hintaa kuin ranskalaisilla.
Jostain 2015 lähtien on twingoa tehty takavetoisena. Hintataso toki vielä 6k, mutta varmasti tekisi taajamavauhdin arkiliikenteestä talvisohjossa hauskempaa.

Edit: Jaa olitkin tehnyt kaupat jo just sellaisesta. :tup:
 
Menin seikkailemaan huutokaupat.com:iin ja huusin pariakin eri rotteloa. Sitten laitoin tarjousvahdin tuollaiseen Twingon rotteloon, ja tuo meni läpi. 2820e + huutokaupan kulut tämmöisestä:


-Katsellaan miten iso kasa paskaa tuli hankittua. Näen auton vasta MA/TI ja kirjoittelen varmasti tuonne "Omat autot" -lirpakkeeseen lisää.

Yllättävän hurjassa kunnossa sisältä, liike ei ole konepesua enempää uhrannut aikaa huutokaupattaville.

Luultavasti ero olisi hurja ennen/jälkeen jos muutaman tunnin aikaa ja tekstiilipesuria käyttäisi.
 
...kyllä näin sähköauton vuotena vaihtaisin jo sähköautoon tuolla hintaluokissa pyöriessä....
Tuo on kyllä huomioitava asia. Hankittavalla autolla olisi tarkoitus ajaa lähemmäs kymmenen vuotta, joten jos nyt ei sähköautoa osta niin sitten ei pitkään aikaan. Budjetti ja tilavaatimukset huomioiden vaihtoehtoja olisivat VW ID4, Skoda Enyaq ja Hyundai Ioniq 5. Näitä löytyisi hieman käytettyinä kivaan 40K€+ hintaan.

Katselin läpi ehdotettuja vaihtoehtoja ja lisämutkaa valikoimaan toi tavaratilan koko. Golfissa oli yllättävänkin iso 611 litran tavaratila. Se on ollut hyvin tehokkaasti käytössä matkoilla eikä tilantarve ole ainakaan vähenemässä. Liian pienen tavaratilan vuoksi vaihtoehdoista putosivatkin (osin yllättäen) Audit, Volvot , BMW:t ja Mercedes-Benzit. Kaikissa plug-ineissä akusto ainakin ilmoitetun tilavuuden perusteella vie liian ison osan tavaratilasta (esim. Skodissa 150 litraa). Pitäisi päästä paikan päälle vertailemaan onko ero käytännössä tosiaan noin iso. Sähköautoissa voisin ehkä hieman tinkiä tavaratilasta (kuten ylempänä mainittujen mallien kanssa väistämättä täytyisi) mutta polttomoottoriautoissa sitä on vaikeampi perustella kun löytyy vaihtoehtoja myös isolla tavaratilassa (esim. Focus).
 
Tuli mietittyä tätä autoasiaa uudelleen ja nyt kukkuu mielessä hybridi. Jos venytäksi budjettia tuonne 15-20 tonniin. Entisestä vois saada noin 5 tonnia vaihdossa..

Hybridi , mielellään luotettavaksi osoittautunut hintaluokka 15-20t?
Ei ehkä Prius ?
 
Tuli mietittyä tätä autoasiaa uudelleen ja nyt kukkuu mielessä hybridi. Jos venytäksi budjettia tuonne 15-20 tonniin. Entisestä vois saada noin 5 tonnia vaihdossa..

Hybridi , mielellään luotettavaksi osoittautunut hintaluokka 15-20t?
Ei ehkä Prius ?

Toyota tai Lexus, malleja mm. Prius, Auris, Corolla, IS 300h..
Muistaakseni olisi turvaa 180 tkm asti kun käytti Toyotan huollossa. Prius Plussalla ajelin 7 vuotta ilman mitään vikoja. Lexuksella varmaan pehmeempi kyyti. Parasta on vaihdelaatikon puuttuminen. Jos ihan halvinta ajattelit, niin Auris lienee aika varma auto. Luotu liikkumiseen paikasta toiseen. :)
 
Tuli mietittyä tätä autoasiaa uudelleen ja nyt kukkuu mielessä hybridi. Jos venytäksi budjettia tuonne 15-20 tonniin. Entisestä vois saada noin 5 tonnia vaihdossa..

Hybridi , mielellään luotettavaksi osoittautunut hintaluokka 15-20t?
Ei ehkä Prius ?

Tää on helppo, käy koittaa Toyotaa tai Lexusta. Jos ei auton koolla väliä ja haluaa päästä pienellä kulutuksella mutta ei kuitenkaan sitä Yarista niin Lexus CT 200h voi olla kelpo vaihtoehto eikä maksa liikaa.
 
Toyota tai Lexus, malleja mm. Prius, Auris, Corolla, IS 300h..
Muistaakseni olisi turvaa 180 tkm asti kun käytti Toyotan huollossa. Prius Plussalla ajelin 7 vuotta ilman mitään vikoja. Lexuksella varmaan pehmeempi kyyti. Parasta on vaihdelaatikon puuttuminen. Jos ihan halvinta ajattelit, niin Auris lienee aika varma auto. Luotu liikkumiseen paikasta toiseen. :)
Toyotan Relax-turvan voi aktivoida valtuutetussa huollossa (ei ole pakko olla kallis merkkiliike) viimeisen kerran 10 v/185 tkm kohdalla. Tämän jälkeen turva on voimassa vielä 1 v/15 tkm ajan, eli turva kattaa enintään 11 v/200 tkm.

Jännä ettei Toyota mainoksissaan laske tuota viimeistä turvajaksoa mukaan, vaan mainostaa turhan vaatimattomasti "jopa 10 vuotta turvaa". Nyt kun vilkaisin sivuja, niin yhdessä kohdassa luki sentään 200 tkm, kun aikaisemmin oli ilmoitettu ilman viimeistä turvajaksoa, eli turhan vaatimaton 185 tkm. Toisaalta asiakas yllättyy iloisesti huomatessaan saavansa maksutta esim. uuden turbon, vesipumpun, invertterin tai ilmastoinnin kompressorin lähes 11 v/200 tkm ajettuun käytettynä useita vuosia aiemmin ostettuun autoonsa. Tai uudet pyöränlaakerit 11 v/185 tkm (huom. muita lyhyempi matka) asti. Hybridien ajoakun turva on aavistuksen lyhyemmän ajan, mutta pidemmän matkan, eli 10 v/350 tkm.


Turvan kohteet:
 
Ja lisäksi tojotan merkkiliike ei ole kallis paikka huollattaa
Kalleus on tietysti suhteellista, mutta ainakin Espoossa merkkiliike on kalliimpi kuin valtuutettu.

Esim. Auris hybridin laaja 120 tkm-huolto Toyota Espoo Länsiautossa 477 € vs. 393 € (valtuutettu Muuralan Autohuolto Espoo). Näköjään etujarrupalat vaihdettuna 199 € vs. 169 €. Molemmat hommat teettämällä merkkiliike olisi jo 114 € valtuutettua kalliimpi.

Sivuhuomiona inflaatiosta tuon valtuutetun hinta on noussut 31,4 % viidessä vuodessa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230905-121203.png
    Screenshot_20230905-121203.png
    219,6 KB · Luettu: 37
  • Screenshot_20230905-121309.png
    Screenshot_20230905-121309.png
    223,2 KB · Luettu: 36
Kia Optima farkku PHEV, uhka vai mahdollisuus?

Alkaa nykyinen diesel-kinneri vituttamaan ja olin jo hyppäämäämässä sähköautoiluun, mutta jotenkin rupesi tuo sähköautomarkkinoiden turbulenssi ja tarjonta vituttamaan, joten tuumasin että ehkä joku käytetty about parinkympin plugari voisi sittenkin olla ihan kelpo välivaiheen ratkaisu.

Tavallaan ilmeisin valinta noilla spekseillä olisi Passat GTE, mutta sen verran tuntuu olevan vieläkin mekatroniikan kanssa ongelmia, että ei oikein kiinnosta lähteä kokeilemaan onneaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kia Optima farkku PHEV, uhka vai mahdollisuus?

Alkaa nykyinen diesel-kinneri vituttamaan ja olin jo hyppäämäämässä sähköautoiluun, mutta jotenkin rupesi tuo sähköautomarkkinoiden turbulenssi ja tarjonta vituttamaan, joten tuumasin että ehkä joku käytetty about parinkympin plugari voisi sittenkin olla ihan kelpo välivaiheen ratkaisu.

Tavallaan ilmeisin valinta noilla spekseillä olisi Passat GTE, mutta sen verran tuntuu olevan vieläkin mekatroniikan kanssa ongelmia, että ei oikein kiinnosta lähteä kokeilemaan onneaan.

Samaa autoa katsellut/pohtinut, pitää tosin luonnollisesti ensin nähdä livenä kun esimerkiksi tavaratila taisi olla muistaakseni speksien mukaan vain 440l ja matalan muotoinen. Tuo tosin taitaa olla ihan perus ongelma/ominaisuus lataushybrideissä kun akut syö kontista tilaa, joka vähän syö koko farkkumallin ideaa.

Passat GTE:ssä tavaratila taitaa olla hieman isompi. Mekatroniikkaongelmaa ollut ilmeisesti pre-faceliftissä, tai sitten noista 2019 --> malleista ei vaan ole vielä tullut tapauksia niin paljoa ilmi. Faceliftissä olisi myös isompi/tehokkaampi akku ja jotain muita uudistuksia, jos vaan budjettia piisaa. Tuuripeliä tietysti osittain aina, itse olen ajellut yleisellä Internetin sylkykupilla eli DSG-automaatti VAG:lla nyt n. 60tkm (155 --> 205tkm) ilman mitään isompia ongelmia. Vageja on niin paljon maailmassa liikkeellä että tainnut ne 2010-luvun alun pommit jäädä turhankin syvälle ihmisten takaraivoon.
Ja nyt sitten jinxasin, täytyy varmaan vaihtaa äkkiä pois. :)
 
Toyota tai Lexus, malleja mm. Prius, Auris, Corolla, IS 300h..
Muistaakseni olisi turvaa 180 tkm asti kun käytti Toyotan huollossa. Prius Plussalla ajelin 7 vuotta ilman mitään vikoja. Lexuksella varmaan pehmeempi kyyti. Parasta on vaihdelaatikon puuttuminen. Jos ihan halvinta ajattelit, niin Auris lienee aika varma auto. Luotu liikkumiseen paikasta toiseen. :)
IS 300h voi olla hankala saada budjettiin, ellei ota paljon ajettua ja huonointa varustetasoa (Comfort.) Minimi varustelu mun mielestä Executive ja siihen vielä mielellään päälle LSS+. Jos CT:n tila riittää niin hyvä vaihtoehto. Leksa on mukavampi ja parempi ajaa kuin Toyota.
 
^^ Passattia en uskaltanut DSG:n takia ostaa, Kia Optima PHEV ollut nyt n. kuukauden. Vielä tuntuu ihan hyvältä, latailen yöllä akun täyteen ja kaupunkiajot hoituvat sähköllä. Lämmitystä jos käyttää, niin bensamoottori menee päälle välillä, ajomoodi jatkuu EV:nä, mutta moottori lämmittää sisätilat. Ajastettu lataus on pari kertaa jättänyt lataamatta, mikähän lie. Mukava ajaa ja normaalit vetomassat. Raskaan kuomukärryn veto onnistuu n. 9,5 litran kulutuksella matka-ajossa. Muuten matka-ajossa vie n. 5,5 litraa. Apple Car Play on hyvä käyttis, google mapsilla navigoinnit ja whatsapp-viestit hoitaa Siri, ite voi sanella ne ajaessa. :)
Volkkaria on Kia matkinut aika lailla, ratin napit, lämmityksen säädöt ja punainen valaistusväri namiskoissa..
 
Viimeksi muokattu:
Auto meni lunastukseen ja nyt olisi sitten aika etsiä uutta autoa. Vakuutusyhtiön korvaus on 35000 euroa, mikä olisi lähtökohtaisesti budjetti seuraavalle. Perheessä on 2 alle 3-vuotiasta, joten farkku / crossover on ehdoton. Vuodessa ajoa tulee noin 17tkm, josta päivittäin työmatkaa 40km yhteensä.

Hieman jo katsastelin minkälaista rahalla saisi mutta näkemykset / uudet ideat ovat aina tervetulleita.

- VW Golf vm. 2021 50tkm (vastaava kuin lunastukseen mennyt auto mutta paremmalla varustelulla ja isommalla mottorilla)
- VW Passat GTE vm. 2021 30tkm (tämä kyllä käytännössä karsiutui jo pois luettuani enemmän akku-/vaihteisto-ongelmista)
- Skoda Octavia 1.0 vm. 2023 (käytännössä uusia yksilöitä)
- Skoda Octavia PVEH vm. 2022 40tkm
- Seat Leon Sportstourer PVEH vm. 2021 30tkm
- Audi A4 TFSI vm. 2021 30tkm

Ylläolevat ovat tietysti kaikki VAG-autoja. Vielä ei DSG-ongelmia ole tullut VAG:ien kanssa mutta en tiedä kuinka pitkään sitä haluaa onneaan kokeilla.

- Ford Focus 1.0 Ecoboost (uusi)
- Ford Mondeo vm. 2021 40tkm
- Toyota Corolla 1.8 Hybrid (uusi)
- Toyota RAV4 vm. 2020 100tkm (hakusessa lähtökohtaisesti kyllä vähemmän ajettu)
- Volvo V60 B3 vm. 2021 70tkm (näitä oli Tampereen Käyttöautossa pitkä rivi, liekö jokin kampanjamalli?)
- BMW 330 vm. 2020 100tkm (lähinnä kuriositeettina, tuskin rupeamme BMW-omistajiksi :) )

Joillain tuhansilla euroilla oltaisiin voitu budjettia venyttää jos sillä olisi saanut jonkin järkevän sähköauton, mutta 40000€ ei vielä ihan riitä (MG:tä ei lasketa). En kaipaile yksittäisiä tärppejä, olemme vasta alustavassa suunnitteluvaiheessa. Pihassa on vm. 2002 Golf farkku, jolla pärjäillään jonkin aikaa. Olenko unohtanut jonkin järkevän vaihtoehdon ja onko noissa jo listatuissa jotain selkeästi huomioitavaa?

Vaihtoehtona on myös ottaa aikalisä ja hankkia esim. Corolla vuodeksi, 349€/kk ei olisi paha. Pidemmänkin päälle mietin koko potin laittamista talon remonttirahastoon ja hankkia auto leasingilla, leasingin kuukausimaksun verran joka tapauksessa on tarkoitus laittaa rahaa remonttitilille. Tai sitten puolet autoon ja puolet tilille...


Miksei riitä 40k saa jo kovasti käytettyä ID 4 isolla akulla. Toki kilsat noin maltilliset kannattaa laskea kannattaako, mutta jos enemmän tulisi imo valinta päivänselvä.
 
Miksei riitä 40k saa jo kovasti käytettyä ID 4 isolla akulla. Toki kilsat noin maltilliset kannattaa laskea kannattaako, mutta jos enemmän tulisi imo valinta päivänselvä.
Totta tuo. En tiedä miten tuli nettiautoiltua kun ei vastaan tullut aluksi sopivan hintaisia vaihtoehtoja. ID4 tosiaan löytyy tuohon 40t€ paikkeille, samoin kuin Skodan Enyaqia. Nämä olisivat vahtoehtoja jos sähköautoon päädytään.
 
Totta tuo. En tiedä miten tuli nettiautoiltua kun ei vastaan tullut aluksi sopivan hintaisia vaihtoehtoja. ID4 tosiaan löytyy tuohon 40t€ paikkeille, samoin kuin Skodan Enyaqia. Nämä olisivat vahtoehtoja jos sähköautoon päädytään.

Itse päädyin kk sitten 40tkm ajettuun ruotsin tuonti ID 4 kilometrejä tosiaan tulee reilut 30tkm vuosi niin oli helppo siirtymä 5000e dieselistä loppuunajetusta pois.
 
Itse päädyin kk sitten 40tkm ajettuun ruotsin tuonti ID 4 kilometrejä tosiaan tulee reilut 30tkm vuosi niin oli helppo siirtymä 5000e dieselistä loppuunajetusta pois.
Milläs hintaa tämmöisen? Travel assistellisen saattaisi vaikka riipaistakin jos halvalla saisi. Toimiiko ID.4 travell assist hyvin? Esim. v90 pilot assist toimii omaan käyttöön "riittävän hyvin", mutta miten ID.4 vastaava?
 
Kian CEED plugarista on itse tykätty, mutta vähän riippuu kelpuuttaako ko. plugarin toteutustapaa ja omalla 18k kilsoilla takuu on varmaan lopulta aika lähellä viittä vuotta sen seitsemän sijaan.

Tuosta voisi uutenakin saada varmaan ihan hyviä tarjouksia ja riippuen tarpeista karvalakkimalli (muutamalla lisäyksellä) on suht ok. Tokihan jos pitää tietty ominaisuus saada niin voi olla jo niin ja näin hinnan kohdallakin vaikka kuinka olisi uusi ja käytettynä saa varmaan jo varusteitakin toisella tapaa muihin autoihin (myös sellaisia mitä ei saa tuohon rahallakaan).

Sähköllä pääsee hyvillä keleillä hyvin (tänään 51,9km) ja sitten viileämmillä keleillä joutuu tietty polttista lämmittämiseen käyttämään (joka on juuri se seikka kelpaako tuollainen plugaritoteutus vai ei.)
 
Kia Optima farkku PHEV, uhka vai mahdollisuus?

Alkaa nykyinen diesel-kinneri vituttamaan ja olin jo hyppäämäämässä sähköautoiluun, mutta jotenkin rupesi tuo sähköautomarkkinoiden turbulenssi ja tarjonta vituttamaan, joten tuumasin että ehkä joku käytetty about parinkympin plugari voisi sittenkin olla ihan kelpo välivaiheen ratkaisu.

Tavallaan ilmeisin valinta noilla spekseillä olisi Passat GTE, mutta sen verran tuntuu olevan vieläkin mekatroniikan kanssa ongelmia, että ei oikein kiinnosta lähteä kokeilemaan onneaan.

Kävin yhtä Optiman -18 yksilöä ajamassa. Periaatteessa vaikutti ihan kivalta ajaa muuten, paitsi että rengasmelu oli ihan järkky ja kontti kyllä oikeasti todella aneeminen muuten noin isolle autolle. Olihan tuo vielä aika laiskakin sen sähköisen alkukiihdytyksen jälkeen. Toisaalta rauhallista ja taloudellista perhevankkuriahan tässä ollaan hakemassa, eikä kontissakaan enää ihan niin paljon tarvitse tilaa kun lapset on vähän isompia ja rattaita ei välttämättä tarvitse ottaa joka reissulle. Joten jäljelle jää miinuspuolelle ainostaan tuo rengasmelu.

En sitten tiedä pitäisikö se vielä tuollaista Passat GTE:tä käydä kokeilemassa. Toisaalta ei yhtään kiinnostaisi lähteä mihinkään mekatroniikka-korjauksiin, Volkkarien varustelutaso keskimäärin paljon aneemisempi ja Kian takuu on aika ylivoimainen.
 
Viimeksi muokattu:
- Volvo V60 B3 vm. 2021 70tkm (näitä oli Tampereen Käyttöautossa pitkä rivi, liekö jokin kampanjamalli?)

Minkähänlainen kulutus näissä mahtaa olla? Ei kuitenkaan ihan pieni/kevyt auto kyseessä. Käytännön kokemukset kiinnostaisi. Saisi äkkiseltään katsottuna hieman V60 lataushybridiä edullisemmin ja/tai vähemmän ajettuna / uudempana. Noin kallista diesel-autoa ei enää viitsi hommata näillä ajokilometreillä joten se ei ole vaihtoehto. Tuppaa nuo nykyiset bensakoneisetkin menevän kohtuu kulutuksin ja sillä veron n. 500e erotuksella tankkaa jo aika paljon.

Kevythybrideissä positiivinen seikka on että akusto ei syö tavaratilan tilavuutta. Pitää nyt kuitenkin käydä ensin zoomailemassa onko tuo V60 edes lopulta tarpeeksi tilava perhekäyttöön (pitkä kuljettaja, 2x lasten istuin jne).
 
Minkähänlainen kulutus näissä mahtaa olla? Ei kuitenkaan ihan pieni/kevyt auto kyseessä. Käytännön kokemukset kiinnostaisi. Saisi äkkiseltään katsottuna hieman V60 lataushybridiä edullisemmin ja/tai vähemmän ajettuna / uudempana. Noin kallista diesel-autoa ei enää viitsi hommata näillä ajokilometreillä joten se ei ole vaihtoehto. Tuppaa nuo nykyiset bensakoneisetkin menevän kohtuu kulutuksin ja sillä veron n. 500e erotuksella tankkaa jo aika paljon.

Kevythybrideissä positiivinen seikka on että akusto ei syö tavaratilan tilavuutta. Pitää nyt kuitenkin käydä ensin zoomailemassa onko tuo V60 edes lopulta tarpeeksi tilava perhekäyttöön (pitkä kuljettaja, 2x lasten istuin jne).
Kulutuksesta osaan vain sanoa D4 awd mallista. Herkästi meni vajaa 6L/100km maantieajossakin. Ollut aikoinan työsuhdeautona niin en niin tarkkaan seurannut.
Kaksi turvaistuinta mahtuu hyvin takapenkille reunoille, turvaistuimen mallissa kannattaa huomioida kuitenkin etuistuinten voimakas kaarevuus joka pahimmillaan osuu juuri selkänojan yläkaareen, joka vie syvyyttä merkittävästi.
Ajo-ominaisuudet oli at kyllä paikallaan, liikkuu vakaasti kun laiva, eikä ole äänimaailmaltaankan paha.
Kontti ei ole isoimmasta päästä, kun vertaa esim passat/superbiin.
 
Kävin yhtä Optiman -18 yksilöä ajamassa. Periaatteessa vaikutti ihan kivalta ajaa muuten, paitsi että rengasmelu oli ihan järkky ja kontti kyllä oikeasti todella aneeminen muuten noin isolle autolle. Olihan tuo vielä aika laiskakin sen sähköisen alkukiihdytyksen jälkeen. Toisaalta rauhallista ja taloudellista perhevankkuriahan tässä ollaan hakemassa, eikä kontissakaan enää ihan niin paljon tarvitse tilaa kun lapset on vähän isompia ja rattaita ei välttämättä tarvitse ottaa joka reissulle. Joten jäljelle jää miinuspuolelle ainostaan tuo rengasmelu.

En sitten tiedä pitäisikö se vielä tuollaista Passat GTE:tä käydä kokeilemassa. Toisaalta ei yhtään kiinnostaisi lähteä mihinkään mekatroniikka-korjauksiin, Volkkarien varustelutaso keskimäärin paljon aneemisempi ja Kian takuu on aika ylivoimainen.

Olikohan ensiasennusrenkaat vielä alla? Mulla on myös ihan jäätävä rengasmelu tuossa Optimassa mutta nakit on varmaan alkuperäiset, muuttunu jo muoviksi. 60km/h kun on mittarissa niin kahina on jo aikamoinen. Uudet renkaat pitäis hankkia ja aion tsekata että samalla hiljaista mallia.

Kokemusta on myös Optimasta mikä oli aika hiljainen, renkaat tuntuvat tekevän tässä ison eron.
 
Suosituksia lapsiperheen autoksi:
Budjetti : noin 35 k max (kaikkea ei tarvitse käyttää)
Porukka : takapenkille kaksi lasta istuimissaan ja aikuiset edessä
Takakontti : kaikki tavara mukaanlukien Emmaljungan vaunut
Auto itsessään : mieluusti kilsoja alle 100k, jotta olisi luotettavia kilometrejä moneksi vuodeksi
Ajosuorite : noin 20k vuodessa tällä hetkellä
 
Audi q2 vs q3 2012-2018, onko kukaan ajellut molemmilla? Onko merkittäviä eroja ajettavuudessa/melussa/yleisessä tuntumassa. Q2 pienempi koko olisi vain plussaa mutta alustaa haukuttu kovaksi ja sisustaa muoviseksi. Kuinka lie kolmosessa. Lähiseuduilta ei löydy ainoatakaan koeajettavaksi.
 
Suosituksia lapsiperheen autoksi:
Budjetti : noin 35 k max (kaikkea ei tarvitse käyttää)
Porukka : takapenkille kaksi lasta istuimissaan ja aikuiset edessä
Takakontti : kaikki tavara mukaanlukien Emmaljungan vaunut
Auto itsessään : mieluusti kilsoja alle 100k, jotta olisi luotettavia kilometrejä moneksi vuodeksi
Ajosuorite : noin 20k vuodessa tällä hetkellä
Volvo V90 ja XC90, Pilot Assist ja Volvo On Call varusteiksi.
Suberb Skoda
Mercedes E farmari vm.18 eteenpäin.
Seat Tarraco
Peogeot 5008
 
Viimeksi muokattu:
Budjetti : noin 35 k max (kaikkea ei tarvitse käyttää)
Ajosuorite : noin 20k vuodessa tällä hetkellä
Laskin nopeasti likiarvoilla että jos on mahdollisuus kotilataukseen niin sähköautolla budjetin voi venyttää 45-50 k€ niin että kuukausikulut pysyvät samoina. Siitä en sitten tiedä löytyykö tuosta hintaluokasta tuohon käyttöön hyviä vaihtoehtoja mutta aina se on komeampaa naapurille näyttää ajavan kalliimmalla autolla.
Takaveto Tesla Model Y tuohon juuri ja juuri mahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Suosituksia lapsiperheen autoksi:
Budjetti : noin 35 k max (kaikkea ei tarvitse käyttää)
Porukka : takapenkille kaksi lasta istuimissaan ja aikuiset edessä
Takakontti : kaikki tavara mukaanlukien Emmaljungan vaunut
Auto itsessään : mieluusti kilsoja alle 100k, jotta olisi luotettavia kilometrejä moneksi vuodeksi
Ajosuorite : noin 20k vuodessa tällä hetkellä

Yksi Skoda lisää.
Kodiaq
 
Olen viimeisen parin viikon aikana lueskellut aika paljon autojuttuja lähinnä näistä pienistä bensaturboista. Ainoat joista en vielä löytänyt ongelmaketjua olivat Opelin 1.0T ja kiian vastaava.. rajoittaa auton ostoa aika paljon..
 
Olen viimeisen parin viikon aikana lueskellut aika paljon autojuttuja lähinnä näistä pienistä bensaturboista. Ainoat joista en vielä löytänyt ongelmaketjua olivat Opelin 1.0T ja kiian vastaava.. rajoittaa auton ostoa aika paljon..

Ole huoleti, kyllä näistäkin löytyy. :whistling:
Laajenna otanta englanninkielisille foorumeille ja pidä mielessä, että Opel = Vauxhall
 
Suosittelen jättämään VW-konsernin tekeleet (Skoda, Audi, Seat, Volkswagen) ostamatta jos haluaa huolettomia kilometrejä. Pari käytettyä Audia ostaneena ne oli ensimmäiset ja viimeiset.

Pakasta vedettynä varsin tasapainoisia paketteja, mutta tekninen kestävyys on valmistajalle täysin toissijaista. Se korostuu kun mennään hankkimaan käytettyä ajoneuvoa.

Skoda karog 1.5tsi act 152tkm ajettu.
Ei mitään ihmeempää muuta kun kovaa ajoa.
 
Hybridiauris menee tosi pienellä (80 alueilla plus muuta reippaasti alle neljällä) ja lähipyörityksessä moottorin päälläoloa ei huomaa oikeastaan kuin mittaristosta. Tosi hiljainen peli ja jos ei kaipaa infotainmentiltä mitään tai perunakamera ei haittaa niin onhan noi kestävyydeltään ihan eri eläimiä kuin muut vastineensa. Ainoa sitten on, että mihin hintaan sellainen löytyy. Moottoritie -äänien kohdalla kannattaa itse käydä kokeilemassa häiritseekö kun itsellä ei ole juurikaan kokemusta.
 
Eli joku vapari sitten.. suuremmalla kulutuksella ilman ongelmia? Ellei mene sähkäriin.

Ei noita pikkuturboja liikaa kannata pelätä. Lähinnä kannattaa ajatella niin, että (lähes) jokaisessa polttomoottorissa on omat (mahdolliset) ongelmansa. Riskien laatu ja potentiaalinen kustannus sitten vaihtelee. Varmaan yleisin ongelma eri pikkuturboissa on ollut erinäiset jakopään kestävyysongelmat, etenkin ketjuratkaisuissa, mutta moni valmistaja on noita saanut ongelmiaan vähennettyäkin sitten tietyistä vuosimalleista eteenpäin jne. Eli keskusteluja ongelmista kannattaa kyllä lukea niin tietää riskit ja niiden mahdolliset kustannukset. Tuo jakopää on siinäkin mielessä hyvä esimerkki, että riippuen teknisistä ratkaisuista sen vaihto voi olla parhaillaan hinnaltaan samaa luokkaa jakohihnalla toteutetun ratkaisun huollon kanssa tai toisessa ääripäässä sitten maksaa tuhansia euroja.

Tuskin vaikkapa tuo KIA/Huyndai pikkuturbo mikään huono kone ole, mutta ihan pikaisella googlettelulla esim motin jäähdytyksen kanssa on ollut ongelmia. Juurikin sen kaltainen vika joka ei suurella todennäköisyydellä aiheuta ongelmia jos se huomioidaan ja laitteen kuntoa tarkastetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Turbo nyt väistämättä on yksi hajoava osa lisää verrattuna vapariin.
On, mutta toki on myös hyväksyttävä että pienemmissä kireämmin ahdetuissa koneissa turbolla on paljon rajummat paineet. Muistelisin että softatussa MK8 Fiesta ST:ssä 1.5l 3cyl koneella oli ahdot 1.5bar. Kyllä tuossa turbo on huomattavasti isommalla rasituksella kuin jossain miedosti ahdetussa perhevankkurissa jossa ahdot ovat tyyliin 0.5-08bar koska isompi kone tuottaa vaparina jo tuon mitä pienempi raskaasti ahdettuna.
 
Tuohan on vasta sisäänajettu, joten ihme olisi jos vielä pitäisi mitään isompaa tehdä. Minun A4 B8.5 moottori oli loppu 200tkm ajettuna. Normaalisti huollettu ja ylläpidetty täydellä huoltokirjalla. Vein huoltoon kun söi öljyä. Huoltomiehen suusta kävi ilmi, ettei noilla yleensä paljon yli kahta sataa tuhatta pääse, kun moottori on loppu ja vaatii täydellisen remontin. Olin aivan ällistynyt, mutta toinen huoltomies komppasi samaa.

Ostetaan sitten kaupasta seuraava kumijalka jos kosahtaa.
 
Skoda karog 1.5tsi act 152tkm ajettu.
Ei mitään ihmeempää muuta kun kovaa ajoa.
Itsellä Seat Leon 1.0TSI DSG 149tkm ajettu ja on kyllä paras auto ikinä mitä minulla on ollut. Riittävä suorituskyky, erittäin alhainen kulutus, halvat huollot ja pitkä takuu (toki ollut jo ummessa 2 vuotta).
 
Tuohan on vasta sisäänajettu, joten ihme olisi jos vielä pitäisi mitään isompaa tehdä. Minun A4 B8.5 moottori oli loppu 200tkm ajettuna. Normaalisti huollettu ja ylläpidetty täydellä huoltokirjalla. Vein huoltoon kun söi öljyä. Huoltomiehen suusta kävi ilmi, ettei noilla yleensä paljon yli kahta sataa tuhatta pääse, kun moottori on loppu ja vaatii täydellisen remontin. Olin aivan ällistynyt, mutta toinen huoltomies komppasi samaa.

Toi on kyllä huimaa. Kakkosautona E220 cdi, 480 tuhatta mittarissa, joista 105 tuhatta omaa. Moottorissa ei mitään vikoja tms.. Sen sijaan muuta vikaa kylläkin, kuten ruostetta, ilmajousia ja jarruja ja peräkontin avausta jne. Vaihtaisin tän varmaan Toyotan bensa-hybridi farkkuun, mutta mitä olen käynyt istumassa, niin Corolla ja Auris on todella pieniä. Pitäis olla se joku Prius+ tms. Se sit on ruma ja kallis.

Tekis mieli vaihtaa tuo kakkosauto uuteen sähkikseen, mutta en ole varma onko meidän talouden tuloilla mahdollista pitää yllä "kahta ykkösautoa" ja vieläpä kahta rahoitusautoa. Ehkä ei.
 
Käytetty Lexus on myös hyvä vaihtoehto uudelle autolle jos kaipaa äärettömän luotettavaa ja mukavaa kulkinetta.
 
Pitäisi alkaa katselemaan emännälle edullinen työmatkapirssi. Liki päivittäistä ajoa noin 100 km, Käytännössä töihin ja takaisin.
On kyllä hurjasti vaihtoehtoja. Taitaa kuitenkin olla Toyota perheessä ne vähiten harmilliset...
Luotettavuus ja edullisuus edellä. Toki jos kysyy niin pitäisi olla " pieni ja tyylikäs" Mutta ei kysytä !
 
Pitäisi alkaa katselemaan emännälle edullinen työmatkapirssi. Liki päivittäistä ajoa noin 100 km, Käytännössä töihin ja takaisin.
22-25 tkm vuodessa niin sahkoauton budjettiin saa laittaa 10-15 te lisaa ja silti pysyy kuukausi maksut samanlaisina. Heitetaan katsomisen arvoisena MG4 jos lataus onnistuu kotona.
 
22-25 tkm vuodessa niin sahkoauton budjettiin saa laittaa 10-15 te lisaa ja silti pysyy kuukausi maksut samanlaisina. Heitetaan katsomisen arvoisena MG4 jos lataus onnistuu kotona.
Edullinen ? 30000€
Vapaapäiviäkin on toki + lomat päälle. Näinä aikoina kun tekniikkaa hyppää vuodessa/kahdessa ihmeellisesti niin sähkö ei ole vaihtoehto uutena.
 
Juu ei ole.

Noiden ydistelmää. Pientä, käytettyä, edullista, luotettavaa bensa ajoneuvoa. Ranskalaisista on traumoja 90-luvulta mutta nykyisinhän kaikki on melkeen jotain muuta eri pelleillä.
Renault Clio tai Ford Focus/Fiesta. Fordiin jos päädyt, tarkista 1.0l ecoboost koneiden kohdalla että on merkkihuollettu. On helvetin nirso kone öljyjen sitkoisuuden suhteen, eikä kestä kilsoja. Huollettuna ok peli.

Toyotat on sun budjetin ulkopuolella ja sellaiset mitkä on niiden sisällä, ei oo mielekkäitä ajettavia tollasella ajoprofiililla. Nimim, corollakuski 30k km/v ajoprofiililla ja joka päivä vituttaa.
 
Sata kilsaa päivässä on kyllä aika hitosti jollain pikkukipolla ajettavaksi, varsinkin jos sen pitää olla halpa pikkukippo.

Mutta jos mahdollisimman edullista ja luotettavaa pikkukippoa hakee, niin Honda Jazz on sellainen aika klassinen. Ei mikään tajunnanräjäyttävä ajonautinto, mutta edullinen, luotettava ja varsinainen tilaihme tarpeen vaatiessa (penkit kaadettuna kamaa mahtuu ihan älyttömästi).

Tojotaperheeseen Yaris osuisi tietysti kuin nenä päähän, varsinkin hybridinä on vielä varsin pieniruokainenkin, eikä todellakaan pahimmasta päästä ajettavia mitä pikkuautoihin tulee. Noin viidellätoista kiloeurolla lähtee helposti alle satadonaa ajettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 154
Viestejä
4 670 343
Jäsenet
76 566
Uusin jäsen
Ericata

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom