Mikä auto minulle?

Meidän talouden Renault Megane III on toiminut kilometreihin (360tkm) nähden oikein mallikkaasti. Tielle jättäviä vikoja on mahtunut omistusajalle yksi (suutin heitti "pysäytä heti" -vikakoodin), muuten ei mitään ihmeempää. Luotettavuudeltaan taitaa olla meidän talouden paras auto tähän saakka. Mitä muihin ominaisuuksiin tulee, on kyseessä aika paska kikotin. Ajettavuus on siis melkolailla surkeaa, eli ohjaus on huono, jousitus on huono, moottori on käyttöominaisuuksiltaan kulmikas ja voimaton, ajoasento melko huono, penkit aivan susipaskat jne.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Jos tällaiset ajoon vaikuttavat ominaisuudet ovat itselle merkityksettömiä, niin luotettavan ranskalaisen saa pilkkahintaan.

Onko tämä ajopäiväkirja vai myynti-ilmoitus?
 
C4:n Puretech koneet ei ainakaan mitään kovin luotettavia ole, niissä ollut jakopään kanssa melko paljon ongelmia: Jakopään hammashihnan rispaantuminen voi aiheuttaa moottorivaurion ja jarrujen tehon heikkenemisen. Hammashihnan osaset tunkeutuessaan alipainepumppuun saattavat aiheuttaa häiriöitä sen toimintaan, seurauksena jarrutehostimen vajaatoiminta tai loppuminen ja moottorivaurio.

Lisäksi noissa on aina ranskalaisille tyypillisiä sähkövikoja, antureita ym. Isäukolla ollut useampi Citröen ja aina niissä on ollut jotain pienempää tai suurempaa vikaa päällä.. Ulkomuistista vuosien varrella ainakin ollut kaasuläppä jumissa (sen seurauksena tehot pois ja jätti tielle pari kertaa), peruutustutka huutaa aina kun pakin laittaa päälle, takaikkunan pyyhkijät ei toimi, ilmastointi ei toimi, radio ei toimi, perselämmitin ei toimi, useampi eri virhekoodi kosketushäiriöistä, pelkääjän puolen ovi ei aukea, olikohan jotain muuta vielä.

Nuo vialliset jakohihnat on takaisin kutsuttu yli 3v sitten ja uudet hihnat ovat kestävempää mallia. Huolto-ohjelman lyhentynyt vaihtoväli käy kyllä lompakolle.
Mihin tämä sähkövika väite perustuu? Kuulostaa samalta mitä on kuultu 90-luvulla Esson baarissa. Yazakin valmistamia johtosarjoja muita komponentteja Stellantiksen autot pääasiassa käyttää niin kuin suurin osa muistakin autovalmistajista.
 
Nuo vialliset jakohihnat on takaisin kutsuttu yli 3v sitten ja uudet hihnat ovat kestävempää mallia. Huolto-ohjelman lyhentynyt vaihtoväli käy kyllä lompakolle.
Mihin tämä sähkövika väite perustuu? Kuulostaa samalta mitä on kuultu 90-luvulla Esson baarissa. Yazakin valmistamia johtosarjoja muita komponentteja Stellantiksen autot pääasiassa käyttää niin kuin suurin osa muistakin autovalmistajista.
On tuossa omassa -18 eri merkin vähän samankaltaista vibaa. Pitäsköhän akku vaihtaa. Alkuperäinen omistaja vielä.
Toinen takuuvaihto Puretechiin murenemisen vuoksi ja ei luottoa paljon herätä kun vastaava niin pitkään jatkunut.
 
Nuo vialliset jakohihnat on takaisin kutsuttu yli 3v sitten ja uudet hihnat ovat kestävempää mallia. Huolto-ohjelman lyhentynyt vaihtoväli käy kyllä lompakolle.
Mihin tämä sähkövika väite perustuu? Kuulostaa samalta mitä on kuultu 90-luvulla Esson baarissa. Yazakin valmistamia johtosarjoja muita komponentteja Stellantiksen autot pääasiassa käyttää niin kuin suurin osa muistakin autovalmistajista.
Lähinnä siis kokemuksia lähipiiristä, todennäköisesti vain huonoja yksilöitä ollut, mutta parikin kun sattuu kohdalle niin nopeasti luo mielikuvia. Näistä vioista huolimatta isä ollut tyytyväinen autoihinsa, koska noita saa yleensä selvästi halvemmalla kun samoilla varusteilla olevia saksalaisia tai japanilaisia.
 
Toden totta. Kylläpä tuntuu erikoiselta nykytilanne. Kun haussa tuollainen pienehkö auto 10-14 tonnin budjetilla. Enemmän tuntuu ongelmallisia malleja olevan kun ongelmattomia. Jakoketju/hihna venyvät , murenevat, öljynkierto häiriintyy ym. Rellu, ford, psa..
Japsit taitaa olla hieman huolettomampia mutta heikompia ajettavia, meluisempia ym.

Ennemmin otan hieman suuremman kulutuksen vaikka pihi olenkin kuin riskin kalliista remontista.
 
Perheen lisäyksen ja istuin rumban takia joudun päivittelemään autoa.
Tällä hetkellä tulee ajettua työajoa 30-50tkm (josta km korvaukset) +omat n 10-15tkm /vuosi
Tarve siis olisi tila-autolle johon menisi kevyesti 3 turvaistuinta vierekkäin/peräkkäin.
Ideaali tilanne olisi jos km korvaukset kattaisi auton kulut, alla esimerkki n viime vuoden kuluista: IMG_6829.jpeg

Alustavasti olen katsonut ford S-maxia, mitä raati on tästä mieltä? Ilmoitettu yhdistetty kulutus pyörii 6-7l paikkeilla, kuitenkin oma ajo on 98%maantietä.
Auton kokonaishinta ei ole niin merkittävä, kunhan kaikki kk- kulut pysyvät kohtuullisina ja km korvaukset kattaa nämä.
Sähkö on hieman haastava, taloyhtiöllä ei ole latauspaikkaa ja ajovedot ovat kevyesti 400-500km paikkeilla. Eikä työn /päiväkoti puolesta ole antaa lisää aikaa ajosuoritteille.
Onko hybridi mahdollisuus, vai mennäänkö perinteisesti ”luotettavalla” dieselillä?
4-veto on plussaa, mutta kulut huomioiden voi kulutus nousta liian suureksi.
 
Perheen lisäyksen ja istuin rumban takia joudun päivittelemään autoa.
Tällä hetkellä tulee ajettua työajoa 30-50tkm (josta km korvaukset) +omat n 10-15tkm /vuosi
Tarve siis olisi tila-autolle johon menisi kevyesti 3 turvaistuinta vierekkäin/peräkkäin.
Ideaali tilanne olisi jos km korvaukset kattaisi auton kulut, alla esimerkki n viime vuoden kuluista:IMG_6829.jpeg

Alustavasti olen katsonut ford S-maxia, mitä raati on tästä mieltä? Ilmoitettu yhdistetty kulutus pyörii 6-7l paikkeilla, kuitenkin oma ajo on 98%maantietä.
Auton kokonaishinta ei ole niin merkittävä, kunhan kaikki kk- kulut pysyvät kohtuullisina ja km korvaukset kattaa nämä.
Sähkö on hieman haastava, taloyhtiöllä ei ole latauspaikkaa ja ajovedot ovat kevyesti 400-500km paikkeilla. Eikä työn /päiväkoti puolesta ole antaa lisää aikaa ajosuoritteille.
Onko hybridi mahdollisuus, vai mennäänkö perinteisesti ”luotettavalla” dieselillä?
4-veto on plussaa, mutta kulut huomioiden voi kulutus nousta liian suureksi.

Nopeasti vilkaistuna huollot+arvonalenema noin 9 k€ vuoteen. Jos vaihtoehtona olisi takuunalainen niin tuskin vuosittaisiin määräaikaishuoltoihin 1500 € enempää menee. Plus noilla ajoilla ja kuvaamallasi käytöllä tuskin kiinnostaa mistään syystä autoa pajalla seisottaa, jolloin takuu sijaisautoineen on aika hyvä. 7.5 k€ vuotuisella arvonalenemalla 3 tai 4 vuoden vaihtovälillä hintaluokka osuu vajaan 50 k€ luokkaan.

Pari kappaletta S-maxeja näytti osuvan tohon luokkaan uusien hinnastoja en jaksanut availla. Tilojen tarpeen osalta myös isompia farkkuja kannattaa testata, maantiellä yksinajaessa mukavampia ja menevät pienemmän otsapinta-alan myötä vähemmällä.
 
Nopeasti vilkaistuna huollot+arvonalenema noin 9 k€ vuoteen. Jos vaihtoehtona olisi takuunalainen niin tuskin vuosittaisiin määräaikaishuoltoihin 1500 € enempää menee. Plus noilla ajoilla ja kuvaamallasi käytöllä tuskin kiinnostaa mistään syystä autoa pajalla seisottaa, jolloin takuu sijaisautoineen on aika hyvä. 7.5 k€ vuotuisella arvonalenemalla 3 tai 4 vuoden vaihtovälillä hintaluokka osuu vajaan 50 k€ luokkaan.

Pari kappaletta S-maxeja näytti osuvan tohon luokkaan uusien hinnastoja en jaksanut availla. Tilojen tarpeen osalta myös isompia farkkuja kannattaa testata, maantiellä yksinajaessa mukavampia ja menevät pienemmän otsapinta-alan myötä vähemmällä.
Taisi näköjään jäädä kertomatta itseltä että vw passat -18 farkku on osoittautunut liian pieneksi takapenkin leveydeltään. Tämän takia hakusessa auto missä vähintään erilliset leveät takaistuimet.
Ymmärtääkseni tila-auto maailmasta on s-max lähimpänä ajettavuudeltaan farkkua, jossa jaksaisi istuskella pidempiäkin aikoja.

Nykyisillä koroilla tuntuu kummalliselta kiinnittää suurempaa pääomaa autoon.. vertaa kokonaista luottokustannusta (käytetty korkealla korolla) VS mahdollinen arvonaleneman yllättävä notkahdus (uusi takuullinen
 
Aina voi omaa autoa myös mainostaa, vaikka alkaakin olemaan liian vanha haettuihin spekseihin. Mutta tilaa löytyy takaosastolta sen verran sekä leveys- että pituussuunnassa, ettei ihan hetkeen lopu kesken:

1692353203226.jpg

Eli Renault Espace vm. 2016
 
Farkuista aikanaan (2011 tai vähän vanhempi) Mondeo oli ainoa johon jotenkin mahtui 3 turvaistuinta. Käytännössä tila-autot joissa 3 erillistä penkkiä takana ottavat turvaistuimet ihan nätisti. Tila-auton kontti on pienempi kuin Mondeo-luokan farmari, joten kannattaa harkita näitä isompia 7-paikkaisia tila-autoja jos tilalle on tarve, ja mahtuu lasten kaverikin kyytiin.
 
Taisi näköjään jäädä kertomatta itseltä että vw passat -18 farkku on osoittautunut liian pieneksi takapenkin leveydeltään. Tämän takia hakusessa auto missä vähintään erilliset leveät takaistuimet.
Ymmärtääkseni tila-auto maailmasta on s-max lähimpänä ajettavuudeltaan farkkua, jossa jaksaisi istuskella pidempiäkin aikoja.

Nykyisillä koroilla tuntuu kummalliselta kiinnittää suurempaa pääomaa autoon.. vertaa kokonaista luottokustannusta (käytetty korkealla korolla) VS mahdollinen arvonaleneman yllättävä notkahdus (uusi takuullinen

Onhan se noinkin mutta noilla ajomäärillä ja kuljetustarpeilla kyse on työkalusta ja mietittävä minkäverran panostaa huolettomuuteen. Yhtä lailla korjauksiin rahan laitto on hölmöä, arvo tai auto ei parane eli vastine rahoille heikko.

150tkm ajetussa 5v vanhassa voi noilla ajoilla omistuksen aikana tulla useamman päivän korjaamoreissuja. Tällöin joutuu erilaisten sijaisautojen kanssa touhuamaan. Omakohtaisesti nämä tuntuvat aina olevan fiesta kokoluokan purkkeja mihin yhdenkin istuimen sovittaminen syö miestä.

Isommissa katumaastureissa ja pienissä tila-autoissa osassa liikuteltavat takapenkit. Onkohan näillä vaikutusta istuimien sovitukseen. Ainakin kolmelle aikuiselle tämä tuo helpotusta, kun hartia ja takapuoli linjat saa hammastettua.
 
Toden totta. Kylläpä tuntuu erikoiselta nykytilanne. Kun haussa tuollainen pienehkö auto 10-14 tonnin budjetilla. Enemmän tuntuu ongelmallisia malleja olevan kun ongelmattomia. Jakoketju/hihna venyvät , murenevat, öljynkierto häiriintyy ym. Rellu, ford, psa..
Japsit taitaa olla hieman huolettomampia mutta heikompia ajettavia, meluisempia ym.

Ennemmin otan hieman suuremman kulutuksen vaikka pihi olenkin kuin riskin kalliista remontista.
Mazda3?
 
Toden totta. Kylläpä tuntuu erikoiselta nykytilanne. Kun haussa tuollainen pienehkö auto 10-14 tonnin budjetilla. Enemmän tuntuu ongelmallisia malleja olevan kun ongelmattomia. Jakoketju/hihna venyvät , murenevat, öljynkierto häiriintyy ym. Rellu, ford, psa..
Japsit taitaa olla hieman huolettomampia mutta heikompia ajettavia, meluisempia ym.

Ennemmin otan hieman suuremman kulutuksen vaikka pihi olenkin kuin riskin kalliista remontista.
Mazda3?
 
Kakkosautoa; päiväkotikuljettamiseen kahdelle lyhyitä matkoja + työmatkat noin 40km suuntaansa.

Eli jotain kohtuullista, muttei ihmeellistä.

Mielellään bensa tai hybridi..

Tällä hetkellä alla on E-mersu, mutta alkaa olla remonttia jatkuvasti kun on näitä vanhoja :)...

Mitä vaihtoehtoja olisi?
- automaatti
- "riittävät tilat"
- farmari tai hatcback
- mielellään bensa/hybridi, on kakkosauto.. myös sähkö teoriassa, mutta ei taida käytettynä irrota.

Hintaluokka vaikkapa 7000-15 000e.
 
Kakkosautoa; päiväkotikuljettamiseen kahdelle lyhyitä matkoja + työmatkat noin 40km suuntaansa.

Eli jotain kohtuullista, muttei ihmeellistä.

Mielellään bensa tai hybridi..

Tällä hetkellä alla on E-mersu, mutta alkaa olla remonttia jatkuvasti kun on näitä vanhoja :)...

Mitä vaihtoehtoja olisi?
- automaatti
- "riittävät tilat"
- farmari tai hatcback
- mielellään bensa/hybridi, on kakkosauto.. myös sähkö teoriassa, mutta ei taida käytettynä irrota.

Hintaluokka vaikkapa 7000-15 000e.
Prius, gen 2 tai 3 kumpi paremmin passaa budjettiin. Gen 2 ehkä vähän tilavampi takaa jos tarvitsee vielä selkä menosuuntaan istuimia. Toyota hyvässä ja pahassa, eli halpa pitää ja menee kesät talvet 4,5-5l/100 sekalaisessa ajossa. Vakuutukset halpoja samoin huollot. Moottori kestää kilometrejä ihan hyvin. Aina automaatti ja kontissakin ok tilat. Äänekäs eikä dynaamiseen ajoon mutta erityisesti kakkosautona hyvä valinta.
 
Prius, gen 2 tai 3 kumpi paremmin passaa budjettiin. Gen 2 ehkä vähän tilavampi takaa jos tarvitsee vielä selkä menosuuntaan istuimia. Toyota hyvässä ja pahassa, eli halpa pitää ja menee kesät talvet 4,5-5l/100 sekalaisessa ajossa. Vakuutukset halpoja samoin huollot. Moottori kestää kilometrejä ihan hyvin. Aina automaatti ja kontissakin ok tilat. Äänekäs eikä dynaamiseen ajoon mutta erityisesti kakkosautona hyvä valinta.
Onks toi Gen 3, 2009(2010) eteenpäin? Hyvä nosto! Tarkistan tämän; toyotaa vastaan ei ole mitään.
 
Kakkosautoa; päiväkotikuljettamiseen kahdelle lyhyitä matkoja + työmatkat noin 40km suuntaansa.

Eli jotain kohtuullista, muttei ihmeellistä.

Mielellään bensa tai hybridi..

Tällä hetkellä alla on E-mersu, mutta alkaa olla remonttia jatkuvasti kun on näitä vanhoja :)...

Mitä vaihtoehtoja olisi?
- automaatti
- "riittävät tilat"
- farmari tai hatcback
- mielellään bensa/hybridi, on kakkosauto.. myös sähkö teoriassa, mutta ei taida käytettynä irrota.

Hintaluokka vaikkapa 7000-15 000e.

Eilen koeajoin Skoda Rapid Rapid Spaceback 1.0 vm2018. Sangen siiisti ja simppeli kokonaisuus. Jäin itse vielä miettimään. Takaraivossa kummittelee TSI ja dsg jutut :(

Mut tohon yllämainittuun luokkaan hyvin istuu.


Astraa on tarjolla myös litraisella koneella. Sen yhteydessä oleva robottivaihteisto jakaa mielipiteitä. Myyjän kiireellisyyden vuoksi jäi eilen koeajamatta.
 
Toden totta. Kylläpä tuntuu erikoiselta nykytilanne. Kun haussa tuollainen pienehkö auto 10-14 tonnin budjetilla. Enemmän tuntuu ongelmallisia malleja olevan kun ongelmattomia. Jakoketju/hihna venyvät , murenevat, öljynkierto häiriintyy ym. Rellu, ford, psa..
Japsit taitaa olla hieman huolettomampia mutta heikompia ajettavia, meluisempia ym.

Ennemmin otan hieman suuremman kulutuksen vaikka pihi olenkin kuin riskin kalliista remontista.
Korealaiset? Omalla 15v kokemuksella erittäin luotettavia vehkeitä, helppoja huoltaa ja parempi ajaa kuin saman ikäinen Toyota. Yksi vanhempi pitkän linjan papparainen sanoi, että yhtä hyviä kuin Toyota, mutta halvempia.

Kuka tykkää mistäkin, mutta ihan tyytyväinen olen ollut. Nuukana miehenä lähinnä nuo tonnien remontit puistattavat noissa ”premiumeissa”.
 
Hmmm.. Edesmenneellä isäukolla oli kia ceed. Oisko ollut vm.11. En tykännyt.
Levoton ajettava, toki renkailla oli varm osuutta. Vaihteisto oli jotenkin myös kulmikas ja kytkin äkäinen. Toki jos koe ajolla tuntuu hyvältä niin ei se pois suljettu ole.
 
Samaa oli huomattavissa Skodan Rapidissa. Hondaa koeajoin myös niin selkeästi honda lähti pehmeämmin liikkeelle.
 
Kakkosautoa; päiväkotikuljettamiseen kahdelle lyhyitä matkoja + työmatkat noin 40km suuntaansa.

Eli jotain kohtuullista, muttei ihmeellistä.

Mielellään bensa tai hybridi..

Tällä hetkellä alla on E-mersu, mutta alkaa olla remonttia jatkuvasti kun on näitä vanhoja :)...

Mitä vaihtoehtoja olisi?
- automaatti
- "riittävät tilat"
- farmari tai hatcback
- mielellään bensa/hybridi, on kakkosauto.. myös sähkö teoriassa, mutta ei taida käytettynä irrota.

Hintaluokka vaikkapa 7000-15 000e.

Itse itselleni pohtien;

Mites Outlander PHEV ? Onko mistä vuosimallista eteenpäin mitään positiivista sanottavaa? Tosiaan 40km suuntaan työmatka tyyppistä ajoa, tai nurkka-ajoa luokkaa 30-50km kaupungissa..

Toyotoita kattelin, Prius + vois olla, mut vielä se sivussa oleva mittaristokin jne. Melkeen jo mieluummin Auris farkku-bensa/hybridi sitten - ois ehkä enemmän jälleenmyyntimarkkinaakin sellasella?

Toyota Auris Farkku vm. 13 -->
Outlander Phev Mitsubishi ?
Ford Focus 1.0 bensa ?
Golf/Skoda/Seat 1.0 bensa?
B-mersu - myydäänkö bensana edes?
Mazda 6 Sky Active tai Mazda CX-5 bensa?


Mitäs vielä? Hyndai Ioniqqiav vilkaisin, mut kait se on pieni..
 
Todennäköisesti ohjelmoitu suojaamaan kytkintä. VAG:n DSG:t polttivat kytkimiä osittain huonon suunnittelun, ohjelmoinnin ja osittain käyttäjän virheen vuoksi. Jengi ajoi niillä kuin perinteisillä momentinmuuntimilla, tajuamatta että kytkin luistaa ryömittäessä ihan kuin manuaalissa. Siksi nuo parittomien vaihteiden kytkimet eivät tykänneet hyvää. Tekemällä kytkimen ohjelmoinnista terävämmän, saadaan luistatus minimoitua.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
@maustevoi itsellä ollut noista mainitsemistasi auris hybridi farkku 2015 ja nyt Outlander phev -14.
Auris oli aika pieni, mutta meni sellasella 4,5-5l/100km riippuen kaasujalasta. Ja toisin kuin monet sanoo, niin hyvä ajettava pitkällä matkalla, eli vakaa. Tein pari Lapin reissua ilman vaaraa ranteiden auki vetämisestä.
Tuo Outlander on ollut kyllä todella mielenkiintoinen vehje. Halusin vähän kuluttavan SUVin kohtuu hintaan niin tämä sitten tuli eteen.
Akun sain takuuseen vaihdettua, ja nyt menee se 35-40km sähköllä. Onhan tässä vähän vihkiytymistä harrastettava, eli omia pikku jippoja joilla kulutusta pienemmäks, mutta kaiken kaikkiaan ihan soiva peli. Talvella neliveto on loistava, samoin maavara. Tilat on riittävät, ja on roudattu niin lipastoja, kuin jääkaappipakastinta tällä sekä menty neljällä hengellä Saariselälle talvikamppeilla.
Mun laskettu keskikulutus 2v jälkeen on 4,4l/100km ja kotona saan ladattua. Tyhjällä akulla menee sellase 7l/100km ja talvella litra enemmän. Fb foorumi ollu tosi hyvä tän Outlanderin kaa
 
Mitä mielipiteitä arvon raadilla on Kian 1.4 T-GDI (140hv) koneista? Ko. auto (Ceed farkku) vuosimallia 2020.

Mitä seikkoja olisi syytä ottaa huomioon? Miten auton pitkäaikainen (10kk) seisominen vaikuttaa?

edit. Tämä siis 7-lovinen DCT.
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan tuollainen vm. 2006-09 Toyota Rav4 bensakoneella ihan älytön ostos? Tarvetta olisi kakkosautolle jossa olisi koukku asiallisilla vetomassoilla eli väh. 750kg. Pakettiautoa miettinyt myös mutta kun välillä tarve kuskata ja reissata lapsen kanssa niin ehkä henkilöauto on kuitenkin osuvampi valinta. Nelivetoa arvostan kun asumus sijaitsee haja-asutusalueella.
 
On siellä nuorempiakin tarjolla. Priukset on hyvin lujia laitteita, jopa Toijotan mittapuulla, ohituskaistalla menee 100tkm ajettu -17 malli esim. https://m.nettiauto.com/toyota/prius+/13648853?vifAdCount=0&vifNav=Y
Tai
https://m.nettiauto.com/toyota/prius+/13712840?vifAdCount=2&vifNav=Y
Tästä huolto historia ruotsista jossa pari pidempää väliä.. b29f064b-93c0-496a-a363-5cdcde462efd.jpeg
Osaako joku tietävämpi toyotan huolloista arvioida miten mellanservice /täyshuolto ovat tässä mallissa ajankohtaiset? Ymmärtääkseni 15tkm välein kausihuolto ja 30tkm välein täyshuolto…
 
https://m.nettiauto.com/toyota/prius+/13712840?vifAdCount=2&vifNav=Y
Tästä huolto historia ruotsista jossa pari pidempää väliä.. b29f064b-93c0-496a-a363-5cdcde462efd.jpeg
Osaako joku tietävämpi toyotan huolloista arvioida miten mellanservice /täyshuolto ovat tässä mallissa ajankohtaiset? Ymmärtääkseni 15tkm välein kausihuolto ja 30tkm välein täyshuolto…

Vuoden välein huolto, joka toinen on isohuolto, Toyota Relax on voimassa jos huolto tehdään maahantuojalla aina 10v ja 180tkm asti. Relax takuu astuu myös uudestaan voimaan oliko 1kk karenssiajan jälkeen jos huolto tehdään maahantuojalla, mutta vuosi ja kilometrit ei saa ylittyä.
 
Vuoden välein huolto, joka toinen on isohuolto, Toyota Relax on voimassa jos huolto tehdään maahantuojalla aina 10v ja 180tkm asti. Relax takuu astuu myös uudestaan voimaan oliko 1kk karenssiajan jälkeen jos huolto tehdään maahantuojalla, mutta vuosi ja kilometrit ei saa ylittyä.
Hyvä tietää, todennäköisesti tätä mallia pitänee varoa. Ilmeisesti ollut laiska omistaja kun venytellyt huoltoja…
 
Hyvä tietää, todennäköisesti tätä mallia pitänee varoa. Ilmeisesti ollut laiska omistaja kun venytellyt huoltoja…
Siis vaikka väli menee pitkäksi, astuu relax takuu voimaan kuukauden karenssin jälkeen kun on käyttänyt maahantuojalla...

Lue tarkemmin toyotan sivuilta
 
Onko kokemusta / tietoa kuinka tilava todellisuudessa on hybridi Corollan (farmari) takapenkki? Mahtuuko sinne esim. 2kpl lasten istuimia + aikuinen keskelle? Tavaratila nyt ilmeisesti on mitä on nykyajan muotivillityksen eli kaarevanperä/takaikkunan vuoksi, kuitenkin ilmeisen tilava toisin kuin plugareissa usein akut syö tavaratilaa varsin runsaastikin. Toinen mitä katsellut olisi uusi Ford Focus, mutta liekkö siinäkään tarpeeksi tilaa.

Yllätyin kun kävin koeajamassa Seat Leon ST:tä, miten kapea/ahdas takapenkki siinä on esim. Passatiin verrattuna. Toki tottumus- ja tarvekysymyksiä, mutta ei toivoakaan että Leonin takapenkille menisi turvaistuimen + turvavyöistuimen (kasvot menosuuntaan) kanssa aikuinen. Myös tavaratila oli selvästi pienempi ja Leonissakin on tuo kaareva takaikkuna. Tokihan nuo erot esim. Passatin ja Leonin välillä selviää osittain ihan autojen mittoja ja tilavuuksia vertailemalla.

Noh, jokainen tapaus on omansa ja parhaiten nämä saa selville kun vaan jaksaa hakea autoja koeajoon ja testailla turvaistuimia paikalleen oman hyvän ajoasennon taakse jne (n. 190cm kuski).
 
Yllätyin kun kävin koeajamassa Seat Leon ST:tä, miten kapea/ahdas takapenkki siinä on esim. Passatiin verrattuna.
Omasta Seattimesta on aika pitkä aika, mutta eikös Leon ole noin niin kuin Golf? Sikäli epäreilua verrata Passatiin. No mulla oli Toledo enkä muista koskaan takapenkillä siinä istuneeni. Ero Leoniin oli kuitenkin vain takapenkistä taakse päin. Ei siis mitään faktaa tähän väliin, majoneesista puhumattakaan. Argh.
 
Omasta Seattimesta on aika pitkä aika, mutta eikös Leon ole noin niin kuin Golf? Sikäli epäreilua verrata Passatiin. No mulla oli Toledo enkä muista koskaan takapenkillä siinä istuneeni. Ero Leoniin oli kuitenkin vain takapenkistä taakse päin. Ei siis mitään faktaa tähän väliin, majoneesista puhumattakaan. Argh.

Noinhan se menee ja voi tulla myös vaihtelua sukupolvittain. Esim. uusi (vm 2021 -->) Golf on muistaakseni kasvanut melko reippaasti. Eroa on myös muotoilussa tosiaan esim. Passatin pystyhkö takaosa (myös näkyvyys taustapeilistä mielestäni paljon parempi) vs. tuohon viistoon takaosaan joka nykytrendin mukaisesti tosi monissa farkuissakin on.
 
Olen katsellut pientä "tonnin pommia" talveksi pakolliseen työmatkan ajoon, 20km / suuntaansa täällä pk-seudulla.

Olen tutkinut reilut 100tkm ajettuina mm. Peugeot 107 (melko vanhoja, vm.2006-2008...) ja Renault Twingoja (2010-2012). Villinä korttina aavistuksen kalliimmat Kia Picantot (2010 ->). Omasta ajoprofiilista melkein puolet koostuu Helsingin kantakaupungin hinkkaamisesta ja loput pk-seudun ruuhkahelvetistä, eli kaikkein tärkein ominaisuus rottelossa on mahdollisimman pieni kaupunkikulutus, millään ajomelulla tai kiihtyvyydellä tai vastaavalla ei ole mitään väliä. Ilmastointi oltava jotta sen saa myytyä kesää vasten.

Onko kenelläkään noista rotteloista kokemuksia? Tai jotain villiä korttia? En etsi mitään "mariginaalimerkkiä", koska rottelo on saatava myytyä kesää 2024 vasten. Ymmärtääkseni Kia olisi noista helpoin jälleenmyytävä, mutta niillä on järjestää 1500-2000e enemmän hintaa kuin ranskalaisilla.

Hyundai i20 / Ford Fiesta / Ford Focus menisi muuten, mutta tässä hintaluokassa (max 4-5ke) niillä on ajettu minusta aivan liikaa, vajaasta 200tkm ylöspäin. Lisäksi Ford Ka ... melko paljon ajettuja ja hintaa suhteessa kilometreihin aika paljon.
 
Olen katsellut pientä "tonnin pommia" talveksi pakolliseen työmatkan ajoon, 20km / suuntaansa täällä pk-seudulla.

Olen tutkinut reilut 100tkm ajettuina mm. Peugeot 107 (melko vanhoja, vm.2006-2008...) ja Renault Twingoja (2010-2012). Villinä korttina aavistuksen kalliimmat Kia Picantot (2010 ->). Omasta ajoprofiilista melkein puolet koostuu Helsingin kantakaupungin hinkkaamisesta ja loput pk-seudun ruuhkahelvetistä, eli kaikkein tärkein ominaisuus rottelossa on mahdollisimman pieni kaupunkikulutus, millään ajomelulla tai kiihtyvyydellä tai vastaavalla ei ole mitään väliä. Ilmastointi oltava jotta sen saa myytyä kesää vasten.

Onko kenelläkään noista rotteloista kokemuksia? Tai jotain villiä korttia? En etsi mitään "mariginaalimerkkiä", koska rottelo on saatava myytyä kesää 2024 vasten. Ymmärtääkseni Kia olisi noista helpoin jälleenmyytävä, mutta niillä on järjestää 1500-2000e enemmän hintaa kuin ranskalaisilla.

Hyundai i20 / Ford Fiesta / Ford Focus menisi muuten, mutta tässä hintaluokassa (max 4-5ke) niillä on ajettu minusta aivan liikaa, vajaasta 200tkm ylöspäin. Lisäksi Ford Ka ... melko paljon ajettuja ja hintaa suhteessa kilometreihin aika paljon.
107,c1 ja aygo kaikki samoja autoja Toyotan tekniikalla, pommi varmoja...
 
Riippuen hieman missä päin Suomea on ajeltu niin ruoste alkaa tehdä tehtävänsä helmojen osalta tuon ikäisissä.

No sen toki ymmärtää jokainen joka suomessa omistaa auton että tuollaisissa 20v autoissa on jo ruostetta...
 
107,c1 ja aygo kaikki samoja autoja Toyotan tekniikalla, pommi varmoja...

Kyllä, tota olen kuullut. Noilla alkaa vain olemaan ikää ja sittä kautta jälleenmyymisen haasteet. Tosiaan autosta tarvitsee päästä eroon ensi keväänä, mielellään kivuttomasti. Mikä mahtaa olla noiden "menekki" nettiautossa. Liekkö kellään kokemuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 445
Viestejä
4 512 520
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom