Mikä auto minulle?

Taisi näköjään jäädä kertomatta itseltä että vw passat -18 farkku on osoittautunut liian pieneksi takapenkin leveydeltään. Tämän takia hakusessa auto missä vähintään erilliset leveät takaistuimet.
Ymmärtääkseni tila-auto maailmasta on s-max lähimpänä ajettavuudeltaan farkkua, jossa jaksaisi istuskella pidempiäkin aikoja.

Nykyisillä koroilla tuntuu kummalliselta kiinnittää suurempaa pääomaa autoon.. vertaa kokonaista luottokustannusta (käytetty korkealla korolla) VS mahdollinen arvonaleneman yllättävä notkahdus (uusi takuullinen

Onhan se noinkin mutta noilla ajomäärillä ja kuljetustarpeilla kyse on työkalusta ja mietittävä minkäverran panostaa huolettomuuteen. Yhtä lailla korjauksiin rahan laitto on hölmöä, arvo tai auto ei parane eli vastine rahoille heikko.

150tkm ajetussa 5v vanhassa voi noilla ajoilla omistuksen aikana tulla useamman päivän korjaamoreissuja. Tällöin joutuu erilaisten sijaisautojen kanssa touhuamaan. Omakohtaisesti nämä tuntuvat aina olevan fiesta kokoluokan purkkeja mihin yhdenkin istuimen sovittaminen syö miestä.

Isommissa katumaastureissa ja pienissä tila-autoissa osassa liikuteltavat takapenkit. Onkohan näillä vaikutusta istuimien sovitukseen. Ainakin kolmelle aikuiselle tämä tuo helpotusta, kun hartia ja takapuoli linjat saa hammastettua.
 
Toden totta. Kylläpä tuntuu erikoiselta nykytilanne. Kun haussa tuollainen pienehkö auto 10-14 tonnin budjetilla. Enemmän tuntuu ongelmallisia malleja olevan kun ongelmattomia. Jakoketju/hihna venyvät , murenevat, öljynkierto häiriintyy ym. Rellu, ford, psa..
Japsit taitaa olla hieman huolettomampia mutta heikompia ajettavia, meluisempia ym.

Ennemmin otan hieman suuremman kulutuksen vaikka pihi olenkin kuin riskin kalliista remontista.
Mazda3?
 
Toden totta. Kylläpä tuntuu erikoiselta nykytilanne. Kun haussa tuollainen pienehkö auto 10-14 tonnin budjetilla. Enemmän tuntuu ongelmallisia malleja olevan kun ongelmattomia. Jakoketju/hihna venyvät , murenevat, öljynkierto häiriintyy ym. Rellu, ford, psa..
Japsit taitaa olla hieman huolettomampia mutta heikompia ajettavia, meluisempia ym.

Ennemmin otan hieman suuremman kulutuksen vaikka pihi olenkin kuin riskin kalliista remontista.
Mazda3?
 
Kakkosautoa; päiväkotikuljettamiseen kahdelle lyhyitä matkoja + työmatkat noin 40km suuntaansa.

Eli jotain kohtuullista, muttei ihmeellistä.

Mielellään bensa tai hybridi..

Tällä hetkellä alla on E-mersu, mutta alkaa olla remonttia jatkuvasti kun on näitä vanhoja :)...

Mitä vaihtoehtoja olisi?
- automaatti
- "riittävät tilat"
- farmari tai hatcback
- mielellään bensa/hybridi, on kakkosauto.. myös sähkö teoriassa, mutta ei taida käytettynä irrota.

Hintaluokka vaikkapa 7000-15 000e.
 
Kakkosautoa; päiväkotikuljettamiseen kahdelle lyhyitä matkoja + työmatkat noin 40km suuntaansa.

Eli jotain kohtuullista, muttei ihmeellistä.

Mielellään bensa tai hybridi..

Tällä hetkellä alla on E-mersu, mutta alkaa olla remonttia jatkuvasti kun on näitä vanhoja :)...

Mitä vaihtoehtoja olisi?
- automaatti
- "riittävät tilat"
- farmari tai hatcback
- mielellään bensa/hybridi, on kakkosauto.. myös sähkö teoriassa, mutta ei taida käytettynä irrota.

Hintaluokka vaikkapa 7000-15 000e.
Prius, gen 2 tai 3 kumpi paremmin passaa budjettiin. Gen 2 ehkä vähän tilavampi takaa jos tarvitsee vielä selkä menosuuntaan istuimia. Toyota hyvässä ja pahassa, eli halpa pitää ja menee kesät talvet 4,5-5l/100 sekalaisessa ajossa. Vakuutukset halpoja samoin huollot. Moottori kestää kilometrejä ihan hyvin. Aina automaatti ja kontissakin ok tilat. Äänekäs eikä dynaamiseen ajoon mutta erityisesti kakkosautona hyvä valinta.
 
Prius, gen 2 tai 3 kumpi paremmin passaa budjettiin. Gen 2 ehkä vähän tilavampi takaa jos tarvitsee vielä selkä menosuuntaan istuimia. Toyota hyvässä ja pahassa, eli halpa pitää ja menee kesät talvet 4,5-5l/100 sekalaisessa ajossa. Vakuutukset halpoja samoin huollot. Moottori kestää kilometrejä ihan hyvin. Aina automaatti ja kontissakin ok tilat. Äänekäs eikä dynaamiseen ajoon mutta erityisesti kakkosautona hyvä valinta.
Onks toi Gen 3, 2009(2010) eteenpäin? Hyvä nosto! Tarkistan tämän; toyotaa vastaan ei ole mitään.
 
Kakkosautoa; päiväkotikuljettamiseen kahdelle lyhyitä matkoja + työmatkat noin 40km suuntaansa.

Eli jotain kohtuullista, muttei ihmeellistä.

Mielellään bensa tai hybridi..

Tällä hetkellä alla on E-mersu, mutta alkaa olla remonttia jatkuvasti kun on näitä vanhoja :)...

Mitä vaihtoehtoja olisi?
- automaatti
- "riittävät tilat"
- farmari tai hatcback
- mielellään bensa/hybridi, on kakkosauto.. myös sähkö teoriassa, mutta ei taida käytettynä irrota.

Hintaluokka vaikkapa 7000-15 000e.

Eilen koeajoin Skoda Rapid Rapid Spaceback 1.0 vm2018. Sangen siiisti ja simppeli kokonaisuus. Jäin itse vielä miettimään. Takaraivossa kummittelee TSI ja dsg jutut :(

Mut tohon yllämainittuun luokkaan hyvin istuu.


Astraa on tarjolla myös litraisella koneella. Sen yhteydessä oleva robottivaihteisto jakaa mielipiteitä. Myyjän kiireellisyyden vuoksi jäi eilen koeajamatta.
 
Toden totta. Kylläpä tuntuu erikoiselta nykytilanne. Kun haussa tuollainen pienehkö auto 10-14 tonnin budjetilla. Enemmän tuntuu ongelmallisia malleja olevan kun ongelmattomia. Jakoketju/hihna venyvät , murenevat, öljynkierto häiriintyy ym. Rellu, ford, psa..
Japsit taitaa olla hieman huolettomampia mutta heikompia ajettavia, meluisempia ym.

Ennemmin otan hieman suuremman kulutuksen vaikka pihi olenkin kuin riskin kalliista remontista.
Korealaiset? Omalla 15v kokemuksella erittäin luotettavia vehkeitä, helppoja huoltaa ja parempi ajaa kuin saman ikäinen Toyota. Yksi vanhempi pitkän linjan papparainen sanoi, että yhtä hyviä kuin Toyota, mutta halvempia.

Kuka tykkää mistäkin, mutta ihan tyytyväinen olen ollut. Nuukana miehenä lähinnä nuo tonnien remontit puistattavat noissa ”premiumeissa”.
 
Hmmm.. Edesmenneellä isäukolla oli kia ceed. Oisko ollut vm.11. En tykännyt.
Levoton ajettava, toki renkailla oli varm osuutta. Vaihteisto oli jotenkin myös kulmikas ja kytkin äkäinen. Toki jos koe ajolla tuntuu hyvältä niin ei se pois suljettu ole.
 
Samaa oli huomattavissa Skodan Rapidissa. Hondaa koeajoin myös niin selkeästi honda lähti pehmeämmin liikkeelle.
 
Kakkosautoa; päiväkotikuljettamiseen kahdelle lyhyitä matkoja + työmatkat noin 40km suuntaansa.

Eli jotain kohtuullista, muttei ihmeellistä.

Mielellään bensa tai hybridi..

Tällä hetkellä alla on E-mersu, mutta alkaa olla remonttia jatkuvasti kun on näitä vanhoja :)...

Mitä vaihtoehtoja olisi?
- automaatti
- "riittävät tilat"
- farmari tai hatcback
- mielellään bensa/hybridi, on kakkosauto.. myös sähkö teoriassa, mutta ei taida käytettynä irrota.

Hintaluokka vaikkapa 7000-15 000e.

Itse itselleni pohtien;

Mites Outlander PHEV ? Onko mistä vuosimallista eteenpäin mitään positiivista sanottavaa? Tosiaan 40km suuntaan työmatka tyyppistä ajoa, tai nurkka-ajoa luokkaa 30-50km kaupungissa..

Toyotoita kattelin, Prius + vois olla, mut vielä se sivussa oleva mittaristokin jne. Melkeen jo mieluummin Auris farkku-bensa/hybridi sitten - ois ehkä enemmän jälleenmyyntimarkkinaakin sellasella?

Toyota Auris Farkku vm. 13 -->
Outlander Phev Mitsubishi ?
Ford Focus 1.0 bensa ?
Golf/Skoda/Seat 1.0 bensa?
B-mersu - myydäänkö bensana edes?
Mazda 6 Sky Active tai Mazda CX-5 bensa?


Mitäs vielä? Hyndai Ioniqqiav vilkaisin, mut kait se on pieni..
 
Todennäköisesti ohjelmoitu suojaamaan kytkintä. VAG:n DSG:t polttivat kytkimiä osittain huonon suunnittelun, ohjelmoinnin ja osittain käyttäjän virheen vuoksi. Jengi ajoi niillä kuin perinteisillä momentinmuuntimilla, tajuamatta että kytkin luistaa ryömittäessä ihan kuin manuaalissa. Siksi nuo parittomien vaihteiden kytkimet eivät tykänneet hyvää. Tekemällä kytkimen ohjelmoinnista terävämmän, saadaan luistatus minimoitua.
 
  • Tykkää
Reactions: B12
@maustevoi itsellä ollut noista mainitsemistasi auris hybridi farkku 2015 ja nyt Outlander phev -14.
Auris oli aika pieni, mutta meni sellasella 4,5-5l/100km riippuen kaasujalasta. Ja toisin kuin monet sanoo, niin hyvä ajettava pitkällä matkalla, eli vakaa. Tein pari Lapin reissua ilman vaaraa ranteiden auki vetämisestä.
Tuo Outlander on ollut kyllä todella mielenkiintoinen vehje. Halusin vähän kuluttavan SUVin kohtuu hintaan niin tämä sitten tuli eteen.
Akun sain takuuseen vaihdettua, ja nyt menee se 35-40km sähköllä. Onhan tässä vähän vihkiytymistä harrastettava, eli omia pikku jippoja joilla kulutusta pienemmäks, mutta kaiken kaikkiaan ihan soiva peli. Talvella neliveto on loistava, samoin maavara. Tilat on riittävät, ja on roudattu niin lipastoja, kuin jääkaappipakastinta tällä sekä menty neljällä hengellä Saariselälle talvikamppeilla.
Mun laskettu keskikulutus 2v jälkeen on 4,4l/100km ja kotona saan ladattua. Tyhjällä akulla menee sellase 7l/100km ja talvella litra enemmän. Fb foorumi ollu tosi hyvä tän Outlanderin kaa
 
Mitä mielipiteitä arvon raadilla on Kian 1.4 T-GDI (140hv) koneista? Ko. auto (Ceed farkku) vuosimallia 2020.

Mitä seikkoja olisi syytä ottaa huomioon? Miten auton pitkäaikainen (10kk) seisominen vaikuttaa?

edit. Tämä siis 7-lovinen DCT.
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan tuollainen vm. 2006-09 Toyota Rav4 bensakoneella ihan älytön ostos? Tarvetta olisi kakkosautolle jossa olisi koukku asiallisilla vetomassoilla eli väh. 750kg. Pakettiautoa miettinyt myös mutta kun välillä tarve kuskata ja reissata lapsen kanssa niin ehkä henkilöauto on kuitenkin osuvampi valinta. Nelivetoa arvostan kun asumus sijaitsee haja-asutusalueella.
 
On siellä nuorempiakin tarjolla. Priukset on hyvin lujia laitteita, jopa Toijotan mittapuulla, ohituskaistalla menee 100tkm ajettu -17 malli esim. https://m.nettiauto.com/toyota/prius+/13648853?vifAdCount=0&vifNav=Y
Tai
https://m.nettiauto.com/toyota/prius+/13712840?vifAdCount=2&vifNav=Y
Tästä huolto historia ruotsista jossa pari pidempää väliä.. b29f064b-93c0-496a-a363-5cdcde462efd.jpeg
Osaako joku tietävämpi toyotan huolloista arvioida miten mellanservice /täyshuolto ovat tässä mallissa ajankohtaiset? Ymmärtääkseni 15tkm välein kausihuolto ja 30tkm välein täyshuolto…
 
https://m.nettiauto.com/toyota/prius+/13712840?vifAdCount=2&vifNav=Y
Tästä huolto historia ruotsista jossa pari pidempää väliä.. b29f064b-93c0-496a-a363-5cdcde462efd.jpeg
Osaako joku tietävämpi toyotan huolloista arvioida miten mellanservice /täyshuolto ovat tässä mallissa ajankohtaiset? Ymmärtääkseni 15tkm välein kausihuolto ja 30tkm välein täyshuolto…

Vuoden välein huolto, joka toinen on isohuolto, Toyota Relax on voimassa jos huolto tehdään maahantuojalla aina 10v ja 180tkm asti. Relax takuu astuu myös uudestaan voimaan oliko 1kk karenssiajan jälkeen jos huolto tehdään maahantuojalla, mutta vuosi ja kilometrit ei saa ylittyä.
 
Vuoden välein huolto, joka toinen on isohuolto, Toyota Relax on voimassa jos huolto tehdään maahantuojalla aina 10v ja 180tkm asti. Relax takuu astuu myös uudestaan voimaan oliko 1kk karenssiajan jälkeen jos huolto tehdään maahantuojalla, mutta vuosi ja kilometrit ei saa ylittyä.
Hyvä tietää, todennäköisesti tätä mallia pitänee varoa. Ilmeisesti ollut laiska omistaja kun venytellyt huoltoja…
 
Hyvä tietää, todennäköisesti tätä mallia pitänee varoa. Ilmeisesti ollut laiska omistaja kun venytellyt huoltoja…
Siis vaikka väli menee pitkäksi, astuu relax takuu voimaan kuukauden karenssin jälkeen kun on käyttänyt maahantuojalla...

Lue tarkemmin toyotan sivuilta
 
Onko kokemusta / tietoa kuinka tilava todellisuudessa on hybridi Corollan (farmari) takapenkki? Mahtuuko sinne esim. 2kpl lasten istuimia + aikuinen keskelle? Tavaratila nyt ilmeisesti on mitä on nykyajan muotivillityksen eli kaarevanperä/takaikkunan vuoksi, kuitenkin ilmeisen tilava toisin kuin plugareissa usein akut syö tavaratilaa varsin runsaastikin. Toinen mitä katsellut olisi uusi Ford Focus, mutta liekkö siinäkään tarpeeksi tilaa.

Yllätyin kun kävin koeajamassa Seat Leon ST:tä, miten kapea/ahdas takapenkki siinä on esim. Passatiin verrattuna. Toki tottumus- ja tarvekysymyksiä, mutta ei toivoakaan että Leonin takapenkille menisi turvaistuimen + turvavyöistuimen (kasvot menosuuntaan) kanssa aikuinen. Myös tavaratila oli selvästi pienempi ja Leonissakin on tuo kaareva takaikkuna. Tokihan nuo erot esim. Passatin ja Leonin välillä selviää osittain ihan autojen mittoja ja tilavuuksia vertailemalla.

Noh, jokainen tapaus on omansa ja parhaiten nämä saa selville kun vaan jaksaa hakea autoja koeajoon ja testailla turvaistuimia paikalleen oman hyvän ajoasennon taakse jne (n. 190cm kuski).
 
Yllätyin kun kävin koeajamassa Seat Leon ST:tä, miten kapea/ahdas takapenkki siinä on esim. Passatiin verrattuna.
Omasta Seattimesta on aika pitkä aika, mutta eikös Leon ole noin niin kuin Golf? Sikäli epäreilua verrata Passatiin. No mulla oli Toledo enkä muista koskaan takapenkillä siinä istuneeni. Ero Leoniin oli kuitenkin vain takapenkistä taakse päin. Ei siis mitään faktaa tähän väliin, majoneesista puhumattakaan. Argh.
 
Omasta Seattimesta on aika pitkä aika, mutta eikös Leon ole noin niin kuin Golf? Sikäli epäreilua verrata Passatiin. No mulla oli Toledo enkä muista koskaan takapenkillä siinä istuneeni. Ero Leoniin oli kuitenkin vain takapenkistä taakse päin. Ei siis mitään faktaa tähän väliin, majoneesista puhumattakaan. Argh.

Noinhan se menee ja voi tulla myös vaihtelua sukupolvittain. Esim. uusi (vm 2021 -->) Golf on muistaakseni kasvanut melko reippaasti. Eroa on myös muotoilussa tosiaan esim. Passatin pystyhkö takaosa (myös näkyvyys taustapeilistä mielestäni paljon parempi) vs. tuohon viistoon takaosaan joka nykytrendin mukaisesti tosi monissa farkuissakin on.
 
Olen katsellut pientä "tonnin pommia" talveksi pakolliseen työmatkan ajoon, 20km / suuntaansa täällä pk-seudulla.

Olen tutkinut reilut 100tkm ajettuina mm. Peugeot 107 (melko vanhoja, vm.2006-2008...) ja Renault Twingoja (2010-2012). Villinä korttina aavistuksen kalliimmat Kia Picantot (2010 ->). Omasta ajoprofiilista melkein puolet koostuu Helsingin kantakaupungin hinkkaamisesta ja loput pk-seudun ruuhkahelvetistä, eli kaikkein tärkein ominaisuus rottelossa on mahdollisimman pieni kaupunkikulutus, millään ajomelulla tai kiihtyvyydellä tai vastaavalla ei ole mitään väliä. Ilmastointi oltava jotta sen saa myytyä kesää vasten.

Onko kenelläkään noista rotteloista kokemuksia? Tai jotain villiä korttia? En etsi mitään "mariginaalimerkkiä", koska rottelo on saatava myytyä kesää 2024 vasten. Ymmärtääkseni Kia olisi noista helpoin jälleenmyytävä, mutta niillä on järjestää 1500-2000e enemmän hintaa kuin ranskalaisilla.

Hyundai i20 / Ford Fiesta / Ford Focus menisi muuten, mutta tässä hintaluokassa (max 4-5ke) niillä on ajettu minusta aivan liikaa, vajaasta 200tkm ylöspäin. Lisäksi Ford Ka ... melko paljon ajettuja ja hintaa suhteessa kilometreihin aika paljon.
 
Olen katsellut pientä "tonnin pommia" talveksi pakolliseen työmatkan ajoon, 20km / suuntaansa täällä pk-seudulla.

Olen tutkinut reilut 100tkm ajettuina mm. Peugeot 107 (melko vanhoja, vm.2006-2008...) ja Renault Twingoja (2010-2012). Villinä korttina aavistuksen kalliimmat Kia Picantot (2010 ->). Omasta ajoprofiilista melkein puolet koostuu Helsingin kantakaupungin hinkkaamisesta ja loput pk-seudun ruuhkahelvetistä, eli kaikkein tärkein ominaisuus rottelossa on mahdollisimman pieni kaupunkikulutus, millään ajomelulla tai kiihtyvyydellä tai vastaavalla ei ole mitään väliä. Ilmastointi oltava jotta sen saa myytyä kesää vasten.

Onko kenelläkään noista rotteloista kokemuksia? Tai jotain villiä korttia? En etsi mitään "mariginaalimerkkiä", koska rottelo on saatava myytyä kesää 2024 vasten. Ymmärtääkseni Kia olisi noista helpoin jälleenmyytävä, mutta niillä on järjestää 1500-2000e enemmän hintaa kuin ranskalaisilla.

Hyundai i20 / Ford Fiesta / Ford Focus menisi muuten, mutta tässä hintaluokassa (max 4-5ke) niillä on ajettu minusta aivan liikaa, vajaasta 200tkm ylöspäin. Lisäksi Ford Ka ... melko paljon ajettuja ja hintaa suhteessa kilometreihin aika paljon.
107,c1 ja aygo kaikki samoja autoja Toyotan tekniikalla, pommi varmoja...
 
Riippuen hieman missä päin Suomea on ajeltu niin ruoste alkaa tehdä tehtävänsä helmojen osalta tuon ikäisissä.

No sen toki ymmärtää jokainen joka suomessa omistaa auton että tuollaisissa 20v autoissa on jo ruostetta...
 
107,c1 ja aygo kaikki samoja autoja Toyotan tekniikalla, pommi varmoja...

Kyllä, tota olen kuullut. Noilla alkaa vain olemaan ikää ja sittä kautta jälleenmyymisen haasteet. Tosiaan autosta tarvitsee päästä eroon ensi keväänä, mielellään kivuttomasti. Mikä mahtaa olla noiden "menekki" nettiautossa. Liekkö kellään kokemuksia.
 
Kyllä, tota olen kuullut. Noilla alkaa vain olemaan ikää ja sittä kautta jälleenmyymisen haasteet. Tosiaan autosta tarvitsee päästä eroon ensi keväänä, mielellään kivuttomasti. Mikä mahtaa olla noiden "menekki" nettiautossa. Liekkö kellään kokemuksia.

Hinta kohdilleen, niin päseehän sitä mistä vain eroon. Tonnin pommi kun hakusessa, niin tuurista ja seuraavan katsastuksen ajankohdasta, bensatankin tasosta jne riippuen voi realistinen hinta-arvio olla mitä vaan 200 ja vajaan hankintahinnan välillä. Jos siis haluaa myydä heti vain pois jaloista. Tuskin mitään niin eksoottista timanttia löydät kuitenkaan, että ilman aleja viedään heti käsistä.
 
Otan pienen aikalisän ja seurailen vielä mihin uusien markkina menee. Siksi aikaa nappasin alle 2020 Ioniq Electricin, joka btw menee kyllä hämmästyttävän pienellä kulutuksella, nyt n. 700km ajeltu ja kulutus 11,8kwh/100km.

Millainen takapenkki ja kontti Ioniq Electrick - mahtuisko lastensistuimia?
 
Millainen takapenkki ja kontti Ioniq Electrick - mahtuisko lastensistuimia?
Tuo ei kyllä selviä kuin perheenä liikkeeseen ja koeajolle, niin että siirtää istuimet autoon. On sen verran monen mallisia ja kokoisia istuimia.

Kontti aika kompakti, tosin meidän nelihenkisellä perheellä pärjätään kyllä reissutkin, menee 4 lentolaukkua (55x40x25cm) nätisti riviin ja se on meille tarpeeksi.
 
Auto meni lunastukseen ja nyt olisi sitten aika etsiä uutta autoa. Vakuutusyhtiön korvaus on 35000 euroa, mikä olisi lähtökohtaisesti budjetti seuraavalle. Perheessä on 2 alle 3-vuotiasta, joten farkku / crossover on ehdoton. Vuodessa ajoa tulee noin 17tkm, josta päivittäin työmatkaa 40km yhteensä.

Hieman jo katsastelin minkälaista rahalla saisi mutta näkemykset / uudet ideat ovat aina tervetulleita.

- VW Golf vm. 2021 50tkm (vastaava kuin lunastukseen mennyt auto mutta paremmalla varustelulla ja isommalla mottorilla)
- VW Passat GTE vm. 2021 30tkm (tämä kyllä käytännössä karsiutui jo pois luettuani enemmän akku-/vaihteisto-ongelmista)
- Skoda Octavia 1.0 vm. 2023 (käytännössä uusia yksilöitä)
- Skoda Octavia PVEH vm. 2022 40tkm
- Seat Leon Sportstourer PVEH vm. 2021 30tkm
- Audi A4 TFSI vm. 2021 30tkm

Ylläolevat ovat tietysti kaikki VAG-autoja. Vielä ei DSG-ongelmia ole tullut VAG:ien kanssa mutta en tiedä kuinka pitkään sitä haluaa onneaan kokeilla.

- Ford Focus 1.0 Ecoboost (uusi)
- Ford Mondeo vm. 2021 40tkm
- Toyota Corolla 1.8 Hybrid (uusi)
- Toyota RAV4 vm. 2020 100tkm (hakusessa lähtökohtaisesti kyllä vähemmän ajettu)
- Volvo V60 B3 vm. 2021 70tkm (näitä oli Tampereen Käyttöautossa pitkä rivi, liekö jokin kampanjamalli?)
- BMW 330 vm. 2020 100tkm (lähinnä kuriositeettina, tuskin rupeamme BMW-omistajiksi :) )

Joillain tuhansilla euroilla oltaisiin voitu budjettia venyttää jos sillä olisi saanut jonkin järkevän sähköauton, mutta 40000€ ei vielä ihan riitä (MG:tä ei lasketa). En kaipaile yksittäisiä tärppejä, olemme vasta alustavassa suunnitteluvaiheessa. Pihassa on vm. 2002 Golf farkku, jolla pärjäillään jonkin aikaa. Olenko unohtanut jonkin järkevän vaihtoehdon ja onko noissa jo listatuissa jotain selkeästi huomioitavaa?

Vaihtoehtona on myös ottaa aikalisä ja hankkia esim. Corolla vuodeksi, 349€/kk ei olisi paha. Pidemmänkin päälle mietin koko potin laittamista talon remonttirahastoon ja hankkia auto leasingilla, leasingin kuukausimaksun verran joka tapauksessa on tarkoitus laittaa rahaa remonttitilille. Tai sitten puolet autoon ja puolet tilille...
 
Huomaa ny sitte ennenkuin teet mitään, että se ALV lunarikorvauksesta kaatuu sun syliis vielä.
 
Huomaa ny sitte ennenkuin teet mitään, että se ALV lunarikorvauksesta kaatuu sun syliis vielä.
Jahas, tuollaisesta ei vakuutustarkastajan kanssa ollutkaan mitään puhetta. Löytyykö jostain lisätietoa? Nopea googlaus ei tuonut selkeitä osumia.
 
Se on tämmöstä liikenteen hiljaista tietoa; korvaus on ALV alaista tuloa. Siinä on vaan sellanen pikku jekku, että vakuutusyhtiö ei ole ALV velvollinen...

Ja jonkun on verot tässä maassa maksettava, eihän se käy päinsä, että joku pääsisi livahtamaan! :hammer:
 
Se on tämmöstä liikenteen hiljaista tietoa; korvaus on ALV alaista tuloa. Siinä on vaan sellanen pikku jekku, että vakuutusyhtiö ei ole ALV velvollinen...

Ja jonkun on verot tässä maassa maksettava, eihän se käy päinsä, että joku pääsisi livahtamaan! :hammer:
No nyt on kyllä todella "hiljaista" tietoa. Ei korvaus ole mitään tuloa, vaan käypä hinta lunastetusta autosta. Siitä ei mene veroa. Alv;n sisältävät yritysten autot ovat erikseen.
 
Kyllä, tota olen kuullut. Noilla alkaa vain olemaan ikää ja sittä kautta jälleenmyymisen haasteet. Tosiaan autosta tarvitsee päästä eroon ensi keväänä, mielellään kivuttomasti. Mikä mahtaa olla noiden "menekki" nettiautossa. Liekkö kellään kokemuksia.
Just sain myytyä yhden, nettiautossa liikkeet pyysi vähän enemmän ajetusta 3000€ niin 1300-2000€ tarjouksia tuli paljon. 2400€ sitten sain vm 2006 Aygosta. Torin kautta kaupat tuli. Hyviä vehkeitä ne on, mutta kukaan ei niistä maksais mitään.
133tkm oli mittarilukema myydessä.
 
Just sain myytyä yhden, nettiautossa liikkeet pyysi vähän enemmän ajetusta 3000€ niin 1300-2000€ tarjouksia tuli paljon. 2400€ sitten sain vm 2006 Aygosta. Torin kautta kaupat tuli. Hyviä vehkeitä ne on, mutta kukaan ei niistä maksais mitään.

No mitä tollasesta sun mielestä pitäs maksaa? 2400 euroa on mielestäni todella hyvä hinta tollasesta vanhasta kiposta.
 
Auto meni lunastukseen ja nyt olisi sitten aika etsiä uutta autoa. Vakuutusyhtiön korvaus on 35000 euroa, mikä olisi lähtökohtaisesti budjetti seuraavalle. Perheessä on 2 alle 3-vuotiasta, joten farkku / crossover on ehdoton. Vuodessa ajoa tulee noin 17tkm, josta päivittäin työmatkaa 40km yhteensä.

Hieman jo katsastelin minkälaista rahalla saisi mutta näkemykset / uudet ideat ovat aina tervetulleita.

- VW Golf vm. 2021 50tkm (vastaava kuin lunastukseen mennyt auto mutta paremmalla varustelulla ja isommalla mottorilla)
- VW Passat GTE vm. 2021 30tkm (tämä kyllä käytännössä karsiutui jo pois luettuani enemmän akku-/vaihteisto-ongelmista)
- Skoda Octavia 1.0 vm. 2023 (käytännössä uusia yksilöitä)
- Skoda Octavia PVEH vm. 2022 40tkm
- Seat Leon Sportstourer PVEH vm. 2021 30tkm
- Audi A4 TFSI vm. 2021 30tkm

Ylläolevat ovat tietysti kaikki VAG-autoja. Vielä ei DSG-ongelmia ole tullut VAG:ien kanssa mutta en tiedä kuinka pitkään sitä haluaa onneaan kokeilla.

- Ford Focus 1.0 Ecoboost (uusi)
- Ford Mondeo vm. 2021 40tkm
- Toyota Corolla 1.8 Hybrid (uusi)
- Toyota RAV4 vm. 2020 100tkm (hakusessa lähtökohtaisesti kyllä vähemmän ajettu)
- Volvo V60 B3 vm. 2021 70tkm (näitä oli Tampereen Käyttöautossa pitkä rivi, liekö jokin kampanjamalli?)
- BMW 330 vm. 2020 100tkm (lähinnä kuriositeettina, tuskin rupeamme BMW-omistajiksi :) )

Joillain tuhansilla euroilla oltaisiin voitu budjettia venyttää jos sillä olisi saanut jonkin järkevän sähköauton, mutta 40000€ ei vielä ihan riitä (MG:tä ei lasketa). En kaipaile yksittäisiä tärppejä, olemme vasta alustavassa suunnitteluvaiheessa. Pihassa on vm. 2002 Golf farkku, jolla pärjäillään jonkin aikaa. Olenko unohtanut jonkin järkevän vaihtoehdon ja onko noissa jo listatuissa jotain selkeästi huomioitavaa?

Vaihtoehtona on myös ottaa aikalisä ja hankkia esim. Corolla vuodeksi, 349€/kk ei olisi paha. Pidemmänkin päälle mietin koko potin laittamista talon remonttirahastoon ja hankkia auto leasingilla, leasingin kuukausimaksun verran joka tapauksessa on tarkoitus laittaa rahaa remonttitilille. Tai sitten puolet autoon ja puolet tilille...

V90 Volvo, xC60 Volvo, XC90. Volvot pitää vaan muistaa ostaa "Volvo On Call" -varuste (etälämmitys/viilennys/ajastus ja kännykästä käyntiin ts. webasto sovelluksella ), Pilot Assist, Koukku, avaimeton kulku, ja adaptiiviset valot. Niitä on kyllä melkeen "kaikki". Volvot on kyllä mukavia ajaa, "riittävän isojakin", mukavat penkit.. Kankeita ts. ei ketteriä. Moottori sitten fiiliksen mukaan; uusissahan on jo isoja rangejakin mut ne on varmaan kalliita vieläkin tietämättä hintatasoa.

En ehkä ostaisi enää ("kallista") autoa ilman etäkäynnistyksiä tai jotakin etäsovellusta tai etäwebastoa. Toki rahallahan sellaisen saa kaikkiin webastolta liittymältä.

Tietämättä ajoprofiilia, myös Tesla Model Y joko Long Range AWD (noin 52k uutena parhaillaan), tai Model Y Standard Range jonnekin 43k pintaan sopinee, jos on omakotitalo ja mahdollisuus ladata. Tai EQB -mersukin ehkä.

Volswagen Passat on kans iha ok. Plugareiden hommista en tiedä.

Lisäksi jokereita BMW X3/X5 (vm. 2016 eteenpäin), BMW GranTurismo 3xx, Mercedes E -->vm. 18 eteenpäin. Peugeotilta 5008, Seat Tarraco, Ford Kuga, Audi A6 avant,
.
Ite oon tykänny Volvoista kyllä, ovat minusta varsin onnistuneita autoja. Corolla on varmasti hyvä, mutta ootko kokeillut istua ja käyttää lasten kanssa? Nimittäin on tosi pieni, kun pääsin testaamaan --> ei jatkoon selkä menosuuntaan istuinten kanssa.

Model Y pitää kyllä koeajaa, mutta jos on oikeasti 35 000e vakuutuskorvaus (käteen), eikä pidä rahoitusta maksaa pois (pitääkö kolareissa muuten?), niin kyllä näin sähköauton vuotena vaihtaisin jo sähköautoon tuolla hintaluokissa pyöriessä. Mut pitää se Model Y silti koeajaa, koska en itekkää tiedä "riittääkö tilat.
 
Auto meni lunastukseen ja nyt olisi sitten aika etsiä uutta autoa. Vakuutusyhtiön korvaus on 35000 euroa, mikä olisi lähtökohtaisesti budjetti seuraavalle. Perheessä on 2 alle 3-vuotiasta, joten farkku / crossover on ehdoton. Vuodessa ajoa tulee noin 17tkm, josta päivittäin työmatkaa 40km yhteensä.

Kia Optima PHEV farmarina:
-Iso
-Mukava kyyti
-Halpa
-Takuu
-Paljon himmeleitä
-Pelkällä sähköllä maantieajoa ~60km
 
- Ajoa sähköllä jos et tarvitse lämmitystä.
 
Olen katsellut pientä "tonnin pommia" talveksi pakolliseen työmatkan ajoon, 20km / suuntaansa täällä pk-seudulla.

Olen tutkinut reilut 100tkm ajettuina mm. Peugeot 107 (melko vanhoja, vm.2006-2008...) ja Renault Twingoja (2010-2012). Villinä korttina aavistuksen kalliimmat Kia Picantot (2010 ->). Omasta ajoprofiilista melkein puolet koostuu Helsingin kantakaupungin hinkkaamisesta ja loput pk-seudun ruuhkahelvetistä, eli kaikkein tärkein ominaisuus rottelossa on mahdollisimman pieni kaupunkikulutus, millään ajomelulla tai kiihtyvyydellä tai vastaavalla ei ole mitään väliä. Ilmastointi oltava jotta sen saa myytyä kesää vasten.

Onko kenelläkään noista rotteloista kokemuksia? Tai jotain villiä korttia? En etsi mitään "mariginaalimerkkiä", koska rottelo on saatava myytyä kesää 2024 vasten. Ymmärtääkseni Kia olisi noista helpoin jälleenmyytävä, mutta niillä on järjestää 1500-2000e enemmän hintaa kuin ranskalaisilla.

Hyundai i20 / Ford Fiesta / Ford Focus menisi muuten, mutta tässä hintaluokassa (max 4-5ke) niillä on ajettu minusta aivan liikaa, vajaasta 200tkm ylöspäin. Lisäksi Ford Ka ... melko paljon ajettuja ja hintaa suhteessa kilometreihin aika paljon.

Menin seikkailemaan huutokaupat.com:iin ja huusin pariakin eri rotteloa. Sitten laitoin tarjousvahdin tuollaiseen Twingon rotteloon, ja tuo meni läpi. 2820e + huutokaupan kulut tämmöisestä:


-Katsellaan miten iso kasa paskaa tuli hankittua. Näen auton vasta MA/TI ja kirjoittelen varmasti tuonne "Omat autot" -lirpakkeeseen lisää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 154
Viestejä
4 670 343
Jäsenet
76 566
Uusin jäsen
Ericata

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom