Mikä auto minulle?

Osaako joku Clion farkkuin perehtynyt kertoa, miksi 0.9 moottorilla on kahta eri päästöluokkaa: yksi 105g/km ja toinen 135g/km?
 
Osaako joku Clion farkkuin perehtynyt kertoa, miksi 0.9 moottorilla on kahta eri päästöluokkaa: yksi 105g/km ja toinen 135g/km?
Toisessa taitaa olla start&stop, toisessa ei. Jälkimmäisessä "isommat" päästöt (pelkkää pykälien kiertämistä kai tuo pitkälti on).
 
Osaako joku Clion farkkuin perehtynyt kertoa, miksi 0.9 moottorilla on kahta eri päästöluokkaa: yksi 105g/km ja toinen 135g/km?
Tuo 105 g/km kuulostaa liian pieneltä WLTP-lukemaksi, joten veikkaan sen olevan NEDC ja jälkimmäinen on WLTP. Ovatko käytettyjä ja eri vuosimallia?

Edit. Uusia saa vain pystyperänä. Noita 999-kuutioisia on kaksi versiota:

TCe 90, 116 - 132 g/km WLTP

TCe 90 X-Tronic, 128 - 145 g/km WLTP

Jälkimmäisessä on hiukkasloukku ja CVT.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 105 g/km kuulostaa liian pieneltä WLTP-lukemaksi, joten veikkaan sen olevan NEDC ja jälkimmäinen on WLTP. Ovatko käytettyjä ja eri vuosimallia?

Ihan sama vm, käyttöönottovuosi, moottorin koko & teho, mutta ilmeisesti S&S järjestelmä vaikuttaa tuohon mittaukseen, kuten @TommiZeliard tuossa vastaili. Yllättävän "paljon" co2 saivat tolla alas ottaen huomioon että S&S ole oikeasti mitään hyötyä taloudellisesti.
 
Ihan sama vm, käyttöönottovuosi, moottorin koko & teho, mutta ilmeisesti S&S järjestelmä vaikuttaa tuohon mittaukseen, kuten @TommiZeliard tuossa vastaili. Yllättävän "paljon" co2 saivat tolla alas ottaen huomioon että S&S ole oikeasti mitään hyötyä taloudellisesti.
Mikä vuosimalli kyseessä? Edelleen vaikea uskoa 105 WLTP ja toisaalta 135 NEDC olisi oudon korkea noin pienelle koneelle ja autolle, joten mielestäni pakko olla eri mittaustapa. Olisiko ensimmäinen 2018 pre syyskuu ja jälkimmäinen sen jälkeen?

Edit. Todennäköisesti liitteen jutusta kyse.

Edit 2. Jos oli tuosta kyse, niin ei ole paljon väliä kumman valitsee. Molemmat kuluttavat oikeasti saman verran polttoainetta. Vuotuinen ajoneuvovero on 131,40 €, kun päästöt 105 g/km (NEDC), ja 135,41 € kun päästöt 135 g/km (WLTP). Eroa huimat 4 €/a.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230317-233004.png
    Screenshot_20230317-233004.png
    349,7 KB · Luettu: 40
Viimeksi muokattu:
2 aikuista, 11 v. lapsi ja koiraa 25 kg.
Alta 5t€ jos saisi
Ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Ei dieseliä, en aja nykyään tarpeeksi
Ei tartte olla farmari, jos takapenkit saa nurin.
Ei tartte mennä lujaa, mutta pitäisi olla luotettava. Eikä ulkonäölläkään ole väliä.

Mitä raati suosittelee?

Toyota Avensis nykyään alla, mutta siinä praukahti jousi ja on muutenkin ruosteensyömä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä vuosimalli kyseessä? Edelleen vaikea uskoa 105 WLTP ja toisaalta 135 NEDC olisi oudon korkea noin pienelle koneelle ja autolle, joten mielestäni pakko olla eri mittaustapa. Olisiko ensimmäinen 2018 pre syyskuu ja jälkimmäinen sen jälkeen?

Edit. Todennäköisesti liitteen jutusta kyse.

Edit 2. Jos oli tuosta kyse, niin ei ole paljon väliä kumman valitsee. Molemmat kuluttavat oikeasti saman verran polttoainetta. Vuotuinen ajoneuvovero on 131,40 €, kun päästöt 105 g/km (NEDC), ja 135,41 € kun päästöt 135 g/km (WLTP). Eroa huimat 4 €/a.

Juu, eri mittaustapa, tuo vie sen 5-6l/100km tässä pk-seudun kehä liikenteessä.
 
Onko loppupuolen Volvo V70:ssä (2007-2016) jotain tyypillisiä vikoja joista olisi hyvä tietää? Noita näyttää olevan runsaasti myynnissä kohtuullisella hinnalla ja monissa diesel koneella varustetuissa on sekä päästöt että keskikulutus yllättävänkin pieniä, joten mikäli nuo eivät ole ihan täysiä pommeja niin voisivat olla aika taloudellisia autoja.
 
2 aikuista, 11 v. lapsi ja koiraa 25 kg.
Alta 5t€ jos saisi
Ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Ei dieseliä, en aja nykyään tarpeeksi
Ei tartte olla farmari, jos takapenkit saa nurin.
Ei tartte mennä lujaa, mutta pitäisi olla luotettava. Eikä ulkonäölläkään ole väliä.

Vähän hankalia kyselet tuolla hinnalla, mutta varovaisesti vähemmän ajetuista C5 sitikoista, luotettavuus on se kysymysmerkki, mutta toki puhutaan melkein 20v autoista.
 
T25 Avensis farkku voisi olla järkevin valinta. Ikää on, mutta jos kone ei syö öljyä (1.8:ssa on ollu tietyissä vuosimalleissa tätä ongelmaa) ja kori on kohtuullisen ruosteeton, niin moneksi vuodeksi saat auton. Toinen vaihtoehto on Corolla Verso, samat öljynkulutusongelmat on siinäkin, mutta olikohan niin, että -06-> on varmasti ok.
 
Joo, meen vaan ostamaan jonkun. Aika samapa tuo on. Vaihtaa sitten.

Joskus nuorempana mä vielä jaksoin kiinnostua jollain tapaa, etenkin kun työksikin tuli ajettua. Nyt toi on vaan tommonen pakollinen paha.
 
Onko loppupuolen Volvo V70:ssä (2007-2016) jotain tyypillisiä vikoja joista olisi hyvä tietää? Noita näyttää olevan runsaasti myynnissä kohtuullisella hinnalla ja monissa diesel koneella varustetuissa on sekä päästöt että keskikulutus yllättävänkin pieniä, joten mikäli nuo eivät ole ihan täysiä pommeja niin voisivat olla aika taloudellisia autoja.
Tuolta kannattaa lueskella. Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi Terveisin Volvo fani.
 
Ihmiselosta saa vaikeaa helposti. En, jumankekka sentään, keksi mitään tolkullista korvaajaa nykyiselle Mondeolle (2015). Olisiko kenelläkään heittää ehdotusta?

Nykyisessä koslassa alkaa olla kilometrejä sen verran, että vaihto olisi ajankohtainen tulevan kesän aikana. Rahvaan hintakatto pamahtaa 30-35 k€:n tuntumaan, joten fiinien ihmisten autoja voin vain katsella kaiholla ja kehnosti peitellyllä kateudella. Perheen tenavat (3 kpl) pitäisi saada toisinaan takapenkille mahtumaan. Tilaa kaivattaisiin takapenkillä suht runsaasti, niin tunnelma pysyy vähemmän riidanhaluisena ainakin ensimmäisiin liikennevaloihin saakka. Omilla kilometreillä (n. 15-20 tkm/vuosi) ei kannata dieseliä hommata, mutta muuten käyttövoimalla ei ole väliä. Farmarille ei ole tarvetta, kunhan kohtuullisen kokoinen peräkontti löytyy. Kilometrejä saisi olla alla mieluummin alle 60-70 tkm, vuosimalli mieluummin 2019 tai uudempi.

Lexuksen ES300 menee edelleen hintarajan yli keljusti. Toyotan Camry voisi olla yksi potentiaalinen vaihtoehto, mutta se on jotenkin Erkkiäkin apaattisempi auto. Heittäkää jotain vinkkejä.
 
Ihmiselosta saa vaikeaa helposti. En, jumankekka sentään, keksi mitään tolkullista korvaajaa nykyiselle Mondeolle (2015). Olisiko kenelläkään heittää ehdotusta?

Nykyisessä koslassa alkaa olla kilometrejä sen verran, että vaihto olisi ajankohtainen tulevan kesän aikana. Rahvaan hintakatto pamahtaa 30-35 k€:n tuntumaan, joten fiinien ihmisten autoja voin vain katsella kaiholla ja kehnosti peitellyllä kateudella. Perheen tenavat (3 kpl) pitäisi saada toisinaan takapenkille mahtumaan. Tilaa kaivattaisiin takapenkillä suht runsaasti, niin tunnelma pysyy vähemmän riidanhaluisena ainakin ensimmäisiin liikennevaloihin saakka. Omilla kilometreillä (n. 15-20 tkm/vuosi) ei kannata dieseliä hommata, mutta muuten käyttövoimalla ei ole väliä. Farmarille ei ole tarvetta, kunhan kohtuullisen kokoinen peräkontti löytyy. Kilometrejä saisi olla alla mieluummin alle 60-70 tkm, vuosimalli mieluummin 2019 tai uudempi.

Lexuksen ES300 menee edelleen hintarajan yli keljusti. Toyotan Camry voisi olla yksi potentiaalinen vaihtoehto, mutta se on jotenkin Erkkiäkin apaattisempi auto. Heittäkää jotain vinkkejä.
Mites muista japanilaisista Mazda 6? Camryn kokoluokkaa, ei murheita turbon tai DCT/DSG kanssa. Ketjukone. Kulutus hieman kilpailijoita suurempi. Noilla kriteereillä saisi jopa yksilön tehokkaammalla 2.5 koneella ja parhaimmalla varustelutasolla. Aika vähän näitä tosin löytyy 2019+ vm. nettiautosta.
 
Viimeksi muokattu:
Mites muista japanilaisista Mazda 6? Camryn kokoluokkaa, ei murheita turbon tai DCT/DSG kanssa. Ketjukone. Kulutus hieman kilpailijoita suurempi. Noilla kriteereillä saisi jopa yksilön tehokkaammalla 2.5 koneella ja parhaimmalla varustelutasolla. Aika vähän näitä tosin löytyy 2019+ vm. nettiautosta.

Tuo on kyllä kelpo idea! Mazdan kutosta mietin jo edellistä kotteroa hankkiessani. Nyt oli ko. merkki päässyt unohtumaan kokonaan. Ainakin koeajolla voisi kyllä käydä.
 
Ihan vaan välihuuteluna Masa6 ei ole kyllä Camryn kokoluokkaa. :lol: Avensis olis ollut verrokki, Camry on pykälää suurempi ja siitä seuraava on full size Avalon.
 
Ihmiselosta saa vaikeaa helposti. En, jumankekka sentään, keksi mitään tolkullista korvaajaa nykyiselle Mondeolle (2015). Olisiko kenelläkään heittää ehdotusta?

Nykyisessä koslassa alkaa olla kilometrejä sen verran, että vaihto olisi ajankohtainen tulevan kesän aikana. Rahvaan hintakatto pamahtaa 30-35 k€:n tuntumaan, joten fiinien ihmisten autoja voin vain katsella kaiholla ja kehnosti peitellyllä kateudella. Perheen tenavat (3 kpl) pitäisi saada toisinaan takapenkille mahtumaan. Tilaa kaivattaisiin takapenkillä suht runsaasti, niin tunnelma pysyy vähemmän riidanhaluisena ainakin ensimmäisiin liikennevaloihin saakka. Omilla kilometreillä (n. 15-20 tkm/vuosi) ei kannata dieseliä hommata, mutta muuten käyttövoimalla ei ole väliä. Farmarille ei ole tarvetta, kunhan kohtuullisen kokoinen peräkontti löytyy. Kilometrejä saisi olla alla mieluummin alle 60-70 tkm, vuosimalli mieluummin 2019 tai uudempi.

Lexuksen ES300 menee edelleen hintarajan yli keljusti. Toyotan Camry voisi olla yksi potentiaalinen vaihtoehto, mutta se on jotenkin Erkkiäkin apaattisempi auto. Heittäkää jotain vinkkejä.
Vaikkei farmarille olekaan tarvetta, heitän silti ehdokkaaksi Peugeot 508 SW:n hybridinä:


Upean näköinen auto ja takapenkille menee testatusti se kolme lasta.
 
Ihan vaan välihuuteluna Masa6 ei ole kyllä Camryn kokoluokkaa. :lol: Avensis olis ollut verrokki, Camry on pykälää suurempi ja siitä seuraava on full size Avalon.

Ai? Itse en ole Camrya edes koeajanut, mutta olen aina olettanut sen olevan samaa kokoluokkaa esim. Mondeon, Insignian ja 6:n kanssa.
 
Camry tuli eurooppaan takaisin kun Ave vanheni käsiin ja kuopattiin eivätkä kaikki halua ajaa RAV-4:lla. Joten kikkakolmoseksi tuotiin pykälää suurempi malli jenkkilän inventaariosta takaisin paikkaamaan vanhalle mantereelle puutosta. Saisivat alkaa tuomaan Avalonia kun jo Highlanderiakin tuodaan tosin hinta olis paha verrokkiryhmää ajatellen.
 
Ihan vaan välihuuteluna Masa6 ei ole kyllä Camryn kokoluokkaa. :lol: Avensis olis ollut verrokki, Camry on pykälää suurempi ja siitä seuraava on full size Avalon.
Mitä? Mazda on kyllä sentin lyhyempi mutta akseliväliä on vähän enemmän. Avensis on selvästi molempia pienempi. :zoom:
 
Samaa kokoluokkaa ovat Camry, Mondeo, Insignia ja Mazda 6. Eroa on kuitenkin lähtöhinnoissa, joten ei se aivan saman luokan auto ole.

Mazda 6, 36 k€
Mondeo, 37 k€ (kun vielä oli myynnissä)
Insignia, 38 k€

Camry, 45 k€

Avensis oli hieman muita pienempi akseliväliltään ja koriltaan, mutta silti se laitettiin vertailuihin "puoli numeroa" isompien sekaan. Nyt Avensista ei enää myydä, joten Toyotan tarjonta on Corolla (farkussa enemmän polvitilaa takana, koska pidempi akseliväli), Camry tai jokin korkeampi auto.

Todennäköisesti käytetyissäkin Camry on muuta kolmikkoa kalliimpi.
 
Samaa kokoluokkaa ovat Camry, Mondeo, Insignia ja Mazda 6. Eroa on kuitenkin lähtöhinnoissa.

Mazda 6, 36 k€
Mondeo, 37 k€ (kun vielä oli myynnissä)
Insignia, 38 k€

Camry, 45 k€

Avensis oli hieman muita pienempi akseliväliltään ja koriltaan, mutta silti se laitettiin vertailuihin "puoli numeroa" isompien sekaan. Nyt Avensista ei enää myydä, joten Toyotan tarjonta on Corolla (farkussa enemmän polvitilaa takana, koska pidempi akseliväli), Camry tai jokin korkeampi auto.

Todennäköisesti käytetyissäkin Camry on muuta kolmikkoa kalliimpi.

Totta, Camry on selvästi kallein näistä. Toki Toyota on aina pitänyt käytettynä arvonsa parhaiten. Jotenkin silti vinkeää, että saman ikäisen ja saman verran ajetun Camryn ja ES300:n hintaero on vain n. 5000+ €. Eli hinta on lähellä ns. premium-merkkejä. Tiedä sitten, onko Camry tuon ”ekstrahinnan” väärti.
 
Samaa kokoluokkaa ovat Camry, Mondeo, Insignia ja Mazda 6. Eroa on kuitenkin lähtöhinnoissa, joten ei se aivan saman luokan auto ole.

Mazda 6, 36 k€
Mondeo, 37 k€ (kun vielä oli myynnissä)
Insignia, 38 k€

Camry, 45 k€

Avensis oli hieman muita pienempi akseliväliltään ja koriltaan, mutta silti se laitettiin vertailuihin "puoli numeroa" isompien sekaan. Nyt Avensista ei enää myydä, joten Toyotan tarjonta on Corolla (farkussa enemmän polvitilaa takana, koska pidempi akseliväli), Camry tai jokin korkeampi auto.

Todennäköisesti käytetyissäkin Camry on muuta kolmikkoa kalliimpi.
Verrataanko tässä normaalia bensa-autoa hybridiin, totta kai hybridi maksaa enemmän!?
 
Vaikkei farmarille olekaan tarvetta, heitän silti ehdokkaaksi Peugeot 508 SW:n hybridinä:


Upean näköinen auto ja takapenkille menee testatusti se kolme lasta.

En tiedä miten farkku vertautuu luiskaperään takapenkin osalta mutta ainakaan hybridi luiskaperään ei kolmea aikuista mennyt takapenkille. Tila loppui leveyden, polvitilan ja korkeuden osalta, kattoluukun takia etupenkilläkin isommalla kaverilla oli pää katossa.

Muuten autona oli sekä ulkoa, että sisältä todella siistin näköinen. Kyseinen yksilö oli varmaan parhaimmalla varustetasolla.
 
En tiedä miten farkku vertautuu luiskaperään takapenkin osalta mutta ainakaan hybridi luiskaperään ei kolmea aikuista mennyt takapenkille. Tila loppui leveyden, polvitilan ja korkeuden osalta, kattoluukun takia etupenkilläkin isommalla kaverilla oli pää katossa.

Muuten autona oli sekä ulkoa, että sisältä todella siistin näköinen. Kyseinen yksilö oli varmaan parhaimmalla varustetasolla.

Onhan viistoperä nyt huomattavasti matalempi kuin farmari

b83ec85de1dd8b81-large.jpg
5fe25ca5f698ac3c-large.jpg
 
Totta, Camry on selvästi kallein näistä. Toki Toyota on aina pitänyt käytettynä arvonsa parhaiten. Jotenkin silti vinkeää, että saman ikäisen ja saman verran ajetun Camryn ja ES300:n hintaero on vain n. 5000+ €. Eli hinta on lähellä ns. premium-merkkejä. Tiedä sitten, onko Camry tuon ”ekstrahinnan” väärti.
Camryn luulisi olevan tavallista luotettavampi auto. Mahdollinen Aku Ankan tuurikaan ei ole niin vakavaa kuin muilla merkeillä. Jos vuosihuollattaa jossain valtuutetussa huollossa (ei tarvitse olla kallis merkkihuolto), niin Toyota Relax turvaa menoa 11v/200 tkm asti (eli aktivoituu viimeisen kerran 10v/185 tkm kohdalla ollen siihen päälle vielä 1v/15 tkm voimassa). Ei haittaa, vaikka ei olisi ensimmäinen omistaja tai auto ei olisi yksityiskäytössä. Kunhan auto on Suomen Toyotan maahantuoma. Muilla merkeillä takuut/turvat loppuvat käsittääkseni jo 2-7 vuoden kohdalla.

Camry vienee vähän vähemmän polttoainetta ja vuotuinen vero on pieni. Vaikka et kokonaan ehtisikään kuroa hintojen erotusta kiinni, saisit Camrystä luultavasti myydessä enemmän kuin Opelista tai Fordista.



@Dr. Who hinnat alkaen oli vertailussa. Uudehkot Camryt ovat aina hybridejä, joten se nostaa hieman hintaa ja siten rajaa ostajakuntaa vähän varakkaampiin vs. Mondeo ja muut. Toki nuo muutkin saa varustelulla tai isommalla moottorilla yhtä kalliiksi tai ylikin, mutta ei se ole sama asia arvostuksen ja jälleenmyyntiarvon kannalta.

Oma '16 Auris TS Hybrid (136 hv) oli tilattaessa 1340 € kalliimpi, kuin vastaava 1,2T aut. (116 hv). Lisävarustelun jälkeen hintaero kutistui 1200 euroon, minkä sain kuitattua nollille jo joskus nelisen vuotta sitten säästyneinä polttoaineina, vuotuisina veroina ja -50 % pysäköintimaksuina@Hki. Jälleenmyyntiarvoja en ole seurannut, mutta veikkaus on, että vähemmän kuluttavasta ollaan valmiita maksamaan enemmän. Ei kaduta, etten valinnut pikkuturboa.
 
Camryn luulisi olevan tavallista luotettavampi auto. Mahdollinen Aku Ankan tuurikaan ei ole niin vakavaa kuin muilla merkeillä. Jos vuosihuollattaa jossain valtuutetussa huollossa (ei tarvitse olla kallis merkkihuolto), niin Toyota Relax turvaa menoa 11v/200 tkm asti (eli aktivoituu viimeisen kerran 10v/185 tkm kohdalla ollen siihen päälle vielä 1v/15 tkm voimassa). Ei haittaa, vaikka ei olisi ensimmäinen omistaja tai auto ei olisi yksityiskäytössä. Kunhan auto on Suomen Toyotan maahantuoma. Muilla merkeillä takuut/turvat loppuvat käsittääkseni jo 2-7 vuoden kohdalla.

Camry vienee vähän vähemmän polttoainetta ja vuotuinen vero on pieni. Vaikka et kokonaan ehtisikään kuroa hintojen erotusta kiinni, saisit Camrystä luultavasti myydessä enemmän kuin Opelista tai Fordista.



@Dr. Who hinnat alkaen oli vertailussa. Uudehkot Camryt ovat aina hybridejä, joten se nostaa hieman hintaa ja siten rajaa ostajakuntaa vähän varakkaampiin vs. Mondeo ja muut. Toki nuo muutkin saa varustelulla tai isommalla moottorilla yhtä kalliiksi tai ylikin, mutta ei se ole sama asia arvostuksen ja jälleenmyyntiarvon kannalta.

Oma '16 Auris TS Hybrid (136 hv) oli tilattaessa 1340 € kalliimpi, kuin vastaava 1,2T aut. (116 hv). Lisävarustelun jälkeen hintaero kutistui 1200 euroon, minkä sain kuitattua nollille jo joskus nelisen vuotta sitten säästyneinä polttoaineina, vuotuisina veroina ja -50 % pysäköintimaksuina@Hki. Jälleenmyyntiarvoja en ole seurannut, mutta veikkaus on, että vähemmän kuluttavasta ollaan valmiita maksamaan enemmän. Ei kaduta, etten valinnut pikkuturboa.

Toyotat ei ole halpoja autoja...
 
Totta, Camry on selvästi kallein näistä. Toki Toyota on aina pitänyt käytettynä arvonsa parhaiten. Jotenkin silti vinkeää, että saman ikäisen ja saman verran ajetun Camryn ja ES300:n hintaero on vain n. 5000+ €. Eli hinta on lähellä ns. premium-merkkejä. Tiedä sitten, onko Camry tuon ”ekstrahinnan” väärti.

Camry on tosiaan ylihintainen kun vain pienellä lisäpanostuksella saisi ES300h:n joka on taatusti parempi auto kaikinpuolin.
 
Onko Ooppeli miehiä paikalla? Mahtaako tässä olla se surullisen kuuluisa M32 aski? https://www.nettiauto.com/opel/astra/13418503

Tässä koittanut katsella vaihdokkia mk2.5 viistoperä Focukselle, kun tuo muksu kasvaa sellaista vauhtia, että takapenkki alkaa käydä ahtaaksi + korkea takapenkki (sekä turvaistuin) ja matala oviaukko on aika haastava yhdistelmä kun pitää suurinpiirtein makuuasennossa muksu lykätä auton kyytiin että saa sopimaan istuimeen. On kyllä vaihtoautojen hinnat hullulla mallilla kun tällaisesta Focuksesta pyydetään edelleen saman verran/enemmän kuin mitä itse maksoin reilu 4 vuotta sitten. Kilometrejä ei tällä hetkellä ihan hirveästi tule vuoden aikana, mutta välttämätön tuo auto on.

Eli mitäs raati suosittelisi tällaisilla vaatimuksilla
- n. 10 k€ hintaluokka
- mieluusti farmari tai yhtä tilava kuin mitä Mondeon 5-ovinen viistoperä.
- Automaatti olis kiva mutta ei pakollinen
- Ei mieluusti mitään 250tkm ajettuja, vaikka ei itselläni hirveesti kilometrejä kerrykkään
- Ei oikeastaan väliä onko bensa vai diesel, Focus syö omalla lyhyellä taajama-ajolla sen verran että dieselin loppukustannukset ei varmaan paljoa suuremmat olisi.

Ranskalaiset ei omaa silmää miellytä, ainakaan ne mitkä sopii tähän omaan budjettiin. Uudemmat 508 Pösöt tai Rellun Talismanit on kivan näköisiä, mutta niitä ei tällä rahalla saa :) Facelift MK4 Mondeo tai MK5 Mondeo on pyörinyt mielessä, mutta tahtoo nuokin budjettiin osuvat olla aika paljon ajettuja.

e: Minkäslaisia Mazdan diesel koneet on? En ole koskaan Mazdaa omistanut, mutta tämän kolmannen sukupolven Mazda 6 on kyllä omaan silmään kaunis auto https://www.nettiauto.com/mazda/6/13457694
 
Onko Ooppeli miehiä paikalla? Mahtaako tässä olla se surullisen kuuluisa M32 aski? https://www.nettiauto.com/opel/astra/13418503

Tässä koittanut katsella vaihdokkia mk2.5 viistoperä Focukselle, kun tuo muksu kasvaa sellaista vauhtia, että takapenkki alkaa käydä ahtaaksi + korkea takapenkki (sekä turvaistuin) ja matala oviaukko on aika haastava yhdistelmä kun pitää suurinpiirtein makuuasennossa muksu lykätä auton kyytiin että saa sopimaan istuimeen. On kyllä vaihtoautojen hinnat hullulla mallilla kun tällaisesta Focuksesta pyydetään edelleen saman verran/enemmän kuin mitä itse maksoin reilu 4 vuotta sitten. Kilometrejä ei tällä hetkellä ihan hirveästi tule vuoden aikana, mutta välttämätön tuo auto on.

Eli mitäs raati suosittelisi tällaisilla vaatimuksilla
- n. 10 k€ hintaluokka
- mieluusti farmari tai yhtä tilava kuin mitä Mondeon 5-ovinen viistoperä.
- Automaatti olis kiva mutta ei pakollinen
- Ei mieluusti mitään 250tkm ajettuja, vaikka ei itselläni hirveesti kilometrejä kerrykkään
- Ei oikeastaan väliä onko bensa vai diesel, Focus syö omalla lyhyellä taajama-ajolla sen verran että dieselin loppukustannukset ei varmaan paljoa suuremmat olisi.

Ranskalaiset ei omaa silmää miellytä, ainakaan ne mitkä sopii tähän omaan budjettiin. Uudemmat 508 Pösöt tai Rellun Talismanit on kivan näköisiä, mutta niitä ei tällä rahalla saa :) Facelift MK4 Mondeo tai MK5 Mondeo on pyörinyt mielessä, mutta tahtoo nuokin budjettiin osuvat olla aika paljon ajettuja.

e: Minkäslaisia Mazdan diesel koneet on? En ole koskaan Mazdaa omistanut, mutta tämän kolmannen sukupolven Mazda 6 on kyllä omaan silmään kaunis auto https://www.nettiauto.com/mazda/6/13457694
Kyllä tuossa taitaa M32 olla.
 
Nyt alkanut kuumottelemaan vaihtaa isompaan Skodaan, nykyisin 1.2 -15 farkku Fabia.

Onko noista 2017-> 1.0TSI Octavioista mihinkään? Ilmeisesti DSG-laatikko on varmempi kuin manuaali?
 
Nyt alkanut kuumottelemaan vaihtaa isompaan Skodaan, nykyisin 1.2 -15 farkku Fabia.

Onko noista 2017-> 1.0TSI Octavioista mihinkään? Ilmeisesti DSG-laatikko on varmempi kuin manuaali?
Itse olen ainakin pitänyt Seat Leonista samalla koneella, kiihtyy nollasta sataan alle 10s ja kuluttaa alle 5l/100km(DSG).
 
Nyt alkanut kuumottelemaan vaihtaa isompaan Skodaan, nykyisin 1.2 -15 farkku Fabia.

Onko noista 2017-> 1.0TSI Octavioista mihinkään? Ilmeisesti DSG-laatikko on varmempi kuin manuaali?

Ei se DSG nyt manuaalia varmempi ole, mutta nykyisin kyseinen laatikko lienee jo ihan ookoo. Itse moottorihan on Volkkarin nykymalliston luotettavimpia bensavoimanlähteitä, joten siinä mielessä ainakin huoleton ostos.
 
Kysellääs nyt täälläkin ehdotuksia, kun autonvaihto mielessä. Josko täältä löytyisi jotain uusia ehdokkaita? Nykyinen auto Seat Exeo ST Sport 2.0 TDI 170hv 350Nm vm12 on nyt ollut alla 7,5 vuotta. Eihän siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta vähän alkaa kyllästyttää. Omat autoilut koostuu arkena pääasiassa taajama-alueella ajelusta ja kesäviikonloppuisin sitten 100km suuntaansa mökkireissuja, jossa loppupää aika pientä ja syheröä soratietä (on sinne Seatilla menty kärrynkin kanssa toistaiseksi). Lisäksi pari kertaa vuodessa pidempiä reissuja etelestä Lappiin yms. Hakusessa farkku tai ehkä Octavia-tyylinen hatchback. Tilat tuossa vanhaan Audi A4:ään pohjautuvassa Seatissa on riittäneet ihan hyvin. Bensakone tai plugari varmaan tässä kohtaa, saisi olla vähintään yhtä vikkelä kuin vanha. Vaihteistolla ei niin väliä, nykyinen manuaali. Kipuraja siinä 30k€, toki mieluusti halvempi. Katsellut nettiautosta vuosimalleja '17 eteenpäin alle 100tkm ajettuna.

Arvostan autossa:
-hyviä penkkejä (sport-penkeistä plussaa)
-kohtuullista tai jopa hyvää äänentoistoa
-hyviä ajo-ominaisuuksia
-neliveto olis kiva, vaikkei todellista tarvetta ehkä ole

Joitain vaihtoehtoja, mitä pyöritellyt:
-VW Golf Alltrack (mk7 Golfista ihan hyviä kokemuksia ja tässä olis nelikko)
-Audi A4, A5 (vähän premiumia, tosin moottorivalinnassa joutuisi ehkä joustamaan)
-Kia Proceed GT (kevyttä sporttisuutta melko edullisesti käytännöllisyyden pahasti kärsimättä)
-Skoda Octavia Scout/RS (nelikkoa tai pientä sporttisuutta käytännöllisessä korissa)
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olis hakusessa farmari tai 6-8 paikkanen tila auto automaatilla ja bensakoneella, varusteina pitäs löytyä ilmastointi, vetokoukku....mielellään 2004 tai uudempi ja vähintään 3 litrasella v6 koneella ja max hinta 2500e....yllättävän vähän on ehdokkaita tarjolla noilla spekseillä.
Isommalla koneella sen takia että tarvittaessa kulkee asuntovaunukin perässä ja löytys vähän tehoja että pääsee sujuvasti rekkojen ohi maantiellä.

yhtä v6 407 pösöä kävin jo koeajamassa mutta jäi kaupat kuiteskin tekemättä....yleensä noissa on hihnanvaihto edessä joka maksaa nelinumeroisen eurosumman mutta tossa oli jotain muuta outoa jonka takia piti jättää kaupat tekemättä
Sedaneissa olis kyllä sitten valinnanvaraa mutta koira kun kulkee mukana niin sais olla tilaa siellä takana muutakin kun takapenkit
 
Nyt olis hakusessa farmari tai 6-8 paikkanen tila auto automaatilla ja bensakoneella, varusteina pitäs löytyä ilmastointi, vetokoukku....mielellään 2004 tai uudempi ja vähintään 3 litrasella v6 koneella ja max hinta 2500e....yllättävän vähän on ehdokkaita tarjolla noilla spekseillä.
Isommalla koneella sen takia että tarvittaessa kulkee asuntovaunukin perässä ja löytys vähän tehoja että pääsee sujuvasti rekkojen ohi maantiellä.

yhtä v6 407 pösöä kävin jo koeajamassa mutta jäi kaupat kuiteskin tekemättä....yleensä noissa on hihnanvaihto edessä joka maksaa nelinumeroisen eurosumman mutta tossa oli jotain muuta outoa jonka takia piti jättää kaupat tekemättä
Sedaneissa olis kyllä sitten valinnanvaraa mutta koira kun kulkee mukana niin sais olla tilaa siellä takana muutakin kun takapenkit

Yllättävän vähän? En löytänyt ensimmäistäkään, ellei tuo hintaraja ole typo.
 
Tila-autoista löytyy enemmän tai vähemmän loppuunajettuja Chrysler Voyagereita.

Aikamoinen yksisarvinen on nyt haussa.
 
Nyt olis hakusessa farmari tai 6-8 paikkanen tila auto automaatilla ja bensakoneella, varusteina pitäs löytyä ilmastointi, vetokoukku....mielellään 2004 tai uudempi ja vähintään 3 litrasella v6 koneella ja max hinta 2500e....yllättävän vähän on ehdokkaita tarjolla noilla spekseillä.
Isommalla koneella sen takia että tarvittaessa kulkee asuntovaunukin perässä ja löytys vähän tehoja että pääsee sujuvasti rekkojen ohi maantiellä.


Oulun seudulta voi löytyä joku lestadiolaisten vanha loppuunajettu tila-auto / minibussi. Budjetti on kyllä jäätävän pieni eikä speksit täyttäväkään liiku pitkään ilman korjauksia.

Mun mielestä vastaava tarve käsiteltiin tässä ketjussa jonkin aikaa sitten.
 
Nyt olis hakusessa farmari tai 6-8 paikkanen tila auto automaatilla ja bensakoneella, varusteina pitäs löytyä ilmastointi, vetokoukku....mielellään 2004 tai uudempi ja vähintään 3 litrasella v6 koneella ja max hinta 2500e....yllättävän vähän on ehdokkaita tarjolla noilla spekseillä.
Isommalla koneella sen takia että tarvittaessa kulkee asuntovaunukin perässä ja löytys vähän tehoja että pääsee sujuvasti rekkojen ohi maantiellä.

yhtä v6 407 pösöä kävin jo koeajamassa mutta jäi kaupat kuiteskin tekemättä....yleensä noissa on hihnanvaihto edessä joka maksaa nelinumeroisen eurosumman mutta tossa oli jotain muuta outoa jonka takia piti jättää kaupat tekemättä
Sedaneissa olis kyllä sitten valinnanvaraa mutta koira kun kulkee mukana niin sais olla tilaa siellä takana muutakin kun takapenkit
Chrysler Voyager taitaa täyttää kriteerejä
 
Itsekin voisin vastaanottaa vaihtoehtoja yksisarvisista. Kiinnostaisi vaihtaa auto johonkin uudempaan ja vähemmän ajettuun, mutta vaihtointo tyssännyt yleensä siihen, kun budjetti vaan paisuu ja varustus ei parane, vaan joutuu karsimaan nykyisestä.

Nykyinen auto Mondeo farkku -11 (facelift), 2.0TDCi 163hv.
Varustus ja nämä pitäisi olla myös vaihdokissa:
- avaimeton kulku ja käynnistys
- sähköiset etuistuimet muistilla, taskussa olevan avaimen mukaan kuskin penkki ja peilit säätyy kohdalleen kun nykäisee kahvasta oven auki
- vakkari (vaihdokissa kiinnostaisi parantaa adaptiiviseen)
- kauko-ohjattava webasto
- tutkat edessä ja takana (vaihdokissa kiinnostaisi parantaa kameraan)

Näistä nykyisistä varusteista voi irvistäen joustaa:
- paremmat istuimet puolinahoilla
- lämmitettävä tuulilasi


Kokoluokka saisi sälilyä likipitäen samana, eli iso farkku tai joku (city)maasturi/tila-auto kohtalaisen hyvällä äänieristyksellä. Lapsiperhe istuimineen, rattaineen ja tavaroineen pitää mahtua ilman tetristä.
Nykyinen on manuaali, mutta automaatti kiinnostaisi, Fordin Powershift ei herätä luottamusta. Käyttövoimalla ei merkitystä, tehoja saisi olla mielellään vähän nykyistä enemmän.
Max 200tkm.
Merkillä ei ole väliä, kunhan ei ole VAG.
Budjetti 10-20t€
 
Itsellä olisi tässä kesäksi joku halpa käyttöauto hakusessa. Hintaluokkaan noin max 6000e ja mahdollisimman edullinen ajella ja huoltaa.

Joku noin vm 2004 uudempi, automaatti ja farkku, vakkari olisi kanssa kiva. Muuten aika se ja sama varustelusta. Mitä vähemmän ajettu niin sitä parempi tietysti, en mielellään mitään yli 200tkm ainakaan haluaisi.

Onko jotain merkkejä ja malleja mitä ehdottomasti kannattaa välttää tai jotain mitä kannattaa yrittää bongailla?
 
Ikä ja budjetti vie erot yksilötasolle, kuinka on pidetty. Puhutaan kuitenkin täysikäisyyden saavuttaneista vehkeistä joilla on saattanut olla jo viisikin omistajaa, kaikki harvemmin ovat huolellisia. Ne "papan helmet" ovat kiven alla.
 
Kysellääs nyt täälläkin ehdotuksia, kun autonvaihto mielessä. Josko täältä löytyisi jotain uusia ehdokkaita? Nykyinen auto Seat Exeo ST Sport 2.0 TDI 170hv 350Nm vm12 on nyt ollut alla 7,5 vuotta. Eihän siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta vähän alkaa kyllästyttää. Omat autoilut koostuu arkena pääasiassa taajama-alueella ajelusta ja kesäviikonloppuisin sitten 100km suuntaansa mökkireissuja, jossa loppupää aika pientä ja syheröä soratietä (on sinne Seatilla menty kärrynkin kanssa toistaiseksi). Lisäksi pari kertaa vuodessa pidempiä reissuja etelestä Lappiin yms. Hakusessa farkku tai ehkä Octavia-tyylinen hatchback. Tilat tuossa vanhaan Audi A4:ään pohjautuvassa Seatissa on riittäneet ihan hyvin. Bensakone tai plugari varmaan tässä kohtaa, saisi olla vähintään yhtä vikkelä kuin vanha. Vaihteistolla ei niin väliä, nykyinen manuaali. Kipuraja siinä 30k€, toki mieluusti halvempi. Katsellut nettiautosta vuosimalleja '17 eteenpäin alle 100tkm ajettuna.

Arvostan autossa:
-hyviä penkkejä (sport-penkeistä plussaa)
-kohtuullista tai jopa hyvää äänentoistoa
-hyviä ajo-ominaisuuksia
-neliveto olis kiva, vaikkei todellista tarvetta ehkä ole

Joitain vaihtoehtoja, mitä pyöritellyt:
-VW Golf Alltrack (mk7 Golfista ihan hyviä kokemuksia ja tässä olis nelikko)
-Audi A4, A5 (vähän premiumia, tosin moottorivalinnassa joutuisi ehkä joustamaan)
-Kia Proceed GT (kevyttä sporttisuutta melko edullisesti käytännöllisyyden pahasti kärsimättä)
-Skoda Octavia Scout/RS (nelikkoa tai pientä sporttisuutta käytännöllisessä korissa)

Itsellä ollut nyt 2,5 v -19 mallinen Focus ST-line 1.5 litraisella koneella farkkuna. Löytyy kaikki nuo mitä sulla oli vaatimuksena, paitsi neliveto. Mielestäni erittäin hyvä auto ollut ajaa ja pitää, varusteetkin kohdallaan ja kun laittaa sport-moodin päälle niin on oikein mukava ajella mutkaisilla asvalttiteillä. B&O antaa hyvät äänet sisälle. Lähtee kohta Autovexiin kun tuo seuraava auto vihdoin pääsisi myyjälle asti, eikä paljon ole kilometrejä mittarissa.
 
Kysellääs nyt täälläkin ehdotuksia, kun autonvaihto mielessä. Josko täältä löytyisi jotain uusia ehdokkaita? Nykyinen auto Seat Exeo ST Sport 2.0 TDI 170hv 350Nm vm12 on nyt ollut alla 7,5 vuotta. Eihän siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta vähän alkaa kyllästyttää. Omat autoilut koostuu arkena pääasiassa taajama-alueella ajelusta ja kesäviikonloppuisin sitten 100km suuntaansa mökkireissuja, jossa loppupää aika pientä ja syheröä soratietä (on sinne Seatilla menty kärrynkin kanssa toistaiseksi). Lisäksi pari kertaa vuodessa pidempiä reissuja etelestä Lappiin yms. Hakusessa farkku tai ehkä Octavia-tyylinen hatchback. Tilat tuossa vanhaan Audi A4:ään pohjautuvassa Seatissa on riittäneet ihan hyvin. Bensakone tai plugari varmaan tässä kohtaa, saisi olla vähintään yhtä vikkelä kuin vanha. Vaihteistolla ei niin väliä, nykyinen manuaali. Kipuraja siinä 30k€, toki mieluusti halvempi. Katsellut nettiautosta vuosimalleja '17 eteenpäin alle 100tkm ajettuna.

Arvostan autossa:
-hyviä penkkejä (sport-penkeistä plussaa)
-kohtuullista tai jopa hyvää äänentoistoa
-hyviä ajo-ominaisuuksia
-neliveto olis kiva, vaikkei todellista tarvetta ehkä ole

Joitain vaihtoehtoja, mitä pyöritellyt:
-VW Golf Alltrack (mk7 Golfista ihan hyviä kokemuksia ja tässä olis nelikko)
-Audi A4, A5 (vähän premiumia, tosin moottorivalinnassa joutuisi ehkä joustamaan)
-Kia Proceed GT (kevyttä sporttisuutta melko edullisesti käytännöllisyyden pahasti kärsimättä)
-Skoda Octavia Scout/RS (nelikkoa tai pientä sporttisuutta käytännöllisessä korissa)

Alltrack ehkä aavistuksen parempi penkki kuin Skodan Octavia 3 scoutissa, jos nelikkoa siis haaveilee.
Skoda Octavia RS taas ihan perushyvä se "sporttipenkki". Rajautuu toki käytännössä etutuuppariksi jos bensa. Ja vielä parempi jos se vuoden 2017 facelifti miellyttää omaa silmää, sillä 245hp malleissa pitäs DSG malleissa olla haldexilla toteutettu lukko etuakselilla vakiona. Se on tehokkaammaksi etuvedoksi jo ihan jees. Varoituksen sana noista VAG:n 4x4 haldex gen 5 ratkaisuista, että siellä ei ole vaihdettavaa öljysihtiä, eli se pitäisi oikeastaan koko pumppuyksikkö sihdin kera vaihtaa 30tkm / 3v välein, tai porsii erittäin suurella todennäköisyydellä koko höskä jossain 150tkm jälkeen. Toiset tuurilla enemmän ja toiset vähemmän.
Seat Leon St cupra vissiin rajattu pois?
Audi A4 jää tuolla budjetilla väkisinkin etuvedoksi, paitsi jos A3 sedan 2.0 tfsi quatro riitä omiin kuljetustarpeisiin, ilmeisesti ei?. Osuis vaatimusten puolesta tohon haarukkaan ja pyörivät samoissa havinoissa noiden Alltrackien kanssa hinnan suhteen. Rehellistesti ottaen jos Audeista jatketaan, niin A5 joutuu kyllä nostamaan budjettia tai karsimaan vaatimuksista.
Ja jos jää hifieistä uupumaan, niin noihin VAGeihin (golf, skoda, seat, a3) ainakin saa aika helposti soittimen hansikaslokeroyksikön taakse asennettua Plug&Play DSP vahvistinta, tekee ihmeitä se aikaviivekorjaus ja pikkuinen lisä vahvistustehoa.
Kiat jätän omista listauksista pois, ei se ajotuntuma ja fiilis vaan riitä kun saksalaisiin tottunut.
 
Varoituksen sana noista VAG:n 4x4 haldex gen 5 ratkaisuista, että siellä ei ole vaihdettavaa öljysihtiä, eli se pitäisi oikeastaan koko pumppuyksikkö sihdin kera vaihtaa 30tkm / 3v välein, tai porsii erittäin suurella todennäköisyydellä koko höskä jossain 150tkm jälkeen. Toiset tuurilla enemmän ja toiset vähemmän.
*Laughs in Torsen*

:D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 474
Viestejä
4 679 100
Jäsenet
76 617
Uusin jäsen
hauskasti4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom