Mikä auto minulle?

Dieselistä vaihto bensaan edessä.

Mitä pienempää autoa suosittelette seuraavilla kriteereillä:
Varusteet jotka pitää olla: Ilmastointi, vakkari. Manuaali tai (automaatti jos löytyy luotettava).
Budjetti 3000-5000€

Näkyy mk7 Fiestoja jo saavan viiteenkin tonniin alta 200tkm ajettuina.
1,25-litraisella perskoneella ei tykki mutta normaalissa liikenteessä riittävä ja todella luotettava kone. Etsivä löytää automaattikylmästöinnillä ja vakkarilla eikä nuo Fordiksi ole kovin ruosteherkkiäkään. Ajettavuuden puolesta ei uskoisi noin pikkuautoksi.
 
Jahas, kai sitä tarvis ruveta miettimään uudehkon koslan hankkimista kun työmatka kasvoi 10km/päivä -> 90km/päivä. Nykyinen Audi A6 vie sen 8.5-9L bensaa satasella niin tää alkaa jo näkymään kukkarossa.

Sähköpelejä / hybridiä on tässä kyllä katseltu kun on mahdollisuus ladata aina työmaalla, tosin hybridit jossa olisi se +90km sähkö range on melkeinpä vain mersun c sarja tai volvon v60 jotka ovat mielestäni "hieman" liian kalliita.

Hintahaitari äärimmilleen vedettynä on hieman päälle 35k euroa, käytettykin kelpaa jos ei mahdottomat kilometrit.

Vähän kaikkee on katottu väliltä Peugeot 208e - > Tesla mutta nyt täytyy myöntää että aikalailla ollaan pihalla noista sähkövehkeistä, varsinkin ilmoitetun vs todellisen rangen osalta. Kumminkaan mikään ihan mahdottoman pieni kottero ei saisi olla kun pimeää, metsäneläimiä täynnä oleva ja liikennöityä valtatietä on se 40km suuntaansa.
 
Mites jos käytetty MG4 Ruotsista tai perus Tesla m3 eli takaveto käytettynä Germaniasta?

MG tuonnin aloituksesta täällä on ollut huhuja kun ruottalaiset osti Laakkosen, sama firma tuo ja myy niitä sinne ja m3 on perussedan sähköisen liikkumisen saralla.
 
Mietinnässä olisi uusi auto focus mk3 1.0 ecoboostin tilalle. Mittarissa alkaa olla 200tkm ja hintava jakopääremppakin häämöttäisi syksyllä. Mietityttää myös tuon litrasen koneen jäljellä oleva elinikä. Sikäli auto ollut erinomainen ajaa ja tähän asti hyvin vähävikainen. Nyt siitä kuitenkin voisi saada muutaman euron vielä takaisinpäin. Jakopäärempan jälkeen ratkaisu oli luonnollisesti ajaa paaliin saakka.

Kriteerit:
-4 hlön perheelle, missä vaunuikä on ohitettu. 2 lastenistuinta edelleen käytössä
-Kilsoja vuoteen n. 20tkm
-Budjetti n. 30k€
-Farkku-Focuksen tilat riittäneet hyvin. Kuskit ovat lyhyitä.
-Talossa on valmiiksi vedetty kaapelit sähkölatausta varten, joten mahdollisen latauslaitteen saa helposti käyttöön.
 
Mietinnässä olisi uusi auto focus mk3 1.0 ecoboostin tilalle. Mittarissa alkaa olla 200tkm ja hintava jakopääremppakin häämöttäisi syksyllä. Mietityttää myös tuon litrasen koneen jäljellä oleva elinikä. Sikäli auto ollut erinomainen ajaa ja tähän asti hyvin vähävikainen. Nyt siitä kuitenkin voisi saada muutaman euron vielä takaisinpäin. Jakopäärempan jälkeen ratkaisu oli luonnollisesti ajaa paaliin saakka.

Kriteerit:
-4 hlön perheelle, missä vaunuikä on ohitettu. 2 lastenistuinta edelleen käytössä
-Kilsoja vuoteen n. 20tkm
-Budjetti n. 30k€
-Farkku-Focuksen tilat riittäneet hyvin. Kuskit ovat lyhyitä.
-Talossa on valmiiksi vedetty kaapelit sähkölatausta varten, joten mahdollisen latauslaitteen saa helposti käyttöön.

Pysyt tutussa ja turvallisessa, joten laitat uuden Focuksen tilaukseen.

Litrainen ecoboost farkku powershiftillä ilman lisähilppeitä on listahinnaltaan vähän vajaat 34 k€, tuohon kun laittaa muutaman lisähilppeen ja tinkii pikkuisen, niin pitäisi saada auto 35 k€:llä.

Sitten voit ajella 5 vuotta huoletta ja miettiä seuraavaa siirtoa.

Tai sitten siirryt sähköön ja ostat vaikka tuollaisen halpuutetun Model 3:sen
 
Oliskos suosituksia autoista seuraavaan speksiin: Taloudessa on 2 aikuista, 0 lasta toistaiseksi, mutta tilanne voi tulevaisuudessa muuttua, yksi halpa käyttisfarkku, yksi kesäauto ja mietittäisiin talvikausia ja miksei osin kesääkin ajatellen toista autoa. Kilsoja tulee kahdelta hengeltä yhteensä n. 10t/vuosi, asutaan pkseudulla ja duunimatkoille autoa tarvii vain toinen. Toinen auto olisi siis ehkä luonteeltaan enemmän sellanen, joka otetaan liikennekäyttöön, jos viikonlopulle sattuu menoja samanaikaisesti eli voisi olla suht vähällä ajolla. Nykykäyttiksen hintaluokka on 4-5 tonnia ja käytännössä näillä ajokilsoilla ei oikein huvittaisi toiseenkaan tuon enempää laittaa. Käyttiksessä on myös koukku jne, eli toinen auto saa olla melkein mitä vaan sen puoleen.

Sitten mieltymyspuolta. Takavetoinen auto voisi olla kiva ns leikkimisaspektiltaan, mutta ei ole välttämättömyys. Etuvedossa plussaa voisi olla ajolleen kiva auto ja yksi mikä plussaosastolle pääsisi myös olisi järkevä aftermarket tarjonta, jotta esim joku pikku alustapäivitys jne tyylittely muodostuisi kohtuuhintaiseksi ja helpoksi esim coilovereiden osalta. Tämä "modailtavuus" isommassa roolissa etuvedolle, koska takavedot nyt on ihan hauskoja ajaa edes sitten talvella. Ketjukone mallia kestävä olisi hyvä, koska ajokilsoja tulee sen verran vähän, että hihnan vaihtelu x vuoden välein tuntuu tympeältä, kun kilsoja olisi jäljellä vielä puolet tai enemmän. Iältään ei kummemmin väliä, mutta mitään 70 luvun lotjaketta tai kaasarivehkeitä en halua, vaan saisi olla ihan sellanen ns moderni ruiskubensakone. Ilmastointi on pakollinen.
 
Onko kokemuksia Opel Astra 1.0T robottivaihteistolla, farkkuna, 2017, 70tkm?

En ole vielä itse päässyt koeajamaan, mutta autona suht siisti. Mutta kuinkas automaatti, joka on ilmeisesti 5 vaihteinen robotti? Normaali kytkin ilmeisesti. En muista oonko koskaan ajanut tuollaisella vaihteistolla.

Plussat ja miinukset?

Edit:
 
Meinasin kommentoida että sehän on pirun halpa foordeihin, mutta näköjään 1.0 malliin 2.5x kalliimpi kuin muihin

Joo rs-huollossa esimerkiksi 1300€, eikä näytä auto-jerryn mukaan olevan kuin satasten heittoa muihin. Siihen päälle vielä vuosihuolto, niin tuli koko auton vaihtaminen pohdinnan alle.
 
Ootko kysyny piruuttas alueesi ammattikoulusta, kustannustaso on autopuolen koulutyönä edullinen.
 
Ootko kysyny piruuttas alueesi ammattikoulusta, kustannustaso on autopuolen koulutyönä edullinen.
Ääni tälle. Kyselet hiukan maikoilta ja yrität saada sopivat oikeasti osaavat oppilaat hommiin niin asia kyllä hoituu. Amiksen puolella oli omana aikana kahta laatua ja vain toisen työnlaatuun pystyi luottamaan (toinen ei sananmukaisesti tiennyt mikä on jakoavain, älä kysy mistä tiedän). Eli tee paperit tarkasti (eli takuut yms asennusvirheiden varalta jne) ja saat todnäk työt käytännössä ilmaiseksi. Muistan ainakin itse vääntäneeni ties mitä ilmaista remppaa kun maikka nillitti vieressä että pitää olla täydellistä että sopimusehdot täyttyvät.
 
Onko suosituksia talouden kakkosautoksi, joka hetken aikaa tulee toimimaan myös ykkösauton virassa ennen kuin isompi maantielaiva löytyy kaveriksi. Samalla tuo kakkosauto tulisi jäämään "pitoautoksi", eli joko paaliin asti tai kun ajon tarve tai kannattavuus poistuu. Eli yksinkertaista (niin kuin se nykyään voi olla) halvalla korjattavaa tekniikkaa ja luotettavuutta, mutta ei mitään "tonninpommia". Ajo tulee olemaan arviolta 70% taajamaa/kaupunkia ja 30% maantietä (ei moottoritietä).

Speksejä:
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli >2015 ja kilometrit <100 000 km
  • Bensiini + manuaali
  • Korimalli neliovinen viistoperä
  • Pieni kulutus (alle 6l/100km) sekalaisessa ajossa
  • Pieniä nykyajan mukavuuksia toki saa ja tulee olla (peruutuskamera ja/tai tutkat, ilmastointi, vakionopeudensäädin)
Tässä vaiheessa katsellut Hyundain i20 ja Ford Fiestaa. Toyotat (Auris) karkaa hinnassa nopeasti budjetin ulos, ainakin jos lähes vastaavia vuosimalleja vertailee.
 
Viimeksi muokattu:
Onko suosituksia talouden kakkosautoksi, joka hetken aikaa tulee toimimaan myös ykkösauton virassa ennen kuin isompi maantielaiva löytyy kaveriksi. Samalla tuo kakkosauto tulisi jäämään "pitoautoksi", eli joko paaliin asti tai kun ajon tarve tai kannattavuus poistuu. Eli yksinkertaista (niin kuin se nykyään voi olla) halvalla korjattavaa tekniikkaa ja luotettavuutta, mutta ei mitään "tonninpommia". Ajo tulee olemaan arviolta 70% taajamaa/kaupunkia ja 30% maantietä (ei moottoritietä).

Speksejä:
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli >2015 ja kilometrit <100 000 km
  • Bensiini + manuaali
  • Korimalli neliovinen viistoperä
  • Pieni kulutus (alle 6l/100km) sekalaisessa ajossa
  • Pieniä nykyajan mukavuuksia toki saa ja tulee olla (peruutuskamera ja/tai tutkat, ilmastointi, vakionopeudensäädin)
Tässä vaiheessa katsellut Hyundain i20 ja Ford Fiestaa. Toyotat (Auris) karkaa hinnassa nopeasti budjetin ulos, ainakin jos lähes vastaavia vuosimalleja vertailee.
Itse ottaisin noilla spekseillä Seat Leon hatchbackin.
 
Vanha auto lähtee keväällä myyntiin ja uutta tarvitsee tilalle.
  • 1. prioriteetti luotettavuus. Tiedän että auton omistaminen on aina riskipeliä ja tuurista kiinni, mutta edelliset Citroen ja Ford ovat olleet semmoisia saatanan pommeja että mielellään jotain lähtökohtaisesti luotettavampaa.
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli mielellään väh. n. 2013 ->
  • Bensiini ja automaatti
  • Mielellään farmari tai iso viistoperä. Pieni lapsi + koiraa jne. pitäisi mahtua.
  • Pieni kulutus
  • Ilmastointi pakollinen. Muut lisävarusteet tietty kivoja.
  • Käyttö melko vähäistä, kilsoja vuodessa ihan max. 10k.

Vähän koittanut katsella ja näistä löytynyt joitain ihan äkkiseltään hyviltä näyttäviä:

- Volkswagen Golf
- Toyota Auris(näissä vähän hinnat karkaa, mutta toisaalta luotettavuudesta valmis maksamaan)
- Honda Civic/Accord

Mitä mieltä?

Edit:
Kaivoin Traficomin sivuilta dataa noista katsastustilastoista hylkyprosenttia, joka nyt tietenkään ei kaikkea kerro aina vikaisuudesta, mutta kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa? Nämä toki vain vuodelta 2021, en jaksa alkaa kaivamaan aikaisempia vuosia.

Vuosimallit 2013-2015 hylkyprosentti ja yleisin hylkysyy.
Honda Accord 5% / Ei mainittu
Honda Civic 4% / Käyttöjarru
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet
Volkswagen Golf 6,7% Jousitus ja iskunvaimennus & Käyttöjarru

Vertailun vuoksi nykyinen Ford 10,7% / Jousitus ja iskunvaimennus
 
Viimeksi muokattu:
Vanha auto lähtee keväällä myyntiin ja uutta tarvitsee tilalle.
  • 1. prioriteetti luotettavuus. Tiedän että auton omistaminen on aina riskipeliä ja tuurista kiinni, mutta edelliset Citroen ja Ford ovat olleet semmoisia saatanan pommeja että mielellään jotain lähtökohtaisesti luotettavampaa.
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli mielellään väh. n. 2013 ->
  • Bensiini ja automaatti
  • Mielellään farmari tai iso viistoperä. Pieni lapsi + koiraa jne. pitäisi mahtua.
  • Pieni kulutus
  • Ilmastointi pakollinen. Muut lisävarusteet tietty kivoja.
  • Käyttö melko vähäistä, kilsoja vuodessa ihan max. 10k.

Vähän koittanut katsella ja näistä löytynyt joitain ihan äkkiseltään hyviltä näyttäviä:

- Volkswagen Golf
- Toyota Auris(näissä vähän hinnat karkaa, mutta toisaalta luotettavuudesta valmis maksamaan)
- Honda Civic/Accord

Mitä mieltä?

Edit:
Kaivoin Traficomin sivuilta dataa noista katsastustilastoista hylkyprosenttia, joka nyt tietenkään ei kaikkea kerro aina vikaisuudesta, mutta kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa? Nämä toki vain vuodelta 2021, en jaksa alkaa kaivamaan aikaisempia vuosia.

Vuosimallit 2013-2015 hylkyprosentti ja yleisin hylkysyy.
Honda Accord 5% / Ei mainittu
Honda Civic 4% / Käyttöjarru
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet
Volkswagen Golf 6,7% Jousitus ja iskunvaimennus & Käyttöjarru

Vertailun vuoksi nykyinen Ford 10,7% / Jousitus ja iskunvaimennus
Muista kuitenkin ettei se että auto ei pomppaa leimalla tarkoita että auto olisi luotettava. Noista esim Golf voi olla tien poskessa kone tai laatikko paskana siinä missä Ford kulkee hyvin niiden kuluneiden iskareiden kanssa ohi. Plus erot korjattavan kohteen hinta kannattaa myös huomioida. Itse skippaisin VW:n koska on liian 50/60 saatko pommin vai ikiliikkujan, Hondista en liikaa tiedä, Auris on varsin luotettavassa maineessa mutta näkyy tosiaan hinnassa, Ford ei ole luotettavan maineessa ja se näkyy hinnassa mutta tekniikka itsessään on pääosin luotettavaa mutta tuo automaatin halu pudottaa sen pois jos löytyy Powershift aski.

EDIT: Sikarit korvattu iskareiksi :D
 
Viimeksi muokattu:
Pysyt tutussa ja turvallisessa, joten laitat uuden Focuksen tilaukseen.

Litrainen ecoboost farkku powershiftillä ilman lisähilppeitä on listahinnaltaan vähän vajaat 34 k€, tuohon kun laittaa muutaman lisähilppeen ja tinkii pikkuisen, niin pitäisi saada auto 35 k€:llä.

Sitten voit ajella 5 vuotta huoletta ja miettiä seuraavaa siirtoa.

Ja kun tuollaisella 35k€:n Focuksella on ajanut 5 vuotta ja sen kysyjän mukaiset 100 tuhatta kilometriä, niin tuosta hyvitetään vaihdossa enää suunnilleen 10k€. Mielestäni tuollainen summa on ihan älytön arvonalenema per vuosi, kun/jos kilometritkin pysyvät noin alhaisina.

Helposti löytyy paljon parempia vaihtoehtoja, joissa tuo arvonalenama 5v/100tkm pitoajalla on paljon pienempi esim. luokkaa 10-15k€.

https://www.nettiauto.com/ford/focus/13398862

Mielestäni tää vastaa kysymykseesi:
kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa?
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet

Toyota taitaa olla näiden katsastustilastojen kärjessä pääasiassa siitä syystä, että niillä ajetaan niin pieniä kilometrimääriä.. Toyotahan on noin kärjistetysti "maaseudun pappojen suosima auto".

Mutta joo.. Tärkein olisi, että noissa katsastustilastoissa vertailtaisiin aina samoilla ajokilometreillä olevia autoja eikä saman ikäisiä.
 
Hondat on yleensä luotettavia pelejä, työkaverin vm07 2.0 aut accordilla ajettu n. 280tkm eikä ole sen kummempia remontteja tarvinnu tehä, leimalle jarrujen herkistelyä tms.
 
Ja kun tuollaisella 35k€:n Focuksella on ajanut 5 vuotta ja sen kysyjän mukaiset 100 tuhatta kilometriä, niin tuosta hyvitetään vaihdossa enää suunnilleen 10k€. Mielestäni tuollainen summa on ihan älytön arvonalenema per vuosi, kun/jos kilometritkin pysyvät noin alhaisina.

Helposti löytyy paljon parempia vaihtoehtoja, joissa tuo arvonalenama 5v/100tkm pitoajalla on paljon pienempi esim. luokkaa 10-15k€.

https://www.nettiauto.com/ford/focus/13398862

Tuollaisen ehdottamani automaatti Focuksen ( hinta 35 k€ ) arvonalenema ei ole aivan noin rankka, kuin kuvailit.
Tuo sinun esimerkkiautosi on maksanut uutena alle 25 k€, jos vaikka tästä artikkelista mainitusta perushinnasta laskee, niin muistaakseni tuohon aikaan farkku maksoi noin tonnin enemmän ja 125 heppainen ecoboost oli toisen tonnin, eli yhteensä noin 24 k€.

Tuossa esimerkiksi aika tarkkaan 100 tkm ajettu ja 5 vuotta vanha automaatti, josta saa uuteen vaihtaessa 13-14 k€ hyvitystä.
Tuon hankintahinta on ollut vuonna 2018 noin 35 k€.

Tuleehan tuossa toki arvonalentumaa noin 4200 k€ per vuosi, joka tekee 12% vuodessa, joka on pari prosenttia enemmän, kuin nyrkkisääntönä pidetty 10% ensimmäisen 5 vuoden ajalta.

Toki joku saman hintainen hybrid Corolla ( osta tojota, niin ei muna sojota :rofl: ) tiputtaa arvoaan vain pikkuisen päälle 9% vuodessa, eli tuossa säästää 5 vuodessa noin tonnin per vuosi arvonalenemassa.
Laskuissani käytin esimerkkinä tuota Corollaa ja oletuksena sitä, että tuosta on hyvitetty 19 k€ vaihdossa uuteen ja uuden hintana käytin Touring Sports Launch Editionia.

10 k€ per 5 vuotta arvonalenemaan pääsee sitten halvemmilla autoilla tai ostamalla jonkun käytetyn, josta kalleimmat kilometrit on jo ajettu.

Kyllä tuollaisen perus taksari E-sarjalaisenkin arvo puolittuu 5 vuodessa, vaikka sillä ajettaisiin alle 20 tkm vuoteen.
Ohessa uuden E:n hinnasto, jossa kulimallin 220d maksaa 61 tonnia ja tuosta viisi vuotta vanhasta huudetaan 30 k€, jolloin arvonpudotus on ollut 30000 € eli 6000 € vuoteen, joka tekee 10% vuodessa.

Nyt jos ostaa tuon 5 vuotta vanhan Eemelin ja ajaa sillä 5 vuotta ja toiset 100 tkm, niin arvonpudotus on huolenpidosta riippuen 10 k€ luokkaa.
Tuossa esimerkki 10 v vuotta vanhasta 220d:stä, jolla on hintaa vielä vajaa 20 k€.
 
Kaivoin nuo katsastustilastot ihan ylimääräisenä lisänä vain tuohon vertailuun. Eivät ole mikään raamattu jota seuraan tietenkään.
Enemmän tulin nimenomaan kysymään kokemuksia ja suosituksia. En ole mikään autoihminen, eikä auton merkillä ole minulle mitään väliä. Minkään vehkeen jatkeeksi ei ole tulossa. Vaan tarkoitus on löytää luotettavampi auto minun vähille kilometreille. Ja lisäksi tarkoituksena on pitää tuo auto sitten pitkään, mahdollisesti ns. paaluun asti.

Mielestäni tää vastaa kysymykseesi:
kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa?
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet

Nyt en ihan ymmärrä, eikös tuo ole ihan hyvä prosentti ja jos yleisin hylkäysyy on se, että renkaat ovat kuluneet, kuulostaisi siltä ettei niitä tyyppivikoja ihan hirveästi ole? Vai?

Noiden tilastojen valoon en jättäisi auto päätöstä. Katsastuksessa löytyneet viat ylipäätään aika pieniä/halpoja korjata vrt moottorin tai vaidelaatikon rikkuminen.

Kuten olen sanonutkin, ei ole mikään päätöstä ohjaava nämä. Kaivoin ihan mielenkiintoisena lisänä mukaan listaan. Noista tiedoista ei vain taida löytyä mitään avointa dataa.
Toyota taitaa olla näiden katsastustilastojen kärjessä pääasiassa siitä syystä, että niillä ajetaan niin pieniä kilometrimääriä.. Toyotahan on noin kärjistetysti "maaseudun pappojen suosima auto".

Mutta joo.. Tärkein olisi, että noissa katsastustilastoissa vertailtaisiin aina samoilla ajokilometreillä olevia autoja eikä saman ikäisiä.

Helposti saa tuolta datasta myös kilsat mukaan.
Eli nyt on 2013-2015 ja keskiarvo ja mediaani kilsat:

Ford Focus 115666km / 112000km
Honda Accord 142500km / 132000km
Honda Civic 111000 / 104333km
Toyota Auris 107333 / 102000km
Volkswagen Golf 124333 / 117333km
 
Viimeksi muokattu:
olikos täällä Clion omistajia, mites hyvin tuon farkku clion tavaratila riittää, mikä mahtaa olla pituus penkit kaadettuna kun ei oikein löydy netistä mitään tietoja? Onko tuo 0.9 tce janoisempi kuin VAG:n pikkukoneet?
 

Tuossa on aika pitkälti kaikki mitat autosta. Viisioviseen töpöperään menee (kenttäpelaajan) lätkäkassi heittämällä takakonttiin. Täysikokoinen sello pehmeässä kotelossaan ei mene vaan joutuu kaatamaan yhden penkin.

Kulutuksesta: ajotietokone näyttää nyt talvikulutukseksi 6,1 L/100km. Ajo 99% pätkäajoa pk-seudulla eikä auto ole lohkolämmittimen perässä juuri koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.
 
Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.
Nopeella nettiautohaulla tohon haarukkaan osuu farkkuja tyyliin kaikilta merkeiltä, avensista, passattia, focusta, fabiaa, meganea jne, ja sit on joku dacia logan mcv ja skoda roomster mitkä on tila-autokategoriassa, et kai tuolta voi valita merkin aikalailla omien mieltymysten mukaan, jos halutut speksit ei oo tuon kummemmat.
 
Nopeella nettiautohaulla tohon haarukkaan osuu farkkuja tyyliin kaikilta merkeiltä, avensista, passattia, focusta, fabiaa, meganea jne, ja sit on joku dacia logan mcv ja skoda roomster mitkä on tila-autokategoriassa, et kai tuolta voi valita merkin aikalailla omien mieltymysten mukaan, jos halutut speksit ei oo tuon kummemmat.

Juu, tätä olisi voinut täsmentää. Sikäli luotettava peli, että lähempänä 230-300 tuhatta olevankaan ei ihan loppu olisi. Ajoa tulisi noin 12 000 -15 000 km vuodessa. Lähinnä kaupunkiajelua ja kesäisin kahden alle kouluikäisen kanssa mökkiajelua, joka sitten vaatisi tehoiltaan myös vähän haastavampaakin olosuhdetta. Bensa pitäisi ehdottomasti olla!
 
Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.

Oma perverssi valintani halvaksi tila-autoksi olisi 2. korinen Renault Espace 2.0T koneella tai vielä mielummin Nissanin VQ35:sellä eli 3.5 litraisella V6:sella, joka löytyy myös 350Z:tan keulilta, se on tosin jonkin verran kalliimpi ja paljon hankalampi löytää.

Hyvä ja luotettava vaihtoehto olisi sitten Toyota Alphard, mutta tuohon saa laittaa muutaman tonnin lisää budjettiin, että saa kelvollisen.
 
On sitte äärimmäisen hintava huolto tuohon Espacen kuutoskoneeseen tehdä jakopään remmin vaihto, että sillä varaumalla. Turbollinen kakslitranen aika optimi.
 
Juu, tätä olisi voinut täsmentää. Sikäli luotettava peli, että lähempänä 230-300 tuhatta olevankaan ei ihan loppu olisi. Ajoa tulisi noin 12 000 -15 000 km vuodessa. Lähinnä kaupunkiajelua ja kesäisin kahden alle kouluikäisen kanssa mökkiajelua, joka sitten vaatisi tehoiltaan myös vähän haastavampaakin olosuhdetta. Bensa pitäisi ehdottomasti olla!
Itse en ainakaan luota että mikään downsizing-turbobensa olisi enää nuilla kilometreilllä luotettava. Eli joko ahtamattomalla konellaa oleva, tai sitten sitte 1.8+ turbokoneella. Volvo tai Saab olisi ainakin itselle vaihtoehtoja automaatin yleisyyden takia, toki nämä vie sitten polttoainettta reilusti. Ranskalaisilla saisi samaan rahaan uudempaa yleensä, mutta taitaa samat downsizing ongelmakoneet olla tuohon 2008-> vuosimalleista autoissa, varmaan joitain poikkeuksia on mutta itsellä ei ole niistä tietoa.

Sitten todennäköisesti manuaaleissa on nuihin aikoihin tullut kaksoismassavauhtipyörä, joka taitaa joka merkillä olla hajoava osa.

Edit. Ja sitten en luottaisi VAG konsernin 1.8 tai 2.0 TSI tai TFSI koneissin, mutta vanhempaan 1.8t luottaisin, kun olen sellaisen omistanutkin eikä ollut ongelmia.
 
On sitte äärimmäisen hintava huolto tuohon Espacen kuutoskoneeseen tehdä jakopään remmin vaihto, että sillä varaumalla. Turbollinen kakslitranen aika optimi.

Harrastepelihän tuollainen 3.5 litraisella V6:sella varustettu tilasämpylä on, ei tuollaista kukaan järjellä ajatellen osta, harrastepelille sallitaan sitten vähän korkeammat ylläpitokustannukset.
Tosin minä ostaisin tuollaisen VQ35 Espacen, jos tulisi sopiva yksilö vastaan, yhtä olin jo toissa syksynä lähdössä Örnsköldsvikistä hakemaan, mutta olin liian hidas ja joku ruotsalainen harrastaja ehti sen poimimaan talteen.

Puhtaasti käyttöpeliin tuo 2.0T on parempi kone ja yllättävän mukava ajella, mitä itselläni on siitä kokemuksia Grand Scenicin keulilta.
 
Jos jatketaan Toyota linjalla, niin tuosta tilaa ja äärimmäistä luotettavuutta, tai hiukan uudempaa luotettavuuden suuremmin kärsimättä.

Verso / Corolla Verso on yllättävän hyvä ja tilava matka-auto, kunhan ei odota siltä minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia tai elämyksiä.

Bensakoneessa on se hyvä puoli, etteivät niistä pala kansipahvit kuten käy 2.0 ja 2.2 D4D koneiden kanssa, tosin ajoissa tehty kansipahvin vaihto on yhden illan homma eikä tarvitse välttämättä edes plaanata kantta jos homman tekee heti kun höyryn tuprahtelu alkaa.

Mitään varsinaista vikaa tuollaisessa melkein 20 vuotta vanhassa Toyotassa ei ole, kunhan kori ei ruostu alta pois.

50 000 km ( 250 tkm - 300 tkm ) ehdin ajamaan työajoja tuollaisella 2.0 D4D Corolla Versolla, eikä siihen tarvinnut muuta tehdä kuin tankata, vaihtaa öljyjä ja laittaa uudet jarruhilppeet kiinni sekä uudet kumit alle.
Tosin kaverini, jolta auton ostin, oli vähän aiemmin vaihdattanut siihen uuden kiinteän vauhtipyörän kaksoismassan tilalle, samalla kytkin oli myös uusittu.
 
Näkyy mk7 Fiestoja jo saavan viiteenkin tonniin alta 200tkm ajettuina.
1,25-litraisella perskoneella ei tykki mutta normaalissa liikenteessä riittävä ja todella luotettava kone. Etsivä löytää automaattikylmästöinnillä ja vakkarilla eikä nuo Fordiksi ole kovin ruosteherkkiäkään. Ajettavuuden puolesta ei uskoisi noin pikkuautoksi.
Ei siinä kyllä ison auton lossimaisuutta saa millään esille.
 
Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.
Mondeo olisi todella tilava, suhteellisen luotettava ja melko edullinen korjata. Hieman ehkä vanhanaikainen verrattuna vaikka saman ikäluokan Passattiin (mondeo mm. usein mekaanisella virtalukolla ja sähköistä käsijarrua ei ole saanut rahallakaan tuon ikäsiin). Mondeo bensana 2.0 ketjukoneella. Toki mikään kovin taloudellinen tuo ei ole, mutta mukava kone ajaa taajama-ajoa. Maantiellä meinaa välitykset loppua "kesken". Jos diesel käy niin Mondeo 2.0 TDCI PSA-pohjaisella koneella on myös teknisesti melko luotettava, varsinkin manuaalina tai perinteisellä 6v Aisinin momentinmuunninlaatikolla. Sanoisin jopa paremmaksi kuin tuo 2.0 Duratec koska osa näistä Fordin 2.0 Durateceista tuntuu syövän öljyä, jollei ole jo männänrengasremonttia tehty.

Jos ei ajettavuudella ole mitään merkitystä vaan haetaan maksimaalista luotettavuutta niin ostaisin jonkun Toyota Avensiksen tai farkku Corollan jos siinä tilat riittää.

Jos luotettavuudella ei ole niinkään merkitystä vaan haet mukavaa ajettavuutta ja kohtuulliset ajokilsat ostettaessa, niin katselisin ranskalaisia, kuten Lagunaa tai C5:sta. Eivätkä nuokaan oikeasti ole käsittääkseni edes teknisesti mitenkään erityisen huonoja, ja esimerkiksi koreiltaan ovat yleensä varsin ruosteettomia.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha auto lähtee keväällä myyntiin ja uutta tarvitsee tilalle.
  • 1. prioriteetti luotettavuus. Tiedän että auton omistaminen on aina riskipeliä ja tuurista kiinni, mutta edelliset Citroen ja Ford ovat olleet semmoisia saatanan pommeja että mielellään jotain lähtökohtaisesti luotettavampaa.
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli mielellään väh. n. 2013 ->
  • Bensiini ja automaatti
  • Mielellään farmari tai iso viistoperä. Pieni lapsi + koiraa jne. pitäisi mahtua.
  • Pieni kulutus
  • Ilmastointi pakollinen. Muut lisävarusteet tietty kivoja.
  • Käyttö melko vähäistä, kilsoja vuodessa ihan max. 10k.

Vähän koittanut katsella ja näistä löytynyt joitain ihan äkkiseltään hyviltä näyttäviä:

- Volkswagen Golf
- Toyota Auris(näissä vähän hinnat karkaa, mutta toisaalta luotettavuudesta valmis maksamaan)
- Honda Civic/Accord

Mitä mieltä?

Edit:
Kaivoin Traficomin sivuilta dataa noista katsastustilastoista hylkyprosenttia, joka nyt tietenkään ei kaikkea kerro aina vikaisuudesta, mutta kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa? Nämä toki vain vuodelta 2021, en jaksa alkaa kaivamaan aikaisempia vuosia.

Vuosimallit 2013-2015 hylkyprosentti ja yleisin hylkysyy.
Honda Accord 5% / Ei mainittu
Honda Civic 4% / Käyttöjarru
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet
Volkswagen Golf 6,7% Jousitus ja iskunvaimennus & Käyttöjarru

Vertailun vuoksi nykyinen Ford 10,7% / Jousitus ja iskunvaimennus

Jos haluaa luotettavan automaatin noilla kriteereillä niin Toyota hybridin eCVT on luotettavin, sitten jos haluaa huoletonta ajoa niin toyotalla on Relax takuu 10v ja 200tkm asti, mutta hinnat karkaa...

Sitten jos ottaa vaikka manuaalina, niin itse hommasin juuri 2018 clio farkun 42tkm ajettuna 9250€:lla. Tuo 0,9 Tce ei mikään voimapesä ole, mutta menee 5-5,5l kulutuksella ja pomminvarma kone ja pärjää arkiliikenteessä helposti, takakontti on hämmästyttävän iso, samaa kokoluokkaa kuin auriksessa (kun ottaa välipohjan pois käytöstä).

Alustan nivelet on ainoa heikko paikka, mutta korjaaminen on halpaa. Huollot ja vakuutukset on edulliset. Takapenkillä isofixit valmiina, perusauto ilman mitään luxusta...
 
olikos täällä Clion omistajia, mites hyvin tuon farkku clion tavaratila riittää, mikä mahtaa olla pituus penkit kaadettuna kun ei oikein löydy netistä mitään tietoja? Onko tuo 0.9 tce janoisempi kuin VAG:n pikkukoneet?

1,56m näyttää mittanauha mun penkin säädöillä, 10cm lyhenee jos siirtää penkin täysin taakse, tuo kone vie sen 5-6l välillä tässä perus kehä ajossa.

Meillä kolme koiraa menee tuonne konttiin väljästi ja kun tuo välipohja on pois niin takakontin verhoon asti litroja on 510

20230307_133023.jpg
 
Mitä mieltä täällä on fiksummat. Katselen tässä 2014 vuoden autoa. Historiatiedoista löytyi tieto, että auto on "Vaurioituneena poistettu 09/2017 - 01/2018.
Ja ollut tosiaan vakuutusyhtiön omistuksessa tovin. Myyjä tästä kertoikin kyllä etukäteen, että heiltä löytyy vakuutusyhtiön laput mitä autoon on vaihdettu. Oli takapuskuria, konttia ja takavaloa.
Itse en näistä hirveästi tiedä. Kannattaako auto vaan suosiolla jättää välistä vai mitä tekisitte? Tuntuu olevan noin pari tonnia edullisempi kuin muut vastaavat.
 
Mitä mieltä täällä on fiksummat. Katselen tässä 2014 vuoden autoa. Historiatiedoista löytyi tieto, että auto on "Vaurioituneena poistettu 09/2017 - 01/2018.
Ja ollut tosiaan vakuutusyhtiön omistuksessa tovin. Myyjä tästä kertoikin kyllä etukäteen, että heiltä löytyy vakuutusyhtiön laput mitä autoon on vaihdettu. Oli takapuskuria, konttia ja takavaloa.
Itse en näistä hirveästi tiedä. Kannattaako auto vaan suosiolla jättää välistä vai mitä tekisitte? Tuntuu olevan noin pari tonnia edullisempi kuin muut vastaavat.
Aikalailla riippuu että mitä on mennyt paskaksi ja mitä vaihdettu ja miten. Meillä on esim käyttöautona aiemmin lunastettu ja korjaamalla liikenteeseen palautettu 2012 vuosimallia oleva auto, jossa on kolarin seurauksena vaihdettu toisen puolen etulokari, etupuskuri, ajovalo ja konepelti. Ilmeisesti korjaushinta aikanaan tollaselle ranskalaiselle autolle on uusilla osilla ja maalauspajojen hinnoilla ollut liikaa ja joku jobbari on sitten romikselta etsinyt ehjät osat ja rempannut tuon auton. Eipä tuossa mitään valittamista ole ollut muuta kuin, ettei konepellissä tahdo lakkapinta kestää, eli siinä on varmaan vähän huonoilla kamoilla duunattu maalaus.

Peräpään mälleissä kannattaa olla tarkkana, ettei rempan yhteydessä ole jotain ruttuun menneitä takakylkiä korjailtu vähän sinne päin, koska noi eivät ole mitään irto-osaa ja paskalla korjauksella, esim lommot kitattu ja maalattu päälle tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan aika rujoa jälkeä, kun kitit pettää iän myötä. Jos on selvitty pelkillä pisteosien vaihdoilla, ei tuollaisessa pitäisi mitään kauhean ihmeellistä olla. Kannattaa ehkä auton hintaluokkaa vähän miettiä vaan. Meillä esim auton hinta siellä 2016-2017 nurkilla kun oli 4-5 vuoden ikäisenä 7 tonnin luokkaa kolarihistorian takia ja ajatuksena oli ajella autoa ns loppuun, niin ei niin hirveästi haitannut mahdollinen riski siitä, että jotain tollasia korjausmaalauksia tms joutuu jotenkin huoltamaan tai niiden vikoja sietämään jatkossa, kun autokin on nyt enää muutaman tonnin rassi.
 
Aikalailla riippuu että mitä on mennyt paskaksi ja mitä vaihdettu ja miten. Meillä on esim käyttöautona aiemmin lunastettu ja korjaamalla liikenteeseen palautettu 2012 vuosimallia oleva auto, jossa on kolarin seurauksena vaihdettu toisen puolen etulokari, etupuskuri, ajovalo ja konepelti. Ilmeisesti korjaushinta aikanaan tollaselle ranskalaiselle autolle on uusilla osilla ja maalauspajojen hinnoilla ollut liikaa ja joku jobbari on sitten romikselta etsinyt ehjät osat ja rempannut tuon auton. Eipä tuossa mitään valittamista ole ollut muuta kuin, ettei konepellissä tahdo lakkapinta kestää, eli siinä on varmaan vähän huonoilla kamoilla duunattu maalaus.

Peräpään mälleissä kannattaa olla tarkkana, ettei rempan yhteydessä ole jotain ruttuun menneitä takakylkiä korjailtu vähän sinne päin, koska noi eivät ole mitään irto-osaa ja paskalla korjauksella, esim lommot kitattu ja maalattu päälle tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan aika rujoa jälkeä, kun kitit pettää iän myötä. Jos on selvitty pelkillä pisteosien vaihdoilla, ei tuollaisessa pitäisi mitään kauhean ihmeellistä olla. Kannattaa ehkä auton hintaluokkaa vähän miettiä vaan. Meillä esim auton hinta siellä 2016-2017 nurkilla kun oli 4-5 vuoden ikäisenä 7 tonnin luokkaa kolarihistorian takia ja ajatuksena oli ajella autoa ns loppuun, niin ei niin hirveästi haitannut mahdollinen riski siitä, että jotain tollasia korjausmaalauksia tms joutuu jotenkin huoltamaan tai niiden vikoja sietämään jatkossa, kun autokin on nyt enää muutaman tonnin rassi.

Kyselin tästä vielä tarkempaa tietoa niin kertoivat:

"Vaihdettujen osien kokonaisprosentti 2%:

Takapuskuri 0,5%
Takavalo 0,5%
Takakansi 1%"

Tarkoituksena itsellä ajaa tuo auto todennäköisesti ns. loppuun. Jos olisi kylkiä korjailtu, eikö se pitäisi tuosta vakuutusyhtiön paperista selvitä?
Onko näissä kuinka todennäköistä että jotain oireilisi vielä näin 6 vuotta tuon peräänajon jälkeen?
 
Joo, ei noista vaihdettujen osien määrästä yksinomaan pysty sanomaan, että mitä kaikkea on ollut rutussa vielä noiden osien lisäksi. Todennäköisesti esim pakkeloitujen takalokareiden ruosteongelmat jne tulevat takuulla esiinkin vasta siellä vuosien päästä korjauksesta, joten on voinut pysyä 6 vuotta ihan hyvänä. Noissa peräpään mälleissä on toki se hyvää, että noissa yleensä on sitten romuna vaan niitä ympäröiviä peltejä, eli käytännössä missään runkopalkeissa tms ei voi olla vaurioita tai auto olisi todennäköisesti paalattu. Jos siis kestää sen ajatuksen, että jotain ruosteongelmia tms voi jatkossa tulla, kun ei tiedä että mitä kaikkea peltiä on maalailtu tai oiottu, niin eipä tuossa nyt oma turvallisuus vaarassa ole tuollaisella ajaa.

Parin tonnin hintaero on toki suhteellista, jos sulla on kyseessä 4 tonnin auto, joka olis 6 tonnia ehjänä niin aika hyvä kompensaatio, mutta jos auto maksaa 20 tonnia vs 22 tonnia, niin hyöty on aika surkean pieni.
 
Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.

Uuden auton kriteerit:
  • Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
  • Bensa
  • Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
  • Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
  • Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
  • Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
  • Ilmastointi pakollinen
  • Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
  • Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla :D Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.

Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.

Vähän puhdikkaammalla koneella kun etsii, niin valikoimaa on eniten :
  • Opel Astra 1.4 turbo, vm. 2014-18 (uusimmat yli 200 tkm ajettu)
  • Citroen C4 ja Peugeot 308 1.2 Puretech 130, useita vm. 2014-16 malleja 100-150 tkm ajettuna
  • Ford Focus 1,0 ecoboostia, lähinnä 2014-15, näissä monessa ajettu 150-200 tkm ja ilmeisesti 200 tkm tietämillä tulee isoa remonttia
Ford kallein, mutta ilmeisesti noista paras ajaa ja moottori suht luotettava, mutta moottori vissiin aika finaalissa 200 tkm kohdilla (tai vaatii ainakin isompaa remppaa)? Mites noi Opelit ja ranskikset? Varsinkin Citroeneista löytyi aika vähän tietoa (suomen sivustoilta), että onko ihan susia vai ei. Monessa paikassa tuota 1,2 Puretechiä kuitenkin ihan kehuttiin ominaisuuksien puolesta :hmm:
 
Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.

Uuden auton kriteerit:
  • Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
  • Bensa
  • Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
  • Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
  • Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
  • Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
  • Ilmastointi pakollinen
  • Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
  • Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla :D Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.

Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.

Vähän puhdikkaammalla koneella kun etsii, niin valikoimaa on eniten :
  • Opel Astra 1.4 turbo, vm. 2014-18 (uusimmat yli 200 tkm ajettu)
  • Citroen C4 ja Peugeot 308 1.2 Puretech 130, useita vm. 2014-16 malleja 100-150 tkm ajettuna
  • Ford Focus 1,0 ecoboostia, lähinnä 2014-15, näissä monessa ajettu 150-200 tkm ja ilmeisesti 200 tkm tietämillä tulee isoa remonttia
Ford kallein, mutta ilmeisesti noista paras ajaa ja moottori suht luotettava, mutta moottori vissiin aika finaalissa 200 tkm kohdilla (tai vaatii ainakin isompaa remppaa)? Mites noi Opelit ja ranskikset? Varsinkin Citroeneista löytyi aika vähän tietoa (suomen sivustoilta), että onko ihan susia vai ei. Monessa paikassa tuota 1,2 Puretechiä kuitenkin ihan kehuttiin ominaisuuksien puolesta :hmm:
Omasta Peugeot 5008 -18 77tkm Puretechistä vaihdettu takuuseen hihna romppeineen ja nyt takaisinkutsussa uudestaan, toki kiristäjän ja jonku muun jouduin 160€ itse maksamaan. Muuten varsin varsin suorituskykyinen kone että jos ei rekasta pääse ohi niin on kuskissa vikaa. Varautuu vaan hihnaremppaan mahdollisesti jopa 3 vuoden välein ja tulpat ennakkoon ostaa hanskalokeroon valmiiksi.

E: Onneksi mukavan halpoja tyyppivikoja sekä uusi hihna on vissiin paranneltu versio, ei ainakaan samalla osanumerolla ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.

Uuden auton kriteerit:
  • Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
  • Bensa
  • Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
  • Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
  • Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
  • Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
  • Ilmastointi pakollinen
  • Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
  • Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla :D Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.

Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.

Mä ostin juuri farkku Clion vm.2018 ajettu 40tkm 9250€, en usko että halvempaa käyttöautoa löytää, tilaa on parin aikuisen ja kolmen koiran käyttöön enemmän kuin tarpeeksi ja on meillä vielä isompikin auto jos tarvetta.

0,9 Tce on luotettava ketjukone, vie kesällä sen 5l/100km ja talvella litran enemmän, tehoa ei ole liikaa, toki 500€ sitä saa lisää, mutta peruskuntoisena vääntää alhaalta ja näissä alle satasen rajoituksissa tuollakaan ei jalkoihin jää. Muovia sisältä ja ohutta peltiä ulkoa ei ole hyvä yhdistelmä, mutta oikeilla renkailla niin kyllä tuolla ajaa pidempääkin matkaa ja perus ajettavuudessahan ei ole mitään vikaa.

Varusteet ei ole ihmeelliset, mutta se perus ilmastointi, sähkölasit ja navi näyttöineen sekä bluetooth yhteyksin puhelimeen löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Jättäisin väliin ellei ole touhutonneja riittävästi. Saman konsernin tuotteita, Neon, Caliber, Sebring... ollut tuttavilla ja aina jotain pientä tai isompaa laitettavaa.
Oon ajanut ~20 vuotta vanhoilla turbosaabeilla, pieni tai isompikin jatkuva laittaminen on tuttua.
 
Mun mielestä tollaisen kuuluisi olla takaveto, mutta ehkä mä oon vaan mä.
 
Yks helvetti kun on hyrsleriä ja mersua sekaisin, sama ohjelmistopuolella.
 
300c pohjautuu mersuun, mutta laatu on kuraa, ohjaamon kaikki muovit nitisee, syö niveliä.

Työkaverilla oli tuollainen ja koko ajan jotain ropaamista...
 
Millaisia kokemuksia ihmisillä on näistä?

Joo, tiedän että sisusta on ämpärimuovia jne.

Isännällä 300c ja sähköpenkki aivan rikki, onko väärällä raiteella vaiko mitä. Xenonien kanssa jotain hämminkiä ja toki dieselinä nyt jättänyt käynnistymättä viime viikolla.

Road presenseä toki edukkaammin vaikeampi muista kulkuneuvoista saada. En ole muuten ajanut kuin pari donitsia ohimennen kun kiskottiin reki lumen alta.

Itsekkin etäisesti harkinnut vastaavaa laitosta mutta kiitos polttoaineitten hinnannousujen tyytyminen oli kakkosautoon 1.4 kokoisella koneella.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 267
Viestejä
4 502 218
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom