Mikä auto minulle?

olikos täällä Clion omistajia, mites hyvin tuon farkku clion tavaratila riittää, mikä mahtaa olla pituus penkit kaadettuna kun ei oikein löydy netistä mitään tietoja? Onko tuo 0.9 tce janoisempi kuin VAG:n pikkukoneet?
 

Tuossa on aika pitkälti kaikki mitat autosta. Viisioviseen töpöperään menee (kenttäpelaajan) lätkäkassi heittämällä takakonttiin. Täysikokoinen sello pehmeässä kotelossaan ei mene vaan joutuu kaatamaan yhden penkin.

Kulutuksesta: ajotietokone näyttää nyt talvikulutukseksi 6,1 L/100km. Ajo 99% pätkäajoa pk-seudulla eikä auto ole lohkolämmittimen perässä juuri koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.
 
Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.
Nopeella nettiautohaulla tohon haarukkaan osuu farkkuja tyyliin kaikilta merkeiltä, avensista, passattia, focusta, fabiaa, meganea jne, ja sit on joku dacia logan mcv ja skoda roomster mitkä on tila-autokategoriassa, et kai tuolta voi valita merkin aikalailla omien mieltymysten mukaan, jos halutut speksit ei oo tuon kummemmat.
 
Nopeella nettiautohaulla tohon haarukkaan osuu farkkuja tyyliin kaikilta merkeiltä, avensista, passattia, focusta, fabiaa, meganea jne, ja sit on joku dacia logan mcv ja skoda roomster mitkä on tila-autokategoriassa, et kai tuolta voi valita merkin aikalailla omien mieltymysten mukaan, jos halutut speksit ei oo tuon kummemmat.

Juu, tätä olisi voinut täsmentää. Sikäli luotettava peli, että lähempänä 230-300 tuhatta olevankaan ei ihan loppu olisi. Ajoa tulisi noin 12 000 -15 000 km vuodessa. Lähinnä kaupunkiajelua ja kesäisin kahden alle kouluikäisen kanssa mökkiajelua, joka sitten vaatisi tehoiltaan myös vähän haastavampaakin olosuhdetta. Bensa pitäisi ehdottomasti olla!
 
Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.

Oma perverssi valintani halvaksi tila-autoksi olisi 2. korinen Renault Espace 2.0T koneella tai vielä mielummin Nissanin VQ35:sellä eli 3.5 litraisella V6:sella, joka löytyy myös 350Z:tan keulilta, se on tosin jonkin verran kalliimpi ja paljon hankalampi löytää.

Hyvä ja luotettava vaihtoehto olisi sitten Toyota Alphard, mutta tuohon saa laittaa muutaman tonnin lisää budjettiin, että saa kelvollisen.
 
On sitte äärimmäisen hintava huolto tuohon Espacen kuutoskoneeseen tehdä jakopään remmin vaihto, että sillä varaumalla. Turbollinen kakslitranen aika optimi.
 
Juu, tätä olisi voinut täsmentää. Sikäli luotettava peli, että lähempänä 230-300 tuhatta olevankaan ei ihan loppu olisi. Ajoa tulisi noin 12 000 -15 000 km vuodessa. Lähinnä kaupunkiajelua ja kesäisin kahden alle kouluikäisen kanssa mökkiajelua, joka sitten vaatisi tehoiltaan myös vähän haastavampaakin olosuhdetta. Bensa pitäisi ehdottomasti olla!
Itse en ainakaan luota että mikään downsizing-turbobensa olisi enää nuilla kilometreilllä luotettava. Eli joko ahtamattomalla konellaa oleva, tai sitten sitte 1.8+ turbokoneella. Volvo tai Saab olisi ainakin itselle vaihtoehtoja automaatin yleisyyden takia, toki nämä vie sitten polttoainettta reilusti. Ranskalaisilla saisi samaan rahaan uudempaa yleensä, mutta taitaa samat downsizing ongelmakoneet olla tuohon 2008-> vuosimalleista autoissa, varmaan joitain poikkeuksia on mutta itsellä ei ole niistä tietoa.

Sitten todennäköisesti manuaaleissa on nuihin aikoihin tullut kaksoismassavauhtipyörä, joka taitaa joka merkillä olla hajoava osa.

Edit. Ja sitten en luottaisi VAG konsernin 1.8 tai 2.0 TSI tai TFSI koneissin, mutta vanhempaan 1.8t luottaisin, kun olen sellaisen omistanutkin eikä ollut ongelmia.
 
On sitte äärimmäisen hintava huolto tuohon Espacen kuutoskoneeseen tehdä jakopään remmin vaihto, että sillä varaumalla. Turbollinen kakslitranen aika optimi.

Harrastepelihän tuollainen 3.5 litraisella V6:sella varustettu tilasämpylä on, ei tuollaista kukaan järjellä ajatellen osta, harrastepelille sallitaan sitten vähän korkeammat ylläpitokustannukset.
Tosin minä ostaisin tuollaisen VQ35 Espacen, jos tulisi sopiva yksilö vastaan, yhtä olin jo toissa syksynä lähdössä Örnsköldsvikistä hakemaan, mutta olin liian hidas ja joku ruotsalainen harrastaja ehti sen poimimaan talteen.

Puhtaasti käyttöpeliin tuo 2.0T on parempi kone ja yllättävän mukava ajella, mitä itselläni on siitä kokemuksia Grand Scenicin keulilta.
 
Jos jatketaan Toyota linjalla, niin tuosta tilaa ja äärimmäistä luotettavuutta, tai hiukan uudempaa luotettavuuden suuremmin kärsimättä.

Verso / Corolla Verso on yllättävän hyvä ja tilava matka-auto, kunhan ei odota siltä minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia tai elämyksiä.

Bensakoneessa on se hyvä puoli, etteivät niistä pala kansipahvit kuten käy 2.0 ja 2.2 D4D koneiden kanssa, tosin ajoissa tehty kansipahvin vaihto on yhden illan homma eikä tarvitse välttämättä edes plaanata kantta jos homman tekee heti kun höyryn tuprahtelu alkaa.

Mitään varsinaista vikaa tuollaisessa melkein 20 vuotta vanhassa Toyotassa ei ole, kunhan kori ei ruostu alta pois.

50 000 km ( 250 tkm - 300 tkm ) ehdin ajamaan työajoja tuollaisella 2.0 D4D Corolla Versolla, eikä siihen tarvinnut muuta tehdä kuin tankata, vaihtaa öljyjä ja laittaa uudet jarruhilppeet kiinni sekä uudet kumit alle.
Tosin kaverini, jolta auton ostin, oli vähän aiemmin vaihdattanut siihen uuden kiinteän vauhtipyörän kaksoismassan tilalle, samalla kytkin oli myös uusittu.
 
Näkyy mk7 Fiestoja jo saavan viiteenkin tonniin alta 200tkm ajettuina.
1,25-litraisella perskoneella ei tykki mutta normaalissa liikenteessä riittävä ja todella luotettava kone. Etsivä löytää automaattikylmästöinnillä ja vakkarilla eikä nuo Fordiksi ole kovin ruosteherkkiäkään. Ajettavuuden puolesta ei uskoisi noin pikkuautoksi.
Ei siinä kyllä ison auton lossimaisuutta saa millään esille.
 
Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.
Mondeo olisi todella tilava, suhteellisen luotettava ja melko edullinen korjata. Hieman ehkä vanhanaikainen verrattuna vaikka saman ikäluokan Passattiin (mondeo mm. usein mekaanisella virtalukolla ja sähköistä käsijarrua ei ole saanut rahallakaan tuon ikäsiin). Mondeo bensana 2.0 ketjukoneella. Toki mikään kovin taloudellinen tuo ei ole, mutta mukava kone ajaa taajama-ajoa. Maantiellä meinaa välitykset loppua "kesken". Jos diesel käy niin Mondeo 2.0 TDCI PSA-pohjaisella koneella on myös teknisesti melko luotettava, varsinkin manuaalina tai perinteisellä 6v Aisinin momentinmuunninlaatikolla. Sanoisin jopa paremmaksi kuin tuo 2.0 Duratec koska osa näistä Fordin 2.0 Durateceista tuntuu syövän öljyä, jollei ole jo männänrengasremonttia tehty.

Jos ei ajettavuudella ole mitään merkitystä vaan haetaan maksimaalista luotettavuutta niin ostaisin jonkun Toyota Avensiksen tai farkku Corollan jos siinä tilat riittää.

Jos luotettavuudella ei ole niinkään merkitystä vaan haet mukavaa ajettavuutta ja kohtuulliset ajokilsat ostettaessa, niin katselisin ranskalaisia, kuten Lagunaa tai C5:sta. Eivätkä nuokaan oikeasti ole käsittääkseni edes teknisesti mitenkään erityisen huonoja, ja esimerkiksi koreiltaan ovat yleensä varsin ruosteettomia.
 
Viimeksi muokattu:
Vanha auto lähtee keväällä myyntiin ja uutta tarvitsee tilalle.
  • 1. prioriteetti luotettavuus. Tiedän että auton omistaminen on aina riskipeliä ja tuurista kiinni, mutta edelliset Citroen ja Ford ovat olleet semmoisia saatanan pommeja että mielellään jotain lähtökohtaisesti luotettavampaa.
  • Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
  • Vuosimalli mielellään väh. n. 2013 ->
  • Bensiini ja automaatti
  • Mielellään farmari tai iso viistoperä. Pieni lapsi + koiraa jne. pitäisi mahtua.
  • Pieni kulutus
  • Ilmastointi pakollinen. Muut lisävarusteet tietty kivoja.
  • Käyttö melko vähäistä, kilsoja vuodessa ihan max. 10k.

Vähän koittanut katsella ja näistä löytynyt joitain ihan äkkiseltään hyviltä näyttäviä:

- Volkswagen Golf
- Toyota Auris(näissä vähän hinnat karkaa, mutta toisaalta luotettavuudesta valmis maksamaan)
- Honda Civic/Accord

Mitä mieltä?

Edit:
Kaivoin Traficomin sivuilta dataa noista katsastustilastoista hylkyprosenttia, joka nyt tietenkään ei kaikkea kerro aina vikaisuudesta, mutta kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa? Nämä toki vain vuodelta 2021, en jaksa alkaa kaivamaan aikaisempia vuosia.

Vuosimallit 2013-2015 hylkyprosentti ja yleisin hylkysyy.
Honda Accord 5% / Ei mainittu
Honda Civic 4% / Käyttöjarru
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet
Volkswagen Golf 6,7% Jousitus ja iskunvaimennus & Käyttöjarru

Vertailun vuoksi nykyinen Ford 10,7% / Jousitus ja iskunvaimennus

Jos haluaa luotettavan automaatin noilla kriteereillä niin Toyota hybridin eCVT on luotettavin, sitten jos haluaa huoletonta ajoa niin toyotalla on Relax takuu 10v ja 200tkm asti, mutta hinnat karkaa...

Sitten jos ottaa vaikka manuaalina, niin itse hommasin juuri 2018 clio farkun 42tkm ajettuna 9250€:lla. Tuo 0,9 Tce ei mikään voimapesä ole, mutta menee 5-5,5l kulutuksella ja pomminvarma kone ja pärjää arkiliikenteessä helposti, takakontti on hämmästyttävän iso, samaa kokoluokkaa kuin auriksessa (kun ottaa välipohjan pois käytöstä).

Alustan nivelet on ainoa heikko paikka, mutta korjaaminen on halpaa. Huollot ja vakuutukset on edulliset. Takapenkillä isofixit valmiina, perusauto ilman mitään luxusta...
 
olikos täällä Clion omistajia, mites hyvin tuon farkku clion tavaratila riittää, mikä mahtaa olla pituus penkit kaadettuna kun ei oikein löydy netistä mitään tietoja? Onko tuo 0.9 tce janoisempi kuin VAG:n pikkukoneet?

1,56m näyttää mittanauha mun penkin säädöillä, 10cm lyhenee jos siirtää penkin täysin taakse, tuo kone vie sen 5-6l välillä tässä perus kehä ajossa.

Meillä kolme koiraa menee tuonne konttiin väljästi ja kun tuo välipohja on pois niin takakontin verhoon asti litroja on 510

20230307_133023.jpg
 
Mitä mieltä täällä on fiksummat. Katselen tässä 2014 vuoden autoa. Historiatiedoista löytyi tieto, että auto on "Vaurioituneena poistettu 09/2017 - 01/2018.
Ja ollut tosiaan vakuutusyhtiön omistuksessa tovin. Myyjä tästä kertoikin kyllä etukäteen, että heiltä löytyy vakuutusyhtiön laput mitä autoon on vaihdettu. Oli takapuskuria, konttia ja takavaloa.
Itse en näistä hirveästi tiedä. Kannattaako auto vaan suosiolla jättää välistä vai mitä tekisitte? Tuntuu olevan noin pari tonnia edullisempi kuin muut vastaavat.
Aikalailla riippuu että mitä on mennyt paskaksi ja mitä vaihdettu ja miten. Meillä on esim käyttöautona aiemmin lunastettu ja korjaamalla liikenteeseen palautettu 2012 vuosimallia oleva auto, jossa on kolarin seurauksena vaihdettu toisen puolen etulokari, etupuskuri, ajovalo ja konepelti. Ilmeisesti korjaushinta aikanaan tollaselle ranskalaiselle autolle on uusilla osilla ja maalauspajojen hinnoilla ollut liikaa ja joku jobbari on sitten romikselta etsinyt ehjät osat ja rempannut tuon auton. Eipä tuossa mitään valittamista ole ollut muuta kuin, ettei konepellissä tahdo lakkapinta kestää, eli siinä on varmaan vähän huonoilla kamoilla duunattu maalaus.

Peräpään mälleissä kannattaa olla tarkkana, ettei rempan yhteydessä ole jotain ruttuun menneitä takakylkiä korjailtu vähän sinne päin, koska noi eivät ole mitään irto-osaa ja paskalla korjauksella, esim lommot kitattu ja maalattu päälle tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan aika rujoa jälkeä, kun kitit pettää iän myötä. Jos on selvitty pelkillä pisteosien vaihdoilla, ei tuollaisessa pitäisi mitään kauhean ihmeellistä olla. Kannattaa ehkä auton hintaluokkaa vähän miettiä vaan. Meillä esim auton hinta siellä 2016-2017 nurkilla kun oli 4-5 vuoden ikäisenä 7 tonnin luokkaa kolarihistorian takia ja ajatuksena oli ajella autoa ns loppuun, niin ei niin hirveästi haitannut mahdollinen riski siitä, että jotain tollasia korjausmaalauksia tms joutuu jotenkin huoltamaan tai niiden vikoja sietämään jatkossa, kun autokin on nyt enää muutaman tonnin rassi.
 
Joo, ei noista vaihdettujen osien määrästä yksinomaan pysty sanomaan, että mitä kaikkea on ollut rutussa vielä noiden osien lisäksi. Todennäköisesti esim pakkeloitujen takalokareiden ruosteongelmat jne tulevat takuulla esiinkin vasta siellä vuosien päästä korjauksesta, joten on voinut pysyä 6 vuotta ihan hyvänä. Noissa peräpään mälleissä on toki se hyvää, että noissa yleensä on sitten romuna vaan niitä ympäröiviä peltejä, eli käytännössä missään runkopalkeissa tms ei voi olla vaurioita tai auto olisi todennäköisesti paalattu. Jos siis kestää sen ajatuksen, että jotain ruosteongelmia tms voi jatkossa tulla, kun ei tiedä että mitä kaikkea peltiä on maalailtu tai oiottu, niin eipä tuossa nyt oma turvallisuus vaarassa ole tuollaisella ajaa.

Parin tonnin hintaero on toki suhteellista, jos sulla on kyseessä 4 tonnin auto, joka olis 6 tonnia ehjänä niin aika hyvä kompensaatio, mutta jos auto maksaa 20 tonnia vs 22 tonnia, niin hyöty on aika surkean pieni.
 
Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.

Uuden auton kriteerit:
  • Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
  • Bensa
  • Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
  • Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
  • Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
  • Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
  • Ilmastointi pakollinen
  • Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
  • Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla :D Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.

Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.

Vähän puhdikkaammalla koneella kun etsii, niin valikoimaa on eniten :
  • Opel Astra 1.4 turbo, vm. 2014-18 (uusimmat yli 200 tkm ajettu)
  • Citroen C4 ja Peugeot 308 1.2 Puretech 130, useita vm. 2014-16 malleja 100-150 tkm ajettuna
  • Ford Focus 1,0 ecoboostia, lähinnä 2014-15, näissä monessa ajettu 150-200 tkm ja ilmeisesti 200 tkm tietämillä tulee isoa remonttia
Ford kallein, mutta ilmeisesti noista paras ajaa ja moottori suht luotettava, mutta moottori vissiin aika finaalissa 200 tkm kohdilla (tai vaatii ainakin isompaa remppaa)? Mites noi Opelit ja ranskikset? Varsinkin Citroeneista löytyi aika vähän tietoa (suomen sivustoilta), että onko ihan susia vai ei. Monessa paikassa tuota 1,2 Puretechiä kuitenkin ihan kehuttiin ominaisuuksien puolesta :hmm:
 
Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.

Uuden auton kriteerit:
  • Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
  • Bensa
  • Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
  • Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
  • Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
  • Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
  • Ilmastointi pakollinen
  • Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
  • Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla :D Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.

Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.

Vähän puhdikkaammalla koneella kun etsii, niin valikoimaa on eniten :
  • Opel Astra 1.4 turbo, vm. 2014-18 (uusimmat yli 200 tkm ajettu)
  • Citroen C4 ja Peugeot 308 1.2 Puretech 130, useita vm. 2014-16 malleja 100-150 tkm ajettuna
  • Ford Focus 1,0 ecoboostia, lähinnä 2014-15, näissä monessa ajettu 150-200 tkm ja ilmeisesti 200 tkm tietämillä tulee isoa remonttia
Ford kallein, mutta ilmeisesti noista paras ajaa ja moottori suht luotettava, mutta moottori vissiin aika finaalissa 200 tkm kohdilla (tai vaatii ainakin isompaa remppaa)? Mites noi Opelit ja ranskikset? Varsinkin Citroeneista löytyi aika vähän tietoa (suomen sivustoilta), että onko ihan susia vai ei. Monessa paikassa tuota 1,2 Puretechiä kuitenkin ihan kehuttiin ominaisuuksien puolesta :hmm:
Omasta Peugeot 5008 -18 77tkm Puretechistä vaihdettu takuuseen hihna romppeineen ja nyt takaisinkutsussa uudestaan, toki kiristäjän ja jonku muun jouduin 160€ itse maksamaan. Muuten varsin varsin suorituskykyinen kone että jos ei rekasta pääse ohi niin on kuskissa vikaa. Varautuu vaan hihnaremppaan mahdollisesti jopa 3 vuoden välein ja tulpat ennakkoon ostaa hanskalokeroon valmiiksi.

E: Onneksi mukavan halpoja tyyppivikoja sekä uusi hihna on vissiin paranneltu versio, ei ainakaan samalla osanumerolla ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.

Uuden auton kriteerit:
  • Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
  • Bensa
  • Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
  • Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
  • Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
  • Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
  • Ilmastointi pakollinen
  • Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
  • Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla :D Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.

Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.

Mä ostin juuri farkku Clion vm.2018 ajettu 40tkm 9250€, en usko että halvempaa käyttöautoa löytää, tilaa on parin aikuisen ja kolmen koiran käyttöön enemmän kuin tarpeeksi ja on meillä vielä isompikin auto jos tarvetta.

0,9 Tce on luotettava ketjukone, vie kesällä sen 5l/100km ja talvella litran enemmän, tehoa ei ole liikaa, toki 500€ sitä saa lisää, mutta peruskuntoisena vääntää alhaalta ja näissä alle satasen rajoituksissa tuollakaan ei jalkoihin jää. Muovia sisältä ja ohutta peltiä ulkoa ei ole hyvä yhdistelmä, mutta oikeilla renkailla niin kyllä tuolla ajaa pidempääkin matkaa ja perus ajettavuudessahan ei ole mitään vikaa.

Varusteet ei ole ihmeelliset, mutta se perus ilmastointi, sähkölasit ja navi näyttöineen sekä bluetooth yhteyksin puhelimeen löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Jättäisin väliin ellei ole touhutonneja riittävästi. Saman konsernin tuotteita, Neon, Caliber, Sebring... ollut tuttavilla ja aina jotain pientä tai isompaa laitettavaa.
Oon ajanut ~20 vuotta vanhoilla turbosaabeilla, pieni tai isompikin jatkuva laittaminen on tuttua.
 
Mun mielestä tollaisen kuuluisi olla takaveto, mutta ehkä mä oon vaan mä.
 
Yks helvetti kun on hyrsleriä ja mersua sekaisin, sama ohjelmistopuolella.
 
300c pohjautuu mersuun, mutta laatu on kuraa, ohjaamon kaikki muovit nitisee, syö niveliä.

Työkaverilla oli tuollainen ja koko ajan jotain ropaamista...
 
Millaisia kokemuksia ihmisillä on näistä?

Joo, tiedän että sisusta on ämpärimuovia jne.

Isännällä 300c ja sähköpenkki aivan rikki, onko väärällä raiteella vaiko mitä. Xenonien kanssa jotain hämminkiä ja toki dieselinä nyt jättänyt käynnistymättä viime viikolla.

Road presenseä toki edukkaammin vaikeampi muista kulkuneuvoista saada. En ole muuten ajanut kuin pari donitsia ohimennen kun kiskottiin reki lumen alta.

Itsekkin etäisesti harkinnut vastaavaa laitosta mutta kiitos polttoaineitten hinnannousujen tyytyminen oli kakkosautoon 1.4 kokoisella koneella.
 
Viimeksi muokattu:
eikai tuollainen 8l/100km kuluttava dieselauto oikein ole enää järkivalinta, siinä lienee aika kovat verot vielä kaiken muun kulun lisäksi. Ehkä halvemmaksi tulee bensa kone jollain etanolisarjalla tms. jos tolla raisleria välttämättä haluaa. Kyllä nuo moparin tekeleet 90-20 lukujen taitteesta taitaa jäädä historiaan todella epäluotettavina romuina valitettavasti.
 
Mä oon vajaat kolme vuotta päästellyt Nissan Maximalla ja vaikka se on ollut tosi luotettava (IMM taitaa olla ainoa ei-kuluva osa mikä on vaihdettu), se on äärimmäisen tylsä auto. Siinä ei vain ole niin yhtään mitään mielenkiintoista.

Tuollainen hemi-kasilla ja nelivedolla oleva valmiiksi chopatun näköinen gangstamobiili toisi jotain jännitystä elämään. Mm. pääseekö perille asti jos lähikauppaan lähtee.
 
Mä oon vajaat kolme vuotta päästellyt Nissan Maximalla ja vaikka se on ollut tosi luotettava (IMM taitaa olla ainoa ei-kuluva osa mikä on vaihdettu), se on äärimmäisen tylsä auto. Siinä ei vain ole niin yhtään mitään mielenkiintoista.

Tuollainen hemi-kasilla ja nelivedolla oleva valmiiksi chopatun näköinen gangstamobiili toisi jotain jännitystä elämään. Mm. pääseekö perille asti jos lähikauppaan lähtee.

Jos uusin katsastustilasto kertoo 300C:n laadusta, niin keskimääräistä heikompi on: hylkäys 51,9% varmuudella (keskiarvo 27,8%). Voi toki olla, että viat eivät näy tai jätä tien päälle katsastuksen välissä, esim. kulunut alusta.
Äärimmäisen tylsät autot ovat usein niitä luotettavimpia.
 
Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.

Uuden auton kriteerit:
  • Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
  • Bensa
  • Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
  • Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
  • Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
  • Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
  • Ilmastointi pakollinen
  • Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
  • Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla :D Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.

Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.

Vähän puhdikkaammalla koneella kun etsii, niin valikoimaa on eniten :
  • Opel Astra 1.4 turbo, vm. 2014-18 (uusimmat yli 200 tkm ajettu)
  • Citroen C4 ja Peugeot 308 1.2 Puretech 130, useita vm. 2014-16 malleja 100-150 tkm ajettuna
  • Ford Focus 1,0 ecoboostia, lähinnä 2014-15, näissä monessa ajettu 150-200 tkm ja ilmeisesti 200 tkm tietämillä tulee isoa remonttia
Ford kallein, mutta ilmeisesti noista paras ajaa ja moottori suht luotettava, mutta moottori vissiin aika finaalissa 200 tkm kohdilla (tai vaatii ainakin isompaa remppaa)? Mites noi Opelit ja ranskikset? Varsinkin Citroeneista löytyi aika vähän tietoa (suomen sivustoilta), että onko ihan susia vai ei. Monessa paikassa tuota 1,2 Puretechiä kuitenkin ihan kehuttiin ominaisuuksien puolesta :hmm:
Clioa tuossa aiemmin suositeltiinkin ja sellaista varmaan käyn koeajamassa. Vertailun vuoksi vois käydä jotain muutakin kokeilemassa, niin missä maineessa tuollaiset kolmos-koppaiset focukset on tällä foorumilla? Tarkemmin 1.0 (125 hp) ecoboostilla. Noita näyttäisi saavan omaan budjettiin menevänä 2014-2016 vuosimallia ja 100-160 tkm ajettuna. Ulkonäkö miellyttäisi silmää ja ovat kehuttuja monissa arvosteluissa.

Googlettelun perusteella jakohihnaremppa on ehdottomasti tehtävä tuon ikäiseen autoon ja on hintava remontti. Nopealla selailulla löytyisi kuitenkin myös yksilöitä, mihin tuo remppa on vastikään tehty, niin millaista luotettavuutta tuollaiselta 150 tkm ajetulta 7-9 vuotta vanhalta focukselta voisi yleisesti odottaa? Onko alusta ja kori hyvin aikaa kestäviä? Entä sähköosat?
 
Millaisia kokemuksia ihmisillä on näistä?

Joo, tiedän että sisusta on ämpärimuovia jne.


Yhdellä tutulla oli vielä viime vuonna tuollainen 300C vuodelta 2007, tosin tylsä takaveto diesel.

Palveli ensin hänellä taksina ja varataksina vuodet 2007-2018, jolloin mittariin kertyi kiitettävät 700 000 kilometriä.
Tuon jälkeen oli vielä pari vuotta kakkosautona, mutta jäi koronan takia seisomaan, eikä mennyt enää viime vuoden lopulla leimasta läpi, kun parin vuoden seisominen oli hapattanut lähes kaikki sähköt ( mm. abs boksi oli täyttynyt vedellä ) ja takakaarien sekä helmojen korroosio oli edennyt melko pitkälle.

Kuitenkin tuosta joku maksoi 1300 €, vaikka metrejä oli mittarissa yli 750 000 ja montaa täysin ehjää osaa autossa ei enää ollut, eniten arvoa oli varmaan 18" vanteilla ja melkein uusilla renkailla.

Ihme lulla tuo oli ajaa aina, niin uutena kuin 700 000 ajettuna ja alustanosia sekä jarruja tuo söi kuin leipää.
Muutenkin sähköissä oli melko paljon vikoja ja tuohon yksilöön vaihdettiin useampia eri ohjausmoduuleita Autokeskuksella ensimmäisen viiden-kuuden vuoden aikana.

Moottori, laatikko ja perähän tuossa oli puhtaasti mersua, eikä niissä ollut käytännössä mitään ongelmia, alustan osia oli lainattu paljon W210 eli Väyrys-mersusta, ja tämä kohonneen painon kanssa ei ollut mikään hyvä yhdistelmä keston tai ominaisuuksien kannalta.
 
Clioa tuossa aiemmin suositeltiinkin ja sellaista varmaan käyn koeajamassa. Vertailun vuoksi vois käydä jotain muutakin kokeilemassa, niin missä maineessa tuollaiset kolmos-koppaiset focukset on tällä foorumilla? Tarkemmin 1.0 (125 hp) ecoboostilla. Noita näyttäisi saavan omaan budjettiin menevänä 2014-2016 vuosimallia ja 100-160 tkm ajettuna. Ulkonäkö miellyttäisi silmää ja ovat kehuttuja monissa arvosteluissa.

Googlettelun perusteella jakohihnaremppa on ehdottomasti tehtävä tuon ikäiseen autoon ja on hintava remontti. Nopealla selailulla löytyisi kuitenkin myös yksilöitä, mihin tuo remppa on vastikään tehty, niin millaista luotettavuutta tuollaiselta 150 tkm ajetulta 7-9 vuotta vanhalta focukselta voisi yleisesti odottaa? Onko alusta ja kori hyvin aikaa kestäviä? Entä sähköosat?

Tuo öljyssä uiva jakohihna on sitten 100% tarkka oikeasta öljystä, väärällä öljyllä hihna murenee ja murut menee öljynkiertoon tukkien sen ja pahimmassa tapauksessa kone leikkaa kiinni tuon takia. Miedoimmillaankin tuo aiheuttaa mittavan remontin ja moottorin sisäpesun jos väärää öljyä laitettu...

Että haluaako ottaa riskin ja ostaa 10v vanhaa autoa mistä ei tiedä onko sinne aina laitettu oikeaa öljyä...




Toi oli yksi syy miksi itse en ostanut Foordia...
 
jos Clio on uitettu Espanjasta, onkohan niissä jotain eroja lämmityslaitteissa tai moottorissa, esim. huohottimethan jäätyili joskus pösöissä kun huohotuksesta puuttui lämmitys tms.
 
jos Clio on uitettu Espanjasta, onkohan niissä jotain eroja lämmityslaitteissa tai moottorissa, esim. huohottimethan jäätyili joskus pösöissä kun huohotuksesta puuttui lämmitys tms.

En osaa sanoa, mutta itse en ostaisi kerta mahdollisuus ongelmille olemassa...
 
jos Clio on uitettu Espanjasta, onkohan niissä jotain eroja lämmityslaitteissa tai moottorissa, esim. huohottimethan jäätyili joskus pösöissä kun huohotuksesta puuttui lämmitys tms.

En pitäisi merkityksellisenä, tärkeämpi kysymys; onko penkinlämmittimiä?
 
hyvä huomio, ne näyttää puuttuvan, ja tietenkin lohkolämmittimet loistaa myös poissaolollaan..
 
Miksi vaivautua kun Nordic varusteilla olevia on ihan riittämiin...
 
hyvä huomio, ne näyttää puuttuvan, ja tietenkin lohkolämmittimet loistaa myös poissaolollaan..
Lohkon nyt saa vielä jälkikäteen, mutta penkinlämmittimien asentaminen jälkikäteen on melkein mahdotonta, ainakin siististi tehtynä...
 
Täällä kun on tuota nelosClioa suositeltu TCe 0.9 motilla niin päteekö samat suosittelut 1st gen Capturiin? Muuten tuollainen Sport Tourer Clio kuulostaa hyvältä mutta jos Captur on periaatteessa sama laite isommalla maavaralla niin sopisi itselle paremmin.
 
Täällä kun on tuota nelosClioa suositeltu TCe 0.9 motilla niin päteekö samat suosittelut 1st gen Capturiin? Muuten tuollainen Sport Tourer Clio kuulostaa hyvältä mutta jos Captur on periaatteessa sama laite isommalla maavaralla niin sopisi itselle paremmin.

Sama auto, vain hieman korkeammalla maavaralla ja pienemmällä kontilla kuin farkku clio
 
Osaako joku Clion farkkuin perehtynyt kertoa, miksi 0.9 moottorilla on kahta eri päästöluokkaa: yksi 105g/km ja toinen 135g/km?
 
Osaako joku Clion farkkuin perehtynyt kertoa, miksi 0.9 moottorilla on kahta eri päästöluokkaa: yksi 105g/km ja toinen 135g/km?
Toisessa taitaa olla start&stop, toisessa ei. Jälkimmäisessä "isommat" päästöt (pelkkää pykälien kiertämistä kai tuo pitkälti on).
 
Osaako joku Clion farkkuin perehtynyt kertoa, miksi 0.9 moottorilla on kahta eri päästöluokkaa: yksi 105g/km ja toinen 135g/km?
Tuo 105 g/km kuulostaa liian pieneltä WLTP-lukemaksi, joten veikkaan sen olevan NEDC ja jälkimmäinen on WLTP. Ovatko käytettyjä ja eri vuosimallia?

Edit. Uusia saa vain pystyperänä. Noita 999-kuutioisia on kaksi versiota:

TCe 90, 116 - 132 g/km WLTP

TCe 90 X-Tronic, 128 - 145 g/km WLTP

Jälkimmäisessä on hiukkasloukku ja CVT.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 105 g/km kuulostaa liian pieneltä WLTP-lukemaksi, joten veikkaan sen olevan NEDC ja jälkimmäinen on WLTP. Ovatko käytettyjä ja eri vuosimallia?

Ihan sama vm, käyttöönottovuosi, moottorin koko & teho, mutta ilmeisesti S&S järjestelmä vaikuttaa tuohon mittaukseen, kuten @TommiZeliard tuossa vastaili. Yllättävän "paljon" co2 saivat tolla alas ottaen huomioon että S&S ole oikeasti mitään hyötyä taloudellisesti.
 
Ihan sama vm, käyttöönottovuosi, moottorin koko & teho, mutta ilmeisesti S&S järjestelmä vaikuttaa tuohon mittaukseen, kuten @TommiZeliard tuossa vastaili. Yllättävän "paljon" co2 saivat tolla alas ottaen huomioon että S&S ole oikeasti mitään hyötyä taloudellisesti.
Mikä vuosimalli kyseessä? Edelleen vaikea uskoa 105 WLTP ja toisaalta 135 NEDC olisi oudon korkea noin pienelle koneelle ja autolle, joten mielestäni pakko olla eri mittaustapa. Olisiko ensimmäinen 2018 pre syyskuu ja jälkimmäinen sen jälkeen?

Edit. Todennäköisesti liitteen jutusta kyse.

Edit 2. Jos oli tuosta kyse, niin ei ole paljon väliä kumman valitsee. Molemmat kuluttavat oikeasti saman verran polttoainetta. Vuotuinen ajoneuvovero on 131,40 €, kun päästöt 105 g/km (NEDC), ja 135,41 € kun päästöt 135 g/km (WLTP). Eroa huimat 4 €/a.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230317-233004.png
    Screenshot_20230317-233004.png
    349,7 KB · Luettu: 46
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
296 053
Viestejä
5 060 918
Jäsenet
81 019
Uusin jäsen
apustaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom