Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Nopeella nettiautohaulla tohon haarukkaan osuu farkkuja tyyliin kaikilta merkeiltä, avensista, passattia, focusta, fabiaa, meganea jne, ja sit on joku dacia logan mcv ja skoda roomster mitkä on tila-autokategoriassa, et kai tuolta voi valita merkin aikalailla omien mieltymysten mukaan, jos halutut speksit ei oo tuon kummemmat.Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.
Nopeella nettiautohaulla tohon haarukkaan osuu farkkuja tyyliin kaikilta merkeiltä, avensista, passattia, focusta, fabiaa, meganea jne, ja sit on joku dacia logan mcv ja skoda roomster mitkä on tila-autokategoriassa, et kai tuolta voi valita merkin aikalailla omien mieltymysten mukaan, jos halutut speksit ei oo tuon kummemmat.
Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.
Itse en ainakaan luota että mikään downsizing-turbobensa olisi enää nuilla kilometreilllä luotettava. Eli joko ahtamattomalla konellaa oleva, tai sitten sitte 1.8+ turbokoneella. Volvo tai Saab olisi ainakin itselle vaihtoehtoja automaatin yleisyyden takia, toki nämä vie sitten polttoainettta reilusti. Ranskalaisilla saisi samaan rahaan uudempaa yleensä, mutta taitaa samat downsizing ongelmakoneet olla tuohon 2008-> vuosimalleista autoissa, varmaan joitain poikkeuksia on mutta itsellä ei ole niistä tietoa.Juu, tätä olisi voinut täsmentää. Sikäli luotettava peli, että lähempänä 230-300 tuhatta olevankaan ei ihan loppu olisi. Ajoa tulisi noin 12 000 -15 000 km vuodessa. Lähinnä kaupunkiajelua ja kesäisin kahden alle kouluikäisen kanssa mökkiajelua, joka sitten vaatisi tehoiltaan myös vähän haastavampaakin olosuhdetta. Bensa pitäisi ehdottomasti olla!
On sitte äärimmäisen hintava huolto tuohon Espacen kuutoskoneeseen tehdä jakopään remmin vaihto, että sillä varaumalla. Turbollinen kakslitranen aika optimi.
Ei siinä kyllä ison auton lossimaisuutta saa millään esille.Näkyy mk7 Fiestoja jo saavan viiteenkin tonniin alta 200tkm ajettuina.
1,25-litraisella perskoneella ei tykki mutta normaalissa liikenteessä riittävä ja todella luotettava kone. Etsivä löytää automaattikylmästöinnillä ja vakkarilla eikä nuo Fordiksi ole kovin ruosteherkkiäkään. Ajettavuuden puolesta ei uskoisi noin pikkuautoksi.
Mondeo olisi todella tilava, suhteellisen luotettava ja melko edullinen korjata. Hieman ehkä vanhanaikainen verrattuna vaikka saman ikäluokan Passattiin (mondeo mm. usein mekaanisella virtalukolla ja sähköistä käsijarrua ei ole saanut rahallakaan tuon ikäsiin). Mondeo bensana 2.0 ketjukoneella. Toki mikään kovin taloudellinen tuo ei ole, mutta mukava kone ajaa taajama-ajoa. Maantiellä meinaa välitykset loppua "kesken". Jos diesel käy niin Mondeo 2.0 TDCI PSA-pohjaisella koneella on myös teknisesti melko luotettava, varsinkin manuaalina tai perinteisellä 6v Aisinin momentinmuunninlaatikolla. Sanoisin jopa paremmaksi kuin tuo 2.0 Duratec koska osa näistä Fordin 2.0 Durateceista tuntuu syövän öljyä, jollei ole jo männänrengasremonttia tehty.Jos 5000-6000€ sijoittaisi "kakkosautoksi" tilavan perhefarmarin/tila-auton bensakoneella, mitä lähtisi automiehet suosittelemaan täällä? VM, ehkä 2008 eteenpäin. Tavaratilaa saisi olla paljon.
Vanha auto lähtee keväällä myyntiin ja uutta tarvitsee tilalle.
- 1. prioriteetti luotettavuus. Tiedän että auton omistaminen on aina riskipeliä ja tuurista kiinni, mutta edelliset Citroen ja Ford ovat olleet semmoisia saatanan pommeja että mielellään jotain lähtökohtaisesti luotettavampaa.
- Hintaluokka 8 000€ - 12 000€
- Vuosimalli mielellään väh. n. 2013 ->
- Bensiini ja automaatti
- Mielellään farmari tai iso viistoperä. Pieni lapsi + koiraa jne. pitäisi mahtua.
- Pieni kulutus
- Ilmastointi pakollinen. Muut lisävarusteet tietty kivoja.
- Käyttö melko vähäistä, kilsoja vuodessa ihan max. 10k.
Vähän koittanut katsella ja näistä löytynyt joitain ihan äkkiseltään hyviltä näyttäviä:
- Volkswagen Golf
- Toyota Auris(näissä vähän hinnat karkaa, mutta toisaalta luotettavuudesta valmis maksamaan)
- Honda Civic/Accord
Mitä mieltä?
Edit:
Kaivoin Traficomin sivuilta dataa noista katsastustilastoista hylkyprosenttia, joka nyt tietenkään ei kaikkea kerro aina vikaisuudesta, mutta kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa? Nämä toki vain vuodelta 2021, en jaksa alkaa kaivamaan aikaisempia vuosia.
Vuosimallit 2013-2015 hylkyprosentti ja yleisin hylkysyy.
Honda Accord 5% / Ei mainittu
Honda Civic 4% / Käyttöjarru
Toyota Auris 3,6% / Renkaat ja vanteet
Volkswagen Golf 6,7% Jousitus ja iskunvaimennus & Käyttöjarru
Vertailun vuoksi nykyinen Ford 10,7% / Jousitus ja iskunvaimennus
olikos täällä Clion omistajia, mites hyvin tuon farkku clion tavaratila riittää, mikä mahtaa olla pituus penkit kaadettuna kun ei oikein löydy netistä mitään tietoja? Onko tuo 0.9 tce janoisempi kuin VAG:n pikkukoneet?
Aikalailla riippuu että mitä on mennyt paskaksi ja mitä vaihdettu ja miten. Meillä on esim käyttöautona aiemmin lunastettu ja korjaamalla liikenteeseen palautettu 2012 vuosimallia oleva auto, jossa on kolarin seurauksena vaihdettu toisen puolen etulokari, etupuskuri, ajovalo ja konepelti. Ilmeisesti korjaushinta aikanaan tollaselle ranskalaiselle autolle on uusilla osilla ja maalauspajojen hinnoilla ollut liikaa ja joku jobbari on sitten romikselta etsinyt ehjät osat ja rempannut tuon auton. Eipä tuossa mitään valittamista ole ollut muuta kuin, ettei konepellissä tahdo lakkapinta kestää, eli siinä on varmaan vähän huonoilla kamoilla duunattu maalaus.Mitä mieltä täällä on fiksummat. Katselen tässä 2014 vuoden autoa. Historiatiedoista löytyi tieto, että auto on "Vaurioituneena poistettu 09/2017 - 01/2018.
Ja ollut tosiaan vakuutusyhtiön omistuksessa tovin. Myyjä tästä kertoikin kyllä etukäteen, että heiltä löytyy vakuutusyhtiön laput mitä autoon on vaihdettu. Oli takapuskuria, konttia ja takavaloa.
Itse en näistä hirveästi tiedä. Kannattaako auto vaan suosiolla jättää välistä vai mitä tekisitte? Tuntuu olevan noin pari tonnia edullisempi kuin muut vastaavat.

Omasta Peugeot 5008 -18 77tkm Puretechistä vaihdettu takuuseen hihna romppeineen ja nyt takaisinkutsussa uudestaan, toki kiristäjän ja jonku muun jouduin 160€ itse maksamaan. Muuten varsin varsin suorituskykyinen kone että jos ei rekasta pääse ohi niin on kuskissa vikaa. Varautuu vaan hihnaremppaan mahdollisesti jopa 3 vuoden välein ja tulpat ennakkoon ostaa hanskalokeroon valmiiksi.Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.
Uuden auton kriteerit:
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla
- Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
- Bensa
- Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
- Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
- Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
- Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
- Ilmastointi pakollinen
- Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
- Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.
Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.
Vähän puhdikkaammalla koneella kun etsii, niin valikoimaa on eniten :
Ford kallein, mutta ilmeisesti noista paras ajaa ja moottori suht luotettava, mutta moottori vissiin aika finaalissa 200 tkm kohdilla (tai vaatii ainakin isompaa remppaa)? Mites noi Opelit ja ranskikset? Varsinkin Citroeneista löytyi aika vähän tietoa (suomen sivustoilta), että onko ihan susia vai ei. Monessa paikassa tuota 1,2 Puretechiä kuitenkin ihan kehuttiin ominaisuuksien puolesta
- Opel Astra 1.4 turbo, vm. 2014-18 (uusimmat yli 200 tkm ajettu)
- Citroen C4 ja Peugeot 308 1.2 Puretech 130, useita vm. 2014-16 malleja 100-150 tkm ajettuna
- Ford Focus 1,0 ecoboostia, lähinnä 2014-15, näissä monessa ajettu 150-200 tkm ja ilmeisesti 200 tkm tietämillä tulee isoa remonttia
![]()
Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.
Uuden auton kriteerit:
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla
- Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
- Bensa
- Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
- Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
- Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
- Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
- Ilmastointi pakollinen
- Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
- Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.
Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.
Millaisia kokemuksia ihmisillä on näistä?
Joo, tiedän että sisusta on ämpärimuovia jne.
Oon ajanut ~20 vuotta vanhoilla turbosaabeilla, pieni tai isompikin jatkuva laittaminen on tuttua.Jättäisin väliin ellei ole touhutonneja riittävästi. Saman konsernin tuotteita, Neon, Caliber, Sebring... ollut tuttavilla ja aina jotain pientä tai isompaa laitettavaa.
Käyttiksen on ihan hyvä olla neliveto, etenkin kun asuu maalla.Mun mielestä tollaisen kuuluisi olla takaveto, mutta ehkä mä oon vaan mä.
Isännällä 300c ja sähköpenkki aivan rikki, onko väärällä raiteella vaiko mitä. Xenonien kanssa jotain hämminkiä ja toki dieselinä nyt jättänyt käynnistymättä viime viikolla.Millaisia kokemuksia ihmisillä on näistä?
Joo, tiedän että sisusta on ämpärimuovia jne.
Mä oon vajaat kolme vuotta päästellyt Nissan Maximalla ja vaikka se on ollut tosi luotettava (IMM taitaa olla ainoa ei-kuluva osa mikä on vaihdettu), se on äärimmäisen tylsä auto. Siinä ei vain ole niin yhtään mitään mielenkiintoista.
Tuollainen hemi-kasilla ja nelivedolla oleva valmiiksi chopatun näköinen gangstamobiili toisi jotain jännitystä elämään. Mm. pääseekö perille asti jos lähikauppaan lähtee.
Clioa tuossa aiemmin suositeltiinkin ja sellaista varmaan käyn koeajamassa. Vertailun vuoksi vois käydä jotain muutakin kokeilemassa, niin missä maineessa tuollaiset kolmos-koppaiset focukset on tällä foorumilla? Tarkemmin 1.0 (125 hp) ecoboostilla. Noita näyttäisi saavan omaan budjettiin menevänä 2014-2016 vuosimallia ja 100-160 tkm ajettuna. Ulkonäkö miellyttäisi silmää ja ovat kehuttuja monissa arvosteluissa.Nykyinen Kia Ceed alkanut osoittamaan sen verran pahoja ikääntymisen merkkejä, että uuden auton hankintaa vahvasti harkinnut. Eikä tuo diesel-auto enää nykyisillä polttoaineen hinnoilla ole mitenkään kannattava omiin ajoihin.
Uuden auton kriteerit:
En ole vielä päättänyt kuinka tylsä auto saa olla
- Budjetti 5-10k€, riippuen nyt vähän kuin paljon tuollaisesta vm. 2010 1.6 CRDI Kia Ceedistä saa vaihdossa/myydessä.
- Bensa
- Viistoperä tai pieni farmari, nykyinen farmari Kia vähän turhan iso
- Mitä uudempi sen parempi, mutta vähintään 2014 →
- Kilometrit suhteessa yleiseen luotettavuuteen, toiveena, ettei nyt ihan heti tarvisi olla mitään isompaa remonttia tekemässä
- Manuaali, ellei sit saa luotettavaa automaattia
- Ilmastointi pakollinen
- Plussaa jos on suht bensapihi ja pienet verot
- Suorituskykyä vähintään sen verran, että kulkee motarilla järkevästi ja rekasta pääsee ohi
Kia oli kyllä niin harmaan tylsä perusauto, että huonommaksi tuskin enää päästään (muulla kuin jollain tuhnulla vaparibensalla), muttei budjetti riitä mihinkään järkevään sporttimalliinkaan.
Tylsänä järkivaihtoehtona miettinyt ketjussa jo useaan otteeseen mainittua Renault Clioa farmarina, noita näyttäisi saavana 2016-2019 malleja alta kymppitonnin ja todella järkevillä kilometreillä. Ilmeisesti myös ihan luotettavia, mutta millä tienoilla noilla tulee isommat huoltokirjan mukaiset remontit? Vai voisiko olettaa, että jollain vm. 2018 ja 70 tkm ajetulla cliolla ajelisi seuraavat pari vuotta (10 tkm / vuosi) ihan perushuolloilla? Muovinen tuo on sisältä, mutta siihen on jo Kian kanssa tottunut. Pitääpä käydä lähiaikoina koeajolla, niin saa vähän tuntumaa millainen kulkine tuo on. Tuskin mitään elämyksiä antaa, mutta hinta-laatusuhteeltaan voisi olla ihan hyvä paketti.
Vähän puhdikkaammalla koneella kun etsii, niin valikoimaa on eniten :
Ford kallein, mutta ilmeisesti noista paras ajaa ja moottori suht luotettava, mutta moottori vissiin aika finaalissa 200 tkm kohdilla (tai vaatii ainakin isompaa remppaa)? Mites noi Opelit ja ranskikset? Varsinkin Citroeneista löytyi aika vähän tietoa (suomen sivustoilta), että onko ihan susia vai ei. Monessa paikassa tuota 1,2 Puretechiä kuitenkin ihan kehuttiin ominaisuuksien puolesta
- Opel Astra 1.4 turbo, vm. 2014-18 (uusimmat yli 200 tkm ajettu)
- Citroen C4 ja Peugeot 308 1.2 Puretech 130, useita vm. 2014-16 malleja 100-150 tkm ajettuna
- Ford Focus 1,0 ecoboostia, lähinnä 2014-15, näissä monessa ajettu 150-200 tkm ja ilmeisesti 200 tkm tietämillä tulee isoa remonttia
![]()
Millaisia kokemuksia ihmisillä on näistä?
Joo, tiedän että sisusta on ämpärimuovia jne.
Clioa tuossa aiemmin suositeltiinkin ja sellaista varmaan käyn koeajamassa. Vertailun vuoksi vois käydä jotain muutakin kokeilemassa, niin missä maineessa tuollaiset kolmos-koppaiset focukset on tällä foorumilla? Tarkemmin 1.0 (125 hp) ecoboostilla. Noita näyttäisi saavan omaan budjettiin menevänä 2014-2016 vuosimallia ja 100-160 tkm ajettuna. Ulkonäkö miellyttäisi silmää ja ovat kehuttuja monissa arvosteluissa.
Googlettelun perusteella jakohihnaremppa on ehdottomasti tehtävä tuon ikäiseen autoon ja on hintava remontti. Nopealla selailulla löytyisi kuitenkin myös yksilöitä, mihin tuo remppa on vastikään tehty, niin millaista luotettavuutta tuollaiselta 150 tkm ajetulta 7-9 vuotta vanhalta focukselta voisi yleisesti odottaa? Onko alusta ja kori hyvin aikaa kestäviä? Entä sähköosat?
jos Clio on uitettu Espanjasta, onkohan niissä jotain eroja lämmityslaitteissa tai moottorissa, esim. huohottimethan jäätyili joskus pösöissä kun huohotuksesta puuttui lämmitys tms.
jos Clio on uitettu Espanjasta, onkohan niissä jotain eroja lämmityslaitteissa tai moottorissa, esim. huohottimethan jäätyili joskus pösöissä kun huohotuksesta puuttui lämmitys tms.
Lohkon nyt saa vielä jälkikäteen, mutta penkinlämmittimien asentaminen jälkikäteen on melkein mahdotonta, ainakin siististi tehtynä...hyvä huomio, ne näyttää puuttuvan, ja tietenkin lohkolämmittimet loistaa myös poissaolollaan..
Jos pääasiassa yksin ajelee, niin tyytyisin tällaiseen ratkaisuun.penkinlämmittimien asentaminen jälkikäteen on melkein mahdotonta, ainakin siististi tehtynä...
Juu ei

Täällä kun on tuota nelosClioa suositeltu TCe 0.9 motilla niin päteekö samat suosittelut 1st gen Capturiin? Muuten tuollainen Sport Tourer Clio kuulostaa hyvältä mutta jos Captur on periaatteessa sama laite isommalla maavaralla niin sopisi itselle paremmin.
Toisessa taitaa olla start&stop, toisessa ei. Jälkimmäisessä "isommat" päästöt (pelkkää pykälien kiertämistä kai tuo pitkälti on).Osaako joku Clion farkkuin perehtynyt kertoa, miksi 0.9 moottorilla on kahta eri päästöluokkaa: yksi 105g/km ja toinen 135g/km?
Tuo 105 g/km kuulostaa liian pieneltä WLTP-lukemaksi, joten veikkaan sen olevan NEDC ja jälkimmäinen on WLTP. Ovatko käytettyjä ja eri vuosimallia?Osaako joku Clion farkkuin perehtynyt kertoa, miksi 0.9 moottorilla on kahta eri päästöluokkaa: yksi 105g/km ja toinen 135g/km?
Tuo 105 g/km kuulostaa liian pieneltä WLTP-lukemaksi, joten veikkaan sen olevan NEDC ja jälkimmäinen on WLTP. Ovatko käytettyjä ja eri vuosimallia?
Mikä vuosimalli kyseessä? Edelleen vaikea uskoa 105 WLTP ja toisaalta 135 NEDC olisi oudon korkea noin pienelle koneelle ja autolle, joten mielestäni pakko olla eri mittaustapa. Olisiko ensimmäinen 2018 pre syyskuu ja jälkimmäinen sen jälkeen?Ihan sama vm, käyttöönottovuosi, moottorin koko & teho, mutta ilmeisesti S&S järjestelmä vaikuttaa tuohon mittaukseen, kuten @TommiZeliard tuossa vastaili. Yllättävän "paljon" co2 saivat tolla alas ottaen huomioon että S&S ole oikeasti mitään hyötyä taloudellisesti.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.