Mikä auto minulle?

Kona on sitte pieni jos enemmän kuin kahta ihmistä pitää kuljettaa, sen sisarus Kian suvusta on parempi.
 
Hiihtoreissujen lisäksi toivoisin autolta premium tunnetta (sisustus, penkit ja muoviosat) , hiljaisuutta ja hyvää äänentoistoa (6.1). Kotilaturini tukee 11kw ac.
Budjettia on mahdollista nostaa max 40k€ saakka ja auto olisi kiva saada heti eikä huomenna.

Katselin, että Kona voisi sopia itselle, mitä mietteitä tästä tuontiautosta tai onko ehdottaa muuta vastaavaa?

2019 vuosimallin Konassa ei pitäisi olla 11kW sisäistä laturia. Kannattaa varmistaa, jos sen haluaa.

En tiedä, onko tässäkään 11kW, mutta vastaava vaihtoehto kuitenkin:

Tuosta löytyy ilmeisesti etähallintakin. Suomi-versioihin se tuli vasta vm2021.
 
Hiihtoreissujen lisäksi toivoisin autolta premium tunnetta (sisustus, penkit ja muoviosat) , hiljaisuutta ja hyvää äänentoistoa (6.1). Kotilaturini tukee 11kw ac.
Budjettia on mahdollista nostaa max 40k€ saakka ja auto olisi kiva saada heti eikä huomenna.

Katselin, että Kona voisi sopia itselle, mitä mietteitä tästä tuontiautosta tai onko ehdottaa muuta vastaavaa?
En valitettavasti osaa sanoa meluista tai sisätiloista. Olen ajanut vain Miillä, Leafilla (en liikenteessä), ID.4 GTX:llä, Model S 85:llä, Jaguar I-Pacella. Ainoastaan Jaguar tuntui Premiumilta. GTX oli suurin pettymys ikinä odotuksiin nähden. Hintaa noin 60k ja jousitusmukavuus hidastetöyssyissä hävisi Miille (14") hieman ja Aurikselle (16") huomattavasti. Toinen pettymys tuli suorituskyvyn vaisuudesta, mihin osaltaan vaikutti 36 -> 28 % SoC. Ei se paikaltaan juurikaan eronnut edukseen Miistä (80 %). Olisin odottanut 220 kW/6 s 0-100 -autolta enemmän. Toki Turunväylällä satasesta polkaisten GTX kiihtyi noin tuplatahtiin vs. Mii. Rengasmelukaan ei ollut erityisen pieni.

En usko Konan olevan kovinkaan Premium. Ennemminkin 30 k polttistasoa, koska akku on merkittävä osa auton hinnasta.

Kannattaa käydä itse istumassa ja koeajamassa muutama budjettiin sopiva ehdokas. Ei niitä liian montaa ole.
 
Olen nyt katsellut yhtenä vaihtoehtona työmatka-autoiluun Skoda Rapidia tai Seat Toledoa. Mistähän vuosimallista eteenpäin noissa alkaa olla ongelmattomampia koneita? Hihnakoneen öljynkulutus on pieni murhe (olen tottunut siihen vm. 2015 Golfin kanssa) verrattuna konerempan riskiin.
 
1.0 on hyvä hihnakone, jos niissä on 1.2 taitaa olla vielä vanhempaa ketjukonetta jota itse kyllä uskallan suositella jos huollettu oikein. Omalla menty nyt yli 250tkm huolettomasti.
 
Miten teillä kokemusta bemarin 1-sarjalaisista? Tuommonen 1.5 litranen bensakoneella kiinnostaa, kun vähän ajelee mutta satunnaisia pitkiä reissuja tulee myös tehtyä. Hirveesti en moitittavaa löytänyt googlettamalla. Nykynen auto on etuveto mutta takavedotkin kai nykyään ihan siedettäviä talvisin kunhan on kunnon renkaat?

Esim tämä
 
Mitä mieltä Nissan Pulsarista 1.2 bensalla ja automaatilla? Jotain erityistä riskiä noissa tiedossa?
 
Mitäs hauskaa toivottavasti alle 10l/100km syövää autoa suosittelisitte/tulisi mieleen kun mietinnässä että löisi Teslan lihoiksi kun kilometrejä ei tule tarpeeksi. Budjettia ei varsinaisesti ole mutta sanotaan että alle 20ke. Bensalaite, perustekniikka luotettavaa siinä missä se nyt etenkään vanhemmissa on mahdollista, iällä ei väliä, kilsoilla ei väliä jos auto muuten jees. Ensimmäisenä tulee avot mieleen, toisena tuli tieliikennemönkkärit joista kokemusta mutta niiden hinnat kovia ja variaattoripeleissä perkeleenmoiset ylläpitokulut. Mitäs muita? Datsun 100a löytyy jo mutta prkl kun miljoona pientä vaatii leimalle ja ei ole välttämättä kaikkia työkaluja ja varaosat pitäisi paikantaa (jarrut yms).
 
Mitäs hauskaa toivottavasti alle 10l/100km syövää autoa suosittelisitte/tulisi mieleen kun mietinnässä että löisi Teslan lihoiksi kun kilometrejä ei tule tarpeeksi. Budjettia ei varsinaisesti ole mutta sanotaan että alle 20ke. Bensalaite, perustekniikka luotettavaa siinä missä se nyt etenkään vanhemmissa on mahdollista, iällä ei väliä, kilsoilla ei väliä jos auto muuten jees. Ensimmäisenä tulee avot mieleen, toisena tuli tieliikennemönkkärit joista kokemusta mutta niiden hinnat kovia ja variaattoripeleissä perkeleenmoiset ylläpitokulut. Mitäs muita? Datsun 100a löytyy jo mutta prkl kun miljoona pientä vaatii leimalle ja ei ole välttämättä kaikkia työkaluja ja varaosat pitäisi paikantaa (jarrut yms).
Mites Can-Am Ryker, jos haetaan jotain vähän erilaisempaa? Saa ajaa b-kortilla.

 
Avo on aina hyvä valinta, mutta mikä malli, niin sitten onkin vaikeampaa. Varsinkin, jos pitäisi olla pieni kulutus.
 
Mitäs hauskaa toivottavasti alle 10l/100km syövää autoa suosittelisitte/tulisi mieleen kun mietinnässä että löisi Teslan lihoiksi kun kilometrejä ei tule tarpeeksi. Budjettia ei varsinaisesti ole mutta sanotaan että alle 20ke. Bensalaite, perustekniikka luotettavaa siinä missä se nyt etenkään vanhemmissa on mahdollista, iällä ei väliä, kilsoilla ei väliä jos auto muuten jees. Ensimmäisenä tulee avot mieleen, toisena tuli tieliikennemönkkärit joista kokemusta mutta niiden hinnat kovia ja variaattoripeleissä perkeleenmoiset ylläpitokulut. Mitäs muita? Datsun 100a löytyy jo mutta prkl kun miljoona pientä vaatii leimalle ja ei ole välttämättä kaikkia työkaluja ja varaosat pitäisi paikantaa (jarrut yms).

Itselleni tuli ensimmäisenä mieleen Honda S2000, mutta niidenkin hinnat on viime aikoina tainnut nousta. Nopeasti katsottuna taitaa hinnat lähteä 20k€ ylöspäin maailmalla.
 
Avo on aina hyvä valinta, mutta mikä malli, niin sitten onkin vaikeampaa. Varsinkin, jos pitäisi olla pieni kulutus.
Tällä hetkellä jos avoja mietin niin tulee mieleen Escort, Focus Ghia cabrio, MX5, MK1-4 Golf, S2000. Samoin mahdolliset targa tai haitarikatolla olevat. BMW:tä, Audia ja Mersua on perkeleesti mutta ei sytytä tai luotettavuus on mallia HV.

Kulutus mainittu lähinnä sen takia että karsisi heti jenkit, isokoneiset mutta herkällä tekniikalla olevat kipot jne.

Ryker... Hmm... Ainakin jotain mitä ei tullut mieleen :D. Valitettavasti ei vain sovi oikein käyttikseksi.

Edit:Lisänä tosiaan ettei MITÄÄN hajua kuin Golfin moottoritekniikan luotettavuudesta, Escortteista, Focuksista ja muut ovat tuntemattomia itse tarkistuskohtien tai sopivien hintojen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta pösöstä tulee lähinnä mieleen TT, sellaisia kakkoskoppaisia quattroja on ihan valittavaksi asti 15k hintaluokassa. (onko sitten TFSI/DSG combo turvallinen valinta, se on ihan eri asia :D itse ehkä jättäisin väliin)
 
Abarthissa ei ole käsittääkseni myöskään vakkaria tarjolla, joka on kyllä aika käsittämätöntä. Itse haluaisin tuollaisen Fiatin, mutta ilman vakkaria, ei hommasta tule kyllä yhtään mitään.
 
Olisko joku Seat Leon Cupra tms. noihin spekseihin? Kulutus on kyllä haastava sporteille.
 
Tuosta pösöstä tulee lähinnä mieleen TT, sellaisia kakkoskoppaisia quattroja on ihan valittavaksi asti 15k hintaluokassa. (onko sitten TFSI/DSG combo turvallinen valinta, se on ihan eri asia :D itse ehkä jättäisin väliin)
Moro Joo ei taida tt uskaltaa ostaa ongelmien takia
 
Kaikissa noissa tykimmissä kipoissa on jotain ongelmia, missä moottorissa ja missä vaihdelaatikossa. Pomminvarmaa tekniikkaa ei ole kuin Corollassa ja siitä taas puuttuu hauskuus.

Esimerkiksi himoitsemassasi Minissäkin on heikko jakopää ja öljyäkin monet syövät ihan kiitettävästi.

Otat sellaisen laajemman lisätakuun (maksaa 500e-700e), joka kattaa suuren osan moottorista ja vaihteistosta niin voit ajella ainakin vuoden rauhallisin mielin.
 
Kaikissa noissa tykimmissä kipoissa on jotain ongelmia, missä moottorissa ja missä vaihdelaatikossa. Pomminvarmaa tekniikkaa ei ole kuin Corollassa ja siitä taas puuttuu hauskuus.
Niin no TT viat ihan omaa luokaa moottori ihan susi öljyä palaa ihan sikana yms.
 
Pitäisi isompaa autoa hankkia V40:n tilalle. Eli varmaan joku farkku tai sitten SUV. On kyllä varmaan huonoin mahdollinen aika ostaa autoa, kun polttoaineen hinta on korkea ja myös niin uusien kuin käytettyjenkin autojen hinnat on nousussa. Sähköautoon tekisi mieli siirtyä, mutta hinnat on kovia.

Olisikohan järkevää katsoa jotain 30 000 euron polttista nyt seuraavaksi 2-3 vuodeksi? Pitäisi löytyä adaptiivinen vakkari, webasto ja sähkösäätöiset etupenkit muistilla. Muuten ei niin väliä ominaisuuksilla. Ajoja tulee n. 20 000km vuoteen.

Ehdotuksia? Volvot (V60/90) luonnollisesti houkuttelee, mutta kai sitä joku muukin vaihtoehto voi olla ihan hyvä.
 
Aaltoileva autokuumeeni jatkaa oireiluaan, tällä kertaa olen kuumehoureissani harhautunut katselemaan diesel-volvoja. Tarpeeksi kun puukotti exceliä niin pieniruokainen diesel alkoi tuntua harkinnanarvoiselta vaihtoehdolta. Mutta kysymys kuuluukin, minkälaisia ongelmia olisi odotettavissa n. 10 vuotiaan ~200tkm ajetun V40/V50/V60 kanssa? Moottori 1.6D tai D2, vaihteisto manuaali tai tomaatti.
 
Aaltoileva autokuumeeni jatkaa oireiluaan, tällä kertaa olen kuumehoureissani harhautunut katselemaan diesel-volvoja. Tarpeeksi kun puukotti exceliä niin pieniruokainen diesel alkoi tuntua harkinnanarvoiselta vaihtoehdolta. Mutta kysymys kuuluukin, minkälaisia ongelmia olisi odotettavissa n. 10 vuotiaan ~200tkm ajetun V40/V50/V60 kanssa? Moottori 1.6D tai D2, vaihteisto manuaali tai tomaatti.
Kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin nyt ainakin tuli mieleen. En muista missä kohtaa hiukkassuodatin muuttui huoltovapaaksi, 2011 tai 2012 mutta oma ex v50 oli 2010 ja siinä oli hiukkassuodatin mallia vaihdettava ja eolys nesteellä. Muuta muuten hyvin pienikulutuksinen auto, EGR kannattanee poistaa/vaihtaa/vähintääkin putsata ja toki huoltaa säännöllisesti niin varmasti toimii :) Suuttimissakin ollut joillain jotain vuotoa mutta en tiedä kilometrilukemista juuri, tuskin vielä 200tkm.
 
Useampi viikko taas miettinyt autoa, työpaikan vaihdon myötä lähtee autoetu. Duunin kautta ollut erittäin hyvään hintaan nyt Ioniq 5 joka on ollut toki hyvä. Sitä ennen oli reilu pari vuotta 28kWh Ioniq, joka oli hieman ahdas ja kantama lyhyt.

Speksit autoon:
* Koon puolesta joku C-segmentin farkku tai isompi. Tavaratilaa 450l+ ja takapenkille mahtuu.
* Ajoa ehkä 15k/vuosi, voi tulla vähän vähemmänkin.
* Pitoaika todennäköisesti aika lyhyt, 1-2v. Siinä ajassa ehtii tulla uutta sähköautomallia ja ehkä käytettyjen markkinat normalisoitua viime talven tasolle.
* Automaatti, järkevän modernin turvallinen (max 5v vanha?), mieluusti adaptiivinen vakkari, CarPlay, peruutuskamera.
* Valinta menee kokonaiskulut edellä (arvonalenema, verot, vakuutukset, huollot, korjaukset, polttoaine). Eli bensavehkeissä kivempi olisi kulutus jossain 5l paikkeilla.

Hyviä ehdotuksia? Vaihtoehtona on lunastaa Ioniq 5 käytännössä uuden hintaan, sille voisin laskea arvonalenemaa 500e/kk ja kokonaiskulut 700e/kk. Tuosta olisi kiva päästä johonkin 400-500e/kk kokonaiskuluihin. Niroa olen katsonut, alle 20k saisi hybridin, sähkön hinta Euroopasta tuotuna olisi noin 36k jossa vaikuttaisi olevan ylihintaa vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Useampi viikko taas miettinyt autoa, työpaikan vaihdon myötä lähtee autoetu. Duunin kautta ollut erittäin hyvään hintaan nyt Ioniq 5 joka on ollut toki hyvä. Sitä ennen oli reilu pari vuotta 28kWh Ioniq, joka oli hieman ahdas ja kantama lyhyt.

Speksit autoon:
* Koon puolesta joku C-segmentin farkku tai isompi. Tavaratilaa 450l+ ja takapenkille mahtuu.
* Ajoa ehkä 15k/vuosi, voi tulla vähän vähemmänkin.
* Pitoaika todennäköisesti aika lyhyt, 1-2v. Siinä ajassa ehtii tulla uutta sähköautomallia ja ehkä käytettyjen markkinat normalisoitua viime talven tasolle.
* Automaatti, järkevän modernin turvallinen (max 5v vanha?), mieluusti adaptiivinen vakkari, CarPlay, peruutuskamera.
* Valinta menee kokonaiskulut edellä (arvonalenema, verot, vakuutukset, huollot, korjaukset, polttoaine). Eli bensavehkeissä kivempi olisi kulutus jossain 5l paikkeilla.

Hyviä ehdotuksia? Vaihtoehtona on lunastaa Ioniq 5 käytännössä uuden hintaan, sille voisin laskea arvonalenemaa 500e/kk ja kokonaiskulut 700e/kk. Tuosta olisi kiva päästä johonkin 400-500e/kk kokonaiskuluihin. Niroa olen katsonut, alle 20k saisi hybridin, sähkön hinta Euroopasta tuotuna olisi noin 36k jossa vaikuttaisi olevan ylihintaa vähän.

Hyundai Kona Electric? Autoverkkokaupassa #uusivuodeksi 399e/kk. 15tkm kilsat.
 
Volvo miehet puhuu että vanhat volvot on vielä volvoja jotka kestää. Missä tämä raja menee ? Tarkoitetaanko vanhoja takavetoja vai jotai ysäri kasipätkiä.
 
Volvo miehet puhuu että vanhat volvot on vielä volvoja jotka kestää. Missä tämä raja menee ? Tarkoitetaanko vanhoja takavetoja vai jotai ysäri kasipätkiä.

Jaa en osaa sanoa liittyykö jotenkin siihen kiinalaisomistukseen? Nykyäänhän se on kiinalainen :hmm:
 
Volvo miehet puhuu että vanhat volvot on vielä volvoja jotka kestää. Missä tämä raja menee ? Tarkoitetaanko vanhoja takavetoja vai jotai ysäri kasipätkiä.
Takavetoisia noilla pääasiassa tarkoitetaan, monella tuppaa unohtumaan niistäkin ruoste ja polttoainepuolen viat. 850 oli ongelmallisempi tapaus josta petrattiin laadullisesti ensimmäiseen 70 -sarjalaiseen. Toisen polven 70 sarjassa mentiin taas alamäkeä murenevien tiivisteiden, hammastanko ja sähkövikojen muodossa.

Sama juttu kuin mersujen kanssa, aina se edellinen malli oli se luotettavin. Viimeinen oikeasti luotettavana pidettävä on w124 dieselinä yksinkertaisen ja matalaviritteisen tekniikan takia. Ruoste tosin iski noihinkin.
 
Jaa en osaa sanoa liittyykö jotenkin siihen kiinalaisomistukseen? Nykyäänhän se on kiinalainen :hmm:
Kiinalainen? Edelleen V60, V90, xc60, xc90 valmistetaan Ruotsissa. Lähinnä Aasian markkinoille menevät autot valmistetaan Kiinassa ja Euroopan taas Ruotsissa/muualla Euroopassa.
 
Edellisiin jatkaen… riippuu tarkastelijasta, kuka nyt mitäkin pitää helppona korjata tai kestävänä.

Puhtaasti teknisesti tarkasteltuna viimeinen mohikaani on ~97 asti tehty 940 joka on aika vanhaa perussuunnittelua, eli koko suunnittelufilosofia erilainen, takaveto, osakokonaisuudet ns. erillisiä, eli hidas rakentaa linjalla mutta korjattavissa helpommin. Yksinkertainen taka-akseli jne. 90-luvun jälkeen vähitellen modernimpia laitteita ja tietokoneita ja väylätekniikkaa jne. 940 jälkeen koneetkin täysin eri sukua etuvedon myötä. Mikä ei tietysti tarkoita, että ne olisivat huonompia tai vähemmän kestäviä… sukulaisen 940 ei välttämättä ollut mekaanisesti sen kestävämpi kuin uudemmat, mutta helppo ja nopea korjata kun piti. Tietokoneita suht vähän ja ne eivät olleet hirveästi vuorovaikutuksissa toisiinsa, joten epäselviä sähkövikoja todennäköisesti vähemmän. Toki, abs, ruisku, ilmastointi tai luojavarjele keskuslukitus olisi 70-lukuisiin volvoihin verrattuna pelottavaa ja helposti vikaantuvaa tekniikkaa.
 
Volvo miehet puhuu että vanhat volvot on vielä volvoja jotka kestää. Missä tämä raja menee ? Tarkoitetaanko vanhoja takavetoja vai jotai ysäri kasipätkiä.
En tiedä, missä raja menee, mutta tuo meidän XC60 tuntuu vielä hyvältä ja "uudenkarhealta" 8v ikäisenä ja 242 tkm mittarissa. Tosin vasta reilu vuosi ja 27 tkm yhteistä taivalta takana.
 
Kiinalainen? Edelleen V60, V90, xc60, xc90 valmistetaan Ruotsissa. Lähinnä Aasian markkinoille menevät autot valmistetaan Kiinassa ja Euroopan taas Ruotsissa/muualla Euroopassa.

Siis joo varmasti Ruotsissa valmistetaankin, mutta pointti oli että Geely, joka on kiinalainen firma, omistaa valtaosan Volvosta. Näin siis Volvo on kiinalainen vaikka ne autot tehtäisiinkin muualla.
 
Se, että osat tehdään Kiinassa, laadun taso päätetään siellä ja kun lukee vrcf palstaa niin asiat kuten takuun jälkeen rikkuvat takavalot sekä jäätyvät lukot ovat ihan uuden omistajan laatutason valintoja.

Ja Suomen heikon kuluttajansuojan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 405
Viestejä
4 506 857
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom