Mikä auto minulle?

Joo ei plugaria kyllä yli 30 km työmatkoille, ainakaan Niroa. Laskin tossa meillä, että vaikka Niro plugin ei veis litraakaan bensaa niin plugarin hankintahintaero 6000 € halvempaan bensaversioon tulee katettua 8 vuoden kohdalla. Noh kun se vie, niin n. 14 vuotta... Toki onhan se muuten pelkkää bensamallia kivempi/parempi mutta ei näitä taloudellisesti saa perusteltua mitenkään järkeviksi. Tiputtaa todennäköisesti kalliimpana enempi arvoansakin.
 
Bensasta en tie, mutta diesel Taliban on ollu neljä vuotta ja mukava vaihtoehto Superbille. Nyt vaihtumassa Leon PHEV farkkuun.

Onko Rellun kaksoiskytkinvaihteisto pelannut ok? Suomi-mies ostaa mieluiten Skodan, niin Talismanin tuonti Suomeen sitten lopetettiin vähin äänin :(
 
Onhan se. Siinä on harvinaista kyllä öljynvaihtoväli määritelty, joka varmasti auttaa asiaa.

160dci on märillä, bensat kuivilla kytkimillä.
 
Pitäisi alkaa katsella autoa 10-15k hintaluokassa. Ajoa tulee vähintään se 30 000km vuosi, joten diesel lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Vaatimuksia:
*Pieniruokainen, koska tulee ajettua pitkää pätkää.
*Neliveto
*Ei ranskalaisia tai fordeja

1.6 Diesel Qashqai sopisi ainakin noihin spekseihin, mutta olisiko suositella muita yksilöitä?
 
Qashqai on sama auto kuin Renault kadjar, Renault tosin taitaa olla parempi.

Tietona vain jos ranskalaismerkit eivät kelpaa, kadjarkin tosin valmistetaan Kiinassa tai espanjassa ja qashqait englannissa.

Euroopan markkinoilla myytävät Kadjarit tehdään Espanjassa. Kiinassa taas tekevät paikallisille markkinoille.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi alkaa katsella autoa 10-15k hintaluokassa. Ajoa tulee vähintään se 30 000km vuosi, joten diesel lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Vaatimuksia:
*Pieniruokainen, koska tulee ajettua pitkää pätkää.
*Neliveto
*Ei ranskalaisia tai fordeja

1.6 Diesel Qashqai sopisi ainakin noihin spekseihin, mutta olisiko suositella muita yksilöitä?

Ei ranskalaisia, mutta qashqai kelpaa :rofl2:
 
Kadjar on autona huomattavasti parempi kuin sisarensa kasvain, mutta kannattaa huomioida, ettei se ole puhdasverinen Renault.

Pidä huonosti useamman vuoden ja se ruostuu. Like a Nissan does.
 
Niin no itsellä on huonoja kokemuksia ranskalaisista, joten ajattelin kokeilla muuta...ja tarkoitus oli tosiaan kartoittaa mitä vaihtoehtoja kyseisillä kriteereillä mahtaisi löytyä, qashqai vain sattui ensimmäinä silmään(sen kummemmin siihen perehtymättä). Olisi totta kai pitänyt osata olettaa että siitä joku urpo triggeröityy ja alkaa se perinteinen asian vierestä jauhaminen.... kriteereihin sopivien autojen ehdottelun sijaan:tup:
 
Kannattaa käydä kokeilemassa suzuki vitaraa, ainakin 1.6 litraisella bensallakin melko pieniruokainen.
 
Niin no itsellä on huonoja kokemuksia ranskalaisista, joten ajattelin kokeilla muuta...ja tarkoitus oli tosiaan kartoittaa mitä vaihtoehtoja kyseisillä kriteereillä mahtaisi löytyä, qashqai vain sattui ensimmäinä silmään(sen kummemmin siihen perehtymättä). Olisi totta kai pitänyt osata olettaa että siitä joku urpo triggeröityy ja alkaa se perinteinen asian vierestä jauhaminen.... kriteereihin sopivien autojen ehdottelun sijaan:tup:
Vähän voisi kyllä vielä tarkentaa, kun on aika laaja skaala.

 
  • Tykkää
Reactions: eba
Pitäisi alkaa katsella autoa 10-15k hintaluokassa. Ajoa tulee vähintään se 30 000km vuosi, joten diesel lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Vaatimuksia:
*Pieniruokainen, koska tulee ajettua pitkää pätkää.
*Neliveto
*Ei ranskalaisia tai fordeja

1.6 Diesel Qashqai sopisi ainakin noihin spekseihin, mutta olisiko suositella muita yksilöitä?

Jos ajat pitkää matkaa, niin valitse nyt joku hieman isompi ja isommalla koneella oleva auto.

Itse katselisin Volvoista mk2 ja mk3 V70 D5 AWD / XC60 D4/D5 AWD / mk1 XC90 D5 AWD, Mersulta W205 C-sarja taikka W211/W212 E-sarja, Bemarilta 3-sarjan E90 tai 5-sarja E60 / F10.
VAG:eista voi sitten valita mieleisensä tehokkaamman 2.0 TDI:n, niin ei tule ongelmia edes DSG:n kanssa.

Kuluttavat ehkä vähän enemmän, kuin kashkashkai, mutta ajettavuus ja mukavuus ovat aivan eri tasolla.
 
Katselisin ensin tuota LVM sivustolta löytyvää nippua muutama päivä sitten päätetyistä asioista ja miettisin sitten; "Minkä auton ostaisin ja miksi se on söhköauto?" Periaatteessa noin.

Pääpointtina kaikkiin kustannuksiin autoilusta ja jälleenmyyntiarvoon, sisäistä tämä: "Liikenteen päästöjen puolittaminen 2030 mennessä."
Aikaa on jäljellä yhdeksän vuotta ja risat.
 
QQ on kyllä ihan mukava auto pitkälläkin matkalla, mutta Pulsar on paljon hiljaisempi ja parempi. Kuten myös X
Pitäisi alkaa katsella autoa 10-15k hintaluokassa. Ajoa tulee vähintään se 30 000km vuosi, joten diesel lienee ainoa järkevä vaihtoehto.

Vaatimuksia:
*Pieniruokainen, koska tulee ajettua pitkää pätkää.
*Neliveto
*Ei ranskalaisia tai fordeja

1.6 Diesel Qashqai sopisi ainakin noihin spekseihin, mutta olisiko suositella muita yksilöitä?

X-trail enempi matkalaiselle. Siitä etit 2.0 dci 177 hp version 4wd automaattina (ei taida kyl mennä budjettiin, joutuu pistää 2 x). Hieno pieniruokainen kone. Muut koneet siinä kopassa kuluttaa paljon enempi nelivetona... Pätee myös QQ, vie nelarina paljon / liikaa.
 
Eihän QQ nelivetoa ole enää aikoihin saanut kuin Renaultin pikkudieselillä ja kepillä? Se oli se toistakymmentä vuotta sitten tullut ensimmäisen sukupolven Kasvain, jossa oli kakslitraista tarjolla ym.
 
Juu uusiakin vaan 150 hp nelivetoautomaatteina 1.7dci dieselinä. Toi 2.0dci X-trail on oikeasti huippu, ainoo huono puoli koneen traktorimainen käynti matalilla kierroksilla ja penkin istuinosan puutteellinen etureunan maksimikorkeussäätö.
 
Katselisin ensin tuota LVM sivustolta löytyvää nippua muutama päivä sitten päätetyistä asioista ja miettisin sitten; "Minkä auton ostaisin ja miksi se on söhköauto?" Periaatteessa noin.

Pääpointtina kaikkiin kustannuksiin autoilusta ja jälleenmyyntiarvoon, sisäistä tämä: "Liikenteen päästöjen puolittaminen 2030 mennessä."
Aikaa on jäljellä yhdeksän vuotta ja risat.

Nyt jos ostat 10-15 k€ dieselin ja ajelet sillä 30 000 km vuoteen, niin siinä ei ole muutenkaan enää kovinkaan paljoa arvoa jäljellä vuonna 2030.

Vuosittaiset kulut saattavat toki nousta jossain määrin, mutta samalla tavalla siitä uudesta min. 50 k€ sähkösahastakin sulaa arvo kilometrien kertyessä ja siihen jos päälle tulee vielä joku latausvero, niin maksettavaa riittää.

Toki uudempaa ja kalliimpaa autoa ostaessa kannattaa käyttää harkintaa käyttövoiman suhteen, jos haluaa halvalla päästä autoilussaan.
 
Jos ajat pitkää matkaa, niin valitse nyt joku hieman isompi ja isommalla koneella oleva auto.

Itse katselisin Volvoista mk2 ja mk3 V70 D5 AWD / XC60 D4/D5 AWD / mk1 XC90 D5 AWD, Mersulta W205 C-sarja taikka W211/W212 E-sarja, Bemarilta 3-sarjan E90 tai 5-sarja E60 / F10.
VAG:eista voi sitten valita mieleisensä tehokkaamman 2.0 TDI:n, niin ei tule ongelmia edes DSG:n kanssa.

Kuluttavat ehkä vähän enemmän, kuin kashkashkai, mutta ajettavuus ja mukavuus ovat aivan eri tasolla.

Kiitos vinkeistä. Katselin noita läpi ja laitoin seuranlistalle jos tulisi lähelle myyntiin ja pääsisi koeajamaan.

Sitten noista VAG:eista sattui silmään 2.0 koneella Audin A3 ja Skodan Octavia joita löytyisi nelivetona alle 200k ajettuna ihan hyvin tuossa 10-15k hintaluokassa. Kellään näistä kokemusta? Mitä kannattaa ottaa huomioon huoltoja tarkastellessa yms?

Ja tosiaan tarkoituksena hankkia tämä auto pariksi vuodeksi ja sen jälkeen katsastaa auton tarve uudestaan. Tärkeimpänä kriteereinä juurikin tuo taloudellisuus, koska niitä kilometrejä tulee paljon ja huonojen teiden takia neliveto. Sillä että onko se farmari vai sedan ei ole kovin paljon väliä.
 
Hurahtanut pahasti qashqain ulkonäköön ja mallistoon ylipäätään. Onko jotain samaan hintaluokkaan kuuluvaa citymaasturia joka olisi syystä tai toisesta parempi valinta tämän tilalle?

Mitä kattonu niin 2016-2017 malli alle 90000 ajettu aika täysvarustuksella noin 15-18k hinnassa pyörii eli siltä väliltä etsinnässä, mutta saa toki olla halvempi. Kadjarit ainakin vaikutti olevan samaa hintaa tai jopa kalliimpia, mutta en suoraan löydä syytä miksi kadjar eikä qashqai. Toyotan puolella eniten olen käynyt, mutta C-HR taas ihan yli budjetin.

Onko muuten jotain ketjua jossa olisi ajankohtasta jutustelua autorahoituksista ja/tai liikkeistä? Kiinnostas tietää että kuinka alas ihmiset saa rahotuskorkoja ku ei ykskään autokauppa näytä millään menevän alle 4% vaikka kuinka yrittäis.
 
Hurahtanut pahasti qashqain ulkonäköön ja mallistoon ylipäätään. Onko jotain samaan hintaluokkaan kuuluvaa citymaasturia joka olisi syystä tai toisesta parempi valinta tämän tilalle?

Mitä kattonu niin 2016-2017 malli alle 90000 ajettu aika täysvarustuksella noin 15-18k hinnassa pyörii eli siltä väliltä etsinnässä, mutta saa toki olla halvempi. Kadjarit ainakin vaikutti olevan samaa hintaa tai jopa kalliimpia, mutta en suoraan löydä syytä miksi kadjar eikä qashqai. Toyotan puolella eniten olen käynyt, mutta C-HR taas ihan yli budjetin.

Onko muuten jotain ketjua jossa olisi ajankohtasta jutustelua autorahoituksista ja/tai liikkeistä? Kiinnostas tietää että kuinka alas ihmiset saa rahotuskorkoja ku ei ykskään autokauppa näytä millään menevän alle 4% vaikka kuinka yrittäis.

Käy nyt kuitenkin koeajo(i)lla ensin. Meillekin piti tulla Kia Sportage/Hyundai Tucson, mutta tulikin sitten koeajojen jälkeen Volvo :)

Rahoitustarjouksia itsekin katselin, mutta ne hyvät kamppikset ovat yleensä uusiin autoihin. Ja autoliikkeen myyjän mukaan niiden takana on maahantuoja, ei jälleenmyyjä. Itse päädyin pankin vakuudelliseen autolainaan, todellinen vuosikorko 3,5%. Vakuudeton olisi ollut melkein 8%.
 
Vakuudellista sijoituslainnaa voi saada alle 2% joten jos on jo kämppä hyvällä mallilla maksettuna niin kannattaa pankeista kysellä. Ei sitä pankille tarvitse kertoa mihinkä rahansa sijoittaa,
 
Käy nyt kuitenkin koeajo(i)lla ensin. Meillekin piti tulla Kia Sportage/Hyundai Tucson, mutta tulikin sitten koeajojen jälkeen Volvo :)

Rahoitustarjouksia itsekin katselin, mutta ne hyvät kamppikset ovat yleensä uusiin autoihin. Ja autoliikkeen myyjän mukaan niiden takana on maahantuoja, ei jälleenmyyjä. Itse päädyin pankin vakuudelliseen autolainaan, todellinen vuosikorko 3,5%. Vakuudeton olisi ollut melkein 8%.

Kävin tosiaan testaamassa ja oli omaan mieleen tosi mukava. Olisi lähtenyt heti mukaan, mutta rahoituksen koron suuruuden takia jäin vielä miettimään muita autokauppoja ja autoja.

Kattelen tota vakuudellista pankkilainaa ainakin. Saakohan oikean koron nettihakemuksella esiin vai täytyykö konttorissa käydä juttelemassa
 
Olisi hakusessa perheauto 5 henkiselle perheelle, jossa saisi kätevästi asennettua 2 turvaistuinta kiinteästi niin, että kolmas pääsee kätevästi kyytiin? Yleensä 5-paikkaisiin kun joutuu asentamaan turvaistuimet laitoihin (ISOFIX), niin keskipaikalle ei juuri ole pääsyä, miettinyt siis jopa 7-hengelle tarkoitettua autoa, mutta niissä taitaa takapenkille pääsy olla myös vaikeaa jos keskirivissä laidoissa turvaistuimet. Oisko suositella mitä tässä kannattaisi lähtä katsomaan? Toki leveämpään autoon voisi saada turvaistuimet keski ja laitapaikalle, mutta nykyiset tuolit ei millään mahtuisi vierekkäin nykyiseen Vectra C-farkkuun.
 
Peugeot e2008 varmaan menisi budjettiin ja se on tiloiltaan ainakin parempi kuin Kona. Akku on 45kWh netto eikä kulutukseltaankaan ollenkaan pahempi, eli riittäisi varmasti. Lataa myös kohtuullisen nopeasti jos tarve pidempään matkaan. Meillekin siis tilattiin tuollainen, tulee toivottavasti pian maahan :cool:
Koska tilasit ja onko toimitusaikaa vahvistettu?
 
Olisi hakusessa perheauto 5 henkiselle perheelle, jossa saisi kätevästi asennettua 2 turvaistuinta kiinteästi niin, että kolmas pääsee kätevästi kyytiin? Yleensä 5-paikkaisiin kun joutuu asentamaan turvaistuimet laitoihin (ISOFIX), niin keskipaikalle ei juuri ole pääsyä, miettinyt siis jopa 7-hengelle tarkoitettua autoa, mutta niissä taitaa takapenkille pääsy olla myös vaikeaa jos keskirivissä laidoissa turvaistuimet. Oisko suositella mitä tässä kannattaisi lähtä katsomaan? Toki leveämpään autoon voisi saada turvaistuimet keski ja laitapaikalle, mutta nykyiset tuolit ei millään mahtuisi vierekkäin nykyiseen Vectra C-farkkuun.

Joku Citroen C4 Picasso saattaisi toimia (C4 grand Picasso jos tarvitsee isomman paksin/7-istuinta). Tai melkein mikä tahansa auto jossa on erillisistuimet.
MG_9810.jpg
 
Riippuen budjetista. Mulla on kyseisessä käytössä Rellun Espace, toki ainoastaan yksi lapsista istuu korokkeella.

Jokainen takaistuin liikkuu erikseen pituussuunnassa ja tilaa löytyy yllin kyllin kaikille matkustajille. Takakontissa vielä kaksi istuinta tarvittaessa. Isofixit löytyy jokaisesta keskirivin istuimesta.

Taakse ei pääse, mikäli kiinteät penkit on sivuilla koska sivutuolit kippaavat. Eli tällöin toinen penkki pitää asentaa keskelle.

Suosittelen tutustumaan tila-autoihin siis. Espace, Ford S-max, Citroen Grand Picasso, Pösö 5008, Seat Alhambra, VW Sharan.
 

Liitteet

  • IMG_20210228_201002_copy_1368x1824.jpg
    IMG_20210228_201002_copy_1368x1824.jpg
    386,5 KB · Luettu: 123
Itselläkin kuumottelisi auton päivitys. Tällä hetkellä -08 A3 1.8 turbolla alla ja on toiminut moitteettomasti tähän asti, mutta kyseessä on aikalailla karvalakkimalli. Onko ehdotuksia malleista seuraavilla spekseillä

-Hinta maksimissaan 20k luokkaa, mielellään alle
-Kilometrejä maksimissaan se 150 000 tai alle
-Vuosimalli -14 ja ylöspäin
-Automaatti
-Lähinnä tulee kaupunkiajoa tehtyä satunnaisilla pidemmillä matkoilla, joten bensakone varmaan paras vaihtoehto ellei jopa sitten hybridi.
-1.8t liikahtaa ihan ripeästi, mutta ei välttämättä tarvi olla mikään supersportti. Kunhan ei jalkoihin jää ja ohitukset sujuvat. Jos tämän saa jotenkin yhdistettyä kuitenkin semi-edullisiin käyttökuluihin niin aina plussaa.
-Perusvarusteet rupeaa näissä uudemmissa autoissa olemaan jo ihan hyvällä tasolla, joten sen puolesta pitäisi olla kuosissa.

Oktaviaa (normi ja RS), Golffeja (normi että GTE), Leonia ja A3/A4:sia katsellut, mutta vielä ei ole mielipide kääntynyt täysin mihinkään suuntaan.
 
Itselläkin kuumottelisi auton päivitys. Tällä hetkellä -08 A3 1.8 turbolla alla ja on toiminut moitteettomasti tähän asti, mutta kyseessä on aikalailla karvalakkimalli. Onko ehdotuksia malleista seuraavilla spekseillä

-Hinta maksimissaan 20k luokkaa, mielellään alle
-Kilometrejä maksimissaan se 150 000 tai alle
-Vuosimalli -14 ja ylöspäin
-Automaatti
-Lähinnä tulee kaupunkiajoa tehtyä satunnaisilla pidemmillä matkoilla, joten bensakone varmaan paras vaihtoehto ellei jopa sitten hybridi.
-1.8t liikahtaa ihan ripeästi, mutta ei välttämättä tarvi olla mikään supersportti. Kunhan ei jalkoihin jää ja ohitukset sujuvat. Jos tämän saa jotenkin yhdistettyä kuitenkin semi-edullisiin käyttökuluihin niin aina plussaa.
-Perusvarusteet rupeaa näissä uudemmissa autoissa olemaan jo ihan hyvällä tasolla, joten sen puolesta pitäisi olla kuosissa.

Oktaviaa (normi ja RS), Golffeja (normi että GTE), Leonia ja A3/A4:sia katsellut, mutta vielä ei ole mielipide kääntynyt täysin mihinkään suuntaan.
Lähden rohkeasti VAG-maailmasta ulos:

Rellun Megane:
 
Hep! Tänne vaan jos löytyy. Kiitoksia!
Riippuen budjetista. Mulla on kyseisessä käytössä Rellun Espace, toki ainoastaan yksi lapsista istuu korokkeella.

Jokainen takaistuin liikkuu erikseen pituussuunnassa ja tilaa löytyy yllin kyllin kaikille matkustajille. Takakontissa vielä kaksi istuinta tarvittaessa. Isofixit löytyy jokaisesta keskirivin istuimesta.

Taakse ei pääse, mikäli kiinteät penkit on sivuilla koska sivutuolit kippaavat. Eli tällöin toinen penkki pitää asentaa keskelle.

Suosittelen tutustumaan tila-autoihin siis. Espace, Ford S-max, Citroen Grand Picasso, Pösö 5008, Seat Alhambra, VW Sharan.
Budjetti max 10k€ luokkaa. Saakohan Corolla Versoon asennettua laillisesti vyökiinnitteistä turvaistuinta keskelle?
 
10k budjetilla kävisin katsastamassa Grand Picasson, vanhemman polven 5008:n (sama auto käytännössä), Fordin Grand C-maxin.

7 paikkaisessa Grand C-maxissa saa keskirivin keskipenkin taitettua toisen sivun sisälle. Näin autoon muodostuu istuimet 2+2+2 ja keskeltä pääsee kulkemaan vaivatta takakontin penkeille, siihen kun tulee aukko.
 
10k budjetilla kävisin katsastamassa Grand Picasson, vanhemman polven 5008:n (sama auto käytännössä), Fordin Grand C-maxin.

7 paikkaisessa Grand C-maxissa saa keskirivin keskipenkin taitettua toisen sivun sisälle. Näin autoon muodostuu istuimet 2+2+2 ja keskeltä pääsee kulkemaan vaivatta takakontin penkeille, siihen kun tulee aukko.
Mutta eikös tuo keskeltä taakse siirtyminen ole hieman vaikeaa jos 2-rivissä laidoilla turvaistuimet, näin ainakin kuvittelisin. Täytyy lueskella ja vertailla, vielä ei ole akuutti tilanne.
 

Tätä itseasiassa tullut katseltua myös itsekkin. Käsittääkseni nykyään varsinkin uudemmat ranskalaiset ovat myös ihan kelpo vehkeitä? Onko niissä vielä mahdollisesti jotain isompia tyyppivikoja mitkä aikoinaan ovat tuntuneet niitä vaivaavan? Muutenhan tuo näyttää spekseiltään ja ulkonäöltäänkin ihan houkuttelevalta vaihtoehdolta.
 
Alustan nivelet on ohuita, mutta niitä saa ihan joka paikasta edullisesti, esim trodo.fi
 
Suunnitelmissa on auton vaihto kohtuullisen kustannustehokkaaseen siirtymävälineeseen (siinä määrin miten uudehko auto voi olla kustannustehokas). Ei siis tarvitse kommentoida ajettavuutta sen kummemmin. Ajotuntuman saan itse tutkailtua, mutta osaako kukaan sanoa kokemuksesta Toyota Yaris Hybridin ohituskiihtyvyydestä (noin vm. 2018 / 2019)? Bensamoottori ei todellakaan juhli tehoilla, mutta onko sähkömoottoreista apua maantienopeuksissa tehtävissä ohituksissa ja onko sähköstä apua esim. vain kerran tapahtuvaan täyskaasuohitukseen ja uutta varten pitää "latailla"? Kuinka vaarallisen tehoton tuo on? Nyt omana verrokkina olisi VAG:in 1.4 110hv-moottori. Eli ei verrata mihinkään rakettiin.

Lisäksi kiinnostaa käytännön tiedot noiden huoltokustannuksista. Taitaa olla vuosittain, mutta onko heittää tietoa miten noissa huoltohinnoissa on eroja verrattuna "hybridittömään" malliin? Koskeekohan vastaava tieto hinnoista myös Auriksen kohdalla?
 
Olisi hakusessa perheauto 5 henkiselle perheelle, jossa saisi kätevästi asennettua 2 turvaistuinta kiinteästi niin, että kolmas pääsee kätevästi kyytiin? Yleensä 5-paikkaisiin kun joutuu asentamaan turvaistuimet laitoihin (ISOFIX), niin keskipaikalle ei juuri ole pääsyä, miettinyt siis jopa 7-hengelle tarkoitettua autoa, mutta niissä taitaa takapenkille pääsy olla myös vaikeaa jos keskirivissä laidoissa turvaistuimet. Oisko suositella mitä tässä kannattaisi lähtä katsomaan? Toki leveämpään autoon voisi saada turvaistuimet keski ja laitapaikalle, mutta nykyiset tuolit ei millään mahtuisi vierekkäin nykyiseen Vectra C-farkkuun.
Budjetti max 10k€ luokkaa. Saakohan Corolla Versoon asennettua laillisesti vyökiinnitteistä turvaistuinta keskelle?

C4 Grand picassoa on kehuttu hintaluokkansa(?) leveimmäksi ja kuulemma kolme istuinta pitäisi saada rinnan. Aika leveältä vaikutti, mutta jos sivuilla penkit isofixeillä en tiedä mahtuuko keskelle boosteri. Ilman isofixejä voi ehkä liu'uttaa sivummalle. Citikoiden yksi ongelma huonot moottorimallit. THP bensoissa ketjuvikaa ja öljynkulutusta. Myös VTI bensassa ainakin öljynkulutusta. Todistetusti konerempan käynyt saattaisi olla ok. 16-venttiilisessä vanhemmassa 1.6 hdi:ssä turbo-ongelmaa ja ketjuremppaa 200tkm jälkeen. 8-venttiiliset uudemmat 1.6 hdi:t pitäisi olla luotettavia. Ainakin kaikki e-hdi:t niitä. Muuten konetyypin tunnistaminen voi olla vaikeata, citikan huoltopalvelusta näkee ainakin.

Omasta mielestä 1.6 hdi:llä löytyi hyvä ikä-hinta-kilometri suhde vm.2011-2013 vanhempi koppa, ~150tkm ja hinta 7000e paikkeilla. Mutta jäi meillä kuitenkin kauppaan kun etenkin kone tuntui liian laiskata ja laatuvaikutelma jossain asioissa huono. Lisäksi bmp automaatti jättää toivomisen varaa. Jakopääremontti merkkiliikkeessäkin 550e, mielestäni kohtuullista. Kotiin tulleessa VAGn 2.0 TDI 150 jakopää pumppuineen merkkiliikkeessä ~1100e.

E: 7-paikkaiseen voi kulku takalaatikon kautta olla helpompaa.
 
Suunnitelmissa on auton vaihto kohtuullisen kustannustehokkaaseen siirtymävälineeseen (siinä määrin miten uudehko auto voi olla kustannustehokas). Ei siis tarvitse kommentoida ajettavuutta sen kummemmin. Ajotuntuman saan itse tutkailtua, mutta osaako kukaan sanoa kokemuksesta Toyota Yaris Hybridin ohituskiihtyvyydestä (noin vm. 2018 / 2019)? Bensamoottori ei todellakaan juhli tehoilla, mutta onko sähkömoottoreista apua maantienopeuksissa tehtävissä ohituksissa ja onko sähköstä apua esim. vain kerran tapahtuvaan täyskaasuohitukseen ja uutta varten pitää "latailla"? Kuinka vaarallisen tehoton tuo on? Nyt omana verrokkina olisi VAG:in 1.4 110hv-moottori. Eli ei verrata mihinkään rakettiin.

Lisäksi kiinnostaa käytännön tiedot noiden huoltokustannuksista. Taitaa olla vuosittain, mutta onko heittää tietoa miten noissa huoltohinnoissa on eroja verrattuna "hybridittömään" malliin? Koskeekohan vastaava tieto hinnoista myös Auriksen kohdalla?

Ei pitäisi olla olennaista eroa hybridittömään huollon hinnassa...en nyt muista maksaako se hybridiakkutesti jotain. Huoltoväli 1v/15tkm eli paljon ajava käy huollossa useammankin kerran vuodessa.
Juuri Yariksesta ei ole kokemusta, mutta sanoisin että huolesi ohituskiihtyvyyteen liittyen on turha normaalia liikennekäyttöä ajatellen. Aika laiskahan tuo on joka tapauksessa eli sikäli suosittelisin uusinta mallia, jonka ajettavuuskin on selvästi parantunut TNGA-rakenteen myötä.
 
Aika laiskahan tuo on joka tapauksessa eli sikäli suosittelisin uusinta mallia, jonka ajettavuuskin on selvästi parantunut TNGA-rakenteen myötä.
Uuden kanssa alkaenhinta on jo hitusen yli 20k€, kun sen soisin "pikkuautolla" jäävän jokseenkin alle tuon. Uutta on kyllä kehuttu verrattuna vanhaan, mutta uuden kanssa haluaisi sen sitten myös varustettuna esim. kunnon ajovaloilla. Silloin hinta pompsahtaa jo yli 26k€.
 
Suunnitelmissa on auton vaihto kohtuullisen kustannustehokkaaseen siirtymävälineeseen (siinä määrin miten uudehko auto voi olla kustannustehokas). Ei siis tarvitse kommentoida ajettavuutta sen kummemmin. Ajotuntuman saan itse tutkailtua, mutta osaako kukaan sanoa kokemuksesta Toyota Yaris Hybridin ohituskiihtyvyydestä (noin vm. 2018 / 2019)? Bensamoottori ei todellakaan juhli tehoilla, mutta onko sähkömoottoreista apua maantienopeuksissa tehtävissä ohituksissa ja onko sähköstä apua esim. vain kerran tapahtuvaan täyskaasuohitukseen ja uutta varten pitää "latailla"? Kuinka vaarallisen tehoton tuo on? Nyt omana verrokkina olisi VAG:in 1.4 110hv-moottori. Eli ei verrata mihinkään rakettiin.

Lisäksi kiinnostaa käytännön tiedot noiden huoltokustannuksista. Taitaa olla vuosittain, mutta onko heittää tietoa miten noissa huoltohinnoissa on eroja verrattuna "hybridittömään" malliin? Koskeekohan vastaava tieto hinnoista myös Auriksen kohdalla?
Mulla 2018 yaris hybrid ja se ei ole mikään raketti 80 ylöspäin, ei se kyllä vaarallinenkaan ole.

Toki vasta painona tässä kehällä edes takas työmatkaa menee 5l ja en edes yritä pihistellä, vaan rampilla kiihdytän kaasu pohjassa enkä ajele millään Eco modella...

Perus huolto noihin on 200-300€ välillä...

Jos ei ota sitä uutta niin ehdottomasti tämä uusin facelift missä täys ledi valot takana, äänieristystä parannettu ym mukavuus juttuja

Uutta minäkin katselin, mutta olisi 7k€ pitänyt laittaa enemmän rahaa kuin tähän vanhaan ja tuolla ajettu vain 25tkm ja maksoi 16k€ niin en pidä pahana, kumminkin Style malli eli kaikki tarpeellinen.
 

Liitteet

  • IMG_20210418_080758~2.jpg
    IMG_20210418_080758~2.jpg
    4,6 MB · Luettu: 106
Viimeksi muokattu:
Itselläkin kuumottelisi auton päivitys. Tällä hetkellä -08 A3 1.8 turbolla alla ja on toiminut moitteettomasti tähän asti, mutta kyseessä on aikalailla karvalakkimalli. Onko ehdotuksia malleista seuraavilla spekseillä

-Hinta maksimissaan 20k luokkaa, mielellään alle
-Kilometrejä maksimissaan se 150 000 tai alle
-Vuosimalli -14 ja ylöspäin
-Automaatti
-Lähinnä tulee kaupunkiajoa tehtyä satunnaisilla pidemmillä matkoilla, joten bensakone varmaan paras vaihtoehto ellei jopa sitten hybridi.
-1.8t liikahtaa ihan ripeästi, mutta ei välttämättä tarvi olla mikään supersportti. Kunhan ei jalkoihin jää ja ohitukset sujuvat. Jos tämän saa jotenkin yhdistettyä kuitenkin semi-edullisiin käyttökuluihin niin aina plussaa.
-Perusvarusteet rupeaa näissä uudemmissa autoissa olemaan jo ihan hyvällä tasolla, joten sen puolesta pitäisi olla kuosissa.

Oktaviaa (normi ja RS), Golffeja (normi että GTE), Leonia ja A3/A4:sia katsellut, mutta vielä ei ole mielipide kääntynyt täysin mihinkään suuntaan.
Uusimman mallin Seat Leon menee näköjään liian kalliiksi. Nyt on Leon vajaan viikon käytössä. Kevythybridi automaatti farkku ja FR varustelu. Ihan näyttävä auto ja tilat on isot. Seatissa olisi noihin muihin verrattuna 5v/100tkm takuu. Mökkireissu sujui autolla oikein hyvin ja hyvä ajaa. Tuossahan on ilmeisesti ihan vakionakin adaptiivinen vakionopeudensäädin, mikä on kyllä kiva. Se varuste kannattaisi ainakin autossa olla.

Screenshot_2021-05-21-06-16-49-69_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Miten hyvin mk3 focus vastustaa ruostetta? Yhtä kävin katsomassa ja takakaaresta maali ropisi pois.
 
Miten hyvin mk3 focus vastustaa ruostetta? Yhtä kävin katsomassa ja takakaaresta maali ropisi pois.
Joku voisi sanoa, että sen on Ford - tietysti se ruostuu :)

Itsellä on ollut kaksi mk3 focus, toinen viistoperä ja toinen farmari. Viistoperästä lähti maali lohkeilemaan takaluukun pokkauksesta, ja sitä myöten alkoi ruostumaan.

Farkussa oli myöskin molemissa takakaarissa ruosteenlähöt. Syynä (ainakin omassa) oli se, että takalokari ja -puskuri ovat liian tiukasti kiinni. Eli ajaessa kun puskuri vähän elää, niin se sai maalin lohkeamaan sieltä puskurin ja lokarin välistä, josta lähti ruostumaan. Kävin korjauttamassa kummatkin puolet (ja väliin laitettiin kirkasta teippiä estämään hankauksen), niin on pysynyt siistinä.

Eli takaluukku ja -kaaret on ne mistä näyttäisi suht herkästi lähtevän ruostumaan. Mutta muuten, kun muistaa aika ajoin pestä niin ei se onneksi ihan mätä auto ole. Viistoperässä oli +190tkm mittarissa kun vaihdoin farkkuun, jossa on +130tkm mittarissa.
 
Joku voisi sanoa, että sen on Ford - tietysti se ruostuu :)

Itsellä on ollut kaksi mk3 focus, toinen viistoperä ja toinen farmari. Viistoperästä lähti maali lohkeilemaan takaluukun pokkauksesta, ja sitä myöten alkoi ruostumaan.

Farkussa oli myöskin molemissa takakaarissa ruosteenlähöt. Syynä (ainakin omassa) oli se, että takalokari ja -puskuri ovat liian tiukasti kiinni. Eli ajaessa kun puskuri vähän elää, niin se sai maalin lohkeamaan sieltä puskurin ja lokarin välistä, josta lähti ruostumaan. Kävin korjauttamassa kummatkin puolet (ja väliin laitettiin kirkasta teippiä estämään hankauksen), niin on pysynyt siistinä.

Eli takaluukku ja -kaaret on ne mistä näyttäisi suht herkästi lähtevän ruostumaan. Mutta muuten, kun muistaa aika ajoin pestä niin ei se onneksi ihan mätä auto ole. Viistoperässä oli +190tkm mittarissa kun vaihdoin farkkuun, jossa on +130tkm mittarissa.
Tuosta puuttui maalia takalokasuojan etupuolelta.
Auton vaihto on aina yhtä vaikeaa.
 
Edelleen auto hakusessa, hinta mielellään alle 20k, farkku, takapenkeille sovittava 2 lastenistuinta ilman että kuskilla polvet ratissa, mieluiten automaatti. Nyt ollut kiikarissa C mersu w204 korilla, 2.1 litrasella diisselillä, onko jollain kokemuksia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 531
Viestejä
4 507 833
Jäsenet
74 430
Uusin jäsen
Cossujusa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom