Pullo nestemäistä jääskrapaa toimii nopeasti. Tosin ei kovilla pakkasilla ole päässyt vielä kokeilemaan.
Jäänsulattaja Sonax | Clas Ohlson
Helpottaa mekaanista työtä tai peräti poistaa sen, mutta ei tee ihmeitä. Lisäksi isommassa lumisateessa työtä teettää ihan sen massan poisto koko auton päältä, ja usein talvisin ongelmana on lasien huurtuminen sisäpuolelta - käytti mitä niksejä hyvänsä. Jos esilämmitystä ei ole, niin hyvinkin pitkä joutokäynti ennen lähtöä sään armoilta on usein välttämätön.
Bensakoneet lämpee kyllä jos on termari kunnossa, toki poikkeuksiakin on, esim. kaikki 10v tai nuoremmat autot tuntuvat olevan vaikeampia tapauksia lämpiämisen kanssa.
En ole huomannut mitään eroa 80- tai 90- luvun vs. uusien hikisten pikkukoneiden välillä. Yksilöeroja kyllä mutta en mitään kategorisia ikään viittaavia. Ei se prätkän iskutilavuudella varustettu pikkukatiska taikaiskusta lämpene tai puske lasia sulaksi kylmästä käynnistettäessä, ellei siinä ole moottoriin liittymättömiä erikoisvarusteita tätä varten.
Jep, harva varmaan sisäistää että bensaa menee todnäk. aikalailla vähemmän kun ei ajele sillä jääkylmällä koneella. Tähän toki vaikuttaa vähän ruiskun malli, mutta harva kiesi oikeasti vie enempää kuin pari litraa tunnissa kylmälläkään koneella.
Tuota ei mikään mittausdata tue. Jo kesäoloissakin turha joutokäynti ennen liikkeelle lähtöä nostaa keskikulutusta. Yhtä lailla kone on silloinkin kylmä ja toimii aluksi epäoptimaalisesti. Esimerkiksi 80 astetta alle normaalin käyntilämpötilan on vain vähän enemmän kuin 100 astetta alle normaalin käyntilämpötilan, ja vain kohtuullisesti enemmän kuin 120 astetta alle.
Talvioloissa toki pelkkä kylmäkäynnistys nostaa keskikulutusta, mutta sitä enemmän mitä pidempään annetaan tyhjäkäydä ennen lähtöä. Ihan merkitsevästi, jos nyt ajetaan niin lyhyitä matkoja että mikään merkkaa mitään.
Eiköhän äärioloja lukuunottamatta polttoainetta menisi vähemmän, kun lähtisi lähes heti käynnistyksen jälkeen konetta kevyesti kuormittaen. Äärioloksi ei millään muotoa lasketa -10 tai -15 celsiusastetta, vaikka eteläsuomalaisittain se onkin jo karmea pakkasaamu. Sen sijaan kaikenlaisia kulutusosia, hermoja ja aikaa säästynee sillä, että toimii terveen järjen mukaan eli käynnistää moottorin ensimmäisenä ja aloittaa siivoamisen vasta sitten. Ei siltikään pääse heti liikkeelle näkyvyyden takia.
Ruiskun malleja on käytännössä nykyään tieliikenteessä aika vähän sikäli kun puhutaan bensiinimoottoreista. Suorasuihkutus voidaan vielä laskea erikoisuudeksi tai sitten ei, mutta se on karkeasti ottaen yksi. Toinen on "normaalit koneet" jotka toimivat jokseenkin kaikki sylinterikohtaisella - joskin ei välttämättä sekventiaalisella - ulkopuolisella tarkasti tietokoneohjatulla monipistesuihkulla yhteispaineesta, kuten järkevästi suunnitellut bensakoneet suurelta osin viimeiset kolme vuosikymmentä ovat tehneet. Tästä periaatteellisesti eroavat erikseen määritellyt ratkaisut ovat käyttöpeleinä historiaa siinä missä kaasutinkoneet ja kasvavat enimmäkseen porkkanaa ja perunaa. Harraste- ja museoautot erikseen. Näitä nykymallin mukaisia on lähetetty paaliin mätävian ja yleisen vanhuutensa takia jo pitkään. Enkä kyllä näe mitään periaatteellista syytä siihen, että keljukoo olisi toiminut merkitsevästi eri logiikalla, jos vaan tyhjäkäyntiä ei ole vanhuuden vaivoja varten nostettu 1200 minuuttikierrokseen.