Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kuinkahan vanhoissa? Aika monella vag-paskeella olen elämäni aikana ajanut enkä muista tuollaiseen törmänneeni. Googlessakaan ei yhtään tuollaista näkynyt ja katselin läpi aika lailla kaikki viiksimallit vuoteen -79...
Vuosituhannen taitteessa, noissahan on vain 2 painettavaa nappia ja kytkin mistä viiksi aktivoituu.
 
Vuosituhannen taitteessa, noissahan on vain 2 painettavaa nappia ja kytkin mistä viiksi aktivoituu.
Penteles, niin taisi ollakki. Ja jos laitto OFF asentoon niin nopeus häipyi muistista. Sitten siihen kytkimeen tuli myöhemmin se cancel asentoki.
 
Mun mielestä se nyt on vaan aika tyhmää vaihtaa vasemmalle kaistalle kovin aikaisin. Jos sitä harrastaa pitemmän päälle niin kyllä se vitutusta aiheuttaa muissa kun siellä olisi noita kiire kuskeja ja itse joutuu vaihtamaan sille kaistalle niin aikaisin, että sut melkeen ehditään ohittamaan oikealta.
Jos joku siellä ohituskaistalla tulee lujempaa, enemmän sikaa se on viimetingassa vaihtaa eteen, vs vähän aiemmin. Eli tuossa sikailet ohitettavan lisäksi sille toiselle ohittajalle.

Jos takanasi samalla kaistalla ajelee joku, ja jos sinä aijallaan vaihdat ohituskaistalle ja hän sikailee sinusta oikealta ohi, niin se on hänen sikailut, ei sinun, ja sinä voit ihan syystä vilauttaa vaikka pitkiä.


Motarilla onkin aina pakko kytkeä etäisyys minimiin adaptiivisesta niin homma on jotenkin järkevämpi.
Turha se motarilla on, taajamiin ja vähän sitä isompiin nopeuksiin tarkoitettu. Mutta ei ihan hyödytön, on se pieni turvalisä äkkinäisissä tilanteissa, eli ei ehkä ehdointahdoin kannata minimiin säädellä.


Mutta jos adaptiivisen vääntää minimiiin tai pois sen takia että voi ajaa entistä lähemmäksi toisten kontiin, niin menee jo aika tahalliseksi kiusanteoksi/turhaksi vaarantamiseksi.

Muuten se onkin ihan kiva maantiellä paitsi tuo Optima ajaa ihan liian kontissa kiinni, mutta jos on joku jono missä nopeus seilaa niin aika ylivoimainen.
Onhan siitä hyötynsä jos edessä äkkinäisiä hidastuksia ja oma ajatus harhailee muualla.

Jonoista tuli mieleen vakkareiden erot, joissain vakkareissa on +/- käsisäätö joillain 5km/h portailla, tai 10, 05 tasaluivuin, yritä siinä jonossa sitten sovitella vauhtia.
 
En ymmärrä moottoritiellä jarruttelijoita. Siis semmoisia kuskeja, jotka suoralla tienpätkällä yhtäkkiä alkavat jarruja hipsimään. Vauhti ei edes näytä putoavan, mutta jarruvalot syttyvät. Käydäänkö siellä jarrulla heti kun mittari näyttää 1km/h yli rajoituksen?
Uudemmissa autoissa kaikenlainen automatiikka saattaa tuota aiheuttaa. Vakkaritkin on niin tiukalle viritetty, ettei ne paria pykälää enemmän yli asetetun nopeuden anna auton rullata.

Jos auto hiljentää vauhtia, mutta jos mennään vakkarilla ja vakkari pitää tasaista vauhtia niin kuullostaa aika haitalliselta ominaisuudelta, jos vielä vilkuttelee kerrotulla tavalla niin hämmentäähän se kovasti, että mitäs nyt varoitellaan. Eihän ne luistonestotkaan jarruvaloja (toivottavasti) automaattisesti vilkuttele.


Jos hidastetaan, niin silloin tarpeen myös jarruvaloja näyttää.

Tzit kyllä mainitsi esimerkissä että hiljennettiin, tuohon vakkari teoriaan sopisi hyvin, jos on napsutellut vauhtia hiljemmaksi (tai jos edellä joku niin sopeutuva vakkari automaattisesti), tai sitten sillä selkeällä moottorijarrutuksella.

joku skodakuski alkoi 300m ennen valoja 60km/h alueella jarruja "pumppaamaan". Eli jarruvalot paloi 2s, sammui pariksi sekunniksi, paloi 2s, sammui taas jne. Vauhti ei kuitenkaan tippunut yhtään sen nopeammin kuin omalla autolla vapaalla rullatessa tämän takana. Miksi niitä jarruja pitää hypistellä, jos ei edes jarruta moottorijarrua enempää?
Kuski ei välttämättä edes tiedä tuota, pahassa lykyssä jarujenvilkuttelia ihmettelee edellä olevan vilkutusta.


Sellasen automaatti vilkuttelian voisin ottaa mikä tekee tuota jos joku kontissa kiinni.

Toinen jatkuva ärsytyksen aihe on liikennevaloihin ryömivät. Tänään joku papparainen ajeli 150m päässä oleviin liikennevaloihin 15km/h ja tuntui vaan hidastavan jatkuvasti. Omalla kaistalla oli edessä joku kuorma-auto purkamassa lastia, joten olin tässä kohtaa vaihtamassa kaistaa tämän nysvääjän perään. Vauhti putosi vielä 15->10km/h siinä kuorma-auton kohdalla, ja tässä vaiheessa oli vielä 100m valoihin.

Eikö tuo ole aika lähelle opetuksen mukaista ?

Eli ajatus on ettei tarvitse valoihin tarvitse pysähtyä, normaalisiti ei haittaa, mutta tapa edellytää että hyvässä seurannassa muukin liikenne ja halu myös huomioida muut, ettei käy kuten kerroit.
 
Uudenvuoden lupauksena vois lopettaa ton kilttinä olemisen liikenteessä, vaihteeks sai jarrua polkea välttääkseen selvän kolarin kun itse liikenneympyrän sisällä ja ulkoota tullaan reilua ylinopeutta(+60kmh @40) ilman mitään aikomusta hiljentää kolarin välttämiseksi. Jos yksin olisin autossa ollut niin olisi voinut antaa kolarin tapahtua mutta vaimoke kyydissä ja olisi kolahtanut apparin puolelle...

Ei ne tahalliset, tai osittain tahattomat kolarit herkkua ole, vaikka samalla vähän saisi vihaa muitakohtaan purettua.

(tahallisella/puolitahattomalla tarkoitan vähän kärjistäen tilanteita missä olisi sen kolarin voinut välttää)
 
Ärsyttää ne, jotka eivät sammuta pitkiä vastaan tullessa, mutta se on ihan inhimillistä että joskus vaan ajatuksissa unohtuu.

Sen sijaan paljon enemmän vitutusta aiheuttavat ne jotka tahallaan kostavat jonkun muun töhöilyn laittamalla sitten omatkin pitkät päälle. Todella kiva sitten jos olet letkassa seuraavana ja itsekin sokaistut siitä välkyttelystä. Kuitenkin kyse pohjimmiltaan turvallisuudesta ja näkyvyydestä niin en vaan voi ymmärtää miksi pitää alkaa tuota tekemään liikenteessä ja pahentaa tilannetta.
 
Eikö tuo ole aika lähelle opetuksen mukaista ?

Eli ajatus on ettei tarvitse valoihin tarvitse pysähtyä, normaalisiti ei haittaa, mutta tapa edellytää että hyvässä seurannassa muukin liikenne ja halu myös huomioida muut, ettei käy kuten kerroit.
Ideana varmasti hyvä, mutta tuo oli aika liioiteltu toteutustapa. Ongelmalliseksi tuon tosiaan teki se, että takana 10 muuta autoa sitten ryömivät vielä keskellä edellistä risteystä.

Edessä näkyviin punaisiin ei tosiaan tarvi ajaa täyttä vauhtia, mutta se kymmenien metrien päässä valoista ryömimin ei varmasti tuota sitä polttoaineensäästöä tai joustavuutta mitä tuolla punaisten ennakoinnilla yritetään saavuttaa.
 
Ärsyttää ne, jotka eivät sammuta pitkiä vastaan tullessa, mutta se on ihan inhimillistä että joskus vaan ajatuksissa unohtuu.

Sen sijaan paljon enemmän vitutusta aiheuttavat ne jotka tahallaan kostavat jonkun muun töhöilyn laittamalla sitten omatkin pitkät päälle. Todella kiva sitten jos olet letkassa seuraavana ja itsekin sokaistut siitä välkyttelystä. Kuitenkin kyse pohjimmiltaan turvallisuudesta ja näkyvyydestä niin en vaan voi ymmärtää miksi pitää alkaa tuota tekemään liikenteessä ja pahentaa tilannetta.
Ärsyttää se täälläkin, mutta vielä enemmän vituttaa näiden määrä. Muutaman jälkeen linja on itsellä kiristynyt ja pitkät menee suoraan päälle jos vastaan sellaisilla tullaan.

Yleensä väläytän jossei ole tehonnut niin olen sitten lasauttanut pitkät päälle. Jotkut laittaa tässä kohtaa pois tai sitten eivät jos on riittävän mulkku.

Varmasti moni laittaa pitkät päälle myös sen vuoksi ettei näe yhtään mitään jos vastapuolella on kunnon pitkät unohtuneet päälle. Varsinkin jos omassa autossa vielä paskat valot ja kaverilla hyvät pitkät niin siinä ei kyllä näe enää yhtään mitään.
 
Ideana varmasti hyvä, mutta tuo oli aika liioiteltu toteutustapa. Ongelmalliseksi tuon tosiaan teki se, että takana 10 muuta autoa sitten ryömivät vielä keskellä edellistä risteystä.

Edessä näkyviin punaisiin ei tosiaan tarvi ajaa täyttä vauhtia, mutta se kymmenien metrien päässä valoista ryömimin ei varmasti tuota sitä polttoaineensäästöä tai joustavuutta mitä tuolla punaisten ennakoinnilla yritetään saavuttaa.
Tuosta muun liikenteen häiritsemisestä ollaan samaa mieltä. Tosi ärsyttävää jos esim välissä valottomia risteyksiä, jotka etuoikeutetut ennkoivat tukkii.

Mutta jos häiriötä, niin eikö se opetus mene niin että vältä pysähtymistä , ja jos paikka sellainen missä tilaa hiljennellä, niin eikö tuo toiminta ole ihan ok ja jos ei ihan pieleen meni niin kaupanpäälle läpimenekin sujuu joutusasti.
 
Töihin autoillessa oli edessä kaksi pakettiautoa. Jälkimmäinen hiillosti etummaistan. 2 metrin päässä puskurista, meinasi ajaa perään etummaisen kääntyessä vasemmalle, heitti vilkun viime hetkellä päälle ja kaartoi perään. Itse käännyin samaan suuntaan parkkipaikkaa kohti.

Olin varma, että kyseessä oli joku väärällä jalalla herännyt tieraivotapaus, mutta kun sain auton parkkiin ja kävelin hetken matkan päähän pysähtyneiden pakujen ohi, huomasin, että kyseessä työporukka, joka alkoi purkamaan jotain johtokelaa toisesta autosta.

Aloin vain miettimään, kuinka suuri prosentti ilman minkäänlaista turvaväliä ja muutenkin aggressiivisen oloisesti ajavista kuskeista onkin sellaisia, jotka eivät vain osaa ja/tai ymmärrä, miten autoa kuljetetaan turvallisesti :confused2:
 
Parkkipaikat. Tänään prismasta tullessa autolle, huomasin että mut oli saarrettu. Vasemmalla paku ja oikealla isompi maasturi. Pakki ja vilkku päälle ja varovasti hivuttamaan ruudusta pois, sen puolen auton mitan pääsin, kun huomasin peilistä vilahduksen takapuskurin liepeillä. Kiireinen lähiöoletettu teki räikkösmäiset liikkeet päästäkseen mun perän ohi sekunnissa. Ei siis tajunnut että en mä nää mitään sieltä kolosta, eikä hidastellut tai pysähtynyt, luotti mun reflekseihin nähtävästi.

Sieltä isojen autojen välistä ei näe mitään. Paikkakin oli semmoinen että pitää pakittaa pois.
 
Parkkipaikat.


Sieltä isojen autojen välistä ei näe mitään. Paikkakin oli semmoinen että pitää pakittaa pois.

Toi on paska tilanne. Varsinkin kun maksaja hyvin todennäköisesti on ruudusta lähtijä. Siksi suosinkin ruutuun peruuttamista tai blondiparkkia. Hiukan paremmin näkee.
 
Ärsyttää ne, jotka eivät sammuta pitkiä vastaan tullessa, mutta se on ihan inhimillistä että joskus vaan ajatuksissa unohtuu.

En sammuta! o_O

Omassa uudessa Foccarissa on pimeällä koko ajan teknisesti pitkät päällä, valot kiepsahtavat häikäisemättömään asentoon vastaantulijan tai edellämenevän havaitessaan. Kyseessä adaptiiviset, kääntyvät täysLED -härdellit.

Yleisesti toimivat yllättävän hyvin, jättäen pimeän alueen muiden tielläliikkujien kohdalle. Joskus - ehkä joka 20. auto - automatiikka saattaa jättää "vaihtamatta" lyhyille vastaantulijan kohdalla, joskus sen huomaa itse valojen liikkumattomuudesta, joskus ehtii vastaantulija vilkauttaa.

Itse olen huomannut vastaavanlaisen Focuksen tullessa vastaan että onpa #$## kirkkaat valot, mutta onneksi ihmeen häikäisemättömät toimiessaan.
 
Ajetaan kehätietä, nopeusrajoitus 80km/h. Märkä keli ja loska lentää pimeässä.
Allasi on yli 10 vuotta vanha Transit, vauhtia 80km/h mittarin mukaan, todellinen nopeus n. 76km/h.
Saavutat edelläsi n. 65km/h ajavan yhtä vanhan Toyota Avensiksen, vaihdat vasemmalle kaistalle tarkoituksena ohittaa tuo sään harmaa Toyota. Ohitat Toyotan ja alat etsiä tätä oikeasta sivupeilistä, oikeaa takaikkunaa mistä varmistaa Toyotan sijainti ei ole. Toyotaa ei näy oikeassa sivupeilistä vaikka ohituksesta on jo yli 10 sekuntia ja meillä oli paljon nopeuseroa, mihin se meni? Uskaltaako tässä vaihtaa takaisin oikealle kaistalle?
Vastauksen saat kun kytket vilkun oikealle, Toyota ilmestyy kuolleesta kulmasta töötti pohjassa ja sentteri pystyssä apukuskin oven kohdalle kiihdyttäen horisonttiin yli 120km/h.
Välillä olisi kiva päästä näiden pään sisälle.
 
Kehä 1 kun lähdetään Itiksestä kohti länttä. Joku mersu glk ajelee 45 km/h ja ihmettelin mitä vittua tää matelee kun ketään ei ole edessä vaikka kello oli sen 15:45. Porukkaa vaan viuhuu vasemmalta ohi.
Vetäsin sitten kaistanvaidon suoraan sen eteen ja vedet/kurat tuulilasille.
Menis vittu bussilla aiheuttamasta ruuhkaa ja jonoja.

Tuntuu porukalla olevan tapana ajella tuolla kehällä jotain 50 nykyään. Ainut syy minkä keksin että ihmiset ajattelee että seuraavissa valoissa joutuu kumminkin seistä niin ei tarvitse ajaa ripeästi..
 
Viimeksi muokattu:
Kehä 1 kun lähdetään Itiksestä kohti länttä. Joku mersu glk ajelee 45 km/h ja ihmettelin mitä vittua tää matelee kun ketään ei ole edessä vaikka kello oli sen 15:45. Porukkaa vaan viuhuu vasemmalta ohi.
Vetäsin sitten kaistanvaidon suoraan sen eteen ja vedet/kurat tuulilasille.
Menis vittu bussilla aiheuttamasta ruuhkaa ja jonoja.

Tuntuu porukalla olevan tapana ajella tuolla kehällä jotain 50 nykyään. Ainut syy minkä keksin että ihmiset ajattelee että seuraavissa valoissa joutuu kumminkin seistä niin ei tarvitse ajaa ripeästi..
Liekkö tuntematon paikka ollut? Voin myöntää, että n.4v sitten tuli sora-autolla ajettua aika hiljaan muistaakseni kehä 1:sellä. Tämä sen takia, kun niin monta kaistaa, vasemmalle pitäs kääntyä matkan X kuluttua, mutta ei viittinyt blokkia muiden tietä ajaen oikeaa/keskimmäistä kaistaa.
Viime viikollakin tuli länsisatamaan ajettua haitta-ajoneuvolla, ja hirvitti muiden ajonopeus. No tottakai ajavat minua kovemmin, kun on tutut paikat.
Tästä päästään siihen, että vaikka miten esim. minulla tulee reilusti yli 100tkm vuoteen kilometrejä(työ ja vapaa-aika yhteen laskettuna), niin silti näin "maalla" asuessani, tuo kehä kolmosen sisäpuoli on minulle uutta.
 
Autossahan saattoi olla ns. etanamoodi päällä eli häiriö moottorissa tjs. Eikös se juuri nopeudet rajoita johonkin tuommoiseen.

edit. Tosin kehä ei ehkä ole se paikka sit lähteä ajamaan moisella.
 
Kaikenlainen valoautomatiikka alkaa pikkuhiljaa ärsyttää, koska:
1. Karvalakkimallin DRL valot yleensä käyttäjällä aina asennossa nolla, jos sellainen on, ja pirssillä kelataan 24/7 perde pimeänä
2. Automaattipitkät ja matriisivalot, toimiessaan loistavat, mutta lopun 90% ajasta toimivat päin persettä. Viimeksi tänään joku kelasi 150km perässä jollain uudehkolla matriisivalovirityksellä ja voi vee että häikäisi sivupeileistä, taustapeilistä toki ei häikäissyt sitten yhtään ja sivuikkunasta näki metsään oman auton kohdalle erittäin hienosti. Oman Tojon automaattipitkät joutuu myös lähes aina torppaamaan manuaalille, kun käytös on enemmän suoraa vittuilua vuoroin kuskille, vuoroin muille tienkäyttäjille...
3. Kun sitä automatiikkaa ei osata olla olla käyttämättä silloin kun se ei olosuhteisiin sovi aka nykyautoilijoiden uusavuttomuus ja/tai henkisen kapasiteetin riittämättömyys operoimaan sitä kaikkea "haitekkiä":facepalm:
 
Toi on paska tilanne. Varsinkin kun maksaja hyvin todennäköisesti on ruudusta lähtijä. Siksi suosinkin ruutuun peruuttamista tai blondiparkkia. Hiukan paremmin näkee.

Tosiaan maksaja on aina ruudusta pois tulija, koska sillä ohi menevällä on etuajo-oikeus.

Joskus kaverillani kävi kyseinen tilanne missä oli ruudusta peruuttamassa pois ja joku kiireinen kolhi auton perän ohi ajavana. Kaverin piikkiin meni kolari niin Poliisin kuin vakuutusyhtiön sanoman mukaan. Jossa ruudusta tulevalla on aina väistämisvelvollisuus.


Ajetaan kehätietä, nopeusrajoitus 80km/h. Märkä keli ja loska lentää pimeässä.
Allasi on yli 10 vuotta vanha Transit, vauhtia 80km/h mittarin mukaan, todellinen nopeus n. 76km/h.
Saavutat edelläsi n. 65km/h ajavan yhtä vanhan Toyota Avensiksen, vaihdat vasemmalle kaistalle tarkoituksena ohittaa tuo sään harmaa Toyota. Ohitat Toyotan ja alat etsiä tätä oikeasta sivupeilistä, oikeaa takaikkunaa mistä varmistaa Toyotan sijainti ei ole. Toyotaa ei näy oikeassa sivupeilistä vaikka ohituksesta on jo yli 10 sekuntia ja meillä oli paljon nopeuseroa, mihin se meni? Uskaltaako tässä vaihtaa takaisin oikealle kaistalle?
Vastauksen saat kun kytket vilkun oikealle, Toyota ilmestyy kuolleesta kulmasta töötti pohjassa ja sentteri pystyssä apukuskin oven kohdalle kiihdyttäen horisonttiin yli 120km/h.
Välillä olisi kiva päästä näiden pään sisälle.

Suoraan sanoen noilla teiden ritareilla ei liiku mitään korvien välissä. Sillon tällöin noita tyhjäpäitä näkee liikenteessä kenellä ei tarvitsisi olla edes autoa vaikka ajo-oikeus olisikin. Säästyy muut tiellä liikkujat.
 
Ilmankos parkkiksilla välillä näkee tilanteeseen sopimatonta (liian suurta) nopeutta kun tiedetään että se ei ole oma vika jos kolahtaa.

Hyvinkään Citymarketissa on viistoparkit ja merkityt ajosuunnat. Eilen siellä käydessä yksi sankari ajoi "väärään suuntaan" ja meinasin tosiaan peruuttaa alle kun tietysti katsoin vain ettei sieltä toisesta suunnasta tule ketään.

Mitenkähän tollaisessa? Jos toinen ajaa kiellettyä ajosuuntaa vastaan ja peruuttaa siihen alle niin mitä laki siihen sanoo.
 
Ei ruudusta peruuttaja ole aina syypää. Riippuu yleensä tapauksesta ja siitä kumpi ei ole noudattanut huolellisuusperiaatetta.

Usein maksaja on se joka on liikkeessä, jos toinen osapuoli on jo ehtinyt selvästi pysäyttää. Päälleajo-oikeutta ei ole, vaikka etuajo-oikeutetulla ajoradalla ajaisikin. Normaalisti molemmat ehtivät pysäyttää, tai väistää, kuten Keljunkin tapauksessa.
 
Ei ruudusta peruuttaja ole aina syypää. Riippuu yleensä tapauksesta ja siitä kumpi ei ole noudattanut huolellisuusperiaatetta.

Usein maksaja on se joka on liikkeessä, jos toinen osapuoli on jo ehtinyt selvästi pysäyttää. Päälleajo-oikeutta ei ole, vaikka etuajo-oikeutetulla ajoradalla ajaisikin. Normaalisti molemmat ehtivät pysäyttää, tai väistää, kuten Keljunkin tapauksessa.

Ja kannattaa aina muistaa että päälle ajaja on syyllinen, vaikka auto on vastaantulijan kaistalla mutta pysähtyneenä ja sitä päin ajetaan niin päälle ajaja on syyllinen.
 
Kaksi omakohtaista tapausta; toisessa päälle ajaja paikan päällä itse myönsi syyllisyytensä vahinkoilmoituslomakkeeseen, toisessa, paikalle kutsutut poliisit saivat ajajan myöntämään.

Näkee noita vastaantulijoiden kaistallakin päälleajajia lehdissä silloin tällöin. Kääntyvä auto on jäänyt antamaan tietä jalankulkijoille tms, ja jostain kaukaa tullaan kovaa vauhtia katsomatta eteen.

Tässä parkkipaikalta peruuttaneita sarjana päin ajanut sai kahdeksan kuukautta vanketta petoksesta. Joskus vuosituhannen alussa oli samanlainen tapaus Savossa.

Törmääjä vaani parkkipaikalla peruuttavia autoja - vakuutusetsivä käräytti sarjahuijarin
 
Kaksi omakohtaista tapausta; toisessa päälle ajaja paikan päällä itse myönsi syyllisyytensä vahinkoilmoituslomakkeeseen, toisessa, paikalle kutsutut poliisit saivat ajajan myöntämään.

Näkee noita vastaantulijoiden kaistallakin päälleajajia lehdissä silloin tällöin. Kääntyvä auto on jäänyt antamaan tietä jalankulkijoille tms, ja jostain kaukaa tullaan kovaa vauhtia katsomatta eteen.

Tässä parkkipaikalta peruuttaneita sarjana päin ajanut sai kahdeksan kuukautta vanketta petoksesta. Joskus vuosituhannen alussa oli samanlainen tapaus Savossa.

Törmääjä vaani parkkipaikalla peruuttavia autoja - vakuutusetsivä käräytti sarjahuijarin

Itse olin peruuttamassa peräkärryä pihaan ja auto oli siinä tiellä vastaantulijan kaistalla, mutkan takaa tulee teinijonne bemarilla ja pamauttaa suoraan keulaan kun olin auton takana kattomassa ettei kärry osu mihinkään.

No jonne oli sitä mieltä että mun vika kun olin vastaantulijoiden puolella, poliisi paikalla ja jonne sai 300€ sakon liikenteen vaarantamisesta ja itse en saannut mitään.
 
Eilen ensimmäinen ärsyttänyt asia oli alihyödynnetty Oulun moottoritien uusi telematiikkajärjestelmä. Vasta Kontinkankaan liittymän kohdalla oli näytöissä teksti, että onnettomuus 2 km päässä, varo jonon päätä, kun se olisi voinut olla jo edellisessä näytössäkin, jolloin olisi voinut kääntyä muualle aiemmin. No, siinä meni sitten varttitunti kilometrin matkalla, kun kaksi kaistaa eteni 0-5 km/h ja lopulta tie ei edes ollut tukossa onnettomuuden kohdalla, vaan kolaroineet ja poliisi olivat siististi kolmannen kaistan takana pientareella. Mutta hyvin lähellä oli, ettei lisäonnettomuudenkin päässyt näkemään, kun joku painoi kolmatta oikeanpuoleista kaistaa tulemaan ehkä 50 km/h kahden muun ollessa käytännössä seisahduksissa ja Peltolan rampin liikenteen vielä tullessa oikealta sekaan. Muiden sattumanvaraisesta etenemisestä johtuen se kuitenkin kolahtamatta onnistui puikkaamaan sieltä kaksi kaistaa vasemmalle, mutta miten edes voi tuommoiseen tilanteeseen tulla ihan liian kovaa, kun jono oli kilometrin mittainen.. Neljän auton ketjukolari aiheutti haittaa Pohjantiellä, nyt liikenne kulkee normaalisti

Sitten seuraavat ärsyttävät kuskit löytyivät Kuusamontieltä Kiimingin jälkeen. Olihan siellä kieltämättä hyvin poikkeava täkäläinen talvikeli, tie oli sula ja märkä. Mutta kun satasen rajoitus alkoi, niin edellä menevän ajonopeudet muuttuivat ihan käsittämättömiksi. Kun vastaantulijoita oli, niin nopeus saattoi hyvinkin olla 110 km/h, mutta kun vastaantulijat loppuivat, niin sitten nopeus vaelsi seittemänkympin tienoille. Toki siellä vähän oli mutkaa niissä kohdin, mutta ei nyt noin paljon tarvisi hidastaa, vaikka liukastakin olisi ollut. Tie 20 on hyvin suora verrattuna mihinkään etelämpänä olevaan valtatiehen.

Jokseenkin sama toistui myös Pudasjärven jälkeen. Kaukaa jo näki, että edellä ohitetaan jotain vähän vaarallisessakin tuntuvissa kohdissa, mutta kun ne pari autoa sieltä sitten itse saavutti, niin selvisi, että nopeus vaihtelee 60-90 km/h koko ajan, ollen enimmäkseen siellä alapäässä. Siinä kohtaa toki oli jo jäätäkin kaistojen välissä, mutta ajourat edelleen täysin sulat ja leveät. Mutta miten ihmeessä voi tuollaisessa sinänsä ihan hyvässä ajokelissä päästä nopeus vaihtelemaan tuollaisella skaalalla ihan jatkuvasti.. Ei ole edes porojen sesonkiaika.
 
Ajetaan kehätietä, nopeusrajoitus 80km/h. Märkä keli ja loska lentää pimeässä.
Allasi on yli 10 vuotta vanha Transit, vauhtia 80km/h mittarin mukaan, todellinen nopeus n. 76km/h.
Saavutat edelläsi n. 65km/h ajavan yhtä vanhan Toyota Avensiksen, vaihdat vasemmalle kaistalle tarkoituksena ohittaa tuo sään harmaa Toyota. Ohitat Toyotan ja alat etsiä tätä oikeasta sivupeilistä, oikeaa takaikkunaa mistä varmistaa Toyotan sijainti ei ole. Toyotaa ei näy oikeassa sivupeilistä vaikka ohituksesta on jo yli 10 sekuntia ja meillä oli paljon nopeuseroa, mihin se meni? Uskaltaako tässä vaihtaa takaisin oikealle kaistalle?
Vastauksen saat kun kytket vilkun oikealle, Toyota ilmestyy kuolleesta kulmasta töötti pohjassa ja sentteri pystyssä apukuskin oven kohdalle kiihdyttäen horisonttiin yli 120km/h.
Välillä olisi kiva päästä näiden pään sisälle.
Tuokin varmaan luuli, että teit jotain väärin. Itse tuskin tajusi rikkovansa mitään muuta liikennesääntöä kuin ehkä nopeusrajoitusta.
 
Paitsi jos se on mennyt limppiin kesken ajon siinä Kehällä. Tosin pitäisi ajaa tien sivuun heti:rolleyes:
Syystä että?

Normaali useampi kaistainen seututie, jolla ei ole juurikaan rajoitteita kulkuneuvojen suhteen. Kyllähän siellä harva se päivä näkee kurottajaa sun muuta työkonetta.
 
Kaksi omakohtaista tapausta; toisessa päälle ajaja paikan päällä itse myönsi syyllisyytensä vahinkoilmoituslomakkeeseen, toisessa, paikalle kutsutut poliisit saivat ajajan myöntämään.

Näkee noita vastaantulijoiden kaistallakin päälleajajia lehdissä silloin tällöin. Kääntyvä auto on jäänyt antamaan tietä jalankulkijoille tms, ja jostain kaukaa tullaan kovaa vauhtia katsomatta eteen.

Tässä parkkipaikalta peruuttaneita sarjana päin ajanut sai kahdeksan kuukautta vanketta petoksesta. Joskus vuosituhannen alussa oli samanlainen tapaus Savossa.

Törmääjä vaani parkkipaikalla peruuttavia autoja - vakuutusetsivä käräytti sarjahuijarin
Toisaalta nämä sankarit jotka ovat poikittain tiellä antamassa tilaa jalankulkijoille/suoraanajajille voisivat oppia ennakoimaan ja pysyä kiltisti sielä omalla kaistallaan kunnes on oikeasti tilaa kääntää se vastaantulijan kaistan yli.

Mitenkähän näissä menee jos tulee vaikka 50kmh alamäkeen taajamassa edessä joku kääntää kyljen eteen (ja pysähtyy) ja jää väistämään pyöräilijää ja pamauttaa kylkeen jarrut ja torvi pohjassa? Eikös lasku mene kuitenkin eteenkääntyjälle vaikka olisikin pysäyksissä? Olettaen siis että suoraan ajaja ei saa autoaan pysähtymään ajoissa.
 
Toisaalta nämä sankarit jotka ovat poikittain tiellä antamassa tilaa jalankulkijoille/suoraanajajille voisivat oppia ennakoimaan ja pysyä kiltisti sielä omalla kaistallaan kunnes on oikeasti tilaa kääntää se vastaantulijan kaistan yli.

Mitenkähän näissä menee jos tulee vaikka 50kmh alamäkeen taajamassa edessä joku kääntää kyljen eteen (ja pysähtyy) ja jää väistämään pyöräilijää ja pamauttaa kylkeen jarrut ja torvi pohjassa? Eikös lasku mene kuitenkin eteenkääntyjälle vaikka olisikin pysäyksissä? Olettaen siis että suoraan ajaja ei saa autoaan pysähtymään ajoissa.
No ei tietenkään vastaantulijan edestä saa kääntyä vasemmalle ellei sitä voi tehdä turvallisesti. Samoin risteykseen ei kuulu ajaa ellei tiedä että pääsee siitä yli.

Toisaalta myös risteykseen ehtinyttä pitää väistää. Mitään päälleajo-oikeutta ei koskaan synny.

Tilanne voi olla hyvin vaikeasti arvioitava ja lopulta oikeudessa käsiteltävä.
 
Eiköhän sen limp moden tarkotus ole nimenomaan se että voi ajaa sen katiskan pois sieltä liikenteen seasta. Kivempi ottaa huoltoaseman pihasta lavetille.
Mitäpä minä näistä tietäisin, joten sittenhän se on just niin.

Riippuu monesta. Ei edes varoitusvalon väristä voi päätellä, voiko vai eikö ajaa. Suurimmassa osassa tapauksia voi ajaa. Pahimmillaan joku kusipää on laittanut jopa turvatyynyn varoituksen punaisella. Ei näissä tervettä järkeä käytetä. Jopa urean loppuminen voi estää käynnistyksen, vaikka esimerkiksi kovassa pakkasessa se ei peruskäytössä edes vaikuttaisi mihinkään, kun koko laite ei ehdi normaalilla matkalla käynnistyä.

Kaikesta kyykytyksestä huolimatta ohjekirja on kova sana. Punainen moottorivikavalokin yleensä tarkoittaa, että voi ajaa ihan valmistajan luvalla.
 
Ei edes varoitusvalon väristä voi päätellä, voiko vai eikö ajaa
Onneks aika monessa autossa tulee jo ihan selkokielinen viesti, että voiko ajaa vai ei. Ei tartte noiden valojen kanssa arpoa, mikä on ihan hyvää kehitystä. Tyyliin "Stop the vehicle" tai "Drive moderately". Kaverin bemariin kun iski joku vika kesken ajon, niin tuli just tollanen "ajelehan varovasti" ilmoitus, en tiedä menikö varsinaisesti vielä limp home -tilaan.

Omassa kotterossa vaihteistovika ja sen tuoma limp moodi ei varsinaisesti rajoittanut nopeutta, mutta lukitsi vaihteen kolmoselle. Sinänsä ihan hyvin, kun pysty ajamaan sitä 80km/h parempaan paikkaan. Mutta juu, parastahan se on lukea se ohjekirja, missä löytyy selitykset. Joissain pösöissä on aika "selkee" systeemi myös valoilla, jos siellä palaa se "Stop" minkä tahansa muun vikavalon kanssa tai yksinään, niin pitää pysähtyä suht nopeasti eikä jatkaa matkaa.
 
Selkeä mittariston varoituslogiikka on jo vanha taito. Etenkin työkoneissa stop-valo on ollut selkeä merkki. Nykyään taas vakiintuneilla symboleilla pyyhitään persettä. Turvavyöstäkin voi tulla aiheeton vilkkuva punainen valo mittaristoon. Tuollainen olisi lailla kielletty ellei silkka saatana hallitsisi turvallisuuskulttuuria. Kiva opettaa höröt siihen, ettei punainen vilkkuvalo tarkoita mitään. Eikä se ammattilaisellekaan hyhää ehdollistamista ole.
 
Eiköhän sen limp moden tarkotus ole nimenomaan se että voi ajaa sen katiskan pois sieltä liikenteen seasta. Kivempi ottaa huoltoaseman pihasta lavetille.

Jos 50-60 km/h kehällä ajelevat aiheuttaa tuommoisia reaktioita niin vois pysyä poissa... Ei se ole mikään motari.

Kehällä on myös tuossa kohdassa 60km/h rajoitus, jos tosiaan itiksestä lähdetään länteenpäin.

(mapsissa on itseasiassa vielä tietyömaa jossa 50km/h, mutta se lienee jo valmis)

https://goo.gl/maps/rAMMEz8ZebcXgo797
 
Turvavälien puute ihmetyttää. Tien reunassa olevien valkoistan tolppien väli lienee noin 100 metriä. Hyvin näkyy satasen vauhdissa kolme, joskus neljäkin autoa mahtuvan tuolle välille. En ymmärrä.
 
Turvavälien puute ihmetyttää. Tien reunassa olevien valkoistan tolppien väli lienee noin 100 metriä. Hyvin näkyy satasen vauhdissa kolme, joskus neljäkin autoa mahtuvan tuolle välille. En ymmärrä.
Kehällä väli on vielä pienempi, ja sitten vilkutellaan valoja kun siihen väliin tulee.
 
Eilen ensimmäinen ärsyttänyt asia oli alihyödynnetty Oulun moottoritien uusi telematiikkajärjestelmä. Vasta Kontinkankaan liittymän kohdalla oli näytöissä teksti, että onnettomuus 2 km päässä, varo jonon päätä, kun se olisi voinut olla jo edellisessä näytössäkin, jolloin olisi voinut kääntyä muualle aiemmin. No, siinä meni sitten varttitunti kilometrin matkalla, kun kaksi kaistaa eteni 0-5 km/h ja lopulta tie ei edes ollut tukossa onnettomuuden kohdalla, vaan kolaroineet ja poliisi olivat siististi kolmannen kaistan takana pientareella. Mutta hyvin lähellä oli, ettei lisäonnettomuudenkin päässyt näkemään, kun joku painoi kolmatta oikeanpuoleista kaistaa tulemaan ehkä 50 km/h kahden muun ollessa käytännössä seisahduksissa ja Peltolan rampin liikenteen vielä tullessa oikealta sekaan. Muiden sattumanvaraisesta etenemisestä johtuen se kuitenkin kolahtamatta onnistui puikkaamaan sieltä kaksi kaistaa vasemmalle, mutta miten edes voi tuommoiseen tilanteeseen tulla ihan liian kovaa, kun jono oli kilometrin mittainen.. Neljän auton ketjukolari aiheutti haittaa Pohjantiellä, nyt liikenne kulkee normaalisti

Sitten seuraavat ärsyttävät kuskit löytyivät Kuusamontieltä Kiimingin jälkeen. Olihan siellä kieltämättä hyvin poikkeava täkäläinen talvikeli, tie oli sula ja märkä. Mutta kun satasen rajoitus alkoi, niin edellä menevän ajonopeudet muuttuivat ihan käsittämättömiksi. Kun vastaantulijoita oli, niin nopeus saattoi hyvinkin olla 110 km/h, mutta kun vastaantulijat loppuivat, niin sitten nopeus vaelsi seittemänkympin tienoille. Toki siellä vähän oli mutkaa niissä kohdin, mutta ei nyt noin paljon tarvisi hidastaa, vaikka liukastakin olisi ollut. Tie 20 on hyvin suora verrattuna mihinkään etelämpänä olevaan valtatiehen.

Jokseenkin sama toistui myös Pudasjärven jälkeen. Kaukaa jo näki, että edellä ohitetaan jotain vähän vaarallisessakin tuntuvissa kohdissa, mutta kun ne pari autoa sieltä sitten itse saavutti, niin selvisi, että nopeus vaihtelee 60-90 km/h koko ajan, ollen enimmäkseen siellä alapäässä. Siinä kohtaa toki oli jo jäätäkin kaistojen välissä, mutta ajourat edelleen täysin sulat ja leveät. Mutta miten ihmeessä voi tuollaisessa sinänsä ihan hyvässä ajokelissä päästä nopeus vaihtelemaan tuollaisella skaalalla ihan jatkuvasti.. Ei ole edes porojen sesonkiaika.
Siltatyömaalla oli jo reilusti ennen kasia perjantaiaamulla oikean kaistan reunassa semmoset montut että ainoastaan nopeat refleksit ja tyhjähkö tie pelasti päivän. Raskas kalusto noista olisi ehkä vielä töyssähtäen mennyt yli mutta millä tahansa henkilöautolla tai katumaasturilla olisi saattanut olla oikean puolen eturengas likasuojaa vasten. En yhtääin ihmettele rytinää tuossa.
 
Tänään eräs Cashguy-kuljettaja veti liinat kiinni ja antoi tietä kolmion takaa liittyvälle :facepalm: Räpsytteli vielä pitkiä kun tämä kolmion takana ollut paku ei lähtenyt eteen.
 
Asiaton käytös: Haukkumiset pois
Jos väli on niin pieni että +60kmh vauhdissa sinne ei mahdu liittymään, niin voi siinä jo päätiellä ajava katsoa peiliin.
Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.

Teille taliaivoille vielä selkeämmin:
1. Kaistanvaihdot ja liittymiset tehdään siten, ettei päätiellä ajavan eteneminen häiriinny. Jos se ei ole mahdollista, ei vaihdeta kaistaa.

Pro-tip: joustoa omaan kyvyttömyyteen saa oikeaoppisella vilkunkäytöllä.

2. Se millä turvavälillä kukakin ajaa, ei oikeuta rikkomaan yhtäkään liikennesääntöä.
 
Tänään eräs Cashguy-kuljettaja veti liinat kiinni ja antoi tietä kolmion takaa liittyvälle :facepalm: Räpsytteli vielä pitkiä kun tämä kolmion takana ollut paku ei lähtenyt eteen.
Olen koko ajajaurani ajan miettinyt onko nimenomaan Nissanien polkimissa vikaa, vai kuskien jaloissa? Kytkimen nostaminen kestää vähintään kolme sekuntia ja kaasulla on kaksi asentoa: pintakaasu ja tyhjäkäynti. Näköjään jarrupolkimen kanssa myös ongelmia.

Ikään kuin eivät edes haluaisi edetä liikenteessä. Toisaalta ajavat Nissanilla, ei-kenenkään ykkösvalinnalla. Valumassa aamuruuhkassa ei-kenenkään toivetyöhön. Saadakseen maksettua ei-kenenkään toiveasunnon. Ihmekös se jos ei vaan huvita.
 
Olen koko ajajaurani ajan miettinyt onko nimenomaan Nissanien polkimissa vikaa, vai kuskien jaloissa? Kytkimen nostaminen kestää vähintään kolme sekuntia ja kaasulla on kaksi asentoa: pintakaasu ja tyhjäkäynti. Näköjään jarrupolkimen kanssa myös ongelmia.

Ikään kuin eivät edes haluaisi edetä liikenteessä. Toisaalta ajavat Nissanilla, ei-kenenkään ykkösvalinnalla. Valumassa aamuruuhkassa ei-kenenkään toivetyöhön. Saadakseen maksettua ei-kenenkään toiveasunnon. Ihmekös se jos ei vaan huvita.
Onko eteen tullut siis GTR, 350Z, 370Z, Pulsar, Skyline, 200SX tai joitakin klassikoita mallia Datsun?
 
Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.

Teille taliaivoille vielä selkeämmin:
1. Kaistanvaihdot ja liittymiset tehdään siten, ettei päätiellä ajavan eteneminen häiriinny. Jos se ei ole mahdollista, ei vaihdeta kaistaa.

Pro-tip: joustoa omaan kyvyttömyyteen saa oikeaoppisella vilkunkäytöllä.

2. Se millä turvavälillä kukakin ajaa, ei oikeuta rikkomaan yhtäkään liikennesääntöä.
Pro-tip: turvaväli.
 
Mä en kyllä tähän päivään mennessä uskonut että on oikeasti ihmisiä jotka kokevat oikeudekseen valua mihin tahansa väliin jos niin vaan huvittaa. Luulin että silkasta osaamattomuudesta kyse. Kiitos kun ilmoittauduit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 095
Viestejä
4 651 763
Jäsenet
76 368
Uusin jäsen
MrStreamer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom