Eilen ensimmäinen ärsyttänyt asia oli alihyödynnetty Oulun moottoritien uusi telematiikkajärjestelmä. Vasta Kontinkankaan liittymän kohdalla oli näytöissä teksti, että onnettomuus 2 km päässä, varo jonon päätä, kun se olisi voinut olla jo edellisessä näytössäkin, jolloin olisi voinut kääntyä muualle aiemmin. No, siinä meni sitten varttitunti kilometrin matkalla, kun kaksi kaistaa eteni 0-5 km/h ja lopulta tie ei edes ollut tukossa onnettomuuden kohdalla, vaan kolaroineet ja poliisi olivat siististi kolmannen kaistan takana pientareella. Mutta hyvin lähellä oli, ettei lisäonnettomuudenkin päässyt näkemään, kun joku painoi kolmatta oikeanpuoleista kaistaa tulemaan ehkä 50 km/h kahden muun ollessa käytännössä seisahduksissa ja Peltolan rampin liikenteen vielä tullessa oikealta sekaan. Muiden sattumanvaraisesta etenemisestä johtuen se kuitenkin kolahtamatta onnistui puikkaamaan sieltä kaksi kaistaa vasemmalle, mutta miten edes voi tuommoiseen tilanteeseen tulla ihan liian kovaa, kun jono oli kilometrin mittainen..
Neljän auton ketjukolari aiheutti haittaa Pohjantiellä, nyt liikenne kulkee normaalisti
Sitten seuraavat ärsyttävät kuskit löytyivät Kuusamontieltä Kiimingin jälkeen. Olihan siellä kieltämättä hyvin poikkeava täkäläinen talvikeli, tie oli sula ja märkä. Mutta kun satasen rajoitus alkoi, niin edellä menevän ajonopeudet muuttuivat ihan käsittämättömiksi. Kun vastaantulijoita oli, niin nopeus saattoi hyvinkin olla 110 km/h, mutta kun vastaantulijat loppuivat, niin sitten nopeus vaelsi seittemänkympin tienoille. Toki siellä vähän oli mutkaa niissä kohdin, mutta ei nyt noin paljon tarvisi hidastaa, vaikka liukastakin olisi ollut. Tie 20 on hyvin suora verrattuna mihinkään etelämpänä olevaan valtatiehen.
Jokseenkin sama toistui myös Pudasjärven jälkeen. Kaukaa jo näki, että edellä ohitetaan jotain vähän vaarallisessakin tuntuvissa kohdissa, mutta kun ne pari autoa sieltä sitten itse saavutti, niin selvisi, että nopeus vaihtelee 60-90 km/h koko ajan, ollen enimmäkseen siellä alapäässä. Siinä kohtaa toki oli jo jäätäkin kaistojen välissä, mutta ajourat edelleen täysin sulat ja leveät. Mutta miten ihmeessä voi tuollaisessa sinänsä ihan hyvässä ajokelissä päästä nopeus vaihtelemaan tuollaisella skaalalla ihan jatkuvasti.. Ei ole edes porojen sesonkiaika.