Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Siinä olemme samaa mieltä että ärsyttää ne jotka tulevat peräedellä vastaan

Yritin heitä puollustaa/ymmärtää, ei siinä väärää jos rajoitusten mukaan mennään. Mutta jos keskinopeudet alkaa putoileen 80 alueella alle seitsemänkympin pysyen alle 70km/h, niin ärsytys kasvaa entisestään, näihin taidettiin kummatkin kannattaa mm niitä nopeusnäyttöjä, jos usein syy vaikuttaa olevan se heillä on väärä käsitys omasta vauhdista.

Siinä kai sitten se ero että kuinka usein tuollaisia näkee, varmaan iso juttu missäpäin liikkuu ja mutuillen talvirenkaan vaihdot ehkä lisää.


Se IL juttu ei ollut kovin kummoinen, ei ollut Suomesta, eikä siinä edes selvinnyt mitä hitaastiajolla tarkoitettiin, klikki kalastelua.

Juttu silti antoi ymmärtää että onnettomuus syyt oli enemmänkin pieni turvaväli, vaaralliset ohitukset, liikenneraivo.

Vertailuluku oli johonkin aiempaan (en hajua kuinka pitkään ja miten ovat nuo tuolla tilastoineet), mutta jos tuota käytetään ylinopeuden puolustamiseen, niin ei siinä verrattu monessako kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa on ollut mukana ylinopeus.

En usko että meillä tuolla oikeassa elämässä kovinkaan suurta näkemyseroa, kunhan nyt olemme ottaneet tässä vain erikannat. :)

Juu toki ne ärsyttää, mutta kun ne ilmeisesti myös aiheuttavat onnettomuuksia, niin alkaa jo vaikuttamaan liikenneturvallisuuteen. Joo varmasti noiden tapaamiseen vaikuttaa paljon vaihtelee missä ajaa. Mitä syrjempään mennään, sen vähemmän ohituskaistoja ja tiet myös mutkaisempia, niin erottuvat selvemmin kun ohittaminen vaikeampaa, joten jonoja syntyy herkemmin. No joo iltapulun jutut nyt yleensä on noita klikki kalasteluja.

Voi hyvin olla, näin netissä kirjoitellessa asiat helposti kärjistyvät paljon herkemmin kuin naamatusten.
 
Sen ei tosiaan pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä, oli ajokorttia tai ei, että pidolla on rajansa ja rajan ylittyessä jatketaan suoraan. Auton saa kääntymään joko pitämällä kaarteen riittävän loivana tai vauhdin riittävän pienenä. Kaarteen jyrkkyyden on määrännyt tieinsinööri, joten kovin montaa muuttujaa ei jää jäljelle.
Ei se välttämättä suoraan mene, auton voi tuoda myös luisussa mutkan läpi, jos sillä tilanteen pelastaa. Perän saa kyllä irti vetotavasta riippumatta pelkästään ratilla, jolloin ainakin kääntyvyys paranee. Suositeltavaa on tietysti ajaa järkevästi kelin mukaan.
 
Ei se välttämättä suoraan mene, auton voi tuoda myös luisussa mutkan läpi, jos sillä tilanteen pelastaa. Perän saa kyllä irti vetotavasta riippumatta pelkästään ratilla, jolloin ainakin kääntyvyys paranee. Suositeltavaa on tietysti ajaa järkevästi kelin mukaan.

Kun nopeus on kertakaikkisesti liian iso VS mutkan ominaisuudet (kaarevuus, kaltevuus, pinnan liukkaus), niin se auto ei siitä taivu, vaan kaikki pyörät käy luistamaan. Siinä vaiheessa ei voi muuta, kuin koittaa hahmottaa, missä vaiheessa pito palaa ja kääntää ratin sitten sen mukaan.

Talvikelissä on se ongelma, että tietynlaisten säiden jälkeen tie voi näyttää esim "vähän märältä", mutta siinä ei olekaan pitoa yhtään (Edes nastarenkailla). Sitten jos on vielä uria siinä tiessä, niin sen pahempi. Onneksi oli yhdessä välissä kitka talvirenkaita parit, niin oppi vähän tervettä epäilyä tien ulkonäköä kohtaan tietyillä säillä..

Kesällä taas hiekka sivutie voi yllättää, jos siinä on sopivaa irtohiekkaa (pieniä kiviä). Auto menee, kuin kuulalaakerin kuulien päällä. Kolmasti on meinannut moisen takia käydä "hups" Onneksi nopeus oli sopiva, niin sai tilanteen pelastettua ennen ojaa.. / toista ajoneuvoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun nopeus on kertakaikkisesti liian iso VS mutkan ominaisuudet (kaarevuus, kaltevuus, pinnan liukkaus), niin se auto ei siitä taivu, vaan kaikki pyörät käy luistamaan. Siinä vaiheessa ei voi muuta, kuin koittaa hahmottaa, missä vaiheessa pito palaa ja kääntää ratin sitten sen mukaan.

Talvikelissä on se ongelma, että tietynlaisten säiden jälkeen tie voi näyttää esim "vähän märältä", mutta siinä ei olekaan pitoa yhtään (Edes nastarenkailla). Sitten jos on vielä uria siinä tiessä, niin sen pahempi. Onneksi oli yhdessä välissä kitka talvirenkaita parit, niin oppi vähän tervettä epäilyä tien ulkonäköä kohtaan tietyillä säillä..

Kesällä taas hiekka sivutie voi yllättää, jos siinä on sopivaa irtohiekkaa (pieniä kiviä). Auto menee, kuin kuulalaakerin kuulien päällä. Kolmasti on meinannut moisen takia käydä "hups" Onneksi nopeus oli sopiva, niin sai tilanteen pelastettua ennen ojaa.. / toista ajoneuvoa.
Kuivalla asvaltillakin voi ajaa liian kovaa, jos ei hahmota sopivaa vauhtia. Sunnuntaina oli hyvä esimerkki, että ei tarvi olla edes pakkasta, mutta tie voi olla jäässä, edes kolmosella ei meinanut löytää pitoa varovaisella kaasulla, kiiltävä tie sentään oli huomattavissa, vaikka paljas asvaltti muuten. Oli siellä joku kolarikin matkan varrella, vaikka kaupunkinopeuksista oli kyse.
 
Kannattaa kuunnella kahta edellistä. Sellainen tilanne, jossa pitoa on eturenkailla, muttei takarenkailla on sellainen marginaalitilanne jota Häkkinenkään ei kunnolla handlaa. Ja se osaa sentään säätää molempia takajarruja itsenäisesti kesken mutkan.

Jos kuitenkin haluaa selvitä liukkaasta mutkasta hyvin, niin tällä sivulla on tullut tosi hyvällä konsentraatiolla hyödyllisiä vinkkejä. Ja Tier 0-3 yhteenveto skillsien mukaan ryhmiteltynä:
0. Silmät kiinni, kädet irti, ollaanhan herran maksamassa kukkarossa.
1.Kaarteen loiventaminen (eli antaa valua syvemmälle)
2.a. Etuvetoisella pieni veto eturenkailla, mutta siten, että kiihtyvyys kuitenkin negatiivinen.
2.b. Takavetoisella lievä vastaohjaus ja kaasua (ihan sama miten paljon)
3. Tien kaltevuuden hyödyntäminen: sisäpuolen ojan avulla saa huimasti lisää kaarrenopeutta, jonka voi vaihtaa negatiiviseen kiihtyvyyteen jos niin haluaa. Eli jos mahdollista ohjata ensin sisäkaarteen ojaan nii selviää vähemmillä vahingoilla vastapuolella. Pahimmillaan ohjautuvuus menee täysin kun pohja ottaa ojan reunaan kiinni. Samalla kuitenkin liike-energiaa katoaa paljon enemmän kuin pelkillä renkailla missään olosuhteissa pystyisi. Jos välttää pohjakosketuksen niin voi silti saada monta astetta ylimääräistä bankkia mutkaan. Yksityiskohdat riippuu auton geometriasta. Yleensä pito kuitenkin menetetään mutkan keskivaiheilla, jolloin sisäpuolelle ohjaaminen on mahdotonta. Tämäkin äärimmäisen harvinainen skenaario siis korostaa ennakoinnin tärkeyttä. Ennakoinnista puolet on järkeä, puolet havainnointikykyä ja puolet onnea. Noista kolmesta voi kukin valita kaksi.
 
Muistan joskus kauan sitten.. kun moottoritie oli mustan jään peittämä, jossain 100km/h vauhdissa Corollan renkaat alkoivat sutia 5-vaihteella kun paino vähän enemmän kaasua.
Sekin oli aika jännä tunne 80-luvun autossa. :)
Tuo on jo erittäin liukkaan kelin merkki, mutta jäätävän tihkun aiheuttama tavallista mustaa jäätä liukkaampi äärimmäinen keli on vielä nextillä levelillä. Viime talvena tällainen tuli vastaan kerran. Lähes tasaisella ja suoralla moottoritiellä mentiin jonossa hetkittäin alle 50 km/h ja autot hakeutuivat silti pieneen sivuluisuun.
 
Muutaman kerran ollut lähellä ettei kolise liikenneympyrässä. Pari on vetänyt liinat kiinni vasta ympyrässä, yhden takia jarrutin itse etten aja kylkeen. Ajokykyä voisi seurata useammin kuin 50v välein :facepalm:
 
Jos itse on vaarassa ajaa toisen kylkeen, voisi kuvitella että olisi itsekin parempi seurata sitä ajokykyä?
 
0CgoZcF.jpg


Tarpeeton joulukuusen kuskailu :btooth:
 
Sain paikattua toisen tekemän virheen, eikö se riitä?

Juuri näin. Pitää muistaa, että harvoin liikenteessä on yksin ajamassa. Aina ei ole oma virhe, mutta paljon ajaneena tilanne näyttäytyy ennakkoon siltä, että kokenut kuski voi paikata sen toisen osapuolen tekemän virheen niin, että säästytään peltivaurioilta.

Jos itse on vaarassa ajaa toisen kylkeen, voisi kuvitella että olisi itsekin parempi seurata sitä ajokykyä?

Täällä pk-seudulla ainakin liikenneympyrät on sellaisia missä ihmiset ei vaan osaa ajaa sitä oikein. Monesti varsinkin vanhempi autoileva väestö tulee kolmion takaa ympyrään sisälle kuin heitä pitäisi varoa, koska olettavat, että ympyrän sisällä ajavalla on väistämisvelvollisuus heihin nähden. Samoin vilkun käytöt ympyrästä poistuttaessa on aivan hukassa tai vilkutetaan täysin väärin ympyrässä muutenkin.
 
Sain paikattua toisen tekemän virheen, eikö se riitä?
Pari muuta jarrutti ?
Luulen että vinoilun taustalla oli se että jos noin kovasti tapahtuu läheltäpiti tilanteita, niin voisiko toimi jotenkin ennaltaehkäisevästi.

Tuosta tuli myös mieleen aiemmat väännöt kuka väistää ja miten ajetaan, jos satut liikkuu sellaisella pätkällä jossa eri autoilijoilla on vähän erilainen käsitys tavoista tai säännöistä.

Ja onhan niitä paikkoja missä niin totuttu, ja harvinaisesta suunnasta tuleva yllättää.

Vielä vänkäämistä.

Joissain pätkillä on ympyröitä joista voi ajaa aika reippaasti läpi, mistä seuraa että välissä olevasta liittymästä tuleva voi yllättyä/yllättää aika pahasti. -> syytellään toisia.

Pysäyttivät vasta ympyrään, pitäisi pysähtyä ennen ympyrää. Olen ajanut normaalilla vauhdilla ympyrässä esim. 3/4 kierrosta.
En ihan varmaksi hahmota mitä ne on tehneet, mutta tuosta tuli mieleen jotkin paikat missä suurin osa liikenteestä menee tiettyä linjaa (usein "suoraa"), ja jos siellä tekee siitä poikkeavan, esim tuollaisen 3/4 lenkin, niin tuntuu yllättävän monia.


Mutta jotekin jäänyt sellainen olo että tyypillisessä hitaassa ympyrässä voi aika hyvin arvioida miten muut käyttäytyy, (jonka ansioista oletkin selvinnyt peltivahingoilta).

Mutta voi toki ajaa "sujuvasti" jolloin en ihmettele vaikka kolahtaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Pari muuta jarrutti ?
Luulen että vinoilun taustalla oli se että jos noin kovasti tapahtuu läheltäpiti tilanteita, niin voisiko toimi jotenkin ennaltaehkäisevästi.

Tuosta tuli myös mieleen aiemmat väännöt kuka väistää ja miten ajetaan, jos satut liikkuu sellaisella pätkällä jossa eri autoilijoilla on vähän erilainen käsitys tavoista tai säännöistä.

Ja onhan niitä paikkoja missä niin totuttu, ja harvinaisesta suunnasta tuleva yllättää.

Vielä vänkäämistä.

Joissain pätkillä on ympyröitä joista voi ajaa aika reippaasti läpi, mistä seuraa että välissä olevasta liittymästä tuleva voi yllättyä/yllättää aika pahasti. -> syytellään toisia.
Pysäyttivät vasta ympyrään, pitäisi pysähtyä ennen ympyrää. Olen ajanut normaalilla vauhdilla ympyrässä esim. 3/4 kierrosta.
 
Jos itse on vaarassa ajaa toisen kylkeen, voisi kuvitella että olisi itsekin parempi seurata sitä ajokykyä?

:facepalm:

Jos toinen änkeää kolmion takaa eteen, ja rajoitusten mukaan ajava etuajo-oikeutettu joutuu jarruttamaan välttääksen törmäyksen, niin etuajo-oikeutetun ajamisessa on jotain vikaa?

Kerroppas suuressa viisaudessasi, miten pitäisi autolla ajaa jotta ei vaan koskaan tule riskiä, että joutuu jarruttamaan tilanteessa,jossa kolmion takaa joku tuleekin liikennesääntöjen vastaisesti eteen? Alkaa aina itse hidastaamaan ja päästämään niitä kolmion takaa tulevia ensin?
 
En ymmärrä moottoritiellä jarruttelijoita. Siis semmoisia kuskeja, jotka suoralla tienpätkällä yhtäkkiä alkavat jarruja hipsimään. Vauhti ei edes näytä putoavan, mutta jarruvalot syttyvät. Käydäänkö siellä jarrulla heti kun mittari näyttää 1km/h yli rajoituksen?

Eilen vähän vastaavasti kolmostien päädyn liikennevaloihin tullessa (Helsingissä Ruskeasuon risteys) joku skodakuski alkoi 300m ennen valoja 60km/h alueella jarruja "pumppaamaan". Eli jarruvalot paloi 2s, sammui pariksi sekunniksi, paloi 2s, sammui taas jne. Vauhti ei kuitenkaan tippunut yhtään sen nopeammin kuin omalla autolla vapaalla rullatessa tämän takana. Miksi niitä jarruja pitää hypistellä, jos ei edes jarruta moottorijarrua enempää?

Toinen jatkuva ärsytyksen aihe on liikennevaloihin ryömivät. Tänään joku papparainen ajeli 150m päässä oleviin liikennevaloihin 15km/h ja tuntui vaan hidastavan jatkuvasti. Omalla kaistalla oli edessä joku kuorma-auto purkamassa lastia, joten olin tässä kohtaa vaihtamassa kaistaa tämän nysvääjän perään. Vauhti putosi vielä 15->10km/h siinä kuorma-auton kohdalla, ja tässä vaiheessa oli vielä 100m valoihin.

Ei niihin tarvitse täysiä ajaa ja jarruttaa viime tipassa, mutta joku järki voisi olla mukana.
 
En ymmärrä moottoritiellä jarruttelijoita. Siis semmoisia kuskeja, jotka suoralla tienpätkällä yhtäkkiä alkavat jarruja hipsimään. Vauhti ei edes näytä putoavan, mutta jarruvalot syttyvät. Käydäänkö siellä jarrulla heti kun mittari näyttää 1km/h yli rajoituksen?

Eilen vähän vastaavasti kolmostien päädyn liikennevaloihin tullessa (Helsingissä Ruskeasuon risteys) joku skodakuski alkoi 300m ennen valoja 60km/h alueella jarruja "pumppaamaan". Eli jarruvalot paloi 2s, sammui pariksi sekunniksi, paloi 2s, sammui taas jne. Vauhti ei kuitenkaan tippunut yhtään sen nopeammin kuin omalla autolla vapaalla rullatessa tämän takana. Miksi niitä jarruja pitää hypistellä, jos ei edes jarruta moottorijarrua enempää?

Pointti tässä on nimenomaan varoittaa sitä takanatulevaa jostain sillä jarruvalolla.

Sen sijaan että siitä alkaisi ärsyyntymään kannattaisi miettiä, että minkä takia se toinen tekee näin. Ajaako itse liian lyhyen turvavälin päässä, tai näkeekö edellämenijä jotain potentiaalisesti vaarallista, mihin pitäisi itsekin varautua.
 
Pointti tässä on nimenomaan varoittaa sitä takanatulevaa jostain sillä jarruvalolla.

Sen sijaan että siitä alkaisi ärsyyntymään kannattaisi miettiä, että minkä takia se toinen tekee näin. Ajaako itse liian lyhyen turvavälin päässä, tai näkeekö edellämenijä jotain potentiaalisesti vaarallista, mihin pitäisi itsekin varautua.
Jos ajan viereisellä kaistalla 50m taaempana, ei varmasti ole kyse mistään varottelusta. Yleensäkään moottoritiellä ei pitäisi juurikaan olla käyttöä jarrulle ruuhka-aikojen ulkopuolella. Jos on, niin turvaväli on pielessä tai joku on mokannut jotain. Yksinäisen kulkijan jarruttelua tämä ei kuitenkaan selitä.

Hyvin usein vaan silti näkee näitä, joilla jarruvalot vilkkuvat vaikka edessä aivan tyhjä kaista ja ajo-olosuhteissa ei mitään valittamista (eikä ketään puskurissa hiillostamassakaan). Jos näiden kanssa on samaan aikaan vielä päätynyt taajamaan asti, niin vaikuttavat usein niin epävarmoilta kuskeilta, ettei riitä resursseja alkaa muita varottelemaan oman auton kaistalla pitämiseltä.
 
Kannattaa kuunnella kahta edellistä. Sellainen tilanne, jossa pitoa on eturenkailla, muttei takarenkailla on sellainen marginaalitilanne jota Häkkinenkään ei kunnolla handlaa. Ja se osaa sentään säätää molempia takajarruja itsenäisesti kesken mutkan.


0. Silmät kiinni, kädet irti, ollaanhan herran maksamassa kukkarossa.

3. Tien kaltevuuden hyödyntäminen: sisäpuolen ojan avulla saa huimasti lisää kaarrenopeutta, jonka voi vaihtaa negatiiviseen kiihtyvyyteen jos niin haluaa.
Sillä äärirajalla ajamisessa on ongelmana se että pito voi vaihdella hyvin nopeasti.
Toisen laidan pyörillä voi olla ensin pitoa sen verran että jonkinlainen hallittavuus säilyy, mutta sekin voi kadota ihan yhtäkkiä ja sitten rattiin astuu herra Newton.

Unohdit kirkumisen surkein kuski tyyliin.

Kallistuksen varaan laskeminen on sekin kovin riskipeliä jos ei ole tuttu paikka.
Kunnon liukkaalla kallistusta (oikeaan suuntaan) on oltava reilusti että sillä korvaa pidon puuttumisen. Sama pätee kovaan vesisateeseen.
Samoin talviolosuhteissa siellä sisäkurvissa voi olla lunta aika penkka Etelä-Suomen ulkopuolella.
Tai vaikka kovettuneen lumen muhkuroita, jotka potkivat rengasta irti tien pinnasta.
Äärirajoilla mennessä mikä tahansa häiriö voi viedä ne renkaan pidon rippeetkin.



Kesällä taas hiekka sivutie voi yllättää, jos siinä on sopivaa irtohiekkaa (pieniä kiviä). Auto menee, kuin kuulalaakerin kuulien päällä. Kolmasti on meinannut moisen takia käydä "hups" Onneksi nopeus oli sopiva, niin sai tilanteen pelastettua ennen ojaa.. / toista ajoneuvoa.
Tuo voi olla oikeastaan riskialttiimpi kuin talvikeli.
Tässä on lähistöllä yksi valtion soratie johon aina lisäilevät noita "herneitä".
Viime kesänä oli vielä lisätty pääosin vain mutkiin ja siinä tiessä kallistuksia riittää...
Siis ulospäin kun ajetaan omalla laidalla.
Melkolailla kaikki sen tien käyttäjät sentään varmaan tietävät nuo mahdolliset "ansoitukset" ja osaavat varoa mutkia heti kun näkevät ensimmäisen merkin herneiden lisäyksestä.
 
En ymmärrä moottoritiellä jarruttelijoita. Siis semmoisia kuskeja, jotka suoralla tienpätkällä yhtäkkiä alkavat jarruja hipsimään. Vauhti ei edes näytä putoavan, mutta jarruvalot syttyvät. Käydäänkö siellä jarrulla heti kun mittari näyttää 1km/h yli rajoituksen?
Uudemmissa autoissa kaikenlainen automatiikka saattaa tuota aiheuttaa. Vakkaritkin on niin tiukalle viritetty, ettei ne paria pykälää enemmän yli asetetun nopeuden anna auton rullata.
 
Uudemmissa autoissa kaikenlainen automatiikka saattaa tuota aiheuttaa. Vakkaritkin on niin tiukalle viritetty, ettei ne paria pykälää enemmän yli asetetun nopeuden anna auton rullata.
Joillain on ilmeisesti tapana ottaa vakkari pois päältä jarrulla. Selittänee osan kummallisista jarrutteluista.
 
Edellisessä autossa oli vakkari jossa oli jarrutustoiminto. Siellähän luonnollisesti jarruvalot sitten aina välillä vilkkui.
 
Emmä motarista tiiä, mutta jos ajelee vakkari päällä ja ohittaa jonkun ketä tulee perävalot edellä vastaan painamalla kaasua eikä muista laittaa vakkaria pois niin kyllä niiaa mukavasti kun päästää kaasusta ja palaa omalle kaistalle kun vakkari yrittää takaisin asetettuun nopeuteen. Muistaa kyllä parin kerran jälkeen kytkeä sen ohittaessa pois.

Motarilla ei juuri tule kiihdytettyä reilusti ohittaessa, joten samaa efektiä ei tule niin härskisti, mutta siellä ärsyttää adaptiivisen aikainen hidastus eli pitäisi vaihtaa kaista omaan makuun liian aikaisin enennkuin vakkari alkaa jarruttelemaan. Hyvä olisi kun saisi tuon adaptiivisen kytkettyä pois jostain napista kun se alkaa ärsyttämään juuri motarilla jos paljon kaistanvaihtoja kun joutuu ennakoimaan sen toimintaa. Mutta ei kun pitää mennä valikkoihin kahlaamaan ja kuitenkin on taas ihan kiva jos tykkää roikkua jonossa mukana.
 
Risteysalueella oikojat. Taas.

Olin kääntymässä oikeelle ja oikeelta mun suuntaan tulee auto ja 100% mun kaistalla, eikä mitään reaktioo vaikka tuun sieltä. Jos en olis jarruttanut, niin oisin osunu siihen.
 
Juuri näin. Pitää muistaa, että harvoin liikenteessä on yksin ajamassa. Aina ei ole oma virhe, mutta paljon ajaneena tilanne näyttäytyy ennakkoon siltä, että kokenut kuski voi paikata sen toisen osapuolen tekemän virheen niin, että säästytään peltivaurioilta.



Täällä pk-seudulla ainakin liikenneympyrät on sellaisia missä ihmiset ei vaan osaa ajaa sitä oikein. Monesti varsinkin vanhempi autoileva väestö tulee kolmion takaa ympyrään sisälle kuin heitä pitäisi varoa, koska olettavat, että ympyrän sisällä ajavalla on väistämisvelvollisuus heihin nähden. Samoin vilkun käytöt ympyrästä poistuttaessa on aivan hukassa tai vilkutetaan täysin väärin ympyrässä muutenkin.

Tämä sama on kyllä ihan muuallakin Suomessa.

Joissain pätkillä on ympyröitä joista voi ajaa aika reippaasti läpi, mistä seuraa että välissä olevasta liittymästä tuleva voi yllättyä/yllättää aika pahasti. -> syytellään toisia.


En ihan varmaksi hahmota mitä ne on tehneet, mutta tuosta tuli mieleen jotkin paikat missä suurin osa liikenteestä menee tiettyä linjaa (usein "suoraa"), ja jos siellä tekee siitä poikkeavan, esim tuollaisen 3/4 lenkin, niin tuntuu yllättävän monia.


Mutta jotekin jäänyt sellainen olo että tyypillisessä hitaassa ympyrässä voi aika hyvin arvioida miten muut käyttäytyy, (jonka ansioista oletkin selvinnyt peltivahingoilta).

Mutta voi toki ajaa "sujuvasti" jolloin en ihmettele vaikka kolahtaisi.

Itseäni ihmetyttää miten Suomessa ei vieläkään monet ymmärrä miten ympyrässä ajetaan. Jos omistaa ajokortin, niin sen kolmion siihen ympyrään tultaessa pitäisi kyllä riittämään selvittämään jokaiselle kortin omistavalla kuka väistää, ihan sama onko sen kortin saanut ennen kuin noita alkoi tulla. Silti vähän väliä saa näiden takia ympyröissä jarrutella, kun sieltä pitää vaan eteen tulla. Varsinkin talvella, kun siihen eteen jäädään sutimaan kun ei osata edes lähteä liikkeelle vaan yksi rengas vain jauhaa tyhjää. Kun on liukas keli, niin pitää katsoa että varmasti ehtii siihen väliin ilman, että ympyrässä olijat joutuu jarruttamaan. Tämän ymmärtäminen tuntuu olevan liian hankalaa monelle.
 
Emmä motarista tiiä, mutta jos ajelee vakkari päällä ja ohittaa jonkun ketä tulee perävalot edellä vastaan painamalla kaasua eikä muista laittaa vakkaria pois niin kyllä niiaa mukavasti kun päästää kaasusta ja palaa omalle kaistalle kun vakkari yrittää takaisin asetettuun nopeuteen. Muistaa kyllä parin kerran jälkeen kytkeä sen ohittaessa pois.

Motarilla ei juuri tule kiihdytettyä reilusti ohittaessa, joten samaa efektiä ei tule niin härskisti, mutta siellä ärsyttää adaptiivisen aikainen hidastus eli pitäisi vaihtaa kaista omaan makuun liian aikaisin enennkuin vakkari alkaa jarruttelemaan. Hyvä olisi kun saisi tuon adaptiivisen kytkettyä pois jostain napista kun se alkaa ärsyttämään juuri motarilla jos paljon kaistanvaihtoja kun joutuu ennakoimaan sen toimintaa. Mutta ei kun pitää mennä valikkoihin kahlaamaan ja kuitenkin on taas ihan kiva jos tykkää roikkua jonossa mukana.
Kaikilla ajamillani autoilla, joissa on ollut adaptiivinen vakkari, on kaasua koskemalla saanut auton jatkamaan vakionopeutta etäisyydestä riippumatta. Sitä tulee monesti käytettyä estämään äkkijarrutukset mm. kääntymiskaistalla hidastavien autojen vuoksi.

Toisaalta en kyllä ole vielä nähnyt yhtään adaptiivista vakkaria, joka näkisi riittävän pitkälle alkaakseen hidastamaan liian aikaisin. Vakkarin pitämä alle 150 metriä moottoritienopeuksissa on niin lyhyt, ettei lähemmäksi ole mitään syytä mennä samalla kaistalla.
Jos eroa vääjäämättä lähestyvään autoon on 0,1 km/h, voi joko jäädä tyytyväisenä taakse ajelemaan, tai painaa vähän kaasua reippaamman ohituksen takaamiseksi.
 
Emmä motarista tiiä, mutta jos ajelee vakkari päällä ja ohittaa jonkun ketä tulee perävalot edellä vastaan painamalla kaasua eikä muista laittaa vakkaria pois niin kyllä niiaa mukavasti kun päästää kaasusta ja palaa omalle kaistalle kun vakkari yrittää takaisin asetettuun nopeuteen. Muistaa kyllä parin kerran jälkeen kytkeä sen ohittaessa pois.
Enpä ole tuommoisesta kuullutkaan, mutta olisi kyllä hyvä ainakin joissain tilanteissa. Kahdessa edellisessä autossa on alamäissä saanut jarrutella, kun lähtee rullaamaan vakkarin asetuksia kovempaa. Kiihdytyksen jälkeen taas rullailtu sen aikaa, että on taas tiputtu vakkariin asetettuun nopeuteen.

Nykyisen pari vuotiaan auton vakkarin logiikka on jopa vähintäänkin erikoinen. Alamäissä jarruttelun vielä ymmärrän, mutta kun samaa saa tehdä ylämäissäkin. Vauhdin hidastuessa mäessä about 3km/h auto tipauttaa vaihteen pienemmälle ja mäen päällä mennäänkin sitten 3-4km/h vakkarin asetusta kovempaa.
 
Muutama asia mitkä on hyvin ärsyttäviä.

-Liikenneympyröissä kolmion takaa tulijat vaikka heillä on väistämisvelvollisuus. Monesti vielä katsovat suoraan ympyrässä ajavaa ja silti ajetaan eteen tahallaan. Jolloin siinä jää ympyrässä etuajo-oikeutetulle ainoastaan jarruttaa tai sukeltaa etuovesta sisään.

-Perässä roikkujat. Vaikka näillä olisi tilaa mennä ohi, eivät silti mene. Mutta pitää ajaa niin lähellä, että koko takana tulevan etuvaloja ei näy taustapeilistä. En tosiaan näitä tunareita halua kontaktina omaan takakonttiin.

-Ilman vilkkua ajavat. Vilkulla näytetään etukäteen muille tiellä liikkujille mihin olet haluamassa kääntyä tai vaihtaa kaistaa. Yleensä ne ketkä ei käytä vilkkua änkee mitä ihmeellisempiin väleihin kaistanvaihoissa aiheuttaen kaikille muille takana tuleville jarrutustilanteen.

Mikäli ihminen tekee huolimattomuusvirheen liikenteessä hän antaa monesti kädellä merkin nostamalla taustapeilin kohdalle. Minkä näkee niin edestä kuin takana tuleva, että minun virhe. Jolloin sen voi ymmärtää ettei ollut tahallinen teko, vaan vahinko tai huolimattomuusvirhe minkä itsekin huomasi.

Jokaisella tulee joskus virheitä ajaessa ja silloin pitää myöntää, että mokasin. Ei syyttää muita omista virheistä.
 
Tänään meinas mennä äly parkkihallissa, halli missä ulkokehää pitkin tullaan sisään ja mennään ulos. Sitten on näitä väli "käytäviä" missä parkkipaikat, no kun olin lähdössä pois niin kolme autoa mun edessä ja sen ensimmäisen oikealta puolelta tulee jatkuvana jonona autoja, meni yksi auto, toinen, kolmas, neljäs ja yhtenäinen jono koko ajan tulee lisää ja lisää, kymmennen auton kohdalla painoin torvea että menkää nyt jumalauta vetoketjulla ettei sieltä parkkihallista muuten pääse kukaan "sivukäytäviltä" pois!:facepalm:

No sitten sille ekalle annettiin tietä ja se meni, sitten meni yksi pääkäytävää ja tämä mun edessä oli menossa sen taakse niin taxi änkee väksin torvipohjassa siihen eteen eikä päästänyt.:facepalm: No meni sitten sen taxin jälkeen ja kun tuli mun vuoro niin taas yritti yksi hermnanni estää mun tulemisen, mutta pidin pääni ja menin siihen, tää hermanni tulee siihen ikkunaan meuhkaamaan että hän tulee oikealta muhun nähden niin tämä mun edessä oleva tuli sille sitten pitämään puhuttelun että jos vetoketjulla ei päästetä niin kukaan ei pääse mihinkään että turpa umpeen tai se menee umpeen:rofl:

Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa päästä yksi auto väliin ja mennä sitten itse, taas yksi auto väliin ja seuraava!?:confused2:
 
Uudenvuoden lupauksena vois lopettaa ton kilttinä olemisen liikenteessä, vaihteeks sai jarrua polkea välttääkseen selvän kolarin kun itse liikenneympyrän sisällä ja ulkoota tullaan reilua ylinopeutta(+60kmh @40) ilman mitään aikomusta hiljentää kolarin välttämiseksi. Jos yksin olisin autossa ollut niin olisi voinut antaa kolarin tapahtua mutta vaimoke kyydissä ja olisi kolahtanut apparin puolelle...
 
Auton merkillä tuntuu olevan merkitystä kanssakulkijoiden menohaluihin. Aikaisempi rassi oli Rio ja ajelin matkaa +2-4 km rajoituksesta ja aina porukka oli menossa heti ohi. Nyt hieman uudempi 3-sarjan Saksalainen ja ajelen samoja vauhteja: nyt vakkari päällä. Porukka tulee kyllä samaa vauhtia perään kiinni, mutta ei uskalla mennä ohi. Joulun lomaliikenteessä yksi Audi ajoi 70 km perässä ennen kuin uskalsi ohi ajaa. Takaa tullut Focus taisi aiheuttaa painetta ajamalla molemmista ohi :). Ei ollut ruuhkasta kiinni sillä pätkällä. Samaa näkee joskus moottoritiellä, että jäädään kilometritolkulla perään, vaikka kiinni tullaan nopeasti. Tosin nämä on sarjaa mummojen Micrat.
 
Auton merkillä tuntuu olevan merkitystä kanssakulkijoiden menohaluihin. Aikaisempi rassi oli Rio ja ajelin matkaa +2-4 km rajoituksesta ja aina porukka oli menossa heti ohi. Nyt hieman uudempi 3-sarjan Saksalainen ja ajelen samoja vauhteja: nyt vakkari päällä. Porukka tulee kyllä samaa vauhtia perään kiinni, mutta ei uskalla mennä ohi. Joulun lomaliikenteessä yksi Audi ajoi 70 km perässä ennen kuin uskalsi ohi ajaa. Takaa tullut Focus taisi aiheuttaa painetta ajamalla molemmista ohi :). Ei ollut ruuhkasta kiinni sillä pätkällä. Samaa näkee joskus moottoritiellä, että jäädään kilometritolkulla perään, vaikka kiinni tullaan nopeasti. Tosin nämä on sarjaa mummojen Micrat.
Riot ja micrat huojuu niin paljon ettei uskalla jäädä taakse. Saksalaiset on vakaampia ajoltaan muttei mieleltään.

Hyvää uutta vuotta!
 
Tänään meinas mennä äly parkkihallissa, halli missä ulkokehää pitkin tullaan sisään ja mennään ulos. Sitten on näitä väli "käytäviä" missä parkkipaikat, no kun olin lähdössä pois niin kolme autoa mun edessä ja sen ensimmäisen oikealta puolelta tulee jatkuvana jonona autoja, meni yksi auto, toinen, kolmas, neljäs ja yhtenäinen jono koko ajan tulee lisää ja lisää, kymmennen auton kohdalla painoin torvea että menkää nyt jumalauta vetoketjulla ettei sieltä parkkihallista muuten pääse kukaan "sivukäytäviltä" pois!:facepalm:

No sitten sille ekalle annettiin tietä ja se meni, sitten meni yksi pääkäytävää ja tämä mun edessä oli menossa sen taakse niin taxi änkee väksin torvipohjassa siihen eteen eikä päästänyt.:facepalm: No meni sitten sen taxin jälkeen ja kun tuli mun vuoro niin taas yritti yksi hermnanni estää mun tulemisen, mutta pidin pääni ja menin siihen, tää hermanni tulee siihen ikkunaan meuhkaamaan että hän tulee oikealta muhun nähden niin tämä mun edessä oleva tuli sille sitten pitämään puhuttelun että jos vetoketjulla ei päästetä niin kukaan ei pääse mihinkään että turpa umpeen tai se menee umpeen:rofl:

Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa päästä yksi auto väliin ja mennä sitten itse, taas yksi auto väliin ja seuraava!?:confused2:

Täytyy sanoa tällei semi jurrissa että @Luukkonen kaikki tekee jotain väärin. Peiliin katsomisen paikka kun tuommoinen määrä valitusta tässä langassa.
 
Täytyy sanoa tällei semi jurrissa että @Luukkonen kaikki tekee jotain väärin. Peiliin katsomisen paikka kun tuommoinen määrä valitusta tässä langassa.

Sehän se tämän ketjun tarkoitus, mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa.

252 sivuun mahtuu aika paljon asioita ja minä en niitä kaikkia ole kirjoittanut.

Sinäkö määräät paljonko saan minnekkin kirjoittaa?
 
Sehän se tämän ketjun tarkoitus, mikä ärsyttää kanssa autoilijoissa.

252 sivuun mahtuu aika paljon asioita ja minä en niitä kaikkia ole kirjoittanut.

Sinäkö määräät paljonko saan minnekkin kirjoittaa?
En minä nähdäkseni määrännyt mitään. Kehoitin katsomaan peiliin.
 
En minä nähdäkseni määrännyt mitään. Kehoitin katsomaan peiliin.

Eikö tämän ketjun otsikkokin sano että täällä keskustellaan muista kuin itsestä?

Sun pitää tehdä sellainen ketju "peiliin katsomisen paikka"

:tup:
 
Kaikissa ei edes saa pois kuin jarrulla tai kytkimellä.
Millä muulla tavalla sen voisikaan ottaa pois päältä?

Edit.
Et vissiin tarkoittanutkaan kytkimellä sitä vakkarin aktivointipainiketta? Jarrulla tai siitä painikkeesta se yleensä otetaan pois päältä.
 
Otanpa sitten esille myös tapauksen "kuinka itse ärsytin muita vahingossa liikenteessä".

Juuri kun olin ehtinyt postata tämän, niin pari päivään tämän jälkeen, viime lauantaina...

Asia, mikä ei oikeastaan ärsytä, mutta ihmetyttää:

Kuinka moni autoilija ei osaa avata autostaan lasia ajaessaan sisään parkkihalliin ja ottaessaan parkkilippua lippuautomaatista, vaan avaa lippuautomaatin kohdalla oven ja kiemurtelee sieltä ovenraosta kätensä ulos. Ja joutuu sen takia ajamaan sen auton parin sentin tarkkuudella juuri oikeaan kohtaan että saa sieltä oven raosta sen käden siihen automaatin kohdalle.

Kerran tosin ollut omastakin autosta lasi niin jäässä, ettei auennut, ja joutui tekemään samaa, mutta tätä on näkynyt jo ennen talvea.

No, kuskin ovi sitten jäätyi kiinni pakkasella. Kömmin autoon sisälle repsikan puolelta.

Ajattelin, että nyt on hyvä ajaa auto sisälle parkkitaloon hetkeksi sulamaan, Duon parkkitalossa tunnin ilmainen pysäköinti.

No, se ikkunapa oli myös jäätynyt kiinni, en saanut kuskin puolelta auki ovea ENKÄ ikkunaa, joten en saanut mitenkään otettua sitä lippua sieltä lippuautomaatista ja siinä sitten jumitin parkkitalon sisäänkäynnillä kun taaksekin oli jo heti ajanut pari autoa.

Takanatuleva tuli sitten painamaan nappia ja ottamaan sen lipun minulle.

50min päästä kun lähdin parkkihallista, oli jo sekä ovi että ikkuna molemmat sulaneet siten että toimivat.
 
Millä muulla tavalla sen voisikaan ottaa pois päältä?

Edit.
Et vissiin tarkoittanutkaan kytkimellä sitä vakkarin aktivointipainiketta? Jarrulla tai siitä painikkeesta se yleensä otetaan pois päältä.

Itekki ihmettelin tätä, ku omassa autossa ei vakkari lähde kytkimellä pois. Vain katkaisijasta tai jarrulla. On muuten ärsyttäviä autot missä vakkari lähtee kytkimen polkasulla pois päältä.
 
Otanpa sitten esille myös tapauksen "kuinka itse ärsytin muita vahingossa liikenteessä".

Juuri kun olin ehtinyt postata tämän, niin pari päivään tämän jälkeen, viime lauantaina...



No, kuskin ovi sitten jäätyi kiinni pakkasella. Kömmin autoon sisälle repsikan puolelta.

Ajattelin, että nyt on hyvä ajaa auto sisälle parkkitaloon hetkeksi sulamaan, Duon parkkitalossa tunnin ilmainen pysäköinti.

No, se ikkunapa oli myös jäätynyt kiinni, en saanut kuskin puolelta auki ovea ENKÄ ikkunaa, joten en saanut mitenkään otettua sitä lippua sieltä lippuautomaatista ja siinä sitten jumitin parkkitalon sisäänkäynnillä kun taaksekin oli jo heti ajanut pari autoa.

Takanatuleva tuli sitten painamaan nappia ja ottamaan sen lipun minulle.

50min päästä kun lähdin parkkihallista, oli jo sekä ovi että ikkuna molemmat sulaneet siten että toimivat.
Oliko lukko jäässä vai oliko ovi jäätynyt tiivisteistään kiinni?
 
Toinen on tässä, haluan nähdä kun ajat edes kesällä tuohon kovempaa kuin 60km/h.

Tässä liittymässä näki kyllä aikamoisia sankareita kun tuolla vielä asui. Täyteen lastatulla vanhalla pakullakin sai kyllä kelattua sen 100kmh ennen liittymistä, mutta ikävän usein sai eteen jonkun köröttelijän joka ei saanut mutkalla, eikä vielä mutkan jälkeenkään vauhtia lähellekään vaadittavaa. (Mutka tosiaan on aika tiukka, ei talvella jäisenä houkuttele hirveisiin kaasutteluihin)
 
Kaikilla ajamillani autoilla, joissa on ollut adaptiivinen vakkari, on kaasua koskemalla saanut auton jatkamaan vakionopeutta etäisyydestä riippumatta. Sitä tulee monesti käytettyä estämään äkkijarrutukset mm. kääntymiskaistalla hidastavien autojen vuoksi.

Toisaalta en kyllä ole vielä nähnyt yhtään adaptiivista vakkaria, joka näkisi riittävän pitkälle alkaakseen hidastamaan liian aikaisin. Vakkarin pitämä alle 150 metriä moottoritienopeuksissa on niin lyhyt, ettei lähemmäksi ole mitään syytä mennä samalla kaistalla.
Jos eroa vääjäämättä lähestyvään autoon on 0,1 km/h, voi joko jäädä tyytyväisenä taakse ajelemaan, tai painaa vähän kaasua reippaamman ohituksen takaamiseksi.

Ehkä pitää harjoitella tuota kaasun polkemista kun on vaan tottunut siihen, että ei tarvitse kaasuun koskea jos vakkari.

Taitaa olla aika harvinaista, että joku ohittelee 0,1kmh tai 1-2kmh nopeuseron takia (paitsi jotku rekkapenat). Saa olla aika pitkä matka ajattevanakin, että saavuttelee tolla nopeudella pelkästään vakkarien toimintaerot voi kääntää tuon miten päin vaan. Mun mielestä se nyt on vaan aika tyhmää vaihtaa vasemmalle kaistalle kovin aikaisin. Jos sitä harrastaa pitemmän päälle niin kyllä se vitutusta aiheuttaa muissa kun siellä olisi noita kiire kuskeja ja itse joutuu vaihtamaan sille kaistalle niin aikaisin, että sut melkeen ehditään ohittamaan oikealta. Motarilla onkin aina pakko kytkeä etäisyys minimiin adaptiivisesta niin homma on jotenkin järkevämpi.

Omaan ajotyyliin ainakin motarille sopii paljon paremmin normivakkari kun yleensä muut ajaa hiljempaa niin ja ohi pääsee aina kiitos toisen kaistan. Kaasuun ei tarvitse koskea lainkaan. Korkeintaan pistää vakkarin pois päältä jos näyttää siltä, että joku on tulossa kovempaa ohi ja edessä hitaampi, mutta yleensä senkus ajelee ohitellen. Adaptiivisella se on sellasta ennakoimista, koska pitäisi vaihtaa kaistaa ennen kuin alkaa auto hidastelemaan ja sitten adaptiivisen kiihdyttäminen taas kestää kun vaihtaa kaistaa. Eli joudut itse 'ajamaan' enemmän. Muuten se onkin ihan kiva maantiellä paitsi tuo Optima ajaa ihan liian kontissa kiinni, mutta jos on joku jono missä nopeus seilaa niin aika ylivoimainen.


Enpä ole tuommoisesta kuullutkaan, mutta olisi kyllä hyvä ainakin joissain tilanteissa. Kahdessa edellisessä autossa on alamäissä saanut jarrutella, kun lähtee rullaamaan vakkarin asetuksia kovempaa. Kiihdytyksen jälkeen taas rullailtu sen aikaa, että on taas tiputtu vakkariin asetettuun nopeuteen.

Varmaan kaikissa hybrideissä ainakin niin saa jarrutusenergiaa talteen. Tosin imho vähän tyhmää se jos kiihdytyksen jälkeen alkaa voimakkaasti jarruttamaan vain sen takia kun vakkarissa joku nopeus. Jos kuski juuri kiihdyttänyt niin enegiataloudellisempaa olisi rullata siihen tavoite nopeuteen eikä jarruttaa. Pitäisi sen älynkin nyt tajuta, että ehkä se kuski on nyt ohjaksissa vielä muutaman sekunnin sen kiihdytyksen jälkeenkin ja huomioinut, että voidaan rullata eikä äly ota heti valtaa ja tulkitse, että nyt regeni täysille ja asetettuun nopeuteen.
 
Auton merkillä tuntuu olevan merkitystä kanssakulkijoiden menohaluihin. Aikaisempi rassi oli Rio ja ajelin matkaa +2-4 km rajoituksesta ja aina porukka oli menossa heti ohi. Nyt hieman uudempi 3-sarjan Saksalainen ja ajelen samoja vauhteja: nyt vakkari päällä. Porukka tulee kyllä samaa vauhtia perään kiinni, mutta ei uskalla mennä ohi. Joulun lomaliikenteessä yksi Audi ajoi 70 km perässä ennen kuin uskalsi ohi ajaa. Takaa tullut Focus taisi aiheuttaa painetta ajamalla molemmista ohi :). Ei ollut ruuhkasta kiinni sillä pätkällä. Samaa näkee joskus moottoritiellä, että jäädään kilometritolkulla perään, vaikka kiinni tullaan nopeasti. Tosin nämä on sarjaa mummojen Micrat.
Tämä on kyllä niin totta. Jos sattuu olemaan ns. "naisten auto" (eli punainen ja pieni) alla niin porukka kyllä painaa helposti ohi..
 
En. Kaikissa ei sellaista nappia ole.
Ehkä näin, mutta ei ole kyllä omalle kohdalle koskaan sattunut autoa, jossa olisi sellainen vakionopeudensäädin jota ei voi ottaa pois päältä samasta nappulasta/viiksestä, josta se myös aktivoidaan.

Missä autossa on tuollainen ratkaisu?
 
Ehkä näin, mutta ei ole kyllä omalle kohdalle koskaan sattunut autoa, jossa olisi sellainen vakionopeudensäädin jota ei voi ottaa pois päältä samasta nappulasta/viiksestä, josta se myös aktivoidaan.

Missä autossa on tuollainen ratkaisu?
Vanhoissa vw.
 

Kuinkahan vanhoissa? Aika monella vag-paskeella olen elämäni aikana ajanut enkä muista tuollaiseen törmänneeni. Googlessakaan ei yhtään tuollaista näkynyt ja katselin läpi aika lailla kaikki viiksimallit vuoteen -79...
 
Minua ärsyttää vilkun käyttämättömyys. Toinen vitutuksen aihe: motarilla joidenkin ohittajien hillitön into kurvata eteen ohitettavien keulaa viistäen. Vaikka kukaan ei hiillosta ohittajan takana ja edessä olisi tilaa. Mutta ei, kurat silmille. Miksi?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 095
Viestejä
4 651 763
Jäsenet
76 368
Uusin jäsen
MrStreamer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom