Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kuten @dohf tuossa totesi, uudemmassa (eli 2014) kuvassa liittymästä tulijalla nimenomaan on oma kaista.
Juu näin se on oltava koska pari vuotta takaperin tuosta joskus laskeuduin alas ja oli jo tämä hiukan omituinen järjestely käytössä.

Siitä en edes tiennyt että on aikanaan ollut erilainen.
 
Jos ilmoitan hyvissä ajoin vilkuttaen että joudun siirtymään 2 kaistaa vasemmalle, mikä kiire tulee kiriä äkkiä takanurkan kohdille ettei vain ole tilaa vaihtaa kaistaa, olin selkeästi edempänä ja me ne ainoat kaksi autoa koko tienoolla.
Toki sain vaihdettua kaistaa, seuraavaksi volvopelle päätti tehdä jarrujen kanssa kokeilun, joka jäi hieman minulta ymmärtämättä. Jouduin kuitenkin hidastamaan reippaasti että sain sitten hänen takaata vaihdettua kaistaa, sitten vielä vittuillaan perään jarrutellen.

Kaikkea se maa päällään kantaa.
Mistä sujuvana jatkumona, pääsääntöisesti 50 alueen jälkeen pakilla vastaan tulevat on nissaneita tai tojotia, onko niissä oikeasti sellainen mittariheitto että 80 nopeudella todellinen on 70 tai alle. Tai sitten on vain teknarin ylistämä ajettavuus sillä tasolla ettei kuskilla kantti riitä ajaa normaalisti.
 
Jos ilmoitan hyvissä ajoin vilkuttaen että joudun siirtymään 2 kaistaa vasemmalle,
Itseäni sivistääkseni kysyn ja että tunnistaisin, milläinen tuolllainen ilmoitus on.

No vaikka ei olisi tuollaista juttua aavistanut, ja vähän liianmyöhään hoksannut mitä toinen aikoo, niin ei tietenkään syy lähteä ehdointahdoin haittaan, vaan päinvastoin.

Mistä sujuvana jatkumona, pääsääntöisesti 50 alueen jälkeen pakilla vastaan tulevat on nissaneita tai tojotia, onko niissä oikeasti sellainen mittariheitto että 80 nopeudella todellinen on 70 tai alle. Tai sitten on vain teknarin ylistämä ajettavuus sillä tasolla ettei kuskilla kantti riitä ajaa normaalisti.
Toyotaoista on niin moni maininnut ja en voi väittää vastaan, jos joku tulee peräedellä vastaa niin ei todellakaan ole yllätys että Toyotahan se siinä.

Joku tietävä on palstalla kirjoittanut että niissä tietynaikakauden laitteissa toisiaan voi se mittarivirhe olla luokkaa +10km/h, ehkä hitusen enemmänkin. Tätä toki tukee sekin että keskinopeudet 80 alueella osalla tuntuu olevan siinä 70km/ tuntumassa, varsin tarkkoja kuskejakin tuntuvat olevan, kunha vielä jostain saisivat tarkan nopeusmittarin.
 
No huonosti muotoilin, eli en pysty ilmoittamaan kahden kaistan siirtymätarpeesta mitenkään muuten kuin siirtymällä ensin yhden kaistan ja sitten toisen.
Ensimmäinen siirto blokattiin volvon toimesta vaikka tosiaan olin selkeästi edempänä, no ihmetyttää vain että kuinka joku kokee sen haitalliseksi että joku pääsee toviksi eteen ajamaan vaikka itselläni alussa vielä enempi vauhtiakin.
 
Itseäni sivistääkseni kysyn ja että tunnistaisin, milläinen tuolllainen ilmoitus on.

No vaikka ei olisi tuollaista juttua aavistanut, ja vähän liianmyöhään hoksannut mitä toinen aikoo, niin ei tietenkään syy lähteä ehdointahdoin haittaan, vaan päinvastoin.


Toyotaoista on niin moni maininnut ja en voi väittää vastaan, jos joku tulee peräedellä vastaa niin ei todellakaan ole yllätys että Toyotahan se siinä.

Joku tietävä on palstalla kirjoittanut että niissä tietynaikakauden laitteissa toisiaan voi se mittarivirhe olla luokkaa +10km/h, ehkä hitusen enemmänkin. Tätä toki tukee sekin että keskinopeudet 80 alueella osalla tuntuu olevan siinä 70km/ tuntumassa, varsin tarkkoja kuskejakin tuntuvat olevan, kunha vielä jostain saisivat tarkan nopeusmittarin.

Entisessä firmassa yhellä työkaverilla oli sellainen ihan alkupään yaris, 120 mittarissa taisi olla 108km/h gps mukaan :beye:
En ole enää sen jälkeen ihmetellyt yhtään jos joku vuosituhannen taitteen tojo hidastelee edessä.
 
Jos ilmoitan hyvissä ajoin vilkuttaen että joudun siirtymään 2 kaistaa vasemmalle, mikä kiire tulee kiriä äkkiä takanurkan kohdille ettei vain ole tilaa vaihtaa kaistaa, olin selkeästi edempänä ja me ne ainoat kaksi autoa koko tienoolla.
Toki sain vaihdettua kaistaa, seuraavaksi volvopelle päätti tehdä jarrujen kanssa kokeilun, joka jäi hieman minulta ymmärtämättä. Jouduin kuitenkin hidastamaan reippaasti että sain sitten hänen takaata vaihdettua kaistaa, sitten vielä vittuillaan perään jarrutellen.

Kaikkea se maa päällään kantaa.
Mistä sujuvana jatkumona, pääsääntöisesti 50 alueen jälkeen pakilla vastaan tulevat on nissaneita tai tojotia, onko niissä oikeasti sellainen mittariheitto että 80 nopeudella todellinen on 70 tai alle. Tai sitten on vain teknarin ylistämä ajettavuus sillä tasolla ettei kuskilla kantti riitä ajaa normaalisti.
Omassa t25 avensiksessa heittää mittari noin 7 km/h. Ajelen yleensä mittarin mukaan noin 12 km/h yli. Ihan uudetkin toyotat tulevat perä edellä juurikin tuota 80 mittarinopeutta eli noin 73 todellista. Taitaa olla vakio tuo heitto toyotissa. Noista saa sitten aina painella ohi. Olisihan se hyvä jos viitsisi ottaa selvää omasta mittarivirheestä.
 
Meijän avella ajetaan 60 alueella 80 mittarivauhtia, 80 alueella 100 ja 120 ajetaan sitten 140kmh mittarivauhtia. Eipä ole vielä kamerat välkkyneet sen mitä olen ko. katiskalla joutunut ajelemaan. :D
 
Hieno suoritus skrabata tuulilasi pelkästään kuljettajan puolelta ja ajella menemään :facepalm:
Parhaimmat skrapaa ensin ja sitten käynnistää auton.

Eivät vissiin tajua että kun on skrapannut pari sivulasia auki niin tuulilasi on jo itsestään sulanut jos kone on alkuunkaan lämpiävää mallia.
 
Parhaimmat skrapaa ensin ja sitten käynnistää auton.

Eivät vissiin tajua että kun on skrapannut pari sivulasia auki niin tuulilasi on jo itsestään sulanut jos kone on alkuunkaan lämpiävää mallia.
Ei mikään ihme, sillä näin usein neuvotaan tekemään. Joko saituuttaan tai ilmastopsykooseissa.
 
Joskus sopivissa oloissa on kolme vaihtoehtoo kylmälle autolle: lakia rikkova joutokäynti, lasit huurussa liikkeelle lähtö tai ajamatta jättäminen.

Itse valitsen ensimmäisen kun skrabaan laseja.
Kylminä talvina tuo on yleinen tai jopa oletustilanne, jos pysäköidään ulkona eikä käytettävissä ole hyvää esilämmitystä - joka ei todennäköisesti ainakaan merkittävästi vähennä kuluja tai päästöjä elinkaarilaskelmassa.
 
Parhaimmat skrapaa ensin ja sitten käynnistää auton.

Eivät vissiin tajua että kun on skrapannut pari sivulasia auki niin tuulilasi on jo itsestään sulanut jos kone on alkuunkaan lämpiävää mallia.

Ei itsellä ole mikään auto sulattanut tuulilasia sinä aikana, kun skrapaa sivulaseja..
Transitissakin on sähköisesti lämmitettävä tuulilasi, niin kyllä kerkee tupakan polttelemaan, ennenku se on sula. Ja sama kuorma-autossa.

Ainakin tälläset havainnot olen tehnyt, silloin jos lisälämmitin unohtunut kytkeä päälle/tullut äkkilähtö.
 
Hieno suoritus skrabata tuulilasi pelkästään kuljettajan puolelta ja ajella menemään :facepalm:

Olisit varmaan arvostanu mua tänään liikenteessä kun "sulatin" lasin lasinpesunesteellä, vedin pyyhkijät monsuunivauhdille ja sivulasit auki että näki jotain =D

Näkyvyys oli ihan hyvä mutta varmaan kohtuu hölmön näköstä hommaa oli kyllä.
 
/\ tuo! Kun lähdet liikkeelle ja lasit on auki - 100m myöhemmin ulkopinta jymähtää täyteen kuuraan. Eli ratkaisu; tarpeeksi esilämmitystä.
 
Noissa toitsuissa ei ilmeisesti toimi kaasupolkimet.

Eilen taas sai todistaa yhtä urpoa corolla versollaan joka lähti "kiihdyttämään" moottoritien rampille. Jäin odottamaan rampin alkupäähän luullen, että voin liittyä sujuvasti. No mitä vielä. Kiihdytin flat out tyyliin sataseen ja niin tää urpo tulee takavalot vastaan rampin päässä. Ei muuta, kuin jarrua todetakseen, että tää mäntti liittyy 70km/h moottoritielle.

Älkää ajako sinne jos autosta ei löydy Kaasupoljinta.

Samana päivänä kehä kolmosella ajoin kohti kalliosolaa sille menevällä kaistalla. Oikealta tulee kaista, joka liittyy ajamaani kaistaan. No taas Toyota Corolla farmarillaan kääntää ihan väkisin tältä rampilta eteen ja jos en olisi jarruttanut, niin kylkeen keulan nurkkaan olisi mennyt.

Ei siinä, pitkät päälle ja torvi pohjassa valehtelematta puoli minuuttia ja keskisormea perään. Stanan mulkku.
 
Ei itsellä ole mikään auto sulattanut tuulilasia sinä aikana, kun skrapaa sivulaseja..
Transitissakin on sähköisesti lämmitettävä tuulilasi, niin kyllä kerkee tupakan polttelemaan, ennenku se on sula. Ja sama kuorma-autossa.

Ainakin tälläset havainnot olen tehnyt, silloin jos lisälämmitin unohtunut kytkeä päälle/tullut äkkilähtö.
Sen takia en noilla natsipakastimilla ajelekkaan. Bensakoneet lämpee kyllä jos on termari kunnossa, toki poikkeuksiakin on, esim. kaikki 10v tai nuoremmat autot tuntuvat olevan vaikeampia tapauksia lämpiämisen kanssa.

Ei mikään ihme, sillä näin usein neuvotaan tekemään. Joko saituuttaan tai ilmastopsykooseissa.
Jep, harva varmaan sisäistää että bensaa menee todnäk. aikalailla vähemmän kun ei ajele sillä jääkylmällä koneella. Tähän toki vaikuttaa vähän ruiskun malli, mutta harva kiesi oikeasti vie enempää kuin pari litraa tunnissa kylmälläkään koneella.

Ilmastopsykoosi ei mua ainakaan koske niin kauan kun keskellä yötä (ja päivää) seisotaan ja hidastellaan punaisissa valoissa minuuttikaupalla, poltetaan turhia valoja keskellä päivää, tulostetaan joka kerta se turha kuitti ruokakaupassa ja pakataan kaikki muoviin. Pieniä asioita mutta niin se on auton tyhjäkäyttökin.

En ole mikään ilmastovastainen, mutta kannan vastuun muilla toimilla kuin autoilun kitkemisellä. Vähän ehkä OT:n puolelle menee jo...

Joskus sopivissa oloissa on kolme vaihtoehtoo kylmälle autolle: lakia rikkova joutokäynti, lasit huurussa liikkeelle lähtö tai ajamatta jättäminen.

Itse valitsen ensimmäisen kun skrabaan laseja.
Ja kuka sitä joutokäyntiäkään valvoo. Ja harvoin lasien skrapailuun paria minsaa pidempään menee.
 
Pullo nestemäistä jääskrapaa toimii nopeasti. Tosin ei kovilla pakkasilla ole päässyt vielä kokeilemaan.
Jäänsulattaja Sonax | Clas Ohlson
Helpottaa mekaanista työtä tai peräti poistaa sen, mutta ei tee ihmeitä. Lisäksi isommassa lumisateessa työtä teettää ihan sen massan poisto koko auton päältä, ja usein talvisin ongelmana on lasien huurtuminen sisäpuolelta - käytti mitä niksejä hyvänsä. Jos esilämmitystä ei ole, niin hyvinkin pitkä joutokäynti ennen lähtöä sään armoilta on usein välttämätön.

Bensakoneet lämpee kyllä jos on termari kunnossa, toki poikkeuksiakin on, esim. kaikki 10v tai nuoremmat autot tuntuvat olevan vaikeampia tapauksia lämpiämisen kanssa.
En ole huomannut mitään eroa 80- tai 90- luvun vs. uusien hikisten pikkukoneiden välillä. Yksilöeroja kyllä mutta en mitään kategorisia ikään viittaavia. Ei se prätkän iskutilavuudella varustettu pikkukatiska taikaiskusta lämpene tai puske lasia sulaksi kylmästä käynnistettäessä, ellei siinä ole moottoriin liittymättömiä erikoisvarusteita tätä varten.

Jep, harva varmaan sisäistää että bensaa menee todnäk. aikalailla vähemmän kun ei ajele sillä jääkylmällä koneella. Tähän toki vaikuttaa vähän ruiskun malli, mutta harva kiesi oikeasti vie enempää kuin pari litraa tunnissa kylmälläkään koneella.
Tuota ei mikään mittausdata tue. Jo kesäoloissakin turha joutokäynti ennen liikkeelle lähtöä nostaa keskikulutusta. Yhtä lailla kone on silloinkin kylmä ja toimii aluksi epäoptimaalisesti. Esimerkiksi 80 astetta alle normaalin käyntilämpötilan on vain vähän enemmän kuin 100 astetta alle normaalin käyntilämpötilan, ja vain kohtuullisesti enemmän kuin 120 astetta alle.

Talvioloissa toki pelkkä kylmäkäynnistys nostaa keskikulutusta, mutta sitä enemmän mitä pidempään annetaan tyhjäkäydä ennen lähtöä. Ihan merkitsevästi, jos nyt ajetaan niin lyhyitä matkoja että mikään merkkaa mitään.

Eiköhän äärioloja lukuunottamatta polttoainetta menisi vähemmän, kun lähtisi lähes heti käynnistyksen jälkeen konetta kevyesti kuormittaen. Äärioloksi ei millään muotoa lasketa -10 tai -15 celsiusastetta, vaikka eteläsuomalaisittain se onkin jo karmea pakkasaamu. Sen sijaan kaikenlaisia kulutusosia, hermoja ja aikaa säästynee sillä, että toimii terveen järjen mukaan eli käynnistää moottorin ensimmäisenä ja aloittaa siivoamisen vasta sitten. Ei siltikään pääse heti liikkeelle näkyvyyden takia.

Ruiskun malleja on käytännössä nykyään tieliikenteessä aika vähän sikäli kun puhutaan bensiinimoottoreista. Suorasuihkutus voidaan vielä laskea erikoisuudeksi tai sitten ei, mutta se on karkeasti ottaen yksi. Toinen on "normaalit koneet" jotka toimivat jokseenkin kaikki sylinterikohtaisella - joskin ei välttämättä sekventiaalisella - ulkopuolisella tarkasti tietokoneohjatulla monipistesuihkulla yhteispaineesta, kuten järkevästi suunnitellut bensakoneet suurelta osin viimeiset kolme vuosikymmentä ovat tehneet. Tästä periaatteellisesti eroavat erikseen määritellyt ratkaisut ovat käyttöpeleinä historiaa siinä missä kaasutinkoneet ja kasvavat enimmäkseen porkkanaa ja perunaa. Harraste- ja museoautot erikseen. Näitä nykymallin mukaisia on lähetetty paaliin mätävian ja yleisen vanhuutensa takia jo pitkään. Enkä kyllä näe mitään periaatteellista syytä siihen, että keljukoo olisi toiminut merkitsevästi eri logiikalla, jos vaan tyhjäkäyntiä ei ole vanhuuden vaivoja varten nostettu 1200 minuuttikierrokseen.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa toitsuissa ei ilmeisesti toimi kaasupolkimet.

Eilen taas sai todistaa yhtä urpoa corolla versollaan joka lähti "kiihdyttämään" moottoritien rampille. Jäin odottamaan rampin alkupäähän luullen, että voin liittyä sujuvasti. No mitä vielä. Kiihdytin flat out tyyliin sataseen ja niin tää urpo tulee takavalot vastaan rampin päässä. Ei muuta, kuin jarrua todetakseen, että tää mäntti liittyy 70km/h moottoritielle.

Älkää ajako sinne jos autosta ei löydy Kaasupoljinta.

Samana päivänä kehä kolmosella ajoin kohti kalliosolaa sille menevällä kaistalla. Oikealta tulee kaista, joka liittyy ajamaani kaistaan. No taas Toyota Corolla farmarillaan kääntää ihan väkisin tältä rampilta eteen ja jos en olisi jarruttanut, niin kylkeen keulan nurkkaan olisi mennyt.

Ei siinä, pitkät päälle ja torvi pohjassa valehtelematta puoli minuuttia ja keskisormea perään. Stanan mulkku.

Itselle kävi melkein sama. Olin lähdössä Hyvinkäältä pohjoiseen päin, kun eteen tuli auto joka ei ajanut kuin 50km/h motarin ramppia ja liitty motarille sitä 50km/h. Oli erittäin lähellä että kyseinen kuski melkein sai aikaseen monen auton kolarisuman klo 16:00 aikaan. Onneksi osasin lukea kyseistä ajajaa ja jätin kunnon välimatkan siihen autoon.
 
Tuota ei mikään mittausdata tue. Jo kesäoloissakin turha joutokäynti ennen liikkeelle lähtöä nostaa keskikulutusta. Yhtä lailla kone on silloinkin kylmä ja toimii aluksi epäoptimaalisesti. Esimerkiksi 80 astetta alle normaalin käyntilämpötilan on vain vähän enemmän kuin 100 astetta alle normaalin käyntilämpötilan, ja vain kohtuullisesti enemmän kuin 120 astetta alle.
Käytännössä autoa ei hyödytä pitää tyhjäkäynnillä 30 sekuntia pidempään, ja senkin aikaa vain siksi, että öljy pääsee kiertämään koko moottoriin ennen ajamaan lähtemistä.

Tuolla muutaman minuutin tyhjäkäynnillä ei uudemmissa autoissa saada lämpömittaria edes värähtämään, varsinkaan kun tuuletin täysillä puhalletaan moottorin tuottamaa lämpöä tuulilasiin, eli jäähdytetään moottoria. Jos vain tuulilasista läpi näkee, niin ajamaan lähtiessä moottori lämpeää paljon nopeammin.
 
Joku täyskokoinen Sprinter ajoi tuossa suoraan ja kääntyi sitten Golffin taakse vasemmalle tehdäkseen käännöksen takaisin tulosuuntaan eli pysähtyi ristetykseen, pisti pakin päälle ja lähti hiljalleen peruuttamaan. Verstaankatua tulee varusteista päätellen (oli navia ja hilavitkutinta) joku "ammattilaispyöräilijä" vasenta kaistaa ( kameraa kohti) melkoisella vauhdilla vielä kohtuu kaukaa. Mitä tekee siinä kohtaa kun Sprinterissä syttyy pakkivalot ? Ei yhtään mitään vaan jatkaa samaa vauhtia koska "on oikeus". Eihän tuollaisesta Sprinteristä viistosti taaksepäin näe mitään. Jäi varmaan 10cm ettei peruuttanut fillaroitsijan päälle (joka siis käytännössä ajoi sinne taakse).

Eihän tämä tietenkään riittänyt vaan konkeloitsija kävi tekemässä käännöksen ja tulla avautumaan->Sprinter tukkii koko risteyksen sillä aikaa kun spandexi kertoo kokemuksiaan :facepalm:

Kenen vika; Sprinterin
Kuka olisi kuollut; Pyöräilijä

Tarinan opetus; Jokainen normaajärjellä varustettu autoilija/pyöräilijä olisi tajunnut pakkivalojen syttyessä, että se ei välttämättä näe mua, voi peruuttaa päälle/eteen ja olisi em. syystä hidastanut. Ja olisihan tuossa ihan pyörätie&jalkakäytävä jossa mennä...

https://goo.gl/maps/fWKAwB6612zNfC8N8
 
Vaikea kyllä ymmärtää noita pyöräilijöitä, jotka väkisin haluavat ajaa autojen seassa. Jollain lain tulkinnalla (riippuen mistä pyöräilijä oli tulossa/mihin menossa) tuossa varmaan saa lyhyen matkaa ajoradalla ajellakin, mutta kun monelle se ajorata tuntuu olevan valinta, vaikka vieressä menisi paremmassa kunnossa oleva tyhjä pyörätie.

Monesti perustelevat sen sillä, ettei autoilijat huomaa väistää kun ajaa pyörätienjatkeiden yli risteyksissä/kiertoliittymissä. Itse en tätä ongelmaa ole pyöräillessäni huomannut, mutta autoillessa saa kyllä kirota kun iso osa autoilijoista hätääntyy ja menee heti jarrulle pyöräilijän lähestyessä tienylityspaikkaa, missä pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Samoin kun itse jää pyörällä odottamaan väistämisvelvollisena, niin joka toinen auto pysähtyy antamaan tietä.
 
Tuolla muutaman minuutin tyhjäkäynnillä ei uudemmissa autoissa saada lämpömittaria edes värähtämään, varsinkaan kun tuuletin täysillä puhalletaan moottorin tuottamaa lämpöä tuulilasiin, eli jäähdytetään moottoria. Jos vain tuulilasista läpi näkee, niin ajamaan lähtiessä moottori lämpeää paljon nopeammin.

Todellakin on näin näissä uudemmissa EcoIhanissa moottoreissa, pikkudieseliä saat käyttää vaikka puoli tuntia pihassa ja moottorilämpö ei ole noussut normaaliin, omassa Foccarissa ehkä normaalilämmöstä neljännekseen mittarin mukaan.
 
Vaikea kyllä ymmärtää noita pyöräilijöitä, jotka väkisin haluavat ajaa autojen seassa. Jollain lain tulkinnalla (riippuen mistä pyöräilijä oli tulossa/mihin menossa) tuossa varmaan saa lyhyen matkaa ajoradalla ajellakin, mutta kun monelle se ajorata tuntuu olevan valinta, vaikka vieressä menisi paremmassa kunnossa oleva tyhjä pyörätie.

Monesti perustelevat sen sillä, ettei autoilijat huomaa väistää kun ajaa pyörätienjatkeiden yli risteyksissä/kiertoliittymissä. Itse en tätä ongelmaa ole pyöräillessäni huomannut, mutta autoillessa saa kyllä kirota kun iso osa autoilijoista hätääntyy ja menee heti jarrulle pyöräilijän lähestyessä tienylityspaikkaa, missä pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Samoin kun itse jää pyörällä odottamaan väistämisvelvollisena, niin joka toinen auto pysähtyy antamaan tietä.

Pyydän syvästi anteeksi, mutta itse toimin yleensä juuri noin. Syy siihen on juuri tuollaisissa tapahtumissa mitä aamullakin todistin. Kun ei niistä koskaan tiedä ovatko menossa suoraan yli. Tietty jos pyöräilijä on selvästi pysähtynyt niin sitten yli vaan.
En tiedä mitä haittaa siitä pysähtymisestä voisi olla, muuta kuin että jollain takana vähän verenpaineet nousee. Itse vaan pääsee halvimmalla ja helpoimmalla kun vaan pysähtyy.
 
Näin pimeillä ja märillä kuskit maanteillä, jotka ei viitsi vaihtaa palanutta ajovalopoltinta, vaan kompensoivat näkyvyyden/näkemisen puutetta sitten sumuvaloilla. Keulalle on kuitenkin saatu ranetettua se miljoonan lumenin lisäpitkä, joka valaisee koko tienoon Oulusta Ivaloon saakka.
 
Näin pimeillä ja märillä kuskit maanteillä, jotka ei viitsi vaihtaa palanutta ajovalopoltinta
Ja näistä johdannaisena ne jotka viitsii vaihtaa, mutta eivät osaa. Tuntuu ihan hitosti tulevan vastaan noita autoja joissa toinen valo häikäisee niin pirusti, kun se polttimo keikkuu siellä umpiossa aivan missä sattuu. :mad:

Ei pitäs olla kovin vaikeaa katsoa sitä valokuviota jotakin seinää vasten, että näkyykö lähivalon rajaus vielä yhtä terävänä kuin toisestakin. Mutta jatkot sitten varmaan ketjuun "Tyhmät ihmiset"...
 
En tiedä mitä haittaa siitä pysähtymisestä voisi olla, muuta kuin että jollain takana vähän verenpaineet nousee. Itse vaan pääsee halvimmalla ja helpoimmalla kun vaan pysähtyy.
Joskus saattaa kolahtaa takakonttiin, kun takana ajava säätää radiokanavaa eikä oleta jonkun väistävän väistämisvelvollista.
 
Itäisellä kadulla typpi ajeli Itäharjun suuntaan vuoroin vasenta, vuoroin oikeaa reunaa. Kaivokadun risteyksen jälkeen katu levenee ja minä otin vasemman reunan. Tyyppi vaihtoi oikeeasta reunasta eteeni. Soitin torvea ja valoissa tämä tulee autosta ulos mulle rähjäämään, etää "on vain yksi kaista kun ei ole viivoja". Syytin eteen vaihtamisesta johon sanoi, ettei edes nähnyt minua. Kumma kuski. Ilta jo pimeä autossa valot päällä eikä näe.
 
Pyydän syvästi anteeksi, mutta itse toimin yleensä juuri noin. Syy siihen on juuri tuollaisissa tapahtumissa mitä aamullakin todistin. Kun ei niistä koskaan tiedä ovatko menossa suoraan yli. Tietty jos pyöräilijä on selvästi pysähtynyt niin sitten yli vaan.
En tiedä mitä haittaa siitä pysähtymisestä voisi olla, muuta kuin että jollain takana vähän verenpaineet nousee. Itse vaan pääsee halvimmalla ja helpoimmalla kun vaan pysähtyy.
Tottakai aina pitää varautua siihen, että se väistämisvelvollinen tulee eteen. Aivan kuten pyöräilijän olisi pitänyt tehdä tilanteessa, minkä kuvailit aiemmin.

Mutta kauaskantoisempia ongelmia luovat tilanteet, joissa autoilija lähtökohtaisesti antaa tilaa pyöräilijöille aina nähdessään semmoisen lähestyvän tietä. Pyöräilijöillä (ja monella autoilijalla) on jo nyt todella huono käsitys siitä, miten väistämissäännöt oikeasti menevät, niin tämmöinen toiminta vain ruokkii sitä, että pyöräilijä luulee olevansa jotenkin rinnastettu jalankulkijoihin liikenteessä.

Liikenne olisi sujuvinta silloin, kun kaikki toimisivat sääntöjen mukaisesti. Silloin ei tarvitse arvella ja pelätä sitä mitä muut siellä tekevät.
 
Tottakai aina pitää varautua siihen, että se väistämisvelvollinen tulee eteen. Aivan kuten pyöräilijän olisi pitänyt tehdä tilanteessa, minkä kuvailit aiemmin.

Mutta kauaskantoisempia ongelmia luovat tilanteet, joissa autoilija lähtökohtaisesti antaa tilaa pyöräilijöille aina nähdessään semmoisen lähestyvän tietä. Pyöräilijöillä (ja monella autoilijalla) on jo nyt todella huono käsitys siitä, miten väistämissäännöt oikeasti menevät, niin tämmöinen toiminta vain ruokkii sitä, että pyöräilijä luulee olevansa jotenkin rinnastettu jalankulkijoihin liikenteessä.

Liikenne olisi sujuvinta silloin, kun kaikki toimisivat sääntöjen mukaisesti. Silloin ei tarvitse arvella ja pelätä sitä mitä muut siellä tekevät.

Onhan se varmastikin juuri noin, mutta nuo säännöt ovat niin epäselvät. Tutuilla alueilla tietty onnistuu helpommin kun tietää ennakkoon, mutta navigoidessa on se aika hankalaa kytätä kaikkia liikkujia samaan aikaan.

Mutta lupaan parantaa tapani heti kun kanssa autoilijoilla ei enää ole niin helvetillinen kiire liikenneympyrään ja sieltä pois. Se vasta sujuvoittaisi kun kaikki osaisivat suhteuttaa sen sopivan vauhdin eikä yrittää ehtiä sinne ensimmäisenä ettei vaan joudu pysähtymään. Lopputuloksena kaikki joutuvat pysähtymään paitsi se yksi, vaihtoehtona tosiaan olisi se sujuvuus jossa ei juurikaan pysähtelyjä tulisi.
 
Onhan se varmastikin juuri noin, mutta nuo säännöt ovat niin epäselvät. Tutuilla alueilla tietty onnistuu helpommin kun tietää ennakkoon, mutta navigoidessa on se aika hankalaa kytätä kaikkia liikkujia samaan aikaan.

Mutta lupaan parantaa tapani heti kun kanssa autoilijoilla ei enää ole niin helvetillinen kiire liikenneympyrään ja sieltä pois. Se vasta sujuvoittaisi kun kaikki osaisivat suhteuttaa sen sopivan vauhdin eikä yrittää ehtiä sinne ensimmäisenä ettei vaan joudu pysähtymään. Lopputuloksena kaikki joutuvat pysähtymään paitsi se yksi, vaihtoehtona tosiaan olisi se sujuvuus jossa ei juurikaan pysähtelyjä tulisi.

Nyt meni kyllä multa tuo idea ohi. Siis kaikkien pitäisi alkaa hidastelemaan tullessaan ympyrään ja ympyrässä ajaessaan? Itse ajan reippaasti ympyrään ja sieltä pois. Ihan kaikkien etu, että liikutaan reippaasti liikennesääntöjen mukaan, eikä aleta hidastelemaan (eli toki väistetään ne jalankulkijat/pyöräilijät). Siitä nyt ei tule mitään, että jokainen alkaisi jarruttelemaan ympyrään tullessaan ja siellä ajaessaan. Tuosta seuraa vaan hirveä arpominen kuka menee milloinkin ja lopulta kaikki pysähtyy arpomaan.
 
Nyt meni kyllä multa tuo idea ohi. Siis kaikkien pitäisi alkaa hidastelemaan tullessaan ympyrään ja ympyrässä ajaessaan? Itse ajan reippaasti ympyrään ja sieltä pois. Ihan kaikkien etu, että liikutaan reippaasti liikennesääntöjen mukaan, eikä aleta hidastelemaan (eli toki väistetään ne jalankulkijat/pyöräilijät). Siitä nyt ei tule mitään, että jokainen alkaisi jarruttelemaan ympyrään tullessaan ja siellä ajaessaan. Tuosta seuraa vaan hirveä arpominen kuka menee milloinkin ja lopulta kaikki pysähtyy arpomaan.

Boldaatko kohdan jossa käskin hidastella ?

Selitän yksinkertaisemmin;

1. Ennen ympyrää ajat sen about 30-40km/h joten pystyt helposti ennakoimaan mihin väliin ehdit kun ne muutkin ympyrässä ajaa sellaista "sopivaa ympyrävauhtia"

2. Kiihdytät ympyrää ennen siihen 60km/h kuten muutkin ympyrään ajavat. Lopputuloksena pelataan mamista ja voittaja on se joka ei jarruta vaan painaa rohkeasti ympyrään, muut sitten vetävät lukot siihen ympyrän reunaan.

Vaikea selittää, tule Pirkanmaalle katomaan niin tuo aukeaa paremmin :D
 
En tiedä mitä haittaa siitä pysähtymisestä voisi olla, muuta kuin että jollain takana vähän verenpaineet nousee. Itse vaan pääsee halvimmalla ja helpoimmalla kun vaan pysähtyy.
No se, että oppivat änkemään eteen entistä pahemmin.

En tietenkään sano että toimit väärin vaan aivan oikein. Tärkeintähän on toimia niin ettei telo ketään - väärin rässiviä spandexkretiinejäkään. Tarkoitan sitä, että itse pyrin silti antamaan kaikenlaisille etuileville porsaille ja sikaileville mulkuille mahdollisimman vähän tilaa, jotta eivät tule palkituksi huonosta käytöksestä.
 
Ite pistän auton etäkäynnistyksellä päälle jos ei ehdi odotella 20-40min webaston pöhinää. 5 minuuttia niin ratti ja penkki lämmitetty automaattisesti, 10-15min kohdalla sisällä alkaa olla t-paitakeli ja moottorin lämpötila oikein hyvä.

Kesällä tulee tehtyä sama jotta ehtii auto kylmästöityä sopivasti.
Just. Mites ne lait tyhjäkäytöstä taas menikään. :think:

Ja millainen aataminaikainen pata pitää olla että sillä lämpenee auto nopeammin kuin webastolla? :confused:
 
Ei kiinnosta tyhjäkäyntilait. Siellä se parkkipaikalla tupruttelee

Aikamoista köyhäilyä pitää harrastaa jos autot ei mahdu talliin, joka on olohuoneen yhteydessä lasiseinin erotetulla oleskelutilalla ja jossain ulkona pitää etäkäynnistellä jotain -19 mallin paalattavaa myyntitykkidiiseliä. Nyt on jo kuitenkin 2020, niin auton pitäisi olla samaa vuosikertaa ja tilauksessa mieluiten jo -22 malli ;smolked
 
Itäisellä kadulla typpi ajeli Itäharjun suuntaan vuoroin vasenta, vuoroin oikeaa reunaa. Kaivokadun risteyksen jälkeen katu levenee ja minä otin vasemman reunan. Tyyppi vaihtoi oikeeasta reunasta eteeni. Soitin torvea ja valoissa tämä tulee autosta ulos mulle rähjäämään, etää "on vain yksi kaista kun ei ole viivoja". Syytin eteen vaihtamisesta johon sanoi, ettei edes nähnyt minua. Kumma kuski. Ilta jo pimeä autossa valot päällä eikä näe.
Google Maps
Itse olisin odotellut tuohon vanhan talon kulmalle jossa katu oikeasti levenee ennenkuin olisin ajanut vierelle. Uudenmaantien suuntaan ajaessa useasti citymaasturit haluaa ängetä vasemmalta ohi ja kun noita suojatien kohtia tulee vastaan niin taklaavat jalkakäytävälle jos ei anna tilaa.
 
Boldaatko kohdan jossa käskin hidastella ?
Selitän yksinkertaisemmin;

1. Ennen ympyrää ajat sen about 30-40km/h joten pystyt helposti ennakoimaan mihin väliin ehdit kun ne muutkin ympyrässä ajaa sellaista "sopivaa ympyrävauhtia"

2. Kiihdytät ympyrää ennen siihen 60km/h kuten muutkin ympyrään ajavat. Lopputuloksena pelataan mamista ja voittaja on se joka ei jarruta vaan painaa rohkeasti ympyrään, muut sitten vetävät lukot siihen ympyrän reunaan.

Vaikea selittää, tule Pirkanmaalle katomaan niin tuo aukeaa paremmin :D

No sen käsityksen ainakin itse siitä sain, että pitäisi alkaa hidastelemaan. En ole ihan viime vuosina nyt käynyt Pirkanmaalla, mutta silloin kun siellä tuli pyörittyä, niin en huomannut mitään ongelmaa ympyröissä. Itse en kyllä nopeutta hidasta ennen ympyrää vaan ihan hidastamisen ilosta, vaan ajan sopivaa nopeutta. Sopiva nopeus riippuu niin monesta asiasta, että ihan mahdoton siihen paljon ottaa kantaa tietämättä tarkkaa paikkaa. Jos ympyrässä voi hyvin ajaa 60km/h, niin en näe mitään ongelmaa ajaa sinne sillä nopeudella. Ei siinä mitään mamista tarvitse pelata, kun säännöt on selvät: ympyrään tulija väistää muita. On sen verran yksinkertaista, että en näe tässä mitään ongelmaa. Ympyrään mennään niin, että ympyrässä olijan ei tarvitse muuttaa nopeuttaa tai väistää sitä ympyrään tulijaa. Jos ympyrässä voi hyvin ajaa sen 60km/h, niin miksi sinne pitäisi tulla 30-40km/h vauhdilla? Vaatii toki aika ison ympyrän, että siinä voi hyvin ajaa 60km/h vauhdilla ympäri. Tervetuloa tänne susirajalle ajamaan, niin et valita enää mitään siellä Pirkanmaalla ajamisesta :D Pitää olla kyllä aika sokea, jos joutuu lukkojarrutuksen siihen ympyrän reunaan tekemään.
 
Jos nyt totta puhutaan niin kyllä se vähän kyrsii duunaridieselillä ajella, olispa varaa vaikka Taycaniin tai edes T8:iin :beye: sitä odotellessa mennään perheenisimyyntitykkivolvolla vaikka en ole kumpikaan

Joo Taycaniin. Pätkällähän noita tulorajoitteiset ostelee ja liisaa? Kannattaisi olla perheenisi ja ajella tyytyväisenä auringonlaskuun muijan hivellessä sepalusta pilke silmäkulmassa. Sillä jonkun entisellä ulosmitatulla "saantiautolla"
 
No sen käsityksen ainakin itse siitä sain, että pitäisi alkaa hidastelemaan. En ole ihan viime vuosina nyt käynyt Pirkanmaalla, mutta silloin kun siellä tuli pyörittyä, niin en huomannut mitään ongelmaa ympyröissä. Itse en kyllä nopeutta hidasta ennen ympyrää vaan ihan hidastamisen ilosta, vaan ajan sopivaa nopeutta. Sopiva nopeus riippuu niin monesta asiasta, että ihan mahdoton siihen paljon ottaa kantaa tietämättä tarkkaa paikkaa. Jos ympyrässä voi hyvin ajaa 60km/h, niin en näe mitään ongelmaa ajaa sinne sillä nopeudella. Ei siinä mitään mamista tarvitse pelata, kun säännöt on selvät: ympyrään tulija väistää muita. On sen verran yksinkertaista, että en näe tässä mitään ongelmaa. Ympyrään mennään niin, että ympyrässä olijan ei tarvitse muuttaa nopeuttaa tai väistää sitä ympyrään tulijaa. Jos ympyrässä voi hyvin ajaa sen 60km/h, niin miksi sinne pitäisi tulla 30-40km/h vauhdilla? Vaatii toki aika ison ympyrän, että siinä voi hyvin ajaa 60km/h vauhdilla ympäri. Tervetuloa tänne susirajalle ajamaan, niin et valita enää mitään siellä Pirkanmaalla ajamisesta :D Pitää olla kyllä aika sokea, jos joutuu lukkojarrutuksen siihen ympyrän reunaan tekemään.

Tuu kattoo tätä Tampereen menoa niin ymmärrät paremmin. Kaikkialla on vaan työmaata niin kaikki on ihan hiilenä liikenteessä :D Melkein pitäisi tulla sinne vilkaisemaan, että voiko jossain tosiaan olla liikenne enemmän solmussa :D Ei siihen tarvitse siis hidastaa jos jo valmiiksi tulee sopivaa vauhtia, mutta täällä kiihdytetään aina ympyrään ja ilmeisesti on sokeita täynnä. Ei ole noita nopeuksia tullut ympyröissä ikinä katsottua, mutta tänään vilkaisin tarkoituksella niin näköjään sellainen 30km/h tulee ajettua sen läpi.

Pointtini on se, että kun siihen ympyrään tulee tasaista vauhtia niin muiden on helpompi sovittaa oma nopeutensa siihen->kenenkään ei tarvitse pysähdellä tai panikoida. Voi suoraan verrata vaikka rampilta motarille liittymiseen. Jos ne ajaa siellä tasaista 100km/h niin siinä kiihdytyskaistalla on voi kelata 120km/h ja himmailla sopivaan väliin. Jos taas jokainen motaria ajava alkaa liitynnän kohdalla kiihdyttämään niin on se liittyvälle silloin hankalampaa.
 
Tuu kattoo tätä Tampereen menoa niin ymmärrät paremmin. Kaikkialla on vaan työmaata niin kaikki on ihan hiilenä liikenteessä :D Melkein pitäisi tulla sinne vilkaisemaan, että voiko jossain tosiaan olla liikenne enemmän solmussa :D Ei siihen tarvitse siis hidastaa jos jo valmiiksi tulee sopivaa vauhtia, mutta täällä kiihdytetään aina ympyrään ja ilmeisesti on sokeita täynnä. Ei ole noita nopeuksia tullut ympyröissä ikinä katsottua, mutta tänään vilkaisin tarkoituksella niin näköjään sellainen 30km/h tulee ajettua sen läpi.

Pointtini on se, että kun siihen ympyrään tulee tasaista vauhtia niin muiden on helpompi sovittaa oma nopeutensa siihen->kenenkään ei tarvitse pysähdellä tai panikoida. Voi suoraan verrata vaikka rampilta motarille liittymiseen. Jos ne ajaa siellä tasaista 100km/h niin siinä kiihdytyskaistalla on voi kelata 120km/h ja himmailla sopivaan väliin. Jos taas jokainen motaria ajava alkaa liitynnän kohdalla kiihdyttämään niin on se liittyvälle silloin hankalampaa.

Niin se siellä tampereella on vähän aina tainnut olla noita työmaita, silloinkin kun siellä tuli vielä pyörittyä, niin vähän kaikkialla oli jotain menossa. No joo jos siellä kiihdytetään 40->60 ennen ympyrää ja sitten ympyrässä hidastetaan 30, niin eihän tuossa ole mitään järkeä. Itse yleensä tulen sillä vauhdilla ympyrään, millä ajan ympyrässä tai vähän hiljempaa. Toki välillä joutuu paljon hiljempaakin tulemaan, jos näkyvyyttä ei ole (lumikasat ym.). Ihan omalla vastuulla jos tänne tulet, ainakin kasko on hyvä olla. :rofl: Touhu on välillä ihan järjetöntä. Kaikki muualla asuvat on sanoneet, että täällä on se kaikista sekopäisin liikenne. Jalankulkijat ja pyöräilijät kyllä kruunaa homman. Täällä ei paljon kärsi himmailla, tai kaikki ajattelee että tuo väistää. Ihan sama onko kyseessä kolmiolla oleva risteys jne. Tasa-arvoiset risteykset on välillä kyllä melkoisia kokemuksia ajaa täällä :rofl:

Rampilta tulo menee niin, että porukka työntäytyy eteen sielä rampilta ihan millä tahansa satunnaisella nopeudella eteen. Pahimmat tulee ~50 vauhdilla eteen ilman vilkkua kun rajoitus on 100 km/h (siis ihan kesälläkin, vaikka olisi suora ja pitkä kiihdytyskaista). Kortin saamisen jälkeen useampi läheltä piti -tilanne kun noudatin autokoulussa opittua ei väistetä rampilta tulevaa vasemmalle kaistalle.. Eikö se oo ihan normi käytäntö että siellä motarilla kiihdytetään kun yrität liittyä? Tai aikoessasi vaihtaa kaista laitat vilkun päälle, niin katos se rako katosikin heti. :rofl:
 
Niin se siellä tampereella on vähän aina tainnut olla noita työmaita, silloinkin kun siellä tuli vielä pyörittyä, niin vähän kaikkialla oli jotain menossa. No joo jos siellä kiihdytetään 40->60 ennen ympyrää ja sitten ympyrässä hidastetaan 30, niin eihän tuossa ole mitään järkeä. Itse yleensä tulen sillä vauhdilla ympyrään, millä ajan ympyrässä tai vähän hiljempaa. Toki välillä joutuu paljon hiljempaakin tulemaan, jos näkyvyyttä ei ole (lumikasat ym.). Ihan omalla vastuulla jos tänne tulet, ainakin kasko on hyvä olla. :rofl: Touhu on välillä ihan järjetöntä. Kaikki muualla asuvat on sanoneet, että täällä on se kaikista sekopäisin liikenne. Jalankulkijat ja pyöräilijät kyllä kruunaa homman. Täällä ei paljon kärsi himmailla, tai kaikki ajattelee että tuo väistää. Ihan sama onko kyseessä kolmiolla oleva risteys jne. Tasa-arvoiset risteykset on välillä kyllä melkoisia kokemuksia ajaa täällä :rofl:

Rampilta tulo menee niin, että porukka työntäytyy eteen sielä rampilta ihan millä tahansa satunnaisella nopeudella eteen. Pahimmat tulee ~50 vauhdilla eteen ilman vilkkua kun rajoitus on 100 km/h (siis ihan kesälläkin, vaikka olisi suora ja pitkä kiihdytyskaista). Kortin saamisen jälkeen useampi läheltä piti -tilanne kun noudatin autokoulussa opittua ei väistetä rampilta tulevaa vasemmalle kaistalle.. Eikö se oo ihan normi käytäntö että siellä motarilla kiihdytetään kun yrität liittyä? Tai aikoessasi vaihtaa kaista laitat vilkun päälle, niin katos se rako katosikin heti. :rofl:

Tampere ON työmää :D Ja kyllähän se noin menee esim. tunneliin liityttäessä. Aina siinä on pienet kiihdytyskisat viereisen kanssa, joka yrittää blokata ja itse yrittää liittyä :D Onneksi se kaista on niin pitkä että blokkaaja joutuisi ajamaan seuraavaan perään estääkseen liittymisen. Viime viikolla jouduin kiihdyttämään 100km/h asti (rajoitus 60km/h) ennenkuin viereinen antautui ja tulihan se sitten aika pian ohi about 90-100km/h.

Mutta joo, semmosta se on kun lasten kanssa leikkii.
 
Google Maps
Itse olisin odotellut tuohon vanhan talon kulmalle jossa katu oikeasti levenee ennenkuin olisin ajanut vierelle. Uudenmaantien suuntaan ajaessa useasti citymaasturit haluaa ängetä vasemmalta ohi ja kun noita suojatien kohtia tulee vastaan niin taklaavat jalkakäytävälle jos ei anna tilaa.

Olin epätarkka. En ajanut vierelle vaan vaihdoin takana kaistaa vasemmalle. Silloin tyyppi vaihtoi kaistaa eteeni.
 
Google Maps
Itse olisin odotellut tuohon vanhan talon kulmalle jossa katu oikeasti levenee ennenkuin olisin ajanut vierelle. Uudenmaantien suuntaan ajaessa useasti citymaasturit haluaa ängetä vasemmalta ohi ja kun noita suojatien kohtia tulee vastaan niin taklaavat jalkakäytävälle jos ei anna tilaa.

Hommaat vähän vanhemman auton niin ei tarvii väistellä enää :D Se toimii oikeasti. Yleensä noi kiilailevat ym. röyhkeät ajaa juurikin uudehkoilla cittareilla tms. niin sanotaan näin, että jos kolahtaa niin minä en ole se ketä ketuttaa. Toimii myös kaistan vaihdossa, kyllä ne välit kurotaan äkkiä kiinni kun pistää vilkkua, mutta avautuvat sitten uudestaan kun siellä ymmärretään että se tulee siihen oikeasti silti.

Joustan kyllä varmaan enemmän kuin keskiverto autoilija, mutta vain silloin kun tilanne ei ole tahallaan aiheutettu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 547
Viestejä
4 511 015
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
Haju

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom