Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Omalle työmatkalle sattuu 25km kantatietä. Siinä monesti matelehditaan kesällä 80km/h, vaikka rajoitus kesäisin 100.
Usein 2-4 autoa ajaa peräkanaa sitä 80kmh/h, ja hetken kun takana seuraa, että lähtiskö edessä olevat ohittamaan ensimmäistä, niin ei vaikka olisi hyviä ohituspaikkoja.
Sitten kun itse lähtee ohittamaan, eikä kerralla pääse kaikkien ohi vaan joutuu menemään väliin, niin voi jeesus mikä valoshow/torven soitto alkaa.
Tai sitten ajetaan väli kiinni.

En ymmärrä, jos ei ole aikomustakaan ohittaa edessä olevia matelehtijoita, niin miksei voi jättää rakoa edellä ajavaan.
Näin itse teen, jos ei ole "kiire" tai olen lähellä paikkaa, josta käännyn pois.
Tuo kunnon raon edellä olevaan jättäminen viestii minun takana oleville, että ohi vaan minusta, en ole aikeissa ohittaa edellä ajavaani autoa.

Ja nyt vasta onkin tuossa tiellä ruvennut matka takkuamaan, kun tuli kameratolpat(eivät tosin vielä käytössä).
Kameroiden kohdalla jarruvalot vilkkuu ja nopeus laskee alle 70km/h.
 
Mä en kyllä tähän päivään mennessä uskonut että on oikeasti ihmisiä jotka kokevat oikeudekseen valua mihin tahansa väliin jos niin vaan huvittaa. Luulin että silkasta osaamattomuudesta kyse. Kiitos kun ilmoittauduit.
Auto ei osaa lentää, joten se on sovitettava muiden jättämään väliin.
 
Eli et siis varmaan liity sellaisiin väleihin mihin just ja just menee auto, vaan katsot toisen välin tai jätät liittymättä?

edit: tässä yksi asia mikä kanssa-autoilijoissa ärsyttää. Aina pitää päästä menemään just siitä mistä minä haluan.

Esimerkiksi jos huomaa myöhään että pitääkin mennä tästä rampista niin vedetään 1-3 kaistan yli ramppiin niin että pientareet pöllyää, tai vedetään liinat kiinni ja vilkku päälle että päästäis vielä siihen ramppiin.

Tai sit on ryhmitytty risteyksessä väärin ja pelleillään sitten siellä millon väärältä kaistalta suoraan/kääntyen tai ollaan poikittain kahdella kaistalla.

Mihin on niin kiire ettei voi myöntää virhettä ja käydä kääntymässä?
Menen sen kokoiseen väliin minkä muut ovat viitsineet jättää. Rampille pysähtyminen ei ole mielestäni hyvä idea.
 
Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla. Tuossa on jo 25 metriä autojen välit, jos autot on koko matkalla tasaisesti. Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä

Joo. En puhunut liittymisistä vaan ihan vaan turvaväleistä maantiellä. Mutta toki ne ovat yhteydessä toisiinsa.
 
Kuulostaa aika vaaralliselta jos oikeasti ajat noin. Mitä nyt itse olen reilun 7 vuotta PK-seudulla ajanut, niin aina on löytynyt sopiva rako johon liittyä ilman, että rako olisi ihan liian pieni (=reilun auton mittainen). Jos ruuhka oikein matelee, niin silloin kyllä on ihan ok liittyä pieniinkin rakoihin, kun nopeudet on luokkaa 0-10 km/h.

Jos jatkuvasti on ongelmia tuossa, niin taitaa olla peiliin katsomisen paikka. Se että joku ajaa liian pienellä turvavälillä ei anna sinulle oikeutta tehdä tilanteesta vielä vaarallisempaa.

Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla. Tuossa on jo 25 metriä autojen välit, jos autot on koko matkalla tasaisesti. Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä eikä kyllä kukaan ole mulle siitä ikinä valoja räpsinyt, ehkä siellä joskus on joku lantavarvas liikkeellä joka ei ymmärrä että siellä on muitakin ajamassa mutta ei ole itselle sattunut kohdalle. Hankalahan noita välien absoluuttisia pituuksia on siinä hahmottaa niin, että voisi tähän sanoa montako metriä se yleensä on.
Mitä muita vaihtoehtoja on kuin mennä muiden jättämään väliin tai pysähtyä? Päätiellä ajavat ratkaisevat liitytäänkö suureen vai pieneen väliin, normaalisti tilaa on riittävästi.
 
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?

Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.

Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.

Ja missään nimessä ei vikaa voi olla päätiellä ajavissa jos ajetaan maantievauhteja väleillä mihin ei autolla mahdu liittymään? Turvavälien idea on että siihen pystytään liittymään häiritsemättä muuta liikennettä, siksi ne täytyy pitää tarpeeksi pitkinä.
 
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?

Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.

Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.
Ei, mutta en pidä pysähtymistä järkevänä.

Kuten kirjoitin normaalisti tilaa on riittävästi.
 
En minä niin sanonut.

Ei se oikeuta vaarantamaan liikennettä, jos muut tekee niin. Kai sinä sen ymmärrät? Ja en nyt usko että tässä on mistään muusta kyse kuin väärinymmärryksestä, ellei herra itse seuraavaksi vahvista että on tapana tunkea alle 10 metrin väleihin kahdeksaakymppiä tai jotain muuta yhtä tyhmää.
En tunge pieneen väliin ellei ole pakko.
 
Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.

Teille taliaivoille vielä selkeämmin:
1. Kaistanvaihdot ja liittymiset tehdään siten, ettei päätiellä ajavan eteneminen häiriinny. Jos se ei ole mahdollista, ei vaihdeta kaistaa.

Pro-tip: joustoa omaan kyvyttömyyteen saa oikeaoppisella vilkunkäytöllä.

2. Se millä turvavälillä kukakin ajaa, ei oikeuta rikkomaan yhtäkään liikennesääntöä.
Sainko minä juuri varoituksen kun sanoin kanssakeskustelijaa taliaivoksi? :D
 
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?

Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.

Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.
Siitä ollaan samaa mieltä että pieneen väliin ei kuulu mennä, mutta jos nyt puhutaan esim. kehistä, joissa ihan tilastollisesti ei tiettyinä aikoina ole sitä riittävää väliä. Voi kuvitella mikä älämölö syntyisi jos sinne rampille pysähtyisi tunniksi oottamaan sitä sopivaa välilä, saati jos kiihdytyskaistan päässä löisi jarrutkiinni, kun ei sitä riittävää tilaa tullutkaan vilkku vinkillä. (ei noista oikein voi poiskaan kääntyä)

Väärin kiilata, mutta jos joku kiilaa ja sen jälkeen ottaa sen oiken tilan, niin ei siinä konstissa luuhaajan kannata ihan liikoja suuttua, vaan ottaa opiksi.

Tuolla touhulla voi toki kolahtaa, ja silloin toki tyypillinen esimerkki että usein kolariin johtaa useampi kuin yksi virhe.


Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla.
Tuollainen mennyt ohi, joku kirjoitti "heijastintolpista" joiden väliä arvio sadaksimetriksi, joka monesti reilusti /tuplasti yläkanttiin arvioitu.

Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta,
Tosiaan, vaikuttaa että kirjoittajilla erilaisia käsityksiä ja sen seurauksena puhuvat ihan eri asioista.
Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä eikä kyllä kukaan ole mulle siitä ikinä valoja räpsinyt, ehkä siellä joskus on joku lantavarvas liikkeellä joka ei ymmärrä että siellä on muitakin ajamassa mutta ei ole itselle sattunut kohdalle.

Ihan mielenkiinnosta, mikä on mielestäsi sopiva väli 80km/h vauhdeissa liittyä jonoon.

Ja miten suhtautuisit jos joku jäisi siihen rampille oottamaan omasta mielestään vähän sidettävämpää väliä.


Edit:
Auton mittainenkin väli, joillekkin jotain sellaista että turvaväli on sellainen mihin mahtuu vielä yksiauto väliin, jollekkin jotain sellaista mihin mahtuu taskuparkkiin. Eli jotain vajaasta kymmenestä metristä pariinsataanmetriin, huonomalla kelillä vähän reilummin.
 
Viimeksi muokattu:
Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.

Google Maps

Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.

Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
 
Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.

Google Maps

Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.

Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
Kuvan mukaan on vähän hämäävä, eli selviää varmaan vasta sitten kun kaistanloppumisesta tulee merkit. ja taustalla toki itsekkyys, ei haluta antaa tilaa.

Meinaan siis sitä että luullaan että oikeanpuoleinen kaista on kiihdystyskaista.

No tuossa kai niin liittyvätkin tunkevat tuolle ohituskaistalle eteen keräileen vauhtia.
 
Kuvan mukaan on vähän hämäävä, eli selviää varmaan vasta sitten kun kaistanloppumisesta tulee merkit. ja taustalla toki itsekkyys, ei haluta antaa tilaa.

Meinaan siis sitä että luullaan että oikeanpuoleinen kaista on kiihdystyskaista.

No tuossa kai niin liittyvätkin tunkevat tuolle ohituskaistalle eteen keräileen vauhtia.

Juu. Mutta kun tuossa on mm. tollainen merkki, siitä pitäisi tajuta:

Google Maps

Ja jos on ajanut tuosta viime aikoina useamman kerran kuin kerran, pitäisi muistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen mennyt ohi, joku kirjoitti "heijastintolpista" joiden väliä arvio sadaksimetriksi, joka monesti reilusti /tuplasti yläkanttiin arvioitu.

Auton matkamittarin perusteella arvioin. Toki on heittoa eikä aina ihan tasavälejä. Valotolpat ovat lähempänä, olisko noin 50 metriä.
 
Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.

Google Maps

Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.

Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.

Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää? :cigar2:
 
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.

Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää? :cigar2:

Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
 
Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä.
Tässä varmaan herätellään uudestaan sitä keskustelua kuka väistää ja ketä ja onko kolmio tuossa hämmentämässä väistämisiä, vai ihan vain varmuudenvuoksi, vai onko sillä jokin oikea merkitys.

Eli kolmista seuraa se että kuskit sitten arpoo mihin saakka kolmion takaa tuleva väistää (vai väistääkö mitään), eli väistääkö se Jyväskylästätuleva kuski kaistaa vaihtaessa aina, vai väistääkö se rampilta kolmiontakaa tuleva kaistaa vaihtavia.

Jä näistä kommenteista seuraa kerrankuukaudessa käytävä väittelu aiheesta.

Epäselvyydestä seuraa se että käytännön liikenteessä joutuu kumpikin toimiin sen mukaan että toinen ei väistä.

. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
Kuvien perusteella jyväskylästä tampereelle päin yksikaista, ja oikelta ramppi tulee siihen oikealle puolelle rampista-alkavalle kaistalle ja vähän matkaa sulkuviiva. (jos otat katunäkymän rampilta, tai ilma/satelliiti kuva, jyväskylästä sillanalta tuleva katunäkymä on erilainen)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, mikä on mielestäsi sopiva väli 80km/h vauhdeissa liittyä jonoon.

Ja miten suhtautuisit jos joku jäisi siihen rampille oottamaan omasta mielestään vähän sidettävämpää väliä.
Tähän liittyen oma kokemus kun olin jossain kehä-3 liittymässä jossa ei ollut kiihdytyskaistaa, siitä oli myös varoitusmerkki. Ennen minua oli yksi kärkkymässä tilaa liittyä ja siinä aikamme odoteltiin, taakse alkoi kertyä jonoa. Katsoin itse vasemalle että nyt tulee selkeästi pidempi väli johon mahduttaisiin molemmat. Tilanne eteni sitten suunnilleen näin:
- Kehä-3 ajava auto ohitti liittymän
- katsoin että edellä olevan auton jarruvalot sammuivat ja se liikahti eteenpäin
- katsoin vasemmalle että tilaa oli tarpeeksi lähteä itse samalla kertaa, nostin kytkintä ja olin lähtemässä reippaasti liikkeelle PAM! En ehtinyt edes jarruttaa kun huomasin että A-mersu seisoo vielä liittymässä.

Tyhmä oma vika mutta olin 100% varma että se oli lähtenyt alta pois. Vakuutustiedot vaihdettiin ja mersu sai varmaan hienon uuden perän. Itse rakentelin kauniina kesäviikonloppuna kertakorvausrahoilla uuden keulan e39:n.
 
Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
Niin siis tuossa hkultalan mapsilinkissä tosiaan yksi kaista tulee rampista alas ns. ohituskaista rinnalle oikeaksi kaistaksi. Kaistaa ei siis vaihdeta liittyäkseen tielle. Eli siinä ei tarvitse väistää ketään. Jos sitten vaihdat ohituskaistalle liittymän loputtua niin joudut luonnollisesti katsomaan onko siellä vasemmalla joku.
 
Tähän liittyen oma kokemus kun olin jossain kehä-3 liittymässä jossa ei ollut kiihdytyskaistaa, siitä oli myös varoitusmerkki. Ennen minua oli yksi kärkkymässä tilaa liittyä ja siinä aikamme odoteltiin, taakse alkoi kertyä jonoa. Katsoin itse vasemalle että nyt tulee selkeästi pidempi väli johon mahduttaisiin molemmat. Tilanne eteni sitten suunnilleen näin:
- Kehä-3 ajava auto ohitti liittymän
- katsoin että edellä olevan auton jarruvalot sammuivat ja se liikahti eteenpäin
- katsoin vasemmalle että tilaa oli tarpeeksi lähteä itse samalla kertaa, nostin kytkintä ja olin lähtemässä reippaasti liikkeelle PAM! En ehtinyt edes jarruttaa kun huomasin että A-mersu seisoo vielä liittymässä.

Tyhmä oma vika mutta olin 100% varma että se oli lähtenyt alta pois. Vakuutustiedot vaihdettiin ja mersu sai varmaan hienon uuden perän. Itse rakentelin kauniina kesäviikonloppuna kertakorvausrahoilla uuden keulan e39:n.
Helvetin iso hatunnosto siitä että myönnät virheesi ja osaat myös kuvailla tilanteen neutraalisti. Siihen ei 95 % autoilijoista pysty.
 
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.

Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää? :cigar2:
Varmaan jäänyt vanhasta järjestelystä joka on vielä jossain Googlen kuvissa nähtävissä.

e63.PNG
e632.PNG
 
Niin siis tuossa hkultalan mapsilinkissä tosiaan yksi kaista tulee rampista alas ns. ohituskaista rinnalle oikeaksi kaistaksi. Kaistaa ei siis vaihdeta liittyäkseen tielle. Eli siinä ei tarvitse väistää ketään. Jos sitten vaihdat ohituskaistalle liittymän loputtua niin joudut luonnollisesti katsomaan onko siellä vasemmalla joku.
Hienosti näyttää Maps kahta eri kuvaa samasta paikasta, riippuen tulosuunnasta. Harmaammassa kuvassa on selkeä risteys ja toinen kaista alkaa jo aiemmin ennen risteystä. Kesäisessä liittyy uusi kaista vierelle. Siinä versiossa kolmio on tosiaan turhaan.
 
Tässä varmaan herätellään uudestaan sitä keskustelua kuka väistää ja ketä ja onko kolmio tuossa hämmentämässä väistämisiä, vai ihan vain varmuudenvuoksi, vai onko sillä jokin oikea merkitys.

Eli kolmista seuraa se että kuskit sitten arpoo mihin saakka kolmion takaa tuleva väistää (vai väistääkö mitään), eli väistääkö se Jyväskylästätuleva kuski kaistaa vaihtaessa aina, vai väistääkö se rampilta kolmiontakaa tuleva kaistaa vaihtavia.

Jä näistä kommenteista seuraa kerrankuukaudessa käytävä väittelu aiheesta.

Epäselvyydestä seuraa se että käytännön liikenteessä joutuu kumpikin toimiin sen mukaan että toinen ei väistä.


Kuvien perusteella jyväskylästä tampereelle päin yksikaista, ja oikelta ramppi tulee siihen oikealle puolelle rampista-alkavalle kaistalle ja vähän matkaa sulkuviiva. (jos otat katunäkymän rampilta, tai ilma/satelliiti kuva, jyväskylästä sillanalta tuleva katunäkymä on erilainen)

Katso sitä uutta kuvaa, ei sitä vanhaa. Enää ei ole omaa kaistaa liittymästä tuleville, joten ei tarvitse käydä kuukauden keskustelua päivän selvästä asiasta. Liittymästä tuleva väistää.
 
Ainakin minun ATK:ssani uudempi kuva on vuodelta 2014 yhdellä suoraan menevien kaistalla, vanhempi 2009 kuva kahdella kaistalla.
 
Kuten @dohf tuossa totesi, uudemmassa (eli 2014) kuvassa liittymästä tulijalla nimenomaan on oma kaista.
Juu näin se on oltava koska pari vuotta takaperin tuosta joskus laskeuduin alas ja oli jo tämä hiukan omituinen järjestely käytössä.

Siitä en edes tiennyt että on aikanaan ollut erilainen.
 
Jos ilmoitan hyvissä ajoin vilkuttaen että joudun siirtymään 2 kaistaa vasemmalle, mikä kiire tulee kiriä äkkiä takanurkan kohdille ettei vain ole tilaa vaihtaa kaistaa, olin selkeästi edempänä ja me ne ainoat kaksi autoa koko tienoolla.
Toki sain vaihdettua kaistaa, seuraavaksi volvopelle päätti tehdä jarrujen kanssa kokeilun, joka jäi hieman minulta ymmärtämättä. Jouduin kuitenkin hidastamaan reippaasti että sain sitten hänen takaata vaihdettua kaistaa, sitten vielä vittuillaan perään jarrutellen.

Kaikkea se maa päällään kantaa.
Mistä sujuvana jatkumona, pääsääntöisesti 50 alueen jälkeen pakilla vastaan tulevat on nissaneita tai tojotia, onko niissä oikeasti sellainen mittariheitto että 80 nopeudella todellinen on 70 tai alle. Tai sitten on vain teknarin ylistämä ajettavuus sillä tasolla ettei kuskilla kantti riitä ajaa normaalisti.
 
Jos ilmoitan hyvissä ajoin vilkuttaen että joudun siirtymään 2 kaistaa vasemmalle,
Itseäni sivistääkseni kysyn ja että tunnistaisin, milläinen tuolllainen ilmoitus on.

No vaikka ei olisi tuollaista juttua aavistanut, ja vähän liianmyöhään hoksannut mitä toinen aikoo, niin ei tietenkään syy lähteä ehdointahdoin haittaan, vaan päinvastoin.

Mistä sujuvana jatkumona, pääsääntöisesti 50 alueen jälkeen pakilla vastaan tulevat on nissaneita tai tojotia, onko niissä oikeasti sellainen mittariheitto että 80 nopeudella todellinen on 70 tai alle. Tai sitten on vain teknarin ylistämä ajettavuus sillä tasolla ettei kuskilla kantti riitä ajaa normaalisti.
Toyotaoista on niin moni maininnut ja en voi väittää vastaan, jos joku tulee peräedellä vastaa niin ei todellakaan ole yllätys että Toyotahan se siinä.

Joku tietävä on palstalla kirjoittanut että niissä tietynaikakauden laitteissa toisiaan voi se mittarivirhe olla luokkaa +10km/h, ehkä hitusen enemmänkin. Tätä toki tukee sekin että keskinopeudet 80 alueella osalla tuntuu olevan siinä 70km/ tuntumassa, varsin tarkkoja kuskejakin tuntuvat olevan, kunha vielä jostain saisivat tarkan nopeusmittarin.
 
No huonosti muotoilin, eli en pysty ilmoittamaan kahden kaistan siirtymätarpeesta mitenkään muuten kuin siirtymällä ensin yhden kaistan ja sitten toisen.
Ensimmäinen siirto blokattiin volvon toimesta vaikka tosiaan olin selkeästi edempänä, no ihmetyttää vain että kuinka joku kokee sen haitalliseksi että joku pääsee toviksi eteen ajamaan vaikka itselläni alussa vielä enempi vauhtiakin.
 
Itseäni sivistääkseni kysyn ja että tunnistaisin, milläinen tuolllainen ilmoitus on.

No vaikka ei olisi tuollaista juttua aavistanut, ja vähän liianmyöhään hoksannut mitä toinen aikoo, niin ei tietenkään syy lähteä ehdointahdoin haittaan, vaan päinvastoin.


Toyotaoista on niin moni maininnut ja en voi väittää vastaan, jos joku tulee peräedellä vastaa niin ei todellakaan ole yllätys että Toyotahan se siinä.

Joku tietävä on palstalla kirjoittanut että niissä tietynaikakauden laitteissa toisiaan voi se mittarivirhe olla luokkaa +10km/h, ehkä hitusen enemmänkin. Tätä toki tukee sekin että keskinopeudet 80 alueella osalla tuntuu olevan siinä 70km/ tuntumassa, varsin tarkkoja kuskejakin tuntuvat olevan, kunha vielä jostain saisivat tarkan nopeusmittarin.

Entisessä firmassa yhellä työkaverilla oli sellainen ihan alkupään yaris, 120 mittarissa taisi olla 108km/h gps mukaan :beye:
En ole enää sen jälkeen ihmetellyt yhtään jos joku vuosituhannen taitteen tojo hidastelee edessä.
 
Jos ilmoitan hyvissä ajoin vilkuttaen että joudun siirtymään 2 kaistaa vasemmalle, mikä kiire tulee kiriä äkkiä takanurkan kohdille ettei vain ole tilaa vaihtaa kaistaa, olin selkeästi edempänä ja me ne ainoat kaksi autoa koko tienoolla.
Toki sain vaihdettua kaistaa, seuraavaksi volvopelle päätti tehdä jarrujen kanssa kokeilun, joka jäi hieman minulta ymmärtämättä. Jouduin kuitenkin hidastamaan reippaasti että sain sitten hänen takaata vaihdettua kaistaa, sitten vielä vittuillaan perään jarrutellen.

Kaikkea se maa päällään kantaa.
Mistä sujuvana jatkumona, pääsääntöisesti 50 alueen jälkeen pakilla vastaan tulevat on nissaneita tai tojotia, onko niissä oikeasti sellainen mittariheitto että 80 nopeudella todellinen on 70 tai alle. Tai sitten on vain teknarin ylistämä ajettavuus sillä tasolla ettei kuskilla kantti riitä ajaa normaalisti.
Omassa t25 avensiksessa heittää mittari noin 7 km/h. Ajelen yleensä mittarin mukaan noin 12 km/h yli. Ihan uudetkin toyotat tulevat perä edellä juurikin tuota 80 mittarinopeutta eli noin 73 todellista. Taitaa olla vakio tuo heitto toyotissa. Noista saa sitten aina painella ohi. Olisihan se hyvä jos viitsisi ottaa selvää omasta mittarivirheestä.
 
Meijän avella ajetaan 60 alueella 80 mittarivauhtia, 80 alueella 100 ja 120 ajetaan sitten 140kmh mittarivauhtia. Eipä ole vielä kamerat välkkyneet sen mitä olen ko. katiskalla joutunut ajelemaan. :D
 
Hieno suoritus skrabata tuulilasi pelkästään kuljettajan puolelta ja ajella menemään :facepalm:
Parhaimmat skrapaa ensin ja sitten käynnistää auton.

Eivät vissiin tajua että kun on skrapannut pari sivulasia auki niin tuulilasi on jo itsestään sulanut jos kone on alkuunkaan lämpiävää mallia.
 
Parhaimmat skrapaa ensin ja sitten käynnistää auton.

Eivät vissiin tajua että kun on skrapannut pari sivulasia auki niin tuulilasi on jo itsestään sulanut jos kone on alkuunkaan lämpiävää mallia.
Ei mikään ihme, sillä näin usein neuvotaan tekemään. Joko saituuttaan tai ilmastopsykooseissa.
 
Joskus sopivissa oloissa on kolme vaihtoehtoo kylmälle autolle: lakia rikkova joutokäynti, lasit huurussa liikkeelle lähtö tai ajamatta jättäminen.

Itse valitsen ensimmäisen kun skrabaan laseja.
Kylminä talvina tuo on yleinen tai jopa oletustilanne, jos pysäköidään ulkona eikä käytettävissä ole hyvää esilämmitystä - joka ei todennäköisesti ainakaan merkittävästi vähennä kuluja tai päästöjä elinkaarilaskelmassa.
 
Parhaimmat skrapaa ensin ja sitten käynnistää auton.

Eivät vissiin tajua että kun on skrapannut pari sivulasia auki niin tuulilasi on jo itsestään sulanut jos kone on alkuunkaan lämpiävää mallia.

Ei itsellä ole mikään auto sulattanut tuulilasia sinä aikana, kun skrapaa sivulaseja..
Transitissakin on sähköisesti lämmitettävä tuulilasi, niin kyllä kerkee tupakan polttelemaan, ennenku se on sula. Ja sama kuorma-autossa.

Ainakin tälläset havainnot olen tehnyt, silloin jos lisälämmitin unohtunut kytkeä päälle/tullut äkkilähtö.
 
Hieno suoritus skrabata tuulilasi pelkästään kuljettajan puolelta ja ajella menemään :facepalm:

Olisit varmaan arvostanu mua tänään liikenteessä kun "sulatin" lasin lasinpesunesteellä, vedin pyyhkijät monsuunivauhdille ja sivulasit auki että näki jotain =D

Näkyvyys oli ihan hyvä mutta varmaan kohtuu hölmön näköstä hommaa oli kyllä.
 
/\ tuo! Kun lähdet liikkeelle ja lasit on auki - 100m myöhemmin ulkopinta jymähtää täyteen kuuraan. Eli ratkaisu; tarpeeksi esilämmitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 093
Viestejä
4 651 635
Jäsenet
76 366
Uusin jäsen
Ossix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom