- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 722
Olisko ihan yleensä. Aika yleinen maininta ohjekirjoissa on, että huoltoon on mentävä mutta ei tarvitse hinata.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Toisaalta nämä sankarit jotka ovat poikittain tiellä antamassa tilaa jalankulkijoille/suoraanajajille voisivat oppia ennakoimaan ja pysyä kiltisti sielä omalla kaistallaan kunnes on oikeasti tilaa kääntää se vastaantulijan kaistan yli.Kaksi omakohtaista tapausta; toisessa päälle ajaja paikan päällä itse myönsi syyllisyytensä vahinkoilmoituslomakkeeseen, toisessa, paikalle kutsutut poliisit saivat ajajan myöntämään.
Näkee noita vastaantulijoiden kaistallakin päälleajajia lehdissä silloin tällöin. Kääntyvä auto on jäänyt antamaan tietä jalankulkijoille tms, ja jostain kaukaa tullaan kovaa vauhtia katsomatta eteen.
Tässä parkkipaikalta peruuttaneita sarjana päin ajanut sai kahdeksan kuukautta vanketta petoksesta. Joskus vuosituhannen alussa oli samanlainen tapaus Savossa.
Törmääjä vaani parkkipaikalla peruuttavia autoja - vakuutusetsivä käräytti sarjahuijarin
No ei tietenkään vastaantulijan edestä saa kääntyä vasemmalle ellei sitä voi tehdä turvallisesti. Samoin risteykseen ei kuulu ajaa ellei tiedä että pääsee siitä yli.Toisaalta nämä sankarit jotka ovat poikittain tiellä antamassa tilaa jalankulkijoille/suoraanajajille voisivat oppia ennakoimaan ja pysyä kiltisti sielä omalla kaistallaan kunnes on oikeasti tilaa kääntää se vastaantulijan kaistan yli.
Mitenkähän näissä menee jos tulee vaikka 50kmh alamäkeen taajamassa edessä joku kääntää kyljen eteen (ja pysähtyy) ja jää väistämään pyöräilijää ja pamauttaa kylkeen jarrut ja torvi pohjassa? Eikös lasku mene kuitenkin eteenkääntyjälle vaikka olisikin pysäyksissä? Olettaen siis että suoraan ajaja ei saa autoaan pysähtymään ajoissa.
Mitäpä minä näistä tietäisin, joten sittenhän se on just niin.Eiköhän sen limp moden tarkotus ole nimenomaan se että voi ajaa sen katiskan pois sieltä liikenteen seasta. Kivempi ottaa huoltoaseman pihasta lavetille.
Onneks aika monessa autossa tulee jo ihan selkokielinen viesti, että voiko ajaa vai ei. Ei tartte noiden valojen kanssa arpoa, mikä on ihan hyvää kehitystä. Tyyliin "Stop the vehicle" tai "Drive moderately". Kaverin bemariin kun iski joku vika kesken ajon, niin tuli just tollanen "ajelehan varovasti" ilmoitus, en tiedä menikö varsinaisesti vielä limp home -tilaan.Ei edes varoitusvalon väristä voi päätellä, voiko vai eikö ajaa
Eiköhän sen limp moden tarkotus ole nimenomaan se että voi ajaa sen katiskan pois sieltä liikenteen seasta. Kivempi ottaa huoltoaseman pihasta lavetille.
Jos 50-60 km/h kehällä ajelevat aiheuttaa tuommoisia reaktioita niin vois pysyä poissa... Ei se ole mikään motari.
Kehällä väli on vielä pienempi, ja sitten vilkutellaan valoja kun siihen väliin tulee.Turvavälien puute ihmetyttää. Tien reunassa olevien valkoistan tolppien väli lienee noin 100 metriä. Hyvin näkyy satasen vauhdissa kolme, joskus neljäkin autoa mahtuvan tuolle välille. En ymmärrä.
Jos väli on liian pieni niin siinä ei ole tilaa. Täten ole mitään asiaa sinne mennäkään.Kehällä väli on vielä pienempi, ja sitten vilkutellaan valoja kun siihen väliin tulee.
10m väliin mahtuu helposti? Jos se häiritsee voi edessä ajavaan pitää suuremman välin.Jos väli on liian pieni niin siinä ei ole tilaa. Täten ole mitään asiaa sinne mennäkään.
Siltatyömaalla oli jo reilusti ennen kasia perjantaiaamulla oikean kaistan reunassa semmoset montut että ainoastaan nopeat refleksit ja tyhjähkö tie pelasti päivän. Raskas kalusto noista olisi ehkä vielä töyssähtäen mennyt yli mutta millä tahansa henkilöautolla tai katumaasturilla olisi saattanut olla oikean puolen eturengas likasuojaa vasten. En yhtääin ihmettele rytinää tuossa.Eilen ensimmäinen ärsyttänyt asia oli alihyödynnetty Oulun moottoritien uusi telematiikkajärjestelmä. Vasta Kontinkankaan liittymän kohdalla oli näytöissä teksti, että onnettomuus 2 km päässä, varo jonon päätä, kun se olisi voinut olla jo edellisessä näytössäkin, jolloin olisi voinut kääntyä muualle aiemmin. No, siinä meni sitten varttitunti kilometrin matkalla, kun kaksi kaistaa eteni 0-5 km/h ja lopulta tie ei edes ollut tukossa onnettomuuden kohdalla, vaan kolaroineet ja poliisi olivat siististi kolmannen kaistan takana pientareella. Mutta hyvin lähellä oli, ettei lisäonnettomuudenkin päässyt näkemään, kun joku painoi kolmatta oikeanpuoleista kaistaa tulemaan ehkä 50 km/h kahden muun ollessa käytännössä seisahduksissa ja Peltolan rampin liikenteen vielä tullessa oikealta sekaan. Muiden sattumanvaraisesta etenemisestä johtuen se kuitenkin kolahtamatta onnistui puikkaamaan sieltä kaksi kaistaa vasemmalle, mutta miten edes voi tuommoiseen tilanteeseen tulla ihan liian kovaa, kun jono oli kilometrin mittainen.. Neljän auton ketjukolari aiheutti haittaa Pohjantiellä, nyt liikenne kulkee normaalisti
Sitten seuraavat ärsyttävät kuskit löytyivät Kuusamontieltä Kiimingin jälkeen. Olihan siellä kieltämättä hyvin poikkeava täkäläinen talvikeli, tie oli sula ja märkä. Mutta kun satasen rajoitus alkoi, niin edellä menevän ajonopeudet muuttuivat ihan käsittämättömiksi. Kun vastaantulijoita oli, niin nopeus saattoi hyvinkin olla 110 km/h, mutta kun vastaantulijat loppuivat, niin sitten nopeus vaelsi seittemänkympin tienoille. Toki siellä vähän oli mutkaa niissä kohdin, mutta ei nyt noin paljon tarvisi hidastaa, vaikka liukastakin olisi ollut. Tie 20 on hyvin suora verrattuna mihinkään etelämpänä olevaan valtatiehen.
Jokseenkin sama toistui myös Pudasjärven jälkeen. Kaukaa jo näki, että edellä ohitetaan jotain vähän vaarallisessakin tuntuvissa kohdissa, mutta kun ne pari autoa sieltä sitten itse saavutti, niin selvisi, että nopeus vaihtelee 60-90 km/h koko ajan, ollen enimmäkseen siellä alapäässä. Siinä kohtaa toki oli jo jäätäkin kaistojen välissä, mutta ajourat edelleen täysin sulat ja leveät. Mutta miten ihmeessä voi tuollaisessa sinänsä ihan hyvässä ajokelissä päästä nopeus vaihtelemaan tuollaisella skaalalla ihan jatkuvasti.. Ei ole edes porojen sesonkiaika.
Ei todellakaan muuta liikennettä häiritsemättä mahdu. Silloin sinne ei väkisin ängetä vaan keksitään toinen reitti. Tai opetellaan ennakoimaan paremmin.10m väliin mahtuu helposti? Jos se häiritsee voi edessä ajavaan pitää suuremman välin.
Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.Jos väli on niin pieni että +60kmh vauhdissa sinne ei mahdu liittymään, niin voi siinä jo päätiellä ajava katsoa peiliin.
Olen koko ajajaurani ajan miettinyt onko nimenomaan Nissanien polkimissa vikaa, vai kuskien jaloissa? Kytkimen nostaminen kestää vähintään kolme sekuntia ja kaasulla on kaksi asentoa: pintakaasu ja tyhjäkäynti. Näköjään jarrupolkimen kanssa myös ongelmia.Tänään eräs Cashguy-kuljettaja veti liinat kiinni ja antoi tietä kolmion takaa liittyvälle Räpsytteli vielä pitkiä kun tämä kolmion takana ollut paku ei lähtenyt eteen.
Onko eteen tullut siis GTR, 350Z, 370Z, Pulsar, Skyline, 200SX tai joitakin klassikoita mallia Datsun?Olen koko ajajaurani ajan miettinyt onko nimenomaan Nissanien polkimissa vikaa, vai kuskien jaloissa? Kytkimen nostaminen kestää vähintään kolme sekuntia ja kaasulla on kaksi asentoa: pintakaasu ja tyhjäkäynti. Näköjään jarrupolkimen kanssa myös ongelmia.
Ikään kuin eivät edes haluaisi edetä liikenteessä. Toisaalta ajavat Nissanilla, ei-kenenkään ykkösvalinnalla. Valumassa aamuruuhkassa ei-kenenkään toivetyöhön. Saadakseen maksettua ei-kenenkään toiveasunnon. Ihmekös se jos ei vaan huvita.
Ei pahemmin ole vaihtoehtoja jos tilaa ei jätetä.Ei todellakaan muuta liikennettä häiritsemättä mahdu. Silloin sinne ei väkisin ängetä vaan keksitään toinen reitti. Tai opetellaan ennakoimaan paremmin.
Pro-tip: turvaväli.Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.
Teille taliaivoille vielä selkeämmin:
1. Kaistanvaihdot ja liittymiset tehdään siten, ettei päätiellä ajavan eteneminen häiriinny. Jos se ei ole mahdollista, ei vaihdeta kaistaa.
Pro-tip: joustoa omaan kyvyttömyyteen saa oikeaoppisella vilkunkäytöllä.
2. Se millä turvavälillä kukakin ajaa, ei oikeuta rikkomaan yhtäkään liikennesääntöä.
Auto ei osaa lentää, joten se on sovitettava muiden jättämään väliin.Mä en kyllä tähän päivään mennessä uskonut että on oikeasti ihmisiä jotka kokevat oikeudekseen valua mihin tahansa väliin jos niin vaan huvittaa. Luulin että silkasta osaamattomuudesta kyse. Kiitos kun ilmoittauduit.
Ei minulla ainakaan ole vaikeuksia liittyä liikenteen sekaan.Joo, nyt selvis että mitä liikkuu niiden päässä jotka hyökkää rampista melkeen kylkeen ja sitten osoittaa mieltään seuraavat 10 km kun ei osattu liittyä muuallekaan.
Menen sen kokoiseen väliin minkä muut ovat viitsineet jättää. Rampille pysähtyminen ei ole mielestäni hyvä idea.Eli et siis varmaan liity sellaisiin väleihin mihin just ja just menee auto, vaan katsot toisen välin tai jätät liittymättä?
edit: tässä yksi asia mikä kanssa-autoilijoissa ärsyttää. Aina pitää päästä menemään just siitä mistä minä haluan.
Esimerkiksi jos huomaa myöhään että pitääkin mennä tästä rampista niin vedetään 1-3 kaistan yli ramppiin niin että pientareet pöllyää, tai vedetään liinat kiinni ja vilkku päälle että päästäis vielä siihen ramppiin.
Tai sit on ryhmitytty risteyksessä väärin ja pelleillään sitten siellä millon väärältä kaistalta suoraan/kääntyen tai ollaan poikittain kahdella kaistalla.
Mihin on niin kiire ettei voi myöntää virhettä ja käydä kääntymässä?
Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla. Tuossa on jo 25 metriä autojen välit, jos autot on koko matkalla tasaisesti. Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä
Mitä muita vaihtoehtoja on kuin mennä muiden jättämään väliin tai pysähtyä? Päätiellä ajavat ratkaisevat liitytäänkö suureen vai pieneen väliin, normaalisti tilaa on riittävästi.Kuulostaa aika vaaralliselta jos oikeasti ajat noin. Mitä nyt itse olen reilun 7 vuotta PK-seudulla ajanut, niin aina on löytynyt sopiva rako johon liittyä ilman, että rako olisi ihan liian pieni (=reilun auton mittainen). Jos ruuhka oikein matelee, niin silloin kyllä on ihan ok liittyä pieniinkin rakoihin, kun nopeudet on luokkaa 0-10 km/h.
Jos jatkuvasti on ongelmia tuossa, niin taitaa olla peiliin katsomisen paikka. Se että joku ajaa liian pienellä turvavälillä ei anna sinulle oikeutta tehdä tilanteesta vielä vaarallisempaa.
Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla. Tuossa on jo 25 metriä autojen välit, jos autot on koko matkalla tasaisesti. Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä eikä kyllä kukaan ole mulle siitä ikinä valoja räpsinyt, ehkä siellä joskus on joku lantavarvas liikkeellä joka ei ymmärrä että siellä on muitakin ajamassa mutta ei ole itselle sattunut kohdalle. Hankalahan noita välien absoluuttisia pituuksia on siinä hahmottaa niin, että voisi tähän sanoa montako metriä se yleensä on.
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?
Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.
Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.
Ei, mutta en pidä pysähtymistä järkevänä.Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?
Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.
Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.
En tunge pieneen väliin ellei ole pakko.En minä niin sanonut.
Ei se oikeuta vaarantamaan liikennettä, jos muut tekee niin. Kai sinä sen ymmärrät? Ja en nyt usko että tässä on mistään muusta kyse kuin väärinymmärryksestä, ellei herra itse seuraavaksi vahvista että on tapana tunkea alle 10 metrin väleihin kahdeksaakymppiä tai jotain muuta yhtä tyhmää.
Sainko minä juuri varoituksen kun sanoin kanssakeskustelijaa taliaivoksi?Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.
Teille taliaivoille vielä selkeämmin:
1. Kaistanvaihdot ja liittymiset tehdään siten, ettei päätiellä ajavan eteneminen häiriinny. Jos se ei ole mahdollista, ei vaihdeta kaistaa.
Pro-tip: joustoa omaan kyvyttömyyteen saa oikeaoppisella vilkunkäytöllä.
2. Se millä turvavälillä kukakin ajaa, ei oikeuta rikkomaan yhtäkään liikennesääntöä.
Siitä ollaan samaa mieltä että pieneen väliin ei kuulu mennä, mutta jos nyt puhutaan esim. kehistä, joissa ihan tilastollisesti ei tiettyinä aikoina ole sitä riittävää väliä. Voi kuvitella mikä älämölö syntyisi jos sinne rampille pysähtyisi tunniksi oottamaan sitä sopivaa välilä, saati jos kiihdytyskaistan päässä löisi jarrutkiinni, kun ei sitä riittävää tilaa tullutkaan vilkku vinkillä. (ei noista oikein voi poiskaan kääntyä)Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?
Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.
Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.
Tuollainen mennyt ohi, joku kirjoitti "heijastintolpista" joiden väliä arvio sadaksimetriksi, joka monesti reilusti /tuplasti yläkanttiin arvioitu.Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla.
Tosiaan, vaikuttaa että kirjoittajilla erilaisia käsityksiä ja sen seurauksena puhuvat ihan eri asioista.Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta,
Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä eikä kyllä kukaan ole mulle siitä ikinä valoja räpsinyt, ehkä siellä joskus on joku lantavarvas liikkeellä joka ei ymmärrä että siellä on muitakin ajamassa mutta ei ole itselle sattunut kohdalle.
Kuvan mukaan on vähän hämäävä, eli selviää varmaan vasta sitten kun kaistanloppumisesta tulee merkit. ja taustalla toki itsekkyys, ei haluta antaa tilaa.Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.
Google Maps
Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.
Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
Kuvan mukaan on vähän hämäävä, eli selviää varmaan vasta sitten kun kaistanloppumisesta tulee merkit. ja taustalla toki itsekkyys, ei haluta antaa tilaa.
Meinaan siis sitä että luullaan että oikeanpuoleinen kaista on kiihdystyskaista.
No tuossa kai niin liittyvätkin tunkevat tuolle ohituskaistalle eteen keräileen vauhtia.
Tuollainen mennyt ohi, joku kirjoitti "heijastintolpista" joiden väliä arvio sadaksimetriksi, joka monesti reilusti /tuplasti yläkanttiin arvioitu.
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.
Google Maps
Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.
Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.
Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää?
Tässä varmaan herätellään uudestaan sitä keskustelua kuka väistää ja ketä ja onko kolmio tuossa hämmentämässä väistämisiä, vai ihan vain varmuudenvuoksi, vai onko sillä jokin oikea merkitys.Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä.
Kuvien perusteella jyväskylästä tampereelle päin yksikaista, ja oikelta ramppi tulee siihen oikealle puolelle rampista-alkavalle kaistalle ja vähän matkaa sulkuviiva. (jos otat katunäkymän rampilta, tai ilma/satelliiti kuva, jyväskylästä sillanalta tuleva katunäkymä on erilainen). Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
Tähän liittyen oma kokemus kun olin jossain kehä-3 liittymässä jossa ei ollut kiihdytyskaistaa, siitä oli myös varoitusmerkki. Ennen minua oli yksi kärkkymässä tilaa liittyä ja siinä aikamme odoteltiin, taakse alkoi kertyä jonoa. Katsoin itse vasemalle että nyt tulee selkeästi pidempi väli johon mahduttaisiin molemmat. Tilanne eteni sitten suunnilleen näin:Ihan mielenkiinnosta, mikä on mielestäsi sopiva väli 80km/h vauhdeissa liittyä jonoon.
Ja miten suhtautuisit jos joku jäisi siihen rampille oottamaan omasta mielestään vähän sidettävämpää väliä.
Niin siis tuossa hkultalan mapsilinkissä tosiaan yksi kaista tulee rampista alas ns. ohituskaista rinnalle oikeaksi kaistaksi. Kaistaa ei siis vaihdeta liittyäkseen tielle. Eli siinä ei tarvitse väistää ketään. Jos sitten vaihdat ohituskaistalle liittymän loputtua niin joudut luonnollisesti katsomaan onko siellä vasemmalla joku.Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
Helvetin iso hatunnosto siitä että myönnät virheesi ja osaat myös kuvailla tilanteen neutraalisti. Siihen ei 95 % autoilijoista pysty.Tähän liittyen oma kokemus kun olin jossain kehä-3 liittymässä jossa ei ollut kiihdytyskaistaa, siitä oli myös varoitusmerkki. Ennen minua oli yksi kärkkymässä tilaa liittyä ja siinä aikamme odoteltiin, taakse alkoi kertyä jonoa. Katsoin itse vasemalle että nyt tulee selkeästi pidempi väli johon mahduttaisiin molemmat. Tilanne eteni sitten suunnilleen näin:
- Kehä-3 ajava auto ohitti liittymän
- katsoin että edellä olevan auton jarruvalot sammuivat ja se liikahti eteenpäin
- katsoin vasemmalle että tilaa oli tarpeeksi lähteä itse samalla kertaa, nostin kytkintä ja olin lähtemässä reippaasti liikkeelle PAM! En ehtinyt edes jarruttaa kun huomasin että A-mersu seisoo vielä liittymässä.
Tyhmä oma vika mutta olin 100% varma että se oli lähtenyt alta pois. Vakuutustiedot vaihdettiin ja mersu sai varmaan hienon uuden perän. Itse rakentelin kauniina kesäviikonloppuna kertakorvausrahoilla uuden keulan e39:n.
Varmaan jäänyt vanhasta järjestelystä joka on vielä jossain Googlen kuvissa nähtävissä.Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.
Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää?
Hienosti näyttää Maps kahta eri kuvaa samasta paikasta, riippuen tulosuunnasta. Harmaammassa kuvassa on selkeä risteys ja toinen kaista alkaa jo aiemmin ennen risteystä. Kesäisessä liittyy uusi kaista vierelle. Siinä versiossa kolmio on tosiaan turhaan.Niin siis tuossa hkultalan mapsilinkissä tosiaan yksi kaista tulee rampista alas ns. ohituskaista rinnalle oikeaksi kaistaksi. Kaistaa ei siis vaihdeta liittyäkseen tielle. Eli siinä ei tarvitse väistää ketään. Jos sitten vaihdat ohituskaistalle liittymän loputtua niin joudut luonnollisesti katsomaan onko siellä vasemmalla joku.
Tässä varmaan herätellään uudestaan sitä keskustelua kuka väistää ja ketä ja onko kolmio tuossa hämmentämässä väistämisiä, vai ihan vain varmuudenvuoksi, vai onko sillä jokin oikea merkitys.
Eli kolmista seuraa se että kuskit sitten arpoo mihin saakka kolmion takaa tuleva väistää (vai väistääkö mitään), eli väistääkö se Jyväskylästätuleva kuski kaistaa vaihtaessa aina, vai väistääkö se rampilta kolmiontakaa tuleva kaistaa vaihtavia.
Jä näistä kommenteista seuraa kerrankuukaudessa käytävä väittelu aiheesta.
Epäselvyydestä seuraa se että käytännön liikenteessä joutuu kumpikin toimiin sen mukaan että toinen ei väistä.
Kuvien perusteella jyväskylästä tampereelle päin yksikaista, ja oikelta ramppi tulee siihen oikealle puolelle rampista-alkavalle kaistalle ja vähän matkaa sulkuviiva. (jos otat katunäkymän rampilta, tai ilma/satelliiti kuva, jyväskylästä sillanalta tuleva katunäkymä on erilainen)
Kuten @dohf tuossa totesi, uudemmassa (eli 2014) kuvassa liittymästä tulijalla nimenomaan on oma kaista.Siinä uudessä kuvassa (eli tilanne nyt) liittymästä tulijalla ei ole omaa kaistaa, joten pakko väistää suoraa ajavia.