Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kaksi omakohtaista tapausta; toisessa päälle ajaja paikan päällä itse myönsi syyllisyytensä vahinkoilmoituslomakkeeseen, toisessa, paikalle kutsutut poliisit saivat ajajan myöntämään.

Näkee noita vastaantulijoiden kaistallakin päälleajajia lehdissä silloin tällöin. Kääntyvä auto on jäänyt antamaan tietä jalankulkijoille tms, ja jostain kaukaa tullaan kovaa vauhtia katsomatta eteen.

Tässä parkkipaikalta peruuttaneita sarjana päin ajanut sai kahdeksan kuukautta vanketta petoksesta. Joskus vuosituhannen alussa oli samanlainen tapaus Savossa.

Törmääjä vaani parkkipaikalla peruuttavia autoja - vakuutusetsivä käräytti sarjahuijarin
Toisaalta nämä sankarit jotka ovat poikittain tiellä antamassa tilaa jalankulkijoille/suoraanajajille voisivat oppia ennakoimaan ja pysyä kiltisti sielä omalla kaistallaan kunnes on oikeasti tilaa kääntää se vastaantulijan kaistan yli.

Mitenkähän näissä menee jos tulee vaikka 50kmh alamäkeen taajamassa edessä joku kääntää kyljen eteen (ja pysähtyy) ja jää väistämään pyöräilijää ja pamauttaa kylkeen jarrut ja torvi pohjassa? Eikös lasku mene kuitenkin eteenkääntyjälle vaikka olisikin pysäyksissä? Olettaen siis että suoraan ajaja ei saa autoaan pysähtymään ajoissa.
 
Toisaalta nämä sankarit jotka ovat poikittain tiellä antamassa tilaa jalankulkijoille/suoraanajajille voisivat oppia ennakoimaan ja pysyä kiltisti sielä omalla kaistallaan kunnes on oikeasti tilaa kääntää se vastaantulijan kaistan yli.

Mitenkähän näissä menee jos tulee vaikka 50kmh alamäkeen taajamassa edessä joku kääntää kyljen eteen (ja pysähtyy) ja jää väistämään pyöräilijää ja pamauttaa kylkeen jarrut ja torvi pohjassa? Eikös lasku mene kuitenkin eteenkääntyjälle vaikka olisikin pysäyksissä? Olettaen siis että suoraan ajaja ei saa autoaan pysähtymään ajoissa.
No ei tietenkään vastaantulijan edestä saa kääntyä vasemmalle ellei sitä voi tehdä turvallisesti. Samoin risteykseen ei kuulu ajaa ellei tiedä että pääsee siitä yli.

Toisaalta myös risteykseen ehtinyttä pitää väistää. Mitään päälleajo-oikeutta ei koskaan synny.

Tilanne voi olla hyvin vaikeasti arvioitava ja lopulta oikeudessa käsiteltävä.
 
Eiköhän sen limp moden tarkotus ole nimenomaan se että voi ajaa sen katiskan pois sieltä liikenteen seasta. Kivempi ottaa huoltoaseman pihasta lavetille.
Mitäpä minä näistä tietäisin, joten sittenhän se on just niin.

Riippuu monesta. Ei edes varoitusvalon väristä voi päätellä, voiko vai eikö ajaa. Suurimmassa osassa tapauksia voi ajaa. Pahimmillaan joku kusipää on laittanut jopa turvatyynyn varoituksen punaisella. Ei näissä tervettä järkeä käytetä. Jopa urean loppuminen voi estää käynnistyksen, vaikka esimerkiksi kovassa pakkasessa se ei peruskäytössä edes vaikuttaisi mihinkään, kun koko laite ei ehdi normaalilla matkalla käynnistyä.

Kaikesta kyykytyksestä huolimatta ohjekirja on kova sana. Punainen moottorivikavalokin yleensä tarkoittaa, että voi ajaa ihan valmistajan luvalla.
 
Ei edes varoitusvalon väristä voi päätellä, voiko vai eikö ajaa
Onneks aika monessa autossa tulee jo ihan selkokielinen viesti, että voiko ajaa vai ei. Ei tartte noiden valojen kanssa arpoa, mikä on ihan hyvää kehitystä. Tyyliin "Stop the vehicle" tai "Drive moderately". Kaverin bemariin kun iski joku vika kesken ajon, niin tuli just tollanen "ajelehan varovasti" ilmoitus, en tiedä menikö varsinaisesti vielä limp home -tilaan.

Omassa kotterossa vaihteistovika ja sen tuoma limp moodi ei varsinaisesti rajoittanut nopeutta, mutta lukitsi vaihteen kolmoselle. Sinänsä ihan hyvin, kun pysty ajamaan sitä 80km/h parempaan paikkaan. Mutta juu, parastahan se on lukea se ohjekirja, missä löytyy selitykset. Joissain pösöissä on aika "selkee" systeemi myös valoilla, jos siellä palaa se "Stop" minkä tahansa muun vikavalon kanssa tai yksinään, niin pitää pysähtyä suht nopeasti eikä jatkaa matkaa.
 
Selkeä mittariston varoituslogiikka on jo vanha taito. Etenkin työkoneissa stop-valo on ollut selkeä merkki. Nykyään taas vakiintuneilla symboleilla pyyhitään persettä. Turvavyöstäkin voi tulla aiheeton vilkkuva punainen valo mittaristoon. Tuollainen olisi lailla kielletty ellei silkka saatana hallitsisi turvallisuuskulttuuria. Kiva opettaa höröt siihen, ettei punainen vilkkuvalo tarkoita mitään. Eikä se ammattilaisellekaan hyhää ehdollistamista ole.
 
Eiköhän sen limp moden tarkotus ole nimenomaan se että voi ajaa sen katiskan pois sieltä liikenteen seasta. Kivempi ottaa huoltoaseman pihasta lavetille.

Jos 50-60 km/h kehällä ajelevat aiheuttaa tuommoisia reaktioita niin vois pysyä poissa... Ei se ole mikään motari.

Kehällä on myös tuossa kohdassa 60km/h rajoitus, jos tosiaan itiksestä lähdetään länteenpäin.

(mapsissa on itseasiassa vielä tietyömaa jossa 50km/h, mutta se lienee jo valmis)

https://goo.gl/maps/rAMMEz8ZebcXgo797
 
Turvavälien puute ihmetyttää. Tien reunassa olevien valkoistan tolppien väli lienee noin 100 metriä. Hyvin näkyy satasen vauhdissa kolme, joskus neljäkin autoa mahtuvan tuolle välille. En ymmärrä.
 
Turvavälien puute ihmetyttää. Tien reunassa olevien valkoistan tolppien väli lienee noin 100 metriä. Hyvin näkyy satasen vauhdissa kolme, joskus neljäkin autoa mahtuvan tuolle välille. En ymmärrä.
Kehällä väli on vielä pienempi, ja sitten vilkutellaan valoja kun siihen väliin tulee.
 
Eilen ensimmäinen ärsyttänyt asia oli alihyödynnetty Oulun moottoritien uusi telematiikkajärjestelmä. Vasta Kontinkankaan liittymän kohdalla oli näytöissä teksti, että onnettomuus 2 km päässä, varo jonon päätä, kun se olisi voinut olla jo edellisessä näytössäkin, jolloin olisi voinut kääntyä muualle aiemmin. No, siinä meni sitten varttitunti kilometrin matkalla, kun kaksi kaistaa eteni 0-5 km/h ja lopulta tie ei edes ollut tukossa onnettomuuden kohdalla, vaan kolaroineet ja poliisi olivat siististi kolmannen kaistan takana pientareella. Mutta hyvin lähellä oli, ettei lisäonnettomuudenkin päässyt näkemään, kun joku painoi kolmatta oikeanpuoleista kaistaa tulemaan ehkä 50 km/h kahden muun ollessa käytännössä seisahduksissa ja Peltolan rampin liikenteen vielä tullessa oikealta sekaan. Muiden sattumanvaraisesta etenemisestä johtuen se kuitenkin kolahtamatta onnistui puikkaamaan sieltä kaksi kaistaa vasemmalle, mutta miten edes voi tuommoiseen tilanteeseen tulla ihan liian kovaa, kun jono oli kilometrin mittainen.. Neljän auton ketjukolari aiheutti haittaa Pohjantiellä, nyt liikenne kulkee normaalisti

Sitten seuraavat ärsyttävät kuskit löytyivät Kuusamontieltä Kiimingin jälkeen. Olihan siellä kieltämättä hyvin poikkeava täkäläinen talvikeli, tie oli sula ja märkä. Mutta kun satasen rajoitus alkoi, niin edellä menevän ajonopeudet muuttuivat ihan käsittämättömiksi. Kun vastaantulijoita oli, niin nopeus saattoi hyvinkin olla 110 km/h, mutta kun vastaantulijat loppuivat, niin sitten nopeus vaelsi seittemänkympin tienoille. Toki siellä vähän oli mutkaa niissä kohdin, mutta ei nyt noin paljon tarvisi hidastaa, vaikka liukastakin olisi ollut. Tie 20 on hyvin suora verrattuna mihinkään etelämpänä olevaan valtatiehen.

Jokseenkin sama toistui myös Pudasjärven jälkeen. Kaukaa jo näki, että edellä ohitetaan jotain vähän vaarallisessakin tuntuvissa kohdissa, mutta kun ne pari autoa sieltä sitten itse saavutti, niin selvisi, että nopeus vaihtelee 60-90 km/h koko ajan, ollen enimmäkseen siellä alapäässä. Siinä kohtaa toki oli jo jäätäkin kaistojen välissä, mutta ajourat edelleen täysin sulat ja leveät. Mutta miten ihmeessä voi tuollaisessa sinänsä ihan hyvässä ajokelissä päästä nopeus vaihtelemaan tuollaisella skaalalla ihan jatkuvasti.. Ei ole edes porojen sesonkiaika.
Siltatyömaalla oli jo reilusti ennen kasia perjantaiaamulla oikean kaistan reunassa semmoset montut että ainoastaan nopeat refleksit ja tyhjähkö tie pelasti päivän. Raskas kalusto noista olisi ehkä vielä töyssähtäen mennyt yli mutta millä tahansa henkilöautolla tai katumaasturilla olisi saattanut olla oikean puolen eturengas likasuojaa vasten. En yhtääin ihmettele rytinää tuossa.
 
Tänään eräs Cashguy-kuljettaja veti liinat kiinni ja antoi tietä kolmion takaa liittyvälle :facepalm: Räpsytteli vielä pitkiä kun tämä kolmion takana ollut paku ei lähtenyt eteen.
 
Asiaton käytös: Haukkumiset pois
Jos väli on niin pieni että +60kmh vauhdissa sinne ei mahdu liittymään, niin voi siinä jo päätiellä ajava katsoa peiliin.
Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.

Teille taliaivoille vielä selkeämmin:
1. Kaistanvaihdot ja liittymiset tehdään siten, ettei päätiellä ajavan eteneminen häiriinny. Jos se ei ole mahdollista, ei vaihdeta kaistaa.

Pro-tip: joustoa omaan kyvyttömyyteen saa oikeaoppisella vilkunkäytöllä.

2. Se millä turvavälillä kukakin ajaa, ei oikeuta rikkomaan yhtäkään liikennesääntöä.
 
Tänään eräs Cashguy-kuljettaja veti liinat kiinni ja antoi tietä kolmion takaa liittyvälle :facepalm: Räpsytteli vielä pitkiä kun tämä kolmion takana ollut paku ei lähtenyt eteen.
Olen koko ajajaurani ajan miettinyt onko nimenomaan Nissanien polkimissa vikaa, vai kuskien jaloissa? Kytkimen nostaminen kestää vähintään kolme sekuntia ja kaasulla on kaksi asentoa: pintakaasu ja tyhjäkäynti. Näköjään jarrupolkimen kanssa myös ongelmia.

Ikään kuin eivät edes haluaisi edetä liikenteessä. Toisaalta ajavat Nissanilla, ei-kenenkään ykkösvalinnalla. Valumassa aamuruuhkassa ei-kenenkään toivetyöhön. Saadakseen maksettua ei-kenenkään toiveasunnon. Ihmekös se jos ei vaan huvita.
 
Olen koko ajajaurani ajan miettinyt onko nimenomaan Nissanien polkimissa vikaa, vai kuskien jaloissa? Kytkimen nostaminen kestää vähintään kolme sekuntia ja kaasulla on kaksi asentoa: pintakaasu ja tyhjäkäynti. Näköjään jarrupolkimen kanssa myös ongelmia.

Ikään kuin eivät edes haluaisi edetä liikenteessä. Toisaalta ajavat Nissanilla, ei-kenenkään ykkösvalinnalla. Valumassa aamuruuhkassa ei-kenenkään toivetyöhön. Saadakseen maksettua ei-kenenkään toiveasunnon. Ihmekös se jos ei vaan huvita.
Onko eteen tullut siis GTR, 350Z, 370Z, Pulsar, Skyline, 200SX tai joitakin klassikoita mallia Datsun?
 
Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.

Teille taliaivoille vielä selkeämmin:
1. Kaistanvaihdot ja liittymiset tehdään siten, ettei päätiellä ajavan eteneminen häiriinny. Jos se ei ole mahdollista, ei vaihdeta kaistaa.

Pro-tip: joustoa omaan kyvyttömyyteen saa oikeaoppisella vilkunkäytöllä.

2. Se millä turvavälillä kukakin ajaa, ei oikeuta rikkomaan yhtäkään liikennesääntöä.
Pro-tip: turvaväli.
 
Mä en kyllä tähän päivään mennessä uskonut että on oikeasti ihmisiä jotka kokevat oikeudekseen valua mihin tahansa väliin jos niin vaan huvittaa. Luulin että silkasta osaamattomuudesta kyse. Kiitos kun ilmoittauduit.
 
Omalle työmatkalle sattuu 25km kantatietä. Siinä monesti matelehditaan kesällä 80km/h, vaikka rajoitus kesäisin 100.
Usein 2-4 autoa ajaa peräkanaa sitä 80kmh/h, ja hetken kun takana seuraa, että lähtiskö edessä olevat ohittamaan ensimmäistä, niin ei vaikka olisi hyviä ohituspaikkoja.
Sitten kun itse lähtee ohittamaan, eikä kerralla pääse kaikkien ohi vaan joutuu menemään väliin, niin voi jeesus mikä valoshow/torven soitto alkaa.
Tai sitten ajetaan väli kiinni.

En ymmärrä, jos ei ole aikomustakaan ohittaa edessä olevia matelehtijoita, niin miksei voi jättää rakoa edellä ajavaan.
Näin itse teen, jos ei ole "kiire" tai olen lähellä paikkaa, josta käännyn pois.
Tuo kunnon raon edellä olevaan jättäminen viestii minun takana oleville, että ohi vaan minusta, en ole aikeissa ohittaa edellä ajavaani autoa.

Ja nyt vasta onkin tuossa tiellä ruvennut matka takkuamaan, kun tuli kameratolpat(eivät tosin vielä käytössä).
Kameroiden kohdalla jarruvalot vilkkuu ja nopeus laskee alle 70km/h.
 
Mä en kyllä tähän päivään mennessä uskonut että on oikeasti ihmisiä jotka kokevat oikeudekseen valua mihin tahansa väliin jos niin vaan huvittaa. Luulin että silkasta osaamattomuudesta kyse. Kiitos kun ilmoittauduit.
Auto ei osaa lentää, joten se on sovitettava muiden jättämään väliin.
 
Eli et siis varmaan liity sellaisiin väleihin mihin just ja just menee auto, vaan katsot toisen välin tai jätät liittymättä?

edit: tässä yksi asia mikä kanssa-autoilijoissa ärsyttää. Aina pitää päästä menemään just siitä mistä minä haluan.

Esimerkiksi jos huomaa myöhään että pitääkin mennä tästä rampista niin vedetään 1-3 kaistan yli ramppiin niin että pientareet pöllyää, tai vedetään liinat kiinni ja vilkku päälle että päästäis vielä siihen ramppiin.

Tai sit on ryhmitytty risteyksessä väärin ja pelleillään sitten siellä millon väärältä kaistalta suoraan/kääntyen tai ollaan poikittain kahdella kaistalla.

Mihin on niin kiire ettei voi myöntää virhettä ja käydä kääntymässä?
Menen sen kokoiseen väliin minkä muut ovat viitsineet jättää. Rampille pysähtyminen ei ole mielestäni hyvä idea.
 
Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla. Tuossa on jo 25 metriä autojen välit, jos autot on koko matkalla tasaisesti. Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä

Joo. En puhunut liittymisistä vaan ihan vaan turvaväleistä maantiellä. Mutta toki ne ovat yhteydessä toisiinsa.
 
Kuulostaa aika vaaralliselta jos oikeasti ajat noin. Mitä nyt itse olen reilun 7 vuotta PK-seudulla ajanut, niin aina on löytynyt sopiva rako johon liittyä ilman, että rako olisi ihan liian pieni (=reilun auton mittainen). Jos ruuhka oikein matelee, niin silloin kyllä on ihan ok liittyä pieniinkin rakoihin, kun nopeudet on luokkaa 0-10 km/h.

Jos jatkuvasti on ongelmia tuossa, niin taitaa olla peiliin katsomisen paikka. Se että joku ajaa liian pienellä turvavälillä ei anna sinulle oikeutta tehdä tilanteesta vielä vaarallisempaa.

Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla. Tuossa on jo 25 metriä autojen välit, jos autot on koko matkalla tasaisesti. Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä eikä kyllä kukaan ole mulle siitä ikinä valoja räpsinyt, ehkä siellä joskus on joku lantavarvas liikkeellä joka ei ymmärrä että siellä on muitakin ajamassa mutta ei ole itselle sattunut kohdalle. Hankalahan noita välien absoluuttisia pituuksia on siinä hahmottaa niin, että voisi tähän sanoa montako metriä se yleensä on.
Mitä muita vaihtoehtoja on kuin mennä muiden jättämään väliin tai pysähtyä? Päätiellä ajavat ratkaisevat liitytäänkö suureen vai pieneen väliin, normaalisti tilaa on riittävästi.
 
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?

Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.

Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.

Ja missään nimessä ei vikaa voi olla päätiellä ajavissa jos ajetaan maantievauhteja väleillä mihin ei autolla mahdu liittymään? Turvavälien idea on että siihen pystytään liittymään häiritsemättä muuta liikennettä, siksi ne täytyy pitää tarpeeksi pitkinä.
 
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?

Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.

Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.
Ei, mutta en pidä pysähtymistä järkevänä.

Kuten kirjoitin normaalisti tilaa on riittävästi.
 
En minä niin sanonut.

Ei se oikeuta vaarantamaan liikennettä, jos muut tekee niin. Kai sinä sen ymmärrät? Ja en nyt usko että tässä on mistään muusta kyse kuin väärinymmärryksestä, ellei herra itse seuraavaksi vahvista että on tapana tunkea alle 10 metrin väleihin kahdeksaakymppiä tai jotain muuta yhtä tyhmää.
En tunge pieneen väliin ellei ole pakko.
 
Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.

Teille taliaivoille vielä selkeämmin:
1. Kaistanvaihdot ja liittymiset tehdään siten, ettei päätiellä ajavan eteneminen häiriinny. Jos se ei ole mahdollista, ei vaihdeta kaistaa.

Pro-tip: joustoa omaan kyvyttömyyteen saa oikeaoppisella vilkunkäytöllä.

2. Se millä turvavälillä kukakin ajaa, ei oikeuta rikkomaan yhtäkään liikennesääntöä.
Sainko minä juuri varoituksen kun sanoin kanssakeskustelijaa taliaivoksi? :D
 
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?

Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.

Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.
Siitä ollaan samaa mieltä että pieneen väliin ei kuulu mennä, mutta jos nyt puhutaan esim. kehistä, joissa ihan tilastollisesti ei tiettyinä aikoina ole sitä riittävää väliä. Voi kuvitella mikä älämölö syntyisi jos sinne rampille pysähtyisi tunniksi oottamaan sitä sopivaa välilä, saati jos kiihdytyskaistan päässä löisi jarrutkiinni, kun ei sitä riittävää tilaa tullutkaan vilkku vinkillä. (ei noista oikein voi poiskaan kääntyä)

Väärin kiilata, mutta jos joku kiilaa ja sen jälkeen ottaa sen oiken tilan, niin ei siinä konstissa luuhaajan kannata ihan liikoja suuttua, vaan ottaa opiksi.

Tuolla touhulla voi toki kolahtaa, ja silloin toki tyypillinen esimerkki että usein kolariin johtaa useampi kuin yksi virhe.


Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla.
Tuollainen mennyt ohi, joku kirjoitti "heijastintolpista" joiden väliä arvio sadaksimetriksi, joka monesti reilusti /tuplasti yläkanttiin arvioitu.

Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta,
Tosiaan, vaikuttaa että kirjoittajilla erilaisia käsityksiä ja sen seurauksena puhuvat ihan eri asioista.
Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä eikä kyllä kukaan ole mulle siitä ikinä valoja räpsinyt, ehkä siellä joskus on joku lantavarvas liikkeellä joka ei ymmärrä että siellä on muitakin ajamassa mutta ei ole itselle sattunut kohdalle.

Ihan mielenkiinnosta, mikä on mielestäsi sopiva väli 80km/h vauhdeissa liittyä jonoon.

Ja miten suhtautuisit jos joku jäisi siihen rampille oottamaan omasta mielestään vähän sidettävämpää väliä.


Edit:
Auton mittainenkin väli, joillekkin jotain sellaista että turvaväli on sellainen mihin mahtuu vielä yksiauto väliin, jollekkin jotain sellaista mihin mahtuu taskuparkkiin. Eli jotain vajaasta kymmenestä metristä pariinsataanmetriin, huonomalla kelillä vähän reilummin.
 
Viimeksi muokattu:
Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.

Google Maps

Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.

Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
 
Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.

Google Maps

Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.

Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
Kuvan mukaan on vähän hämäävä, eli selviää varmaan vasta sitten kun kaistanloppumisesta tulee merkit. ja taustalla toki itsekkyys, ei haluta antaa tilaa.

Meinaan siis sitä että luullaan että oikeanpuoleinen kaista on kiihdystyskaista.

No tuossa kai niin liittyvätkin tunkevat tuolle ohituskaistalle eteen keräileen vauhtia.
 
Kuvan mukaan on vähän hämäävä, eli selviää varmaan vasta sitten kun kaistanloppumisesta tulee merkit. ja taustalla toki itsekkyys, ei haluta antaa tilaa.

Meinaan siis sitä että luullaan että oikeanpuoleinen kaista on kiihdystyskaista.

No tuossa kai niin liittyvätkin tunkevat tuolle ohituskaistalle eteen keräileen vauhtia.

Juu. Mutta kun tuossa on mm. tollainen merkki, siitä pitäisi tajuta:

Google Maps

Ja jos on ajanut tuosta viime aikoina useamman kerran kuin kerran, pitäisi muistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen mennyt ohi, joku kirjoitti "heijastintolpista" joiden väliä arvio sadaksimetriksi, joka monesti reilusti /tuplasti yläkanttiin arvioitu.

Auton matkamittarin perusteella arvioin. Toki on heittoa eikä aina ihan tasavälejä. Valotolpat ovat lähempänä, olisko noin 50 metriä.
 
Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.

Google Maps

Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.

Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.

Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää? :cigar2:
 
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.

Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää? :cigar2:

Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
 
Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä.
Tässä varmaan herätellään uudestaan sitä keskustelua kuka väistää ja ketä ja onko kolmio tuossa hämmentämässä väistämisiä, vai ihan vain varmuudenvuoksi, vai onko sillä jokin oikea merkitys.

Eli kolmista seuraa se että kuskit sitten arpoo mihin saakka kolmion takaa tuleva väistää (vai väistääkö mitään), eli väistääkö se Jyväskylästätuleva kuski kaistaa vaihtaessa aina, vai väistääkö se rampilta kolmiontakaa tuleva kaistaa vaihtavia.

Jä näistä kommenteista seuraa kerrankuukaudessa käytävä väittelu aiheesta.

Epäselvyydestä seuraa se että käytännön liikenteessä joutuu kumpikin toimiin sen mukaan että toinen ei väistä.

. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
Kuvien perusteella jyväskylästä tampereelle päin yksikaista, ja oikelta ramppi tulee siihen oikealle puolelle rampista-alkavalle kaistalle ja vähän matkaa sulkuviiva. (jos otat katunäkymän rampilta, tai ilma/satelliiti kuva, jyväskylästä sillanalta tuleva katunäkymä on erilainen)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, mikä on mielestäsi sopiva väli 80km/h vauhdeissa liittyä jonoon.

Ja miten suhtautuisit jos joku jäisi siihen rampille oottamaan omasta mielestään vähän sidettävämpää väliä.
Tähän liittyen oma kokemus kun olin jossain kehä-3 liittymässä jossa ei ollut kiihdytyskaistaa, siitä oli myös varoitusmerkki. Ennen minua oli yksi kärkkymässä tilaa liittyä ja siinä aikamme odoteltiin, taakse alkoi kertyä jonoa. Katsoin itse vasemalle että nyt tulee selkeästi pidempi väli johon mahduttaisiin molemmat. Tilanne eteni sitten suunnilleen näin:
- Kehä-3 ajava auto ohitti liittymän
- katsoin että edellä olevan auton jarruvalot sammuivat ja se liikahti eteenpäin
- katsoin vasemmalle että tilaa oli tarpeeksi lähteä itse samalla kertaa, nostin kytkintä ja olin lähtemässä reippaasti liikkeelle PAM! En ehtinyt edes jarruttaa kun huomasin että A-mersu seisoo vielä liittymässä.

Tyhmä oma vika mutta olin 100% varma että se oli lähtenyt alta pois. Vakuutustiedot vaihdettiin ja mersu sai varmaan hienon uuden perän. Itse rakentelin kauniina kesäviikonloppuna kertakorvausrahoilla uuden keulan e39:n.
 
Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
Niin siis tuossa hkultalan mapsilinkissä tosiaan yksi kaista tulee rampista alas ns. ohituskaista rinnalle oikeaksi kaistaksi. Kaistaa ei siis vaihdeta liittyäkseen tielle. Eli siinä ei tarvitse väistää ketään. Jos sitten vaihdat ohituskaistalle liittymän loputtua niin joudut luonnollisesti katsomaan onko siellä vasemmalla joku.
 
Tähän liittyen oma kokemus kun olin jossain kehä-3 liittymässä jossa ei ollut kiihdytyskaistaa, siitä oli myös varoitusmerkki. Ennen minua oli yksi kärkkymässä tilaa liittyä ja siinä aikamme odoteltiin, taakse alkoi kertyä jonoa. Katsoin itse vasemalle että nyt tulee selkeästi pidempi väli johon mahduttaisiin molemmat. Tilanne eteni sitten suunnilleen näin:
- Kehä-3 ajava auto ohitti liittymän
- katsoin että edellä olevan auton jarruvalot sammuivat ja se liikahti eteenpäin
- katsoin vasemmalle että tilaa oli tarpeeksi lähteä itse samalla kertaa, nostin kytkintä ja olin lähtemässä reippaasti liikkeelle PAM! En ehtinyt edes jarruttaa kun huomasin että A-mersu seisoo vielä liittymässä.

Tyhmä oma vika mutta olin 100% varma että se oli lähtenyt alta pois. Vakuutustiedot vaihdettiin ja mersu sai varmaan hienon uuden perän. Itse rakentelin kauniina kesäviikonloppuna kertakorvausrahoilla uuden keulan e39:n.
Helvetin iso hatunnosto siitä että myönnät virheesi ja osaat myös kuvailla tilanteen neutraalisti. Siihen ei 95 % autoilijoista pysty.
 
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.

Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää? :cigar2:
Varmaan jäänyt vanhasta järjestelystä joka on vielä jossain Googlen kuvissa nähtävissä.

e63.PNG
e632.PNG
 
Niin siis tuossa hkultalan mapsilinkissä tosiaan yksi kaista tulee rampista alas ns. ohituskaista rinnalle oikeaksi kaistaksi. Kaistaa ei siis vaihdeta liittyäkseen tielle. Eli siinä ei tarvitse väistää ketään. Jos sitten vaihdat ohituskaistalle liittymän loputtua niin joudut luonnollisesti katsomaan onko siellä vasemmalla joku.
Hienosti näyttää Maps kahta eri kuvaa samasta paikasta, riippuen tulosuunnasta. Harmaammassa kuvassa on selkeä risteys ja toinen kaista alkaa jo aiemmin ennen risteystä. Kesäisessä liittyy uusi kaista vierelle. Siinä versiossa kolmio on tosiaan turhaan.
 
Tässä varmaan herätellään uudestaan sitä keskustelua kuka väistää ja ketä ja onko kolmio tuossa hämmentämässä väistämisiä, vai ihan vain varmuudenvuoksi, vai onko sillä jokin oikea merkitys.

Eli kolmista seuraa se että kuskit sitten arpoo mihin saakka kolmion takaa tuleva väistää (vai väistääkö mitään), eli väistääkö se Jyväskylästätuleva kuski kaistaa vaihtaessa aina, vai väistääkö se rampilta kolmiontakaa tuleva kaistaa vaihtavia.

Jä näistä kommenteista seuraa kerrankuukaudessa käytävä väittelu aiheesta.

Epäselvyydestä seuraa se että käytännön liikenteessä joutuu kumpikin toimiin sen mukaan että toinen ei väistä.


Kuvien perusteella jyväskylästä tampereelle päin yksikaista, ja oikelta ramppi tulee siihen oikealle puolelle rampista-alkavalle kaistalle ja vähän matkaa sulkuviiva. (jos otat katunäkymän rampilta, tai ilma/satelliiti kuva, jyväskylästä sillanalta tuleva katunäkymä on erilainen)

Katso sitä uutta kuvaa, ei sitä vanhaa. Enää ei ole omaa kaistaa liittymästä tuleville, joten ei tarvitse käydä kuukauden keskustelua päivän selvästä asiasta. Liittymästä tuleva väistää.
 
Ainakin minun ATK:ssani uudempi kuva on vuodelta 2014 yhdellä suoraan menevien kaistalla, vanhempi 2009 kuva kahdella kaistalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom