Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eli et siis varmaan liity sellaisiin väleihin mihin just ja just menee auto, vaan katsot toisen välin tai jätät liittymättä?

edit: tässä yksi asia mikä kanssa-autoilijoissa ärsyttää. Aina pitää päästä menemään just siitä mistä minä haluan.

Esimerkiksi jos huomaa myöhään että pitääkin mennä tästä rampista niin vedetään 1-3 kaistan yli ramppiin niin että pientareet pöllyää, tai vedetään liinat kiinni ja vilkku päälle että päästäis vielä siihen ramppiin.

Tai sit on ryhmitytty risteyksessä väärin ja pelleillään sitten siellä millon väärältä kaistalta suoraan/kääntyen tai ollaan poikittain kahdella kaistalla.

Mihin on niin kiire ettei voi myöntää virhettä ja käydä kääntymässä?
Menen sen kokoiseen väliin minkä muut ovat viitsineet jättää. Rampille pysähtyminen ei ole mielestäni hyvä idea.
 
Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla. Tuossa on jo 25 metriä autojen välit, jos autot on koko matkalla tasaisesti. Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä

Joo. En puhunut liittymisistä vaan ihan vaan turvaväleistä maantiellä. Mutta toki ne ovat yhteydessä toisiinsa.
 
Kuulostaa aika vaaralliselta jos oikeasti ajat noin. Mitä nyt itse olen reilun 7 vuotta PK-seudulla ajanut, niin aina on löytynyt sopiva rako johon liittyä ilman, että rako olisi ihan liian pieni (=reilun auton mittainen). Jos ruuhka oikein matelee, niin silloin kyllä on ihan ok liittyä pieniinkin rakoihin, kun nopeudet on luokkaa 0-10 km/h.

Jos jatkuvasti on ongelmia tuossa, niin taitaa olla peiliin katsomisen paikka. Se että joku ajaa liian pienellä turvavälillä ei anna sinulle oikeutta tehdä tilanteesta vielä vaarallisempaa.

Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla. Tuossa on jo 25 metriä autojen välit, jos autot on koko matkalla tasaisesti. Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä eikä kyllä kukaan ole mulle siitä ikinä valoja räpsinyt, ehkä siellä joskus on joku lantavarvas liikkeellä joka ei ymmärrä että siellä on muitakin ajamassa mutta ei ole itselle sattunut kohdalle. Hankalahan noita välien absoluuttisia pituuksia on siinä hahmottaa niin, että voisi tähän sanoa montako metriä se yleensä on.
Mitä muita vaihtoehtoja on kuin mennä muiden jättämään väliin tai pysähtyä? Päätiellä ajavat ratkaisevat liitytäänkö suureen vai pieneen väliin, normaalisti tilaa on riittävästi.
 
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?

Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.

Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.

Ja missään nimessä ei vikaa voi olla päätiellä ajavissa jos ajetaan maantievauhteja väleillä mihin ei autolla mahdu liittymään? Turvavälien idea on että siihen pystytään liittymään häiritsemättä muuta liikennettä, siksi ne täytyy pitää tarpeeksi pitkinä.
 
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?

Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.

Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.
Ei, mutta en pidä pysähtymistä järkevänä.

Kuten kirjoitin normaalisti tilaa on riittävästi.
 
En minä niin sanonut.

Ei se oikeuta vaarantamaan liikennettä, jos muut tekee niin. Kai sinä sen ymmärrät? Ja en nyt usko että tässä on mistään muusta kyse kuin väärinymmärryksestä, ellei herra itse seuraavaksi vahvista että on tapana tunkea alle 10 metrin väleihin kahdeksaakymppiä tai jotain muuta yhtä tyhmää.
En tunge pieneen väliin ellei ole pakko.
 
Päätiellä ajavalla on omat velvollisuutensa, eikä liittymästä tuleva liity siihen yhtälöön mitenkään.

Teille taliaivoille vielä selkeämmin:
1. Kaistanvaihdot ja liittymiset tehdään siten, ettei päätiellä ajavan eteneminen häiriinny. Jos se ei ole mahdollista, ei vaihdeta kaistaa.

Pro-tip: joustoa omaan kyvyttömyyteen saa oikeaoppisella vilkunkäytöllä.

2. Se millä turvavälillä kukakin ajaa, ei oikeuta rikkomaan yhtäkään liikennesääntöä.
Sainko minä juuri varoituksen kun sanoin kanssakeskustelijaa taliaivoksi? :D
 
Onko sulla oikeasti liikenteessä asenne, että on vaan mentävä vaikka väkisin?

Tottakai vaihtoehto on pysähtyä tai sitten etsiä parempi väli oman ennakoinnin avulla. Ja kaistanvaihtotilanteessa sama juttu. Vilkullakin saa jo aika hyvin tilaa.

Jos oikeasti sulla tulee usein tilanteita vastaan että liittymisen tai kaistanvaihdon jälkeen protestoidaan valoilla, niin se vika löytyy kyllä kaiken muun lisäksi myös omasta ajotyylistäsi.
Siitä ollaan samaa mieltä että pieneen väliin ei kuulu mennä, mutta jos nyt puhutaan esim. kehistä, joissa ihan tilastollisesti ei tiettyinä aikoina ole sitä riittävää väliä. Voi kuvitella mikä älämölö syntyisi jos sinne rampille pysähtyisi tunniksi oottamaan sitä sopivaa välilä, saati jos kiihdytyskaistan päässä löisi jarrutkiinni, kun ei sitä riittävää tilaa tullutkaan vilkku vinkillä. (ei noista oikein voi poiskaan kääntyä)

Väärin kiilata, mutta jos joku kiilaa ja sen jälkeen ottaa sen oiken tilan, niin ei siinä konstissa luuhaajan kannata ihan liikoja suuttua, vaan ottaa opiksi.

Tuolla touhulla voi toki kolahtaa, ja silloin toki tyypillinen esimerkki että usein kolariin johtaa useampi kuin yksi virhe.


Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta, katselin että oli puhe jostain 4 autosta 100 metrin matkalla.
Tuollainen mennyt ohi, joku kirjoitti "heijastintolpista" joiden väliä arvio sadaksimetriksi, joka monesti reilusti /tuplasti yläkanttiin arvioitu.

Edit: luulen että tässä on vähän erilaiset käsitykset tuosta välin koosta,
Tosiaan, vaikuttaa että kirjoittajilla erilaisia käsityksiä ja sen seurauksena puhuvat ihan eri asioista.
Kyllä tommoiseen 15 metrinkin väliin ihan hyvin voi kehällä liittyä eikä kyllä kukaan ole mulle siitä ikinä valoja räpsinyt, ehkä siellä joskus on joku lantavarvas liikkeellä joka ei ymmärrä että siellä on muitakin ajamassa mutta ei ole itselle sattunut kohdalle.

Ihan mielenkiinnosta, mikä on mielestäsi sopiva väli 80km/h vauhdeissa liittyä jonoon.

Ja miten suhtautuisit jos joku jäisi siihen rampille oottamaan omasta mielestään vähän sidettävämpää väliä.


Edit:
Auton mittainenkin väli, joillekkin jotain sellaista että turvaväli on sellainen mihin mahtuu vielä yksiauto väliin, jollekkin jotain sellaista mihin mahtuu taskuparkkiin. Eli jotain vajaasta kymmenestä metristä pariinsataanmetriin, huonomalla kelillä vähän reilummin.
 
Viimeksi muokattu:
Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.

Google Maps

Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.

Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
 
Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.

Google Maps

Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.

Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
Kuvan mukaan on vähän hämäävä, eli selviää varmaan vasta sitten kun kaistanloppumisesta tulee merkit. ja taustalla toki itsekkyys, ei haluta antaa tilaa.

Meinaan siis sitä että luullaan että oikeanpuoleinen kaista on kiihdystyskaista.

No tuossa kai niin liittyvätkin tunkevat tuolle ohituskaistalle eteen keräileen vauhtia.
 
Kuvan mukaan on vähän hämäävä, eli selviää varmaan vasta sitten kun kaistanloppumisesta tulee merkit. ja taustalla toki itsekkyys, ei haluta antaa tilaa.

Meinaan siis sitä että luullaan että oikeanpuoleinen kaista on kiihdystyskaista.

No tuossa kai niin liittyvätkin tunkevat tuolle ohituskaistalle eteen keräileen vauhtia.

Juu. Mutta kun tuossa on mm. tollainen merkki, siitä pitäisi tajuta:

Google Maps

Ja jos on ajanut tuosta viime aikoina useamman kerran kuin kerran, pitäisi muistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen mennyt ohi, joku kirjoitti "heijastintolpista" joiden väliä arvio sadaksimetriksi, joka monesti reilusti /tuplasti yläkanttiin arvioitu.

Auton matkamittarin perusteella arvioin. Toki on heittoa eikä aina ihan tasavälejä. Valotolpat ovat lähempänä, olisko noin 50 metriä.
 
Orivedeltä kohti Tamperetta lähtevä ohituskaista ja siinä ajaminen monilta hitailta autoilijoilta.

Google Maps

Tuossa hyvin suuri osa suoraan menevistä autoista ottaa tuon vasemman kaistan, joka on ohituskaista, vaikkeivät olisi ohittamassa yhtään mitään.

Ja sitten siinä ylämäessä jossa pitäisi kiihdyttää 80 -> 100 km/h jumitetaan kahdeksaakymppiä siinä ohituskaistalla, kun auto ei sillä suurimmalla vaihteella siinä mäessä kiihdy yhtään mihinkään.
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.

Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää? :cigar2:
 
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.

Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää? :cigar2:

Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
 
Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä.
Tässä varmaan herätellään uudestaan sitä keskustelua kuka väistää ja ketä ja onko kolmio tuossa hämmentämässä väistämisiä, vai ihan vain varmuudenvuoksi, vai onko sillä jokin oikea merkitys.

Eli kolmista seuraa se että kuskit sitten arpoo mihin saakka kolmion takaa tuleva väistää (vai väistääkö mitään), eli väistääkö se Jyväskylästätuleva kuski kaistaa vaihtaessa aina, vai väistääkö se rampilta kolmiontakaa tuleva kaistaa vaihtavia.

Jä näistä kommenteista seuraa kerrankuukaudessa käytävä väittelu aiheesta.

Epäselvyydestä seuraa se että käytännön liikenteessä joutuu kumpikin toimiin sen mukaan että toinen ei väistä.

. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
Kuvien perusteella jyväskylästä tampereelle päin yksikaista, ja oikelta ramppi tulee siihen oikealle puolelle rampista-alkavalle kaistalle ja vähän matkaa sulkuviiva. (jos otat katunäkymän rampilta, tai ilma/satelliiti kuva, jyväskylästä sillanalta tuleva katunäkymä on erilainen)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, mikä on mielestäsi sopiva väli 80km/h vauhdeissa liittyä jonoon.

Ja miten suhtautuisit jos joku jäisi siihen rampille oottamaan omasta mielestään vähän sidettävämpää väliä.
Tähän liittyen oma kokemus kun olin jossain kehä-3 liittymässä jossa ei ollut kiihdytyskaistaa, siitä oli myös varoitusmerkki. Ennen minua oli yksi kärkkymässä tilaa liittyä ja siinä aikamme odoteltiin, taakse alkoi kertyä jonoa. Katsoin itse vasemalle että nyt tulee selkeästi pidempi väli johon mahduttaisiin molemmat. Tilanne eteni sitten suunnilleen näin:
- Kehä-3 ajava auto ohitti liittymän
- katsoin että edellä olevan auton jarruvalot sammuivat ja se liikahti eteenpäin
- katsoin vasemmalle että tilaa oli tarpeeksi lähteä itse samalla kertaa, nostin kytkintä ja olin lähtemässä reippaasti liikkeelle PAM! En ehtinyt edes jarruttaa kun huomasin että A-mersu seisoo vielä liittymässä.

Tyhmä oma vika mutta olin 100% varma että se oli lähtenyt alta pois. Vakuutustiedot vaihdettiin ja mersu sai varmaan hienon uuden perän. Itse rakentelin kauniina kesäviikonloppuna kertakorvausrahoilla uuden keulan e39:n.
 
Miksi siinä EI olisi kolmiota? Liityt tielle, niin tottakai joudut väistämään siellä jo olevia. Tämä nyt lienee kaikille itsestään selvä kun ajetaan maantiellä. Suoraan meneville on kaksi kaistaa, joten väistät oikeaa kaistaa ajavia. Google mapssä on näköjään kahta eri ikäistä kuvaa, vanhemmassa kuvassa liittymän kohdalla ei ole kahta kaistaa suoraan, toisessa on. Katsoitko kenties sitä vanhempaa kuvaa, jossa näyttäisi olevan oma kaista liittymästä tuleville?
Niin siis tuossa hkultalan mapsilinkissä tosiaan yksi kaista tulee rampista alas ns. ohituskaista rinnalle oikeaksi kaistaksi. Kaistaa ei siis vaihdeta liittyäkseen tielle. Eli siinä ei tarvitse väistää ketään. Jos sitten vaihdat ohituskaistalle liittymän loputtua niin joudut luonnollisesti katsomaan onko siellä vasemmalla joku.
 
Tähän liittyen oma kokemus kun olin jossain kehä-3 liittymässä jossa ei ollut kiihdytyskaistaa, siitä oli myös varoitusmerkki. Ennen minua oli yksi kärkkymässä tilaa liittyä ja siinä aikamme odoteltiin, taakse alkoi kertyä jonoa. Katsoin itse vasemalle että nyt tulee selkeästi pidempi väli johon mahduttaisiin molemmat. Tilanne eteni sitten suunnilleen näin:
- Kehä-3 ajava auto ohitti liittymän
- katsoin että edellä olevan auton jarruvalot sammuivat ja se liikahti eteenpäin
- katsoin vasemmalle että tilaa oli tarpeeksi lähteä itse samalla kertaa, nostin kytkintä ja olin lähtemässä reippaasti liikkeelle PAM! En ehtinyt edes jarruttaa kun huomasin että A-mersu seisoo vielä liittymässä.

Tyhmä oma vika mutta olin 100% varma että se oli lähtenyt alta pois. Vakuutustiedot vaihdettiin ja mersu sai varmaan hienon uuden perän. Itse rakentelin kauniina kesäviikonloppuna kertakorvausrahoilla uuden keulan e39:n.
Helvetin iso hatunnosto siitä että myönnät virheesi ja osaat myös kuvailla tilanteen neutraalisti. Siihen ei 95 % autoilijoista pysty.
 
Tässä ajoin itsekin aikanaan ekalla kerralla väärin eli vaihdoin vasemmalle. Noita kaistamerkkejä en huomannut silloin, mutta tuossahan on perinteisen liittymän tilanteessa keskittyminen enemmän takaa tulevaan liikenteeseen kuin jotain edessä olevien liikennemerkkien katselua.

Päivän kysymys: Miksi tuossa on kolmio? Ketä liittyjä väistää? :cigar2:
Varmaan jäänyt vanhasta järjestelystä joka on vielä jossain Googlen kuvissa nähtävissä.

e63.PNG
e632.PNG
 
Niin siis tuossa hkultalan mapsilinkissä tosiaan yksi kaista tulee rampista alas ns. ohituskaista rinnalle oikeaksi kaistaksi. Kaistaa ei siis vaihdeta liittyäkseen tielle. Eli siinä ei tarvitse väistää ketään. Jos sitten vaihdat ohituskaistalle liittymän loputtua niin joudut luonnollisesti katsomaan onko siellä vasemmalla joku.
Hienosti näyttää Maps kahta eri kuvaa samasta paikasta, riippuen tulosuunnasta. Harmaammassa kuvassa on selkeä risteys ja toinen kaista alkaa jo aiemmin ennen risteystä. Kesäisessä liittyy uusi kaista vierelle. Siinä versiossa kolmio on tosiaan turhaan.
 
Tässä varmaan herätellään uudestaan sitä keskustelua kuka väistää ja ketä ja onko kolmio tuossa hämmentämässä väistämisiä, vai ihan vain varmuudenvuoksi, vai onko sillä jokin oikea merkitys.

Eli kolmista seuraa se että kuskit sitten arpoo mihin saakka kolmion takaa tuleva väistää (vai väistääkö mitään), eli väistääkö se Jyväskylästätuleva kuski kaistaa vaihtaessa aina, vai väistääkö se rampilta kolmiontakaa tuleva kaistaa vaihtavia.

Jä näistä kommenteista seuraa kerrankuukaudessa käytävä väittelu aiheesta.

Epäselvyydestä seuraa se että käytännön liikenteessä joutuu kumpikin toimiin sen mukaan että toinen ei väistä.


Kuvien perusteella jyväskylästä tampereelle päin yksikaista, ja oikelta ramppi tulee siihen oikealle puolelle rampista-alkavalle kaistalle ja vähän matkaa sulkuviiva. (jos otat katunäkymän rampilta, tai ilma/satelliiti kuva, jyväskylästä sillanalta tuleva katunäkymä on erilainen)

Katso sitä uutta kuvaa, ei sitä vanhaa. Enää ei ole omaa kaistaa liittymästä tuleville, joten ei tarvitse käydä kuukauden keskustelua päivän selvästä asiasta. Liittymästä tuleva väistää.
 
Ainakin minun ATK:ssani uudempi kuva on vuodelta 2014 yhdellä suoraan menevien kaistalla, vanhempi 2009 kuva kahdella kaistalla.
 
Kuten @dohf tuossa totesi, uudemmassa (eli 2014) kuvassa liittymästä tulijalla nimenomaan on oma kaista.
Juu näin se on oltava koska pari vuotta takaperin tuosta joskus laskeuduin alas ja oli jo tämä hiukan omituinen järjestely käytössä.

Siitä en edes tiennyt että on aikanaan ollut erilainen.
 
Jos ilmoitan hyvissä ajoin vilkuttaen että joudun siirtymään 2 kaistaa vasemmalle, mikä kiire tulee kiriä äkkiä takanurkan kohdille ettei vain ole tilaa vaihtaa kaistaa, olin selkeästi edempänä ja me ne ainoat kaksi autoa koko tienoolla.
Toki sain vaihdettua kaistaa, seuraavaksi volvopelle päätti tehdä jarrujen kanssa kokeilun, joka jäi hieman minulta ymmärtämättä. Jouduin kuitenkin hidastamaan reippaasti että sain sitten hänen takaata vaihdettua kaistaa, sitten vielä vittuillaan perään jarrutellen.

Kaikkea se maa päällään kantaa.
Mistä sujuvana jatkumona, pääsääntöisesti 50 alueen jälkeen pakilla vastaan tulevat on nissaneita tai tojotia, onko niissä oikeasti sellainen mittariheitto että 80 nopeudella todellinen on 70 tai alle. Tai sitten on vain teknarin ylistämä ajettavuus sillä tasolla ettei kuskilla kantti riitä ajaa normaalisti.
 
Jos ilmoitan hyvissä ajoin vilkuttaen että joudun siirtymään 2 kaistaa vasemmalle,
Itseäni sivistääkseni kysyn ja että tunnistaisin, milläinen tuolllainen ilmoitus on.

No vaikka ei olisi tuollaista juttua aavistanut, ja vähän liianmyöhään hoksannut mitä toinen aikoo, niin ei tietenkään syy lähteä ehdointahdoin haittaan, vaan päinvastoin.

Mistä sujuvana jatkumona, pääsääntöisesti 50 alueen jälkeen pakilla vastaan tulevat on nissaneita tai tojotia, onko niissä oikeasti sellainen mittariheitto että 80 nopeudella todellinen on 70 tai alle. Tai sitten on vain teknarin ylistämä ajettavuus sillä tasolla ettei kuskilla kantti riitä ajaa normaalisti.
Toyotaoista on niin moni maininnut ja en voi väittää vastaan, jos joku tulee peräedellä vastaa niin ei todellakaan ole yllätys että Toyotahan se siinä.

Joku tietävä on palstalla kirjoittanut että niissä tietynaikakauden laitteissa toisiaan voi se mittarivirhe olla luokkaa +10km/h, ehkä hitusen enemmänkin. Tätä toki tukee sekin että keskinopeudet 80 alueella osalla tuntuu olevan siinä 70km/ tuntumassa, varsin tarkkoja kuskejakin tuntuvat olevan, kunha vielä jostain saisivat tarkan nopeusmittarin.
 
No huonosti muotoilin, eli en pysty ilmoittamaan kahden kaistan siirtymätarpeesta mitenkään muuten kuin siirtymällä ensin yhden kaistan ja sitten toisen.
Ensimmäinen siirto blokattiin volvon toimesta vaikka tosiaan olin selkeästi edempänä, no ihmetyttää vain että kuinka joku kokee sen haitalliseksi että joku pääsee toviksi eteen ajamaan vaikka itselläni alussa vielä enempi vauhtiakin.
 
Itseäni sivistääkseni kysyn ja että tunnistaisin, milläinen tuolllainen ilmoitus on.

No vaikka ei olisi tuollaista juttua aavistanut, ja vähän liianmyöhään hoksannut mitä toinen aikoo, niin ei tietenkään syy lähteä ehdointahdoin haittaan, vaan päinvastoin.


Toyotaoista on niin moni maininnut ja en voi väittää vastaan, jos joku tulee peräedellä vastaa niin ei todellakaan ole yllätys että Toyotahan se siinä.

Joku tietävä on palstalla kirjoittanut että niissä tietynaikakauden laitteissa toisiaan voi se mittarivirhe olla luokkaa +10km/h, ehkä hitusen enemmänkin. Tätä toki tukee sekin että keskinopeudet 80 alueella osalla tuntuu olevan siinä 70km/ tuntumassa, varsin tarkkoja kuskejakin tuntuvat olevan, kunha vielä jostain saisivat tarkan nopeusmittarin.

Entisessä firmassa yhellä työkaverilla oli sellainen ihan alkupään yaris, 120 mittarissa taisi olla 108km/h gps mukaan :beye:
En ole enää sen jälkeen ihmetellyt yhtään jos joku vuosituhannen taitteen tojo hidastelee edessä.
 
Jos ilmoitan hyvissä ajoin vilkuttaen että joudun siirtymään 2 kaistaa vasemmalle, mikä kiire tulee kiriä äkkiä takanurkan kohdille ettei vain ole tilaa vaihtaa kaistaa, olin selkeästi edempänä ja me ne ainoat kaksi autoa koko tienoolla.
Toki sain vaihdettua kaistaa, seuraavaksi volvopelle päätti tehdä jarrujen kanssa kokeilun, joka jäi hieman minulta ymmärtämättä. Jouduin kuitenkin hidastamaan reippaasti että sain sitten hänen takaata vaihdettua kaistaa, sitten vielä vittuillaan perään jarrutellen.

Kaikkea se maa päällään kantaa.
Mistä sujuvana jatkumona, pääsääntöisesti 50 alueen jälkeen pakilla vastaan tulevat on nissaneita tai tojotia, onko niissä oikeasti sellainen mittariheitto että 80 nopeudella todellinen on 70 tai alle. Tai sitten on vain teknarin ylistämä ajettavuus sillä tasolla ettei kuskilla kantti riitä ajaa normaalisti.
Omassa t25 avensiksessa heittää mittari noin 7 km/h. Ajelen yleensä mittarin mukaan noin 12 km/h yli. Ihan uudetkin toyotat tulevat perä edellä juurikin tuota 80 mittarinopeutta eli noin 73 todellista. Taitaa olla vakio tuo heitto toyotissa. Noista saa sitten aina painella ohi. Olisihan se hyvä jos viitsisi ottaa selvää omasta mittarivirheestä.
 
Meijän avella ajetaan 60 alueella 80 mittarivauhtia, 80 alueella 100 ja 120 ajetaan sitten 140kmh mittarivauhtia. Eipä ole vielä kamerat välkkyneet sen mitä olen ko. katiskalla joutunut ajelemaan. :D
 
Hieno suoritus skrabata tuulilasi pelkästään kuljettajan puolelta ja ajella menemään :facepalm:
Parhaimmat skrapaa ensin ja sitten käynnistää auton.

Eivät vissiin tajua että kun on skrapannut pari sivulasia auki niin tuulilasi on jo itsestään sulanut jos kone on alkuunkaan lämpiävää mallia.
 
Parhaimmat skrapaa ensin ja sitten käynnistää auton.

Eivät vissiin tajua että kun on skrapannut pari sivulasia auki niin tuulilasi on jo itsestään sulanut jos kone on alkuunkaan lämpiävää mallia.
Ei mikään ihme, sillä näin usein neuvotaan tekemään. Joko saituuttaan tai ilmastopsykooseissa.
 
Joskus sopivissa oloissa on kolme vaihtoehtoo kylmälle autolle: lakia rikkova joutokäynti, lasit huurussa liikkeelle lähtö tai ajamatta jättäminen.

Itse valitsen ensimmäisen kun skrabaan laseja.
Kylminä talvina tuo on yleinen tai jopa oletustilanne, jos pysäköidään ulkona eikä käytettävissä ole hyvää esilämmitystä - joka ei todennäköisesti ainakaan merkittävästi vähennä kuluja tai päästöjä elinkaarilaskelmassa.
 
Parhaimmat skrapaa ensin ja sitten käynnistää auton.

Eivät vissiin tajua että kun on skrapannut pari sivulasia auki niin tuulilasi on jo itsestään sulanut jos kone on alkuunkaan lämpiävää mallia.

Ei itsellä ole mikään auto sulattanut tuulilasia sinä aikana, kun skrapaa sivulaseja..
Transitissakin on sähköisesti lämmitettävä tuulilasi, niin kyllä kerkee tupakan polttelemaan, ennenku se on sula. Ja sama kuorma-autossa.

Ainakin tälläset havainnot olen tehnyt, silloin jos lisälämmitin unohtunut kytkeä päälle/tullut äkkilähtö.
 
Hieno suoritus skrabata tuulilasi pelkästään kuljettajan puolelta ja ajella menemään :facepalm:

Olisit varmaan arvostanu mua tänään liikenteessä kun "sulatin" lasin lasinpesunesteellä, vedin pyyhkijät monsuunivauhdille ja sivulasit auki että näki jotain =D

Näkyvyys oli ihan hyvä mutta varmaan kohtuu hölmön näköstä hommaa oli kyllä.
 
/\ tuo! Kun lähdet liikkeelle ja lasit on auki - 100m myöhemmin ulkopinta jymähtää täyteen kuuraan. Eli ratkaisu; tarpeeksi esilämmitystä.
 
Noissa toitsuissa ei ilmeisesti toimi kaasupolkimet.

Eilen taas sai todistaa yhtä urpoa corolla versollaan joka lähti "kiihdyttämään" moottoritien rampille. Jäin odottamaan rampin alkupäähän luullen, että voin liittyä sujuvasti. No mitä vielä. Kiihdytin flat out tyyliin sataseen ja niin tää urpo tulee takavalot vastaan rampin päässä. Ei muuta, kuin jarrua todetakseen, että tää mäntti liittyy 70km/h moottoritielle.

Älkää ajako sinne jos autosta ei löydy Kaasupoljinta.

Samana päivänä kehä kolmosella ajoin kohti kalliosolaa sille menevällä kaistalla. Oikealta tulee kaista, joka liittyy ajamaani kaistaan. No taas Toyota Corolla farmarillaan kääntää ihan väkisin tältä rampilta eteen ja jos en olisi jarruttanut, niin kylkeen keulan nurkkaan olisi mennyt.

Ei siinä, pitkät päälle ja torvi pohjassa valehtelematta puoli minuuttia ja keskisormea perään. Stanan mulkku.
 
Ei itsellä ole mikään auto sulattanut tuulilasia sinä aikana, kun skrapaa sivulaseja..
Transitissakin on sähköisesti lämmitettävä tuulilasi, niin kyllä kerkee tupakan polttelemaan, ennenku se on sula. Ja sama kuorma-autossa.

Ainakin tälläset havainnot olen tehnyt, silloin jos lisälämmitin unohtunut kytkeä päälle/tullut äkkilähtö.
Sen takia en noilla natsipakastimilla ajelekkaan. Bensakoneet lämpee kyllä jos on termari kunnossa, toki poikkeuksiakin on, esim. kaikki 10v tai nuoremmat autot tuntuvat olevan vaikeampia tapauksia lämpiämisen kanssa.

Ei mikään ihme, sillä näin usein neuvotaan tekemään. Joko saituuttaan tai ilmastopsykooseissa.
Jep, harva varmaan sisäistää että bensaa menee todnäk. aikalailla vähemmän kun ei ajele sillä jääkylmällä koneella. Tähän toki vaikuttaa vähän ruiskun malli, mutta harva kiesi oikeasti vie enempää kuin pari litraa tunnissa kylmälläkään koneella.

Ilmastopsykoosi ei mua ainakaan koske niin kauan kun keskellä yötä (ja päivää) seisotaan ja hidastellaan punaisissa valoissa minuuttikaupalla, poltetaan turhia valoja keskellä päivää, tulostetaan joka kerta se turha kuitti ruokakaupassa ja pakataan kaikki muoviin. Pieniä asioita mutta niin se on auton tyhjäkäyttökin.

En ole mikään ilmastovastainen, mutta kannan vastuun muilla toimilla kuin autoilun kitkemisellä. Vähän ehkä OT:n puolelle menee jo...

Joskus sopivissa oloissa on kolme vaihtoehtoo kylmälle autolle: lakia rikkova joutokäynti, lasit huurussa liikkeelle lähtö tai ajamatta jättäminen.

Itse valitsen ensimmäisen kun skrabaan laseja.
Ja kuka sitä joutokäyntiäkään valvoo. Ja harvoin lasien skrapailuun paria minsaa pidempään menee.
 
Pullo nestemäistä jääskrapaa toimii nopeasti. Tosin ei kovilla pakkasilla ole päässyt vielä kokeilemaan.
Jäänsulattaja Sonax | Clas Ohlson
Helpottaa mekaanista työtä tai peräti poistaa sen, mutta ei tee ihmeitä. Lisäksi isommassa lumisateessa työtä teettää ihan sen massan poisto koko auton päältä, ja usein talvisin ongelmana on lasien huurtuminen sisäpuolelta - käytti mitä niksejä hyvänsä. Jos esilämmitystä ei ole, niin hyvinkin pitkä joutokäynti ennen lähtöä sään armoilta on usein välttämätön.

Bensakoneet lämpee kyllä jos on termari kunnossa, toki poikkeuksiakin on, esim. kaikki 10v tai nuoremmat autot tuntuvat olevan vaikeampia tapauksia lämpiämisen kanssa.
En ole huomannut mitään eroa 80- tai 90- luvun vs. uusien hikisten pikkukoneiden välillä. Yksilöeroja kyllä mutta en mitään kategorisia ikään viittaavia. Ei se prätkän iskutilavuudella varustettu pikkukatiska taikaiskusta lämpene tai puske lasia sulaksi kylmästä käynnistettäessä, ellei siinä ole moottoriin liittymättömiä erikoisvarusteita tätä varten.

Jep, harva varmaan sisäistää että bensaa menee todnäk. aikalailla vähemmän kun ei ajele sillä jääkylmällä koneella. Tähän toki vaikuttaa vähän ruiskun malli, mutta harva kiesi oikeasti vie enempää kuin pari litraa tunnissa kylmälläkään koneella.
Tuota ei mikään mittausdata tue. Jo kesäoloissakin turha joutokäynti ennen liikkeelle lähtöä nostaa keskikulutusta. Yhtä lailla kone on silloinkin kylmä ja toimii aluksi epäoptimaalisesti. Esimerkiksi 80 astetta alle normaalin käyntilämpötilan on vain vähän enemmän kuin 100 astetta alle normaalin käyntilämpötilan, ja vain kohtuullisesti enemmän kuin 120 astetta alle.

Talvioloissa toki pelkkä kylmäkäynnistys nostaa keskikulutusta, mutta sitä enemmän mitä pidempään annetaan tyhjäkäydä ennen lähtöä. Ihan merkitsevästi, jos nyt ajetaan niin lyhyitä matkoja että mikään merkkaa mitään.

Eiköhän äärioloja lukuunottamatta polttoainetta menisi vähemmän, kun lähtisi lähes heti käynnistyksen jälkeen konetta kevyesti kuormittaen. Äärioloksi ei millään muotoa lasketa -10 tai -15 celsiusastetta, vaikka eteläsuomalaisittain se onkin jo karmea pakkasaamu. Sen sijaan kaikenlaisia kulutusosia, hermoja ja aikaa säästynee sillä, että toimii terveen järjen mukaan eli käynnistää moottorin ensimmäisenä ja aloittaa siivoamisen vasta sitten. Ei siltikään pääse heti liikkeelle näkyvyyden takia.

Ruiskun malleja on käytännössä nykyään tieliikenteessä aika vähän sikäli kun puhutaan bensiinimoottoreista. Suorasuihkutus voidaan vielä laskea erikoisuudeksi tai sitten ei, mutta se on karkeasti ottaen yksi. Toinen on "normaalit koneet" jotka toimivat jokseenkin kaikki sylinterikohtaisella - joskin ei välttämättä sekventiaalisella - ulkopuolisella tarkasti tietokoneohjatulla monipistesuihkulla yhteispaineesta, kuten järkevästi suunnitellut bensakoneet suurelta osin viimeiset kolme vuosikymmentä ovat tehneet. Tästä periaatteellisesti eroavat erikseen määritellyt ratkaisut ovat käyttöpeleinä historiaa siinä missä kaasutinkoneet ja kasvavat enimmäkseen porkkanaa ja perunaa. Harraste- ja museoautot erikseen. Näitä nykymallin mukaisia on lähetetty paaliin mätävian ja yleisen vanhuutensa takia jo pitkään. Enkä kyllä näe mitään periaatteellista syytä siihen, että keljukoo olisi toiminut merkitsevästi eri logiikalla, jos vaan tyhjäkäyntiä ei ole vanhuuden vaivoja varten nostettu 1200 minuuttikierrokseen.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 989
Viestejä
5 058 759
Jäsenet
81 015
Uusin jäsen
kusakka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom