Omalla kohdalla meni näin:
- Golf IV, nolla-asennossa ajovalot päälle sekä eteen että taakse kun kytkin virrat, sitten parkkiasento, ja lopulta 1-asento, jossa saa pitkät päälle. Nykäisemällä 1-asennossa kerran ulospäin tuli etusumarit, toinen nykäisy sytytti takasumarit.
Jep. Malleissa, joissa ei ole etusumuvaloja varusteena, valojen pääkatkaisija on eri mallia. Siinä pötköä saa vedettyä ulos vain yhden naksauksen verran, ja takasumuvalo syttyy. Ai että olin iloinen, että yksilössäni ei ollut etusumuvaloja.
Tarkennuksena kuvailemassasi versiossa parkkiasennossa saa nykäistyä ulos yhden naksun, eli pelkät etusumuvalot päälle(mutta muistaakseni takasumuvalolle asti vasta 1-asennossa). Tämähän on tarpeellista, jos nyt ylipäänsä mennään niin pahassa kelissä tai lonkerosumussa että etusumuvaloja voi harkita. Näkyvyyden ja häikäisyn mukaan päätetään, madellaanko ajovaloilla ja sumuvaloilla vai pelkillä sumuvaloilla. Ärsyttävää on, että tätäkin näyttää tienkäyttäjistö luulevan joksikin showauto-tuningbemmi-pelleilyominaisuudeksi, jolla auto saadaan näyttämään matalalta.
Ajovalot ovat edessä, ei takana. Siellä takana on takavalot, ja lisäksi autossa on etuvalot, jotka eivät ole sama kuin ajovalot tai huomiovalot.
Tämä (sumea) sumarilogiikka nostaa kynnystä käyttää (taka)sumareita.
Jep. Tämä on paitsi ärsyttävää, myös vaarallista. Takasumuvalo(j)a tarvitaan usein lumessa ajettaessa jo siksi, ettei koko perä muuraudu pimeäksi ja muutenkin. Etenkin moottoritienopeuksissa erittäin suuri vaara.
Mutta joissain autoissa on yhdistetty parkki ja päivävalo. Ajovalot päällelaitettaessa päivävalo himmenee parkiksi, ja ilman ajovaloja kirkastuu päivävaloksi.
Näin on. Lisäksi joissain autoissa logiikka määräytyy sen mukaan, onko moottori käynnissä tai sytytysvirta kytketty. Toisin sanoen nämä yhdistetyt etuvalot eivät himmene huomiovalolta varsinaiselle parkille, vaikka valokatkaisija vaihdetaan parkkiasentoon, vaihteenvalitsin on asennossa P, seisontajarru kiristetty, kuljettajan ovi avattu ja vaikka savuke sytytetty. Ihan saatanan ärsyttävää ja väärin.
Joissakin autoissa taas 0-asennon vain-edessä-päivävalaistus sammuu kokonaan, kun käsijarru on päällä vaikka moottori käy. Tämäkin on puoliksi hölmöä, mutta parannus edellä kuvattuun. Auto kuuluu minusta saada moottorin käydessä paikallaan sekä pimeäksi että parkeille.