Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Joo, 206 GTIssä menee viiksestä kääntämällä eka parkki tai siis päivävalo ja sitten ajovalo. Ja sumarit päälle myös samasta viiksestä järjestyksessä etu, sitten etu+taka. Ei valittavissa kumpaa poltttelee. Oletan, että sama metodi käytössä muissakin lähisukulaisissa.
Joo näin se menee ainakin Pösö ja Sitikka eli PSA:n vehkeissä. Pienemmästä kehästä eka liipasu etusumarit toinen etu+takasumarit.

Auto kuuluu minusta saada moottorin käydessä paikallaan sekä pimeäksi että parkeille.

Parkeille joo, mutta miksi tarvitsisi saada täysin pimeäksi? Ainut syy minkä keksin, että akku on tyhjentynyt ja apuvirralla saa käyntiin niin tietty voisi olla parempi että saa käytettyä moottoria paikallaan ilman ylimääräisiä sähkölaitteita, mutta minusta melko marginaalista. Tai tietysti jos tarvii jotain leffa tyyliin jotain varjostaa/paeta. ;)
 
Saisi tuo sumuvalojen katkaisijoiden käyttölogiikka mennä niin, että ensin napsahtaa takasumuvalo päälle ja seuraavassa asennossa etusumuvalot.

En keksi yhtään sellaista keliä, jossa olisi tarpeen käyttää etusumuvaloja, mutta ei takasumuvaloja.
 
Parkeille joo, mutta miksi tarvitsisi saada täysin pimeäksi? Ainut syy minkä keksin, että akku on tyhjentynyt ja apuvirralla saa käyntiin niin tietty voisi olla parempi että saa käytettyä moottoria paikallaan ilman ylimääräisiä sähkölaitteita, mutta minusta melko marginaalista. Tai tietysti jos tarvii jotain leffa tyyliin jotain varjostaa/paeta. ;)
Hyvinkin marginaalista kyllä eikä mitenkään välttämätöntä noita etsivätouhuja lukuunottamatta. :D Tärkeämpäähän se on parkeille saada. Ihan konkreettisen häikäisyn välttämiseksi.

Joskus tykkään pitää omana tietonani että moottori on käynnissä, eikä skenaario siis ole liikennepako tai stalkkaaminen. Ei autossa tarvitse olla ulkopuolisille merkkivaloa siitä, että auto käy. Naapuri satojen metrien päässä voi ihmetellä, parkitkin voivat häikäistä omasta ikkunasta jne. Joskus voi tarvita käyttää moottoria. Ihannetapauksessa auton saa pimeäksi muutenkin kuin käsijarrulla, eli voi myös siirtää pimeänä.

Lisäksi marginaalinen energiansäästö saavutetaan juuri tuolla käsijarrupimennyksellä. Esimerkiksi 30 wattia kuulostaa vähältä, mutta laturisähkö on paljon kalliimpaa kuin verkkosähkö, sanotaan nyt vaikka 7-12 kertaa kalliimpaa. 210-360 watin turhan kulutuksen poistamiseksi nykyään melkein hakataan oma ja kaverin käsi irti. Tai 2,1-3,6 watin säästämiseksi. Tietysti tyhjäkäynnin välttäminen on parempi lähestymistapa, mutta se on erillinen kysymys. Tämä automatiikka säästää energiaa ilman kenenkään aktiivisia toimenpiteitä.

Tietysti ihanat ärsyttävät kanssa-autoilijamme mukavasti väärinkäyttävät tällaista mahdollisuutta, joten toivon sitä vain itselleni.

Tähän liittyen ärsyttävää on myös se, kun amatöörit seisottavat autoa esimerkiksi odottaessaan kun noutavat perhettä joukkoliikennevälineestä, jolloin ymmärrettävästi kuumalla tai kylmällä moottori usein käy joutokäyntiä. Ajovalojen sammuttaminen tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä, ja häikäisyä suunnataan ihan huoletta esimerkiksi vaarallisiin risteyksiin, taksiasemille, liiketiloihin, asuntoihin jne. Tämä sopii hyvin muuhun valojen väärinkäyttöön: eivät kaikki edes tiedä, mikä on se ylimääräinen kiva valo josta tulee turvallisen oloinen valokehä tai ettei sitä saisi käyttää turhaan tai että se on haitallista ja vaarallista. Samoin ei tiedetä, ovatko ajovalot tai takavalot päällä. Yleinen jurrinen pöhö asenne ja mielenkiinnon puute asioiden tekemiseen oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvinkin marginaalista kyllä eikä mitenkään välttämätöntä noita etsivätouhuja lukuunottamatta. :D Tärkeämpäähän se on parkeille saada. Ihan konkreettisen häikäisyn välttämiseksi.

Joskus tykkään pitää omana tietonani että moottori on käynnissä, eikä skenaario siis ole liikennepako tai stalkkaaminen. Ei autossa tarvitse olla ulkopuolisille merkkivaloa siitä, että auto käy. Naapuri satojen metrien päässä voi ihmetellä, parkitkin voivat häikäistä omasta ikkunasta jne. Joskus voi tarvita käyttää moottoria. Ihannetapauksessa auton saa pimeäksi muutenkin kuin käsijarrulla, eli voi myös siirtää pimeänä.

Lisäksi marginaalinen energiansäästö saavutetaan juuri tuolla käsijarrupimennyksellä. Esimerkiksi 30 wattia kuulostaa vähältä, mutta laturisähkö on paljon kalliimpaa kuin verkkosähkö, sanotaan nyt vaikka 7-12 kertaa kalliimpaa. 210-360 watin turhan kulutuksen poistamiseksi nykyään melkein hakataan oma ja kaverin käsi irti. Tai 2,1-3,6 watin säästämiseksi. Tietysti tyhjäkäynnin välttäminen on parempi lähestymistapa, mutta se on erillinen kysymys. Tämä automatiikka säästää energiaa ilman kenenkään aktiivisia toimenpiteitä.

Tietysti ihanat ärsyttävät kanssa-autoilijamme mukavasti väärinkäyttävät tällaista mahdollisuutta, joten toivon sitä vain itselleni.
Tarpeettoman häikäisyn estämisen parkissa ollessa vielä ymmärrän, mutta miksi auton siirtäminen pimeänä on ihanteellista?

Ja huvittavaa on se, jos parkkivalojen energiankulutuksella on muka merkitystä, jos kuitenkin pitää autoa tyhjäkäynnillä kuluttamassa polttoainetta ja saastuttamassa. :facepalm:
 
Saisi tuo sumuvalojen katkaisijoiden käyttölogiikka mennä niin, että ensin napsahtaa takasumuvalo päälle ja seuraavassa asennossa etusumuvalot.
Juuri näin, jos se pitää vammaisesti tehdä sekventiaaliseksi valinnaksi. On täysin käsittämätöntä, että täysin takaperoinen ja järjenvastainen käytäntö kummittelee yhä. Vanhin autoni jossa tämä syöpä oli, on ollut vuoden 1985 Audi.

En tosin keksi mitään syytä, miksei sumuvalojen kytkentää tehtäisi toisistaan riippumattomaksi kaikissa autoissa. Tämä ihan UI:n selkeyssyistä, ja jotta annetaan tampioillekin edes jokin viesti siitä, että eri valaistusasetuksia käytetään eri syistä, eri tilanteissa. Esimerkiksi tuoreessa Kiassa on esimerkillinen järjestely, eli valoviiksessä on pieni lisävipstaaki, jolla kytketään etu- ja takasumuvalot toisistaan riippumatta. Niinikään se on palautuva kytkevä lirputin, eli ei ole mitään keinukatkaisinta joka unohdetaan ja jää päälle isältä pojalle.
En keksi yhtään sellaista keliä, jossa olisi tarpeen käyttää etusumuvaloja, mutta ei takasumuvaloja.
En minäkään, siis keliä tieliikenteessä.

Muita skenaarioita kyllä, eikä niitä tarvitse edes erikseen keksiä. Etusumuvaloja voi heikommin varustellussa autossa kätevästi käyttää staattisen kaarrevalon korvikkeena ahtaissa pihoissa tai metsäpoluilla tiukasti käännettäessä. Samoin niitä voi polttaa vietäessä autoa "erikoiskokeella" pienessä luisussa: tien reunojen spatiaalinen hahmotus paranee, vaikka kantama ei tietenkään auta reagoimaan mihinkään mahdolliseen esteeseen. Myös hitaassa maastoajossa niistä voi olla hyötyä.
 
Tarpeettoman häikäisyn estämisen parkissa ollessa vielä ymmärrän, mutta miksi auton siirtäminen pimeänä on ihanteellista?
Onhan se sallittuakin ajaa ilman valoja vaikka tieliikenteessä. Riippuu, missä ollaan. Ei minusta mitenkään ihmeellistä.

Jos sen naapurin ei tarvitse tietää, että pihassani on auto tyhjäkäynnillä, niin miksi sen pitäisi tietää että siirrän sitä kolme metriä?

Okei, jarruvalot, vilkut ja kaukovalovilkku täytyy aina olla viritettynä kun moottori käy/ajovirta on päällä, ja näinhän se tuoreemmissa autoissa merkistä riippumatta onkin. Sen verran tingin agenttitouhuistani. ;)
Ja huvittavaa on se, jos parkkivalojen energiankulutuksella on muka merkitystä, jos kuitenkin pitää autoa tyhjäkäynnillä kuluttamassa polttoainetta ja saastuttamassa. :facepalm:
Tätä aihetta jo käsittelinkin pidemmälle kuin tämä kysymys, joten luetun ymmärtämiselle, käsitteelliselle ajattelulle ja maalaisjärjelle olisi nyt tarvetta.

Säästö siis muodostuu ihan muusta kuin minun turhista tyhjäkäynneistäni eikä se liity mieltymyksiini. Yksinkertaistaen siitä, että maailmassa on miljoonia autoja jotka välillä käyvät turhaan tai perustellusti tyhjäkäynnillä hetken. Jos niissä kaikissa sammuu valoja kun käsijarru kiristetään, säästyy joka hetki resursseja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sen naapurin ei tarvitse tietää, että pihassani on auto tyhjäkäynnillä, niin miksi sen pitäisi tietää että siirrän sitä kolme metriä?

Okei, jarruvalot, vilkut ja kaukovalovilkku täytyy aina olla viritettynä kun moottori käy/ajovirta on päällä, ja näinhän se tuoreemmissa autoissa merkistä riippumatta onkin. Sen verran tingin agenttitouhuistani. ;)
No, kukin tyylillään...

Säästö siis muodostuu ihan muusta kuin minun turhista tyhjäkäynneistäni eikä se liity mieltymyksiini. Yksinkertaistaen siitä, että maailmassa on miljoonia autoja jotka välillä käyvät turhaan tai perustellusti tyhjäkäynnillä hetken. Jos niissä kaikissa sammuu valoja kun käsijarru kiristetään, säästyy joka hetki resursseja.
Niin, kyllähän siinä resurssien säästöä kumuloituisi globaalilla tasolla paljonkin, mutta väitän että parkkivalojen energiankulutus on yksi pisara meressä kaiken muun kulutuksen ja saastuttamisen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuitenkin samalla puhut omista "agenttitouhuistasi".
Ai se, joo. Kyseessä oli edelleen viittaus viestiin 11953, jossa käyttäjä Corle sivunmennen vitsillä mainitsi, josko kyseessä olisi leffatyylinen pakeneminen ja varjostaminen. Tähän ohimennen vastasin viestissä 11955, ettei moisesta ole kysymys, vaikka se olikin itsestäänselvyys.
 
Muita skenaarioita kyllä, eikä niitä tarvitse edes erikseen keksiä. Etusumuvaloja voi heikommin varustellussa autossa kätevästi käyttää staattisen kaarrevalon korvikkeena ahtaissa pihoissa tai metsäpoluilla tiukasti käännettäessä. Samoin niitä voi polttaa vietäessä autoa "erikoiskokeella" pienessä luisussa: tien reunojen spatiaalinen hahmotus paranee, vaikka kantama ei tietenkään auta reagoimaan mihinkään mahdolliseen esteeseen. Myös hitaassa maastoajossa niistä voi olla hyötyä.

Tälläisessä tilanteessa olen joskus itsekin käyttänyt etusumuvaloja, kun olen joutunut ajamaan sellaista metsäautotietä syyssateisena iltana. Silloin niistä on ollut todellista hyötyä, kun on levittänyt valokeilaa sen verran, että on nähnyt paremmin kivet ja ojanpenkereet. Toki vauhtikin on ollut sellaista 10-20 km/h
 
ja siitä kuinka sinä tykkäät pitää omana tietonasi, että auton moottori on käynnissä.
No pidemmälle jalostaen en tykkää saada sakkoa joutokäynnistä täysin antiikkisen ja idioottimaisen pykälän takia. Ei kovin kaukaa haettua ja hyvinkin perusteltua.

Onhan se Abrams-vaunussakin ongelma, että moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä enemmän kuin diesel, ja sen käynnistys kestää pidempään kuin dieselin. Tästä voi vetää lisää johtopäätöksiä, saatan olla hullu ärsyttävä tienkäyttäjä. :vihellys:
 
No pidemmälle jalostaen en tykkää saada sakkoa joutokäynnistä täysin antiikkisen ja idioottimaisen pykälän takia. Ei kovin kaukaa haettua ja hyvinkin perusteltua.

Ei se syy silloin ole se pykälä, vaan se että käytät sitä autoa joutokäynnillä turhaan.

JA se, että halutaan auton valoihin typerä moodi vain jotta voi piiilotella omaa liikenenrikkomustaan vaikuttaa hyvin kyseenalaiselta.
 
Onko laissa muuten erikseen määritelty mikä ei ole tarpeetonta tyhjäkäyntiä? Jos nyt puhutaan henkilöautoista eikä työkoneista.
 
Onko laissa muuten erikseen määritelty mikä ei ole tarpeetonta tyhjäkäyntiä? Jos nyt puhutaan henkilöautoista eikä työkoneista.
Tällä hetkellä määritelmä on asetuksessa, uudessa tieliikennelaissa se on siirretty lakiin. Kaikki henkilöautojen yli 2 minuuttia (tai alle -15 C pakkasilla 4 minuuttia) ylittävä joutokäynti on henkilöautolla tarpeetonta.
 
Märkää autoa joutuu kyllä usein käyttämään kauemmin jos haluaa nähdä ikkunasta ulos, onkohan sekin tarpeetonta.
 
Joku ajeli ehkä hitusen lähellä: jono liikkui n. 20 km/h edellisistä punaisista kohti seuraavia punaisia, kun pysäköintitutka ilmoitti, että kantsisko kuule kuski seurata tietä kun ajat liian lähellä takana tulevaa. :think:
 
En tiedä nauraako vai itkeä kun kukaan15 auton letkasta ei ohita parilla pitkällä suoralla jonon päässä kuuttakymppiä menevää ja ketään ei näkynyt tulevan vastaan. No vedin kaikista kerralla ohitte.
 
Kyllä vähän ihmettelen itsekin, että mitäköhän iloa tuosta tyhkäyntikiellosta nykyautoilla oikein on, kun ei jostain Euro6:sta ei kauheasti saateita tule. Webasto kuluttaa about yhtä paljon kuin tyhjäkäynti ja sitä saa kuitenkin polttaa niin paljon kuin haluaa.

Molemmat on kokolailla pois ensimmäisten kilometrien kulutuksesta talvella, joten polttoaineenkulutukseen vaikutus on aika marginaalinen. Huvin vuoksi ei varmasti lähes kukaan autoaan käyttäisi, ja bensan ja dieselin veroasteilla jos joku haluaa näin haluaa tehdä niin se hänelle suotakoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vähän ihmettelen itsekin, että mitäköhän iloa tuosta tyhkäyntikiellosta nykyautoilla oikein on, kun ei jostain Euro6:sta ei kauheasti saateita tule. Webasto kuluttaa about yhtä paljon kuin tyhjäkäynti ja sitä saa kuitenkin polttaa niin paljon kuin haluaa.

Molemmat on kokolailla pois ensimmäisten kilometrien kulutuksesta talvella, joten polttoaineenkulutukseen vaikutus on aika marginaalinen. Plus että bensan ja dieselin veroasteilla jos joku haluaa autoaan tyhjän panttina käyttää muuten, niin se hänelle suotakoon.
Ja äkkiseltään veikkaisin että alkeellisen palotapahtuman päästöt on kohtuudella suuremmat, kuin mitä moottorin tappiinsa asti hierottu ja kaiken maailman päästölaitteilla puhdistetut pakokaasut.
 
Kyllä noista lisälämmittimistä lähtee semmoset katkut että ainakaan paikallista ilmaa ne ei paranna. Varmaan vähemmän haitallista jos vieressä oleva moderni auto imee ne katkut moottoriin ja polttaa pois :D
 
Kyllä noista lisälämmittimistä lähtee semmoset katkut että ainakaan paikallista ilmaa ne ei paranna. Varmaan vähemmän haitallista jos vieressä oleva moderni auto imee ne katkut moottoriin ja polttaa pois :D
Eipä niistä kunnossa ollessaan kyllä mitään katkua tai savua tule.

Toki se ero on, että siinä missä vanhankin ritsan päästöjä kontrolloidaan edes jollain tasolla kerran vuodessa, niin rikkinäisen lisälämmittimen päästöihin ei kukaan puutu (ellei omistaja itse) niin kauan kun naapuri ei soita palokuntaa.
 
En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa vai jotain muuta, kun tänään pimeän aikaan tuli valaisemattomalla maantiellä vastaan nissan paskhai perä pimeänä ja pelkät päivävalot keulilla.:facepalm:
 
En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa vai jotain muuta, kun tänään pimeän aikaan tuli valaisemattomalla maantiellä vastaan nissan paskhai perä pimeänä ja pelkät päivävalot keulilla.:facepalm:
Meneeköhän näissä uudemmissa autoissa pitkät päälle jos on pelkät päivävalot käytössä? Ainakin Mk4 ajan volkkareissa (~98-04) kytkimen ollessa 0-asennossa pitkätkään ei mene päälle. Luulisi viimeistään siinä vaiheessa tajuavan kääntää valokatkaisijaa.

Tosin muistan lukeneeni jutun eräästä tapauksesta, joka oli vuositolkulla käyttänyt pitkiä pitäen kiinni viiksestä, eli sillä väläytysasennolla. Ei ollut ymmärtänyt työntää viistä toiseen suuntaan. Kaikki on mahdollista.. :D
 
Meneeköhän näissä uudemmissa autoissa pitkät päälle jos on pelkät päivävalot käytössä? Ainakin Mk4 ajan volkkareissa (~98-04) kytkimen ollessa 0-asennossa pitkätkään ei mene päälle. Luulisi viimeistään siinä vaiheessa tajuavan kääntää valokatkaisijaa.

Tosin muistan lukeneeni jutun eräästä tapauksesta, joka oli vuositolkulla käyttänyt pitkiä pitäen kiinni viiksestä, eli sillä väläytysasennolla. Ei ollut ymmärtänyt työntää viistä toiseen suuntaan. Kaikki on mahdollista.. :D
Ei tietenkään mene, kun ei mene edes lähivalot. Samaa juttua olen kuullut itsekin kerrottavan
 
Ajoiko se siis pimeällä pelkillä parkeilla kerta valot oli 0-asennossa, eikä yhtään ihmetellyt huonoa näkyvyyttä. Ratkaisuna pakottaa pitkät päälle painamalla viiksestä koko ajan.
:sangry:

Mondeossa palaa valot 0-asennossa, mutta pitkät ei pysy päällä, pitäisikö eka katsoa video ennen kuin laukoo tyhmyyksiä?
 
Jatkuvasti siellätäällä pimeän aikaan porukkaa ajelee joko vain parkeilla tai sitten koko auto pimeänä. On se vaan jännää miten ei kuskilla mikään raksuta että oisko tilanteessa jotain pielessä.

Aika paljon näkee myös sumuvaloja päällä kelillä mikä ei sitä edellytä. Itseäni moinen ei ole haitannut kun eipähän nuo ole häikäissytkään.
 
Mondeossa palaa valot 0-asennossa, mutta pitkät ei pysy päällä, pitäisikö eka katsoa video ennen kuin laukoo tyhmyyksiä?
Tietysti katsoin videon, aika sherlokki täytyy olla että siitä saa selvää palaako valot. Ei kiinnostanut niin paljoa että olisin tihrustanut näkyykö puissa valoa. Sitäpaitsi muissa autoissa se käyttäytyisi just noin eli nollalla palaa vain parkit.
 
Cliossa ja Espacessa on valot automaatilla koko ajan. Valoisalla säällä edessä pelkät ledit sekä perä pimeänä. Automatiikka sitten sytyttää perän valot ja etuvalot kun vähänkään hämärtää.
 
Tänään Kehä I muistaakseni jossain Pakilan kohdilla liikenneturvallisuuskamera väläytteli aamuyön pimeydessä kaikille. Siellä sitten paniikkijarrutuksia ja yhteistä sekoilua joka puolella. Kovin turvallista.
 
Sitäpaitsi muissa autoissa se käyttäytyisi just noin eli nollalla palaa vain parkit.
Taitaa kyllä suurimmassa osassa tuollaisissa vanhoissa Suomeen ennen EU:n valodirektiiviä myydyissä autoissa olla niin, että nolla-asennossa on ajovalot aina päällä ja parkeille on oma asentonsa siinä kytkimessä. Juontaa siis ajalta kun täällä piti valot olla aina päällä, Keski-Euroopassa ei, niin tänne myytäviin autoihin ne kytkettiin sitten tuolla tavalla.

Muistuu mieleen 90-luvun autoreissut perheen kanssa Keski-Eurooppaan. Ei ollut ihan yksi tai kaksi kertaa kun jossain pienessä saksalaiskylässä joku sakemanni tulee huitomaan, että teillä on autossa valot päällä keskellä päivää. Faija sitten siinä levittelee käsiä, että ei voi mitään.

Toki videolta ei näe mitkä valot tuossa Mondeossa nolla-asennossa palaa.
 
Tietysti katsoin videon, aika sherlokki täytyy olla että siitä saa selvää palaako valot. Ei kiinnostanut niin paljoa että olisin tihrustanut näkyykö puissa valoa. Sitäpaitsi muissa autoissa se käyttäytyisi just noin eli nollalla palaa vain parkit.
Aiemminkin maininnut mutta kovasti pidän Volvon ja Saabin tavasta kytkeä valot: 0 - kaikki pimeenä, parkit on parkit sitten valot päällä. Katkaisimeen ei tarvitse koskea, antaa olla vaan aina päällä. Sammuu ne sitten kun auton sammuttaa.

E: 9-pommissahan on päiväajovalot jos katkaiseman kääntää nollille ja sulaketta niiltä ei ole otettu irti. Ilmeisesti juuri joidenkin maiden sen aikainen laki siitä että päivällä ei valoja käytetä on syynä tuohon sulakejärjestelyyn.
 
Tänään Kehä I muistaakseni jossain Pakilan kohdilla liikenneturvallisuuskamera väläytteli aamuyön pimeydessä kaikille. Siellä sitten paniikkijarrutuksia ja yhteistä sekoilua joka puolella. Kovin turvallista.

joka päivä ajan kehillä ja sama show päällä, ajan cruisen kanssa mittarin mukaan 90km/h eli suurinta sallittua 84km/h, joku hermanni roikkuu perseessä kunnes kameran kohdalla jää kilometrin jälkeen ja taas hetken päästä roikkuu takakontissa.

Sitten jos menen oikealle kaistalle että päästän tämän ohi tai hän menee oikealta ohi niin minä joudun polkemaan jarrua joka kameran kohdalla kun mennään 70km/h ettei vain välähdä.:facepalm:
 
joka päivä ajan kehillä ja sama show päällä, ajan cruisen kanssa mittarin mukaan 90km/h eli suurinta sallittua 84km/h, joku hermanni roikkuu perseessä kunnes kameran kohdalla jää kilometrin jälkeen ja taas hetken päästä roikkuu takakontissa.

Sitten jos menen oikealle kaistalle että päästän tämän ohi tai hän menee oikealta ohi niin minä joudun polkemaan jarrua joka kameran kohdalla kun mennään 70km/h ettei vain välähdä.:facepalm:
Joo siis tuota kamerapelleilyä on kyllä jatkuvasti. Vituttaa aivan suunnattomasti. Nyt tuo yksi kamera väläytteli kaikille nopeudesta riippumatta. Mulle välähti n. 65 km/h vauhdista. Mikä lie ollut syynä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Märkää autoa joutuu kyllä usein käyttämään kauemmin jos haluaa nähdä ikkunasta ulos, onkohan sekin tarpeetonta.
Tai jäistä.

Itse kyllä kun vähän enemmän nollan alle menee lämmöt niin erikseen jo auto käymään ennen lähtöä.

Töihin kun meen niin auto jää kaupanpihaan käymään siksi aikaa kun haen eväät. Ei siihen tosin taida paria minuuttia kauemmin käyttää.
 
Mondeossa palaa valot 0-asennossa, mutta pitkät ei pysy päällä, pitäisikö eka katsoa video ennen kuin laukoo tyhmyyksiä?

Kuten myös (ainakin) '07 Astrassa, minen sitten ole oikein ymmärtänyt ideaa että miksi pitää namiskuukkeli erikseen kääntää pitkät asentoon. Auton ollessa käynnissä ajovalot ovat päällä, oli asento sitten 0, parkit tai pitkät...
 
Ei helvetti. Ei jumalauta. :facepalm:
Siinä tiivistettynä apout 75% autoilijoista jotka tuolla ajelee ties minkänäköisillä valoilla kun ne oman auton toiminnot ei vaan kiinnosta vittujakaan.
Totta, mutta sitten taas toisaalta on tuo kyllä ihan yhtä urpoa sieltä valmistajankin puolelta, että pitää erikseen kääntää jotain toista nappia, jotta toisen nappulan toimintalogiikkaa saadaan muutettua. Varmaan tuossa joku byrokraattien sekoilu on taustalla, mutta ei se siitä yhtään vähemmän typerää tee.

Jos valot ovat päällä, niin ne ovat päällä ja toimivat aina samalla tavalla ja sillä siisti. Mutta kun ei, ei pysty pieni ihminen tällaista toteuttamaan.
 
Totta, mutta sitten taas toisaalta on tuo kyllä ihan yhtä urpoa sieltä valmistajankin puolelta, että pitää erikseen kääntää jotain toista nappia, jotta toisen nappulan toimintalogiikkaa saadaan muutettua. Varmaan tuossa joku byrokraattien sekoilu on taustalla, mutta ei se siitä yhtään vähemmän typerää tee.

Ei se silti poista kuskin velvollisuutta tietää miten se oma kulkine toimii, oli logiikat miten päin vittua tahansa.
Mutta siteerakseni tätiäni joka sanoi "ei mun tartte tietää miten se toimii, mähän vaan ajan sillä" :rolleyes:
 
Ei se silti poista kuskin velvollisuutta tietää miten se oma kulkine toimii, oli logiikat miten päin vittua tahansa.
Mutta siteerakseni tätiäni joka sanoi "ei mun tartte tietää miten se toimii, mähän vaan ajan sillä" :rolleyes:
Joo, en minä sitä tarkoittanutkaan, mutta tuli vaan mieleen, kun tuo valojen toimintalogiikka tuntuu olevan niin perverssi lähes autossa kuin autossa.
 
Kuten myös (ainakin) '07 Astrassa, minen sitten ole oikein ymmärtänyt ideaa että miksi pitää namiskuukkeli erikseen kääntää pitkät asentoon. Auton ollessa käynnissä ajovalot ovat päällä, oli asento sitten 0, parkit tai pitkät...

Ainakin Fiestassa ajovalot palaa vähän matalemmalla jännittellä kun valot on 0:ssa. Kai se sitten polttimoita säästää tai jotain. Kirkastuu pikkasen kun kääntää valot oikeasti päälle.
 
Edellisessä Mk4 Mondeossa ei tainnu palaa edes mittariston valot jos katkaisija oli 0-asennossa. Sitten autossa oli kuitenkin automaattiasento jossa kaikki toimi niin kuin pitääkin. :confused:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 238
Viestejä
4 656 713
Jäsenet
76 390
Uusin jäsen
Leevi Tapiola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom