Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Japanilaisissa toteutus on ilmeisen ontuva koska eniten näkee toyota/kia akselin autoja lumituiskussa perä pimeänä, en ymmärrä kuinka tuollainen "automatiikka" on edes laillinen?
Kysymys on siitä, että kuljettaja ei ole lainkaan kytkenyt valoja päälle, jolloin vain huomiovalot palavat. Korealaiset autot eivät tule Japanista. Pimeää perää näkee kyllä ihan samalla frekvenssillä eurooppalaisissa autoissa. Tyypillistä volkkarissa ja skeidassa.

Etenkin VW:n valosysteemi vituttelee muutenkin yli kaiken. Osasyy sumuvalokusipäiden toimintaan on kytkentä, jossa takasumuvaloa ei voi käyttää yksinään, vaan pelkästään etusumuvaloja tai molempia. Oikeasti, mitä helvettiä? Samaa syöpää oli jo 80-luvun konserniautoissa, ja todella uskomatonta on että tämä sama tippuri jatkuu jo kohta viidennellä vuosikymmenellä. Onko siellä johdossa pahastikin kehitysvammaisia huumattuja puoliapinoita? Ja juu, minulle ei tarvitse kertoa että samaa featurea löytyy Fordista japsien kautta ties mihin uudelle mantereelle. Nyt avautuminen kohdistui ensimmäisenä keskustelun aiheena olleeseen merkkiin, jossa kyllä on hieno ohjaamoergonomia ja siistit nappulat, mutta pari fataalia mokaa.

Takasumuvaloa tarvitsee usein paskemmalla kaudella viikkotolkulla lähes päivittäin. Etusumuvalojen käytölle normaalissa tieliikenteessä olen kokenut tarvetta elämässäni noin kolme kertaa. Olisi parasta, että keskiverto Prisman parkkipaikalla kolhija ei saisi koskaan tilaisuutta sytyttää sumuvaloja.

Vag tuotoksissa tuo ei onnistu. Ainakin Golf ja Octavia polttaa aina takavaloja ellei katkaisin ole ole auto asennossa ja on valoisaa. Nolla ja parkkiasennossa palaa päiväajovalo ja takavalot.
Ei pidä paikkaansa. Golfeja on jo muutamaa korimallia, vähän useampaa eri vuosimallia ja samankin sisällä voi olla eri varustelu ja konfiguraatio riippuen markkina-alueesta tai omistajan toiveista. Volkkareissa on hyvin yleistä, että perä on pimeänä jos valokatkaisin on nolla-asennossa.
 
Viimeksi muokattu:
Etenkin VW:n valosysteemi vituttelee muutenkin yli kaiken. Osasyy sumuvalokusipäiden toimintaan on kytkentä, jossa takasumuvaloa ei voi käyttää yksinään, vaan pelkästään etusumuvaloja tai molempia.
Tää on kyllä ärsyttävää. Konsernissa on haluttu jättää tuo hienous vain Audille, niissä saa takasumarin päälle erikseen. VW, Skoda ja Seat pakottaa sytyttämään etusumuvalot ensin.
 
Jaa siitäkös on onnistuttu tekemään jo oikein premium feature. Keskieurooppalainen näkökulma valoihin on tieten lähtökohtaisestikin erilainen, ex BMW 750:ssa nuo sumuvalot oli naitettu, mutta ruotsalaistuotteissa on tähän menneessä olleet omat nappulat sumuvaloille eteen ja taakse.
 
Todella monessa Renaultissa ja PSA:ssa sama juttu, että vain etusten palaessa saa takasumuvalon syttymään. Että se on tosiaan pakotettu omituisuus ajaa molemmat päällä.
 
Tää on kyllä ärsyttävää. Konsernissa on haluttu jättää tuo hienous vain Audille, niissä saa takasumarin päälle erikseen. VW, Skoda ja Seat pakottaa sytyttämään etusumuvalot ensin.
Itselläni olleista autoissa yhdessäkään ei ole saanut takasumuvaloa päälle ilman etusumuvaloja. Näin toimii volkkarin lisäksi ainakin Mazda, Bmw, Ford ja Mercedes.
 
Itselläni olleista autoissa yhdessäkään ei ole saanut takasumuvaloa päälle ilman etusumuvaloja. Näin toimii volkkarin lisäksi ainakin Mazda, Bmw, Ford ja Mercedes.

Ainakin mun edellisessä ja nykyisessä BMW:ssä saa takasumarin palamaan yksikseen. Niitä edeltäneessä volkkarissa ei saanut.
 
Hondassa saa sumuvalot palamaan erikseen, itse useimmiten käyttänyt ainoastaan takasumuvaloa.
 
Talvella en luota automatikkaan vaan katkasija on aina valot päällä asennossa, kesällä saa olla "auto" asennossa.
 
Pakotetut etusumuvalot ennen takasumuvaloa on jonkin aivovammaisen paviaanin keksintö. Tien päällä en ole kertaakaan tarvinnut etusumuvaloja, takasumuvalon olen kertaalleen laittanut päälle siinä tilanteessa kun ei oikein meinaa enää takana tulevan valot näkyä lumipyryn läpi.
 
Varmaan jo tässä ketjussa mainittu mutta kerrataan vielä, mikä siinä vilkun käytössä pelottaa?
Työmatkalle sattuu joka päivä sama t-risteys, tulen risteykseen kolmion takaa ja käännyn vasemmalle. Minusta katsottuna vasemmalta tulevista suurin osa kääntyy oikealle minun tulosuuntaan. Olisi liian sujuvaa jos nämä kertoisivat kääntymisaikeistaan ajoissa, suurinosa laittaa vilkun päälle vasta kun kääntävät rattia. Ajoissa vilkuttamalla liikenne sujuisi huomattavasti paremmin kun kolmion takaa tulevien ei tarvitsisi jonottaa ja arvailla käänntyykö tuo vai ei?
Toinen arka paikka vilkulle on kiertoliittymä. Jos olet poistumassa enimmäisestä liittymästä niin kerro siitä rohkeasti vilkulla jo liittymään ajaessa, ainakin itse laitan vilkun oikealle jo ennen liittymää ja annan "tilaa" muille ajaa ympyrään.
 
Vanne kiristää pään ympärillä siihen malliin, että ei kestä sekuntiakaan kuunnella sitä vilkun merkkiääntä.
 
Joo, minä rohkenin epäillä sen olevan mahdotonta koska meilläpäin auton valaistusta säätelevä UN/ECE regulation 48 sen selkeästi kieltää. Mutta ehkä benelux-Fordin kasaamisessa on noudatettu eri säännöstöä?

Tuossa sääntelyssä on tarkoitus saada tulevaisuudessa valot yhteneväksi. Siinä on tällä hetkelle sekä kansallista, että ajallista vaihtelua. Mm. Saksasta tuoduissa autoissa sama seikka, kaikki muut valot pimeänä voi päivällä ajaa sumuvaloilla millä kombolla haluaa.

Sitten on päällä vielä tämä (ilmeisesti suomalaisen maahantuojan) erikoisuus, että joissain suomiautoissa ei takasumuvaloa saa päälle ilman etusumuvaloja. Muutenkin sumuvalojen toiminta riippuu paljolti automallista ja siitä, millaiset itse ajovalojen säädöt ovat.

Noista kaikista eroavaisuuksista pyritään pääsemään eroon sitä mukaa kun mallisarjat uudistuu. Nyt alkuvaiheessa yritetään saada edes päivävalot kaikkiin autoihin.
 
Sitten on päällä vielä tämä (ilmeisesti suomalaisen maahantuojan) erikoisuus, että joissain suomiautoissa ei takasumuvaloa saa päälle ilman etusumuvaloja.
Vaihtaako suomalainen maahantuoja autoihin erilaiset valojen käyttökytkimet? Kaikissa autoissa joissa olen tätä nähnyt, on käyttölogiikka sellainen että kytkintä esimerkiksi vedetään ulospäin ja ensimmäinen pykälä sytyttää etusumuvalot ja seuraava sitten taaksekin. Olisin siten kuvitellut, että muualla on samoissa automalleissa tasan samanlainen toiminta, eikä suomalaisella maahantuojalla ole tähän vaikutusmahdollisuutta.
 
Vaihtaako suomalainen maahantuoja autoihin erilaiset valojen käyttökytkimet? Kaikissa autoissa joissa olen tätä nähnyt, on käyttölogiikka sellainen että kytkintä esimerkiksi vedetään ulospäin ja ensimmäinen pykälä sytyttää etusumuvalot ja seuraava sitten taaksekin. Olisin siten kuvitellut, että muualla on samoissa automalleissa tasan samanlainen toiminta, eikä suomalaisella maahantuojalla ole tähän vaikutusmahdollisuutta.

Monessa autossa on ihan painonappi, erikseen etu- ja takasumarille. Siis ihan erilliset napit kojelaudassa kuten vaikkapa hätävilkuille tai tuulilasin lämmittimelle. Japseissa, patongeissa ja fordeissa tullut vain tällaisia vastaan. Pienellä otannallani muistan vai kerran nähneeni valokytkimellä toimivan sumuvalon.

Siksi ihmettelin itsekin miten tuo etuvalojen pakottaminen on toteutettu, ja miksi väitetään että se on ominaisuus vain Suomessa.
 
Joo, 206 GTIssä menee viiksestä kääntämällä eka parkki tai siis päivävalo tai siis mikälie ja sitten ajovalo. Ja sumarit päälle myös samasta viiksestä järjestyksessä etu, sitten etu+taka. Ei valittavissa kumpaa poltttelee. Oletan, että sama metodi käytössä muissakin lähisukulaisissa.

Ei saatana, johtuuko se uudempien autojen vilkuttelu siitä että niissä on jotain automatiikkaa? Mä aina tarkistan ettei ole vahingossa jäänyt pitkät päälle kun niin kovin vilkkuu, ja eihän ne yleensä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Omalla kohdalla meni näin:
- Golf IV, nolla-asennossa ajovalot päälle sekä eteen että taakse kun kytkin virrat, sitten parkkiasento, ja lopulta 1-asento, jossa saa pitkät päälle. Nykäisemällä 1-asennossa kerran ulospäin tuli etusumarit, toinen nykäisy sytytti takasumarit.

- Leon mk3, 0-asennossa päivävalot, sitten auto-asento, kolmantena parkit, neljäntenä 1-asento, jossa ajovalot päällä. Ja sitten mennään samalla lailla kuin Golfissa.

Tämä (sumea) sumarilogiikka nostaa kynnystä käyttää (taka)sumareita.

Ja sitten takaisin aiheeseen:

Saatoin aiheuttaa toisessa osapuolessa vitutussa (itselleni ainakin) perjantaina. Meinasin ajaa väistämisvelvollisena T-risteyksessä oikealta tulevan alle. Onneksi ehdin pysäyttää puolittain vasemmalta tulevien kaistalle ja puolittain tulosuuntani kaistalle. Katsoin, että bussi tulee, enkä huomannut sen takana tullutta autoa. Jäi vissiin jotenkin A-pilarin taakse piiloon, vaikka yritin kyllä päätä heilutella kabiinissa kuin pöllö. Onneksi ei vasemmalta tullut ketään.
 
Itselläni olleista autoissa yhdessäkään ei ole saanut takasumuvaloa päälle ilman etusumuvaloja. Näin toimii volkkarin lisäksi ainakin Mazda, Bmw, Ford ja Mercedes.
Mun 2016 Fordissa on omat nappulat etu- ja takasumuvaloille.

parkki tai siis päivävalo
Nus nus, parkki on etuvalo. Ei päivävalo. Huomiovalo on päivävalo. Parkeilla eli etuvaloilla ajaminen on laitonta.
 
Mutta joissain autoissa on yhdistetty parkki ja päivävalo. Ajovalot päällelaitettaessa päivävalo himmenee parkiksi, ja ilman ajovaloja kirkastuu päivävaloksi.
 
Omalla kohdalla meni näin:
- Golf IV, nolla-asennossa ajovalot päälle sekä eteen että taakse kun kytkin virrat, sitten parkkiasento, ja lopulta 1-asento, jossa saa pitkät päälle. Nykäisemällä 1-asennossa kerran ulospäin tuli etusumarit, toinen nykäisy sytytti takasumarit.
Jep. Malleissa, joissa ei ole etusumuvaloja varusteena, valojen pääkatkaisija on eri mallia. Siinä pötköä saa vedettyä ulos vain yhden naksauksen verran, ja takasumuvalo syttyy. Ai että olin iloinen, että yksilössäni ei ollut etusumuvaloja. :geek:

Tarkennuksena kuvailemassasi versiossa parkkiasennossa saa nykäistyä ulos yhden naksun, eli pelkät etusumuvalot päälle(mutta muistaakseni takasumuvalolle asti vasta 1-asennossa). Tämähän on tarpeellista, jos nyt ylipäänsä mennään niin pahassa kelissä tai lonkerosumussa että etusumuvaloja voi harkita. Näkyvyyden ja häikäisyn mukaan päätetään, madellaanko ajovaloilla ja sumuvaloilla vai pelkillä sumuvaloilla. Ärsyttävää on, että tätäkin näyttää tienkäyttäjistö luulevan joksikin showauto-tuningbemmi-pelleilyominaisuudeksi, jolla auto saadaan näyttämään matalalta.

Ajovalot ovat edessä, ei takana. Siellä takana on takavalot, ja lisäksi autossa on etuvalot, jotka eivät ole sama kuin ajovalot tai huomiovalot. ;)

Tämä (sumea) sumarilogiikka nostaa kynnystä käyttää (taka)sumareita.
Jep. Tämä on paitsi ärsyttävää, myös vaarallista. Takasumuvalo(j)a tarvitaan usein lumessa ajettaessa jo siksi, ettei koko perä muuraudu pimeäksi ja muutenkin. Etenkin moottoritienopeuksissa erittäin suuri vaara.

Mutta joissain autoissa on yhdistetty parkki ja päivävalo. Ajovalot päällelaitettaessa päivävalo himmenee parkiksi, ja ilman ajovaloja kirkastuu päivävaloksi.
Näin on. Lisäksi joissain autoissa logiikka määräytyy sen mukaan, onko moottori käynnissä tai sytytysvirta kytketty. Toisin sanoen nämä yhdistetyt etuvalot eivät himmene huomiovalolta varsinaiselle parkille, vaikka valokatkaisija vaihdetaan parkkiasentoon, vaihteenvalitsin on asennossa P, seisontajarru kiristetty, kuljettajan ovi avattu ja vaikka savuke sytytetty. Ihan saatanan ärsyttävää ja väärin.

Joissakin autoissa taas 0-asennon vain-edessä-päivävalaistus sammuu kokonaan, kun käsijarru on päällä vaikka moottori käy. Tämäkin on puoliksi hölmöä, mutta parannus edellä kuvattuun. Auto kuuluu minusta saada moottorin käydessä paikallaan sekä pimeäksi että parkeille.
 
Viimeksi muokattu:
Nus nus, parkki on etuvalo. Ei päivävalo. Huomiovalo on päivävalo. Parkeilla eli etuvaloilla ajaminen on laitonta.

Mulla on semmoset vähemmän kirkkaat valot ekana mitkä saa ihmiset vilkuttelemaan jos mulla on jostain syystä vain ne käytössä. Niillä vissiin ei saisi ajaa. Ja seuraavalla naksautuksella tulee ne isot valot ja ihmiset ei enää vilkuttele. Ne on vissiin okei. Käytän kyllä niitä jälkimmäisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, 206 GTIssä menee viiksestä kääntämällä eka parkki tai siis päivävalo ja sitten ajovalo. Ja sumarit päälle myös samasta viiksestä järjestyksessä etu, sitten etu+taka. Ei valittavissa kumpaa poltttelee. Oletan, että sama metodi käytössä muissakin lähisukulaisissa.
Joo näin se menee ainakin Pösö ja Sitikka eli PSA:n vehkeissä. Pienemmästä kehästä eka liipasu etusumarit toinen etu+takasumarit.

Auto kuuluu minusta saada moottorin käydessä paikallaan sekä pimeäksi että parkeille.

Parkeille joo, mutta miksi tarvitsisi saada täysin pimeäksi? Ainut syy minkä keksin, että akku on tyhjentynyt ja apuvirralla saa käyntiin niin tietty voisi olla parempi että saa käytettyä moottoria paikallaan ilman ylimääräisiä sähkölaitteita, mutta minusta melko marginaalista. Tai tietysti jos tarvii jotain leffa tyyliin jotain varjostaa/paeta. ;)
 
Saisi tuo sumuvalojen katkaisijoiden käyttölogiikka mennä niin, että ensin napsahtaa takasumuvalo päälle ja seuraavassa asennossa etusumuvalot.

En keksi yhtään sellaista keliä, jossa olisi tarpeen käyttää etusumuvaloja, mutta ei takasumuvaloja.
 
Parkeille joo, mutta miksi tarvitsisi saada täysin pimeäksi? Ainut syy minkä keksin, että akku on tyhjentynyt ja apuvirralla saa käyntiin niin tietty voisi olla parempi että saa käytettyä moottoria paikallaan ilman ylimääräisiä sähkölaitteita, mutta minusta melko marginaalista. Tai tietysti jos tarvii jotain leffa tyyliin jotain varjostaa/paeta. ;)
Hyvinkin marginaalista kyllä eikä mitenkään välttämätöntä noita etsivätouhuja lukuunottamatta. :D Tärkeämpäähän se on parkeille saada. Ihan konkreettisen häikäisyn välttämiseksi.

Joskus tykkään pitää omana tietonani että moottori on käynnissä, eikä skenaario siis ole liikennepako tai stalkkaaminen. Ei autossa tarvitse olla ulkopuolisille merkkivaloa siitä, että auto käy. Naapuri satojen metrien päässä voi ihmetellä, parkitkin voivat häikäistä omasta ikkunasta jne. Joskus voi tarvita käyttää moottoria. Ihannetapauksessa auton saa pimeäksi muutenkin kuin käsijarrulla, eli voi myös siirtää pimeänä.

Lisäksi marginaalinen energiansäästö saavutetaan juuri tuolla käsijarrupimennyksellä. Esimerkiksi 30 wattia kuulostaa vähältä, mutta laturisähkö on paljon kalliimpaa kuin verkkosähkö, sanotaan nyt vaikka 7-12 kertaa kalliimpaa. 210-360 watin turhan kulutuksen poistamiseksi nykyään melkein hakataan oma ja kaverin käsi irti. Tai 2,1-3,6 watin säästämiseksi. Tietysti tyhjäkäynnin välttäminen on parempi lähestymistapa, mutta se on erillinen kysymys. Tämä automatiikka säästää energiaa ilman kenenkään aktiivisia toimenpiteitä.

Tietysti ihanat ärsyttävät kanssa-autoilijamme mukavasti väärinkäyttävät tällaista mahdollisuutta, joten toivon sitä vain itselleni.

Tähän liittyen ärsyttävää on myös se, kun amatöörit seisottavat autoa esimerkiksi odottaessaan kun noutavat perhettä joukkoliikennevälineestä, jolloin ymmärrettävästi kuumalla tai kylmällä moottori usein käy joutokäyntiä. Ajovalojen sammuttaminen tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä, ja häikäisyä suunnataan ihan huoletta esimerkiksi vaarallisiin risteyksiin, taksiasemille, liiketiloihin, asuntoihin jne. Tämä sopii hyvin muuhun valojen väärinkäyttöön: eivät kaikki edes tiedä, mikä on se ylimääräinen kiva valo josta tulee turvallisen oloinen valokehä tai ettei sitä saisi käyttää turhaan tai että se on haitallista ja vaarallista. Samoin ei tiedetä, ovatko ajovalot tai takavalot päällä. Yleinen jurrinen pöhö asenne ja mielenkiinnon puute asioiden tekemiseen oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvinkin marginaalista kyllä eikä mitenkään välttämätöntä noita etsivätouhuja lukuunottamatta. :D Tärkeämpäähän se on parkeille saada. Ihan konkreettisen häikäisyn välttämiseksi.

Joskus tykkään pitää omana tietonani että moottori on käynnissä, eikä skenaario siis ole liikennepako tai stalkkaaminen. Ei autossa tarvitse olla ulkopuolisille merkkivaloa siitä, että auto käy. Naapuri satojen metrien päässä voi ihmetellä, parkitkin voivat häikäistä omasta ikkunasta jne. Joskus voi tarvita käyttää moottoria. Ihannetapauksessa auton saa pimeäksi muutenkin kuin käsijarrulla, eli voi myös siirtää pimeänä.

Lisäksi marginaalinen energiansäästö saavutetaan juuri tuolla käsijarrupimennyksellä. Esimerkiksi 30 wattia kuulostaa vähältä, mutta laturisähkö on paljon kalliimpaa kuin verkkosähkö, sanotaan nyt vaikka 7-12 kertaa kalliimpaa. 210-360 watin turhan kulutuksen poistamiseksi nykyään melkein hakataan oma ja kaverin käsi irti. Tai 2,1-3,6 watin säästämiseksi. Tietysti tyhjäkäynnin välttäminen on parempi lähestymistapa, mutta se on erillinen kysymys. Tämä automatiikka säästää energiaa ilman kenenkään aktiivisia toimenpiteitä.

Tietysti ihanat ärsyttävät kanssa-autoilijamme mukavasti väärinkäyttävät tällaista mahdollisuutta, joten toivon sitä vain itselleni.
Tarpeettoman häikäisyn estämisen parkissa ollessa vielä ymmärrän, mutta miksi auton siirtäminen pimeänä on ihanteellista?

Ja huvittavaa on se, jos parkkivalojen energiankulutuksella on muka merkitystä, jos kuitenkin pitää autoa tyhjäkäynnillä kuluttamassa polttoainetta ja saastuttamassa. :facepalm:
 
Saisi tuo sumuvalojen katkaisijoiden käyttölogiikka mennä niin, että ensin napsahtaa takasumuvalo päälle ja seuraavassa asennossa etusumuvalot.
Juuri näin, jos se pitää vammaisesti tehdä sekventiaaliseksi valinnaksi. On täysin käsittämätöntä, että täysin takaperoinen ja järjenvastainen käytäntö kummittelee yhä. Vanhin autoni jossa tämä syöpä oli, on ollut vuoden 1985 Audi.

En tosin keksi mitään syytä, miksei sumuvalojen kytkentää tehtäisi toisistaan riippumattomaksi kaikissa autoissa. Tämä ihan UI:n selkeyssyistä, ja jotta annetaan tampioillekin edes jokin viesti siitä, että eri valaistusasetuksia käytetään eri syistä, eri tilanteissa. Esimerkiksi tuoreessa Kiassa on esimerkillinen järjestely, eli valoviiksessä on pieni lisävipstaaki, jolla kytketään etu- ja takasumuvalot toisistaan riippumatta. Niinikään se on palautuva kytkevä lirputin, eli ei ole mitään keinukatkaisinta joka unohdetaan ja jää päälle isältä pojalle.
En keksi yhtään sellaista keliä, jossa olisi tarpeen käyttää etusumuvaloja, mutta ei takasumuvaloja.
En minäkään, siis keliä tieliikenteessä.

Muita skenaarioita kyllä, eikä niitä tarvitse edes erikseen keksiä. Etusumuvaloja voi heikommin varustellussa autossa kätevästi käyttää staattisen kaarrevalon korvikkeena ahtaissa pihoissa tai metsäpoluilla tiukasti käännettäessä. Samoin niitä voi polttaa vietäessä autoa "erikoiskokeella" pienessä luisussa: tien reunojen spatiaalinen hahmotus paranee, vaikka kantama ei tietenkään auta reagoimaan mihinkään mahdolliseen esteeseen. Myös hitaassa maastoajossa niistä voi olla hyötyä.
 
Tarpeettoman häikäisyn estämisen parkissa ollessa vielä ymmärrän, mutta miksi auton siirtäminen pimeänä on ihanteellista?
Onhan se sallittuakin ajaa ilman valoja vaikka tieliikenteessä. Riippuu, missä ollaan. Ei minusta mitenkään ihmeellistä.

Jos sen naapurin ei tarvitse tietää, että pihassani on auto tyhjäkäynnillä, niin miksi sen pitäisi tietää että siirrän sitä kolme metriä?

Okei, jarruvalot, vilkut ja kaukovalovilkku täytyy aina olla viritettynä kun moottori käy/ajovirta on päällä, ja näinhän se tuoreemmissa autoissa merkistä riippumatta onkin. Sen verran tingin agenttitouhuistani. ;)
Ja huvittavaa on se, jos parkkivalojen energiankulutuksella on muka merkitystä, jos kuitenkin pitää autoa tyhjäkäynnillä kuluttamassa polttoainetta ja saastuttamassa. :facepalm:
Tätä aihetta jo käsittelinkin pidemmälle kuin tämä kysymys, joten luetun ymmärtämiselle, käsitteelliselle ajattelulle ja maalaisjärjelle olisi nyt tarvetta.

Säästö siis muodostuu ihan muusta kuin minun turhista tyhjäkäynneistäni eikä se liity mieltymyksiini. Yksinkertaistaen siitä, että maailmassa on miljoonia autoja jotka välillä käyvät turhaan tai perustellusti tyhjäkäynnillä hetken. Jos niissä kaikissa sammuu valoja kun käsijarru kiristetään, säästyy joka hetki resursseja.
 
Viimeksi muokattu:
Jos sen naapurin ei tarvitse tietää, että pihassani on auto tyhjäkäynnillä, niin miksi sen pitäisi tietää että siirrän sitä kolme metriä?

Okei, jarruvalot, vilkut ja kaukovalovilkku täytyy aina olla viritettynä kun moottori käy/ajovirta on päällä, ja näinhän se tuoreemmissa autoissa merkistä riippumatta onkin. Sen verran tingin agenttitouhuistani. ;)
No, kukin tyylillään...

Säästö siis muodostuu ihan muusta kuin minun turhista tyhjäkäynneistäni eikä se liity mieltymyksiini. Yksinkertaistaen siitä, että maailmassa on miljoonia autoja jotka välillä käyvät turhaan tai perustellusti tyhjäkäynnillä hetken. Jos niissä kaikissa sammuu valoja kun käsijarru kiristetään, säästyy joka hetki resursseja.
Niin, kyllähän siinä resurssien säästöä kumuloituisi globaalilla tasolla paljonkin, mutta väitän että parkkivalojen energiankulutus on yksi pisara meressä kaiken muun kulutuksen ja saastuttamisen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuitenkin samalla puhut omista "agenttitouhuistasi".
Ai se, joo. Kyseessä oli edelleen viittaus viestiin 11953, jossa käyttäjä Corle sivunmennen vitsillä mainitsi, josko kyseessä olisi leffatyylinen pakeneminen ja varjostaminen. Tähän ohimennen vastasin viestissä 11955, ettei moisesta ole kysymys, vaikka se olikin itsestäänselvyys.
 
Muita skenaarioita kyllä, eikä niitä tarvitse edes erikseen keksiä. Etusumuvaloja voi heikommin varustellussa autossa kätevästi käyttää staattisen kaarrevalon korvikkeena ahtaissa pihoissa tai metsäpoluilla tiukasti käännettäessä. Samoin niitä voi polttaa vietäessä autoa "erikoiskokeella" pienessä luisussa: tien reunojen spatiaalinen hahmotus paranee, vaikka kantama ei tietenkään auta reagoimaan mihinkään mahdolliseen esteeseen. Myös hitaassa maastoajossa niistä voi olla hyötyä.

Tälläisessä tilanteessa olen joskus itsekin käyttänyt etusumuvaloja, kun olen joutunut ajamaan sellaista metsäautotietä syyssateisena iltana. Silloin niistä on ollut todellista hyötyä, kun on levittänyt valokeilaa sen verran, että on nähnyt paremmin kivet ja ojanpenkereet. Toki vauhtikin on ollut sellaista 10-20 km/h
 
ja siitä kuinka sinä tykkäät pitää omana tietonasi, että auton moottori on käynnissä.
No pidemmälle jalostaen en tykkää saada sakkoa joutokäynnistä täysin antiikkisen ja idioottimaisen pykälän takia. Ei kovin kaukaa haettua ja hyvinkin perusteltua.

Onhan se Abrams-vaunussakin ongelma, että moottori kuluttaa tyhjäkäynnillä enemmän kuin diesel, ja sen käynnistys kestää pidempään kuin dieselin. Tästä voi vetää lisää johtopäätöksiä, saatan olla hullu ärsyttävä tienkäyttäjä. :vihellys:
 
No pidemmälle jalostaen en tykkää saada sakkoa joutokäynnistä täysin antiikkisen ja idioottimaisen pykälän takia. Ei kovin kaukaa haettua ja hyvinkin perusteltua.

Ei se syy silloin ole se pykälä, vaan se että käytät sitä autoa joutokäynnillä turhaan.

JA se, että halutaan auton valoihin typerä moodi vain jotta voi piiilotella omaa liikenenrikkomustaan vaikuttaa hyvin kyseenalaiselta.
 
Onko laissa muuten erikseen määritelty mikä ei ole tarpeetonta tyhjäkäyntiä? Jos nyt puhutaan henkilöautoista eikä työkoneista.
 
Onko laissa muuten erikseen määritelty mikä ei ole tarpeetonta tyhjäkäyntiä? Jos nyt puhutaan henkilöautoista eikä työkoneista.
Tällä hetkellä määritelmä on asetuksessa, uudessa tieliikennelaissa se on siirretty lakiin. Kaikki henkilöautojen yli 2 minuuttia (tai alle -15 C pakkasilla 4 minuuttia) ylittävä joutokäynti on henkilöautolla tarpeetonta.
 
Märkää autoa joutuu kyllä usein käyttämään kauemmin jos haluaa nähdä ikkunasta ulos, onkohan sekin tarpeetonta.
 
Joku ajeli ehkä hitusen lähellä: jono liikkui n. 20 km/h edellisistä punaisista kohti seuraavia punaisia, kun pysäköintitutka ilmoitti, että kantsisko kuule kuski seurata tietä kun ajat liian lähellä takana tulevaa. :think:
 
En tiedä nauraako vai itkeä kun kukaan15 auton letkasta ei ohita parilla pitkällä suoralla jonon päässä kuuttakymppiä menevää ja ketään ei näkynyt tulevan vastaan. No vedin kaikista kerralla ohitte.
 
Kyllä vähän ihmettelen itsekin, että mitäköhän iloa tuosta tyhkäyntikiellosta nykyautoilla oikein on, kun ei jostain Euro6:sta ei kauheasti saateita tule. Webasto kuluttaa about yhtä paljon kuin tyhjäkäynti ja sitä saa kuitenkin polttaa niin paljon kuin haluaa.

Molemmat on kokolailla pois ensimmäisten kilometrien kulutuksesta talvella, joten polttoaineenkulutukseen vaikutus on aika marginaalinen. Huvin vuoksi ei varmasti lähes kukaan autoaan käyttäisi, ja bensan ja dieselin veroasteilla jos joku haluaa näin haluaa tehdä niin se hänelle suotakoon.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vähän ihmettelen itsekin, että mitäköhän iloa tuosta tyhkäyntikiellosta nykyautoilla oikein on, kun ei jostain Euro6:sta ei kauheasti saateita tule. Webasto kuluttaa about yhtä paljon kuin tyhjäkäynti ja sitä saa kuitenkin polttaa niin paljon kuin haluaa.

Molemmat on kokolailla pois ensimmäisten kilometrien kulutuksesta talvella, joten polttoaineenkulutukseen vaikutus on aika marginaalinen. Plus että bensan ja dieselin veroasteilla jos joku haluaa autoaan tyhjän panttina käyttää muuten, niin se hänelle suotakoon.
Ja äkkiseltään veikkaisin että alkeellisen palotapahtuman päästöt on kohtuudella suuremmat, kuin mitä moottorin tappiinsa asti hierottu ja kaiken maailman päästölaitteilla puhdistetut pakokaasut.
 
Kyllä noista lisälämmittimistä lähtee semmoset katkut että ainakaan paikallista ilmaa ne ei paranna. Varmaan vähemmän haitallista jos vieressä oleva moderni auto imee ne katkut moottoriin ja polttaa pois :D
 
Kyllä noista lisälämmittimistä lähtee semmoset katkut että ainakaan paikallista ilmaa ne ei paranna. Varmaan vähemmän haitallista jos vieressä oleva moderni auto imee ne katkut moottoriin ja polttaa pois :D
Eipä niistä kunnossa ollessaan kyllä mitään katkua tai savua tule.

Toki se ero on, että siinä missä vanhankin ritsan päästöjä kontrolloidaan edes jollain tasolla kerran vuodessa, niin rikkinäisen lisälämmittimen päästöihin ei kukaan puutu (ellei omistaja itse) niin kauan kun naapuri ei soita palokuntaa.
 
En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa vai jotain muuta, kun tänään pimeän aikaan tuli valaisemattomalla maantiellä vastaan nissan paskhai perä pimeänä ja pelkät päivävalot keulilla.:facepalm:
 
En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa vai jotain muuta, kun tänään pimeän aikaan tuli valaisemattomalla maantiellä vastaan nissan paskhai perä pimeänä ja pelkät päivävalot keulilla.:facepalm:
Meneeköhän näissä uudemmissa autoissa pitkät päälle jos on pelkät päivävalot käytössä? Ainakin Mk4 ajan volkkareissa (~98-04) kytkimen ollessa 0-asennossa pitkätkään ei mene päälle. Luulisi viimeistään siinä vaiheessa tajuavan kääntää valokatkaisijaa.

Tosin muistan lukeneeni jutun eräästä tapauksesta, joka oli vuositolkulla käyttänyt pitkiä pitäen kiinni viiksestä, eli sillä väläytysasennolla. Ei ollut ymmärtänyt työntää viistä toiseen suuntaan. Kaikki on mahdollista.. :D
 
Meneeköhän näissä uudemmissa autoissa pitkät päälle jos on pelkät päivävalot käytössä? Ainakin Mk4 ajan volkkareissa (~98-04) kytkimen ollessa 0-asennossa pitkätkään ei mene päälle. Luulisi viimeistään siinä vaiheessa tajuavan kääntää valokatkaisijaa.

Tosin muistan lukeneeni jutun eräästä tapauksesta, joka oli vuositolkulla käyttänyt pitkiä pitäen kiinni viiksestä, eli sillä väläytysasennolla. Ei ollut ymmärtänyt työntää viistä toiseen suuntaan. Kaikki on mahdollista.. :D
Ei tietenkään mene, kun ei mene edes lähivalot. Samaa juttua olen kuullut itsekin kerrottavan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom