- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 8 756
Ei nyt maailmaa kaada mutta jos 50-alueella ajaa 35-40km/h voisi suosiolla mennä bussilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näin joulun lähestyessä vakavasti kaasujalkavammaisia on tiet täynnä.
Eilen aamuna tyypillinen vaaleansininen "ostan auton joka todistaa että olen munaton ja köyhä" Corolla köröttelemässä 80 alueella 40 vauhtia kaupungin sisääntulotiellä. Hyvä keli. Kuiva tie. Liikennettä reilusti.
Kyllä näistä pitäisi sakottaa, ja oikein kunnolla.
Traktorikin peräkärryn kanssa hinkusi jonossa ohi tästä URPOSTA muijansa kanssa kohti Prismaa adventin valmistelutuotteita hakemaan...
Saman voisi sanoa (reilua) ylinopeutta ajaville. Eli voisi suosiolla mennä bussilla, jos nopeusrajoitusten noudattaminen ei onnistu.Ei nyt maailmaa kaada mutta jos 50-alueella ajaa 35-40km/h voisi suosiolla mennä bussilla.
Se ei ole "ketä". Voi olla ehkä "keitä" tai mieluummin "kuka".Hyvä provo, katotaan ketä lähtee mukaan.
Vähemmän tuosta on maantiellä haittaa kuin hidastelijoista.Saman voisi sanoa (reilua) ylinopeutta ajaville. Eli voisi suosiolla mennä bussilla, jos nopeusrajoitusten noudattaminen ei onnistu.
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:
LähiTapiola - virhe
Tästä poikkeuksena ovat oikealle kaartuvat tieosuudet, joilla kaukovalot voivat aiheuttaa ajamista haittaavaa häikäisyä. Silloin on syytä vaihtaa lähivaloille, jos vastaantulevia on.
Ja sitten tuollaisen artikkelin ottaa ja joku perusmallin toppahousu, joka "viisaampiensa" ohjeistamana päättää ajaa kaikkialla pitkät päällä. Ei helvetti sentään.Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:
LähiTapiola - virhe
Imo kännyköinnistä ratissa pitäs rapsahtaa ajokielto saman tien.![]()
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:
LähiTapiola - virhe
Hieman tyhmempi saattais luulla, että ne vilkuttelee kun häikäistyyNäitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Jos automatiikka ontuu niin pahasti että valojen takia väläytän pitkiä, niin se pirun hienosto häikijä kannattaa joko viedä huoltoon valojärjestelmän takia taikka manuaalisesti näpäyttää ajovalot päälle kun tulee porukkaa vastaan.Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Nykyautoissa yleistyvät kosketusnäytöstä valikon kautta säädettävät tuulettimet pitäisi kieltää samaan syssyyn. Eihän noiden käyttö eroa mitenkään telineessä olevan kännykän räpeltämisestä.
Tekninen laite ajon aikana
98 §
Teknisen laitteen käyttäminen
Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.
Jos automatiikka ontuu niin pahasti että valojen takia väläytän pitkiä, niin se pirun hienosto häikijä kannattaa joko viedä huoltoon valojärjestelmän takia taikka manuaalisesti näpäyttää ajovalot päälle kun tulee porukkaa vastaan.
Syyttä en valoja väläytä, mutta silloin kun täydellä loimolla tulee xenonit vastaan niin on vähän pakko koittaa joten huikata että liikenneturvallisuus vaarantuu.
Ja ei johdu siitä ettenkö tunnistaisi hyvin ohjattua valokeilaa. Ihan eri asia kun sellainen tulee vastaan kuin nuo sokaisijat.
Syyttä suotta väläyttelijöitä näkee silti. Väläytetään siksi koska valot eivät vilkahda lyhkäsiksi. Tietämättömyys kyseessä.
Eihän niitä tarvitse säätää.Nykyautoissa yleistyvät kosketusnäytöstä valikon kautta säädettävät tuulettimet pitäisi kieltää samaan syssyyn. Eihän noiden käyttö eroa mitenkään telineessä olevan kännykän räpeltämisestä.
Sen huomaa siitä, että vastaantulija lyö pitkät päälle vastaan tullessa, kun uudella autolla ei ole tapahtunut huomattavaa valotehon vähenemistä yhtäkkiä vaan logiikka on jo muutamaa kilometria ennen kohtaamista ruvennut pimentämään vastaantulijan sektoria...Ja sen tunnistaa mistä?
Mersun uudet ILS ledit toimivat varmaan useissa tilanteissa ok mutta märkä tienpinta, katuvalot ja hajavaloa niin vastaantulijalle vilkkuu melkoisesti kun ei oikein osaa haarukoida mihin asti pitäisi keilaa näyttää ja levittää. Huomattavasti mukavampi silti kohdata liikenteessä kuin Toyotan adaptiiviset ledivalot jotka usein välkkyvät kuin hälyytysajossa.Sen huomaa siitä, että vastaantulija lyö pitkät päälle vastaan tullessa, kun uudella autolla ei ole tapahtunut huomattavaa valotehon vähenemistä yhtäkkiä vaan logiikka on jo muutamaa kilometria ennen kohtaamista ruvennut pimentämään vastaantulijan sektoria...
Tähän vastauksena pitää lyödä omat pitkät päälle ja aika nopeasti sieltä häviää ne omat halogeenituikut pimeäksi.
Mersulla olen kyllä ottanut tavaksi mäkisessä maastossa lyödä automatiikan pois päältä, kun näen rekan tulevan vastaan. Niissä on kaikkea ledivaloa, jota automatiikka ei tunnista ja kuljettaja on selvästi korkeampana kuin valaisimet, joten automatiikka ei tahdo tunnistaa ajoissa. Rekat kyllä antavat myös palautteen tarvittaessa asiallisesti.
Niiden käyttö on jo kielletty jos se haittaa tai vaarantaa ajamista. Telineessä olevaa kännykkää koskee sama sääntö, eli ei sekään ole automaattisesti kiellettyä. Vain kännykkä kädessä on suoraan kielletty.
Mites ne rekat sen palautteen antaa eri tavalla kuin tavalliset autoilijatSen huomaa siitä, että vastaantulija lyö pitkät päälle vastaan tullessa, kun uudella autolla ei ole tapahtunut huomattavaa valotehon vähenemistä yhtäkkiä vaan logiikka on jo muutamaa kilometria ennen kohtaamista ruvennut pimentämään vastaantulijan sektoria...
Tähän vastauksena pitää lyödä omat pitkät päälle ja aika nopeasti sieltä häviää ne omat halogeenituikut pimeäksi.
Mersulla olen kyllä ottanut tavaksi mäkisessä maastossa lyödä automatiikan pois päältä, kun näen rekan tulevan vastaan. Niissä on kaikkea ledivaloa, jota automatiikka ei tunnista ja kuljettaja on selvästi korkeampana kuin valaisimet, joten automatiikka ei tahdo tunnistaa ajoissa. Rekat kyllä antavat myös palautteen tarvittaessa asiallisesti.
Ok. Et tainnut lukea, mutta ei se mitään...Mites ne rekat sen palautteen antaa eri tavalla kuin tavalliset autoilijatAikamoista satuilua sulla koko juttu, mistä lie olet keksinyt että tavalliset autoilijat muka pitkien vaihtoa kyttää? Kyllä ainakin itse reagoin vain ja ainoastaan sokaiseviin valoihin. Jotka taitaa sun autosta löytyä... Keksit vaan muita tekosyitä miksi palautetta satelee
![]()
Ok. Et tainnut lukea, mutta ei se mitään, Osuman tietää soitosta tänne....
Näpyttele ennen lähtöä tai ole näpyttelemättä.Tämä oli mulle hyvä tietää kun autossa on Pioneerin bt-soitin johon puhelin kiinnittyy kakkosnäytöksi. Vähän miettinyt virnaomaisen kantaa asiaan kun puhelimen näyttöä tulee varsinkin ajon alkumetreillä näpyteltyä. Ei silti tule mieleenkään spotify soittolistoja alkaa muokkaamaan liikenteessä.![]()
Kerro nyt vaan miten ne rekat nyt "ammattimaisesti" kommunikoivat vs. tavikset. Ihan samalla tavalla ne rekat väläyttelee, mitä nyt yleensä valopatteri "hieman" isompi. Mut hei, jatka toki siinä uskossa, että ne muut autoilijat on vaan tyhmiä, kun eivät ymmärrä uutta hienoa teknologiaaOk. Et tainnut lukea, mutta ei se mitään...
90% näistä systeemeistä ei myöskään toimi ilmeisesti siten kuten kuuluu.Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Ajaa vähän enemmän maantiellä niin huomaa, että uusissa autoissa on vaan tehokkaammat valot kuin niissä ysärin ruoskissa, joissa on tuikkuina jotkut halogeenit. Saatat myös huomata, että on helppo erottaa onko autossa pitkät päällä vai vain hyvät valot. Rekkakuskit selvästi myös asian ovat huomanneet, koska eivät koskaan vilkuta automaattivaloista ellei sitten satu tuo mainitsemani mäkinen maasto, jolloin rekka pääseekin lähestymään "alakautta" eikä mutkasta, jolloin automatiikka ei pysy välttämättä mukana hytin ollessa niin eri korkeudella kuin valot ja tosiaan näissä pitää muistaa vaihtaa automagiikka pois. Tosiaan valtaosa henkilöautokuskeistakin osaa erottaa milloin on pitkät päällä ja milloin ei. Vain esim. 500 km matkalla ehkä yksi on eri mieltä ja sekin kyllä tosiaan huomaa erheensä, kun pitkiä vilkauttaa. Ehkä ajat liian halvoilla autoilla?Kerro nyt vaan miten ne rekat nyt "ammattimaisesti" kommunikoivat vs. tavikset. Ihan samalla tavalla ne rekat väläyttelee, mitä nyt yleensä valopatteri "hieman" isompi.
Ei sitä jaksa odotella kun yhteys muodostuu ja sovellus käynnistyy ym. Sitten ruutuun lävähtää teksti jossa kerrotaan kuinka vaarallista on käyttää sovellusta liikenteessä ja se pitää kuitata ok-painikkeestaNäpyttele ennen lähtöä tai ole näpyttelemättä.
Nykymaailmassa pitäis kieltää kaikki viihdelaitteet ajoneuvoista kun ihmisillä on nykyään mitä luovimpia tapoja perustella miks JUST MUN ja JUST NYT on PAKKO käyttää puhelinta.
Uliuli "mutku radiokin"...
Valojen teho ei liity millään tavalla vastaantulijoiden häikäisyyn jos valot ovat oikein suunniteltu ja kunnossa, oli niissä älyä tai ei. Jo pelkästään tuo kertomasi paljastaa että jotain on autosi valoissa vialla jos saat noin paljon "palautetta" tienpäällä?Ajaa vähän enemmän maantiellä niin huomaa, että uusissa autoissa on vaan tehokkaammat valot kuin niissä ysärin ruoskissa, joissa on tuikkuina jotkut halogeenit. Saatat myös huomata, että on helppo erottaa onko autossa pitkät päällä vai vain hyvät valot. Rekkakuskit selvästi myös asian ovat huomanneet, koska eivät koskaan vilkuta automaattivaloista ellei sitten satu tuo mainitsemani mäkinen maasto, jolloin rekka pääseekin lähestymään "alakautta" eikä mutkasta, jolloin automatiikka ei pysy välttämättä mukana hytin ollessa niin eri korkeudella kuin valot ja tosiaan näissä pitää muistaa vaihtaa automagiikka pois. Tosiaan valtaosa henkilöautokuskeistakin osaa erottaa milloin on pitkät päällä ja milloin ei. Vain esim. 500 km matkalla ehkä yksi on eri mieltä ja sekin kyllä tosiaan huomaa erheensä, kun pitkiä vilkauttaa. Ehkä ajat liian halvoilla autoilla?
Hyvät valot vai "hyvät valot". Ajaa ihan helvetisti tuolla maanteillä, niin törmää kyllä liian usein jannuihin joiden valoshow:t ovat kaikkea muuta kuin hyvät. Ihana yrittää katsella sinne oikealle pimeään metsään, että ei sokaistuisi täysin. Ja kuitenkin koko auto täyttyy jumalan valosta, ja saa taas hetken puolisokeana odotella että hämäränäkö parantuu.
Tämä ongelma on minusta ilmestynyt vasta viime vuosina, tai sitten ikä vie näköä nopeammin kuin haluaisin.
Voi olla, että ajan väärällä autolla, mersu on vaihtumassa kyllä. Anteeksi tästä.Valojen teho ei liity millään tavalla vastaantulijoiden häikäisyyn jos valot ovat oikein suunniteltu ja kunnossa, oli niissä älyä tai ei. Jo pelkästään tuo kertomasi paljastaa että jotain on autosi valoissa vialla jos saat noin paljon "palautetta" tienpäällä?
Ettet vain ajaisi 15 vuotta vanhalla Skodalla jossa xenon valot?
Kun ajat pitkät päällä vastaan, ajat pitkät päällä vastaan. Ihan sama, millainen markkinamiehen kehuma pelleautomatiikka romussa on.Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Paremmat mersut ovat Skeidan ohella häikäisevimpien joukossa, siis kun jätetään huomiotta valojen väärinkäyttö. Myös Volvo on jossain määrin kunnostautunut.Viimeks kun tarkistin niin pitkälle yli 100 tonnin mersullaap varmaan korjaa jos on vaihtunut
![]()
Jep. Vaikka niissä valmistajan tekemissä animaatioissa näyttää hienolta kun valot kiertää vastaantulijat, mutta ei todellisuudessa taida ihan niin hyvin toimia. Ei sellaisia sensoreja ole olemassakaan millä ne muut autot tunnistetaan niin tarkasti kuin animaatiot antaa ymmärtää. Saati että niitä valoja pystyisi niin tarkasti säätämään.90% näistä systeemeistä ei myöskään toimi ilmeisesti siten kuten kuuluu.
Paras oli firman tourani jossai pitkät meni päälle kun vastaantulija ilmaantui mutkan takaa.
Jos valot vilkkuu vastaantulijoilla niin on jotakin pielessä omien valojen kanssa kyllä, oli ne sitten millaiset vain.
Juu kiitos vaan, mukava ohitella porukkaa jotka eivät tajua pistää niitä saatanan pitkiä pois kun tulee ohitetuksi. Ellei omista tummennettuja peilejä niin sokaistuminen on lähes varmaa.Eipä ole minua häikinyt. Sitäpaitsi motarilla kuuluu ajaa pitkät päällä koko ajan muutenkin.
Ilmeisesti on. Omassa ajovalot syttyvät aika herkästi kun alkaa hämärtämään ja myös jos sadetunnistin aktivoituu.Onko noissa premium-merkeissä tuo automattiikka sitten niin surkea ettei sateessa ja harmaassa kelissä sytytä valoja?
Kun ajat pitkät päällä vastaan, ajat pitkät päällä vastaan. Ihan sama, millainen markkinamiehen kehuma pelleautomatiikka romussa on.
Aika harvassa autossa taitaa olla kytketty sadetunnistimeen. En kyllä tajua miksi, koska aika yksinkertainen juttu se olisi laittaa ja auttaisi jo aika paljon.Ilmeisesti on. Omassa ajovalot syttyvät aika herkästi kun alkaa hämärtämään ja myös jos sadetunnistin aktivoituu.
Äsken motarilla lumipyryssä tuli valkoinen auto pimeä perse edellä vastaan. Ohittelin sitten, niin oli näemmä kuitenkin etusumarit jaksanut ruuvata päälleTänään sai taas ihailla automaattivalottomuutta ykköstiellä, kun sateisessa ja muutenkin harmaassa kelissä jotkut ajelevat onnellisena ilman minkäänlaista tuikkua takana.
Kyllä ne sumarit oli, sen verran kirkkaasti valaisivat ja auto taisi olla Opel. Voihan se toki olla, että tuossa yksilössä oli takavalot rikki.Vai olikohan kyseessä Volvo, Volkkari, Skoda, Mitsu ja mitä näitä nyt on kellä muutamassa mallissa on päiväajovalot etusumareiden paikalla ja perse pimeänä samaan aikaan.