Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?


Vaikka tykkäsinkin viestistä, niin silti varmaan edes pieni lainaus linkin sisällöstä olisi paikallaan ? Uudet päättömät EU pykälät kai kieltävät koko artikkelin lainauksen , mutta eivät vähäistä lainausta tjsp.

Esimerkiksi
Iltalehden artikkeli sanoi:
autoilija oli liikkeellä itselleen vieraalla vuokra-autolla eikä saanut autoa heti uudelleen käyntiin. Takana ajanut, noin 30-vuotias mies hermostui tästä, tuli hakkaamaan edessä ajavan auton ikkunaa ja räyhäämään kuljettajalle.

Liikenneraivon kohteeksi joutunut kuljettaja nousi autosta ulos selvittämään asiaa, jolloin takana ajanut meni takaisin autoonsa ja törmäsi autollaan kyseiseen kuljettajaan. Kantolan mukaan kuljettaja loukkasi tilanteessa oikean kätensä ja jalkansa
 
Hä? Ei siinä mitään linjaa ole otettu vaan laissa lukee mitä ylinopeus on. Edelleen:

"Vastaajan menettely täyttää näin ollen liikennerikkomuksen tunnusmerkistön riippumatta siitä, onko vastaajan nopeus ollut 88 km/h vaiko 86 km/h."

Ei ketään viedä 6 km/h ylityksen takia oikeussaliin mutta jos sinne joudut ja syystä tai toisesta tällainen 6 km/h tai vaikka 1 km/h ylitys todetaan niin kyllä siitä sitten sakko myös tulee.


Kyllä, juuri niinkuin olen sanonut.

Korjasin vain, ettei Suomessa kukaan ole joutunut oikeuteen (ja saanut sakkoja) alle 10 km/h räpsyistä.

E: Ainakaan nykyisen 7 + 3 km/h käytön aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Mopoautoa ajavana ärsyttää melkein kaikki mitä henkilöautoilijat ja ammattikuskit tekee. Pätee myös varmaan toiseen suuntaan.
 
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.

Ok. Nykykäytäntö on seiska, ja viittasin oikeudenkäynteihin joissa jokaiseen on jouduttu kovemman nopeuden kanssa.

Sakkoraja tullee elämään, viimeistään jos sakkotulot riittävästi putoavat :D
 
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.

Eikös noi kamera-autojen laput lähetellä/kirjoiteta/tutkita ihan ihmisvoimin ja jopa reaaliajassa, jos ei kovin paljoa ole kuvattavaa? Tai ainakin jostain olen saanut sellaisen käsityksen. Tolppakuvat/nopeudet jollain tapaa automaatilla. No niin tai näin, uskon kyllä tuon 6km/h ylinopeussakon, mutta ei sattus kuvaa olemaan?

Edit. mulla ei ole yhtään kamera-autoa sattunut kohdalle, siis siten, että kuvan ottaisi, mutta noita tolppakuvia/huomautuksia on sitten uuden ja vanhan rajan yläpäästä aina 1km/h ylitykseen. Tolppasakkoja 0.
 
Saatanan mopojonnet... Ensin tuli vasemmalta kakspäällä yksi perseenpäristin keltaisia vasten. Sitten tuli minulle vihreä ja lähdin valoista hieman reippaammin, niin eikös vielä päin punaisia tullut yksittäinen mopojonne päristimellään suoraan eteen ajamaan. Töötti soi kyllä hetken siinä. Jos olisin lähtenyt vieläkin reippaammin, olisi mopojonne ollut auton kyljessä ja pahimmillaan pää edellä betoniseinään... Saatana.
Vaihdoin kaistaa ja ajoin vierelle, niin ei paljoa jonnella pää kääntynyt. Jos en olisi ollut menossa jo sovitulle työkeikalle, niin olisin käynyt vähän jututtamassa.
 
Mopoautoa ajavana ärsyttää melkein kaikki mitä henkilöautoilijat ja ammattikuskit tekee. Pätee myös varmaan toiseen suuntaan.

Noiden laatikoiden nopeuksia on hankala arvioida, kun lakiperusteisesti ei pitäisi kulkea kuin 45km/h rakenteellisesti, mutta se laatikko saattaakin viritettynä kulkea maantienopeuksia. Ohittamaan lähtiessä onkin mukava huomata että purkki kulkee melkein satasta ja jonne polkee kaasua rinnalla.
 
Huomautus - Asiaton käytös: keskity ketjun aiheeseen, eikä toisiin käyttäjiin
Kyllä mä jo viimeisen vännön jälkeen ajattelin ettei sulla hissi ihan ylös asti mene, mutta tämän väännön jälkeen olen jo varma.

En enää yhtään ihmettele mitä tuolla liikenteessä näkee kun täällä lukee tälläistä paatosta liikenteestä.

Älä välitä, kyllähän tuon nyt näkee kuka vain että @hkultala tahallaan ärsyttää ihmisiä kirjoituksillaan.

Lähes viestissä kuin viestissä kirjoitustyyli hyvin provosoiva ja ylimielinen, surullisia tapauksia nämä tälläiset että pitää omaa hyvyyttänsä yrittää pönkittää jossain foorumilla alentamalla ja halveksimalla muita.
 
Vetoketjuvääntämiseen lisää bensaa TM:ltä:
Tekniikan Maailma

e: kappas enpä huomannut että on vain tilaajille, tässä olennainen:

Suomen oloissa kaksi rinnakkaista ajokaistaa on harvoin niin täynnä autoja, että vetoketjulla olisi kaksi yhtä pitkää osaa. Usein toinen puoli puuttuu kokonaan. Jos tässä tilanteessa kuvitellaan, että vetoketjuperiaatteella lisätään liikenteen joustavuutta, ollaan väärässä.

Joustavuus lisääntyy vain etuilijoiden näkökulmasta. Kaikkien muiden matkateko hidastuu ja sitä merkittävämmin mitä enemmän jonon ohittajia riittää. Ohittajien käyttämä päättyvä kaista vetää yleensä paremmin kuin kapeikosta läpi menevä kaista.

TULEVASSA TIELIIKENNELAISSA on liikennemerkki ”Ajokaistojen yhdistyminen”. Merkin selityksessä kerrotaan, että ”ajoneuvot toistensa huomioiden vuorotellen siirtyvät jatkuvalle kaistalle”. On todennäköistä, että merkki lisää ruuhkaantuneen jonon ohittamista ja sen etupäähän tunkeutumista.

Voi tietysti tapahtua niinkin, että merkki saa aikaan jokseenkin yhtä pitkät jonot molemmille kaistoille. Paikalle saapuvat oppivat ehkä tilanteen mukaan valitsemaan aina lyhyemmän jonon. Silloin vetoketjuperiaate jonojen etupäässä saattaa toimiakin. Aika näyttää, mitä tulee tapahtumaan.

Erityisen kiinnostavaksi tilanne muuttuu, jos jonojen yhtymäkohdassa tapahtuu kolari. Osapuolet pyrkivät tietysti selittämään toisen tulleen törmäyskohtaan väärällä vuorolla.

Siinä on poliisilla tai vakuutusyhtiöillä melkoinen työ selvittää, kumpi kertomus on oikea.
 
Viimeksi muokattu:
Sama rant kuin eilen. Moottoritiellä 100 rajoitus, edessä vasemmalla kaistalla ajaa erikoiskilpinen Audi TT 92 km/h. Vaihdoin oikealle kaistalle kun tuli tilaa, ja sain rauhassa ajaa nopeampaa kuin Audikuski. Rajoitus vaihtuu siltatyömaan takia 100 -> 80 -> 60 -> 50, mutta TT:n nopeus ei muutu millään tavalla, ja Audi katoaa horisonttiin. Paitsi että joutui polkemaan kuitenkin lopulta jarrua, koska "yllättäen" muut ajoivat ainakin lähes rajoituksen mukaan.
 
Toi vetoketju toimii ainakin jenkeissä erinomaisesti. Siitähän on ihan tutkimuksiakin, että vetoketju ei lisää esim tietyömaan kohdalla välityskykyä, mutta se vähentää autoilijan tarvetta singahtaa sattumanvaraiseen väliin, kun merkin kohdalla kaistojen yhdistyessä pääsee varmasti väliin. Se hyöty mikä vetoketjusta on havaittu on se, että jos esim kehäteiden kaltaisilla teillä vaikkapa teityö heijastuu edelliseen liittymään asti, niin se voi haitata muidenkin väylien kulkua, jolloin vetoketjulle on mielestäni selkeä tarve.
 
Sama rant kuin eilen. Moottoritiellä 100 rajoitus, edessä vasemmalla kaistalla ajaa erikoiskilpinen Audi TT 92 km/h. Vaihdoin oikealle kaistalle kun tuli tilaa, ja sain rauhassa ajaa nopeampaa kuin Audikuski. Rajoitus vaihtuu siltatyömaan takia 100 -> 80 -> 60 -> 50, mutta TT:n nopeus ei muutu millään tavalla, ja Audi katoaa horisonttiin. Paitsi että joutui polkemaan kuitenkin lopulta jarrua, koska "yllättäen" muut ajoivat ainakin lähes rajoituksen mukaan.
Kun ottaa automallin huomioon, niin mikä tuossa oli yllättävää?

Eilenkin eräs bemaristi ensin pysähtyi valoihin puoleksi sekunniksi, mutta lähti saman tien kaasu pohjassa punaisia päin.

"Premium-merkeillä" näkyy monesti olevan ihan omat säännöt.
 
Viimeksi muokattu:
Toi vetoketju toimii ainakin jenkeissä erinomaisesti. Siitähän on ihan tutkimuksiakin, että vetoketju ei lisää esim tietyömaan kohdalla välityskykyä, mutta se vähentää autoilijan tarvetta singahtaa sattumanvaraiseen väliin, kun merkin kohdalla kaistojen yhdistyessä pääsee varmasti väliin. Se hyöty mikä vetoketjusta on havaittu on se, että jos esim kehäteiden kaltaisilla teillä vaikkapa teityö heijastuu edelliseen liittymään asti, niin se voi haitata muidenkin väylien kulkua, jolloin vetoketjulle on mielestäni selkeä tarve.

Sama Benelux maissa. Nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä aivan hitosti samalla ennaltaehköisten ruuhkia. Tuota on Suomalainen liikenne kaivannut kauan. Kokoojatiet, kehäkadut, kauppakeskusten piistoväylät ym. Taajamien kaksikaistaiset suuriliikenteiset kadut, jotka muuttuvat yksikaistaiseksi tahtovat tukkeutua nykyisellä säännöllä.

Tässä esimerkki, jossa nykyinen järjestely ei toimi. Samalla kadulla on kaksi vastaavaa sumppua muutaman kilometrin välein.

Google Maps

Tuosta itään ajettaessa yksikaistaiseksi muuttuva katu menee helposti todella tukkoon liikenteen ääliöiden vuoksi. Oikeaa kaistaa ajavat MinäMinä tyypit kiilaavat välit umpeen "minun eteenhän et tule, minulla on etuajo-oikeus" - mentaliteetilla vaikka vasen kaista seisoo tukossa edelliseen risteykseen asti. Ja pian, se seisova autojono tukkii edelliset liikennevalot. Vaikka osa antaisi tilaa, suurin osa epävarmoista kuskeista silti empii kuka menee, on molemmat kaistat tukossa aaltoliikkeen takia.

Tuollaisia yllättäen päättyviä kaistoja on kaupungit täynnä, joten sujuva kaistojen yhdistyminen on tervetullut lisä.
 
Sama Benelux maissa. Nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä aivan hitosti samalla ennaltaehköisten ruuhkia. Tuota on Suomalainen liikenne kaivannut kauan. Kokoojatiet, kehäkadut, kauppakeskusten piistoväylät ym. Taajamien kaksikaistaiset suuriliikenteiset kadut, jotka muuttuvat yksikaistaiseksi tahtovat tukkeutua nykyisellä säännöllä.

Tässä esimerkki, jossa nykyinen järjestely ei toimi. Samalla kadulla on kaksi vastaavaa sumppua muutaman kilometrin välein.

Google Maps

Tuosta itään ajettaessa yksikaistaiseksi muuttuva katu menee helposti todella tukkoon liikenteen ääliöiden vuoksi. Oikeaa kaistaa ajavat MinäMinä tyypit kiilaavat välit umpeen "minun eteenhän et tule, minulla on etuajo-oikeus" - mentaliteetilla vaikka vasen kaista seisoo tukossa edelliseen risteykseen asti. Ja pian, se seisova autojono tukkii edelliset liikennevalot. Vaikka osa antaisi tilaa, suurin osa epävarmoista kuskeista silti empii kuka menee, on molemmat kaistat tukossa aaltoliikkeen takia.

Tuollaisia yllättäen päättyviä kaistoja on kaupungit täynnä, joten sujuva kaistojen yhdistyminen on tervetullut lisä.
Tutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.
 
Noiden laatikoiden nopeuksia on hankala arvioida, kun lakiperusteisesti ei pitäisi kulkea kuin 45km/h rakenteellisesti, mutta se laatikko saattaakin viritettynä kulkea maantienopeuksia. Ohittamaan lähtiessä onkin mukava huomata että purkki kulkee melkein satasta ja jonne polkee kaasua rinnalla.
Oma ABS-laatikko kulkee mittariin 52, kyllähän noita uutisista aina joskus lukee kun kortti lähtenyt kun 80 rullaa. Pahin läheltä-piti case oli kun Pirkkalassa olin kääntymässä vasemmalle vastaantulevan kaistan yli, takana ajanut pakettiauto lähti ohittamaan vasemmalta vastaantulijoiden kaistan kautta, risteyksessä meidän puolen kaistalla on ohituslevennys oikealla puolella. Jos en olisi huomannut tätä maagista ohitusliikettä niin olisi voinut henki mennä.
 
Nyt sua on taidettu viilata linssiin ja pahasti, mutta onnistuu X7:skassakin takavalojen koodaaminen päälle DRL:en kanssa. Ja ihan merkkitesterilläkin.

Olen mielelläni väärässä. Käynpä ens viikolla toisella pajalla. Muuten, vuosimalli on 2011 josko sillä on asiassa merkitystä.

Lisäys: Kävin Autokeskuksessa. Sanoivat, että tunnin ohjelmointi, 139€. Jätin väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.
Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta silti :D Hassua sinänsä, että jos kaista on tukossa kolarin tms. takia ja eikä ole päättymismerkkiä varoittamassa, niin porukka osaa jonottaa molemmilla kaistoilla ja vetoketjukin toimii :facepalm:
 
Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta silti :D Hassua sinänsä, että jos kaista on tukossa kolarin tms. takia ja eikä ole päättymismerkkiä varoittamassa, niin porukka osaa jonottaa molemmilla kaistoilla ja vetoketjukin toimii :facepalm:
Kerran samalla tiellä vedin myös kilometrien etanajonon ohi. Sattumoisin suljettu kaista avattiin (eli liikennemerkit raahattiin sivuun) juuri kun olin niitä lähestymässä. Ai että oli ihana tunne: vieressä pahasti ruuhkautunut kaista ja itellä täysin oma ja vauhtia tuplat. Sais käydä useemminkin. :D
 
Näin joulun lähestyessä vakavasti kaasujalkavammaisia on tiet täynnä.

Eilen aamuna tyypillinen vaaleansininen "ostan auton joka todistaa että olen munaton ja köyhä" Corolla köröttelemässä 80 alueella 40 vauhtia kaupungin sisääntulotiellä. Hyvä keli. Kuiva tie. Liikennettä reilusti.

Kyllä näistä pitäisi sakottaa, ja oikein kunnolla.

Traktorikin peräkärryn kanssa hinkusi jonossa ohi tästä URPOSTA muijansa kanssa kohti Prismaa adventin valmistelutuotteita hakemaan...

Näitä avautumisia on kyllä välillä kiva tulla lukemaan ja naureskelemaan. :D
 
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:

LähiTapiola - virhe
 
Itse totesin tuossa muutama vuosi sitten, että kaukovalot päällä näkyy esim hirven jne silmä todella paljon paremmin. Niimpä kävin ajamaan aina kaukovalot päällä (Kun ei ole vastaantulijoita), myös valaistuilla tieosuuksilla, jos on hirvivaara alue..
 
Aamun kehäykkösen ruuhkassa ärsytti edellä ajava sininen Seat Leon. Ajotyyli oli aivan mielettömän ärsyttävä. Aina kun jono liikahti, ei Seat liikahtanut useaan sekuntiin ja kun lähti liikkeelle, valutti hiljalleen vauhtiin ja lopuksi äkkijarrutus. Ja tämä toistui Leppävaarasta aina Keilaniemeen saakka. Ohi ei päässyt, koska vasemmalla kaistalla päättymätön jono kanssa-autoilijoita.

Lopulta Seatin kääntyessä Keilaniemeen ja itse jatkaessa kohti länsiväylää, totuus paljastui. Kännykkä loimotti kädessä eli ilmeisesti ei jaksanut keskittyä ajamiseen sen puhelimen sijaan.
 
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:

LähiTapiola - virhe

Tästä poikkeuksena ovat oikealle kaartuvat tieosuudet, joilla kaukovalot voivat aiheuttaa ajamista haittaavaa häikäisyä. Silloin on syytä vaihtaa lähivaloille, jos vastaantulevia on.

Tuon kun kaikki idiootit ymmärtäis. Täysin turha toivo. Sit on erikseen ne mulkut, joilla on helvetillinen lisävalopatteristo jonkun korkean auton keulassa. Saisi hirttää munistaan lähimpään puuhun. Oli suora osuus tai ei, niin nuo häikäisevät aivan törkeästi. Ei rekatkaan vastaavaa patteristoa vastaantulijoiden silmiin paahda.

e: Ihan vaan pohdinnan tasolle, että 1-tiellä on aika vähän sellaisia suoria, jossa voisi molemminpuolin pitää ongelmitta pitkiä. Yleensä aina kaartaa jompaan kumpaan suuntaan.
 
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:

LähiTapiola - virhe
Ja sitten tuollaisen artikkelin ottaa ja joku perusmallin toppahousu, joka "viisaampiensa" ohjeistamana päättää ajaa kaikkialla pitkät päällä. Ei helvetti sentään.
 
Jos joku osais selittää mulle, mutta siis itse kun ajelen harvoin moottoriteillä, esim Helsingistä Kotkaan, niin pimeällä normi lähivalot ei riitä. Kaukovalot pakko pitää päällä. Aika moni siinä vilkuttaa takaisin jne ja luulin olevani väärässä ennen kun luin tän:

LähiTapiola - virhe

Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
 
Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Hieman tyhmempi saattais luulla, että ne vilkuttelee kun häikäistyy :kahvi: Ei vaadi 1-tiellä kuin keskikaiteen väärään kohtaan, niin se "älykäs" järjestelmä on täysin nollat taulussa sen suhteen tuleeko sieltä joku vastaan vai ei. Matkalla on vielä muutama mukava oikean mutka, jossa sisäkaarteen kaistat aavistuksen korkeammmalla.
 
Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Jos automatiikka ontuu niin pahasti että valojen takia väläytän pitkiä, niin se pirun hienosto häikijä kannattaa joko viedä huoltoon valojärjestelmän takia taikka manuaalisesti näpäyttää ajovalot päälle kun tulee porukkaa vastaan.

Syyttä en valoja väläytä, mutta silloin kun täydellä loimolla tulee xenonit vastaan niin on vähän pakko koittaa joten huikata että liikenneturvallisuus vaarantuu.

Ja ei johdu siitä ettenkö tunnistaisi hyvin ohjattua valokeilaa. Ihan eri asia kun sellainen tulee vastaan kuin nuo sokaisijat.
 
Nykyautoissa yleistyvät kosketusnäytöstä valikon kautta säädettävät tuulettimet pitäisi kieltää samaan syssyyn. Eihän noiden käyttö eroa mitenkään telineessä olevan kännykän räpeltämisestä.

Niiden käyttö on jo kielletty jos se haittaa tai vaarantaa ajamista. Telineessä olevaa kännykkää koskee sama sääntö, eli ei sekään ole automaattisesti kiellettyä. Vain kännykkä kädessä on suoraan kielletty.

Tekninen laite ajon aikana
98 §
Teknisen laitteen käyttäminen

Ajoneuvossa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.
 
Jos automatiikka ontuu niin pahasti että valojen takia väläytän pitkiä, niin se pirun hienosto häikijä kannattaa joko viedä huoltoon valojärjestelmän takia taikka manuaalisesti näpäyttää ajovalot päälle kun tulee porukkaa vastaan.

Syyttä en valoja väläytä, mutta silloin kun täydellä loimolla tulee xenonit vastaan niin on vähän pakko koittaa joten huikata että liikenneturvallisuus vaarantuu.

Ja ei johdu siitä ettenkö tunnistaisi hyvin ohjattua valokeilaa. Ihan eri asia kun sellainen tulee vastaan kuin nuo sokaisijat.

Syyttä suotta väläyttelijöitä näkee silti. Väläytetään siksi koska valot eivät vilkahda lyhkäsiksi. Tietämättömyys kyseessä.
 
Ja sen tunnistaa mistä?
Sen huomaa siitä, että vastaantulija lyö pitkät päälle vastaan tullessa, kun uudella autolla ei ole tapahtunut huomattavaa valotehon vähenemistä yhtäkkiä vaan logiikka on jo muutamaa kilometria ennen kohtaamista ruvennut pimentämään vastaantulijan sektoria...

Tähän vastauksena pitää lyödä omat pitkät päälle ja aika nopeasti sieltä häviää ne omat halogeenituikut pimeäksi.

Mersulla olen kyllä ottanut tavaksi mäkisessä maastossa lyödä automatiikan pois päältä, kun näen rekan tulevan vastaan. Niissä on kaikkea ledivaloa, jota automatiikka ei tunnista ja kuljettaja on selvästi korkeampana kuin valaisimet, joten automatiikka ei tahdo tunnistaa ajoissa. Rekat kyllä antavat myös palautteen tarvittaessa asiallisesti.
 
Sen huomaa siitä, että vastaantulija lyö pitkät päälle vastaan tullessa, kun uudella autolla ei ole tapahtunut huomattavaa valotehon vähenemistä yhtäkkiä vaan logiikka on jo muutamaa kilometria ennen kohtaamista ruvennut pimentämään vastaantulijan sektoria...

Tähän vastauksena pitää lyödä omat pitkät päälle ja aika nopeasti sieltä häviää ne omat halogeenituikut pimeäksi.

Mersulla olen kyllä ottanut tavaksi mäkisessä maastossa lyödä automatiikan pois päältä, kun näen rekan tulevan vastaan. Niissä on kaikkea ledivaloa, jota automatiikka ei tunnista ja kuljettaja on selvästi korkeampana kuin valaisimet, joten automatiikka ei tahdo tunnistaa ajoissa. Rekat kyllä antavat myös palautteen tarvittaessa asiallisesti.
Mersun uudet ILS ledit toimivat varmaan useissa tilanteissa ok mutta märkä tienpinta, katuvalot ja hajavaloa niin vastaantulijalle vilkkuu melkoisesti kun ei oikein osaa haarukoida mihin asti pitäisi keilaa näyttää ja levittää. Huomattavasti mukavampi silti kohdata liikenteessä kuin Toyotan adaptiiviset ledivalot jotka usein välkkyvät kuin hälyytysajossa.
 
Niiden käyttö on jo kielletty jos se haittaa tai vaarantaa ajamista. Telineessä olevaa kännykkää koskee sama sääntö, eli ei sekään ole automaattisesti kiellettyä. Vain kännykkä kädessä on suoraan kielletty.

Tämä oli mulle hyvä tietää kun autossa on Pioneerin bt-soitin johon puhelin kiinnittyy kakkosnäytöksi. Vähän miettinyt virnaomaisen kantaa asiaan kun puhelimen näyttöä tulee varsinkin ajon alkumetreillä näpyteltyä. Ei silti tule mieleenkään spotify soittolistoja alkaa muokkaamaan liikenteessä.:)
 
Sen huomaa siitä, että vastaantulija lyö pitkät päälle vastaan tullessa, kun uudella autolla ei ole tapahtunut huomattavaa valotehon vähenemistä yhtäkkiä vaan logiikka on jo muutamaa kilometria ennen kohtaamista ruvennut pimentämään vastaantulijan sektoria...

Tähän vastauksena pitää lyödä omat pitkät päälle ja aika nopeasti sieltä häviää ne omat halogeenituikut pimeäksi.

Mersulla olen kyllä ottanut tavaksi mäkisessä maastossa lyödä automatiikan pois päältä, kun näen rekan tulevan vastaan. Niissä on kaikkea ledivaloa, jota automatiikka ei tunnista ja kuljettaja on selvästi korkeampana kuin valaisimet, joten automatiikka ei tahdo tunnistaa ajoissa. Rekat kyllä antavat myös palautteen tarvittaessa asiallisesti.
Mites ne rekat sen palautteen antaa eri tavalla kuin tavalliset autoilijat :bored: Aikamoista satuilua sulla koko juttu, mistä lie olet keksinyt että tavalliset autoilijat muka pitkien vaihtoa kyttää? Kyllä ainakin itse reagoin vain ja ainoastaan sokaiseviin valoihin. Jotka taitaa sun autosta löytyä... Keksit vaan muita tekosyitä miksi palautetta satelee :tdown:
 
Mites ne rekat sen palautteen antaa eri tavalla kuin tavalliset autoilijat :bored: Aikamoista satuilua sulla koko juttu, mistä lie olet keksinyt että tavalliset autoilijat muka pitkien vaihtoa kyttää? Kyllä ainakin itse reagoin vain ja ainoastaan sokaiseviin valoihin. Jotka taitaa sun autosta löytyä... Keksit vaan muita tekosyitä miksi palautetta satelee :tdown:
Ok. Et tainnut lukea, mutta ei se mitään...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom