Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onkohan edes laillinen sellainen auto, jossa saa etusumuvalot päälle niin että perä on pimeänä? Mulla ei ainakaan ole ollut yhtäkään jossa tuo onnistuisi.
Näin pöljä viritys on saatavilla tai jopa jo vaadittu, kiitos Euvostoliiton ymmärtämättömyyden kuin pitkälle se ulottuukaan pituusasteilla.
 
Näin pöljä viritys on saatavilla tai jopa jo vaadittu, kiitos Euvostoliiton ymmärtämättömyyden kuin pitkälle se ulottuukaan pituusasteilla.
Etusumuvaloja ei saa päälle ilman takavaloja. Nämä päiväajovalo systeemit ovat asia erikseen, osassa autoista toimii fiksusti, suurimassa osassa ei.
 
Mersun uudet ILS ledit toimivat varmaan useissa tilanteissa ok mutta märkä tienpinta, katuvalot ja hajavaloa niin vastaantulijalle vilkkuu melkoisesti kun ei oikein osaa haarukoida mihin asti pitäisi keilaa näyttää ja levittää. Huomattavasti mukavampi silti kohdata liikenteessä kuin Toyotan adaptiiviset ledivalot jotka usein välkkyvät kuin hälyytysajossa.
Olenpas kuullut ainakin yhdeltä työkaverilta että tuo Toyotan virityksen kans saa todeta että se ei toimi, ja "palautetta" tulee usein.
 
Vastaantulijan häikäiseminen tahallaan pitkät viime hetkellä "ampumalla" on vähentynyt. Ilmeisesti ei enää opeteta autokoulussa?

Sen sijaan sumuvalopellejä on aina vaan enemmän.

Eipä ole minua häikinyt. Sitäpaitsi motarilla kuuluu ajaa pitkät päällä koko ajan muutenkin.
Ei se häikäisy pois mene sillä, että yksi käyttäjä ilmoittaa ettei ole huomannut. Toki pahimmat Skeidat ja Volvot ovat vähentyneet ja nykyään erityistä hajavaloa tulee lähinnä laittomista xenontuningeista. Kuitenkin nämä ensimmäisen sukupolven "älykkäät" leikkautuvat valot eivät ole niitä häikäisemättömimpiä, kun olosuhteet eivät ole labrasta. Siis korkeusero, mutka, esteet tien sivussa tai vaikka se moottoritien keskialueen kaide.

On myös sankareita, jotka ovat tehneet ihan itte ja säästäneet, mutta onnistuneet asentamaan halogeenipolttimon väärin päin tai repimään varjostinkupin vitthun. Suoritus sekin. Samoin se, ettei huomaa toisen valon suuntauksen olevan taivaisiin.

Moottoritiellä kuten muuallakin saa ajaa kaukovaloilla vain, kun tiealue ei ole tyydyttävästi valaistu ja kaukovalojen käyttö ei aiheuta häikäisyä. Siinä tarvitaan maalaisjärkeä.

Kyllä ne sumarit oli, sen verran kirkkaasti valaisivat ja auto taisi olla Opel. Voihan se toki olla, että tuossa yksilössä oli takavalot rikki.
Toinen luonnollinen selitys olisi että etusumuvalot olivat jälkiasenteiset ja kytkentä tehty itte määräyksistä mitään tietämättä ja välittämättä. Saattaa silti olla OEM-look, ja valaisimethan voivat olla ihan tehdasvaraosat lisättynä autoon, jossa eivät kuuluneet varusteluun. Kytkentä pitkin vittuja.

Etusumuvalot ovat tärkeä tyyliseikka monelle sumuvalopellelle. Ilman niitä ei pysty ajamaan 24/7/365 etusumuvaloilla, jolloin autoiluelämys ja elämänlaatu kärsii näillä suuhengittäjillä.
 
Viimeksi muokattu:
Näin pöljä viritys on saatavilla tai jopa jo vaadittu, kiitos Euvostoliiton ymmärtämättömyyden kuin pitkälle se ulottuukaan pituusasteilla.
Ei varmasti ole vaadittu, että etusumuvalot saisi palamaan samalla kun perä on pimeänä. Sulla taitaa nyt mennä sekaisin sumuvalot ja päiväajovalot.
 
Onnistuu se valoilla häikäiseminen näemmä kaupungissakin. Tuli vastaan joku suurehko lava-auto, jossa oli kahdet valot päällekkäin ihan tehdasasenteisina. Ylempi pari oli melkolailla tasan silmieni korkeudella ja suunnattu toki suoraan eteenpäin. :cool:
 
Etusumuvalot ovat tärkeä tyyliseikka monelle sumuvalopellelle. Ilman niitä ei pysty ajamaan 24/7/365 etusumuvaloilla, jolloin autoiluelämys ja elämänlaatu kärsii näillä suuhengittäjillä.

Tämä on viety jo pidemmälle, nyt esiintyy jo sankareita joilla on etusumuvalojen lisäksi takasumutkin päällä kelistä ja kellonajasta riippumatta.
 
Ei varmasti ole vaadittu, että etusumuvalot saisi palamaan samalla kun perä on pimeänä. Sulla taitaa nyt mennä sekaisin sumuvalot ja päiväajovalot.
Useimmissa tuoreemmissa rakkineissa samat LED-tuikut siellä on päällä olipa niiden käyttötarkoitus yrittää olla "sumuvalo" tai "päiväajovalo". Erona on vain se, että valokatkaisimen asennosta riippuu se onko parkit päällä edessä ja takana vaiko ei. Keski/eteläeuroopan lyhyisiin aamu/iltahämäriin mitoitettu päivävaloautomatiikka toimii täällä pohjolan perukoilla yleensä aivan miten sattuu, jopa kesällä.
 
Viimeksi muokattu:
Onnistuu se valoilla häikäiseminen näemmä kaupungissakin. Tuli vastaan joku suurehko lava-auto, jossa oli kahdet valot päällekkäin ihan tehdasasenteisina. Ylempi pari oli melkolailla tasan silmieni korkeudella ja suunnattu toki suoraan eteenpäin. :cool:

Nuissa vähän korkeammissa se taitaakin osua aika hyvin "väärälle korkeudelle". Tässä päivänä eräänä kotia siskon autolla kotia tullessamme (Mazdan CX-7) hieman hämmennyin, kun yllättäen eräs vastaantulija väläytti valojaan :). Kuitenkin oli ihan normiajovalot minulla käytössä, hyvin erotti pimeää VT 15 pitkin ajellessa pitkien valotehon eron.
 
Useimmissa tuoreemmissa rakkineissa samat LED-tuikut siellä on päällä olipa niiden käyttötarkoitus yrittää olla "sumuvalo" tai "päiväajovalo".
Jaa, kai tämmöisiäkin sitten on. Ei oo kyllä koskaan itelle sattunut ajoon. Mistä autoista näitä älynväläyksiä löytyy? Sumuvalon kun on tarkoitus näyttää valoa sumun "alle" ja toisaalta päivävalolle on jopa määritelty missä kulmassa valoa pitää lähteä ylöspäin, niin enpä olisi arvannut että ne yritetään jossain autossa hoitaa samalla lampulla.
 
Onko noissa premium-merkeissä tuo automattiikka sitten niin surkea ettei sateessa ja harmaassa kelissä sytytä valoja?
Itsellä ollut Romanian hummeri viikon ja onkohan yhtenä päivänä (huom, päivällä) polttanut päivävaloja, muuten polttanut ajovaloja koko ajan. Ja kyllähän se mittaristossa näyttää että mitkä valot on käytössä.

Olen samaa ihmetellyt, kun omassakin kymmenen vuotta vanhassa ranskalaisessa toimii automatiikka paremmin kuin hyvin. Vaikkakin on kylläkin sitä vanhaa systeemiä, että takavalot palavat koko ajan. Eli ei edes tarvitsisi toimia kuin vain pimeän tultua, mutta on tässä syksyn aikana ollut monta päivää jolloin automatiikka on myös keskipävällä sytyttänyt mittarivalot, kun on ollut niin harmaa ja valoton päivä. Niin luulisi että uudemmat autot olisi siinä parempia, mutta ei näköjään kun noita takavalottomia tulee päivin öin perä edellä vastaan.
 
Kun te hämmästelette ettei automatiikka jossain autossa toimi, niin mistä te tiedätte että siellä on valokatkaisija automaatilla? Aivan, ei sitä voi ulospäin mistään tietää. Jos sitten alkaa parjaamaan että onpa siinä merkissä paska valoautomatiikka, niin voipi mennä väärään osoitteeseen. Oikeasti pitäisi hämmästellä, että onpa siinä autossa tyhmä kuljettaja.
 
Koska taitaapi olla kaikissa automatiikalla varustetuissa autoissa se "auto" valittuna oletuksena siellä viiksessä.
Vahvaa yleistämistä. Kaikissa mun ajossa olleissa autoissa (joissa on päivävalot) voi valokatkaisijan kääntää sellaiseen asentoon jossa palaa vain päivävalot eikä se siitä itsestään mihinkään liiku.
 
Ajelin tänään Tampere-Helsinki moottoritiellä etelään. Joku tulee vastaan arviolta satasen vauhtia, ajaen väärään suuntaan etelään menevällä ohituskaistalla. Itse ajelin oikealla kaistalla ja onneksi takaa tullut auto ehti ohittaa minut juuri ennen tilannetta. Väistettiin molemmat oikealle. Paikka 2-3 km Toijalan ABC:ltä pohjoiseen. Ei ollut suora tieosuus, joten ei siinä yhtään liikaa aikaa jäänyt reagoida.

Sai miettimään pitäisikö hommata teline luurille ja laittaa Waze tai muu softa pyörimään ajaessa. Olisi edes pieni mahdollisuus saada varoitus tai varoittaa itse perässä tulevia. Muutama auto näytti seuraavan tilannetta pohjoiseen menevillä kaistoilla.
 
Vahvaa yleistämistä. Kaikissa mun ajossa olleissa autoissa (joissa on päivävalot) voi valokatkaisijan kääntää sellaiseen asentoon jossa palaa vain päivävalot eikä se siitä itsestään mihinkään liiku.
Vag tuotoksissa tuo ei onnistu. Ainakin Golf ja Octavia polttaa aina takavaloja ellei katkaisin ole ole auto asennossa ja on valoisaa. Nolla ja parkkiasennossa palaa päiväajovalo ja takavalot.
 
Vag tuotoksissa tuo ei onnistu.
Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.

Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
 
Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.

Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
Joo, monia erilaisia toteuksia löytyy autosta riippuen.
Silti Golfilla perä pimeänä ajaminen takavaloja vaativissa olosuhteissa ei pitäisi olla mahdollista. Parkki ja nolla asennossa takavalot palavat aina, auto asennossa takavalot syttyvät jos sataa (sadetunnistin) tai on hämärää, auto asennossa valot syttyvät katokseen ajaessa kirkkaana kesäpäivänäkin.
Japanilaisissa toteutus on ilmeisen ontuva koska eniten näkee toyota/kia akselin autoja lumituiskussa perä pimeänä, en ymmärrä kuinka tuollainen "automatiikka" on edes laillinen?
 
Silti Golfilla perä pimeänä ajaminen takavaloja vaativissa olosuhteissa ei pitäisi olla mahdollista.
No siitä voidaan olla samaa mieltä, että sen ei pitäisi, mutta aivan satavarmasti se on. Ei kaikilla Golfeilla, mutta osalla kyllä.
 
Ajaa vähän enemmän maantiellä niin huomaa, että uusissa autoissa on vaan tehokkaammat valot kuin niissä ysärin ruoskissa, joissa on tuikkuina jotkut halogeenit. Saatat myös huomata, että on helppo erottaa onko autossa pitkät päällä vai vain hyvät valot. Rekkakuskit selvästi myös asian ovat huomanneet, koska eivät koskaan vilkuta automaattivaloista ellei sitten satu tuo mainitsemani mäkinen maasto, jolloin rekka pääseekin lähestymään "alakautta" eikä mutkasta, jolloin automatiikka ei pysy välttämättä mukana hytin ollessa niin eri korkeudella kuin valot ja tosiaan näissä pitää muistaa vaihtaa automagiikka pois. Tosiaan valtaosa henkilöautokuskeistakin osaa erottaa milloin on pitkät päällä ja milloin ei. Vain esim. 500 km matkalla ehkä yksi on eri mieltä ja sekin kyllä tosiaan huomaa erheensä, kun pitkiä vilkauttaa. Ehkä ajat liian halvoilla autoilla?
Jep jep. Riittääkö 40-50 tkm vuodessa 1-tietä :kahvi: Kyllä nämä sun jutut taas kuulostaa siltä, että joko paskan ostit ja selittelet ”featureita” tai sitten kertomasi tarina on tapahtunut tasan sen yhden kerran. Häikäistyvän autoilijan käyttämä auto ei tähän liity kyllä mitenkään :rofl:
 
Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.

Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
Sehän tässä ihmetyttää miten autonvalmistajat tekevät asiasta niin monimutkaista, ei mun vanhassa käkkyrässä ole muita vaihtoehtoja valokytkimessä kuin pois-parkit-valot päällä, eli autoasento puuttuu(mihin sitä tarvitaan?). Ainut mitä mun autolla ei voi tehdä on ajaa ihan pimeänä. Eli kun valot on pois niin ne on automaatilla. Ei mun mielestä uusien päivävalojen takia tarvita mitään auto-asentoa. Toki kyllähän se lopullinen vika istuu siinä kuskin penkillä.

Edit. Ja sitten sen valoisuusanturin voi autonvalmistaja kalibroida ihanvarmasti niin että syttyvät jo pilvisenä talvipäivänä jos haluavat.
 
No ei tietenkään jos on oikealle kaarre ja vastaan tulee autoja, tai jos edessä on autoja, tai jos on katuvalaistus. Tai jos on vaikkapa valoisaa muuten.

Vai meinaatko, että pitää aina pudottaa pitkät pois kun joku loukkaantuu niistä? Erityisen paljon jaksaa huvittaa tossa Turun motarilla kun ulkokaarteessakin ajaessa menee aina jonkun tunteisiin. Siinähän menee. :D
Loukkaantuu? Eihän tuossa nyt mistään loukkaantumisesta ole kyse, vaan siitä, että tilanteesta, valojen säädöistä, niiden tehosta ja toiminnasta riippuen pitkät valot häikäisevät helposti vastaantulijoita myös siellä motarilla.
 
En jaksa uskoa, autolla kuin autolla sama homma. Enemmän se tuntuu olevan niin, että periaatteesta kiukutellaan omilla pitkillä kun ei tajuta että ei niitä edes kuulu tossa tilanteessa vastaantulijan sammuttaa.

En usko että mulla on viimeisessä kolmessa autossa ollut pakasta vedettynä valot perseellään, tai että katsastetuissa työautoissa olisi kaikissa myös.
Tuskin ne "köyhät" halogeeni valoilla turhaan kiukuttelee. Edelleen, jos saat jatkuvaa palautetta vastaantulijoita niin katsoisin peiliin.
 
Enpä taida katsoa. Ei voi olla että olis muka kaikissa autoissa jotain vikaa. Suurimman osan ajasta ei vilkutella, mutta aina löytyy se 1-2 jotka kiukuttelee kun on ulkokurvissa pitkät päällä. :)

Ja jos noista häikäistyy niin ei kuulu auton rattiin.

Joo tuntuu että nämä kyseiset rattihenkilöt keskittyy enemmän siihen että laittaako itse ne pitkät pois vaikka on päivän selvää ettei valokeila edes vastaantulijan silmiin osu. Muutenkin nämä sankarit taitaa olla juuri niitä keiden pitäisi keskittyä enemmänkin siihen ajamiseen kuin siihen että tuleeko joku metsään osoittavat pitkät päällä vastaan.
 
Edit. Ja sitten sen valoisuusanturin voi autonvalmistaja kalibroida ihanvarmasti niin että syttyvät jo pilvisenä talvipäivänä jos haluavat.

Voi, ja säätääkin. Itsellä benelux - Ford, ja automatiikka on pimeä-moodissa Suomessa marraskuun puolivälistä helmikuuhun. Toimii muutenkin loistavasti hämärän ja sateen tunnistamisessa. Suomiauto saattaa olla nyt syksyllä pimeänä kun mielestäni on jo hämärää.


Jos jotain kiinnostaa, tuossa, kuten muissakin vastaavissa fordeissa, löytyy valoista 4 asentoa. Off, Parkki, Valot päällä, sekä AUTO.

Offilla euroautossa on kaikki valot poissa valoisalla, mutta vilkut ja sumarit toimii eri kytkimellä jos niitä haluaa pimeänä käyttää (sumarit erikseen eteen ja taakse onnistuu myös muuten pimeällä autolla, mitä joku aiemmin ei uskonut olevan mahdollista).

Auto-moodissa tuossa on sekä perä että keula pimeänä, koska ei ole erillisillä päivävaloilla varusteltu malli, joten Suomessa ei toimivasta anturista huolimatta voi käyttää. Mutta huomatkaa että tuontiauto mahdollistaa ajamisen vaikka pelkkä takasumari päällä eli liikenteessä voi autojen puolesta olla vaikka mitä valospedejä.
 
Renault Clio joka oli niin paska vehje, että jos laittoi valot "aina päälle" eli 1-asentoon, niin nehän paloi sit vaikka auton sammutti. Eli aina piti kääntää nollalle kun sammutti auton ja sit muistaa kääntää ne valot päälle lähtiessä :facepalm: Ei ollut siis automaattiasentoa.
Näin tapahtuu omassa kotterossakin. On mielestäni ihan tarpeellista, että valot saa jäämään päälle. Eduksi lasken, että tämä toimii osana lähtö- ja saattovalaistusta ja akunsuoja-ajastuksella. Toisin sanoen valoissa on tällä tavoin päälle jätettäessä 20 minuutin ajastin ja vaihtoehtoisesti tietenkin valot heti sammuvat, kun koppi lukitaan. Kun lukitus avataan, valot syttyvät 15 sekunniksi, sammuvat ja laatikko menee taas lukkoon 30 sekunnin päästä ellei mitään luukkua ole avattu. Olisi varsin tuskaista 80-lukua, jos ajovalot syttyisivät vasta sytytysvirrasta. YMMV.
 
Viimeksi muokattu:
sumarit erikseen eteen ja taakse onnistuu myös muuten pimeällä autolla, mitä joku aiemmin ei uskonut olevan mahdollista
Joo, minä rohkenin epäillä sen olevan mahdotonta koska meilläpäin auton valaistusta säätelevä UN/ECE regulation 48 sen selkeästi kieltää. Mutta ehkä benelux-Fordin kasaamisessa on noudatettu eri säännöstöä?
 
Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.

Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
Juuri tämä. Tasan samassa samalla markkina-alueella samaan aikaan myydyssä automallissakin voi eri yksilöissä olla eri konfiguraatiota useita tai paljon, yleisesti ja merkitsevin osin ainakin kahta lajia. Perusesimerkkinä se, että autossa on päivävaloilla oletuksena perä pimeä, mutta valinnaisesti ohjelmoitu tai sillattu siten, että takavalot palavat. Modifikaatio tai uudelleenkonfigurointi voi olla maahantuojan, ranetusliikkeen tai asiaa harrastavan omistajan itse tekemä.
 
Japanilaisissa toteutus on ilmeisen ontuva koska eniten näkee toyota/kia akselin autoja lumituiskussa perä pimeänä, en ymmärrä kuinka tuollainen "automatiikka" on edes laillinen?
Kysymys on siitä, että kuljettaja ei ole lainkaan kytkenyt valoja päälle, jolloin vain huomiovalot palavat. Korealaiset autot eivät tule Japanista. Pimeää perää näkee kyllä ihan samalla frekvenssillä eurooppalaisissa autoissa. Tyypillistä volkkarissa ja skeidassa.

Etenkin VW:n valosysteemi vituttelee muutenkin yli kaiken. Osasyy sumuvalokusipäiden toimintaan on kytkentä, jossa takasumuvaloa ei voi käyttää yksinään, vaan pelkästään etusumuvaloja tai molempia. Oikeasti, mitä helvettiä? Samaa syöpää oli jo 80-luvun konserniautoissa, ja todella uskomatonta on että tämä sama tippuri jatkuu jo kohta viidennellä vuosikymmenellä. Onko siellä johdossa pahastikin kehitysvammaisia huumattuja puoliapinoita? Ja juu, minulle ei tarvitse kertoa että samaa featurea löytyy Fordista japsien kautta ties mihin uudelle mantereelle. Nyt avautuminen kohdistui ensimmäisenä keskustelun aiheena olleeseen merkkiin, jossa kyllä on hieno ohjaamoergonomia ja siistit nappulat, mutta pari fataalia mokaa.

Takasumuvaloa tarvitsee usein paskemmalla kaudella viikkotolkulla lähes päivittäin. Etusumuvalojen käytölle normaalissa tieliikenteessä olen kokenut tarvetta elämässäni noin kolme kertaa. Olisi parasta, että keskiverto Prisman parkkipaikalla kolhija ei saisi koskaan tilaisuutta sytyttää sumuvaloja.

Vag tuotoksissa tuo ei onnistu. Ainakin Golf ja Octavia polttaa aina takavaloja ellei katkaisin ole ole auto asennossa ja on valoisaa. Nolla ja parkkiasennossa palaa päiväajovalo ja takavalot.
Ei pidä paikkaansa. Golfeja on jo muutamaa korimallia, vähän useampaa eri vuosimallia ja samankin sisällä voi olla eri varustelu ja konfiguraatio riippuen markkina-alueesta tai omistajan toiveista. Volkkareissa on hyvin yleistä, että perä on pimeänä jos valokatkaisin on nolla-asennossa.
 
Viimeksi muokattu:
Etenkin VW:n valosysteemi vituttelee muutenkin yli kaiken. Osasyy sumuvalokusipäiden toimintaan on kytkentä, jossa takasumuvaloa ei voi käyttää yksinään, vaan pelkästään etusumuvaloja tai molempia.
Tää on kyllä ärsyttävää. Konsernissa on haluttu jättää tuo hienous vain Audille, niissä saa takasumarin päälle erikseen. VW, Skoda ja Seat pakottaa sytyttämään etusumuvalot ensin.
 
Jaa siitäkös on onnistuttu tekemään jo oikein premium feature. Keskieurooppalainen näkökulma valoihin on tieten lähtökohtaisestikin erilainen, ex BMW 750:ssa nuo sumuvalot oli naitettu, mutta ruotsalaistuotteissa on tähän menneessä olleet omat nappulat sumuvaloille eteen ja taakse.
 
Todella monessa Renaultissa ja PSA:ssa sama juttu, että vain etusten palaessa saa takasumuvalon syttymään. Että se on tosiaan pakotettu omituisuus ajaa molemmat päällä.
 
Tää on kyllä ärsyttävää. Konsernissa on haluttu jättää tuo hienous vain Audille, niissä saa takasumarin päälle erikseen. VW, Skoda ja Seat pakottaa sytyttämään etusumuvalot ensin.
Itselläni olleista autoissa yhdessäkään ei ole saanut takasumuvaloa päälle ilman etusumuvaloja. Näin toimii volkkarin lisäksi ainakin Mazda, Bmw, Ford ja Mercedes.
 
Itselläni olleista autoissa yhdessäkään ei ole saanut takasumuvaloa päälle ilman etusumuvaloja. Näin toimii volkkarin lisäksi ainakin Mazda, Bmw, Ford ja Mercedes.

Ainakin mun edellisessä ja nykyisessä BMW:ssä saa takasumarin palamaan yksikseen. Niitä edeltäneessä volkkarissa ei saanut.
 
Hondassa saa sumuvalot palamaan erikseen, itse useimmiten käyttänyt ainoastaan takasumuvaloa.
 
Talvella en luota automatikkaan vaan katkasija on aina valot päällä asennossa, kesällä saa olla "auto" asennossa.
 
Pakotetut etusumuvalot ennen takasumuvaloa on jonkin aivovammaisen paviaanin keksintö. Tien päällä en ole kertaakaan tarvinnut etusumuvaloja, takasumuvalon olen kertaalleen laittanut päälle siinä tilanteessa kun ei oikein meinaa enää takana tulevan valot näkyä lumipyryn läpi.
 
Varmaan jo tässä ketjussa mainittu mutta kerrataan vielä, mikä siinä vilkun käytössä pelottaa?
Työmatkalle sattuu joka päivä sama t-risteys, tulen risteykseen kolmion takaa ja käännyn vasemmalle. Minusta katsottuna vasemmalta tulevista suurin osa kääntyy oikealle minun tulosuuntaan. Olisi liian sujuvaa jos nämä kertoisivat kääntymisaikeistaan ajoissa, suurinosa laittaa vilkun päälle vasta kun kääntävät rattia. Ajoissa vilkuttamalla liikenne sujuisi huomattavasti paremmin kun kolmion takaa tulevien ei tarvitsisi jonottaa ja arvailla käänntyykö tuo vai ei?
Toinen arka paikka vilkulle on kiertoliittymä. Jos olet poistumassa enimmäisestä liittymästä niin kerro siitä rohkeasti vilkulla jo liittymään ajaessa, ainakin itse laitan vilkun oikealle jo ennen liittymää ja annan "tilaa" muille ajaa ympyrään.
 
Vanne kiristää pään ympärillä siihen malliin, että ei kestä sekuntiakaan kuunnella sitä vilkun merkkiääntä.
 
Joo, minä rohkenin epäillä sen olevan mahdotonta koska meilläpäin auton valaistusta säätelevä UN/ECE regulation 48 sen selkeästi kieltää. Mutta ehkä benelux-Fordin kasaamisessa on noudatettu eri säännöstöä?

Tuossa sääntelyssä on tarkoitus saada tulevaisuudessa valot yhteneväksi. Siinä on tällä hetkelle sekä kansallista, että ajallista vaihtelua. Mm. Saksasta tuoduissa autoissa sama seikka, kaikki muut valot pimeänä voi päivällä ajaa sumuvaloilla millä kombolla haluaa.

Sitten on päällä vielä tämä (ilmeisesti suomalaisen maahantuojan) erikoisuus, että joissain suomiautoissa ei takasumuvaloa saa päälle ilman etusumuvaloja. Muutenkin sumuvalojen toiminta riippuu paljolti automallista ja siitä, millaiset itse ajovalojen säädöt ovat.

Noista kaikista eroavaisuuksista pyritään pääsemään eroon sitä mukaa kun mallisarjat uudistuu. Nyt alkuvaiheessa yritetään saada edes päivävalot kaikkiin autoihin.
 
Sitten on päällä vielä tämä (ilmeisesti suomalaisen maahantuojan) erikoisuus, että joissain suomiautoissa ei takasumuvaloa saa päälle ilman etusumuvaloja.
Vaihtaako suomalainen maahantuoja autoihin erilaiset valojen käyttökytkimet? Kaikissa autoissa joissa olen tätä nähnyt, on käyttölogiikka sellainen että kytkintä esimerkiksi vedetään ulospäin ja ensimmäinen pykälä sytyttää etusumuvalot ja seuraava sitten taaksekin. Olisin siten kuvitellut, että muualla on samoissa automalleissa tasan samanlainen toiminta, eikä suomalaisella maahantuojalla ole tähän vaikutusmahdollisuutta.
 
Vaihtaako suomalainen maahantuoja autoihin erilaiset valojen käyttökytkimet? Kaikissa autoissa joissa olen tätä nähnyt, on käyttölogiikka sellainen että kytkintä esimerkiksi vedetään ulospäin ja ensimmäinen pykälä sytyttää etusumuvalot ja seuraava sitten taaksekin. Olisin siten kuvitellut, että muualla on samoissa automalleissa tasan samanlainen toiminta, eikä suomalaisella maahantuojalla ole tähän vaikutusmahdollisuutta.

Monessa autossa on ihan painonappi, erikseen etu- ja takasumarille. Siis ihan erilliset napit kojelaudassa kuten vaikkapa hätävilkuille tai tuulilasin lämmittimelle. Japseissa, patongeissa ja fordeissa tullut vain tällaisia vastaan. Pienellä otannallani muistan vai kerran nähneeni valokytkimellä toimivan sumuvalon.

Siksi ihmettelin itsekin miten tuo etuvalojen pakottaminen on toteutettu, ja miksi väitetään että se on ominaisuus vain Suomessa.
 
Joo, 206 GTIssä menee viiksestä kääntämällä eka parkki tai siis päivävalo tai siis mikälie ja sitten ajovalo. Ja sumarit päälle myös samasta viiksestä järjestyksessä etu, sitten etu+taka. Ei valittavissa kumpaa poltttelee. Oletan, että sama metodi käytössä muissakin lähisukulaisissa.

Ei saatana, johtuuko se uudempien autojen vilkuttelu siitä että niissä on jotain automatiikkaa? Mä aina tarkistan ettei ole vahingossa jäänyt pitkät päälle kun niin kovin vilkkuu, ja eihän ne yleensä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Omalla kohdalla meni näin:
- Golf IV, nolla-asennossa ajovalot päälle sekä eteen että taakse kun kytkin virrat, sitten parkkiasento, ja lopulta 1-asento, jossa saa pitkät päälle. Nykäisemällä 1-asennossa kerran ulospäin tuli etusumarit, toinen nykäisy sytytti takasumarit.

- Leon mk3, 0-asennossa päivävalot, sitten auto-asento, kolmantena parkit, neljäntenä 1-asento, jossa ajovalot päällä. Ja sitten mennään samalla lailla kuin Golfissa.

Tämä (sumea) sumarilogiikka nostaa kynnystä käyttää (taka)sumareita.

Ja sitten takaisin aiheeseen:

Saatoin aiheuttaa toisessa osapuolessa vitutussa (itselleni ainakin) perjantaina. Meinasin ajaa väistämisvelvollisena T-risteyksessä oikealta tulevan alle. Onneksi ehdin pysäyttää puolittain vasemmalta tulevien kaistalle ja puolittain tulosuuntani kaistalle. Katsoin, että bussi tulee, enkä huomannut sen takana tullutta autoa. Jäi vissiin jotenkin A-pilarin taakse piiloon, vaikka yritin kyllä päätä heilutella kabiinissa kuin pöllö. Onneksi ei vasemmalta tullut ketään.
 
Itselläni olleista autoissa yhdessäkään ei ole saanut takasumuvaloa päälle ilman etusumuvaloja. Näin toimii volkkarin lisäksi ainakin Mazda, Bmw, Ford ja Mercedes.
Mun 2016 Fordissa on omat nappulat etu- ja takasumuvaloille.

parkki tai siis päivävalo
Nus nus, parkki on etuvalo. Ei päivävalo. Huomiovalo on päivävalo. Parkeilla eli etuvaloilla ajaminen on laitonta.
 
Mutta joissain autoissa on yhdistetty parkki ja päivävalo. Ajovalot päällelaitettaessa päivävalo himmenee parkiksi, ja ilman ajovaloja kirkastuu päivävaloksi.
 
Omalla kohdalla meni näin:
- Golf IV, nolla-asennossa ajovalot päälle sekä eteen että taakse kun kytkin virrat, sitten parkkiasento, ja lopulta 1-asento, jossa saa pitkät päälle. Nykäisemällä 1-asennossa kerran ulospäin tuli etusumarit, toinen nykäisy sytytti takasumarit.
Jep. Malleissa, joissa ei ole etusumuvaloja varusteena, valojen pääkatkaisija on eri mallia. Siinä pötköä saa vedettyä ulos vain yhden naksauksen verran, ja takasumuvalo syttyy. Ai että olin iloinen, että yksilössäni ei ollut etusumuvaloja. :geek:

Tarkennuksena kuvailemassasi versiossa parkkiasennossa saa nykäistyä ulos yhden naksun, eli pelkät etusumuvalot päälle(mutta muistaakseni takasumuvalolle asti vasta 1-asennossa). Tämähän on tarpeellista, jos nyt ylipäänsä mennään niin pahassa kelissä tai lonkerosumussa että etusumuvaloja voi harkita. Näkyvyyden ja häikäisyn mukaan päätetään, madellaanko ajovaloilla ja sumuvaloilla vai pelkillä sumuvaloilla. Ärsyttävää on, että tätäkin näyttää tienkäyttäjistö luulevan joksikin showauto-tuningbemmi-pelleilyominaisuudeksi, jolla auto saadaan näyttämään matalalta.

Ajovalot ovat edessä, ei takana. Siellä takana on takavalot, ja lisäksi autossa on etuvalot, jotka eivät ole sama kuin ajovalot tai huomiovalot. ;)

Tämä (sumea) sumarilogiikka nostaa kynnystä käyttää (taka)sumareita.
Jep. Tämä on paitsi ärsyttävää, myös vaarallista. Takasumuvalo(j)a tarvitaan usein lumessa ajettaessa jo siksi, ettei koko perä muuraudu pimeäksi ja muutenkin. Etenkin moottoritienopeuksissa erittäin suuri vaara.

Mutta joissain autoissa on yhdistetty parkki ja päivävalo. Ajovalot päällelaitettaessa päivävalo himmenee parkiksi, ja ilman ajovaloja kirkastuu päivävaloksi.
Näin on. Lisäksi joissain autoissa logiikka määräytyy sen mukaan, onko moottori käynnissä tai sytytysvirta kytketty. Toisin sanoen nämä yhdistetyt etuvalot eivät himmene huomiovalolta varsinaiselle parkille, vaikka valokatkaisija vaihdetaan parkkiasentoon, vaihteenvalitsin on asennossa P, seisontajarru kiristetty, kuljettajan ovi avattu ja vaikka savuke sytytetty. Ihan saatanan ärsyttävää ja väärin.

Joissakin autoissa taas 0-asennon vain-edessä-päivävalaistus sammuu kokonaan, kun käsijarru on päällä vaikka moottori käy. Tämäkin on puoliksi hölmöä, mutta parannus edellä kuvattuun. Auto kuuluu minusta saada moottorin käydessä paikallaan sekä pimeäksi että parkeille.
 
Viimeksi muokattu:
Nus nus, parkki on etuvalo. Ei päivävalo. Huomiovalo on päivävalo. Parkeilla eli etuvaloilla ajaminen on laitonta.

Mulla on semmoset vähemmän kirkkaat valot ekana mitkä saa ihmiset vilkuttelemaan jos mulla on jostain syystä vain ne käytössä. Niillä vissiin ei saisi ajaa. Ja seuraavalla naksautuksella tulee ne isot valot ja ihmiset ei enää vilkuttele. Ne on vissiin okei. Käytän kyllä niitä jälkimmäisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 353
Viestejä
4 741 599
Jäsenet
77 322
Uusin jäsen
Juvo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom