Omassa volvossa palaa kyllä takavalot aina.Vai olikohan kyseessä Volvo, Volkkari, Skoda, Mitsu ja mitä näitä nyt on kellä muutamassa mallissa on päiväajovalot etusumareiden paikalla ja perse pimeänä samaan aikaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Omassa volvossa palaa kyllä takavalot aina.Vai olikohan kyseessä Volvo, Volkkari, Skoda, Mitsu ja mitä näitä nyt on kellä muutamassa mallissa on päiväajovalot etusumareiden paikalla ja perse pimeänä samaan aikaan.
Näin pöljä viritys on saatavilla tai jopa jo vaadittu, kiitos Euvostoliiton ymmärtämättömyyden kuin pitkälle se ulottuukaan pituusasteilla.Onkohan edes laillinen sellainen auto, jossa saa etusumuvalot päälle niin että perä on pimeänä? Mulla ei ainakaan ole ollut yhtäkään jossa tuo onnistuisi.
Etusumuvaloja ei saa päälle ilman takavaloja. Nämä päiväajovalo systeemit ovat asia erikseen, osassa autoista toimii fiksusti, suurimassa osassa ei.Näin pöljä viritys on saatavilla tai jopa jo vaadittu, kiitos Euvostoliiton ymmärtämättömyyden kuin pitkälle se ulottuukaan pituusasteilla.
Olenpas kuullut ainakin yhdeltä työkaverilta että tuo Toyotan virityksen kans saa todeta että se ei toimi, ja "palautetta" tulee usein.Mersun uudet ILS ledit toimivat varmaan useissa tilanteissa ok mutta märkä tienpinta, katuvalot ja hajavaloa niin vastaantulijalle vilkkuu melkoisesti kun ei oikein osaa haarukoida mihin asti pitäisi keilaa näyttää ja levittää. Huomattavasti mukavampi silti kohdata liikenteessä kuin Toyotan adaptiiviset ledivalot jotka usein välkkyvät kuin hälyytysajossa.
Ei se häikäisy pois mene sillä, että yksi käyttäjä ilmoittaa ettei ole huomannut. Toki pahimmat Skeidat ja Volvot ovat vähentyneet ja nykyään erityistä hajavaloa tulee lähinnä laittomista xenontuningeista. Kuitenkin nämä ensimmäisen sukupolven "älykkäät" leikkautuvat valot eivät ole niitä häikäisemättömimpiä, kun olosuhteet eivät ole labrasta. Siis korkeusero, mutka, esteet tien sivussa tai vaikka se moottoritien keskialueen kaide.Eipä ole minua häikinyt. Sitäpaitsi motarilla kuuluu ajaa pitkät päällä koko ajan muutenkin.
Toinen luonnollinen selitys olisi että etusumuvalot olivat jälkiasenteiset ja kytkentä tehty itte määräyksistä mitään tietämättä ja välittämättä. Saattaa silti olla OEM-look, ja valaisimethan voivat olla ihan tehdasvaraosat lisättynä autoon, jossa eivät kuuluneet varusteluun. Kytkentä pitkin vittuja.Kyllä ne sumarit oli, sen verran kirkkaasti valaisivat ja auto taisi olla Opel. Voihan se toki olla, että tuossa yksilössä oli takavalot rikki.
Ei varmasti ole vaadittu, että etusumuvalot saisi palamaan samalla kun perä on pimeänä. Sulla taitaa nyt mennä sekaisin sumuvalot ja päiväajovalot.Näin pöljä viritys on saatavilla tai jopa jo vaadittu, kiitos Euvostoliiton ymmärtämättömyyden kuin pitkälle se ulottuukaan pituusasteilla.
Etusumuvalot ovat tärkeä tyyliseikka monelle sumuvalopellelle. Ilman niitä ei pysty ajamaan 24/7/365 etusumuvaloilla, jolloin autoiluelämys ja elämänlaatu kärsii näillä suuhengittäjillä.
Useimmissa tuoreemmissa rakkineissa samat LED-tuikut siellä on päällä olipa niiden käyttötarkoitus yrittää olla "sumuvalo" tai "päiväajovalo". Erona on vain se, että valokatkaisimen asennosta riippuu se onko parkit päällä edessä ja takana vaiko ei. Keski/eteläeuroopan lyhyisiin aamu/iltahämäriin mitoitettu päivävaloautomatiikka toimii täällä pohjolan perukoilla yleensä aivan miten sattuu, jopa kesällä.Ei varmasti ole vaadittu, että etusumuvalot saisi palamaan samalla kun perä on pimeänä. Sulla taitaa nyt mennä sekaisin sumuvalot ja päiväajovalot.
Onnistuu se valoilla häikäiseminen näemmä kaupungissakin. Tuli vastaan joku suurehko lava-auto, jossa oli kahdet valot päällekkäin ihan tehdasasenteisina. Ylempi pari oli melkolailla tasan silmieni korkeudella ja suunnattu toki suoraan eteenpäin.![]()
Jaa, kai tämmöisiäkin sitten on. Ei oo kyllä koskaan itelle sattunut ajoon. Mistä autoista näitä älynväläyksiä löytyy? Sumuvalon kun on tarkoitus näyttää valoa sumun "alle" ja toisaalta päivävalolle on jopa määritelty missä kulmassa valoa pitää lähteä ylöspäin, niin enpä olisi arvannut että ne yritetään jossain autossa hoitaa samalla lampulla.Useimmissa tuoreemmissa rakkineissa samat LED-tuikut siellä on päällä olipa niiden käyttötarkoitus yrittää olla "sumuvalo" tai "päiväajovalo".
Onko noissa premium-merkeissä tuo automattiikka sitten niin surkea ettei sateessa ja harmaassa kelissä sytytä valoja?
Itsellä ollut Romanian hummeri viikon ja onkohan yhtenä päivänä (huom, päivällä) polttanut päivävaloja, muuten polttanut ajovaloja koko ajan. Ja kyllähän se mittaristossa näyttää että mitkä valot on käytössä.
Vahvaa yleistämistä. Kaikissa mun ajossa olleissa autoissa (joissa on päivävalot) voi valokatkaisijan kääntää sellaiseen asentoon jossa palaa vain päivävalot eikä se siitä itsestään mihinkään liiku.Koska taitaapi olla kaikissa automatiikalla varustetuissa autoissa se "auto" valittuna oletuksena siellä viiksessä.
Vag tuotoksissa tuo ei onnistu. Ainakin Golf ja Octavia polttaa aina takavaloja ellei katkaisin ole ole auto asennossa ja on valoisaa. Nolla ja parkkiasennossa palaa päiväajovalo ja takavalot.Vahvaa yleistämistä. Kaikissa mun ajossa olleissa autoissa (joissa on päivävalot) voi valokatkaisijan kääntää sellaiseen asentoon jossa palaa vain päivävalot eikä se siitä itsestään mihinkään liiku.
Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.Vag tuotoksissa tuo ei onnistu.
Joo, monia erilaisia toteuksia löytyy autosta riippuen.Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.
Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
No siitä voidaan olla samaa mieltä, että sen ei pitäisi, mutta aivan satavarmasti se on. Ei kaikilla Golfeilla, mutta osalla kyllä.Silti Golfilla perä pimeänä ajaminen takavaloja vaativissa olosuhteissa ei pitäisi olla mahdollista.
Jep jep. Riittääkö 40-50 tkm vuodessa 1-tietäAjaa vähän enemmän maantiellä niin huomaa, että uusissa autoissa on vaan tehokkaammat valot kuin niissä ysärin ruoskissa, joissa on tuikkuina jotkut halogeenit. Saatat myös huomata, että on helppo erottaa onko autossa pitkät päällä vai vain hyvät valot. Rekkakuskit selvästi myös asian ovat huomanneet, koska eivät koskaan vilkuta automaattivaloista ellei sitten satu tuo mainitsemani mäkinen maasto, jolloin rekka pääseekin lähestymään "alakautta" eikä mutkasta, jolloin automatiikka ei pysy välttämättä mukana hytin ollessa niin eri korkeudella kuin valot ja tosiaan näissä pitää muistaa vaihtaa automagiikka pois. Tosiaan valtaosa henkilöautokuskeistakin osaa erottaa milloin on pitkät päällä ja milloin ei. Vain esim. 500 km matkalla ehkä yksi on eri mieltä ja sekin kyllä tosiaan huomaa erheensä, kun pitkiä vilkauttaa. Ehkä ajat liian halvoilla autoilla?
Ootko nyt ihan varmaEipä ole minua häikinyt. Sitäpaitsi motarilla kuuluu ajaa pitkät päällä koko ajan muutenkin.
Sehän tässä ihmetyttää miten autonvalmistajat tekevät asiasta niin monimutkaista, ei mun vanhassa käkkyrässä ole muita vaihtoehtoja valokytkimessä kuin pois-parkit-valot päällä, eli autoasento puuttuu(mihin sitä tarvitaan?). Ainut mitä mun autolla ei voi tehdä on ajaa ihan pimeänä. Eli kun valot on pois niin ne on automaatilla. Ei mun mielestä uusien päivävalojen takia tarvita mitään auto-asentoa. Toki kyllähän se lopullinen vika istuu siinä kuskin penkillä.Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.
Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
Loukkaantuu? Eihän tuossa nyt mistään loukkaantumisesta ole kyse, vaan siitä, että tilanteesta, valojen säädöistä, niiden tehosta ja toiminnasta riippuen pitkät valot häikäisevät helposti vastaantulijoita myös siellä motarilla.No ei tietenkään jos on oikealle kaarre ja vastaan tulee autoja, tai jos edessä on autoja, tai jos on katuvalaistus. Tai jos on vaikkapa valoisaa muuten.
Vai meinaatko, että pitää aina pudottaa pitkät pois kun joku loukkaantuu niistä? Erityisen paljon jaksaa huvittaa tossa Turun motarilla kun ulkokaarteessakin ajaessa menee aina jonkun tunteisiin. Siinähän menee.![]()
Tuskin ne "köyhät" halogeeni valoilla turhaan kiukuttelee. Edelleen, jos saat jatkuvaa palautetta vastaantulijoita niin katsoisin peiliin.En jaksa uskoa, autolla kuin autolla sama homma. Enemmän se tuntuu olevan niin, että periaatteesta kiukutellaan omilla pitkillä kun ei tajuta että ei niitä edes kuulu tossa tilanteessa vastaantulijan sammuttaa.
En usko että mulla on viimeisessä kolmessa autossa ollut pakasta vedettynä valot perseellään, tai että katsastetuissa työautoissa olisi kaikissa myös.
Enpä taida katsoa. Ei voi olla että olis muka kaikissa autoissa jotain vikaa. Suurimman osan ajasta ei vilkutella, mutta aina löytyy se 1-2 jotka kiukuttelee kun on ulkokurvissa pitkät päällä.
Ja jos noista häikäistyy niin ei kuulu auton rattiin.
Edit. Ja sitten sen valoisuusanturin voi autonvalmistaja kalibroida ihanvarmasti niin että syttyvät jo pilvisenä talvipäivänä jos haluavat.
Näin tapahtuu omassa kotterossakin. On mielestäni ihan tarpeellista, että valot saa jäämään päälle. Eduksi lasken, että tämä toimii osana lähtö- ja saattovalaistusta ja akunsuoja-ajastuksella. Toisin sanoen valoissa on tällä tavoin päälle jätettäessä 20 minuutin ajastin ja vaihtoehtoisesti tietenkin valot heti sammuvat, kun koppi lukitaan. Kun lukitus avataan, valot syttyvät 15 sekunniksi, sammuvat ja laatikko menee taas lukkoon 30 sekunnin päästä ellei mitään luukkua ole avattu. Olisi varsin tuskaista 80-lukua, jos ajovalot syttyisivät vasta sytytysvirrasta. YMMV.Renault Clio joka oli niin paska vehje, että jos laittoi valot "aina päälle" eli 1-asentoon, niin nehän paloi sit vaikka auton sammutti. Eli aina piti kääntää nollalle kun sammutti auton ja sit muistaa kääntää ne valot päälle lähtiessäEi ollut siis automaattiasentoa.
Joo, minä rohkenin epäillä sen olevan mahdotonta koska meilläpäin auton valaistusta säätelevä UN/ECE regulation 48 sen selkeästi kieltää. Mutta ehkä benelux-Fordin kasaamisessa on noudatettu eri säännöstöä?sumarit erikseen eteen ja taakse onnistuu myös muuten pimeällä autolla, mitä joku aiemmin ei uskonut olevan mahdollista
Juuri tämä. Tasan samassa samalla markkina-alueella samaan aikaan myydyssä automallissakin voi eri yksilöissä olla eri konfiguraatiota useita tai paljon, yleisesti ja merkitsevin osin ainakin kahta lajia. Perusesimerkkinä se, että autossa on päivävaloilla oletuksena perä pimeä, mutta valinnaisesti ohjelmoitu tai sillattu siten, että takavalot palavat. Modifikaatio tai uudelleenkonfigurointi voi olla maahantuojan, ranetusliikkeen tai asiaa harrastavan omistajan itse tekemä.Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.
Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
Kysymys on siitä, että kuljettaja ei ole lainkaan kytkenyt valoja päälle, jolloin vain huomiovalot palavat. Korealaiset autot eivät tule Japanista. Pimeää perää näkee kyllä ihan samalla frekvenssillä eurooppalaisissa autoissa. Tyypillistä volkkarissa ja skeidassa.Japanilaisissa toteutus on ilmeisen ontuva koska eniten näkee toyota/kia akselin autoja lumituiskussa perä pimeänä, en ymmärrä kuinka tuollainen "automatiikka" on edes laillinen?
Ei pidä paikkaansa. Golfeja on jo muutamaa korimallia, vähän useampaa eri vuosimallia ja samankin sisällä voi olla eri varustelu ja konfiguraatio riippuen markkina-alueesta tai omistajan toiveista. Volkkareissa on hyvin yleistä, että perä on pimeänä jos valokatkaisin on nolla-asennossa.Vag tuotoksissa tuo ei onnistu. Ainakin Golf ja Octavia polttaa aina takavaloja ellei katkaisin ole ole auto asennossa ja on valoisaa. Nolla ja parkkiasennossa palaa päiväajovalo ja takavalot.
Tää on kyllä ärsyttävää. Konsernissa on haluttu jättää tuo hienous vain Audille, niissä saa takasumarin päälle erikseen. VW, Skoda ja Seat pakottaa sytyttämään etusumuvalot ensin.Etenkin VW:n valosysteemi vituttelee muutenkin yli kaiken. Osasyy sumuvalokusipäiden toimintaan on kytkentä, jossa takasumuvaloa ei voi käyttää yksinään, vaan pelkästään etusumuvaloja tai molempia.
Itselläni olleista autoissa yhdessäkään ei ole saanut takasumuvaloa päälle ilman etusumuvaloja. Näin toimii volkkarin lisäksi ainakin Mazda, Bmw, Ford ja Mercedes.Tää on kyllä ärsyttävää. Konsernissa on haluttu jättää tuo hienous vain Audille, niissä saa takasumarin päälle erikseen. VW, Skoda ja Seat pakottaa sytyttämään etusumuvalot ensin.
Itselläni olleista autoissa yhdessäkään ei ole saanut takasumuvaloa päälle ilman etusumuvaloja. Näin toimii volkkarin lisäksi ainakin Mazda, Bmw, Ford ja Mercedes.
Ok, onhan tuokin syy. Voisi kysyä onko pää siinä kunnossa että kykenee ajamaan autoa jos merkkiääni ahdistaa?Vanne kiristää pään ympärillä siihen malliin, että ei kestä sekuntiakaan kuunnella sitä vilkun merkkiääntä.
Joo, minä rohkenin epäillä sen olevan mahdotonta koska meilläpäin auton valaistusta säätelevä UN/ECE regulation 48 sen selkeästi kieltää. Mutta ehkä benelux-Fordin kasaamisessa on noudatettu eri säännöstöä?
Vaihtaako suomalainen maahantuoja autoihin erilaiset valojen käyttökytkimet? Kaikissa autoissa joissa olen tätä nähnyt, on käyttölogiikka sellainen että kytkintä esimerkiksi vedetään ulospäin ja ensimmäinen pykälä sytyttää etusumuvalot ja seuraava sitten taaksekin. Olisin siten kuvitellut, että muualla on samoissa automalleissa tasan samanlainen toiminta, eikä suomalaisella maahantuojalla ole tähän vaikutusmahdollisuutta.Sitten on päällä vielä tämä (ilmeisesti suomalaisen maahantuojan) erikoisuus, että joissain suomiautoissa ei takasumuvaloa saa päälle ilman etusumuvaloja.
Vaihtaako suomalainen maahantuoja autoihin erilaiset valojen käyttökytkimet? Kaikissa autoissa joissa olen tätä nähnyt, on käyttölogiikka sellainen että kytkintä esimerkiksi vedetään ulospäin ja ensimmäinen pykälä sytyttää etusumuvalot ja seuraava sitten taaksekin. Olisin siten kuvitellut, että muualla on samoissa automalleissa tasan samanlainen toiminta, eikä suomalaisella maahantuojalla ole tähän vaikutusmahdollisuutta.
Mun 2016 Fordissa on omat nappulat etu- ja takasumuvaloille.Itselläni olleista autoissa yhdessäkään ei ole saanut takasumuvaloa päälle ilman etusumuvaloja. Näin toimii volkkarin lisäksi ainakin Mazda, Bmw, Ford ja Mercedes.
Nus nus, parkki on etuvalo. Ei päivävalo. Huomiovalo on päivävalo. Parkeilla eli etuvaloilla ajaminen on laitonta.parkki tai siis päivävalo
Jep. Malleissa, joissa ei ole etusumuvaloja varusteena, valojen pääkatkaisija on eri mallia. Siinä pötköä saa vedettyä ulos vain yhden naksauksen verran, ja takasumuvalo syttyy. Ai että olin iloinen, että yksilössäni ei ollut etusumuvaloja.Omalla kohdalla meni näin:
- Golf IV, nolla-asennossa ajovalot päälle sekä eteen että taakse kun kytkin virrat, sitten parkkiasento, ja lopulta 1-asento, jossa saa pitkät päälle. Nykäisemällä 1-asennossa kerran ulospäin tuli etusumarit, toinen nykäisy sytytti takasumarit.
Jep. Tämä on paitsi ärsyttävää, myös vaarallista. Takasumuvalo(j)a tarvitaan usein lumessa ajettaessa jo siksi, ettei koko perä muuraudu pimeäksi ja muutenkin. Etenkin moottoritienopeuksissa erittäin suuri vaara.Tämä (sumea) sumarilogiikka nostaa kynnystä käyttää (taka)sumareita.
Näin on. Lisäksi joissain autoissa logiikka määräytyy sen mukaan, onko moottori käynnissä tai sytytysvirta kytketty. Toisin sanoen nämä yhdistetyt etuvalot eivät himmene huomiovalolta varsinaiselle parkille, vaikka valokatkaisija vaihdetaan parkkiasentoon, vaihteenvalitsin on asennossa P, seisontajarru kiristetty, kuljettajan ovi avattu ja vaikka savuke sytytetty. Ihan saatanan ärsyttävää ja väärin.Mutta joissain autoissa on yhdistetty parkki ja päivävalo. Ajovalot päällelaitettaessa päivävalo himmenee parkiksi, ja ilman ajovaloja kirkastuu päivävaloksi.
Nus nus, parkki on etuvalo. Ei päivävalo. Huomiovalo on päivävalo. Parkeilla eli etuvaloilla ajaminen on laitonta.