Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei,

Tässä puhuttiin kyllä siitä, kun 10 pööpöilijää junnaa ohituskaistalla ajaen 90-104 vaihtelevaa nopeutta tukkien ohituskaistan, samalla kun oikea kaista loistaa tyhjyyttään.

Ei puhuttu.

Mitenköhän kuvittelet jonossa menevien autojen ajavan sitä jonoa eri nopeutta. :facepalm:

Kaikki muut paitsi se ensimmäinen auto siiinä ohituskaistalla ajaa samaa vauhtia, joka on tasan sitä vauhtia mitä pystyy (turvallisesti, turvavälin jäämättä liian pieneksi tai törmäämättä edellään ajavaan autoon) ajamaan koska edelläoleva auto estää ajamasta kovempaa.

Tämän vasemman kaistan possujunan ainoa oikea paikka olisi siinä tyhjällä oikealla kaistalla. Sieltä jokainen saa käydä, käyttämässä sen oman kuvitteellisen vuronumeronsa ja ohittaa sen rekan. Samalla ohituskaista olisi vapaana sille, joka haluaa ajaa suurinta sallittua nopeutta (109 km/h).

:facepalm:

Ensinnäkään, Suomessa ei ole yhtään tietä jossa suurin sallittu nopeus on 109km/h.

Toisekseen, KAIKKI näistä autoista paitsi se ensimmäisenä menevä vakionopeussäädinohittelija haluaisi päästä siitä bussista tai rekkajonosta ripeästi ohi. Muttei pääse, koska se vakionopeusohittaja estää sen.

Se kymmenes kusipää joka sinne toisten turvaväliin haluaa änkeä ei välttämättä haluaisi ajaa yhtään sen nopeampaa kuin nuo yhdeksän autoa. Se on vaan kusipää joka kokee että hänellä on oikeus päästä muita ennen ja toisten turvaväliin änkeminen ja muiden pakkottaminen hidastamaan on täysin ok tämän tavoitteen suorittamiseksi

Mitään hyötyä ei synny siitä, että koko kilometrin mittainen possujuna siirtyisi ohituskaistalle jo ennen rekkaa.

:facepalm:

Ei se jono tee sitä mitenkään kollektiivisena päätöksenä, vaan jokainen kuski jonossa tekee oman henkilökohtaisen päätöksen, jossa vaihtoehtoja on tasan kolme:

1) Siirtyä sinne ohituskaistalle ajoissa.
2) Jäädä oikealle kaistalle ja jäädä pussitetuksi kun takaa tulevat vaihtavat aiemmin ohituskaistalle.
3) Jäädä oikealle kaistalle ja ruveta änkemään sieltä toisten turvaväliin vaarantaen liikennettä.

Näistä neutraali vaihtoehto on se, että vaihdetaan sinne ohituskaistalle ajoissa, kusipäinen vaihtoehto on tunkea toisten turvaväliin ja hidas vaihtoehto on jäädä nyhjöttämään sen rekan taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Kai sä hkultala ymmärrät, että sulla on täysi vapaus toimia itse siten, että pääset "etuilemaan", jos sen sellaiseksi koet. Ja toi sun 3-portainen asetelmas johtaa siheen, että kun on tarpeeksi 1) idiootteja, niin loputkin oikein ajavat 2) ryhtyvät toimimaan 1) tavalla idiootteina. 3) on pelkästään sun peiliin katsomisen paikka, en nyt jaksa etsiä sitä termiä, jolla oikeutit itsellesi tahallisen liikenteen häiriköinnin ja vaarantamisen vetämällä välin kiinni. Asiallinen turvaväli kun on vasurilla, niin yksittäisen auton siirtyminen ei ole mikään riski vaan täysin normaali toimenpide.
 
Kesäperjantaisin voitte mennä Lahden moottoritielle katsomaan, kun kukaan ei aja sitä oikeaa kaistaa. Oikea kaista on jopa kilometrin tyhjänä.
Kaikki ovat vasemmalla jonossa mikä pumppaa 100-130 kokoajan. Oikealla menevät vain rekat ja kärrynvetäjät.
 
Viimeksi muokattu:
:facepalm:
Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.

Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohtuskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot..

Oletan, että kyseessä on tie jolla rajoitus 100 kmh. Kenelläkään ei ole velvollisuutta ajaa ylinopeutta niiden perässätulijoiden takia.
 
:facepalm:

Jospa harjoittelisit vähän luetunymmärtämistä.

Tässä ei kukaan aja vasenta kaistaa hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus.

Vaan siellä on ensimmäinen auto ohittamassa vakionopeussäätimellä bussia tai paria rekkaa aivan liian pienellä nopeuserolla, että ohitus kestää kauan.

Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.

Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohituskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot.




:facepalm:

Ei ole mitään "muita hitaasti ajavia" autoja kuin se bussi/rekka/rejat ja bussit.

On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.

Ja mahdollisesti on idiootti joka kuvittelee että hänen aikansa on tärkeämpää kuin muiden aika ja hänellä on oikeus ensin ohittaa muutama auto oikealta ja sen jälkeen tunkea sinne muiden jättämään turvaväliin hidastaen monen muun pääsyä sen rekan/bussin/rekkajonon ohi,
Ja kun lainkin mukaan sitä vasenta kaistaa käytetään ohittamiseen. Ei ajamiseen muuten.

Ne 10 jonottajaa pitäisi jokaisen olla siellä oikealla kaistalla kunnes oikeasti ohittaavat sitä rekkaa.

Helvettiäkö sitä alkaa vakkaria ym. löysäämään jos on jonoa vasurilla jos oikeaa voi parhaillaan jatkaa puolikilometriä ja tämäb jälkeen vaihtaa vaivattomasti vasemmalle ohittaakseen sen rekan.

Kerropa @Jetula meillekin missä on se tie, jonka suurin sallittu nopeus on 109 km/h? Tästä tulee nimittäin varmasti mielenkiintoista.
Poliisisedän mielestä kaikki väylät joilla vauhti on satanen.

Satkua voi toki ajaa jos haluaa mutta voipi ajaa 109km/h ilman seuraamuksia myöskin.

Jos kukaan on laintulkinnasta kuullut niin siitä on hyvä lähteä liikenteeseen. Lainsäätäjä säätää lait. Lainvalvoja tulkitsee niitä.
 
20 ylinopeus mittarin mukaan rajoituksesta huolimatta niin menee sopivasti liikennevirran mukana. Muut voi painua liikenteestä VEKS.
 
Poliisisedän mielestä kaikki väylät joilla vauhti on satanen. [...] Lainsäätäjä säätää lait. Lainvalvoja tulkitsee niitä.

Tiedän kyllä teknisen vähennyksen ja periaatteellisen 6 km/h huomautusrajan. Se ei silti ole tien suurin sallittu nopeus lain silmissä, period. Kuten itsekin sanoit, lakien tulkitseminen on lainvalvojan työtä. Ei IO-tekin autopalstan.

20 ylinopeus mittarin mukaan rajoituksesta huolimatta niin menee sopivasti liikennevirran mukana. Muut voi painua liikenteestä VEKS.
Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla :kahvi:
 
Ei puhuttu.

Mitenköhän kuvittelet jonossa menevien autojen ajavan sitä jonoa eri nopeutta. :facepalm:

Kaikki muut paitsi se ensimmäinen auto siiinä ohituskaistalla ajaa samaa vauhtia, joka on tasan sitä vauhtia mitä pystyy (turvallisesti, turvavälin jäämättä liian pieneksi tai törmäämättä edellään ajavaan autoon) ajamaan koska edelläoleva auto estää ajamasta kovempaa.



:facepalm:

Ensinnäkään, Suomessa ei ole yhtään tietä jossa suurin sallittu nopeus on 109km/h.

Toisekseen, KAIKKI näistä autoista paitsi se ensimmäisenä menevä vakionopeussäädinohittelija haluaisi päästä siitä bussista tai rekkajonosta ripeästi ohi. Muttei pääse, koska se vakionopeusohittaja estää sen.

Se kymmenes kusipää joka sinne toisten turvaväliin haluaa änkeä ei välttämättä haluaisi ajaa yhtään sen nopeampaa kuin nuo yhdeksän autoa. Se on vaan kusipää joka kokee että hänellä on oikeus päästä muita ennen ja toisten turvaväliin änkeminen ja muiden pakkottaminen hidastamaan on täysin ok tämän tavoitteen suorittamiseksi



:facepalm:

Ei se jono tee sitä mitenkään kollektiivisena päätöksenä, vaan jokainen kuski jonossa tekee oman henkilökohtaisen päätöksen, jossa vaihtoehtoja on tasan kolme:

1) Siirtyä sinne ohituskaistalle ajoissa.
2) Jäädä oikealle kaistalle ja jäädä pussitetuksi kun takaa tulevat vaihtavat aiemmin ohituskaistalle.
3) Jäädä oikealle kaistalle ja ruveta änkemään sieltä toisten turvaväliin vaarantaen liikennettä.

Näistä neutraali vaihtoehto on se, että vaihdetaan sinne ohituskaistalle ajoissa, kusipäinen vaihtoehto on tunkea toisten turvaväliin ja hidas vaihtoehto on jäädä nyhjöttämään sen rekan taakse.

Huh huh, löysääpäs nyt vähän sitä pipoa. Jos noin heikolla (liikenne)tilannetajulla ei tajua muuta kuin provosoitua, eikö olisi parempi keskittyä vain omaan tekemiseen. ;)


Jos muuten tyhjällä motarilla ajaa 10 autoa ja rekka, ei todellakaan koko possujunan tule siirtyä ohituskaistalle yhtäaikaaa. Jokainen siirtyy sitten kun on oman ohituksen aika. Normaaleilla turvaväleillä kun aloitat ohittamaan rekkaa, on jo edessäsi oleva aloittamassa palaamista kaistalleen. Välkympi tajuaa, että siinä saattaisi olla tilaa jopa kolmannelle autolle. :tup:

Jos joku nopeampi sinut tässä ohittaa tyhjältä vasemmalta, ei sen pitäisi aikaan saada mitään raivo- tai kateuskohtausta. Edelleenkin ne normaalit turvavälit takaavat, että sinä et jonossa ajavana joudu missään tilanteessa hidastamaan, ja tyhjä vasen kaista tarjoaa ohitusikkunan molemmille. Jos se ohittaja änkeäisi possujunan keskelle sinne oikealle tulisi kuvailemiasi ongelmia.


Ps.

109 on ihan yhtä sallittu nopeus 100 alueella, kuin tuo sinun keksimä 104. Huomaatkos, ihmisillä saattaa sittenkin olla halua ajaa kovempaa kuin sinä kuvittelet.
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Huh huh, löysääpäs nyt vähän sitä pipoa. Jos noin heikolla (liikenne)tilannetajulla ei tajua muuta kuin provosoitua, eikö olisi parempi keskittyä vain omaan tekemiseen. ;)

Sinä tässä olet se, jolla on se heikko (liikenne)tilannetaju.

Jos muuten tyhjällä motarilla ajaa 10 autoa ja rekka, ei todellakaan koko possujunan tule siirtyä ohituskaistalle yhtäaikaaa.

:facepalm:

Ei ennen sitä ohitusta ole mitään "possujunaa", eivätkä ne vaihda sille ohituskaistalle "yhtä aikaa". Huomattava osa koko letkasta muodostuu siitä kun ne eivät pääse ohitse ja se muodostuu pikku hiljaa sitä mukaa kun taaempana olevat autot saavat letkan kiinni

Pitääkö vielä vääntää rautalankaa, kun tilanne tuntuu olevan niin ylivoimainen ymmärtää:

Ennen tätä tilannetta on joukko autoja, ajavat omaa nopeuttansa siten että nopeammat ohittelevat hitaampia, eivätkä ne muodosta mitään selvää tiheää jonoa, ja osa on selvästi kauempana. Näistä ensimmäisenä menee bussi(1) 100km/h nopeutta, sen takana vakionopeussäätimellä varustettu auto(2) 104 km/h nopeutta.

Kolmantena ajaa auto(3), jonka ajonopeus on ennen tilannetta kaikkein suurin(haluaa ajaa vaikka 115km/) , se on juuri ohittanut neljäntenä(4) tulevan auton(joka haluaa ajaa vaikka 110km/h) ja palannut ohituksen jälkeen oikealle kaistalle

Vakionopeussäätimellä(104km/h) varustetun auton(2) takana tulevat seuraavat autot(3,4) saavuttavat vakionopeusautoilijaa melko pian sen jälkeen kun vakionopeusautoilija saavuttaa bussin(1). Vakionopeusautoilija(2) vaihtaa ohituskaistalle ja aloittaa hitaan ohituksensa. Tämän jälkeen hänen perässätulevalla autollaan(3) on seuraavat vaihtoehdot:

A) Jäädä oikealle kaistalle ajamaan vakionopeusohittajaa kovempaa (115km/h) tietäen, että oikealta ei kuitenkaan pääse (koska bussin perä lähestyy) ohi ja pitämällä saman vauhdin joutuu vaan myöhemmin jarruttamaan paljon päästäksen vaihtamaan vakionoopeusohittajan taakse, koska bussin perä näkyy lähestyvän
B) Jäädä oikealle kaistalle hidastaen vakionopeusohittajan kanssa samaan vauhtiin(104 km/h) jotta voi myöhemmin vaihtaa tämän taakse
C) Vaihtaa vasemmalle kaistalle vakionopeusohittajan taakse odottamaan että vakionopeusohittaja pääsee bussin ohi että tämän jälkeen itse pääsee bussin ohi.

Vaihtoehto Assä ei ole mitään järkeä, siinä vaan joutuu myöhemmin jarruttamaan enemmän kun silloin olisi sen "ohituksen oikea aika" ei vasemmalle kaistalle voi vaihtaa koska siinä menee vakionopeusohittaja(1). Järkeviä vaihtoehtoja on vaihtoehdot B tai C.

Jotain sekunteja myöhemmin neljäs auto(4) saa kiinni nämä autot:

Katsotaanpa tilannetta sen neljännen auton(4) silmin, mikäli edellinen auto valitsi vaihtoehdon B

Neljännen auton edessä on kolme autoa. Ensimmäisenä menee bussi. Rekkaa on hitaasti ohittamassa auto. Rekan takana, suoraan neljännen auton edessä on auto, joka nyt on akuutisti tiellä edestämme, ja ohituskaista on auki ohittamaan tämä auto. Näiden välissä ohituskaistalla menee vakionopeusohittaja(2), joka on neljännestä autosta selvästi kauempana.

Jolloin neljäs auto(4) lähtee ohittamaan sitä kolmatta autoa, koska hänen edessään on häntä hitaammin ajava auto (vaikka se olisi juuri ohittanut hänet) ja ohituskaistalla on tilaa (koska se vakiobnopeusohittaja on selvästi edempänä eikä estä hänen siirtymistän ohituskaistalle)

Ja tästä seuraa, että se kolmas, oikeasti kaikkein suurinta nopeutta ajava auto(3) joutuu pussitetuksi, koska ei odottanut sitä "ohituksen aikaa" kunnes siirtyi sille vasemmalle kaistalle. Ja neljäs auto, josta nelonen oli juuri mennyt ohi, menee hänestä ohi.

Tässä vielä kuva selventämässä tilannetta.

Jokaisen auton kohdalla luvuista ylempi tarkoittaa nopeutta, mitä auto ajaa, luvuista alempi tarkoittaa nopeutta mitä auto haluaisi ajaa, jos ei muun liikenteen takia joutuisi hidastamaan.

DSC_1553.JPG



Tämän jälkeen sitten muita autoja saavuttaa nämä neljä autoa jolloin muodostuu pidempi jono. Bussin ohittaminen 4km/h nopeuserolla voi kestää luokkaa minuutin.


Jokainen siirtyy sitten kun on oman ohituksen aika. Normaaleilla turvaväleillä kun aloitat ohittamaan rekkaa, on jo edessäsi oleva aloittamassa palaamista kaistalleen. Välkympi tajuaa, että siinä saattaisi olla tilaa jopa kolmannelle autolle. :tup:

Sinun "ohituksen ajallasi" joutuu joko pussitetuksi tai pitää alkaa kiilaamaan vasemmalle sinne väliin.

Välkympi tajuaisi tämän, sinä et.

Ja lain mukaan ei saa lähteä ohittamaan jos on itse ohituksen kohteena.

Jos joku nopeampi sinut tässä ohittaa tyhjältä vasemmalta, ei sen pitäisi aikaan saada mitään raivo- tai kateuskohtausta. Edelleenkin ne normaalit turvavälit takaavat, että sinä et jonossa ajavana joudu missään tilanteessa hidastamaan, ja tyhjä vasen kaista tarjoaa ohitusikkunan molemmille. Jos se ohittaja änkeäisi possujunan keskelle sinne oikealle tulisi kuvailemiasi ongelmia.

Ongelma on siinä, että kun se ohittava on "nopeampi" tasan sen takia että se sen edessä menevä on hidastanut sen edessä menevien autojen takia . Tämä on ongelma, ja tätä sinä et tunnu käsittävän :facepalm:

109 on ihan yhtä sallittu nopeus 100 alueella, kuin tuo sinun keksimä 104. Huomaatkos, ihmisillä saattaa sittenkin olla halua ajaa kovempaa kuin sinä kuvittelet.

:facepalm:

Toisin kuin sinä, minä en ole väittänut mitään laittomia nopeuksia sallituiksi, vaan antanut vaan esimerkin millaisilla nopeuksilla tämä ongelma ilmenee.

Se, että ruvetaan omaa kiinnijäämistä omista virheellistä väitteistään käyttämään argumenttina muita vastaan on melkoisen typerää.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri ylläolevasta syystä en juuri katsele nopeusmittaria vaan koitan aina ajaa niin etten häiritse muita. Nopeusrajoitus on lähtökohtaisesti huono referenssi jos haluaa suoriutua tässä tavoitteessa hyvin.
 
Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla :kahvi:

Hyvillä autoilla on mukava syöttää vähän lujempaa. Merkkejä on kyllä ollut alla aika monenlaista muutakin ja sama ajotyyli niilläkin on säilynyt. En tiedä oonkohan mennyt pilalle kun on oikein MERSSEEDEKSEN, BEMAARIN tai AUDDIN rattiin joskus päässy.
 
Mitään ongelmaahan ei edes heikkolahjausten kanssa olisi, jos ihmiset käyttäisivät ohituskaistaa mahdollisuuksiensa mukaan vain ohittamiseen, pitäisivät nopeutensa tasaisena, ja ennen kaikkea olisivat joustavia (etenkin liikenteen ruuhkautuessa). Ruuhkassa annettaisiin tilaa puolin ja toisin, vaikka kaistat tunkeutuisivat.

Minä minä minä ensin - tyyypit kiukuttelevat jos joutuvat "luopumaan vuoronumerosta", aiheuttaen ympärilleen vain lisää ongelmia kun alkavat kiilailemaan tai tekemään jotain muuta typerää.
 
Melkeen tekis mieli liipasta tähän yhden ässäkuskin rekkari, siksees järjetöntä ajoa herralla tänään oli. Muistona mun tuulilasissa härän silmä tyypin autosta.
Edessäni oli yksi auto ja ohtimme rekkaa. Tää sankari ajoi rekan takana. Hops keikkaa, yhtäkkiä kaasupohjaan ja edelläni noin 2sek päässä ajavan ja minun väliin. Mikä vilkku; tais olla sen mikkihiiren autossa vaan koriste, ei ainakaan käyttänyt sitä.
Ja tottakai, nopeus tipahti sopivasti noin 10km/h ohituksen ajaksi tältä ritariässältä.
Eheei. Ei tää riittänyt, saman teki heti kohta uudestaan. Pitäs olla kojelautakamera kyllä näiden takia :tdown:

Ittelle jäi noin 0.1 sek aikaa reakoida tyypin suuntamerkittä tekemiin kaista(pää)hyppelyihin. Pitäis ajaa vaan vielä kovempaa näemmä.

Edit: näemmä tämmönen kippo sillä kuskilla käsissä.
VOLVO XC40 (536) 2.0 D4 AWD 2018 190hv
 
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet
Sinä tässä olet se, jolla on se heikko (liikenne)tilannetaju.



:facepalm:

Ei ennen sitä ohitusta ole mitään "possujunaa", eivätkä ne vaihda sille ohituskaistalle "yhtä aikaa". Huomattava osa koko letkasta muodostuu siitä kun ne eivät pääse ohitse ja se muodostuu pikku hiljaa sitä mukaa kun taaempana olevat autot saavat letkan kiinni

Pitääkö vielä vääntää rautalankaa, kun tilanne tuntuu olevan niin ylivoimainen ymmärtää:

Ennen tätä tilannetta on joukko autoja, ajavat omaa nopeuttansa siten että nopeammat ohittelevat hitaampia, eivätkä ne muodosta mitään selvää tiheää jonoa, ja osa on selvästi kauempana. Näistä ensimmäisenä menee bussi(1) 100km/h nopeutta, sen takana vakionopeussäätimellä varustettu auto(2) 104 km/h nopeutta.

Kolmantena ajaa auto(3), jonka ajonopeus on ennen tilannetta kaikkein suurin(haluaa ajaa vaikka 115km/) , se on juuri ohittanut neljäntenä(4) tulevan auton(joka haluaa ajaa vaikka 110km/h) ja palannut ohituksen jälkeen oikealle kaistalle

Vakionopeussäätimellä(104km/h) varustetun auton(2) takana tulevat seuraavat autot(3,4) saavuttavat vakionopeusautoilijaa melko pian sen jälkeen kun vakionopeusautoilija saavuttaa bussin(1). Vakionopeusautoilija(2) vaihtaa ohituskaistalle ja aloittaa hitaan ohituksensa. Tämän jälkeen hänen perässätulevalla autollaan(3) on seuraavat vaihtoehdot:

A) Jäädä oikealle kaistalle ajamaan vakionopeusohittajaa kovempaa (115km/h) tietäen, että oikealta ei kuitenkaan pääse (koska bussin perä lähestyy) ohi ja pitämällä saman vauhdin joutuu vaan myöhemmin jarruttamaan paljon päästäksen vaihtamaan vakionoopeusohittajan taakse, koska bussin perä näkyy lähestyvän
B) Jäädä oikealle kaistalle hidastaen vakionopeusohittajan kanssa samaan vauhtiin(104 km/h) jotta voi myöhemmin vaihtaa tämän taakse
C) Vaihtaa vasemmalle kaistalle vakionopeusohittajan taakse odottamaan että vakionopeusohittaja pääsee bussin ohi että tämän jälkeen itse pääsee bussin ohi.

Vaihtoehto Assä ei ole mitään järkeä, siinä vaan joutuu myöhemmin jarruttamaan enemmän kun silloin olisi sen "ohituksen oikea aika" ei vasemmalle kaistalle voi vaihtaa koska siinä menee vakionopeusohittaja(1). Järkeviä vaihtoehtoja on vaihtoehdot B tai C.

Jotain sekunteja myöhemmin neljäs auto(4) saa kiinni nämä autot:

Katsotaanpa tilannetta sen neljännen auton(4) silmin, mikäli edellinen auto valitsi vaihtoehdon B

Neljännen auton edessä on kolme autoa. Ensimmäisenä menee bussi. Rekkaa on hitaasti ohittamassa auto. Rekan takana, suoraan neljännen auton edessä on auto, joka nyt on akuutisti tiellä edestämme, ja ohituskaista on auki ohittamaan tämä auto. Näiden välissä ohituskaistalla menee vakionopeusohittaja(2), joka on neljännestä autosta selvästi kauempana.

Jolloin neljäs auto(4) lähtee ohittamaan sitä kolmatta autoa, koska hänen edessään on häntä hitaammin ajava auto (vaikka se olisi juuri ohittanut hänet) ja ohituskaistalla on tilaa (koska se vakiobnopeusohittaja on selvästi edempänä eikä estä hänen siirtymistän ohituskaistalle)

Ja tästä seuraa, että se kolmas, oikeasti kaikkein suurinta nopeutta ajava auto(3) joutuu pussitetuksi, koska ei odottanut sitä "ohituksen aikaa" kunnes siirtyi sille vasemmalle kaistalle. Ja neljäs auto, josta nelonen oli juuri mennyt ohi, menee hänestä ohi.

Tässä vielä kuva selventämässä tilannetta.

Jokaisen auton kohdalla luvuista ylempi tarkoittaa nopeutta, mitä auto ajaa, luvuista alempi tarkoittaa nopeutta mitä auto haluaisi ajaa, jos ei muun liikenteen takia joutuisi hidastamaan.

DSC_1553.JPG



Tämän jälkeen sitten muita autoja saavuttaa nämä neljä autoa jolloin muodostuu pidempi jono. Bussin ohittaminen 4km/h nopeuserolla voi kestää luokkaa minuutin.




Sinun "ohituksen ajallasi" joutuu joko pussitetuksi tai pitää alkaa kiilaamaan vasemmalle sinne väliin.

Välkympi tajuaisi tämän, sinä et.

Ja lain mukaan ei saa lähteä ohittamaan jos on itse ohituksen kohteena.



Ongelma on siinä, että kun se ohittava on "nopeampi" tasan sen takia että se sen edessä menevä on hidastanut sen edessä menevien autojen takia . Tämä on ongelma, ja tätä sinä et tunnu käsittävän :facepalm:



:facepalm:

Toisin kuin sinä, minä en ole väittänut mitään laittomia nopeuksia sallituiksi, vaan antanut vaan esimerkin millaisilla nopeuksilla tämä ongelma ilmenee.

Se, että ruvetaan omaa kiinnijäämistä omista virheellistä väitteistään käyttämään argumenttina muita vastaan on melkoisen typerää.

Kyllä mä jo viimeisen vännön jälkeen ajattelin ettei sulla hissi ihan ylös asti mene, mutta tämän väännön jälkeen olen jo varma.

En enää yhtään ihmettele mitä tuolla liikenteessä näkee kun täällä lukee tälläistä paatosta liikenteestä.
 
Jos muuten tyhjällä motarilla ajaa 10 autoa ja rekka, ei todellakaan koko possujunan tule siirtyä ohituskaistalle yhtäaikaaa. Jokainen siirtyy sitten kun on oman ohituksen aika.
Se possujuna muodostuu siitä kun tuollaisessa jonossa esim. 10. lähtee ohittamaan 9:ttä, 7. 6:tta, 4. 3:tta jne. jne. Ja koska nämä ohitettavat eivät tietenkään halua jäädä rekan perään pussiin määrittelemättömäksi ajaksi odottamaan että vasemmalle tulee satojen metrien tyhjä aukko, siirtyvät he sopivaksi katsomaansa väliin vasemmalle, jolloin tuo ideaali kunnollisista turvaväleistä romuttuu jo tässä vaiheessa. Sitten jos sinne jo valmiiksi pienillä marginaaleilla etenevään jonoon tunkee oikealta ohittaen lisää autoja, on haitariliike valmis ja kaikkien eteneminen hidastuu entisestään.

Täysin teoreettista lätinää tuollainen, että jokainen siirtyy vasemmalle ja ohittaa rekan vasta sitten kun on sen aika kun reaalimaailmassa tällaista ei koskaan tapahdu.
 
Kyllä mä jo viimeisen vännön jälkeen ajattelin ettei sulla hissi ihan ylös asti mene, mutta tämän väännön jälkeen olen jo varma.

En enää yhtään ihmettele mitä tuolla liikenteessä näkee kun täällä lukee tälläistä paatosta liikenteestä.

Sitä, että perustelen argumenttini perusteellisesti ja väännän rautalankaa kun toinen ei meinaa käsittää, pidetään osoituksena että "päässäni on jotain vikaa"?

Oikein hienoa ad hominemia jälleen. Kun argumentit loppuu kesken, ei jää jäljelle muuta kuin lastentarhassa opittu temppu että haukutaan vastustajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten loppuu se lapsellinen toisten käyttäjien nimittely puolin ja toisin.

Käyttäjän @Luukkonen henkilökohtaisuudet olivat asiattomia, mutta ihan yhtälailla @hkultala sinun kirjoituksesi "Välkympi tajuaisi tämän, sinä et" toisesta käyttäjästä ovat henkilökohtaisuuksia.
 
Tää on kyllä jännä kun täällä jo kiihdytään tähän malliin niin voi kuvitella mitä se eräillä siellä liikenteessä on kun joku ajaa "väärin"...
 
Olipas Kantolalla erinomaisen hyvät havainnot syistä ja seurauksista jotka johtavat sulaketaulujen sulamiseen liikenteessä.

"Mulle kaikki heti -sukupolvi on tuolla liikenteessä. Jos tulee joku pienikin este tai hidaste, se on heti jonkun syy, ja pitää näyttää, että pois alta risut ja männynkävyt. Onneksi sellaisia ihmisiä on kuitenkin Suomessa vielä reilu vähemmistö."

5/5
 
Tiedän kyllä teknisen vähennyksen ja periaatteellisen 6 km/h huomautusrajan. Se ei silti ole tien suurin sallittu nopeus lain silmissä, period. Kuten itsekin sanoit, lakien tulkitseminen on lainvalvojan työtä. Ei IO-tekin autopalstan.

Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla :kahvi:
Nojoo mutta eikö lainvalvoja tässä tilanteessa ole tulkinnut, että suurin rankaisematon nopeus on 109km/h?
 
Eikös tosta 1 km/h (teknisen varmuusvähennyksen jälkeen) ylityksestä tule oikeudessa kuitenkin rapsut jos erehdyt moisen myöntämään?

Ei tule. Poliisihallitus on linjannut, ettei varmuusvähennetyistä alle 7 km/h ylityksistä poliisiviranomainen saa Suomessa kirjoittaa sakkoja. Käräjäoikeuteen ei peltipoliisin sakoista yleensä joudu ;). Tai joutui se yksi poliisi, jolla tuli vuodessa yli 200 huomautusta, mutta ei sekään saanut mitään tuomiota.

Ei rajojen venyttäminen nyt mikään itseisarvo saa olla, mutta tyhjällä maantiellä itsellä tahtoo GPS ohjattuun vakkariin mennä se 9 päälle rajoitusten. Ja motarilla jos Suomessa sellaista ajelen.
 
Oli taas Oulussa Kaakkurin kohdalla moottoritiellä aamun työmatkaliikenteessä ajettu ilmeisesti possujunaa ohituskaistalla, kun kuusi autoa ketjukolaroi. Jessus että tuota väliä vituttaa joka päivä tempoa. Pari kilometriä eteenpäin on junaradan ylittävä "mäki", ja niinpä siinä ajetaan satasen alueella seitsemääkymppiä vasemmallakin. Keli aivan täydellinen, muutama aste lämmintä ja kuiva tie. Tunarit.

Pari päivää sitten kaksi taksia (ei BMW-merkkisiä, vaan Skoda ja Peugeot), siirtyivät liittymästä suoraan vasemmalle kaistalle ajamaan tasan 95 km/h. Ei mitään syytä ajaa ohituskaistalla - saatika vajaanopeutta - mutta niin sinne vain piti päästä. Välillä oikea kaista veti nopeammin kuin näiden ammattilaisten ohjastamat jonot, mutta eipä se herättänyt yläpäässä lamppuja.
 

Jos tuntisit Sisun tapauksen, tietäisit mistä syystä sakko haluttiin antaa. Se sai huijattua yhdet sakot mitätöidyiksi käräjillä, kehuskeli sillä Suoli24:llä ja iltaroskilla. Seuraavat sakot aikoi myös mitätöidä, päivitti tarinaa nettiin luokkaa oikeussalista.

Yksittäisistä huomautuksista ei anneta sakkoa, etkä joudu oikeuteen. Toistaiseksi. Tähän mennessä oikeudessa tuomituista tapauksista on vaataaja aina ajanut reilumpaa ylinopeutta, ja ollut syytettynä sen vuoksi.
 
Niin, poliisiviranomainen ei kirjoita. Mutta sanoinkin, että oikeudessa.

Olet oikeassa että harvemminhan sinne tarvii mennä tapauksessa jossa on ajettu alle 7 km/h ylinopeutta, mutta on sinne menty ja sitten on tullut myös rapsut

Niinkuin sanoin, Suomessa ei toistaiseksi ole kukaan joutunut. Tuokin rekkakuski ajoi peltipoliisin mukaan 11 km/h ylinopeutta, mutta yritti kiistää sakon oikeudessa.

Noita kiistoja alkoi olla oikeudessa ruuhkaksi asti yhdessä vaiheessa, osin yhden sankarin vuoksi ja osin siitä että netissä julkaistiin paljon vinkkejä ja tapauksia, joilla sakot oli kyetty kiistämään. Samaa mitä on ollut viime vuosina parkkisakkojen osalta yksityisiä valvojia vastaan. Siksi on ihan oikeutetusti otettu tiukka oikeudellinen linja.

Poliisin kirjoittamia huomautuksia ei tietääkseni ole tuota yhtä poliisin 200+ huomautusta vuosittain lukuun ottamatta koeteltu oikeudessa. Palsternakka uhoili jossain vaiheessa näitä vievän, ja on keskusteltu että jos rikesakon voisi saada vaikka 50 tai 100 huomautuksen jälkeen. Suomessa on valitettavasti autoilijoita joilla on satoja, ellei tuhansia, huomautuksia.
 

Vaikka tykkäsinkin viestistä, niin silti varmaan edes pieni lainaus linkin sisällöstä olisi paikallaan ? Uudet päättömät EU pykälät kai kieltävät koko artikkelin lainauksen , mutta eivät vähäistä lainausta tjsp.

Esimerkiksi
Iltalehden artikkeli sanoi:
autoilija oli liikkeellä itselleen vieraalla vuokra-autolla eikä saanut autoa heti uudelleen käyntiin. Takana ajanut, noin 30-vuotias mies hermostui tästä, tuli hakkaamaan edessä ajavan auton ikkunaa ja räyhäämään kuljettajalle.

Liikenneraivon kohteeksi joutunut kuljettaja nousi autosta ulos selvittämään asiaa, jolloin takana ajanut meni takaisin autoonsa ja törmäsi autollaan kyseiseen kuljettajaan. Kantolan mukaan kuljettaja loukkasi tilanteessa oikean kätensä ja jalkansa
 
Hä? Ei siinä mitään linjaa ole otettu vaan laissa lukee mitä ylinopeus on. Edelleen:

"Vastaajan menettely täyttää näin ollen liikennerikkomuksen tunnusmerkistön riippumatta siitä, onko vastaajan nopeus ollut 88 km/h vaiko 86 km/h."

Ei ketään viedä 6 km/h ylityksen takia oikeussaliin mutta jos sinne joudut ja syystä tai toisesta tällainen 6 km/h tai vaikka 1 km/h ylitys todetaan niin kyllä siitä sitten sakko myös tulee.


Kyllä, juuri niinkuin olen sanonut.

Korjasin vain, ettei Suomessa kukaan ole joutunut oikeuteen (ja saanut sakkoja) alle 10 km/h räpsyistä.

E: Ainakaan nykyisen 7 + 3 km/h käytön aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Mopoautoa ajavana ärsyttää melkein kaikki mitä henkilöautoilijat ja ammattikuskit tekee. Pätee myös varmaan toiseen suuntaan.
 
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.

Ok. Nykykäytäntö on seiska, ja viittasin oikeudenkäynteihin joissa jokaiseen on jouduttu kovemman nopeuden kanssa.

Sakkoraja tullee elämään, viimeistään jos sakkotulot riittävästi putoavat :D
 
On saanut sakot. Mun isäni sai kun ajoi 40 alueella kamera-autoon 46kmh (teknisen vähennyksen jälkeen), eli 49kmh oli ollut nopeutta.

Eikös noi kamera-autojen laput lähetellä/kirjoiteta/tutkita ihan ihmisvoimin ja jopa reaaliajassa, jos ei kovin paljoa ole kuvattavaa? Tai ainakin jostain olen saanut sellaisen käsityksen. Tolppakuvat/nopeudet jollain tapaa automaatilla. No niin tai näin, uskon kyllä tuon 6km/h ylinopeussakon, mutta ei sattus kuvaa olemaan?

Edit. mulla ei ole yhtään kamera-autoa sattunut kohdalle, siis siten, että kuvan ottaisi, mutta noita tolppakuvia/huomautuksia on sitten uuden ja vanhan rajan yläpäästä aina 1km/h ylitykseen. Tolppasakkoja 0.
 
Saatanan mopojonnet... Ensin tuli vasemmalta kakspäällä yksi perseenpäristin keltaisia vasten. Sitten tuli minulle vihreä ja lähdin valoista hieman reippaammin, niin eikös vielä päin punaisia tullut yksittäinen mopojonne päristimellään suoraan eteen ajamaan. Töötti soi kyllä hetken siinä. Jos olisin lähtenyt vieläkin reippaammin, olisi mopojonne ollut auton kyljessä ja pahimmillaan pää edellä betoniseinään... Saatana.
Vaihdoin kaistaa ja ajoin vierelle, niin ei paljoa jonnella pää kääntynyt. Jos en olisi ollut menossa jo sovitulle työkeikalle, niin olisin käynyt vähän jututtamassa.
 
Mopoautoa ajavana ärsyttää melkein kaikki mitä henkilöautoilijat ja ammattikuskit tekee. Pätee myös varmaan toiseen suuntaan.

Noiden laatikoiden nopeuksia on hankala arvioida, kun lakiperusteisesti ei pitäisi kulkea kuin 45km/h rakenteellisesti, mutta se laatikko saattaakin viritettynä kulkea maantienopeuksia. Ohittamaan lähtiessä onkin mukava huomata että purkki kulkee melkein satasta ja jonne polkee kaasua rinnalla.
 
Huomautus - Asiaton käytös: keskity ketjun aiheeseen, eikä toisiin käyttäjiin
Kyllä mä jo viimeisen vännön jälkeen ajattelin ettei sulla hissi ihan ylös asti mene, mutta tämän väännön jälkeen olen jo varma.

En enää yhtään ihmettele mitä tuolla liikenteessä näkee kun täällä lukee tälläistä paatosta liikenteestä.

Älä välitä, kyllähän tuon nyt näkee kuka vain että @hkultala tahallaan ärsyttää ihmisiä kirjoituksillaan.

Lähes viestissä kuin viestissä kirjoitustyyli hyvin provosoiva ja ylimielinen, surullisia tapauksia nämä tälläiset että pitää omaa hyvyyttänsä yrittää pönkittää jossain foorumilla alentamalla ja halveksimalla muita.
 
Vetoketjuvääntämiseen lisää bensaa TM:ltä:
Tekniikan Maailma

e: kappas enpä huomannut että on vain tilaajille, tässä olennainen:

Suomen oloissa kaksi rinnakkaista ajokaistaa on harvoin niin täynnä autoja, että vetoketjulla olisi kaksi yhtä pitkää osaa. Usein toinen puoli puuttuu kokonaan. Jos tässä tilanteessa kuvitellaan, että vetoketjuperiaatteella lisätään liikenteen joustavuutta, ollaan väärässä.

Joustavuus lisääntyy vain etuilijoiden näkökulmasta. Kaikkien muiden matkateko hidastuu ja sitä merkittävämmin mitä enemmän jonon ohittajia riittää. Ohittajien käyttämä päättyvä kaista vetää yleensä paremmin kuin kapeikosta läpi menevä kaista.

TULEVASSA TIELIIKENNELAISSA on liikennemerkki ”Ajokaistojen yhdistyminen”. Merkin selityksessä kerrotaan, että ”ajoneuvot toistensa huomioiden vuorotellen siirtyvät jatkuvalle kaistalle”. On todennäköistä, että merkki lisää ruuhkaantuneen jonon ohittamista ja sen etupäähän tunkeutumista.

Voi tietysti tapahtua niinkin, että merkki saa aikaan jokseenkin yhtä pitkät jonot molemmille kaistoille. Paikalle saapuvat oppivat ehkä tilanteen mukaan valitsemaan aina lyhyemmän jonon. Silloin vetoketjuperiaate jonojen etupäässä saattaa toimiakin. Aika näyttää, mitä tulee tapahtumaan.

Erityisen kiinnostavaksi tilanne muuttuu, jos jonojen yhtymäkohdassa tapahtuu kolari. Osapuolet pyrkivät tietysti selittämään toisen tulleen törmäyskohtaan väärällä vuorolla.

Siinä on poliisilla tai vakuutusyhtiöillä melkoinen työ selvittää, kumpi kertomus on oikea.
 
Viimeksi muokattu:
Sama rant kuin eilen. Moottoritiellä 100 rajoitus, edessä vasemmalla kaistalla ajaa erikoiskilpinen Audi TT 92 km/h. Vaihdoin oikealle kaistalle kun tuli tilaa, ja sain rauhassa ajaa nopeampaa kuin Audikuski. Rajoitus vaihtuu siltatyömaan takia 100 -> 80 -> 60 -> 50, mutta TT:n nopeus ei muutu millään tavalla, ja Audi katoaa horisonttiin. Paitsi että joutui polkemaan kuitenkin lopulta jarrua, koska "yllättäen" muut ajoivat ainakin lähes rajoituksen mukaan.
 
Toi vetoketju toimii ainakin jenkeissä erinomaisesti. Siitähän on ihan tutkimuksiakin, että vetoketju ei lisää esim tietyömaan kohdalla välityskykyä, mutta se vähentää autoilijan tarvetta singahtaa sattumanvaraiseen väliin, kun merkin kohdalla kaistojen yhdistyessä pääsee varmasti väliin. Se hyöty mikä vetoketjusta on havaittu on se, että jos esim kehäteiden kaltaisilla teillä vaikkapa teityö heijastuu edelliseen liittymään asti, niin se voi haitata muidenkin väylien kulkua, jolloin vetoketjulle on mielestäni selkeä tarve.
 
Sama rant kuin eilen. Moottoritiellä 100 rajoitus, edessä vasemmalla kaistalla ajaa erikoiskilpinen Audi TT 92 km/h. Vaihdoin oikealle kaistalle kun tuli tilaa, ja sain rauhassa ajaa nopeampaa kuin Audikuski. Rajoitus vaihtuu siltatyömaan takia 100 -> 80 -> 60 -> 50, mutta TT:n nopeus ei muutu millään tavalla, ja Audi katoaa horisonttiin. Paitsi että joutui polkemaan kuitenkin lopulta jarrua, koska "yllättäen" muut ajoivat ainakin lähes rajoituksen mukaan.
Kun ottaa automallin huomioon, niin mikä tuossa oli yllättävää?

Eilenkin eräs bemaristi ensin pysähtyi valoihin puoleksi sekunniksi, mutta lähti saman tien kaasu pohjassa punaisia päin.

"Premium-merkeillä" näkyy monesti olevan ihan omat säännöt.
 
Viimeksi muokattu:
Toi vetoketju toimii ainakin jenkeissä erinomaisesti. Siitähän on ihan tutkimuksiakin, että vetoketju ei lisää esim tietyömaan kohdalla välityskykyä, mutta se vähentää autoilijan tarvetta singahtaa sattumanvaraiseen väliin, kun merkin kohdalla kaistojen yhdistyessä pääsee varmasti väliin. Se hyöty mikä vetoketjusta on havaittu on se, että jos esim kehäteiden kaltaisilla teillä vaikkapa teityö heijastuu edelliseen liittymään asti, niin se voi haitata muidenkin väylien kulkua, jolloin vetoketjulle on mielestäni selkeä tarve.

Sama Benelux maissa. Nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä aivan hitosti samalla ennaltaehköisten ruuhkia. Tuota on Suomalainen liikenne kaivannut kauan. Kokoojatiet, kehäkadut, kauppakeskusten piistoväylät ym. Taajamien kaksikaistaiset suuriliikenteiset kadut, jotka muuttuvat yksikaistaiseksi tahtovat tukkeutua nykyisellä säännöllä.

Tässä esimerkki, jossa nykyinen järjestely ei toimi. Samalla kadulla on kaksi vastaavaa sumppua muutaman kilometrin välein.

Google Maps

Tuosta itään ajettaessa yksikaistaiseksi muuttuva katu menee helposti todella tukkoon liikenteen ääliöiden vuoksi. Oikeaa kaistaa ajavat MinäMinä tyypit kiilaavat välit umpeen "minun eteenhän et tule, minulla on etuajo-oikeus" - mentaliteetilla vaikka vasen kaista seisoo tukossa edelliseen risteykseen asti. Ja pian, se seisova autojono tukkii edelliset liikennevalot. Vaikka osa antaisi tilaa, suurin osa epävarmoista kuskeista silti empii kuka menee, on molemmat kaistat tukossa aaltoliikkeen takia.

Tuollaisia yllättäen päättyviä kaistoja on kaupungit täynnä, joten sujuva kaistojen yhdistyminen on tervetullut lisä.
 
Sama Benelux maissa. Nopeuttaa ja sujuvoittaa liikennettä aivan hitosti samalla ennaltaehköisten ruuhkia. Tuota on Suomalainen liikenne kaivannut kauan. Kokoojatiet, kehäkadut, kauppakeskusten piistoväylät ym. Taajamien kaksikaistaiset suuriliikenteiset kadut, jotka muuttuvat yksikaistaiseksi tahtovat tukkeutua nykyisellä säännöllä.

Tässä esimerkki, jossa nykyinen järjestely ei toimi. Samalla kadulla on kaksi vastaavaa sumppua muutaman kilometrin välein.

Google Maps

Tuosta itään ajettaessa yksikaistaiseksi muuttuva katu menee helposti todella tukkoon liikenteen ääliöiden vuoksi. Oikeaa kaistaa ajavat MinäMinä tyypit kiilaavat välit umpeen "minun eteenhän et tule, minulla on etuajo-oikeus" - mentaliteetilla vaikka vasen kaista seisoo tukossa edelliseen risteykseen asti. Ja pian, se seisova autojono tukkii edelliset liikennevalot. Vaikka osa antaisi tilaa, suurin osa epävarmoista kuskeista silti empii kuka menee, on molemmat kaistat tukossa aaltoliikkeen takia.

Tuollaisia yllättäen päättyviä kaistoja on kaupungit täynnä, joten sujuva kaistojen yhdistyminen on tervetullut lisä.
Tutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.
 
Noiden laatikoiden nopeuksia on hankala arvioida, kun lakiperusteisesti ei pitäisi kulkea kuin 45km/h rakenteellisesti, mutta se laatikko saattaakin viritettynä kulkea maantienopeuksia. Ohittamaan lähtiessä onkin mukava huomata että purkki kulkee melkein satasta ja jonne polkee kaasua rinnalla.
Oma ABS-laatikko kulkee mittariin 52, kyllähän noita uutisista aina joskus lukee kun kortti lähtenyt kun 80 rullaa. Pahin läheltä-piti case oli kun Pirkkalassa olin kääntymässä vasemmalle vastaantulevan kaistan yli, takana ajanut pakettiauto lähti ohittamaan vasemmalta vastaantulijoiden kaistan kautta, risteyksessä meidän puolen kaistalla on ohituslevennys oikealla puolella. Jos en olisi huomannut tätä maagista ohitusliikettä niin olisi voinut henki mennä.
 
Nyt sua on taidettu viilata linssiin ja pahasti, mutta onnistuu X7:skassakin takavalojen koodaaminen päälle DRL:en kanssa. Ja ihan merkkitesterilläkin.

Olen mielelläni väärässä. Käynpä ens viikolla toisella pajalla. Muuten, vuosimalli on 2011 josko sillä on asiassa merkitystä.

Lisäys: Kävin Autokeskuksessa. Sanoivat, että tunnin ohjelmointi, 139€. Jätin väliin.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkimuksissahan nimenomaan ei ole huomattu läpimenevän liikenteen osalta siinä 1 kaistaisella kohdalla eroa enkä usko että jonon keulilta nykyisin väliinmenevät älyttömästi jonon perälle ulottuvaa haitaria aiheuttavat, mutta se mihin toi vetoketju kyllä vaikuttaa on vähemmän yllättäviä väliinpuikkauksia, pienempi riski sitä kautta onnettomuuksille kun ei tarvitse äkkijarrutella ja toisekseen kaksi kaistaa voi kerryttää jonoa koska ei tarvitse arpoa kumpi menee nopeammin tai pääseekö toiselta kaistalta toisen sekaan.
Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta silti :D Hassua sinänsä, että jos kaista on tukossa kolarin tms. takia ja eikä ole päättymismerkkiä varoittamassa, niin porukka osaa jonottaa molemmilla kaistoilla ja vetoketjukin toimii :facepalm:
 
Sehän se näissä juuri perusongelmana on, kun idiootit jonottavat pitkässä jonossa (valojenkin läpi) ja toinen kaista pysyy tyhjänä. Paras suoritus minkä ikinä olen nähnyt oli 1-tiellä. Oikealla kaistalla jono alkoi Ämmässuon liittymästä, siinä oli vasurin päättymisen kertova merkki. Olisko ollut 1,5 km, en enää muista. Saavuin paikalle vasemmalla kaistalla ja jatkoin sitä kun olin jo jonon päänkin ohittanut. Ketjusta löytynee tarkempikin kuvaus, mutta kartasta jälkikäteen muistaakseni noin 3 km mittasin ennen kaistan päättymistä. Siis vittu oikeesti kaverit siellä oikealla jonossa, oliko hieman vintti pimeenä? Ok, kaistan päättymismerkkikin oli väärässä paikassa, mutta silti :D Hassua sinänsä, että jos kaista on tukossa kolarin tms. takia ja eikä ole päättymismerkkiä varoittamassa, niin porukka osaa jonottaa molemmilla kaistoilla ja vetoketjukin toimii :facepalm:
Kerran samalla tiellä vedin myös kilometrien etanajonon ohi. Sattumoisin suljettu kaista avattiin (eli liikennemerkit raahattiin sivuun) juuri kun olin niitä lähestymässä. Ai että oli ihana tunne: vieressä pahasti ruuhkautunut kaista ja itellä täysin oma ja vauhtia tuplat. Sais käydä useemminkin. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 116
Viestejä
4 650 504
Jäsenet
76 393
Uusin jäsen
allustadion

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom