- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 8 694
Se johtuu kuskin kädettömyydestä tai huonosta autosta.Laki taitaa kyllä kieltää toisten autojen muuttamisen niiltä lupaa kysymättä.
Ongelma on se, että muiden autoissa ei pala ne valot.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se johtuu kuskin kädettömyydestä tai huonosta autosta.Laki taitaa kyllä kieltää toisten autojen muuttamisen niiltä lupaa kysymättä.
Ongelma on se, että muiden autoissa ei pala ne valot.
Johtuu siitä, että kuskeille on annettu mahdollisuus olla kädettömiä ja tehty asiasta monimutkaisempia käyttää kädettömille. Ennen kuin nämä valoautomatiikat keksittiin niin kädettömätkin osas ajaa valot päällä.Se johtuu kuskin kädettömyydestä tai huonosta autosta.
Se johtuu kuskin kädettömyydestä tai huonosta autosta.
Ajokortin voisi ottaa pois jos noin yksinkertainen asia ei onnistu.Sillä, mistä se johtuu, ei ole mitään väliä, vaan sillä on väliä, että niitä on ja muutkin joutuvat ajamaan niiden kanssa samalla tiellä ja muutkin kärsivät siitä.
Sanooko avensiksen etuvalot mitään (lyhyet)? Niillä ei pitkälle katota. Vähän sumua sateen lisäksi, plus bussin ympärilleen luoma sumupilvi.Nyt täytyy kyllä kysyä, että miten on mahdollista huomata punainen iso onnibussi vasta viiden metrin päässä. Jos näkyvyys on noin huono niin ei kyllä ole itsekään ajettu tilanteen vaatimalla nopeudella eikä todellakaan voisi pysäyttää autoaan näkyvällä etäisyydellä.
Näinhän se on yleensä ollut, ja tämän takia olen useimmissa uudemmissa autoissa turhaan kuluttanut ajovaloja kytkemällä ne aina myös päivällä.Nykyautojen "automaatti"-moodi ei kytke päälle takavaloja.
Varsinkin kun vähän aikaa sitten ei vielä osannut odottaa valottomia autoja niin paljoa. Ainahan niitä toki on ollut.Minullakin on kerran tullu kiire väistää kun joku papparainen joskus vuonna 2012 ajeli ihan uudella Avensiksella täysin pimeällä moottoritiellä edessä noin 60km/h ilman takavaloja ja vastaantulijat ajoivat vastaan pitkät päällä kun itse painelin reilua satasta menemään. Tuli kiire jarruttaa ja väistää vasemmalle kaistalle.
Tuolloin ei vielä nämä päiväajovaloilla ajelijat olleet niin yleisiä. Bemareissakaan ei tuolloin lähivalot mitenkään kovin hyviä olleet, oltiin siis pohjantiellä etelään päin menossa ja siinä kohti on tiessä pieni nousu + oikealle loivasti kaartuva mutka niin en voinut pitkiä käyttää.
Jos ajonopeus on vaikkapa 80 km/h, niin silloinhan selvästi sumuvalojen käyttö on tarpeetonta, koska näkyvyys on paljon parempi kuin laissa tarkoitetuissa olosuhteissa -> tarpeeton käyttö kielletty -> sakko.No niin no, lakihan sanoo näin: "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana."
Toki mitään hyötyä etusumuvaloista ei ole jos ajonopeus on yli tuon 40. Tai oikeastaan yli 20.
Otsasuonen saa tykyttämään kuskit jotka "etuilevat" 4-kaistaisella ja muuallakin. Tarkoitan esim. sitä kun letkassa noustaan motarille tukkirekan taakse niin jonosta takaa vedetään suoraan vasemmalle kaistalle ja blokataan ne edellä ajavat odottamaan kun upealla työsuhdekulkimella kyykytetään köyhiä. Kun noi päänahat on saatu saalistettua nämä tampiot siirtyvät rekan eteen oikealle kaistalle ajamaan - 5km/h alle rajoituksen.
Oma arvaukseni on että ehkä on tullut tavaksi polkea tsi-dsg autoa aina lappu lattiassa ja tuntuu että liikenteessä normaali sykkeellä liikkujat jäävät jalkoihin. Toisaalta voihan se olla ihan tietoistakin, ei tarvii olla isoa vikaa jos se on päässä.
Jokainen auto siinä vasemmalla kaistalla haluaisi siitä rekasta ohi. Kaikki jonottavat sitä rekan ohi pääsyä.
Ainoastaan hälytysajoneuvoilla on joku oikeus päästä sen jonon ohi aiemmin kuin "omalla vuorolla".
Ketään tuskin ärsyttää liikennettä sujuvoittavat ajotavat. Yksin sinun liikkumistasi sujuvoittava ajotapa, jonka vuoksi kymmenen muuta autoilijaa saa hypätä jarrulle, ei ole liikennettä sujuvoittavaa.Millä vitun VUOROLLA. Nyt on kyllä taas niin insinöörimäinen "lakikirja kädessä" ajotapa että varmaan kaikki liikennettä sujuvoittavat tavat joita ei ole lakikirjaan suoraan määritelty, ärsyttävät.
Ohitusvuoronumero on voimassa vain sekuntin ohitusmahdollisuuden alkamisesta. Sen jälkeen se on menetetty.
Jos sössit ohituspaikan niin ei ole oikein että ne kymmenen takana tulevaa menettävät myös sen vuoksi mahdollisuutensa.
Tässä puhuttiin tilanteesta, jossa 10 autoa ohittaa rekkaa jonossa, ja idiootti alkaa ohittaa jonoa oikealta ja sitten tunkemaan sinne vasemmalle kaistalle näiden väliin kun rekan perä lähestyy.
Jos ne alle suurinta sallittua ajavat 10 autoa pysyisivät siellä oikealla kaistalla, ajaisivat normaalilla turvavälillä, ja siirtyisivät ainoastaan ohituksen ajaksi ohituskaistalle, ei ongelmaa syntyisi kenellekään.
Se suurinta sallittua ajava "idiootti" ohittaisi sekä hitaasti ajavat että rekan vasemmalta, hidastaen rekan rinnalla nopeuden edellä ajavaan, joka yksi näistä kummenestä. Kenenkään muun kuin tämän "idiootin" ei tarvitse jarruttaa, ja kenenkään meno ei yhdestä nopeammasta autosta häiriinny.
Ja lisäksi kun niistä 9-10 jokainen haluaa ajaa omaa nopeuttaan, joka on eri kuin muilla, niin on täysin absurdi ajatus, että ne jonottaisivat kiltisti oikealla rekan perässä omaa "ohitusvuoroaan".On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.
Ei, kyllä tässä oli kyse siitä, että siellä on 9 idioottia ohittajan perässä fiktiivinen vuorolappu kädessä ja oikea kaista tyhjä. Sit kun järkevä ja isosta turvavälistä nauttiva oikean kaistan käyttäjä saavuttaa esteen ja haluaa siirtyä hetkeksi vasemmalle, niin vuorolappuajajat vetää välit kiinni (ellei jo varmuuden vuoksi ennalta ole) ja aiheuttavat haitariliikkeen vasurille. Jolloin entistä pidempi matka oikeaa kaistaa on tyhjänä ja liikenne senkun tukkeutuu.Tässä puhuttiin tilanteesta, jossa 10 autoa ohittaa rekkaa jonossa, ja idiootti alkaa ohittaa jonoa oikealta ja sitten tunkemaan sinne vasemmalle kaistalle näiden väliin kun rekan perä lähestyy.
Jospa harjoittelisit vähän luetunymmärtämistä.
Tässä ei kukaan aja vasenta kaistaa hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus.
Vaan siellä on ensimmäinen auto ohittamassa vakionopeussäätimellä bussia tai paria rekkaa aivan liian pienellä nopeuserolla, että ohitus kestää kauan.
Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.
Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohituskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot.
Ei ole mitään "muita hitaasti ajavia" autoja kuin se bussi/rekka/rejat ja bussit.
On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.
Ja mahdollisesti on idiootti joka kuvittelee että hänen aikansa on tärkeämpää kuin muiden aika ja hänellä on oikeus ensin ohittaa muutama auto oikealta ja sen jälkeen tunkea sinne muiden jättämään turvaväliin hidastaen monen muun pääsyä sen rekan/bussin/rekkajonon ohi,
Ei,
Tässä puhuttiin kyllä siitä, kun 10 pööpöilijää junnaa ohituskaistalla ajaen 90-104 vaihtelevaa nopeutta tukkien ohituskaistan, samalla kun oikea kaista loistaa tyhjyyttään.
Tämän vasemman kaistan possujunan ainoa oikea paikka olisi siinä tyhjällä oikealla kaistalla. Sieltä jokainen saa käydä, käyttämässä sen oman kuvitteellisen vuronumeronsa ja ohittaa sen rekan. Samalla ohituskaista olisi vapaana sille, joka haluaa ajaa suurinta sallittua nopeutta (109 km/h).
Mitään hyötyä ei synny siitä, että koko kilometrin mittainen possujuna siirtyisi ohituskaistalle jo ennen rekkaa.
Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.
Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohtuskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot..
Samalla ohituskaista olisi vapaana sille, joka haluaa ajaa suurinta sallittua nopeutta (109 km/h)..
Ja kun lainkin mukaan sitä vasenta kaistaa käytetään ohittamiseen. Ei ajamiseen muuten.
Jospa harjoittelisit vähän luetunymmärtämistä.
Tässä ei kukaan aja vasenta kaistaa hitaampaa kuin suurin sallittu nopeus.
Vaan siellä on ensimmäinen auto ohittamassa vakionopeussäätimellä bussia tai paria rekkaa aivan liian pienellä nopeuserolla, että ohitus kestää kauan.
Esim. bussi ajaa tasan 100 km/h ja ohittaja ohi 104km/h.
Ja sen ensimmäisen ohittajan takana on 9 autoa jotka haluavat myös siitä rekasta ohi, ja näistä suurin osa todennökäisesti haluaisi ajaa siitä ohi selvästi suuremmalla nopeudella, mutta eivät pysty, koska heidän edellään sen ohituskaistan tukkii edellä menevä auto/edellämenevät autot.
Ei ole mitään "muita hitaasti ajavia" autoja kuin se bussi/rekka/rejat ja bussit.
On rekat/bussit, yksi vakionopeussäädinohittaja, ja tämän takana 9-10 autoilijaa jotka haluavat ajaa kovempaa ja päästä rekasta (ja mahdollisesti myös vakionopeussäädinohittajasta) ohi.
Ja mahdollisesti on idiootti joka kuvittelee että hänen aikansa on tärkeämpää kuin muiden aika ja hänellä on oikeus ensin ohittaa muutama auto oikealta ja sen jälkeen tunkea sinne muiden jättämään turvaväliin hidastaen monen muun pääsyä sen rekan/bussin/rekkajonon ohi,
Poliisisedän mielestä kaikki väylät joilla vauhti on satanen.Kerropa @Jetula meillekin missä on se tie, jonka suurin sallittu nopeus on 109 km/h? Tästä tulee nimittäin varmasti mielenkiintoista.
Poliisisedän mielestä kaikki väylät joilla vauhti on satanen. [...] Lainsäätäjä säätää lait. Lainvalvoja tulkitsee niitä.
Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla20 ylinopeus mittarin mukaan rajoituksesta huolimatta niin menee sopivasti liikennevirran mukana. Muut voi painua liikenteestä VEKS.
Ei puhuttu.
Mitenköhän kuvittelet jonossa menevien autojen ajavan sitä jonoa eri nopeutta.
Kaikki muut paitsi se ensimmäinen auto siiinä ohituskaistalla ajaa samaa vauhtia, joka on tasan sitä vauhtia mitä pystyy (turvallisesti, turvavälin jäämättä liian pieneksi tai törmäämättä edellään ajavaan autoon) ajamaan koska edelläoleva auto estää ajamasta kovempaa.
Ensinnäkään, Suomessa ei ole yhtään tietä jossa suurin sallittu nopeus on 109km/h.
Toisekseen, KAIKKI näistä autoista paitsi se ensimmäisenä menevä vakionopeussäädinohittelija haluaisi päästä siitä bussista tai rekkajonosta ripeästi ohi. Muttei pääse, koska se vakionopeusohittaja estää sen.
Se kymmenes kusipää joka sinne toisten turvaväliin haluaa änkeä ei välttämättä haluaisi ajaa yhtään sen nopeampaa kuin nuo yhdeksän autoa. Se on vaan kusipää joka kokee että hänellä on oikeus päästä muita ennen ja toisten turvaväliin änkeminen ja muiden pakkottaminen hidastamaan on täysin ok tämän tavoitteen suorittamiseksi
Ei se jono tee sitä mitenkään kollektiivisena päätöksenä, vaan jokainen kuski jonossa tekee oman henkilökohtaisen päätöksen, jossa vaihtoehtoja on tasan kolme:
1) Siirtyä sinne ohituskaistalle ajoissa.
2) Jäädä oikealle kaistalle ja jäädä pussitetuksi kun takaa tulevat vaihtavat aiemmin ohituskaistalle.
3) Jäädä oikealle kaistalle ja ruveta änkemään sieltä toisten turvaväliin vaarantaen liikennettä.
Näistä neutraali vaihtoehto on se, että vaihdetaan sinne ohituskaistalle ajoissa, kusipäinen vaihtoehto on tunkea toisten turvaväliin ja hidas vaihtoehto on jäädä nyhjöttämään sen rekan taakse.
Huh huh, löysääpäs nyt vähän sitä pipoa. Jos noin heikolla (liikenne)tilannetajulla ei tajua muuta kuin provosoitua, eikö olisi parempi keskittyä vain omaan tekemiseen.
Jos muuten tyhjällä motarilla ajaa 10 autoa ja rekka, ei todellakaan koko possujunan tule siirtyä ohituskaistalle yhtäaikaaa.
Jokainen siirtyy sitten kun on oman ohituksen aika. Normaaleilla turvaväleillä kun aloitat ohittamaan rekkaa, on jo edessäsi oleva aloittamassa palaamista kaistalleen. Välkympi tajuaa, että siinä saattaisi olla tilaa jopa kolmannelle autolle.
Jos joku nopeampi sinut tässä ohittaa tyhjältä vasemmalta, ei sen pitäisi aikaan saada mitään raivo- tai kateuskohtausta. Edelleenkin ne normaalit turvavälit takaavat, että sinä et jonossa ajavana joudu missään tilanteessa hidastamaan, ja tyhjä vasen kaista tarjoaa ohitusikkunan molemmille. Jos se ohittaja änkeäisi possujunan keskelle sinne oikealle tulisi kuvailemiasi ongelmia.
109 on ihan yhtä sallittu nopeus 100 alueella, kuin tuo sinun keksimä 104. Huomaatkos, ihmisillä saattaa sittenkin olla halua ajaa kovempaa kuin sinä kuvittelet.
Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla
Sinä tässä olet se, jolla on se heikko (liikenne)tilannetaju.
Ei ennen sitä ohitusta ole mitään "possujunaa", eivätkä ne vaihda sille ohituskaistalle "yhtä aikaa". Huomattava osa koko letkasta muodostuu siitä kun ne eivät pääse ohitse ja se muodostuu pikku hiljaa sitä mukaa kun taaempana olevat autot saavat letkan kiinni
Pitääkö vielä vääntää rautalankaa, kun tilanne tuntuu olevan niin ylivoimainen ymmärtää:
Ennen tätä tilannetta on joukko autoja, ajavat omaa nopeuttansa siten että nopeammat ohittelevat hitaampia, eivätkä ne muodosta mitään selvää tiheää jonoa, ja osa on selvästi kauempana. Näistä ensimmäisenä menee bussi(1) 100km/h nopeutta, sen takana vakionopeussäätimellä varustettu auto(2) 104 km/h nopeutta.
Kolmantena ajaa auto(3), jonka ajonopeus on ennen tilannetta kaikkein suurin(haluaa ajaa vaikka 115km/) , se on juuri ohittanut neljäntenä(4) tulevan auton(joka haluaa ajaa vaikka 110km/h) ja palannut ohituksen jälkeen oikealle kaistalle
Vakionopeussäätimellä(104km/h) varustetun auton(2) takana tulevat seuraavat autot(3,4) saavuttavat vakionopeusautoilijaa melko pian sen jälkeen kun vakionopeusautoilija saavuttaa bussin(1). Vakionopeusautoilija(2) vaihtaa ohituskaistalle ja aloittaa hitaan ohituksensa. Tämän jälkeen hänen perässätulevalla autollaan(3) on seuraavat vaihtoehdot:
A) Jäädä oikealle kaistalle ajamaan vakionopeusohittajaa kovempaa (115km/h) tietäen, että oikealta ei kuitenkaan pääse (koska bussin perä lähestyy) ohi ja pitämällä saman vauhdin joutuu vaan myöhemmin jarruttamaan paljon päästäksen vaihtamaan vakionoopeusohittajan taakse, koska bussin perä näkyy lähestyvän
B) Jäädä oikealle kaistalle hidastaen vakionopeusohittajan kanssa samaan vauhtiin(104 km/h) jotta voi myöhemmin vaihtaa tämän taakse
C) Vaihtaa vasemmalle kaistalle vakionopeusohittajan taakse odottamaan että vakionopeusohittaja pääsee bussin ohi että tämän jälkeen itse pääsee bussin ohi.
Vaihtoehto Assä ei ole mitään järkeä, siinä vaan joutuu myöhemmin jarruttamaan enemmän kun silloin olisi sen "ohituksen oikea aika" ei vasemmalle kaistalle voi vaihtaa koska siinä menee vakionopeusohittaja(1). Järkeviä vaihtoehtoja on vaihtoehdot B tai C.
Jotain sekunteja myöhemmin neljäs auto(4) saa kiinni nämä autot:
Katsotaanpa tilannetta sen neljännen auton(4) silmin, mikäli edellinen auto valitsi vaihtoehdon B
Neljännen auton edessä on kolme autoa. Ensimmäisenä menee bussi. Rekkaa on hitaasti ohittamassa auto. Rekan takana, suoraan neljännen auton edessä on auto, joka nyt on akuutisti tiellä edestämme, ja ohituskaista on auki ohittamaan tämä auto. Näiden välissä ohituskaistalla menee vakionopeusohittaja(2), joka on neljännestä autosta selvästi kauempana.
Jolloin neljäs auto(4) lähtee ohittamaan sitä kolmatta autoa, koska hänen edessään on häntä hitaammin ajava auto (vaikka se olisi juuri ohittanut hänet) ja ohituskaistalla on tilaa (koska se vakiobnopeusohittaja on selvästi edempänä eikä estä hänen siirtymistän ohituskaistalle)
Ja tästä seuraa, että se kolmas, oikeasti kaikkein suurinta nopeutta ajava auto(3) joutuu pussitetuksi, koska ei odottanut sitä "ohituksen aikaa" kunnes siirtyi sille vasemmalle kaistalle. Ja neljäs auto, josta nelonen oli juuri mennyt ohi, menee hänestä ohi.
Tässä vielä kuva selventämässä tilannetta.
Jokaisen auton kohdalla luvuista ylempi tarkoittaa nopeutta, mitä auto ajaa, luvuista alempi tarkoittaa nopeutta mitä auto haluaisi ajaa, jos ei muun liikenteen takia joutuisi hidastamaan.
Tämän jälkeen sitten muita autoja saavuttaa nämä neljä autoa jolloin muodostuu pidempi jono. Bussin ohittaminen 4km/h nopeuserolla voi kestää luokkaa minuutin.
Sinun "ohituksen ajallasi" joutuu joko pussitetuksi tai pitää alkaa kiilaamaan vasemmalle sinne väliin.
Välkympi tajuaisi tämän, sinä et.
Ja lain mukaan ei saa lähteä ohittamaan jos on itse ohituksen kohteena.
Ongelma on siinä, että kun se ohittava on "nopeampi" tasan sen takia että se sen edessä menevä on hidastanut sen edessä menevien autojen takia . Tämä on ongelma, ja tätä sinä et tunnu käsittävän
Toisin kuin sinä, minä en ole väittänut mitään laittomia nopeuksia sallituiksi, vaan antanut vaan esimerkin millaisilla nopeuksilla tämä ongelma ilmenee.
Se, että ruvetaan omaa kiinnijäämistä omista virheellistä väitteistään käyttämään argumenttina muita vastaan on melkoisen typerää.
Se possujuna muodostuu siitä kun tuollaisessa jonossa esim. 10. lähtee ohittamaan 9:ttä, 7. 6:tta, 4. 3:tta jne. jne. Ja koska nämä ohitettavat eivät tietenkään halua jäädä rekan perään pussiin määrittelemättömäksi ajaksi odottamaan että vasemmalle tulee satojen metrien tyhjä aukko, siirtyvät he sopivaksi katsomaansa väliin vasemmalle, jolloin tuo ideaali kunnollisista turvaväleistä romuttuu jo tässä vaiheessa. Sitten jos sinne jo valmiiksi pienillä marginaaleilla etenevään jonoon tunkee oikealta ohittaen lisää autoja, on haitariliike valmis ja kaikkien eteneminen hidastuu entisestään.Jos muuten tyhjällä motarilla ajaa 10 autoa ja rekka, ei todellakaan koko possujunan tule siirtyä ohituskaistalle yhtäaikaaa. Jokainen siirtyy sitten kun on oman ohituksen aika.
Kyllä mä jo viimeisen vännön jälkeen ajattelin ettei sulla hissi ihan ylös asti mene, mutta tämän väännön jälkeen olen jo varma.
En enää yhtään ihmettele mitä tuolla liikenteessä näkee kun täällä lukee tälläistä paatosta liikenteestä.
Nojoo mutta eikö lainvalvoja tässä tilanteessa ole tulkinnut, että suurin rankaisematon nopeus on 109km/h?Tiedän kyllä teknisen vähennyksen ja periaatteellisen 6 km/h huomautusrajan. Se ei silti ole tien suurin sallittu nopeus lain silmissä, period. Kuten itsekin sanoit, lakien tulkitseminen on lainvalvojan työtä. Ei IO-tekin autopalstan.
Ajatko kenties bemaria, mersua tai audia? Kaikkia noita samoja janttereita oli havaittavissa etelän reissulla
Eikös tosta 1 km/h (teknisen varmuusvähennyksen jälkeen) ylityksestä tule oikeudessa kuitenkin rapsut jos erehdyt moisen myöntämään?
Niin, poliisiviranomainen ei kirjoita. Mutta sanoinkin, että oikeudessa.
Olet oikeassa että harvemminhan sinne tarvii mennä tapauksessa jossa on ajettu alle 7 km/h ylinopeutta, mutta on sinne menty ja sitten on tullut myös rapsut