Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tämä oli mulle hyvä tietää kun autossa on Pioneerin bt-soitin johon puhelin kiinnittyy kakkosnäytöksi. Vähän miettinyt virnaomaisen kantaa asiaan kun puhelimen näyttöä tulee varsinkin ajon alkumetreillä näpyteltyä. Ei silti tule mieleenkään spotify soittolistoja alkaa muokkaamaan liikenteessä.:)
Näpyttele ennen lähtöä tai ole näpyttelemättä.

Nykymaailmassa pitäis kieltää kaikki viihdelaitteet ajoneuvoista kun ihmisillä on nykyään mitä luovimpia tapoja perustella miks JUST MUN ja JUST NYT on PAKKO käyttää puhelinta.

Uliuli "mutku radiokin"...
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Et tainnut lukea, mutta ei se mitään...
Kerro nyt vaan miten ne rekat nyt "ammattimaisesti" kommunikoivat vs. tavikset. Ihan samalla tavalla ne rekat väläyttelee, mitä nyt yleensä valopatteri "hieman" isompi. Mut hei, jatka toki siinä uskossa, että ne muut autoilijat on vaan tyhmiä, kun eivät ymmärrä uutta hienoa teknologiaa :tup: Mun mielestä loogisempi selitys olisi, että ne tuikut häikäisee kaikesta älystä huolimatta.
 
Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
90% näistä systeemeistä ei myöskään toimi ilmeisesti siten kuten kuuluu.

Paras oli firman tourani jossai pitkät meni päälle kun vastaantulija ilmaantui mutkan takaa.

Jos valot vilkkuu vastaantulijoilla niin on jotakin pielessä omien valojen kanssa kyllä, oli ne sitten millaiset vain.
 
Kerro nyt vaan miten ne rekat nyt "ammattimaisesti" kommunikoivat vs. tavikset. Ihan samalla tavalla ne rekat väläyttelee, mitä nyt yleensä valopatteri "hieman" isompi.
Ajaa vähän enemmän maantiellä niin huomaa, että uusissa autoissa on vaan tehokkaammat valot kuin niissä ysärin ruoskissa, joissa on tuikkuina jotkut halogeenit. Saatat myös huomata, että on helppo erottaa onko autossa pitkät päällä vai vain hyvät valot. Rekkakuskit selvästi myös asian ovat huomanneet, koska eivät koskaan vilkuta automaattivaloista ellei sitten satu tuo mainitsemani mäkinen maasto, jolloin rekka pääseekin lähestymään "alakautta" eikä mutkasta, jolloin automatiikka ei pysy välttämättä mukana hytin ollessa niin eri korkeudella kuin valot ja tosiaan näissä pitää muistaa vaihtaa automagiikka pois. Tosiaan valtaosa henkilöautokuskeistakin osaa erottaa milloin on pitkät päällä ja milloin ei. Vain esim. 500 km matkalla ehkä yksi on eri mieltä ja sekin kyllä tosiaan huomaa erheensä, kun pitkiä vilkauttaa. Ehkä ajat liian halvoilla autoilla?
 
Hyvät valot vai "hyvät valot". Ajaa ihan helvetisti tuolla maanteillä, niin törmää kyllä liian usein jannuihin joiden valoshow:t ovat kaikkea muuta kuin hyvät. Ihana yrittää katsella sinne oikealle pimeään metsään, että ei sokaistuisi täysin. Ja kuitenkin koko auto täyttyy jumalan valosta, ja saa taas hetken puolisokeana odotella että hämäränäkö parantuu.

Tämä ongelma on minusta ilmestynyt vasta viime vuosina, tai sitten ikä vie näköä nopeammin kuin haluaisin.
 
Tänään sai taas ihailla automaattivalottomuutta ykköstiellä, kun sateisessa ja muutenkin harmaassa kelissä jotkut ajelevat onnellisena ilman minkäänlaista tuikkua takana.
 
Näpyttele ennen lähtöä tai ole näpyttelemättä.

Nykymaailmassa pitäis kieltää kaikki viihdelaitteet ajoneuvoista kun ihmisillä on nykyään mitä luovimpia tapoja perustella miks JUST MUN ja JUST NYT on PAKKO käyttää puhelinta.

Uliuli "mutku radiokin"...
Ei sitä jaksa odotella kun yhteys muodostuu ja sovellus käynnistyy ym. Sitten ruutuun lävähtää teksti jossa kerrotaan kuinka vaarallista on käyttää sovellusta liikenteessä ja se pitää kuitata ok-painikkeesta:):):). Muutamassa laina-autossa on monitoiminäyttö antanut tehdä radiolle ja soittimille kaikkia säätöjä mutta navigointia ei ole saanut käynnistettyä ilman pysähtymistä.
 
Ajaa vähän enemmän maantiellä niin huomaa, että uusissa autoissa on vaan tehokkaammat valot kuin niissä ysärin ruoskissa, joissa on tuikkuina jotkut halogeenit. Saatat myös huomata, että on helppo erottaa onko autossa pitkät päällä vai vain hyvät valot. Rekkakuskit selvästi myös asian ovat huomanneet, koska eivät koskaan vilkuta automaattivaloista ellei sitten satu tuo mainitsemani mäkinen maasto, jolloin rekka pääseekin lähestymään "alakautta" eikä mutkasta, jolloin automatiikka ei pysy välttämättä mukana hytin ollessa niin eri korkeudella kuin valot ja tosiaan näissä pitää muistaa vaihtaa automagiikka pois. Tosiaan valtaosa henkilöautokuskeistakin osaa erottaa milloin on pitkät päällä ja milloin ei. Vain esim. 500 km matkalla ehkä yksi on eri mieltä ja sekin kyllä tosiaan huomaa erheensä, kun pitkiä vilkauttaa. Ehkä ajat liian halvoilla autoilla?
Valojen teho ei liity millään tavalla vastaantulijoiden häikäisyyn jos valot ovat oikein suunniteltu ja kunnossa, oli niissä älyä tai ei. Jo pelkästään tuo kertomasi paljastaa että jotain on autosi valoissa vialla jos saat noin paljon "palautetta" tienpäällä?
Ettet vain ajaisi 15 vuotta vanhalla Skodalla jossa xenon valot? Onneksi nuo ovat jo harvassa mutta aikanaan häikäisivät aivan helvetisti, myös Honda edusti samaan aikaan xenon tuikuillaan. Molempien autojen valot ovat heikot mutta häikäisy on maksimoitu.
 
Hyvät valot vai "hyvät valot". Ajaa ihan helvetisti tuolla maanteillä, niin törmää kyllä liian usein jannuihin joiden valoshow:t ovat kaikkea muuta kuin hyvät. Ihana yrittää katsella sinne oikealle pimeään metsään, että ei sokaistuisi täysin. Ja kuitenkin koko auto täyttyy jumalan valosta, ja saa taas hetken puolisokeana odotella että hämäränäkö parantuu.

Tämä ongelma on minusta ilmestynyt vasta viime vuosina, tai sitten ikä vie näköä nopeammin kuin haluaisin.

Pistäppä toinen silmä kiinni kun seuraavan kerran tulee vastaan, ja avaa se sitten kun menee ohi. Näet paremmin kun se toinen silmä ei kerennyt luomen läpi saada niin paljoa valoa.
 
Valojen teho ei liity millään tavalla vastaantulijoiden häikäisyyn jos valot ovat oikein suunniteltu ja kunnossa, oli niissä älyä tai ei. Jo pelkästään tuo kertomasi paljastaa että jotain on autosi valoissa vialla jos saat noin paljon "palautetta" tienpäällä?
Ettet vain ajaisi 15 vuotta vanhalla Skodalla jossa xenon valot?
Voi olla, että ajan väärällä autolla, mersu on vaihtumassa kyllä. Anteeksi tästä.
 
Näitä vilkuttelijoita näkee lähinnä niiltä, jotka ajavat 90-luvun ruoskilla eivätkä tajua, että nykyajan autoissa palaa pitkät kokoajan. Valokuvio vaan siirtyy valojen toimesta kohdatessa reunoihin.
Kun ajat pitkät päällä vastaan, ajat pitkät päällä vastaan. Ihan sama, millainen markkinamiehen kehuma pelleautomatiikka romussa on.
 
90% näistä systeemeistä ei myöskään toimi ilmeisesti siten kuten kuuluu.

Paras oli firman tourani jossai pitkät meni päälle kun vastaantulija ilmaantui mutkan takaa.

Jos valot vilkkuu vastaantulijoilla niin on jotakin pielessä omien valojen kanssa kyllä, oli ne sitten millaiset vain.
Jep. Vaikka niissä valmistajan tekemissä animaatioissa näyttää hienolta kun valot kiertää vastaantulijat, mutta ei todellisuudessa taida ihan niin hyvin toimia. Ei sellaisia sensoreja ole olemassakaan millä ne muut autot tunnistetaan niin tarkasti kuin animaatiot antaa ymmärtää. Saati että niitä valoja pystyisi niin tarkasti säätämään.
 
Eipä ole minua häikinyt. Sitäpaitsi motarilla kuuluu ajaa pitkät päällä koko ajan muutenkin.
Juu kiitos vaan, mukava ohitella porukkaa jotka eivät tajua pistää niitä saatanan pitkiä pois kun tulee ohitetuksi. Ellei omista tummennettuja peilejä niin sokaistuminen on lähes varmaa.

Näiden kohdalla tekisi mieli palata taakse ja pistää itse pitkät päälle. Jonkunlainen työvalo takakontissa olisi hyvä muistutin varmaan myös, sillä varmaan karistaisi perseessä roikkujatkin.
 
Kun ajat pitkät päällä vastaan, ajat pitkät päällä vastaan. Ihan sama, millainen markkinamiehen kehuma pelleautomatiikka romussa on.

Tuli muuten äskettäin testattua tällaista automagiikkaa, kun uudessa autossa tällaiset varjostavat valot löytyy. Ajelin 2-kaistaista valtatietä viitisenkymmentä kilometria pimeässä ja jatkuvasti pitkät päällä. Vastaantulijoita oli kymmeniä, ellei satoja eikä yhtään kertaa tullut vilkutuksia vastaantulijoilta. Olin toki valmiina kääntämään valot pois tarpeen tullen.

Kyllä sen ihan silmälläkin näki miten vastaantulijan kohdalla valot vasemmasta laidasta painui ihan tienpintaan ja oikean puolen valokuviokin muuttui, ihan hienosti pelasi kyllä. Yllätyin positiivisesti, toimi paremmin kuin kuvittelin.
 
Mua tökkii noissa automaattisissa pitkissä se, että ne eivät pysty ihmisen tasolle suorituksessaan. Aika monesti on lävähtänyt vastaantulijalta pitkät päin naamaa, kun sopivasti kumpuilevalla tiellä mun valot ovat kadonneet hetkeksi automatiikan näkyvistä ja tietokone on kuvitellut vastaantulijan (eli minun) kadonneen yhtäkkiä jonnekin.
 
Ilmeisesti on. Omassa ajovalot syttyvät aika herkästi kun alkaa hämärtämään ja myös jos sadetunnistin aktivoituu.
Aika harvassa autossa taitaa olla kytketty sadetunnistimeen. En kyllä tajua miksi, koska aika yksinkertainen juttu se olisi laittaa ja auttaisi jo aika paljon.
 
Tänään sai taas ihailla automaattivalottomuutta ykköstiellä, kun sateisessa ja muutenkin harmaassa kelissä jotkut ajelevat onnellisena ilman minkäänlaista tuikkua takana.
Äsken motarilla lumipyryssä tuli valkoinen auto pimeä perse edellä vastaan. Ohittelin sitten, niin oli näemmä kuitenkin etusumarit jaksanut ruuvata päälle :D
 
Vai olikohan kyseessä Volvo, Volkkari, Skoda, Mitsu ja mitä näitä nyt on kellä muutamassa mallissa on päiväajovalot etusumareiden paikalla ja perse pimeänä samaan aikaan.
Kyllä ne sumarit oli, sen verran kirkkaasti valaisivat ja auto taisi olla Opel. Voihan se toki olla, että tuossa yksilössä oli takavalot rikki.
 
Onkohan edes laillinen sellainen auto, jossa saa etusumuvalot päälle niin että perä on pimeänä? Mulla ei ainakaan ole ollut yhtäkään jossa tuo onnistuisi.
 
Onkohan edes laillinen sellainen auto, jossa saa etusumuvalot päälle niin että perä on pimeänä? Mulla ei ainakaan ole ollut yhtäkään jossa tuo onnistuisi.
Näin pöljä viritys on saatavilla tai jopa jo vaadittu, kiitos Euvostoliiton ymmärtämättömyyden kuin pitkälle se ulottuukaan pituusasteilla.
 
Näin pöljä viritys on saatavilla tai jopa jo vaadittu, kiitos Euvostoliiton ymmärtämättömyyden kuin pitkälle se ulottuukaan pituusasteilla.
Etusumuvaloja ei saa päälle ilman takavaloja. Nämä päiväajovalo systeemit ovat asia erikseen, osassa autoista toimii fiksusti, suurimassa osassa ei.
 
Mersun uudet ILS ledit toimivat varmaan useissa tilanteissa ok mutta märkä tienpinta, katuvalot ja hajavaloa niin vastaantulijalle vilkkuu melkoisesti kun ei oikein osaa haarukoida mihin asti pitäisi keilaa näyttää ja levittää. Huomattavasti mukavampi silti kohdata liikenteessä kuin Toyotan adaptiiviset ledivalot jotka usein välkkyvät kuin hälyytysajossa.
Olenpas kuullut ainakin yhdeltä työkaverilta että tuo Toyotan virityksen kans saa todeta että se ei toimi, ja "palautetta" tulee usein.
 
Vastaantulijan häikäiseminen tahallaan pitkät viime hetkellä "ampumalla" on vähentynyt. Ilmeisesti ei enää opeteta autokoulussa?

Sen sijaan sumuvalopellejä on aina vaan enemmän.

Eipä ole minua häikinyt. Sitäpaitsi motarilla kuuluu ajaa pitkät päällä koko ajan muutenkin.
Ei se häikäisy pois mene sillä, että yksi käyttäjä ilmoittaa ettei ole huomannut. Toki pahimmat Skeidat ja Volvot ovat vähentyneet ja nykyään erityistä hajavaloa tulee lähinnä laittomista xenontuningeista. Kuitenkin nämä ensimmäisen sukupolven "älykkäät" leikkautuvat valot eivät ole niitä häikäisemättömimpiä, kun olosuhteet eivät ole labrasta. Siis korkeusero, mutka, esteet tien sivussa tai vaikka se moottoritien keskialueen kaide.

On myös sankareita, jotka ovat tehneet ihan itte ja säästäneet, mutta onnistuneet asentamaan halogeenipolttimon väärin päin tai repimään varjostinkupin vitthun. Suoritus sekin. Samoin se, ettei huomaa toisen valon suuntauksen olevan taivaisiin.

Moottoritiellä kuten muuallakin saa ajaa kaukovaloilla vain, kun tiealue ei ole tyydyttävästi valaistu ja kaukovalojen käyttö ei aiheuta häikäisyä. Siinä tarvitaan maalaisjärkeä.

Kyllä ne sumarit oli, sen verran kirkkaasti valaisivat ja auto taisi olla Opel. Voihan se toki olla, että tuossa yksilössä oli takavalot rikki.
Toinen luonnollinen selitys olisi että etusumuvalot olivat jälkiasenteiset ja kytkentä tehty itte määräyksistä mitään tietämättä ja välittämättä. Saattaa silti olla OEM-look, ja valaisimethan voivat olla ihan tehdasvaraosat lisättynä autoon, jossa eivät kuuluneet varusteluun. Kytkentä pitkin vittuja.

Etusumuvalot ovat tärkeä tyyliseikka monelle sumuvalopellelle. Ilman niitä ei pysty ajamaan 24/7/365 etusumuvaloilla, jolloin autoiluelämys ja elämänlaatu kärsii näillä suuhengittäjillä.
 
Viimeksi muokattu:
Näin pöljä viritys on saatavilla tai jopa jo vaadittu, kiitos Euvostoliiton ymmärtämättömyyden kuin pitkälle se ulottuukaan pituusasteilla.
Ei varmasti ole vaadittu, että etusumuvalot saisi palamaan samalla kun perä on pimeänä. Sulla taitaa nyt mennä sekaisin sumuvalot ja päiväajovalot.
 
Onnistuu se valoilla häikäiseminen näemmä kaupungissakin. Tuli vastaan joku suurehko lava-auto, jossa oli kahdet valot päällekkäin ihan tehdasasenteisina. Ylempi pari oli melkolailla tasan silmieni korkeudella ja suunnattu toki suoraan eteenpäin. :cool:
 
Etusumuvalot ovat tärkeä tyyliseikka monelle sumuvalopellelle. Ilman niitä ei pysty ajamaan 24/7/365 etusumuvaloilla, jolloin autoiluelämys ja elämänlaatu kärsii näillä suuhengittäjillä.

Tämä on viety jo pidemmälle, nyt esiintyy jo sankareita joilla on etusumuvalojen lisäksi takasumutkin päällä kelistä ja kellonajasta riippumatta.
 
Ei varmasti ole vaadittu, että etusumuvalot saisi palamaan samalla kun perä on pimeänä. Sulla taitaa nyt mennä sekaisin sumuvalot ja päiväajovalot.
Useimmissa tuoreemmissa rakkineissa samat LED-tuikut siellä on päällä olipa niiden käyttötarkoitus yrittää olla "sumuvalo" tai "päiväajovalo". Erona on vain se, että valokatkaisimen asennosta riippuu se onko parkit päällä edessä ja takana vaiko ei. Keski/eteläeuroopan lyhyisiin aamu/iltahämäriin mitoitettu päivävaloautomatiikka toimii täällä pohjolan perukoilla yleensä aivan miten sattuu, jopa kesällä.
 
Viimeksi muokattu:
Onnistuu se valoilla häikäiseminen näemmä kaupungissakin. Tuli vastaan joku suurehko lava-auto, jossa oli kahdet valot päällekkäin ihan tehdasasenteisina. Ylempi pari oli melkolailla tasan silmieni korkeudella ja suunnattu toki suoraan eteenpäin. :cool:

Nuissa vähän korkeammissa se taitaakin osua aika hyvin "väärälle korkeudelle". Tässä päivänä eräänä kotia siskon autolla kotia tullessamme (Mazdan CX-7) hieman hämmennyin, kun yllättäen eräs vastaantulija väläytti valojaan :). Kuitenkin oli ihan normiajovalot minulla käytössä, hyvin erotti pimeää VT 15 pitkin ajellessa pitkien valotehon eron.
 
Useimmissa tuoreemmissa rakkineissa samat LED-tuikut siellä on päällä olipa niiden käyttötarkoitus yrittää olla "sumuvalo" tai "päiväajovalo".
Jaa, kai tämmöisiäkin sitten on. Ei oo kyllä koskaan itelle sattunut ajoon. Mistä autoista näitä älynväläyksiä löytyy? Sumuvalon kun on tarkoitus näyttää valoa sumun "alle" ja toisaalta päivävalolle on jopa määritelty missä kulmassa valoa pitää lähteä ylöspäin, niin enpä olisi arvannut että ne yritetään jossain autossa hoitaa samalla lampulla.
 
Onko noissa premium-merkeissä tuo automattiikka sitten niin surkea ettei sateessa ja harmaassa kelissä sytytä valoja?
Itsellä ollut Romanian hummeri viikon ja onkohan yhtenä päivänä (huom, päivällä) polttanut päivävaloja, muuten polttanut ajovaloja koko ajan. Ja kyllähän se mittaristossa näyttää että mitkä valot on käytössä.

Olen samaa ihmetellyt, kun omassakin kymmenen vuotta vanhassa ranskalaisessa toimii automatiikka paremmin kuin hyvin. Vaikkakin on kylläkin sitä vanhaa systeemiä, että takavalot palavat koko ajan. Eli ei edes tarvitsisi toimia kuin vain pimeän tultua, mutta on tässä syksyn aikana ollut monta päivää jolloin automatiikka on myös keskipävällä sytyttänyt mittarivalot, kun on ollut niin harmaa ja valoton päivä. Niin luulisi että uudemmat autot olisi siinä parempia, mutta ei näköjään kun noita takavalottomia tulee päivin öin perä edellä vastaan.
 
Kun te hämmästelette ettei automatiikka jossain autossa toimi, niin mistä te tiedätte että siellä on valokatkaisija automaatilla? Aivan, ei sitä voi ulospäin mistään tietää. Jos sitten alkaa parjaamaan että onpa siinä merkissä paska valoautomatiikka, niin voipi mennä väärään osoitteeseen. Oikeasti pitäisi hämmästellä, että onpa siinä autossa tyhmä kuljettaja.
 
Koska taitaapi olla kaikissa automatiikalla varustetuissa autoissa se "auto" valittuna oletuksena siellä viiksessä.
Vahvaa yleistämistä. Kaikissa mun ajossa olleissa autoissa (joissa on päivävalot) voi valokatkaisijan kääntää sellaiseen asentoon jossa palaa vain päivävalot eikä se siitä itsestään mihinkään liiku.
 
Ajelin tänään Tampere-Helsinki moottoritiellä etelään. Joku tulee vastaan arviolta satasen vauhtia, ajaen väärään suuntaan etelään menevällä ohituskaistalla. Itse ajelin oikealla kaistalla ja onneksi takaa tullut auto ehti ohittaa minut juuri ennen tilannetta. Väistettiin molemmat oikealle. Paikka 2-3 km Toijalan ABC:ltä pohjoiseen. Ei ollut suora tieosuus, joten ei siinä yhtään liikaa aikaa jäänyt reagoida.

Sai miettimään pitäisikö hommata teline luurille ja laittaa Waze tai muu softa pyörimään ajaessa. Olisi edes pieni mahdollisuus saada varoitus tai varoittaa itse perässä tulevia. Muutama auto näytti seuraavan tilannetta pohjoiseen menevillä kaistoilla.
 
Vahvaa yleistämistä. Kaikissa mun ajossa olleissa autoissa (joissa on päivävalot) voi valokatkaisijan kääntää sellaiseen asentoon jossa palaa vain päivävalot eikä se siitä itsestään mihinkään liiku.
Vag tuotoksissa tuo ei onnistu. Ainakin Golf ja Octavia polttaa aina takavaloja ellei katkaisin ole ole auto asennossa ja on valoisaa. Nolla ja parkkiasennossa palaa päiväajovalo ja takavalot.
 
Vag tuotoksissa tuo ei onnistu.
Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.

Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
 
Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.

Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
Joo, monia erilaisia toteuksia löytyy autosta riippuen.
Silti Golfilla perä pimeänä ajaminen takavaloja vaativissa olosuhteissa ei pitäisi olla mahdollista. Parkki ja nolla asennossa takavalot palavat aina, auto asennossa takavalot syttyvät jos sataa (sadetunnistin) tai on hämärää, auto asennossa valot syttyvät katokseen ajaessa kirkkaana kesäpäivänäkin.
Japanilaisissa toteutus on ilmeisen ontuva koska eniten näkee toyota/kia akselin autoja lumituiskussa perä pimeänä, en ymmärrä kuinka tuollainen "automatiikka" on edes laillinen?
 
Silti Golfilla perä pimeänä ajaminen takavaloja vaativissa olosuhteissa ei pitäisi olla mahdollista.
No siitä voidaan olla samaa mieltä, että sen ei pitäisi, mutta aivan satavarmasti se on. Ei kaikilla Golfeilla, mutta osalla kyllä.
 
Ajaa vähän enemmän maantiellä niin huomaa, että uusissa autoissa on vaan tehokkaammat valot kuin niissä ysärin ruoskissa, joissa on tuikkuina jotkut halogeenit. Saatat myös huomata, että on helppo erottaa onko autossa pitkät päällä vai vain hyvät valot. Rekkakuskit selvästi myös asian ovat huomanneet, koska eivät koskaan vilkuta automaattivaloista ellei sitten satu tuo mainitsemani mäkinen maasto, jolloin rekka pääseekin lähestymään "alakautta" eikä mutkasta, jolloin automatiikka ei pysy välttämättä mukana hytin ollessa niin eri korkeudella kuin valot ja tosiaan näissä pitää muistaa vaihtaa automagiikka pois. Tosiaan valtaosa henkilöautokuskeistakin osaa erottaa milloin on pitkät päällä ja milloin ei. Vain esim. 500 km matkalla ehkä yksi on eri mieltä ja sekin kyllä tosiaan huomaa erheensä, kun pitkiä vilkauttaa. Ehkä ajat liian halvoilla autoilla?
Jep jep. Riittääkö 40-50 tkm vuodessa 1-tietä :kahvi: Kyllä nämä sun jutut taas kuulostaa siltä, että joko paskan ostit ja selittelet ”featureita” tai sitten kertomasi tarina on tapahtunut tasan sen yhden kerran. Häikäistyvän autoilijan käyttämä auto ei tähän liity kyllä mitenkään :rofl:
 
Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.

Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
Sehän tässä ihmetyttää miten autonvalmistajat tekevät asiasta niin monimutkaista, ei mun vanhassa käkkyrässä ole muita vaihtoehtoja valokytkimessä kuin pois-parkit-valot päällä, eli autoasento puuttuu(mihin sitä tarvitaan?). Ainut mitä mun autolla ei voi tehdä on ajaa ihan pimeänä. Eli kun valot on pois niin ne on automaatilla. Ei mun mielestä uusien päivävalojen takia tarvita mitään auto-asentoa. Toki kyllähän se lopullinen vika istuu siinä kuskin penkillä.

Edit. Ja sitten sen valoisuusanturin voi autonvalmistaja kalibroida ihanvarmasti niin että syttyvät jo pilvisenä talvipäivänä jos haluavat.
 
No ei tietenkään jos on oikealle kaarre ja vastaan tulee autoja, tai jos edessä on autoja, tai jos on katuvalaistus. Tai jos on vaikkapa valoisaa muuten.

Vai meinaatko, että pitää aina pudottaa pitkät pois kun joku loukkaantuu niistä? Erityisen paljon jaksaa huvittaa tossa Turun motarilla kun ulkokaarteessakin ajaessa menee aina jonkun tunteisiin. Siinähän menee. :D
Loukkaantuu? Eihän tuossa nyt mistään loukkaantumisesta ole kyse, vaan siitä, että tilanteesta, valojen säädöistä, niiden tehosta ja toiminnasta riippuen pitkät valot häikäisevät helposti vastaantulijoita myös siellä motarilla.
 
En jaksa uskoa, autolla kuin autolla sama homma. Enemmän se tuntuu olevan niin, että periaatteesta kiukutellaan omilla pitkillä kun ei tajuta että ei niitä edes kuulu tossa tilanteessa vastaantulijan sammuttaa.

En usko että mulla on viimeisessä kolmessa autossa ollut pakasta vedettynä valot perseellään, tai että katsastetuissa työautoissa olisi kaikissa myös.
Tuskin ne "köyhät" halogeeni valoilla turhaan kiukuttelee. Edelleen, jos saat jatkuvaa palautetta vastaantulijoita niin katsoisin peiliin.
 
Enpä taida katsoa. Ei voi olla että olis muka kaikissa autoissa jotain vikaa. Suurimman osan ajasta ei vilkutella, mutta aina löytyy se 1-2 jotka kiukuttelee kun on ulkokurvissa pitkät päällä. :)

Ja jos noista häikäistyy niin ei kuulu auton rattiin.

Joo tuntuu että nämä kyseiset rattihenkilöt keskittyy enemmän siihen että laittaako itse ne pitkät pois vaikka on päivän selvää ettei valokeila edes vastaantulijan silmiin osu. Muutenkin nämä sankarit taitaa olla juuri niitä keiden pitäisi keskittyä enemmänkin siihen ajamiseen kuin siihen että tuleeko joku metsään osoittavat pitkät päällä vastaan.
 
Edit. Ja sitten sen valoisuusanturin voi autonvalmistaja kalibroida ihanvarmasti niin että syttyvät jo pilvisenä talvipäivänä jos haluavat.

Voi, ja säätääkin. Itsellä benelux - Ford, ja automatiikka on pimeä-moodissa Suomessa marraskuun puolivälistä helmikuuhun. Toimii muutenkin loistavasti hämärän ja sateen tunnistamisessa. Suomiauto saattaa olla nyt syksyllä pimeänä kun mielestäni on jo hämärää.


Jos jotain kiinnostaa, tuossa, kuten muissakin vastaavissa fordeissa, löytyy valoista 4 asentoa. Off, Parkki, Valot päällä, sekä AUTO.

Offilla euroautossa on kaikki valot poissa valoisalla, mutta vilkut ja sumarit toimii eri kytkimellä jos niitä haluaa pimeänä käyttää (sumarit erikseen eteen ja taakse onnistuu myös muuten pimeällä autolla, mitä joku aiemmin ei uskonut olevan mahdollista).

Auto-moodissa tuossa on sekä perä että keula pimeänä, koska ei ole erillisillä päivävaloilla varusteltu malli, joten Suomessa ei toimivasta anturista huolimatta voi käyttää. Mutta huomatkaa että tuontiauto mahdollistaa ajamisen vaikka pelkkä takasumari päällä eli liikenteessä voi autojen puolesta olla vaikka mitä valospedejä.
 
Renault Clio joka oli niin paska vehje, että jos laittoi valot "aina päälle" eli 1-asentoon, niin nehän paloi sit vaikka auton sammutti. Eli aina piti kääntää nollalle kun sammutti auton ja sit muistaa kääntää ne valot päälle lähtiessä :facepalm: Ei ollut siis automaattiasentoa.
Näin tapahtuu omassa kotterossakin. On mielestäni ihan tarpeellista, että valot saa jäämään päälle. Eduksi lasken, että tämä toimii osana lähtö- ja saattovalaistusta ja akunsuoja-ajastuksella. Toisin sanoen valoissa on tällä tavoin päälle jätettäessä 20 minuutin ajastin ja vaihtoehtoisesti tietenkin valot heti sammuvat, kun koppi lukitaan. Kun lukitus avataan, valot syttyvät 15 sekunniksi, sammuvat ja laatikko menee taas lukkoon 30 sekunnin päästä ellei mitään luukkua ole avattu. Olisi varsin tuskaista 80-lukua, jos ajovalot syttyisivät vasta sytytysvirrasta. YMMV.
 
Viimeksi muokattu:
sumarit erikseen eteen ja taakse onnistuu myös muuten pimeällä autolla, mitä joku aiemmin ei uskonut olevan mahdollista
Joo, minä rohkenin epäillä sen olevan mahdotonta koska meilläpäin auton valaistusta säätelevä UN/ECE regulation 48 sen selkeästi kieltää. Mutta ehkä benelux-Fordin kasaamisessa on noudatettu eri säännöstöä?
 
Onnistui ainakin siinä Golfissa mikä meillä oli. Jos oltiin päivävaloilla niin ei palaneet takavalot. Sillä ei merkitystä oliko tilanne automatiikan haluama vai käsin pakotettu.

Edelleen se mun pointti on siinä, että yleistäminen on tässä päivävaloasiassa todella vaikeaa kun tuolla tien päällä on autoissa sen sata erilaista valokonfiguraatiota. Helposti menee metsään kun alkaa pätemään miten ne valot toimii, kun ei kukaan meistä varmaan oikeasti tiedä miten ne joka autossa toimii.
Juuri tämä. Tasan samassa samalla markkina-alueella samaan aikaan myydyssä automallissakin voi eri yksilöissä olla eri konfiguraatiota useita tai paljon, yleisesti ja merkitsevin osin ainakin kahta lajia. Perusesimerkkinä se, että autossa on päivävaloilla oletuksena perä pimeä, mutta valinnaisesti ohjelmoitu tai sillattu siten, että takavalot palavat. Modifikaatio tai uudelleenkonfigurointi voi olla maahantuojan, ranetusliikkeen tai asiaa harrastavan omistajan itse tekemä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 460
Viestejä
4 496 848
Jäsenet
74 209
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom