Vastaantulijan häikäiseminen tahallaan pitkät viime hetkellä "ampumalla" on vähentynyt. Ilmeisesti ei enää opeteta autokoulussa?
Sen sijaan sumuvalopellejä on aina vaan enemmän.
Eipä ole minua häikinyt. Sitäpaitsi motarilla kuuluu ajaa pitkät päällä koko ajan muutenkin.
Ei se häikäisy pois mene sillä, että yksi käyttäjä ilmoittaa ettei ole huomannut. Toki pahimmat Skeidat ja Volvot ovat vähentyneet ja nykyään erityistä hajavaloa tulee lähinnä laittomista xenontuningeista. Kuitenkin nämä ensimmäisen sukupolven "älykkäät" leikkautuvat valot eivät ole niitä häikäisemättömimpiä, kun olosuhteet eivät ole labrasta. Siis korkeusero, mutka, esteet tien sivussa tai vaikka se moottoritien keskialueen kaide.
On myös sankareita, jotka ovat tehneet ihan itte ja säästäneet, mutta onnistuneet asentamaan halogeenipolttimon väärin päin tai repimään varjostinkupin vitthun. Suoritus sekin. Samoin se, ettei huomaa toisen valon suuntauksen olevan taivaisiin.
Moottoritiellä kuten muuallakin saa ajaa kaukovaloilla vain, kun tiealue ei ole tyydyttävästi valaistu ja kaukovalojen käyttö ei aiheuta häikäisyä. Siinä tarvitaan maalaisjärkeä.
Kyllä ne sumarit oli, sen verran kirkkaasti valaisivat ja auto taisi olla Opel. Voihan se toki olla, että tuossa yksilössä oli takavalot rikki.
Toinen luonnollinen selitys olisi että etusumuvalot olivat jälkiasenteiset ja kytkentä tehty itte määräyksistä mitään tietämättä ja välittämättä. Saattaa silti olla OEM-look, ja valaisimethan voivat olla ihan tehdasvaraosat lisättynä autoon, jossa eivät kuuluneet varusteluun. Kytkentä pitkin vittuja.
Etusumuvalot ovat tärkeä tyyliseikka monelle sumuvalopellelle. Ilman niitä ei pysty ajamaan 24/7/365 etusumuvaloilla, jolloin autoiluelämys ja elämänlaatu kärsii näillä suuhengittäjillä.