Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Joo, en minä sitä tarkoittanutkaan, mutta tuli vaan mieleen, kun tuo valojen toimintalogiikka tuntuu olevan niin perverssi lähes autossa kuin autossa.
Ei tuo nyt minusta mitenkään perverssiä ole; jos pitkiä tarvitaan niin tarvitaan myös yömoodia ajovaloista, joten tuo muistuttaa kuskia vaihtamaan sen päälle autoissa, joissa ei hämärätunnistinta ole.

Ja tosiaankin tuo nyt ei tosiaankaan ole mikään Fordin erikoisominaisuus vaan ihan yleistä monessakin merkissä.

@pelitys mainitsemaa parkit palaa nolla-asennossa toimintoa en kyllä muista nähneeni, voi toki olla että jossain noin on, mutta yleensä nollalla palaa joko ajovalot, erilliset päiväajovalot tai ei mitään. Toki voi olla, että jossain palaa parkitkin.
 
Ei tuo nyt minusta mitenkään perverssiä ole; jos pitkiä tarvitaan niin tarvitaan myös yömoodia ajovaloista, joten tuo muistuttaa kuskia vaihtamaan sen päälle autoissa, joissa ei hämärätunnistinta ole.

Ja tosiaankin tuo nyt ei tosiaankaan ole mikään Fordin erikoisominaisuus vaan ihan yleistä monessakin merkissä.

Ja eiköhän tuo vain pitkien vilkutus valot poissa asennossa johdu ihan vaan siitä, että maissa joissa ei päivällä valoja käytetä eikä ole tälläistä vanhaa automaattisesti valot päällä systeemiä niin voi kuitenkin vilkuttaa ilman valojen päällelaittoa.
 
Off-parkit-päällä-automaatti, ei pitäisi olla vaikeaa?
Ei vaikeaa, vaan typerää. Kun käynnistän auton, haluan että valot syttyvät samalla ja että myös pitkät toimivat tarvittaessa. Jos tarvitsen pelkkiä parkkeja, se on harvinainen poikkeustilanne, jonka voin aktivoida kytkimestä. Päivävaloautomatiikka ei liity tähän mitenkään, joskaan siitä ei varsinkaan ledivaloilla varustetuissa autoissa ole meillä muuta kuin haittaa muutenkaan.

Nyt monissa autoissa pitää väännellä kytkimiä edestakaisin eri tilanteissa, eivätkä tavikset tiedä miksi ja miten.
 
Ei vaikeaa, vaan typerää. Kun käynnistän auton, haluan että valot syttyvät samalla ja että myös pitkät toimivat tarvittaessa. Jos tarvitsen pelkkiä parkkeja, se on harvinainen poikkeustilanne, jonka voin aktivoida kytkimestä. Päivävaloautomatiikka ei liity tähän mitenkään, joskaan siitä ei varsinkaan ledivaloilla varustetuissa autoissa ole meillä muuta kuin haittaa muutenkaan.

Nyt monissa autoissa pitää väännellä kytkimiä edestakaisin eri tilanteissa, eivätkä tavikset tiedä miksi ja miten.
Tuossa ei ole mitään typerää. Valot automaatilla ne toimivat oikein, päällä asennossa kaikki palavaa päivälläkin.

Jos ei osaa edes valoja tarkistaa ei pitäisi omistaa ajokorttia.
 
Ei tuo nyt minusta mitenkään perverssiä ole; jos pitkiä tarvitaan niin tarvitaan myös yömoodia ajovaloista, joten tuo muistuttaa kuskia vaihtamaan sen päälle autoissa, joissa ei hämärätunnistinta ole.
Tämäkin voisi ihan hyvin toimia niin, että ei tarvitse ensin kääntää kytkintä, vaan että "yömoodi" kytkeytyy päälle automaattisesti heti kun laittaa pitkät päälle. Tarvittaessa sitten vielä tästä joku indikaattori mittaritauluun, kun kuitenkin joku alkaa muuten möyhöämään, että maailma tuhoutuu jos ajetaan vahingossa yömoodissa kun kuski erehtyi laittamaan pitkät päälle päivällä.

Tuossa ei ole mitään typerää. Valot automaatilla ne toimivat oikein, päällä asennossa kaikki palavaa päivälläkin.
Paitsi että monissa autoissa homma menee niin, että jos kytkin on automaatilla, ei voi käyttää niitä pitkiä kuin väläytykseen, vaan pitää laittaa kytkin siihen on-asentoon, josta päästäänkin taas tämän keskustelun alkuun. Ja jos kytkin jää siihen on-asentoon, kun poistuu autosta, niin auto piipittää kuskin perään kuin pikkulintu nälissään ja se pitää hiljentää kääntämällä kytkintä. Olikohan vielä niinkin, että joissakin autoissa näin käy myös automaattiasennolla?

Jos ei osaa edes valoja tarkistaa ei pitäisi omistaa ajokorttia.
En tiedä oletko huomannut, mutta sinä tunnut suosittelevan tuota kortin poistamista vähän väliä ja suunnilleen kaikesta.

Toisekseen, eihän tässä ole kukaan sanonut, että ei osaisi käyttää niitä valoja, vaan että ei tekisi mieli ränkätä kytkimiä, kun saman voisi saada aikaiseksi automaattisestikin. Digitalisaatio laahaa tässäkin jälkijunassa monien automerkkien/mallien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi että monissa autoissa homma menee niin, että jos kytkin on automaatilla, ei voi käyttää niitä pitkiä kuin väläytykseen, vaan pitää laittaa kytkin siihen on-asentoon, josta päästäänkin taas tämän keskustelun alkuun. Ja jos kytkin jää siihen on-asentoon, kun poistuu autosta, niin auto piipittää kuskin perään kuin pikkulintu nälissään ja se pitää hiljentää kääntämällä kytkintä. Olikohan vielä niinkin, että joissakin autoissa näin käy myös automaattiasennolla?
Missä romuissa tuollaista? Kuulostaa äärimmäisen typerältä.
 
Missä romuissa tuollaista? Kuulostaa äärimmäisen typerältä.
Jaa sekö että jos valot ovat on-asennossa, niin auto huutaa valojen olemisesta päällä kun ottaa avaimet taskuun ja avaa oven? En nyt lonkalta osaa sanoa tuohon mitään tiettyä, mutta on noita tullut vuosien varrella vastaan useampiakin. Automaattiasennossa piippaamisesta en ole varma, voi olla että se on väärä muistikuva ja siksi sen tuolla tavalla mainitsinkin, mutta tosiaan automaattiasennossa ei sitten välttämättä toimi ne pitkät.

Ja kyllä, typeräähän se nimenomnaan on ja siksi tässä asiasta olenkin keskustelemassa. :D
 
Niin se että auto-asennossa piippaisi tai ei pitkät toimi. Ei varmasti ole missään.
No ei sitten ole, voitit.

On-asennossa huutava taas on tuossa pihalla itsellänikin, mutta en ole sitä asentoa valokytkimestä koskaan käyttänyt, niin se ei onneksi haittaa.

Voi olla, että muistin väärin jotain muiden autojen kohdalla tehtyjä huomioita automaatti-asennon toiminnasta pitkien kanssa, mutta alkuperäinen pointti nyt kuitenkin oli siinä, että autojen valokytkinten/valojen toimintalogiikka on paikoin typerää ja sen voisi toteuttaa paremminkin. Onneksi uusissa autoissa näin pääsääntöisesti myös on.
 
Viimeksi muokattu:
Olen silti sitä mieltä että se automaatti asento on ihan turha niin täällä Suomessa, kuin missään muuallakaan. Kun sen jättäisi pois niin suurin osa ajelisi oikeilla valoilla, kun se automaatti voisi olla se 0-asento.
 
Ja eiköhän tuo vain pitkien vilkutus valot poissa asennossa johdu ihan vaan siitä, että maissa joissa ei päivällä valoja käytetä eikä ole tälläistä vanhaa automaattisesti valot päällä systeemiä niin voi kuitenkin vilkuttaa ilman valojen päällelaittoa.
Niin ja ylipäänsä se on tärkeä toiminto, joka pitää olla käytettävissä vaikka olisi muuten mokannut.
 
Voisiko näistä valoista jauhaa ihan omassa ketjussaan?

Ei millään pahalla taikka modeasenteella, muttakun asiaa on nyt jauhettu 10 sivun verran?

Ja ei silläkään ettei asiasta jauhettaisi...
 
Tänä syksynä/talvena ärsyttää ne jotka pitää pitkiä päällä taajamassa. Ilmeisesti valokeskustelu aikaansaanut jotain varmuuden vuoksi -käytöstä. En tiedä.

Valojen kytkentälogiikasta vielä, omassa kiesissä pitkiä ei saa kytkettyä päälle pysyvästi (vilkutus onnistuu) mikäli ulkona on valoisaa. Eikä se muistaakseni riipu siitä onko valoviiksi asennossa Auto vai On (ajovalot päällä). Muuten taas typerästi suunniteltu valoviiksi tuossa, kun viiksen työntö/painaminen ei ole mahdollinen. Sekä pitkien vilkutus että kytkeminen päälle tapahtuu viikseä vetämällä. Vilkutus onnistuu kun vetää vain hieman ekaan pykälään ja kokonaan päälle kun vetää perille asti.
 
Valojen kytkentälogiikasta vielä, omassa kiesissä pitkiä ei saa kytkettyä päälle pysyvästi (vilkutus onnistuu) mikäli ulkona on valoisaa. Eikä se muistaakseni riipu siitä onko valoviiksi asennossa Auto vai On (ajovalot päällä).
Incredible buff tuossa juuri sanoi, että ei voi pitää paikkaansa, joten olet väärässä. :D

Kohta joku tulee varmasti vielä kertomaan, kuinka et vaan hallitse autosi tekniikkaa ja että sinulta pitäisi ottaa sen vuoksi kortti pois.
 
Incredible buff tuossa juuri sanoi, että ei voi pitää paikkaansa, joten olet väärässä. :D

Kohta joku tulee varmasti vielä kertomaan, kuinka et vaan hallitse autosi tekniikkaa ja että sinulta pitäisi ottaa sen vuoksi kortti pois.
Et vissiin taas oikein sisäistänyt. Pitkät ei mene auto-asennossa päälle, kun on valoisaa ja miksi pitäisikään mennä. Sitten kun automatiikka on sytyttänyt ajovalot siinä auto-asennossa niin varmastikin pitkät sitten menee päälle.
 
Kolmessa viimeisessä automerkissä (Pösö, Ford, Rellu x2) ei pitkät kytkeydy päälle automaattiasennossa, on sitten valoisaa tai pimeää.

Vasta kytkettyään valot "päälle" kytkeytyy myös pitkät kunnolla.
 
Et vissiin taas oikein sisäistänyt. Pitkät ei mene auto-asennossa päälle, kun on valoisaa ja miksi pitäisikään mennä. Sitten kun automatiikka on sytyttänyt ajovalot siinä auto-asennossa niin varmastikin pitkät sitten menee päälle.
Totta helkutissa sisäistin. Siinä sanottiin ihan selvästi että pmatil2:n autossa pitkät eivät mene päälle auto-asennossa. Sinä vastaavasti sanoit muutamaa viestiä aiemmin, että näin ei varmasti ole missään autossa.

Minä olen sitä mieltä, että jos käyttäjä haluaa syystä tai toisesta laittaa pitkät päälle, niiden myös pitää mennä päälle, riippumatta siitä minkä verran se valoisuusanturi kuvittelee tunnistavansa valoa ympäristössä.
 
Kolmessa viimeisessä automerkissä (Pösö, Ford, Rellu x2) ei pitkät kytkeydy päälle automaattiasennossa, on sitten valoisaa tai pimeää.

Vasta kytkettyään valot "päälle" kytkeytyy myös pitkät kunnolla.

Focuksessa oli kans näin. Mulla oli Focus lainassa ja tuli pimeää, siinä vaiheessa maantiellä vasta tajusin että mitä helvettiä, pitkät ei pysy päällä. Siinä sitten ropasin ja ihmettelin aikani kesken ajon ja ajelin jonkun aikaa niin, että pidin pitkiä käsin päällä, kunnes löyty sopiva pysähtymispaikka ja sitten piti ihan manuaali kaivaa esille, että miten hemmetissä saa pitkät päälle? Ei ollut mitenkään intuitiivinen enkä löytänyt oikeaa kytkintä mitenkään ilman manuaalin selaamista.
 
Niin menee myös 807, mutta nämä molemmat taitavat olla niin vanhoja ettei niissä ole varsinaista päivävaloja vain vanha automatiikka.
No tuohon oli laitettu sumareiden tilalle päiväajovalot ja diagboxilla otettu "vanha automatiikka" pois päältä. Sen jälkeen sytytti valoisuusanturin perusteella (tai jos käytti pyyhkijöitä pidempään) ajovalot "yöasentoon".

Ja tuo 807 ei ole oikea Pösö vaan Fiat :P
 
Kolmessa viimeisessä automerkissä (Pösö, Ford, Rellu x2) ei pitkät kytkeydy päälle automaattiasennossa, on sitten valoisaa tai pimeää.

Vasta kytkettyään valot "päälle" kytkeytyy myös pitkät kunnolla.

Kyllä 607 Pösössä ainakin menee pimeällä.

Focus Mk4 täysadaptiivisissa LEDeissä menee myös pitkät päälle/pois vivusta nykäsitessä, vaikka automaatilla olisikin. Seuraavan vastaantulijan nähdessään auto sitten vaihtaa musitaakseni taas lyhyille itsestään automaattiasennossa ollessaan.
 
Paitsi että monissa autoissa homma menee niin, että jos kytkin on automaatilla, ei voi käyttää niitä pitkiä kuin väläytykseen, vaan pitää laittaa kytkin siihen on-asentoon, josta päästäänkin taas tämän keskustelun alkuun. Ja jos kytkin jää siihen on-asentoon, kun poistuu autosta, niin auto piipittää kuskin perään kuin pikkulintu nälissään ja se pitää hiljentää kääntämällä kytkintä. Olikohan vielä niinkin, että joissakin autoissa näin käy myös automaattiasennolla?


En tiedä oletko huomannut, mutta sinä tunnut suosittelevan tuota kortin poistamista vähän väliä ja suunnilleen kaikesta.

Toisekseen, eihän tässä ole kukaan sanonut, että ei osaisi käyttää niitä valoja, vaan että ei tekisi mieli ränkätä kytkimiä, kun saman voisi saada aikaiseksi automaattisestikin. Digitalisaatio laahaa tässäkin jälkijunassa monien automerkkien/mallien kohdalla.
Pitkistä valoista en ole varma, mutta voisi kuvitella että ne toimivat myös automaatilla jos ajovalot ovat päällä. Valot päällä asennossa ne sammuvat kun auton lukitsee.

Osta auto, käännä kytkin on tai auto asentoon ja aja, ei tarvi ränkätä kuin kerran :D
 
Pitkistä valoista en ole varma, mutta voisi kuvitella että ne toimivat myös automaatilla jos ajovalot ovat päällä. Valot päällä asennossa ne sammuvat kun auton lukitsee.

Osta auto, käännä kytkin on tai auto asentoon ja aja, ei tarvi ränkätä kuin kerran :D
Minulla on jo auto, jossa kaikki toimii haluamallani tavalla valokytkimen automaatti-asennossa.

Ongelma on siinä, että läheskään kaikki autot eivät toimi niin. Ei nyt ole tarjota prosentteja siitä osasta autokantaa, jossa logiikka on valojen toiminnan osalta jotain muuta kuin järkevää, mutta ei kyse mistään yksittäistapauksista ole. Ja ei, maailma ei kaadu siihen, että joutuu kääntelemään niitä nappuloita, mutta onhan se typerää silti. Edes koko automaatti-asentoa ei ole kaikkien autojen valokytkimissä.

Henkilökohtaisesti en tule koskaan hankkimaan sellaista autoa, jossa tällaiset asiat ovat pielessä, koska se on suora indikaattori, että silloin sen auton suunnittelussa on tehty varmasti jotain muutakin päin prinkkalaa.
 
Juuri näin, toi 0-asennossa ajovalot päällä on vaan suomalainen poikkeus. Siksi täällä nyt ihmetellään pimeäperäisiä autoja, kun etelämmässä iloitaan päiväajovaloista.
Mitenköhän Kanadassa. Käsittääkseni siellä ainakin ennen (aikana ennen päivävaloja) ajettiin päivällä lähivalot edessä, mutta ilman takavaloja. Luulisi, että pimeällä pimeäperäiset autot olisivat siellä todellinen ongelma.
 
joka päivä ajan kehillä ja sama show päällä, ajan cruisen kanssa mittarin mukaan 90km/h eli suurinta sallittua 84km/h, joku hermanni roikkuu perseessä kunnes kameran kohdalla jää kilometrin jälkeen ja taas hetken päästä roikkuu takakontissa.

Sitten jos menen oikealle kaistalle että päästän tämän ohi tai hän menee oikealta ohi niin minä joudun polkemaan jarrua joka kameran kohdalla kun mennään 70km/h ettei vain välähdä.:facepalm:
Tämän lisäksi kun oman kotteron kans 90km/h mittarilukema on jo 87km/h todellista, eli siinä ja siinä että tuleeko sakot. Tarkistakaa perkele ne mittarivirheet ennen kuin alatte syyttämään muita "alinopeutta" ajamisesta. Ei ne heitot ole enää nykyautoissa mallia 20km/h 100km/h nopeudessa kuten wanhoissa kaukoidän tuotteissa.
Lakitekstiinhän tuota nykyistäkään toleranssia ei tietääkseni ole kirjattu, se on vain soveltamisohje. Eikä sen muuttamiseen tietääkseni tarvita mitään eduskunnan lupaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän Kanadassa. Käsittääkseni siellä ainakin ennen (aikana ennen päivävaloja) ajettiin päivällä lähivalot edessä, mutta ilman takavaloja. Luulisi, että pimeällä pimeäperäiset autot olisivat siellä todellinen ongelma.

Siellä tuskin on mitään päiväajovalodirektiiviä...
 
- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
 
- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
Legendaarinen "rattivilkku". Vasen etusormi ojossa käännetään rattia niin saadaan vilkku päälle. Näin käytettynä vilkusta ei ole mitään hyötyä mutta tulipahan käytettyä.
 
- Vilkun voi laittaa päälle kaistaa vaihtaessa. Sitten siinä kääntyvien kaistalla on jo kaikille selvä mitä tapahtuu. Se sekunnin hätänen vilautus ei lämmitä.
Eikä pelkästään voi, vaan on laitettava, ja hyvissä ajoin ennen kaistanvaihtoa. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi vilkuttaa sitten lainkaan edes käännöksen puolessa välissä, kun lakia tuli rikottua ja ennakoitavuus pilattua jo kaistanvaihdolla ilman vilkkua.

Lähikaupasta tullessa on risteys, jossa yli puolet väistettävistä kääntyvät vasemmalle kauppaa kohti. Kääntymiskaistakin on sen verran lyhyt, että siinä vaiheessa kun auton huomaa olevan aikeissa kääntyä, on jo liian myöhäistä. Jos vaikka laittaisi sen vilkun edes sekuntia ennen kaistanvaihtoa päälle, risteys toimisi äärettömästi paremmin.
 
Täälläpäin on eräs ei pelkästään sumaripelle, vain yleisesti valopelle. Kesällä ajaa parkit ja sumarit päällä, että ajovalopolttimot säästyvät. Sitten on keulalla niin paljon lisävaloja, että varmasti referenssiluvut ylittyvät. Lisäksi on säätänyt sekä ajovalot, että etusumarit näyttämään mahdollisimman ylös, joten kyllä häikäisee.
 
Legendaarinen "rattivilkku". Vasen etusormi ojossa käännetään rattia niin saadaan vilkku päälle. Näin käytettynä vilkusta ei ole mitään hyötyä mutta tulipahan käytettyä.
Mä luulin pikkulapsena, että joissain autoissa oli semmonen automaattivilkku, joka alkoi vilkuttaa vasta sitten kun käänsi rattia O_o Isälle kerroin tästä mun teoriasta silloin, niin repsahtipa siinä ratissa.
 
Tänä syksynä/talvena ärsyttää ne jotka pitää pitkiä päällä taajamassa. Ilmeisesti valokeskustelu aikaansaanut jotain varmuuden vuoksi -käytöstä. En tiedä.

Valojen kytkentälogiikasta vielä, omassa kiesissä pitkiä ei saa kytkettyä päälle pysyvästi (vilkutus onnistuu) mikäli ulkona on valoisaa. Eikä se muistaakseni riipu siitä onko valoviiksi asennossa Auto vai On (ajovalot päällä). Muuten taas typerästi suunniteltu valoviiksi tuossa, kun viiksen työntö/painaminen ei ole mahdollinen. Sekä pitkien vilkutus että kytkeminen päälle tapahtuu viikseä vetämällä. Vilkutus onnistuu kun vetää vain hieman ekaan pykälään ja kokonaan päälle kun vetää perille asti.
Heh, omassa kiesissäni toimii valoviiksi pitkien osalta kuten haluaisit toimivan ja se taas on mielestäni typerää. Mielestäni tuollainen toteutus, joka sinulla on, jossa viiksi on aina samassa kohtaa, oli pitkät tai lyhyet, on parempi. :D
 
Taas Oulun ohitustietä ajaessani joku yritti tulla rampilta kylkeen, vaikka edessä jä takana oli tilaa heti reilusti, satoja metrejä muihin autoihin, eikö näillä pää käänny tai muuten osaa ennakoida moottoritien liikennettä ollenkaan kun tulevat liittymisrampille :confused: onneksi vasemmalla oli tilaa väistää:bored:
 
Taas Oulun ohitustietä ajaessani joku yritti tulla rampilta kylkeen, vaikka edessä jä takana oli tilaa heti reilusti, satoja metrejä muihin autoihin, eikö näillä pää käänny tai muuten osaa ennakoida moottoritien liikennettä ollenkaan kun tulevat liittymisrampille :confused: onneksi vasemmalla oli tilaa väistää:bored:

Väistämällä teet itsesi väistämisvelvolliseksi ja hyvällä tuurilla kiilaat jonkun vasemmalta ja tällöin olet itse syyllinen... Parempi vaan lähtökohtaisesti opetella pitämään se oma kaista niin oppii nuo kiilaajatkin ehkä joskus. Jos niille aina annetaan tilaa niin luulevat toimivansa oikein.

Kerran ajoin itse vastaavasti vakkarilla tilaa edessä ja takana. Joku sankari ei joko osannut painaa kaasua tai jarrua kun ajo siinä rinnalla. Ja kun en vaihtanut kaistaa niin sen jälkeen roikku perässä valoja vilkutellen, rinnalla keskisormea näyttäen ja sitten vielä eteen jarruja testaamaan.
 
Toissapäivänä meinasi tulla joku poikkeuskäännöksellä kylkeen.

Risteyksessä kaksi vasemmallekääntyvää kaistaa, olin niistä oikeanpuoleisella.

Vasemmanpuoleista kääntyvä päätti sitten kääntyä suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle, jolla itse olin.

Käytännössä kääntyi kuitenkin eteeni siten että autojen väliin jäi pituussuunnassa n. metri väliä, joten ei kolahtanut.

Jos yhtään olisin kiihdyttänyt kovempaa tai reagoinut nopeammin valojen vaihtumiseen, olisi kolahtanut.


Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että monikaistaisessa risteyksessä pidetään kääntyessä se kaista millä ollaan, eikä käännytä minne sattuu?
 
Viimeksi muokattu:
Toissapäivänä meinasi tulla joku poikkeuskäännöksellä kylkeen.


Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että monikaistaisessa risteyksessä pidetään kääntyessä se kaista millä ollaan, eikä käännytä minne sattuu?

Ne harjoittelee noudattamaan ensi vuonna muuttuva lakia. :-D
 
Jaa sittenkö saa vaihtaa kaistaa risteysalueella?:eek:
Toisin kuin moni tuntuu kuvittelevan, ei nykyisinkään taida olla sellaista pykälää joka kieltäisi kaistanvaihdon risteysalueella. Paljon on kyllä risteyksiä, joissa se on muista pykälistä johtuen kiellettyä: Kaistanvaihto risteysalueella

Mutta tulevasta tieliikennelaista ilmeisesti poistuu tuo poikkeuskäännöksen määritelmä, eli vasemmalta kaistalta kääntyvä saa ryhmittyä myös oikealle ja päinvastoin, vaikka mitään selkeää tarvetta tälle ei olisikaan. Tosin ei silloinkaan saa kenenkään päälle ajaa...
 
-mä olen kääntymässä katsokaa -vilkuttaminen
-väistämisssäännöistä tietämättömät esim. piha vs. kolmio
-vouhottaminen edelle ja sitten ajellaan siinä pitkän matkaa lähietäisyydellä, myös pakko päästä ohi meininki vielä tuostakin kun vauhtiin päästiin, vaikka tulisi vastaan liikennettä tai keltainen viiva alkaisi.
-perseeseen hinautuminen "päästä ohi" ohitettaessa teillä jossa vasen kaista ei käytöltään eroa oikeasta muuten kuin kyseisen hetken nopeudella, enkä ole yksin vasurilla.
-sumuvaloja päivävaloiksi luulevat
 
Heh, omassa kiesissäni toimii valoviiksi pitkien osalta kuten haluaisit toimivan ja se taas on mielestäni typerää. Mielestäni tuollainen toteutus, joka sinulla on, jossa viiksi on aina samassa kohtaa, oli pitkät tai lyhyet, on parempi. :D
Luulen että tässä tarkoitettiin eri asiaa. Tuo sama työntäen pitkille, vetämällä lyhyille (ja tietenkin vetämällä kaukovalovilkku) -toimintalogiikka on voidaan toteuttaa (ja on nykyään melko usein toteutettu) myös siten, että viiksen lepoasento on aina sama. Tällöin työntämällä aktivoituva kytkin on myös hetkellinen kuten vetämällä käytettäväkin.
 
Ihan tavallisia ihmisiä. Ei samanlaisia täydellisiä yksilöitä, kuin täällä.
Asia on aivan päin vastoin.

Jos vain joka neljäs ajaa ihmisiksi, ei ole kysymys siitä että muilla eivät kyvyt riittäisi. Varmasti vähintään kolmella neljästä riittävät, ja suurin osa siitä viimeisestä neljänneksestä ei aja.

Kysymys on asenteesta, välinpitämättömyydestä. Usein jopa jonkinasteisesta narsismista. Siis niillä sumuvalopelleillä ja vastaavilla kuupoilla. Ei meillä, jotka siitä valitamme.
 
Käytännössä kääntyi kuitenkin eteeni siten että autojen väliin jäi pituussuunnassa n. metri väliä, joten ei kolahtanut.

Jos yhtään olisin kiihdyttänyt kovempaa tai reagoinut nopeammin valojen vaihtumiseen, olisi kolahtanut.
Ei jätetä sitä löysää valoista lähtiessä vaan reagoidaan välittömästi ja kiihdytetään reippaasti. Ainakin jos takana on muita.
 
Hieman nauratti jokunen viikko sitten viitostiellä kun pimellä tihkua sateli mutta tie ihan sula niin joku sankari ajoi takasumari päällä max 60km/h 80-alueella. Jos tuo on jonkun mielestä huono sää milloin pitää ajaa 20km/h alle rajoitusten ja sumuvalo päällä niin kannattaisi vaan kokonaan pysyä kotona. Mahtoi miettiä että kyllä on hullua porukkaa kun useampi kymmenen autoa painaa ohituskaistalla ohi noin järkyttävässä säässä! :D
 
Sumaripellet ärsyttävät talvesta toiseen. Siis nimenomaan etusumarien väärinkäyttäjät.
Kyllähän sitä harkintaa voi noissakin käyttää, eli jos olet kääntymässä 80/100km/h- tieltä jollekkin peltotielle tms, niin itse laitan vilkun 30s. ennen kääntymistä. Taajamassa jos risteys tyhjä ja talvella varmaan spandexohjuksiakaan tulossa, riittänee 5sek vilkutus.

E: tuli lainaukset väärään vastaukseen, eli tuo vilkun käyttö siis:facepalm:
Ja omassa "ohjuksessa" löytyy etusumarit, mutta en ole keksinyt minkäänlaista käyttöä. Edes sumussa, jos et aja 10 km/h.
Takasumari vaan ikävästi etusien jälkeen eli ei saa päälle ilman jos et laita etusia päälle ensin.
Ja kun se takasumari on oikeasti turvallisuustekijä joskus kun lunta pyryttää lähinnä.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 235
Viestejä
4 656 663
Jäsenet
76 388
Uusin jäsen
Meikämandariini

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom