Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajoiko se siis pimeällä pelkillä parkeilla kerta valot oli 0-asennossa, eikä yhtään ihmetellyt huonoa näkyvyyttä. Ratkaisuna pakottaa pitkät päälle painamalla viiksestä koko ajan.
:sangry:

Mondeossa palaa valot 0-asennossa, mutta pitkät ei pysy päällä, pitäisikö eka katsoa video ennen kuin laukoo tyhmyyksiä?
 
Jatkuvasti siellätäällä pimeän aikaan porukkaa ajelee joko vain parkeilla tai sitten koko auto pimeänä. On se vaan jännää miten ei kuskilla mikään raksuta että oisko tilanteessa jotain pielessä.

Aika paljon näkee myös sumuvaloja päällä kelillä mikä ei sitä edellytä. Itseäni moinen ei ole haitannut kun eipähän nuo ole häikäissytkään.
 
Mondeossa palaa valot 0-asennossa, mutta pitkät ei pysy päällä, pitäisikö eka katsoa video ennen kuin laukoo tyhmyyksiä?
Tietysti katsoin videon, aika sherlokki täytyy olla että siitä saa selvää palaako valot. Ei kiinnostanut niin paljoa että olisin tihrustanut näkyykö puissa valoa. Sitäpaitsi muissa autoissa se käyttäytyisi just noin eli nollalla palaa vain parkit.
 
Cliossa ja Espacessa on valot automaatilla koko ajan. Valoisalla säällä edessä pelkät ledit sekä perä pimeänä. Automatiikka sitten sytyttää perän valot ja etuvalot kun vähänkään hämärtää.
 
Tänään Kehä I muistaakseni jossain Pakilan kohdilla liikenneturvallisuuskamera väläytteli aamuyön pimeydessä kaikille. Siellä sitten paniikkijarrutuksia ja yhteistä sekoilua joka puolella. Kovin turvallista.
 
Sitäpaitsi muissa autoissa se käyttäytyisi just noin eli nollalla palaa vain parkit.
Taitaa kyllä suurimmassa osassa tuollaisissa vanhoissa Suomeen ennen EU:n valodirektiiviä myydyissä autoissa olla niin, että nolla-asennossa on ajovalot aina päällä ja parkeille on oma asentonsa siinä kytkimessä. Juontaa siis ajalta kun täällä piti valot olla aina päällä, Keski-Euroopassa ei, niin tänne myytäviin autoihin ne kytkettiin sitten tuolla tavalla.

Muistuu mieleen 90-luvun autoreissut perheen kanssa Keski-Eurooppaan. Ei ollut ihan yksi tai kaksi kertaa kun jossain pienessä saksalaiskylässä joku sakemanni tulee huitomaan, että teillä on autossa valot päällä keskellä päivää. Faija sitten siinä levittelee käsiä, että ei voi mitään.

Toki videolta ei näe mitkä valot tuossa Mondeossa nolla-asennossa palaa.
 
Tietysti katsoin videon, aika sherlokki täytyy olla että siitä saa selvää palaako valot. Ei kiinnostanut niin paljoa että olisin tihrustanut näkyykö puissa valoa. Sitäpaitsi muissa autoissa se käyttäytyisi just noin eli nollalla palaa vain parkit.
Aiemminkin maininnut mutta kovasti pidän Volvon ja Saabin tavasta kytkeä valot: 0 - kaikki pimeenä, parkit on parkit sitten valot päällä. Katkaisimeen ei tarvitse koskea, antaa olla vaan aina päällä. Sammuu ne sitten kun auton sammuttaa.

E: 9-pommissahan on päiväajovalot jos katkaiseman kääntää nollille ja sulaketta niiltä ei ole otettu irti. Ilmeisesti juuri joidenkin maiden sen aikainen laki siitä että päivällä ei valoja käytetä on syynä tuohon sulakejärjestelyyn.
 
Tänään Kehä I muistaakseni jossain Pakilan kohdilla liikenneturvallisuuskamera väläytteli aamuyön pimeydessä kaikille. Siellä sitten paniikkijarrutuksia ja yhteistä sekoilua joka puolella. Kovin turvallista.

joka päivä ajan kehillä ja sama show päällä, ajan cruisen kanssa mittarin mukaan 90km/h eli suurinta sallittua 84km/h, joku hermanni roikkuu perseessä kunnes kameran kohdalla jää kilometrin jälkeen ja taas hetken päästä roikkuu takakontissa.

Sitten jos menen oikealle kaistalle että päästän tämän ohi tai hän menee oikealta ohi niin minä joudun polkemaan jarrua joka kameran kohdalla kun mennään 70km/h ettei vain välähdä.:facepalm:
 
joka päivä ajan kehillä ja sama show päällä, ajan cruisen kanssa mittarin mukaan 90km/h eli suurinta sallittua 84km/h, joku hermanni roikkuu perseessä kunnes kameran kohdalla jää kilometrin jälkeen ja taas hetken päästä roikkuu takakontissa.

Sitten jos menen oikealle kaistalle että päästän tämän ohi tai hän menee oikealta ohi niin minä joudun polkemaan jarrua joka kameran kohdalla kun mennään 70km/h ettei vain välähdä.:facepalm:
Joo siis tuota kamerapelleilyä on kyllä jatkuvasti. Vituttaa aivan suunnattomasti. Nyt tuo yksi kamera väläytteli kaikille nopeudesta riippumatta. Mulle välähti n. 65 km/h vauhdista. Mikä lie ollut syynä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Märkää autoa joutuu kyllä usein käyttämään kauemmin jos haluaa nähdä ikkunasta ulos, onkohan sekin tarpeetonta.
Tai jäistä.

Itse kyllä kun vähän enemmän nollan alle menee lämmöt niin erikseen jo auto käymään ennen lähtöä.

Töihin kun meen niin auto jää kaupanpihaan käymään siksi aikaa kun haen eväät. Ei siihen tosin taida paria minuuttia kauemmin käyttää.
 
Mondeossa palaa valot 0-asennossa, mutta pitkät ei pysy päällä, pitäisikö eka katsoa video ennen kuin laukoo tyhmyyksiä?

Kuten myös (ainakin) '07 Astrassa, minen sitten ole oikein ymmärtänyt ideaa että miksi pitää namiskuukkeli erikseen kääntää pitkät asentoon. Auton ollessa käynnissä ajovalot ovat päällä, oli asento sitten 0, parkit tai pitkät...
 
Ei helvetti. Ei jumalauta. :facepalm:
Siinä tiivistettynä apout 75% autoilijoista jotka tuolla ajelee ties minkänäköisillä valoilla kun ne oman auton toiminnot ei vaan kiinnosta vittujakaan.
Totta, mutta sitten taas toisaalta on tuo kyllä ihan yhtä urpoa sieltä valmistajankin puolelta, että pitää erikseen kääntää jotain toista nappia, jotta toisen nappulan toimintalogiikkaa saadaan muutettua. Varmaan tuossa joku byrokraattien sekoilu on taustalla, mutta ei se siitä yhtään vähemmän typerää tee.

Jos valot ovat päällä, niin ne ovat päällä ja toimivat aina samalla tavalla ja sillä siisti. Mutta kun ei, ei pysty pieni ihminen tällaista toteuttamaan.
 
Totta, mutta sitten taas toisaalta on tuo kyllä ihan yhtä urpoa sieltä valmistajankin puolelta, että pitää erikseen kääntää jotain toista nappia, jotta toisen nappulan toimintalogiikkaa saadaan muutettua. Varmaan tuossa joku byrokraattien sekoilu on taustalla, mutta ei se siitä yhtään vähemmän typerää tee.

Ei se silti poista kuskin velvollisuutta tietää miten se oma kulkine toimii, oli logiikat miten päin vittua tahansa.
Mutta siteerakseni tätiäni joka sanoi "ei mun tartte tietää miten se toimii, mähän vaan ajan sillä" :rolleyes:
 
Ei se silti poista kuskin velvollisuutta tietää miten se oma kulkine toimii, oli logiikat miten päin vittua tahansa.
Mutta siteerakseni tätiäni joka sanoi "ei mun tartte tietää miten se toimii, mähän vaan ajan sillä" :rolleyes:
Joo, en minä sitä tarkoittanutkaan, mutta tuli vaan mieleen, kun tuo valojen toimintalogiikka tuntuu olevan niin perverssi lähes autossa kuin autossa.
 
Kuten myös (ainakin) '07 Astrassa, minen sitten ole oikein ymmärtänyt ideaa että miksi pitää namiskuukkeli erikseen kääntää pitkät asentoon. Auton ollessa käynnissä ajovalot ovat päällä, oli asento sitten 0, parkit tai pitkät...

Ainakin Fiestassa ajovalot palaa vähän matalemmalla jännittellä kun valot on 0:ssa. Kai se sitten polttimoita säästää tai jotain. Kirkastuu pikkasen kun kääntää valot oikeasti päälle.
 
Edellisessä Mk4 Mondeossa ei tainnu palaa edes mittariston valot jos katkaisija oli 0-asennossa. Sitten autossa oli kuitenkin automaattiasento jossa kaikki toimi niin kuin pitääkin. :confused:
 
Joo, en minä sitä tarkoittanutkaan, mutta tuli vaan mieleen, kun tuo valojen toimintalogiikka tuntuu olevan niin perverssi lähes autossa kuin autossa.
Ei tuo nyt minusta mitenkään perverssiä ole; jos pitkiä tarvitaan niin tarvitaan myös yömoodia ajovaloista, joten tuo muistuttaa kuskia vaihtamaan sen päälle autoissa, joissa ei hämärätunnistinta ole.

Ja tosiaankin tuo nyt ei tosiaankaan ole mikään Fordin erikoisominaisuus vaan ihan yleistä monessakin merkissä.

@pelitys mainitsemaa parkit palaa nolla-asennossa toimintoa en kyllä muista nähneeni, voi toki olla että jossain noin on, mutta yleensä nollalla palaa joko ajovalot, erilliset päiväajovalot tai ei mitään. Toki voi olla, että jossain palaa parkitkin.
 
Ei tuo nyt minusta mitenkään perverssiä ole; jos pitkiä tarvitaan niin tarvitaan myös yömoodia ajovaloista, joten tuo muistuttaa kuskia vaihtamaan sen päälle autoissa, joissa ei hämärätunnistinta ole.

Ja tosiaankin tuo nyt ei tosiaankaan ole mikään Fordin erikoisominaisuus vaan ihan yleistä monessakin merkissä.

Ja eiköhän tuo vain pitkien vilkutus valot poissa asennossa johdu ihan vaan siitä, että maissa joissa ei päivällä valoja käytetä eikä ole tälläistä vanhaa automaattisesti valot päällä systeemiä niin voi kuitenkin vilkuttaa ilman valojen päällelaittoa.
 
Off-parkit-päällä-automaatti, ei pitäisi olla vaikeaa?
Ei vaikeaa, vaan typerää. Kun käynnistän auton, haluan että valot syttyvät samalla ja että myös pitkät toimivat tarvittaessa. Jos tarvitsen pelkkiä parkkeja, se on harvinainen poikkeustilanne, jonka voin aktivoida kytkimestä. Päivävaloautomatiikka ei liity tähän mitenkään, joskaan siitä ei varsinkaan ledivaloilla varustetuissa autoissa ole meillä muuta kuin haittaa muutenkaan.

Nyt monissa autoissa pitää väännellä kytkimiä edestakaisin eri tilanteissa, eivätkä tavikset tiedä miksi ja miten.
 
Ei vaikeaa, vaan typerää. Kun käynnistän auton, haluan että valot syttyvät samalla ja että myös pitkät toimivat tarvittaessa. Jos tarvitsen pelkkiä parkkeja, se on harvinainen poikkeustilanne, jonka voin aktivoida kytkimestä. Päivävaloautomatiikka ei liity tähän mitenkään, joskaan siitä ei varsinkaan ledivaloilla varustetuissa autoissa ole meillä muuta kuin haittaa muutenkaan.

Nyt monissa autoissa pitää väännellä kytkimiä edestakaisin eri tilanteissa, eivätkä tavikset tiedä miksi ja miten.
Tuossa ei ole mitään typerää. Valot automaatilla ne toimivat oikein, päällä asennossa kaikki palavaa päivälläkin.

Jos ei osaa edes valoja tarkistaa ei pitäisi omistaa ajokorttia.
 
Ei tuo nyt minusta mitenkään perverssiä ole; jos pitkiä tarvitaan niin tarvitaan myös yömoodia ajovaloista, joten tuo muistuttaa kuskia vaihtamaan sen päälle autoissa, joissa ei hämärätunnistinta ole.
Tämäkin voisi ihan hyvin toimia niin, että ei tarvitse ensin kääntää kytkintä, vaan että "yömoodi" kytkeytyy päälle automaattisesti heti kun laittaa pitkät päälle. Tarvittaessa sitten vielä tästä joku indikaattori mittaritauluun, kun kuitenkin joku alkaa muuten möyhöämään, että maailma tuhoutuu jos ajetaan vahingossa yömoodissa kun kuski erehtyi laittamaan pitkät päälle päivällä.

Tuossa ei ole mitään typerää. Valot automaatilla ne toimivat oikein, päällä asennossa kaikki palavaa päivälläkin.
Paitsi että monissa autoissa homma menee niin, että jos kytkin on automaatilla, ei voi käyttää niitä pitkiä kuin väläytykseen, vaan pitää laittaa kytkin siihen on-asentoon, josta päästäänkin taas tämän keskustelun alkuun. Ja jos kytkin jää siihen on-asentoon, kun poistuu autosta, niin auto piipittää kuskin perään kuin pikkulintu nälissään ja se pitää hiljentää kääntämällä kytkintä. Olikohan vielä niinkin, että joissakin autoissa näin käy myös automaattiasennolla?

Jos ei osaa edes valoja tarkistaa ei pitäisi omistaa ajokorttia.
En tiedä oletko huomannut, mutta sinä tunnut suosittelevan tuota kortin poistamista vähän väliä ja suunnilleen kaikesta.

Toisekseen, eihän tässä ole kukaan sanonut, että ei osaisi käyttää niitä valoja, vaan että ei tekisi mieli ränkätä kytkimiä, kun saman voisi saada aikaiseksi automaattisestikin. Digitalisaatio laahaa tässäkin jälkijunassa monien automerkkien/mallien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Paitsi että monissa autoissa homma menee niin, että jos kytkin on automaatilla, ei voi käyttää niitä pitkiä kuin väläytykseen, vaan pitää laittaa kytkin siihen on-asentoon, josta päästäänkin taas tämän keskustelun alkuun. Ja jos kytkin jää siihen on-asentoon, kun poistuu autosta, niin auto piipittää kuskin perään kuin pikkulintu nälissään ja se pitää hiljentää kääntämällä kytkintä. Olikohan vielä niinkin, että joissakin autoissa näin käy myös automaattiasennolla?
Missä romuissa tuollaista? Kuulostaa äärimmäisen typerältä.
 
Missä romuissa tuollaista? Kuulostaa äärimmäisen typerältä.
Jaa sekö että jos valot ovat on-asennossa, niin auto huutaa valojen olemisesta päällä kun ottaa avaimet taskuun ja avaa oven? En nyt lonkalta osaa sanoa tuohon mitään tiettyä, mutta on noita tullut vuosien varrella vastaan useampiakin. Automaattiasennossa piippaamisesta en ole varma, voi olla että se on väärä muistikuva ja siksi sen tuolla tavalla mainitsinkin, mutta tosiaan automaattiasennossa ei sitten välttämättä toimi ne pitkät.

Ja kyllä, typeräähän se nimenomnaan on ja siksi tässä asiasta olenkin keskustelemassa. :D
 
Niin se että auto-asennossa piippaisi tai ei pitkät toimi. Ei varmasti ole missään.
No ei sitten ole, voitit.

On-asennossa huutava taas on tuossa pihalla itsellänikin, mutta en ole sitä asentoa valokytkimestä koskaan käyttänyt, niin se ei onneksi haittaa.

Voi olla, että muistin väärin jotain muiden autojen kohdalla tehtyjä huomioita automaatti-asennon toiminnasta pitkien kanssa, mutta alkuperäinen pointti nyt kuitenkin oli siinä, että autojen valokytkinten/valojen toimintalogiikka on paikoin typerää ja sen voisi toteuttaa paremminkin. Onneksi uusissa autoissa näin pääsääntöisesti myös on.
 
Viimeksi muokattu:
Olen silti sitä mieltä että se automaatti asento on ihan turha niin täällä Suomessa, kuin missään muuallakaan. Kun sen jättäisi pois niin suurin osa ajelisi oikeilla valoilla, kun se automaatti voisi olla se 0-asento.
 
Ja eiköhän tuo vain pitkien vilkutus valot poissa asennossa johdu ihan vaan siitä, että maissa joissa ei päivällä valoja käytetä eikä ole tälläistä vanhaa automaattisesti valot päällä systeemiä niin voi kuitenkin vilkuttaa ilman valojen päällelaittoa.
Niin ja ylipäänsä se on tärkeä toiminto, joka pitää olla käytettävissä vaikka olisi muuten mokannut.
 
Voisiko näistä valoista jauhaa ihan omassa ketjussaan?

Ei millään pahalla taikka modeasenteella, muttakun asiaa on nyt jauhettu 10 sivun verran?

Ja ei silläkään ettei asiasta jauhettaisi...
 
Tänä syksynä/talvena ärsyttää ne jotka pitää pitkiä päällä taajamassa. Ilmeisesti valokeskustelu aikaansaanut jotain varmuuden vuoksi -käytöstä. En tiedä.

Valojen kytkentälogiikasta vielä, omassa kiesissä pitkiä ei saa kytkettyä päälle pysyvästi (vilkutus onnistuu) mikäli ulkona on valoisaa. Eikä se muistaakseni riipu siitä onko valoviiksi asennossa Auto vai On (ajovalot päällä). Muuten taas typerästi suunniteltu valoviiksi tuossa, kun viiksen työntö/painaminen ei ole mahdollinen. Sekä pitkien vilkutus että kytkeminen päälle tapahtuu viikseä vetämällä. Vilkutus onnistuu kun vetää vain hieman ekaan pykälään ja kokonaan päälle kun vetää perille asti.
 
Valojen kytkentälogiikasta vielä, omassa kiesissä pitkiä ei saa kytkettyä päälle pysyvästi (vilkutus onnistuu) mikäli ulkona on valoisaa. Eikä se muistaakseni riipu siitä onko valoviiksi asennossa Auto vai On (ajovalot päällä).
Incredible buff tuossa juuri sanoi, että ei voi pitää paikkaansa, joten olet väärässä. :D

Kohta joku tulee varmasti vielä kertomaan, kuinka et vaan hallitse autosi tekniikkaa ja että sinulta pitäisi ottaa sen vuoksi kortti pois.
 
Incredible buff tuossa juuri sanoi, että ei voi pitää paikkaansa, joten olet väärässä. :D

Kohta joku tulee varmasti vielä kertomaan, kuinka et vaan hallitse autosi tekniikkaa ja että sinulta pitäisi ottaa sen vuoksi kortti pois.
Et vissiin taas oikein sisäistänyt. Pitkät ei mene auto-asennossa päälle, kun on valoisaa ja miksi pitäisikään mennä. Sitten kun automatiikka on sytyttänyt ajovalot siinä auto-asennossa niin varmastikin pitkät sitten menee päälle.
 
Kolmessa viimeisessä automerkissä (Pösö, Ford, Rellu x2) ei pitkät kytkeydy päälle automaattiasennossa, on sitten valoisaa tai pimeää.

Vasta kytkettyään valot "päälle" kytkeytyy myös pitkät kunnolla.
 
Et vissiin taas oikein sisäistänyt. Pitkät ei mene auto-asennossa päälle, kun on valoisaa ja miksi pitäisikään mennä. Sitten kun automatiikka on sytyttänyt ajovalot siinä auto-asennossa niin varmastikin pitkät sitten menee päälle.
Totta helkutissa sisäistin. Siinä sanottiin ihan selvästi että pmatil2:n autossa pitkät eivät mene päälle auto-asennossa. Sinä vastaavasti sanoit muutamaa viestiä aiemmin, että näin ei varmasti ole missään autossa.

Minä olen sitä mieltä, että jos käyttäjä haluaa syystä tai toisesta laittaa pitkät päälle, niiden myös pitää mennä päälle, riippumatta siitä minkä verran se valoisuusanturi kuvittelee tunnistavansa valoa ympäristössä.
 
Kolmessa viimeisessä automerkissä (Pösö, Ford, Rellu x2) ei pitkät kytkeydy päälle automaattiasennossa, on sitten valoisaa tai pimeää.

Vasta kytkettyään valot "päälle" kytkeytyy myös pitkät kunnolla.

Focuksessa oli kans näin. Mulla oli Focus lainassa ja tuli pimeää, siinä vaiheessa maantiellä vasta tajusin että mitä helvettiä, pitkät ei pysy päällä. Siinä sitten ropasin ja ihmettelin aikani kesken ajon ja ajelin jonkun aikaa niin, että pidin pitkiä käsin päällä, kunnes löyty sopiva pysähtymispaikka ja sitten piti ihan manuaali kaivaa esille, että miten hemmetissä saa pitkät päälle? Ei ollut mitenkään intuitiivinen enkä löytänyt oikeaa kytkintä mitenkään ilman manuaalin selaamista.
 
Niin menee myös 807, mutta nämä molemmat taitavat olla niin vanhoja ettei niissä ole varsinaista päivävaloja vain vanha automatiikka.
No tuohon oli laitettu sumareiden tilalle päiväajovalot ja diagboxilla otettu "vanha automatiikka" pois päältä. Sen jälkeen sytytti valoisuusanturin perusteella (tai jos käytti pyyhkijöitä pidempään) ajovalot "yöasentoon".

Ja tuo 807 ei ole oikea Pösö vaan Fiat :P
 
Kolmessa viimeisessä automerkissä (Pösö, Ford, Rellu x2) ei pitkät kytkeydy päälle automaattiasennossa, on sitten valoisaa tai pimeää.

Vasta kytkettyään valot "päälle" kytkeytyy myös pitkät kunnolla.

Kyllä 607 Pösössä ainakin menee pimeällä.

Focus Mk4 täysadaptiivisissa LEDeissä menee myös pitkät päälle/pois vivusta nykäsitessä, vaikka automaatilla olisikin. Seuraavan vastaantulijan nähdessään auto sitten vaihtaa musitaakseni taas lyhyille itsestään automaattiasennossa ollessaan.
 
Paitsi että monissa autoissa homma menee niin, että jos kytkin on automaatilla, ei voi käyttää niitä pitkiä kuin väläytykseen, vaan pitää laittaa kytkin siihen on-asentoon, josta päästäänkin taas tämän keskustelun alkuun. Ja jos kytkin jää siihen on-asentoon, kun poistuu autosta, niin auto piipittää kuskin perään kuin pikkulintu nälissään ja se pitää hiljentää kääntämällä kytkintä. Olikohan vielä niinkin, että joissakin autoissa näin käy myös automaattiasennolla?


En tiedä oletko huomannut, mutta sinä tunnut suosittelevan tuota kortin poistamista vähän väliä ja suunnilleen kaikesta.

Toisekseen, eihän tässä ole kukaan sanonut, että ei osaisi käyttää niitä valoja, vaan että ei tekisi mieli ränkätä kytkimiä, kun saman voisi saada aikaiseksi automaattisestikin. Digitalisaatio laahaa tässäkin jälkijunassa monien automerkkien/mallien kohdalla.
Pitkistä valoista en ole varma, mutta voisi kuvitella että ne toimivat myös automaatilla jos ajovalot ovat päällä. Valot päällä asennossa ne sammuvat kun auton lukitsee.

Osta auto, käännä kytkin on tai auto asentoon ja aja, ei tarvi ränkätä kuin kerran :D
 
Pitkistä valoista en ole varma, mutta voisi kuvitella että ne toimivat myös automaatilla jos ajovalot ovat päällä. Valot päällä asennossa ne sammuvat kun auton lukitsee.

Osta auto, käännä kytkin on tai auto asentoon ja aja, ei tarvi ränkätä kuin kerran :D
Minulla on jo auto, jossa kaikki toimii haluamallani tavalla valokytkimen automaatti-asennossa.

Ongelma on siinä, että läheskään kaikki autot eivät toimi niin. Ei nyt ole tarjota prosentteja siitä osasta autokantaa, jossa logiikka on valojen toiminnan osalta jotain muuta kuin järkevää, mutta ei kyse mistään yksittäistapauksista ole. Ja ei, maailma ei kaadu siihen, että joutuu kääntelemään niitä nappuloita, mutta onhan se typerää silti. Edes koko automaatti-asentoa ei ole kaikkien autojen valokytkimissä.

Henkilökohtaisesti en tule koskaan hankkimaan sellaista autoa, jossa tällaiset asiat ovat pielessä, koska se on suora indikaattori, että silloin sen auton suunnittelussa on tehty varmasti jotain muutakin päin prinkkalaa.
 
Juuri näin, toi 0-asennossa ajovalot päällä on vaan suomalainen poikkeus. Siksi täällä nyt ihmetellään pimeäperäisiä autoja, kun etelämmässä iloitaan päiväajovaloista.
Mitenköhän Kanadassa. Käsittääkseni siellä ainakin ennen (aikana ennen päivävaloja) ajettiin päivällä lähivalot edessä, mutta ilman takavaloja. Luulisi, että pimeällä pimeäperäiset autot olisivat siellä todellinen ongelma.
 
joka päivä ajan kehillä ja sama show päällä, ajan cruisen kanssa mittarin mukaan 90km/h eli suurinta sallittua 84km/h, joku hermanni roikkuu perseessä kunnes kameran kohdalla jää kilometrin jälkeen ja taas hetken päästä roikkuu takakontissa.

Sitten jos menen oikealle kaistalle että päästän tämän ohi tai hän menee oikealta ohi niin minä joudun polkemaan jarrua joka kameran kohdalla kun mennään 70km/h ettei vain välähdä.:facepalm:
Tämän lisäksi kun oman kotteron kans 90km/h mittarilukema on jo 87km/h todellista, eli siinä ja siinä että tuleeko sakot. Tarkistakaa perkele ne mittarivirheet ennen kuin alatte syyttämään muita "alinopeutta" ajamisesta. Ei ne heitot ole enää nykyautoissa mallia 20km/h 100km/h nopeudessa kuten wanhoissa kaukoidän tuotteissa.
Lakitekstiinhän tuota nykyistäkään toleranssia ei tietääkseni ole kirjattu, se on vain soveltamisohje. Eikä sen muuttamiseen tietääkseni tarvita mitään eduskunnan lupaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenköhän Kanadassa. Käsittääkseni siellä ainakin ennen (aikana ennen päivävaloja) ajettiin päivällä lähivalot edessä, mutta ilman takavaloja. Luulisi, että pimeällä pimeäperäiset autot olisivat siellä todellinen ongelma.

Siellä tuskin on mitään päiväajovalodirektiiviä...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 383
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom