Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ei se Kehä III ole motari, on tiedossa, mutta miksi vitussa ammattikuski voi olla niin vammainen, että klo 23 pitää puskea vasenta kaistaa kun ei liikennettä ole hänen kantiltaan edes haitaksi? Oikealta ei siis päässyt ohi koska rahtiapinan piti pyrkiä ohi muista noin +1-2km/h nopeuserolla, tämä siis kesti kilometrien ajan.

Noh, apina otti kivan lapun itselleen hyvällä todennäköisyydellä, siinä ylittyi sekä ajoneuvon suurin sallittu, että nopeusrajoitus.
 
Ammattikuski ajoi tänään Tampereelta Nokialle valkoisella express bussilla. Ohitettiin motarilla hänet toisen auton kanssa. Nokialle tultaessa nopeusrajoitus laski 80 kilometriin tunnissa. Itse ajoin 85km/h google mapsin mukaan ja pidin edellä menevään turvallista väliä. Valitettavasti ammattikuljettaja liimaantui perään ja vilkutteli valoja kylpylälle asti. Muutama minuutti myöhemmin hän kääntyi rampista Nokialle ja me jatkoimme kohti Sastamalaa.

Hetken jo oikeasti mietin, täytyykö minun pysähtyä tarkistamaan autoni kunto vai miksi ihmeessä hän vilkuttelee valoja niin kauan.
 
Miksi ihmiset eivät osaa käyttää vakionopeudensäädintä?
Tänään 6 tiellä taas uskomatonta haitariliikettä jonossa, vauhti seilaa kokoajan 20km/h suuntaan tai toiseen.
Jonossa pelkästään uudehkoja autoja ja epäilen että kaikista kyseinen varuste löytyy.
Todella rasittavaa ajaa keskellä jonoa vakkarilla kun vauhtia saa tiputtaa ja kiihdyttää kokoajan reippaasti.
Jos yrität pitää vakkarilla saman rajoitus +5km/h vauhdin, niin välillä jono karkaa mutta yleensä parin minuutin sisään sama jono tulee perä edellä vastaan vaikka rajoitus ei ole edes muuttunut? Ei voi käsittää. Yleensä myös kun joko hetkellisesti pääsee "karkuun" niin takana tulevia alkaa ahdistaa ja ohi on päästävä vaikka väkisin, lopputuloksena vain paikka jonossa vaihtuu kun kohta mennään taas pumpaten jonossa.
 
Ammattikuski ajoi tänään Tampereelta Nokialle valkoisella express bussilla. Ohitettiin motarilla hänet toisen auton kanssa. Nokialle tultaessa nopeusrajoitus laski 80 kilometriin tunnissa. Itse ajoin 85km/h google mapsin mukaan ja pidin edellä menevään turvallista väliä. Valitettavasti ammattikuljettaja liimaantui perään ja vilkutteli valoja kylpylälle asti. Muutama minuutti myöhemmin hän kääntyi rampista Nokialle ja me jatkoimme kohti Sastamalaa.

Hetken jo oikeasti mietin, täytyykö minun pysähtyä tarkistamaan autoni kunto vai miksi ihmeessä hän vilkuttelee valoja niin kauan.
Olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa, nopeusrajoitus tosin oli vakio koko ajan. Ajoin 60km/h tiellä 67km/h mittarissa (todettu noin 63km/h gps:llä) kun joku kuorma-auto saavutti minut ja jäi ajamaan niin lähellä takana, että taustapeilissä näkyi vain jäähdytysritilä ja Scania-teksti. Rajoitus laski 60->50km/h ja laitoin vakkariin 57km/h niin tuli melkein vielä lähemmäksi. Vähän ajan päästä kääntyi pois ja vilkutteli mulle valoja? Teki mieli kääntyä perään kysymään mikä oli pielessä, mutta kerran tämän tehneenä en uskonut keskustelun johtavan mitenkään rakentavaan lopputulokseen :D
 
Miksi ihmiset eivät osaa käyttää vakionopeudensäädintä?
Tämä on myös itselleni kysymysmerkki. Ensimmäiset kerrat sen käyttö tuntui oudolta ja vähän jännitti, ja pari kertaa (ennen kuin totuin siihen) yllättävässä tilanteessa käytin pelkkää kytkintä pohjassa yrittäessäni hidastaa motarilla ja ihmettelin, kun ei hidastunut. En tiedä mistä tämä reaktio tuli, ei vaan tuntunut luonnolliselta.

Pari kertaa totuttelin uusiksi, ja nyt en voisi ilman tuota ajaa. Kummatkaan vanhemmistani eivät kuitenkaan sitä halua käyttää, vaikka molemmilta se löytyy. Viime kerrat kyydissä olleena onkin sitten "joutunut" huomauttelemaan, kun vauhti ei pysy tasaisena. Mutta ainakaan oman kokemuksen perusteella vanhemmat ihmiset ei siis siitä tykkää, koska tuntuu ettei ole itse hallitsemassa auton käyttäytymistä.
 
Olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa, nopeusrajoitus tosin oli vakio koko ajan. Ajoin 60km/h tiellä 67km/h mittarissa (todettu noin 63km/h gps:llä) kun joku kuorma-auto saavutti minut ja jäi ajamaan niin lähellä takana, että taustapeilissä näkyi vain jäähdytysritilä ja Scania-teksti. Rajoitus laski 60->50km/h ja laitoin vakkariin 57km/h niin tuli melkein vielä lähemmäksi. Vähän ajan päästä kääntyi pois ja vilkutteli mulle valoja? Teki mieli kääntyä perään kysymään mikä oli pielessä, mutta kerran tämän tehneenä en uskonut keskustelun johtavan mitenkään rakentavaan lopputulokseen :D
Valitettavasti osa "ammattikuskeista" ajaa kuin vajaan huomiokyvyn omaavat vanhukset.
Nopeus pidetään samana esim.85km/h, aivan sama onko rajoitus 50 vai 100km/h.
Pelottavimpia on nämä vanhukset jotka eivät ilmeisesti ymmärrä saapuneensa valtatieltä taajamaan, vauhtia voi olla jopa tuplat rajoitukseen nähden ja tiukka lasittunut katse eteenpäin.
 
Tämä on myös itselleni kysymysmerkki. Ensimmäiset kerrat sen käyttö tuntui oudolta ja vähän jännitti, ja pari kertaa (ennen kuin totuin siihen) yllättävässä tilanteessa käytin pelkkää kytkintä pohjassa yrittäessäni hidastaa motarilla ja ihmettelin, kun ei hidastunut. En tiedä mistä tämä reaktio tuli, ei vaan tuntunut luonnolliselta.

Pari kertaa totuttelin uusiksi, ja nyt en voisi ilman tuota ajaa. Kummatkaan vanhemmistani eivät kuitenkaan sitä halua käyttää, vaikka molemmilta se löytyy. Viime kerrat kyydissä olleena onkin sitten "joutunut" huomauttelemaan, kun vauhti ei pysy tasaisena. Mutta ainakaan oman kokemuksen perusteella vanhemmat ihmiset ei siis siitä tykkää, koska tuntuu ettei ole itse hallitsemassa auton käyttäytymistä.
Kytkimen pohjaan painaminen kytkee useimmissa autoissa vakkarin pois, ja eihän vauhtia hiljennetä kytkimen painamisella vaikka ajaisi ilman vakkaria?
Mutta ymmärrän kyllä että etenkin vanhemmilla ihmisillä voi olla tuohon totuttelua, tekisi kuitenkin ajamisesta huomattavasti turvallisempaa kun keskittymiskykyä ei tarvitse käyttää nopeuden säätelyyn.
Huomasin itse viimeksi kun jouduin ajamaan yli 500km maantietä/motaria vanhalla autolla ilman vakkaria, nopeuden säätely "manuaalisesti" vaatii turhaa mittarin seuraamista ja ajaminen väsyttää ja rasittaa paljon enemmän, toki auton muutkin ominaisuudet saattoivat vaikuttaa tuntemuksiin.
 
Jotain vikaa ollut cruisessa, kyllä sen pitäisi pudota pois päältä kun kytkintä painaa.
Ei kaikissa autoissa. Ainakin 2013 vuoden Golf pitää vakkarin päällä vaikka vaihdat vaihdetta, eli olet käyttänyt kytkintä.
Tuo on joissain tilanteissa näppärä ominaisuus mutta on omiaan "säikäyttämään" asiaan tottumattoman.
 
Tarkennukseksena @Jonaz ja @Maverick: kyllähän se moottori lakkasi vetämästä, mutta jotenkin aivot veti narikkaan kun ei tarvinnut nostaa jalkaa kaasulta, niin reaktiona oli painaa kytkin pohjaan jarrun sijaan. Se ei vaan riittänyt, kun edessä oleva tosiaan jarrutti. Onneksi oli turvaväliä, niin hetken ihmettelyn jälkeen tajusi, että jarruhan se vauhdin surma on.

Mutta omassa edellisessä autossakin tosiaan vakkari pysyi kyllä aktiivisena vaihteen vaihtamisenkin yhteydessä. Oli juuri Jonaz:n mainitsema 2013 golffi sekin.
 
Typerää on myös väitellä asiasta mistä ei ole omaa kokemusta, puhutaan edelleen minun autosta noissa edellisissä viesteissä. Jos se 500rpm nosto ei kestä pitkään sillä vääntöalueella niin ei ole järkeä vaihtaa pienemmälle ja heti takaisin isommalle ja silti ei välttämättä ole vielä sitä satasta vauhtia, kun kolmosella se menee aika tarkalle, välitykset ratkaisee. Ei ole myöskään mitään möhkövanteita hidastamassa menoa, 13 tuumaset ei paljoa paina renkaineen.
Mutta eihän tuossa referoitu mekaniikka ole mikään kokemus- tai mielipideasia vaan soveltamisalallaan yleisesti hyväksyttyä perusoppimäärää.

Asia erikseen on, jos koneessa on sen verran ylimääräistä tehoa keskikierrosalueellakin, ettei suuren tehon käyntinopeusaluetta tarvitse tilanteessa X hyödyntää. "Vääntöalue" on hyödytön ja typerä termi tällaista tilannetta kuvailtaessa.

Olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa, nopeusrajoitus tosin oli vakio koko ajan. Ajoin 60km/h tiellä 67km/h mittarissa (todettu noin 63km/h gps:llä) kun joku kuorma-auto saavutti minut ja jäi ajamaan niin lähellä takana, että taustapeilissä näkyi vain jäähdytysritilä ja Scania-teksti. Rajoitus laski 60->50km/h ja laitoin vakkariin 57km/h niin tuli melkein vielä lähemmäksi. Vähän ajan päästä kääntyi pois ja vilkutteli mulle valoja? Teki mieli kääntyä perään kysymään mikä oli pielessä, mutta kerran tämän tehneenä en uskonut keskustelun johtavan mitenkään rakentavaan lopputulokseen :D
Kyllä se pysähtyy, kun itsekin pysähtyy. Näin olen itse menetellyt, eikä siis kysymys ole mistään kiusanteosta vaan pelastustoimesta hätätilanteessa. Koskaan ei ole ajanut tahallaan päälle. Tämä tietenkin vain, jos hullulla ei ole tilaa alkaa kiilata sivusta. Siinä voisi henki mennä.
 
Yleensä töpsyjen yli pitää aina jarruttaa, toivoa, että sen vauhdin saisi takaisin seuraavaan ja sitten taas pääsee jaruttamaan. Opettelen sähköautojen lataukseen. Menen karavaanarikurssille, sori ei teille pahaa.
 
Jotain vikaa ollut cruisessa, kyllä sen pitäisi pudota pois päältä kun kytkintä painaa.

Uusissa manuaalivaihteisissa autoissa kytkimen pohjaan painaminen ei kytke vakionopeudensäädintä pois heti. Tämä siksi, että kuljettaja voi pitää vakionopeudensäätimen päällä ja vaihtaa vaihdetta. Kytkintä täytyy pitää pohjassa vähän pidempi aika, painaa jarrua tai painaa napista vakionopeudensäädin pois. Ei toki kaikissa autoissa, mutta yleisesti on näin toiminut uusissa manuaalivaihteisissa autoissa.
 
Yleensä töpsyjen yli pitää aina jarruttaa, toivoa, että sen vauhdin saisi takaisin seuraavaan ja sitten taas pääsee jaruttamaan. Opettelen sähköautojen lataukseen. Menen karavaanarikurssille, sori ei teille pahaa.
Johtuu ehkä siitä, etten ole sähköautoilija, mutta nyt en oikein ymmärtänyt? :lol:
 
Siis suoralla tasaisella tiellä, missä on töpsyjä, pitää takana tulevana painaa jarrua, ettei aja perään. Jarrua käyttämällä sähköauto latautuu.
 
Tien pintaan tehty hyppy/koroke/hidaste. Jos yli pääsee ajamaan yli 60km/h kuuluu vain töps. Sorry, en ehkä osaa selittää.
 
Ei se Kehä III ole motari, on tiedossa, mutta miksi vitussa ammattikuski voi olla niin vammainen, että klo 23 pitää puskea vasenta kaistaa kun ei liikennettä ole hänen kantiltaan edes haitaksi? Oikealta ei siis päässyt ohi koska rahtiapinan piti pyrkiä ohi muista noin +1-2km/h nopeuserolla, tämä siis kesti kilometrien ajan.
En yllättyisi, jos kyseessä olisi vaikka juuri ennen kohteeseenpääsyä päälle painava lepotauko.
 
Tarkennukseksena @Jonaz ja @Maverick: kyllähän se moottori lakkasi vetämästä, mutta jotenkin aivot veti narikkaan kun ei tarvinnut nostaa jalkaa kaasulta, niin reaktiona oli painaa kytkin pohjaan jarrun sijaan. Se ei vaan riittänyt, kun edessä oleva tosiaan jarrutti. Onneksi oli turvaväliä, niin hetken ihmettelyn jälkeen tajusi, että jarruhan se vauhdin surma on.

Mutta omassa edellisessä autossakin tosiaan vakkari pysyi kyllä aktiivisena vaihteen vaihtamisenkin yhteydessä. Oli juuri Jonaz:n mainitsema 2013 golffi sekin.
Kannattaa varmaan opetella pois tosta tavasta painaa kytkin pohjaan ennen jarrua. Säästät polttoainetta monta litraa vuodessa, jos opettelet ajamaan oikein.
 
Mutta eihän tuossa referoitu mekaniikka ole mikään kokemus- tai mielipideasia vaan soveltamisalallaan yleisesti hyväksyttyä perusoppimäärää.

Asia erikseen on, jos koneessa on sen verran ylimääräistä tehoa keskikierrosalueellakin, ettei suuren tehon käyntinopeusaluetta tarvitse tilanteessa X hyödyntää. "Vääntöalue" on hyödytön ja typerä termi tällaista tilannetta kuvailtaessa.
Täällä tuntuu myös olevan niitä, jotka vaihtaisi pienemmälle ja heti takaisin isommalle mielummin kuin nostaisi kierroksia 500rpm pykälää isommalla vaihteella. Tuossa oli se homman pointti, jos välitykset ei suosi.
 
Nykyajan nuoret ei kyllä osaa ajaa E46, E60, E90 sun muilla vanahoilla bemareilla. Ei vilkkua, ajetaan sumarit päällä ja paras tapaus veti kolmion takaa eteen lävistäjällä (hän tuli heikinkatua, minä ajoin lävistäjää) niin rumasti, että hätäjarrutustehostin + abs:t piti ottaa käyttöön. Kusipää ei katsonut yhtään. Ärsyttää tuollaiset ihmiset liikenteessä kun ei välitetä muista yhtään. Tällä kertaa en kerennyt edes torvea soittaa kun piti samalla ohjata jarrutettaessa pysyäkseni omalla kaistallani. Teki mieli kääntää perään, mutta ei rahaa tule jos noita lähtee jahtaamaan.
 
Kannattaa varmaan opetella pois tosta tavasta painaa kytkin pohjaan ennen jarrua. Säästät polttoainetta monta litraa vuodessa, jos opettelet ajamaan oikein.
Se ei siis ollut tapana ennenkään, mutta ei vaan tullut selkärangasta mitä poljinta pitää painaa kun ei ollutkaan jalka kaasulla.
 
Automaatilla pitää vasen jalka jättää oven ulkopuolelle. Käsivaihteella säästää vaihdelaatikkoa painamalla kytkin ennen jarrua. Varmaan säästää 0,001l, mutta mitä sitten?
 
Olen myös samaa mieltä tuosta välinpitämättömyydestä muita liikkujia kohtaan. Jarrutan/hidastan aina, kun näen. Opin Teneriffalla Puerto de la Grusissa. Ei vaadi paljon, paitsi hermoja ja silmää. Ajokortti vuodesta -82. Armeijan autokoulu. Nyt Audi A4 avant, entisiä kuusi Saab:ia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen monelle ajotunteja vaikkapa Thaimaan ja Vietnamin kaupunkialueilla jos tuntuu, että on liiaksi halu pitää kiinni omista ’oikeuksistaan’. Oppii aika nopeasti katsomaan kokoajan ympärilleen ja peilejä, pakko ennakoida, hetkeäkään et voi rentoutua, pieni torven painallus kun näyttää siltä joku toinen ei ole huomannut sinua jne.
 
Suosittelen monelle ajotunteja vaikkapa Thaimaan ja Vietnamin kaupunkialueilla jos tuntuu, että on liiaksi halu pitää kiinni omista ’oikeuksistaan’. Oppii aika nopeasti katsomaan kokoajan ympärilleen ja peilejä, pakko ennakoida, hetkeäkään et voi rentoutua, pieni torven painallus kun näyttää siltä joku toinen ei ole huomannut sinua jne.
Jos nyt kaikki kuitenkin yritettäisiin ajaa ennakoitavasti ja yhteisiä sääntöjä noudattaen, itämaiden "minäpä tästä nopeasti nyt kaikki pois tieltä!" -tyylin sijaan.
 
En kehottanut kopioimaan liikennekulttuuria, vaan opettelemaan ympäristön huomioimista.

Helvetin yksioikoisen itsekästä meno on liian monella tuolla lämpimässä, näkee muutenkin että autoilu on uusi asia eikä ole mitään käsitettä perusasioista ja esim. fysiikasta.
 
Jos thaikkulassa ajokortin ja auton hankkiminen + omistaminen maksais saman verran kuin täällä, ei sielläkään olis ruuhkia.
 
OT: no ei se ihan ilmaista ole sielläkään ja polttoaine maksaa suhteessa aika mukavasti jos liksa keikkuu siinä aika yleisessä duunariluokan 300-500e tuntumassa.

Peruspickupin vakuutusmaksu noin sekin n. 600e/v. Huollot ovatkin sitten lähes ilmaisia, 100 eurolla duunaa jo nesteiden vaihdot suodattimineen sekä jarrupalojen vaihdon ihan merkkiliikkeessä.

Bahtia arvo suhteessa euroon tänään: 34,59. Eli perus-95 on sen euron litra eikä diesel jää paljon jälkeen. Polttoainetta myös palaa enemmän kuin täällä.

4073EEEB-0D04-40B8-BE63-D912CF40A529.jpeg
 
En tiedä kuuluisiko tuonne tyhmät ihmiset ketjuun vai tänne, mutta en ole ikinä nähnyt että joku ajaa vanteilla ja autolla yleisillä teillä!

Uusi opel ja oikea eturengas puuttui, noh eipä näyttänyt haittaavan, siinä se ajeli vanteella hätävilkut päällä? :facepalm:
 
En tiedä kuuluisiko tuonne tyhmät ihmiset ketjuun vai tänne, mutta en ole ikinä nähnyt että joku ajaa vanteilla ja autolla yleisillä teillä!

Uusi opel ja oikea eturengas puuttui, noh eipä näyttänyt haittaavan, siinä se ajeli vanteella hätävilkut päällä? :facepalm:
Onhan tuo erikoista, mutta jos kontissa ei ole kuin joku paikkausmuussi ja rengas on repeytynyt, niin vaihtoehtona on hinausauto tai kitkuttaminen rengasliikkeeseen.

Kalliiksihan tuo toki käy ja virkavalta varmasti paheksuu tavattaessa. :D
 
Kyllä suomalaiset kuskit on suurinosa idiootteja.
Lahdenväylällä pohjoiseen Viikin kohdalla. Moottoritie, kolme kaistaa suuntaansa, 100 km/h rajoitus.
Vasen kaista suljettu tietyön takia. Hirveä 1,5 kilometrin "ruuhka". No mitä tekee suomikuskit? No ajavat tietysti keskimmäistä kaistaa 15 km/h.
Itse ja monet muut fiksut painettiin 90km/h oikeaa kaistaa jonottelijoiden ohi. Ja tämä oikea kaistahan menee Porvooseen, jonka ramppiin on matkaa noin 5,5 kilometriä, joten mitään kiilaustahan tässä ei tapahtunut.
 
Kyllä suomalaiset kuskit on suurinosa idiootteja.
Lahdenväylällä pohjoiseen Viikin kohdalla. Moottoritie, kolme kaistaa suuntaansa, 100 km/h rajoitus.
Vasen kaista suljettu tietyön takia. Hirveä 1,5 kilometrin "ruuhka". No mitä tekee suomikuskit? No ajavat tietysti keskimmäistä kaistaa 15 km/h.
Itse ja monet muut fiksut painettiin 90km/h oikeaa kaistaa jonottelijoiden ohi. Ja tämä oikea kaistahan menee Porvooseen, jonka ramppiin on matkaa noin 5,5 kilometriä, joten mitään kiilaustahan tässä ei tapahtunut.

Se on ihan normaalia, jos kiihdytyskaistaa on 1,5km niin sinne motarille on päästävä ensimmäisen 100m aikana ja sitten seisoo kaikki siellä takana kun ruuhkassa se ensimmäinen vetää liinat kiinni siihen kiihdytyskaistalle :facepalm:


Loistava esimerkki on kehä 1 länteen ja siitä Hämeenlinnan moottoritielle pohjoiseen päin, kun se kiihdytyskaistaa menee tukkoon niin se jono jatkuu kehä 1:lle asti ja sitten ruuhkaantuu kehä 1 vielä enemmän.
 
Kyllä suomalaiset kuskit on suurinosa idiootteja.
Lahdenväylällä pohjoiseen Viikin kohdalla. Moottoritie, kolme kaistaa suuntaansa, 100 km/h rajoitus.
Vasen kaista suljettu tietyön takia. Hirveä 1,5 kilometrin "ruuhka". No mitä tekee suomikuskit? No ajavat tietysti keskimmäistä kaistaa 15 km/h.
Itse ja monet muut fiksut painettiin 90km/h oikeaa kaistaa jonottelijoiden ohi. Ja tämä oikea kaistahan menee Porvooseen, jonka ramppiin on matkaa noin 5,5 kilometriä, joten mitään kiilaustahan tässä ei tapahtunut.
Saman tein itse ja ihmettelin koko episodia... Jäätävä jono heti kun olisi saanut kiihdyttää.
 
On kyllä eeppinen ketju, mitä ei voi kasetin ehjänä säilymisen kannalta montaa sivua kerralla lukea:D
Spandexit stressaa tappaja-autoista ja autot stressaa konkeleista ja ties mistä.
Motoristeilla sama juttu:tup:

Siihen väliin 7 sivua tieliikennelakia.

Mites se maalaisjärki:eek:
 
Itsehän käytän taustapeiliä ehkä eniten. Varsinkin kun yhdessä autoistani on sivupeili kaukana, etulokasuojan päällä ja ei siitä näe mitään. Apumiehen puolella sen sijaan ei ole sivupeiliä ollenkaan. Tosin en tiedä miten tämä liittyy tuohon alkuperäiseen juttuun, että miksi ihmiset ei säädä niitä peilejään kunnolla. Pääsinpähän kertomaan kuinka jännittäviä autoja ajan.

Mulla on kanssa auto jossa on etulokasuojassa sivupeili. Se on ilmeisen onnistuneesti kupera ja hyvään paikkaan loksuun sijoitettu koska siitä näkee yllättävän hyvin. Ottaen huomioon sijoituspaikan haitat. Peruutuspeilikin löytyy mutta se on kooltaan noin röökiaski ja iän myötä löystynyt ja alkanut väriseen niin paljon että ei sillä mitään tee. :D
 

Tuollaiseen paikkaan pitäisi laittaa sellaiset valvontakamerat, jotka tunnistaa tuon "viereisellä kaistalla auto pysähtynyt"-tilanteen ja näiden perusteella (toki sen jälkeen kun poliisi on videon katsoessaan varmistanut tilanteen omin silmin) pitäisi lähetellä vaikka suoraan ajokieltolappusia kotiin.
 
Jutussa ei mainittu, oliko tyttö pyörän selässä silloin kun tuo ensimmäinen auto väisti häntä. Epäilen, että oli, mutta olihan voinut olla tosiaan noussut poiskin pyörän selästä. Jos oli niin miksi sitten ei taluttanut pyörää risteyksen yli on hyvä kysymys.

Joka tapauksessa rikokseen syyllistyi tässä vain yksi henkilö ja se oli tuo tytön kanssa kolaroinut. Pyöräilijän väistäminen suojatiellä, vaikka onkin huono tapa ja jota itsekin paheksun, ei ole rikos.
 
Jutussa ei mainittu, oliko tyttö pyörän selässä silloin kun tuo ensimmäinen auto väisti häntä. Epäilen, että oli, mutta olihan voinut olla tosiaan noussut poiskin pyörän selästä. Jos oli niin miksi sitten ei taluttanut pyörää risteyksen yli on hyvä kysymys.

Tuossa aiemmassa uutisessa kerrotaan

mtv 3 uutiset sanoi:
Auton töytäisemä tyttö oli tapahtumahetkellä pyörän selässä, eikä hän ehtinyt reagoida tilanteessa mitenkään.


tom_gore sanoi:
Joka tapauksessa rikokseen syyllistyi tässä vain yksi henkilö ja se oli tuo tytön kanssa kolaroinut. Pyöräilijän väistäminen suojatiellä, vaikka onkin huono tapa ja jota itsekin paheksun, ei ole rikos.

Se, että joku ei ole kiellettyä, ei tee siitä automaattisesi järkevää.

Tässä tapauksessa vaikka varsinaisen rikoksen teki toinen auto, ilman tuota ensimmäisen auton typerää "kohteliaisuutta" onnettomuutta ei olisi tapahtunut.
 
13-vuotias tyttö jäi auton alle ylittäessään suojatietä Lahdessa, kuljettaja ei edes noussut autosta – järkyttynyt äiti: "On ihme, että hän selvisi tuollaisesta tällistä"

Kaksi idioottia auton ratissa.

Ensimmäinen idiootti pysähtyi antamaan tietä väistämisvelvolliselle.

Toinen idiootti ei pysähtynyt suojatien eteen vaikka viereisellä kaistalla on auto pysähdyksissä.

Lopputuloksena onnettomuus jossa 13-vuotias tyttö jäi auton alle.

Sinä tässä se idiootti olet kun netissä vouhotat asioista joita et vain itse osaa.

Auto on väistämisvelvollinen suojatiellä kävelevää kohtaan, joten auton nyt vaan pitää hiljentää antamaan tietä. Sama kuin vaikkapa punainen valo edessäsi.

Vai miten tämä muka mielestäsi menee, spandekseissa sä saat mielestäsi varmaan ajaa päin punaisia, jättää tasa-arvoisissa muut väistämättä, kiilaat kolmion takaa muiden eteen ja ajat suojateillä kävelijöiden päälle?

e: Auto siis ess:n ja Ylen uutisten mukaan on antanut tietä (kävelevälle) tytölle. Mistään mahdollisesta pyörästä tai väistämisvelvollisuudesta ei mainuttu vasta kun mtv:llä. Ekan auton pysähtymissyytä ei kerrottu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa aiemmassa uutisessa kerrotaan

"Tapahtumahetkellä" voi viitata itse kolariin. Eli on voinut odottaa auton pysähtymistä pyörän vieressä ja kun auto on pysähtynyt, hypännyt pyörän selkään ja ajanut yli. Näinhän ei saisi tehdä, koska auton väistämisvelvollisuus päättyy sillä sekunnilla kun muutut taas pyöräilijäksi. Kuten sanoin, epäilen että on odotettu pyörän selässä koko ajan ja tällöin oltu koko ajan väistämisvelvollisia.

Sinä tässä se idiootti olet kun netissä vouhotat asioista joita et vain itse osaa.

Auto on väistämisvelvollinen suojatiellä kävelevää kohtaan, joten auton nyt vaan pitää hiljentää antamaan tietä. Sama kuin vaikkapa punainen valo edessäsi.

Vai miten tämä muka mielestäsi menee, spandekseissa sä saat mielestäsi varmaan ajaa päin punaisia, jättää tasa-arvoisissa muut väistämättä, kiilaat kolmion takaa muiden eteen ja ajat suojateillä kävelijöiden päälle?

Jutussa kerrotaan, että tyttö ajoi pyörällä suojatien yli kun kolari tapahtui. Jos tämä on myös odottanut pyörän selässä suojatien vieressä, hän on itse väistämisvelvollinen, koska suojatien väistämissääntö koskee vain jalankulkijoita.
 
Sinä tässä se idiootti olet kun netissä vouhotat asioista joita et vain itse osaa.

Auto on väistämisvelvollinen suojatiellä kävelevää kohtaan, joten auton nyt vaan pitää hiljentää antamaan tietä. Sama kuin vaikkapa punainen valo edessäsi.

Vai miten tämä muka mielestäsi menee, spandekseissa sä saat mielestäsi varmaan ajaa päin punaisia, jättää tasa-arvoisissa muut väistämättä, kiilaat kolmion takaa muiden eteen ja ajat suojateillä kävelijöiden päälle?
Kannattaisiko ottaa vähän happea ja lukea viestit kunnolla ennen kuin alkaa meuhkaamaan.

Erityispisteet muuten spandeksin maininnasta :tup:
 
Eli on voinut odottaa auton pysähtymistä pyörän vieressä ja kun auto on pysähtynyt, hypännyt pyörän selkään ja ajanut yli. Näinhän ei saisi tehdä, koska auton väistämisvelvollisuus päättyy sillä sekunnilla kun muutut taas pyöräilijäksi.
Se väistämisvelvollisuus koskee suojatielle saapuvaa kävelijää, mikään ei lopeta sitä velvollisuutta vaikka kävelijä evoluution kautta muuttuisi avaruusraketiksi kesken ylityksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 448
Viestejä
4 744 351
Jäsenet
77 326
Uusin jäsen
Kaizen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom