• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Se "reilu 3000rpm" on todennäköisesti kuitenkin selvästi alle moottorin parhaan tehoalueen ja kolmosella osuisi paljon paremmin siihen, mikäli kyseessä on kuitenkin bensakone.

Ja maksimiväännön ja maksimitehon alue on kaksi eri asiaa. Ja naksimaalinen vääntö renkaille saadaan kun valitaan vaihde siten että maksimoidaan moottorin tehoa.

Ja mitä mitä mopompi auto, sitä tärkeämpää on osata käyttää sitä vaihdetta jolla saadaan maksimaalinen teho käyttöön.
Ei se kauaa kestä nostaa noin 500rpm huippuväännön alueella (80-100km/h), ei mitään järkeä vaihtaa pienemmälle. Bensakone on kyllä kyseessä. 60-100km/h väli hyötyy pienemmästä vaihteesta, mutta 80-100km/h niin ei järkeä vaihtaa ja yli 100km/h on kuitenkin aina pisimmällä välityksellä.
 
Ei se kauaa kestä nostaa noin 500rpm huippuväännön alueella (80-100km/h), ei mitään järkeä vaihtaa pienemmälle. Bensakone on kyllä kyseessä. 60-100km/h väli hyötyy pienemmästä vaihteesta, mutta 80-100km/h niin ei järkeä vaihtaa ja yli 100km/h on kuitenkin aina pisimmällä välityksellä.

Sen moottorin vääntöalueen tuijottaminen on täysin irrelevanttia ja typerää.

Se, mikä merkitsee on vääntö siellä pyörillä johon vaikuttaa oleellisesti moottorin teho, ei moottorin vääntö.

Pienempi vääntö suuremmalla kierrosluvulla pienemällä vaihteella antaa pyörille enemmän vääntöä ja autolle enemmän kiihtyvyyttä, kun teho on suurempi. Vaihdelaatikko jakaa sen moottorilta pyörille menevän väännön sillä välityssuhteella, ja kun välityssuhde on pienempi, on pyörille menevä vääntö suurempi.

Kun halutaan maksimaalista kiihtyvyyttä, kierrokset pitää pitää maksimitehon alueella, ei maksimiväännön alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Tapahtui viimekesänä: uusi työkaveri, joka ei kovin paljoa autolla ollut ajanut, minä pelkääjän paikalla. Hämeenlinnan väylää henkilöautolla kehä 3 -> hki suuntaa. Edessä rekka ajeli sitä reilua 80 ja rajoitus 80.
Tämä uusi kaveri ei osannut ollenkaan käyttää vakkaria, nopeus seilasi mittarin mukaan 70-100. Päätti ohittaa sen edessä menevän rekan, vaihtoi ihan sen eteen kaistaa ja panikoi nyt ilmeisesti sitä että mittarissa on satanen. Jarrutti siinä rekan edessä mittariin 70.

Olin satavarma että kohta soi iso torvi takana, mutta yllätykseksi rekkakuski ei ollut tosta moksiskaan vaan jätti väliä. En tiedä sitten oliko rekassa kenties adaptiivinen vakkari.

Kysyin sitte, että öö mites nyt noin rekan eteen? Oli ihan että ai mitennii?
On meitä monenlaisia liikenteessä, tosta olisi heikompihermoinen rekkakuski saattanut hermostua.
 
Sen moottorin vääntöalueen tuijottaminen on täysin irrelevanttia ja typerää.

Se, mikä merkitsee on vääntö siellä pyörillä johon vaikuttaa oleellisesti moottorin teho, ei moottorin vääntö.

Pienempi vääntö suuremmalla kierrosluvulla pienemällä vaihteella antaa pyörille enemmän vääntöä ja autolle enemmän kiihtyvyyttä, kun teho on suurempi. Vaihdelaatikko jakaa sen pyörille meenvän väännön sillä välityssuhteella, ja kun välityssuhde on pienempi, on pyörille menevä vääntö suurempi.

Kun halutaan maksimaalista kiihtyvyyttä, kierrokset pitää pitää maksimitehon alueella, ei maksimiväännön alueella
Typerää on myös väitellä asiasta mistä ei ole omaa kokemusta, puhutaan edelleen minun autosta noissa edellisissä viesteissä. Jos se 500rpm nosto ei kestä pitkään sillä vääntöalueella niin ei ole järkeä vaihtaa pienemmälle ja heti takaisin isommalle ja silti ei välttämättä ole vielä sitä satasta vauhtia, kun kolmosella se menee aika tarkalle, välitykset ratkaisee. Ei ole myöskään mitään möhkövanteita hidastamassa menoa, 13 tuumaset ei paljoa paina renkaineen.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti eräs keski-ikäinen ihminen ei voinut pari vuotta vanhaan A4 quattroon ruksia adaptiivista vakkaria, kun piti Kehä kolmoselta Klaukkalaan pumpata kaasua ruuhkassa samalla perseessä kiinni ajaen. En minä voi sille mitään, että on ruuhkaa edessä. Mikä h*lvetti ajaa tuommoiseen käytökseen.

Edit. Ja heti kun käännyin liikennevaloissa eri kaistalle niin napattiin jonosta seuraava uhri, jonka perseessä roikkua.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihmisiä oikeen vaivaa??? Tänään klo neljän ruuhka kehä I llä. Ruuhkan aiheutti perinteinen tölläys. Poliisi oli Kantsun kohdalla bussipysäkillä vilkkuvalot päällä setvimässä puskuripamausta. Tölläyksestä aiheutui että 3 kaistainen tie eteni 1-2 vaihteilla Leppävaarasta asti. Että huusin kabiinissa lujaa kun poliisin jälkeen meni ehkä noin 50metriä niin oli jo 80 lasissa kaikilla kaistoilla. Ei muuta mut piti olla naapuripitäjässä hyvänmatkaa ennen kello viittä ja olinhan 10 vaille.. Niin ja mittaristossa syttyi fiiliksen kuorikkeeksi vaihteistohäiriö -valo. -taas.
 
Talvi taas kohta yllättää autoilijat. Kehillä pusutellaan edessä menevää koska "hän jarrutti yllättäen".
 
Mikä ihmisiä oikeen vaivaa??? Tänään klo neljän ruuhka kehä I llä. Ruuhkan aiheutti perinteinen tölläys. Poliisi oli Kantsun kohdalla bussipysäkillä vilkkuvalot päällä setvimässä puskuripamausta. Tölläyksestä aiheutui että 3 kaistainen tie eteni 1-2 vaihteilla Leppävaarasta asti. Että huusin kabiinissa lujaa kun poliisin jälkeen meni ehkä noin 50metriä niin oli jo 80 lasissa kaikilla kaistoilla. Ei muuta mut piti olla naapuripitäjässä hyvänmatkaa ennen kello viittä ja olinhan 10 vaille.. Niin ja mittaristossa syttyi fiiliksen kuorikkeeksi vaihteistohäiriö -valo. -taas.
Tänään oli kyllä poikkeuksellisen paljon tötöilijöitä liikkeessä. Tietääkö kukaan miksi? Mikä on saanut landet liikkeelle?
 
Rajotinta ei ole, ei nouse millään yli 5500rpm ja yli 5000rpm ei ole hyötyä edes kierrättää, ääntä tuo pitää jo kaupunkiajossa. Tehoa ei ole edes sitä 80hv, en tiedä paljonko on. Välitykset on vain lyhyet, ei ole järkeä vaihtaa 80km/h vauhdissa kolmoselle, kun nelosellakin on kierroksia reilu 3000rpm ja vitosta ei ole. Auto on Ford Mondeon sukua 60-luvulta Briteistä. Pointti oli, että välityksiä on aika monenlaisia.
Jos auto sattuu olemaan eka tai toka Cortina GT (ja kunnossa!), niin kyllä todellakin kannattaa kierrättää yli 5000 rpm, koska huipputehokin on vasta 5200 rpm kohdalla (79 hv DIN). Jos lähdet ripeään ohitukseen nelosella kierrosten ollessa "reilu 3000 rpm", niin moottori ei silloin ole ylittänyt edes vääntöhuippua, 123,6 Nm@3600 rpm, joten ollaan aivan liian kaukana huipputehosta. Eli kolmosta pesään ja annat tarvittaessa kiertää sinne 5500:aan asti. Uskoisin nopeuden olevan siinä vaiheessa 110-luokkaa, mutta se on vain mutu. Jos vaihde loppuisi kesken, niin sitten vaihtaisi kesken ohituksen vielä neloselle. Tuskin kuitenkaan on tarvetta ainakaan yhden rekan ohituksessa.
 
Jos auto sattuu olemaan eka tai toka Cortina GT (ja kunnossa!), niin kyllä todellakin kannattaa kierrättää yli 5000 rpm, koska huipputehokin on vasta 5200 rpm kohdalla (79 hv DIN). Jos lähdet ripeään ohitukseen nelosella kierrosten ollessa "reilu 3000 rpm", niin moottori ei silloin ole ylittänyt edes vääntöhuippua, 123,6 Nm@3600 rpm, joten ollaan aivan liian kaukana huipputehosta. Eli kolmosta pesään ja annat tarvittaessa kiertää sinne 5500:aan asti. Uskoisin nopeuden olevan siinä vaiheessa 110-luokkaa, mutta se on vain mutu. Jos vaihde loppuisi kesken, niin sitten vaihtaisi kesken ohituksen vielä neloselle. Tuskin kuitenkaan on tarvetta ainakaan yhden rekan ohituksessa.
Ei ole gt, kone on jotain siihen suuntaan, mutta perävälitys on tiuhempi. Kyllä se kunnossa on, mutta ei se täysin optimisäädöissä ole. 5000rpm on mittarin mukaan noin satasen kohdalla, joten realistinen satanen voi onnistua kolmosella. Molemmat läpät aukeaa heti, joten mitään hurjaa viivettä ei tule. Pitäisi koittaa joskus uusiksi, mutta ei sen paljoa tuosta pitäisi heittää.
 
@ttppii ja @a85 ette ole tainneet autoilla 80-luvulla lainkaan. Toi oli jo silloin tyypillinen tapa infota että nyt olis hyvä väli ohittaa. Yks-kaks vilkatusta.


Ajokortin olen saanut 1980. Minkälainen debiili olisi edes silloin vilkuttanut vasemmalle ohituspaikasta? Vasemmalle vilkuttamiseen on monta mahdollista syytä, ja ne KAIKKI ovat sellaisia, että ohitusta ei voi tehdä
 
Typerää on myös väitellä asiasta mistä ei ole omaa kokemusta, puhutaan edelleen minun autosta noissa edellisissä viesteissä. Jos se 500rpm nosto ei kestä pitkään sillä vääntöalueella niin ei ole järkeä vaihtaa pienemmälle ja heti takaisin isommalle ja silti ei välttämättä ole vielä sitä satasta vauhtia, kun kolmosella se menee aika tarkalle, välitykset ratkaisee. Ei ole myöskään mitään möhkövanteita hidastamassa menoa, 13 tuumaset ei paljoa paina renkaineen.

Tämänlaiset ihmiset ärsyttää, niin liikenteessä kuin muutenkin. Kun on olemassa tietty fakta mikä perustuu ihan laskettuun tietoon niin silti väitetään vastaan koska oma tieto perustuu paskoissa säädöissä olevan moottorin kokemukseen.

Mitä vähemmän tehoa ja vääntöä sitä enemmän käytetään vaihteita (koska sitä varten niitä on) ja ennen kaikkea sen avulla saadaan niitä kierroksia joilla saadaan se maksimaalinen teho ulos. Se on aivan turha väittää että ei kannata vaihtaa vaihdetta pienemmälle.

Ja mikä aivopieru estää kertomasta auton ja moottorin tarkemmin?
 
Ei ole gt, kone on jotain siihen suuntaan, mutta perävälitys on tiuhempi. Kyllä se kunnossa on, mutta ei se täysin optimisäädöissä ole. 5000rpm on mittarin mukaan noin satasen kohdalla, joten realistinen satanen voi onnistua kolmosella. Molemmat läpät aukeaa heti, joten mitään hurjaa viivettä ei tule. Pitäisi koittaa joskus uusiksi, mutta ei sen paljoa tuosta pitäisi heittää.
Eli Cortina kuitenkin. No, jos ei ole moottorinvaihtoa tehty, niin sitten sen on pakko olla mk2 Cortina 1500 ('66-'67). Siinä on sama perä kuin GT:ssä (R = 3,9), ja nelosvaihteet ovat suoria molemmissa, mutta 1500:ssa kolmonen on prosentin tiheämpi. Kun ottaa rengaskoonkin huomioon, niin lopputuloksena:
1500 GT '66
III 20,8 km/h@1000 rpm
IV 29 km/h@1000 rpm

1500 '66
III 20,1 kmh@1000 rpm
IV 28,3 km/h@1000 rpm

Tavallisen 1500:n vaihtokohdat ovat:
I 42 km/h
II 61 km/h
III 104 km/h
IV 147 km/h (tosin huiput vain 131 km/h)

Perusmalli myös kiertää vähemmän kuin GT, niin siksi vaihtokohdat ovat alempana. Huipputehokin on 500 rpm alempana, 58 hv@4700 rpm, ja vääntö 121 Nm@2500 rpm. Liitteenä käppyrät.

Sanoit koneen olevan jotain GT:n suuntaan. Oliko se nyt tuo tavallinen 1500 vakiona, vai jotenkin modattu? Ja ilmeisesti peräkin on vaihdettu, jos se kerran on tiuhempi kuin GT:ssä? Modausta modauksen perään, ja harrasteauto 60-luvulta, niin saahan siitä rakennettua sellaisen ettei ohituksessa kannata vaihtaa pienempää. Ja vaikka olisi vakio, jolla siis kolmonen kannattaa, niin en mä hennoisi rääkätä vanhaa silmäterää. :)

Screenshot_20190809-085928.png Screenshot_20190809-090110.png Screenshot_20190809-085928.png Screenshot_20190809-090110.png
 
Meneekö nyt taas vähän ohi aiheen? Täällä keskustellaan muiden autoilijoiden ärsyttävistä tavoista/toimista, ei moottoreista, niiden kierrosalueista tai väännöistä.
Useampikin kirjoittaja on viime aikoina ollut ärsyyntynyt muiden autoilijoiden hitaasta kiihdyttämisestä ohituskaistalla/päätielle liityttäessä/rampilla. Jotkut puolustautuivat sanomalla, että heidän autonsa kiihtyvät hitaasti. Tässä vaiheessa hkultala aiheellisesti muistutti vaihdelaatikon tehokkaasta hyödyntämisestä. Siihen vastattiin, ettei kaikilla autoilla kannata vaihtaa pienempää ohituksessa. Tämä oli aika erikoinen väite henkilöautoista puhuttaessa, joten siitä syntyi väittelyä. Asian selvittämistä hankaloitti, ettei tiedetty auton mallia. Halusin tuoda faktaa pöytään.

Olen tavannut autoilijoita, jotka omasta mielestään toimivat tehokkaimmalla mahdollisella tavalla kiihdyttäessään 60-100 hv bensa-autoilla suurimmalla vaihteella, koska vääntöalue. Nämä kuskit ovat tietämättömyytensä takia ohituskaistoilla/rekan ohituksessa tientukkoja ja aiheuttavat ärsytystä muille autoilijoille. Parempi olisi 99,99 % tapauksista vaihtaa 1-3 pykälää pienemmälle, jotta ollaan lähempänä huipputehoa.
 
Kyllä se vika siihen huonoon kiihtyvyyteen löytyy sieltä ratin ja penkin välistä, ei konepellin alta.

vm -80 ford transit täyspitkänä pikkubusina sillä 2.5l vapari nelikolla, kiihtyy kyllä maantievauhtiin, jopa lastattuna, kun käyttää moottorista kaiken irtisaatavan tehon. Myöskään takanatuleville ei jää epäselväksi kiihdytelläänkö sitä sunnuntai moodissa vai otetaanko kaikki irti :rofl:
 
Ja kun jo puhdas järki sanoo että kierroksilla sitä kiihtyvyyttä ja tehoa saadaan, vai huvikseenko jokaisessa kilpa-autossa huudatetaan rajoittajalla?

Sitten kun tavoitenopeus on saavutettu niin voidaan vaihtaa se isoin vaihde ja antaa väännön hoitaa.

Tämä pelko kierroksista ja niiden käyttämisestä on kyllä välillä melko uskomatonta, ymmärrän myös että harrasteautolla ei kovaa viitsi ajaa eikä rääkätä, mutta silloin kannattaa pysyä moottoritieltä pois, maantielle riittää kyllä auton kuin auton rahkeet ilman pelkoa jalkoihin jäämisestä.
 
Täällä tuntuu myös olevan niitä, jotka vaihtaisi pienemmälle ja heti takaisin isommalle mielummin kuin nostaisi kierroksia 500rpm pykälää isommalla vaihteella.
 
Eilen vitutti aivan turhaa vasemmalla kaistalla pyörinyt raskas ajoneuvo, vauhti riitti minimaalisesti ohittamaan yhden yhdistelmän sekä pari henkiöautoa, mutta sinnikkäästi apina vain pisti menemään vasenta kaistaa valoshowsta huolimatta. Noh, Kehä kolmosella sitten kun ilmeisesti sai tarpeekseen vilkuitteluista, pisti mahdollista rajotetta vasten kyllä ihan mukavaan vauhtiin sen paskansa
En tiedä millä tiellä aikaisemmin olitte, mutta kehä kolmonen ei ole moottoritie, eli siellä ei ole "ohituskaistaa" ja se rekka saa ajella vasenta kaistaa vaikka ei ketään ohittaisikaan. Vaikka hyvien tapojen mukainen käytäntö on sielläkin olla ainakin tukkimatta molempia kaistoja (eli ajella vierellä menevän kanssa samaa vauhtia tyhjällä tiellä), ei sillä rekalla kuitenkaan ole mitään velvollisuutta alkaa väistelemään takaa tulevia, vaan takaa tulevat voivat mennä oikealta ohi näin halutessaan.

Lakitekstihän sanoo, että "Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Eli tyhjällä tiellä pitäisi ajaa oikealla kaistalla, mutta jos oikea kaista ei ole vapaa (mitä se ruuhka-aikoina ei usein ole), niin ei sinne tarvitse tunkea. Toisaalta myös olisi kiva kuulla mitä tarkoittaa "tarpeeton kaistanvaihto". Jos lähden Malmilta kehä ykköstä ajamaan tarkoituksena mennä Otaniemeen, niin minusta on tarpeetonta vaihtaa vasemmalta kaistalta oikealle, koska tuo vasen kaista on se, joka 15km päässä kääntyy Otaniemeen :vihellys:
 
Ei se Kehä III ole motari, on tiedossa, mutta miksi vitussa ammattikuski voi olla niin vammainen, että klo 23 pitää puskea vasenta kaistaa kun ei liikennettä ole hänen kantiltaan edes haitaksi? Oikealta ei siis päässyt ohi koska rahtiapinan piti pyrkiä ohi muista noin +1-2km/h nopeuserolla, tämä siis kesti kilometrien ajan.

Noh, apina otti kivan lapun itselleen hyvällä todennäköisyydellä, siinä ylittyi sekä ajoneuvon suurin sallittu, että nopeusrajoitus.
 
Ammattikuski ajoi tänään Tampereelta Nokialle valkoisella express bussilla. Ohitettiin motarilla hänet toisen auton kanssa. Nokialle tultaessa nopeusrajoitus laski 80 kilometriin tunnissa. Itse ajoin 85km/h google mapsin mukaan ja pidin edellä menevään turvallista väliä. Valitettavasti ammattikuljettaja liimaantui perään ja vilkutteli valoja kylpylälle asti. Muutama minuutti myöhemmin hän kääntyi rampista Nokialle ja me jatkoimme kohti Sastamalaa.

Hetken jo oikeasti mietin, täytyykö minun pysähtyä tarkistamaan autoni kunto vai miksi ihmeessä hän vilkuttelee valoja niin kauan.
 
Miksi ihmiset eivät osaa käyttää vakionopeudensäädintä?
Tänään 6 tiellä taas uskomatonta haitariliikettä jonossa, vauhti seilaa kokoajan 20km/h suuntaan tai toiseen.
Jonossa pelkästään uudehkoja autoja ja epäilen että kaikista kyseinen varuste löytyy.
Todella rasittavaa ajaa keskellä jonoa vakkarilla kun vauhtia saa tiputtaa ja kiihdyttää kokoajan reippaasti.
Jos yrität pitää vakkarilla saman rajoitus +5km/h vauhdin, niin välillä jono karkaa mutta yleensä parin minuutin sisään sama jono tulee perä edellä vastaan vaikka rajoitus ei ole edes muuttunut? Ei voi käsittää. Yleensä myös kun joko hetkellisesti pääsee "karkuun" niin takana tulevia alkaa ahdistaa ja ohi on päästävä vaikka väkisin, lopputuloksena vain paikka jonossa vaihtuu kun kohta mennään taas pumpaten jonossa.
 
Ammattikuski ajoi tänään Tampereelta Nokialle valkoisella express bussilla. Ohitettiin motarilla hänet toisen auton kanssa. Nokialle tultaessa nopeusrajoitus laski 80 kilometriin tunnissa. Itse ajoin 85km/h google mapsin mukaan ja pidin edellä menevään turvallista väliä. Valitettavasti ammattikuljettaja liimaantui perään ja vilkutteli valoja kylpylälle asti. Muutama minuutti myöhemmin hän kääntyi rampista Nokialle ja me jatkoimme kohti Sastamalaa.

Hetken jo oikeasti mietin, täytyykö minun pysähtyä tarkistamaan autoni kunto vai miksi ihmeessä hän vilkuttelee valoja niin kauan.
Olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa, nopeusrajoitus tosin oli vakio koko ajan. Ajoin 60km/h tiellä 67km/h mittarissa (todettu noin 63km/h gps:llä) kun joku kuorma-auto saavutti minut ja jäi ajamaan niin lähellä takana, että taustapeilissä näkyi vain jäähdytysritilä ja Scania-teksti. Rajoitus laski 60->50km/h ja laitoin vakkariin 57km/h niin tuli melkein vielä lähemmäksi. Vähän ajan päästä kääntyi pois ja vilkutteli mulle valoja? Teki mieli kääntyä perään kysymään mikä oli pielessä, mutta kerran tämän tehneenä en uskonut keskustelun johtavan mitenkään rakentavaan lopputulokseen :D
 
Miksi ihmiset eivät osaa käyttää vakionopeudensäädintä?
Tämä on myös itselleni kysymysmerkki. Ensimmäiset kerrat sen käyttö tuntui oudolta ja vähän jännitti, ja pari kertaa (ennen kuin totuin siihen) yllättävässä tilanteessa käytin pelkkää kytkintä pohjassa yrittäessäni hidastaa motarilla ja ihmettelin, kun ei hidastunut. En tiedä mistä tämä reaktio tuli, ei vaan tuntunut luonnolliselta.

Pari kertaa totuttelin uusiksi, ja nyt en voisi ilman tuota ajaa. Kummatkaan vanhemmistani eivät kuitenkaan sitä halua käyttää, vaikka molemmilta se löytyy. Viime kerrat kyydissä olleena onkin sitten "joutunut" huomauttelemaan, kun vauhti ei pysy tasaisena. Mutta ainakaan oman kokemuksen perusteella vanhemmat ihmiset ei siis siitä tykkää, koska tuntuu ettei ole itse hallitsemassa auton käyttäytymistä.
 
Olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa, nopeusrajoitus tosin oli vakio koko ajan. Ajoin 60km/h tiellä 67km/h mittarissa (todettu noin 63km/h gps:llä) kun joku kuorma-auto saavutti minut ja jäi ajamaan niin lähellä takana, että taustapeilissä näkyi vain jäähdytysritilä ja Scania-teksti. Rajoitus laski 60->50km/h ja laitoin vakkariin 57km/h niin tuli melkein vielä lähemmäksi. Vähän ajan päästä kääntyi pois ja vilkutteli mulle valoja? Teki mieli kääntyä perään kysymään mikä oli pielessä, mutta kerran tämän tehneenä en uskonut keskustelun johtavan mitenkään rakentavaan lopputulokseen :D
Valitettavasti osa "ammattikuskeista" ajaa kuin vajaan huomiokyvyn omaavat vanhukset.
Nopeus pidetään samana esim.85km/h, aivan sama onko rajoitus 50 vai 100km/h.
Pelottavimpia on nämä vanhukset jotka eivät ilmeisesti ymmärrä saapuneensa valtatieltä taajamaan, vauhtia voi olla jopa tuplat rajoitukseen nähden ja tiukka lasittunut katse eteenpäin.
 
Tämä on myös itselleni kysymysmerkki. Ensimmäiset kerrat sen käyttö tuntui oudolta ja vähän jännitti, ja pari kertaa (ennen kuin totuin siihen) yllättävässä tilanteessa käytin pelkkää kytkintä pohjassa yrittäessäni hidastaa motarilla ja ihmettelin, kun ei hidastunut. En tiedä mistä tämä reaktio tuli, ei vaan tuntunut luonnolliselta.

Pari kertaa totuttelin uusiksi, ja nyt en voisi ilman tuota ajaa. Kummatkaan vanhemmistani eivät kuitenkaan sitä halua käyttää, vaikka molemmilta se löytyy. Viime kerrat kyydissä olleena onkin sitten "joutunut" huomauttelemaan, kun vauhti ei pysy tasaisena. Mutta ainakaan oman kokemuksen perusteella vanhemmat ihmiset ei siis siitä tykkää, koska tuntuu ettei ole itse hallitsemassa auton käyttäytymistä.
Kytkimen pohjaan painaminen kytkee useimmissa autoissa vakkarin pois, ja eihän vauhtia hiljennetä kytkimen painamisella vaikka ajaisi ilman vakkaria?
Mutta ymmärrän kyllä että etenkin vanhemmilla ihmisillä voi olla tuohon totuttelua, tekisi kuitenkin ajamisesta huomattavasti turvallisempaa kun keskittymiskykyä ei tarvitse käyttää nopeuden säätelyyn.
Huomasin itse viimeksi kun jouduin ajamaan yli 500km maantietä/motaria vanhalla autolla ilman vakkaria, nopeuden säätely "manuaalisesti" vaatii turhaa mittarin seuraamista ja ajaminen väsyttää ja rasittaa paljon enemmän, toki auton muutkin ominaisuudet saattoivat vaikuttaa tuntemuksiin.
 
Jotain vikaa ollut cruisessa, kyllä sen pitäisi pudota pois päältä kun kytkintä painaa.
Ei kaikissa autoissa. Ainakin 2013 vuoden Golf pitää vakkarin päällä vaikka vaihdat vaihdetta, eli olet käyttänyt kytkintä.
Tuo on joissain tilanteissa näppärä ominaisuus mutta on omiaan "säikäyttämään" asiaan tottumattoman.
 
Tarkennukseksena @Jonaz ja @Maverick: kyllähän se moottori lakkasi vetämästä, mutta jotenkin aivot veti narikkaan kun ei tarvinnut nostaa jalkaa kaasulta, niin reaktiona oli painaa kytkin pohjaan jarrun sijaan. Se ei vaan riittänyt, kun edessä oleva tosiaan jarrutti. Onneksi oli turvaväliä, niin hetken ihmettelyn jälkeen tajusi, että jarruhan se vauhdin surma on.

Mutta omassa edellisessä autossakin tosiaan vakkari pysyi kyllä aktiivisena vaihteen vaihtamisenkin yhteydessä. Oli juuri Jonaz:n mainitsema 2013 golffi sekin.
 
Typerää on myös väitellä asiasta mistä ei ole omaa kokemusta, puhutaan edelleen minun autosta noissa edellisissä viesteissä. Jos se 500rpm nosto ei kestä pitkään sillä vääntöalueella niin ei ole järkeä vaihtaa pienemmälle ja heti takaisin isommalle ja silti ei välttämättä ole vielä sitä satasta vauhtia, kun kolmosella se menee aika tarkalle, välitykset ratkaisee. Ei ole myöskään mitään möhkövanteita hidastamassa menoa, 13 tuumaset ei paljoa paina renkaineen.
Mutta eihän tuossa referoitu mekaniikka ole mikään kokemus- tai mielipideasia vaan soveltamisalallaan yleisesti hyväksyttyä perusoppimäärää.

Asia erikseen on, jos koneessa on sen verran ylimääräistä tehoa keskikierrosalueellakin, ettei suuren tehon käyntinopeusaluetta tarvitse tilanteessa X hyödyntää. "Vääntöalue" on hyödytön ja typerä termi tällaista tilannetta kuvailtaessa.

Olin vuosi sitten vastaavassa tilanteessa, nopeusrajoitus tosin oli vakio koko ajan. Ajoin 60km/h tiellä 67km/h mittarissa (todettu noin 63km/h gps:llä) kun joku kuorma-auto saavutti minut ja jäi ajamaan niin lähellä takana, että taustapeilissä näkyi vain jäähdytysritilä ja Scania-teksti. Rajoitus laski 60->50km/h ja laitoin vakkariin 57km/h niin tuli melkein vielä lähemmäksi. Vähän ajan päästä kääntyi pois ja vilkutteli mulle valoja? Teki mieli kääntyä perään kysymään mikä oli pielessä, mutta kerran tämän tehneenä en uskonut keskustelun johtavan mitenkään rakentavaan lopputulokseen :D
Kyllä se pysähtyy, kun itsekin pysähtyy. Näin olen itse menetellyt, eikä siis kysymys ole mistään kiusanteosta vaan pelastustoimesta hätätilanteessa. Koskaan ei ole ajanut tahallaan päälle. Tämä tietenkin vain, jos hullulla ei ole tilaa alkaa kiilata sivusta. Siinä voisi henki mennä.
 
Yleensä töpsyjen yli pitää aina jarruttaa, toivoa, että sen vauhdin saisi takaisin seuraavaan ja sitten taas pääsee jaruttamaan. Opettelen sähköautojen lataukseen. Menen karavaanarikurssille, sori ei teille pahaa.
 
Jotain vikaa ollut cruisessa, kyllä sen pitäisi pudota pois päältä kun kytkintä painaa.

Uusissa manuaalivaihteisissa autoissa kytkimen pohjaan painaminen ei kytke vakionopeudensäädintä pois heti. Tämä siksi, että kuljettaja voi pitää vakionopeudensäätimen päällä ja vaihtaa vaihdetta. Kytkintä täytyy pitää pohjassa vähän pidempi aika, painaa jarrua tai painaa napista vakionopeudensäädin pois. Ei toki kaikissa autoissa, mutta yleisesti on näin toiminut uusissa manuaalivaihteisissa autoissa.
 
Yleensä töpsyjen yli pitää aina jarruttaa, toivoa, että sen vauhdin saisi takaisin seuraavaan ja sitten taas pääsee jaruttamaan. Opettelen sähköautojen lataukseen. Menen karavaanarikurssille, sori ei teille pahaa.
Johtuu ehkä siitä, etten ole sähköautoilija, mutta nyt en oikein ymmärtänyt? :lol:
 
Siis suoralla tasaisella tiellä, missä on töpsyjä, pitää takana tulevana painaa jarrua, ettei aja perään. Jarrua käyttämällä sähköauto latautuu.
 
Tien pintaan tehty hyppy/koroke/hidaste. Jos yli pääsee ajamaan yli 60km/h kuuluu vain töps. Sorry, en ehkä osaa selittää.
 
Ei se Kehä III ole motari, on tiedossa, mutta miksi vitussa ammattikuski voi olla niin vammainen, että klo 23 pitää puskea vasenta kaistaa kun ei liikennettä ole hänen kantiltaan edes haitaksi? Oikealta ei siis päässyt ohi koska rahtiapinan piti pyrkiä ohi muista noin +1-2km/h nopeuserolla, tämä siis kesti kilometrien ajan.
En yllättyisi, jos kyseessä olisi vaikka juuri ennen kohteeseenpääsyä päälle painava lepotauko.
 
Tarkennukseksena @Jonaz ja @Maverick: kyllähän se moottori lakkasi vetämästä, mutta jotenkin aivot veti narikkaan kun ei tarvinnut nostaa jalkaa kaasulta, niin reaktiona oli painaa kytkin pohjaan jarrun sijaan. Se ei vaan riittänyt, kun edessä oleva tosiaan jarrutti. Onneksi oli turvaväliä, niin hetken ihmettelyn jälkeen tajusi, että jarruhan se vauhdin surma on.

Mutta omassa edellisessä autossakin tosiaan vakkari pysyi kyllä aktiivisena vaihteen vaihtamisenkin yhteydessä. Oli juuri Jonaz:n mainitsema 2013 golffi sekin.
Kannattaa varmaan opetella pois tosta tavasta painaa kytkin pohjaan ennen jarrua. Säästät polttoainetta monta litraa vuodessa, jos opettelet ajamaan oikein.
 
Mutta eihän tuossa referoitu mekaniikka ole mikään kokemus- tai mielipideasia vaan soveltamisalallaan yleisesti hyväksyttyä perusoppimäärää.

Asia erikseen on, jos koneessa on sen verran ylimääräistä tehoa keskikierrosalueellakin, ettei suuren tehon käyntinopeusaluetta tarvitse tilanteessa X hyödyntää. "Vääntöalue" on hyödytön ja typerä termi tällaista tilannetta kuvailtaessa.
Täällä tuntuu myös olevan niitä, jotka vaihtaisi pienemmälle ja heti takaisin isommalle mielummin kuin nostaisi kierroksia 500rpm pykälää isommalla vaihteella. Tuossa oli se homman pointti, jos välitykset ei suosi.
 
Nykyajan nuoret ei kyllä osaa ajaa E46, E60, E90 sun muilla vanahoilla bemareilla. Ei vilkkua, ajetaan sumarit päällä ja paras tapaus veti kolmion takaa eteen lävistäjällä (hän tuli heikinkatua, minä ajoin lävistäjää) niin rumasti, että hätäjarrutustehostin + abs:t piti ottaa käyttöön. Kusipää ei katsonut yhtään. Ärsyttää tuollaiset ihmiset liikenteessä kun ei välitetä muista yhtään. Tällä kertaa en kerennyt edes torvea soittaa kun piti samalla ohjata jarrutettaessa pysyäkseni omalla kaistallani. Teki mieli kääntää perään, mutta ei rahaa tule jos noita lähtee jahtaamaan.
 
Kannattaa varmaan opetella pois tosta tavasta painaa kytkin pohjaan ennen jarrua. Säästät polttoainetta monta litraa vuodessa, jos opettelet ajamaan oikein.
Se ei siis ollut tapana ennenkään, mutta ei vaan tullut selkärangasta mitä poljinta pitää painaa kun ei ollutkaan jalka kaasulla.
 
Automaatilla pitää vasen jalka jättää oven ulkopuolelle. Käsivaihteella säästää vaihdelaatikkoa painamalla kytkin ennen jarrua. Varmaan säästää 0,001l, mutta mitä sitten?
 
Olen myös samaa mieltä tuosta välinpitämättömyydestä muita liikkujia kohtaan. Jarrutan/hidastan aina, kun näen. Opin Teneriffalla Puerto de la Grusissa. Ei vaadi paljon, paitsi hermoja ja silmää. Ajokortti vuodesta -82. Armeijan autokoulu. Nyt Audi A4 avant, entisiä kuusi Saab:ia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen monelle ajotunteja vaikkapa Thaimaan ja Vietnamin kaupunkialueilla jos tuntuu, että on liiaksi halu pitää kiinni omista ’oikeuksistaan’. Oppii aika nopeasti katsomaan kokoajan ympärilleen ja peilejä, pakko ennakoida, hetkeäkään et voi rentoutua, pieni torven painallus kun näyttää siltä joku toinen ei ole huomannut sinua jne.
 
Suosittelen monelle ajotunteja vaikkapa Thaimaan ja Vietnamin kaupunkialueilla jos tuntuu, että on liiaksi halu pitää kiinni omista ’oikeuksistaan’. Oppii aika nopeasti katsomaan kokoajan ympärilleen ja peilejä, pakko ennakoida, hetkeäkään et voi rentoutua, pieni torven painallus kun näyttää siltä joku toinen ei ole huomannut sinua jne.
Jos nyt kaikki kuitenkin yritettäisiin ajaa ennakoitavasti ja yhteisiä sääntöjä noudattaen, itämaiden "minäpä tästä nopeasti nyt kaikki pois tieltä!" -tyylin sijaan.
 
En kehottanut kopioimaan liikennekulttuuria, vaan opettelemaan ympäristön huomioimista.

Helvetin yksioikoisen itsekästä meno on liian monella tuolla lämpimässä, näkee muutenkin että autoilu on uusi asia eikä ole mitään käsitettä perusasioista ja esim. fysiikasta.
 
Jos thaikkulassa ajokortin ja auton hankkiminen + omistaminen maksais saman verran kuin täällä, ei sielläkään olis ruuhkia.
 
OT: no ei se ihan ilmaista ole sielläkään ja polttoaine maksaa suhteessa aika mukavasti jos liksa keikkuu siinä aika yleisessä duunariluokan 300-500e tuntumassa.

Peruspickupin vakuutusmaksu noin sekin n. 600e/v. Huollot ovatkin sitten lähes ilmaisia, 100 eurolla duunaa jo nesteiden vaihdot suodattimineen sekä jarrupalojen vaihdon ihan merkkiliikkeessä.

Bahtia arvo suhteessa euroon tänään: 34,59. Eli perus-95 on sen euron litra eikä diesel jää paljon jälkeen. Polttoainetta myös palaa enemmän kuin täällä.

4073EEEB-0D04-40B8-BE63-D912CF40A529.jpeg
 
En tiedä kuuluisiko tuonne tyhmät ihmiset ketjuun vai tänne, mutta en ole ikinä nähnyt että joku ajaa vanteilla ja autolla yleisillä teillä!

Uusi opel ja oikea eturengas puuttui, noh eipä näyttänyt haittaavan, siinä se ajeli vanteella hätävilkut päällä? :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom