Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mä en ees vois kuvitella ajavani ilman taustapeiliä..

Siinä tapauksessa kannattaa pysyä erossa raskaasta kalustosta ja pakettiautoista, jos taustapeilin niin välttämättömäksi näkee. Lainkin puolesta taustapeilin saa ottaa vaikka kokonaan pois jos autosta löytyy molemmat sivupeilit.
 
Toivottavasti kukaan ei aja niin lähellä mun persettä etten sivupeileistä näkisi...

Onhan taustapeilistä ehkä pieni hyöty jossain parkkiksella mutta mun tapoihin kuuluu peruutella sellasilla alueilla varovaisesti ja rauhallisesti muutenkin.
Saahan sitä aina toivoo mutta noita mulkkuja perseessä roikkujia riittää aina.
 
Itsehän käytän taustapeiliä ehkä eniten. Varsinkin kun yhdessä autoistani on sivupeili kaukana, etulokasuojan päällä ja ei siitä näe mitään. Apumiehen puolella sen sijaan ei ole sivupeiliä ollenkaan. Tosin en tiedä miten tämä liittyy tuohon alkuperäiseen juttuun, että miksi ihmiset ei säädä niitä peilejään kunnolla. Pääsinpähän kertomaan kuinka jännittäviä autoja ajan.
 
Lahdessa Mytäjäisten risteyksen lähellä (sillalla, Helsingintietä Hennalasta päin tultaessa) musta BMW 3-sarja E90 ohittaa n. 100km/h kiihdyttäen keltaisella sulkualueella. Oli pakko katsoa seuraavissa liikennevaloissa millainen kuski: n. 25v maahanmuuttaja, irakilaistaustainen tms.

Ilmeisesti 15 v vanhan Maximan takaspoileri ja normaali kiihdytys (kaasupoljin puolivälissä) oli haaste.
 
Viimeksi muokattu:
Omalla autolla pääsee ehkä kakkosella optimiolosuhteissa 60km/h siis ehkä, joten ei nyt yleistetä, kolmonen ehkä vajaaseen sataseen riittää ja nelonen mittarin mukaan 160km/h, joka ei ihan täsmää todellisuuden kanssa.

Mistähän autosta mahtanee olla kyse? Vähän kuulostaa siltä, että ei vaan olla koskaan kokeiltu, paljonko se moottori oikeasti kiertää, vaan pelästytään sitä kun moottori alkaa pitää ääntä. Tai sitten kyse ei ole henkilöautosta, vaan jostain pakettiautosta.

Kolmessa (aikuisiällä) omistamassani (rekisterissä olevalla/olleella) henkilöautossa n. 5km/h tarkkuudella kaikissa ykkösellä on päässyt n. 45km/h, kakkosella n. 87km/h, kolmosella n. 135km/h. Nelonen ja vitonen taitaa uusimmassa autossani olla vähän pidempi kuin aiemmissa, mutta niiden huippunopeutta ei ole tullut testattua ymmärrettävistä syistä(en ole ajanut saksan moottoriteillä enkä radalla)

Kyllä siinä 3000rpm paikkeilla pitäisi silti olla se noin 50hv, jos säädöissään on, antiikki 1,5 kone. Kierroksia on yleensä riittävästi, joten ei välttämättä kannata pienemmälle vaihtaa.

Se 50hp:kin on vain puolet sen n. "100hp" moottorin maksimitehosta. Vaihtamalla optimaalista vaihdetta saisi tehon helposti jonnekin 80hp luokkaan, ja siitä hyvin pian nousemaan hyvin lähelle täyttä 100 heppaa. Ja koska n. 20hp tehosta katoaa ilmanvastuksen voittamiseen, se 80hp tarkoittaa n. tuplasti enemmän tehoa käyttöön kiihdytykseen kuin 50hp.

Onhan niitä autoja joilla pääsee ykkösellä jo yli 100km/h, mutta vaihtaisitko ykköselle?

edit: Ei ole, ainakaan katulaillisia henkilöautoja. Joissain urheiluautoissa voi mennä ehkä jonnekin 75km/h luokkaan.

Kun tyypillisesti niissä urheiluautoissa on todella monta vaihdetta ja lyhyet vaihdevälit, että ne kiihtyy.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos se niin vaikea ymmärtää että eri autojen laatikoissa on erilaisia välityssuhteita? Omalla autolla menee 130km/h kakkosella rajoittimelle asti painaen, ykkösellä sitten se sama 70km/h kuin toisen auton kakkosella. On muuten vittumaisen pitkä ykkösvaihde normaaliin kaupunkiajoon.
 
Ei ole, ainakaan katulaillisia henkilöautoja. Joissain urheiluautoissa voi mennä ehkä jonnekin 75km/h luokkaan.
ZR1 corvette vetää ykkösellä päälle 100km/h.

48181091d1501790797-zr1-road-speed-in-each-gear-zr1roadspeedgearing.jpg
 
ZR1 corvette vetää ykkösellä päälle 100km/h.
Ja varmaan muutama muukin päälle 100 000€ urheiluauto (ja monet moottoripyörät), mutta se nyt menee saivarteluksi, kun eivät nämä ole mitään tavisten kulkineita. Tällaisten omistajilla tuskin on muutenkaan ongelmia pysyä liikennevirran mukana, oli vaihde nyt sitten mikä tahansa. :D
 
Ja varmaan muutama muukin päälle 100 000€ urheiluauto (ja monet moottoripyörät), mutta se nyt menee saivarteluksi, kun eivät nämä ole mitään tavisten kulkineita. Tällaisten omistajilla tuskin on muutenkaan ongelmia pysyä liikennevirran mukana, oli vaihde nyt sitten mikä tahansa. :D
Juu ei tommosia välityksiä toki mistään tavisautoista löydy, mutta on niitä olemassa kuitenkin, toisin kuin väitettiin.
 
Mistähän autosta mahtanee olla kyse? Vähän kuulostaa siltä, että ei vaan olla koskaan kokeiltu, paljonko se moottori oikeasti kiertää, vaan pelästytään sitä kun moottori alkaa pitää ääntä. Tai sitten kyse ei ole henkilöautosta, vaan jostain pakettiautosta.

Kolmessa (aikuisiällä) omistamassani (rekisterissä olevalla/olleella) henkilöautossa n. 5km/h tarkkuudella kaikissa ykkösellä on päässyt n. 45km/h, kakkosella n. 87km/h, kolmosella n. 135km/h. Nelonen ja vitonen taitaa uusimmassa autossani olla vähän pidempi kuin aiemmissa, mutta niiden huippunopeutta ei ole tullut testattua ymmärrettävistä syistä(en ole ajanut saksan moottoriteillä enkä radalla)



Se 50hp:kin on vain puolet sen n. "100hp" moottorin maksimitehosta. Vaihtamalla optimaalista vaihdetta saisi tehon helposti jonnekin 80hp luokkaan, ja siitä hyvin pian nousemaan hyvin lähelle täyttä 100 heppaa. Ja koska n. 20hp tehosta katoaa ilmanvastuksen voittamiseen, se 80hp tarkoittaa n. tuplasti enemmän tehoa käyttöön kiihdytykseen kuin 50hp.



Ei ole, ainakaan katulaillisia henkilöautoja. Joissain urheiluautoissa voi mennä ehkä jonnekin 75km/h luokkaan.

Kun tyypillisesti niissä urheiluautoissa on todella monta vaihdetta ja lyhyet vaihdevälit, että ne kiihtyy.
OT
Muuten samaa mieltä, mutta kyllä katulaillisista löytyy reilusti yli 75 ykkösellä kulkevia, jotkut jopa yli sen satasen meneviä. Toki suuntaus on lyhyempiin välityksiin, koska kasvava vaihdemäärä sen mahdollistaa.

Mieleen tulevat ZR1:n lisäksi:
Gallardo 5.0 97,5 km/h
Diablo 101 km/h
Murcielago SV 104,5 km/h
Veyron 112,5 km/h
McLaren F1 132 km/h

Ja toki 60-luvulta löytyy nopeita vähäisemmän vaihdemäärän takia:
Ferrari Daytona 101 km/h
Jenkit 65-70 mph


Jopa isän vanha nelivaihteinen farkkupösö otti ykkösellä 76 km/h todellista ja kakkosella tasan 140 km/h (406 3.0 207 hv aut.). On siis urheiluauto, koska yli 75. ;)


Edit. Tarkistettu pösön nopeudet
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs luulette että tulisiko oikeudellisia seuraamuksia jos printtaisin kasan tarroja joissa lukee "Älä blokkaa suojatietä niin kuin tämä mulkku. Kiitos" ja liimaisin noita aina auton perään kun näen että joku mulkero odottelee valojen vaihtumista suojatien päällä?
Kalevassa noita näkee lähes joka vitun päivä pelkästään yhdessä risteyksessä niin alkaa vituttaan yhä enemmän ja enemmän.
 
Mitäs luulette että tulisiko oikeudellisia seuraamuksia jos printtaisin kasan tarroja joissa lukee "Älä blokkaa suojatietä niin kuin tämä mulkku. Kiitos" ja liimaisin noita aina auton perään kun näen että joku mulkero odottelee valojen vaihtumista suojatien päällä?
Kalevassa noita näkee lähes joka vitun päivä pelkästään yhdessä risteyksessä niin alkaa vituttaan yhä enemmän ja enemmän.
Muistan jonkun saaneen kunnianloukkaustuomion kiinnitettyään autoon suorasanaiset terveiset paskasta parkkeerauksesta. Tarrasta tulisi varmaan vielä tuomio vahingonteosta.

edit: Lanko laittoi törkyviestin tuulilasiin – satasen korvaukset käräjillä

Ja tuosta allekirjoittaneen siistimä (laadullisesti, ei kielellisesti :rolleyes:) versio kyseisestä klassikosta, jos haluaa kokeilla oikeuskäytäntöä: https://aalien.kapsi.fi/mikki_pysakointi.pdf

Pikseleistä näen, että saattaapi olla jopa juuri tuo meikäläisen versio tuossa kyseessä :D
 
Viimeksi muokattu:
Muistan jonkun saaneen kunnianloukkaustuomion kiinnitettyään autoon suorasanaiset terveiset paskasta parkkeerauksesta. Tarrasta tulisi varmaan vielä tuomio vahingonteosta.

Kas kas. Aika herkästi sitten tuli. Itse mietin Tyhjäkäynti saastuttaa-lappuja mutta ei kai niitäkään saa laitella.
 
Väistämiseen liittyen löysin tällaisen kannanaoton. Millaisia ajatuksia herää?

Tasa-arvoisen risteyksen väistämissääntö käsitetään nykyisin yleisesti väärin, täräyttää Liikkuvan Poliisin Pohjois-Suomen osaston päällikkö, liikennepoliisitarkastaja Kari Puranen. "Usein näkee, että vasemmalta tulevat joutuu odottelemaan oikealta tulevia autojonoja, vaikka vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuus koskee tasa-arvoisissa risteyksissä vain niitä ajoneuvoja, jotka lähestyvät risteystä samanaikaisesti. Tästä seuraa, että usein oikealta tulevien, mutta risteykseen myöhemmin tulevien autojen pitäisikin itse asiassa väistää risteysalueella jo olevaa vasemmalta tulevaa autoa."
 
Väistämiseen liittyen löysin tällaisen kannanaoton. Millaisia ajatuksia herää?

Tasa-arvoisen risteyksen väistämissääntö käsitetään nykyisin yleisesti väärin, täräyttää Liikkuvan Poliisin Pohjois-Suomen osaston päällikkö, liikennepoliisitarkastaja Kari Puranen. "Usein näkee, että vasemmalta tulevat joutuu odottelemaan oikealta tulevia autojonoja, vaikka vasemmalta tulevan väistämisvelvollisuus koskee tasa-arvoisissa risteyksissä vain niitä ajoneuvoja, jotka lähestyvät risteystä samanaikaisesti. Tästä seuraa, että usein oikealta tulevien, mutta risteykseen myöhemmin tulevien autojen pitäisikin itse asiassa väistää risteysalueella jo olevaa vasemmalta tulevaa autoa."
Näinhän se on. Kolmion takaa on väistettävä risteävällä tiellä kulkevaa liikennettä, mutta tasa-arvoisessa ainoastaan samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Tieliikennelaki 267/1981 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Muistan jonkun saaneen kunnianloukkaustuomion kiinnitettyään autoon suorasanaiset terveiset paskasta parkkeerauksesta. Tarrasta tulisi varmaan vielä tuomio vahingonteosta.

edit: Lanko laittoi törkyviestin tuulilasiin – satasen korvaukset käräjillä

Ja tuosta allekirjoittaneen siistimä (laadullisesti, ei kielellisesti :rolleyes:) versio kyseisestä klassikosta, jos haluaa kokeilla oikeuskäytäntöä: https://aalien.kapsi.fi/mikki_pysakointi.pdf

Pikseleistä näen, että saattaapi olla jopa juuri tuo meikäläisen versio tuossa kyseessä :D

Sitten pitäis varmaan vaihtaa termi mulkku termiin "maanteiden sankari" ja ottaa valokuva todisteeksi jotta voin osoittaa että kyseessä oikeasti on tyyppi joka ei osaa käyttäytyä liikenteessä.
 
Muistan jonkun saaneen kunnianloukkaustuomion kiinnitettyään autoon suorasanaiset terveiset paskasta parkkeerauksesta. Tarrasta tulisi varmaan vielä tuomio vahingonteosta.

edit: Lanko laittoi törkyviestin tuulilasiin – satasen korvaukset käräjillä

Ja tuosta allekirjoittaneen siistimä (laadullisesti, ei kielellisesti :rolleyes:) versio kyseisestä klassikosta, jos haluaa kokeilla oikeuskäytäntöä: https://aalien.kapsi.fi/mikki_pysakointi.pdf

Pikseleistä näen, että saattaapi olla jopa juuri tuo meikäläisen versio tuossa kyseessä :D

Oleellinen asia löytyy uutisen sisältä:

"Itse pysäköinnissä ei ollut mitään vikaa. Nainen oli jättänyt autonsa invapaikalle, mutta hänellä oli myös oikeus siihen."

Eli, kyseessä oli kunnianloukkaus koska auto oli oikein parkekerattu, mutta lapussa syytettiin väärästä parkkerauksesta.
 
Niinpä. Mutta uskaltaisitko tunkea autosi tai vielä riskaabelimpaa 2-pyöräisen sinne jonoon? Minä en. :)
En minäkään, mutta olen kyllä silloin tällöin edennyt hieman keskemmälle risteystä osoittaakseni, että nyt olis kuulkaas täältä päin vuoro. Jos jonossa on ollut pidempi rako, olen mennyt reippaaasti vaan myöhemmin oikealta tulleen eteen ja vastaanottanut perustelemattomat äänimerkillä annetut mielenosoitukset. Olen myös epäonnistunut monesti päästämään vasemmalta tulevat vuorollaan. Viuhtovat vain vihaisina että mee ny jo.
 
Oleellinen asia löytyy uutisen sisältä:

"Itse pysäköinnissä ei ollut mitään vikaa. Nainen oli jättänyt autonsa invapaikalle, mutta hänellä oli myös oikeus siihen."

Eli, kyseessä oli kunnianloukkaus koska auto oli oikein parkekerattu, mutta lapussa syytettiin väärästä parkkerauksesta.
Kunnianloukkauspykälässä vaan on myös mielensäpahoittamismomentti, eli "muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista". Väitteen ei siis tarvitse olla valheellinen.
 
Mistä lähiten vilkku vasemmalle on tarkoittanut merkkiä että saa ohittaa? :rofl::facepalm:
Taisin jo kertoakin, että olen ajanut semmoisen matkailuperävaunuääliön perässä, joka käytti vilkkua juuri noin. Kaksi kertaa kun olin lähtemässä ohittamaan pisti vilkun vasemmalle, ja peruin lähdön, kolmannella menin ohitse vaikka olikin vilkku vasemmalle. Hyvä, etä ei siten sillä kertaa ollut kääntymässä.
 
@ttppii ja @a85 ette ole tainneet autoilla 80-luvulla lainkaan. Toi oli jo silloin tyypillinen tapa infota että nyt olis hyvä väli ohittaa. Yks-kaks vilkatusta.

Edit : no vitun väliä sille sanoinko vasen vai oikea. Siksees harventunut näky maanteillä, osin myös siksi että autoissa on nykyisin automaattisesti 3x vilkuttava vilkku, jolloin tuo alkuperäinen tapa ei ole enää tehtävissä. Sitten vasta mielensäpahoittajat riemastuvat kun KOLME kertaa vilkutetaan eikä käännytä. Nyt jumalauta :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
@ttppii ja @a85 ette ole tainneet autoilla 80-luvulla lainkaan. Toi oli jo silloin tyypillinen tapa infota että nyt olis hyvä väli ohittaa. Yks-kaks vilkatusta.

Siis vasemmalle merkki että saa ohittaa?
Myönnetään että aloitin autoilun vasta 2000-luvulla mutta itse olen aina käsittänyt että pari vilkautusta oikealle tarkoittaa että tilaa ohittaa, vilkautus vasemmalle tarkoittaa että sieltä on tulossa auto, älä lähde ohittaan.

*edit*
Ja noihan tuossa artikkelissakin sanotaan.
 
Viimeksi muokattu:
@ttppii ja @a85 ette ole tainneet autoilla 80-luvulla lainkaan. Toi oli jo silloin tyypillinen tapa infota että nyt olis hyvä väli ohittaa. Yks-kaks vilkatusta.

:facepalm:

vilkku vasemmalle ei todellakaan koskaan ole ollut mikään merkki että saa ohittaa. Se tarkoittaa sitä että ollaan kääntymässä vasemmalle tai itse aloittamassa ohittamaan, jolloin rytisee, jos takana tuleva alkaa ohittaa.

vilkku oikealle on se merkki, että saa ohittaa.
 
Kyllä se on aina ollu oikealle vilkautus.
Juuri näin. Joskus jos toinen on ensin oikealle vilkauttamalle antanut vinkin ohituspaikasta, niin sitten se ohittaja on voinut ohituksen jälkeen takaisin omalle kaistalleen palattuaan kiittää kohteliaasti vilauttamalla kerran vasemmalle, mutta missään tapauksessa vasemmalla vilkuttaminen ei ole ollut koskaan merkki siitä, että nyt olisi hyvä paikka ohittaa.
 
Mistähän autosta mahtanee olla kyse? Vähän kuulostaa siltä, että ei vaan olla koskaan kokeiltu, paljonko se moottori oikeasti kiertää, vaan pelästytään sitä kun moottori alkaa pitää ääntä. Tai sitten kyse ei ole henkilöautosta, vaan jostain pakettiautosta.

Kolmessa (aikuisiällä) omistamassani (rekisterissä olevalla/olleella) henkilöautossa n. 5km/h tarkkuudella kaikissa ykkösellä on päässyt n. 45km/h, kakkosella n. 87km/h, kolmosella n. 135km/h. Nelonen ja vitonen taitaa uusimmassa autossani olla vähän pidempi kuin aiemmissa, mutta niiden huippunopeutta ei ole tullut testattua ymmärrettävistä syistä(en ole ajanut saksan moottoriteillä enkä radalla)



Se 50hp:kin on vain puolet sen n. "100hp" moottorin maksimitehosta. Vaihtamalla optimaalista vaihdetta saisi tehon helposti jonnekin 80hp luokkaan, ja siitä hyvin pian nousemaan hyvin lähelle täyttä 100 heppaa. Ja koska n. 20hp tehosta katoaa ilmanvastuksen voittamiseen, se 80hp tarkoittaa n. tuplasti enemmän tehoa käyttöön kiihdytykseen kuin 50hp.
Rajotinta ei ole, ei nouse millään yli 5500rpm ja yli 5000rpm ei ole hyötyä edes kierrättää, ääntä tuo pitää jo kaupunkiajossa. Tehoa ei ole edes sitä 80hv, en tiedä paljonko on. Välitykset on vain lyhyet, ei ole järkeä vaihtaa 80km/h vauhdissa kolmoselle, kun nelosellakin on kierroksia reilu 3000rpm ja vitosta ei ole. Auto on Ford Mondeon sukua 60-luvulta Briteistä. Pointti oli, että välityksiä on aika monenlaisia.
 
Tuossa duunikeikkaa pukkas. Ajelin pikkutietä letkassa (neljäntenä) ja letka liikkui 76@80. "Mukava" oli kun peilissä näkyy vaan isolla SISU. Mitä lie kuski ajatellu, minun hiillostamisella mitään kuitenkaan voittanut.
 
Eilen vitutti aivan turhaa vasemmalla kaistalla pyörinyt raskas ajoneuvo, vauhti riitti minimaalisesti ohittamaan yhden yhdistelmän sekä pari henkiöautoa, mutta sinnikkäästi apina vain pisti menemään vasenta kaistaa valoshowsta huolimatta. Noh, Kehä kolmosella sitten kun ilmeisesti sai tarpeekseen vilkuitteluista, pisti mahdollista rajotetta vasten kyllä ihan mukavaan vauhtiin sen paskansa (en tiedä oliko rajoitin poistettu vaiko muokattu, mentiin lähemmäksi 100km/h gps:n ja mittarin mukaan) ja odottelin jo kuskin himmaavan koska kamera lähestyi, mutta ei sitten hiljentänyt.

Sitten tuli kyllä perusefekti kun kamera välähtää, eli vauhti tippuu alle rajoituksen, moikkasin äänimerkin kera ohittaessa. Ei vituttanut enää. :D:tup:

Noin yleisesti ottaen raskaan kaluston ajaminen vasemmalla kaistalla pitäisi kieltää ja jos näin tapahtuu, poliisin tulisi ampua kumpaankin polvilumpioon.
 
Rajotinta ei ole, ei nouse millään yli 5500rpm ja yli 5000rpm ei ole hyötyä edes kierrättää, ääntä tuo pitää jo kaupunkiajossa. Tehoa ei ole edes sitä 80hv, en tiedä paljonko on. Välitykset on vain lyhyet, ei ole järkeä vaihtaa 80km/h vauhdissa kolmoselle, kun nelosellakin on kierroksia reilu 3000rpm ja vitosta ei ole. Auto on Ford Mondeon sukua 60-luvulta Briteistä. Pointti oli, että välityksiä on aika monenlaisia.

Se "reilu 3000rpm" on todennäköisesti kuitenkin selvästi alle moottorin parhaan tehoalueen ja kolmosella osuisi paljon paremmin siihen, mikäli kyseessä on kuitenkin bensakone.

Ja maksimiväännön ja maksimitehon alue on kaksi eri asiaa. Ja naksimaalinen vääntö renkaille saadaan kun valitaan vaihde siten että maksimoidaan moottorin tehoa.

Ja mitä mitä mopompi auto, sitä tärkeämpää on osata käyttää sitä vaihdetta jolla saadaan maksimaalinen teho käyttöön.
 
Se "reilu 3000rpm" on todennäköisesti kuitenkin selvästi alle moottorin parhaan tehoalueen ja kolmosella osuisi paljon paremmin siihen, mikäli kyseessä on kuitenkin bensakone.

Ja maksimiväännön ja maksimitehon alue on kaksi eri asiaa. Ja naksimaalinen vääntö renkaille saadaan kun valitaan vaihde siten että maksimoidaan moottorin tehoa.

Ja mitä mitä mopompi auto, sitä tärkeämpää on osata käyttää sitä vaihdetta jolla saadaan maksimaalinen teho käyttöön.
Ei se kauaa kestä nostaa noin 500rpm huippuväännön alueella (80-100km/h), ei mitään järkeä vaihtaa pienemmälle. Bensakone on kyllä kyseessä. 60-100km/h väli hyötyy pienemmästä vaihteesta, mutta 80-100km/h niin ei järkeä vaihtaa ja yli 100km/h on kuitenkin aina pisimmällä välityksellä.
 
Ei se kauaa kestä nostaa noin 500rpm huippuväännön alueella (80-100km/h), ei mitään järkeä vaihtaa pienemmälle. Bensakone on kyllä kyseessä. 60-100km/h väli hyötyy pienemmästä vaihteesta, mutta 80-100km/h niin ei järkeä vaihtaa ja yli 100km/h on kuitenkin aina pisimmällä välityksellä.

Sen moottorin vääntöalueen tuijottaminen on täysin irrelevanttia ja typerää.

Se, mikä merkitsee on vääntö siellä pyörillä johon vaikuttaa oleellisesti moottorin teho, ei moottorin vääntö.

Pienempi vääntö suuremmalla kierrosluvulla pienemällä vaihteella antaa pyörille enemmän vääntöä ja autolle enemmän kiihtyvyyttä, kun teho on suurempi. Vaihdelaatikko jakaa sen moottorilta pyörille menevän väännön sillä välityssuhteella, ja kun välityssuhde on pienempi, on pyörille menevä vääntö suurempi.

Kun halutaan maksimaalista kiihtyvyyttä, kierrokset pitää pitää maksimitehon alueella, ei maksimiväännön alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Sen moottorin vääntöalueen tuijottaminen on täysin irrelevanttia ja typerää.

Se, mikä merkitsee on vääntö siellä pyörillä johon vaikuttaa oleellisesti moottorin teho, ei moottorin vääntö.

Pienempi vääntö suuremmalla kierrosluvulla pienemällä vaihteella antaa pyörille enemmän vääntöä ja autolle enemmän kiihtyvyyttä, kun teho on suurempi. Vaihdelaatikko jakaa sen pyörille meenvän väännön sillä välityssuhteella, ja kun välityssuhde on pienempi, on pyörille menevä vääntö suurempi.

Kun halutaan maksimaalista kiihtyvyyttä, kierrokset pitää pitää maksimitehon alueella, ei maksimiväännön alueella
Typerää on myös väitellä asiasta mistä ei ole omaa kokemusta, puhutaan edelleen minun autosta noissa edellisissä viesteissä. Jos se 500rpm nosto ei kestä pitkään sillä vääntöalueella niin ei ole järkeä vaihtaa pienemmälle ja heti takaisin isommalle ja silti ei välttämättä ole vielä sitä satasta vauhtia, kun kolmosella se menee aika tarkalle, välitykset ratkaisee. Ei ole myöskään mitään möhkövanteita hidastamassa menoa, 13 tuumaset ei paljoa paina renkaineen.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti eräs keski-ikäinen ihminen ei voinut pari vuotta vanhaan A4 quattroon ruksia adaptiivista vakkaria, kun piti Kehä kolmoselta Klaukkalaan pumpata kaasua ruuhkassa samalla perseessä kiinni ajaen. En minä voi sille mitään, että on ruuhkaa edessä. Mikä h*lvetti ajaa tuommoiseen käytökseen.

Edit. Ja heti kun käännyin liikennevaloissa eri kaistalle niin napattiin jonosta seuraava uhri, jonka perseessä roikkua.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihmisiä oikeen vaivaa??? Tänään klo neljän ruuhka kehä I llä. Ruuhkan aiheutti perinteinen tölläys. Poliisi oli Kantsun kohdalla bussipysäkillä vilkkuvalot päällä setvimässä puskuripamausta. Tölläyksestä aiheutui että 3 kaistainen tie eteni 1-2 vaihteilla Leppävaarasta asti. Että huusin kabiinissa lujaa kun poliisin jälkeen meni ehkä noin 50metriä niin oli jo 80 lasissa kaikilla kaistoilla. Ei muuta mut piti olla naapuripitäjässä hyvänmatkaa ennen kello viittä ja olinhan 10 vaille.. Niin ja mittaristossa syttyi fiiliksen kuorikkeeksi vaihteistohäiriö -valo. -taas.
 
Talvi taas kohta yllättää autoilijat. Kehillä pusutellaan edessä menevää koska "hän jarrutti yllättäen".
 
Mikä ihmisiä oikeen vaivaa??? Tänään klo neljän ruuhka kehä I llä. Ruuhkan aiheutti perinteinen tölläys. Poliisi oli Kantsun kohdalla bussipysäkillä vilkkuvalot päällä setvimässä puskuripamausta. Tölläyksestä aiheutui että 3 kaistainen tie eteni 1-2 vaihteilla Leppävaarasta asti. Että huusin kabiinissa lujaa kun poliisin jälkeen meni ehkä noin 50metriä niin oli jo 80 lasissa kaikilla kaistoilla. Ei muuta mut piti olla naapuripitäjässä hyvänmatkaa ennen kello viittä ja olinhan 10 vaille.. Niin ja mittaristossa syttyi fiiliksen kuorikkeeksi vaihteistohäiriö -valo. -taas.
Tänään oli kyllä poikkeuksellisen paljon tötöilijöitä liikkeessä. Tietääkö kukaan miksi? Mikä on saanut landet liikkeelle?
 
Rajotinta ei ole, ei nouse millään yli 5500rpm ja yli 5000rpm ei ole hyötyä edes kierrättää, ääntä tuo pitää jo kaupunkiajossa. Tehoa ei ole edes sitä 80hv, en tiedä paljonko on. Välitykset on vain lyhyet, ei ole järkeä vaihtaa 80km/h vauhdissa kolmoselle, kun nelosellakin on kierroksia reilu 3000rpm ja vitosta ei ole. Auto on Ford Mondeon sukua 60-luvulta Briteistä. Pointti oli, että välityksiä on aika monenlaisia.
Jos auto sattuu olemaan eka tai toka Cortina GT (ja kunnossa!), niin kyllä todellakin kannattaa kierrättää yli 5000 rpm, koska huipputehokin on vasta 5200 rpm kohdalla (79 hv DIN). Jos lähdet ripeään ohitukseen nelosella kierrosten ollessa "reilu 3000 rpm", niin moottori ei silloin ole ylittänyt edes vääntöhuippua, 123,6 Nm@3600 rpm, joten ollaan aivan liian kaukana huipputehosta. Eli kolmosta pesään ja annat tarvittaessa kiertää sinne 5500:aan asti. Uskoisin nopeuden olevan siinä vaiheessa 110-luokkaa, mutta se on vain mutu. Jos vaihde loppuisi kesken, niin sitten vaihtaisi kesken ohituksen vielä neloselle. Tuskin kuitenkaan on tarvetta ainakaan yhden rekan ohituksessa.
 
Jos auto sattuu olemaan eka tai toka Cortina GT (ja kunnossa!), niin kyllä todellakin kannattaa kierrättää yli 5000 rpm, koska huipputehokin on vasta 5200 rpm kohdalla (79 hv DIN). Jos lähdet ripeään ohitukseen nelosella kierrosten ollessa "reilu 3000 rpm", niin moottori ei silloin ole ylittänyt edes vääntöhuippua, 123,6 Nm@3600 rpm, joten ollaan aivan liian kaukana huipputehosta. Eli kolmosta pesään ja annat tarvittaessa kiertää sinne 5500:aan asti. Uskoisin nopeuden olevan siinä vaiheessa 110-luokkaa, mutta se on vain mutu. Jos vaihde loppuisi kesken, niin sitten vaihtaisi kesken ohituksen vielä neloselle. Tuskin kuitenkaan on tarvetta ainakaan yhden rekan ohituksessa.
Ei ole gt, kone on jotain siihen suuntaan, mutta perävälitys on tiuhempi. Kyllä se kunnossa on, mutta ei se täysin optimisäädöissä ole. 5000rpm on mittarin mukaan noin satasen kohdalla, joten realistinen satanen voi onnistua kolmosella. Molemmat läpät aukeaa heti, joten mitään hurjaa viivettä ei tule. Pitäisi koittaa joskus uusiksi, mutta ei sen paljoa tuosta pitäisi heittää.
 
@ttppii ja @a85 ette ole tainneet autoilla 80-luvulla lainkaan. Toi oli jo silloin tyypillinen tapa infota että nyt olis hyvä väli ohittaa. Yks-kaks vilkatusta.


Ajokortin olen saanut 1980. Minkälainen debiili olisi edes silloin vilkuttanut vasemmalle ohituspaikasta? Vasemmalle vilkuttamiseen on monta mahdollista syytä, ja ne KAIKKI ovat sellaisia, että ohitusta ei voi tehdä
 
Typerää on myös väitellä asiasta mistä ei ole omaa kokemusta, puhutaan edelleen minun autosta noissa edellisissä viesteissä. Jos se 500rpm nosto ei kestä pitkään sillä vääntöalueella niin ei ole järkeä vaihtaa pienemmälle ja heti takaisin isommalle ja silti ei välttämättä ole vielä sitä satasta vauhtia, kun kolmosella se menee aika tarkalle, välitykset ratkaisee. Ei ole myöskään mitään möhkövanteita hidastamassa menoa, 13 tuumaset ei paljoa paina renkaineen.

Tämänlaiset ihmiset ärsyttää, niin liikenteessä kuin muutenkin. Kun on olemassa tietty fakta mikä perustuu ihan laskettuun tietoon niin silti väitetään vastaan koska oma tieto perustuu paskoissa säädöissä olevan moottorin kokemukseen.

Mitä vähemmän tehoa ja vääntöä sitä enemmän käytetään vaihteita (koska sitä varten niitä on) ja ennen kaikkea sen avulla saadaan niitä kierroksia joilla saadaan se maksimaalinen teho ulos. Se on aivan turha väittää että ei kannata vaihtaa vaihdetta pienemmälle.

Ja mikä aivopieru estää kertomasta auton ja moottorin tarkemmin?
 
Ei ole gt, kone on jotain siihen suuntaan, mutta perävälitys on tiuhempi. Kyllä se kunnossa on, mutta ei se täysin optimisäädöissä ole. 5000rpm on mittarin mukaan noin satasen kohdalla, joten realistinen satanen voi onnistua kolmosella. Molemmat läpät aukeaa heti, joten mitään hurjaa viivettä ei tule. Pitäisi koittaa joskus uusiksi, mutta ei sen paljoa tuosta pitäisi heittää.
Eli Cortina kuitenkin. No, jos ei ole moottorinvaihtoa tehty, niin sitten sen on pakko olla mk2 Cortina 1500 ('66-'67). Siinä on sama perä kuin GT:ssä (R = 3,9), ja nelosvaihteet ovat suoria molemmissa, mutta 1500:ssa kolmonen on prosentin tiheämpi. Kun ottaa rengaskoonkin huomioon, niin lopputuloksena:
1500 GT '66
III 20,8 km/h@1000 rpm
IV 29 km/h@1000 rpm

1500 '66
III 20,1 kmh@1000 rpm
IV 28,3 km/h@1000 rpm

Tavallisen 1500:n vaihtokohdat ovat:
I 42 km/h
II 61 km/h
III 104 km/h
IV 147 km/h (tosin huiput vain 131 km/h)

Perusmalli myös kiertää vähemmän kuin GT, niin siksi vaihtokohdat ovat alempana. Huipputehokin on 500 rpm alempana, 58 hv@4700 rpm, ja vääntö 121 Nm@2500 rpm. Liitteenä käppyrät.

Sanoit koneen olevan jotain GT:n suuntaan. Oliko se nyt tuo tavallinen 1500 vakiona, vai jotenkin modattu? Ja ilmeisesti peräkin on vaihdettu, jos se kerran on tiuhempi kuin GT:ssä? Modausta modauksen perään, ja harrasteauto 60-luvulta, niin saahan siitä rakennettua sellaisen ettei ohituksessa kannata vaihtaa pienempää. Ja vaikka olisi vakio, jolla siis kolmonen kannattaa, niin en mä hennoisi rääkätä vanhaa silmäterää. :)

Screenshot_20190809-085928.png Screenshot_20190809-090110.png Screenshot_20190809-085928.png Screenshot_20190809-090110.png
 
Meneekö nyt taas vähän ohi aiheen? Täällä keskustellaan muiden autoilijoiden ärsyttävistä tavoista/toimista, ei moottoreista, niiden kierrosalueista tai väännöistä.
Useampikin kirjoittaja on viime aikoina ollut ärsyyntynyt muiden autoilijoiden hitaasta kiihdyttämisestä ohituskaistalla/päätielle liityttäessä/rampilla. Jotkut puolustautuivat sanomalla, että heidän autonsa kiihtyvät hitaasti. Tässä vaiheessa hkultala aiheellisesti muistutti vaihdelaatikon tehokkaasta hyödyntämisestä. Siihen vastattiin, ettei kaikilla autoilla kannata vaihtaa pienempää ohituksessa. Tämä oli aika erikoinen väite henkilöautoista puhuttaessa, joten siitä syntyi väittelyä. Asian selvittämistä hankaloitti, ettei tiedetty auton mallia. Halusin tuoda faktaa pöytään.

Olen tavannut autoilijoita, jotka omasta mielestään toimivat tehokkaimmalla mahdollisella tavalla kiihdyttäessään 60-100 hv bensa-autoilla suurimmalla vaihteella, koska vääntöalue. Nämä kuskit ovat tietämättömyytensä takia ohituskaistoilla/rekan ohituksessa tientukkoja ja aiheuttavat ärsytystä muille autoilijoille. Parempi olisi 99,99 % tapauksista vaihtaa 1-3 pykälää pienemmälle, jotta ollaan lähempänä huipputehoa.
 
Kyllä se vika siihen huonoon kiihtyvyyteen löytyy sieltä ratin ja penkin välistä, ei konepellin alta.

vm -80 ford transit täyspitkänä pikkubusina sillä 2.5l vapari nelikolla, kiihtyy kyllä maantievauhtiin, jopa lastattuna, kun käyttää moottorista kaiken irtisaatavan tehon. Myöskään takanatuleville ei jää epäselväksi kiihdytelläänkö sitä sunnuntai moodissa vai otetaanko kaikki irti :rofl:
 
Ja kun jo puhdas järki sanoo että kierroksilla sitä kiihtyvyyttä ja tehoa saadaan, vai huvikseenko jokaisessa kilpa-autossa huudatetaan rajoittajalla?

Sitten kun tavoitenopeus on saavutettu niin voidaan vaihtaa se isoin vaihde ja antaa väännön hoitaa.

Tämä pelko kierroksista ja niiden käyttämisestä on kyllä välillä melko uskomatonta, ymmärrän myös että harrasteautolla ei kovaa viitsi ajaa eikä rääkätä, mutta silloin kannattaa pysyä moottoritieltä pois, maantielle riittää kyllä auton kuin auton rahkeet ilman pelkoa jalkoihin jäämisestä.
 
Täällä tuntuu myös olevan niitä, jotka vaihtaisi pienemmälle ja heti takaisin isommalle mielummin kuin nostaisi kierroksia 500rpm pykälää isommalla vaihteella.
 
Eilen vitutti aivan turhaa vasemmalla kaistalla pyörinyt raskas ajoneuvo, vauhti riitti minimaalisesti ohittamaan yhden yhdistelmän sekä pari henkiöautoa, mutta sinnikkäästi apina vain pisti menemään vasenta kaistaa valoshowsta huolimatta. Noh, Kehä kolmosella sitten kun ilmeisesti sai tarpeekseen vilkuitteluista, pisti mahdollista rajotetta vasten kyllä ihan mukavaan vauhtiin sen paskansa
En tiedä millä tiellä aikaisemmin olitte, mutta kehä kolmonen ei ole moottoritie, eli siellä ei ole "ohituskaistaa" ja se rekka saa ajella vasenta kaistaa vaikka ei ketään ohittaisikaan. Vaikka hyvien tapojen mukainen käytäntö on sielläkin olla ainakin tukkimatta molempia kaistoja (eli ajella vierellä menevän kanssa samaa vauhtia tyhjällä tiellä), ei sillä rekalla kuitenkaan ole mitään velvollisuutta alkaa väistelemään takaa tulevia, vaan takaa tulevat voivat mennä oikealta ohi näin halutessaan.

Lakitekstihän sanoo, että "Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."

Eli tyhjällä tiellä pitäisi ajaa oikealla kaistalla, mutta jos oikea kaista ei ole vapaa (mitä se ruuhka-aikoina ei usein ole), niin ei sinne tarvitse tunkea. Toisaalta myös olisi kiva kuulla mitä tarkoittaa "tarpeeton kaistanvaihto". Jos lähden Malmilta kehä ykköstä ajamaan tarkoituksena mennä Otaniemeen, niin minusta on tarpeetonta vaihtaa vasemmalta kaistalta oikealle, koska tuo vasen kaista on se, joka 15km päässä kääntyy Otaniemeen :vihellys:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 477
Viestejä
4 657 797
Jäsenet
76 445
Uusin jäsen
b3ne

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom