• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Aina naurattaa kehillä ajaessa, kun muistuu mieleen twitterissä poliisi Parsesteinin kirjottelut, että autoilijat eivät jarruttele kameroiden kohdalla ja siitä kai oli ihan youtube videokin.

Eilen Kehä 3 länsipäässä 80 rajoitus. Edellä kaksi autoa, joista etummainen ajeli ennen kameraa 80-84kmh. N. 100m ennen kameraa hiljennettiin sitten etummaisen auton johdolla vauhdiksi 60kmh :rofl:
Kameran jälkeen uskallettiin ajaa taas rajoitusten mukaan.
 
Aina naurattaa kehillä ajaessa, kun muistuu mieleen twitterissä poliisi Parsesteinin kirjottelut, että autoilijat eivät jarruttele kameroiden kohdalla ja siitä kai oli ihan youtube videokin.

Eilen Kehä 3 länsipäässä 80 rajoitus. Edellä kaksi autoa, joista etummainen ajeli ennen kameraa 80-84kmh. N. 100m ennen kameraa hiljennettiin sitten etummaisen auton johdolla vauhdiksi 60kmh :rofl:
Kameran jälkeen uskallettiin ajaa taas rajoitusten mukaan.
Toi on ihan normi pumppaamista tolppien välissä kehäteillä. Ruuhka-aikaan ja talvella/liukkaalla sitten on näitä peräänajoja.
 
Toi on ihan normi pumppaamista tolppien välissä kehäteillä. Ruuhka-aikaan ja talvella/liukkaalla sitten on näitä peräänajoja.
Juu, yleensä pumppaillaan mittariin se ”vajaa rajoitus” mittarinopeutta ja jarrutetaan tosiaan viimehetkellä kovasti. Hetkeen ei ole tullut kuskia, joka näin varman päälle ottaisi.
 
Aina naurattaa kehillä ajaessa, kun muistuu mieleen twitterissä poliisi Parsesteinin kirjottelut, että autoilijat eivät jarruttele kameroiden kohdalla ja siitä kai oli ihan youtube videokin.

Eilen Kehä 3 länsipäässä 80 rajoitus. Edellä kaksi autoa, joista etummainen ajeli ennen kameraa 80-84kmh. N. 100m ennen kameraa hiljennettiin sitten etummaisen auton johdolla vauhdiksi 60kmh :rofl:
Kameran jälkeen uskallettiin ajaa taas rajoitusten mukaan.
Näiden kohdalla pitäisi ihan tylysti alkaa soittaa torvea jos alkaa himmaantumaan vauhti.

Mukava ajaa maantiellä vakkarilla kun se turvaväli häviää kuin tuhka tuuleen kameran kohalla.
 
Näiden kohdalla pitäisi ihan tylysti alkaa soittaa torvea jos alkaa himmaantumaan vauhti.

Mukava ajaa maantiellä vakkarilla kun se turvaväli häviää kuin tuhka tuuleen kameran kohalla.
Onhan tuo pumppaus ja alinopeudella jumittaminen ärsyttävää, mutta vauhdissa ei takana ajavan torvi erityisen hyvin kuulu edelläajavalle ja toisekseen äänitorvea ei lain mukaan saa käyttää kertomaan närkästyksestä muiden ajonopeuteen.
 
Torven pitäisi toimia niinkuin kiroilupurkki, johon laitetaan euro aina kun tulee kirosana. Kun soitat torvea niin tililtä kilahtaisi euro lähialueella olevien tileille. Voisi hieman opastaa käyttämään sitä äänimerkkiä niissä tilanteissa missä sitä kuuluu käyttää.
 
Ehkä lakiin pitäisi tehdä muutos, että autoon saa asentaa "painu vittuun siitä" -torven. Vaikkapa mallia rekka-auto?
Normi torvi sitten siihen ohittamiseen ja varoitukseen kuten lakikin sanoo.
Joku sellainen olisi varmaan paikallaan. Se on kuitenkin fakta, että nykyisellään sitä torvea ei tuollaiseen saa lain mukaan käyttää. Ei siitä tosin siltikään sakoteta, vaikka sitä käyttäisikin esim. liikennevaloissa edessä menevän huomion kiinnittämiseen tms.

Josko tulevaisuudessa saataisiin digitalisaation myötä mahdollisuus haistatella suoraan autosta toiseen... :D

Tiesitkö? Auton torvea saa Suomessa käyttää kahdesta syystä – turhasta tööttäilystä tulee 50 euron sakko

Saliiko laki takaikkunaan jonkun tekstinäytön tyyliin "Ota nenä pois perseestä" tms?
En tiedä, mutta tässä tapauksessa se viesti pitäisi saada välitettyä edellä menevälle.
 
Ihmettelen, että miksi suomeen tuotaviin autoihin ylipäätään se töötti asennetaan. Kukaan käytä sitä ohittamaan lähtiessä, lähinnä silloin tulee käytettyä, kun joku nukkuu(somettaa) valoissa:rofl:
 
Täyttyyhän monessa kohtaa tuo "vaaran välttämiseksi on tarpeen”, joku nukkuu liikennevaloissa, niin onhan torvi paikallaan koska siinä on nukkuja vaarassa, että joku äkkipikainen käy koputtamassa nenään. :D
 
Nii-in. Ja ne raskaat yleensä vetää aina vähintään suurinta sallittua tai niin lujaa kuin rajoitin antaa myöten. Näiden perässä on helppo ajaa vakkarilla ja ohittaminenkin on iisiä, kun ajo on ennakoitavaa.
Nämä kiimakoppien vetäjät nylkkää sitä kaasua samaan tahtiin mankan virsien kanssa ja varuiksi vielä jarrutellaan satunnaisesti. Ja voi tsiisus jos siellä onkin veturina joku vähänkään menevämpi Q7 niin totta helvetissä se kaasupoljin silloin runtataan konehuoneeseen asti jos joku edes tohtii ajatella ohittamista...:facepalm:

Ainoa oikea ratkaisu olisi totaalikielto uretaanikopeille yhdessä mautojen kanssa...
Täysin päinvastaisia kokemuksia. Toki muutama kiihdytyskisaan alkanut kopinvetäjä on osunut eteen, mutta taitavat olla koko autoilu-uran ajalta laskettavissa yhden käden sormilla. Nykymobiilissa on sen verran tehoa ja vääntöä, ettei ohitettava yleensä edes huomaa kun menin jo.

Sen sijaan ammattiautoilijat vituttavat lähes joka kerta. Asuntovaunujen tapauksessa nuhaisempikin vetoauto jaksaa pitää ylämäissä vauhdin vakiona, mutta jokainen rekka tuntuu olevan niin alitehoinen ja/tai ylikuormattu, että pienemmässäkin ylämäessä vauhti tippuu. Ikaalisten kohdalla on 80 km/h alueella ylämäkeen ohituskaista ja jos on ollut isompi auto edessä, ei ole tarvinnut käyttää ylinopeutta ohituksessa.

Joka kerta maantielle erehtyessä näkee tappituntumalla olevia rekkakaravaaneja. Keskimääräisen autoilijan keskimääräisellä autolla noista ei mennä ohi ilman kilometrin mittaista suoraa. Laki vaatii hitaampia ajoneuvoja pitämään etäisyyttä, mutta olisi edes normaali turvaväli, johon siirtyä odottelemaan seuraavaa ohituspaikkaa.

Ja annas olla, jos satasen alueella tehdyn ohituksen jälkeen tulee liian pian 80 km/h rajoitus. Ammattilainen tulee perälautaan kiinni niin, ettei peileistä näy kuin ritilä. Talvinopeusrajoitusten aikaan harkitsen tarkkaan, lähdenkö ammattiautoilijoista ohi lainkaan, vai kestänkö nopeuden hiipumisen jokaisessa ylämäessä.
 
Ja annas olla, jos satasen alueella tehdyn ohituksen jälkeen tulee liian pian 80 km/h rajoitus. Ammattilainen tulee perälautaan kiinni niin, ettei peileistä näy kuin ritilä. Talvinopeusrajoitusten aikaan harkitsen tarkkaan, lähdenkö ammattiautoilijoista ohi lainkaan, vai kestänkö nopeuden hiipumisen jokaisessa ylämäessä.
Mikä on ohituksen tarve jos pian ohituksen jälkeen aiot kuitenkin ajaa ohitettavaa hitaammin?
 
Minua ei juuri mikään kosketa liikenteessä, kun ajan oikeastaan vain työmatkat ja käyn vanhempiani moikkaan tyyliin kerran muutamaan viikkoon. Mutta kyllä se on, todella tympeää, kun edellä menee joku hieman liikaa maisemia katseleva (lue: vanhus joka pelkää että vauhti tappaa) , joka päästelee koko mun 22km työmatkan max 60km/h lasissa. Niin vilkas tie ettei ohituspaikkoja yleensä ikinä ole. Se on vaan käytettävä vartin matkaan pahimmillaan 25min.
 
Mistä kristallipallosta näkee edellä ajavan tulevaisuuden ajonopeuden nopeusrajoituksen muuttuessa?
Ei siinä kristallipalloa tarvita. Jos alemmalle rajoituksella ajaa rajoituksen mukaan/ sakkorajalla, on kohtuullista olettaa näin tapahtuvan myös rajoituksen muuttumisen jälkeen. Siten perä edellä vastaantulevan voi ohittaa huoletta.
 
Mikä on ohituksen tarve jos pian ohituksen jälkeen aiot kuitenkin ajaa ohitettavaa hitaammin?
Kun olen kerran saavuttanut sen raskaamman ajoneuvon, voipi nopeasti sherlokoida, että keskinopeuteni on suurempi kuin potentiaalisen ohituksen kohteena olevalla. Siellä saattaa kuitenkin olla esimerkiksi edessä hitaammin ajavia, joista ei välittömästi pääse ohi, hitaampia nopeusrajoituksia ja muita syitä, joiden vuoksi rekka saavuttaakin uudelleen, ja sittenpä sitä saa nauttia 40 tonnista metrin päässä takapuskuristaan.

e: Joskus olen tehnyt myös sillai tymästi, että olen alemmalla rajoitusalueella painellut rekasta ohi ja 80 km/h alueella kehdannut noudattaa rajoitusta.
 
Viimeksi muokattu:
Koska jostain minulle tuntemattomasta syystä osa tavaraliikenteen ammattilaisista ajelee alemmilla nopeusrajoituksilla alle rajoituksen, mutta 80 tai yli rajoituksella vauhtia onkin se mitä rajoitin antaa myöden. Eikö kärry kiihdy vai mistä johtuu, mutta näitä tulee vastaan enemmän kuin tarvitsisi.
 
Alemmilla rajoituksilla tapahtuu paljon enemmän nopeuden muutoksia. Raskaalla ajaessa hidastamalla hieman omaa keskinopeutta, saa vähennettyä omalta osalta paljon niitä nopeuden muutoksia -> iso polttoaineen säästö ilman että tulee pahemmin muutosta matka-aikaan. Kyllä tuota itsekkin teki ihan tietoisesti isolla kalustolla liikkuessa. Ei myöskään jollain 32 vaihteisella huvittanut olla kokoajan heiluttamassa vaihdekeppejä.

Ei muuten koskaan harmittanut ison auton ratissa jos joku meni ohi ja jatkoi rajoituksen mukaista, mutta joskus hieman ihmetytti kun osa porukasta tuli kiireellä ohi ja jäi ajelemaan selkeästi alle rajoituksen eteen.
 
Kuulostaa minusta ihan fiksulta, että kun alla on raskas auto niin ajetaan vähän nätimmin paikoissa missä on perusteltu alempi rajoitus muutenkin. Tilannenopeus jne.

Harvemmin kestää noi rajoitukset niin pitkään että olis oikein tarve ohittaa ja sitten kumminkin jäädä tien tukoksi kun 80/100 rajoitus alkaa :beye:
Fiksua olisi ajella nätisti aina ja olla roikkumatta perässä alle reaktioajan päässä, vaikka joku paskiainen ajeleekin edessä 88 km/h 89 sijaan :think:
 
joskus hieman ihmetytti kun osa porukasta tuli kiireellä ohi ja jäi ajelemaan selkeästi alle rajoituksen eteen.
Tän saman ilmiön huomaa myös isolla pakulla ajaessa, joskaan ei varmasti niin voimakkaana. Ilmeisesti kyse on ihan vain siitä, ettei haluta jäädä sinne isomman auton taakse.
 
Päivittäin kehä3, Hämeenlinnanväylää ja lahdentietä ajavana eteen tulee näitä sankareita jotka roikkuvat vasemmalla kaistalla, nopeus 5-10km/h alle rajoituksen ja edessä ei ketään. Yleensä riittää kun itse ajaa sen 5-10 yli rajoituksen että valuttaa auton takapuskuriin kiinni, ottaa puolimetriä vasemmalle ja vilauttaa pari kertaa pitkiä. Yleensä äkkiä tajuaa vaihtaa oikealle kaistalle ja saa ohiajaessa vihaisen tuijotuksen perään :cigar2:
 
Helpointa on huolehtia, että jos kerran osaa ohittaa niin ajaa sitten kovempaa kuin se ohitettu. Etenkin rekan kanssa ei vaadi paljoa älykkyysosamäärää, että se paahtaa rajotinta vasten 80 alueet.

Itseäkin kummastuttaa jo kun meidän tila autolla ajaa vaikka vakkarilla reilun 100kmh maantietä, niin kyllä ohituskaistalla kehdataan ohittaa, mutta meno loppuu heti kaistan jälkeen. Näitä olen sitten usein "työntänyt" vähän matkaa eli ajanut vakkarilla välin kiinni ja alkanut vatkaamaan takana edestakaisin, monesti tässä kohtaa yskä on ymmärretty ja vauhtia on alkanut tulemaan hivenen lisää. Että tuleepa sitä itsekin joskus hieman hiillostettua. Tuntuu että tuo tila auto nimenomaan on se merkki, että ohi tulee päästä, vaikka vajaa 4 litrainen v6 kyllä huolehtii siitä, että kyseinen vempele kiihtyy paremmin kuin moni normaali 130-150hv henkilöauto.

Yleensä sentään kaksikaistaisella osuudella ohi tulevat meneevät menojaan eivätkä jää eteen kuppaamaan
 
Sen sijaan ammattiautoilijat vituttavat lähes joka kerta. Asuntovaunujen tapauksessa nuhaisempikin vetoauto jaksaa pitää ylämäissä vauhdin vakiona, mutta jokainen rekka tuntuu olevan niin alitehoinen ja/tai ylikuormattu, että pienemmässäkin ylämäessä vauhti tippuu. Ikaalisten kohdalla on 80 km/h alueella ylämäkeen ohituskaista ja jos on ollut isompi auto edessä, ei ole tarvinnut käyttää ylinopeutta ohituksessa.
Tervetuloa katsomaan ja tutustumaan raskaankaluston kuorman kokoihin ja painoihin niin huomaat, että kuormat on jotain muutakin kuin se prisman kauppakassi ja yhdistelmän kokonaispaino jotakin muutakuin 2500kg. Siitä sitten vaan laskemaan, että millainen moottori tarvitaan ettei hyydytä mäkeen.
 
Mjooh joskus muinoin sukulaistyttö halusi ajaa mökkireissun, kortin oli saanut samalla viikolla, ellei jopa samana päivänä. Kyllähän se nyt tietty opetuksesta kävi, kun 80 alueella raukka nosti itselle uudella tiellä sen nopeuden sinne lähelle rekan rajoitinnopeutta, ja se kusipää siellä edelleen kontissa kiinni kuumottamassa. Vähän mietin että onko silloin väärä ammatti kyseessä, jos niinkin yksinkertainen asia kuin turvavälin ylläpitäminen osoittautuu liian vaikeaksi hommaksi.
 
Päivittäin kehä3, Hämeenlinnanväylää ja lahdentietä ajavana eteen tulee näitä sankareita jotka roikkuvat vasemmalla kaistalla, nopeus 5-10km/h alle rajoituksen ja edessä ei ketään.
Kehällä vasen kaista ei ole ohituskaista, se ei ole moottoritie. Saat myös mennä oikealta ohi siellä.
 
Väkisinkin tulee mieleen ajatus että jos henkilöautoilla pieni nopeuden ylitys on jäätävän vaarallista niin miksi se ei rekoilla ole sitä?

E: ja kääntäen niin että jos se on hyväksyttävää rekalle ajaa rajoitinta vasten 80 alueella niin sama nopeus pitää olla ok myös henkilöautolle niin ei ole poikkeavia nopeuksia.
 
E: ja kääntäen niin että jos se on hyväksyttävää rekalle ajaa rajoitinta vasten 80 alueella niin sama nopeus pitää olla ok myös henkilöautolle niin ei ole poikkeavia nopeuksia.

Eihän se ole. Jotkut firmat erikseen säätävät koko autokannan rajoittimet jonnekkin 83 lukemiin. Seuratkaapa vaikka että mitä vauhtia etenee rekat joissa on hartwall mainokset näkyvillä.
 
Eihän se ole. Jotkut firmat erikseen säätävät koko autokannan rajoittimet jonnekkin 83 lukemiin. Seuratkaapa vaikka että mitä vauhtia etenee rekat joissa on hartwall mainokset näkyvillä.
Positiivista. Pitää noiden nopeuksia alkaa seuraamaan ihan noiden teippausten perusteella.
 
Ei kaikki tosiaan rajoitinta vasten aja... suuri osa varmasti ajaa niin taloudellisesti kun on järkevää.
Kyllä noita vähintäänkin aika-ajoin tulee taakse roikkumaan vaikka ajelis sen 83-84@80. Koetan pysyä varsinkin ennen mäkiä poissa tieltä.
 
Kesälomilla ajettua. Porukka kyllä vetää maanteillä letkoissa ihan tappituntumalla. Mikä siinä on niin vaikea tajuta että esim. aurauskeppi- tai puhelinpylväsväli on hyvä etäisyys seuraavaan. Jos on tarvetta ohittaa, niin hetken kaasua niin pääsee lähemmäs. Tämä sama jatkuu, vaikka olisi keskikaide tai ohituskieltoalue tai niin paljon vastaantulijoita ettei ohi pääse. Parhaimmillaan edellä ajavaan on 5 metriä kymmeniä kilometreja. Sitten pienet nopeusvaihtelut aiheuttaa jarrujen vilkuttelua. Sitten valojen välkyttelyä kun joku haluaa ohittaa ja tulee eteen. Luulisi ihmisten tajuavan (eiväthän ne tajua), että jos maantiellä saa jatkuvasti kosketella jarrupoljinta, niin ajotyyli ei ehkä ole ihan optimi.
 
Jos on tarvetta ohittaa, niin hetken kaasua niin pääsee lähemmäs.
Muutoin samoilla linjoilla, mutta tähän on pakko puuttua. Ellei alla ole moottoripyörä tai formula-auto, jolla nopeuseron ohitettavaan saa repäistyä siinä sekunnin murto-osassa kun siirtyy vastaantulijoiden kaistalle, on ohitus parempi aloittaa ihan normaalin turvavälin päästä. Kauempaa lisäksi näkee ohi. Lähes joka kerta kun näkee jonkun hakevan ohitusta heilumalla autonmitan päässä keskelle tietä ja takaisin ohitettavan taakse piiloon, tietää että saa itse valmistautua ohittamaan molemmat kerralla.

Sanoisin lisäksi, että valotolpan väli on pienin etäisyys, jolla kannattaa ajella maantienopeuksissa. Sopiva turvaväli alkaa olla kahden tolpanvälin kohdalla, joka yleensä on n. 100 metriä, eli 100 km/h nopeudessa n. 3,5 sekuntia.
 
Muutoin samoilla linjoilla, mutta tähän on pakko puuttua. Ellei alla ole moottoripyörä tai formula-auto, jolla nopeuseron ohitettavaan saa repäistyä siinä sekunnin murto-osassa kun siirtyy vastaantulijoiden kaistalle, on ohitus parempi aloittaa ihan normaalin turvavälin päästä. Kauempaa lisäksi näkee ohi. Lähes joka kerta kun näkee jonkun hakevan ohitusta heilumalla autonmitan päässä keskelle tietä ja takaisin ohitettavan taakse piiloon, tietää että saa itse valmistautua ohittamaan molemmat kerralla.

Sanoisin lisäksi, että valotolpan väli on pienin etäisyys, jolla kannattaa ajella maantienopeuksissa. Sopiva turvaväli alkaa olla kahden tolpanvälin kohdalla, joka yleensä on n. 100 metriä, eli 100 km/h nopeudessa n. 3,5 sekuntia.

Muutoin samoilla linjoilla mutta n. 5 sekuntia on hyvä minimiturvaväli. :)
 
Muutoin samoilla linjoilla mutta n. 5 sekuntia on hyvä minimiturvaväli. :)
Tässä miniminä pidin sellaista rakoa, joka ei vielä aiheuta välitöntä hengenvaaraa kenellekään. Harmillisesti esimerkiksi Skodan adaptiivinen vakkari pitää pisimmällä asetuksella turvaväliä lähempänä 50 kuin 100 metriä, sekunteina n. 2,5. Ei tietysti ole mitään syytä tasaisesti ajellessa mennä lähellekään toista autoa.
 
Muutoin samoilla linjoilla mutta n. 5 sekuntia on hyvä minimiturvaväli. :)

5 sekuntia sisältää jo aivan liikaa turhaa turvamarginaalia, joka vaan huonontaa aivan turhaan tien kapasiteettia.

3 sekuntia on tarpeeksi, ellei ole todella onneton kuski joka räplää kännykkäänsä.
 
5 sekuntia sisältää jo aivan liikaa turhaa turvamarginaalia, joka vaan huonontaa aivan turhaan tien kapasiteettia.

3 sekuntia on tarpeeksi, ellei ole todella onneton kuski joka räplää kännykkäänsä.

Jonossa jossa kaikilla on 3 sekunnin väli, yhden auton äkkipysähdys tai yllättävä este aiheuttaa melkein varmasti kolarin. 5 sekunnin välillä melko varmasti ei. Tutkimustulosten perusteella tuo on virallinen suositus taajaman ulkopuolella. Mutulla päätetty turvaväli voi olla mitä vaan ja vaihtelee kertojan mukaan. Pidempi turvaväli myös ehkäisee haitariefektiä ja tätä kautta nostaa tien kapasiteettia keskinopeuden säilyessä normaalina. Mutta ei lähdetä tähän keskusteluun ollenkaan jos mutulla on tarkoitus edetä. Jos mennään ihan tutkimustulosten perusteella joiden mukaan tuo suositus on luotu niin voin vaivautua osallistumaan. ;)
 
5 sekuntia sisältää jo aivan liikaa turhaa turvamarginaalia, joka vaan huonontaa aivan turhaan tien kapasiteettia.

3 sekuntia on tarpeeksi, ellei ole todella onneton kuski joka räplää kännykkäänsä.
Ellei tilanne ole sellainen, että olet lähellä autoa, takana on jonoa ja pidennät turvaväliä jarruttamalla, pidempi turvaväli parantaa tien välityskykyä, ei suinkaan heikennä sitä
 
Ja muistakaahan kaikki jotka ette aja 80-alueella vähintään sitä 90km/h niin ette saa ohittaa rekkoja ikinä.
Entisenä raskaan kuskina sanon että:
Riittää kun ajatte edes sitä 80km/h 80-alueella...mutta kun ei, te vedätte mittariin 80 joka näkyy siellä perässä tulevan raskaan mittarissa 70-76 vauhtina ja sekös rajoitetulla ajoajalla varustettua ammattikuskia korpeaa...

*ja mielensäpahoittajien välttämiseksi tässä termillä "te" en viittaa suoraan kehenkään tässä ketjussa*
 
Entisenä raskaan kuskina sanon että:
Riittää kun ajatte edes sitä 80km/h 80-alueella...mutta kun ei, te vedätte mittariin 80 joka näkyy siellä perässä tulevan raskaan mittarissa 70-76 vauhtina ja sekös rajoitetulla ajoajalla varustettua ammattikuskia korpeaa...

*ja mielensäpahoittajien välttämiseksi tässä termillä "te" en viittaa suoraan kehenkään tässä ketjussa*

Entisenä raskaan kuskina itse mietin että jos tämä työpäivä kestää tämän takia 10 tunnin sijaan 10 tuntia + 5 minuuttia niin saan 5 minuutista enemmän palkkaa. :D Toki aikataulut joissain firmoissa oli vedetty liian tiukiksi kun vaikka joku laiva odotti satamassa sitä että pääsee aloittamaan lastauksen vasta kun olen tiputtanut kuorman sinne kyytiin, mutta laskin tuon olevan työnantajan ongelma kun oli luonut liian tiukan aikataulun.
 
Entisenä raskaan kuskina itse mietin että jos tämä työpäivä kestää tämän takia 10 tunnin sijaan 10 tuntia + 5 minuuttia niin saan 5 minuutista enemmän palkkaa. :D Toki aikataulut joissain firmoissa oli vedetty liian tiukiksi kun vaikka joku laiva odotti satamassa sitä että pääsee aloittamaan lastauksen vasta kun olen tiputtanut kuorman sinne kyytiin, mutta laskin tuon olevan työnantajan ongelma kun oli luonut liian tiukan aikataulun.
Onhan se näinkin, fakta vaan on että suurin osa firmoista on vetänyt ne aikataulut tiukiksi pakosta. Markkinoille on kovasti tunkemassa halvempaa kalustoa ulkomaan kilvillä...

Kyllä se itselläkin palkka juoksi, ei se haitannut, enemmän mua vitutti jäädä parinkymmenen kilsan päähän kotoa pitämään taukoa jonkun sunnuntaiajelijan vuoksi, kun ajoajan pidennyksetkin oli jo käytetty...:D
 
Kyllä se itselläkin palkka juoksi, ei se haitannut, enemmän mua vitutti jäädä parinkymmenen kilsan päähän kotoa pitämään taukoa jonkun sunnuntaiajelijan vuoksi, kun ajoajan pidennyksetkin oli jo käytetty...:D
Jos sunnuntaiajelijalla oli nopeutta se mainittu 76 km/h, olisit saanut ajella koko 4,5 tunnin ajorupeaman kyseisen veijarin perässä myöhästyäksesi 20 km, jos muuten olisit viime sekunnilla ollut perillä. Muutama kilometri tunnissa vähemmän on todellakin vain muutama kilometri tunnissa.
 
Jos sunnuntaiajelijalla oli nopeutta se mainittu 76 km/h, olisit saanut ajella koko 4,5 tunnin ajorupeaman kyseisen veijarin perässä myöhästyäksesi 20 km, jos muuten olisit viime sekunnilla ollut perillä. Muutama kilometri tunnissa vähemmän on todellakin vain muutama kilometri tunnissa.
No näitäkin sattui, jos se tuhertaja oli samaan suuntaan menossa, eikä noilla kamppeilla paljon ohitella, jos liikennettä on yhtään. Puoli tuntiakin tuollaisen takana aiheuttaa saman ongelman. Sinänsä se on sama jääkö se työkampe kahden vai kahdenkymmenen kilometrin päähän määränpäästä, niin digipiirturiaikana se myös jäi siihen, jos oljenkorret oli jo käytetty. Kyllä se meni tunteisiin perjantaina ennen puoltayötä...

Se valvontaviranomainen on sitten muuten täysin samaa mieltä, kilometrin/minuutin ylitys on ylitys ja siitä seuraa säälimättä sanktio. Data säilöttiin siihen aikaan 5v, joten perästä kuuluu vaikka vuosia olisi jo vierähtänyt.

Oikeastihan nuokin tilanteet oli ratkottavissa kikkailemalla, mutta ylimääräinen homma on aina ylimääräistä:D
 
Ellei tilanne ole sellainen, että olet lähellä autoa, takana on jonoa ja pidennät turvaväliä jarruttamalla, pidempi turvaväli parantaa tien välityskykyä, ei suinkaan heikennä sitä

:facepalm:

Tien välityskyky on suoraan se, montako autoa siitä menee läpi aikayksikköä kohden.

Jos siitä menee autoja 3 sekunnin välein, tarkoittaa se 1200 autoa tunnissa/kaista.
Jos siitä menee autoja 5 sekunnin välein, tarkoittaa se 720 autoa tunnissa/kaista.

jos siitä menee autoja minuutin välein, tarkoittaa se 60 autoa tunnissa/kaista.
 
Miksi sitten itse ohittelet niitä rekkoja? :confused:
No en todellakaan ajankäytöllisistä syistä. Tykkään ajaa tasaista vauhtia ja nähdä mahdollisimman pitkälle eteen. Se ei toteudu rekan takana.

No näitäkin sattui, jos se tuhertaja oli samaan suuntaan menossa, eikä noilla kamppeilla paljon ohitella, jos liikennettä on yhtään. Puoli tuntiakin tuollaisen takana aiheuttaa saman ongelman. Sinänsä se on sama jääkö se työkampe kahden vai kahdenkymmenen kilometrin päähän määränpäästä, niin digipiirturiaikana se myös jäi siihen, jos oljenkorret oli jo käytetty. Kyllä se meni tunteisiin perjantaina ennen puoltayötä...

Se valvontaviranomainen on sitten muuten täysin samaa mieltä, kilometrin/minuutin ylitys on ylitys ja siitä seuraa säälimättä sanktio. Data säilöttiin siihen aikaan 5v, joten perästä kuuluu vaikka vuosia olisi jo vierähtänyt.

Oikeastihan nuokin tilanteet oli ratkottavissa kikkailemalla, mutta ylimääräinen homma on aina ylimääräistä:D
Tai sitten ei vain lähdetä liikenteeseen minuuteista kiinni olevalla aikataululla ja yritetä painostaa edelläajavaa kiihdyttämään uhkaamalla tämän henkeä kymmenien tonnien metallimöykyllä, mikä todennäköisesti johtaa vain vauhdin hidastumiseen entisestään.
 
Jonossa jossa kaikilla on 3 sekunnin väli, yhden auton äkkipysähdys tai yllättävä este aiheuttaa melkein varmasti kolarin. 5 sekunnin välillä melko varmasti ei.

Höpöhöpö. Niitä ketjukolareita tulee yleensä, kun ihmiset ajaa siinä jonossa alle 2 sekunnin päässä toisistaan.

Tutkimustulosten perusteella tuo on virallinen suositus taajaman ulkopuolella.

Onko heittää jotain lähdettä näihin tutkimuksiin?

Mutulla päätetty turvaväli voi olla mitä vaan ja vaihtelee kertojan mukaan. Pidempi turvaväli myös ehkäisee haitariefektiä ja tätä kautta nostaa tien kapasiteettia keskinopeuden säilyessä normaalina. Mutta ei lähdetä tähän keskusteluun ollenkaan jos mutulla on tarkoitus edetä. Jos mennään ihan tutkimustulosten perusteella joiden mukaan tuo suositus on luotu niin voin vaivautua osallistumaan. ;)

Kaikki viralliset suositukset, mitä itse aiemmin olen nähnyt on puhunut kolmesta, ei viidestä sekunnista.

Tosin nyt kun googlettelin lisää, tuli vastaan ristiriitainen 3.6 tai 4 sekuntia - liikenneturvassa ei osata matematiikkaa:

Mikä on oikea turvaväli

Ja tuon mukaan taajamassa riittäisi 1.8 tai 2.5 sekuntia, vielä pahemmin ristiriitaiset laskelmat, mutta vielä kauempana viidestä, jopa selvästi alle minun kolmoseni.
 
Viimeksi muokattu:
:facepalm:

Tien välityskyky on suoraan se, montako autoa siitä menee läpi aikayksikköä kohden.

Jos siitä menee autoja 3 sekunnin välein, tarkoittaa se 1200 autoa tunnissa/kaista.
Jos siitä menee autoja 5 sekunnin välein, tarkoittaa se 720 autoa tunnissa/kaista.

jos siitä menee autoja minuutin välein, tarkoittaa se 60 autoa tunnissa/kaista.
Joo, jos tie on alusta loppuun tasaisesti täynnä autoja, eikä sinne liity eikä sieltä poistu koskaan ketään. Tällöin tilanne on juuri sellainen kuin sanoin: ajat lähempänä, takana on jono ja hidastat. Välityskyky heikkeni välin kasvaessa. :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom