Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Polkupyörä oli taas liian omituinen kulkuväline autotiellä. Eräällä tienpätkällä on ollut pitkään rakennustyömaa, jonka johdosta kevyen liikenteen väylä on poissa käytöstä. Juuri ennen seuraavaa valoristeystä pääsee kääntymään vasemmale huoltoaseman pihaan, josta pääseekin sitten siirtymään klv:lle.

Olin siinä keskelle tietä ryhmittyneenä käsi ojossa odottamassa ainoaa lähestyvää autoa, vaan ei. Ratissa ollut täti päätti jarruttaa kesken oman käännöksensä ja alkoi viittilöimään minulle, että mene vain. Tajusi sentään jatkaa matkaansa ennen kuin jouduin itse pysähtymään kokonaan.

Miten voi hämmentyä noin kovasti siitä, että ajoneuvossa on polkimet mukana :confused:
 
Citarin parkissa kävi jokunen viikko sitten samanlainen kuvio. Arviolta kuuskybänen äijä veti viimeiseen perhepaikkaan rouvansa kanssa ja totesin ohi kävellessä, että tais nyt ne lapset jäädä kyydistä johon äijä pokkana heitti, että "juu, kyllä".

Itse kyllä pysäköin perhepaikoille vaikka olisin yksinkin liikenteessä.
Edit: tarkoitan siis että jos nyt on muutoin täyttä. En nyt ehdontahdon vie niitä perhepaikkoja, mutta en kyllä ala mistään maailman ääristäkään paikkoja etsimään jos muuten on täydenpuoleista.
 
Viimeksi muokattu:
Minä en anna ikinä tilaa rampilta tulijoille ellei kyseessä ole kuorma-auto, rekka tms. hidas yhdistelmä millä ei ole mitään mahdollisuutta saada nopeutta riittäväksi ja silloinkin vaihdan kaistaa, EN ala jarruttelemaan ja hidastamaan pääväylän vauhtia.

Vaikka on millä lintalla ja missä kelissä tahansa tullut ajettua niin koskaan ei ole ollut ongelmaa kiihdyttää autoa siihen tavoitenopeuteen ja liittyä siihen väliin mihin olen halunnut, turvallisesti.

Mitä siitä seuraisi kun jokaisen pääväylällä ajavan pitäisi antaa "vähän" tilaa että virhearvioinnin tehnyt kuski pääsee mukavasti liittymään.

Minä tulen rampista nopeusrajoitusta ajaen vilkuttaen siihen kaistalle ja jos ei anna tilaa eikä väistä niin sitten kolisee. Aina on väistetty! Röh.:triumph:

Eli jos ajatellaan näin:
"Minä en anna ikinä tilaa rampilta tulijoille ellei kyseessä ole kuorma-auto, rekka tms...."
on menty mielestäni metsään. Jokainen tekee joskus rampilla näitä "virhearviota" eikä pääse välttämättä sujuvasti kiihdyttämään liikennevirtaan.
Oli syy sitten kuljettajassa, edellä ajavassa kuljettajassa, kaikenlaista voi sattua.
Yleensä se ylimielisyys ja omien taitojen yliarvioiminen karisee kun tulee ikää ja kilometrejä alle.
Sittenhän se vasta liikennehäiriöitä ynnä muuta aiheuttaa jos joku hädissään joutuu kaikenlisäksi pysähtymään siihen kiihdytyskaistalle!
Itse kun ajan esimerkiksi kehällä ja näen että edessä on joku tulossa rampilta ja oma oikea kaista on ns. tukossa niin kyllä nostan kaasua että saan esim. eteeni sen verran tilaa että siihen mahtuu sieltä rampilta tuikkaamaan.
Se nopeuden hidastus on niin pieni, varsinkin kun tuossa ei tarvitse edes jarrua käyttää, että minkäänlaista liikennehäiriötä siintä ei aiheudu.
Muutenkin ihmisillä tuntuu olevan tapana suorastaan kiihdyttää jos joku on tulossa rampilta mahdollisesti eteen. Eli eteen et ainakaan tule prl :rage:
Kyllä tuo liikenteessä olo on yhteispeliä jo jos joskus pikkuriikkisen joustaa niin kaikinpuolin on mukavampi ja turvallisempi liikkua.
Inhoan ajaa ns. kuolleessa kulmassa muutenkin, samoin yritän pitää jonkinlaista turvaväliä. Vaikea käsittää näitä kontissaa luuhaajia.
Monet eivät myöskään tunnu ymmärtävän että vaikka tuntee itse olevansa huippukuski niin se ei silloin auta jos joku muu tekee jotain hassua etkä voi reagoida kun ei ole esim. turvaväliä tai paikkaa minne väistää.
 
Viimeksi muokattu:
Minä tulen rampista nopeusrajoitusta ajaen vilkuttaen siihen kaistalle ja jos ei anna tilaa eikä väistä niin sitten kolisee. Aina on väistetty! Röh.:triumph:

Eli jos ajatellaan näin:
"Minä en anna ikinä tilaa rampilta tulijoille ellei kyseessä ole kuorma-auto, rekka tms...."
on menty mielestäni metsään. Jokainen tekee joskus rampilla näitä "virhearviota" eikä pääse välttämättä sujuvasti kiihdyttämään liikennevirtaan.
Oli syy sitten kuljettajassa, edellä ajavassa kuljettajassa, kaikenlaista voi sattua.
Yleensä se ylimielisyys ja omien taitojen yliarvioiminen karisee kun tulee ikää ja kilometrejä alle.
Sittenhän se vasta liikennehäiriöitä ynnä muuta aiheuttaa jos joku hädissään joutuu kaikenlisäksi pysähtymään siihen kiihdytyskaistalle!
Itse kun ajan esimerkiksi kehällä ja näen että edessä on joku tulossa rampilta ja oma oikea kaista on ns. tukossa niin kyllä nostan kaasua että saan esim. eteeni sen verran tilaa että siihen mahtuu sieltä rampilta tuikkaamaan.
Se nopeuden hidastus on niin pieni, varsinkin kun tuossa ei tarvitse edes jarrua käyttää, että minkäänlaista liikennehäiriötä siintä ei aiheudu.
Muutenkin ihmisillä tuntuu olevan tapana suorastaan kiihdyttää jos joku on tulossa rampilta mahdollisesti eteen. Eli eteen et ainakaan tule prl :rage:
Kyllä tuo liikenteessä olo on yhteispeliä jo jos joskus pikkuriikkisen joustaa niin kaikinpuolin on mukavampi ja turvallisempi liikkua.
Inhoan ajaa ns. kuolleessa kulmassa muutenkin, samoin yritän pitää jonkinlaista turvaväliä. Vaikea käsittää näitä kontissaa luuhaajia.
Monet eivät myöskään tunnu ymmärtävän että vaikka tuntee itse olevansa huippukuski niin se ei silloin auta jos joku muu tekee jotain hassua etkä voi reagoida kun ei ole turvaväliä tai paikkaa minne väistää.

Tuo lause kiteyttää kaiken mikä siellä kehällä on suurin ongelma, että ajetaan liian pienillä turvaväleillä ja vedetään kaista ns. tukkoon.

Toinen on se että jos kuvitellaan että sä ajat 85km/h, näet että rampilta tulee auto, nostat kaasua ja sun nopeus putoaa 80km/h, no takana tulija huomaa että hiljennät ja hän alkaa JARRUTTAMAAN jolloin hänen takana alkaa JARRUTTAMAAN, no mitä siitä seuraa siellä 200m päässä, siellä mennään 30km/h.

Eli juuri tuolla typerällä nopeuden TURHALLA muuttamisella aiheutat sitä turhaa edes takas liikettä mutta ei kun minä itte saan ajaa miten lystää:facepalm:

Edelleen, sen takia on olemassa tietyt säännöt ja aina kun niitä lähdetään soveltamaan niin lopputulos on vain huonompi mitä on ajateltu ja varsinkin silloin kun liikennettä on paljon.
 
Minä tulen rampista nopeusrajoitusta ajaen vilkuttaen siihen kaistalle ja jos ei anna tilaa eikä väistä niin sitten kolisee. Aina on väistetty! Röh.:triumph:

Eli jos ajatellaan näin:
"Minä en anna ikinä tilaa rampilta tulijoille ellei kyseessä ole kuorma-auto, rekka tms...."
on menty mielestäni metsään. Jokainen tekee joskus rampilla näitä "virhearviota" eikä pääse välttämättä sujuvasti kiihdyttämään liikennevirtaan.
Oli syy sitten kuljettajassa, edellä ajavassa kuljettajassa, kaikenlaista voi sattua.
Yleensä se ylimielisyys ja omien taitojen yliarvioiminen karisee kun tulee ikää ja kilometrejä alle.
Sittenhän se vasta liikennehäiriöitä ynnä muuta aiheuttaa jos joku hädissään joutuu kaikenlisäksi pysähtymään siihen kiihdytyskaistalle!
Itse kun ajan esimerkiksi kehällä ja näen että edessä on joku tulossa rampilta ja oma oikea kaista on ns. tukossa niin kyllä nostan kaasua että saan esim. eteeni sen verran tilaa että siihen mahtuu sieltä rampilta tuikkaamaan.
Se nopeuden hidastus on niin pieni, varsinkin kun tuossa ei tarvitse edes jarrua käyttää, että minkäänlaista liikennehäiriötä siintä ei aiheudu.
Muutenkin ihmisillä tuntuu olevan tapana suorastaan kiihdyttää jos joku on tulossa rampilta mahdollisesti eteen. Eli eteen et ainakaan tule prl :rage:
Kyllä tuo liikenteessä olo on yhteispeliä jo jos joskus pikkuriikkisen joustaa niin kaikinpuolin on mukavampi ja turvallisempi liikkua.
Inhoan ajaa ns. kuolleessa kulmassa muutenkin, samoin yritän pitää jonkinlaista turvaväliä. Vaikea käsittää näitä kontissaa luuhaajia.
Monet eivät myöskään tunnu ymmärtävän että vaikka tuntee itse olevansa huippukuski niin se ei silloin auta jos joku muu tekee jotain hassua etkä voi reagoida kun ei ole esim. turvaväliä tai paikkaa minne väistää.
Rampilta on mukavampi tulla, kun tiellä valmiiksi ajava ei ala muuttamaan vauhtia. Joskus yrittänyt liittyä auton taakse nostamalla kaasua, sekin nostaa, ja hommasta ei tule vittuakaan.
 
Tuo lause kiteyttää kaiken mikä siellä kehällä on suurin ongelma, että ajetaan liian pienillä turvaväleillä ja vedetään kaista ns. tukkoon.

Toinen on se että jos kuvitellaan että sä ajat 85km/h, näet että rampilta tulee auto, nostat kaasua ja sun nopeus putoaa 80km/h, no takana tulija huomaa että hiljennät ja hän alkaa JARRUTTAMAAN jolloin hänen takana alkaa JARRUTTAMAAN, no mitä siitä seuraa siellä 200m päässä, siellä mennään 30km/h.

Eli juuri tuolla typerällä nopeuden TURHALLA muuttamisella aiheutat sitä turhaa edes takas liikettä mutta ei kun minä itte saan ajaa miten lystää:facepalm:

Edelleen, sen takia on olemassa tietyt säännöt ja aina kun niitä lähdetään soveltamaan niin lopputulos on vain huonompi mitä on ajateltu ja varsinkin silloin kun liikennettä on paljon.
Jos liikenne puuroutuu sen takia että nostan jalan kaasulta että saan 10m turvaväliä lisää eteeni niin syy on tosiaan takanatulijoiden liian pienessä turvavälissä.
Sanot että se on mielestäsi turhaa toimia niin että joku pääsee esim. rampilta sujuvasti liikennevirtaan.
Tarkkaile rehellisesti omaa liikennekäyttäytymistäsi, esim. juurikin turvavälejäsi. Jätätkö väliä edelläajavaan mielestäsi tarpeeksi vai luuhaako mielestäsi siellä edessä tientukkoja ja turhia hidastelijoita joita on syytäkin kuumottaa?
Tai kun näet liikennevirtaan pyrkijän ajatteletko automaattisesti että tuolle en tilaa anna, hidastakoon, vai ajatteletko tilannetta sen kummemmin lainkaan?
Käytätkö suuntavillkua sen takia että muut kulkijat tietävät aikestasi vai siksi että se on pakollista? Vai käytätkö vilkkua lainkaan, näitäkin näkee?
Liikenne on parhaimmillaan yhteispeliä, jopa se että oma matkasi mahdollisesti venyy muutaman minuutin tai että joudut hidastamaan hieman kuuluu ihan asiaan.
Liikenteessä ei olla tosiaan yksin ja jokainen minämies on siellä liikaa.
 
Rampilta on mukavampi tulla, kun tiellä valmiiksi ajava ei ala muuttamaan vauhtia. Joskus yrittänyt liittyä auton taakse nostamalla kaasua, sekin nostaa, ja hommasta ei tule vittuakaan.
Yritin esimerkissäni avata tilannetta missä sinne tielle ei kunnolla pääse kun turvavälit ovat liian pienet.
 
Jos liikenne puuroutuu sen takia että nostan jalan kaasulta että saan 10m turvaväliä lisää eteeni niin syy on tosiaan takanatulijoiden liian pienessä turvavälissä.
Sanot että se on mielestäsi turhaa toimia niin että joku pääsee esim. rampilta sujuvasti liikennevirtaan.
Tarkkaile rehellisesti omaa liikennekäyttäytymistäsi, esim. juurikin turvavälejäsi. Jätätkö väliä edelläajavaan mielestäsi tarpeeksi vai luuhaako mielestäsi siellä edessä tientukkoja ja turhia hidastelijoita joita on syytäkin kuumottaa?
Tai kun näet liikennevirtaan pyrkijän ajatteletko automaattisesti että tuolle en tilaa anna, hidastakoon, vai ajatteletko tilannetta sen kummemmin lainkaan?
Käytätkö suuntavillkua sen takia että muut kulkijat tietävät aikestasi vai siksi että se on pakollista? Vai käytätkö vilkkua lainkaan, näitäkin näkee?
Liikenne on parhaimmillaan yhteispeliä, jopa se että oma matkasi mahdollisesti venyy muutaman minuutin tai että joudut hidastamaan hieman kuuluu ihan asiaan.
Liikenteessä ei olla tosiaan yksin ja jokainen minämies on siellä liikaa.

No niinhän mä sanoin että turvavälit on liian pienet jos kaista on ns. tukossa, yleensä siellä on toinen kaista vasemalla niin ei tarvitse ajaa tukossa olevalla kaistalla ja kehillä kun saa ajaa vaikka 30km vasenta kaistaa toisin kuten moottoritiellä.

Edelleen se rampilta tulijan täytyy sovittaa nopeus ja paikka siten että pääsee liittymään liikennevirtaan turhaan sitä häiritsemättä, näin sanoo lakikin, jos se kuski joutuu pysähtymään autonsa kanssa kiihdytyskaistan päähän on syytä mennä itseensä ja syvälle ja miettiä mikä meni pieleen eikä syyttää niitä autoja jotka ajaa siellä päätiellä ihan kuten laki määrää.

Nyt täytyy sen verran vielä korjata että jos liikenne on puuroutunut ja jonoutunut mikä aiheuttaa sen ettei suurinta salittua pysty ajamaan, annan kyllä hidastamalla tilaa, mutta jos kaikki ajaa suurinta sallittua normaaleilla turvaväleillä en tee pienintäkään elettä hidastaa tai väistää, en kehällä, en moottoritiellä.
 
Minä tulen rampista nopeusrajoitusta ajaen vilkuttaen siihen kaistalle ja jos ei anna tilaa eikä väistä niin sitten kolisee. Aina on väistetty! Röh.:triumph:


Se on sitten @Hair viisainta, ettet satu minun kanssa siihen yhtäaikaa. Väistän rampilta tulevia ohituskaistalle vasta, jos ne oikeasti eivät tunne tieliikennelakia ja yrittää tulla kylkeen. Muuten yritän kyllä sujuvoittaa liittymäliikennettä, mutta kylkeen on turha yrittää tulla. Häviät.
 
Joustavuutta, ihmiset. Kyllä siellä motarillakin voi ihan hyvin jalkaa kaasulta nostaa rampista tulijalle jos tämä selvästi näyttää aikeensa. Jos se taas hidastelee sun muuta siellä rampissa, saa mun puolestani olla siellä.
 
Helpointa on vaihtaa vaan sitä kaistaa niin ei tarvitse tehdä niinkin vaikeaa tekoa kuin jalan kaasulta nosto.
 
Niinhän minä sanoin, että pyrin joustavoittamaan. Mutta jos joku haluaa ajaa rampista tahallaan kylkeeni, se hänelle sallittakoon.
 
Vähän toivoo että omaiset/ystävät joko itse opettaisivat, tai suosittelisivat autokoulua näille liittymiskyvyttömille. Ymmärrän että jossain kehällä voi olla tiukkoja paikkoja missä joudut tiukkoihin väleihin lyhyillä kiihdytyskaistoilla, mutta täällä maalla näitä torspoja vasta näkeekin. Just viime viikolla pyörittelin päätä kun pitkältä kiihdytyskaistalta eteen meinasi änkeä uudehko kartanovolvo, joka sai hyvässä kelissä pitkällä suoralla nostettua vauhtinsa huimaan 45kmh~ nopeuteen. Mielelläni vaihdan kaistaa jos se on mahdollista, tai nostan vähän kaasua jarrulta, mutta joku raja pitäisi olla noissa liittymisissäkin.

Peilistä katsoin, niin kyllä se volvo minun taakse änkesi, siellä veikkaan että haitariliikkeen viimeisimmät saivat vedettyä vauhdin melkein nollaan asti. Mutta mitäpä Volvokuski tuosta, taas tuli tehtyä turvallinen tielle liittyminen, ei ollut ainakaan ylinopeutta.
 
Ennenkuin on varmaa että liittyvä auto on tulossa eteen ei pahemmin kannattaisi kaasua löysäillä. Osa kuskeista tarvitsee jonkun sekunnin ennenkun huomaavat ettei vauhti riitä eteen ja hakevat paikan takaa. Silloin menee hankalaksi jos päätiellä on hidasteltu samanaikaisesti.
 
Tuolla suomen syrjäisimmissä paikoissa, kuten Helsingissä asuessani totuin siihen kiilaamiseen kun uraraketti koettaa sinne moottoritielle rampilta. Se on jännä, kun sitä joustavuutta toitotetaan vuodesta toiseen, mutta eipä juuri mitään ole tapahtunut. Nyt täällä keskellä suomea ytimessä kaikki on päinvastoin. Väistävät letkassa sitä rampilta liittyjää. Erityisen vituttelevaa, jos on motskarilla liikenteessä. Pahimmassa tapauksessa edessäolijat väistää sitä ramppihinuria, vasen kaista on siis tukossa, ja oikealta joku tulossa siihen kaasukahvan tuntumalle. Takana saattaa olla vielä joku raon kiinnivetäjä renkaassa kiinni.

Yllättävästi oppii prätkän selässä lukemaan noita kaikkia tapauksia. Ts. helvetin pitkä turvaväli ja ennakointi. Kaikki on vihollisia.
 
Joustavuutta, ihmiset. Kyllä siellä motarillakin voi ihan hyvin jalkaa kaasulta nostaa rampista tulijalle jos tämä selvästi näyttää aikeensa. Jos se taas hidastelee sun muuta siellä rampissa, saa mun puolestani olla siellä.
Tämä on kyllä paska neuvo. Parhaat synttärisetit saa aikaiseksi nämä joustavat tyypit, jotka pistää tasavälein ajavan jonon kasaan. Se ”sun” poka ehkä pääsee helposti, mutta muut perässä rampilta tulijat menettävät rakonsa. Jarruttavat kun ei oo vaihtoehtoja. Sit seuraava joustava sankari jarruttaa vähän enemmän. Siinä sit ollaan puolityhjällä tiellä ihmettelemässä miksi liikenne on seis. Rekkoja autetaan, henkilöautoon reagoidaan vain jos on välitön kolari tulossa. Ei pitäis olla vaikea ymmärtää, näin autokoulussakin lienee opetettu.
 
Pitäisi edes sen kaasun ja samalla välin tasaisena, mutta valitettavan usein näkee näitä jotka lisää kaasua ja ajaa edellä ajavan puskuriin mentaliteetilla "tähän väliin et tunge".
 
Pitäisi edes sen kaasun ja samalla välin tasaisena, mutta valitettavan usein näkee näitä jotka lisää kaasua ja ajaa edellä ajavan puskuriin mentaliteetilla "tähän väliin et tunge".

No sittenhän sen kyseisen auton takana on tyhjää tilaa johon varmasti sopii.

Joustamattomissa tyypeissä on se etu, että niiden toiminnan pystyy helposti ennakoimaan. Väistäjät ja jarruttelijat tuppaavat sotkemaan koko liikenteen ainakin pk-seudulla koska ajaminen on jatkuvaa empimistä.
 
Rekkoja autetaan, henkilöautoon reagoidaan vain jos on välitön kolari tulossa. Ei pitäis olla vaikea ymmärtää, näin autokoulussakin lienee opetettu.

Ei ole. Muiden kulkemiseen opetetaan reagoimaan monilla tavoin. Jos on koko ajo-opetuksen ollut koomassa niin on voinut ymmärtää sen erilailla. ;)
 
Ainakin tuoreemmissa volvoissa 07-> alkaa hätävilkut vilkkumaan reilummassa jarrutuksessa. Jopa turhan helpolla talvikelissä.

Tulin Kia Riolla kotiin ja hätävilkut menivät kaksi kertaa jarrutuksissa päälle. Hätä tuli ainakin kuskille (minulle). Yritin hapuilla hätävilkkujen katkaisijaa pimeässä. Katkaisimessa kun ei ole valoa lainkaan. Taisin aikeuttaa myös muille autoilijoille oudon tilanteen.
 
Rekkoja autetaan, henkilöautoon reagoidaan vain jos on välitön kolari tulossa. Ei pitäis olla vaikea ymmärtää, näin autokoulussakin lienee opetettu.

Näin. Paitsi että itse en reagoi henkilöautoonkaan, vaikka vaikuttaisi että kosketus tulee, jos olen yksin liikenteessä, eikä muksu ja emäntä ole mukana. Ja toki riippuu millä autolla olen liikenteessä, jos talviruoskalla niin antaa kosketuksen tulla ja sitten kerätään vastapuolen vakuutuksesta lunarirahat pois.
 
Pelisilmää pitää tietty olla. Ruuhkajono on eri juttu, mulla oli mielessä kahden auton tilanne. Siinäkään eivät kaikki suostu joustamaan.
Erityisesti noissa kahden auton tilanteissa on ihan turha motarilla jo ajavan alkaa tekemään liittyjän hyväksi muuta, kuin pitää vauhti tasaisena. Jos ei yhden auton kanssa sovi sinne motarille liittymään ilman apua, niin voi suosiolla jättää lähtemättä liikenteeseen.

Ruuhkassa taas on lopputuloksen kannalta aika sama, missä vaiheessa motarilla ajava hidastaa, vaikkakaan ei pitäisi selkeyden vuoksi alkaa etukäteen jarruttelemaan liittyjän hyväksi. Jos 100% käyttöasteella olevalle tielle tulee yksikin auto lisää on ihan selvä, että se hidastaa takaa tulevaa liikennettä. Vaikka turvavälit olisi kunnossa, siitä yhdestä välistä tulee kaksi puolikasta, jotka täytyy taas venyttää kokonaisiksi.
 
Pelisilmää pitää tietty olla. Ruuhkajono on eri juttu, mulla oli mielessä kahden auton tilanne. Siinäkään eivät kaikki suostu joustamaan.

On suoranaista idiotismia lähteä kahden auton tilanteessa kimpoilemaan eteen, taakse tai sivulle. Ainoa oikea ratkaisu on pitää vauhti mahdollisimman tasaisena ja helpottaa siten liittyjää.

Tasavauhtisesta liikenteestä on helppo huonommankin liittyjän helppo katsoa kenen taakse jää, tai kenen eteen oma vauhti riitä.

Näille keille liittyminen tuo vaikeuksia suosittelen ihan vaan treenaamaan sitä. Erilaisissa liikennemäärissä käy tunnin ajamassa kahden rampin väliä ajamassa silloin tällöin, ja aivan varmasti ongelmat vähenevät. Suomessa on liikenteessä jokin outo asenne, ettei autokoulun jälkeen saa ajoa harjoitella tai kehittää. Päinvastoin, esimerkiksi pääkallokelillä jokaisen pitäisi tutustua autoonsa vaikkapa parkkipaikalla tai jäätiellä.
 
Näin. Paitsi että itse en reagoi henkilöautoonkaan, vaikka vaikuttaisi että kosketus tulee, jos olen yksin liikenteessä, eikä muksu ja emäntä ole mukana. Ja toki riippuu millä autolla olen liikenteessä, jos talviruoskalla niin antaa kosketuksen tulla ja sitten kerätään vastapuolen vakuutuksesta lunarirahat pois.
Voi toki olla, että saat valehdeltua tuollaisen vastapuolen piikkiin, mutta sinun syysi se on ja jos faktat tulee esiin niin ei mene vastapuolen vakuutuksesta eikä myöskään omasta tahallaan aiheutetut kolarit.

Plus on siinä sekin riski, että jos toisessa autossa on samanlainen kaveri, niin hänhän kertoo että sinä vain ajoit perään, hän oli liittynyt jo ajat sitten. Menee kyllä huolimattomuuttaan tai osaamattomuuttaan tötöilevistä 100x yli ärsyttävyydessään ne, jotka tahallaan tötöilevät.

Eli toivottavasti oli vain trolli, täytyy kyllä ylipäätään vähän omituinen kaveri olla, että haluaa autoa pajalle viedä, vaikka toisen piikkiin menisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Voi toki olla, että saat valehdeltua tuollaisen vastapuolen piikkiin, mutta sinun syysi se on ja jos faktat tulee esiin niin ei mene vastapuolen vakuutuksesta eikä myöskään omasta tahallaan aiheutetut kolarit.

Plus on siinä sekin riski, että jos toisessa autossa on samanlainen kaveri, niin hänhän kertoo että sinä vain ajoit perään, hän oli liittynyt jo ajat sitten. Menee kyllä huolimattomuuttaan tai osaamattomuuttaan tötöilevistä 100x yli ärsyttävyydessään ne, jotka tahallaan tötöilevät.

Eli toivottavasti oli vain trolli, täytyy kyllä ylipäätään vähän omituinen kaveri olla, että haluaa autoa pajalle viedä, vaikka toisen piikkiin menisikin.

Eihän se millään olisi minun syy, kaistaa vaihtava väistää, lain mukaan minähän en edes saa vaihtaa kaistaa väistääkseni tuossa tilanteessa, ja jos on esim. suht tiukka "ruuhka", niin eipä siinä myöskään oikein pääse kiihdyttelemään pois alta, taikka viitsi paljoa jarrutellakkaan.
Omituinen tai ei, en minä parin tonnin romua mihinkään pajalle vie, hallin perukoilta vaan vaihtopeltiä kiinni varaosa-autosta ja matka jatkuu.
 
Ei ole. Muiden kulkemiseen opetetaan reagoimaan monilla tavoin. Jos on koko ajo-opetuksen ollut koomassa niin on voinut ymmärtää sen erilailla. ;)
Pelkkä tilanteen huomiointikin ilman aktiivista toimintaa on varmasti keinovalikoimassa. Oikean toimintatavan valinta kuhunkin tilanteeseen tulee sitten kokemuksen ja järjen käytön myötä.

Turun seudulla ajaessa on alkanut ärsyttää valoihin rullailijat monikaistaisilla osuuksilla. Jotenkin onnistuvat perseilemään homman eri tavalla kuin pk-seudulla. Esim. jos pitäis vaihtaa kaistaa ryömijän taakse, niin menee hankalaksi kun himmailija ryömii 50-100 m ennen valoja jo kävelyvauhtia. Prkl. Muutenkin valojen rytmitys yms. tuntuu olevan enemmän perseellään.
 
On suoranaista idiotismia lähteä kahden auton tilanteessa kimpoilemaan eteen, taakse tai sivulle. Ainoa oikea ratkaisu on pitää vauhti mahdollisimman tasaisena ja helpottaa siten liittyjää.

Niin että jos se rampilta tulija aikoo vaan jääräpäisesti tulla kylkeen niin antaa tulla? Kukas siin se idiootti onkaan?
 
Eihän se millään olisi minun syy, kaistaa vaihtava väistää, lain mukaan minähän en edes saa vaihtaa kaistaa väistääkseni tuossa tilanteessa, ja jos on esim. suht tiukka "ruuhka", niin eipä siinä myöskään oikein pääse kiihdyttelemään pois alta, taikka viitsi paljoa jarrutellakkaan.
Omituinen tai ei, en minä parin tonnin romua mihinkään pajalle vie, hallin perukoilta vaan vaihtopeltiä kiinni varaosa-autosta ja matka jatkuu.
Kyllä se on 100% sinun syy sekä lakiteknisesti että moraalisesti, jos tahallasi ajat jotakuta päin, vaikka olisit kyennyt väistämään tai jarruttamaan.

Lisäksi tahallisena se on vielä rikos. Jos pystyt hidastamaan mutta et hitä tee on peräänajo sinun vika, se on yhdentekevää mistä liittymästä edellä ajava on tullut.

Ja totta hemmetissä saa väistää kolarin estääkseen ihan missä tilanteessa ja minne suuntaan vaan, ei siinä mitkään kaistasäännöt päde. Ajatko hirveäkin päin ennemminkin kuin väistät, koska maantiellä kuuluu ajaa omalla kaistalla?

Mutta vänkäyksen sijasta vastaa tähän: Kerrotko poliisille ja toiselle osapuolella törmänneesi tahallaan?
Jos oikeasti luulet lain olevan puolellasi, niin kerrot varmasti. Jos et, niin trollaat ja tiedät olevasi väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on 100% sinun syy sekä lakiteknisesti että moraalisesti, jos tahallasi ajat jotakuta päin, vaikka olisit kyennyt väistämään tai jarruttamaan.

Lisäksi tahallisena se on vielä rikos. Jos pystyt hidastamaan mutta et hitä tee on peräänajo sinun vika, se on yhdentekevää mistä liittymästä edellä ajava on tullut.

Ja totta hemmetissä saa väistää kolarin estääkseen ihan missä tilanteessa ja minne suuntaan vaan, ei siinä mitkään kaistasäännöt päde. Ajatko hirveäkin päin ennemminkin kuin väistät, koska maantiellä kuuluu ajaa omalla kaistalla?

Mutta vänkäyksen sijasta vastaa tähän: Kerrotko poliisille ja toiselle osapuolella törmänneesi tahallaan?
Jos oikeasti luulet lain olevan puolellasi, niin kerrot varmasti. Jos et, niin trollaat ja tiedät olevasi väärässä.

Ei helvetti, enhän minä siinä ketään päin aja? Oletko koskaan ajanut edes autoa? Minä ajan moottoritietä suoraan, omalla kaistallani tyytyväisenä, ja sitten joku tulee liittymästä minua päin. Ei todellakaan olisi tuossa tilanteessa minun syytä, jos osuma tulee.

Hirven väistäminen on aivan eri asia.

E: Tuohon sinun vikkelään muokkaukseesi; En edelleenkään minä ole se törmääjä siinä tilanteessa. Laki on minun puolellani tuossa asiassa koska se liittyjä törmää minuun, en minä häneen.

E2: Vielä selvennykseksi; Päätiellä ajaja ei ole väistämis velvollinen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuossa motarille ja miksei muillekin teille liityttäessä voidaan ajatella että eri osapuolilla on molemmilla omat velvollisuutensa. Toki liittyjällä ehkä vähän painavammat. Mutta kyllä pääväylää ajavienkin tulisi pitää semmoiset välit että liittyminen ylipäätään on mahdollista.
Joskus käy niin että väli jonka katson jo hyvissä ajoin kurotaankin umpeen siinä vaiheessa kun autolle joka on jäämässä taakse selviää että haluan siihen eteen.
Aina näistä toki selviää vaikka jättäytymällä taaemmas mutta turhia vaara tilanteita tuo kyllä aiheuttaa. Tietääkseni täällä Tampereen "kehätiellä" suurin osa onnettomuuksista johtuu juuri tuosta että toisaalta ei pidetä välejä ja toisaalta liitytään pääväylälle väkisin kun välejä ei pidetä.
 
@Shikanjyo voit vängätä ja saivarrella sanoista maailman tappiin, mutta et varmasti kertoisi esim. tilannetta selvittelevälle poliisille tahallasi jättäneesi väistämättä tai jarruttamatta, koska tiedät olevasi väärässä.
 
@Walla Sinähän se tässä vänkäät päivän selvästä asiasta, jossa sinä olet väärässä. Tässä liitteenä toivottavasti havainnollistava kuva.

kolmiotarkoittaaväistämisvelvollisuutta.jpg
 
Kolmiolla ei ole mitään merkitystä, jos toinen ajaa tahallaan päälle, ei rampissa eikä risteyksessä. Mikään merkki ei anna päälleajo-oikeutta, eikä yksi rike oikeuta toista.

Kyse on samanlaisesta idiotiasta kuin ”minä ajan rajoitusten mukaan joten saan estää muita ohittamasta”. Yksi rike ei oikeuta toista, varsinkaan vakavampaa, ja näin ajavat ihmiset ovat todellakin ärsyttäviä, jolleivat jopa vaarallisis kanssa autoilijoita.

Ja edelleen, jos tosissasi luulet olevasi oikeassa niin vastaa tähän:
Kertoisitko poliisille rehellisesti, että annoit tarkoituksella kolarin tapahtua vaikka olisit sen voinut estää?

En usko, että kolmatta kertaa tuon vahingossa lukematta jätät, joten jos edelleenkään osaa vastata niin lienee selvää, että väistät kyssärin tahallasi koska tiedät olevasi väärässä.
 
Kolmiolla ei ole mitään merkitystä, jos toinen ajaa tahallaan päälle, ei rampissa eikä risteyksessä. Mikään merkki ei anna päälleajo-oikeutta, eikä yksi rike oikeuta toista.

Kyse on samanlaisesta idiotiasta kuin ”minä ajan rajoitusten mukaan joten saan estää muita ohittamasta”. Yksi rike ei oikeuta toista, varsinkaan vakavampaa, ja näin ajavat ihmiset ovat todellakin ärsyttäviä, jolleivat jopa vaarallisis kanssa autoilijoita.

Ja edelleen, jos tosissasi luulet olevasi oikeassa niin vastaa tähän:
Kertoisitko poliisille rehellisesti, että annoit tarkoituksella kolarin tapahtua vaikka olisit sen voinut estää?

En usko, että kolmatta kertaa tuon vahingossa lukematta jätät, joten jos edelleenkään osaa vastata niin lienee selvää, että väistät kyssärin tahallasi koska tiedät olevasi väärässä.

Niin, tuolta kolmion takaahan se minun päälle ajaja tulee.

Vastaan poliisin kysymyksiin totuudenmukaisesti, aina. Minua päin jo kertaalleen ajettu kolmion takaa, eikä siinä poliisi minulta juuri mitään kysellyt, puhallutti vain, sehän on selkeästi kolmion takaa tulevan syytä.
 
Ei helvetti, enhän minä siinä ketään päin aja? Oletko koskaan ajanut edes autoa? Minä ajan moottoritietä suoraan, omalla kaistallani tyytyväisenä, ja sitten joku tulee liittymästä minua päin. Ei todellakaan olisi tuossa tilanteessa minun syytä, jos osuma tulee.

Hirven väistäminen on aivan eri asia.

Mutta kun oikeus ajaa kylkeen ja muut parhaat Esson baarin jutut! :facepalm:

Se on ihan sama miten se etuajo-oikeutettu ajaa sillä kaistallaan, mutta kolmion takaa tulevaa väistää AINA ja liittyy liikenteeseen AINA niin ettei aiheuta haittaa pääväylää ajaville, piste!

Kyllä on liikenteessä todellisia sankareita kun aletaan soveltamaan sääntöjä "minähän ajan vaikka kylkeen jos minua ei väistetä"!:facepalm:
 
Tää on kyl hauska, kuinka jotkut sekoittaa liittymästä päälle ajamisen toisen osapuolen peräänajoon. Eihän tossa ole mitään epäselvää, jos joku turauttaa liittymästä motarilla ajavan kylkeen/keulaan/minne tahansa, niin se on aina ja ihan joka ikinen kerta sen liittymästä tulevan syytä. Ainoa teoreettinen tilanne missä se vois olla toisen osapuolen syytä on siellä motarilla ajavan ennalta odottamattoman kova ajonopeus, jos se tulee esim. 150-160km/h sieltä niin silloin syyllisyys voi vaatia tarkempaa puntarointia.

Ei ne poliisit siellä ala kyselemään siltä motarilla ajaneelta että koska huomasit ja miks et väistänyt, vaan siltä päälle tulijalta että ajoitko päälle tahallaan vai vahingossa... :rofl:
 
Nyt taas vastaillaan joukolla kysymykseen, mitä kukaan ei kysynyt.

Kysymys ei ollut kysyykö poliisi todennäköisesti jotain, vaan uskaltaisitko itse kertoa, että ”Joo olisin voinut kyllä helposti väistää tai jarruttaa, mutta otan mieluummin lunarirahat tästä talviruoskasta”.

Ja yksikään täällä ei noin sanoisi, ja kaikki tietäisivät että, jos noin sanoisi niin oman piikkiin menisi, aivan sama mitä vänkäätte.
 
Nyt taas vastaillaan joukolla kysymykseen, mitä kukaan ei kysynyt.

Kysymys ei ollut kysyykö poliisi todennäköisesti jotain, vaan uskaltaisitko itse kertoa, että ”Joo olisin voinut kyllä helposti väistää tai jarruttaa, mutta otan mieluummin lunarirahat tästä talviruoskasta”.

Ja yksikään täällä ei noin sanoisi, ja kaikki tietäisivät että, jos noin sanoisi niin oman piikkiin menisi, aivan sama mitä vänkäätte.

Tilanteessa jossa ajetaan vierekkäin oletus on että jos liittymäkaista on päättymässä, se liittyjä joko kiihdyttää, hidastaa tai pysähtyy. Eikä aja tarkoituksella päin. Tuossa tilanteessa tasaisesti omaa vauhtia ajaessa ei oikein mitenkään voi enää kuvailla päätiellä ajavaa tahallaan kolaroivaksi.

Varovaisuusvelvollisuus ei tarkoita että ruvetaan tekemään kevätjuhlaliikkeitä liikenteessä varmuuden vuoksi, siltä varalta että joku haluaa ajaa yllättäen autoasi päin. Tietenkin kolareita pitää pyrkiä välttämään jos se on mahdollista, mutta kyseenomaisessa tilanteessa ne mahdollisuudet on melkein täysin sen liittyjän puolella. "Vieressä auto, ajanko päin vai hidastanko taakse vai menenkö hetken pientaretta?" "No ajetaampa päin koska tuo toinen saa varmaan sakot kun ei olettanut että aioin ajaa sitä päin" ;)

muoks: useimissa kolareissa molemmat on syyllisiä, koska syyttömämpi osapuoli olisi voinut estää tilanteen varoivaisuudella, mutta jotkut tilanteet menee ihan 100% toisen piikkiin, kuten kerran itsellä kun autoni oli paikallaan valoissa ja edessä oleva bussi päätti lähteä peruuttamaan nopeasti suoraan päin. Tuo liittymätilanne on hieman veteen piirretty viiva, jos päätiellä ajava menee tasaista rajoituksen mukaista vauhtia niin prosentit voisi olla 99% ja 1%.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys ei ollut kysyykö poliisi todennäköisesti jotain, vaan uskaltaisitko itse kertoa, että ”Joo olisin voinut kyllä helposti väistää tai jarruttaa, mutta otan mieluummin lunarirahat tästä talviruoskasta”.

Tässä lähinnä vastaillaan näihin alla oleviin, koska tottakai jokainen kertoo totuudenmukaisesti poliisille, että ajoin omaa kaistaani eteenpäin ja yhtäkkiä toinen auto tuli päälle liittymästä jos joku niin tekee ja siitä tulee kolari.

Sä täällä aloit vänkyröimään, että jos et väistä/jarruta/tee muita kevätjuhlaliikkeitä jos joku mulkku tulee päälle liittymästä niin syyllistyt peräänajoon, kun se vaan ei ole niin, vaan se liittymästä tulija väistää aina.

Kyllä se on 100% sinun syy sekä lakiteknisesti että moraalisesti, jos tahallasi ajat jotakuta päin, vaikka olisit kyennyt väistämään tai jarruttamaan

Kolmiolla ei ole mitään merkitystä, jos toinen ajaa tahallaan päälle, ei rampissa eikä risteyksessä. Mikään merkki ei anna päälleajo-oikeutta, eikä yksi rike oikeuta toista.
 
muoks: useimissa kolareissa molemmat on syyllisiä, koska syyttömämpi osapuoli olisi voinut estää tilanteen varoivaisuudella, mutta jotkut tilanteet menee ihan 100% toisen piikkiin, kuten kerran itsellä kun autoni oli paikallaan valoissa ja edessä oleva bussi päätti lähteä peruuttamaan nopeasti suoraan päin. Tuo liittymätilanne on hieman veteen piirretty viiva, jos päätiellä ajava menee tasaista rajoituksen mukaista vauhtia niin prosentit voisi olla 99% ja 1%.
Tässä ei nyt ollut kyse siitä, että ehkä varovaisuudella olisi voinut käydä toisin, vaan että täysin tietoisesti sanotaan, että otan mieluummin lunarirahat enkä siksi väistä/jarruta.

Jos näet ja tiedostat, että joku tulee rampilta eteen ja päätät, että en jarruta, vaikka voisin, koska haluan lunarirahat tästä talviruoskasta, niin kyllä se on tahallinen päälleajo.

Nyt puhuttiin siis nimenomaan siitä reagoidaanko, jos tiedetään muuten syntyvän kolarin.
Se nyt on selvää, että varmuuden vuoksi ei jarrutella, sehän vain vaikeuttaa liittymistä (päätät jäädä taakse ja toinen ”antaa tilaa” jarruttamalla, todella ärsyttävää).

Totta hitossa minuakin ärsyttää, kun liitytään 80 km/h eteen tyhjällä motarilla, mutta en nyt sen ärsytyksen vuokdi kenenkään perään aja. Pidän vakkarin päällä, mutta valmistaudun tarvittaessa jarruttamaan / tarkistan onko toinen kaista vapaa väistämiseen. Tarvittaessa sitten väistetään tai jarrutetaan ja annetaan torvella palautetta liittyvälle urpolle. Aika monta kolaria olisi tullut ajettua jos aina vetäisin päälle kun tuollainen tulee eteen.
 
Kyllä se on 100% sinun syy sekä lakiteknisesti että moraalisesti, jos tahallasi ajat jotakuta päin, vaikka olisit kyennyt väistämään tai jarruttamaan.

Lisäksi tahallisena se on vielä rikos. Jos pystyt hidastamaan mutta et hitä tee on peräänajo sinun vika, se on yhdentekevää mistä liittymästä edellä ajava on tullut.

Ja totta hemmetissä saa väistää kolarin estääkseen ihan missä tilanteessa ja minne suuntaan vaan, ei siinä mitkään kaistasäännöt päde. Ajatko hirveäkin päin ennemminkin kuin väistät, koska maantiellä kuuluu ajaa omalla kaistalla?

Mutta vänkäyksen sijasta vastaa tähän: Kerrotko poliisille ja toiselle osapuolella törmänneesi tahallaan?
Jos oikeasti luulet lain olevan puolellasi, niin kerrot varmasti. Jos et, niin trollaat ja tiedät olevasi väärässä.


Kaveri on ollut tuollaisessa kolarissa, missä kaistaa vaihdettiin kylkeen. Hänen puolustus oli että huomasi kyllä kylkeen tulevan kaverin, mutta loppuun asti ajatteli että ei se sieltä päälle tule. (Oli juuri kortin saanut, kaiketi vähän jäätyi)

Tuloksena itselle ei tullut mitään seurauksia, kaikki korvaukset vastapuolen piikkiin.
 
Kun paljon ajelee pitkällä aikavälillä, niin useamman kerran on tullut tilanne, jossa on joutunut luopumaan "oikeuksistaan" välttääkseen kolarin, samoin muut ovat joutuneet tekemään niin, jotten ole kolauttanut - kiitos siitä heille. Liikenteen lukutaito kehittyy hiljalleen ja väitän, että kokeneemmille kuskeille sattuu vähemmän niitäkin kolareita, joissa heidät voitaisiin todeta syyttömiksi.

Jos liittymästä tulee härväävä/epäilyttävä auto, niin 100% varmasti väistän ohituskaistan puolelle, jos siellä on tilaa - jos ei ole, niin sitten toimitaan toisella tavalla. Lisäksi kun yleensä ajan moottoritietä pienellä ylinopeudella, niin pitäähän myös se ottaa huomioon ja siirtyä kiltisti ohittavien kaistalle, kun joku yrittää liittyä norminopeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Kun paljon ajelee pitkällä aikavälillä, niin useamman kerran on tullut tilanne, jossa on joutunut luopumaan "oikeuksistaan" välttääkseen kolarin, samoin muut ovat joutuneet tekemään niin, jotten ole kolauttanut - kiitos siitä heille. Liikenteen lukutaito kehittyy hiljalleen ja väitän, että kokeneemmille kuskeille sattuu vähemmän niitäkin kolareita, joissa heidät voitaisiin todeta syyttömiksi.

Kyllä, mutta tällä vaan ei ole mitään tekemistä sen kaunssa, mistä täällä nyt keskustellaan. Walla haluaisi alkaa (etuajo-oikeutettuna) väistelemään väistämisvelvollista jo paljon ennen kuin oikeasti on kolahtamassa.

Ja jos näin aletaan tekemään, koko väistämisvelvollisuus menettää merkityksensä.

Ja sen, mitä tästä seuraa näkee sitten jostain etelän maista. Siellä liikenne tosiaan on hyvin joustavaa, ja liikennekuolemien määrä sen mukainen.
 
Ihmeellistä vänkäystä liittymistä osittain. Meillä on kohtuullisen selkeät säännöt (ja niistä sitäkin selkeämmät tulkinnat) mitä noudattaa tilanteessa. Motarilla kulkija pitää riittävää turvaväliä edellä ajavaan ja motarille liittyvä sopeuttaa oman nopeutensa moottoritiellä kulkevien mukaan ja autojen välissä pitäisi olla turvavälin vuoksi reilusti tilaa. Luonnollisesti moottoritietä kulkeva nähdessään vilkun löysää vauhtia, että turvaväli liittyvään autoon on sopiva. Jos tämä ei riitä niin laki nimenomaan kieltää aiheuttamasta vaaraa muulle liikenteelle.

Kyllä noilla pitäisi päästä hyvin toimeen moottoritien liittymissä ja ylipäätänsä muutenkin jos noudattaa sääntöjä ja olettaa muidenkin niiden mukaan ajavan niin pitkälle pitäisi päästä jos vielä ottaa sen pienen mutta ratkaisevan asian huomioon että joskus ei vaan mene kaikki nappiin ja joku muu mokaa. Turha olettaa muiden tietävän mitä itse tiedät tai näet. Vahinkoja sattuu, mutta älä ole idiootti liikenteessä.


Joidenkin "oma napa ensin" asenteella ei kyllä pärjää mikäli vääntö menee oikeuteen vaikka kuinka yrittää selittää olevansa oikeassa. Aika paljon noita menee tuomiolla "olit oikeassa, mutta maksat silti itse omat vahinkosi sekä oikeuskulusi".
 
No edelleenkään sen motaria ajavan ei todellakaan kuulu löysätä vauhtia jonkun vilkun takia ellei kolari ole välitön uhka :facepalm: Syyt esitetty jo monta kertaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 870
Viestejä
4 756 410
Jäsenet
77 374
Uusin jäsen
raaempi_arska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom