Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kolmiolla ei ole mitään merkitystä, jos toinen ajaa tahallaan päälle, ei rampissa eikä risteyksessä. Mikään merkki ei anna päälleajo-oikeutta, eikä yksi rike oikeuta toista.

Kyse on samanlaisesta idiotiasta kuin ”minä ajan rajoitusten mukaan joten saan estää muita ohittamasta”. Yksi rike ei oikeuta toista, varsinkaan vakavampaa, ja näin ajavat ihmiset ovat todellakin ärsyttäviä, jolleivat jopa vaarallisis kanssa autoilijoita.

Ja edelleen, jos tosissasi luulet olevasi oikeassa niin vastaa tähän:
Kertoisitko poliisille rehellisesti, että annoit tarkoituksella kolarin tapahtua vaikka olisit sen voinut estää?

En usko, että kolmatta kertaa tuon vahingossa lukematta jätät, joten jos edelleenkään osaa vastata niin lienee selvää, että väistät kyssärin tahallasi koska tiedät olevasi väärässä.

Niin, tuolta kolmion takaahan se minun päälle ajaja tulee.

Vastaan poliisin kysymyksiin totuudenmukaisesti, aina. Minua päin jo kertaalleen ajettu kolmion takaa, eikä siinä poliisi minulta juuri mitään kysellyt, puhallutti vain, sehän on selkeästi kolmion takaa tulevan syytä.
 
Ei helvetti, enhän minä siinä ketään päin aja? Oletko koskaan ajanut edes autoa? Minä ajan moottoritietä suoraan, omalla kaistallani tyytyväisenä, ja sitten joku tulee liittymästä minua päin. Ei todellakaan olisi tuossa tilanteessa minun syytä, jos osuma tulee.

Hirven väistäminen on aivan eri asia.

Mutta kun oikeus ajaa kylkeen ja muut parhaat Esson baarin jutut! :facepalm:

Se on ihan sama miten se etuajo-oikeutettu ajaa sillä kaistallaan, mutta kolmion takaa tulevaa väistää AINA ja liittyy liikenteeseen AINA niin ettei aiheuta haittaa pääväylää ajaville, piste!

Kyllä on liikenteessä todellisia sankareita kun aletaan soveltamaan sääntöjä "minähän ajan vaikka kylkeen jos minua ei väistetä"!:facepalm:
 
Tää on kyl hauska, kuinka jotkut sekoittaa liittymästä päälle ajamisen toisen osapuolen peräänajoon. Eihän tossa ole mitään epäselvää, jos joku turauttaa liittymästä motarilla ajavan kylkeen/keulaan/minne tahansa, niin se on aina ja ihan joka ikinen kerta sen liittymästä tulevan syytä. Ainoa teoreettinen tilanne missä se vois olla toisen osapuolen syytä on siellä motarilla ajavan ennalta odottamattoman kova ajonopeus, jos se tulee esim. 150-160km/h sieltä niin silloin syyllisyys voi vaatia tarkempaa puntarointia.

Ei ne poliisit siellä ala kyselemään siltä motarilla ajaneelta että koska huomasit ja miks et väistänyt, vaan siltä päälle tulijalta että ajoitko päälle tahallaan vai vahingossa... :rofl:
 
Nyt taas vastaillaan joukolla kysymykseen, mitä kukaan ei kysynyt.

Kysymys ei ollut kysyykö poliisi todennäköisesti jotain, vaan uskaltaisitko itse kertoa, että ”Joo olisin voinut kyllä helposti väistää tai jarruttaa, mutta otan mieluummin lunarirahat tästä talviruoskasta”.

Ja yksikään täällä ei noin sanoisi, ja kaikki tietäisivät että, jos noin sanoisi niin oman piikkiin menisi, aivan sama mitä vänkäätte.
 
Nyt taas vastaillaan joukolla kysymykseen, mitä kukaan ei kysynyt.

Kysymys ei ollut kysyykö poliisi todennäköisesti jotain, vaan uskaltaisitko itse kertoa, että ”Joo olisin voinut kyllä helposti väistää tai jarruttaa, mutta otan mieluummin lunarirahat tästä talviruoskasta”.

Ja yksikään täällä ei noin sanoisi, ja kaikki tietäisivät että, jos noin sanoisi niin oman piikkiin menisi, aivan sama mitä vänkäätte.

Tilanteessa jossa ajetaan vierekkäin oletus on että jos liittymäkaista on päättymässä, se liittyjä joko kiihdyttää, hidastaa tai pysähtyy. Eikä aja tarkoituksella päin. Tuossa tilanteessa tasaisesti omaa vauhtia ajaessa ei oikein mitenkään voi enää kuvailla päätiellä ajavaa tahallaan kolaroivaksi.

Varovaisuusvelvollisuus ei tarkoita että ruvetaan tekemään kevätjuhlaliikkeitä liikenteessä varmuuden vuoksi, siltä varalta että joku haluaa ajaa yllättäen autoasi päin. Tietenkin kolareita pitää pyrkiä välttämään jos se on mahdollista, mutta kyseenomaisessa tilanteessa ne mahdollisuudet on melkein täysin sen liittyjän puolella. "Vieressä auto, ajanko päin vai hidastanko taakse vai menenkö hetken pientaretta?" "No ajetaampa päin koska tuo toinen saa varmaan sakot kun ei olettanut että aioin ajaa sitä päin" ;)

muoks: useimissa kolareissa molemmat on syyllisiä, koska syyttömämpi osapuoli olisi voinut estää tilanteen varoivaisuudella, mutta jotkut tilanteet menee ihan 100% toisen piikkiin, kuten kerran itsellä kun autoni oli paikallaan valoissa ja edessä oleva bussi päätti lähteä peruuttamaan nopeasti suoraan päin. Tuo liittymätilanne on hieman veteen piirretty viiva, jos päätiellä ajava menee tasaista rajoituksen mukaista vauhtia niin prosentit voisi olla 99% ja 1%.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys ei ollut kysyykö poliisi todennäköisesti jotain, vaan uskaltaisitko itse kertoa, että ”Joo olisin voinut kyllä helposti väistää tai jarruttaa, mutta otan mieluummin lunarirahat tästä talviruoskasta”.

Tässä lähinnä vastaillaan näihin alla oleviin, koska tottakai jokainen kertoo totuudenmukaisesti poliisille, että ajoin omaa kaistaani eteenpäin ja yhtäkkiä toinen auto tuli päälle liittymästä jos joku niin tekee ja siitä tulee kolari.

Sä täällä aloit vänkyröimään, että jos et väistä/jarruta/tee muita kevätjuhlaliikkeitä jos joku mulkku tulee päälle liittymästä niin syyllistyt peräänajoon, kun se vaan ei ole niin, vaan se liittymästä tulija väistää aina.

Kyllä se on 100% sinun syy sekä lakiteknisesti että moraalisesti, jos tahallasi ajat jotakuta päin, vaikka olisit kyennyt väistämään tai jarruttamaan

Kolmiolla ei ole mitään merkitystä, jos toinen ajaa tahallaan päälle, ei rampissa eikä risteyksessä. Mikään merkki ei anna päälleajo-oikeutta, eikä yksi rike oikeuta toista.
 
muoks: useimissa kolareissa molemmat on syyllisiä, koska syyttömämpi osapuoli olisi voinut estää tilanteen varoivaisuudella, mutta jotkut tilanteet menee ihan 100% toisen piikkiin, kuten kerran itsellä kun autoni oli paikallaan valoissa ja edessä oleva bussi päätti lähteä peruuttamaan nopeasti suoraan päin. Tuo liittymätilanne on hieman veteen piirretty viiva, jos päätiellä ajava menee tasaista rajoituksen mukaista vauhtia niin prosentit voisi olla 99% ja 1%.
Tässä ei nyt ollut kyse siitä, että ehkä varovaisuudella olisi voinut käydä toisin, vaan että täysin tietoisesti sanotaan, että otan mieluummin lunarirahat enkä siksi väistä/jarruta.

Jos näet ja tiedostat, että joku tulee rampilta eteen ja päätät, että en jarruta, vaikka voisin, koska haluan lunarirahat tästä talviruoskasta, niin kyllä se on tahallinen päälleajo.

Nyt puhuttiin siis nimenomaan siitä reagoidaanko, jos tiedetään muuten syntyvän kolarin.
Se nyt on selvää, että varmuuden vuoksi ei jarrutella, sehän vain vaikeuttaa liittymistä (päätät jäädä taakse ja toinen ”antaa tilaa” jarruttamalla, todella ärsyttävää).

Totta hitossa minuakin ärsyttää, kun liitytään 80 km/h eteen tyhjällä motarilla, mutta en nyt sen ärsytyksen vuokdi kenenkään perään aja. Pidän vakkarin päällä, mutta valmistaudun tarvittaessa jarruttamaan / tarkistan onko toinen kaista vapaa väistämiseen. Tarvittaessa sitten väistetään tai jarrutetaan ja annetaan torvella palautetta liittyvälle urpolle. Aika monta kolaria olisi tullut ajettua jos aina vetäisin päälle kun tuollainen tulee eteen.
 
Kyllä se on 100% sinun syy sekä lakiteknisesti että moraalisesti, jos tahallasi ajat jotakuta päin, vaikka olisit kyennyt väistämään tai jarruttamaan.

Lisäksi tahallisena se on vielä rikos. Jos pystyt hidastamaan mutta et hitä tee on peräänajo sinun vika, se on yhdentekevää mistä liittymästä edellä ajava on tullut.

Ja totta hemmetissä saa väistää kolarin estääkseen ihan missä tilanteessa ja minne suuntaan vaan, ei siinä mitkään kaistasäännöt päde. Ajatko hirveäkin päin ennemminkin kuin väistät, koska maantiellä kuuluu ajaa omalla kaistalla?

Mutta vänkäyksen sijasta vastaa tähän: Kerrotko poliisille ja toiselle osapuolella törmänneesi tahallaan?
Jos oikeasti luulet lain olevan puolellasi, niin kerrot varmasti. Jos et, niin trollaat ja tiedät olevasi väärässä.


Kaveri on ollut tuollaisessa kolarissa, missä kaistaa vaihdettiin kylkeen. Hänen puolustus oli että huomasi kyllä kylkeen tulevan kaverin, mutta loppuun asti ajatteli että ei se sieltä päälle tule. (Oli juuri kortin saanut, kaiketi vähän jäätyi)

Tuloksena itselle ei tullut mitään seurauksia, kaikki korvaukset vastapuolen piikkiin.
 
Kun paljon ajelee pitkällä aikavälillä, niin useamman kerran on tullut tilanne, jossa on joutunut luopumaan "oikeuksistaan" välttääkseen kolarin, samoin muut ovat joutuneet tekemään niin, jotten ole kolauttanut - kiitos siitä heille. Liikenteen lukutaito kehittyy hiljalleen ja väitän, että kokeneemmille kuskeille sattuu vähemmän niitäkin kolareita, joissa heidät voitaisiin todeta syyttömiksi.

Jos liittymästä tulee härväävä/epäilyttävä auto, niin 100% varmasti väistän ohituskaistan puolelle, jos siellä on tilaa - jos ei ole, niin sitten toimitaan toisella tavalla. Lisäksi kun yleensä ajan moottoritietä pienellä ylinopeudella, niin pitäähän myös se ottaa huomioon ja siirtyä kiltisti ohittavien kaistalle, kun joku yrittää liittyä norminopeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Kun paljon ajelee pitkällä aikavälillä, niin useamman kerran on tullut tilanne, jossa on joutunut luopumaan "oikeuksistaan" välttääkseen kolarin, samoin muut ovat joutuneet tekemään niin, jotten ole kolauttanut - kiitos siitä heille. Liikenteen lukutaito kehittyy hiljalleen ja väitän, että kokeneemmille kuskeille sattuu vähemmän niitäkin kolareita, joissa heidät voitaisiin todeta syyttömiksi.

Kyllä, mutta tällä vaan ei ole mitään tekemistä sen kaunssa, mistä täällä nyt keskustellaan. Walla haluaisi alkaa (etuajo-oikeutettuna) väistelemään väistämisvelvollista jo paljon ennen kuin oikeasti on kolahtamassa.

Ja jos näin aletaan tekemään, koko väistämisvelvollisuus menettää merkityksensä.

Ja sen, mitä tästä seuraa näkee sitten jostain etelän maista. Siellä liikenne tosiaan on hyvin joustavaa, ja liikennekuolemien määrä sen mukainen.
 
Ihmeellistä vänkäystä liittymistä osittain. Meillä on kohtuullisen selkeät säännöt (ja niistä sitäkin selkeämmät tulkinnat) mitä noudattaa tilanteessa. Motarilla kulkija pitää riittävää turvaväliä edellä ajavaan ja motarille liittyvä sopeuttaa oman nopeutensa moottoritiellä kulkevien mukaan ja autojen välissä pitäisi olla turvavälin vuoksi reilusti tilaa. Luonnollisesti moottoritietä kulkeva nähdessään vilkun löysää vauhtia, että turvaväli liittyvään autoon on sopiva. Jos tämä ei riitä niin laki nimenomaan kieltää aiheuttamasta vaaraa muulle liikenteelle.

Kyllä noilla pitäisi päästä hyvin toimeen moottoritien liittymissä ja ylipäätänsä muutenkin jos noudattaa sääntöjä ja olettaa muidenkin niiden mukaan ajavan niin pitkälle pitäisi päästä jos vielä ottaa sen pienen mutta ratkaisevan asian huomioon että joskus ei vaan mene kaikki nappiin ja joku muu mokaa. Turha olettaa muiden tietävän mitä itse tiedät tai näet. Vahinkoja sattuu, mutta älä ole idiootti liikenteessä.


Joidenkin "oma napa ensin" asenteella ei kyllä pärjää mikäli vääntö menee oikeuteen vaikka kuinka yrittää selittää olevansa oikeassa. Aika paljon noita menee tuomiolla "olit oikeassa, mutta maksat silti itse omat vahinkosi sekä oikeuskulusi".
 
No edelleenkään sen motaria ajavan ei todellakaan kuulu löysätä vauhtia jonkun vilkun takia ellei kolari ole välitön uhka :facepalm: Syyt esitetty jo monta kertaa.
 
No siinä vaiheessa pitää joko löysätä kaasua tai mennä ohi, jos liittyjä oikeaoppisesti liittyy kahden auton välissä olevaan tilaan. Sehän on selvä, että jos motarilla ajaa jono autoja ja kaikilla on sopiva turvaväli, niin uusien autojen liittyminen tähän jonoon aiheuttaa sen, että turvavälit pienenevät, mikäli jonon ensimmäisen ja viimeisen auton välimatka ei kasva (eli käytännössä liittyjien taakse jäävät hidasta).

Mutta tämä vain siinä tilanteessa, että liittyjä on siihen eteen jo tullut. Ei niin, että liittyjä ajaa kiihdytyskaistalla rinnallasi tai edes vähän edellä. Silloin pidetään vauhti tasaisena.

On vain vähän veteen piirretty viiva sekin, että milloin liittyminen on tehty aiheuttamatta muille haittaa, kun joka tapauksessa se uusi auto tosiaan vaikuttaa liikenteeseen. Toisaalta, jos jonkun liittyminen eteesi aiheuttaa sinulle haittaa siksi, että itse ajelet 15m turvavälillä edellisen perässä, niin voit jättää sen pitkien vilkuttelun väliin ja etsiä taustapeilistä vikoja.
 
Itse hieman nostan kaasujalkaa kun näkyy että liittyvä tulee varmasti eteen, jotta turvaväli tulee hiljalleen kuntoon, mikäli muuten väli ei jäisi riittäväksi. Jos on pientäkään epäselvyyttä siitä että tullaanko eteen vai taakse niin jatkan tasaista vauhtia, jotta liittyvän on helpompi tehdä päätöksiä. Joskus harvoin joku kyvytön jää sitten jumittamaan siihen viereen.

En ole kertaakaan nähnyt että takana olisi alkanut haitari soimaan tuon hyvin lievän hidastuksen takia.
 
Niin, oleellista on tehdä ne korjaavat toimenpiteet riittävän matkan päässä liittymästä. Jos kesken liittymäalueen liittyjä tulee perä edellä vastaan, niin perseelleenhän se on jo toiminut olettaen takana ajetun rajoituksen mukaan. Kommentoin tuota vain sen takia, että tähänkin ketjuun on pesiytynyt ajatusmallia, jossa turvaväli menee kaiken järjenkäytön edelle.
 
Ylipäänsä tohon liittymäkeskusteluun voisi sen verran kommentoida, että ne jyrkistä rampeista tai lyhyistä liittymäkaistoista kärsivät kenties hieman alinopeutta liittyvät autoilijat eivät todennäköisesti olisi mikään kovin suuri ärsytystä aiheuttava ryhmä autoilijoita, jos autoilijat pääsääntöisesti liittyisivät oikeaa nopeutta ja hyödyntäisivät kiihdytyskaistan.

Nykytilanteessa ainakin pk-seudun liikenteessä n. puolet tulevat liittymistä alinopeutta, vaikkei sille olisi mitään järkevää selitystä ja se pilaa loppujenkin maineen vaikka auton suorituskyky tai erityisen hankala liittymä tekisivätkin tilanteesta muutoin ymmärrettävämmän moottoritiellä ajajille.

Ymmärrän siis ärsyyntymisen, mutta koitan itse olla ärsyyntymättä, jos näyttää siltä, että paikka on hankala vaikka siinä pienillä vaihteilla oikein kovasti yrittämällä saisikin rajoituksen mukaisen nopeuden kelattua.
 
Alinopeutta, katsomatta, vilkutta ja 45-asteen kulmassa rivakalla liikkeellä kaistalta toiselle. Hyvä, että talvella ei lähde noilta perä irti tai muuten lapasesta. Katto täynnä lunta. Siinä kai se tyypillinen pk-seudun ”suorittaja”, joka pistää vituttamaan. Yllättäen hulluimmat tapaukset tulevat yleensä vastaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, eivät kai ruuhkassa uskalla edes ajaa.
 
No edelleenkään sen motaria ajavan ei todellakaan kuulu löysätä vauhtia jonkun vilkun takia ellei kolari ole välitön uhka :facepalm: Syyt esitetty jo monta kertaa.

On nyt kumma kun ei ymmärrys riitä vaan pitää tahallaan ymmärtää väärin. Jatkan matkien sinua: "Ei todellakaan pidä heti kaahata puskuriin kiinni kun näkee edellä autoilijat vaihta :facepalm:". Kuulostaa todella järkevältä vai mitä? Jotain rajaa näihin nollapostauksiin.
 
On nyt kumma kun ei ymmärrys riitä vaan pitää tahallaan ymmärtää väärin. Jatkan matkien sinua: "Ei todellakaan pidä heti kaahata puskuriin kiinni kun näkee edellä autoilijat vaihta :facepalm:". Kuulostaa todella järkevältä vai mitä? Jotain rajaa näihin nollapostauksiin.
No mitä ymmärsin väärin? Ei tuota sun tekstiä muuten voi ymmärtää kuin, että jarrulle menet kun joku laittaa vilkun päälle. Ja tästä seuraa, että sun takana oleva väli muuttuu kriittisellä hetkellä jne. mitä tässä on jo pitkälti väännetty. Liika kohteliaisuus on pahasta, kun se johtaa ennustettavuuden menettämiseen.

Jos et halua ”nollapostauksia”, niin ei kannattane aloittaa monen sivun vääntöä ns. alusta.
 
No mitä ymmärsin väärin? Ei tuota sun tekstiä muuten voi ymmärtää kuin, että jarrulle menet kun joku laittaa vilkun päälle. Ja tästä seuraa, että sun takana oleva väli muuttuu kriittisellä hetkellä jne. mitä tässä on jo pitkälti väännetty. Liika kohteliaisuus on pahasta, kun se johtaa ennustettavuuden menettämiseen.

Jarruttelemisesta en ole puhunut. Minulle vauhdin höllääminen on pientä vauhdin säätöä. En minäkään väistele rampeilta tulevia muuten kuin poikkeustilanteessa vaan kun näen sen edellä tulevan vilkun laittavan päälle ja aloittavan siirtymisen kaistalle niin jätän lisää tilaa hellittämällä kaasua hivenen että väli ei pienene liikaa. Siitä ei tule sen enempää muutosta taakse kuin muutenkaan välin säätämisestä kohdalleen ja kun nyt motarivauhdeista puhutaan niin tässä vaiheessa ramppi on jo pitkälle ohi.
 
No tuo sun höllääminen on just sitä perseilyä, jonka takia joskus meinaa osua pelikaani turbiiniin. Jos toinen on juuri liittymässä, niin olet itse siinä kohdassa joka vaikuttaa seuraavan liittyjän toimintaan välittömästi ja suoraan. Ei tuo höllääminen saa olla mikään ”luonnollisesti” automaatio.
 
No tuo sun höllääminen on just sitä perseilyä, jonka takia joskus meinaa osua pelikaani turbiiniin. Jos toinen on juuri liittymässä, niin olet itse siinä kohdassa joka vaikuttaa seuraavan liittyjän toimintaan välittömästi ja suoraan. Ei tuo höllääminen saa olla mikään ”luonnollisesti” automaatio.

Siinä välissä takanahan jos tulee ongelmia niin on ollut liian pieni väli eli takana tuleva on perseillyt ajamalla liian lähellä. Ei tuota ongelmaa tule jos on pidetty oikea oppista väliä. Siihen yhteen turvaväliin pitää mahtua useita autoja liittymään kerrallaan moottoritienopeuksissa.

Muutoin ruuhka-aikaan tai muussa poikkeavassa tapauksessa asia on täysin eri ja nopeudetkin eri luokkaa.
 
Siinä välissä takanahan jos tulee ongelmia niin on ollut liian pieni väli eli takana tuleva on perseillyt ajamalla liian lähellä. Ei tuota ongelmaa tule jos on pidetty oikea oppista väliä. Siihen yhteen turvaväliin pitää mahtua useita autoja liittymään kerrallaan moottoritienopeuksissa.

Muutoin ruuhka-aikaan tai muussa poikkeavassa tapauksessa asia on täysin eri ja nopeudetkin eri luokkaa.
Koita nyt ymmärtää, että se seuraava liittyjä sovittaa vauhdin sun nopeuden perusteella. Ihan riippumatta väleistäkin. Jos sä säädät nopeutta, niin se ”sopivasti taakse” on pienelläkin muutoksella ”rinnalle” tai ”just eteen”. On sitten ihan kuskista ja autosta kiinni miten saa ratkaistua. Rampilla jarruttamalla menee yleensä täysin vituiksi. Ruuhka-aikana lisäbonus tulee sitten siitä, että se takana oleva rako menee kiinni ja muut ”avuliaat” pistää väylänkin sekaisin.
 
Äsken oli taas joku järjen jättiläinen liikenteessä. Oli jaksanut skrapata tuulilasista tasan 50%, eli kuskin puolen ja apukuskin puoli umpijäässä. Kuskin sivuikkuna oli kanssa putsattu, apukuskin ei. Ja takasivuikkunat tukevasti jäässä. Mitä liikkuu tollaisen kuskin päässä? Siinä se odotteli risteyksessä liittymistä isommalle tielle. Luulis itsekin huomaavan, että näkyvyys oikealle nolla.

Itsekin hetken ihmenttelin hetkeä aiemmin, kun oli todella tiukkaa jäätä kaikissa laseissa, vaikka auto katoksessa.
 
Äsken oli taas joku järjen jättiläinen liikenteessä. Oli jaksanut skrapata tuulilasista tasan 50%, eli kuskin puolen ja apukuskin puoli umpijäässä. Kuskin sivuikkuna oli kanssa putsattu, apukuskin ei. Ja takasivuikkunat tukevasti jäässä. Mitä liikkuu tollaisen kuskin päässä? Siinä se odotteli risteyksessä liittymistä isommalle tielle. Luulis itsekin huomaavan, että näkyvyys oikealle nolla.

Itsekin hetken ihmenttelin hetkeä aiemmin, kun oli todella tiukkaa jäätä kaikissa laseissa, vaikka auto katoksessa.
Näitä on kyllä täysin mahdotonta ymmärtää. Itse en uskaltaisi ajaa metriäkään jos edes tuulilasista puolet on jäässä. Kortin saisi ottaa pois jos ajelee lasit jäässä.

Tilanteesta kertonee hyvin se, että vastikään tuossa siirsin yhtä meidän autoa ruudusta toiseen. Ei jaksettu alkaa skrapamaan, että saadaan auto toiseen ruutuun. Käytännössä avasin ikkunan ja veli käveli vieressä kertomassa mihin ajetaan, vaikka kyseessä oli hyvinkin tuttu paikka. Eli mitään ei nähnyt ja suuntavaisto 100% kateissa.
 
Äsken oli taas joku järjen jättiläinen liikenteessä. Oli jaksanut skrapata tuulilasista tasan 50%, eli kuskin puolen ja apukuskin puoli umpijäässä. Kuskin sivuikkuna oli kanssa putsattu, apukuskin ei. Ja takasivuikkunat tukevasti jäässä. Mitä liikkuu tollaisen kuskin päässä? Siinä se odotteli risteyksessä liittymistä isommalle tielle. Luulis itsekin huomaavan, että näkyvyys oikealle nolla.

Itsekin hetken ihmenttelin hetkeä aiemmin, kun oli todella tiukkaa jäätä kaikissa laseissa, vaikka auto katoksessa.

Noi on kauheita, usein näkee. Tällä kelillä menee kyllä ikkunat höyryyn kun tukka märkänä hyppää rattiin. Usein saa pysähtyä ja kuivata laseja. Joku sanoi että ilmastointia ei saisi pitää talvella päällä, pitääkö se paikkansa?
 
Noi on kauheita, usein näkee. Tällä kelillä menee kyllä ikkunat höyryyn kun tukka märkänä hyppää rattiin. Usein saa pysähtyä ja kuivata laseja. Joku sanoi että ilmastointia ei saisi pitää talvella päällä, pitääkö se paikkansa?

Kyllä sitä jopa kannattaa silloin tällöin talvellakin käyttää.
 
Kyllä sitä jopa kannattaa silloin tällöin talvellakin käyttää.

Noniin oon ajatellut, kiitos tiedosta, sehän kuivaa ilmaa. Miksi muuten ilmastointilaitteet valuu putkesta vettä. Monta kertaa tullut etelässä vedet hiuksiin kun kävelee kerrostalon edestä jalkakäytävää. Oon pitänytkin päällä, mutta joku tietämätön varoitteli.
 
Noniin oon ajatellut, kiitos tiedosta, sehän kuivaa ilmaa. Miksi muuten ilmastointilaitteet valuu putkesta vettä. Monta kertaa tullut etelässä vedet hiuksiin kun kävelee kerrostalon edestä jalkakäytävää. Oon pitänytkin päällä, mutta joku tietämätön varoitteli.

Kondessivedet. Siksi esim. kaupan parkkipaikalla kesäisin on märkiä länttejä kun auto siitä lähtee.
 
Miksi ei saisi käyttää? Itsellä ilmastointi auto-asennolla kesät ja talvet.
Sama juttu. En ymmärrä miksi sitä pitäisi naksutella päälle ja pois, paitsi jos on manuaalinen ilmastointi, joka on nykyään käsittääkseni aika harvinainen. Silti tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että automaatti-ilmastoinnillakin varustetuissa autoissa porukka arpoo koko ajan niitä hanikoita käsipelillä.

Järjestelmän nimi on "automaatti-ilmastointi" juuri siitä syystä, että valitset halutun lämpötilan ja systeemi pitää automaattisesti lämpötilan sopivana. Ja pakkasongelmien välttämiseksi siellä on kyllä myös oma automatiikkansa, joka estää kompuran toiminnan liian kylmällä jne.
 
Järjestelmän nimi on "automaatti-ilmastointi" juuri siitä syystä, että valitset halutun lämpötilan ja systeemi pitää automaattisesti lämpötilan sopivana. Ja pakkasongelmien välttämiseksi siellä on kyllä myös oma automatiikkansa, joka estää kompuran toiminnan liian kylmällä jne.

Ilmastoinnin nappi päälle koko talveksi. Myös manuaali-ilmastoiduissa autoissa se kompura on suojattu. Ei lähde käyntiin, oliskohan alle 4 astetta. Muuten se tuhoaisi itsensä. Saa niitä lumien mukana tullutta vettä ulos autosta.

Jos nyt on lämmin talli, ja ajaa sieltä Prisman katettuun parkkipaikkaan, ei tarvetta.
 
Sama juttu. En ymmärrä miksi sitä pitäisi naksutella päälle ja pois, paitsi jos on manuaalinen ilmastointi, joka on nykyään käsittääkseni aika harvinainen. Silti tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että automaatti-ilmastoinnillakin varustetuissa autoissa porukka arpoo koko ajan niitä hanikoita käsipelillä.

Järjestelmän nimi on "automaatti-ilmastointi" juuri siitä syystä, että valitset halutun lämpötilan ja systeemi pitää automaattisesti lämpötilan sopivana. Ja pakkasongelmien välttämiseksi siellä on kyllä myös oma automatiikkansa, joka estää kompuran toiminnan liian kylmällä jne.

Joskus kun tulee taivaan täydeltä lunta, on pakko säätää koko systeemiä manuaalisesti. Automaatti-ilmastointi useasti ei puhalla tarpeeksi lasille ilmaa.
 
Mikäkö ärsyttää? Porukka joka on saanut korttinsa muropaketista. Esim kaistanvaihto tai yleensäkkin vilkun käyttämättömyys kyllä syö välillä, varsinkin liikenneympyröissä tai kun venaat autoa joka kääntyykiin risteyksestä suuntaasi muttei välitä näyttää sitä vilkulla että olisit voinut mennä väliin. Käyttäkää sitä vilkkua pliis.
 
Ois kyllä hienoa jos tohon ramppiväistelyyn ois jotkut säännöt olemassa, vaikka ihan laissa asti.

Eiku perkele, nehän jo onkin olemassa :eek:
Kerrataanpa siis ne, kun tuntuvat olevan hukassa monelta keskustelijalta, ja liian usein myös tienpitäjältä.

- Niin moottoritiellä kuin millä tahansa muullakin useampi-kuin-yksi-kaistaisella tiellä saa vaihtaa kaistaa, jos kiihdytyskaistalta ollaan tulossa eteen. Ainoastaan tarpeettomat kaistanvaihdot ovat kiellettyjä.
- Kylkeä kohti tulijaa tai hitaampana suoraan nokan eteen liittynyttä on väistettävä, jos se vain suinkin on mahdollista. Tieliikennelaki velvoittaa jokaista välttämään vahinkoja.
- Kolmiolla kiihdytyskaistan alussa ei ole vaikutusta väistämisvelvollisuuksiin, vaan väistömisvelvollisuus tulee vain ja ainoastaan kaistanvaihdosta. Tällä on suuri merkitys mm. sellaisilla kiihdytyskaistoilla, jotka jatkuvat samana kaistana poistumiskaistaksi. Isommalla tiellä ajavalla ei ole oikeutta vaihtaa kaistaa poistumiskaistalla ajavia väistämättä.
 
Joskus kun tulee taivaan täydeltä lunta, on pakko säätää koko systeemiä manuaalisesti. Automaatti-ilmastointi useasti ei puhalla tarpeeksi lasille ilmaa.
Skodassa on tuohon tilanteeseen varattu ihan oma "täysillä tuulilasiin!" -nappi. Muulloin ei kyllä ole tarvetta manuaaliselle säätämiselle tullutkaan.
 
Kerrataanpa siis ne, kun tuntuvat olevan hukassa monelta keskustelijalta, ja liian usein myös tienpitäjältä.

- Niin moottoritiellä kuin millä tahansa muullakin useampi-kuin-yksi-kaistaisella tiellä saa vaihtaa kaistaa, jos kiihdytyskaistalta ollaan tulossa eteen. Ainoastaan tarpeettomat kaistanvaihdot ovat kiellettyjä.
- Kylkeä kohti tulijaa tai hitaampana suoraan nokan eteen liittynyttä on väistettävä, jos se vain suinkin on mahdollista. Tieliikennelaki velvoittaa jokaista välttämään vahinkoja.
- Kolmiolla kiihdytyskaistan alussa ei ole vaikutusta väistämisvelvollisuuksiin, vaan väistömisvelvollisuus tulee vain ja ainoastaan kaistanvaihdosta. Tällä on suuri merkitys mm. sellaisilla kiihdytyskaistoilla, jotka jatkuvat samana kaistana poistumiskaistaksi. Isommalla tiellä ajavalla ei ole oikeutta vaihtaa kaistaa poistumiskaistalla ajavia väistämättä.
Tavallaan oikein mutta moni ei tee sitä kaistanvaihtoa noissa tilanteissa niin, että muistaisi katsoa peiliin jne kun ainoana mielessä se "mun eteen ei hitaammat tule" - asenne. Käytännössä ainakin autokoulujen opetuksen perusteella tollanen liittymiskaistaa tulevan väistäminen vasemmalle kaistalle on sakon arvonen suoritus turhana kaistanvaihtona ennen kuin se on sun edessä kaistalla hitaampana
 
Tavallaan oikein mutta moni ei tee sitä kaistanvaihtoa noissa tilanteissa niin, että muistaisi katsoa peiliin jne kun ainoana mielessä se "mun eteen ei hitaammat tule" - asenne. Käytännössä ainakin autokoulujen opetuksen perusteella tollanen liittymiskaistaa tulevan väistäminen vasemmalle kaistalle on sakon arvonen suoritus turhana kaistanvaihtona ennen kuin se on sun edessä kaistalla hitaampana
Vääränlainen ennakointi on kiellettyä, kyllä. Jos rampilta on tulossa esimerkiksi rekka, voinee kuitenkin luotettavasti ennustaa, että ohitustarve saattaisi olla välittömästi edessä.
 
Juuh, noh näköjään näitä sitten löytyy. :) Useampi auto ollut parin vuosikymmenen aikana, mutta ei ole tullut edes mieleen että tuo nappi saattaisi puuttua. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää.
 
Juuh, noh näköjään näitä sitten löytyy. :) Useampi auto ollut parin vuosikymmenen aikana, mutta ei ole tullut edes mieleen että tuo nappi saattaisi puuttua. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää.

Ainoa auto jossa ei ole tuollaista ollut miesmuistiin on VW kupla. Hienoa tosin, että VW:ssä tämä on edelleenkin totuus, kun ko. on löytynyt jopa premium Fiateista, Nissaneista, Dacioista jne.
 
Tänään sain taas todistaa tilannetta, mistä täällä on jokunen päivä nyt vängätty.

Ajoin Tuusulantiellä Tuusulaa kohti kehä 1:n sillan ali. Tässä kohtaa oikealla tulee kaksi kaistaa lisää: Kehä 1 länteen ajavien ja kehä 1 itään ajavien liittymiskaista kohti Tuusulaa Tuusulantielle, ja ulompi noista kaistoista erkanee Pakilaan, eli hetken aikaa on 4 kaistaa rinnakkain. Tuota ulompaa kaistaa tuli joku kehä 1:ltä Tuusulantielle, nopeutta ehkä reilu 60km/h. Olin ajamassa oikeanpuolista kaistaa Tuusulantiellä about rajoituksen mukaan (87 tais olla vakkarissa, 80km/h rajoitus), eli kaksi kaistaa vasemmalla tästä liittyjästä. Kun hän oli vielä noin 30m edelläni, laittoi vilkun päälle ja alkoi vaihtamaa kaistaa vasemmalle. Ihmettelin melko jyrkkää kulmaa hänen kaistanvaihdossa, ja sieltähän se sitten tulikin kahden kaistan yli suoraan mun eteen niin, että jouduin jarruttamaan reippaasti. Varmaan 5m oli väliä tuossa vaiheessa.

Jotkut vaan ilmeisesti luottaa takaa tulevien väistävän, kun johonkin väliin survaisee omaa nopeuttaan.
 
Ainoa auto jossa ei ole tuollaista ollut miesmuistiin on VW kupla. Hienoa tosin, että VW:ssä tämä on edelleenkin totuus, kun ko. on löytynyt jopa premium Fiateista, Nissaneista, Dacioista jne.
Kyllä muuten varmasti löytyy kaikista automaatti-ilmastoinnilla varustetuista volkkareista tämä vasemmanpuoleine nappi.

2016-11-03-16-31-33-jpg.109087
 
Kyllä muuten varmasti löytyy kaikista automaatti-ilmastoinnilla varustetuista volkkareista tämä vasemmanpuoleine nappi

Toivottavasti, @Tommy Goldfish mainitsi että harvemmissa volkkareissa näkynyt. Ei sikäli kyllä olisi yllättänyt tämäkään fakta, tuntien tuon lafkan metkut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom