Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En sano etteikö tällaisiakin vaikeita paikkoja varmasti jossain olisi, mutta...

...renkaat! Mulla ei 5v taksiuran aikana tai oman vajaavetoisen kartanovolvon kanssa ole ikinä ollut vaikeuksia kiihdyttää tavoitenopeuteen yhdelläkään rampilla (paitsi tietenkin jos joku Punto turaa omiaan edessä). Ei edes jollain tilapäisesti yhennetyillä. Ja asuinpaikkakin on sellainen, että noita kiillotettuja pätkiä on käytännössä joka paikassa koko talven. Pysähtymisen kanssa niitä vaikeuksia on ollut jos on.. :D
Työautoissa oli aina lähes uudet kumit(nastoilla) ja omassakin pyrin pitämään järjelliset renkaat(nastoilla).

Oikeastaan lähes kaikki kenen kanssa on tullut tästä kiihdyttämisen vaikeudesta keskusteltua livenä, on olleet keskivertoa heikompia kuskeja(tiedän hlökohtaisesti) tai yksinkertaisesti sysipaskat renkaat alla...
Höpö höpö. Ei tarvitse kuin keskiverron raskaan auton ja hinnat alkaen koneen, niin alkaa moni ramppi tehdä tiukkaa 100 km/h alueelle vaikka alusta olisi pitävä ja miten leikkis kimiräikköstä.

Aika paljon liikun myös eri seuduilla ja ramppien rakennustyyleissä on paljon eroja. Pk-seudulla varmaan parhaat rampit ja vähän ”miinoja”, Turun suunnalla tulee monta paskaa mieleen, jos ei muuta niin asfaltti paskana. Ohikulkutien ramppi Bauhausin/Myllyn kohdalla on pahimpia pitkiä ramppeja mitä on tullut vastaan. Jyrkkä mutka valoista ja sen jälkeen jyrkkään ylämäkeen pitäis polkea. Kauppakassien tyypillinen liittymisnopeus 60 km/h (100-alue).
 
Höpö höpö. Ei tarvitse kuin keskiverron raskaan auton ja hinnat alkaen koneen, niin alkaa moni ramppi tehdä tiukkaa 100 km/h alueelle vaikka alusta olisi pitävä ja miten leikkis kimiräikköstä.
Niinno, kolmoskoppanen V70 ja 100kW kone, eikä edelleenkään ole ikinä ollut ongelmia sovittaa nopeutta rampissa pääväylälle sopivaksi, ellei siinä edessä joku ajokammoinen tuki ramppia.
 
Ohikulkutien ramppi Bauhausin/Myllyn kohdalla on pahimpia pitkiä ramppeja mitä on tullut vastaan. Jyrkkä mutka valoista ja sen jälkeen jyrkkään ylämäkeen pitäis polkea. Kauppakassien tyypillinen liittymisnopeus 60 km/h (100-alue).

Ei ole edes lähellä turun seudun vaikeimpia ramppeja, tuota ramppia ajatetaan vielä ajokokeissakin ruuhka-aikaan. Käy ajamassa ramppi moisiosta tampere-tku motarille(turun suuntaan) ja sen perään urusvuoren ramppi oharille helsingin suuntaan. Noissakin silti pääsee vähän kikkailemalla tavoitenopeuteen jopa Fiat 127 (43hp) alla.
 
Höpö höpö. Ei tarvitse kuin keskiverron raskaan auton ja hinnat alkaen koneen, niin alkaa moni ramppi tehdä tiukkaa 100 km/h alueelle vaikka alusta olisi pitävä ja miten leikkis kimiräikköstä.

Aika paljon liikun myös eri seuduilla ja ramppien rakennustyyleissä on paljon eroja. Pk-seudulla varmaan parhaat rampit ja vähän ”miinoja”, Turun suunnalla tulee monta paskaa mieleen, jos ei muuta niin asfaltti paskana. Ohikulkutien ramppi Bauhausin/Myllyn kohdalla on pahimpia pitkiä ramppeja mitä on tullut vastaan. Jyrkkä mutka valoista ja sen jälkeen jyrkkään ylämäkeen pitäis polkea. Kauppakassien tyypillinen liittymisnopeus 60 km/h (100-alue).

Mondeo, 1500kg ja 110hv eikä mitään ongelmaa päästä rampissa kuin rampissa liikenteen sekaan.

Opetelkaa käyttämään sitä kaasua ja kierroksia!

Paska puhetta ettei autoa saa kiihtymään.
 
Mondeo, 1500kg ja 110hv eikä mitään ongelmaa päästä rampissa kuin rampissa liikenteen sekaan.

Opetelkaa käyttämään sitä kaasua ja kierroksia!

Paska puhetta ettei autoa saa kiihtymään.
Joo, lähinähän ongelmia voi tulla jäisillä keleillä vähemmän liikennöidyillä rampeilla kun pito ei riitä kiihdytykseen. Jos vaan pitoa onniin harvassa on paikat.
 
Ei varsinaisesti liikenteessä mutta äsken kaupassa käydessä, juuri ennen minua parkkiin kaarsi mopomönkijä, kuskina joku n. 40-50v äijä. No siis ei tavallaan mitään siinä vielä, mutta vittu kun se oli viimeinen perheparkki, ja ajaa tuollaisella siihen.
Kerkesi se äijä livahtamaan kauppaan sen verran ennen minua että kun itse sinne muksun kanssa pääsin niin en nähnyt enää, jos olisin, olisin kyllä sanonut jotain.
Miksi pitäisi sanoa yhtään mitään, kun noille saa kuka tahansa pysäköidä?
 
Joo, lähinähän ongelmia voi tulla jäisillä keleillä vähemmän liikennöidyillä rampeilla kun pito ei riitä kiihdytykseen. Jos vaan pitoa onniin harvassa on paikat.

Jos ei pitoa ole niin silloin pitää sudittaa ja silti polkea sitä kaasua. Parhaiten se auto kiihtyy vähän sudittamalla renkaita. Jos autossa on ajonvakaudenhallintajärjestelmä, se sisältää aina myös elektronisen "kitkalukon", jonka avulla mikä tahansa paska kiihtyy niin hyvin kuin vain mahdollista pitämällä kaasu pohjassa.

Jos ei vieläkään kiihdy, niin sitten rengaskauppaan ostamaan KUNNON renkaat eikä ajeta paskoilla renkailla. Kaikki muu on selittelyä.
 
Jos ei pitoa ole niin silloin pitää sudittaa ja silti polkea sitä kaasua. Parhaiten se auto kiihtyy vähän sudittamalla renkaita. Jos autossa on ajonvakaudenhallintajärjestelmä, se sisältää aina myös elektronisen "kitkalukon", jonka avulla mikä tahansa paska kiihtyy niin hyvin kuin vain mahdollista pitämällä kaasu pohjassa.

Jos ei vieläkään kiihdy, niin sitten rengaskauppaan ostamaan KUNNON renkaat eikä ajeta paskoilla renkailla. Kaikki muu on selittelyä.
Ei se aina renkaistakaan oo kiinni. Kuulostaa itsepäisen mulkkukuskin puheilta tollanen et missään nimessä ei voi joustaa..
 
Mondeo, 1500kg ja 110hv eikä mitään ongelmaa päästä rampissa kuin rampissa liikenteen sekaan.

Opetelkaa käyttämään sitä kaasua ja kierroksia!

Paska puhetta ettei autoa saa kiihtymään.
Sä nyt sotket kaksi eri asiaa, rampista liittymisen ja kiihtyvyyden. Liittymisen pystyy hanskaamaan, mutta kiihtyvyyttä et jos sitä ei ole. Tervetuloa kokeilemaan tuohon mainitsemaani Bauhausin ylämäkeen 2002 C5:lla pienimmällä koneella. Kyllä menee todella tiukalle, että saa 100 km/h lasiin ennen kaistan päättymistä. CVT Jazzillakaan tuo ei ollut ihan selvin tapaus vaikka siinä kirjaimellisesti ei tarvitse tehdä muuta kuin lyödä lappu lattiaan. Jos ei ole vääntöä niin ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei pitoa ole niin silloin pitää sudittaa ja silti polkea sitä kaasua. Parhaiten se auto kiihtyy vähän sudittamalla renkaita. Jos autossa on ajonvakaudenhallintajärjestelmä, se sisältää aina myös elektronisen "kitkalukon", jonka avulla mikä tahansa paska kiihtyy niin hyvin kuin vain mahdollista pitämällä kaasu pohjassa.

Jos ei vieläkään kiihdy, niin sitten rengaskauppaan ostamaan KUNNON renkaat eikä ajeta paskoilla renkailla. Kaikki muu on selittelyä.

Aina se ei tuokaan auta kun paskasti aurataan tiet ja kiihdytyskaistalla 5cm sohjoa. Siinä ei kiihdy kun traktori ketjuilla.
 
Ei ole edes lähellä turun seudun vaikeimpia ramppeja, tuota ramppia ajatetaan vielä ajokokeissakin ruuhka-aikaan. Käy ajamassa ramppi moisiosta tampere-tku motarille(turun suuntaan) ja sen perään urusvuoren ramppi oharille helsingin suuntaan. Noissakin silti pääsee vähän kikkailemalla tavoitenopeuteen jopa Fiat 127 (43hp) alla.
Eihän nuo ole vaikeita:confused: Toisessa baanaa ihan helvetisti ja toinen alamäkeen. Voi toki olla autokohtaistakin, mutta Bauhausin mäki tuolla ikälopulla bensalla on ainakin selkeästi hankalin saada vauhtia, joutuu vetämään sen jyrkän mutkan ihan tosissaan, että vaihteet osuu suoralle osuudelle ylämäkeen veto säilyen.
 
Tervetuloa kokeilemaan tuohon mainitsemaani Bauhausin ylämäkeen 2002 C5:lla pienimmällä koneella. Kyllä menee todella tiukalle, että saa 100 km/h lasiin ennen kaistan päättymistä. CVT Jazzillakaan tuo ei ollut ihan selvin tapaus vaikka siinä kirjaimellisesti ei tarvitse tehdä muuta kuin lyödä lappu lautaan. Jos ei ole vääntöä niin ei ole.

Itsellä satoja kokemuksia tuosta rampista 1,4 cvt jazzilla, 0,9L koneella olevalla 43hp fiudella, 1litran pololla ilman turboja ja yhdelläkään noista ei ole tehnyt edes tiukkaa yhtään ainutta kertaa, vaikka ramppi olisi ollut jäässä ja neljän ruuhka käynnissä. Tuo ei ole tiukka ramppi, vain hankalahko välillä. Silloin kun ajoin tuolla kuorma-autolla niin menin suosiolla edeltävästä myllyn rampista toki. Mutta ehkä tässä nyt vaan menee käsitteet ristiin sen puoleen mikä mielletään tiukaksi.
 
Eihän nuo ole vaikeita:confused: Toisessa baanaa ihan helvetisti ja toinen alamäkeen. Voi toki olla autokohtaistakin, mutta Bauhausin mäki tuolla ikälopulla bensalla on ainakin selkeästi hankalin saada vauhtia, joutuu vetämään sen jyrkän mutkan ihan tosissaan, että vaihteet osuu suoralle osuudelle ylämäkeen veto säilyen.

Kummassa on baanaa helvetisti ja kumpi on alamäkeen? Toinen on lyhin mitä löytyy ja toinen paljon bauhaussia tiukemmasta mutkasta jyrkempään ylämäkeen kovempaan rajoitukseen ja lyhyempänä?

Urusvuori:
https://goo.gl/maps/12ZqFA5Qba12
Moisio:
https://goo.gl/maps/SX59vG5VhbJ2
 
Itsellä satoja kokemuksia tuosta rampista 1,4 cvt jazzilla, 0,9L koneella olevalla 43hp fiudella, 1litran pololla ilman turboja ja yhdelläkään noista ei ole tehnyt edes tiukkaa yhtään ainutta kertaa, vaikka ramppi olisi ollut jäässä ja neljän ruuhka käynnissä. Tuo ei ole tiukka ramppi, vain hankalahko välillä. Silloin kun ajoin tuolla kuorma-autolla niin menin suosiolla edeltävästä myllyn rampista toki. Mutta ehkä tässä nyt vaan menee käsitteet ristiin sen puoleen mikä mielletään tiukaksi.
Siis kysehän oli siitä, että 100 km/h vauhtiin pääset ennen rampin loppumista. En jaksa uskoa, että ainakaan ihan neljän ruuhkassa moista suoritusta onnistunut tekemään liikennemäärät ja kaikki 60-70 km/h vajakit huomioiden. Tuossa rampissa saa ottaa noista pikkupannuista tai vanhasta isosta romusta ns. kaiken irti, että pääsee riittävään vauhtiin. Jos pääsee. Ihan sama mitkä renkaat alla. Sitähän mä enimmäkseen kommentoin, että muka kaikki renkaista kiinni :rofl: Esim. ikälopussa C5:ssa uudet contin nastat alla... Sama siinä Jazzissa aikanaan.
 
Kummassa on baanaa helvetisti ja kumpi on alamäkeen? Toinen on lyhin mitä löytyy ja toinen paljon bauhaussia tiukemmasta mutkasta jyrkempään ylämäkeen kovempaan rajoitukseen ja lyhyempänä?

Urusvuori:
https://goo.gl/maps/12ZqFA5Qba12
Moisio:
https://goo.gl/maps/SX59vG5VhbJ2
Mä en kyllä ymmärrä sua. Ongelmahan on vauhdin saaminen, ei se miten pitkään se liittymäkaista siinä muiden kaistojen rinnalla menee. Urusvuoressa hyvä pätkä ottaa vauhtia ja tuon mutkan saa helposti vetäistyä jatkuvasti kiihdyttäen. Alamäki alkaa, vauhti kiihtyy pienelläkin koneella helposti lisää. Moision liittymä ylämäkeen on hemmetin pitkä, siinä saa helposti kelattua 120 km/h lasiin. Ei pienintäkään ongelmaa :confused:
 
Mä en kyllä ymmärrä sua. Ongelmahan on vauhdin saaminen, ei se miten pitkään se liittymäkaista siinä muiden kaistojen rinnalla menee. Urusvuoressa hyvä pätkä ottaa vauhtia ja tuon mutkan saa helposti vetäistyä jatkuvasti kiihdyttäen. Alamäki alkaa, vauhti kiihtyy pienelläkin koneella helposti lisää. Moision liittymä ylämäkeen on hemmetin pitkä, siinä saa helposti kelattua 120 km/h lasiin. Ei pienintäkään ongelmaa :confused:

Itse olen kaikista puheenaiheessa olevista kiihdytyskaistoista ajellut satoja ja satoja kertoja alitehoisilla autoilla käytännössä aina siis lämä tiskissä tyyliin(kaarteeseen myös tyypillisesti kierrokset lähellä punarajaa ralliajolinjalla pidon äärirajoilla) ja omasta mielestä aika selkeästi eri vaikeustasolla nuo mainitsemani. Voisiko oikeasti eri auto muuttaa kokemusta noin erilaiseksi? Kaikissa näissä on yhteistä se alun mutka, selkeästi tiukin urusvuoressa, toisena moisio ja kaukana perässä bauhaus, kaistan pituus selvästi lyhin urusvuoressa, moisio ja bauhaus aika tasoissa mutta moisiossa 20km/h kovempi rajoitus, ylämäki jyrkin moisiossa ja bauhaus toisena, urusvuori käytännössä tasamaata. En vaan itse keksi millä bauhaussista saa tehtyä vaikean.
 
Rekkakuski ei noudattanut joulurauhaa ja päätyi poliisin kanssa juttusille :shifty:

Ajelin GPS:n mukaan vakkarilla 82 km/h, kun perään ilmestyi pakettiauto, jonka takana aivan tappituntumalla oli raskaampi ajoneuvo. Hetken ajelun jälkeen rekka yllätti ja lähti ohittamaan. Pakettiauto ajeli melko lähellä minua ja joutuikin jarruttamaan tehdäkseen tilaa rekalle. Itse taas jouduin kiihdyttämään karkuun, koska rekka palasi kaistalle taakseni n. metrin päähän autostani. Kun välimatkaa tuli sen verran, että näkyi muutakin kuin ilmanottoritilä peilistä, totesin ettei vehkeessä ole ainakaan edessä kilpiä lainkaan.

Hetken ajelun jälkeen lähti taas ohitukseen ja tällä kertaa sain jarruttaa n. 50 km/h nopeuteen, jotta ohitus onnistui ennen kuin vastaantulijat saapuvat. Myöskään perässä ei näkynyt kilpiä.

Näin vielä yhden ohituksen ennen kuin rekka katosi näkyvistä: paineli ohituskaistalla ylämäkeen jonkun henkilöauton ohi. Kun minun ohittamisestani oli kulunut n. 10 minuuttia, ei rekkaa enää näkynyt. Paikoittain näkyvyyttä oli reilusti toista kilometriä, eli yhdistelmällä oli vauhtia selvästi päälle 90 km/h.

Soitin jo heti ensimmäisen ohituksen jälkeen hätäkeskukseen ja hetken päästä poliisi soitteli takaisin päin kyselläkseen väliaikatietoja. Sanoivat lähtevänsä tulemaan seuraavasta kaupungista vastakkaseen suuntaan ja pysäyttävänsä jos tulee vastaan. Parin kymmenen kilometrin jälkeen näkyikin isomman nelikaistaisen tien vieressä olevalla pienemmällä tiellä, kuinka rekka ajeli maijan kanssa läheistä parkkipaikkaa kohti. Loppui kiire siihen. :D
 
Itse olen kaikista puheenaiheessa olevista kiihdytyskaistoista ajellut satoja ja satoja kertoja alitehoisilla autoilla käytännössä aina siis lämä tiskissä tyyliin(kaarteeseen myös tyypillisesti kierrokset lähellä punarajaa ralliajolinjalla pidon äärirajoilla) ja omasta mielestä aika selkeästi eri vaikeustasolla nuo mainitsemani. Voisiko oikeasti eri auto muuttaa kokemusta noin erilaiseksi? Kaikissa näissä on yhteistä se alun mutka, selkeästi tiukin urusvuoressa, toisena moisio ja kaukana perässä bauhaus, kaistan pituus selvästi lyhin urusvuoressa, moisio ja bauhaus aika tasoissa mutta moisiossa 20km/h kovempi rajoitus, ylämäki jyrkin moisiossa ja bauhaus toisena, urusvuori käytännössä tasamaata. En vaan itse keksi millä bauhaussista saa tehtyä vaikean.
Urusvuorihan on Bauhaus lyhyemmällä mutkalla, alamäkeen ja pidemmällä pätkällä ennen mutkaa. Mutka kun loppuu, niin Urusvuoressa vauhtia helpolla paljon enemmän kuin Bauhausissa. Eihän tuossa Moisiossa edes ole varsinaista mutkaa ja baanaa kiihdyttää ihan helvetisti :confused: Vaihteistojen välityksistä se voi olla kiinni ainakin tuossa C5:ssa. Joutuu vedättämään väännön saamiseksi tosi pitkälle.
 
Kyllä mä yleensä saan työpakunkin kiihdytettyä tavoitenopeuteen mutta esim. tuo Turun Bauhausin ramppi on aika haasteellinen. Jos siitä pääsee jonon keulilla lähtemään niin onnistuu melko hyvin mutta jos vaan hiemankin joku arkailee edessä (ettei pääse jo mutkassa painamaan jalkaa konehuoneeseen) niin vaikeaa on. Kuitenkin suht paljon tavaraa/varaosia kyydissä yms. joten painoakin on.
 
Ei se aina renkaistakaan oo kiinni. Kuulostaa itsepäisen mulkkukuskin puheilta tollanen et missään nimessä ei voi joustaa..

Kyllä, olen itsepäinen mulkkukuski, koska minä kyllä aina pyrin välttämään kolareita ja annan aina ihmisille tilaa liittyä tielle jossa ajan aina tilanteen mukaan. Koskaan ei ole ollut minulla ongelmaa päästä liikenteen rytmiin millään autolla, missä on renkaat olleet hyvät alla. Ainoastaan huonoilla renkailla. Olosuhteista riippumatta. Kyllä se vaan niin on, että se on pääsääntöisesti renkaista kiinni. Jos renkaat ovat huonot, ei silloin voi ajaa talvikelissä hyvin. Hyvillä renkailla pääsee erittäin pitkälle olosuhteista riippumatta.
 
Laitetaan tarkennusta:

Ei yksinkertaisesti ollut kitkaa tarpeeksi. Lappu pohjassa ESPiä vasten kiihdytin, en muutenkaan ole "hissuttelija". Rampin mutkaan ei voinut kiihdyttää, koska tie oli niin liukas. Pakko oli käyttää vain rampin suoraa osuutta. Jos olisin halunnut mennä päätietä ajavan taakse, olisin joutunut vetämään auton seis viimeistään rampin puoleen väliin. Siitä sitten olisi ollut vähintään yhtä helppoa yrittää kiihdyttää, varsinkin kun päätiellä kulki sen verran autoja että olisin sitten joutunut kuitenkin vetämään jonkun eteen vielä hitaammalla vauhdilla.

Vilkku oli päällä vasemmalle heti rampin mutkasta lähtien. Eivät yksinkertaisesti fysiikan lait antaneet mahdollisuutta kiihdyttää nopeuseroa täysin umpeen vaikka tilaa alkutilanteessa olikin.
 
Oli taas eilen ihmettelemisen aihetta kun taivaalta tuli lunta sellaisella tahdilla, että näkyvyys oli about 20m eteenpäin. En varmaan yhtään valehtele jos sanon, että ainakin puolet matkalla nähdyistä autoista ei käyttäneet sumuvaloja. Siinä oli motarilla hauskaa kun tulee musta peräkontti vastaan puolta pienemmällä nopeudella kun mitä itse ajaa.. kyllä niitä sumareita saa hyvät ihmiset käyttää!
 
En sano etteikö tällaisiakin vaikeita paikkoja varmasti jossain olisi, mutta...
Toi oli paska paikka, tiedät miten tollanen paikka sillalla on hitokseen liukas. Vaan ei ko. paikka enää haittaa, korjattu jo. Tuossa paikassa olis vaan ollu hyvä ennen korjauksia 4 kulmasta kaapiva.
 
Oli taas eilen ihmettelemisen aihetta kun taivaalta tuli lunta sellaisella tahdilla, että näkyvyys oli about 20m eteenpäin. En varmaan yhtään valehtele jos sanon, että ainakin puolet matkalla nähdyistä autoista ei käyttäneet sumuvaloja. Siinä oli motarilla hauskaa kun tulee musta peräkontti vastaan puolta pienemmällä nopeudella kun mitä itse ajaa.. kyllä niitä sumareita saa hyvät ihmiset käyttää!

Itse taas ihmetteli kun nelostiellä tulee vähän lunta, niin 5 autoon letka ajaa 60kmh tunnissa. Onneksi pääsin niistä melkein heti ohi. Yhden elämää pelkäävän vielä ymmärtää mutta että 5 samassa läjässä..

Ja ei, näkyvyys ei ollut tavallista lumisadetta vähäisempi eikä lunta ollut ehtinyt ajoa haittaavasti kertymään.
 
Oulussa ollut muutama aika jännä tilanne viiden linnanmaalla asutun vuoden aikana linnanmaalta tai melkeimpä mistä tahansa pohjantielle liityttäessä aamu- tai iltaruuhkaan. Rampit niin liukkaita ettet saa kuin korkeintaan 70 tauluun ja sehän ei riitä, siinä sit jonon rinnalla arpoo että mihin väliin änkeää väkisin.

Pelivaraa ei kovin ole kun ei ole pitoa ja paikalliseen liikennekulttuuriin tuntuu kuuluvan se että "minun eteen et ainakaan tule" :)

Nelivetoisella autolla ei ole ollut tätä ongelmaa mutta vajaavetoisilla senkin edestä. Korkeintaan 2 vuotta ajettuja nastarenkaita käytän. Ja siis välillä on niin liukasta että 48kW diesel auto jaksaa pyörittää tyhjää vielä 80 vauhdissa vain kaasua painamalla :D
 
Oulussa ollut muutama aika jännä tilanne viiden linnanmaalla asutun vuoden aikana linnanmaalta tai melkeimpä mistä tahansa pohjantielle liityttäessä aamu- tai iltaruuhkaan. Rampit niin liukkaita ettet saa kuin korkeintaan 70 tauluun ja sehän ei riitä, siinä sit jonon rinnalla arpoo että mihin väliin änkeää väkisin.

Pelivaraa ei kovin ole kun ei ole pitoa ja paikalliseen liikennekulttuuriin tuntuu kuuluvan se että "minun eteen et ainakaan tule" :)

Nelivetoisella autolla ei ole ollut tätä ongelmaa mutta vajaavetoisilla senkin edestä. Korkeintaan 2 vuotta ajettuja nastarenkaita käytän. Ja siis välillä on niin liukasta että 48kW diesel auto jaksaa pyörittää tyhjää vielä 80 vauhdissa vain kaasua painamalla :D

Kaksi kertaa on ollut 15-vuoden aikana Oulussa minulla ongelma päästä sataseen pohjantielle. Kerran kaverin erittäin surkealla 124-mersulla, jossa talvirenkaat oli mallia "nimelliset" ja kerran vuonna 2008 kun takavetoisessa bemarissa oli myös talvirenkaat jo huonossa kunnossa ja tie vesijäällä.

Muuten ei ole ollut ongelmaa, tosin sittemmin käytetty lähinnä nokialaisia ja välissä continentalin nastoja.
 
Toi oli paska paikka, tiedät miten tollanen paikka sillalla on hitokseen liukas. Vaan ei ko. paikka enää haittaa, korjattu jo. Tuossa paikassa olis vaan ollu hyvä ennen korjauksia 4 kulmasta kaapiva.
Ei mulla silti ole ollut vaikeuksia liittymistilanteessa ellei ole ollut joku kaverin paskalintta paskoilla renkailla alla. Nykyautoissa luistonesto pelastaa paljon, mutta vanhemmissa ne on mitä on ja silloin estoa vasten kiihdyttely hidastaa vauhtia entisestään. Toki tässä vaiheessa voisi suositella, että opettelee ajamaan sitä sutoa itse eikä nojaa sähköavustimiin:D
Oulussa ollut muutama aika jännä tilanne viiden linnanmaalla asutun vuoden aikana linnanmaalta tai melkeimpä mistä tahansa pohjantielle liityttäessä aamu- tai iltaruuhkaan. Rampit niin liukkaita ettet saa kuin korkeintaan 70 tauluun ja sehän ei riitä, siinä sit jonon rinnalla arpoo että mihin väliin änkeää väkisin.

Pelivaraa ei kovin ole kun ei ole pitoa ja paikalliseen liikennekulttuuriin tuntuu kuuluvan se että "minun eteen et ainakaan tule" :)
Näin toveri oululaisena sanon että nyt tuli se höpö höpö. Päivittäin ajan tuon seudun ramppeja, eikä kyllä ole ongelmia. Oulussa ei sellaista paikkaa olekaan jossa autoa ei saisi poljettua tavoitevauhtiin, olettaen että auto ja renkaat on kunnossa (poikkeuksena pokkitörmä, vaan sekin on valoristeys keskustassa jyrkähköön ylämäkeen ja nupukivillä kruunattuna).
Omassa autossa on tällä hetkellä -12 vuonna paistetut Dunlopit, joissa muuten hyvä sivuttais ja jarrutuspito eikä vetopitoa yhtään, eikä noillakaan mitään ongelmaa tehottoman V70 alla. Se renkaiden ikäkään ei välttämättä kerro mitään, uudetkin renkaat voi olla täysin paskat...

Liikennekulttuurin osalta olet täysin oikeassa, siksi se niin paljon v*tuttaakin jos rampissa jää joku pelkopotilas/romukalustolla ajava eteen ja aiheuttaa ongelmia kaikille perässätuleville. Oulussa näitä tuntuu vielä olevan reilusti, kun viikoittain näkee jonkun pässin lyövän liinat kiinni motarin kiihdytysrampilla, vasemmalla kaistalla tai pikkuteiden kiertoliittymissä... :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liikennekulttuurin osalta olet täysin oikeassa, siksi se niin paljon v*tuttaakin jos rampissa jää joku pelkopotilas/romukalustolla ajava eteen ja aiheuttaa ongelmia kaikille perässätuleville. Oulussa näitä tuntuu vielä olevan reilusti, kun viikoittain joku pässi lyö liinat kiinni motarin kiihdytysrampilla tai kiertoliittymissä... :facepalm:

Tuo ongelma tosin on nykyään pienenemässä. Nykyään ajokokeessa jos et osaa jättää riittävää turvaväliä eteesi kiihdytyskaistalle, jottei edessäoleva pysty vaikuttamaan vauhtiisi, pääset kokeilemaan uudestaan seuraavassa inssissä.

Ongelma on lähinnä vanhat kuskit, jotka eivät tätä yksinkertaista asiaa ole koskaan sisäistäneet.
 
Tuo ongelma tosin on nykyään pienenemässä. Nykyään ajokokeessa jos et osaa jättää riittävää turvaväliä eteesi kiihdytyskaistalle, jottei edessäoleva pysty vaikuttamaan vauhtiisi, pääset kokeilemaan uudestaan seuraavassa inssissä.

Ongelma on lähinnä vanhat kuskit, jotka eivät tätä yksinkertaista asiaa ole koskaan sisäistäneet.
Mitäs tuo ratkaisee, kun itsellekin tullut vastaan tilanne jossa lähden kiihdyttämään u-rampille jossa ei näy ketään, mutta katkoviivojen alkupäässä sillan alla joku mummo turaa kävelyvauhtia rampilla kun peilissä näkyy rekka tulevan 500m päässä? Vai vaatiiko ne inssit, että rampille mennään yksitellen vesiliukumäkitekniikalla? :D

Se ongelma kun ei ole ne perässä ajavat tai turvaväli, vaan se kuski jolla ei olisi mitään asiaa motarille tai ylipäätään auton rattiin... Tuollaisessakin tilanteessa vaikkei rytise, niin se tukko on vaikeuttanut suotta takana tulevien liittymistä muun liikenteen sekaan, kun joutuvat hidastamaan tai pahimmillaan pysähtymään...
 
Ei mulla silti ole ollut vaikeuksia liittymistilanteessa ellei ole ollut joku kaverin paskalintta paskoilla renkailla alla. Nykyautoissa luistonesto pelastaa paljon, mutta vanhemmissa ne on mitä on ja silloin estoa vasten kiihdyttely hidastaa vauhtia entisestään. Toki tässä vaiheessa voisi suositella, että opettelee ajamaan sitä sutoa itse eikä nojaa sähköavustimiin:D
Näin toveri oululaisena sanon että nyt tuli se höpö höpö. Päivittäin ajan tuon seudun ramppeja, eikä kyllä ole ongelmia. Oulussa ei sellaista paikkaa olekaan jossa autoa ei saisi poljettua tavoitevauhtiin, olettaen että auto ja renkaat on kunnossa (poikkeuksena pokkitörmä, vaan sekin on valoristeys keskustassa jyrkähköön ylämäkeen ja nupukivillä kruunattuna).
Omassa autossa on tällä hetkellä -12 vuonna paistetut Dunlopit, joissa muuten hyvä sivuttais ja jarrutuspito eikä vetopitoa yhtään, eikä noillakaan mitään ongelmaa tehottoman V70 alla. Se renkaiden ikäkään ei välttämättä kerro mitään, uudetkin renkaat voi olla täysin paskat...

Liikennekulttuurin osalta olet täysin oikeassa, siksi se niin paljon v*tuttaakin jos rampissa jää joku pelkopotilas/romukalustolla ajava eteen ja aiheuttaa ongelmia kaikille perässätuleville. Oulussa näitä tuntuu vielä olevan reilusti, kun viikoittain näkee jonkun pässin lyövän liinat kiinni motarin kiihdytysrampilla, vasemmalla kaistalla tai pikkuteiden kiertoliittymissä... :facepalm:
Ei kyllä ole autossa tai renkaissa mitään vikaa. On vain niin liukasta välillä. Kun ongelmahan on siinä että se hyvä paikka johon liittyä voi vaihtua juuri tästä liikennekulttuurista johtuen jopa sillä katkoviiva-alueella. Minkäs teet kun kaasulla ja jarrulla ei tapahdu juuri mitään :)

Tai no tekeehän siinä, väkisin tunkee väliin johon ei oikeasti mahdu. Sit saa valojen välkyttelyä osakseen. Samapa tuo.
 
Mitäs tuo ratkaisee, kun itsellekin tullut vastaan tilanne jossa lähden kiihdyttämään u-rampille jossa ei näy ketään, mutta katkoviivojen alkupäässä sillan alla joku mummo turaa kävelyvauhtia rampilla kun peilissä näkyy rekka tulevan 500m päässä? Vai vaatiiko ne inssit, että rampille mennään yksitellen vesiliukumäkitekniikalla? :D

Se ongelma kun ei ole ne perässä ajavat tai turvaväli, vaan se kuski jolla ei olisi mitään asiaa motarille tai ylipäätään auton rattiin... Tuollaisessakin tilanteessa vaikkei rytise, niiymmn se tukko on vaikeuttanut suotta takana tulevien liittymistä muun liikenteen sekaan, kun joutuvat hidastamaan tai pahimmillaan pysähtymään...
Jos ei ketään näy niin eiköhän tuo ole selkeä tilanne kaikille osapuolille sinänsä.

Nykyäänhän tuota ei enää välttämättä edes opeteta, mutta oletetaan että ajokokeeseen tulevat ovat edes jostain kehittäneet taidon laskea 1+1 ettei turvallisesti pysty liittymään omavalintaista nopeutta kiinni mummo-micran takapuskurissa.
 
Mitäs tuo ratkaisee, kun itsellekin tullut vastaan tilanne jossa lähden kiihdyttämään u-rampille jossa ei näy ketään, mutta katkoviivojen alkupäässä sillan alla joku mummo turaa kävelyvauhtia rampilla kun peilissä näkyy rekka tulevan 500m päässä? Vai vaatiiko ne inssit, että rampille mennään yksitellen vesiliukumäkitekniikalla? :D

Se ongelma kun ei ole ne perässä ajavat tai turvaväli, vaan se kuski jolla ei olisi mitään asiaa motarille tai ylipäätään auton rattiin... Tuollaisessakin tilanteessa vaikkei rytise, niin se tukko on vaikeuttanut suotta takana tulevien liittymistä muun liikenteen sekaan, kun joutuvat hidastamaan tai pahimmillaan pysähtymään...
Tuollaisen köröttelijän kohdalla olen joskus odottanut että se liittyy tielle, ja kiihdyttänyt itse ramppia pitkin oikealta ohi, liikennevirran vauhtiin.
 
No esmes Muuramessa etelän suuntaan kun lähtee, niin näillä keleillä ei uudet nastarenkaatkaan auta vaikka pistäisi tallan pohjaan jo rampin ekan mutkan jälkeen, max. 70 saa lasiin kun kiihdytyskaista loppuu. En tosin tiedä miten menisi jos ei olisi luistonestoa autossa, luultavasti olisi auto ojassa toisessa mutkassa.
Lyhyet kiihdytyskaistat voivat olla liukkailla kieltämättä ikäviä, mutta tähän väliin on silti semisti offtopicina kommentoitava, että kylläpä on ollut kiva ajella niissäkin kun vaihdoin nelivetoiseen syksyllä.
Tuollaisen köröttelijän kohdalla olen joskus odottanut että se liittyy tielle, ja kiihdyttänyt itse ramppia pitkin oikealta ohi, liikennevirran vauhtiin.
Pitkillä rampeilla se on mahdollista, mutta aika harvoin sellaisia osuu kohdalle enää siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä. Haasteellisia tilanteita nämä ovat ja nuo jumittajat saavat helposti vaaratilanteita aikaiseksi muillekin kuin itselleen.
 
Tämäkin on joidenkin mukaan täällä tuon pääväylää ajaneen vika kun ei ollut pelisilmää:cigar2:
Ei täysin uutista vastaava paikka, mutta hieman mainitun ajakohdan jälkeen kartan paikassa oli linttavolvo puoliksi ojassa ja keula johonkin osuneena. Poliisi oli paikalla ja hinausauto saapumassa paikalle. Toista osapuolta en muista nähneeni, mutta voin myöhemmin katsoa näkyisikö videolla mitään.

https://goo.gl/maps/g5mtbYEdXER2
 
Lyhyet kiihdytyskaistat voivat olla liukkailla kieltämättä ikäviä, mutta tähän väliin on silti semisti offtopicina kommentoitava, että kylläpä on ollut kiva ajella niissäkin kun vaihdoin nelivetoiseen syksyllä.

Pitkillä rampeilla se on mahdollista, mutta aika harvoin sellaisia osuu kohdalle enää siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä. Haasteellisia tilanteita nämä ovat ja nuo jumittajat saavat helposti vaaratilanteita aikaiseksi muillekin kuin itselleen.

Neliveto olisi kyllä kova, tuo tämän vuoden lumisade kun iski etelään niin olin pahimpaan aikaan liikenteessä faija LandCruiserilla ja oli lunta 1cm tai 30cm niin mitään eroa ei kiihtyvyydessä huomaa:cigar2:

Saa kyllä tuonkin kanssa olla tarkkana vaikka iso auto ja aivan uudet nastat niin ei tarvitse paljoa kaasua antaa kun lähtee mutkassa sladiin ja tuollaista painavaa maasturia ei ole kiva viedä kylki edellä jos vauhtia on vähänkään enempää.
 
No köykänen koppimopo ois kiva vietävä, mutta huomaa takavedon ja parin tonnin omapainon kanssa jo keskipakovoiman vaikutuksen. Samoin se suunnan muuttaminen tapahtuu vähän hitaammin.
 
En edes ymmärrä uutisesta, mitä tässä on tapahtunut?

"Toinen henkilöautoista oli ollut ajamassa liittymästä moottoritielle, kun toinen autoista osui Vääksyntieltä tulleen auton takaosaan."

Parhaani mukaan kun yritän tätä lausetta tulkita, niin tämä moottoritielle liittynyt on tuo vääksyntieltä tullut auto? Ja tekstissä lause muotoiltu niin, että motarilla ajava osui liittyvää perään, vaikka todellisuudessa liittyvä kiilasi motarilla ajavan?
 
Kyllä tuo rapeilta liittyminen on vanhemmalla takavedolla joskus vähintään haasteellista. Jos se liittymisramppi viettää oikealle, mutta mutka vasemmalle (turvallista suunnittelua vai jotain mitä en käsitä)

Jos kaasulla yrittää korjata, ensin holtiton peränheitto oikealle, sitten lisää kaasua, niin lyö tehot poikki vetäviltä pyöriltä kokonaan. Jarrulle ei uskalla, kun heittää taas sitten sinne vasemmalle. Noh, harvoin käy, mutta pakkasen jälkeen kun lauhtuu, niin nuo rampit on mielenkiintoisia.
 
Oma ajaminen ärsyttää. Tiistaina kuumeessa anopin luota kotiin ajettaessa oli kehno olo, että jäi yksi nopeusrajoitusmerkki huomaamatta ja rampilta noustessa jäi huomaamatta auto, jonka eteen ajoin. Ei kannattaisi lähteä kipeänä rattiin. Pahoittelut sille jonka eteen kiilasin, en todellakaan nähnyt sinua, tyttöystäväni vasta sanoi että ajoit sitten suoraan eteen.
 
En edes ymmärrä uutisesta, mitä tässä on tapahtunut?

"Toinen henkilöautoista oli ollut ajamassa liittymästä moottoritielle, kun toinen autoista osui Vääksyntieltä tulleen auton takaosaan."

Parhaani mukaan kun yritän tätä lausetta tulkita, niin tämä moottoritielle liittynyt on tuo vääksyntieltä tullut auto? Ja tekstissä lause muotoiltu niin, että motarilla ajava osui liittyvää perään, vaikka todellisuudessa liittyvä kiilasi motarilla ajavan?
Sanoisin, että kyseessä oli motarin poistumisrampilta tuleva auto, eikä motarille liittyvä auto. Onnettomuusauto(t) on tuossa poliisiauton vasemmalla puolella.
upload_2018-12-27_22-8-25.png

Ei täysin uutista vastaava paikka, mutta hieman mainitun ajakohdan jälkeen kartan paikassa oli linttavolvo puoliksi ojassa ja keula johonkin osuneena. Poliisi oli paikalla ja hinausauto saapumassa paikalle. Toista osapuolta en muista nähneeni, mutta voin myöhemmin katsoa näkyisikö videolla mitään.

https://goo.gl/maps/g5mtbYEdXER2
 
Vieraspaikkoja 4kpl kolme autoa autoa vierekkäin, kaksi aivan reunapaikoilla ja se kolmas auto siinä keskellä vieden kahden auton paikan! :facepalm:

Noh, soitan omistajalle, vanha ukko tulee suutuspäissään ja alkaa uhomaan että auto on oikein parkkeerattu? :facepalm:

Näytän liikennemerkkiä missä lukee vieraspaikat 4kpl 24h ja kysyn että montako autoa tähän nyt mahtuu? Alkaa hirveä mussutus jonka keskeytän ja totean että siirrä nyt vain sitä autoa kiitos.

Miksi se on joillekkin niin vaikeaa mennä yhteisien sääntöjen mukaan.
 
Miksi se on joillekkin niin vaikeaa mennä yhteisien sääntöjen mukaan.
Ja anna ku arvaan: se auto on sellanen koirankoppi pyörillä? Yleensä kun itse näkee vaikkapa kauppojen parkkipaikoilla autoja joiden kuskeilla on vaikeuksia saada se auto mahtumaan ruutuun niin se auto on pieni. Joku vaikkapa Ducato vastaavasti osuu ruutuun ilmeisen helposti vaikkei ruudussa liikoja tiloja olekkaan.
 
Ja anna ku arvaan: se auto on sellanen koirankoppi pyörillä? Yleensä kun itse näkee vaikkapa kauppojen parkkipaikoilla autoja joiden kuskeilla on vaikeuksia saada se auto mahtumaan ruutuun niin se auto on pieni. Joku vaikkapa Ducato vastaavasti osuu ruutuun ilmeisen helposti vaikkei ruudussa liikoja tiloja olekkaan.
Sanopa muuta. Yleensä se ostarin parkkipaikalla eniten kokoonsa nähden tilaa vievä kottero on jotain tyyliin Nissan Micra tai muu vastaava.
 
Ihan vitukseni vedin kerran apukuskin oven sisäänkäyntikelvottomaksi jostakin avensiksesta, apparin kulma oli minun ruudun puolella ja kys. ruutu sattui olemaan ainoa vapaa josta pääsi eteenpäin ajamalla ulos.

Kävin siinä sitten kaupassa ja omistajat pari ukkelia käveli siinä edellä. Toinen sitten koitti mennä apparin puolelle ja alkoi hölmistyneenä katsomaan, ikään kuin minun autoni olisi heidän ruudussaan. No, vinkkasin siinä, että ens kerralla kannattaa varmaan pistää auto ruudun sisään niin pääsee helpommin kulkemaan ovista. Ei sanonut mitään ja astui kyytiin kun kuski oli jo siirtänyt rotiskoa. :cigar2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 870
Viestejä
4 756 410
Jäsenet
77 374
Uusin jäsen
raaempi_arska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom