Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Samanlainen sankari oli aamulla motarillakin, ajelin itse vakkari päällä tasanopeutta kun diudi tuuppasi ensin ohi, vaihtoi kaistaa pari metriä eteeni ja sen jälkeen välittömästi alkoi tiputtaa vauhtia. Jouduin vaihtamaan vasurille melkein heti tän sankarin vaihdon jälkeen kun alkoi takapuskuri lähestyä uhkaavasti. Eikö yhtään viitsitä katsoa mitä vauhtia muut siinä vieressä ajaa ennen kuin tungetaan eteen, mun takana oli varmaan 300m tyhjää ennen edellistä autoa, mutta kun ei, eteen piti tulla :dead:

Tää on todella yleistä ja ainakin itseäni häiritsee paljon. Aikalailla joka kerta kun jossain motarilla ajaa oikeaa kaistaa (käytännössä aina vakkarilla ja vakkarissa rajoitus +7-10kmh), niin jostain ilmestyy se vasemman kaistan sankari, jonka on välittömästi ohitettuaan vaihdettava nokan eteen (10-20m) oikealle kaistalle. Usein tosiaan siellä vasemmalla kaistalla ei näy ohittajan takana ainakaan 500m ketään, mutta pakko on siihen eteen vain tunkea. Sit joku 30sek siinä oikealla kaistalla ja sama temppu seuraavalle ohitettavalle. Sateella/märällä tiellä varsinkin kohtalaisen perseestä... Joskus laskenut yhden auton vaihtavan noin kaistaa 5 kertaa yhden suoranpätkän aikana.

Itse en ohittaessa koskaan mene ohittavan nokan eteen, vaan jätän reilun 50-100m välin ja sekös välillä takana ajavia kanssaohittajia tuntuu jurppivan, kun ajavat ihan konttiin kiinni ko. tapauksessa.
 
Tää on todella yleistä ja ainakin itseäni häiritsee paljon. Aikalailla joka kerta kun jossain motarilla ajaa oikeaa kaistaa (käytännössä aina vakkarilla ja vakkarissa rajoitus +7-10kmh), niin jostain ilmestyy se vasemman kaistan sankari, jonka on välittömästi ohitettuaan vaihdettava nokan eteen (10-20m) oikealle kaistalle. Usein tosiaan siellä vasemmalla kaistalla ei näy ohittajan takana ainakaan 500m ketään, mutta pakko on siihen eteen vain tunkea. Sit joku 30sek siinä oikealla kaistalla ja sama temppu seuraavalle ohitettavalle. Sateella/märällä tiellä varsinkin kohtalaisen perseestä... Joskus laskenut yhden auton vaihtavan noin kaistaa 5 kertaa yhden suoranpätkän aikana.

Itse en ohittaessa koskaan mene ohittavan nokan eteen, vaan jätän reilun 50-100m välin ja sekös välillä takana ajavia kanssaohittajia tuntuu jurppivan, kun ajavat ihan konttiin kiinni ko. tapauksessa.
Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
 
Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Ihan turvaväliä ajatellen. Jos kurvaa siihen 10-20m toisen eteen ja joutuu syystä tai toisesta jarruttamaan, niin se ohitettu on samantien kontissa... Se kuran lennättäminen onyt on pieni paha (vaikkakin tosi ärsyttävä sellainen). 120kmh nopeudessa auto etenee 33m/s ja siinä 10-20m turvavälillä ajaminen on vain tyhmää ja vaarallista.
 
Noihin tapauksiin kyllä helppo yhtyä kun ensin ohitetaan ja 20s-10min myöhemmin saa ohittaa uudestaan. Päästävät yleensä sentään ohi sitten kun lähtee ohittamaan. Ei varmaan edes tajua, että sama auto meni ohi jonka ohi juuri ajanut.
 
Niin, kysyin että mikä se syy on. Voisi kuvitella että motarilla päivänvalossa ei sellaista tule ennenkuin turvaväli kasvaa riittäväksi, ellei ohittaja ole sokea tai joku 1 km/h nopeuserolla hinaava sipoolainen.
No motarilla voi ajella aamuisin/päivisin/iltaisin/öisin. Ja se turvaväli ei todellakaan kasva nopeasti noilla 1-5km/h ohittajilla, varsinkin kun ne tulevat heti ohituksen jälkeen oikealle kaistalle nokan eteen.
EDIT: Ja se syy voi olla ihan eläimestä tai muusta yllättävästä syystä
 
No miksi niitä turvavälejä sitten tarvitaan? Eikös olisi sitten järkevää ajaa 10m välein motarilla? Säästyisi polttoainettakin, kun letkassa ajettaisiin...

Siis ihan tosissaanko tota kysyit? Ei sitä todellakaan usein joudu jarruttamaan, mutta aina voi jotain yllättävää sattua. Motarilla nyt harvemmin, mutta kuitenkin turvaväli on pidettävä. Mutta esim. Joku eläin paukkaa tielle (hirveä pienempää varten ei pitäisi juuri jarrutella, mutta refleksinä saattaa jalka jarrulle mennä). Yhden peurakolarin olen ajanut ja siinä ei kerennyt mitään tekemään... tai voi mennä rengas puhki. Onhan noita.
 
Sun turvaväli kasvaa joka sekunti jos kerran ohittamassa olit, ellet sitten ole semmoinen perus vakkarinysväri. Se oli pointti.

Motarilla elukat näkee valoisalla jo kaukaa.
Kasvaahan se, mutta en silti mene toisen eteen ennenkuin turvaväli on riittävä. Ihan sama millä nopeuserolla ohitan. Ja vakkarinysvärikommentti meni ohi? Onko nysväystä ajaa 128-130 vakkarissa? Jos oikea kaista etenee hitaampaa, niin ohitan. En ala nopeutta tosta nostamaan. Miksi pitäisi? Useimmiten ohittavat on rekkoja tms. Reilusti hitaampia.
 
Huomio kaikille vakkarikuskeille.
Niin kauan kuin ihminen ajaa tietokonetta paremmin, vakionopeudensäädin ei tee kenestäkään parempaa kuskia. Oikea tilannenopeus on aina olosuhde- ja paikkariippuvainen, eikä rajoitus anna sille kuin viitteellisen tavoitteen.

Ei sillä ettäkö joku on/off-kaasuttelija yhtään parempi olisi. Sanonpa vain siksi kun jotkut käyttävät vakkarin käyttöä argumenttina sille, että toinen osapuoli on ajanut huonosti kun ei ole pysynyt samassa tahdissa. Todennäköisesti niin onkin, mutta ei oletusarvoisesti.
 
No paljonko on riittävä?
Minun mielestäni se 50m, eli alle 2 yhdistelmän mittaa. Silloin olisi turvallista ajella. Nimimerkillä 2 autoa ohitti, etummaiselta lähti ilmeisesti pölykapseli irti ja takimmainen löi jarrut kiinni. Itse parhaani mukaan jarrutin ojan penkalle. Onneksi oli kuiva kesä ja nurmialue kesti ison auton painon, muuten olis hinuria tarvittu.
 
Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Turhaa koukata heti toisen eteen sen takia että jollain ääliöllä takana on olevinaan kiire.
 
Juu, parempi olla se fiksumpi volvokuski ja jatkaa sitä samaa vasenta kaistaa, mielummin vielä 100kmh, sen jälkeen kun on siitä bussista päässyt ohi 10min ohittamisen jälkeen.. Sitäpaitsi, jos joku on jo ohittamassa ei sen eteen saa tulla ja heti kun on tilaa oikealla kaistalla on sille vaihdettava. 50m on oikein hyvä etäisyys vaihtaa takaisin oikealle kaistalle.
 
Luulen tänään olleeni se ärsyttävä autoilija. Tiedän että aiheutin kanssapyöräilijälle sydämentykytyksiä.
Pyydän siitä anteeksi, tuskin koskaan tätä anteeksipyyntöä näet mutta ajatukseni on kanssasi.

Jos tarkemmin mennään tilanteeseen niin olin kääntymässä vasemmalle. Kohdassa on liikennevalot, ja erillinen nuolivalo vielä vasemmalle kääntyville. Minä käännyin pelkillä vihreillä. Kääntyessäni katsoin että saman suuntaisen kevyen liikenteen valot olivat punaisena, eikä autoja tullut vastaan. Tässä kohtaa pyöräilevä ystäväni yllätti eikä pysäyttänyt kevyen liikenteen valoihin vaan jatkoi matkaa kohti autoni kylkeä. Vahinkoa ei tapahtunut vaan kaikki jatkoivat matkaa ehjinä. Kyse on siis siitä, että pyöräilijä ajoi ilmeisesti ajorataa ja enkä osannut huomioida häntä. Minun virheenihän se on ei siitä enempää. Google mapsin perusteella kuitenkin kadun molemmin laidoin meni pyörätie..
 
On alkaneet nyppiä nuo takana olevat kiireiset, jotka risteyksen jättämissäännöistä piiittaamatta vetäisevät suoraan vaikkapa nyt oikealle kaistalle vasemmalle käännyttäessä. Itse ajan vasemmalle, laitan vilkun oikealle ja vaihdan ja eikös siellä jo joku ole kylkeen tulossa. Ei laki vielä ole muuttunut. :-(/
Tuo vaikutta hieman tulkinnanvaraiselta kirjoituksen mukaan, joko olet kääntämässä kaistalla olevan keulaan tai hän ajamassa sinua kylkeen, mutta hän on jo valmiiksi kaistalla, jolloin sinä väistät. Henkilökohtaisesti en ymmärrä tuota turhaa vaihtoa heti kaistalta toiselle. On myös risteyksiä, joista pääsee kääntymään hidastamatta vihreiden aikana, jolloin paremmalla ajolinjalla ei tarvi edes kiihdyttää mutkan jälkeen, säästyy myös polttoainetta ja liikenne on sujuvampaa. Aina painotettu autokoulussa ennakointia, mutta tuosta tuli aikanaan palautetta. Voihan sen vilkun laittaa päälle siinä suoraan kaistan yli ajaessakin niin ei tarvi myöhemmin kääntyä, jos pilkkua viilataan.
 
Tuo vaikutta hieman tulkinnanvaraiselta kirjoituksen mukaan, joko olet kääntämässä kaistalla olevan keulaan tai hän ajamassa sinua kylkeen, mutta hän on jo valmiiksi kaistalla, jolloin sinä väistät.

Syyllisyys voisi mennä puoliksi. Minä vaihdan kaistaa mutta hän rikkoo jättämissääntöä. Tämä siis tapahtuu heti risteyksen jälkeen.
 
Poikkeuskäännös? vai haetaanko tässä väärin ryhmittyneenä kääntymistä? Hitto että ne kanssa-autoilijat vasta vituttaakin.
 
Liikenteessä on tietysti sellainen olettama että muutkin tielläliikkujat noudattavat liikennesääntöjä.
Minä oletan esimerkiksi kun käännyn risteyksestä kaksikaistaiselle tielle esim. vasemmalle että myös takanani tulija noudattaa liikennesääntöjä ja ryhmittyy sen mukaisesti.
Samoin oletan että jos on aikeissa vaihtaa kaistaa niin siintä annetaan vilkulla selkeä signaali ymsymsyms.
Nykyään tosin tuntuu että moni menee miten huvittaa koska mitä väliä.
Samoin jos ohitan oikealla kaistalla hitaamman niin en tietenkään vedä heti siihen eteen vaan ajan turvavälin ennen palaamista vasemmalle kaistalle.
Miksikö?
Siksi että se on kohteliasta, turvallisuutta lisäävää, vähentää takanatulijan mahdollisuutta saada kivestä tuulilasiin, antaa takanatulijalle aikaa reagoida jos jotain odottamatonta tapahtuu yms.
Liikenteen pitäisi olla yhteispeliä, jos jokin ratkaisu lisää turvallisuutta suosittelen sen käyttämistä.
Esimerkiksi inhoan olla motarilla jonkin auton kuolleessa kulmassa, vaikka kuinka toisella olisi väistämisvelvollisuus niin silti....
 
Takanatulija ryhmittyy? Takanatulija saa ohittaa sinut kun sinä ryhmityt VASEMPAAN LAITAAN ryhmittymis sääntöjen mukaan kun käännyt siis vasemmalle. Et saa vaihtaa kaistaa risteysalueella ja jos samaan suuntaan menee enemmän kaistoja ja pitää poikkeuskäännös tms heti vaihtaa kaista oikealle, esim yksisuuntaisella, niin sinulla on väistämisvelvollisuus. Olisi helpompi, jos tajuaisi mistä on kyse.

Google Maps
Jos esim käännyt Laurinkadulta (normaali kaksisuuntainen) Torikadulle (kaksisuuntainen) on just ehkä sellainen tilanne mitä haet takaa. Joku urpo päättää jättää ryhmittymättä - tukkii koko Laurinkadun ja sen jälkeen ei tajua sitä, että samaan aikaan vastaantuleva saa kääntyä oikealle Torikadulle oikealle kaistalle, kun sinä käännyt vasemmalle, vasemmalle kaistalle samalla kadulla...

Ei ole sellaista tilannetta, missä vasemmalla kaistalla saa esim jatkaa suoraan ja oikealla kääntyä vasemmalle tai vasemmalla kaistalla saa kääntyä oikealle, oikean jatkuessa suoraan... Ei edes liikenneympyrissä tms.

Pistä ihmeessä google maps linkki, mielummin mistä mihin tägeillä.
 
No mun tilanne oli viimeksi tämä: Minä sininen, punainen oli takanani valoissa. (Huonot viivat tuli, yritäkää ymmärtää). Turussa Helsingintien ramppi, ollaan tulossa Hämeentieltä.

upload_2018-10-20_9-56-38.png


upload_2018-10-20_9-55-25.png
 
No mun tilanne oli viimeksi tämä: Minä sininen, punainen oli takanani valoissa. (Huonot viivat tuli, yritäkää ymmärtää). Turussa Helsingintien ramppi, ollaan tulossa Hämeentieltä.

upload_2018-10-20_9-56-38.png


upload_2018-10-20_9-55-25.png
Tätä juuri tarkoitin.
Kohta tulee joku selventämään poikkeuskäännöksistä jne.
Tämä käyttäytyminen tuntuu olevan melkein sääntönä täällä hesassa.
Itse ajat sääntöjen mukaan niin jo on joku tulossa takaa kylkeen.. :rage:
Olettama tosiaan että molemmat jatkavat suoraan käännöksen jälkeen.

Lisäyksenä vielä lakipykälä:

12 § Kääntyminen




Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.




Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa.
Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.
 
Viimeksi muokattu:
Poikkeuskäännöksestä tuossa ei olut kysymys. Seuraavaan vasemmalle kääntyvään risteykseen matkaa kilometri.
 
No mun tilanne oli viimeksi tämä: Minä sininen, punainen oli takanani valoissa. (Huonot viivat tuli, yritäkää ymmärtää). Turussa Helsingintien ramppi, ollaan tulossa Hämeentieltä.

upload_2018-10-20_9-56-38.png


upload_2018-10-20_9-55-25.png
Tuossahan oli ennen TYKSin remppaa molemmat kaistat vain oikealle kääntyviä, joku sata vuotta tuosta päivittäin ajeleva nollataulu voi kuvitella että tuo nykyään yksi kaista hoitaa molemmille kaistoille liittymiset. Eikä tuossa nyt varsinaisesti mikään kiire ole liittyä vasemmalle kaistalle kun se jatkuu kuitenkin noin kilometrin suoraan ennen ensimmäistä risteystä.
Juu, punainen nuoli ajoi väärin. Mutta kun tuota samaa kaistan yli liittymistä harrastaa noin puolet turkulaisista, niin suosittelen vaan katsomaan peilejä ennen kaistan vaihtoa.
 
Niinpä teenkin koska kalliiksi se kuitenkin tulisi, oli oikeassa tai väärässä. Pointtihan on siinä, että pitäisi voida luottaa siihen, että muutkin ajavat sääntöjen mukaan,
 
Vilkku vasemmalle tarpeeksi aikaisin, niin toivottavasti takana tuleva väärinajana ossannee jättää tilaa.

Vastaavissa risteyksissä ajan monesti suoraan vasemmalle kaistalle. Pari kertaa edellä ajavalla vilkku välähti kerran ja käänti jo eteen. Kolareilta silti vältytty.
 
Viimeksi muokattu:
Täh, vaikka tuossa saisi molemmilta kaistoilta kääntyä oikealle, ei tuon punaisen tartte väistää kuin mahdollista vasemmalla kaistalla ajajaa?
Valkoisen sulkuviivan jälkeen ja risteysalueelta poistuttaessa on "reitti selvä". vilkku vasemmalle ja täts it. Jos sinä vaihdat kaistaa toisen kylkeen, niin väärässä olet oli se ollut sun takanas tai ei. Se miten tuo risteysalue tulkitaan, niin joskus siihen käytetään ainakin tuota "jakajaa" keskellä tietä, jollon sun punanen viivas on "oikeassa kohdassa".

Eihän sillä punasella autolla pitäis olla mitään mahdollisuuksia päästä susta takaata ohi jos sinä otat sisäkurvin?

Saattaa olla, että tuo tilanne on täkäläisille "tutumpi" eikä kuvasta pysty ihan 100% varmasti sanomaan, mutta näyttäis, että tuossa on kaksi "kaartavaa katkoviivaa"?
Aivan 100% varmuudella tuon toisen jo keskiviivalla olevan katkoviivan jälkeen saa vaihtaa vasemmalle kaistalle ja sillon on taas ihan perus ohittamisen säännöt kyseessä? Millä perusteella ja missävaiheessa sinun mukaasi sitten kaistaa saa vaihtaa tuon risteyksen jälkeen?
 
Jaamäävai:n takaata tullut teki poikkeuskäännöksen, jota ei tuossa tilanteessa olisi lain mukaan saanut tehdä, koska seuraava risteys on sen verran kaukana, ettei sille käännökselle ollut perusteita. Eli kyllä, se takaata tuleva voi ihan hyvin olla vierellä jos on tehnyt poikkeuskäännöksen ja kiihdyttänyt nopeammin samalla. Kuvassa näkyy selvästi, että vain yhdeltä kaistalta saa kääntyä oikealle, jolloin ajolinjan tulee mennä niin, että ajetaan oikealle kaistalle ensin, ja vasta sitten kaistanvaihdolla vasemmalle.
 
Motarilla jätän vähintään parin sekunnin (~50m) turvavälin ohittavaan, niin eiköhän jotkut ole jo menossa oikealta ohi vaikka oma nopeus on se 120 km/h.
 
Jaamäävai:n takaata tullut teki poikkeuskäännöksen, jota ei tuossa tilanteessa olisi lain mukaan saanut tehdä, koska seuraava risteys on sen verran kaukana, ettei sille käännökselle ollut perusteita. Eli kyllä, se takaata tuleva voi ihan hyvin olla vierellä jos on tehnyt poikkeuskäännöksen ja kiihdyttänyt nopeammin samalla. Kuvassa näkyy selvästi, että vain yhdeltä kaistalta saa kääntyä oikealle, jolloin ajolinjan tulee mennä niin, että ajetaan oikealle kaistalle ensin, ja vasta sitten kaistanvaihdolla vasemmalle.
Ei, poikkeuskäännös ei ole mikään loiva ovaali vaan sille kaistalle on ajettava suoraan, muutoin kyseessä on kaistanvaihto ei poikkeuskäännös. Poikkeuskäännöstä tuossa rajataan tuolla valkoisella kaartavalla viivalla, joka jatkuu poikkiviivana. Edelleen mikä on se lakiin perustuva syy miksi noiden kahden poikkiviivan jälkeen ei saisi kaistaa vaihtaa vasemmalle ja lähteä "ohittamaan".

Ensimmäisenä kaistan vaihtaja on "oikeassa" ja siinä sinulla on tilaisuus se tehdä "ensin" koska tulet siihen pisteeseen "ensimmäisenä".

Google Maps
Tuossa on esimerkki poikkeuskäännöksestä. Kääntäkää te paremman netin omaavat tuolle kuva puolelle niin selviää, että poikkeus käännös tehdään jo "risteys alueella". Silloin kukaan EI VOI PÄÄSTÄ sinua ohittamaan sille kaistalle jolle olet ryhmittymässä.


Motarilla jätän vähintään parin sekunnin (~50m) turvavälin ohittavaan, niin eiköhän jotkut ole jo menossa oikealta ohi vaikka oma nopeus on se 120 km/h.
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..
 
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..

Jos rekkaa ohittaessa ei ole heti kääntämässä rekan eteen, niin seuraava on. Eikä sillä ole väliä vaikka todellinen nopeus ohittaessa olisikin 110 eikä 120. Muutaman sekunnin vaikutus. "Mutta kun kiire".
 
Entä sitten? Anna toisilla olla kiire ja ohita sitten kun et mene kenenkään eteen? Olet varmaan sama kuski joka manaa "miks vittu tonkin bussin pitää ohittaa tota henkiöautoa" ja sitten olet itse se "bussi, joka ohittaa sitä rekkaa" kun ohituksessa kestää niin kauan.

Minusta harvemmin ajaa kukaan motarilla ohi, mutta on niitä joka kerta. Kertaakaan ei ole vielä kivekset surkastunut tai pippeli pienentynyt kun on väistänyt nopeempia oikealle kaistalle. Minun on niin helvetin vaikea ymmärtää mistä ihminen tulee niin helvetin katkeraksi, jos toisella on kiire, toinen haluaa ajaa nopeammin, toisella on hienompi auto - varsinkin jos se on audi, bemari tai mersu. Volkkarilla tai skodalla ei aja kuin siviilipoliisit PRKL.

Samaisesta syystä olen seuraavaksi autoksi harkinnut Skoda Superb valkoisena, jossa edessä replika lisävalot, jotta auto muistuttaisi mahdollisimman paljon siviilipoliisia, koska kerran tuollaisen auton rattiin pääsenä jäi kyllä sellainen olo, että monella pippelinvenyttjällä ei ollut tarvetta jäädä puhumaan puhelimeen (monesti näkee ne vasemmalle kaistalle nukahtaneet urpot), hieromaan ajan 120kmh leikkiä oikeasti 110 lasissa siinä bussi rinnalla todistamassa suoritusta (ajavat lähes aina sen 110 rajoitinta vasten / vakkarilla) tai muutenvain yrittää ohi samaa nopeutta, koska on pakko päästä..

On se kumma, että kaikki muut joutuu sovittamaan omaa ajonopeuttaan, paitsi juuri tuo ryhmä, joka vetoaa tuohon: "Minä ajan 120kmh. Minä olen hyvä kuski. Minullakin on oikeus ajaa vasenta kaistaa. Minä voin ohittaa kymmenen kilometriä, koska minä ajan edelleen 120kmh ja oikealla kaistalla ei ole minulle sopivaa tilaa vaikka rinnalla ei ole ollut ketään viimeiseen viiteen minuuttiin..."
 
Entä sitten? Anna toisilla olla kiire ja ohita sitten kun et mene kenenkään eteen? Olet varmaan sama kuski joka manaa "miks vittu tonkin bussin pitää ohittaa tota henkiöautoa" ja sitten olet itse se "bussi, joka ohittaa sitä rekkaa" kun ohituksessa kestää niin kauan.

Minusta harvemmin ajaa kukaan motarilla ohi, mutta on niitä joka kerta. Kertaakaan ei ole vielä kivekset surkastunut tai pippeli pienentynyt kun on väistänyt nopeempia oikealle kaistalle. Minun on niin helvetin vaikea ymmärtää mistä ihminen tulee niin helvetin katkeraksi, jos toisella on kiire, toinen haluaa ajaa nopeammin, toisella on hienompi auto - varsinkin jos se on audi, bemari tai mersu. Volkkarilla tai skodalla ei aja kuin siviilipoliisit PRKL.

Ei surkastu kivekset eikä pippeli pienene vaikka vaikka pyyhältää premium saksalaisella ohi. Ei kiinnosta. Saisi nyt sen turvälin verran ennen kuin palaa oikealle kaistalle. Katson kyllä että ehdin hyvin ohittaa, mutta sitten nämä onkin niitä jotka pitää moottoriteitä autobahnoina, joilla saa ajaa sen mitä auto kulkee.
 
Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Mitäs väliä sillä on kun asfaltinmurua, kiveä ja/tai nastaa iskeytyy tuulilasiin? Tietysti nyt pienimuotoisesta kohteliaisuudesta ja kanssaliikkujat huomioivasta ajotavasta puhumattakaan.
 
mutta sitten nämä onkin niitä jotka pitää moottoriteitä autobahnoina, joilla saa ajaa sen mitä auto kulkee.

Ja hyvin toimii Saksassakin. Ihan jonkun verran sieläkin pyörineenä voin kertoa ettei ne baanat ainakaan sen paremmassa kunnossa ole kuin Suomen motarit.
 
Ja hyvin toimii Saksassakin. Ihan jonkun verran sieläkin pyörineenä voin kertoa ettei ne baanat ainakaan sen paremmassa kunnossa ole kuin Suomen motarit.

Saksassa se toimiikin. Sitä nyt olettaisi ettei ajeta kovin paljon rajoitusta kovempaa. Suomessa sitä yllättyy kun ensin ei näy peileistä ketään ja kohta on joku jo takapuskurissa kiinni.
 
Ei, poikkeuskäännös ei ole mikään loiva ovaali vaan sille kaistalle on ajettava suoraan, muutoin kyseessä on kaistanvaihto ei poikkeuskäännös. Poikkeuskäännöstä tuossa rajataan tuolla valkoisella kaartavalla viivalla, joka jatkuu poikkiviivana. Edelleen mikä on se lakiin perustuva syy miksi noiden kahden poikkiviivan jälkeen ei saisi kaistaa vaihtaa vasemmalle ja lähteä "ohittamaan".

Ensimmäisenä kaistan vaihtaja on "oikeassa" ja siinä sinulla on tilaisuus se tehdä "ensin" koska tulet siihen pisteeseen "ensimmäisenä".

Google Maps
Tuossa on esimerkki poikkeuskäännöksestä. Kääntäkää te paremman netin omaavat tuolle kuva puolelle niin selviää, että poikkeus käännös tehdään jo "risteys alueella". Silloin kukaan EI VOI PÄÄSTÄ sinua ohittamaan sille kaistalle jolle olet ryhmittymässä.



Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..

Poikkeuskäännökseksi kutsutaan sitä tilannetta, jossa esimerkiksi käännyttäessä oikealle yksikaistaiselta tieltä (tai monikastaisen tien oikealle kääntyvältä kaistalta) kaksikaistaiselle tielle menet suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka lain mukaan pitäisi ensin mennä oikealle kaistalle ja vaihtaa vasta sitten. Tämä oli se lähtötilanne jaamäävain tapauksessa. Ja koska risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa, tulisi ensin ajaa oikealle kaistalle ja vasta sitten vaihtaa vasemmalle kaistalle. Ongelman jaamäävain tapauksessa tekee se, että risteys on hiukan hankalan näköinen sen osalta, että missä kohtaa saa aloittaa vaihtamaan kaistaa vasemmalle. Itse näkisin, että Jaamäävain esittämässä tapauksessa, jossa seuraava risteys on kilometrin päässä, poikkeuskäännös ei ole sallittua. Se, että tuleeko siitä sakko, riippuu todennäköisesti eniten vain siitä, että kuinka virkaintoinen poliisi sattuu vastaan.

Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.

Ja tuo osoittamasi risteyskuva on toki yksi poikkeuskäännöksen variaatio, mutta aika huono sinällään tässä tapauksessa, koska kyseessä ei ole verrannolliset tiet. Jaamäävain kuvassa kaksi kaistaa jatkaa suoraan pitkän matkan, joka mahdollistaa kolarin, kun taas sinun kuvassasi nämä kaksi kaistaa kääntyvät välittömästi eri suuntiin, jolloin samanlaista kolarimahdollisuutta ei ole.

Tämä kohta on osuvampi: https://goo.gl/maps/BEYksaGQ14r

Jos tässä kohtaa ajaa lain mukaan oikein, eli ensin oikealle kaistalle ja siitä sitten yrittää vaihtaa vasemmalle, on mahdollista, että takana tuleva onkin tehnyt poikkeuskäännöksen ja näin ollen voi aiheuttaa kolarivaaran.
 
Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.

Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus.

Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?

Vai miten tämä toimii:confused:
 
Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.

Tieliikennelaissa ei ole poikkeuskäännöstä ollenkaan, poikkeuskäännös rikkoo aina tieliikennelakia, mutta se on yleinen käytäntö missä on katsottu että tiettyihin suuntiin päästäkseen joskus joustetaan risteyksenjättösäännöstä.

Ajokokeissa pääsääntönä näihin on pidetty 25,25m, joka siis on johdettu pisimmän mahdollisen ajoneuvon mitasta.

Nyt en muista ulkoa löytyykö virheellinen risteyksenjättö ollenkaan poliisin sakotusmanuaalista, ilman sen aiheuttamaa vaaratilannetta siis.
 
Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.



Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?

Vai miten tämä toimii:confused:

Lain puitteissahan ei toki ole salittua mutta vittumainen tilanne kaikkien takana olevien "kiireellisten" kannalta jos oma 100km/h ohituksesi edellä ajavasta 98km/h kestää kilometritolkulla. Joskus harmillisesti kun lähdet ohittamaan nousee ohitettavan vauhti syystä X jolloin ohitus kestäisi tarpeettoman pitkään/ohitettava jopa alkaa kuromaan etumatkaa. :facepalm: Tällöin mennään joko reilusti ohi lakia rikkoen tai jättäydytään taas taakse ja kohta saadaan kenties taas ihmetellä kun se edellä ajavan perä alkaa jälleen kerran lähestyä.

"Yllätysohitus" on monesti hyvä taktiikka, seurataan jonkin aikaa edellä ajavaa kunnes ohitetaan kerralla hetkellisellä ylinopeudella niin hän ei pääse nostamaan nopeuttaan ohituksen estämiseksi.
 
Lain puitteissahan ei toki ole salittua mutta vittumainen tilanne kaikkien takana olevien "kiireellisten" kannalta jos oma 100km/h ohituksesi edellä ajavasta 98km/h kestää kilometritolkulla. Joskus harmillisesti kun lähdet ohittamaan nousee ohitettavan vauhti syystä X jolloin ohitus kestäisi tarpeettoman pitkään/ohitettava jopa alkaa kuromaan etumatkaa. :facepalm: Tällöin mennään joko reilusti ohi lakia rikkoen tai jättäydytään taas taakse ja kohta saadaan kenties taas ihmetellä kun se edellä ajavan perä alkaa jälleen kerran lähestyä.

"Yllätysohitus" on monesti hyvä taktiikka, seurataan jonkin aikaa edellä ajavaa kunnes ohitetaan kerralla hetkellisellä ylinopeudella niin hän ei pääse nostamaan nopeuttaan ohituksen estämiseksi.

Lähinnä ihmetyttää, että tuo aiheuttaa aikamoista ragea, vaikka olisi hyvä niiden vallilan verstappeneiden opetella a) lähtemään ajoissa b) sisäistämään liikennesäännöt.

Kaikki noudattaa pelisääntöjä, niin stressi vähenee ja kaikki pääsee turvallisesti kotiin:smoke:
 
Poikkeuskäännökseksi kutsutaan sitä tilannetta, jossa esimerkiksi käännyttäessä oikealle yksikaistaiselta tieltä (tai monikastaisen tien oikealle kääntyvältä kaistalta) kaksikaistaiselle tielle menet suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka lain mukaan pitäisi ensin mennä oikealle kaistalle ja vaihtaa vasta sitten. Tämä oli se lähtötilanne jaamäävain tapauksessa. Ja koska risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa, tulisi ensin ajaa oikealle kaistalle ja vasta sitten vaihtaa vasemmalle kaistalle. Ongelman jaamäävain tapauksessa tekee se, että risteys on hiukan hankalan näköinen sen osalta, että missä kohtaa saa aloittaa vaihtamaan kaistaa vasemmalle. Itse näkisin, että Jaamäävain esittämässä tapauksessa, jossa seuraava risteys on kilometrin päässä, poikkeuskäännös ei ole sallittua. Se, että tuleeko siitä sakko, riippuu todennäköisesti eniten vain siitä, että kuinka virkaintoinen poliisi sattuu vastaan.

Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.

Ja tuo osoittamasi risteyskuva on toki yksi poikkeuskäännöksen variaatio, mutta aika huono sinällään tässä tapauksessa, koska kyseessä ei ole verrannolliset tiet. Jaamäävain kuvassa kaksi kaistaa jatkaa suoraan pitkän matkan, joka mahdollistaa kolarin, kun taas sinun kuvassasi nämä kaksi kaistaa kääntyvät välittömästi eri suuntiin, jolloin samanlaista kolarimahdollisuutta ei ole.

Tämä kohta on osuvampi: https://goo.gl/maps/BEYksaGQ14r

Jos tässä kohtaa ajaa lain mukaan oikein, eli ensin oikealle kaistalle ja siitä sitten yrittää vaihtaa vasemmalle, on mahdollista, että takana tuleva onkin tehnyt poikkeuskäännöksen ja näin ollen voi aiheuttaa kolarivaaran.

Poikkeusjäännös = risteysalueella. Ei tuohon taita olla metrimäärääkään. Mikäli kääntyminen EDELLYTTÄÄ kaistan valitsemista heti (esim ruuhka) ei tuota katsota heti pahalla.
Kaistanvaihto ei ole sallittua risteysalueella = totta, tuota koitin sanoa, mutta kun vaihdat kaistaa risteysalueen jälkeen (se valkonen viiva siinä kuvassa) ei mitään LAITONTA ole tapahtunut? En tajua miten tästä samasta asiasta väännetään ja väännetään vaikka ollaan samaa mieltä vai missä kohtaa olin "väärässä". Minusta tuossa esimerkissä ei ole poikkeuskäännöstä tehty vaan vaihdettu kaista heti risteyksen jälkeen (semisti tulkinnanvarainen kohta toki). Kaistanvaihtajan velvollisuus on kuitenkin tarkastaa, että kaista on tyhjä IMO ja näin olisi varmasti väärässä. Varsinkin, jos ei voi todistaa, että toinen on jotenkin selkeästi ja törkeästi alkanut ohittamaan siinä risteyksessä...

Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.
Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?

Vai miten tämä toimii:confused:
Ainakin minua. Ärsyttää vaikka ajaisit 140kmh/100kmh alueella. Ei vittuakaan kiinnosta sinun nopeutesi, jos oikealla kaistalla ei ole ketään tulee sinun lain mukaan vaihtaa sille kaistalle. Eli sinäkin rikot lakia, mutta sinua ei kiinnosta kun kukaan muu ei saa ajaa kovempaa. Mitä jos siellä takana olevassa Mersun luxusmaasturissa nyt sattuu olemaan vaikka synnyttävä nainen, niin se ei todellakaan ole jonkun "rajotusten mukaan hinaavan kusipään tehtävä valvoa sitä vallitsevaa nopeutta". Tai sitten vaikka se siviilipoliisi joka on esim menossa tehtävää, eikä saa herättää huomiota vilkuilla tehtävän luonteen takia, mutta katsoo ettei vaaranna liikennettä ajaessa 120kmh, niin sama kusipää on taas "minä olen oikeassa".

Toinen noista tapauksista voi pelastaa ihmishengen, toinen on laillista keskuksen harkinnan sekä poliisien harkinnan mukaan, mutta hei SINÄ olet oikeassa... Kasvata k:mad:t ja anna tilaa.

Ja ihan niissä punaisissa valoissakin olen nähnyt urpoja jotka eivät anna tilaa pillit päällä olevalle hälytysajoneuvolle "koska ovat oikeassa":facepalm: Välillä kyllä tuntuis, että toisten huomioiminen sekä ihan selkeän harkintakyvyn käyttö olisi mukava lisä liikenteessäkin..:btooth:

Kysymys kuuluukin mitä se sinua häiritsee jos joku ajaa ohi? Perus suomalainen kateus? Suoritat vain kiltisti ne ohitukset niin kuin autokoulussa on opetettu tai jäät letkaan hinaamaan..
 
Lähinnä ihmetyttää, että tuo aiheuttaa aikamoista ragea, vaikka olisi hyvä niiden vallilan verstappeneiden opetella a) lähtemään ajoissa b) sisäistämään liikennesäännöt.

Kaikki noudattaa pelisääntöjä, niin stressi vähenee ja kaikki pääsee turvallisesti kotiin:smoke:

Itselläni ragea aiheuttaa juurikin nuo nopeuden pumppaajat, ei minua haittaa jos joku ajaa kovempaa. Mutta jos ajetaan ylinopeutta niin pitää ennakoida että edessä ohitellaan nopeusrajoitusten mukaisesti eikä mennä roikkumaan siihen puskuriin hiillostamaan. Toki siinä ei kannata olla liikennepoliisina rajoittamassa menoa että enpäs väistä kun menen nopeusrajoituksen mukaan, enkä edes tiedä miksi mutta se vain on nykyinen liikennekulttuuri. :(:)
 
Niin tuntuu olevan. Onneksi enää ei tartte liikenteessä suhata "aikataululla", koska nykyään on noita fiksumpia ihmisiä kenellä on kellossa yli 24h ja itsellään aikaa.. Minun mielestäni saatais suomessa tehdä tanskat ja nostaa motarin nopeusrajotus vaikka 160kmh vasemmalle kaistalle, niin loppuis toi perseily ja poliisin esittäminen.. Toki nopeampikin joutuu sovittamaan nopeutta ja olla blokkailematta, mutta ei olevinaan nopeusrajoituksen hinaaminen vasemmalla kaistalla ole mitään yhteispeliä..

Olen aika varma, että moni alkaisi jopa ajamaan hitaammin eli vaikka rekan perässä esim 90kmh säästääkseen polttoainetta yms.
 
Niin tuntuu olevan. Onneksi enää ei tartte liikenteessä suhata "aikataululla", koska nykyään on noita fiksumpia ihmisiä kenellä on kellossa yli 24h ja itsellään aikaa.. Minun mielestäni saatais suomessa tehdä tanskat ja nostaa motarin nopeusrajotus vaikka 160kmh vasemmalle kaistalle, niin loppuis toi perseily ja poliisin esittäminen.. Toki nopeampikin joutuu sovittamaan nopeutta ja olla blokkailematta, mutta ei olevinaan nopeusrajoituksen hinaaminen vasemmalla kaistalla ole mitään yhteispeliä..

Olen aika varma, että moni alkaisi jopa ajamaan hitaammin eli vaikka rekan perässä esim 90kmh säästääkseen polttoainetta yms.

Ei siinä mitään, jos rajoitukset nostetaan 160, niin mennään sitten niillä. Sillä välin mennään 100 ja 120, riippuen siitä mitä tikkarissa lukee. Ei se mitään olevinaan olemista ole, jos sulla on tarve rikkoa lakeja muita vaarantaen niin ohita vaikka oikean pientareen kautta, älä laita muita rikkomaan lakeja sun daijuilun takia.
 
Ainakin minua. Ärsyttää vaikka ajaisit 140kmh/100kmh alueella. Ei vittuakaan kiinnosta sinun nopeutesi, jos oikealla kaistalla ei ole ketään tulee sinun lain mukaan vaihtaa sille kaistalle. Eli sinäkin rikot lakia, mutta sinua ei kiinnosta kun kukaan muu ei saa ajaa kovempaa.

Nimenomaan ohitustilanteesta on kyse, jäi teksti vajavaiseksi, pahoittelut siitä. Mutta se on ihan päivittäistä, että ajat suurinta laillista nopeutta, niin joku apina tulee puskuriin välkyttelemään valoja ja viimeistään siinä vaiheessa kaverilta sekoaa nuppi, kun ei käänny sen ohitettavan keulaan 2 metrin turvavälillä, vaan yrittää antaa sillekin edes jonkinlaisen reaktioajan tuleviin liikennetilanteisiin.
 
On se, sun 100kmh voi olla vaikka 90kmh todellisuudessa. Sinun tehtäväsi ei ole valvoa nopeutta tiellä ja järkevästi ohittamalla tollasta tilannetta ei edes tule. Ei sinulla ole myöskään oikeutta tulla toisen auton eteen oli nopeutesi mitä tahansa.. Se takana oleva auto kun on jo sinuun nähden "ohitustilanteessa". Eli sinun on lain mukaan pysyttävä oikeassa reunassa kunnes ohitus on suoritettu. Jos taas takana ei ole ketään, niin helvetin kovaa saa tulla, että siihen vain "ilmestyy". Satkun alueella sellainen 200kmh. Aika harvoin itse kuitenkaan tuollaista näin motarilla...
 
Poikkeusjäännös = risteysalueella. Ei tuohon taita olla metrimäärääkään. Mikäli kääntyminen EDELLYTTÄÄ kaistan valitsemista heti (esim ruuhka) ei tuota katsota heti pahalla.
Kaistanvaihto ei ole sallittua risteysalueella = totta, tuota koitin sanoa, mutta kun vaihdat kaistaa risteysalueen jälkeen (se valkonen viiva siinä kuvassa) ei mitään LAITONTA ole tapahtunut? En tajua miten tästä samasta asiasta väännetään ja väännetään vaikka ollaan samaa mieltä vai missä kohtaa olin "väärässä". Minusta tuossa esimerkissä ei ole poikkeuskäännöstä tehty vaan vaihdettu kaista heti risteyksen jälkeen (semisti tulkinnanvarainen kohta toki). Kaistanvaihtajan velvollisuus on kuitenkin tarkastaa, että kaista on tyhjä IMO ja näin olisi varmasti väärässä. Varsinkin, jos ei voi todistaa, että toinen on jotenkin selkeästi ja törkeästi alkanut ohittamaan siinä risteyksessä...

Itse näen, että poikkeuskäännös ei rajoitu pelkästään risteysalueelle, vaan jatkuu siitä eteenpäin vielä hetken aikaa ja minun mielestäni sitten kun autoilija ei suorita enää kääntymistä (eli auto kulkee suht. kohta suoraan tien mukaisesti), on poikkeuskäännös suoritettu. Ja tämä riippuukin sitten kuskista ja harrastetusta ajolinjasta (sekä tilanteen tulkitsijasta), että milloin se on valmista.

Minä teen poikkeuskäännöksen niin, että ajan äsken edellä olleen "takana" (eli siis n. suurin piirtein samalla kohdalla viereisellä kaistalla kuin jos ajaisin oikeasti takana) hetken aikaa (vaikeasti määriteltävä aika muuten :P ), jotta voin varmistua ettei se edempänä ajava ole tulossa samalle kaistalle. Jos ei ole tulossa, niin nostan nopeutta jos tarkoitus oli päästä hitaammasta ohi tai vaihdan kaistaa siihen risteykseen minkä vuoksi sen poikkeuskäännöksen tein. Mutta en missään tapauksessa heti tunge vierelle kun ei tiedä mitä se äsken edessä ollut aikoo tehdä. Tämän takia näen, että se jaamäävain takana tullut oli se idiootti ja väärässä tässä tapauksessa. Tiedä sitten, että jos tässä vaiheessa tulisi kolari, niin olisiko se ilman hyvää syytä poikkeuskäännöksen tehnyt syypää kolariin.
 
On se, sun 100kmh voi olla vaikka 90kmh todellisuudessa. Sinun tehtäväsi ei ole valvoa nopeutta tiellä ja järkevästi ohittamalla tollasta tilannetta ei edes tule. Ei sinulla ole myöskään oikeutta tulla toisen auton eteen oli nopeutesi mitä tahansa.. Se takana oleva auto kun on jo sinuun nähden "ohitustilanteessa". Eli sinun on lain mukaan pysyttävä oikeassa reunassa kunnes ohitus on suoritettu. Jos taas takana ei ole ketään, niin helvetin kovaa saa tulla, että siihen vain "ilmestyy". Satkun alueella sellainen 200kmh. Aika harvoin itse kuitenkaan tuollaista näin motarilla...
Puretaas vähän:
On se, sun 100kmh voi olla vaikka 90kmh todellisuudessa.
Niin voi, voi se olla myös 100km/h.

Sinun tehtäväsi ei ole valvoa nopeutta tiellä ja järkevästi ohittamalla tollasta tilannetta ei edes tule.
Et taida asua pk-seudulla, näillä liikennemäärillä saadaan edellä mainittu tilanne todella helposti aikaiseksi.

Ei sinulla ole myöskään oikeutta tulla toisen auton eteen oli nopeutesi mitä tahansa..
No tämähän ei pidä paikkaansa, vaan asiaan vaikuttaa esimerkiksi etäisyydet ja moottoritien ruuhkaisuus. Ainakin Olavi Lempisen mukaan moottoritielläkin ruuhka-aikaan vasen kaista muuttuu ajokaistaksi, jolloin sun ohitussäännöt eivät päde.

Jos taas takana ei ole ketään, niin helvetin kovaa saa tulla, että siihen vain "ilmestyy".
Mitä tapahtui "ohituksen jälkeen on palattava oikealle kaistalle"? Jos ohituskaistalla on auto 200m päässä, ei se todellakaan ole missään ohitustilanteessa minuun nähden.

Näitä ongelmia ei edes tulisi, jos urpot opettelisivat itse noudattamaan liikennesääntöjä, varsinkin jos edellyttävät niiden noudattamista muilta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 966
Viestejä
4 679 686
Jäsenet
76 689
Uusin jäsen
Astokari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom