Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Nähtäväksi jää mistä tässä tapauksessa raskaan kaluston kuljettaja tuomitaan. Teko ei vaikuta tahalliselta, mutta jalankulkija menetti henkensä.

Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti – ehti juuri työntää lastenvaunut turvaan kuorma-auton tieltä
Jotain erikoista tässä tapauksessa on. Tuntuu mahdottomalta ettei kuorkin kuski ole edes huomannut yliajoa joka on tappanut jalankulkijan välittömästi.
Eiköhän tämäkin jossain vaiheessa paljastu kuskin osalta joksikin laiminlyöntien ja rikkeiden cocktailiksi...
 
Jotain erikoista tässä tapauksessa on. Tuntuu mahdottomalta ettei kuorkin kuski ole edes huomannut yliajoa joka on tappanut jalankulkijan välittömästi.
En pitäisi mahdottomana. Jos kyseessä on ollut kymmenien tonnien painoinen sora-auto, niin siinä ei sellainen törmäys autoa heilauta eikä välttämättä kuulu ohjaamoon. Lisäksi näkyvyys ohjaamosta ulos on rajoittunut katvealueiden takia.
Eiköhän tämäkin jossain vaiheessa paljastu kuskin osalta joksikin laiminlyöntien ja rikkeiden cocktailiksi...

Jää nähtäväksi, mutta entäpä jos ei syyllistettäisi kuljettajaa ennen aikojaan?
 
En pitäisi mahdottomana. Jos kyseessä on ollut kymmenien tonnien painoinen sora-auto, niin siinä ei sellainen törmäys autoa heilauta eikä välttämättä kuulu ohjaamoon. Lisäksi näkyvyys ohjaamosta ulos on rajoittunut katvealueiden takia.


Jää nähtäväksi, mutta entäpä jos ei syyllistettäisi kuljettajaa ennen aikojaan?
No jos auto on jutun mukaan osunut jalankulkijaan heti liikkeelle lähdettyään ja vielä tyhjänä juuri kuormansa kipanneena, ja jalankulkija on kuollut välittömästi, niin ekana tulee mieleen että jalankulkija jäänyt renkaan alle. Ja kokemuksesta tiedän että jo jänis tuntuu esim Actrosin renkaan alla hyttiin asti. Lisäksi jokainen täysjärkinen raskaskuski yleensä katsoo ne peilit, mukaanlukien kuolleidenkulmien lisäpeilit, varsinkin liikkeelle lähtiessä.
Toki tässä kyseessä työmaa joka muutenkin epätasainen ja alkuperäisten kuvien mukaan kuorkki joku vanha romu jossa ei niitä peilejä tod.näk. ollut.

En kuitenkaan kuskia ollut suoraan syyllistämässä, todennäköisesti tämä "urakoitsijan alihankkijan alihankkija" on just niin hyvä firma miltä kuulostaa ja kuski ylityöllistetty, kuten yleensä näillä sorafirmoilla. Oletettavasti kuskilla ollut liikkeelle lähtiessä paperit toisessa kourassa, puhelin toisessa ja autoa ohjattu sillä raaja- ja huomiomäärällä mitä jäljelle jää...

Tämä menee kuitenkin ihan omaksi spekulaatioksi ja vielä täysin väärässä ketjussa, joten ei tästä sen enempää.
 
Viimeksi muokattu:
No jos auto on jutun mukaan osunut jalankulkijaan heti liikkeelle lähdettyään ja vielä tyhjänä juuri kuormansa kipanneena, ja jalankulkija on kuollut välittömästi, niin ekana tulee mieleen että jalankulkija jäänyt renkaan alle. Ja kokemuksesta tiedän että jo jänis tuntuu esim Actrosin renkaan alla hyttiin asti. Lisäksi jokainen täysjärkinen raskaskuski yleensä katsoo ne peilit, mukaanlukien kuolleidenkulmien lisäpeilit, varsinkin liikkeelle lähtiessä.
Toki tässä kyseessä työmaa joka muutenkin epätasainen ja alkuperäisten kuvien mukaan kuorkki joku vanha romu jossa ei niitä peilejä tod.näk. ollut.
Sen verran dashcam-videoita on tullut nähtyä, että renkaan alle jääminen on paras vaihtoehto. Henki lähtee melko varmasti jos kaaduttuaan pää osuu johonkin kovaan, maahan, puskuriin, auton alustaan...
 
Eilisen päivän saldoa kolmostiellä (80 km/h rajoitus Helsingin puolella): iltapäivän vesisateessa Kia perä pimeänä. Aamulla pakettiauto seilasi kaistan laidasta laitaan ja nopeus heitteli kummasti. Menin ohi niin älyluurihan se siellä kädessä. Ei uskalla edes pientä merkinantotööttiä antaa kun vovat säikähtää vaikka mieli teki.
 
On alkaneet nyppiä nuo takana olevat kiireiset, jotka risteyksen jättämissäännöistä piiittaamatta vetäisevät suoraan vaikkapa nyt oikealle kaistalle vasemmalle käännyttäessä. Itse ajan vasemmalle, laitan vilkun oikealle ja vaihdan ja eikös siellä jo joku ole kylkeen tulossa. Ei laki vielä ole muuttunut. :-(/
 
On alkaneet nyppiä nuo takana olevat kiireiset, jotka risteyksen jättämissäännöistä piiittaamatta vetäisevät suoraan vaikkapa nyt oikealle kaistalle vasemmalle käännyttäessä. Itse ajan vasemmalle, laitan vilkun oikealle ja vaihdan ja eikös siellä jo joku ole kylkeen tulossa. Ei laki vielä ole muuttunut. :-(/
Lähtisit ripeämmin valoista. Vai onko joku erityinen syy nutaamiselle?
 
Haist huilu David: :-)

Kyllä minä ihan reippaasti lähden mutta kun se toinen tekee samoin niin sitten tulee ongelma.
 
Joku perhanan katumaasturiurpo sitten halusi väkisin vääntäytyä ylinopeutta eteeni valojen jälkeen suoralla tuplakaistaisella tiellä ja alkoi sitten heti sen jälkeen ajaa alinopeutta kun käännyttiin yksikaistaiselle tielle. Molemmissa sama 50 rajoitus voimassa, mutta vissiin tuo katumaasturi meinaa mennä liian lujaa suoralla ja sitten kun tulee vähänkin mutkaa niin se meinaa lentää ulos kun pitää kaarteisiin hidastaa alle 40 vauhdin :facepalm:

Samanlainen sankari oli aamulla motarillakin, ajelin itse vakkari päällä tasanopeutta kun diudi tuuppasi ensin ohi, vaihtoi kaistaa pari metriä eteeni ja sen jälkeen välittömästi alkoi tiputtaa vauhtia. Jouduin vaihtamaan vasurille melkein heti tän sankarin vaihdon jälkeen kun alkoi takapuskuri lähestyä uhkaavasti. Eikö yhtään viitsitä katsoa mitä vauhtia muut siinä vieressä ajaa ennen kuin tungetaan eteen, mun takana oli varmaan 300m tyhjää ennen edellistä autoa, mutta kun ei, eteen piti tulla :dead:
 
Samanlainen sankari oli aamulla motarillakin, ajelin itse vakkari päällä tasanopeutta kun diudi tuuppasi ensin ohi, vaihtoi kaistaa pari metriä eteeni ja sen jälkeen välittömästi alkoi tiputtaa vauhtia. Jouduin vaihtamaan vasurille melkein heti tän sankarin vaihdon jälkeen kun alkoi takapuskuri lähestyä uhkaavasti. Eikö yhtään viitsitä katsoa mitä vauhtia muut siinä vieressä ajaa ennen kuin tungetaan eteen, mun takana oli varmaan 300m tyhjää ennen edellistä autoa, mutta kun ei, eteen piti tulla :dead:

Tää on todella yleistä ja ainakin itseäni häiritsee paljon. Aikalailla joka kerta kun jossain motarilla ajaa oikeaa kaistaa (käytännössä aina vakkarilla ja vakkarissa rajoitus +7-10kmh), niin jostain ilmestyy se vasemman kaistan sankari, jonka on välittömästi ohitettuaan vaihdettava nokan eteen (10-20m) oikealle kaistalle. Usein tosiaan siellä vasemmalla kaistalla ei näy ohittajan takana ainakaan 500m ketään, mutta pakko on siihen eteen vain tunkea. Sit joku 30sek siinä oikealla kaistalla ja sama temppu seuraavalle ohitettavalle. Sateella/märällä tiellä varsinkin kohtalaisen perseestä... Joskus laskenut yhden auton vaihtavan noin kaistaa 5 kertaa yhden suoranpätkän aikana.

Itse en ohittaessa koskaan mene ohittavan nokan eteen, vaan jätän reilun 50-100m välin ja sekös välillä takana ajavia kanssaohittajia tuntuu jurppivan, kun ajavat ihan konttiin kiinni ko. tapauksessa.
 
Tää on todella yleistä ja ainakin itseäni häiritsee paljon. Aikalailla joka kerta kun jossain motarilla ajaa oikeaa kaistaa (käytännössä aina vakkarilla ja vakkarissa rajoitus +7-10kmh), niin jostain ilmestyy se vasemman kaistan sankari, jonka on välittömästi ohitettuaan vaihdettava nokan eteen (10-20m) oikealle kaistalle. Usein tosiaan siellä vasemmalla kaistalla ei näy ohittajan takana ainakaan 500m ketään, mutta pakko on siihen eteen vain tunkea. Sit joku 30sek siinä oikealla kaistalla ja sama temppu seuraavalle ohitettavalle. Sateella/märällä tiellä varsinkin kohtalaisen perseestä... Joskus laskenut yhden auton vaihtavan noin kaistaa 5 kertaa yhden suoranpätkän aikana.

Itse en ohittaessa koskaan mene ohittavan nokan eteen, vaan jätän reilun 50-100m välin ja sekös välillä takana ajavia kanssaohittajia tuntuu jurppivan, kun ajavat ihan konttiin kiinni ko. tapauksessa.
Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
 
Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Ihan turvaväliä ajatellen. Jos kurvaa siihen 10-20m toisen eteen ja joutuu syystä tai toisesta jarruttamaan, niin se ohitettu on samantien kontissa... Se kuran lennättäminen onyt on pieni paha (vaikkakin tosi ärsyttävä sellainen). 120kmh nopeudessa auto etenee 33m/s ja siinä 10-20m turvavälillä ajaminen on vain tyhmää ja vaarallista.
 
Noihin tapauksiin kyllä helppo yhtyä kun ensin ohitetaan ja 20s-10min myöhemmin saa ohittaa uudestaan. Päästävät yleensä sentään ohi sitten kun lähtee ohittamaan. Ei varmaan edes tajua, että sama auto meni ohi jonka ohi juuri ajanut.
 
Niin, kysyin että mikä se syy on. Voisi kuvitella että motarilla päivänvalossa ei sellaista tule ennenkuin turvaväli kasvaa riittäväksi, ellei ohittaja ole sokea tai joku 1 km/h nopeuserolla hinaava sipoolainen.
No motarilla voi ajella aamuisin/päivisin/iltaisin/öisin. Ja se turvaväli ei todellakaan kasva nopeasti noilla 1-5km/h ohittajilla, varsinkin kun ne tulevat heti ohituksen jälkeen oikealle kaistalle nokan eteen.
EDIT: Ja se syy voi olla ihan eläimestä tai muusta yllättävästä syystä
 
No miksi niitä turvavälejä sitten tarvitaan? Eikös olisi sitten järkevää ajaa 10m välein motarilla? Säästyisi polttoainettakin, kun letkassa ajettaisiin...

Siis ihan tosissaanko tota kysyit? Ei sitä todellakaan usein joudu jarruttamaan, mutta aina voi jotain yllättävää sattua. Motarilla nyt harvemmin, mutta kuitenkin turvaväli on pidettävä. Mutta esim. Joku eläin paukkaa tielle (hirveä pienempää varten ei pitäisi juuri jarrutella, mutta refleksinä saattaa jalka jarrulle mennä). Yhden peurakolarin olen ajanut ja siinä ei kerennyt mitään tekemään... tai voi mennä rengas puhki. Onhan noita.
 
Sun turvaväli kasvaa joka sekunti jos kerran ohittamassa olit, ellet sitten ole semmoinen perus vakkarinysväri. Se oli pointti.

Motarilla elukat näkee valoisalla jo kaukaa.
Kasvaahan se, mutta en silti mene toisen eteen ennenkuin turvaväli on riittävä. Ihan sama millä nopeuserolla ohitan. Ja vakkarinysvärikommentti meni ohi? Onko nysväystä ajaa 128-130 vakkarissa? Jos oikea kaista etenee hitaampaa, niin ohitan. En ala nopeutta tosta nostamaan. Miksi pitäisi? Useimmiten ohittavat on rekkoja tms. Reilusti hitaampia.
 
Huomio kaikille vakkarikuskeille.
Niin kauan kuin ihminen ajaa tietokonetta paremmin, vakionopeudensäädin ei tee kenestäkään parempaa kuskia. Oikea tilannenopeus on aina olosuhde- ja paikkariippuvainen, eikä rajoitus anna sille kuin viitteellisen tavoitteen.

Ei sillä ettäkö joku on/off-kaasuttelija yhtään parempi olisi. Sanonpa vain siksi kun jotkut käyttävät vakkarin käyttöä argumenttina sille, että toinen osapuoli on ajanut huonosti kun ei ole pysynyt samassa tahdissa. Todennäköisesti niin onkin, mutta ei oletusarvoisesti.
 
No paljonko on riittävä?
Minun mielestäni se 50m, eli alle 2 yhdistelmän mittaa. Silloin olisi turvallista ajella. Nimimerkillä 2 autoa ohitti, etummaiselta lähti ilmeisesti pölykapseli irti ja takimmainen löi jarrut kiinni. Itse parhaani mukaan jarrutin ojan penkalle. Onneksi oli kuiva kesä ja nurmialue kesti ison auton painon, muuten olis hinuria tarvittu.
 
Kannattais varmaan toimia niin, että takaa kovempaa tulevalle ohittajalle annat vaan tietä vaihtamalla mahdollisimman aikaisin oikealle (olettaen, ettei keliolot tarkoita paskan lennättämistä ohitettavan päälle). Nythän sä oot jonkun mielestä se ärsytyksen kohde vaikkei tarttisi. Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Turhaa koukata heti toisen eteen sen takia että jollain ääliöllä takana on olevinaan kiire.
 
Juu, parempi olla se fiksumpi volvokuski ja jatkaa sitä samaa vasenta kaistaa, mielummin vielä 100kmh, sen jälkeen kun on siitä bussista päässyt ohi 10min ohittamisen jälkeen.. Sitäpaitsi, jos joku on jo ohittamassa ei sen eteen saa tulla ja heti kun on tilaa oikealla kaistalla on sille vaihdettava. 50m on oikein hyvä etäisyys vaihtaa takaisin oikealle kaistalle.
 
Luulen tänään olleeni se ärsyttävä autoilija. Tiedän että aiheutin kanssapyöräilijälle sydämentykytyksiä.
Pyydän siitä anteeksi, tuskin koskaan tätä anteeksipyyntöä näet mutta ajatukseni on kanssasi.

Jos tarkemmin mennään tilanteeseen niin olin kääntymässä vasemmalle. Kohdassa on liikennevalot, ja erillinen nuolivalo vielä vasemmalle kääntyville. Minä käännyin pelkillä vihreillä. Kääntyessäni katsoin että saman suuntaisen kevyen liikenteen valot olivat punaisena, eikä autoja tullut vastaan. Tässä kohtaa pyöräilevä ystäväni yllätti eikä pysäyttänyt kevyen liikenteen valoihin vaan jatkoi matkaa kohti autoni kylkeä. Vahinkoa ei tapahtunut vaan kaikki jatkoivat matkaa ehjinä. Kyse on siis siitä, että pyöräilijä ajoi ilmeisesti ajorataa ja enkä osannut huomioida häntä. Minun virheenihän se on ei siitä enempää. Google mapsin perusteella kuitenkin kadun molemmin laidoin meni pyörätie..
 
On alkaneet nyppiä nuo takana olevat kiireiset, jotka risteyksen jättämissäännöistä piiittaamatta vetäisevät suoraan vaikkapa nyt oikealle kaistalle vasemmalle käännyttäessä. Itse ajan vasemmalle, laitan vilkun oikealle ja vaihdan ja eikös siellä jo joku ole kylkeen tulossa. Ei laki vielä ole muuttunut. :-(/
Tuo vaikutta hieman tulkinnanvaraiselta kirjoituksen mukaan, joko olet kääntämässä kaistalla olevan keulaan tai hän ajamassa sinua kylkeen, mutta hän on jo valmiiksi kaistalla, jolloin sinä väistät. Henkilökohtaisesti en ymmärrä tuota turhaa vaihtoa heti kaistalta toiselle. On myös risteyksiä, joista pääsee kääntymään hidastamatta vihreiden aikana, jolloin paremmalla ajolinjalla ei tarvi edes kiihdyttää mutkan jälkeen, säästyy myös polttoainetta ja liikenne on sujuvampaa. Aina painotettu autokoulussa ennakointia, mutta tuosta tuli aikanaan palautetta. Voihan sen vilkun laittaa päälle siinä suoraan kaistan yli ajaessakin niin ei tarvi myöhemmin kääntyä, jos pilkkua viilataan.
 
Tuo vaikutta hieman tulkinnanvaraiselta kirjoituksen mukaan, joko olet kääntämässä kaistalla olevan keulaan tai hän ajamassa sinua kylkeen, mutta hän on jo valmiiksi kaistalla, jolloin sinä väistät.

Syyllisyys voisi mennä puoliksi. Minä vaihdan kaistaa mutta hän rikkoo jättämissääntöä. Tämä siis tapahtuu heti risteyksen jälkeen.
 
Poikkeuskäännös? vai haetaanko tässä väärin ryhmittyneenä kääntymistä? Hitto että ne kanssa-autoilijat vasta vituttaakin.
 
Liikenteessä on tietysti sellainen olettama että muutkin tielläliikkujat noudattavat liikennesääntöjä.
Minä oletan esimerkiksi kun käännyn risteyksestä kaksikaistaiselle tielle esim. vasemmalle että myös takanani tulija noudattaa liikennesääntöjä ja ryhmittyy sen mukaisesti.
Samoin oletan että jos on aikeissa vaihtaa kaistaa niin siintä annetaan vilkulla selkeä signaali ymsymsyms.
Nykyään tosin tuntuu että moni menee miten huvittaa koska mitä väliä.
Samoin jos ohitan oikealla kaistalla hitaamman niin en tietenkään vedä heti siihen eteen vaan ajan turvavälin ennen palaamista vasemmalle kaistalle.
Miksikö?
Siksi että se on kohteliasta, turvallisuutta lisäävää, vähentää takanatulijan mahdollisuutta saada kivestä tuulilasiin, antaa takanatulijalle aikaa reagoida jos jotain odottamatonta tapahtuu yms.
Liikenteen pitäisi olla yhteispeliä, jos jokin ratkaisu lisää turvallisuutta suosittelen sen käyttämistä.
Esimerkiksi inhoan olla motarilla jonkin auton kuolleessa kulmassa, vaikka kuinka toisella olisi väistämisvelvollisuus niin silti....
 
Takanatulija ryhmittyy? Takanatulija saa ohittaa sinut kun sinä ryhmityt VASEMPAAN LAITAAN ryhmittymis sääntöjen mukaan kun käännyt siis vasemmalle. Et saa vaihtaa kaistaa risteysalueella ja jos samaan suuntaan menee enemmän kaistoja ja pitää poikkeuskäännös tms heti vaihtaa kaista oikealle, esim yksisuuntaisella, niin sinulla on väistämisvelvollisuus. Olisi helpompi, jos tajuaisi mistä on kyse.

Google Maps
Jos esim käännyt Laurinkadulta (normaali kaksisuuntainen) Torikadulle (kaksisuuntainen) on just ehkä sellainen tilanne mitä haet takaa. Joku urpo päättää jättää ryhmittymättä - tukkii koko Laurinkadun ja sen jälkeen ei tajua sitä, että samaan aikaan vastaantuleva saa kääntyä oikealle Torikadulle oikealle kaistalle, kun sinä käännyt vasemmalle, vasemmalle kaistalle samalla kadulla...

Ei ole sellaista tilannetta, missä vasemmalla kaistalla saa esim jatkaa suoraan ja oikealla kääntyä vasemmalle tai vasemmalla kaistalla saa kääntyä oikealle, oikean jatkuessa suoraan... Ei edes liikenneympyrissä tms.

Pistä ihmeessä google maps linkki, mielummin mistä mihin tägeillä.
 
No mun tilanne oli viimeksi tämä: Minä sininen, punainen oli takanani valoissa. (Huonot viivat tuli, yritäkää ymmärtää). Turussa Helsingintien ramppi, ollaan tulossa Hämeentieltä.

upload_2018-10-20_9-56-38.png


upload_2018-10-20_9-55-25.png
 
No mun tilanne oli viimeksi tämä: Minä sininen, punainen oli takanani valoissa. (Huonot viivat tuli, yritäkää ymmärtää). Turussa Helsingintien ramppi, ollaan tulossa Hämeentieltä.

upload_2018-10-20_9-56-38.png


upload_2018-10-20_9-55-25.png
Tätä juuri tarkoitin.
Kohta tulee joku selventämään poikkeuskäännöksistä jne.
Tämä käyttäytyminen tuntuu olevan melkein sääntönä täällä hesassa.
Itse ajat sääntöjen mukaan niin jo on joku tulossa takaa kylkeen.. :rage:
Olettama tosiaan että molemmat jatkavat suoraan käännöksen jälkeen.

Lisäyksenä vielä lakipykälä:

12 § Kääntyminen




Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.




Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa.
Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.
 
Viimeksi muokattu:
Poikkeuskäännöksestä tuossa ei olut kysymys. Seuraavaan vasemmalle kääntyvään risteykseen matkaa kilometri.
 
No mun tilanne oli viimeksi tämä: Minä sininen, punainen oli takanani valoissa. (Huonot viivat tuli, yritäkää ymmärtää). Turussa Helsingintien ramppi, ollaan tulossa Hämeentieltä.

upload_2018-10-20_9-56-38.png


upload_2018-10-20_9-55-25.png
Tuossahan oli ennen TYKSin remppaa molemmat kaistat vain oikealle kääntyviä, joku sata vuotta tuosta päivittäin ajeleva nollataulu voi kuvitella että tuo nykyään yksi kaista hoitaa molemmille kaistoille liittymiset. Eikä tuossa nyt varsinaisesti mikään kiire ole liittyä vasemmalle kaistalle kun se jatkuu kuitenkin noin kilometrin suoraan ennen ensimmäistä risteystä.
Juu, punainen nuoli ajoi väärin. Mutta kun tuota samaa kaistan yli liittymistä harrastaa noin puolet turkulaisista, niin suosittelen vaan katsomaan peilejä ennen kaistan vaihtoa.
 
Niinpä teenkin koska kalliiksi se kuitenkin tulisi, oli oikeassa tai väärässä. Pointtihan on siinä, että pitäisi voida luottaa siihen, että muutkin ajavat sääntöjen mukaan,
 
Vilkku vasemmalle tarpeeksi aikaisin, niin toivottavasti takana tuleva väärinajana ossannee jättää tilaa.

Vastaavissa risteyksissä ajan monesti suoraan vasemmalle kaistalle. Pari kertaa edellä ajavalla vilkku välähti kerran ja käänti jo eteen. Kolareilta silti vältytty.
 
Viimeksi muokattu:
Täh, vaikka tuossa saisi molemmilta kaistoilta kääntyä oikealle, ei tuon punaisen tartte väistää kuin mahdollista vasemmalla kaistalla ajajaa?
Valkoisen sulkuviivan jälkeen ja risteysalueelta poistuttaessa on "reitti selvä". vilkku vasemmalle ja täts it. Jos sinä vaihdat kaistaa toisen kylkeen, niin väärässä olet oli se ollut sun takanas tai ei. Se miten tuo risteysalue tulkitaan, niin joskus siihen käytetään ainakin tuota "jakajaa" keskellä tietä, jollon sun punanen viivas on "oikeassa kohdassa".

Eihän sillä punasella autolla pitäis olla mitään mahdollisuuksia päästä susta takaata ohi jos sinä otat sisäkurvin?

Saattaa olla, että tuo tilanne on täkäläisille "tutumpi" eikä kuvasta pysty ihan 100% varmasti sanomaan, mutta näyttäis, että tuossa on kaksi "kaartavaa katkoviivaa"?
Aivan 100% varmuudella tuon toisen jo keskiviivalla olevan katkoviivan jälkeen saa vaihtaa vasemmalle kaistalle ja sillon on taas ihan perus ohittamisen säännöt kyseessä? Millä perusteella ja missävaiheessa sinun mukaasi sitten kaistaa saa vaihtaa tuon risteyksen jälkeen?
 
Jaamäävai:n takaata tullut teki poikkeuskäännöksen, jota ei tuossa tilanteessa olisi lain mukaan saanut tehdä, koska seuraava risteys on sen verran kaukana, ettei sille käännökselle ollut perusteita. Eli kyllä, se takaata tuleva voi ihan hyvin olla vierellä jos on tehnyt poikkeuskäännöksen ja kiihdyttänyt nopeammin samalla. Kuvassa näkyy selvästi, että vain yhdeltä kaistalta saa kääntyä oikealle, jolloin ajolinjan tulee mennä niin, että ajetaan oikealle kaistalle ensin, ja vasta sitten kaistanvaihdolla vasemmalle.
 
Motarilla jätän vähintään parin sekunnin (~50m) turvavälin ohittavaan, niin eiköhän jotkut ole jo menossa oikealta ohi vaikka oma nopeus on se 120 km/h.
 
Jaamäävai:n takaata tullut teki poikkeuskäännöksen, jota ei tuossa tilanteessa olisi lain mukaan saanut tehdä, koska seuraava risteys on sen verran kaukana, ettei sille käännökselle ollut perusteita. Eli kyllä, se takaata tuleva voi ihan hyvin olla vierellä jos on tehnyt poikkeuskäännöksen ja kiihdyttänyt nopeammin samalla. Kuvassa näkyy selvästi, että vain yhdeltä kaistalta saa kääntyä oikealle, jolloin ajolinjan tulee mennä niin, että ajetaan oikealle kaistalle ensin, ja vasta sitten kaistanvaihdolla vasemmalle.
Ei, poikkeuskäännös ei ole mikään loiva ovaali vaan sille kaistalle on ajettava suoraan, muutoin kyseessä on kaistanvaihto ei poikkeuskäännös. Poikkeuskäännöstä tuossa rajataan tuolla valkoisella kaartavalla viivalla, joka jatkuu poikkiviivana. Edelleen mikä on se lakiin perustuva syy miksi noiden kahden poikkiviivan jälkeen ei saisi kaistaa vaihtaa vasemmalle ja lähteä "ohittamaan".

Ensimmäisenä kaistan vaihtaja on "oikeassa" ja siinä sinulla on tilaisuus se tehdä "ensin" koska tulet siihen pisteeseen "ensimmäisenä".

Google Maps
Tuossa on esimerkki poikkeuskäännöksestä. Kääntäkää te paremman netin omaavat tuolle kuva puolelle niin selviää, että poikkeus käännös tehdään jo "risteys alueella". Silloin kukaan EI VOI PÄÄSTÄ sinua ohittamaan sille kaistalle jolle olet ryhmittymässä.


Motarilla jätän vähintään parin sekunnin (~50m) turvavälin ohittavaan, niin eiköhän jotkut ole jo menossa oikealta ohi vaikka oma nopeus on se 120 km/h.
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..
 
Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..

Jos rekkaa ohittaessa ei ole heti kääntämässä rekan eteen, niin seuraava on. Eikä sillä ole väliä vaikka todellinen nopeus ohittaessa olisikin 110 eikä 120. Muutaman sekunnin vaikutus. "Mutta kun kiire".
 
Entä sitten? Anna toisilla olla kiire ja ohita sitten kun et mene kenenkään eteen? Olet varmaan sama kuski joka manaa "miks vittu tonkin bussin pitää ohittaa tota henkiöautoa" ja sitten olet itse se "bussi, joka ohittaa sitä rekkaa" kun ohituksessa kestää niin kauan.

Minusta harvemmin ajaa kukaan motarilla ohi, mutta on niitä joka kerta. Kertaakaan ei ole vielä kivekset surkastunut tai pippeli pienentynyt kun on väistänyt nopeempia oikealle kaistalle. Minun on niin helvetin vaikea ymmärtää mistä ihminen tulee niin helvetin katkeraksi, jos toisella on kiire, toinen haluaa ajaa nopeammin, toisella on hienompi auto - varsinkin jos se on audi, bemari tai mersu. Volkkarilla tai skodalla ei aja kuin siviilipoliisit PRKL.

Samaisesta syystä olen seuraavaksi autoksi harkinnut Skoda Superb valkoisena, jossa edessä replika lisävalot, jotta auto muistuttaisi mahdollisimman paljon siviilipoliisia, koska kerran tuollaisen auton rattiin pääsenä jäi kyllä sellainen olo, että monella pippelinvenyttjällä ei ollut tarvetta jäädä puhumaan puhelimeen (monesti näkee ne vasemmalle kaistalle nukahtaneet urpot), hieromaan ajan 120kmh leikkiä oikeasti 110 lasissa siinä bussi rinnalla todistamassa suoritusta (ajavat lähes aina sen 110 rajoitinta vasten / vakkarilla) tai muutenvain yrittää ohi samaa nopeutta, koska on pakko päästä..

On se kumma, että kaikki muut joutuu sovittamaan omaa ajonopeuttaan, paitsi juuri tuo ryhmä, joka vetoaa tuohon: "Minä ajan 120kmh. Minä olen hyvä kuski. Minullakin on oikeus ajaa vasenta kaistaa. Minä voin ohittaa kymmenen kilometriä, koska minä ajan edelleen 120kmh ja oikealla kaistalla ei ole minulle sopivaa tilaa vaikka rinnalla ei ole ollut ketään viimeiseen viiteen minuuttiin..."
 
Entä sitten? Anna toisilla olla kiire ja ohita sitten kun et mene kenenkään eteen? Olet varmaan sama kuski joka manaa "miks vittu tonkin bussin pitää ohittaa tota henkiöautoa" ja sitten olet itse se "bussi, joka ohittaa sitä rekkaa" kun ohituksessa kestää niin kauan.

Minusta harvemmin ajaa kukaan motarilla ohi, mutta on niitä joka kerta. Kertaakaan ei ole vielä kivekset surkastunut tai pippeli pienentynyt kun on väistänyt nopeempia oikealle kaistalle. Minun on niin helvetin vaikea ymmärtää mistä ihminen tulee niin helvetin katkeraksi, jos toisella on kiire, toinen haluaa ajaa nopeammin, toisella on hienompi auto - varsinkin jos se on audi, bemari tai mersu. Volkkarilla tai skodalla ei aja kuin siviilipoliisit PRKL.

Ei surkastu kivekset eikä pippeli pienene vaikka vaikka pyyhältää premium saksalaisella ohi. Ei kiinnosta. Saisi nyt sen turvälin verran ennen kuin palaa oikealle kaistalle. Katson kyllä että ehdin hyvin ohittaa, mutta sitten nämä onkin niitä jotka pitää moottoriteitä autobahnoina, joilla saa ajaa sen mitä auto kulkee.
 
Mitä väliä sillä on, jos ohituksen jälkeen menee ohitettavan eteen suht lähellekin, koska oletettavasti jatkat kovempaa ja rakoa syntyy heti lisää. Poislukien just paskaiset kelit
Mitäs väliä sillä on kun asfaltinmurua, kiveä ja/tai nastaa iskeytyy tuulilasiin? Tietysti nyt pienimuotoisesta kohteliaisuudesta ja kanssaliikkujat huomioivasta ajotavasta puhumattakaan.
 
mutta sitten nämä onkin niitä jotka pitää moottoriteitä autobahnoina, joilla saa ajaa sen mitä auto kulkee.

Ja hyvin toimii Saksassakin. Ihan jonkun verran sieläkin pyörineenä voin kertoa ettei ne baanat ainakaan sen paremmassa kunnossa ole kuin Suomen motarit.
 
Ja hyvin toimii Saksassakin. Ihan jonkun verran sieläkin pyörineenä voin kertoa ettei ne baanat ainakaan sen paremmassa kunnossa ole kuin Suomen motarit.

Saksassa se toimiikin. Sitä nyt olettaisi ettei ajeta kovin paljon rajoitusta kovempaa. Suomessa sitä yllättyy kun ensin ei näy peileistä ketään ja kohta on joku jo takapuskurissa kiinni.
 
Ei, poikkeuskäännös ei ole mikään loiva ovaali vaan sille kaistalle on ajettava suoraan, muutoin kyseessä on kaistanvaihto ei poikkeuskäännös. Poikkeuskäännöstä tuossa rajataan tuolla valkoisella kaartavalla viivalla, joka jatkuu poikkiviivana. Edelleen mikä on se lakiin perustuva syy miksi noiden kahden poikkiviivan jälkeen ei saisi kaistaa vaihtaa vasemmalle ja lähteä "ohittamaan".

Ensimmäisenä kaistan vaihtaja on "oikeassa" ja siinä sinulla on tilaisuus se tehdä "ensin" koska tulet siihen pisteeseen "ensimmäisenä".

Google Maps
Tuossa on esimerkki poikkeuskäännöksestä. Kääntäkää te paremman netin omaavat tuolle kuva puolelle niin selviää, että poikkeus käännös tehdään jo "risteys alueella". Silloin kukaan EI VOI PÄÄSTÄ sinua ohittamaan sille kaistalle jolle olet ryhmittymässä.



Varmaan jossain vikaa jos sinun takana oleva auto on lähempänä kun se mitä sinä jätät turvaväliä. Voisi olla peiliin katsomisen paikka vaikka sitten ajonopeuden osalta onko se sitten 120 vai 110 ja minkä mittarin mukaan..

Poikkeuskäännökseksi kutsutaan sitä tilannetta, jossa esimerkiksi käännyttäessä oikealle yksikaistaiselta tieltä (tai monikastaisen tien oikealle kääntyvältä kaistalta) kaksikaistaiselle tielle menet suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka lain mukaan pitäisi ensin mennä oikealle kaistalle ja vaihtaa vasta sitten. Tämä oli se lähtötilanne jaamäävain tapauksessa. Ja koska risteysalueella ei saa vaihtaa kaistaa, tulisi ensin ajaa oikealle kaistalle ja vasta sitten vaihtaa vasemmalle kaistalle. Ongelman jaamäävain tapauksessa tekee se, että risteys on hiukan hankalan näköinen sen osalta, että missä kohtaa saa aloittaa vaihtamaan kaistaa vasemmalle. Itse näkisin, että Jaamäävain esittämässä tapauksessa, jossa seuraava risteys on kilometrin päässä, poikkeuskäännös ei ole sallittua. Se, että tuleeko siitä sakko, riippuu todennäköisesti eniten vain siitä, että kuinka virkaintoinen poliisi sattuu vastaan.

Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.

Ja tuo osoittamasi risteyskuva on toki yksi poikkeuskäännöksen variaatio, mutta aika huono sinällään tässä tapauksessa, koska kyseessä ei ole verrannolliset tiet. Jaamäävain kuvassa kaksi kaistaa jatkaa suoraan pitkän matkan, joka mahdollistaa kolarin, kun taas sinun kuvassasi nämä kaksi kaistaa kääntyvät välittömästi eri suuntiin, jolloin samanlaista kolarimahdollisuutta ei ole.

Tämä kohta on osuvampi: https://goo.gl/maps/BEYksaGQ14r

Jos tässä kohtaa ajaa lain mukaan oikein, eli ensin oikealle kaistalle ja siitä sitten yrittää vaihtaa vasemmalle, on mahdollista, että takana tuleva onkin tehnyt poikkeuskäännöksen ja näin ollen voi aiheuttaa kolarivaaran.
 
Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.

Nopeusrajoitus on liikenneväylälle asetettu ajoneuvon suurin sallittu nopeus.

Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?

Vai miten tämä toimii:confused:
 
Tieliikennelakihan ei määrittele tiukkaa metrirajaa jonka jälkeen poikkeuskäännös on kiellettyä, vaan se katsotaan tapauskohtaisesti mikäli kolahtaa. Mutta pääsääntönä on kaiketi pidetty, että risteyksen pitää olla alle 50 m:n päässä, jotta poikkeuskäännös olisi sallittua.

Tieliikennelaissa ei ole poikkeuskäännöstä ollenkaan, poikkeuskäännös rikkoo aina tieliikennelakia, mutta se on yleinen käytäntö missä on katsottu että tiettyihin suuntiin päästäkseen joskus joustetaan risteyksenjättösäännöstä.

Ajokokeissa pääsääntönä näihin on pidetty 25,25m, joka siis on johdettu pisimmän mahdollisen ajoneuvon mitasta.

Nyt en muista ulkoa löytyykö virheellinen risteyksenjättö ollenkaan poliisin sakotusmanuaalista, ilman sen aiheuttamaa vaaratilannetta siis.
 
Ketä ärsyttää, jos ajan moottoritien vasenta kaistaa 100 km/h? Siis silloin kun nopeusrajoitus on 100 km/h.



Lähinnä, pitääkö minun vaihtaa kaistaa sen takia, että joku toinen haluaa rikkoa lakia? Soveltuuko tämä myös vaikkapa punaisiin valoihin, että jos takana on joku busy lippatucca, niin pusketaan valoista läpi, ettei asuntonäyttö myöhästy?

Vai miten tämä toimii:confused:

Lain puitteissahan ei toki ole salittua mutta vittumainen tilanne kaikkien takana olevien "kiireellisten" kannalta jos oma 100km/h ohituksesi edellä ajavasta 98km/h kestää kilometritolkulla. Joskus harmillisesti kun lähdet ohittamaan nousee ohitettavan vauhti syystä X jolloin ohitus kestäisi tarpeettoman pitkään/ohitettava jopa alkaa kuromaan etumatkaa. :facepalm: Tällöin mennään joko reilusti ohi lakia rikkoen tai jättäydytään taas taakse ja kohta saadaan kenties taas ihmetellä kun se edellä ajavan perä alkaa jälleen kerran lähestyä.

"Yllätysohitus" on monesti hyvä taktiikka, seurataan jonkin aikaa edellä ajavaa kunnes ohitetaan kerralla hetkellisellä ylinopeudella niin hän ei pääse nostamaan nopeuttaan ohituksen estämiseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom