Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Näkisin keskustelun opetuksena jälleen kerran, että joustamista liikenteessä vaaditaan, mutta vasta silloin, kun joustamista vaativa osapuoli osaa liikennesäännöt. Eli kun ymmärretään ne liikennesäännöt vaikkapa kolmioristeyksessä, niin sitä joustamista voi autoilija vaatia silloin, kun on itse kaikin mahdollisin keinoin huomioinut väistämisvelvollisuutensa ja todennut sen olevan riittämätöntä esimerkiksi ajoradan liikenteen havainnoimiseksi.
 
Näkisin keskustelun opetuksena jälleen kerran, että joustamista liikenteessä vaaditaan, mutta vasta silloin, kun joustamista vaativa osapuoli osaa liikennesäännöt. Eli kun ymmärretään ne liikennesäännöt vaikkapa kolmioristeyksessä, niin sitä joustamista voi autoilija vaatia silloin, kun on itse kaikin mahdollisin keinoin huomioinut väistämisvelvollisuutensa ja todennut sen olevan riittämätöntä esimerkiksi ajoradan liikenteen havainnoimiseksi.
Juuri näin. Liikennesuunnittelijoille tuntuu olevan liian hankalaa ymmärtää ajoneuvojen mittoja ja näkyvyyttä jokseenkin hankaloittavia asioita, kuten kerrostaloja. Joskus on vain pakko tukkia toisten eteen.

Pitää kuitenkin ymmärtää omat velvollisuutensa, eikä rutiininomaisesti työntää autoaan suojatielle kuvitellen, että väistämisvelvollisuus koskisi vain juuri sillä hetkellä tietä ylittävää kevyttä liikennettä.
 
Justhan sä sanoit että tilanne on arvioitu huonosti jos joutuu suojatielle pysähtymään ja sitten sieltä tuleekin myöhemmin esim. jalankulkija?

Koita nyt päättää :D
Koita sä ensinäkin lukea mitä muut on kirjoittaneet ja toisekseen lopettaa turha provoaminen. Tässä alla on oma kommenttini, voin boldata oleellista.

"Tossa vaiheessa on mennyt tilanteen arviointi ns "vituiksi" ja liikennesääntöjä on rikottu menemällä suojatien päälle. Kuten itsekin olen täsmentänyt, se ei ole ongelmista suurin tai pyöräilijän ymmärtämiskyvyn ulkopuolella, että autoilijalla voi tietyissä risteyksissä sen jatkeen takaa olla liian rajoittunut näkyvyys ja auto on siitä syystä pyörätien jatkeella. Koko tilanteen puiminen lähti siitä, että autoilijat ajavat siihen jatkeelle välittämättä kevyestä liikenteestä vaikka sitä olisikin tulossa, koska liikennesäännöt eivät kiinnosta, tai ne eivät ole tiedossa/muistissa. Voidaan silti tieliikennelaista melko yksiselitteisesti todeta, että siinä pyörätienjatkeen/suojatien päällä seisominen on tieliikennelain vastaista vaikka siihen olisikin tultu kyttäämään paikkaa ennen kuin ketään kevyen liikenteen kulkijaa oli edes näköpiirissä. Normaali järjenkäyttö ja paska tiesuunnittelu palauttaa tilanteen tuohon mainitsemaani, ettei se sinänsä kovin tuomittavaa ole. On kuitenkin tuomittavaa ajaa siihen piittaamatta vaikkapa lähestyvistä pyöräilijöistä."
 
Tossa vaiheessa on mennyt tilanteen arviointi ns "vituiksi" ja liikennesääntöjä on rikottu menemällä suojatien päälle.
Tilanteessa jossa ennen suojatietä ei nää tuleeko tietä pitkin väistettävää? Oletan ettet kuitenkaan tarkoita että sitten ajetaan autojen kylkeen kun suojatielle on päästy katsomaan ajoradan tilanne?

muoks: luin nyt vasta loput ketjusta.

Johtopäätökset: Kaikki argumenttisi ovat olleet puutteellisia ja itse referoin vastauksessani tieliikennelakia oleellisilta osin ja olin oikeassa. Turha vängätä siis enempää.

Niin onkin turhaa, mutta pelkkä referointi ei auta jos ei ymmärrä referoinnin eroa sen perusteella tehtyyn tulkintaan, jos sen referoinnin perusteella väittää olevansa tulkinnassa oikeassa. En itse jaksa ilman palkkaa näistä jäädä vääntämään.
 
Viimeksi muokattu:
Ööö. Sä vastasit Tommyn viestiin jossa sanottiin:




Tällä tavalla:


Mitenkä se on mennyt vituiksi? Kristallipallo unohtunut ladata?

Sori jos koet asialliset kysymykset provoiluna, tossa ei vaan ole yhtään mitään logiikkaa joten siksi kysyin.
Jos olisit aiemmin siteeraamani lainkohdan myöskin löytänyt olisit voinut todeta kuten minäkin sen perusteella, ettei sinne suojatielle saa lain puitteissa saa mennä haittaamaan kevyttä liikennettä vaikkei sitä näkyvissä olisikaan kun sinne menee. Tuo on kuitenkin käytännössä välillä hankalaa ja siksi sana vituiksi oli lainausmerkeissä, koska ongelma siinä on lain näkökulmasta eikä niinkään perusjärjen näkökulmasta, jota myöskin selvesin.
 
Tilanteessa jossa ennen suojatietä ei nää tuleeko tietä pitkin väistettävää? Oletan ettet kuitenkaan tarkoita että sitten ajetaan autojen kylkeen kun suojatielle on päästy katsomaan ajoradan tilanne?

muoks: luin nyt vasta loput ketjusta.



Niin onkin turhaa, mutta pelkkä referointi ei auta jos ei ymmärrä referoinnin eroa sen perusteella tehtyyn tulkintaan, jos sen referoinnin perusteella väittää olevansa tulkinnassa oikeassa. En itse jaksa ilman palkkaa näistä jäädä vääntämään.
No mä referoin lakia ja avasin vielä kommentoimalla omaa kantaani suhteessa lakiin. Sä sen sijaan kommentoit täysin lainvastaisesti.
 
Ahaa. No onneksi Tommy jo kertoi että asia ei ihan noin mene ja uskon mieluummin alan ammattilaista näissä asioissa, vaikka sitten monesta muusta jutusta me eri mieltä ollaankin.
Edelleenkin siteerasin lakia, voit lukaista aiemmista kommenteistani. Sielä kerrotaan, että mikäli väistämisvelvollisuus on ilmoitettu liikennemerkillä, väistetään kaikkea sen etuajo-oikeutetun tien liikennettä. Ei poikkeuksia.
 
No, ei se nyt ihan noin taida mennä. Kuten sanoin, tuossa asiassa luotan pikkuisen enemmän ammattilaisen sanaan kun jonkun randomin lakia tulkitsevan kansalaisen luetun ymmärtämiseen :think:
Millä perusteella tommy goldfish on lain ammattilainen ja miten tommy on asiaa perustellut. Itse en ole katsos sellaista täältä saanut lukea.
 
Kerrataan vielä:

Tommyn:


Itseasiassa nuo ei ole vastaavia, suojateiden kohdalla ei ole kyseessä ajojärjestys, vain kielto ettet saa mennä siihen suojatielle kun kevyen liikenteen edustaja on sinne saapumassa. Eli tyhjälle suojatielle saa mennä ja pysyä siinä vaikka sinne myöhemmin joku kävelee/fillaroi. Tässä tilanteessa se suojatien käyttäjä odottaa.

Yleinen tulkinta menee taas niin että jos kauempaakin on joku tulossa niin suojatielle ei mennä ellei ole todennäköistä että sieltä pääsee pois ajoissa.

Tuo tulkitaan vaan monesti virheellisesti ajojärjestyssäännöksi.

Omani:

Sikälis ei mennyt ihan täysin oikein.

TLL 15 §
"
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen."

Tulkitsen tuosta kyllä risteykseen pysäyttämisen koskevan myös sitä kevyttä liikennettä, sillä tuossa lainkohdassa puhutaan risteävän tien liikenteestä eikä ajoradasta. Tie on määritetty tieliikennelaissa.

2 §
"
Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)"

Tien määritelmä siis on sen verran laaja, että myöskään suojatien päälle ei kyllä saa tuon esimerkin perusteella jäädä tukkimaan kevyttä liikennettä tieliikennelain näkökulmasta.
 
@jonesky12345
Kummalla tiellä se suojatie mielestäsi on, sillä mitä saavut risteykseen vai sillä risteävällä tiellä? ;)
Risteävän tien liikennettä on sitä risteävää tietä sivuava pyörätien jatke. Pyörätien jatke nimensä mukaisesti jatkaa pyörätietä. Pyörätie on osa sitä tietä, jolle kolmion takaa saavutaan. Näillä johtopäätöksillä se jatke jonka päälle ajetaan on sitä tietä jolle tullaan, ei jolta tullaan. Lisäksi väistämisvelvollisuus osoittaa nimensämukaisesti väistämisvelvollisuuden, tämä liikennemerkki on ennen sitä pyörätien jatketta.
 
Ahaa. No onneksi Tommy jo kertoi että asia ei ihan noin mene ja uskon mieluummin alan ammattilaista näissä asioissa, vaikka sitten monesta muusta jutusta me eri mieltä ollaankin.

Se että olen kesäpuutarhurin hommissa liikennepuistossa ei tarkoita että olisin kaikesta oikeassa, juuri hetki sitten tuli tässä ketjussa vastaan tilanne missä olin itse tulkinnut lainkohdan väärin ohituskieltotilanteissa maantiellä ja muut fooruminkäyttäjät korjasivat käsitykseni, eli parempi vaan luottaa tyyppiin joka osaa laittaa lainauksia TLL:stä täydellä varmuudella tulkintataidoistaan ;)

muoks: lisäsin viestiin siitä aiemmin unohtuneet luonteenomaiset piilovittuilut.

520384_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tätä näkee usein, että pidetään se välimatka, mutta annas olla, kun kaistanvaihtaja laittaa vilkun päälle niin välittömästi pyritään ajamaan väli kiinni. Minun eteenihän ei tulla. Pääkaupunkiseudulla tällainen käytös ei olosuhteiden pakosta ole ihan ehdotonta, muissa kaupungeissa kyllä.

Tällainen käytös taas harmillisesti johtaa siihen, että kaistaa vaihtaessa moni ei etukäteen edes halua ilmoittaa asiasta vilkulla, vaan katsotaan sopiva väli, käännetään rattia ja sitten ehkä vilautetaan jälkikäteen vilkkua, jotta muut huomaavat, että kaistaa tuli vaihdettua.

Suunnilleen samaa olin tulossa kirjoitteleen, mutta ei tarvinnutkaan, kuin lainata.

On se pk-seudullakin viikonloppuisin, kun böndet tulee isolle kirkolle. Ai että.

Juu ja tästä syystä sama matka viikonloppuisin voi kestää kauemmin, kuin iltapäiväruuhkassa, vaikka liikennettä on murto-osa.
 
Ajatko autoa yhtään vai miksi olet noin pihalla reaalimaailmasta? Kolmion kohdalla himmataan, katsotaan kevytliikenne ja jos sitä ei ole välittömässä läheisyydessä, siirrytään risteysalueelle odottamaan rakoa. Josta on helvetisti parempi näkyvyys kuin kolmion takaa. Tuolla sun piirtämällä alueella tee vielä paskaakaan vaikka olis "vaan" 40-50 km/h alue. Joku tulee prätkällä 70 km/h, niin pääset just sopivasti kolmion takaa liikkeelle, kun kolahtaa kuskinoveen. Se on sitten edelleenkin voivoi, jos ko. odotusaikana joku pyöräilijä joutuu vähän koukkaamaan tai jopa odottamaan ahtaassa paikassa, jos auto ei ole päässyt liikkeelle. Toki pyörän selästä 100-200 metrin päästä trikoot tiukalla voi tuntua siltä, että se sika ajoi väistämisvelvollisena väylän tukkoon.

e: Rohkenen myös väittää, että kokonaisturvallisuuden kannalta on huomattavasti parempi, että sillä autolla ei ole sekä kevli että autotie seurattavana, kun lähtee liikkeelle.
Tuolla logiikalla prätkäilijä voisi ihan yhtä hyvin koukata tai odottaa. Mitä sitä väistämään, kun ei pyöräilijääkään tarvitse logiikkasi mukaan väistää.
 
Tuolla logiikalla prätkäilijä voisi ihan yhtä hyvin koukata tai odottaa. Mitä sitä väistämään, kun ei pyöräilijääkään tarvitse logiikkasi mukaan väistää.
Tuossa on kuule nyt se ihan "pieni" ero, että pyöräilijän täytyy reagoida ennaltaan jo paikallaan olevaan tukkeeseen, missä prätkän eteen tulee vauhdista joku. Jos se este sattuisi jostain syystä seisomaan siinä prätkän kaistalla jo silloin, kun prätkä saapuu paikalle, niin silloinhan tilanne olisi sama kuin pyöräilijälle. Ja tällöin prätkä tietysti koukkaisi tai odottaisi.
 
Pyöräilijä meinas ajaa kylkeen ja huuteli jotain liikennesäännöistä nyrkkiä heristäen kun en väistänyt sitä suojatiellä. Mistä asti jatketulla pyörätiellä autoilijan kuuluu väistää?
 
Pyöräilijä meinas ajaa kylkeen ja huuteli jotain liikennesäännöistä nyrkkiä heristäen kun en väistänyt sitä suojatiellä. Mistä asti jatketulla pyörätiellä autoilijan kuuluu väistää?

Sillon kun kääntyy tai tulee kolmion/stopin takaa. Toki isokaan osa pyöräilijöistä ja autoilijoista ei noita sääntöjä osaa, ja kyt kun on alettu antamaan paremmin tilaa jalankulkijoille niin jotkut uuvatit antaa virheellisesti tilaa myös pyörille siellä missä ei pitäis...
 
Eli onko mitään tilannetta, jossa ajan suoraan ja kamikaze saa polkea lain mukaan alle? Ja siis polkea, talutushan on eri asia.
 
Jeps, et väistä jos ajoradan poikki tulee pyöräilijä. Jos käännyt jatkeen yli tai tulet mistä tahansa väistämisvelvollisuuden aiheuttavasta paikasta (liikennemerkki, piha, vähäinen katu tms) niin väistät. Oikeestaan ainoa hankalampi poikkeus on mesta, jossa tie kääntyy 90 astetta säilyen samana katuna ja rinnalla kulkeva pyörätiekin kääntyy, mutta jatke jatkuu pyörätiehen nähden suoraan sen kääntyvän ajoradan yli. Tuo tilanne rinnastetaan siihen, että pyöräillään ajoradan poikki, koska et lain kirjaimen mukaan käänny vaikka rattia käännätkin.
 
Eli onko mitään tilannetta, jossa ajan suoraan ja kamikaze saa polkea lain mukaan alle? Ja siis polkea, talutushan on eri asia.
Poikkeuksiahan on valtava määrä, kolmio, stop merkki tms. Tarkoitit varmaan kuitenkin, että ajat ajorataa ilman mitään väistämisvelvollisuutta aiheuttavaa tapausta ja ajoradan poikki menee pyörätien jatke. Tällöin mitään poikkeusta ei ole.
 
Ajoin risteykseen auton perässä ja pysähdyin ihan oikeeseen reunaan, että vasemmalta pääsee ohi kääntyvien kaistalle.
Taakse ajaa nainen ja pysähtyy ihan vasempaan reunaan ja blockkaa sen reitin sinne kääntyvien kaistalle.

Mikä logiikka? Tollanen typeryys ärsyttää.
 
Ruuhka aikaan kun tulee kehä3 (idän suunnasta kohti länttä) ja liittyy tuusulanväylälle etelään, niin joku taksien ja bussien kaista yhtyy siellä liittymärampissa tuohon liittymäkaistaan ja nämä 2 kaistaa liittyvät kehältä lännen suunnasta tulevien liittymäkaistaan ennen liittymistä tuusulanväylälle. Tuo idän suunnasta tulevien ramppi jatkuu sitten bussi/taksikaistana motarista erossa vielä pari sataa metriä, eli ammattiliikenteellä on omaa kaistaansa ennen motarille liittymistä vielä hetken.

Tuolla on todella yleistä, että taksit ja bussit koittavat sen taksikaistan ja liittymärampin yhtymiskohdasta ohittaa siinä yhdellä ainoalla kaistalla pientareen kautta oikealta tuusulanväylälle pyrkivää autojonoa, koska tämä autojono jonottaa ruuhkassa liittymään sille lännen suunnasta tulevien rampille ja jos pääsevät oikealta sen sumpun ohi niin saavat jatkaa omaa kaistaansa vielä hetken.

Kun mun ohi oli pari kertaa vetästy, niin aloin itsekin ohittamaan taksien tapaan siitä pientareelta. Nämä liittymään jonottavat autoilijat kun aloittavat yhtymisen kahden kaistan rinnakkain kulkevassa kohdassa heti siinä alussa. Itse mielummin liityn mahdollisimman pitkältä, koska tyhjää kaistaa on. Noh, sitten alkoi tulla takseilta ja busseilta tööttäämisiä kun käytin heidän mielestään vain heille varattua oikeutta perseillä ajamalla rinnan motarin rampissa, joten asemoin nykyään jatkossa itseni sen verran oikealle, ettei mun takaa aja kukaan, enkä itsekään ohittele.

Google Maps
 
Poikkeuksiahan on valtava määrä, kolmio, stop merkki tms. Tarkoitit varmaan kuitenkin, että ajat ajorataa ilman mitään väistämisvelvollisuutta aiheuttavaa tapausta ja ajoradan poikki menee pyörätien jatke. Tällöin mitään poikkeusta ei ole.
Juu, näin olen tuon ymmärtänytkin, eikä tuo kolmio/stop/kääntyminen mielestäni sinänsä mikään poikkeus ole.

Tampereella oli tässä hiljattain tilanne kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa ja siinä suojatie. Vierellä ajava alkoi jarruttaa siihen ja katsoin että sieltä polkee pyöräilijä yli. Himmasin tuon sen verran, että näin, että pyöräilijä tulossa ja sitten vaan yli. Varmaan takana katsottiin paheksuen vaikka noudatin lakia.

Ja pyöräilijä oli tuossa minun kohdalla vielä vasta tulossa siellä vastaantulijoiden puolella eli hyvin oli aikaa siirtyä suojatien yli.
 
Juu, näin olen tuon ymmärtänytkin, eikä tuo kolmio/stop/kääntyminen mielestäni sinänsä mikään poikkeus ole.

Tampereella oli tässä hiljattain tilanne kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa ja siinä suojatie. Vierellä ajava alkoi jarruttaa siihen ja katsoin että sieltä polkee pyöräilijä yli. Himmasin tuon sen verran, että näin, että pyöräilijä tulossa ja sitten vaan yli. Varmaan takana katsottiin paheksuen vaikka noudatin lakia.

Ja pyöräilijä oli tuossa minun kohdalla vielä vasta tulossa siellä vastaantulijoiden puolella eli hyvin oli aikaa siirtyä suojatien yli.
Tollasessa tilanteessa pyöräilijä tarvittaessa sit pysähtyy vastaantulevan autoilijan eteen, koska sulla ei ole velvollisuutta antaa tietä. Vastaantulija kärsiköön jos hidastaa matkantekoa.
 
Paitsi jos viereisellä kaistalla (samaan suuntaan) ajanut auto kerkesi pysähtyä suojatien eteen, siihen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
 
Paitsi jos viereisellä kaistalla (samaan suuntaan) ajanut auto kerkesi pysähtyä suojatien eteen, siihen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
Toi on sellainen "peliliike" mitä näkee valitettavan usein (ettei pysähdytä vaikka viereinen samaan suuntaan menevä pysähtyy suojatien eteen). Sais poliisit valvoa asiaa enemmänkin.
 
Paitsi jos viereisellä kaistalla (samaan suuntaan) ajanut auto kerkesi pysähtyä suojatien eteen, siihen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysähtymättä.
Näinpä. Tuossakin huomasin että viereinen himmaa niin himmasin itsekin. Mutta en jäänyt antamaan tilaa.

Tuossahan voisi toki tööttiäkin soittaa jos pysähdyksiin asti joutuu, mutta varmaan prosentin luokkaa ne, jotka tajuaa mikä oli pielessä.
 
Sillon kun kääntyy tai tulee kolmion/stopin takaa. Toki isokaan osa pyöräilijöistä ja autoilijoista ei noita sääntöjä osaa, ja kyt kun on alettu antamaan paremmin tilaa jalankulkijoille niin jotkut uuvatit antaa virheellisesti tilaa myös pyörille siellä missä ei pitäis...
Tässäpä toi kohta: https://goo.gl/maps/1L5KmwQtCCk

Tohon oikeelle pysähty yks pyöräilijä ihan oikein, mutta sen takaa tuli täysin hidastamatta tämä nyrkin heiluttaja. Siinä oli varmaan puolesta metristä kiinni, ettei kaveri pussannut sivuikkunaa. Oispa pelle täräyttänyt kylkeen, oisin halunnu nähdä sen ilmeen kun koppalakki kertoo sille lakia.
 
Ajoin risteykseen auton perässä ja pysähdyin ihan oikeeseen reunaan, että vasemmalta pääsee ohi kääntyvien kaistalle.
Taakse ajaa nainen ja pysähtyy ihan vasempaan reunaan ja blockkaa sen reitin sinne kääntyvien kaistalle.

Mikä logiikka? Tollanen typeryys ärsyttää.

Naisethan ei kykene ymmärtämään tällaisia tilanteita, tutkittu juttu.
 
Näkisin keskustelun opetuksena jälleen kerran, että joustamista liikenteessä vaaditaan, mutta vasta silloin, kun joustamista vaativa osapuoli osaa liikennesäännöt. Eli kun ymmärretään ne liikennesäännöt vaikkapa kolmioristeyksessä, niin sitä joustamista voi autoilija vaatia silloin, kun on itse kaikin mahdollisin keinoin huomioinut väistämisvelvollisuutensa ja todennut sen olevan riittämätöntä esimerkiksi ajoradan liikenteen havainnoimiseksi.

Juh, ei nyt pelkästään tähän tapaukseen liittyen. Mutta usein tuntuu, että joustoa yms. vaativat (ei siis tarkoita etteikö joustoa tarvittaisi) eivät kuitenkaan lue itseään/omaa kantaansa tukevia mukaan :)
 
Tässäpä toi kohta: https://goo.gl/maps/1L5KmwQtCCk

Tohon oikeelle pysähty yks pyöräilijä ihan oikein, mutta sen takaa tuli täysin hidastamatta tämä nyrkin heiluttaja. Siinä oli varmaan puolesta metristä kiinni, ettei kaveri pussannut sivuikkunaa. Oispa pelle täräyttänyt kylkeen, oisin halunnu nähdä sen ilmeen kun koppalakki kertoo sille lakia.

Jos sä ajoit Kuninkojantietä suoraan eteenpäin niin väistämisvelvollinen oli ilman muuta pyöräilijä. Ainoastaan jos olisit ollut kääntymässä Asentajankadulta Kuninkojantielle Ikean suuntaan olis sun pitänyt väistää pyörää.
 
Juh, ei nyt pelkästään tähän tapaukseen liittyen. Mutta usein tuntuu, että joustoa yms. vaativat (ei siis tarkoita etteikö joustoa tarvittaisi) eivät kuitenkaan lue itseään/omaa kantaansa tukevia mukaan :)
Jeps, sitä tossa koitin painottaa, että joustoa ylipäänsä voi muilta vaatia vasta kun itse osaa oikeat liikennesäännöt ja tajuaa itse joustaa sellaisissa tilanteissa missä se on vaadittua sujuvuuden takia.

Esimerkiksi ruuhka-aikaan motarille liittyminen. Käytännössä nykyään mennään suunnilleen vetoketjussa kun liikenne seisoo. Joo, liittymästä tulevat ovat velvollisia väistämään motarilla ajavia, mutta kukaan ei pääsisi motarille. Molemmat osapuolet tietää säännöt ja jousto toimii melko hyvin poislukien satunnainen motarilla ajava "kusipää" jolla on omasta mielestään oikeus olla väistämättä. Tuollainenkin kuski on toki itse väistämisvelvollisena vastaavassa tilanteessa riippuvainen muiden joustamisesta.
 
Tässäpä toi kohta: https://goo.gl/maps/1L5KmwQtCCk

Tohon oikeelle pysähty yks pyöräilijä ihan oikein, mutta sen takaa tuli täysin hidastamatta tämä nyrkin heiluttaja. Siinä oli varmaan puolesta metristä kiinni, ettei kaveri pussannut sivuikkunaa. Oispa pelle täräyttänyt kylkeen, oisin halunnu nähdä sen ilmeen kun koppalakki kertoo sille lakia.

Tuttu paikka itselle pyöräilijänä. Mulle selvä kuka väistää, mutta muille ei. Pyörät ajaa autojen eteen ja toisaalta autot pysähtelee vaikka rauhassa odottelee parin metrin päässä reunasta. Monesti näyttänyt niille kädellä et menkää. Hankalia tilanteita nämä. Autoilijana ja pyöräilijänä itse tietää säännöt, mutta autolla aina olettaa että pyöräilijä kuitenkin tulee eteen. Sitten kun hidastaa niin pyöräilijä luulee että annat tilaa. Tosin hidastan vain jos näyttää siltä ettei aikomuskaan ole pysähtyä. Pahimmat paikat on korotetut suojatiet joihin on pakko hidastaa ja sitten pyörät ajaa eteen. Ihmettelen vaan eikö pyöräilijöillä ole mitään itsesuojeluvaistoa. Itse ajan oletuksella että kaikki autot yrittää tappaa mut... Niin monta kertaa yhtään katsomatta auto tullut kolmion takaa tai kääntynyt edestä vaikka varmasti nähnyt että tulen. Toiset ajelee 30 km/h noista paikoista luottaen että itsellä etuajo-oikeus.
 
Tänään taas keähällä se perus "mun eteen et rampilta tule", onneksi oli sen verran paukkuja rellun paskeessa ja pitkä ramppi (kaista) että nilkan kun suoristi niin pääsin eteen reilulla marginaalilla (lue= useampi metri väliä), valot vilkkui silti ja mielenosoituksena tultiin miljoonaa ohi ja eteen ajelemaan 70km/h ja keskaria näyttelemään.

Ajelin ihan rauhassa ja pudotin nopeutta reilusti ettei provosoidu enempää niin ei auttanut, vielä tuli pari kertaa brake check:facepalm:

No toki mitä muutakaan voi kansallispuvun omistajalta odottaa, mersua ei saa ohittaa.
 
Tänään taas keähällä se perus "mun eteen et rampilta tule", onneksi oli sen verran paukkuja rellun paskeessa ja pitkä ramppi (kaista) että nilkan kun suoristi niin pääsin eteen reilulla marginaalilla (lue= useampi metri väliä), valot vilkkui silti ja mielenosoituksena tultiin miljoonaa ohi ja eteen ajelemaan 70km/h ja keskaria näyttelemään.

Ajelin ihan rauhassa ja pudotin nopeutta reilusti ettei provosoidu enempää niin ei auttanut, vielä tuli pari kertaa brake check:facepalm:

No toki mitä muutakaan voi kansallispuvun omistajalta odottaa, mersua ei saa ohittaa.
Känny käteen ja alat lasin läpi kuvaamaan?

Pari sivua takaperin oli vastaava idiootti liikenteessä, olis voinut kiskasta videon päälle niin varmaan loppuisi perseily aika nopsaan.

Mitenhän poliisi suhtautuu jos kuvaa toisen perseilyn kännykällä samalla kun ajaa? Eihän se ihan lain kirjaimen mukaan menisi.
 
Känny käteen ja alat lasin läpi kuvaamaan?

Pari sivua takaperin oli vastaava idiootti liikenteessä, olis voinut kiskasta videon päälle niin varmaan loppuisi perseily aika nopsaan.

Mitenhän poliisi suhtautuu jos kuvaa toisen perseilyn kännykällä samalla kun ajaa? Eihän se ihan lain kirjaimen mukaan menisi.
Poliisi ei välttämättä saa tietää kuka kännykällä kuvasi, jos sitä ei poliisille kerro. Sinänsähän laittomin keinoin hankittujen todisteiden käyttäminen saatetaan kieltää, mutta ajon aikana kuvaaminen ei välttämättä ole tarpeeksi suuri rike siihen.
 
Tänään taas useampi sankari/säätäjä osui oman matkan varrelle. Ajoin tänään n. Klo 16 n. 1km ennen Kirkkonummea tietä 51 (siis länsiväylän jatke). Oikea kaista täynnä autoja n. 95km/h etenevässä jonossa. Ajoin 110km/h vakkarilla vasenta kaistaa (todellinen nopeus ~106km/h). Perään iskeytyy audi ja alkaa vilkuttelemaan valoja. Jatkan omaa vauhtia, koska oikealle kaistalle ei yksinkertaisesti mahdu. No Audimies se ajaa entistä lähemmäs ja valojen vilkuttelu senkun kiihtyy. Pikkaisen väläyttelen jarruvaloja ja taakse syntyy edes pientä turvavälilä. Oikealla on pieni rako ja väistän sinne. Audi ohittaa reippaalla ylinopeudella ja rajoitus laskee tossa Kirkkonummen kohdalla 80km/h. Eipä juuri Audin vauhti hidastu.. no Audi tietty poistuu Kirkkonummen liittymästä... olipa taas kiire.

Matka jatkuu ja Degerbyn kohdalla joku fiksu tunkee eteen oikealta sivutieltä ja pysähtyy pientareelle n.50m köröteltyään. Näin taustapeilistä kuinka sieltä sitten kiihdyttelee myöhemmin muun liikenteen mukaan.

Karjaan kohdalla edellä ajelee Yaris varmaan tasan 80kmh mittarinopeutta. No ei siinä mitään, ei mulla kiire ole. No huoltsikan ja kaupan kohdalla on 60kmh rajoitus. Itse hidastan, mutta Yaris jatkaa samaa 80kmh. No vähän matkan päässä alkaa 100kmh rajoitus, niin Yaris jatkaa samaa 80kmh mittarinopeutta... jossain 10min kuluttua kuski havahtuu ja vihdoin kiihdyttää liki 100kmh vauhtiin, joka sitten taas jatkuu seuraavan 80kmh rajoituksen jälkeenkin... mitähän moinen kuski okein ajattele? Ei ainakaan seuraa nopeusrajoitusia...
 
Tänään meinas tulla isompi mälli.

Tampereen ohitustiellä itäänpäin Bauhausin kohdalla tuli joku naisihminen motarille ensin kiihdytyskaistalla abaut meitsin nopeutta kohdalle, sitten yritti kiihtyttää, kunnes tajusi, että vanha Opelin farkku ei kiihdy mihinkään ja kaista loppuu, niin veti mun kylkeä kohti! Siis kaista loppui ja veti roskien päältä kohti mun kylkeä!
Ilmeisesti ei jarrut toiminut tai jotain.
Toki mulla oli tyhjä kohta vasemmalla, mutta sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä lopputuleman kannalta.
Tein silleen tymästi, että seurasin koko ajan akan liikkeitä, mutta en tehnyt tilaa ennen kuin tuli päälle. Väistin vasta vasemmalle, kun tuli päälle, mutta tommoset akat ei sais olla likenteessä!
Mielestäni ko. kuskia voisi syyttää tapon yrityksestä, koska mitään sääntöjä akka ei noudattanut ja tuli päälle.

Suomeksi: tein sen mitä piti, eli estin kolarin omalla toiminnalla, minkä toinen osapuoli olisi aiheuttanut! Mutta miksi tommoset ihmisperseet saa ajaa samoilla teillä meidän muiden kanssa?
 
Poliisi ei välttämättä saa tietää kuka kännykällä kuvasi, jos sitä ei poliisille kerro. Sinänsähän laittomin keinoin hankittujen todisteiden käyttäminen saatetaan kieltää, mutta ajon aikana kuvaaminen ei välttämättä ole tarpeeksi suuri rike siihen.
Juurikin näin. Ja varmaankin rikosnimikkeen vakavuus määrittelee myös poliisin toimintaa. Tuskin kirjoittelevat sakkoa jos kuvaat jonkun hullun kiilaamassa toisen ulos tieltä, vs. että joku jättää vilkun käyttämättä rampissa tms.

Olipas huonot esimerkit, mutta kuitenkin.

Tänään taas useampi sankari/säätäjä osui oman matkan varrelle. Ajoin tänään n. Klo 16 n. 1km ennen Kirkkonummea tietä 51 (siis länsiväylän jatke). Oikea kaista täynnä autoja n. 95km/h etenevässä jonossa. Ajoin 110km/h vakkarilla vasenta kaistaa (todellinen nopeus ~106km/h). Perään iskeytyy audi ja alkaa vilkuttelemaan valoja. Jatkan omaa vauhtia, koska oikealle kaistalle ei yksinkertaisesti mahdu. No Audimies se ajaa entistä lähemmäs ja valojen vilkuttelu senkun kiihtyy. Pikkaisen väläyttelen jarruvaloja ja taakse syntyy edes pientä turvavälilä. Oikealla on pieni rako ja väistän sinne. Audi ohittaa reippaalla ylinopeudella ja rajoitus laskee tossa Kirkkonummen kohdalla 80km/h. Eipä juuri Audin vauhti hidastu.. no Audi tietty poistuu Kirkkonummen liittymästä... olipa taas kiire.

Matka jatkuu ja Degerbyn kohdalla joku fiksu tunkee eteen oikealta sivutieltä ja pysähtyy pientareelle n.50m köröteltyään. Näin taustapeilistä kuinka sieltä sitten kiihdyttelee myöhemmin muun liikenteen mukaan.

Karjaan kohdalla edellä ajelee Yaris varmaan tasan 80kmh mittarinopeutta. No ei siinä mitään, ei mulla kiire ole. No huoltsikan ja kaupan kohdalla on 60kmh rajoitus. Itse hidastan, mutta Yaris jatkaa samaa 80kmh. No vähän matkan päässä alkaa 100kmh rajoitus, niin Yaris jatkaa samaa 80kmh mittarinopeutta... jossain 10min kuluttua kuski havahtuu ja vihdoin kiihdyttää liki 100kmh vauhtiin, joka sitten taas jatkuu seuraavan 80kmh rajoituksen jälkeenkin... mitähän moinen kuski okein ajattele? Ei ainakaan seuraa nopeusrajoitusia...
Valojen vilkuttelijoille ei kyllä tarvitse tehdä tilaa jos itsellä on vauhtia jo yli rajoituksen ja ei ole liiemmin tilaa väistääkään.

Ei ole itselle kyllä vilkuttelijoita enempää sattunut noissa tilanteissa. Joku seiskasarjalainen joskus vilkutteli takana kun edessä ajeltiin 60km/h 80 alueella, ohitti sitten hetken päästä ja 100m tämän jälkeen kääntyi vasemalle. Ihan hyvä, että sattui äiti olemaan ratissa itse olisin varmaan jonkun perseilyn tohon kehittänyt jo.
 
Mielestäni ko. kuskia voisi syyttää tapon yrityksestä, koska mitään sääntöjä akka ei noudattanut ja tuli päälle.
Tuskin onnistuisi, mutta kurkkua kuristavan henkilön kohdalla voi onnistua, jos ei ole uskottavaa selitystä ottaa tilannetta haltuun.

Mutta onko sallittua hätävarjeluun vedoten kuristuksen aikana repiä mulkku irti, repiä aataminomena, tökkiä silmiin/painaa voimalla/kaivaa silmät päästä aiheuttaen kovaa kipua ja jos on edessä niin pamauttaa molemmille korville niin kovaa, että tärykalvot hajoo, tuskin Suomessa, vaikka tapon yrityksestä puhutaan?
 
Viimeksi muokattu:
Tänään meinas tulla isompi mälli.

Tampereen ohitustiellä itäänpäin Bauhausin kohdalla tuli joku naisihminen motarille ensin kiihdytyskaistalla abaut meitsin nopeutta kohdalle, sitten yritti kiihtyttää, kunnes tajusi, että vanha Opelin farkku ei kiihdy mihinkään ja kaista loppuu, niin veti mun kylkeä kohti! Siis kaista loppui ja veti roskien päältä kohti mun kylkeä!
Ilmeisesti ei jarrut toiminut tai jotain.
Toki mulla oli tyhjä kohta vasemmalla, mutta sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä lopputuleman kannalta.
Tein silleen tymästi, että seurasin koko ajan akan liikkeitä, mutta en tehnyt tilaa ennen kuin tuli päälle. Väistin vasta vasemmalle, kun tuli päälle, mutta tommoset akat ei sais olla likenteessä!
Mielestäni ko. kuskia voisi syyttää tapon yrityksestä, koska mitään sääntöjä akka ei noudattanut ja tuli päälle.

Suomeksi: tein sen mitä piti, eli estin kolarin omalla toiminnalla, minkä toinen osapuoli olisi aiheuttanut! Mutta miksi tommoset ihmisperseet saa ajaa samoilla teillä meidän muiden kanssa?

Muutamaan otteeseen nyt viikon sisällä ajellessa Hervannan valtaväylää keskustaan päin on meinannut joku tulla siitä ysitien Jyväskylän suunnasta tulevasta rampista kylkeen. Tuossahan ei ole omaa varsinaista liittymiskaistaa, vaan on ihan kolmiolla merkattu paikka.

Eräskin audimies joutui tekemään varsin tiukan näköisen jarrutuksen, kun kaista loppui. Onneksi tiet olivat vielä sulat. En toivottavasti ole kohdalla kun joku yrittää samaa temppua kuukauden päästä jäisillä keleillä :btooth:.

Toinen asia on heijastimien (ja fillaristien valojen) käyttö. Tarkastakaa hyvät ihmiset, että omissa päällysvaatteissa killuu vähintään yksi heijastin ja fillaroidessanne käyttäkää lamppuja. Ja autoilijana pitää olla erityisen valppaana suojateiden lähettyvillä.

Pihalla on oikeasti pimeää jo ihan ihmisten aikaan ja katuvalojen sattuessa huonosti näkee heijastimettoman, perinteisesti suomalaiseen tyyliin kokomustaan pukeutuneen kävelijän ~siinä kohtaa, kun se on konepellillä :tdown:.

Usein tulee myös pyöräiltyä valtaväylän vartta, ja joskus pimeällä olen oikeasti meinannut törmätä vastaan polkeviin fillaristeihin, kun polkevat metsäisessä, kehnosti valaistussa kohdassa vastaantulevien laitaa ilman mitään valoja :beye:.
 
Tuskin onnistuisi, mutta kurkkua kuristavan henkilön kohdalla voi onnistua, jos ei ole uskottavaa selitystä ottaa tilannetta haltuun.

Mutta onko sallittua hätävarjeluun vedoten kuristuksen aikana repiä mulkku irti, repiä aataminomena, tökkiä silmiin/painaa voimalla/kaivaa silmät päästä aiheuttaen kovaa kipua ja jos on edessä niin pamauttaa molemmille korville niin kovaa, että tärykalvot hajoo, tuskin Suomessa, vaikka tapon yrityksestä puhutaan?
Niin, tieliikenteessäkin (puhutaanhan edelleen siitä?) voi aina vedota siihen, että liukastuin verilammikkoon ja kaaduin ruumiin päälle, mutta mitään en ole nähnyt?
 
Niin, tieliikenteessäkin (puhutaanhan edelleen siitä?) voi aina vedota siihen, että liukastuin verilammikkoon ja kaaduin ruumiin päälle, mutta mitään en ole nähnyt?
Eihän sitä tiedä milloin Venäjän mallinen road rage eksyy tännekin, moottorisaha voi myös olla takakontissa, metsureissakin voi olla yksilöitä tai muuta mukavaa löytyy kontista. Kerran olin baarissa samassa pöydässä tunnetun kahlekuninkaan ja myös erään moottorisahajonglöörin kanssa, vaikka ei se tähän liity, mutta ikinä ei tiedä minkälaista henkilöä tapaa. Kieltämättä palavan köyden varassa kahlittuna ja roikkuen helikopterista kuulosti aika hurjalta, näin sen aikanaan myös telkkarista, kuten myös toisen herran suorituksen sahojen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tieliikenteessä voi aiheuttaa tahallisesti toisen kuoleman ja selvitä siitä rikosnimikkeellä törkeä kuolemantuottamus.

Hovioikeus alensi tuomiota Töölön pyöräturmassa – yhtenä perusteena poikkeuksellinen julkisuus
Helsingin hovioikeus on alentanut Töölön pyöräturmasta tuomitun miehen rangaistusta.

Hovioikeus kevensi käräjäoikeuden antamaa vankeusrangaistusta lähes kaksi vuotta, ja tuomitsi miehen vankeuteen 2 vuodeksi ja 8 kuukaudeksi.

Käräjäoikeuden tavoin hovioikeus katsoi, että autoilija oli tahallaan kiilannut pyöräilijän eteen ja aiheuttanut tämän kuolemaan johtaneen onnettomuuden.

Hovioikeus katsoi tuomion lieventämisen perusteeksi mm. tapauksen saaman poikkeuksellisen julkisuuden. Hovioikeuden mukaan tapausta oli käsitelty julkisuudessa laajasti ja uutisoinnissa oli tuotu esiin myös vastaajan terveydentilaan ja yksityiselämään liittyneitä tietoja, joten rangaistusta kohtuullistettiin.

Hovioikeus tuomitsi miehen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä pahoinpitelystä ja törkeästä kuolemantuottamuksesta sekä liikennepaosta tieliikenteessä.

Hovioikeuden mukaan autoilijan tahallisuus vakavien vammojen aiheutumiseen nähden ei ollut yhtä suuri kuin törkeissä pahoinpitelyissä tavanomaisesti.

Autoilijan terveydentilasta esitetty selvitys osoitti, että hänen tahallisuutensa oli ollut tavanomaista alhaisempi, hovioikeuden tiedotteessa todetaan.

Syyttäjä vaati miehelle alunperin kahdeksan vuoden vankeusrangaistusta taposta. Käräjäoikeuden tuomio asiassa oli 4 vuotta ja 6 kuukautta vankeutta.

Turma tapahtui Helsingissä Tukholmankadun ja Mannerheimintien risteyksessä elokuun puolivälissä 2015. Silminnäkijöiden mukaan autoilija olisi törmännyt pyöräilijään tarkoituksella ja paennut paikalta.
 
Pitäisi tahallisesta jyräämisestä saada maksimi tuomio, nyt saatiin hieman taas päätä siliteltyä. Vankilassa on myös itseään puolustaneita henkilöitä, onko se oikein? En kannata jenkkien linjaa, jossa tonttia hipaisseen saa ampua, mutta jotain järkeä kuitenkin noihin tuomioihin. Raskaalla kalustolla tehtynä olisi heti hirtetty palleista!
 
Pitäisi tahallisesta jyräämisestä saada maksimi tuomio, nyt saatiin hieman taas päätä siliteltyä. Vankilassa on myös itseään puolustaneita henkilöitä, onko se oikein? En kannata jenkkien linjaa, jossa tonttia hipaisseen saa ampua, mutta jotain järkeä kuitenkin noihin tuomioihin. Raskaalla kalustolla tehtynä olisi heti hirtetty palleista!
Nähtäväksi jää mistä tässä tapauksessa raskaan kaluston kuljettaja tuomitaan. Teko ei vaikuta tahalliselta, mutta jalankulkija menetti henkensä.

Jyväskylän turmassa kuoli nuori äiti – ehti juuri työntää lastenvaunut turvaan kuorma-auton tieltä
Jyväskylässä maanantai-iltapäivänä kuorma-auton yliajamana menehtynyt nainen oli IS:n tietojen mukaan syntynyt vuonna 1991.

Naisen työntämissä lastenvaunuissa ollut lapsi oli naisen oma.

Nainen kuoli lähtiessään ylittämään Erämiehenkatua Köhniön kaupunginosassa. Onnettomuuspaikan välittömässä läheisyydessä on työmaa, joka sulkee toisen kaistan kokonaan.
Onnettomuuspaikan vieressä on myös bussipysäkki, jolle nainen oli vaunuineen ilmeisesti juuri tullut.

Kuorma-auto oli juuri tuonut sepelikuorman työmaalla olevaan kaivantoon. IS:n selvitysten mukaan onnettomuus tapahtui heti, kun kuorma-auto lähti liikkeelle.



Syystä tai toisesta kuorma-autonkuljettaja ei korkealta kopistaan havainnut naista, joka oli vaunuineen ahtaassa paikassa aivan kuorma-auton vieressä. Kuorma-auto lähti liikkeelle ja ajoi tämän yli. Nainen kuoli välittömästi.
Ajoväylä on työmaan tuntumassa epätasainen. IS:n tietojen mukaan kuorma-autonkuljettaja ei edes huomannut yliajoa. Kuljettaja ehti jatkaa matkaa kymmeniä metrejä ennen kuin muiden ajoneuvojen antamat äänimerkit saivat hänet pysähtymään.

Nainen oli juuri ennen kohtalokasta hetkeä ehtinyt työntää lastenvaunut edellään kuorma-auton edestä. Vaunuissa ollut pikkulapsi selvisi vahingoittumattomana.

Poliisi tutkii tapahtumaa liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemantuottamuksena.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom