Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos juuri sitä kohtaa tosiaan tarkoitat, niin sen mukaan oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta on sallittua vain, kun ajoneuvot ajavat jonossa, jokin ajokaista on opastettu tietylle liikennesuunnalle tai ohittava käyttää linja-autokaistaa, eli ei nyt ihan milloin vain saisi oikealta ajaa noin vain ohi.
 
Jos juuri sitä kohtaa tosiaan tarkoitat, niin sen mukaan oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta on sallittua vain, kun ajoneuvot ajavat jonossa, jokin ajokaista on opastettu tietylle liikennesuunnalle tai ohittava käyttää linja-autokaistaa, eli ei nyt ihan milloin vain saisi oikealta ajaa noin vain ohi.
TTL 17§: Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.

Mitään jonovaatimusta ei ole tämän pykälän yhteyteen kirjattu.
 
Moottoritiellä ja noottoriliikennetiellö on jonovaatimus (tai opastevaatimus). Jos kyse ei ole kummastakaan (ja on kaksi kaistaa samaan suuntaan) niin omaa kaistaa käyttäen saa ohittaa (eli ei lähdetä puikkelehtimaan).
 
Tuosta moottoritiellä oikealta ohittamisesta:


tieliikennelaki sanoi:
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
 
Moottoritiellä ja noottoriliikennetiellö on jonovaatimus (tai opastevaatimus). Jos kyse ei ole kummastakaan (ja on kaksi kaistaa samaan suuntaan) niin omaa kaistaa käyttäen saa ohittaa (eli ei lähdetä puikkelehtimaan).
Aivan, jonovaatimus tulee pykälästä 61.

TTL 61§:
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
 
Pedanttisesti tulkittuna tuo kai menee pykälien mukaan, jos palaat omalle kaistalle ja tämän jälkeen (tai valmiiksi takana on) kaistalle vaihtaa joku toinen, tai takaa saavutetaan, jolloin kahden auton jono voi edetä vasemmalla puolella olevan auton ohi (riippuen tulkinnasta ajoneuvot ajavat jonossa)? Todennäköisesti siinä perässä vasemmalla on toki muitakin autoja.
 
Se miten tämän järjellä tulkitsen, on, että jos ajat oikeaa kaistaa, niin sinun ei tarvitse hidastaa nopeuttasi siksi, että joku ajaa vasemmalla kaistalla hitaampaa kuin sinä.
 
Se miten tämän järjellä tulkitsen, on, että jos ajat oikeaa kaistaa, niin sinun ei tarvitse hidastaa nopeuttasi siksi, että joku ajaa vasemmalla kaistalla hitaampaa kuin sinä.

Teksin perusteella tuo on lähinnä ruuhkatilanteita (ja sitä vastaavia autojonoja) varten (eli ei muodostu liikenteen sujuvuudelle sopimatonta tarvetta hidastella/vaihdella kaistoja, vaan jonot etenee miten etenee), mutta varmaan laajennettavissa hitaan vasemmalla kaistalla ajavan tyypin tuottamaan jonotustilanteeseen myös. "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa" voi olla vaikea argumentti jos on yksinään.
 
Aivan, jonovaatimus tulee pykälästä 61.

TTL 61§:
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Minä tulkitsen tuon boldatun niin, että se on sallittu noissa samaisessa virkkeessä mainituissa tilanteissa.

Toki vasemmalla roikkuja rikkoo pykälää, joka edellyttää ajamaan oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa, joten siinä saattaa molemmat sitten olla syyllistyneet rikkeisiin. Kuten edellä saatiin lukea, niin yhden käyttäjän kokemus oli kuitenkin se, että poliisi puuttui nimenomaan siihen rusinannuuhkijan…anteeksi siis vasemman kaistan roikkujan rikkeeseen.
 
Teksin perusteella tuo on lähinnä ruuhkatilanteita (ja sitä vastaavia autojonoja) varten (eli ei muodostu liikenteen sujuvuudelle sopimatonta tarvetta hidastella/vaihdella kaistoja, vaan jonot etenee miten etenee), mutta varmaan laajennettavissa hitaan vasemmalla kaistalla ajavan tyypin tuottamaan jonotustilanteeseen myös. "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa" voi olla vaikea argumentti jos on yksinään.
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
 
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
Ei, sinun pitää heti vaihtaa vasemmalle kaistalle, ajaa konttiin kiinni ja vilkuttaa valoja ja painaa torvea, näyttää keskaria jne.
 
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
Tuossa ohittamista voinee perustella vaaran välttämisellä, vaikka vaihtaisi kaistaakin.
 
Ainakaan itse en lähtisi ohittamaan välittömästi poikkeuksellisesti käyttäytyvää autoilijaa vaan soittaisin poliisille. Todennäköisesti jonkin ajan kuluttua tekisin sen ohituksen jos tilanne ei muutu eikä kuljettajan ajo ole muuten holtitonta.
 
Viimeaikoina on kyllä tympinyt nuoret kuskit, jotka ei osaa käyttää vilkkua. Kotipihasta kun lähden, niin jo toinen risteys on vilkkaasti liikennöityyn tiehen liittyvä ja varustettu stop-merkillä. Lähes joka kerta kun jonnekin lähden autolla, risteykseen kääntyy joku ilman vilkkua. Ja tuo aiheuttaa aina lisää odottelua. Pahimmillaan oon varmaan 5 minuuttia ootellut omaa vuoroa lähteä liikkeelle, kun autoja vaan tulee molemmista suunnista.
 
Viimeaikoina on kyllä tympinyt nuoret kuskit, jotka ei osaa käyttää vilkkua. Kotipihasta kun lähden, niin jo toinen risteys on vilkkaasti liikennöityyn tiehen liittyvä ja varustettu stop-merkillä. Lähes joka kerta kun jonnekin lähden autolla, risteykseen kääntyy joku ilman vilkkua. Ja tuo aiheuttaa aina lisää odottelua. Pahimmillaan oon varmaan 5 minuuttia ootellut omaa vuoroa lähteä liikkeelle, kun autoja vaan tulee molemmista suunnista.
Kyllä mua ärsyttää ihan saatanasti kaikki jotka eivät osaa käyttää vilkkua.
 
Viimeaikoina on kyllä tympinyt nuoret kuskit, jotka ei osaa käyttää vilkkua. Kotipihasta kun lähden, niin jo toinen risteys on vilkkaasti liikennöityyn tiehen liittyvä ja varustettu stop-merkillä. Lähes joka kerta kun jonnekin lähden autolla, risteykseen kääntyy joku ilman vilkkua. Ja tuo aiheuttaa aina lisää odottelua. Pahimmillaan oon varmaan 5 minuuttia ootellut omaa vuoroa lähteä liikkeelle, kun autoja vaan tulee molemmista suunnista.
Ei tuo tunnu iästä olevan kiinni, kaippa se on sitä yksityisyyden kaipuuta kun kaikki kerrotaan sosialiseen mediaan niin kännykkä kädessä pakko pitää edes joku yksityisyys, ei kerrota mihin käännytään.

En minäkään ymmärrä miksi sen vipstaakin käyttäminen on niin mahdottoman vaivalloista samaten kun sen pyörylän ,jota ohjauspyöräksikin sanotaan, kun ei edes parkkipaikoilla enää omat voimat riitä kääntämään sitä rattia jotta pysyisi omalla kaistalla.
 
Taas yksi viikko takana päin ja HKI-TRE väliä sahattu ja pyöritty PK seudun ja Tampereen liikenteessä. Nyt kun on ollut sateita niin voi jumalauta se on kumma, että autolla ei voi sitä suurinta sallittua edes ajaa vaikka keli sen sallisi aivan täysin hyvin. Muutenkin ihan järkyttävän jäykkää liikennekäyttäytymistä, toisten ajamiseen puuttumista ja kouluttamista.

Voi että sentään kun liikenteessä liikkuvilla olisi kollektiivinen mieli, niin olisi tämäkin elo helpompaa. Orjallinen sääntöjen noudattaminen ei tarkoita sujuvaa liikennettä. Tietyissä tilanteissa dynaaminen ja aktiivinen ajotapa voi olla paljon tehokkaampaa ja turvallisempaa.

Etelä-Euroopassa paljon ajaneena (esim italia, espanja tai kreikka), liikennekulttuuri perustuu ennakointiin ja keskinäiseen ymmärrykseen ja tilannetajuun. Ulkopuolisen silmään nämä ajosuoritteet näytää kaaosmaisen pelottavilta, mutta kyllä se käytännössä vain on paljon toimivampaa jos liikennettä vähänkään enemmän. Jos esim Rooman liikennemäärät lyötäisiin Helsinkiin ja sen lähialueille, ei Suomalaisella ajotyylillä kukaan pääsisi enää mihinkään, kun täällä jo pieni sadekuurokin saa autojonon matelemaan. Etelämmässä kuskit on jatkuvasti valppaina ja ihan äärimmäisen kohteliaita toisilleen, tilaa löytyy aina jos tarvitaan.

Pohjoismaiden ulkopuolella huomaa ihan selvästi että kuljettaja ennakoi toistensa aikeita aivan eri tavalla ja reagoivat muuttuviin tilanteisiin. Täällä Jorma 50v:llä menee pasmat ihan sekaisin kun joku ohittaa vähänkään suuremmalla nopeuserolla, kun tilanne tulee täytenä yllätyksenä kuskille joka ei tarkkaile peilejä ollenkaan. Kun jokainen kuski ottaisi vastuun omasta toiminnastaan eikä piiloutuisi sinne "lakien" taakse, lopputulos vaikuttaisi aika paljon sujuvammalta.

Tampereella kun Ratinassa on tietyömaata, niin viinikan sekoittajasta keskustaan päin on "vetoketju" tyylinen kaistojen yhdistyminen. Joka ikinen kerta siinä toisella kaistalla on järkyttävä jono ja toinen kaista aivan tyhjä. Sitten joku kyrpä minillään änkeää ihan väkisin siihen viereen nytkyttelemään kun ajoin sen toisen tyhjän kaistan loppuun ja yritin siihen jonoon liittyä.


Tekisi mieli kirjoittaa kirja "mikä vituttaa kanssa-autoilijoissa".

Kylläpä helpotti purkaa tuntoja. Onkohan olemassa mitään liikenneterapeutteja joille voisi voivotella näitä asioita?
 
Italian liikennekulttuurista jäi kyllä mieleen jouheva ja nopea liikenne, autossa käsien heiluttelu kaikille muille ja autot joissa lommoja joka puolella.
 
Jep, ja tööttäillä saa ihan yleisessä kommunikointimielessä eikä kukaan pahastu. Itsellä on muistissa yksittäistapaus jo vähän kauempaa ajalta ennen edes navigaattoreita. Firenzessä piti päästä joltain kehätieltä ulos seuraavalta rampilta mutta päättelime kartan ja ilmansuuntien perusteella täysin väärin sen miltä raunalta rampille ryhmitytään sillä rampin jälkeen mentiinkin siltaa pitkin yli pääväylän. Niin vaan 3-4 kaistan ylitys onnistui kuitenkin viime hetkellä jouhevasti kun vaan laittoi vilkun päälle ja antoi rohkesati mennä. Silloin mietin ettei olisi ikinä onnistunut täällä - eikä onnistuisi vieläkään.
 
Jep, ja tööttäillä saa ihan yleisessä kommunikointimielessä eikä kukaan pahastu. Itsellä on muistissa yksittäistapaus jo vähän kauempaa ajalta ennen edes navigaattoreita. Firenzessä piti päästä joltain kehätieltä ulos seuraavalta rampilta mutta päättelime kartan ja ilmansuuntien perusteella täysin väärin sen miltä raunalta rampille ryhmitytään sillä rampin jälkeen mentiinkin siltaa pitkin yli pääväylän. Niin vaan 3-4 kaistan ylitys onnistui kuitenkin viime hetkellä jouhevasti kun vaan laittoi vilkun päälle ja antoi rohkesati mennä. Silloin mietin ettei olisi ikinä onnistunut täällä - eikä onnistuisi vieläkään.
Tuossa on kyllä sellainen manööveri mitä en itse suorita liikenteessä, ihan maasta riippumatta. En edes mitään viime tipan rampille syöksymisiä tai kaistanvaihtoja risteyksissä. Enkä oikein ymmärrä miksi sen edes pitäisi onnistua. Myönnän virheeni ja jatkaa väärään suuntaan. Auto seis sopivaan paikkaan ja reitin uudelleen suunnittelu. Niin kiire ei reissun päällä ole, että pitäisi aiheuttaa kanssakulkijoille häiriötä omien sössimisten vuoksi. Tuskin se siellä Firenzen kehälläkään mikään tunnin viivytys olisi ollut. Joku synnyttämään matkustaminen asia erikseen. Jos johonkin lennolle on olevinaan kiire, niin jotain on tarvinnut mennä suunnitelmissa jo aiemmin pieleen..

Navigaattorisuunnistuksen vuoksi kaikenlaiset töhöilyt on lisääntynyt ihan hitokseen, kun sokeasti luotetaan mitä navi satuilee. Tullaan tyyliin rampilla takaperin vastaan kun ajettiin väärään liittymään vaikka seuraavalle rampille ja suunnankorjaukseen olisi parin kilometrin matka.
 
Tuossa on kyllä sellainen manööveri mitä en itse suorita liikenteessä, ihan maasta riippumatta. En edes mitään viime tipan rampille syöksymisiä tai kaistanvaihtoja risteyksissä. Enkä oikein ymmärrä miksi sen edes pitäisi onnistua. Myönnän virheeni ja jatkaa väärään suuntaan. Auto seis sopivaan paikkaan ja reitin uudelleen suunnittelu. Niin kiire ei reissun päällä ole, että pitäisi aiheuttaa kanssakulkijoille häiriötä omien sössimisten vuoksi.
Noudatan itse samaa tapaa, eli ohi vaan ja uusi reitti. Toisaalta esim. Kreikassa tai ainakin Ateenan alueella tuntuu kulttuuri olevan, että tilaa annetaan jos toiselle tulee tarve siirtyä. Töötti on kommunikointitapa ja punaiset valot etenkin 2 pyöräisille tuntuu olevan lähinnä suositus. Samaten jos ahtailla kaduilla pitää pysäköidä tai tehdä muuta poikkevaa, niin hätävilkut on aktiivisessa käytössä. Suhteellisen sujuvaa se liikenne tuntuu olevan vaikka kehä 3 -sisäpuoliseen verrattuna. Normaali tapa oli vaan vaihtaa kaistaa ja ihmiset tuntuu tekevän tilaa, autotkin näytti ainakin ihan hyväkuntoisilta eikä omaan silmään pistänyt kolhut tms.

Tosin, moottoritiet on kyllä muutenkin paljon paremmassa kunnossa ja rajoitus usein se 130, jota vissiin kukaan ei noudata kun sakko ylinopeudesta on huimat 40€. Tuntuu, että tuolla sai (edullisille) tietulleille jotain vastinettakin. Aika mielenkiintoista noin muuten kun mittarissa on 134km/h ja oikealta menee ohi joku ysäri-corolla merkittävästi kovempaa ja seuraavana smartti pujottelee ohi. Tai joku pappa pistelee menemään skootterilla ilman kypärää keppi vasemmassa kädessä hawajipaita lepattaen.
 
Niin, ei ole ollut eikä tullut tavaksi mutta ainakin oma pointtini oli siis vaan se että muualla, siellä missä liikennetiheys on suurempi ja ihmiset ilmeisesti myös vähemmän kateellisia, on perinteisesti joustettu ja joustetaan edelleen, täällä ei.

Tutuilla teillä aivan eri juttu mutta suuurehkossa kaupungissa ensi kertaa lentokentältä majapaikkaan myöhään illalla ajellessa tuli tehtyä "lennossa" moinen poikkeuspäätös kun sen verran ehti sentään miettimään ettei a) ole tietoa miten kaukana seuraava sopiva liittymän edes on, ja b) miten ja missä ajassa sieltä pääsee jälleen "kartalle" ja perille 50 km päähän Ilman navigointiapuja, pelkästään A5-kokoinen turistikartta apukuskilla.

Veikkaan että nimenomaan tuo navigointiasia oli jäänyt parilta kommentoijalta huomaamatta...
 
Viimeksi muokattu:
Niin, ei ole ollut eikä tullut tavaksi mutta ainakin oma pointtini oli siis vaan se että muualla, siellä missä liikennetiheys on suurempi ja ihmiset ilmeisesti myös vähemmän kateellisia, on perinteisesti joustettu ja joustetaan edelleen, täällä ei.

Tutuilla teillä aivan eri juttu mutta suuurehkossa kaupungissa ensi kertaa lentokentältä majapaikkaan myöhään illalla ajellessa tuli tehtyä "lennossa" moinen poikkeuspäätös kun sen verran ehti sentään miettimään ettei a) ole tietoa miten kaukana seuraava sopiva liittymän edes on, ja b) miten ja missä ajassa sieltä pääsee jälleen "kartalle" ja perille 50 km päähän Ilman navigointiapuja, pelkästään A5-kokoinen turistikartta apukuskilla.

Veikkaan että nimenomaan tuo navigointiasia oli jäänyt parilta kommentoijalta huomaamatta...
Ei varsinaisesti jäänyt navigointiasia huomaamatta, vaan oletin että kunnon kartan tai karttakirjan kanssa ollaan liikkeellä. Ihan tuttua juttua ajalta ennen naveja, ja edelleenkin. A5-lipare tosiaan täysin eri asia, ei sellaisella pysty kunnolla suunnistamaan.

Roadtrip-hommissa mielestäni karttakirja on edelleen käypää valuuttaa, kun on tarkoitus ajella ilman varsinaista aasta beehen suunnitelmaa.
 
Roadtrip-hommissa mielestäni karttakirja on edelleen käypää valuuttaa, kun on tarkoitus ajella ilman varsinaista aasta beehen suunnitelmaa.
Jep, Euroopan kartasto vm. 1996 on edelleen tallella eikä roadtrip-hommissa haittaa jos kartta ei näytä kaikkia uusia reittejä ihan nyt niin justiinsa. On se tosin aika viheliäistä apukuskille tihrustella karttakirjaakin auton sisävalojen kelmeässä valossa varsinkin jos kuski siinä vieressä hokee yli 60km/h vauhdissa mihin nyt käännytään...

Mutta takas asiaan: Mielestäni aika monet ei-epähuomiossa tai kokemattomuuttaan tapahtuvat typeryydet täkäläisessä liikennekäyttäytymisessä johtuvat pääosin siitä että me olemme pohjimmiltaan geneettisesti kateellisia ja nykymualima on sitten vielä lisännyt soppaan itsekkyyden, minämminämiä-ajattelumallin ja jatkuvan kiireen tunteen. Ai niin ja pitänee myös lisätä Sääntö-Suomen vaikutus, jolloin a) ei tarvitse/voi ajatella itse ja b) voi hyvällä syyllä kytätä myös muita (huom. tässä itsekkyys mukana)
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
Tuollaista ei varmaan uskalla suorilta hidastamatta oikealta ohittaa, mutta jos tilanne ei ratkea niin varovaisuutta noudattaen riittävän pienellä nopeus erolla ohittaa.
 
Itse taas menisin mahdollisimman ripeästi tuollaisen ohi.
Siinä on aika suuri riski että vasemmalle nukahtanut tajuaa olevansa väärällä kaistalla ja vaihtaa eteen juuri kun olet ohittamassa oikealta. Itse voi toki riskinsä arvoida. Minun mielestäni suuri nopeusero tuollaisessa tilanteessa on selvää turhaa riskinottoa.
 
Ellei keskity muuhun liikenteeseen voi vaihtaa eteen ihan riippumatta siitä miten lujaa takaa tullaan. Liukkaalla kelillä toimisin eri tavalla kuin kuivalla kesäkelillä.
 
Ellei keskity muuhun liikenteeseen voi vaihtaa eteen ihan riippumatta siitä miten lujaa takaa tullaan. Liukkaalla kelillä toimisin eri tavalla kuin kuivalla kesäkelillä.
En ihan ymmärrä tämän viestin pointtia. Suuremmalla nopeudella vaikutat vaaratilanteen laatuun joka tulee siitä jos sekoilija vaihtaa eteen, et siihen kuinka todennäköisesti se kaistanvaihto tapahtuu.

Jos "mahdollisimman nopeasti" tarkoittaa esim 120 km/h nopeudella ohituksen tilanteessa jossa vasemmalla kaistalla ajava ajaa 60 km/h niin kuin yllä on mainittu, on se jo aika typerä teko.
 
Voisi kuvitella että nopeusrajoitusten mukaan ajettaessa sellainen yleinen nopeusero perä edellä lähestyvään vasemmalla kaistalla haahuilijaan on luokkaa parikymmentä km/h, jolloin joko hiljennät vauhtia tai jatkat nykyisellä.

Toki teoreettisia ääriesimerkkejä voi kehitellä maailman tappiin mutta jätän saivartelun suosiolla halukkaammille.
 
Viimeksi muokattu:
Italian liikennekulttuurista jäi kyllä mieleen jouheva ja nopea liikenne, autossa käsien heiluttelu kaikille muille ja autot joissa lommoja joka puolella.

Tästä tulikin mieleen, mitenköhän tuolla etelämpänä mahdetaan suhtautua tuollaisten kolhujen korjaamiseen vakuutuksista, ja mitä ne vaikuttavat esim. autoa vaihtaessa hinnoitteluun. Itselleni auto on lähinnä käyttöesine ja pikkukolhuista en jaksa välittää, mutta valitettavasti täällä Suomessa autoa vaihtaessa jokainen lommo tiputtaa autosta saatua hintaa ihan reilusti. Toisaalta autovakuutusten omavastuut ovat oletuksena yleensä satasia per vahinko, plus mahdolliset bonustappiot, joten pikkukolhun korjauttaminen voi maksaa saman tai enemmän kuin sen aiheuttama hinnanalennus.

Tähän liittyen, vähän ärsyttää puolityhjillä parkkipaikoilla "laumailmiö". Yritän varoa tuota nykyistä leasaria, ettei tarvitsisi korjautella mitään parkkikolhuja ennen kuin sen palautan, ja pysäköin mahdollisuuksien mukaan kauppojen yms. parkkipaikoilla johonkin, missä on enemmän tyhjiä ruutuja. Aika usein käy niin, että autolle palatessa siinä viereisessä ruudussa on auto, vaikka ympärillä olisi paljonkin tyhjiä paikkoja. Lieneekö tässä jotain samaa henkeä kuin maantiellä ns. perseessä kiinni ajajilla.
 
No sillä viereen pysäköijällähä voi olla ihan sama optimointiajatusmalli kun kerran sinne p-alueen laitamille vähän kauemmas pysäköi, ja varmaan ei enää vaan ollut vapaana sellaisia kompromissittomia reunapaikkoja, joissa saa kuskinpuolen oven täysin auki ja jossa viereinen ruutu on tyhjänä... Muut paikat ei kelpaa sillä niissä todennäköisyys sille että vieressä - ja juuri sillä kuskin puolella - on kaupasta viiden minuutin päästä palatessa joku 2,5m leveä kosla, on kaksinkertainen.
 
Viimeksi muokattu:
No sillä viereen pysäköijällähä voi olla ihan sama ajatusmalli kun kerran sinne p-alueen laitamille vähän kauemmas pysäköi, ja varmaan ei enää vaan enää ollut vapaana sellaisia kompromissittomia reunapaikkoja, joissa saa kuskinpuolen oven täysin auki ja jossa viereinen ruutu on tyhjänä...
Kyllä tämä on ihan oma ihmistyyppinsä ja ovat juuri samoja, jotka etenee maantiellä tappituntumalla ilman aikomustakaan mennä ohi.

Yksi kavereistani on ihan tyyppiesimerkki tästä. Kertaalleen ollaan päädytty isolle parkkipaikalle ja hän pisti oman Toyotansa ainoan siellä sijaitsevan auton viereen. Vielä sen verran lähelle että oli vaikeaa nousta ulos. Auto ei edes ollut reunassa, vaan melko keskellä riviä. Kun tästä kysyi, niin kohautti olkapäitään ja auto jäi siihen :rofl2: Tosi fiksu ihminen muutoin, mutta ajaessa päässä tapahtuu jotain kummallista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 119
Viestejä
4 798 393
Jäsenet
77 892
Uusin jäsen
JArtssa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom