^ Jäin tässä melkein laskemaan miten pitkä sen kuudenkympin alueen pitäisi olla ettet pääsisi sitten ohi jo vähän ennen satasen aluetta kaasua polkaisemalla, ja miettimään miten lyhyt puolestaan se "hyvä ohituspaikka" voi olla, ja ennen kaikkea miksi pitäisi päästä ohi heti ensimmäisen mahdollisuuden tullen - vai onko niitä hyviä ohituspaikkoja kaikilla enemmän ajamillasi reiteillä todellakin niin harvassa...
Piti oikein harjoituksen vuoksi laskea auki, kun aloin itsekin miettiä. Siis ihan sellaisella sadan tai kahden sadan metrin 60 rajoituksen pätkällä jotakin yksittäistä risteystä varten ei toki noin käy. Mutta jos siinä on parikin risteystä ja ajetaan pienen asutuskeskittymän ohi, voi alempi rajoitus olla helposti kilometrinkin. Oletetaan, että edellä mennään maltillista 70 km/h ja itse tulen perässä rajoituksen mukaan 60 km/h. Suhteellinen nopeusero on 10 km/h eli 2,78 m/s. Toisin sanoen, joka sekunti edellä karataan 2,78 metriä kauemmas. Kilometrin matkaan 60 km/h nopeudella menee 60 sekuntia (
1 km / 60 km/h = 1/60 h = 1 min = 60 s). Eli välimatka kasvaa 167 metriä.
Oletetaan lisäksi, että kuudenkympin alueen jälkeen rajoitus nousee sataseen, mutta edellä jatketaan edelleen samaa 70 km/h. Itse kiihdytän sataan. Nopeusero on 30 km/h eli 8,33 m/s. Välimatkan kiinni kuromiseen menee 20 sekuntia (
= 167 m / 8,33 m/s) ja 556 metriä (
= 20 s * 27,78 m/s). Todellisuudessa aikaa menee enemmän, koska
a) edellä menevä todennäköisesti kiihdyttää ainakin jonkin verran, ja
b) oma kippo ei ihan sormia napsauttamalla kiihdy nolla-ajassa 60 -> 100 km/h.
Pidemmällä hitaalla osuudella ja/tai suuremmalla nopeuserolla tilanne on vielä huonompi.
Jos se hyvä ohituspaikka alkaa heti satasen rajoituksesta, niin kyllä se alkaa olla jo mennyt, kun edellä menevä on saavutettu uudestaan. Varastamalla hiukan ja kiihdyttämällä jo ennen rajoituksen nousua voi tietysti helpottaa asiaa, mutta tällöin pitäisi sitten mennä jo ylinopeutta.
Ohi ei ole toki mikään pakko mennä heti ensimmäisessä paikassa, mutta omalla vakioreitillä on sen verran mutkaa, mäkeä ja yleensä vastaantulijoita, että jos ohittaa haluaa turvallisesti ja ilman kovin pahaa ylinopeutta, kannattaa ne muutamat hyvät paikat käyttää. Ja niitä sattuu olemaan juuri noiden kuudenkympin pätkien jälkeen.