Kun toinen ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, niin luuletko ihan tosissasi että mua kiinnostaa saako vai eiköoikealta ei saa ohittaa.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kun toinen ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, niin luuletko ihan tosissasi että mua kiinnostaa saako vai eiköoikealta ei saa ohittaa.
Oikealta saa kuitenkin ajaa ohi. Ohittajan ja ohiajajan erottaa siitä, että ohittaja siirtyy heti takaisin vasemmalle kaistalle kun siellä on tilaa vaikka oikealla kaistalla olisi mahdollista jatkaa eteenpäin.oikealta ei saa ohittaa.
Onko tuo jonkin tietyn pätkän tietyn ajan ilmiö ? kuskien välistä.Ajatko moottoritiellä noin yleensäkään?
Minä ajan joka päivä ja joka päivä ohitan näitä oikealta kaistalta, koska he katsovat olevansa oikeutettuja ajamaan vasenta kaistaa vaikka 20km yhteen putkeen (monesti kokeiltu että josko tänään annetaan tilaa kuten kuuluu) ja olen lopettanut valojen vilkuttelujen ja hiillostamisen, siirryn mielummin heti oikealle kaistalle ja menen vain ohi, kun alkaisin tappelemaan minä minä urpon kanssa.
Ohittaa, sivuuttaa, ohiajaa termeistä joskus väännetty. Ilmeisesti joskus eri merkitys.Oikealta saa kuitenkin ajaa ohi. Ohittajan ja ohiajajan erottaa siitä, että ohittaja siirtyy heti takaisin vasemmalle kaistalle kun siellä on tilaa vaikka oikealla kaistalla olisi mahdollista jatkaa eteenpäin.
Emme. Meitä muita sen sijaan kiinnostaa mistä voit tietää että "kymmeniä kilometrejä" muuten kuin jaksamalla peesata autoa jopa sen verran?Kun toinen ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, niin luuletko ihan tosissasi että mua kiinnostaa saako vai eikö![]()
Olen kyllä huomannut, että ihan jo sillä että ajaa 100 km/h maantiellä rajoituksen mukaan aika suuri osa muista autoilijoista jää taakse tai tulee edestä vastaan. Sitten taas jos taajama-alueella ajaa rajoituksen mukaan, niin lähes poikkeuksetta taakse alkaa kertyä jonoa.Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset ajavat niin kovaa kuin uskaltavat. Siitä johtuu se, että mitä alhaisempi nopeusrajoitus, sitä suurempaa suhteellista ja absoluuttista ylinopeutta ajetaan. Jos ajelee "järkevästi", eli esim. lähes täysin turvallisella motarilla 20 km/h yli rajoituksen, niin juuri kukaan ei ole perässsä, mutta 30 alueella, jossa oikeasti pitää olla tarkkana ja se kolmekymppiäkin voi olla välillä liikaa, niin vittu siellä on sokeat mummotkin perässä kiinni ja halua olisi ajaa paljon kovempaa.
Hehe, joo, aika oudolta kuulostaa. Mä siirryn takaisin oikealle kaistalle heti kun on ohittamisen jälkeen suotavaa. Jatkan sitten sitä kaistaa sitä vauhtia minkä olen jo aiemmin sopivaksi nähnyt ja jos se on vasemmalle kaistalle jäänyttä nopeampaa niin ohihan se auto sitten väkisin valuu. Ei siinä tule tällöin pohtia muuta, kuin että miksi ohituskaistalla ajetaan oikeaa kaistaa hitaammin.Emme. Meitä muita sen sijaan kiinnostaa mistä voit tietää että "kymmeniä kilometrejä" muuten kuin jaksamalla peesata autoa jopa sen verran?
Missä päin Suomea ja ovatko enemmän ajamasi maantiet pääosin kaksikaistaisia, siis yksi kumpaankin suuntaan. Oman kokemuksen mukaan pääkaupunkiseudulla on toisin, "malli"esimerkkinä vaikkapa Länsiväylä jolla on moottoritiemäisestä habituksestaan huolimatta kasikympin rajoitus, ja itse asiassa aika sama mm. Lahdenväylällä Kumpulasta Viikin kohdille.Olen kyllä huomannut, että ihan jo sillä että ajaa 100 km/h maantiellä rajoituksen mukaan aika suuri osa muista autoilijoista jää taakse tai tulee edestä vastaan. Sitten taas jos taajama-alueella ajaa rajoituksen mukaan, niin lähes poikkeuksetta taakse alkaa kertyä jonoa.
Missä päin Suomea ja ovatko enemmän ajamasi maantiet pääosin kaksikaistaisia, siis yksi kumpaankin suuntaan. Oman kokemuksen mukaan pääkaupunkiseudulla on toisin, "malli"esimerkkinä vaikkapa Länsiväylä jolla on moottoritiemäisestä habituksestaan huolimatta kasikympin rajoitus, ja itse asiassa aika sama mm. Lahdenväylällä Kumpulasta Viikin kohdille.
Tai sit niitä ”ei vaan kiinnosta vittuakaan”. On ihmisiä, jotka omalla toiminnallaan pyrkii edesauttamaan liikenteen sujuvuutta ja sitten on niitä vähän itsekkäämpiä. Liekkö välinpitämättömyys heille tapa osoittaa miehisyyttään, vai miksi ei voi kimpassa tehdä liikenteestä sujuvampaa? Tiedä sit tuota.Hehe, joo, aika oudolta kuulostaa. Mä siirryn takaisin oikealle kaistalle heti kun on ohittamisen jälkeen suotavaa. Jatkan sitten sitä kaistaa sitä vauhtia minkä olen jo aiemmin sopivaksi nähnyt ja jos se on vasemmalle kaistalle jäänyttä nopeampaa niin ohihan se auto sitten väkisin valuu. Ei siinä tule tällöin pohtia muuta, kuin että miksi ohituskaistalla ajetaan oikeaa kaistaa hitaammin.
Usein tällaisissa tilanteissa kuljettaja itsekin havahtuu jääneensä väärälle kaistalle ja peräpeilistä näkee hänenkin siirtyvän oikealle. Jos siellä vasemmalla kaistalla on tahalleen roikuttu tekemässä kiusaa niin sellaiset kuskit tunnistaa valojen vilkuttelusta.
Minä teen näin, ajan sen 5km/h ylinopeutta joten ei kiinnosta vittuakaan jos joku ajaa lujempaa ja tulee konttin kiinni, rikonhan jo itsekkin lakia ajamalla ylinopeutta.
Kun ajaa tuolla moottoritiellä niin seuraan yleensä liikennettä ja mitä siellä tapahtuu. Sitten sitä huomaa kun kaukana menee auto joka jumittaa vasemmalla kaistalla, kerää jonoa perään ja sitten jono taas hajoaa kun osa menee oikealta ohi tai osa kääntyy pois. Osa voi antaa minulle tilaa kun olen saavuttanut heidät ja lopulta kun pääsen tämän minä minä kuskin taakse, menen vain heti ohi, enkä edes ala yrittämään mitään muuta.Emme. Meitä muita sen sijaan kiinnostaa mistä voit tietää että "kymmeniä kilometrejä" muuten kuin jaksamalla peesata autoa jopa sen verran?
Länsiväylä on tietääkseni ihan moottoritie (ellei tilanne ole tässä viimeisen parin kuukauden aikana muuttunut)
Se, että moottoritielle asetetaan alempi nopeusrajoitus ei poista sen moottoritie-statusta.
Tätä en ole kanssa-autoilijoissa myöskään koskaan ymmärtänyt: miksi siellä, missä ei saa ajaa kovaa, ajetaan kovaa ja siellä, missä saisi ihan luvan kanssa mennä kovempaa, ei mennä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun maantiellä, jossa vuorottelee 100 suoremmilla osuuksilla, 80 mutkaisemmilla ja 60 risteysalueilla, ensin satasen, toisinaan 80 alueellakin takana tuleva jää jälkeen, kun itse menen sitä suurinta sallittua. Kun sitten hetken päästä rajoitus putoaa 60 risteyksien tai taajaman ohituksen takia, tuo samainen maanteiden sankari ilmestyy konttiin. Rajoituksen noustessa takaisin sinne 80 tai 100 jäädään takana taas horisonttiin. Samainen ilmiö näkyy myös taajamissa. Sitä tavallista 50 ajettaessa pysytään suunnilleen tasaisilla turvaväleillä ja liikennevirta soljuu vakaasti, mutta annas olla, kun rajoitus onkin alle tämän ihan mistä tahansa syystä. Kyllä sitten tullaan taas ihan takapuskuriin kiinni ja menohaluja olisi selkeästi kovempaan.Olen kyllä huomannut, että ihan jo sillä että ajaa 100 km/h maantiellä rajoituksen mukaan aika suuri osa muista autoilijoista jää taakse tai tulee edestä vastaan. Sitten taas jos taajama-alueella ajaa rajoituksen mukaan, niin lähes poikkeuksetta taakse alkaa kertyä jonoa.
No toisaalta se sitten sujuvoittaa sieltä sivusta Kehälle pyrkivien matkaa ja sillä suunnalla ei olla yhtä ärsyyntyneitä.Siinä kun valuttelevat ja pitävät kymmenien metrien turvavälejä niin niihin väleihin tunkee autoja Otaniemeen kääntyvältä kaistalta solkenaan joka hidastaa sitten takanatulevien matkantekoa kun joutuu jarruttelemaan.
Useampikaistaisen tien, jolla on paljon sivuteitä jonne kääntyä saa aika jumiin, jos kaikki yrittää estää kaistanvaihtoja. Monet autot alkavat hidastaa omaa kaistaansa kun eivät pääse ajoissa oikeaan suuntaan.No toisaalta se sitten sujuvoittaa sieltä sivusta Kehälle pyrkivien matkaa ja sillä suunnalla ei olla yhtä ärsyyntyneitä.
Valuttelu mahdollistaa ns. vetoketjuperiaatteen ruuhkassa, joka on muualla maailmassa - siellä missä on oikeita ruukia - laajalti omaksuttu ja toimiva malli eikä siellä koeta että jotkut "tunkevat väleihin".
Saman huomannut muissakin tunneleissa. Tunnelissa aletaan hiillostamaan perseessä kiinni vaikka itellä jo kymppi yli rajotuksen ja jos sattuu löytymään sopiva väli missä käväistä tekemässä tilaa, niin tunnelin jälkeen tullaan perä edellä vastaan. Ei tietenkään aina, mutta yllättävänkin yleistä. Kerran tultiin ihan valoja vilkuttaen takaa. Siinä vilkuttelin kyllä sit takas, kun tunnelin jälkeen se mateli vasurilla maksimit mittarissa. Eli mitähän siinä mahtoi olla, jopa 20 kmh ero nopeuksien välillä.Lisäksi Mestarintunneli vituttaa joka aamu. Tunneliin ajetaan reilusti yli kuuttakymppiä ja tullaan ulos alle viittäkymppiä jarrutellen. Joka kerta ja molemmilla kaistoilla.
Kun ajaa tuolla moottoritiellä niin seuraan yleensä liikennettä ja mitä siellä tapahtuu. Sitten sitä huomaa kun kaukana menee auto joka jumittaa vasemmalla kaistalla, kerää jonoa perään ja sitten jono taas hajoaa kun osa menee oikealta ohi tai osa kääntyy pois. Osa voi antaa minulle tilaa kun olen saavuttanut heidät ja lopulta kun pääsen tämän minä minä kuskin taakse, menen vain heti ohi, enkä edes ala yrittämään mitään muuta.
Sitten kun ajat päivittäin samaa reittiä samaan aikaan, niin opit jo ennalta tuntemaan, että tämä on se minä minä kuski ja oikealta vain ohi ja elämä jatkuu.
Vartissa 120km/h nopeudella matkaa kertyy 30km ja jos tuossa ajassa ei koskaan väistä oikealle kaistalle, on pahasti päässä vikaa.
Hehe, joo, aika oudolta kuulostaa. Mä siirryn takaisin oikealle kaistalle heti kun on ohittamisen jälkeen suotavaa. Jatkan sitten sitä kaistaa sitä vauhtia minkä olen jo aiemmin sopivaksi nähnyt ja jos se on vasemmalle kaistalle jäänyttä nopeampaa niin ohihan se auto sitten väkisin valuu. Ei siinä tule tällöin pohtia muuta, kuin että miksi ohituskaistalla ajetaan oikeaa kaistaa hitaammin.
Usein tällaisissa tilanteissa kuljettaja itsekin havahtuu jääneensä väärälle kaistalle ja peräpeilistä näkee hänenkin siirtyvän oikealle. Jos siellä vasemmalla kaistalla on tahalleen roikuttu tekemässä kiusaa niin sellaiset kuskit tunnistaa valojen vilkuttelusta.
No mutta pyysi anteeksi, eikä vain alkanut aukoa päätään. Osasi käyttäytya ja tunnisti mokansa.Ajelin hetki sitten hissukseen polkupyörällä kadun reunassa ja eteen avautui auton ovi. Ehdin hyvin väistämään, pysähdyin ja katsoin minkälainen hahmo autosta nousee. Kuski selitti että oli "juuri kääntänyt peilit sisään" ja pyysi myös anteeksi. Itse vaan totesin että joopajoo mutta nämä ovat hieman herkkiä tilanteita sillä kaverini kuoli aikoinaan ajettuaan auton oveen vähän lujempaa.
Loppujen lopuksi sekä ärsyttää että pelottaa. Disclaimer: Kadulla ei ollut erillistä kaistaa kevyelle liikenteelle ja oli kypärä vaikkei ole aina eikä sillä tässä edes ole merkitystä.
Perus ruuhka. Jos tuolla alkaa jatkuvasti vaihtelemaan paremmin vetävän kaistan mukaan niin kaikkien meno hidastuu.Oikealta ohittelijoista tuli mieleen ne "erikois" tilanteet missä vasemmalla kaistalla vauhti oikeaa enemmän, yksi tai useampi auto ohittaan oikeaa liikennettä, mutta sitten syystä tai toisesta oikealla alkaa vauhdi nousee ja siellä alkaa autoa ohittaan vasemmalla kaistalla olijoita, jos vasemmalla kaistalla mennään jo sen mitä saa, tai jopa yli, niin no huonoja vaihtoehtoja. Oikealla jos ei mahdu, niin huono sinnekkin mennä, voi vähän tuntua hölmöltä jäädä vasemmalle. jos peileistä näkee ettei tilaa ole tarjolla ja nekin mitä on, niin ottavat takanatuliat.
Niin, eikä se tapahtuneen jälkeinen käytös ärsyttänytkään, joten siitä ei kai tarvi keskustella. Saattoi autoilijahenkilöllä iskeä sanomani tajuntaan ja vilkaisee ovea raottaessaan jatkossa vielä taakseenkin.No mutta pyysi anteeksi, eikä vain alkanut aukoa päätään. Osasi käyttäytya ja tunnisti mokansa.
Perus ruuhka. Jos tuolla alkaa jatkuvasti vaihtelemaan paremmin vetävän kaistan mukaan niin kaikkien meno hidastuu.
Enemmän vai vähemmän pysyvästi? Nämä ovat täysin eri tapauksia. Minusta näyttää siltä, että kuvailet täysin normaalia liikennettä, enkä nyt oikein meinaa keksiä mikä kohta varsinaisesti siinä ärsyttää?Tuossa yritin kuvailla sellaista "erikoistapausta" missä se oikeankaistan vauhti kiihtyy enemmän tai vähemmän pysyvästi.
Välillä on vaikea keksiä muuta selitystä, kuin että osa ihmisistä on älylliseltä toiminnaltaan jossain villisian tasolla ja toimii lähinnä vaistojen varassa.Tätä en ole kanssa-autoilijoissa myöskään koskaan ymmärtänyt: miksi siellä, missä ei saa ajaa kovaa, ajetaan kovaa ja siellä, missä saisi ihan luvan kanssa mennä kovempaa, ei mennä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun maantiellä, jossa vuorottelee 100 suoremmilla osuuksilla, 80 mutkaisemmilla ja 60 risteysalueilla, ensin satasen, toisinaan 80 alueellakin takana tuleva jää jälkeen, kun itse menen sitä suurinta sallittua. Kun sitten hetken päästä rajoitus putoaa 60 risteyksien tai taajaman ohituksen takia, tuo samainen maanteiden sankari ilmestyy konttiin. Rajoituksen noustessa takaisin sinne 80 tai 100 jäädään takana taas horisonttiin. Samainen ilmiö näkyy myös taajamissa. Sitä tavallista 50 ajettaessa pysytään suunnilleen tasaisilla turvaväleillä ja liikennevirta soljuu vakaasti, mutta annas olla, kun rajoitus onkin alle tämän ihan mistä tahansa syystä. Kyllä sitten tullaan taas ihan takapuskuriin kiinni ja menohaluja olisi selkeästi kovempaan.
Tähän maantiellä ajamiseen liittyy myös toinen mikä vituttaa vielä enemmän.Tätä en ole kanssa-autoilijoissa myöskään koskaan ymmärtänyt: miksi siellä, missä ei saa ajaa kovaa, ajetaan kovaa ja siellä, missä saisi ihan luvan kanssa mennä kovempaa, ei mennä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun maantiellä, jossa vuorottelee 100 suoremmilla osuuksilla, 80 mutkaisemmilla ja 60 risteysalueilla, ensin satasen, toisinaan 80 alueellakin takana tuleva jää jälkeen, kun itse menen sitä suurinta sallittua. Kun sitten hetken päästä rajoitus putoaa 60 risteyksien tai taajaman ohituksen takia, tuo samainen maanteiden sankari ilmestyy konttiin. Rajoituksen noustessa takaisin sinne 80 tai 100 jäädään takana taas horisonttiin. Samainen ilmiö näkyy myös taajamissa. Sitä tavallista 50 ajettaessa pysytään suunnilleen tasaisilla turvaväleillä ja liikennevirta soljuu vakaasti, mutta annas olla, kun rajoitus onkin alle tämän ihan mistä tahansa syystä. Kyllä sitten tullaan taas ihan takapuskuriin kiinni ja menohaluja olisi selkeästi kovempaan.
Enemmän vai vähemmän pysyvästi? Nämä ovat täysin eri tapauksia. Minusta näyttää siltä, että kuvailet täysin normaalia liikennettä, enkä nyt oikein meinaa keksiä mikä kohta varsinaisesti siinä ärsyttää?
Tähän maantiellä ajamiseen liittyy myös toinen mikä vituttaa vielä enemmän.
Ekana ajaa rekka, joka laittaa satametriä ennen risteystä vilkun vasemmalle, ryhmittyy keskiviivalle ja jää odottamaan että pääsee kääntymään vastaantulijoiden kaistan yli vasemmalle, mutta joutuu odottamaan huomattavan pitkään vastaantulijoiden takia, niin mitä tekee nämä takana olevat autot? Ovat ryhmittyneet kaikki sinne keskiviivalle rekan perään ja KUKAAN idiooteista ei kierrä oikealta ohi, vaikka kukaan ei ole edes kääntymässä vasemmalle!
Paitsi heti sen jälkeen kun itse olen ne ohittanut syttyy näillä ameeboilla lamppu, "hei, tuoltahan pääsee ohi"? Mikä juttu?
Jotain tuollaista varmaan, autoa ajetaan ihan nollat taulussa autopilotilla niin vähällä ajattelulla kuin vain mahdollista.Välillä on vaikea keksiä muuta selitystä, kuin että osa ihmisistä on älylliseltä toiminnaltaan jossain villisian tasolla ja toimii lähinnä vaistojen varassa.
Kauheeta moralisointia miten pitäisi ajaa ja siten ei kiinnosta pätkääkään.Kun toinen ajaa kymmeniä kilometrejä vasenta kaistaa, niin luuletko ihan tosissasi että mua kiinnostaa saako vai eikö![]()
Missä on se kauhea moralisointi? En minä ala tuolla tappelemaan kilometritolkulla jonkun perässä pääsenkö ohi vasemmalta vai en. Menen heti ohi oikealta ja elämä jatkuu.Kauheeta moralisointia miten pitäisi ajaa ja siten ei kiinnosta pätkääkään.
Juuri näin, samalla mentaliteetillä minäkin ajelen sitä vasenta kaistaa.Missä on se kauhea moralisointi? En minä ala tuolla tappelemaan kilometritolkulla jonkun perässä pääsenkö ohi vasemmalta vai en. Menen heti ohi oikealta ja elämä jatkuu.
Piti oikein harjoituksen vuoksi laskea auki, kun aloin itsekin miettiä. Siis ihan sellaisella sadan tai kahden sadan metrin 60 rajoituksen pätkällä jotakin yksittäistä risteystä varten ei toki noin käy. Mutta jos siinä on parikin risteystä ja ajetaan pienen asutuskeskittymän ohi, voi alempi rajoitus olla helposti kilometrinkin. Oletetaan, että edellä mennään maltillista 70 km/h ja itse tulen perässä rajoituksen mukaan 60 km/h. Suhteellinen nopeusero on 10 km/h eli 2,78 m/s. Toisin sanoen, joka sekunti edellä karataan 2,78 metriä kauemmas. Kilometrin matkaan 60 km/h nopeudella menee 60 sekuntia (1 km / 60 km/h = 1/60 h = 1 min = 60 s). Eli välimatka kasvaa 167 metriä.^ Jäin tässä melkein laskemaan miten pitkä sen kuudenkympin alueen pitäisi olla ettet pääsisi sitten ohi jo vähän ennen satasen aluetta kaasua polkaisemalla, ja miettimään miten lyhyt puolestaan se "hyvä ohituspaikka" voi olla, ja ennen kaikkea miksi pitäisi päästä ohi heti ensimmäisen mahdollisuuden tullen - vai onko niitä hyviä ohituspaikkoja kaikilla enemmän ajamillasi reiteillä todellakin niin harvassa...
Suostut siis ohittaessasi ajamaan "ei kovin pahaa" ylinopeutta mutta et silti mielellään aja sitä sinua ärsyttävää tasanopeutta ajavaa kiinni juuri ennen kasikympin alueen alkua niin että menisit heti heittämällä läpi. Asia selvä.Varastamalla hiukan ja kiihdyttämällä jo ennen rajoituksen nousua voi tietysti helpottaa asiaa, mutta tällöin pitäisi sitten mennä jo ylinopeutta.
Ohi ei ole toki mikään pakko mennä heti ensimmäisessä paikassa, mutta omalla vakioreitillä on sen verran mutkaa, mäkeä ja yleensä vastaantulijoita, että jos ohittaa haluaa turvallisesti ja ilman kovin pahaa ylinopeutta, kannattaa ne muutamat hyvät paikat käyttää.
Arvaappas kumpi haittaa enempi muita, se junnaus vasurilla 10 autoa jumittamassa perässä vai joku joka jopa laillisesti saattaa ohittaa oikean kautta tämän junnaajan haittaamatta muiden elämää?Juuri näin, samalla mentaliteetillä minäkin ajelen sitä vasenta kaistaa.
Niin, lähtökohtaisesti se vasemmalla kaistalla kilometrien ajan ajaminen ei ole sallittua, joten siksi se aiheuttaa sitä, että kun sinä et noudata sääntöjä alun alkaen, miksi muidenkaan pitäisi noudattaa.Juuri näin, samalla mentaliteetillä minäkin ajelen sitä vasenta kaistaa.
ihan totta, lopulta ne aina jatkaa matkaansa kun ei niistä välitä.Niin, lähtökohtaisesti se vasemmalla kaistalla kilometrien ajan ajaminen ei ole sallittua, joten siksi se aiheuttaa sitä, että kun sinä et noudata sääntöjä alun alkaen, miksi muidenkaan pitäisi noudattaa.
Idioottien kanssa on katso turha vängätä, jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti ja pääsee paljon helpommalla.
Voi kun tosiaan useampi tajuaisi tuon - liikenteessä olisi paljon mielenkiintoisempaa...Nopeusrajotukset maantiellä kannattaa unohtaa kokonaan ja vetää vaan kaikista ohi jotka vaikuttaa sille että auto ei liiku kun rajotus on yhtään reippaampi (100kmh).
En nyt varsinaisesti sanonut suostuvani ajamaan ylinopeutta, ja jonkun 70-80 km/h ajavan ohi pääsee satasen alueella ihan nopeusrajoituksen puitteissakin. Enemmän pointti oli se, että se alempi – olkoon nyt vaikka 60 rajoitus – on todennäköisesti siinä ihan syystä; siinä kohtaa voi olla risteyksiä, tonttiliittymiä, paljon muuta liikennettä tai jotain muuta huomioitavaa. Satasen rajoitus taas vaatii tieltä suorempaa profiilia ja vähemmän erikoisuuksia. Ylinopeuden ajaminen on sinänsä ihan yhtä väärin, mutta pidän itse pahempana sitä, jos joku ajaa 20 km/h ylinopeutta 60:n alueella kuin jos sitä ajetaan 100:n rajoituksella. Varsinkin, jos se ylinopeus tapahtuu hetkellisesti ohituksen aikana, jolloin nyt toivottavasti ollaan skarppina muutenkin.Suostut siis ohittaessasi ajamaan "ei kovin pahaa" ylinopeutta mutta et silti mielellään aja sitä sinua ärsyttävää tasanopeutta ajavaa kiinni juuri ennen kasikympin alueen alkua niin että menisit heti heittämällä läpi. Asia selvä.
No silloinhan sitten ne, jotka ajavat tasaista kasikymppiä maantiellä ja kuudenkympin alueella eivät varmaan harmita lainkaan.sillä on ihan mahdoton ajaa jonkun sellaisen perässä, jonka nopeudensäätelyssä ei ole mitään tasaisuutta.
Eivät harmitakaan. Kasikympin alueella väli pysyy tasaisena, ja kuudenkympin alueella he kasvattavat etumatkaa. Ongelmia tulee, jos tiellä on myös niin pitkiä satasen osuuksia, että he tulevat jo perä edellä vastaan sitä kahdeksaa kymppiä ajaessaan. Ymmärrän, että tässä ehkä haettiin sitä ajatusta, että se tasainen 80 km/h on helppo laittaa vakionopeudensäätimeen. Noin toki onkin, mutta tuo 20 km/h nopeusero rajoitukseen alkaa olla jo sellainen, että jos ei mitään erikoista keliin tai olosuhteisiin liittyvää syytä ole, saattaisin ihan mielelläni ajaa sitä satasta. Tämä taas vaatii ohituksen, joka tuolla nopeuserolla onnistuu toki yleensä helpohkosti. Mutta sitten jos se seuraava hyvä ohituspaikka onkin sen 60:n alueen jälkeen, ollaan siinä alkuperäisessä ärsytyksen aiheessa.No silloinhan sitten ne, jotka ajavat tasaista kasikymppiä maantiellä ja kuudenkympin alueella eivät varmaan harmita lainkaan.
Tuo kaikki on ohittamista. Kun siirryt ajoradalla samaan suuntaan matkaavan takaa edelle, se on ohittamista. Ei tarvitse olla kaistanvaihtoja. En tiedä miksi tässä ketjussa toistuvasti koitetaan määritellä sana jotenkin suppeammaksi, kuin laissa.Oikealta ohittamiseen liittyen, oikeaa kaistaahan saa ajaa vasenta kaistaa ajavan ohi, jos jostain syystä vasenta kaistaa ajava ajaa hitaampaa kuin oikeaa kaistaa ajava.
Joten kun olet motarilla vasemmalla kaistalla ohittamassa oikeaa kaistaa ajavaa, niin ohituksen jälkeen palaat lain mukaisesti takaisin oikealle kaistalle ja jatkat siinä. Samalla ajat vasemman kaistan hidastelijan ohi ja kun saavutat taas oikealla kaistalla jonkun ohitettvan, niin ohitat vasemman kaistan kautta normaalisti.
Ulospäinhän tuo saattaisi hetkellisesti näyttää siltä, kuin olisit ohittanut sen vasemman kaistan hidastelijan oikealta, mutta näinhän se ei todellisuudessa ole.
Tuo kaikki on ohittamista. Kun siirryt ajoradalla samaan suuntaan matkaavan takaa edelle, se on ohittamista. Ei tarvitse olla kaistanvaihtoja. En tiedä miksi tässä ketjussa toistuvasti koitetaan määritellä sana jotenkin suppeammaksi, kuin laissa.
Se, että ei vaihda kaistaa, ei vielä oikeuta ohittamaan oikealta. Lisäksi tarvitaan sopiva jono, kaistaopaste tai bussikaista.
Liittyen motarikeskusteluun. Itse ajelin vasenta kaistaa eräänä päivänä ja joku mersu kyhnytti edessä 100kmh, 120kmh alueella vasenta kaistaa. Tyhjät kaistat tässä tilanteessa, mutta edessä ja takana matkan päässä autoja. Hetken katsoin että siirtyykö pois tieltä, ei siirtynyt. Kuten usein teen, palaan oikealle ja kruisaan siltä kaistalta ohi. Tämän jälkeen siirryn takaisin vasemmalle kaistalle ohittaakseni seuraavaa letkaa. Takana välähtää siniset valot ja totesin että no tietysti. Hetken seuraan peilistä, valot välkkyy mersun takana, mersu siirtyy oikealle ja siniset valot lähti pois. Poliisi saavuttaa minut, ja ajaa takana samaa vauhtia pari kilsaa, välillä ohitellaan yms. Hetken päästä kääntyy pois motarilta. Kyllä nuo tientukkeet pitäisi olla se ensimmäinen silmätikku myös poliisille.
Missä kohtaa lakia tämä kerrotaan? Laissahan erikseen sallitaan moottoritiellä tietyissä tilanteissa oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta, joten se antaisi olettaa sen olevan muutoin kiellettyä.Luepa lakia. Se on juurikin noin, että jos ajat eri kaistalla kuin ohitettava, niin se ei ole lain tarkoittamaa kiellettyä ohittamista. Ja se nimenomaan oikeuttaa ohittamaan oikealta.
Missä kohtaa lakia tämä kerrotaan? Laissahan erikseen sallitaan moottoritiellä tietyissä tilanteissa oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta, joten se antaisi olettaa sen olevan muutoin kiellettyä.