Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Jos juuri sitä kohtaa tosiaan tarkoitat, niin sen mukaan oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta on sallittua vain, kun ajoneuvot ajavat jonossa, jokin ajokaista on opastettu tietylle liikennesuunnalle tai ohittava käyttää linja-autokaistaa, eli ei nyt ihan milloin vain saisi oikealta ajaa noin vain ohi.
 
Jos juuri sitä kohtaa tosiaan tarkoitat, niin sen mukaan oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta on sallittua vain, kun ajoneuvot ajavat jonossa, jokin ajokaista on opastettu tietylle liikennesuunnalle tai ohittava käyttää linja-autokaistaa, eli ei nyt ihan milloin vain saisi oikealta ajaa noin vain ohi.
TTL 17§: Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.

Mitään jonovaatimusta ei ole tämän pykälän yhteyteen kirjattu.
 
Moottoritiellä ja noottoriliikennetiellö on jonovaatimus (tai opastevaatimus). Jos kyse ei ole kummastakaan (ja on kaksi kaistaa samaan suuntaan) niin omaa kaistaa käyttäen saa ohittaa (eli ei lähdetä puikkelehtimaan).
 
Tuosta moottoritiellä oikealta ohittamisesta:


tieliikennelaki sanoi:
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
 
Moottoritiellä ja noottoriliikennetiellö on jonovaatimus (tai opastevaatimus). Jos kyse ei ole kummastakaan (ja on kaksi kaistaa samaan suuntaan) niin omaa kaistaa käyttäen saa ohittaa (eli ei lähdetä puikkelehtimaan).
Aivan, jonovaatimus tulee pykälästä 61.

TTL 61§:
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
 
Pedanttisesti tulkittuna tuo kai menee pykälien mukaan, jos palaat omalle kaistalle ja tämän jälkeen (tai valmiiksi takana on) kaistalle vaihtaa joku toinen, tai takaa saavutetaan, jolloin kahden auton jono voi edetä vasemmalla puolella olevan auton ohi (riippuen tulkinnasta ajoneuvot ajavat jonossa)? Todennäköisesti siinä perässä vasemmalla on toki muitakin autoja.
 
Se miten tämän järjellä tulkitsen, on, että jos ajat oikeaa kaistaa, niin sinun ei tarvitse hidastaa nopeuttasi siksi, että joku ajaa vasemmalla kaistalla hitaampaa kuin sinä.
 
Se miten tämän järjellä tulkitsen, on, että jos ajat oikeaa kaistaa, niin sinun ei tarvitse hidastaa nopeuttasi siksi, että joku ajaa vasemmalla kaistalla hitaampaa kuin sinä.

Teksin perusteella tuo on lähinnä ruuhkatilanteita (ja sitä vastaavia autojonoja) varten (eli ei muodostu liikenteen sujuvuudelle sopimatonta tarvetta hidastella/vaihdella kaistoja, vaan jonot etenee miten etenee), mutta varmaan laajennettavissa hitaan vasemmalla kaistalla ajavan tyypin tuottamaan jonotustilanteeseen myös. "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa" voi olla vaikea argumentti jos on yksinään.
 
Aivan, jonovaatimus tulee pykälästä 61.

TTL 61§:
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Minä tulkitsen tuon boldatun niin, että se on sallittu noissa samaisessa virkkeessä mainituissa tilanteissa.

Toki vasemmalla roikkuja rikkoo pykälää, joka edellyttää ajamaan oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa, joten siinä saattaa molemmat sitten olla syyllistyneet rikkeisiin. Kuten edellä saatiin lukea, niin yhden käyttäjän kokemus oli kuitenkin se, että poliisi puuttui nimenomaan siihen rusinannuuhkijan…anteeksi siis vasemman kaistan roikkujan rikkeeseen.
 
Teksin perusteella tuo on lähinnä ruuhkatilanteita (ja sitä vastaavia autojonoja) varten (eli ei muodostu liikenteen sujuvuudelle sopimatonta tarvetta hidastella/vaihdella kaistoja, vaan jonot etenee miten etenee), mutta varmaan laajennettavissa hitaan vasemmalla kaistalla ajavan tyypin tuottamaan jonotustilanteeseen myös. "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa" voi olla vaikea argumentti jos on yksinään.
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
 
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
Ei, sinun pitää heti vaihtaa vasemmalle kaistalle, ajaa konttiin kiinni ja vilkuttaa valoja ja painaa torvea, näyttää keskaria jne.
 
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
Tuossa ohittamista voinee perustella vaaran välttämisellä, vaikka vaihtaisi kaistaakin.
 
Ainakaan itse en lähtisi ohittamaan välittömästi poikkeuksellisesti käyttäytyvää autoilijaa vaan soittaisin poliisille. Todennäköisesti jonkin ajan kuluttua tekisin sen ohituksen jos tilanne ei muutu eikä kuljettajan ajo ole muuten holtitonta.
 
Viimeaikoina on kyllä tympinyt nuoret kuskit, jotka ei osaa käyttää vilkkua. Kotipihasta kun lähden, niin jo toinen risteys on vilkkaasti liikennöityyn tiehen liittyvä ja varustettu stop-merkillä. Lähes joka kerta kun jonnekin lähden autolla, risteykseen kääntyy joku ilman vilkkua. Ja tuo aiheuttaa aina lisää odottelua. Pahimmillaan oon varmaan 5 minuuttia ootellut omaa vuoroa lähteä liikkeelle, kun autoja vaan tulee molemmista suunnista.
 
Viimeaikoina on kyllä tympinyt nuoret kuskit, jotka ei osaa käyttää vilkkua. Kotipihasta kun lähden, niin jo toinen risteys on vilkkaasti liikennöityyn tiehen liittyvä ja varustettu stop-merkillä. Lähes joka kerta kun jonnekin lähden autolla, risteykseen kääntyy joku ilman vilkkua. Ja tuo aiheuttaa aina lisää odottelua. Pahimmillaan oon varmaan 5 minuuttia ootellut omaa vuoroa lähteä liikkeelle, kun autoja vaan tulee molemmista suunnista.
Kyllä mua ärsyttää ihan saatanasti kaikki jotka eivät osaa käyttää vilkkua.
 
Viimeaikoina on kyllä tympinyt nuoret kuskit, jotka ei osaa käyttää vilkkua. Kotipihasta kun lähden, niin jo toinen risteys on vilkkaasti liikennöityyn tiehen liittyvä ja varustettu stop-merkillä. Lähes joka kerta kun jonnekin lähden autolla, risteykseen kääntyy joku ilman vilkkua. Ja tuo aiheuttaa aina lisää odottelua. Pahimmillaan oon varmaan 5 minuuttia ootellut omaa vuoroa lähteä liikkeelle, kun autoja vaan tulee molemmista suunnista.
Ei tuo tunnu iästä olevan kiinni, kaippa se on sitä yksityisyyden kaipuuta kun kaikki kerrotaan sosialiseen mediaan niin kännykkä kädessä pakko pitää edes joku yksityisyys, ei kerrota mihin käännytään.

En minäkään ymmärrä miksi sen vipstaakin käyttäminen on niin mahdottoman vaivalloista samaten kun sen pyörylän ,jota ohjauspyöräksikin sanotaan, kun ei edes parkkipaikoilla enää omat voimat riitä kääntämään sitä rattia jotta pysyisi omalla kaistalla.
 
Taas yksi viikko takana päin ja HKI-TRE väliä sahattu ja pyöritty PK seudun ja Tampereen liikenteessä. Nyt kun on ollut sateita niin voi jumalauta se on kumma, että autolla ei voi sitä suurinta sallittua edes ajaa vaikka keli sen sallisi aivan täysin hyvin. Muutenkin ihan järkyttävän jäykkää liikennekäyttäytymistä, toisten ajamiseen puuttumista ja kouluttamista.

Voi että sentään kun liikenteessä liikkuvilla olisi kollektiivinen mieli, niin olisi tämäkin elo helpompaa. Orjallinen sääntöjen noudattaminen ei tarkoita sujuvaa liikennettä. Tietyissä tilanteissa dynaaminen ja aktiivinen ajotapa voi olla paljon tehokkaampaa ja turvallisempaa.

Etelä-Euroopassa paljon ajaneena (esim italia, espanja tai kreikka), liikennekulttuuri perustuu ennakointiin ja keskinäiseen ymmärrykseen ja tilannetajuun. Ulkopuolisen silmään nämä ajosuoritteet näytää kaaosmaisen pelottavilta, mutta kyllä se käytännössä vain on paljon toimivampaa jos liikennettä vähänkään enemmän. Jos esim Rooman liikennemäärät lyötäisiin Helsinkiin ja sen lähialueille, ei Suomalaisella ajotyylillä kukaan pääsisi enää mihinkään, kun täällä jo pieni sadekuurokin saa autojonon matelemaan. Etelämmässä kuskit on jatkuvasti valppaina ja ihan äärimmäisen kohteliaita toisilleen, tilaa löytyy aina jos tarvitaan.

Pohjoismaiden ulkopuolella huomaa ihan selvästi että kuljettaja ennakoi toistensa aikeita aivan eri tavalla ja reagoivat muuttuviin tilanteisiin. Täällä Jorma 50v:llä menee pasmat ihan sekaisin kun joku ohittaa vähänkään suuremmalla nopeuserolla, kun tilanne tulee täytenä yllätyksenä kuskille joka ei tarkkaile peilejä ollenkaan. Kun jokainen kuski ottaisi vastuun omasta toiminnastaan eikä piiloutuisi sinne "lakien" taakse, lopputulos vaikuttaisi aika paljon sujuvammalta.

Tampereella kun Ratinassa on tietyömaata, niin viinikan sekoittajasta keskustaan päin on "vetoketju" tyylinen kaistojen yhdistyminen. Joka ikinen kerta siinä toisella kaistalla on järkyttävä jono ja toinen kaista aivan tyhjä. Sitten joku kyrpä minillään änkeää ihan väkisin siihen viereen nytkyttelemään kun ajoin sen toisen tyhjän kaistan loppuun ja yritin siihen jonoon liittyä.


Tekisi mieli kirjoittaa kirja "mikä vituttaa kanssa-autoilijoissa".

Kylläpä helpotti purkaa tuntoja. Onkohan olemassa mitään liikenneterapeutteja joille voisi voivotella näitä asioita?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 168
Viestejä
4 803 118
Jäsenet
77 887
Uusin jäsen
JoonasRa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom