Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajatko moottoritiellä noin yleensäkään?

Minä ajan joka päivä ja joka päivä ohitan näitä oikealta kaistalta, koska he katsovat olevansa oikeutettuja ajamaan vasenta kaistaa vaikka 20km yhteen putkeen (monesti kokeiltu että josko tänään annetaan tilaa kuten kuuluu) ja olen lopettanut valojen vilkuttelujen ja hiillostamisen, siirryn mielummin heti oikealle kaistalle ja menen vain ohi, kun alkaisin tappelemaan minä minä urpon kanssa.
Onko tuo jonkin tietyn pätkän tietyn ajan ilmiö ? kuskien välistä.

Joskus osuu kohdalle kuski joka unohtuu vasemmalle kaistalle tyhjällä(* tiellä, kyllä nekin yleensä muutamakilometrin pätkällä oikealle siirtyy, arvioisin että jonkinlainen unessa/huomio muissa jutuissa, osa jotain kakaroiden pelleilyä, tahallista johon voi kuulua muutakin.

Ja noista satunnaisista kohtaamisista suurin osa ajaa rajoituksen mukaan tai lievää ylinopeutta. Loput, vaaralliset sitten rajummin yli, tai joku tiktok haaste ja rajusti alle.

Paljon useammin näkee motarilla oikealta ohittajia, siis näitä missä vasemmallakin jonoa ja jos reilumpi turvaväli, niin mennään oikealta ohi.

(*
Siis tyhjää edessä ja oikealla, ainoastaan siellä vasemmalla takana muita

Oikealta saa kuitenkin ajaa ohi. Ohittajan ja ohiajajan erottaa siitä, että ohittaja siirtyy heti takaisin vasemmalle kaistalle kun siellä on tilaa vaikka oikealla kaistalla olisi mahdollista jatkaa eteenpäin.
Ohittaa, sivuuttaa, ohiajaa termeistä joskus väännetty. Ilmeisesti joskus eri merkitys.

Mutta ketjussa hiljan keskusteltiin koska oikealta kaistalta saa ohittaa/sivuuttaa vasemmalla meniän, niin ne kaista merkinnät, ruuhka missä molemmat kaista jonoutuneet jolloin oikea voi edetä välillä ripeämmin.

Tässä nyt ajettiin peräkanaa vasenta kaistaa ja edellä oleva ohitetaan oikealta, eli se on kiellettyä, oikealla voi tietenkin siirtyä jos turvallista, mutta silloin pitää, kannattaa jättää kunnon riittävän turvaväli siihen vasemmalla olevaan, muuten syntyy patti tilanne, jolloin vasemmalla kaistalla olian kaistanvaihto estyy.

Muutamankilometrin jälkeen voi sitten varovasti ohittaa, jos vasemmalla olia edelleen jatkaa menoa ja itsellä enemmän menohaluja.

Olen tullut siihen tulokseen, että ihmiset ajavat niin kovaa kuin uskaltavat. Siitä johtuu se, että mitä alhaisempi nopeusrajoitus, sitä suurempaa suhteellista ja absoluuttista ylinopeutta ajetaan. Jos ajelee "järkevästi", eli esim. lähes täysin turvallisella motarilla 20 km/h yli rajoituksen, niin juuri kukaan ei ole perässsä, mutta 30 alueella, jossa oikeasti pitää olla tarkkana ja se kolmekymppiäkin voi olla välillä liikaa, niin vittu siellä on sokeat mummotkin perässä kiinni ja halua olisi ajaa paljon kovempaa.
Olen kyllä huomannut, että ihan jo sillä että ajaa 100 km/h maantiellä rajoituksen mukaan aika suuri osa muista autoilijoista jää taakse tai tulee edestä vastaan. Sitten taas jos taajama-alueella ajaa rajoituksen mukaan, niin lähes poikkeuksetta taakse alkaa kertyä jonoa.

Emme. Meitä muita sen sijaan kiinnostaa mistä voit tietää että "kymmeniä kilometrejä" muuten kuin jaksamalla peesata autoa jopa sen verran?
Hehe, joo, aika oudolta kuulostaa. Mä siirryn takaisin oikealle kaistalle heti kun on ohittamisen jälkeen suotavaa. Jatkan sitten sitä kaistaa sitä vauhtia minkä olen jo aiemmin sopivaksi nähnyt ja jos se on vasemmalle kaistalle jäänyttä nopeampaa niin ohihan se auto sitten väkisin valuu. Ei siinä tule tällöin pohtia muuta, kuin että miksi ohituskaistalla ajetaan oikeaa kaistaa hitaammin.

Usein tällaisissa tilanteissa kuljettaja itsekin havahtuu jääneensä väärälle kaistalle ja peräpeilistä näkee hänenkin siirtyvän oikealle. Jos siellä vasemmalla kaistalla on tahalleen roikuttu tekemässä kiusaa niin sellaiset kuskit tunnistaa valojen vilkuttelusta.

Olen kyllä huomannut, että ihan jo sillä että ajaa 100 km/h maantiellä rajoituksen mukaan aika suuri osa muista autoilijoista jää taakse tai tulee edestä vastaan. Sitten taas jos taajama-alueella ajaa rajoituksen mukaan, niin lähes poikkeuksetta taakse alkaa kertyä jonoa.
Missä päin Suomea ja ovatko enemmän ajamasi maantiet pääosin kaksikaistaisia, siis yksi kumpaankin suuntaan. Oman kokemuksen mukaan pääkaupunkiseudulla on toisin, "malli"esimerkkinä vaikkapa Länsiväylä jolla on moottoritiemäisestä habituksestaan huolimatta kasikympin rajoitus, ja itse asiassa aika sama mm. Lahdenväylällä Kumpulasta Viikin kohdille.

Missä päin Suomea ja ovatko enemmän ajamasi maantiet pääosin kaksikaistaisia, siis yksi kumpaankin suuntaan. Oman kokemuksen mukaan pääkaupunkiseudulla on toisin, "malli"esimerkkinä vaikkapa Länsiväylä jolla on moottoritiemäisestä habituksestaan huolimatta kasikympin rajoitus, ja itse asiassa aika sama mm. Lahdenväylällä Kumpulasta Viikin kohdille.

Länsiväylä on tietääkseni ihan moottoritie (ellei tilanne ole tässä viimeisen parin kuukauden aikana muuttunut)

Se, että moottoritielle asetetaan alempi nopeusrajoitus ei poista sen moottoritie-statusta.

Hehe, joo, aika oudolta kuulostaa. Mä siirryn takaisin oikealle kaistalle heti kun on ohittamisen jälkeen suotavaa. Jatkan sitten sitä kaistaa sitä vauhtia minkä olen jo aiemmin sopivaksi nähnyt ja jos se on vasemmalle kaistalle jäänyttä nopeampaa niin ohihan se auto sitten väkisin valuu. Ei siinä tule tällöin pohtia muuta, kuin että miksi ohituskaistalla ajetaan oikeaa kaistaa hitaammin.

Usein tällaisissa tilanteissa kuljettaja itsekin havahtuu jääneensä väärälle kaistalle ja peräpeilistä näkee hänenkin siirtyvän oikealle. Jos siellä vasemmalla kaistalla on tahalleen roikuttu tekemässä kiusaa niin sellaiset kuskit tunnistaa valojen vilkuttelusta.
Tai sit niitä ”ei vaan kiinnosta vittuakaan”. On ihmisiä, jotka omalla toiminnallaan pyrkii edesauttamaan liikenteen sujuvuutta ja sitten on niitä vähän itsekkäämpiä. Liekkö välinpitämättömyys heille tapa osoittaa miehisyyttään, vai miksi ei voi kimpassa tehdä liikenteestä sujuvampaa? Tiedä sit tuota.
Minä teen näin, ajan sen 5km/h ylinopeutta joten ei kiinnosta vittuakaan jos joku ajaa lujempaa ja tulee konttin kiinni, rikonhan jo itsekkin lakia ajamalla ylinopeutta.

Emme. Meitä muita sen sijaan kiinnostaa mistä voit tietää että "kymmeniä kilometrejä" muuten kuin jaksamalla peesata autoa jopa sen verran?
Kun ajaa tuolla moottoritiellä niin seuraan yleensä liikennettä ja mitä siellä tapahtuu. Sitten sitä huomaa kun kaukana menee auto joka jumittaa vasemmalla kaistalla, kerää jonoa perään ja sitten jono taas hajoaa kun osa menee oikealta ohi tai osa kääntyy pois. Osa voi antaa minulle tilaa kun olen saavuttanut heidät ja lopulta kun pääsen tämän minä minä kuskin taakse, menen vain heti ohi, enkä edes ala yrittämään mitään muuta.

Sitten kun ajat päivittäin samaa reittiä samaan aikaan, niin opit jo ennalta tuntemaan, että tämä on se minä minä kuski ja oikealta vain ohi ja elämä jatkuu.

Vartissa 120km/h nopeudella matkaa kertyy 30km ja jos tuossa ajassa ei koskaan väistä oikealle kaistalle, on pahasti päässä vikaa.

Itse saatan vaihtaa minuutin aikana lukuisia kertoja kaistaa.

Länsiväylä on tietääkseni ihan moottoritie (ellei tilanne ole tässä viimeisen parin kuukauden aikana muuttunut)

Se, että moottoritielle asetetaan alempi nopeusrajoitus ei poista sen moottoritie-statusta.

Niin on moottoritie. Onko joku muuta väittänyt vai lukiko se vaan jossain rivien välissä? Kysehän on nimenomaan siitä että juuri tuosta syystä kasiakymppiä ajelee ruuhka-ajan ulkopuolella näppituntumalta 2/3 autoilijoista, ja ne loput 90-100 km/h.

Tätä en ole kanssa-autoilijoissa myöskään koskaan ymmärtänyt: miksi siellä, missä ei saa ajaa kovaa, ajetaan kovaa ja siellä, missä saisi ihan luvan kanssa mennä kovempaa, ei mennä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun maantiellä, jossa vuorottelee 100 suoremmilla osuuksilla, 80 mutkaisemmilla ja 60 risteysalueilla, ensin satasen, toisinaan 80 alueellakin takana tuleva jää jälkeen, kun itse menen sitä suurinta sallittua. Kun sitten hetken päästä rajoitus putoaa 60 risteyksien tai taajaman ohituksen takia, tuo samainen maanteiden sankari ilmestyy konttiin. Rajoituksen noustessa takaisin sinne 80 tai 100 jäädään takana taas horisonttiin. Samainen ilmiö näkyy myös taajamissa. Sitä tavallista 50 ajettaessa pysytään suunnilleen tasaisilla turvaväleillä ja liikennevirta soljuu vakaasti, mutta annas olla, kun rajoitus onkin alle tämän ihan mistä tahansa syystä. Kyllä sitten tullaan taas ihan takapuskuriin kiinni ja menohaluja olisi selkeästi kovempaan.

Ärsyttää kehä ykkösen aamuruuhkassa valoihin valuttelijat ja äärimmäiset turvavälien pitäjät varsinkin Otaniemen/Tapiolan valoristeyksessä Keilaniemen suuntaan. Siinä kun valuttelevat ja pitävät kymmenien metrien turvavälejä niin niihin väleihin tunkee autoja Otaniemeen kääntyvältä kaistalta solkenaan joka hidastaa sitten takanatulevien matkantekoa kun joutuu jarruttelemaan.

Samoin valoista lähdettäessä junnataan alle kuuttakymppiä vaikka nopeusrajoitus on 70 joka muuttuu vasta kameratolpan jälkeen.

Lisäksi Mestarintunneli vituttaa joka aamu. Tunneliin ajetaan reilusti yli kuuttakymppiä ja tullaan ulos alle viittäkymppiä jarrutellen. Joka kerta ja molemmilla kaistoilla.

Viimeksi muokattu:
Siinä kun valuttelevat ja pitävät kymmenien metrien turvavälejä niin niihin väleihin tunkee autoja Otaniemeen kääntyvältä kaistalta solkenaan joka hidastaa sitten takanatulevien matkantekoa kun joutuu jarruttelemaan.
No toisaalta se sitten sujuvoittaa sieltä sivusta Kehälle pyrkivien matkaa ja sillä suunnalla ei olla yhtä ärsyyntyneitä.
Valuttelu mahdollistaa ns. vetoketjuperiaatteen ruuhkassa, joka on muualla maailmassa - siellä missä on oikeita ruukia - laajalti omaksuttu ja toimiva malli eikä siellä koeta että jotkut "tunkevat väleihin".

No toisaalta se sitten sujuvoittaa sieltä sivusta Kehälle pyrkivien matkaa ja sillä suunnalla ei olla yhtä ärsyyntyneitä.
Valuttelu mahdollistaa ns. vetoketjuperiaatteen ruuhkassa, joka on muualla maailmassa - siellä missä on oikeita ruukia - laajalti omaksuttu ja toimiva malli eikä siellä koeta että jotkut "tunkevat väleihin".
Useampikaistaisen tien, jolla on paljon sivuteitä jonne kääntyä saa aika jumiin, jos kaikki yrittää estää kaistanvaihtoja. Monet autot alkavat hidastaa omaa kaistaansa kun eivät pääse ajoissa oikeaan suuntaan.

Mitenhän muuten kävisi jos sääntöjä muutettaisiin niin että kaistanvaihtajalla on aina etuajo-oikeus? 🤔

Se että väleihin tullaan noin 50 metriä ennen Otaniemen risteystä ei ole enää vetoketjun tarkoitus koska tällöin nämä myös blokkaavat omalla hidastelullaan Otaniemeen kääntyvien kulkua.

Lisäksi Mestarintunneli vituttaa joka aamu. Tunneliin ajetaan reilusti yli kuuttakymppiä ja tullaan ulos alle viittäkymppiä jarrutellen. Joka kerta ja molemmilla kaistoilla.
Saman huomannut muissakin tunneleissa. Tunnelissa aletaan hiillostamaan perseessä kiinni vaikka itellä jo kymppi yli rajotuksen ja jos sattuu löytymään sopiva väli missä käväistä tekemässä tilaa, niin tunnelin jälkeen tullaan perä edellä vastaan. Ei tietenkään aina, mutta yllättävänkin yleistä. Kerran tultiin ihan valoja vilkuttaen takaa. Siinä vilkuttelin kyllä sit takas, kun tunnelin jälkeen se mateli vasurilla maksimit mittarissa. Eli mitähän siinä mahtoi olla, jopa 20 kmh ero nopeuksien välillä.

Kun ajaa tuolla moottoritiellä niin seuraan yleensä liikennettä ja mitä siellä tapahtuu. Sitten sitä huomaa kun kaukana menee auto joka jumittaa vasemmalla kaistalla, kerää jonoa perään ja sitten jono taas hajoaa kun osa menee oikealta ohi tai osa kääntyy pois. Osa voi antaa minulle tilaa kun olen saavuttanut heidät ja lopulta kun pääsen tämän minä minä kuskin taakse, menen vain heti ohi, enkä edes ala yrittämään mitään muuta.

Jos oikea kaista on tyhjä, tai menee joutusammin niin miksi vaihtaa vasemmalle kaistalla jos siellä meno tahmaa ?

Sitten kun ajat päivittäin samaa reittiä samaan aikaan, niin opit jo ennalta tuntemaan, että tämä on se minä minä kuski ja oikealta vain ohi ja elämä jatkuu.

Ok, joku vakkaritapaus.

En tiedä onko sama tyyppi mihin kerran törmännyt, ajoi kohti sisäsuomea suht yksinään vasentakaistaa, satunnaisesti ohitti jonkun. Hänellä tosin oli vauhtia rajoituksen pintaan, ettei ollut ns tien tukko.

Vartissa 120km/h nopeudella matkaa kertyy 30km ja jos tuossa ajassa ei koskaan väistä oikealle kaistalle, on pahasti päässä vikaa.

Suomessa on motaripätkiä joissa ruuhka-aikaan on liikennettä niin paljon että ihan mahdollista että oikeakaista on jounoutunut pitkät pätkät (useamman kilometrin enemmän tai vähemmän harva jono), jolloin ihan syystä vasemmallakaistalla mennään kaksinumeroisia kilometrejä.
Välillä siitä jatkokehittyy tilanne missä molemmat kaistat jonoutuneet, jos sopivaan aikaan lähtää kehiltä kohti maakuntia pidempiä motareita niin ei kyse ole jostain kerran parin vuoteen erikoistapauksesta.

Yritän sanoa että ei se ole juttu kuinka pitkään vasenta ajannut, vaan se onko siellä oikealla kaistalle edessä päin ohitettavaa liikennettä, ja onko oikealla taakse jäänyt jo riittävän kaukana. Eli joskus se voi olla sen puolitoista kilometriä, joskus kaksikymmentä.

Ajelin hetki sitten hissukseen polkupyörällä kadun reunassa ja eteen avautui auton ovi. Ehdin hyvin väistämään, pysähdyin ja katsoin minkälainen hahmo autosta nousee. Kuski selitti että oli "juuri kääntänyt peilit sisään" ja pyysi myös anteeksi. Itse vaan totesin että joopajoo mutta nämä ovat hieman herkkiä tilanteita sillä kaverini kuoli aikoinaan ajettuaan auton oveen vähän lujempaa.

Loppujen lopuksi sekä ärsyttää että pelottaa. Disclaimer: Kadulla ei ollut erillistä kaistaa kevyelle liikenteelle ja oli kypärä vaikkei ole aina eikä sillä tässä edes ole merkitystä.

Edit: Tämähän olikin ot jos vaan autolla liikkeellä olleet voivat kertoa otsikon rajaamana kokemuksiaan.

Viimeksi muokattu:

Oikealta ohittelijoista tuli mieleen ne "erikois" tilanteet missä vasemmalla kaistalla vauhti oikeaa enemmän, yksi tai useampi auto ohittaan oikeaa liikennettä, mutta sitten syystä tai toisesta oikealla alkaa vauhdi nousee ja siellä alkaa autoa ohittaan vasemmalla kaistalla olijoita, jos vasemmalla kaistalla mennään jo sen mitä saa, tai jopa yli, niin no huonoja vaihtoehtoja. Oikealla jos ei mahdu, niin huono sinnekkin mennä, voi vähän tuntua hölmöltä jäädä vasemmalle. jos peileistä näkee ettei tilaa ole tarjolla ja nekin mitä on, niin ottavat takanatuliat.

Ajelin hetki sitten hissukseen polkupyörällä kadun reunassa ja eteen avautui auton ovi. Ehdin hyvin väistämään, pysähdyin ja katsoin minkälainen hahmo autosta nousee. Kuski selitti että oli "juuri kääntänyt peilit sisään" ja pyysi myös anteeksi. Itse vaan totesin että joopajoo mutta nämä ovat hieman herkkiä tilanteita sillä kaverini kuoli aikoinaan ajettuaan auton oveen vähän lujempaa.

Loppujen lopuksi sekä ärsyttää että pelottaa. Disclaimer: Kadulla ei ollut erillistä kaistaa kevyelle liikenteelle ja oli kypärä vaikkei ole aina eikä sillä tässä edes ole merkitystä.
No mutta pyysi anteeksi, eikä vain alkanut aukoa päätään. Osasi käyttäytya ja tunnisti mokansa.

Oikealta ohittelijoista tuli mieleen ne "erikois" tilanteet missä vasemmalla kaistalla vauhti oikeaa enemmän, yksi tai useampi auto ohittaan oikeaa liikennettä, mutta sitten syystä tai toisesta oikealla alkaa vauhdi nousee ja siellä alkaa autoa ohittaan vasemmalla kaistalla olijoita, jos vasemmalla kaistalla mennään jo sen mitä saa, tai jopa yli, niin no huonoja vaihtoehtoja. Oikealla jos ei mahdu, niin huono sinnekkin mennä, voi vähän tuntua hölmöltä jäädä vasemmalle. jos peileistä näkee ettei tilaa ole tarjolla ja nekin mitä on, niin ottavat takanatuliat.
Perus ruuhka. Jos tuolla alkaa jatkuvasti vaihtelemaan paremmin vetävän kaistan mukaan niin kaikkien meno hidastuu.

No mutta pyysi anteeksi, eikä vain alkanut aukoa päätään. Osasi käyttäytya ja tunnisti mokansa.
Niin, eikä se tapahtuneen jälkeinen käytös ärsyttänytkään, joten siitä ei kai tarvi keskustella. Saattoi autoilijahenkilöllä iskeä sanomani tajuntaan ja vilkaisee ovea raottaessaan jatkossa vielä taakseenkin.

Viimeksi muokattu:
Perus ruuhka. Jos tuolla alkaa jatkuvasti vaihtelemaan paremmin vetävän kaistan mukaan niin kaikkien meno hidastuu.

Tuossa yritin kuvailla sellaista "erikoistapausta" missä se oikeankaistan vauhti kiihtyy enemmän tai vähemmän pysyvästi.

Potenttiaalisia paikkoja sellaiset missä tieltä poistuu paljon liikennettä, varsinkin hitaampaa, ja tai missä tikkarirajoitus laskee, ja vastan kaista ei sitä huomaa/välitä. Toki nämä usein vain osan matkaa, palautuu sitten myöhemmin, tai ovat siellä "loppupäässä" , no jos lopussa muututaan yksi kaista suuntaan, niin jotain tehtävä.

Mutta ne tosiaan normaalia ruuhkaa että vasemman kaista vauhti paikoitellen välillä tippuu oikeata hitaammaksi, se ihan normaalia ja jatketaan valitulla kaistalla, jos ei esim poistumisen takia tarve siirtyä oikealle .(Normaalilla en tarkoita onnettomuutta, tietyömaata yms)

Tuossa yritin kuvailla sellaista "erikoistapausta" missä se oikeankaistan vauhti kiihtyy enemmän tai vähemmän pysyvästi.
Enemmän vai vähemmän pysyvästi? Nämä ovat täysin eri tapauksia. Minusta näyttää siltä, että kuvailet täysin normaalia liikennettä, enkä nyt oikein meinaa keksiä mikä kohta varsinaisesti siinä ärsyttää?

Tätä en ole kanssa-autoilijoissa myöskään koskaan ymmärtänyt: miksi siellä, missä ei saa ajaa kovaa, ajetaan kovaa ja siellä, missä saisi ihan luvan kanssa mennä kovempaa, ei mennä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun maantiellä, jossa vuorottelee 100 suoremmilla osuuksilla, 80 mutkaisemmilla ja 60 risteysalueilla, ensin satasen, toisinaan 80 alueellakin takana tuleva jää jälkeen, kun itse menen sitä suurinta sallittua. Kun sitten hetken päästä rajoitus putoaa 60 risteyksien tai taajaman ohituksen takia, tuo samainen maanteiden sankari ilmestyy konttiin. Rajoituksen noustessa takaisin sinne 80 tai 100 jäädään takana taas horisonttiin. Samainen ilmiö näkyy myös taajamissa. Sitä tavallista 50 ajettaessa pysytään suunnilleen tasaisilla turvaväleillä ja liikennevirta soljuu vakaasti, mutta annas olla, kun rajoitus onkin alle tämän ihan mistä tahansa syystä. Kyllä sitten tullaan taas ihan takapuskuriin kiinni ja menohaluja olisi selkeästi kovempaan.
Välillä on vaikea keksiä muuta selitystä, kuin että osa ihmisistä on älylliseltä toiminnaltaan jossain villisian tasolla ja toimii lähinnä vaistojen varassa.

Tähän maantiellä ajamiseen liittyy myös toinen mikä vituttaa vielä enemmän.

Ekana ajaa rekka, joka laittaa satametriä ennen risteystä vilkun vasemmalle, ryhmittyy keskiviivalle ja jää odottamaan että pääsee kääntymään vastaantulijoiden kaistan yli vasemmalle, mutta joutuu odottamaan huomattavan pitkään vastaantulijoiden takia, niin mitä tekee nämä takana olevat autot? Ovat ryhmittyneet kaikki sinne keskiviivalle rekan perään ja KUKAAN idiooteista ei kierrä oikealta ohi, vaikka kukaan ei ole edes kääntymässä vasemmalle! :facepalm:

Paitsi heti sen jälkeen kun itse olen ne ohittanut syttyy näillä ameeboilla lamppu, "hei, tuoltahan pääsee ohi"? Mikä juttu?

Enemmän vai vähemmän pysyvästi? Nämä ovat täysin eri tapauksia. Minusta näyttää siltä, että kuvailet täysin normaalia liikennettä, enkä nyt oikein meinaa keksiä mikä kohta varsinaisesti siinä ärsyttää?

Siis yritin kuvailla tilannetta missä vasemmalla kaistalla ei ole hidasteita, mutta oikealla kaistalla vauhdit nousee nopeammaksi kuin vasemmalla, jossa (vasemmalla) jo mennään siellä korkeinta sallittua jopa yli. (*

En nyt sitä ajanut takaa että tilanne jatkuisi ihan kymmenniä kilometrejä, ja voi toki tuo olla jossain ihan tavanomaista.
Ja ne harvoin kuin tuollaista nähnyt, niin jotenkin vasemmalla kaistalla se yritetään purkaa, joku väli oikealta löytyy, joku polkaisee sitten vauhdin yli oikein kaistan.

(*
No sellainenkin erikoistapaus että 120 kesällä joku satkua ajava ohittaa oikealla kahdeksaakymppi menevää, joka esim poistuu yllättäen rampista ja sen perässä tullut jono kiihdyttää yli satkuun ja ohittaa tuon oikealta, jättäen tuon toistaiseksi pussiin vasemmalle kaistalle.

Varmaantuokin jossain tavanomaista, mutta harvoin kohdalle osunut.

Tähän maantiellä ajamiseen liittyy myös toinen mikä vituttaa vielä enemmän.

Ekana ajaa rekka, joka laittaa satametriä ennen risteystä vilkun vasemmalle, ryhmittyy keskiviivalle ja jää odottamaan että pääsee kääntymään vastaantulijoiden kaistan yli vasemmalle, mutta joutuu odottamaan huomattavan pitkään vastaantulijoiden takia, niin mitä tekee nämä takana olevat autot? Ovat ryhmittyneet kaikki sinne keskiviivalle rekan perään ja KUKAAN idiooteista ei kierrä oikealta ohi, vaikka kukaan ei ole edes kääntymässä vasemmalle! :facepalm:

Paitsi heti sen jälkeen kun itse olen ne ohittanut syttyy näillä ameeboilla lamppu, "hei, tuoltahan pääsee ohi"? Mikä juttu?

Ei kai noitakaan usein ole (*, useammin nähnyt tuosta päinvastaista, tungettaan sieltä silloinkin oikealta ohi kun ei tilaa riittävästi, sellaista ajoneuvoa jonka perä vasemmalle kääntyessä siirtyy oikealle. Vaikka useasti selvitään läheltäpiti, niin aivan liianusein kolahtaa.
Siis en muista koska viimeksi nähnyt etteikö sieltä mennä jos tilaan, vaan mennään vaikka tilaa liianvähän. Väliin mahtuu sitten ne jotka ahtautta harkitsee ja yrittää varoa.

(*
Toki jos omalla reitillä on raskeenliikenteen säännöllisesti käyttämä liittymä, missä ei ole kuitenkaan sitä levennystä oikealta ohittamista varten.

Välillä on vaikea keksiä muuta selitystä, kuin että osa ihmisistä on älylliseltä toiminnaltaan jossain villisian tasolla ja toimii lähinnä vaistojen varassa.
Jotain tuollaista varmaan, autoa ajetaan ihan nollat taulussa autopilotilla niin vähällä ajattelulla kuin vain mahdollista.

Tuo mainitsemani maantieajo toimii myös ikävästi toisinpäin. Välillä itse rajoituksen mukaista nopeutta ajaessani se tasakaasukuski tulee perä edellä nopeammalla osuudella vastaan hiukan ennen 60 pätkän alkamista. Ajan aika paljon samoja maanteitä, joten rajoitusten muuttumiset ja hyvät ohituspaikat ovat tuttuja. Tiedän, että sen 60 alueen jälkeen rajoitus nousee sataseen ja siinä on heti hyvä ohituspaikka, joten suunnitelma on mennä heti ohi. Paitsi että se edellä menevä on siinä kuudenkympin alueella kuronut ylinopeutta ajaessaan niin pitkän kaulan, että siinä kohtaa, kun itse olen taas saavuttanut sen, on suora jo ohi ja uutta ohitusmahdollisuutta joutuu taas odottamaan.

^ Jäin tässä melkein laskemaan miten pitkä sen kuudenkympin alueen pitäisi olla ettet pääsisi sitten ohi jo vähän ennen satasen aluetta kaasua polkaisemalla, ja miettimään miten lyhyt puolestaan se "hyvä ohituspaikka" voi olla, ja ennen kaikkea miksi pitäisi päästä ohi heti ensimmäisen mahdollisuuden tullen - vai onko niitä hyviä ohituspaikkoja kaikilla enemmän ajamillasi reiteillä todellakin niin harvassa...

^ Jäin tässä melkein laskemaan miten pitkä sen kuudenkympin alueen pitäisi olla ettet pääsisi sitten ohi jo vähän ennen satasen aluetta kaasua polkaisemalla, ja miettimään miten lyhyt puolestaan se "hyvä ohituspaikka" voi olla, ja ennen kaikkea miksi pitäisi päästä ohi heti ensimmäisen mahdollisuuden tullen - vai onko niitä hyviä ohituspaikkoja kaikilla enemmän ajamillasi reiteillä todellakin niin harvassa...
Piti oikein harjoituksen vuoksi laskea auki, kun aloin itsekin miettiä. Siis ihan sellaisella sadan tai kahden sadan metrin 60 rajoituksen pätkällä jotakin yksittäistä risteystä varten ei toki noin käy. Mutta jos siinä on parikin risteystä ja ajetaan pienen asutuskeskittymän ohi, voi alempi rajoitus olla helposti kilometrinkin. Oletetaan, että edellä mennään maltillista 70 km/h ja itse tulen perässä rajoituksen mukaan 60 km/h. Suhteellinen nopeusero on 10 km/h eli 2,78 m/s. Toisin sanoen, joka sekunti edellä karataan 2,78 metriä kauemmas. Kilometrin matkaan 60 km/h nopeudella menee 60 sekuntia (1 km / 60 km/h = 1/60 h = 1 min = 60 s). Eli välimatka kasvaa 167 metriä.

Oletetaan lisäksi, että kuudenkympin alueen jälkeen rajoitus nousee sataseen, mutta edellä jatketaan edelleen samaa 70 km/h. Itse kiihdytän sataan. Nopeusero on 30 km/h eli 8,33 m/s. Välimatkan kiinni kuromiseen menee 20 sekuntia (= 167 m / 8,33 m/s) ja 556 metriä (= 20 s * 27,78 m/s). Todellisuudessa aikaa menee enemmän, koska
a) edellä menevä todennäköisesti kiihdyttää ainakin jonkin verran, ja​
b) oma kippo ei ihan sormia napsauttamalla kiihdy nolla-ajassa 60 -> 100 km/h.​
Pidemmällä hitaalla osuudella ja/tai suuremmalla nopeuserolla tilanne on vielä huonompi.

Jos se hyvä ohituspaikka alkaa heti satasen rajoituksesta, niin kyllä se alkaa olla jo mennyt, kun edellä menevä on saavutettu uudestaan. Varastamalla hiukan ja kiihdyttämällä jo ennen rajoituksen nousua voi tietysti helpottaa asiaa, mutta tällöin pitäisi sitten mennä jo ylinopeutta.

Ohi ei ole toki mikään pakko mennä heti ensimmäisessä paikassa, mutta omalla vakioreitillä on sen verran mutkaa, mäkeä ja yleensä vastaantulijoita, että jos ohittaa haluaa turvallisesti ja ilman kovin pahaa ylinopeutta, kannattaa ne muutamat hyvät paikat käyttää. Ja niitä sattuu olemaan juuri noiden kuudenkympin pätkien jälkeen.

Varastamalla hiukan ja kiihdyttämällä jo ennen rajoituksen nousua voi tietysti helpottaa asiaa, mutta tällöin pitäisi sitten mennä jo ylinopeutta.

Ohi ei ole toki mikään pakko mennä heti ensimmäisessä paikassa, mutta omalla vakioreitillä on sen verran mutkaa, mäkeä ja yleensä vastaantulijoita, että jos ohittaa haluaa turvallisesti ja ilman kovin pahaa ylinopeutta, kannattaa ne muutamat hyvät paikat käyttää.
Suostut siis ohittaessasi ajamaan "ei kovin pahaa" ylinopeutta mutta et silti mielellään aja sitä sinua ärsyttävää tasanopeutta ajavaa kiinni juuri ennen kasikympin alueen alkua niin että menisit heti heittämällä läpi. Asia selvä.

Juuri näin, samalla mentaliteetillä minäkin ajelen sitä vasenta kaistaa.
Arvaappas kumpi haittaa enempi muita, se junnaus vasurilla 10 autoa jumittamassa perässä vai joku joka jopa laillisesti saattaa ohittaa oikean kautta tämän junnaajan haittaamatta muiden elämää?

Nopeusrajotukset maantiellä kannattaa unohtaa kokonaan ja vetää vaan kaikista ohi jotka vaikuttaa sille että auto ei liiku kun rajotus on yhtään reippaampi (100kmh). 50% porukasta ei edes tiedä mikä on vallitseva rajoitus ja sinällään saavat sitten nuohota takapuskuria 80kmh alueilla kun samat kaverit on ensin ohitettu 100kmh alueella. Tosin tutuilla väylillä tulee itsekin pidettyä usein reipasta marssivauhtia yllä 80kmh alueilla niin ei porukka viihdy liikaa kontissa.

Juuri näin, samalla mentaliteetillä minäkin ajelen sitä vasenta kaistaa.
Niin, lähtökohtaisesti se vasemmalla kaistalla kilometrien ajan ajaminen ei ole sallittua, joten siksi se aiheuttaa sitä, että kun sinä et noudata sääntöjä alun alkaen, miksi muidenkaan pitäisi noudattaa.

Idioottien kanssa on katso turha vängätä, jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti ja pääsee paljon helpommalla.

Niin, lähtökohtaisesti se vasemmalla kaistalla kilometrien ajan ajaminen ei ole sallittua, joten siksi se aiheuttaa sitä, että kun sinä et noudata sääntöjä alun alkaen, miksi muidenkaan pitäisi noudattaa.

Idioottien kanssa on katso turha vängätä, jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti ja pääsee paljon helpommalla.
ihan totta, lopulta ne aina jatkaa matkaansa kun ei niistä välitä.

Nopeusrajotukset maantiellä kannattaa unohtaa kokonaan ja vetää vaan kaikista ohi jotka vaikuttaa sille että auto ei liiku kun rajotus on yhtään reippaampi (100kmh).
Voi kun tosiaan useampi tajuaisi tuon - liikenteessä olisi paljon mielenkiintoisempaa...

Viimeksi muokattu:
Suostut siis ohittaessasi ajamaan "ei kovin pahaa" ylinopeutta mutta et silti mielellään aja sitä sinua ärsyttävää tasanopeutta ajavaa kiinni juuri ennen kasikympin alueen alkua niin että menisit heti heittämällä läpi. Asia selvä.
En nyt varsinaisesti sanonut suostuvani ajamaan ylinopeutta, ja jonkun 70-80 km/h ajavan ohi pääsee satasen alueella ihan nopeusrajoituksen puitteissakin. Enemmän pointti oli se, että se alempi – olkoon nyt vaikka 60 rajoitus – on todennäköisesti siinä ihan syystä; siinä kohtaa voi olla risteyksiä, tonttiliittymiä, paljon muuta liikennettä tai jotain muuta huomioitavaa. Satasen rajoitus taas vaatii tieltä suorempaa profiilia ja vähemmän erikoisuuksia. Ylinopeuden ajaminen on sinänsä ihan yhtä väärin, mutta pidän itse pahempana sitä, jos joku ajaa 20 km/h ylinopeutta 60:n alueella kuin jos sitä ajetaan 100:n rajoituksella. Varsinkin, jos se ylinopeus tapahtuu hetkellisesti ohituksen aikana, jolloin nyt toivottavasti ollaan skarppina muutenkin.

Ja maantieajossa ei minua itse asiassa ihan mahdottomasti edes niinkään haittaa, jos joku ajaa vähän hitaammin, mutta ajaa tasaisesti. Menen kyllä ohi, jos se turvallisesti onnistuu, mutta jos edellä mennään edes 5-10 km/h sisällä rajoituksesta tasaisesti ja matka ei ole enää pitkä, annan yleensä olla ja ajelen hyvällä turvavälillä perässä. Jos taas nopeus seilaa huomattavasti vaikka rajoituksessa tai tiessä ei tapahtuisi mitään, menen ihan mielelläni ohi. Syynä tähän on se, että autosta löytyy kyllä vakkari, mutta se on mallia tyhmä ja nimenomaan vakionopeudensäädin, ja sillä on ihan mahdoton ajaa jonkun sellaisen perässä, jonka nopeudensäätelyssä ei ole mitään tasaisuutta.

Oikealta ohittamiseen liittyen, oikeaa kaistaahan saa ajaa vasenta kaistaa ajavan ohi, jos jostain syystä vasenta kaistaa ajava ajaa hitaampaa kuin oikeaa kaistaa ajava.

Joten kun olet motarilla vasemmalla kaistalla ohittamassa oikeaa kaistaa ajavaa, niin ohituksen jälkeen palaat lain mukaisesti takaisin oikealle kaistalle ja jatkat siinä. Samalla ajat vasemman kaistan hidastelijan ohi ja kun saavutat taas oikealla kaistalla jonkun ohitettvan, niin ohitat vasemman kaistan kautta normaalisti.

Ulospäinhän tuo saattaisi hetkellisesti näyttää siltä, kuin olisit ohittanut sen vasemman kaistan hidastelijan oikealta, mutta näinhän se ei todellisuudessa ole.

No silloinhan sitten ne, jotka ajavat tasaista kasikymppiä maantiellä ja kuudenkympin alueella eivät varmaan harmita lainkaan.
Eivät harmitakaan. Kasikympin alueella väli pysyy tasaisena, ja kuudenkympin alueella he kasvattavat etumatkaa. Ongelmia tulee, jos tiellä on myös niin pitkiä satasen osuuksia, että he tulevat jo perä edellä vastaan sitä kahdeksaa kymppiä ajaessaan. Ymmärrän, että tässä ehkä haettiin sitä ajatusta, että se tasainen 80 km/h on helppo laittaa vakionopeudensäätimeen. Noin toki onkin, mutta tuo 20 km/h nopeusero rajoitukseen alkaa olla jo sellainen, että jos ei mitään erikoista keliin tai olosuhteisiin liittyvää syytä ole, saattaisin ihan mielelläni ajaa sitä satasta. Tämä taas vaatii ohituksen, joka tuolla nopeuserolla onnistuu toki yleensä helpohkosti. Mutta sitten jos se seuraava hyvä ohituspaikka onkin sen 60:n alueen jälkeen, ollaan siinä alkuperäisessä ärsytyksen aiheessa.

Tarkoitin enemmänkin tuolla epätasaista nopeutta ajavilla sitä kuljettajakuntaa, jonka nopeus voi vaihdella lyhyelläkin matkalla helposti parikymmentäkin kilometriä tunnissa. Ensin se auto kiihtyy alamäkeen 90:een, siihen perään ylämäkeen hyydytään 70:een. Jokainen kaarre aiheuttaa vastaavan muutoksen ja hämmästyttävästi suorallakaan tiellä kaasupolkimeen ei löydy sopivaa asentoa. Näistä haluaa aika nopeasti ohi, vaikka keskinopeus voi olla jopa aika lähellä rajoitusta. Ei minua haittaa, jos joku ajaa hitaampaa, siihen on jokaisella oikeus. Ihan muiden ajamisen helpottamiseksi olisi kuitenkin suotavaa koittaa arpoa joku tietty nopeus ja pysyä siinä. Tällöin ne, jotka ovat tyytyväisiä siihen nopeuteen voivat tulla mukavasti perässä, ja ne, jotka haluavat ohi, voivat mennä sujuvasti ohi. Se ohittaminen on vain tosi paljon vaikeampaa, jos ohitettavalta löytyy mystisesti aina se kaasu siinä suoralla.

Oikealta ohittamiseen liittyen, oikeaa kaistaahan saa ajaa vasenta kaistaa ajavan ohi, jos jostain syystä vasenta kaistaa ajava ajaa hitaampaa kuin oikeaa kaistaa ajava.

Joten kun olet motarilla vasemmalla kaistalla ohittamassa oikeaa kaistaa ajavaa, niin ohituksen jälkeen palaat lain mukaisesti takaisin oikealle kaistalle ja jatkat siinä. Samalla ajat vasemman kaistan hidastelijan ohi ja kun saavutat taas oikealla kaistalla jonkun ohitettvan, niin ohitat vasemman kaistan kautta normaalisti.

Ulospäinhän tuo saattaisi hetkellisesti näyttää siltä, kuin olisit ohittanut sen vasemman kaistan hidastelijan oikealta, mutta näinhän se ei todellisuudessa ole.
Tuo kaikki on ohittamista. Kun siirryt ajoradalla samaan suuntaan matkaavan takaa edelle, se on ohittamista. Ei tarvitse olla kaistanvaihtoja. En tiedä miksi tässä ketjussa toistuvasti koitetaan määritellä sana jotenkin suppeammaksi, kuin laissa.

Se, että ei vaihda kaistaa, ei vielä oikeuta ohittamaan oikealta. Lisäksi tarvitaan sopiva jono, kaistaopaste tai bussikaista.

Tuo kaikki on ohittamista. Kun siirryt ajoradalla samaan suuntaan matkaavan takaa edelle, se on ohittamista. Ei tarvitse olla kaistanvaihtoja. En tiedä miksi tässä ketjussa toistuvasti koitetaan määritellä sana jotenkin suppeammaksi, kuin laissa.

Se, että ei vaihda kaistaa, ei vielä oikeuta ohittamaan oikealta. Lisäksi tarvitaan sopiva jono, kaistaopaste tai bussikaista.

Luepa lakia. Se on juurikin noin, että jos ajat eri kaistalla kuin ohitettava, niin se ei ole lain tarkoittamaa kiellettyä ohittamista. Ja se nimenomaan oikeuttaa ohittamaan oikealta.

Käytä nyt vähän maalaisjärkeä. Sinun tulkinnallasi, jos joku päättää ajaa vasemmalla kaistalla 50 km/h, niin kukaan ei voisi oikealla kaistallakaan ajaa yli 50 km/h rikkomatta lakia. Jo tuon pohdinnan pitäisi osoittaa sinulle, että olet väärässä.

Liittyen motarikeskusteluun. Itse ajelin vasenta kaistaa eräänä päivänä ja joku mersu kyhnytti edessä 100kmh, 120kmh alueella vasenta kaistaa. Tyhjät kaistat tässä tilanteessa, mutta edessä ja takana matkan päässä autoja. Hetken katsoin että siirtyykö pois tieltä, ei siirtynyt. Kuten usein teen, palaan oikealle ja kruisaan siltä kaistalta ohi. Tämän jälkeen siirryn takaisin vasemmalle kaistalle ohittaakseni seuraavaa letkaa. Takana välähtää siniset valot ja totesin että no tietysti. Hetken seuraan peilistä, valot välkkyy mersun takana, mersu siirtyy oikealle ja siniset valot lähti pois. Poliisi saavuttaa minut, ja ajaa takana samaa vauhtia pari kilsaa, välillä ohitellaan yms. Hetken päästä kääntyy pois motarilta. Kyllä nuo tientukkeet pitäisi olla se ensimmäinen silmätikku myös poliisille.

Lainaan tässä ketjuuni kirjoittamaa vanhaa viestiä viitaten nykyiseen oikealta ohittamis -keskusteluun. Joka päivä näitä vasemman kaistan valtaajia saa 'ohittaa' oikealta. Palaan siis aina oikealle kaistalle, ja jatkan samaa vauhtiani. Mikäli joku siinä vasemmalla kyhnöttää hetkeäkään ylimääräistä, siirryn oikealle. Jos saavutan oikeaa kaistaa jonkun joka vasemmalla ajaa hitaammin, jatkan oikeaa kaistaa ohi. Silläkään ei ole väliä, jos nämä ovat siirtyneet vasemmalle ohittaakseen rekkaa joka on vielä 5km päässä jollain 1km/h erotuksella. Pysyn oikealla ja ajan omaa vauhtiani ohitse.

Joku nuori tyttö keräsi viikko sitten motarilla tajuttoman jonon taakseen ajaen vasenta kaistaa vaikka oikealla ei ollut ketään. Kukaan ei viitsinyt mennä oikealle kaistalle joten siinä köröteltiin 90km/h eteenpäin. Toinen ja kolmas auto siellä taisi tööttäillä. Olin jonossa ehkä kahdeksas ja juuri tullut paikalle, joten siirryin oikealle ja ajelin oikeaa kaistaa tästä jonosta 'ohi'. Kurkkasin ensimmäistä kuskia, ja siellä oli lievästi sanottuna erittäin hämmentyneen näköinen tyttö suu ammollaan auki. Mahdollisesti jossain aineissa, ja tämän perässä pitäisi sitten koko Suomen ajella ties kuinka pitkän matkan johonkin Sodankylään asti 'koska laki'. Niimpä niin.

Ei ole minun asiani, jos joku haluaa näiden perässä ajella, mutta minä en sinne ainakaan jää.

Luepa lakia. Se on juurikin noin, että jos ajat eri kaistalla kuin ohitettava, niin se ei ole lain tarkoittamaa kiellettyä ohittamista. Ja se nimenomaan oikeuttaa ohittamaan oikealta.
Missä kohtaa lakia tämä kerrotaan? Laissahan erikseen sallitaan moottoritiellä tietyissä tilanteissa oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta, joten se antaisi olettaa sen olevan muutoin kiellettyä.

Missä kohtaa lakia tämä kerrotaan? Laissahan erikseen sallitaan moottoritiellä tietyissä tilanteissa oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta, joten se antaisi olettaa sen olevan muutoin kiellettyä.

No juuri sitä tarkoitan. Eli oikealta saa mennä ohi, kun ajat omalla kaistallasi.

Statistiikka

Viestiketjuista
279 040
Jäsenet
77 870
Uusin jäsen
Jarppii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom