Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No mutta pyysi anteeksi, eikä vain alkanut aukoa päätään. Osasi käyttäytya ja tunnisti mokansa.
Niin, eikä se tapahtuneen jälkeinen käytös ärsyttänytkään, joten siitä ei kai tarvi keskustella. Saattoi autoilijahenkilöllä iskeä sanomani tajuntaan ja vilkaisee ovea raottaessaan jatkossa vielä taakseenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Perus ruuhka. Jos tuolla alkaa jatkuvasti vaihtelemaan paremmin vetävän kaistan mukaan niin kaikkien meno hidastuu.

Tuossa yritin kuvailla sellaista "erikoistapausta" missä se oikeankaistan vauhti kiihtyy enemmän tai vähemmän pysyvästi.

Potenttiaalisia paikkoja sellaiset missä tieltä poistuu paljon liikennettä, varsinkin hitaampaa, ja tai missä tikkarirajoitus laskee, ja vastan kaista ei sitä huomaa/välitä. Toki nämä usein vain osan matkaa, palautuu sitten myöhemmin, tai ovat siellä "loppupäässä" , no jos lopussa muututaan yksi kaista suuntaan, niin jotain tehtävä.


Mutta ne tosiaan normaalia ruuhkaa että vasemman kaista vauhti paikoitellen välillä tippuu oikeata hitaammaksi, se ihan normaalia ja jatketaan valitulla kaistalla, jos ei esim poistumisen takia tarve siirtyä oikealle .(Normaalilla en tarkoita onnettomuutta, tietyömaata yms)
 
Tuossa yritin kuvailla sellaista "erikoistapausta" missä se oikeankaistan vauhti kiihtyy enemmän tai vähemmän pysyvästi.
Enemmän vai vähemmän pysyvästi? Nämä ovat täysin eri tapauksia. Minusta näyttää siltä, että kuvailet täysin normaalia liikennettä, enkä nyt oikein meinaa keksiä mikä kohta varsinaisesti siinä ärsyttää?
 
Tätä en ole kanssa-autoilijoissa myöskään koskaan ymmärtänyt: miksi siellä, missä ei saa ajaa kovaa, ajetaan kovaa ja siellä, missä saisi ihan luvan kanssa mennä kovempaa, ei mennä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun maantiellä, jossa vuorottelee 100 suoremmilla osuuksilla, 80 mutkaisemmilla ja 60 risteysalueilla, ensin satasen, toisinaan 80 alueellakin takana tuleva jää jälkeen, kun itse menen sitä suurinta sallittua. Kun sitten hetken päästä rajoitus putoaa 60 risteyksien tai taajaman ohituksen takia, tuo samainen maanteiden sankari ilmestyy konttiin. Rajoituksen noustessa takaisin sinne 80 tai 100 jäädään takana taas horisonttiin. Samainen ilmiö näkyy myös taajamissa. Sitä tavallista 50 ajettaessa pysytään suunnilleen tasaisilla turvaväleillä ja liikennevirta soljuu vakaasti, mutta annas olla, kun rajoitus onkin alle tämän ihan mistä tahansa syystä. Kyllä sitten tullaan taas ihan takapuskuriin kiinni ja menohaluja olisi selkeästi kovempaan.
Välillä on vaikea keksiä muuta selitystä, kuin että osa ihmisistä on älylliseltä toiminnaltaan jossain villisian tasolla ja toimii lähinnä vaistojen varassa.
 
Tätä en ole kanssa-autoilijoissa myöskään koskaan ymmärtänyt: miksi siellä, missä ei saa ajaa kovaa, ajetaan kovaa ja siellä, missä saisi ihan luvan kanssa mennä kovempaa, ei mennä. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun maantiellä, jossa vuorottelee 100 suoremmilla osuuksilla, 80 mutkaisemmilla ja 60 risteysalueilla, ensin satasen, toisinaan 80 alueellakin takana tuleva jää jälkeen, kun itse menen sitä suurinta sallittua. Kun sitten hetken päästä rajoitus putoaa 60 risteyksien tai taajaman ohituksen takia, tuo samainen maanteiden sankari ilmestyy konttiin. Rajoituksen noustessa takaisin sinne 80 tai 100 jäädään takana taas horisonttiin. Samainen ilmiö näkyy myös taajamissa. Sitä tavallista 50 ajettaessa pysytään suunnilleen tasaisilla turvaväleillä ja liikennevirta soljuu vakaasti, mutta annas olla, kun rajoitus onkin alle tämän ihan mistä tahansa syystä. Kyllä sitten tullaan taas ihan takapuskuriin kiinni ja menohaluja olisi selkeästi kovempaan.
Tähän maantiellä ajamiseen liittyy myös toinen mikä vituttaa vielä enemmän.

Ekana ajaa rekka, joka laittaa satametriä ennen risteystä vilkun vasemmalle, ryhmittyy keskiviivalle ja jää odottamaan että pääsee kääntymään vastaantulijoiden kaistan yli vasemmalle, mutta joutuu odottamaan huomattavan pitkään vastaantulijoiden takia, niin mitä tekee nämä takana olevat autot? Ovat ryhmittyneet kaikki sinne keskiviivalle rekan perään ja KUKAAN idiooteista ei kierrä oikealta ohi, vaikka kukaan ei ole edes kääntymässä vasemmalle! :facepalm:

Paitsi heti sen jälkeen kun itse olen ne ohittanut syttyy näillä ameeboilla lamppu, "hei, tuoltahan pääsee ohi"? Mikä juttu?
 
Enemmän vai vähemmän pysyvästi? Nämä ovat täysin eri tapauksia. Minusta näyttää siltä, että kuvailet täysin normaalia liikennettä, enkä nyt oikein meinaa keksiä mikä kohta varsinaisesti siinä ärsyttää?

Siis yritin kuvailla tilannetta missä vasemmalla kaistalla ei ole hidasteita, mutta oikealla kaistalla vauhdit nousee nopeammaksi kuin vasemmalla, jossa (vasemmalla) jo mennään siellä korkeinta sallittua jopa yli. (*

En nyt sitä ajanut takaa että tilanne jatkuisi ihan kymmenniä kilometrejä, ja voi toki tuo olla jossain ihan tavanomaista.
Ja ne harvoin kuin tuollaista nähnyt, niin jotenkin vasemmalla kaistalla se yritetään purkaa, joku väli oikealta löytyy, joku polkaisee sitten vauhdin yli oikein kaistan.


(*
No sellainenkin erikoistapaus että 120 kesällä joku satkua ajava ohittaa oikealla kahdeksaakymppi menevää, joka esim poistuu yllättäen rampista ja sen perässä tullut jono kiihdyttää yli satkuun ja ohittaa tuon oikealta, jättäen tuon toistaiseksi pussiin vasemmalle kaistalle.


Varmaantuokin jossain tavanomaista, mutta harvoin kohdalle osunut.
 
Tähän maantiellä ajamiseen liittyy myös toinen mikä vituttaa vielä enemmän.

Ekana ajaa rekka, joka laittaa satametriä ennen risteystä vilkun vasemmalle, ryhmittyy keskiviivalle ja jää odottamaan että pääsee kääntymään vastaantulijoiden kaistan yli vasemmalle, mutta joutuu odottamaan huomattavan pitkään vastaantulijoiden takia, niin mitä tekee nämä takana olevat autot? Ovat ryhmittyneet kaikki sinne keskiviivalle rekan perään ja KUKAAN idiooteista ei kierrä oikealta ohi, vaikka kukaan ei ole edes kääntymässä vasemmalle! :facepalm:

Paitsi heti sen jälkeen kun itse olen ne ohittanut syttyy näillä ameeboilla lamppu, "hei, tuoltahan pääsee ohi"? Mikä juttu?

Ei kai noitakaan usein ole (*, useammin nähnyt tuosta päinvastaista, tungettaan sieltä silloinkin oikealta ohi kun ei tilaa riittävästi, sellaista ajoneuvoa jonka perä vasemmalle kääntyessä siirtyy oikealle. Vaikka useasti selvitään läheltäpiti, niin aivan liianusein kolahtaa.
Siis en muista koska viimeksi nähnyt etteikö sieltä mennä jos tilaan, vaan mennään vaikka tilaa liianvähän. Väliin mahtuu sitten ne jotka ahtautta harkitsee ja yrittää varoa.

(*
Toki jos omalla reitillä on raskeenliikenteen säännöllisesti käyttämä liittymä, missä ei ole kuitenkaan sitä levennystä oikealta ohittamista varten.
 
Välillä on vaikea keksiä muuta selitystä, kuin että osa ihmisistä on älylliseltä toiminnaltaan jossain villisian tasolla ja toimii lähinnä vaistojen varassa.
Jotain tuollaista varmaan, autoa ajetaan ihan nollat taulussa autopilotilla niin vähällä ajattelulla kuin vain mahdollista.

Tuo mainitsemani maantieajo toimii myös ikävästi toisinpäin. Välillä itse rajoituksen mukaista nopeutta ajaessani se tasakaasukuski tulee perä edellä nopeammalla osuudella vastaan hiukan ennen 60 pätkän alkamista. Ajan aika paljon samoja maanteitä, joten rajoitusten muuttumiset ja hyvät ohituspaikat ovat tuttuja. Tiedän, että sen 60 alueen jälkeen rajoitus nousee sataseen ja siinä on heti hyvä ohituspaikka, joten suunnitelma on mennä heti ohi. Paitsi että se edellä menevä on siinä kuudenkympin alueella kuronut ylinopeutta ajaessaan niin pitkän kaulan, että siinä kohtaa, kun itse olen taas saavuttanut sen, on suora jo ohi ja uutta ohitusmahdollisuutta joutuu taas odottamaan.
 
^ Jäin tässä melkein laskemaan miten pitkä sen kuudenkympin alueen pitäisi olla ettet pääsisi sitten ohi jo vähän ennen satasen aluetta kaasua polkaisemalla, ja miettimään miten lyhyt puolestaan se "hyvä ohituspaikka" voi olla, ja ennen kaikkea miksi pitäisi päästä ohi heti ensimmäisen mahdollisuuden tullen - vai onko niitä hyviä ohituspaikkoja kaikilla enemmän ajamillasi reiteillä todellakin niin harvassa...
 
Kauheeta moralisointia miten pitäisi ajaa ja siten ei kiinnosta pätkääkään.
Missä on se kauhea moralisointi? En minä ala tuolla tappelemaan kilometritolkulla jonkun perässä pääsenkö ohi vasemmalta vai en. Menen heti ohi oikealta ja elämä jatkuu.
 
Missä on se kauhea moralisointi? En minä ala tuolla tappelemaan kilometritolkulla jonkun perässä pääsenkö ohi vasemmalta vai en. Menen heti ohi oikealta ja elämä jatkuu.
Juuri näin, samalla mentaliteetillä minäkin ajelen sitä vasenta kaistaa.
 
^ Jäin tässä melkein laskemaan miten pitkä sen kuudenkympin alueen pitäisi olla ettet pääsisi sitten ohi jo vähän ennen satasen aluetta kaasua polkaisemalla, ja miettimään miten lyhyt puolestaan se "hyvä ohituspaikka" voi olla, ja ennen kaikkea miksi pitäisi päästä ohi heti ensimmäisen mahdollisuuden tullen - vai onko niitä hyviä ohituspaikkoja kaikilla enemmän ajamillasi reiteillä todellakin niin harvassa...
Piti oikein harjoituksen vuoksi laskea auki, kun aloin itsekin miettiä. Siis ihan sellaisella sadan tai kahden sadan metrin 60 rajoituksen pätkällä jotakin yksittäistä risteystä varten ei toki noin käy. Mutta jos siinä on parikin risteystä ja ajetaan pienen asutuskeskittymän ohi, voi alempi rajoitus olla helposti kilometrinkin. Oletetaan, että edellä mennään maltillista 70 km/h ja itse tulen perässä rajoituksen mukaan 60 km/h. Suhteellinen nopeusero on 10 km/h eli 2,78 m/s. Toisin sanoen, joka sekunti edellä karataan 2,78 metriä kauemmas. Kilometrin matkaan 60 km/h nopeudella menee 60 sekuntia (1 km / 60 km/h = 1/60 h = 1 min = 60 s). Eli välimatka kasvaa 167 metriä.

Oletetaan lisäksi, että kuudenkympin alueen jälkeen rajoitus nousee sataseen, mutta edellä jatketaan edelleen samaa 70 km/h. Itse kiihdytän sataan. Nopeusero on 30 km/h eli 8,33 m/s. Välimatkan kiinni kuromiseen menee 20 sekuntia (= 167 m / 8,33 m/s) ja 556 metriä (= 20 s * 27,78 m/s). Todellisuudessa aikaa menee enemmän, koska
a) edellä menevä todennäköisesti kiihdyttää ainakin jonkin verran, ja​
b) oma kippo ei ihan sormia napsauttamalla kiihdy nolla-ajassa 60 -> 100 km/h.​
Pidemmällä hitaalla osuudella ja/tai suuremmalla nopeuserolla tilanne on vielä huonompi.

Jos se hyvä ohituspaikka alkaa heti satasen rajoituksesta, niin kyllä se alkaa olla jo mennyt, kun edellä menevä on saavutettu uudestaan. Varastamalla hiukan ja kiihdyttämällä jo ennen rajoituksen nousua voi tietysti helpottaa asiaa, mutta tällöin pitäisi sitten mennä jo ylinopeutta.

Ohi ei ole toki mikään pakko mennä heti ensimmäisessä paikassa, mutta omalla vakioreitillä on sen verran mutkaa, mäkeä ja yleensä vastaantulijoita, että jos ohittaa haluaa turvallisesti ja ilman kovin pahaa ylinopeutta, kannattaa ne muutamat hyvät paikat käyttää. Ja niitä sattuu olemaan juuri noiden kuudenkympin pätkien jälkeen.
 
Varastamalla hiukan ja kiihdyttämällä jo ennen rajoituksen nousua voi tietysti helpottaa asiaa, mutta tällöin pitäisi sitten mennä jo ylinopeutta.

Ohi ei ole toki mikään pakko mennä heti ensimmäisessä paikassa, mutta omalla vakioreitillä on sen verran mutkaa, mäkeä ja yleensä vastaantulijoita, että jos ohittaa haluaa turvallisesti ja ilman kovin pahaa ylinopeutta, kannattaa ne muutamat hyvät paikat käyttää.
Suostut siis ohittaessasi ajamaan "ei kovin pahaa" ylinopeutta mutta et silti mielellään aja sitä sinua ärsyttävää tasanopeutta ajavaa kiinni juuri ennen kasikympin alueen alkua niin että menisit heti heittämällä läpi. Asia selvä.
 
Juuri näin, samalla mentaliteetillä minäkin ajelen sitä vasenta kaistaa.
Arvaappas kumpi haittaa enempi muita, se junnaus vasurilla 10 autoa jumittamassa perässä vai joku joka jopa laillisesti saattaa ohittaa oikean kautta tämän junnaajan haittaamatta muiden elämää?
 
Nopeusrajotukset maantiellä kannattaa unohtaa kokonaan ja vetää vaan kaikista ohi jotka vaikuttaa sille että auto ei liiku kun rajotus on yhtään reippaampi (100kmh). 50% porukasta ei edes tiedä mikä on vallitseva rajoitus ja sinällään saavat sitten nuohota takapuskuria 80kmh alueilla kun samat kaverit on ensin ohitettu 100kmh alueella. Tosin tutuilla väylillä tulee itsekin pidettyä usein reipasta marssivauhtia yllä 80kmh alueilla niin ei porukka viihdy liikaa kontissa.
 
Juuri näin, samalla mentaliteetillä minäkin ajelen sitä vasenta kaistaa.
Niin, lähtökohtaisesti se vasemmalla kaistalla kilometrien ajan ajaminen ei ole sallittua, joten siksi se aiheuttaa sitä, että kun sinä et noudata sääntöjä alun alkaen, miksi muidenkaan pitäisi noudattaa.

Idioottien kanssa on katso turha vängätä, jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti ja pääsee paljon helpommalla.
 
Niin, lähtökohtaisesti se vasemmalla kaistalla kilometrien ajan ajaminen ei ole sallittua, joten siksi se aiheuttaa sitä, että kun sinä et noudata sääntöjä alun alkaen, miksi muidenkaan pitäisi noudattaa.

Idioottien kanssa on katso turha vängätä, jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti ja pääsee paljon helpommalla.
ihan totta, lopulta ne aina jatkaa matkaansa kun ei niistä välitä.
 
Nopeusrajotukset maantiellä kannattaa unohtaa kokonaan ja vetää vaan kaikista ohi jotka vaikuttaa sille että auto ei liiku kun rajotus on yhtään reippaampi (100kmh).
Voi kun tosiaan useampi tajuaisi tuon - liikenteessä olisi paljon mielenkiintoisempaa...
 
Viimeksi muokattu:
Suostut siis ohittaessasi ajamaan "ei kovin pahaa" ylinopeutta mutta et silti mielellään aja sitä sinua ärsyttävää tasanopeutta ajavaa kiinni juuri ennen kasikympin alueen alkua niin että menisit heti heittämällä läpi. Asia selvä.
En nyt varsinaisesti sanonut suostuvani ajamaan ylinopeutta, ja jonkun 70-80 km/h ajavan ohi pääsee satasen alueella ihan nopeusrajoituksen puitteissakin. Enemmän pointti oli se, että se alempi – olkoon nyt vaikka 60 rajoitus – on todennäköisesti siinä ihan syystä; siinä kohtaa voi olla risteyksiä, tonttiliittymiä, paljon muuta liikennettä tai jotain muuta huomioitavaa. Satasen rajoitus taas vaatii tieltä suorempaa profiilia ja vähemmän erikoisuuksia. Ylinopeuden ajaminen on sinänsä ihan yhtä väärin, mutta pidän itse pahempana sitä, jos joku ajaa 20 km/h ylinopeutta 60:n alueella kuin jos sitä ajetaan 100:n rajoituksella. Varsinkin, jos se ylinopeus tapahtuu hetkellisesti ohituksen aikana, jolloin nyt toivottavasti ollaan skarppina muutenkin.

Ja maantieajossa ei minua itse asiassa ihan mahdottomasti edes niinkään haittaa, jos joku ajaa vähän hitaammin, mutta ajaa tasaisesti. Menen kyllä ohi, jos se turvallisesti onnistuu, mutta jos edellä mennään edes 5-10 km/h sisällä rajoituksesta tasaisesti ja matka ei ole enää pitkä, annan yleensä olla ja ajelen hyvällä turvavälillä perässä. Jos taas nopeus seilaa huomattavasti vaikka rajoituksessa tai tiessä ei tapahtuisi mitään, menen ihan mielelläni ohi. Syynä tähän on se, että autosta löytyy kyllä vakkari, mutta se on mallia tyhmä ja nimenomaan vakionopeudensäädin, ja sillä on ihan mahdoton ajaa jonkun sellaisen perässä, jonka nopeudensäätelyssä ei ole mitään tasaisuutta.
 
sillä on ihan mahdoton ajaa jonkun sellaisen perässä, jonka nopeudensäätelyssä ei ole mitään tasaisuutta.
No silloinhan sitten ne, jotka ajavat tasaista kasikymppiä maantiellä ja kuudenkympin alueella eivät varmaan harmita lainkaan.
 
Oikealta ohittamiseen liittyen, oikeaa kaistaahan saa ajaa vasenta kaistaa ajavan ohi, jos jostain syystä vasenta kaistaa ajava ajaa hitaampaa kuin oikeaa kaistaa ajava.

Joten kun olet motarilla vasemmalla kaistalla ohittamassa oikeaa kaistaa ajavaa, niin ohituksen jälkeen palaat lain mukaisesti takaisin oikealle kaistalle ja jatkat siinä. Samalla ajat vasemman kaistan hidastelijan ohi ja kun saavutat taas oikealla kaistalla jonkun ohitettvan, niin ohitat vasemman kaistan kautta normaalisti.

Ulospäinhän tuo saattaisi hetkellisesti näyttää siltä, kuin olisit ohittanut sen vasemman kaistan hidastelijan oikealta, mutta näinhän se ei todellisuudessa ole.
 
No silloinhan sitten ne, jotka ajavat tasaista kasikymppiä maantiellä ja kuudenkympin alueella eivät varmaan harmita lainkaan.
Eivät harmitakaan. Kasikympin alueella väli pysyy tasaisena, ja kuudenkympin alueella he kasvattavat etumatkaa. Ongelmia tulee, jos tiellä on myös niin pitkiä satasen osuuksia, että he tulevat jo perä edellä vastaan sitä kahdeksaa kymppiä ajaessaan. Ymmärrän, että tässä ehkä haettiin sitä ajatusta, että se tasainen 80 km/h on helppo laittaa vakionopeudensäätimeen. Noin toki onkin, mutta tuo 20 km/h nopeusero rajoitukseen alkaa olla jo sellainen, että jos ei mitään erikoista keliin tai olosuhteisiin liittyvää syytä ole, saattaisin ihan mielelläni ajaa sitä satasta. Tämä taas vaatii ohituksen, joka tuolla nopeuserolla onnistuu toki yleensä helpohkosti. Mutta sitten jos se seuraava hyvä ohituspaikka onkin sen 60:n alueen jälkeen, ollaan siinä alkuperäisessä ärsytyksen aiheessa.

Tarkoitin enemmänkin tuolla epätasaista nopeutta ajavilla sitä kuljettajakuntaa, jonka nopeus voi vaihdella lyhyelläkin matkalla helposti parikymmentäkin kilometriä tunnissa. Ensin se auto kiihtyy alamäkeen 90:een, siihen perään ylämäkeen hyydytään 70:een. Jokainen kaarre aiheuttaa vastaavan muutoksen ja hämmästyttävästi suorallakaan tiellä kaasupolkimeen ei löydy sopivaa asentoa. Näistä haluaa aika nopeasti ohi, vaikka keskinopeus voi olla jopa aika lähellä rajoitusta. Ei minua haittaa, jos joku ajaa hitaampaa, siihen on jokaisella oikeus. Ihan muiden ajamisen helpottamiseksi olisi kuitenkin suotavaa koittaa arpoa joku tietty nopeus ja pysyä siinä. Tällöin ne, jotka ovat tyytyväisiä siihen nopeuteen voivat tulla mukavasti perässä, ja ne, jotka haluavat ohi, voivat mennä sujuvasti ohi. Se ohittaminen on vain tosi paljon vaikeampaa, jos ohitettavalta löytyy mystisesti aina se kaasu siinä suoralla.
 
Oikealta ohittamiseen liittyen, oikeaa kaistaahan saa ajaa vasenta kaistaa ajavan ohi, jos jostain syystä vasenta kaistaa ajava ajaa hitaampaa kuin oikeaa kaistaa ajava.

Joten kun olet motarilla vasemmalla kaistalla ohittamassa oikeaa kaistaa ajavaa, niin ohituksen jälkeen palaat lain mukaisesti takaisin oikealle kaistalle ja jatkat siinä. Samalla ajat vasemman kaistan hidastelijan ohi ja kun saavutat taas oikealla kaistalla jonkun ohitettvan, niin ohitat vasemman kaistan kautta normaalisti.

Ulospäinhän tuo saattaisi hetkellisesti näyttää siltä, kuin olisit ohittanut sen vasemman kaistan hidastelijan oikealta, mutta näinhän se ei todellisuudessa ole.
Tuo kaikki on ohittamista. Kun siirryt ajoradalla samaan suuntaan matkaavan takaa edelle, se on ohittamista. Ei tarvitse olla kaistanvaihtoja. En tiedä miksi tässä ketjussa toistuvasti koitetaan määritellä sana jotenkin suppeammaksi, kuin laissa.

Se, että ei vaihda kaistaa, ei vielä oikeuta ohittamaan oikealta. Lisäksi tarvitaan sopiva jono, kaistaopaste tai bussikaista.
 
Tuo kaikki on ohittamista. Kun siirryt ajoradalla samaan suuntaan matkaavan takaa edelle, se on ohittamista. Ei tarvitse olla kaistanvaihtoja. En tiedä miksi tässä ketjussa toistuvasti koitetaan määritellä sana jotenkin suppeammaksi, kuin laissa.

Se, että ei vaihda kaistaa, ei vielä oikeuta ohittamaan oikealta. Lisäksi tarvitaan sopiva jono, kaistaopaste tai bussikaista.

Luepa lakia. Se on juurikin noin, että jos ajat eri kaistalla kuin ohitettava, niin se ei ole lain tarkoittamaa kiellettyä ohittamista. Ja se nimenomaan oikeuttaa ohittamaan oikealta.

Käytä nyt vähän maalaisjärkeä. Sinun tulkinnallasi, jos joku päättää ajaa vasemmalla kaistalla 50 km/h, niin kukaan ei voisi oikealla kaistallakaan ajaa yli 50 km/h rikkomatta lakia. Jo tuon pohdinnan pitäisi osoittaa sinulle, että olet väärässä.
 
Liittyen motarikeskusteluun. Itse ajelin vasenta kaistaa eräänä päivänä ja joku mersu kyhnytti edessä 100kmh, 120kmh alueella vasenta kaistaa. Tyhjät kaistat tässä tilanteessa, mutta edessä ja takana matkan päässä autoja. Hetken katsoin että siirtyykö pois tieltä, ei siirtynyt. Kuten usein teen, palaan oikealle ja kruisaan siltä kaistalta ohi. Tämän jälkeen siirryn takaisin vasemmalle kaistalle ohittaakseni seuraavaa letkaa. Takana välähtää siniset valot ja totesin että no tietysti. Hetken seuraan peilistä, valot välkkyy mersun takana, mersu siirtyy oikealle ja siniset valot lähti pois. Poliisi saavuttaa minut, ja ajaa takana samaa vauhtia pari kilsaa, välillä ohitellaan yms. Hetken päästä kääntyy pois motarilta. Kyllä nuo tientukkeet pitäisi olla se ensimmäinen silmätikku myös poliisille.

Lainaan tässä ketjuuni kirjoittamaa vanhaa viestiä viitaten nykyiseen oikealta ohittamis -keskusteluun. Joka päivä näitä vasemman kaistan valtaajia saa 'ohittaa' oikealta. Palaan siis aina oikealle kaistalle, ja jatkan samaa vauhtiani. Mikäli joku siinä vasemmalla kyhnöttää hetkeäkään ylimääräistä, siirryn oikealle. Jos saavutan oikeaa kaistaa jonkun joka vasemmalla ajaa hitaammin, jatkan oikeaa kaistaa ohi. Silläkään ei ole väliä, jos nämä ovat siirtyneet vasemmalle ohittaakseen rekkaa joka on vielä 5km päässä jollain 1km/h erotuksella. Pysyn oikealla ja ajan omaa vauhtiani ohitse.

Joku nuori tyttö keräsi viikko sitten motarilla tajuttoman jonon taakseen ajaen vasenta kaistaa vaikka oikealla ei ollut ketään. Kukaan ei viitsinyt mennä oikealle kaistalle joten siinä köröteltiin 90km/h eteenpäin. Toinen ja kolmas auto siellä taisi tööttäillä. Olin jonossa ehkä kahdeksas ja juuri tullut paikalle, joten siirryin oikealle ja ajelin oikeaa kaistaa tästä jonosta 'ohi'. Kurkkasin ensimmäistä kuskia, ja siellä oli lievästi sanottuna erittäin hämmentyneen näköinen tyttö suu ammollaan auki. Mahdollisesti jossain aineissa, ja tämän perässä pitäisi sitten koko Suomen ajella ties kuinka pitkän matkan johonkin Sodankylään asti 'koska laki'. Niimpä niin.

Ei ole minun asiani, jos joku haluaa näiden perässä ajella, mutta minä en sinne ainakaan jää.
 
Luepa lakia. Se on juurikin noin, että jos ajat eri kaistalla kuin ohitettava, niin se ei ole lain tarkoittamaa kiellettyä ohittamista. Ja se nimenomaan oikeuttaa ohittamaan oikealta.
Missä kohtaa lakia tämä kerrotaan? Laissahan erikseen sallitaan moottoritiellä tietyissä tilanteissa oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta, joten se antaisi olettaa sen olevan muutoin kiellettyä.
 
Missä kohtaa lakia tämä kerrotaan? Laissahan erikseen sallitaan moottoritiellä tietyissä tilanteissa oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta, joten se antaisi olettaa sen olevan muutoin kiellettyä.

No juuri sitä tarkoitan. Eli oikealta saa mennä ohi, kun ajat omalla kaistallasi.
 
Jos juuri sitä kohtaa tosiaan tarkoitat, niin sen mukaan oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta on sallittua vain, kun ajoneuvot ajavat jonossa, jokin ajokaista on opastettu tietylle liikennesuunnalle tai ohittava käyttää linja-autokaistaa, eli ei nyt ihan milloin vain saisi oikealta ajaa noin vain ohi.
 
Jos juuri sitä kohtaa tosiaan tarkoitat, niin sen mukaan oikealta ohittaminen kaistaa vaihtamatta on sallittua vain, kun ajoneuvot ajavat jonossa, jokin ajokaista on opastettu tietylle liikennesuunnalle tai ohittava käyttää linja-autokaistaa, eli ei nyt ihan milloin vain saisi oikealta ajaa noin vain ohi.
TTL 17§: Oikealta saa ohittaa, jos kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.

Mitään jonovaatimusta ei ole tämän pykälän yhteyteen kirjattu.
 
Moottoritiellä ja noottoriliikennetiellö on jonovaatimus (tai opastevaatimus). Jos kyse ei ole kummastakaan (ja on kaksi kaistaa samaan suuntaan) niin omaa kaistaa käyttäen saa ohittaa (eli ei lähdetä puikkelehtimaan).
 
Tuosta moottoritiellä oikealta ohittamisesta:


tieliikennelaki sanoi:
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
 
Moottoritiellä ja noottoriliikennetiellö on jonovaatimus (tai opastevaatimus). Jos kyse ei ole kummastakaan (ja on kaksi kaistaa samaan suuntaan) niin omaa kaistaa käyttäen saa ohittaa (eli ei lähdetä puikkelehtimaan).
Aivan, jonovaatimus tulee pykälästä 61.

TTL 61§:
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
 
Pedanttisesti tulkittuna tuo kai menee pykälien mukaan, jos palaat omalle kaistalle ja tämän jälkeen (tai valmiiksi takana on) kaistalle vaihtaa joku toinen, tai takaa saavutetaan, jolloin kahden auton jono voi edetä vasemmalla puolella olevan auton ohi (riippuen tulkinnasta ajoneuvot ajavat jonossa)? Todennäköisesti siinä perässä vasemmalla on toki muitakin autoja.
 
Se miten tämän järjellä tulkitsen, on, että jos ajat oikeaa kaistaa, niin sinun ei tarvitse hidastaa nopeuttasi siksi, että joku ajaa vasemmalla kaistalla hitaampaa kuin sinä.
 
Se miten tämän järjellä tulkitsen, on, että jos ajat oikeaa kaistaa, niin sinun ei tarvitse hidastaa nopeuttasi siksi, että joku ajaa vasemmalla kaistalla hitaampaa kuin sinä.

Teksin perusteella tuo on lähinnä ruuhkatilanteita (ja sitä vastaavia autojonoja) varten (eli ei muodostu liikenteen sujuvuudelle sopimatonta tarvetta hidastella/vaihdella kaistoja, vaan jonot etenee miten etenee), mutta varmaan laajennettavissa hitaan vasemmalla kaistalla ajavan tyypin tuottamaan jonotustilanteeseen myös. "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa" voi olla vaikea argumentti jos on yksinään.
 
Aivan, jonovaatimus tulee pykälästä 61.

TTL 61§:
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Minä tulkitsen tuon boldatun niin, että se on sallittu noissa samaisessa virkkeessä mainituissa tilanteissa.

Toki vasemmalla roikkuja rikkoo pykälää, joka edellyttää ajamaan oikeanpuoleisinta vapaata kaistaa, joten siinä saattaa molemmat sitten olla syyllistyneet rikkeisiin. Kuten edellä saatiin lukea, niin yhden käyttäjän kokemus oli kuitenkin se, että poliisi puuttui nimenomaan siihen rusinannuuhkijan…anteeksi siis vasemman kaistan roikkujan rikkeeseen.
 
Teksin perusteella tuo on lähinnä ruuhkatilanteita (ja sitä vastaavia autojonoja) varten (eli ei muodostu liikenteen sujuvuudelle sopimatonta tarvetta hidastella/vaihdella kaistoja, vaan jonot etenee miten etenee), mutta varmaan laajennettavissa hitaan vasemmalla kaistalla ajavan tyypin tuottamaan jonotustilanteeseen myös. "Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa" voi olla vaikea argumentti jos on yksinään.
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
 
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
Ei, sinun pitää heti vaihtaa vasemmalle kaistalle, ajaa konttiin kiinni ja vilkuttaa valoja ja painaa torvea, näyttää keskaria jne.
 
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
Tuossa ohittamista voinee perustella vaaran välttämisellä, vaikka vaihtaisi kaistaakin.
 
Ainakaan itse en lähtisi ohittamaan välittömästi poikkeuksellisesti käyttäytyvää autoilijaa vaan soittaisin poliisille. Todennäköisesti jonkin ajan kuluttua tekisin sen ohituksen jos tilanne ei muutu eikä kuljettajan ajo ole muuten holtitonta.
 
Viimeaikoina on kyllä tympinyt nuoret kuskit, jotka ei osaa käyttää vilkkua. Kotipihasta kun lähden, niin jo toinen risteys on vilkkaasti liikennöityyn tiehen liittyvä ja varustettu stop-merkillä. Lähes joka kerta kun jonnekin lähden autolla, risteykseen kääntyy joku ilman vilkkua. Ja tuo aiheuttaa aina lisää odottelua. Pahimmillaan oon varmaan 5 minuuttia ootellut omaa vuoroa lähteä liikkeelle, kun autoja vaan tulee molemmista suunnista.
 
Viimeaikoina on kyllä tympinyt nuoret kuskit, jotka ei osaa käyttää vilkkua. Kotipihasta kun lähden, niin jo toinen risteys on vilkkaasti liikennöityyn tiehen liittyvä ja varustettu stop-merkillä. Lähes joka kerta kun jonnekin lähden autolla, risteykseen kääntyy joku ilman vilkkua. Ja tuo aiheuttaa aina lisää odottelua. Pahimmillaan oon varmaan 5 minuuttia ootellut omaa vuoroa lähteä liikkeelle, kun autoja vaan tulee molemmista suunnista.
Kyllä mua ärsyttää ihan saatanasti kaikki jotka eivät osaa käyttää vilkkua.
 
Esimerkki. Ajelet tyhjällä motarilla oikeaa kaistaa yksin. Jossain vaiheessa saavutat vasenta kaistaa yksikseen ajavan tomppelin joka ajaa vaikkapa 60 km/h. Pitääkö nyt lain mukaan himmata oma nopeus tuohon 60 km/h ettei vahingossakaan aja tomppelin ohi?
Ei
 
Viimeaikoina on kyllä tympinyt nuoret kuskit, jotka ei osaa käyttää vilkkua. Kotipihasta kun lähden, niin jo toinen risteys on vilkkaasti liikennöityyn tiehen liittyvä ja varustettu stop-merkillä. Lähes joka kerta kun jonnekin lähden autolla, risteykseen kääntyy joku ilman vilkkua. Ja tuo aiheuttaa aina lisää odottelua. Pahimmillaan oon varmaan 5 minuuttia ootellut omaa vuoroa lähteä liikkeelle, kun autoja vaan tulee molemmista suunnista.
Ei tuo tunnu iästä olevan kiinni, kaippa se on sitä yksityisyyden kaipuuta kun kaikki kerrotaan sosialiseen mediaan niin kännykkä kädessä pakko pitää edes joku yksityisyys, ei kerrota mihin käännytään.

En minäkään ymmärrä miksi sen vipstaakin käyttäminen on niin mahdottoman vaivalloista samaten kun sen pyörylän ,jota ohjauspyöräksikin sanotaan, kun ei edes parkkipaikoilla enää omat voimat riitä kääntämään sitä rattia jotta pysyisi omalla kaistalla.
 
Taas yksi viikko takana päin ja HKI-TRE väliä sahattu ja pyöritty PK seudun ja Tampereen liikenteessä. Nyt kun on ollut sateita niin voi jumalauta se on kumma, että autolla ei voi sitä suurinta sallittua edes ajaa vaikka keli sen sallisi aivan täysin hyvin. Muutenkin ihan järkyttävän jäykkää liikennekäyttäytymistä, toisten ajamiseen puuttumista ja kouluttamista.

Voi että sentään kun liikenteessä liikkuvilla olisi kollektiivinen mieli, niin olisi tämäkin elo helpompaa. Orjallinen sääntöjen noudattaminen ei tarkoita sujuvaa liikennettä. Tietyissä tilanteissa dynaaminen ja aktiivinen ajotapa voi olla paljon tehokkaampaa ja turvallisempaa.

Etelä-Euroopassa paljon ajaneena (esim italia, espanja tai kreikka), liikennekulttuuri perustuu ennakointiin ja keskinäiseen ymmärrykseen ja tilannetajuun. Ulkopuolisen silmään nämä ajosuoritteet näytää kaaosmaisen pelottavilta, mutta kyllä se käytännössä vain on paljon toimivampaa jos liikennettä vähänkään enemmän. Jos esim Rooman liikennemäärät lyötäisiin Helsinkiin ja sen lähialueille, ei Suomalaisella ajotyylillä kukaan pääsisi enää mihinkään, kun täällä jo pieni sadekuurokin saa autojonon matelemaan. Etelämmässä kuskit on jatkuvasti valppaina ja ihan äärimmäisen kohteliaita toisilleen, tilaa löytyy aina jos tarvitaan.

Pohjoismaiden ulkopuolella huomaa ihan selvästi että kuljettaja ennakoi toistensa aikeita aivan eri tavalla ja reagoivat muuttuviin tilanteisiin. Täällä Jorma 50v:llä menee pasmat ihan sekaisin kun joku ohittaa vähänkään suuremmalla nopeuserolla, kun tilanne tulee täytenä yllätyksenä kuskille joka ei tarkkaile peilejä ollenkaan. Kun jokainen kuski ottaisi vastuun omasta toiminnastaan eikä piiloutuisi sinne "lakien" taakse, lopputulos vaikuttaisi aika paljon sujuvammalta.

Tampereella kun Ratinassa on tietyömaata, niin viinikan sekoittajasta keskustaan päin on "vetoketju" tyylinen kaistojen yhdistyminen. Joka ikinen kerta siinä toisella kaistalla on järkyttävä jono ja toinen kaista aivan tyhjä. Sitten joku kyrpä minillään änkeää ihan väkisin siihen viereen nytkyttelemään kun ajoin sen toisen tyhjän kaistan loppuun ja yritin siihen jonoon liittyä.


Tekisi mieli kirjoittaa kirja "mikä vituttaa kanssa-autoilijoissa".

Kylläpä helpotti purkaa tuntoja. Onkohan olemassa mitään liikenneterapeutteja joille voisi voivotella näitä asioita?
 
Italian liikennekulttuurista jäi kyllä mieleen jouheva ja nopea liikenne, autossa käsien heiluttelu kaikille muille ja autot joissa lommoja joka puolella.
 
Jep, ja tööttäillä saa ihan yleisessä kommunikointimielessä eikä kukaan pahastu. Itsellä on muistissa yksittäistapaus jo vähän kauempaa ajalta ennen edes navigaattoreita. Firenzessä piti päästä joltain kehätieltä ulos seuraavalta rampilta mutta päättelime kartan ja ilmansuuntien perusteella täysin väärin sen miltä raunalta rampille ryhmitytään sillä rampin jälkeen mentiinkin siltaa pitkin yli pääväylän. Niin vaan 3-4 kaistan ylitys onnistui kuitenkin viime hetkellä jouhevasti kun vaan laittoi vilkun päälle ja antoi rohkesati mennä. Silloin mietin ettei olisi ikinä onnistunut täällä - eikä onnistuisi vieläkään.
 
Jep, ja tööttäillä saa ihan yleisessä kommunikointimielessä eikä kukaan pahastu. Itsellä on muistissa yksittäistapaus jo vähän kauempaa ajalta ennen edes navigaattoreita. Firenzessä piti päästä joltain kehätieltä ulos seuraavalta rampilta mutta päättelime kartan ja ilmansuuntien perusteella täysin väärin sen miltä raunalta rampille ryhmitytään sillä rampin jälkeen mentiinkin siltaa pitkin yli pääväylän. Niin vaan 3-4 kaistan ylitys onnistui kuitenkin viime hetkellä jouhevasti kun vaan laittoi vilkun päälle ja antoi rohkesati mennä. Silloin mietin ettei olisi ikinä onnistunut täällä - eikä onnistuisi vieläkään.
Tuossa on kyllä sellainen manööveri mitä en itse suorita liikenteessä, ihan maasta riippumatta. En edes mitään viime tipan rampille syöksymisiä tai kaistanvaihtoja risteyksissä. Enkä oikein ymmärrä miksi sen edes pitäisi onnistua. Myönnän virheeni ja jatkaa väärään suuntaan. Auto seis sopivaan paikkaan ja reitin uudelleen suunnittelu. Niin kiire ei reissun päällä ole, että pitäisi aiheuttaa kanssakulkijoille häiriötä omien sössimisten vuoksi. Tuskin se siellä Firenzen kehälläkään mikään tunnin viivytys olisi ollut. Joku synnyttämään matkustaminen asia erikseen. Jos johonkin lennolle on olevinaan kiire, niin jotain on tarvinnut mennä suunnitelmissa jo aiemmin pieleen..

Navigaattorisuunnistuksen vuoksi kaikenlaiset töhöilyt on lisääntynyt ihan hitokseen, kun sokeasti luotetaan mitä navi satuilee. Tullaan tyyliin rampilla takaperin vastaan kun ajettiin väärään liittymään vaikka seuraavalle rampille ja suunnankorjaukseen olisi parin kilometrin matka.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 090
Viestejä
4 894 170
Jäsenet
78 932
Uusin jäsen
Zudoh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom