Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kun ajovalojen symboli palaa kojelaudassa niin silloin ainakin on takavalot myös päällä. Saattaa palaa myös joissain muissakin tilanteissa, mutta tuossa ainakin. Eli jos ei ole varma palaako takana valot, niin kääntelee valokytkimestä sellaisen asennon että kyseinen symboli näkyy, niin sitten palaa.

Eli tämä
1746424457149.png
 
Kuva on ihan käyttöohjeesta teksti selityksineen, ja se myös oikeasti palaa silloin kun takavalot palaa ja toisin päin. (*

Autossa ei ole muuta merkkivaloa joka kertoo onko takavalot päällä vai ei.


(*
No en tiedä sammuuko jos vian takia ei pala, tai joku muu hämy, parempaa ei kuitenkaan ole. Enkä väitä että on joka mallissa/versiossa.
Ei tosiaan ole joka mallissa ja versiossa. Omassa Auriksessa palaa takavalot vaikka tuo ei pala.


Ja sitten aiheeseen:
Mikä helvetti on kun on kuskilla pinna niin kireällä että edellä ajavalla oleva järkevä turvaväli on niin vaikea paikka että vedetään oikealta ihan helvetin täpärästi ohi niin kovaa kuin auto kulkee?

Ajoin siis länäriä vasenta kaistaa jonossa, mittari näyttää 92, eli GPS nopeus 87 km/h. Jonoa jatkuu silmänkantamattomiin ja minulla on edessä n. 2,5-3 sekunnin turvaväli. Taakse konttiin kiinni liimautuu joku ääliö parin metrin päähän kontista. Heti kun oikealla aukeaa edes teoriassa riittävä väli kiihdyttää tämä ääliö sitä kautta ohi melkein vieden puskurit mennessään.

Sen jälkeen olikin kiva ajaa seuraavat 10 km siinä edessä. Autosta päätellen kuitenkin ihminen joka pärjää elämässä, niin vähän kummastelen miten huonosti voi liikennettä ymmärtää.
 
Näistä asioista tehdään aivan liian iso asia. Jätä valot automaattiselle asetukselle ja jos syystä tai toisesta automatiikka ei "osaa" vaihtaa ajovaloja päälle niin tee se itse.
Ongelma vain tuntuu olevan, ettei puolet (kärjistetysti) autoilijoista edes tiedä missä se oman auton valokytkin on tai miten se toimii. Ja jos automatiikka ei pelaa oikein esimerkiksi aurinkoisella kelillä sankassa sumussa tai talvella lumen pöllytessä niin sitten ajellaan tyytyväisenä perä pimeänä kun automatiikan mielestä on tarpeeksi valoisaa...
 
Jatkoin tuonne suunnittelu ketjuun

Kun ajovalojen symboli palaa kojelaudassa niin silloin ainakin on takavalot myös päällä. Saattaa palaa myös joissain muissakin tilanteissa, mutta tuossa ainakin. Eli jos ei ole varma palaako takana valot, niin kääntelee valokytkimestä sellaisen asennon että kyseinen symboli näkyy, niin sitten palaa.

Eli tämä
1746424457149.png
En varma vastasitko tuossa aiempaa keskusteluun , mutta jos kommenttisi liittyy siihen Toyota keskusteluun, niin onko kuvaa siitä Toyotan mittaristosta. (Corolla Hybrid, Auris jne)
 
Ei tosiaan ole joka mallissa ja versiossa. Omassa Auriksessa palaa takavalot vaikka tuo ei pala.


Ja sitten aiheeseen:
Mikä helvetti on kun on kuskilla pinna niin kireällä että edellä ajavalla oleva järkevä turvaväli on niin vaikea paikka että vedetään oikealta ihan helvetin täpärästi ohi niin kovaa kuin auto kulkee?

Ajoin siis länäriä vasenta kaistaa jonossa, mittari näyttää 92, eli GPS nopeus 87 km/h. Jonoa jatkuu silmänkantamattomiin ja minulla on edessä n. 2,5-3 sekunnin turvaväli. Taakse konttiin kiinni liimautuu joku ääliö parin metrin päähän kontista. Heti kun oikealla aukeaa edes teoriassa riittävä väli kiihdyttää tämä ääliö sitä kautta ohi melkein vieden puskurit mennessään.

Sen jälkeen olikin kiva ajaa seuraavat 10 km siinä edessä. Autosta päätellen kuitenkin ihminen joka pärjää elämässä, niin vähän kummastelen miten huonosti voi liikennettä ymmärtää.
Kaupallisissa asioissa älykäs, muiden asioiden hahmotuskyky heikko. Siihen lisätään menestymiseen tarvittava itsekkyys, minäminä-asenne. Siirtyy työelämästä työmatkaan sama asenne.
 
Parkkipaikoilla kaahajat. Ihan sama onko marketin parkkipaikalla vai hakemassa koululaisia vai missä, lähes joka kerta saa todistaa jonkun uuvelon kiihdyttelyä siinä. Kovaa voi ajaa jossakin muualla, parkkipaikka on siihen ehkä kaikkein vähiten soveltuva paikka.

Parkkikset ovat kyllä omituinen paikka. Omia autojani on kolhittu useasti mutta ainoastaan parkkipaikalla. Oma auto ollut pysäköitynä eli eivät edes voineet sanoa että tilanne tuli jotenkin yllättäen.. Ihmiset ei vaan osaa ajaa. Ainoa positiivinen asia näissä on ollut se, että kun on ollut monenlaista sijaisautoa, on aina ollut ilo päästä takaisin oman kulkineen rattiin.

Ja se on muuten vissi että jos laitat auton koko kentän perimmäiseen nurkkaan niin 99% joku on siinä ihan vieressä kun palaa autolle. Vaikka olisi kuinka tilaa muualla.
 
Alkaa tulla fiilis että Suomi menee kehitysmaa suuntaan myös autoliikenteessä vauhdilla. Perättäisinä päivinä tällaisia täydellisiä idiootteja tullut vastaan, tuntuu että ei ole enää mitään kunnioitusta liikennesääntöjä kohtaan.

Eka teki niin että ohitti ja liittyi takas eteen 5m päähän niin että jouduin hidastamaan. Vitutti tämä toistuva tapaus niin paljon että lähdin kerrankin ohittamaan. Tyyppi tietenkin lisää kaasua kun olen rinnalla, sitten kun seuraavan auton perä alkaa hänelle lähestyä, niin liittyy siihen ohituskaistalle takas suoraan minun eteeni. Ei yhdesti, vaan kahdesti. Kävi välissä oikealla ja taas liittyi eteeni. Sitten pisteenä iin päälle idiootin päästyä toisen auton ohitse tehtyä minulle nämä temput, liittyy tietenkin nokkaa hipoen takaisin oikealle, ja siitä suoraan rampille. Muistutin itseäni monesti tämän episodin aikana, että älä provosoidu lisää, vaarallinen kuski.

Toinen sitten tästä seuraavana päivänä. Ohitti minut, ja liittyi nokan eteen ja kurvasi siitä samointein rampille. Siis mitä helvettiä? Päivittäiseksi alkaa mennä. Ainot asia mitä nämä kuskit tuijottavat on oma nopeusmittari, ei taida yhtään kiinnostaa miten muut pärjäävät liikenteessä.
 
Toinen sitten tästä seuraavana päivänä. Ohitti minut, ja liittyi nokan eteen ja kurvasi siitä samointein rampille. Siis mitä helvettiä? Päivittäiseksi alkaa mennä. Ainot asia mitä nämä kuskit tuijottavat on oma nopeusmittari, ei taida yhtään kiinnostaa miten muut pärjäävät liikenteessä.

Kerran kävi tuollanen juuri samanlainen tilanne, toinen auto kiireellä ohitti juuri ennen kuin poistui motarilta. Poistuin itsekin ja ajelin perässä ja yllätykseksi lopulta ajettiin samalle parkkipaikalle ja kun noustiin autosta, niin olikin työkaveri. Kysyin sitten että mikäs homma, niin hänen perustelu oli se, että varmuuden vuoksi ohitti vielä motarin puolella, ettei tartte sitten pienemmällä tiellä ohittaa vastaantulevien kaistan kautta.
 
varmuuden vuoksi ohitti vielä motarin puolella, ettei tartte sitten pienemmällä tiellä ohittaa vastaantulevien kaistan kautta.
Jep, kaikki eivät edes tajua että perseilevät. Kortti pois olisi ihan hyvä ratkaisu. Ei pitäisi olla asiaa yleiselle tielle jos ei tajua aiheuttavansa vaaraa.
 
Vilkkailla kehäteillä näkee aika paljon rampeille syöksymisiä, osin se johtunee siitäkin, että porukka ajaa lyhyillä väleillä. Jos satut olemaan väärässä kohtaa yhden kaistan liikaa vasemmalla, niin sieltä ei välttämättä pääse ajoissa ryhmittymään. Tai joku aiemmasta rampista tullut pöllii "sun" paikan.

Ymmärrän tuon motarilla ohittamisen siinä mielessä, että mikään ei vituta niin paljon kuin se, että motarilla arpoo "meneekö ohi vai ei" ja jättää menemättä päätyen jonkun reilua alinopeutta ajavan perään köröttelemään paikassa, jossa on hankala mennä ohi.
 
Toinen sitten tästä seuraavana päivänä. Ohitti minut, ja liittyi nokan eteen ja kurvasi siitä samointein rampille. Siis mitä helvettiä? Päivittäiseksi alkaa mennä. Ainot asia mitä nämä kuskit tuijottavat on oma nopeusmittari, ei taida yhtään kiinnostaa miten muut pärjäävät liikenteessä.
Tapahtuu päivittäin työmatkalla: 100 km/h kaksikaistainen (edit: siis nelikaistainen) muuttuu 80-alueeksi ja tikkarista on n. 200m rampille. Jos aamuruuhkassa tosiaan paljon autoja letkassa oikealla, niin usein letka etenee puolisen kilometriä ennen ramppia 80-90 km/h, kun 80-alueelle tulevat hidastavat edessä ja aina löytyy vähintään yksi joka työntää 140 lasissa vasenta kaistaa, hidastamatta myöskään 80-alueella ja syöksyy oikean kaistan läpi rampille, jonka päässä noin 110% todennäköisyydellä joutuu pysähtymään valoihin. Joskus tosiaan keulan ohi vaan hujahtaa auto, ihme ettei tuossa ole sattunut mitään isompaa rytäkkää miesmuistiin. Joillekin se oletettu parinkymmenen sekunnin säästö vaan oikeuttaa käyttäytymään kuin idiootti liikenteessä muista välittämättä
 
Viimeksi muokattu:
Toinen sitten tästä seuraavana päivänä. Ohitti minut, ja liittyi nokan eteen ja kurvasi siitä samointein rampille. Siis mitä helvettiä? Päivittäiseksi alkaa mennä. Ainot asia mitä nämä kuskit tuijottavat on oma nopeusmittari, ei taida yhtään kiinnostaa miten muut pärjäävät liikenteessä.

Tästäkin on olemassa pari variaatiota, toinen on vaarallista, toinen, noh, ei ehkä kovin kohteliasta, mutta ei juuri aiheuta vaaraa.


Se, että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että se ramppi alkaa siitä ja jatketaan pois ja muut jää taakse, ei ole kohteliasta ja ns. turhan myöhään oleva liike, mutta ei tuo nyt vaaraa aiheuta.

Se , että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että rampille meno on jo loppumassa ja siellä on muita autoja joiden eteen myös tungetaan, on vaarallista! Onneksi näitä näkee aika vähän.

Kaikista eniten ohittajassa, kuin ohittajassa ärsyttää se, että päästään ohi ja hetken päästä tullaan perä edellä vastaan!?


Turun motarilla näitä idiootteja näkee joka viikko, ensin ajetaan motarilla vasenta kaistaa 120km/h mittarissa (todellinen ~110) siitä kun pääsee ohi ja mennään kehä 3 itään missä 80km/h alue hetken, tulee nämä sankarit samalla 110 nopeudella ohi, mutta parin kilometrin jälkeen kun siellä sillan alla on kamera, niin taas heidät saa ohittaa kun ei uskalleta ajaa 100km/h kameraan. Satasen alue kun loppuu siinä juvanmalmin kohdalla niin tämä jo kaksi kertaa ohitettu tulee taas ohi 100km/h mittarissa, kunnes Petikon kohdalla olevaan kameraan ajellaan niin hiljaa että taas pitää ohittaa ja hetken päästä se tulee uudestaan ohi ja taas kameran kohdalla ajetaan alinopeutta jne!? :facepalm:

ja kun kyseessä ei ole mikään vanha auto, tai kuski, vaan auto missä 100% varmuudella on cruise ja 90% varmuudella adaptiivinen, niin silti se nopeus ei pysy vakiona!? Mitä helvettiä ihmiset tuolla liikenteessä tekee, että se on tuollaista sahaamista, luulisi tuollaisen olevan hirveän raskasta?
 
Tästäkin on olemassa pari variaatiota, toinen on vaarallista, toinen, noh, ei ehkä kovin kohteliasta, mutta ei juuri aiheuta vaaraa.


Se, että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että se ramppi alkaa siitä ja jatketaan pois ja muut jää taakse, ei ole kohteliasta ja ns. turhan myöhään oleva liike, mutta ei tuo nyt vaaraa aiheuta.

Se , että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että rampille meno on jo loppumassa ja siellä on muita autoja joiden eteen myös tungetaan, on vaarallista! Onneksi näitä näkee aika vähän.

Kaikista eniten ohittajassa, kuin ohittajassa ärsyttää se, että päästään ohi ja hetken päästä tullaan perä edellä vastaan!?


Turun motarilla näitä idiootteja näkee joka viikko, ensin ajetaan motarilla vasenta kaistaa 120km/h mittarissa (todellinen ~110) siitä kun pääsee ohi ja mennään kehä 3 itään missä 80km/h alue hetken, tulee nämä sankarit samalla 110 nopeudella ohi, mutta parin kilometrin jälkeen kun siellä sillan alla on kamera, niin taas heidät saa ohittaa kun ei uskalleta ajaa 100km/h kameraan. Satasen alue kun loppuu siinä juvanmalmin kohdalla niin tämä jo kaksi kertaa ohitettu tulee taas ohi 100km/h mittarissa, kunnes Petikon kohdalla olevaan kameraan ajellaan niin hiljaa että taas pitää ohittaa ja hetken päästä se tulee uudestaan ohi ja taas kameran kohdalla ajetaan alinopeutta jne!? :facepalm:

ja kun kyseessä ei ole mikään vanha auto, tai kuski, vaan auto missä 100% varmuudella on cruise ja 90% varmuudella adaptiivinen, niin silti se nopeus ei pysy vakiona!? Mitä helvettiä ihmiset tuolla liikenteessä tekee, että se on tuollaista sahaamista, luulisi tuollaisen olevan hirveän raskasta?
Tiedän kuskeja, jotka ei käytä kruisea, saatikka adaptiivista ikinä, vaikka autosta sellainen löytyy (esim. vaimo). Itse ajan lähes aina adaptiivinen päällä vaikka olisi 40-alue, koska se on ainakin hybridi-volvoissa h*lvetin hyvä (hidastamiseen käytetään regeniä, eikä jarruja)
 
Tästäkin on olemassa pari variaatiota, toinen on vaarallista, toinen, noh, ei ehkä kovin kohteliasta, mutta ei juuri aiheuta vaaraa.


Se, että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että se ramppi alkaa siitä ja jatketaan pois ja muut jää taakse, ei ole kohteliasta ja ns. turhan myöhään oleva liike, mutta ei tuo nyt vaaraa aiheuta.

Se , että ohitetaan, mennään suoraan rampille, niin että rampille meno on jo loppumassa ja siellä on muita autoja joiden eteen myös tungetaan, on vaarallista! Onneksi näitä näkee aika vähän.
Unohdit variaation, jossa syöksytään rampille vasurilta autojen välistä. Siinä jos edessä sattuukin olemaan joku landepaukku, joka ei liity rampille heti rampin alussa, niin tulee yllätyksiä. Tämän toki pystyy tekemään ihan vahingossakin, jos on jumittanut jonkun -10 km/h perässä ja alkaa kiihdyttää rampilla rajoitukseen. Jos tämä etana sitten siinä kohtaa päättääkin liittyä rampille, niin... Tämä toki pätee vain paikoissa, joissa vaihdetaan esim. 1-tie -> kehä 3 eli nopeus ei rampilla muutu.

Tuota sinun jälkimmäistä tapausta näkee jatkuvasti 1-tie --> kehä 2 ruuhka-aikoina. Tosin siihen liittyy monesti rekka tms. josta porukka haluaa ohi.
 
Useamman kerran on käynyt niin, että ajan vakkari päällä motarin oikeaa kaistaa ja edellä ajavan perä alkaa lähestyä, joten vaihdan vasemmalle kaistalle. Kun melkein pääsen kohdalle, niin oikealla ajava nostaakin nopeuttaan sen verran, että edetään sitten samaa nopeutta. Sitten minun on pakko pudottaa nopeutta, jotta voin vaihtaa takaisin oikealle niin että turvaväli säilyy. Sitten hetken päästä se edellä ajavan perä alkaa taas lähestyä ja sama toistuu. Ainoa keino päästä tuosta eroon on sitten ohittaa ylinopeudella.
 
Useamman kerran on käynyt niin, että ajan vakkari päällä motarin oikeaa kaistaa ja edellä ajavan perä alkaa lähestyä, joten vaihdan vasemmalle kaistalle. Kun melkein pääsen kohdalle, niin oikealla ajava nostaakin nopeuttaan sen verran, että edetään sitten samaa nopeutta. Sitten minun on pakko pudottaa nopeutta, jotta voin vaihtaa takaisin oikealle niin että turvaväli säilyy. Sitten hetken päästä se edellä ajavan perä alkaa taas lähestyä ja sama toistuu. Ainoa keino päästä tuosta eroon on sitten ohittaa ylinopeudella.
Vastaavaa tapahtuu myös lähes aina työmatkalla, eli päivittäin. Mystinen ilmiö. En tiedä voiko edes aina liittyä "muahan ei ohiteta"-asenteeseen, vaan johonkin laumailmiöön
 
Jos on pienet nopeuserot, niin tuo voi johtua ihan eri autojen vakkarien tarkkuuksista. Esim. Hondassa oli saatanan rasittavaa kun se ryntäs ylämäkeen. Sai helposti 10 km/h eroa johonkin toiseen merkkiin, mikä hidastui mäessä. Seuraavassa alamäessä sitten toisinpäin. Yleensä, jos nopeusero on mitätön, niin ajelen adaptiivisella perässä. Muuten reippaasti ohi. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kokovartalokyrpä, joka ohittaa kilometrikaupalla vieressä ja tilanne päättyy (ilman minun reaktiota) siihen, että blokkaantuisin oikean kaistan hitaamman taakse. Tai ei sen tarvitse edes kovinkaan pitkäkään ohitus olla, jos sen vaan tekee sellaisella nopeudella, että päätyy syyttä blokkaamaan toisen.
 
Useamman kerran on käynyt niin, että ajan vakkari päällä motarin oikeaa kaistaa ja edellä ajavan perä alkaa lähestyä, joten vaihdan vasemmalle kaistalle. Kun melkein pääsen kohdalle, niin oikealla ajava nostaakin nopeuttaan sen verran, että edetään sitten samaa nopeutta. Sitten minun on pakko pudottaa nopeutta, jotta voin vaihtaa takaisin oikealle niin että turvaväli säilyy. Sitten hetken päästä se edellä ajavan perä alkaa taas lähestyä ja sama toistuu. Ainoa keino päästä tuosta eroon on sitten ohittaa ylinopeudella.

Mä painan aina kaasua (jos vain edessä tilaa on) ja menen ohi. Mun ensisijainen tyyli on muutenkin katsoa aina eteenpäin ja etsiä sieltä se väylä mitä pitkin ajaa. Kun liityn motarille, kehälle, tms. yritän aina sovittaa nopeuden muita kovemmaksi (niin että max 10km/h ylinopeutta), että minä voin määrätä sen välin mihin menen.

Ongelmat alkaa siitä kun ihmisten pääsääntöinen reaktio on painaa jarrua kiihdytyskaistalla, vaikka edessä olisi tilaa, eikä olla edes vielä ylinopeuden puolella.
 
Ongelmat alkaa siitä kun ihmisten pääsääntöinen reaktio on painaa jarrua kiihdytyskaistalla, vaikka edessä olisi tilaa, eikä olla edes vielä ylinopeuden puolella.
Minusta suurin osa ongelmista motarilla alkaa siitä kun ei ole turvavälejä, ja liitytään suoraan puskurin eteen takaisin ohituskaistalta.
 
Ongelmat alkaa siitä kun ihmisten pääsääntöinen reaktio on painaa jarrua kiihdytyskaistalla, vaikka edessä olisi tilaa, eikä olla edes vielä ylinopeuden puolella.
Motarilla menevälle ne mielittävämpiä jotka littyy taakse,ei roiski niista saumoista kiviä niskaan.

Liittyjän kannalta, jos rampilla katsonut paikan ja vauhdin kohdilleen, niin helpompi siinä kiihdytyskaista alussa jo se paikkaa ottaa pienellä himmaamisella. Edelyttää toki että tähdännyt vähän pitkäksi, sinne välin etureunaan ja siinä onnistunut. On sitten ramppeja ja kelejä jolloin mennään jokatapauksessa pidemmälle kiihdytyskaistalle.



Minusta suurin osa ongelmista motarilla alkaa siitä kun ei ole turvavälejä, ja liitytään suoraan puskurin eteen takaisin ohituskaistalta.

Meinasin syyttää sanojaa, oma vika jos e ole turvaväli edessä, mutta ilmeisesti tarkoitit rampilta tulevaa possujunaa missä useampikin auto tunkee siihen edessä olevaan väliin(*, sen perus tohon lisäksi joka isoonkin väliin haluaa nimenomaan vaihtaa etupuskua hipoen. Tästä sitten se versio joka ihan siellä motorilla ohittaa jokaisen auton yksi kerralla palautuen oikealla ohitetun nokan eestä. Nämä ilmeisesti niitä boomereita, jotka käyneet autokoulun kurssin joskus 70-80 luvulla.


(*
Tämä sinänsä ennustettavaa kun sen junan näkee ajoissa ja on niitä tilanteita missä vasemmalla kaistalle vaihtoon kannattaa valmistautua ajoissa ja tarpeen mukaan toteuttaa jos tilaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siinä kyllä mitään liityntäkaistaa, pientä turvaväliä tai tilannetta tarvitse että motarilla vaihdetaan kaistaa heti etupuskurin eteen. Ihan normaalia toimintaa täysin tyhjälläkin motarilla.

Joskus väläyttelen huvikseni pitkiä jos tie muuten on tyhjä, mutta tuskin ymmärtävät mitä tuli tehtyä tyhmästi.
 
Joskus väläyttelen huvikseni pitkiä jos tie muuten on tyhjä, mutta tuskin ymmärtävät mitä tuli tehtyä tyhmästi.
Tämä kanantettavaa, veikkaan että eivät tee sitä pahantahtoisuuttaan, vaan ihan sen takia että taaksepäin sitä etäisyyttä on vaikea arvioida ja osaamattomuuttaan tekevät niin. Pieni vilautus saa kuskin miettimään. Joku hokaa heti ja pyytää anteeksi. Monella toki menee ohi, mutta jos viestiä saa toistuvasti niin eikähän se siitä.
 
Tämä kanantettavaa, veikkaan että eivät tee sitä pahantahtoisuuttaan, vaan ihan sen takia että taaksepäin sitä etäisyyttä on vaikea arvioida ja osaamattomuuttaan tekevät niin. Pieni vilautus saa kuskin miettimään. Joku hokaa heti ja pyytää anteeksi. Monella toki menee ohi, mutta jos viestiä saa toistuvasti niin eikähän se siitä.
Itse kyllä muistelen, että ihan tuota autokoulussakin jo muinoin opeteltiin, että milloin siihen ohitettavan eteen sopii tunkea takaisin. Lisäopintoja taitaisivat jotkun tienkäyttäjät tarvita.
 
Itse kyllä muistelen, että ihan tuota autokoulussakin jo muinoin opeteltiin, että milloin siihen ohitettavan eteen sopii tunkea takaisin. Lisäopintoja taitaisivat jotkun tienkäyttäjät tarvita.

Kurssitusta ilman muuta, siis jokin käytännön kädestäpitäen opetus, väleistä jauhetaan eri medioissa, palstoilla ja sitkeessä esim motarilla se tapa että vaihdetaan eteen kun peilistä näkyy valot, joka palsta opetuksen mukaan autokoulussa opetettu ihan muihin tilanteisiin.

Kädestäpitäen opetuksella haen sitä että oppilas laitetaan ohitettavaan autoon, ja toinen simuloi miten hän ajoi, lisättynä parilla kivellä ja kuravedellä.
Toinen se turavaväli, kaikki toki tietää hyvän kelin minimi suositukset, mutta jos ei ole mitään referenssiä, niin millä sen tuolla tienpäällä oikein arvioit, jos ei ole sitä minimiä koskaan nähnyt ja sitä mikä olisi siitä vähän reilumpi.

Ja kuka uskoo, hyvinhän se mennyt siinä kontissa, eli joku ajosimulaattori, missä kuski testaa ensin aidolla kahdella sekunnilla ja hän tekee kosketusnäyttö tehtävän, jossa algoritmi sitten aiheuttaa sen yllättävän tilanteen, sen jälkeen testaa neljällä sekunnilla.
 
Itse kyllä muistelen, että ihan tuota autokoulussakin jo muinoin opeteltiin, että milloin siihen ohitettavan eteen sopii tunkea takaisin. Lisäopintoja taitaisivat jotkun tienkäyttäjät tarvita.
Ainoa vaan, että autokoulun opeissa se kaistalle paluu taitaa tapahtua ihan turhan ajoissa 4-kaistaisen tien tarpeisiin nähden.
 
Ainoa vaan, että autokoulun opeissa se kaistalle paluu taitaa tapahtua ihan turhan ajoissa 4-kaistaisen tien tarpeisiin nähden.
Voi hyvinkin olla mutta siltikkään 2-kaistaisellakaan ei tulla takaisin ohitettavan puskuria hipoen, mitä taas motarillakin joskus näkee/kokee.
 
Ainoa vaan, että autokoulun opeissa se kaistalle paluu taitaa tapahtua ihan turhan ajoissa 4-kaistaisen tien tarpeisiin nähden.
Hyvä nyrkkisääntö liikenteessä ylipäätään on tämä: älä häiritse muita. Siihen kuuluu myös kiveniskemät ja vesisuihkut. Jos et ole kehdannut investoida kuraläppiin, niin on suotavaa pitää enemmän väliä.

Valitettavasti 80 % kuskeista menee vain jonkun muun antamien ohjeiden mukaan ottamatta lainkaan vastuuta omasta ajokäyttäytymisestään. Tämä jos mikä on sellainen kohta, jonka soisi muuttuvan.
 
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kokovartalokyrpä, joka ohittaa kilometrikaupalla vieressä ja tilanne päättyy (ilman minun reaktiota) siihen, että blokkaantuisin oikean kaistan hitaamman taakse. Tai ei sen tarvitse edes kovinkaan pitkäkään ohitus olla, jos sen vaan tekee sellaisella nopeudella, että päätyy syyttä blokkaamaan toisen.
Usein tilanne on päinvastainen. Kun saavuttaa edelläajavan auton selvällä nopeuserolla ja siirtyy ohituskaistalle samalla nopeudella, niin tällöin tuon ohitettavan auton "adaptiivinen vakionopudensäädin" lyö löylyä kiukaaseen. Monesti tilanne päättyy juuri tuonkaltaiseen blokkaamiseen, mutta olen myös useita kertoja palannut takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle kun sinne on tullut hyvin tilaa. Sitten taas muutaman kilometrin päästä sama toistuu, parhaimmillaan kolmekin kertaa muutaman kilometrin matkalla.
 
Tänään tuli tehtyä hieman turha ohitus. Motarilla saavutin hiljalleen edessä ajavaa. Olikohan juuri joku 5 km/h eroa. Pysyttelin muutamat rekkojen tai hitaampien ajoneuvojen ohitukset perässä, kunnes aukesi sellainen suora, ettei takaa ollut kukaan ottamassa kiinni, eikä ollut ohitettaviakaan lähellä. Nää on näitä pidempiä ohituksia, joihin tulee lähdettyä lähinnä silloin, jos tiedän että matkaa on vielä reilusti lähellä. Paitsi että muistin vasta ohituksen jälkeen, että mun pitikin poiketa yhdessä paikassa ja vaihdoin tyyliin seuraavasta liittymästä jo pois. En ollut lähelläkään missata liittymää, eikä tarvinnut keulaa hipoen tai kiihdyttäen päästä ohi, mutta kun jouduin vielä hidastamaan vähän ennen liittymää ja se ohittamani auto otti kiinni muutamissa sekunneissa, niin oli siinä vähän hölmö olo.

Tämä nyt vaan esimerkkinä, kun noita ohituksia ihmetellään porukassa. SIlloin tällöin tulee tilanteita, joissa syystä tai toisesta havahtuu siihen poistumistarpeeseen hieman myöhään.
 
Usein tilanne on päinvastainen. Kun saavuttaa edelläajavan auton selvällä nopeuserolla ja siirtyy ohituskaistalle samalla nopeudella, niin tällöin tuon ohitettavan auton "adaptiivinen vakionopudensäädin" lyö löylyä kiukaaseen. Monesti tilanne päättyy juuri tuonkaltaiseen blokkaamiseen, mutta olen myös useita kertoja palannut takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle kun sinne on tullut hyvin tilaa. Sitten taas muutaman kilometrin päästä sama toistuu, parhaimmillaan kolmekin kertaa muutaman kilometrin matkalla.
Kuulostaa kyllä ihan keksityltä nämä sinun muutaman kilometrin matkalla. Motarilla se auto liikkuu about 2 km minuutissa, niin paskat sinä mihinkään oikeanpuoleiselle kaistalle montaa kertaa palaa lyhyellä matkalla. Huomattavasti harvempi ongelma tämä sinun kuvaamasi on (vaikka ihan todellinen) kuin blokkaajat, jotka eivät osaa ohittaa. Rikesakon rajalla 0-10 km/h yli ajavat ovat kaikkein avuttomimpia, kun sakon pelko vie järjenkäytön nollaan. On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa joko 10-15 alle tai 20 yli rajoituksen, jolloin joko sinua ei juuri ohitella tai kaikkein surkeimmatkin ohittajat saavat riittävän nopeuseron ripeään ohitukseen. Jos ajaa alinopeudella, niin parasta olisi löytää joku toyota siihen eteen veturiksi blokkaamaan eteen liittymiset.
 
Kuulostaa kyllä ihan keksityltä nämä sinun muutaman kilometrin matkalla. Motarilla se auto liikkuu about 2 km minuutissa, niin paskat sinä mihinkään oikeanpuoleiselle kaistalle montaa kertaa palaa lyhyellä matkalla. Huomattavasti harvempi ongelma tämä sinun kuvaamasi on (vaikka ihan todellinen) kuin blokkaajat, jotka eivät osaa ohittaa. Rikesakon rajalla 0-10 km/h yli ajavat ovat kaikkein avuttomimpia, kun sakon pelko vie järjenkäytön nollaan. On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa joko 10-15 alle tai 20 yli rajoituksen, jolloin joko sinua ei juuri ohitella tai kaikkein surkeimmatkin ohittajat saavat riittävän nopeuseron ripeään ohitukseen. Jos ajaa alinopeudella, niin parasta olisi löytää joku toyota siihen eteen veturiksi blokkaamaan eteen liittymiset.
Taisi kirjoitukseni osua maaliin? Kannattaa hankkia sellainen auto josta löytyy toimiva vakionopeudensäädin.
Kehä 1 ja Kehä 3 välinen matka on muutaman kilometrin. Tuolla välillä näitä likistäjiä pisaa, mutta on toki poikkeuksellista, että useamman kerran joutuu aloittamaan saman auton ohittamista. Ohittaminen melkein tyhjällä moottoritiellä ei sitäpaitsi juurikaan vaadi osaamista. Kuulisin mielelläni myös, miksi mielestäsi ohittajan pitäisi ajaa ylinopeutta vaikka siihen ei ole tarvetta? Aina voi vaihtaa takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Jos kasetti ei tätä kestä, on syytä miettiä kannattaako hypätä auton rattiin.
On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa liikennesääntöjen mukaan kuin yrittää olla minuutti aikaisemmin kotona.
 
Taisi kirjoitukseni osua maaliin? Kannattaa hankkia sellainen auto josta löytyy toimiva vakionopeudensäädin.
Kehä 1 ja Kehä 3 välinen matka on muutaman kilometrin. Tuolla välillä näitä likistäjiä pisaa, mutta on toki poikkeuksellista, että useamman kerran joutuu aloittamaan saman auton ohittamista. Ohittaminen melkein tyhjällä moottoritiellä ei sitäpaitsi juurikaan vaadi osaamista. Kuulisin mielelläni myös, miksi mielestäsi ohittajan pitäisi ajaa ylinopeutta vaikka siihen ei ole tarvetta? Aina voi vaihtaa takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle. Jos kasetti ei tätä kestä, on syytä miettiä kannattaako hypätä auton rattiin.
On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa liikennesääntöjen mukaan kuin yrittää olla minuutti aikaisemmin kotona.
No ei kyllä valitettavasti osunut. Trollauksesi haisi jo ekasta viestistä muutaman kilsan päähän ja nimimerkkisi on myöskin trollauksesta tuttu. Hieno väitemuotoinen kysymys, ei tässä ohittajan ylinopeudesta puhuttu. Sulta tais mennä trollauskonsepti vähän sekaisin, kun et muistanut, että minä olin siellä oikealla kaistalla ohitettavana. Ei siis tarve palata mihinkään takaisin ;)

Riippuu vähän missä kohtaa kehien väliä puhut, mutta en nyt tuota ihan muutamaksi kilometriksi luonnehtisi esim. 1-tiellä. Ymmärrän kyllä kokemuksesi jossain Tuusulanväylällä, kun sinne mahtuu aikamoista hiihtäjää joukkoon. Jos nyt edes todellisista tapahtumista siis puhuit.
 
No ei kyllä valitettavasti osunut. Trollauksesi haisi jo ekasta viestistä muutaman kilsan päähän ja nimimerkkisi on myöskin trollauksesta tuttu. Hieno väitemuotoinen kysymys, ei tässä ohittajan ylinopeudesta puhuttu. Sulta tais mennä trollauskonsepti vähän sekaisin, kun et muistanut, että minä olin siellä oikealla kaistalla ohitettavana. Ei siis tarve palata mihinkään takaisin ;)
Tiedätkö mitä trollaus on? Pistäpä nyt jokin linkki missä olen sellaiseen syyllistynyt.
Sitten itse asiaan ettei mene aiheen sivuun. Kirjoitin siitä, että olet siellä oikealla kaistalla ja toinen on menossa ohi. Tämä käy ilmeisesti sielun päälle ja alat lisäämään nopeutta jottei ohitus onnistu. Tämän jälkeen palaan taaksesi oikealle kaistalle, koska en omaa tarvetta olla jonon ensimmäinen, vaan riittää, että voin ajaa omaa vauhtiani liikennesääntöjä noudattaen sinne minne olen menossa. Enkä tiedä mihin olit palaamassa takaisin saatikka oliko sille tarvetta.
Hieno väitemuotoinen kysymys, ei tässä ohittajan ylinopeudesta puhuttu.
Eikö?
On huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää ajaa joko 10-15 alle tai 20 yli rajoituksen, jolloin joko sinua ei juuri ohitella tai kaikkein surkeimmatkin ohittajat saavat riittävän nopeuseron ripeään ohitukseen.

Riippuu vähän missä kohtaa kehien väliä puhut, mutta en nyt tuota ihan muutamaksi kilometriksi luonnehtisi esim. 1-tiellä. Ymmärrän kyllä kokemuksesi jossain Tuusulanväylällä, kun sinne mahtuu aikamoista hiihtäjää joukkoon. Jos nyt edes todellisista tapahtumista siis puhuit.
Ei ole kyse Turunväylästä, vaikkei sekään paljon muutamasta kilometristä poikkea. Eikä Tuusulanväylä ole ainoa paikka jossa tällaista tapahtuu, se oli vain esimerkkinä.
 
Sitten itse asiaan ettei mene aiheen sivuun. Kirjoitin siitä, että olet siellä oikealla kaistalla ja toinen on menossa ohi. Tämä käy ilmeisesti sielun päälle ja alat lisäämään nopeutta jottei ohitus onnistu. Tämän jälkeen palaan taaksesi oikealle kaistalle, koska en omaa tarvetta olla jonon ensimmäinen, vaan riittää, että voin ajaa omaa vauhtiani liikennesääntöjä noudattaen sinne minne olen menossa.

Sunnuntaina motarilla ajelin iltasella vakionopeudella, ja hämmentävästi olin menossa yhden auton ohi useamman km/h erolla, mutta ennen välin syntymistä tämä sitten kiihdytti pikkuhiljaa rinnalle. Ajeltiin siinä noin kilometri, kunnes sitten palasi edelliseen vauhtiinsa ja jäi taakse. Takaa ei tullut ketään, niin mulle oli ihan sama, että meneekö kovempaa vai hiljempaa, kunhan joskus pääsen takaisin oikealle kaistalle.

Kai sillä jokin syy oli, ehkä, en alkanut kuikuilemaan ulkonäköä tai ilmettä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 573
Viestejä
4 763 092
Jäsenet
77 490
Uusin jäsen
Tomator1996

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom