Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Näitä on niin paljon, ettei mene edes yksittäistapauksina. Tuntuu että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että ohituskaistan kohdalla nostetaan nopeutta ja heti kun ohituskaista päättyy, niin nopeus lasketaan takaisin sinne reilusti alle sallitun.

Mutta miksi? Itse toimin toisella tavalla. Jos minusta joku haluaa ohi, niin painan kytkintä ja teen ohituksen mahdollisimman helpoksi.
Lähinnä talvisin käy, kun tiet ovat liukkaat ja jotkut tykkää vetää kesänopeuksilla. Se toinen kaista on usein vielä täynnä röpöä jäätä, niin hirvittää se heittelehtivä auto siinä ja toivoo sen nopeasti pääsevän ohi. Tai kun vetää venettä.
 
Näitä on niin paljon, ettei mene edes yksittäistapauksina. Tuntuu että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että ohituskaistan kohdalla nostetaan nopeutta ja heti kun ohituskaista päättyy, niin nopeus lasketaan takaisin sinne reilusti alle sallitun.

Ihan aidosti on tuollaisia, tietenkin jos ohituskaista pätkällä on korkeampi rajoitus, niin luonnollista että nostetaan nopeutta. Mutta jos rajoitus on sama niin onko noita niin paljoa, mutuilen että iso osa on myös sitä tunnetta, jos sitä nopeuseroa on se parikymppiä, niin kestäähän se ja tulee tunne että kiihdyttääkö se toinen.
Jos taasen ei itse ole toisena jonossa, vaan kolmantena niin meneehän siinä vielä enemmän aikaa.

Mutta on ihan oikeasti on niitäkin autoja joilla se vauhti kiihtyy, Toyota mainittu esimerkkinä joissa se vakkarin kerrottu pumppaava, eli kuski voi vetää vakkarilla ja romun automatiikka saattaa nostaa sitä vauhti muutaman napsun, joka voi luoda tunteen että se nyt polkee enemmänkin. Ja sitten on niitä yhdenpolkimen ajajia, jotka ajaa jalkakaasulla, niin se vauhti nyt vaan on pumppaavaa, ilman tarkoitusta. Osaavan kuskin pitäisi toki vähän löysätä jos ohituskaista osuus alkaa näkymään ja takavasemmalla/rinnalla joku ohittaa.

Ohittajissa on sitten se ryhmä jotka ohistuskaista osuudella pakko ohittaa, mutta ei kuitenkaan sitä matkavauhtia ole niin paljoa että katosia maisemaan ilman että tarvii itse höllätä vakkaria.

Omalukunsa sitten he jotka pidemmässä jonossa vain siirtyvät jonossa toiseen kohtaan, ja poistuvat reitiltä 10-20km sisään, ilman että olisi edes ollut näkymää paremmasta. Tarkoitan sen tapaisi tilanteita missä olisi pitänyt nähdä että tiellä on liikennettä niin paljon, mukaan lukien raskastakin että ohittelu aiheuttaa vain pumppaamista.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan aidosti on tuollaisia, tietenkin jos ohituskaista pätkällä on korkeampi rajoitus, niin luonnollista että nostetaan nopeutta. Mutta jos rajoitus on sama niin onko noita niin paljoa, mutuilen että iso osa on myös sitä tunnetta, jos sitä nopeuseroa on se parikymppiä, niin kestäähän se ja tulee tunne että kiihdyttääkö se toinen.

Ei se mitään tunnetta ole, kun ajat tuollaisen perässä 100 km/h rajoituksella ja mittari näyttää 95 km/h, mutta sitten ohituskaistalla et pääse samasta autosta ohi, vaikka nostat mittarinopeuden 120 km/h. Kyllä se on ihan totista totta. Ja näitä on joka ikisellä reissulla, joilla joutuu ajamaan näitä kaksikaistaisia teitä, joissa on välillä ohituskaistoja.
 
Ratkaisu voisi olla eri nopeusrajoitukset ohituskaistojen aikana. Ohituskaistalle 120 rajoitus kun "suoraan" menevällä ajoradalla olisi se normaali rajoitus.
 
Ei se mitään tunnetta ole, kun ajat tuollaisen perässä 100 km/h rajoituksella ja mittari näyttää 95 km/h, mutta sitten ohituskaistalla et pääse samasta autosta ohi, vaikka nostat mittarinopeuden 120 km/h. Kyllä se on ihan totista totta. Ja näitä on joka ikisellä reissulla, joilla joutuu ajamaan näitä kaksikaistaisia teitä, joissa on välillä ohituskaistoja.
Pahin tämmöinen tapaus oli Mersukuski, joka ajoi yksikaistaisella tiellä selvästi alle nopeusrajoituksen ja ohituskaistoilla tykitti varmaan 140 lasissa. Seurauksena ohitin saman Mersun lyhyellä pätkällä kolmesti, kun tuli kahdesti uudestaan ohi ohituskaistalla. Vikan ohituksen jälkeen ajoin loppumatkan vähän kovempaa, ettei Mersu päässyt enää hiillostamaan.

Joko kuski oli täysi mulkku tai sitten ajoi ihan laput silmillä täysin fiiliksen mukaan. Ohituskaistan alkaessa ensimmäinen ajatus on, että "hei edessä on autoja ja tässä on ohituskaista, nyt voi ohittaa". Yksikaistaisen tien alkaessa ja keskikaiteen puuttuessa tuli turvaton olo ja alitajuntaisesti lasketaan vauhti alinopeuteen.
 
Jos ohituskaistatie jonoutuu pahasti, niin ohittelusta ei ole suuremmin hyötyä muuta kuin psykologisesti, eli matka lähinnä tuntuu etenevän paremmin. Vähentää stressiä, jos pystyy asennoitumaan ruuhkaliikenteessä niin, ettei ohittele, vaikka se henkisesti vähän vaikeaa onkin.

Kerran tultiin kahdella autolla Lapista hiihtoloman päättymisruuhkissa etelään ja jossain puolessa matkassa toinen autokunta alkoi vetää reippaasti ohitellen ja toinen jonossa körötellen, niin olisikohan perillä ollut tilanne lopulta sellainen, että n. 500 km aikana ehti tulla vain joitain minuutteja eroa. Toki jos tie on pääasiassa tyhjä, niin asia on eri.
 
Ratkaisu voisi olla eri nopeusrajoitukset ohituskaistojen aikana. Ohituskaistalle 120 rajoitus kun "suoraan" menevällä ajoradalla olisi se normaali rajoitus.
Ei kyllä perseilyä poista. Suurin osa näistä mitä itselle käynyt on tapahtuneet suht rauhallisella tiellä. Ajotaipumukset vaan on kuskeilla ihan päin persettä.
 
Paljon tuntuu olevan myös näitä "aina 90km/h" kuskeja. 100 alueella 90. 80 alueella 90. Tulee vastaan joku kylä jonka kohdalla rajoitus tippuu 60 niin edelleen se sama 90. Noin vähän kärjistäen.

Aiheuttaa joskus vittumaisia tilanteita. Menet itse 100 alueella ohi. Tulee 80 alue niin kohta se on takapuskurissa kiinni ja menee jopa ohikin. Ja sama voi toistua.
 
Nyt muutaman kerran on käynyt niin että olen ajanut auton perässä joka jarruttelee tyhjällä suoralla tiellä, mutkittelee juuri ja juuri kaistojen välissä seilaten.
Aikani noiden perässä ajettuani olen soittanut hätäkeskukseen ja kertonut kuinka auto ei meinaa pysyä kaistallaan yms.
Olen sitten noita seurannut aikani ja nyt useamman kerran kun epäilty auto on pysähtynyt niin kuskin paikalta on hypännyt Wolt kuski.
En tiedä mitä helvettiä tekevät siellä ohjaamossa että auto ei pysy kaistallansa.
Kai ne sitten puhelinta räplää.
Poliisia en ole koskaan nähnyt puhelun jälkeen pysäyttävän autoa, mutta toivottavasti edes pienen puhuttelun pitäisivät näille suhareille.
Tuolla menolla vielä joku jää alle.
 
Nyt muutaman kerran on käynyt niin että olen ajanut auton perässä joka jarruttelee tyhjällä suoralla tiellä, mutkittelee juuri ja juuri kaistojen välissä seilaten.
Aikani noiden perässä ajettuani olen soittanut hätäkeskukseen ja kertonut kuinka auto ei meinaa pysyä kaistallaan yms.
Olen sitten noita seurannut aikani ja nyt useamman kerran kun epäilty auto on pysähtynyt niin kuskin paikalta on hypännyt Wolt kuski.
En tiedä mitä helvettiä tekevät siellä ohjaamossa että auto ei pysy kaistallansa.
Kai ne sitten puhelinta räplää.
Poliisia en ole koskaan nähnyt puhelun jälkeen pysäyttävän autoa, mutta toivottavasti edes pienen puhuttelun pitäisivät näille suhareille.
Tuolla menolla vielä joku jää alle.
Eikä ole vain wolttikuskit tai "taksiammattilaiset", vaan ihan perus Pertit näpräämässä luuria. Olispa aina appari mukana joka vois napsia näistä kuvia ja olis sellainen julkinen häpeäpaalu, joka olisi nimetty raflaavasti, vaikka että "lapsesi voi jäädä rattijuopon tai hänen alleen, opeta varovaisuutta" tai "Mitä yhteistä on hänellä ja rattijuopolla? Kumpikaan ei välttämättä kerkeä reagoimaan tietä ylittävään lapseesi".
 
Kesärajoitus 120km/h niin se on aika tarkkaan se parikilometriä minuutissa.
Jos nopeuseroa parikymppiä ja lähdet ohittaa turvavälin päästä, niin siinä menee se reilu puolisen minuutti laatu vakkareilla että ollaan rinnan. Kuvaa sitä tunnetta, kaveri näyttää tulevan peräedellä vastaan, mutta kun tehdään ohituspäätös , niin tulee vähän henkistä hoppua ja tunne että edellä oleva lisännyt vauhtia, vaikka mikään ei ole muuttunut.
Esimerkkipätkällä on kesät talvet 80km/h. Nopeusero varmaan noin 10 km/h ennen kuin pääsin rinnalle. Tämän jälkeen oikean kaistan sankari lisää vauhtiaan varmaan sen 20km/h ja siirryn takaisin oikealle kaistalle, jolloin vauhti palaa siihen alkuperäiseen ja sama toistuu pariin kertaan. Moottoritiellä ei tule mitään henkistä hoppua ja vakkari pitää nopeuden tasaisena. Edellä olevan vauhti muuttui, eikä se johtunut tunteesta.
Jos tuossa päättää perua ohittamisen, himmaa kolmekymppiä, kympin alle edelläolevan, niin jos mennään laatuvakkereilla, niin heilahtaa aikaa vielä enemmän ja tunne että edellä oleva hidastaa. Jos muutama on kolmekilometrä niin sehän melkein jo poltettu tuohon yhteen yriytkseen
Ohituksen peruutuksessa ei ollut tarvetta hiljentää kun kyseessä oli moottoritie, vaan matka jatkui sillä samalla vauhdilla kunnes rajoitus nousi Kehä 3 kohdalla 100km/h.
Painikointi , tressi, ei tosiaankaan ole hyvä syy ylinopeudelle, jos saavuttaa jonkun pienellä nopeuserolla, niin vaihtoehto listalla on se napsu pari pois vakkarista, toki kilpailuvietti monella vie, ja pakko yrittää ohi.
Missä välissä kerroin panikoineeni saatikka ajaneen ylinopeutta? Eikä ohitusta tarvitse tehdä suurella nopeuserolla jos tiellä on hyvin tilaa ohittaa sillä vauhdilla millä on edellisen saavuttanut. Kilpailuvietti on taas joku oma keksintösi. Itse tapaan ajaa vakkari päällä ja jos saavutan hitaamman niin menen ohi.
 
Esimerkkipätkällä on kesät talvet 80km/h. Nopeusero varmaan noin 10 km/h ennen kuin pääsin rinnalle. Tämän jälkeen oikean kaistan sankari lisää vauhtiaan varmaan sen 20km/h ja siirryn takaisin oikealle kaistalle, jolloin vauhti palaa siihen alkuperäiseen ja sama toistuu pariin kertaan. Moottoritiellä ei tule mitään henkistä hoppua ja vakkari pitää nopeuden tasaisena. Edellä olevan vauhti muuttui, eikä se johtunut tunteesta.

Ohituksen peruutuksessa ei ollut tarvetta hiljentää kun kyseessä oli moottoritie, vaan matka jatkui sillä samalla vauhdilla kunnes rajoitus nousi Kehä 3 kohdalla 100km/h.

Missä välissä kerroin panikoineeni saatikka ajaneen ylinopeutta? Eikä ohitusta tarvitse tehdä suurella nopeuserolla jos tiellä on hyvin tilaa ohittaa sillä vauhdilla millä on edellisen saavuttanut. Kilpailuvietti on taas joku oma keksintösi. Itse tapaan ajaa vakkari päällä ja jos saavutan hitaamman niin menen ohi.
Kuulostaa hyvältä jos seuraa edellä kulkevaa liikennettä. Toivottavasti osaat katsoa myös taaksepäin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 639
Viestejä
4 761 973
Jäsenet
77 512
Uusin jäsen
Jyr1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom